To see the other types of publications on this topic, follow the link: Père et enfant – Aspect psychologique.

Dissertations / Theses on the topic 'Père et enfant – Aspect psychologique'

Create a spot-on reference in APA, MLA, Chicago, Harvard, and other styles

Select a source type:

Consult the top 50 dissertations / theses for your research on the topic 'Père et enfant – Aspect psychologique.'

Next to every source in the list of references, there is an 'Add to bibliography' button. Press on it, and we will generate automatically the bibliographic reference to the chosen work in the citation style you need: APA, MLA, Harvard, Chicago, Vancouver, etc.

You can also download the full text of the academic publication as pdf and read online its abstract whenever available in the metadata.

Browse dissertations / theses on a wide variety of disciplines and organise your bibliography correctly.

1

Luca, Daniela. "Avoir, devenir, être père : approche psychanalytique de la sexualité masculine et de la paternité dans les relations précoces père-enfant." Paris 7, 2006. http://www.theses.fr/2006PA070068.

Full text
Abstract:
La présente recherche a comme objectif de mettre au jour la psychopathologie de la paternité dans les premiers mois d'après la naissance de l'enfant, et surtout d'envisager la spécificité des états névrotiques et psychotiques du père, qui semble à être complètement différents de la pathologie maternelle. Nous avons présenter, premièrement, un exposé métapsychologique des principales théories et recherches sur la masculinité et la paternité, et surtout sur les relations précoces père-nourrisson. Nous continuerons avec une description de la psychopathologie et de la dépression paternelle, dans la théorie et la clinique psychanalytique classique et contemporaine. Et, finalement, nous avons présenter l'approche méthodologique, les cas cliniques, les discussions autour de ces cas et la problématique étudiée
The main aim of this research is to enlight the psychopathology of the parenthood during the first months after the baby birth, and especially to outline the specificity of the neurotic andpsychotic states ofthe fathers, that is to be so different by the mothers psychopathology. We have presented, in the first part of the research, a review ofthe main theories and works on the masculinity and ofthe fatherhood, and we pay attention on the primary relationships father-baby. We continued with a description of the father psychopathology end also the fatherhood depression, as they are found in the actual and classical theory and clinic. Finally, we presented the methodology of the research and the clinical cases, the discussions around the cases and the conclusions/prospections of our theme
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Tremblay, Sandra. "Engagement du père lors de la transition à devenir parent : rôle des cognitions paternelles et maternelles." Thesis, Université Laval, 2009. http://www.theses.ulaval.ca/2009/26755/26755.pdf.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Champeau, Laurence. "Regard sur la santé psychologique et les comportements de parents ayant vécu une perte périnatale avant la naissance de leur enfant." Doctoral thesis, Université Laval, 2021. http://hdl.handle.net/20.500.11794/69250.

Full text
Abstract:
La perte d’un enfant pendant la grossesse, l’accouchement ou peu après la naissance (c.-à-d., la perte périnatale) toucherait environ 25 % des parents. Bien que cette perte puisse être difficile sur le plan psychologique, la majorité des parents qui en ont vécu une vont concevoir un autre enfant peu de temps après celle-ci. Le bien-être psychologique de ces parents, surtout celui des pères, demeure toutefois méconnu après la naissance d’un enfant subséquent de même que les comportements qu’ils adoptent en présence de cet enfant. Cette étude examine les symptômes psychologiques et les comportements de soutien à l’autonomie, de contrôle et de laissez-faire de 89 pères et 97 mères (32 % ayant vécu une perte périnatale) dans l’année suivant la naissance d’un enfant en santé. Sur le plan psychologique, les résultats révèlent que les pères ayant vécu une perte (n = 29) ont tendance à rapporter plus de symptômes anxieux que les pères qui n’en ont pas vécu. Chez les mères (30 ayant vécu une perte), la perte est associée à des symptômes psychologiques globalement plus intenses et incluant de l’obsession-compulsion, de la sensibilité interpersonnelle, de l’anxiété phobique, de l’idéation paranoïde et du psychotisme. Sur le plan comportemental, les résultats démontrent que les pères qui ont vécu plusieurs pertes font preuve de plus de laissez-faire en interaction avec leur enfant que les pères qui n’en ont pas vécu ou qui en ont vécu juste une tandis que les mères qui ont vécu plus d’une perte font preuve de moins de laissez-faire. Ainsi, ce mémoire souligne l’importance d’offrir du soutien psychologique aux hommes tout autant qu’aux femmes qui ont vécu une ou plusieurs perte(s) périnatale(s) puisque ce vécu est associé à des symptômes psychologiques chez les pères et les mères et à des interactions père-enfant moins optimales.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Savard, Shirley-Ann. "Parcours d'engagement de figures paternelles alternatives auprès d'enfants âgés de 0 à 5 ans : perception et vécu d'hommes et d'intervenantes." Thesis, Université Laval, 2009. http://www.theses.ulaval.ca/2009/26306/26306.pdf.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Ryckebusch, Céline. "Développement des compétences pragmatiques avant trois ans : communication avec le père et avec la mère selon le type d'activité." Poitiers, 2000. http://www.theses.fr/2000POIT5028.

Full text
Abstract:
Dans une perspective de pragmatique développementale, l'objectif de cette recherche est l'étude des compétences du jeune enfant à modifier ses conduites communicatives en fonction du contexte. Nous étudions le développement de l'adaptation de l'enfant à la situation sociale. Compte tenu du niveau de développement de l'enfant et de ses expériences interactives précoces, nous nous intéressons surtout à deux composantes situationnelles : les caractéristiques de l'interlocuteur et le type d'activité qui sert de support à l'interaction. Des enfants de 17 à 36 mois sont observés en interaction avec chacun de leurs parents autour de deux types de jeux. L'un d'eux est un jeu libre favorisant l'élaboration de scenarii simples et l'autre est un jeu de construction qui oriente davantage l'interaction vers l'activité de résolution de problèmes. Chaque dyade mère-enfant et père-enfant est également observée dans une situation au cours de laquelle les interlocuteurs ont en permanence le choix entre les deux types de support matériels. La distribution des fonctions de la communication dans les conduites des enfants et des parents est analysée en termes de catégories dérivées de la taxonomie de Searle et Vanderveken (1985) issue de la Théorie des Actes du Langage. Les interactions au cours de la situation "choix" sont analysées en termes de prise d'initiative du choix et du temps consacré à chacun des deux types de jeux. L'ensemble des résultats est discuté du point de vue de l'acquisition des compétences pragmatiques dans le cadre des "formats" d'interaction (Bruner, 1975, 1983).
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Blais, Joëlle. "Fonction du père et récidive : mots de passe et impasses : la répétition de la transgression en relation avec le "Nom-du-Père" à l'origine du lien social : une étude en milieu carcéral à la Martinique." Toulouse 2, 2002. http://www.theses.fr/2002TOU20058.

Full text
Abstract:
L'insistance du comportement récidiviste laisse perplexe. Sa conduite semble dire que tout aménagement (thérapeutique, éducatif, socio-judiciaire) semble voué à l'échec, comme si l'intention de lui passer les rênes de la socialisation avait l'effet inverse soit le pousser vers le lieu dont ces mesures tentent de l'éloigner. Cette étude traite de la récidive en tant que symptôme du sujet. Son insistance en tant que résistance maintient et consolide une identité en rupture de ban. En tant que telle, il en fait une raison d'être qui, par la transgression, interpelle la fonction du père, à l'origine du lieu social. Cette inscription dans le hors-loi, le récidiviste la choisit pour récuser une inscription Autre, celle de la Loi du langage, autrement dite "castration". En attaquant la loi sociale, il met en scène, au pied de son point d'impossible, un tribunal qui lui permet de rejouer, par délits interposés, les thèmes afférents aux signifiants primordiaux, "mère", "père". L'économie qui produit l'acte se nourrit du roman familial qu'il déploie afin d'entériner l'économie subjective. Par cette modalité de déplacement sur la loi sociale de la récusation des inter-dits du langage, il met en acte une forme de démenti pervers. Cette forme moderne, d'autant plus que la sexualité n'est plus tabou, ouvre sur une réflexion politique, en quoi les choix institutionnels d'une société discréditent ou cautionnent la fonction du "Nom-du-Père" et alimentent ce qu'ils veulent combattre
We are puzzled by the insistency of recidivist behaviour. The offender's conduct seems to mean that whatever inserting adjustements are made, wether therapeutic, educational or socio-judiciary, they all seem bound to fail as though any intention of letting him take control of his socialisation has the opposite effect and pushes him back to the place from wich thoses measures were planned to keep him away. The present study examines recidivism as the subject's symptom. Repetitive offending (criminal acting out?) as resistance maintains and trengthens his identity at oods with society. As such, the subject considers recidive as his "raison d'être" i. E. Reason for living; wich by using the expedient of transgression questions the father's function at the basis of social contract. The recidivist chooses his inscription as an outlaw in order to reject his inscription in the Law of Language, in another word, castration. By defying the social law, he stages off the limit of his impossibility, a tribunal that allows him to perform again, by the use of acts of delinquency (interposed offences), the themes pertaining to primordial significants, namely "mother" and "father". The ecocomy that brings forth the act is nourished by the family story that he displays in order to confirm his own subjective economy. Trough shifting on the laws of society, the denial of language interdicts, he performs a sort of perverse refutation. This contempory form (of behaviour) does-all the more so as sexuality is no longer a taboo-open up on a political reflection as to what extent the institutional choices of a society discredit or support the Nom- du-Père" function and foster what they intend to repress
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Piaton-Hallé, Véronique. "Le Père Noe͏̈l : destins de l'objet de croyance : du "croire-savoir" à la symbolisation." Rennes 2, 2001. http://www.theses.fr/2001REN20023.

