To see the other types of publications on this topic, follow the link: Pajé.

Journal articles on the topic 'Pajé'

Create a spot-on reference in APA, MLA, Chicago, Harvard, and other styles

Select a source type:

Consult the top 50 journal articles for your research on the topic 'Pajé.'

Next to every source in the list of references, there is an 'Add to bibliography' button. Press on it, and we will generate automatically the bibliographic reference to the chosen work in the citation style you need: APA, MLA, Harvard, Chicago, Vancouver, etc.

You can also download the full text of the academic publication as pdf and read online its abstract whenever available in the metadata.

Browse journal articles on a wide variety of disciplines and organise your bibliography correctly.

1

Botelho, João Bosco, and Hideraldo Lima da Costa. "Pajé: reconstrução e sobrevivência." História, Ciências, Saúde-Manguinhos 13, no. 4 (December 2006): 927–56. http://dx.doi.org/10.1590/s0104-59702006000400009.

Full text
Abstract:
Entre os séculos XVI e XVIII assinalou-se, no litoral brasileiro e na Amazônia, a presença dos pajés na solução dos problemas, nos quais a cura das doenças era apenas um dos itens. As leis coloniais foram feitas para que a conquista fosse legalizada, e desde os primeiros contatos mais duradouros, missionários e colonos identificaram o pajé como importante empecilho às mudanças propostas. Assim, os poderes eclesiástico e laico investiram, tanto na Colônia como no Império e na República, para a destruição física e moral dos pajés. As transformações étnicas e lingüísticas que determinaram o desaparecimento de centenas de línguas continuam dificultando uma melhor caracterização do pajé. Sob a influência dos especialistas europeus, ele tem sido confundido com o xamã asiático. Mas o pajé se reconstruiu e sobreviveu. Especificamente no alto rio Negro, apesar de a presença dos missionários salesianos ter provocado violentas transformações, ainda hoje os pajés continuam exercendo os seus poderes.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Neves, Josélia Gomes. "Interpelações ao currículo intercultural - Lei 11.645/2008 : o pajé na sala de aula." Revista Exitus 10 (November 9, 2020): e020107. http://dx.doi.org/10.24065/2237-9460.2020v10n1id1293.

Full text
Abstract:
O objetivo deste escrito foi apresentar uma elaboração referente às ações e possibilidades do trabalho pedagógico nas escolas sobre o tema Pajés Indígenas a luz da Lei 11.645/2008 e do Parecer 14/2015. É um estudo de caráter qualitativo cuja principal fonte de dados foi a pesquisa documental possibilitada pela coleta e análise de imagens de cadernos escolares e livros didáticos. Os resultados apontam que apesar de diversas formas de destruição do Pajé, esta autoridade ainda resiste nas práticas sociais das aldeias, uma possível identidade de resistência (CASTELLS, 2018). Neste trabalho, contextualizamos a discussão a partir dos Povos Pataxó, Munduruku e Kamaiurá. Em relação às atividades escolares, notamos a veiculação de imagens do Pajé presentes em cadernos, no entanto, de forma pontual e estereotipada, distante das realidades indígenas. Mas, por outro lado, há mudanças em curso sinalizando que é possível trabalhar as culturas indígenas no ambiente escolar. Concluímos que as abordagens atuais do livro didático sobre o tema sugerem possibilidades de iniciativa decolonial que podem fortalecer a concepção de currículo intercultural com a inserção de conhecimentos efetivos sobre as etnias brasileiras.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Amorim, Siloé Soares. "PAJÉ, ENCANTADOS E PROMESSAS NOS ENTENDIMENTOS DE PRÁTICAS RELIGIOSAS INDÍGENAS EM ALAGOAS." PARALELLUS Revista de Estudos de Religião - UNICAP 11, no. 26 (April 29, 2020): 077. http://dx.doi.org/10.25247/paralellus.2020.v11n26.p077-096.

Full text
Abstract:
O Objetivo desse artigo é expor um sentimento contraditório entre a compreensão genérica dos termos Pajé/Pajelança, associados diretamente ao de Xamã/Xamanismo. A oposição a esses termos foi obtida diretamente por meio de experiências etnográficas entre as etnias indígenas do Alto Sertão Alagoano e por meio de debates estabelecidos em eventos acadêmicos e em outros espaços que reúnem indígenas de outros lugares. Enquanto não foi possível encontrar um estudo teórico sobre o problema aqui apresentado, ambos os termos, Pajé/Pajelança, Xamã/Xamanismo, são colocados, concomitantemente iguais em seu conjunto, pela antropologia e também contrários entre si pelos povos indígenas da região. Debate que, teoricamente, vem sendo diferenciado em seus termos e práticas por indígenas em vários espaços quando suscitado o tema de forma genérica, sem distinção de uso. Já que, para os índios da região, Pajé/Pajelança, Xamã/Xamanismo, não se assemelham entre si. Nesse sentido, procuro expor a noção do entendimento dos termos Pajé/Pajelança a partir de sentidos religiosos representados nos rituais de Promessa aos Encantados. Nesses rituais, as ações do Pajé são configuradas como Pajelança. Para as etnias indígenas em Alagoas, esses termos são acionados enquanto identidade étnica local e se particularizam em cada etnia. Percepção que se opõe aos termos Xamã/Xamanismo, terminologia (práticas) universais que “não dão conta” de explicar a etnicidade latente nas etnias indígenas do Nordeste.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

De Souza, Diogo Matheus, and Claricia Otto. "Ex-pajé: cultura do povo indígena Paiter Suruí ameaçada e a memória como resistência." Travessias 14, no. 2 (August 31, 2020): 365–69. http://dx.doi.org/10.48075/rt.v14i2.23662.

Full text
Abstract:
Esta resenha apresenta o documentário-ficção Ex-Pajé (2018), dirigido pelo cineasta Luiz Bolognesi, que aborda a história recente do povo indígena Paiter Suruí, situado na fronteira entre os estados de Mato Grosso e Rondônia (Brasil). A narrativa se desenvolve sob o ponto de vista de Perpera Suruí, antigo pajé que foi destituído da função depois que a religião evangélica impactou as crenças tradicionais dos Paiter Suruí. Por meio de um trabalho de memória e de encenações realizadas pelo ex-pajé, amigos e familiares, o referido documentário mostra os impactos que a indústria madeireira, o agronegócio, e a doutrinação evangélica vêm causando entre os Paiter Suruí desde o primeiro contato com os brancos, em 1969, até os dias atuais. O foco se concentra, sobretudo, nos impactos culturais causados nesse povo pelos brancos, que vão desde a demonização de suas práticas religiosas até a busca em apagar sua tradição e memória, transmitidas, oralmente, no convívio entre as gerações. Em uma primeira compreensão visual, Ex-Pajé pode levar o espectador a entender que no contexto retratado o que sobra são restos, resíduos da cultura e da memória dos Paiter Suruí. Contudo, tal narrativa também pode ser analisada sob a ótica da resistência, verificável, entre outros indícios, no trabalho de memória pelos Paiter Suruí e na criação de suas encenações, que se tornam uma forma de denúncia.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Júnior, Fernando Alves da Silva, and Aline Costa da Silva. "AS POÉTICAS ORAIS DE MARIA NOS LIMIARES DE TAPERAÇU-CAMPO." Nova Revista Amazônica 5, no. 3 (September 1, 2017): 187. http://dx.doi.org/10.18542/nra.v5i3.6314.