Full text
Abstract:
En "croyant savoir" que le Père Noe͏̈l existe, l'enfant ferait une expérience du sacré qui situe ce personnage en tant que mythe et en tant qu'objet de croyance. Celui-ci peut prendre la figure d'un objet idéalisé, d'une figure du trésor, d'un objet de fétichisation ou d'une relique. Lorsqu'il découvre que le Père Noe͏̈l n'existe pas, l'enfant se trouve confronté à la perte d'un objet pris dans un support-cadre établi par le mythe. Quels "destins" va-t-il réserver à cet objet de croyance? Les parents, confrontés à leur mystification, vont mettre en place des scénarios de légitimation dont l'un d'entre eux, le scénario de l'approche de la réalité et de la castration aborde explicitement la castration et va jouer un rôle décisif par rapport au devenir de l'objet de croyance chez l'enfant. En effet, lorsqu'il est présent de manière prépondérante, c'est-à-dire lorqu'on assiste à une sorte de "prescription" fantasmatique de la castration chez les parents, l'enfant va se réorganiser en s'engageant dans la voie de la symbolisation. Alors que, lorsqu'il est pondéré par les autres scénarios qui nient, évitent ou ignorent la castration, on observe, chez l'enfant, des difficultés à mettre en place le processus de symbolisation
In believing they know that Father Christmas exists, the child is said to be experiencing the sacred, which situates this figure as a myth and as an object of belief. This could take the form of an idelized object, a treasured object, a fetishistic object or a relic. When he discovers that Father Christmas does not exist, the child find himself confronted with the loss of an object taken from a support-framework established by the myth. W>hat "destinies" shall he reserve for this object of belief? The parents, confronted with their mystification, set up scenarios of legitimation one of which, the scenario of approach to reality and to castration, explicitly tackles castration and plays a decisive role with regards to the destiny of the object of belief, in the child. Indeed, when it is present in a preponderant fashion, that is to say when a sort of fantastical prescription of castration is witnessed in the parents, the child reorganizes himself by embarking upon the path of symbolization, Whereas, when there is ponderation of the other scenarios which deny, avoid or ignore castration, difficulties in setting up the process of symbolization are observed in the child
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Filhol, Emmanuel. "La Communication psychotique et la question du père : récit et folie : pour une approche de la singularité psychotique à partir de la production orale et écrite d'enfants et d'adolescents d'un hopital de jour." Bordeaux 3, 1987. http://www.theses.fr/1987BOR30015.

Full text
Abstract:
A partir de la communication orale et ecrite d'enfants et d'adolescents d'un hopital de jour, centree sur la question du pere, on cherche a montrer comment l'experience singuliere de la folie, dans ce qu'elle a de troublant, se deploie a travers le champ du discours. L'approche theorique, d'ordre pluridisciplinaire (theories de la communication, linguistique de l'enonciation, pragmatique, perspective psychanalytique - freud et lacan - , incursion dans le domaine de la litterature - textes de la modernite - , et dans celui du mythe - tragedie grecque -), permet de rendre compte du degre de division et de tension qui caracterise le fonction- nement du sujet de l'enonciation psychotique. Le narrateur psychotique n'est pas completement aliene au desir de l'autre (le pouvoir despotique du pere) mais se debat en permanence (au niveau des signifiants de son discours et dans le jeu du transfert) entre une position de sujet et d'assujettissement. Le probleme majeur auquel il se heurte, c'est de pouvoir durablement imprimer le chiffre d'une singula- rite, qu'il marquerait du sceau inviolable de son identite. On ne sait pas qui parle qui tient le discours (phenomene d'enchevetrement des voix). La derive linguistique du psychotique (comme echappatoire a la persecution) comporte le risque d'une dis- parition, d'un evanouissement du locuteur. La difficulte a s'inscrire comme sujet vivant et desirant, la defaillance du symbolique, le defaut de la difference (sexuelle), designent les effets ravageants, sur la personne de l'enfant, de la forclusion parternelle
This is an attempt to demonstrate through the oral and written utterances of children and adolescents in a mental day-hospital and focusing the father question how the singular experience of invanity in its disturbing aspect spreads out across the field of discursive reasoning. The theoretical approach which is of an interdisciplinary nature (it involves communication theories, utterance linguistics, pragmatics, the psychoanalytical viewpoint, freud and lacan, forays into literature with modernity texts and into the world of myths with greek tragedy) allows to keep up-to-date records of the stages of division and tension characterizing the functioning of the producer of psychotical utterances. The psychotic narrator is not entirely alienated from the other's desire (the father's despotic power) but he keeps struggling (at the level of signifiers in his language and of the process of transference) into or out of a subject's or a subjected one's position. The major problem he comes up against lies in his inability to create a long-term singularity bearing the impregnable stamp of his own identity. The actual narrator cannot be identified due to the muddling up of both voices. The linguistic drift of the psychotic being (as a flight from persecution) might result in his fading out as a narrator. The difficulty in bringing himself out as a subject alive and desiring, the failure to resort to a symbolic system, the lack of (sexual) difference point out the devastating effects of the father's debarment on the child's personality
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Tounga, Jacques. "Le rôle du père dans le cadre de la dynamique parentale : son influence dans le développement socio-personnel de l'enfant gabonais : cas de l'enfant mbédé." Toulouse 2, 2006. http://www.theses.fr/2006TOU20028.

Full text
Abstract:
Cette étude présente l'évolution des systèmes parentaux au Gabon, conséquence des profondes transformations sociales. Le père est devenu le premier responsable auprès de l'enfant au détriment de l'oncle maternel, garant de l'autorité ancestrale. Notre but est d'appréhender la répartition et la spécificité des rôles du père, de la mère et de l'oncle maternel auprès de l'enfant mbédé qui, sous l'autorité parentale, tisse une série de relations socio-affectives à partir desquelles il s'autonomise, s'identifie et se socialise. L'étude est menée auprès de dix familles (comprenant à la fois un père, une mère, un oncle maternel et un garçon) issues d'un milieu social favorisé. Mesurée à l'aide du questionnaire et d'un entretien semi-directif, la variable explicative : la dynamique parentale se compose de cinq dimensions. Ce sont : les relations socio-affectives, l'autorité, les pratiques/soins, l'éducation/valeurs et les rôles parentaux. La variable à expliquer, le développement socio-personnel de l'enfant est évaluée à l'aide du questionnaire et l'observation non filmée comprend quatre dimensions dont les relations socio-affectives, l'autorité, les rôles parentaux et l'identification. Les résultats présentent une dynamique parentale très manifeste auprès de l'enfant avec un père qui s'engage progressivement, une mère toujours présente et un oncle maternel qui prend de plus en plus de recul
This study presents the parental systems' evolution to Gabon, consequence of deep socials transformations. The father has became the first responsible for the child to the detriment of the maternal uncle, guarantor of the ancestral authority. Our purpose was to grasp the repartition and the specificity of father's, mother's and maternal uncle's roles beside the mbédé child. Under the parental authority, the child weaves a series of socio-affective relationships and starting from here it defines its autonomy, identifies, socializes and builds him self. The study was lead next to then families (each in turn consisting of a father, a mother, a maternal uncle and a boy) appertaining of a fortunate environment. The explicative variable: the parental dynamics is measured whit a semi-directive questionnaire and have five dimensions. Those are: the socio-affective relationships, the authority, the care, the education and the parental roles. The variable to explain, the socio-personal development of the child, evaluated with a questionnaire and a non filmed observation, have four dimensions: the socio-affective relationships, the authority, the parental roles and the identification. The results present a parental dynamics very obvious beside the child, with a father who implicate him self progressively, a mother still present and a maternal uncle who is less present beside the child
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Toparslan, Sarah. "Le devenir père : étude comparative transculturelle entre les hommes français et turcs de France." Thesis, Strasbourg, 2018. http://www.theses.fr/2018STRAG038/document.

Full text
Abstract:
Au regard du fait que le père soit toujours incertain, nous avons tenté de saisir comment se fait l’appropriation psychique de la paternité des hommes français et turcs de France, dans le monde contemporain. Dans cet objectif, nous avons tenté de recueillir les ressentis, attentes ainsi que les marqueurs du devenir père, au fil de la période périnatale. Nous avons procédé, au travers de paroles singulières d’hommes devenant père, à ce recueil de données. Nous avons observé que la conjointe amorce le processus amenant à la paternaliité lors de l’annonce de sa grossesse. Le rapport imaginaire de ces hommes à l’enfant va forger cette construction mais également tous les protagonistes avec lesquels ils seront en contact. Le remboursement de la dette symbolique est le moteur de cette construction. En effet, le père par les signifiants qui lui sont propres, créé son rapport particulier au père. La langue dans laquelle il s’inscrit y joue un rôle : le père est éminemment un produit culturel
Given that the father is always uncertain, we tried to understand what drive French men and Turkish men from France to claim ownership of psychic fatherhood, in the contemporary world. In order to achieve this, we attempt to collect inner feelings, expectations as well as father becoming’s indicators, throughout the perinatality period. We proceed by data collection by way of singular talks of men who are in the process of becoming-father. We observed that wife primes the process leading to fatherhood at the time of the announcement of pregnancy. The imaginary link of these men to the child will forge this construction but also every protagonists with whom they will be in contact. The symbolic debt’s refund is the driving force of this construction. Indeed, the father with his own signifiers, creates a personal relation of father. The language in which he comes within plays a role : the father is eminently a cultural product
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
11

Pelletier, Jessie. "Le contact peau-à-peau précoce chez des nouveau-nés à terme : l'expérience vécue par des mères et des pères primipares." Master's thesis, Université Laval, 2018. http://hdl.handle.net/20.500.11794/33615.

Full text
Abstract:
Cette étude qualitative visait à décrire l’expérience de mères et de pères primipares québécois ayant expérimenté le contact peau-à-peau (CPP) précoce avec leur nouveau-né à terme et l’importance du rôle des infirmières. Des entrevues individuelles semi-dirigées ont été effectuées auprès de cinq mères et de cinq pères. Un devis qualitatif d’inspiration phénoménologique a été utilisé pour l’analyse des données, duquel a émergé 28 sous-thèmes, 10 thèmes et trois énoncés descriptifs reflétant l’essence du phénomène étudié. À travers leur expérience vécue lors du CPP, les mères et les pères rapportent : 1) vivre une série de moments privilégiés avec leur enfant; 2) vivre une expérience de la naissance rehaussée par l’augmentation de leur confiance, du lien d’attachement précoce créé et 3) vivre une panoplie d’émotions ainsi qu’un sentiment de bien-être. Ils rapportent aussi des bénéfices pour le nouveau-né, soit que le CPP facilite la transition à la vie extra-utérine et contribue au succès du premier allaitement. Par ailleurs, l’expérience paternelle est différente en regard de la prise de conscience de leur paternité et de la valorisation de leur rôle par la réalisation du CPP. Enfin, les participants perçoivent des lacunes quant à leurs connaissances et confirment l’importance du rôle des infirmières pour la pratique du CPP précoce. Cette étude offre une description approfondie de l’expérience subjective des parents, ce qui permet d’améliorer les connaissances des infirmières, une prise de conscience et une sensibilisation envers leur contribution dans la pratique et la promotion du CPP précoce. Les retombées de la présente étude peuvent contribuer à renforcer, encourager et étendre la pratique du CPP chez les mères et d’offrir l’opportunité aux pères de réaliser eux aussi le CPP précoce avec leur nouveau-né en période postnatale immédiate.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
12

Labrell, Florence. "Contributions paternelles au développement cognitif de l'enfant dans la deuxième année." Paris 5, 1992. http://www.theses.fr/1992PA05H062.

Full text
Abstract:
Cette consiste en l'operationnalisation de la notion de "pontage", hypothese theorique relative a la specificite paternelle quant au developpement cognitif de l'enfant dans la deuxieme annee. Le pere est cense ouvrir le monde des connaissances mis en place par la mere au sein des routines, vers le monde exterieur plus risque et plus destabilisant. En outre, le pere sollicite plus que la mere un fonctionnement autonome de la part du jeune enfant, en particulier lors d'une resolution de probleme. Une premiere recherche menee sur 40 dyades pere (ou mere)-bebe de 16 mois en situtation de jeu libre avec des objets polyvalents, a montre que le pere realise plus de "jeux non conventionnels" que la mere, qui est plus didactique et demontre l'utilisation cannionique de chaque objet. Le pere fait egalement plus de taquineries que la mere. La deuxieme recherche portant sur 62 dyades pere(ou mere)-bebe de 18 mois en presence de 2 jeux d'encastrement, a mis en evidence que le pere met plus l'enfant au defi de resoudre la tache que la mere. Quand l'enfant s'engage dans une telle resolution, le pere fournit plus d'aides indirectes que la mere, c'est-a-dire des aides qio ne permettent pas de depasser immediatement le probleme rencontre. Ce faisant, le pere encourage plus que la mere un fonctionnement autonome
This dissertation deals with the paternal "pontage" ("bridge"), a theoretical hypothesis about the specificity of the role of the father in the cognitive development of the toddler. The father is expected to widen maternal experiences by proposing risked and destabilizing stimulations. The father also encourages more than the mother does the autonomous functioning of the toddler, especially in problem-solving situation. The first research, which concerns 40 father (or mother)-16 month -olds dyads in a free play situation with polyvalent objects, showed that the father performs more "non conventional" games than the mother, who is more didactic when demonstrating the canonical use of those objects. The father also the child more than the mother. The second research, which concerns 62 father (or mother)-18 month-olds dyads in a solving situation involving fitting fames, showed that the father makes more requests to the toddler for finding the solution than the mother. While the child tries to solve the problem, the father gives more indirect instructions, which do not allow an immediate resolution, so, the father encourages more an autononmous functionning of the toddler
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
13

Bouchart-Godard, Anne. "Ruptures et discordances entre sexualité infantile et exigences culturelles de paternité : psychopathologies de la paternité." Paris 7, 1993. http://www.theses.fr/1992PA070134.

Full text
Abstract:
La crise intrapsychique ouverte par une paternite reelle advenante sollicite la capacite a figurer la nouvelle situation, a en imaginer les objets, les roles et les fonctions au sein de la triade primitive et en questionne les articulations necessaires. Les points de ruptures et les sources de discordance entre les exigences de la sexualite infantile, garantes d'un narcissisme de vie par le jeu de la bisexualite psychique, et celles, culturel les, de parentalite definie et contraignante, sont facteur de clivages et de desintrication pulsionnelle. Le maternel s'y confirme comme condition de figurabilite, agent necessaire d'interliaison entre infans et langage, nourrissant le preconscient. Les fonctions integra tives des ruptures de mise en forme et de mise en travail des images, framatisees par les rituels, sont reaffirmees a travers la comparaison de deux cultures. L'apparent effacement des rituels en france contemporaine est interroge : disparition ou symbolisation interiori see? l'accouchement medicalise semble condenser les rituels pubertaire et de naissance au tour d'un axe sadomasochiste. L'accoucheur symbolise un pere charnel, createur, seducteur et fecondant, agent de transformation et d'ouverture, fabriquant une femme et un enfant. Mais le parcours initiatique du fils a devenir pere, mal indique eclate, est reduit-cause ou ef fet - a une pauvrete d'images. Le travail du negatif sur l'enfant peut menet a l'impasse melancolique, chronicisation d'une dynamique essentielle a la maternite, impossible renon cement au sensible de la perte. Il est un jalon vers la paternite, forme libidinale la plus sublimee. Liberer les representations de maternite du seul sensible, oser des representations de corps specifiques a la paternite permettent de dessiner des figures de peres
The intra psychic crisis opened by the materialisation of fatherhood requests the capacity to figure the new situation, its obects, roles, functions inside the primary triade, questions necessary articulations. Infantile sexuality demands, protecting life narcissism through psychic bisexuality, and cultural impulses for delimited and compelling parenthood produ ces break points, discordances, splitting and desintrication of the instincts maternal register is a necessary interactive agent between infans and language, feeding preconscient. Integrative functions of the reptures by rituals are pointed out in two cultures : is it a disparition of ritualisation in contemporary france, or is it an internal symbolisation? modicalised birth giving seems to condense the double ritual of puberty and birth along a sadomasochist organisation where the obstetrician is symbolising an omnipotent father. But the initiatic road for a son to become a father is reduced to a poor imagery. The negative psychic work about being and having a child may provoke melancolic desease and drive to becoming father the most sublimated libidinal motion. To be able to draw many father's figures, it is necessary to liberate maternal representations from exclusive sensible and not to fear thinking specific paternal body relations
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
14

Offroy, Jean-Gabriel. "On nomme un enfant : choix du prénom et projet parental." Paris 7, 1991. http://www.theses.fr/1991PA070110.

Full text
Abstract:
Le choix d'un prenom pour un enfant est le resultat d'un long processus ou s'articulent de multiples determinismes d'ordre sociaux, familiaux, affectifs, inconscients. Les apports croises de l'ethnologie, de la sociologie, de l'histoire et de la psychanalyse permettent d'eclairer des etudes de cas basees sur des entretiens approfondis ou tires de la litterature. Le processus de choix du prenom revele alors des conflits et des contradictions a plusieurs niveaux : - contradictions sociales entre reproduction et historicite, integration et differenciation, et conflits entre les differents groupes sociaux qui veulent s'approprier l'enfant;- conflits entre les lignees familiales et contradictions entre les differentes composantes de l'heritage : capital economique, social, symbolique, culturel et ideologique;- contradictions conscientes et inconscientes chez chacun des parents et dans l'imaginaire familial : projections, possession et identifications, desirs de vie et de moprt, deuils non elabores. . . - conflits au sein du couple. Le projet parental, symbolise par le prenom, apparait comme la mediation ultime de toutes ces contradictions
Choosing a first name for a child is the result of a long process. Many determinisms are involved : social, familial, affective, unconscious. That implies using simultaneously ethnology, sociology, history and psychoanalysis. Case studies based on intensive clinical interviews reveal conflicts and contradictions at different levels:-social contradictions between reproduction and historicicy, integration and differenciation, conflicts between different social groups. -conflicts between the different branches of the family and contradictions between the different parts of inheritage : economic, social, cultural, symbolic and ideological. -conscious and unconscious contradictions of each parent and in the familial myths. -conflicts inside the parental couple. The parental project, condensed in the first name of the child, appears as the final mediation of all the contradictions
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
15

St-Hilaire, Édith. "Les facteurs psychologiques liés à la motivation en famille sont-ils identiques pour les deux parents? : une analyse comparative." Thesis, National Library of Canada = Bibliothèque nationale du Canada, 2000. http://www.collectionscanada.ca/obj/s4/f2/dsk2/ftp01/MQ56427.pdf.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
16

Baillargeon-Lemieux, Haniel. "Devenir père et l'image de soi." Doctoral thesis, Université Laval, 2018. http://hdl.handle.net/20.500.11794/33352.