Full text
Abstract:
Maria do Bairro é uma pajé. Figura limiar por excelência e por alguns motivos. Primeiro por não se enquadrar nos padrões heteronormativos, não responder ao binarismo masculino/feminino, algo similar ao que propõe Judith Butler em seu Problemas de gênero (2013). Segundo por ter escolhido um lugar que está no entremeio de duas comunidades, Acarpará e Tamatateua. Terceiro porque para a própria condição de pajé estar no entremeio é uma prerrogativa para aquele que consegue ver o que os olhos comuns não enxergam. O que Maria vê compõe suas poéticas orais e nelas as histórias da Matinta e do Lobisomem são narradas, dando-nos saber, com evento e performance, as vivências da encantada de Taperaçu-Campo e suas experiências limiares com a mitopoética amazônica.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Branco, Roseanne Castelo. "A PAJELANÇA CABOCLA: ASPECTOS DA TRADUÇÃO ENTRE A FEITIÇARIA E XAMÃS." Nova Revista Amazônica 5, no. 1 (May 1, 2017): 55. http://dx.doi.org/10.18542/nra.v5i1.6376.

Full text
Abstract:
O presente trabalho consiste em abordar o caráter da tradução no universo da linguagem resultante do estudo sobre a representação do imaginário amazônico presente nas narrativas de Zeneida Lima (1992; 2001), pajé oriunda da ilha do Marajó, na sua inter-relação com os caruanas ou encantados. A investigação aborda os aspectos antropológicos de humanos e não humanos sob a ótica de teóricos como Câmara Cascudo (1956), Viveiros de Castro (1993), Lévi-Strauss (2003), Evelyn Zea (2008) e Bruna Franchetto (2012), assim como são consideradas, no âmbito da tradução, as idéias de filósofos e teóricos como Walter Benjamin (2008), Paul De Man (1989), Derrida (1972) e Venuti (1995). No contexto da narrativa sobre a pajelança cabocla, a pajé Zeneida Lima recebe, em sessões mediúnicas, seres não-humanos entrando num processo de transe e êxtase, onde conta com a presença de um tradutor denominado na narrativa de ‘transmissor’, que traduz a língua dos encantados para o entendimento dos homens que habitam a terra, numa dimensão cosmológica.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Boyer, Véronique. "O pajé e o caboclo: de homem a entidade." Mana 5, no. 1 (April 1999): 29–56. http://dx.doi.org/10.1590/s0104-93131999000100002.

Full text
Abstract:
O personagem do caboclo, representado pelos médiuns durante a possessão, é uma figura central dos cultos de possessão da Amazônia urbana. O termo designa também, de modo pejorativo, as populações ribeirinhas da região. Neste artigo, procuramos entender a relação entre o caboclo invisível e poderoso dos cultos e o caboclo-homem visto como atrasado. Após situar o processo de formação dessa categoria do mundo invisível, e sua especificidade, voltamo-nos, com base na literatura folclórica, para a construção de seu significado enquanto designação de um tipo de população regional. Observamos que os intelectuais amazônicos, suavizando as conotações negativas do termo, tentaram fundamentar nele uma construção identitária original. Esta valorização do caboclo-homem veio ao encontro do prestígio do migrante nortista no domínio religioso. Tal fenômeno favoreceu a multiplicação de referências a entidades invisíveis designadas como caboclo. No entanto, ao contrário do que ocorreu no resto do Brasil onde essa categoria se restringiu a um estereótipo do índio, na Amazônia ela se abriu aos mais diversos tipos de população, permitindo a sua identificação com ela.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Reis, Jaqueline De Andrade, and Marília de Nazaré De Oliveira Ferreira. "PAJÉ, CONHECIMENTO CULTURAL E TERMINOLOGIA DE PLANTAS MEDICINAIS EM PARKATÊJÊ." Espaço Ameríndio 11, no. 2 (December 31, 2017): 186. http://dx.doi.org/10.22456/1982-6524.70276.

Full text
Abstract:
O presente artigo consiste no estudo da terminologia de plantas medicinais utilizadas na produção de remédios para o tratamento e a cura de doenças pelos Parkatêjê, comunidade localizada na Terra Indígena Mãe Maria, no município Bom Jesus do Tocantins, no sudeste do estado do Pará. O resultado prático do trabalho foi a elaboração de um glossário terminológico de plantas medicinais que emergem do discurso do pajé, considerado um especialista em saúde indígena, conforme Athias (2016). O estudo ancora-se nos pressupostos teóricos e metodológicos da Socioterminologia (FAULSTICH, 1995; 2006; 2010; GAUDIN, 1993) e da Terminologia Cultural (DIKI-KIDIRE, 2009). Para a organização e o tratamento do banco de dados, utilizou-se o programa computacional Flex e para a elaboração do glossário, o software Lexique Pro. O glossário contém, como resultado preliminar, 111 termos, que são apresentados em ordem alfabética, sendo 33 ilustrados. A escolha desse objeto de estudo justifica-se pela sua importância cultural e social, que se configura como uma tradição. Espera-se que essa obra terminográfica possa contribuir para o fortalecimento e a preservação dos saberes culturais e linguísticos.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Júnior, Fernando Alves da Silva, and Aline Costa da Silva. "ENCONTRO COM UMA PAJÉ: UMA FIGURA INSULAR E DO ENTREMEIO." Nova Revista Amazônica 5, no. 3 (September 1, 2017): 159. http://dx.doi.org/10.18542/nra.v5i3.6312.

Full text
Abstract:
“A travessei a fronteira, mãe. Não retornarei”. Assim principia o romance Naescuridão, amanhã (2013) de Rogério Pereira. Era assim que gostaríamos de iniciar esse texto, texto escrito a dois. Mas sem desenvolver esses personagens belamente destroçados na escrita de Rogério, mas com esse início que nos impulsiona a ir, com a ressalva de que não pensávamos em ficar, o retorno também era finalidade. Saímos, de fato, naquela manhãquente com a promessa de regresso...
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Chassin de Kergommeaux, J., B. Stein, and P. E. Bernard. "Pajé, an interactive visualization tool for tuning multi-threaded parallel applications." Parallel Computing 26, no. 10 (August 2000): 1253–74. http://dx.doi.org/10.1016/s0167-8191(00)00010-7.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
11

Melo de Oliveira, Paulo Rogério. "O historiador, o santo, o feiticeiro e o tempo: notas sobre um diálogo “impróprio”." Anos 90 27 (October 14, 2020): 1–15. http://dx.doi.org/10.22456/1983-201x.99499.