Full text
Abstract:
La présente étude vise à évaluer dans quelle mesure l’appréciation que les hommes nouvellement pères se font d’eux-mêmes dans leur rôle de père et dans celui de travailleur explique leur bien-être. La quantification de l’écart entre ce qu’ils croient être et ce qu’ils souhaitent et estiment devoir être en tant que père et en tant que travailleur est mesurée, pour obtenir des mesures d’écarts entre les sois (ÉS; Higgins, 1987) pour les rôles de père (ÉSpère) et de travailleur (ÉS-travailleur). L’importance relative accordée à ces rôles et les attitudes traditionnelles à l’égard du rôle de père sont envisagés comme modérateurs du lien entre chaque ÉS et le bien-être. La médiatisation de l’association entre le conflit travaille famille et le bien-être par les ÉS est examinée. Soixante-quatorze pères d’un premier enfant de 0 à 2 ans, occupant un emploi, ont répondu à un questionnaire en ligne. Après le contrôle d’autres prédicteurs du bien-être (revenu familial, satisfaction conjugale, conflit travailfamille), l’ÉS-père ajoute 10% à la variance expliquée du bien-être global, alors que l’ÉStravailleur n’y contribue pas significativement. Aucune des modérations envisagées des liens entre les ÉS et le bien-être n'atteignent le seuil de signification, sauf pour la satisfaction de vie. Chez les pères les moins traditionnels et non chez les autres, l’ÉS-travailleur explique 6% de variance supplémentaire de la satisfaction de vie. Les analyses complémentaires vérifiant la présence possible d’un lien indirect entre le conflit travail-famille et le bien-être par la médiation des ÉS indiquent un lien indirect modeste statistiquement non significatif. Les résultats suggèrent que le sentiment de succès et de compétence des hommes dans leur rôle de père lors de la transition à la paternité est d’une importance majeure dans leur bienêtre, alors que ce n’est pas le cas concernant leur rôle de travailleur.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
17

Ben, Hamed-Vernotte Souad. "Le ‘roman de la grossesse’ et ses variations dans les situations de maltraitance mère-enfant : la relation mère-enfant entre l’inceste agi et l’inceste fantasmé." Lyon 2, 2007. http://theses.univ-lyon2.fr/documents/lyon2/2007/ben-hamed_s.

Full text
Abstract:
Se basant essentiellement sur l'aide et le conseil, il arrive que, confronté à des problématiques limites de la subjectivation, le travail devienne inopérant au sein de l'Action Educative en Milieu Ouvert. Exerçant en tant que psychologue clinicienne au sein d’un tel service, nous avons dû, pour surmonter cet écueil, imaginer d’autres techniques et aménager notre fonction dans ce cadre. Nous avons ainsi conçu et mis en place peu à peu un outil diagnostique, un dispositif thérapeutique ainsi qu’un concept théorique autonome : le roman de la grossesse. Il s'agit d'un travail d’anamnèse associative autour de la périnatalité que nous pouvons définir aussi, à la suggestion de René Roussillon, comme un dispositif d’associations focales. Afin de donner sa place à la réalité psychique trop ignorée, nous avons invité autour de ce fil conducteur original (bien que dans la filiation du roman familial de Freud) à un travail narratif des temps de la conception, de la grossesse, de la naissance, et de l’allaitement ainsi que de la rencontre du couple et du désir d’enfant, des femmes-mères pourtant engoncées dans des problématiques incestuelles (Racamier) et des souffrances narcissiques identitaires (Roussillon). Nous illustrons dans ce travail, à travers de nombreuses vignettes et six monographies cliniques, comment cette modalité nouvelle d’approche de ces femmes a permis de dépasser une forme de surdité psychique initiale (et peut-être bilatérale…) et permis une relance du travail dynamisante qui nous a motivée à cet écrit et nous incite à penser que le roman de la grossesse pourrait s’avérer un dispositif généralisable à d’autres cadres et un outil précieux pour la clinique
Relying mainly on aid and advice, it may happen that, confronted with problems of subjectivation limits, the work becomes inoperative in the Educational Action in Open Medium. As a clinical psychologist in such a service, we had to overcome this hurdle, imagine other techniques and develop our role in this context. We have designed and gradually implemented a diagnostic tool, a therapeutic device as well as an autonomous theoretical concept: the story of a pregnancy. It is a work of associative history around perinatality that we can define also, at the suggestion of Rene Roussillon, as a focal association device. In order to give a place to the psychic reality, generally ignored in Educationnal Action, we called around this original thread (although in the parentage of the family story of Freud) to a narrative work of the conception times, of pregnancy, birth and breastfeeding as well as the couple meeting and the desire for a child, of women-mothers yet stuck in incestual problematic (Racamier) and narcissistic identity suffering (Roussillon). We illustrate in this work, through numerous cases and six clinical studies, how this new modality of approach to these women has allowed us to overcome a form of initial psychological deafness (and perhaps bilateral…) and served to relaunch stimulating work that has motivated this writing, and encourages us to think that the story of a pregnancy could be generalised to other settings and considered as a valuable tool for the clinicians
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
18

Rolland, Anne-Catherine. "Naissance prématurée : la mère et son enfant, les enjeux d'une rencontre singulière." Paris 7, 2010. http://www.theses.fr/2010PA070052.

Full text
Abstract:
Ce travail discute la pathogenèse des troubles psychiques éventuellement retrouvés en période postnatale précoce chez l'enfant né prématurément, sa mère et leur entourage, dans une prise en compte multifactorielle. Les différents protagonistes de l'événement d'une naissance prématurée sont étudiés à partir d'entretiens psychiatriques et pédopsychiatriques, par la mise en place et début d'analyse d'une étude prospective sur les liens entre traumatisme présumé chez la mère et interactions mère - enfant, et par l'éclairage de différents points de vue théoriques. Les enjeux de la rencontre mère-enfant ex utero, suite à la discontinuité entre l'ante et le postnatal induite par la naissance prématurée, apparaissent essentiels. A partir des différentes hypothèses émergentes de la discussion, des perspectives de prises en charge et de soutien pour l'enfant né prématurément et sa famille sont également envisagées
This thesis discusses the pathogenesis of psychological difficulties faced by children who are born premature, also including the mother and others who are closely affected, during the early postnatal period, in a multifaceted manner. All those affected in the event of a premature birth are studied based on psychiatric and child psychiatric interviews, and the links between presumed maternal trauma wand interactions between the mother and child are placed at the beginning of an analysis o a prospective study, in addition to the acknowledgment of different theoretical points of view. The issues at play in the ex-uterine encounter of the mother and infant, secondary of the discontinuity between the ante and the postnatal periods induced by the premature birth, appear essential. From the different hypotheses emergent of the discussion, one can also envisage potential possibilities for care and support of a child born prematurely along with his/her family
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
19

Rodriguez, Marc. "Approche psychosomatique de l'asthme chez le bébé et le jeune enfant." Paris 5, 2006. http://www.theses.fr/2006PA05H038.