Full text
Abstract:
Tomando como mote a rebelião indígena liderada pelo cacique/pajé Ñezú, que resultou na morte do missionário Roque González, em 1628, na redução de Caaró, na Província Jesuítica do Uruguai, no atual noroeste do Rio Grande do Sul, o artigo traz algumas reflexões sobre o tempo, sobre as relações entre passado, presente e futuro, e propõe alguns questionamentos sobre as estratégias dos historiadores de retorno ao passado. Ocupamo-nos, também, sob o mesmo mote, da dimensão ética do trabalho do historiador e do cuidado em relação ao outro do passado.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
12

Garcia, Carol. "janelas: dados esparsos sobre uma constelação de aromas e lembranças." dObra[s] – revista da Associação Brasileira de Estudos de Pesquisas em Moda 1, no. 1 (February 14, 2007): 19. http://dx.doi.org/10.26563/dobras.v1i1.391.

Full text
Abstract:
O perfume de Piripiri apaixonava as cunhatãs da aldeia. Ninguém fazia mais sucesso na mata do que esse guerreiro, tão vaidoso quanto arredio. Entediado com a perseguição constante, de vez em quando o conquistador desaparecia em meio a uma nuvem de fumaça. Algumas cunhatãs, preocupadas com seu desapego ao compromisso, decidiram amarrá-lo com os próprios cabelos. Finalmente, conseguiram dormir ao lado dele. Quando acordaram, contudo, o bonitão havia sumido para sempre. No chão, exalando seu perfume, havia uma planta diferente. O pajé contou-lhes que Piripiri tinha subido aos céus e se transformado em Arapari, as Três Marias da constelação de Orion (...)
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
13

Sena, José, and Claubia Mendes. "Dona Rouxita: concepções e práticas contra-coloniais de uma Pajé Afro-pindorâmica." Revista África e Africanidades 13, no. 36 (November 30, 2020): 15–20. http://dx.doi.org/10.46696/issn1983-2354.raa.2020v13n36.cad-int-n-br15-20.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
14

Vanali, Ana Crhistina. "O Pajé do Tibagi: Telêmaco Borba e sua contribuição à etnografia paranaense." Revista NEP - Núcleo de Estudos Paranaenses da UFPR 1, no. 1 (October 1, 2015): 273. http://dx.doi.org/10.5380/nep.v1i1.43274.

Full text
Abstract:
A questão central desse artigo é mostrar porque Telêmaco Borba é reconhecido como uma figura notável que tem o aval e a autoridade para falar sobre os índios do Paraná. Nesse artigo são retratados diversos momentos e fases de sua vida como sertanista (funcionário do sistema de aldeamentos indígenas no Paraná), político e etnógrafo (escritor de temas indígenas). Porém, algumas partes da vida de Telêmaco Borba ficaram em aberto por falta de documentação e pelas versões existentes serem desencontradas e confusas, pois Borba nunca escreveu um ensaio autobiográfico, nem expôs sua intimidade ou a de seus familiares ao conhecimento do público. Mas, através dos seus discursos proferidos enquanto membro da Assembleia Legislativa do Paraná, seus relatórios enquanto funcionário do sistema de aldeamentos indígenas e a quase nula correspondência pessoal localizada, pôde-se observar, com quem ele dialogava no momento dos registros de suas informações e de que forma ocorreu a formação de sua “personalidade intelectual” diante do fato dele ser um autodidata.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
15

Athias, Renato. "Doença e cura: sistema médico e representação entre os Hupdë-Maku da região do Rio Negro, Amazonas." Horizontes Antropológicos 4, no. 9 (October 1998): 237–61. http://dx.doi.org/10.1590/s0104-71831998000200012.

Full text
Abstract:
Resumo Este trabalho analisa os itinerários terapêuticos com relação às doenças contagiosas e apresenta uma síntese do sistema médico dos Hupdë-Maku. Os dados desta pesquisa foram colhidos através de trabalho de campo realizado no Rio Negro durante o ano de 1997. A população indígena da região está em contato com as frentes de colonização desde o século XVII e tem-se notícias que ocorreram inúmeras epidemias que dizimaram parte da população. Mesmo existindo – de uma forma precária – serviços de saúde na região e os próprios índios já conhecem a "eficiência" do sistema médico ocidental, desta forma existe uma escolha seletiva do intinerário terapêutico a ser seguido pelos próprios indígenas. Como se dá esta escolha? Qual é o papel do pajé(s)? E como os pajés operam no interior deste sistema? Até então se tem referido em doenças de índios e doenças de branco como categorização na seleção do itinerário terapêutico. No entanto, a lógica na elaboração de representações das assim chamadas doenças-de-branco apenas poderá ser compreendida a partir do entendimento do mito e da cosmologia que, em última instância, estrutura as relações no interior do grupo étnico e no conjunto das relações interétnicas da bacia do Alto Rio Negro. Portanto, a compreensão da existência de interpretações, justapostas ou paralelas, dentro de categorias como doença-de-branco e doenças-de-índios não é apoiada, na prática e nem pela a escolha dos processos terapêuticos.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
16

Ioris, Edviges Marta. "Chamado do Pajé: regimes de memória, apagamentos e protagonismo indígena no baixo Tapajós." REVISTA CIÊNCIAS DA SOCIEDADE 3, no. 5 (August 12, 2019): 39–60. http://dx.doi.org/10.30810/rcs.v3i5.984.

Full text
Abstract:
O texto aborda os processos de reelaboração étnica e cultural que começam a ocorrer na virada para o século XXI entre vários povos indígenas do baixo rio Tapajós, e como eles configuram uma contra narrativa à historiografia oficial, que sucessivamente foi promovendo um apagamento das alteridades étnicas na região. A produção dessa contra narrativa ao apagamento é pensada como um processo de construção de um novo regime de memória que vai recolocando os indígenas e seus protagonismos na história, e na historiografia do baixo Tapajós. Nesse novo regime de memória não se trata somente de um adendo para incluir os indígenas e seus protagonismos nas páginas da história da região, mas de maneira crítica compreender como os próprios indígenas têm procurado construir a memória na atualidade, reafirmar suas origens étnicas e reelaborar a sua história em sua relação ao mundo colonial que os encapsulou.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
17

França de Farias Júnior, Jorge. "Do dialogismo e da heterogeneidade: a constituição do discurso messiânico do sertanejo na cultura popular." Dialogia 8, no. 1 (December 22, 2009): 67–74. http://dx.doi.org/10.5585/dialogia.v8i1.1451.

Full text
Abstract:
Neste estudo, demonstra-se como ocorre o processo de heterogeneidade discursiva da letra de música Profecia (ou Testamento da ira)1, interpretada pelo grupo cênico-musical Cordel do Fogo Encantado (CFE). É interessante verificar como o grupo do Sertão de Pernambuco, apresenta a letra por meio de enunciados proferidos por profetas que viveram nessa região, a saber, os profetas Pajé Cauã2 e Antônio Conselheiro3. Dessa maneira, o CFE, ao trazer os enunciados desses profetas e suas vozes, constitui seu próprio discurso como sujeito enunciador, evidenciando, assim, uma heterogeneidade discursiva. Para tanto, consideram-se, neste estudo, os trabalhos que procuram entender a relação do sujeito enunciador e seu discurso, como pressuposto, e que é constituído de vários outros discursos que se lhe antepõem.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
18

Pantoja, Ana Lídia Nauar. "MÉDICA DA (E NA) FLORESTA: A TRAJETÓRIA DE UMA PARTEIRA, PAJÉ E BENZEDEIRA TEMBÉ TENETHERAR." Nova Revista Amazônica 9, no. 2 (June 28, 2021): 09. http://dx.doi.org/10.18542/nra.v9i2.10667.