Full text
Abstract:
L’objet de cette recherche concerne l’étude des facteurs psychologiques qui accompagnent l’émergence et l’évolution de l’asthme chez le bébé et le jeune enfant. Dans la perspective psychosomatique développée par P. Marty, cette recherche se propose d’étudier dans une population de 20 nourrissons asthmatiques âgés de 5 â 24 mois, l’impact désorganisateur des événements de vie survenus autour de la naissance de l’enfant, la qualité de la mentalisation maternelle et des modalités interactives ainsi que le développement psychique des nourrissons asthmatiques. Le dispositif de recherche s’appuie sur l’étude des représentations maternelles (Entretien « R ») complété par l’étude des qualités formelles du discours (Edicode), l’évaluation des troubles psycho-fonctionnels (Symptom Check-List), l’étude du développement psychomoteur de l’enfant (Brunet Lézine-Révisé) et des troubles de la première enfance (Classification Diagnostique 0-3 ans). Les résultats de cette recherche soulignent que les mécanismes mentaux et interactifs qui accompagnent l’asthme du nourrisson sont hétérogènes et ne peuvent se limiter au seul « modèle allergique ». L’asthme survient dans un contexte de « situation de contrainte » qui pèse sur la dyade mère-bébé en raison de la conjonction des événements de vie, de la réactivation d’une problématique maternelle inconsciente et de la faillite des tiers à contenir l’angoisse maternelle. Face à ce débordement de la fonction pare-excitations maternelle, le bébé asthmatique développe, très précocement, des comportements hyper-adaptatifs lui permettant d’auto-réguler ses états d’excitations internes. Dans un certain nombre de cas on observe une difficulté du nourrisson asthmatique à « matérialiser » sur le plan corporel ou comportemental les conflits intra-psychiques maternels. Ce sont ces nourrissons chez qui les mécanismes adaptatifs tiennent une place excessive et entravent le bon déroulement de l’émergence progressive du processus de psychisation dont témoigne le gauchissement des auto-érotismes
The object of this research concerns the study of psychological factors which corne with emergence and evolution of asthma armong baby and young child. Into the psychosomatic prospect of P. Marty, this research proposes to study, from a population of 20 infants aged 5 to 24 months, the impact of disorganization of events of life about the birth, the quality of maternal “mentalisation” and interactive modalities, and finally psychical development of asthmatic infants. Research set-up relies on study of maternal presentations (Entretien-R), cornpleted by the study of formal quality of speech (Edicode), the evaluation of psycho-functional disorders of child (Symptom check-list), the study of psychomotor development (Brunet-Lezine Revised) and disorders of infancy (Diagnostical Classification O to 3 years). Result emphasize that mental and interactive mechanisms which corne the asthma of infant are heterogeneous and cannot be limited to the only one “allergic model”. The asthma occurs into a context of ”constraint situation” which lies heavy on mother-infant dyad because of the conjunction of events of life, of reactivation of unconsciousness maternal problematic and because of the collapse of the environment to contain maternal anxiety. Facing to the overflowing of maternaI function of protective shield, the asthmatic baby develops very precociously hyper adaptive behaviors which can control himself his internal excitation states. In some cases, we can observe a difficulty of asthmatic infant to “materialize”, on bodily level or behavior level, the maternal intra psychical conflicts. These infants present excessive adaptive mechanisms which hind the good development of progressive emergence of psychical processes that shows the inflexion of auto-erotisms
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
20

Lebrun-Niesing, Monick. "Anthropologie des interactions mère, jouet, enfant : le tapis perdu." Bordeaux 2, 2004. http://www.theses.fr/2004BOR21015.

Full text
Abstract:
Le jouet éducatif comme un moyen pour les parents de préparer l'enfant à son futur métier d'adulte semblait constituer une bonne hypothèse de recherche. Mais la démarche ethnographique sachant traquer les non-dits, les sous-entendus, montre que l'objet-jouet semble avoir un autre rôle : il constituerait un espace partagé entre la mère et l'enfant, permettant des relations où la stratégie de celle-ci reposerait sur une perspective d'assignation des places mère-enfant. Au travers de cet échange ludique, elle chercherait à modéliser un statut référentiel de bonne mère et donc de montrer d'elle sa face positive en tant que bonne mère, au sens où Goffman l'entend. L'objet-jouet serait donc pour la dyade, un objet-prétexte pour se ménager un espace que l'on n'appellerait plus transitionnel au sens de Winnicott, mais positionnel. Être une bonne mère relèverait du choix du bon objet-jouet et de la manière de le faire vivre comme espace intermédiaire entre la sphère du familial et la sphère du social
How educative toys function as a means for parents to prepare their children for their future lives as adults would seem to constitute a good subject of research. However, the ethnographic approach aiming at uncovering what is left unsaid or innuendoes shows that toy-objects apparently play another role. They would seem to act as a shared space between mother and child, allowing relationships to develop whereby the mother's strategy is to attempt to assign a role to herself and her child. Through this ludic exchange, the mother tries to model a reference of what being a good mother is, and thus portrays the positive side of herself as a good mother, in Goffman's terms. The toy-object therefore represents for the dyad a pretext to develop a space that may be deemed to be positional and not transitional, as in Winnicott's understanding. Being a good mother would therefore involve choosing the correct toy-object and animating it as an intermediary space between the family and social spheres
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
21

Bodet, Joffrey. "Développement psychologique, facteurs d'évolution et handicap chez le jeune enfant autiste." Montpellier 3, 2005. http://www.theses.fr/2005MON30023.

Full text
Abstract:
L'autisme est un trouble du développement responsable chez l'enfant d'altérations précoces et durables de la communication, de la socialisation et des activités. On observe une variabilité interindividuelle importante de ces troubles, notamment sur le plan développemental. Cette hétérogénéité qui vient marquer l'évolution des enfants autistes est classiquement attribuée à des facteurs d'ordre cognitif et linguistique. Cette recherche se centre sur le développement psychologique, de 219 enfants autistes, âgés de 5 à 8 ans. La première étape de ce travail a permis d'isoler quatre groupes d'enfants autistes ayant des développements psychologiques distincts. Le premier groupe (21%) présente les transformations psychologiques les plus importantes, entre les deux temps de la recherche. Le second groupe (24%) montre une progression notable, mais moindre, comparée au groupe 1. Le troisième groupe (30%) présente les progrès les plus faibles et une évolution globale de type retard. Enfin, le quatrième groupe (25%) conserve un fonctionnement psychologique stable entre l'âge de 5 et 8 ans. Dans un second temps nous avons tenté d'identifier certains facteurs d'évolutions. Nos résultats montrent que l'âge des premières productions verbales, ainsi que le rapport aux objets peuvent être considérés comme de bons marqueurs du développement ultérieur des enfants autistes. Enfin, dans la troisième étape nous nous sommes intéressé au handicap dans l'autisme, à travers les notions d'incapacités et de désavantages. Nos résultats indiquent que ces deux formulations du handicap sont très liées à ces différents développements psychologiques
Autism is a developmental disorder that causes premature and lasting distortions at the level of communication, socialization and activities. Such disorders vary significantly from one individual to another, particularly at the developmental level. The heterogeneity that characterizes the development of autistic children is typically imparted to cognitive and linguistic factors. This study focuses on the psychological development of 219 autistic children, aged between 5 and 8 years. The first part of the study identifies 4 groups of autistic children having clearly different psychological developments. The first group (21%) demonstrates the most significant psychological transformations undergone throughout the first part of the study. The second group (24%) shows an important progression, though not to the same extent as the first group. The third group (30%) presents the weakest progression and the global development of a retarded child. Finally, the fourth group (25%) maintains a stable psychological behavior between 5 and 8 years old. The second part of this study seeks to identify some developmental factors. Our results reveal that relating to objects and the age at which the first verbal productions occur may be considered as good indicators of the autistic children's later development. Then, the third and last part of the study deals with the issue of impairment in autism through the notions of disability and disadvantage respectively. Our results show that these two formulations of impairment are closely related to the different psychological developments
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
22

Mingant, Gaëlle. "Les femmes et l'alcool ou l'impossible mise en scène de la féminité." Montpellier 3, 2005. http://www.theses.fr/2005MON30042.

Full text
Abstract:
Au fil d'une pratique de psychologue clinicienne à l'écoute de femmes alcooliques, nous avons été particulièrement sensibles à la récurrence dans le discours de ces femmes de la question de la féminité et des difficultés qu'elle leur posait. Ce travail de recherche se propose donc de répondre à cette interrogation : qu'en est-il de la féminité chez la femme qui boit ? A l'aide de la théorie psychanalytique et de ses auteurs de référence en particulier Freud et Lacan, nous tentons d'ouvrir et d'éclairer cette question à partir de deux axes de réflexions : Comment une femme qui a recours à l'alcool s'inscrit-elle en tant que sujet femme désirant ? Comment un être qui naît anatomiquement fille peut advenir en tant que sujet féminin ? En travaillant le concept de féminité mascarade, qui est selon nous, le propre de la féminité, nous avons mis en évidence comment une femme alcoolique en carence avec la métaphore paternelle est dans une impossibilité à mettre en scène cette mascarade féminine. N'ayant pas eu de réponse opérante par le père à sa question de femme, une femme alcoolique a recours au toxique alcool pour oublier cette non reconnaissance primordiale
With the passing practice of a clinician psychology listening to alcoholic's women, we were particularly sensitive to the recurrence of the femininity question and the difficulties that they have to go through. These researches on this subject propose an answer to the following question : what about femininity for an alcoholic woman ? Thanks to the psychoanalytical theory and particularly with reference to Freud and Lacan, we try to open and to throw light on this question centred on two main thoughts : how an alcoholic woman may identify herself as a woman ? How a human being anatomically female may become a woman ? Working on the masquerade femininity's concept, which is according to us, the proper meaning of the femininity, we have put in evidence how an alcoholic woman shirking of father's metaphor is unable to put in scene her feminine masquerade. Without an appropriate answer from her father to her question of femininity, an alcoholic woman is using the toxic alcohol in order to forget this non recognition of prime necessity
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
23

Bélanger, Bianca. "Motivation à être père : antécédents prénataux et lien avec l'expérience des pères d'un nourrisson." Doctoral thesis, Université Laval, 2020. http://hdl.handle.net/20.500.11794/66700.

Full text
Abstract:
La reconnaissance sociale grandissante des contributions du père au développement de l’enfant suscite l’intérêt de mieux comprendre ce qui favorise une meilleure expérience paternelle et davantage d’engagement auprès de l’enfant. La présente étude examine comment les motivations des hommes à devenir père et à prendre part aux tâches liées à l’enfant peuvent expliquer leur participation aux tâches et leur satisfaction parentale. De futurs pères (n = 229) ont rempli des questionnaires pendant le troisième trimestre de grossesse de leur conjointe et deux mois après la naissance de leur enfant. Les résultats suggèrent que le soutien de la conjointe à la satisfaction des trois besoins psychologiques fondamentaux (3BPF) du père explique sa perception d’efficacité parentale plus élevée, ces deux facteurs expliquant sa motivation plus autonome à prendre part aux tâches, qui, en retour, contribue à expliquer la participation du père aux tâches et sa satisfaction parentale. Des motivations plus contrôlées à prendre part aux tâches expliquent une participation moindre du père aux tâches. Les motivations autonomes et contrôlées à devenir père, évaluées avant la naissance, sont modestement liées aux motivations respectives à prendre part aux tâches, après la naissance, contribuant indirectement à expliquer la participation aux tâches et la satisfaction parentale des pères. Toutefois, les deux types de motivations à devenir père ont aussi une contribution directe à l’explication de la satisfaction parentale des pères. En somme, les raisons pour lesquelles un homme devient père et participe aux soins, de même que sa perception du soutien de sa conjointe à la satisfaction de ses 3BPF aident à comprendre son engagement auprès de l’enfant après sa naissance et sa satisfaction dans son expérience parentale. Les résultats soulignent la nécessité de poursuivre les recherches sur les motivations des hommes et leur expérience de la paternité.
The growing social recognition of fathers’ contributions children’s development raises interest in better understanding what fosters a more positive paternal experience and greater involvement. This study examines how men's autonomous and controlled motivations to become fathers and those for engaging in childcare tasks can help explain their involvement in childcare tasks and their parental satisfaction. Fathers-to-be (n = 229) completed questionnaires during the third trimester of their partner's pregnancy and two months after the birth of their child. Results suggest that their partner's support of the satisfaction of their three basic psychological needs (3BPN) accounts for fathers’ higher perceived parental efficacy. Together, these two factors account for fathers’ more autonomous motivations for engaging in childcare tasks, which in turn help explain their involvement in childcare tasks and their parental satisfaction. More controlled motivations for engaging in childcare tasks account for less involvement in childcare tasks. Autonomous and controlled motivations to become a father, assessed during pregnancy, are moderately associated with motivations for engaging in childcare tasks 2 months after birth, thus indirectly contributing to fathers’ involvement in childcare tasks and parental satisfaction. However, both autonomous and controlled motivations to become a father contribute directly to explaining fathers’ parental satisfaction. In sum, the reasons why a man becomes a father and participates in childcare,as well as his perception that his partner supports the satisfaction of his 3BPN help understand his involvement with his child after birth and his satisfaction with his parenting experience. The results highlight the need for further research on men's motivations and their experience of fatherhood.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
24

Quintero, Jaime. "La subjectivation et la transmission psychique de la fonction paternelle dans les situations de maltraitance des enfants pris en charge par l'institution Colombien de Bien-être Familial (Caldas zone centre nord)." Thesis, Strasbourg, 2017. http://www.theses.fr/2017STRAG031/document.

Full text
Abstract:
Ce travail de thèse est consacré à l’étude de la subjectivation et la transmission de la fonction paternelle dans les situations de maltraitance des enfants pris en charge par l’Institut Colombien de Bien-être Familial (Caldas centre zone nord). Pour cela, nous avons formulé trois objectifs spécifiques. 1. Identifier les contenus et les processus psychiques de la fonction paternelle. 2. Différencier parmi ces contenus ceux qui se répètent d’une génération à une autre de manière inconsciente de ceux qui ont été transformés. 3. Reconstituer le contenant psychique familial à partir des contenus psychiques identifiés chez les parents et chez les enfants des familles pris en charge par l’Institut Colombien de Bien-être Familial (Caldas centre zone nord). De sa part, le point de départ de cette thèse a été mes vécus en tant que psychologue dans certaines institutions à visées psychosociales à l’attention des enfants, des adolescents et des familles. C’est là que naît l’intérêt pour la thématique du père et son influence psychique chez les enfants, notamment dans les cas des enfants qui ont subi de la maltraitance. En outre cet intérêt, il y a celui qui a surgi à partir de la recherche que j’ai réalisée au cours de mes études de master. Le sujet de cette recherche était les imaginaires sociaux de la réélection présidentielle en Colombie d’Alvaro Uribe. C’est ainsi que dans sa première partie, cette thèse s’occupe d’analyser le père en tant qu’une institution sociale qui s’est formée au cours de l’histoire du monde occidental. En ce sens, l’analyse est centrée sur le fondement de cette institution qui est compris pour nous en termes d’imaginaire social du père. Cet imaginaire est abordé notamment à propos de la société colombienne. C’est donc dans le cadre de cette société que cette thèse se demande aussi qu’est-ce que la maltraitance et sa prise en charge par l’ICBF. Cela dans l’intention de faire une approche critique aux discours du patriarcat qui traversent des institutions sociales fondamentales en Colombie tels que l’église catholique et la famille. Le chapitre deux de cette première partie vise à faire une reconstitution théorique du concept de fonction paternelle du point de vue de la psychanalyse, spécifiquement chez Freud et chez Lacan. Voilà pourquoi, nous proposons passer de parler de la catégorie d’imaginaire social à celle de fonction paternelle dans la perspective psychanalytique. Dans ce même chapitre, les concepts de subjectivation et de transmission psychique sont développés. La deuxième partie de cette thèse commence avec la description du processus méthodologique. Cette thèse a donc une approche clinique en tant qu’elle étudie ce que les sujets dévoilent de leurs subjectivités dans leurs productions discursives. De l’approche clinique, notamment celle de la clinique psychanalytique, nous ne reprenons pas uniquement son intentionnalité et sa méthodologie de compréhension de l’autre en tant que sujet de l’inconscient. Nous en reprenons de manière particulière la fonction donnée à la parole comme voie d’accès aux positions subjectives. Dans cette logique, le recueil de données, son enregistrement et l’analyse des témoignages comportent un processus global, celui de la production du discours. Il s’agit d’une logique qui nous a permis en tant que chercheurs d’envisager les productions discursives aux niveaux de l’énoncé mais aussi de l’énonciation, pour le dire dans des termes psychanalytiques, au niveau du contenu manifeste et au niveau du contenu latent. Pour réussir cet objectif, nous avons de ce fait utilisé la méthode de l’analyse de discours notamment ce qui concerne l’analyse de l’énonciation
This thesis is about the subjectivation and psychic transmission of the paternal function in cases of child abuse intervened by the Colombian Family Welfare Institute (Caldas, northern zonal center). This thesis focuses on three objectives: 1) identify the contents and psychological processes of the paternal function; 2) differentiate which of these contents are repeated from one generation to another unconsciously and which of these are transformed; and 3) reconstruct the family psychology based on the psychosocial contents identified in the parents and in the children of the families intervened by the Colombian Family Welfare Institute (Caldas, northern zonal center). The starting point of this thesis was derived by my experiences as a psychologist working at various institutions dedicated to the psychosocial care of children, adolescents and families, which sparked my interest in the subject of the father’s psychological influence on children, specifically in situations of abuse. In addition, another interest resulted from my research during my master's studies was the investigation of the social imaginaries of the presidential re-election of Alvaro Uribe. Chapter 1 of this thesis raises the concern with analyzing the father’s psychology, as a social institution that has been constituted throughout the history of the Western world. In this sense, the analysis focuses on unveiling the foundation of this institution, as the social imaginary of the father, which is particularly prevalent in Colombian society. It is then in this context that this thesis is also asked about the problem of child maltreatment and the intervention by the ICBF. This, with the intention of making a critical approach to the discourses of patriarchy that go through fundamental social institutions in Colombia, such as the Catholic Church and the family. Chapter 2 of this thesis is dedicated to the theoretical reconstruction of the concept of Paternal Function from the psychoanalytic theory, specifically from the perspectives of Freud and Lacan. Under this logic, discussion will move from Social Imaginaries to that of Paternal Function. In this same chapter, the concepts of subjectivation and psychic transmission are developed. Chapter 3 of this thesis begins with the description of the methodological process. It is then a thesis that has a clinical perspective since it reveals their subjectivities through their discursive productions. From this clinical, psychoanalytic perspective more precisely, the methodological logic will be utilized, but its intention to understand the other as a subject of the unconscious. Within this logic, the collection of data, its registration, and the analysis of the collected testimonies, are understood as a global process, that is, the production of discourse. This logic allows researchers to consider the discursive productions at the level of the enunciation, but also at the level of the enunciation, or to put it in psychoanalytic terms, at the level of the manifest content and at the level of the latent content. To achieve this goal, the method of discourse analysis will be utilized, especially the analysis of enunciation
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
25

Gauthier, Isabelle. "Persuader avant trois ans : étude longitudinale des moyens employés par la dyade mère-enfant et de leurs effets en situation communicative de requête." Nancy 2, 2001. http://docnum.univ-lorraine.fr/public/NANCY2/doc206/2001NAN21013_1.pdf.