Full text
Abstract:
A proposta deste artigo é fazer uma reflexão sobre a importância dos saberes tradicionais e práticas de curas tradicionais entre os povos indígenas Tembé Tenethehar, Nordeste do estado do Pará, por meio das narrativas biográficas de uma parteira, pajé e benzedeira da Aldeia Ytuaçu. A pesquisa de caráter exploratória com utilização do método biográfico e história oral, teve os dados submetidos à análise qualitativa, apontando para a importância que as mulheres assumem na comunidade e em particular a parteira Francisca, cuja trajetória revela a tradição de uma medicina popular que nem sempre é valorizada no contexto das políticas de atenção à saúde indígena que vêm sendo implementadas pelo Estado no local, apontando, com isso, para os riscos de desenraizamentos de valores culturais ancestrais essenciais à preservação das suas tradições e identidades.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
19

Machado, Ananda, and Jama Peres Pereira. "KANAIMÉ E PAJÉ EM TERRITÓRIO WAPICHANA: REGIÃO AMAZÔNICA ENTRE O BRASIL E A GUIANA INGLESA." Organon 35, no. 70 (January 6, 2021): 1–17. http://dx.doi.org/10.22456/2238-8915.103351.

Full text
Abstract:
O artigo é o resultado parcial de uma pesquisa que tem buscado biografar vidas de indígenas Wapichana da fronteira entre o Brasil e a República Cooperativa da Guiana- Região Amazônica. As narrativas sobre o Kanaimé são recorrentes nessa região e fazem parte da biografia do indígena Wapichana entrevistado. Usamos a metodologia da história oral e assim essa biografia, aspráticas do Kanaimé e as narrativas relacionadas a sua origem e morte são vetores para discussões teóricas sobre a figura do narrador e como suas experiências e narrativas orais permanecem na memória, fazendo parte da vida e da identidade cultural dos Wapichana e de outros povos indígenas que vivem entre o Brasil e a Guiana Inglesa.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
20

MINDLIN, BETTY. "Aula Magna de Pedro Arara Karo. Arara Karo: a persistência de um povo." Estudos Avançados 30, no. 87 (August 2016): 323–36. http://dx.doi.org/10.1590/s0103-40142016.30870019.

Full text
Abstract:
resumo O líder Pedro Arara Karo, de Rondônia, faz um depoimento sobre a sua expulsão da terra indígena nos anos 1960, junto com a mãe e os irmãos, por seringalistas que os ameaçavam de morte. Os invasores empregavam os índios em regime semiescravo de barracão. Pedro cresceu como trabalhador em seringais sem saber que era índio e voltou adulto ao seu povo, que o escolheu como chefe. Seu irmão mais velho, o pajé Manuel, relata como convive com seres do além e como foi iniciado, quando seu pai morto lhe apareceu em forma de onça. A mãe de Pedro foi cozinheira no Posto Indígena Roosevelt, nas terras Cinta Larga, e ficou um mês desaparecida, abrigada nas aldeias indígenas, quando ocorreu o trágico episódio da morte de dois jovens funcionários da Funai em 1971, Acrísio Lima e Possidônio Cavalcanti. A exposição de Pedro é exemplar sobre a formação do povo brasileiro.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
21

Bicalho, Charles Antônio de Paula. "O “cinema” cantado dos Maxakali." PÓS: Revista do Programa de Pós-graduação em Artes da EBA/UFMG 9, no. 18 (November 22, 2019): 266–85. http://dx.doi.org/10.35699/2237-5864.2019.16111.

Full text
Abstract:
Este estudo trata de aspectos da imagem na arte verbal dos Maxakali ou Tikmû’ûn, povo indígena que habita Minas Gerais. Com população em torno de dois mil indivíduos, os Maxakali falam sua língua ancestral, o Maxakali, do tronco linguístico Macro-Gê. Seus cantos rituais, chamados yãmîy, são pródigos na apresentação de imagens que descrevem elementos de seu mundo terreno e espiritual. Objetos, personagens, cenários, cenas e diálogos que compõem suas narrativas tradicionais emergem condensados em seus cantos durante seus rituais yãmîyxop. Compostos segundo um método ideogrâmico e emitidos em certa sequência, os cantos rituais yãmîy dão aos rituais maxakalis um caráter proto-cinematográfico, uma vez que evocam imagens sequenciais para narrar. Com foco no filme Konãgxeka: o Dilúvio Maxakali (2016), uma realização da produtora Pajé Filmes com os Maxakali, baseada em história tradicional deste povo, procura-se demonstrar como a lógica do ritual auxilia na estruturação da obra audiovisual.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
22

Costa, Antonio Maurício Dias da, and Juliana dos Santos Carvalho. "O legado afroindígena aos curadores da Pedreira: pajelança em processos criminais em Belém do Pará (1929-1933)." Brasiliana: Journal for Brazilian Studies 8, no. 1-2 (December 19, 2019): 229–49. http://dx.doi.org/10.25160/bjbs.v8i1-2.114793.

Full text
Abstract:
O artigo estuda denúncias judiciais de “exercício ilegal da medicina” em torno de práticas afrorreligiosas no bairro da Pedreira, em Belém, no norte do Brasil. A análise focaliza a repressão policial a artes de cura religiosa, chamadas genericamente de “pajelança” pelas autoridades de segurança pública, em autos criminais produzidos em 1929, 1930 e 1933. Como subsídio para o estudo, foram consultados escritos produzidos por intelectuais regionais na década de 1930 que construíram representações sobre a figura do pajé. A pesquisa adota uma atitude antropológica para o estudo de documentos criminais, na linha do historiador Carlo Ginzburg, de modo a compreender o enfrentamento dialógico entre acusadores, denunciados e testemunhas, diante das denúncias de curandeirismo e feitiçaria. O estudo da repressão às práticas de cura populares, de herança afro-ameríndia, percorre o conflito de sentidos entre sujeitos em condições desiguais, que produziram significados em torno da heterogeneidade semântica da pajelança.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
23

Silva, Glayce De Fátima Fernandes da, and Luis Junior Costa Saraiva. "OS TRABALHOS DE LIMPEZA DE SEU JOÃOZINHO: UM OLHAR SOBRE A PAJELANÇA CABOCLA." Nova Revista Amazônica 5, no. 1 (May 1, 2017): 185. http://dx.doi.org/10.18542/nra.v5i1.6385.

Full text
Abstract:
Este artigo versa a temática da religiosidade popular e lança o olhar interpretativo à pajelança cabocla praticada pelo pajé da comunidade quilombola de Jurussaca. A comunidade de Jurussaca é uma comunidade rural que fica localizada a dez quilômetros da sede do município de Tracuateua/PA, na Amazônia Oriental e integra a região bragantina. As terras da comunidade de Jurussaca são definidas como “terras de preto e de índio” (SILVA, 2014, p.16) como fruto de seu processo de formação. Na comunidade de Jurussaca é possível observar a manifestação de diferentes religiosidades, são elas: o catolicismo oficial (aceito e reconhecido pela igreja católica), o catolicismo popular (em que se inserem a pajelança cabocla e as festas religiosas ritualizadas por alguns moradores da comunidade) e a igreja evangélica. As configurações das religiosidades na comunidade podem ser compreendidas com base no capital simbólico que lhe é inerente, uma vez que o campo religioso é composto por um complexo sistema de crenças, regras, técnicas, conhecimentos, história, hierarquia (BOURDIEU, 2002).
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
24

Diehl, Eliana Elisabeth, and Francielly Grassi. "Uso de medicamentos em uma aldeia Guaraní do litoral de Santa Catarina, Brasil." Cadernos de Saúde Pública 26, no. 8 (August 2010): 1549–60. http://dx.doi.org/10.1590/s0102-311x2010000800009.

Full text
Abstract:
Este artigo analisa o consumo e as percepções de medicamentos entre índios Guaraní do litoral de Santa Catarina, Brasil. A pesquisa etnográfica envolveu observação participante, entrevistas abertas e semi-estruturadas e pesquisa domiciliar. Analisando seis meses (2008) de prescrições médicas, foram indicados 458 medicamentos em 236 consultas, sobressaindo-se as preparações para tosse e resfriado, os analgésicos e os anti-helmínticos, entre outros. Nas três pesquisas domiciliares, os analgésicos e as preparações para tosse e resfriado foram os mais encontrados em 2006 e 2007, e os antianêmicos em 2008. Os Guaraní utilizavam os serviços de atenção básica principalmente para gripe, tosse e diarréia, incluindo também em suas práticas a procura pelo pajé e a autoatenção com medicamentos e ervas, reconhecendo para os medicamentos sua eficácia e avaliando o tratamento de acordo com suas experiências e concepções do processo saúde-doença-atenção. O estudo indica a necessidade de diálogo entre profissionais e usuários, articulando os diferentes saberes em saúde.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
25

Câncio, Raimundo Nonato, and Sônia Maria da Silva Araújo. "Pós-colonialismo e violência epistêmica em narrativa sobre o processo de conversão de um povo indígena da amazônia brasileira." Revista de Estudos AntiUtilitaristas e PosColoniais 8, no. 1 (December 9, 2018): 180. http://dx.doi.org/10.51359/2179-7501.2018.236310.

Full text
Abstract:
O pensamento materializado na forma de escritos é um importante recurso para disseminação de valores, conhecimentos e ideologias. A obra “O Pajé de Cristo”, de Homer Dowdy, narra o processo de conversão dos povos indígenas Wai-wai ao cristianismo evangélico pelos missionários norte-americanos, o que se dá por meio da descrição de práticas educativas de catequização. O objetivo deste estudo é identificar as estratégias persuasivas utilizadas pelo autor-narrador para convencer o leitor de que o processo de conversão dos povos Wai-wai ao cristianismo evangélico foi necessário, mesmo num contexto em que conhecimentos e valores se explicam e se confrontam. Como referência, apresentamos algumas aproximações entre a corrente teórica Pós-Colonial e a perspectiva Decolonial, no que toca à crítica epistemológica, sobretudo para questionar o discurso imperialista norte-americano, engendrado pelos missionários evangélicos. O resultado deste estudo tem sido a necessidade de reinterpretação e de reescrita das narrativas sobre os povos indígenas da Amazônia como resposta ao colonizador.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
26

Brandileone, Ana Paula Franco Nobile, and Thiago Alves Valente. "Literatura indígena para crianças: o desafio da interculturalidade." Estudos de Literatura Brasileira Contemporânea, no. 53 (April 2018): 199–217. http://dx.doi.org/10.1590/2316-4018538.

Full text
Abstract:
resumo O objetivo deste artigo é realizar uma reflexão crítica sobre a produção literária infantil indígena. Para isso, recorre-se à problematização teórica centrada no conceito de transculturação, conforme Canclini (2007), articulado aos estudos sobre literatura infantil e juvenil brasileira, segundo estudos de Mortatti (2001), Ceccantini (2010) e Martha (2016). Como objeto de análise, são abordadas as obras Paiquerê: o paraíso dos Kaingangs, de Cléo Busatto, e Karú Tarú: o pequeno pajé, de Daniel Munduruku, ambas editadas em 2009. Essa análise permite a proposição da hipótese de que, na literatura indígena mais recente, direcionada ao público infantil, encontram-se opções estéticas condicionadas a um intento de divulgação cultural nem sempre afeito à construção de textos literários de qualidade estética relevante. Assim, torna-se necessário refletir, no caso das narrativas, sobre ideias e concepções colocadas a serviço de um engajamento ideológico cujos reflexos, no texto literário, mostram-se contraditórios na relação com o leitor, o qual tende a enxergar na cultura indígena um elemento exótico e estereotipado, o que pouco contribui para uma relação intercultural democrática e humanizadora.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
27

Vilhena, Erdeson Dos Santos. "A Língua dos Karuãnas." Revista Brasileira de Línguas Indígenas 1, no. 2 (June 4, 2020): 36. http://dx.doi.org/10.18468/rbli.2018v1n2.p36-48.

Full text
Abstract:
Este estudo tem como objetivo mostrar alguns aspectos do pensamento indígena a partir da interpretação intercultural do conhecimento sobre a poética indígena (sobre o “fazer bonito”). Nesse sentido, utilizaremos caminhos diferentes para explorarmos a afirmação de que a formalidade, no sentido adotado neste trabalho, está muito ligada às <em>línguas dos karuãna</em>. Tentaremos explicar alguns aspectos da arte verbal Karipuna através do <em>pota</em> do Redemoinho. Para isso, fizemos uma tradução literal de cada uma das palavras. É importante dizer que os <em>potas</em>, em geral, são executados em Galibi Antigo (Kalinã, em outro estágio diacrônico), e misturam palavras de outras línguas. Em seguida, partimos para uma tradução simbólica do <em>pota</em>, onde buscamos fazer a relação entre os personagens e o contexto de uso de cada um dos <em>pota</em>. Outras questões mais gerais mais profundas são desenvolvidas com o pajé, o Senhor Martinho Júnior Damasceno, de 33 anos.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
28

Chang, Yu-Teng, Rong-Tsu Wang, and Jung-Chang Wang. "PMMA Application in Piezo Actuation Jet for Dissipating Heat of Electronic Devices." Polymers 13, no. 16 (August 5, 2021): 2596. http://dx.doi.org/10.3390/polym13162596.