Full text
Abstract:
Cette recherche a pour objectif d'apprécier le développement et l'étendue des compétences persuasives précoces, plus spécifiquement langagières, mises en œuvre par l'enfant en situation communicative de requête. Ces épisodes sont analysés lorsque la mère et l'enfant sont tour à tour initiateur et adresse, permettant à la fois des comparaisons interindividuelles (mére/enfant) et intra-individuelles (statut initiateur/adresse) des moyens utilisés par chacun et de leurs effets sur le déroulement de l'interaction conversationnelle. L'analyse de base sur deux corpora d'interaction naturelle mère-enfant recueillis de manière longitudinale alors que les enfants étaient âgés de 1 ; 6 à 3 ; 0. Les deux enfants, issus de classes moyennes et enfants uniques sont en train d'acquérir le français. En dehors des formulations classiques de la requête et du refus, les résultats soulignent la part importante accordée par les dyades aux conduites justificatives. Par ailleurs, ils révèlent une utilisation différenciée de la justification en fonction de la conduite à laquelle elle se rapporte (requête/refus), montrant une intégration précoce par l'enfant des règles pragmatiques liées à sa production. De plus, nous avons montré qu'en cas de conflit, les enfants recourent principalement à la conduite justificative afin de surpasser les refus justifiés des mères. Cette utilisation contre-argumentative précoce de la justification permet alors à l'enfant d'augmenter ses chances d'obtenir satisfaction. Enfin, nous avons relevé une évolution de la nature des différents contenus justificatifs avancés par l'enfant en appui de ses requêtes et de ses refus pouvant être reliée avec leur implication sur la résolution des épisodes de requête. Ces résultats seront discutés en relation avec la capacité socio-cognitive croissant de l'enfant à prendre en compte et à s'adapter au point de vue de son interlocuteur
This research estimates the child's early persuasive skills, especially speech means, and their developments in the communicative situation or request. These sequences are analysed when child and mother in both turn initiate and are directed to, which allows interpersonal (mother/child) and intrapersonal (initiate/directed) comparisons of the use and effect of each mean on the unfolding of the conversationnal interaction. The analyse is based on two longitudinal studies of mother-child natural interaction which occured between the ages of 1;6 and 3;0. Children are both only-child, from the middle-classe and french is their native language. Apart from classical forms of requesting and refusing, results underline that dyades give an important share to justificative behaviours. Besides, they reveal a distinguished use of the justification relative to the behaviour it refeers to (request/refusal), showing the child's early understanding of the pragmatic rules of its production. Moreover, we pointed out that in conflicting situations, children mostly jusitfy their requests when mothers have already justified their refusals. Then, this early contra-argumentative use of the justification increases the child's probability of being satisfied. Finaly, we found an evolution in the nature (kind) of different justificatory contents given by the child as a support of her/his request and refusal, that can be linked with their effect on the sorting of the exchange. Those results will be discussed regarding the child's growing socio-cognitive hability to take into account and fit with her/his interlocutor's point of view
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
26

Guibert, Arnaud. "La délinquance infantile et la violence dans l'agir chez l'enfant en période de latence : étude statistique d'une cohorte de 70 enfants délinquants, violents et non violents, âgés de 13 ans au plus." Bordeaux 2, 1995. http://www.theses.fr/1995BOR23006.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
27

Gauthier-Légaré, Audrey. "Stress et transitions à la maternité: liens avec les événements de vie et la sensibilité maternelle." Doctoral thesis, Université Laval, 2021. http://hdl.handle.net/20.500.11794/69244.

Full text
Abstract:
Le stress est désormais un concept que l’on perçoit comme étant impliqué dans divers aspects du développement humain. Plusieurs travaux ont documenté ses effets dans une variété de sphères psychosociales. Le stress chez les parents, et plus particulièrement chez les mères, fait l’objet d’un intérêt de recherche grandissant. Cependant, des divergences dans les conceptions, les types de mesures et les méthodologies utilisées pour mesurer le stress font en sorte qu’il est difficile de tirer un portrait clair des liens entre le développement de l’enfant et les comportements parentaux. Notamment, l’idée du stress est d’office associée au fait d’expérimenter des enjeux et des évènements qui nécessitent une adaptation importante de la part des individus. Or, les liens entre de tels évènements objectifs et des mesures subjectives du stress, fondées sur des évaluations cognitives de l’adéquation entre les besoins d’adaptation et les ressources pour y faire face, varient de manière substantielle. De plus, en ce qui concerne le stress maternel, la plupart des études ne se concentrent que sur une période précise de la parentalité, malgré le fait que la plupart des travaux dans le domaine du stress démontrent des liens et des variations entre les mesures prises à différents moments. De plus, peu de travaux ont porté sur des mesures répétées du stress dans le temps, notamment entre les périodes pré et postnatales. La plupart des études rapportent des résultats à l’une ou l’autre de ces périodes, ne permettant pas de cerner le cheminement émotionnel des mères ainsi que leurs liens avec les comportements parentaux d’un point de vue périnatal. Cette thèse comprend deux grands objectifs. Premièrement, par le biais d’une métaanalyse, le lien entre les mesures objectives d’événements de vie négatifs (ÉVN) et les mesures subjectives de stress (MSS) ont été documentés chez les parents en considérant les aspects méthodologiques et conceptuels présents dans la littérature afin de mieux comprendre les liens que l’on observe entre le stress parental et le développement de l’enfant. Les résultats de cette méta-analyse révèlent une relation modérée entre les mesures objectives d’ÉVN et les MSS chez les parents. Les analyses de modérations montrent que le type de MSS et l’emplacement géographique où les études ont été conduites sont des modérateurs significatifs de ce lien : le lien étant plus grand pour les mesures d’état de stress que pour les autres MSS avec des tailles d’effets non significatives pour les MSS basés sur les traits de personnalité anxieux. Ce dernier résultat est important compte tenu de l’utilisation fréquente iii de ces mesures dans l’étude du stress parental. La modération selon la région géographique témoigne des enjeux culturels dans l’association entre l’exposition à des ÉVN et l’expérience de stress. Ces résultats éclairent sur l’usage des mesures de stress dans un contexte de parentalité de même que sur les différentes écologies en lien avec le lieu géographique de la réalisation des études. Dans un deuxième temps, une étude empirique impliquant quatre temps de mesure de stress entre le dernier trimestre de grossesse et l’âge de 16 mois de l’enfant vise à déterminer s’il y a présence de différences individuelles dans les manifestations de stress à travers le temps. Trois groupes de mères ayant des trajectoires de stress différentes ont été identifiés. Ces trajectoires de stress ont été mises en lien avec les ÉVN lorsque l’enfant était âgé de 4 et 16 mois. Les résultats montrent que les mères expérimentant un patron de stress croissant rapportent davantage d’ÉVN à 4 mois et ont tendance à rapporter plus d’ÉVN lorsque l’enfant atteint l’âge de 16 mois, suggérant une cohérence dans les deux mesures de stress à travers le temps. De plus, les mères faisant partie d’une trajectoire de stress croissante montrent moins de sensibilité maternelle à l’égard de leur enfant que les mères dans les autres trajectoires de stress. Ce résultat soutient l’hypothèse d’un lien entre le stress maternel, la qualité des interactions parent-enfant et le développement de l’enfant. L’ensemble de ces résultats démontre l’importance du stress maternel dans l’écologie dyadique de l’enfant, tant sur le plan prénatal que postnatal et que pour mieux comprendre le rôle du stress maternel dans le développement de l’enfant, des mesures répétées, impliquant les deux phases du développement de l’enfant sont nécessaires.
The study of stress is now well established and has been linked to many different aspects of human development. A plethora of studies have shown the effects of stress on different dimensions of adjustment. Specifically, there is an increasing interest in the study of the stress of mothers, who carry the child during the prenatal period and who spend much time with the infant during the early months following birth. However, there are different conceptions of stress and different methods used to operationalize it, making it difficult to draw clear conclusions regarding links between maternal stress and infant and child outcome. Two ideas are specifically addressed in the present dissertation. First, the concept of stress is anchored in the notion that different events require adaptation on the part of individuals and, as such, that the experience of stress is somehow linked to the events with which an individual is confronted. However, the associations between the occurrence of events and the subjective assessments of stress that are grounded in cognitive appraisals of the adaptational requirements and the resources available to cope with such challenges, vary greatly across studies. This is true in the general study of stress, as in the study of parental stress specifically. Second, with respect to maternal stress, studies have mostly focused on very specific time periods to the exclusions of others, in spite of the basic observation that experiences of stress are both linked to, and vary from, experiences of stress at other times of parenthood. With the focus on specific time periods, it is difficult to draw conclusions regarding the evolution of the experience of stress across parenthood and its association to caregiving behavior and child outcome. The goals of this dissertation are two-fold: First, a meta-analysis is conducted to examine the association between objective, event-based measures of stress and subjective, cognitive appraisal-based assessments of stress, while considering different moderating variables. Results reveal a moderate association between the two broad categories of stress measures. However, moderator analyses show that very high associations are found between the experience of negative life events and emotional-state-based indices of self-reports of stress, whereas the association with trait-based reports of stress are virtually non-existent. This is an important finding in light of the frequency at which trait-based assessments are used. Second, the association between events and subjective indicators of stress are greater v in Western countries, in comparison to studies conducted in Asia, suggesting important cultural components to our understanding of this association. Second, a longitudinal study involving 4 different time points covering the last trimester of pregnancy and infant age 16 months was conducted to determine whether there were individual differences in trajectories of stress across the transition to parenthood. Four groups of mothers were identified. For statistical reasons, two of these trajectories, involving atypical patterns of stress across time and very high levels of stress at a given time point, were combined to create 3 different groups. Analyses revealed that this atypical group experienced greater levels of negative life events than the other two groups, and were observed to be significantly less sensitive during interactions with their infant in a home visit completed at infant age 8 months. This finding supports the coherence of the stress experience during the transition to motherhood and the notion that stress is related to the manner in which mothers interact with their infants during the postnatal period. These findings illustrate the importance of maternal stress as a marker of the child’s developmental ecology, during both the prenatal and postnatal periods, and underline that to appropriately understand maternal stress and its impact on child outcome, repeated measures involving the transition to motherhood are required.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
28

Vaivre-Douret, Laurence. "L'émergence du saut chez le jeune enfant : résolution des contraintes et ajustements posturaux." Paris 5, 1993. http://www.theses.fr/1993PA05H064.