Full text
Abstract:
The present study utilizes an acrylic (PMMA) plate with circular piezoelectric ceramics (PC) as an actuator to design and investigate five different types of piezo actuation jets (PAJs) with operating conditions. The results show that the heat transfer coefficient of a device of PAJ is 200% greater than that of a traditional rotary fan when PAJ is placed at the proper distance of 10 to 20 mm from the heat source, avoiding the suck back of surrounding fluids. The cooling effect of these five PAJs was calculated by employing the thermal analysis method and the convection thermal resistance of the optimal PAJ can be reduced by about 36%, while the voltage frequency, wind speed, and noise were all positively correlated. When the supplied piezoelectric frequency is 300 Hz, the decibel level of the noise is similar to that of a commercial rotary fan. The piezoelectric sheets had one of two diameters of 31 mm or 41 mm depending on the size of the tested PAJs. The power consumption of a single PAJ was less than 10% of that of a rotary fan. Among the five types of PAJ, the optimal one has the characteristics that the diameter of the piezoelectric sheet is 41 mm, the piezoelectric spacing is 2 mm, and the length of the opening is 4 mm. Furthermore, the optimal operating conditions are a voltage frequency of 300 Hz and a placement distance of 20 mm in the present study.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
29

Pimentel, Quézia Ferreira, and Edione Teixeira de Carvalho. "A Contribuição de uma Associação Ecológica e Ambientalista ao Ensino de Ciências em de Jaciara: limites e possibilidades." Research, Society and Development 8, no. 8 (June 2, 2019): e29881219. http://dx.doi.org/10.33448/rsd-v8i8.1219.

Full text
Abstract:
Esta pesquisa tem por objetivo compreender a contribuição da AEMA – Associação Ecológica e Meio Ambientalista - localizada na Avenida Pajé, s/n, Bosque Augusto Ruschi, Centro, Jaciara – MT, no sentido de possibilitar uma alternativa de ensino prático e reflexivo de Ciências e, como tal, difundir a cultural ambiental através das escolas de ensino fundamental do município de Jaciara-MT. Esta Associação Ecológica é sem fins lucrativos e tem como finalidade exclusivamente associativa, cultural e técnica–científica de proteção e recuperação do meio ambiente, podendo colaborar com outras associações análogas, além de estender suas ações a outros municípios, sempre que requisitada, minimizando assim danos ambientais na região. Os procedimentos metodológicos e técnicas adotadas para desenvolver esta pesquisa científica, visando alcançar o objetivo proposto, são de cunho qualitativo, utilizando-se de um estudo de caso, além de uma exaustiva busca através de levantamentos bibliográficos, leitura de documentos da AEMA, visitas e entrevistas. Os resultados alcançados possibilitam uma nova forma de se trabalhar a disciplina de Ciências, de forma que a prática se converta em ações responsáveis e sustentáveis, difundindo assim uma cultura ambiental na sociedade do Vale do São Lourenço.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
30

Forte, Janina Dos Santos. "Lang dji Pota-Iela: a Língua dos Pota." Revista Brasileira de Línguas Indígenas 2, no. 1 (June 9, 2020): 29. http://dx.doi.org/10.18468/rbli.2019v2n1.p29-44.

Full text
Abstract:
O presente trabalho trata de conhecimentos e práticas culturais indígenas do povo Karipuna que vive na Terra Indígena do Uaçá, no Estado do Amapá. O pota é uma prática cultural que envolve a cura e a causa de algumas doenças muitas vezes provocadas por seres sobrenaturais. O pota é reza, canto utilizado para proporcionar alívio ou até mesmo a cura dessas doenças, ele é realizado por pessoas especialistas, não necessariamente um pajé, podendo ser cantado, assobiado ou murmurado, muitas vezes, assoprado. Não se sabe ao certo a origem dessa prática, ela é muito utilizada por vários povos indígenas da região do Uaçá, por isso, o pota apresenta em sua constituição diferentes palavras de diferentes línguas da família Karib e Aruák além da língua Kheuol Karipuna. Neste trabalho, o meu objetivo é descrever as estruturas do pota identificando palavras das diferentes línguas utilizadas nas composições das rezas/canto utilizando meus conhecimentos empíricos e linguísticos. Além de descrever as estruturas do pota, registrei, através de áudio, 33 pota. Como pertencente ao povo Karipuna, sei da importância de resguardar esses saberes que fazem parte da nossa identidade.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
31

Indra, Indrajyoti, Jongho Choi, Chi-Shuo Chen, Regina B. Troyanovsky, Lawrence Shapiro, Barry Honig, and Sergey M. Troyanovsky. "Spatial and temporal organization of cadherin in punctate adherens junctions." Proceedings of the National Academy of Sciences 115, no. 19 (April 24, 2018): E4406—E4415. http://dx.doi.org/10.1073/pnas.1720826115.

Full text
Abstract:
Adherens junctions (AJs) play a fundamental role in tissue integrity; however, the organization and dynamics of the key AJ transmembrane protein, E-cadherin, both inside and outside of AJs, remain controversial. Here we have studied the distribution and motility of E-cadherin in punctate AJs (pAJs) of A431 cells. Using single-molecule localization microscopy, we show that pAJs in these cells reach more than 1 μm in length and consist of several cadherin clusters with crystal-like density interspersed within sparser cadherin regions. Notably, extrajunctional cadherin appears to be monomeric, and its density is almost four orders of magnitude less than observed in the pAJ regions. Two alternative strategies of tracking cadherin motion within individual junctions show that pAJs undergo actin-dependent rapid—on the order of seconds—internal reorganizations, during which dense clusters disassemble and their cadherins are immediately reused for new clusters. Our results thus modify the classical view of AJs by depicting them as mosaics of cadherin clusters, the short lifetimes of which enable stable overall morphology combined with rapid internal rearrangements.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
32

Taguchi, Katsutoshi, Takashi Ishiuchi, and Masatoshi Takeichi. "Mechanosensitive EPLIN-dependent remodeling of adherens junctions regulates epithelial reshaping." Journal of Cell Biology 194, no. 4 (August 15, 2011): 643–56. http://dx.doi.org/10.1083/jcb.201104124.

Full text
Abstract:
The zonula adherens (ZA), a type of adherens junction (AJ), plays a major role in epithelial cell–cell adhesions. It remains unknown how the ZA is remodeled during epithelial reorganization. Here we found that the ZA was converted to another type of AJ with punctate morphology (pAJ) at the margins of epithelial colonies. The F-actin–stabilizing protein EPLIN (epithelial protein lost in neoplasm), which functions to maintain the ZA via its association with αE-catenin, was lost in the pAJs. Consistently, a fusion of αE-catenin and EPLIN contributed to the formation of ZA but not pAJs. We show that junctional tension was important for retaining EPLIN at AJs, and another force derived from actin fibers laterally attached to the pAJs inhibited EPLIN–AJ association. Vinculin was required for general AJ formation, and it cooperated with EPLIN to maintain the ZA. These findings suggest that epithelial cells remodel their junctional architecture by responding to mechanical forces, and the αE-catenin–bound EPLIN acts as a mechanosensitive regulator for this process.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
33

Maher, A., H. M. El-Hawary, and M. S. Al-Amry. "New Exact Solutions for New Model Nonlinear Partial Differential Equation." Journal of Applied Mathematics 2013 (2013): 1–16. http://dx.doi.org/10.1155/2013/767380.

Full text
Abstract:
In this paper we propose a new form of Padé-II equation, namely, a combined Padé-II and modified Padé-II equation. The mapping method is a promising method to solve nonlinear evaluation equations. Therefore, we apply it, to solve the combined Padé-II and modified Padé-II equation. Exact travelling wave solutions are obtained and expressed in terms of hyperbolic functions, trigonometric functions, rational functions, and elliptic functions.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
34

Fasondini, Marco, Nicholas Hale, Rene Spoerer, and J. A. C. Weideman. "Quadratic Padé Approximation: Numerical Aspects and Applications." Computer Research and Modeling 11, no. 6 (December 2019): 1017–31. http://dx.doi.org/10.20537/2076-7633-2019-11-6-1017-1031.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
35

Brezinski, Claude, and Michela Redivo-Zaglia. "New representations of Padé, Padé-type, and partial Padé approximants." Journal of Computational and Applied Mathematics 284 (August 2015): 69–77. http://dx.doi.org/10.1016/j.cam.2014.07.007.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
36

Lu, Junfeng. "The GDTM-Padé Technique for the Nonlinear Lattice Equations." Abstract and Applied Analysis 2012 (2012): 1–10. http://dx.doi.org/10.1155/2012/863583.

Full text
Abstract:
The GDTM-Padé technique is a combination of the generalized differential transform method and the Padé approximation. We apply this technique to solve the two nonlinear lattice equations, which results in the high accuracy of the GDTM-Padé solutions. Numerical results are presented to show its efficiency by comparing the GDTM-Padé solutions, the solutions obtained by the generalized differential transform method, and the exact solutions.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
37

RASHIDI, MOHAMMAD MEHDI, and GANJI DOMAIRRY. "NEW ANALYTICAL SOLUTION OF THE THREE-DIMENSIONAL NAVIER–STOKES EQUATIONS." Modern Physics Letters B 23, no. 26 (October 20, 2009): 3147–55. http://dx.doi.org/10.1142/s0217984909021193.

Full text
Abstract:
The purpose of this study is to implement a new analytical method (the DTM-Padé technique, which is a combination of the differential transform method (DTM) and the Padé approximation) for solving Navier–Stokes equations. In this letter, we will consider the DTM, the homotopy perturbation method (HPM) and the Padé approximant for finding analytical solutions of the three-dimensional viscous flow near an infinite rotating disk. The solutions are compared with the numerical (fourth-order Runge–Kutta) solution. The results illustrate that the application of the Padé approximants in the DTM and HPM is an appropriate method in solving the Navier–Stokes equations with the boundary conditions at infinity. On the other hand, the convergence of the obtained series from DTM-Padé is greater than HPM-Padé.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
38

Bello Hernández, M., and J. Mínguez Ceniceros. "Convergence of Fourier–Padé Approximants for Stieltjes Functions." Canadian Journal of Mathematics 58, no. 2 (April 1, 2006): 249–61. http://dx.doi.org/10.4153/cjm-2006-010-7.

Full text
Abstract:
AbstractWe prove convergence of diagonal multipoint Padé approximants of Stieltjes-type functions when a certain moment problem is determinate. This is used for the study of the convergence of Fourier–Padé and nonlinear Fourier–Padé approximants for such type of functions.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
39

Yamada, Hiroaki S., and Kensuke S. Ikeda. "A Numerical Test of Padé Approximation for Some Functions with Singularity." International Journal of Computational Mathematics 2014 (November 20, 2014): 1–17. http://dx.doi.org/10.1155/2014/587430.

Full text
Abstract:
The aim of this study is to examine some numerical tests of Padé approximation for some typical functions with singularities such as simple pole, essential singularity, brunch cut, and natural boundary. As pointed out by Baker, it was shown that the simple pole and the essential singularity can be characterized by the poles of the Padé approximation. However, it was not fully clear how the Padé approximation works for the functions with the branch cut or the natural boundary. In the present paper, it is shown that the poles and zeros of the Padé approximated functions are alternately lined along the branch cut if the test function has branch cut, and poles are also distributed around the natural boundary for some lacunary power series and random power series which rigorously have a natural boundary on the unit circle. On the other hand, Froissart doublets due to numerical errors and/or external noise also appear around the unit circle in the Padé approximation. It is also shown that the residue calculus for the Padé approximated functions can be used to confirm the numerical accuracy of the Padé approximation and quasianalyticity of the random power series.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
40

Rashidi, Mohammad Mehdi, and Mohammad Keimanesh. "Using Differential Transform Method and Padé Approximant for Solving MHD Flow in a Laminar Liquid Film from a Horizontal Stretching Surface." Mathematical Problems in Engineering 2010 (2010): 1–14. http://dx.doi.org/10.1155/2010/491319.

Full text
Abstract:
The purpose of this study is to approximate the stream function and temperature distribution of the MHD flow in a laminar liquid film from a horizontal stretching surface. In this paper DTM-Padé method was used which is a combination of differential transform method (DTM) and Padé approximant. The DTM solutions are only valid for small values of independent variables. Comparison between the solutions obtained by the DTM and the DTM-Padé with numerical solution (fourth-order Runge–Kutta) revealed that the DTM-Padé method is an excellent method for solving MHD boundary-layer equations.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
41

Zheng, Xing Rong, Chun Ling Tian, Na Wu, Bo Wu, and Xiao Bing Wang. "Ion-Electron Interaction Contribution to the Helmholtz Free Energy for Fully Ionized Hydrogen Plasma." Applied Mechanics and Materials 229-231 (November 2012): 991–94. http://dx.doi.org/10.4028/www.scientific.net/amm.229-231.991.

Full text
Abstract:
The Padé approximation is a very important description of thermodynamic properties of fully ionized hydrogen at high pressures and temperatures. By comparing of several reported Padé approximants via calculation of the ion-electron interaction contribution to the Helmholtz free energy of the fully ionized hydrogen plasma, we find that Padé approximant proposed by Stolzman gives an unphysical odd local minimal appears at low temperature( ), and gradually fade away with the increase of temperature, implying a prominent limit of low temperature. While Chabrier et al. developed a more reasonable Padé approximant for the contribution of ion-electron interaction on the Helmholtz free energy. Analyses on isotherm curves indicate that the thermodynamic properties of the ion-electron interaction contribution to the Helmholtz free energy described by the revised Padé approximant is very stable at all temperatures and pressures without any unphysical effects at low temperatures.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
42

ERFANI, ESMAEEL, MOHAMMAD MEHDI RASHIDI, and AMIR BASIRI PARSA. "THE MODIFIED DIFFERENTIAL TRANSFORM METHOD FOR SOLVING OFF-CENTERED STAGNATION FLOW TOWARD A ROTATING DISC." International Journal of Computational Methods 07, no. 04 (December 2010): 655–70. http://dx.doi.org/10.1142/s0219876210002404.

Full text
Abstract:
The similarity solution for the steady stagnation flow toward an off-centered rotating disc gives a system of nonlinear partial differential equations. These nonlinear differential equations are analytically solved by applying a newly developed method called DTM–Padé technique (the combination of the differential transform method (DTM) and the Padé approximation). This technique is extended to give solutions for nonlinear differential equations with boundary conditions at infinity. Graphical results are presented to investigate influence of the rotation ratio α on the radial velocity, azimuthal velocity, and the induced velocity. In order to show the effectiveness of the DTM–Padé technique, the results obtained from the DTM–Padé technique are compared with available solutions obtained using shooting method to generate the numerical solution. The obtained results demonstrate the reliability of the algorithm and the DTM–Padé technique is an attractive method in solving the systems of nonlinear partial differential equations.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
43

Méndez Ortiz, Frida Viridiana. "Rosalía, la mujer. Un análisis del videoclip A Palé." Economía Creativa, no. 14 (2021): 256–91. http://dx.doi.org/10.46840/ec.2020.14.08.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
44

Bumatay, Michelle. "Humor as a Way to Re-Image and Re-Imagine Gabon and France in La vie de Pahé and Dipoula." European Comic Art 5, no. 2 (December 1, 2012): 45–66. http://dx.doi.org/10.3167/eca.2012.050204.

Full text
Abstract:
This article explores the strategies Gabonese cartoonist Pahé deploys to disrupt media-driven images of Africa in both his autobiographical series La vie de Pahé ['The Life of Pahé'] and the fictional series Dipoula, co-created with French cartoonist Sti. It focuses on the role of humor as a way to mock Western hegemony while exposing how sustained colonial logic informs Western representations of Africa. Using humor that thrives on misrecognition, Pahé thwarts readers' expectations and facilitates new possibilities for thinking through the relationship between Europe and Africa, while also drawing attention to the attendant relationship between Franco-Belgian bandes dessinées and other Francophone comics.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
45

Bosuwan, Nattapong. "On Row Sequences of Hermite–Padé Approximation and Its Generalizations." Mathematics 8, no. 3 (March 6, 2020): 366. http://dx.doi.org/10.3390/math8030366.

Full text
Abstract:
Hermite–Padé approximation has been a mainstay of approximation theory since the concept was introduced by Charles Hermite in his proof of the transcendence of e in 1873. This subject occupies a large place in the literature and it has applications in different subjects. Most of the studies of Hermite–Padé approximation have mainly concentrated on diagonal sequences. Recently, there were some significant contributions in the direction of row sequences of Type II Hermite–Padé approximation. Moreover, various generalizations of Type II Hermite–Padé approximation were introduced and studied on row sequences. The purpose of this paper is to reflect the current state of the study of Type II Hermite–Padé approximation and its generalizations on row sequences. In particular, we focus on the relationship between the convergence of zeros of the common denominators of such approximants and singularities of the vector of approximated functions. Some conjectures concerning these studies are posed.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
46

CHU, HONGMEI, and YINPING LIU. "THE NEW ADM–PADÉ TECHNIQUE FOR THE GENERALIZED EMDEN–FOWLER EQUATIONS." Modern Physics Letters B 24, no. 12 (May 20, 2010): 1237–54. http://dx.doi.org/10.1142/s0217984910023268.

Full text
Abstract:
In this paper, the Emden–Fowler equations are investigated by employing the Adomian decomposition method (ADM) and the Padé approximant. By using the new type of Adomian polynomials proposed by Randolph C. Rach in 2008, our obtained solution series converges much faster than the regular ADM solution of the same order. Meanwhile, we note that the solutions obtained by using the new ADM–Padé technique have much higher accuracy and larger convergence domain than those obtained by using the regular ADM together with the Padé technique. Finally, comparison of our new obtained solutions are given with those existing exact ones graphically to illustrate the validity and the promising potential of the new ADM–Padé technique for solving nonlinear problems.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
47

Kneussl, Meinhard. "J.A.P. Paré." European Respiratory Journal 42, no. 2 (July 31, 2013): 302–3. http://dx.doi.org/10.1183/09031936.00075013.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
48

Zedeño Valmaseda, Alexis Ramón, Bertha Carbonell Núñez, and Yamisel Avalo López. "EVALUACIÓN AGRONÓMICA Y MEDIOAMBIENTAL DEL USO DE LA PAJA DE ARROZ COMO SUBSTRATO EN LA PRODUCCIÓN DE BIOGÁS." Ciencia e Interculturalidad 15, no. 2 (May 15, 2015): 137–45. http://dx.doi.org/10.5377/rci.v15i2.1924.

Full text
Abstract:
Este trabajo constituye una revisión crítica sobre las afectaciones agronómicas y medioambientales que tiene la paja de arroz en la Empresa agroindustrial de granos Sur del Jíbaro, ubicado en la provincia de Sancti Spíritus, Cuba. Se hace una revisión literaria sobre el manejo de la paja de arroz en el mundo y en Cuba, así como las afectaciones agronómicas y medioambientales de la misma para los agroecosistemas; además, se hace un diagnóstico de las cantidades de paja producidas en dicha entidad en el 2008- 2013, así los principales destinos de éstas y una valoración de las afectaciones medioambientales debido a su manejo inadecuado. El trabajo hace una valoración de la factibilidad de utilización de dicha paja en biodigestores para la generación de energía.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
49

Turut, Veyis, and Nuran Güzel. "Comparing Numerical Methods for Solving Time-Fractional Reaction-Diffusion Equations." ISRN Mathematical Analysis 2012 (August 29, 2012): 1–28. http://dx.doi.org/10.5402/2012/737206.

Full text
Abstract:
Multivariate Padé approximation (MPA) is applied to numerically approximate the solutions of time-fractional reaction-diffusion equations, and the numerical results are compared with solutions obtained by the generalized differential transform method (GDTM). The fractional derivatives are described in the Caputo sense. Two illustrative examples are given to demonstrate the effectiveness of the multivariate Padé approximation (MPA). The results reveal that the multivariate Padé approximation (MPA) is very effective and convenient for solving time-fractional reaction-diffusion equations.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
50

Gluzman, Simon. "Padé and Post-Padé Approximations for Critical Phenomena." Symmetry 12, no. 10 (September 25, 2020): 1600. http://dx.doi.org/10.3390/sym12101600.

Full text
Abstract:
We discuss and apply various direct extrapolation methods for calculation of the critical points and indices from the perturbative expansions my means of Padé-techniques and their various post-Padé extensions by means of root and factor approximants. Factor approximants are applied to finding critical points. Roots are employed within the context of finding critical index. Additive self-similar approximants are discussed and DLog additive recursive approximants are introduced as their generalization. They are applied to the problem of interpolation. Several examples of interpolation are considered.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
We offer discounts on all premium plans for authors whose works are included in thematic literature selections. Contact us to get a unique promo code!

To the bibliography