Full text
Abstract:
L'interet porte aux problemes du "controle moteur", la prise en compte des contraintes biomecaniques dans le developpement, l'adoption de nouvelles methodes d'analyse du mouvement, nous ont incitees a rechercher comme se forme au cours du developpement cette habilete dite "ordinaire" : le saut, considere le plus souvent comme le fruit d'exercice ou d'apprentissages non controles. Notre travail consiste (1) a determiner les ages d'emergence de divers modes de sauts a situer les obstacles a l7adoption d'un mode particulier representatif : le saut d'une hauteur, qui permet de ne pas sous-estimer l'importance de la dimension verticale dans l'effection et la representation de l'activite (3) a etudier une a une deux difficultes majeures : l'impulsion et l'arret. Nous pouvons montrer que la difficulte a effectuer un envol, residant dans l'absence de phase de preparation au mouvement avant 26 mois, et que cette contrainte est resolue pour une nouvelle organisation posturo-dynamique avant celle qui obere l7arret. Le champ de notre etude nous a permis d'operer sur une tranche d'age de 2 a 3 ans, laquelle, constitue a la fois l'emergence du saut et la periode ou cette activite se stabilise. Neanmoins, la representation anticipee de l'action ne semble pas encore permettre une generalisation et une flexibilite comparable a celles de l'adulte
Issues concerning motor control, biomechanical constraints in the child development, and new methods of movement analysis led us to look at how emerge this "ordinary" skill : the jump considered more often as the result of exercices or uncontrolled learning. The purpose of the research is (1) to identify the onset and the patterns of jumping (2) to determine the constriants for the jump down, which allow not to underestimate the importance of the vertical dimension in the realisation and the representation to the activity (3) to look at two main difficulties of spontaneous jump : the thrust and the stopping movement. It has been demonstrated that the difficulty to realize a flight could be explained by the absence of the stage in preparatory jump before 26 monts and that, this constraint is overcome by a new postural dynamic organization before the stopping movement. This research was carried out on children aged from 2 to a 3, period during which jump emerges and stabilizes. However, the anticipated representation of action does not seem to allow a generalization and a felxibility similar to those of adults
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
29

Perrusi, Mônica Moura de Paula. "Institution mère-enfant, prévention et lien social : recherches et perspectives sur l'intervention précoce." Paris 7, 2006. http://www.theses.fr/2006PA070075.

Full text
Abstract:
La clinique en institution avec des jeunes enfants et leurs parents couvre un large champ qui inclut le préventif, le social et le thérapeutique. Les nouvelles formes du lien social génèrent de nouveaux modes de fonctionnement psychique et ont un retentissement sur la façon dont le sujet élabore sa demande, une évolution qui s'observe aussi dans la clinique avec des bébés et leurs parents. Les changements dans la cellule familiale contribuent aussi au fait que l'institution remplit d'autres fonctions et répond à d'autres demandes de la société. Il s'agira de questionner la place de la psychanalyse avec des jeunes enfants face à une demande grandissante d'adaptation à la société ou de guérison ainsi qu'à l'évolution de la notion de prévention infantile, souvent associée à la prédiction. Les mesures de l'actuelle politique de santé, qui semble s'inscrire dans une perspective «d'hygiénisme sécuritaire», montrent un intérêt croissant pour l'évaluation des pratiques afin de mesurer l'efficacité des prises en charge thérapeutiques. A partir de cas cliniques, nous allons questionner la fonction de l'institution dans des situations de difficultés psychiques maternelles et de dépressions du post- partum, entre autres. L'ensemble du travail thérapeutique pourrait opérer comme une prothèse de la psyché pour l'enfant en cas de graves perturbations psychiques de la mère. En outre, nous verrons que la richesse de la clinique avec des mères en dépression post- natale, sa diversité nous prévient contre toute idée de créer une entité spécifique accompagnée de sa thérapeutique, elle aussi spécifique. Ce qui nous conduit à ne pas parler de la dépression mais des dépressions de la mère
Clinical work in mental care institutions with young children and their parents covers a wide range of aspects from prevention to social network and therapeutic care. New forms of social interactions generate new ways of mental functioning and these have an impact on the way a person makes his/her request. This evolution can equally be observed in the clinical work with babies and their parents. Changes in the family structure also contribute to the institution performing other roles and meeting other society needs. We will challenge the place of psychoanalysis with young children when confronted to the growing demands of adaptation to society, or of curing, and to the evolution of the notion of preventive action, often linked to prediction. The measures taken by the current health policy, which seem to fall within the lines of "hygienic security measures", show the growing interest for the assessment of our practices in order to measure the effectiveness of the therapeutic work. Sterling from clinical cases, we will question the role of the institution in situations of maternal mental disturbance and of post-partum depressions, among others. The role of the therapeutic work could act as a mental aid for the child in case of severe mental disturbance of the mother. Moreover, we will see that the breadth of the clinical work with mothers suffering from post-natal depression, its diversity, guards us against any thought of forming a specific entity and its own specific therapeutic action. This leads us to speak not of depression but of depressions of the mother
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
30

Lintanff, Marion. "Etude du fonctionnement psychique de jeunes femmes en demande de changement de sexe : approche psychanalytique et projective." Thesis, Paris 5, 2013. http://www.theses.fr/2013PA05H124.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
31

García, Bernal Maria Eugenia. "Maternité à l'adolescence : attachement mère-enfant et transmission intergénérationnelle (Valparaiso, Chili)." Paris 8, 2003. http://www.theses.fr/2003PA083701.

Full text
Abstract:
La relation mère-enfant et l'attachement mère-bébé sont des thèmes qui n'ont pas laissé indifférents les théoriciens et qui ont donné lieu à de nombreux travaux intéressants à différents points de vue. Dans cette recherche, on passe en revue les principaux apports des chercheurs sur la relation mère-bébé, tant en Europe qu'en Amérique. Vingt-cinq mères adolescentes à Quilpué (dont cinq sont Mapuche ou d'origine mapuche) ont été suivies dès le début de la grossesse jusqu'à l'accouchement, ainsi que pendant les premiers mois de la vie des bébés, afin de déterminer le type d'attachement existant, en prenant en compte la transmission intergénérationnelle. Nous avons appliqué pour la première fois au Chili le test CA-MIR (adulte-adulte) et le test RAF (adulte-bébé), avec l'objectif d'apporter de nouvelles connaissances sur le thème et d'observer s'il existe d'une manière ou d'une autre des pathologies susceptibles d'apparaître dans ce groupe
The mother-child relationship and the special bond between mother and baby are a topic that has for long interested theorists and has made way for interesting works and posture throughout the years. This research reviews the main contributions made on the mother-baby bond topic in Europe and America. The cases of 25 adolescent mothers in Quilpue (Chile) are investigated. Five of these women are from the Mapuche Native community. Those women are monitored during their pregnancy and for the first months after the birth of their child, in order to determine the kind of bond created between them and the intergenerational transmission influencing this bond. For the first time in Chile, the CAMIR (adult-adult) and the RAF (adult-baby) tests are applied so as to contribute with new information on the subject
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
32

Morisset, Bonapace Malika. "Contribution des attitudes et motivations maternelles à l'expérience paternelle suivant la naissance d'un premier enfant." Doctoral thesis, Université Laval, 2015. http://hdl.handle.net/20.500.11794/26433.

Full text
Abstract:
Tableau d’honneur de la Faculté des études supérieures et postdoctorales, 2015-2016
Cette étude fait appel à la théorie de l’autodétermination et au concept de mère sentinelle (gatekeeper) pour approfondir notre compréhension de l’expérience parentale des pères. Elle vise à expliquer la satisfaction parentale et conjugale du père, ainsi que sa participation aux soins de l’enfant en considérant les motivations, les attitudes et les croyances des mères. Quatre-vingt-treize couples de futurs parents ont rempli des questionnaires pré et postnatal. Le modèle acheminatoire indique que la satisfaction paternelle s’explique par l’introjection et la régulation externe des mères, mais non par leur endossement d’attitudes ou de croyances de type sentinelle. La satisfaction conjugale paternelle s’explique, indirectement, par une régulation maternelle introjectée, qui est liée au soutien offert par la mère à la satisfaction des trois besoins psychologiques fondamentaux de leur conjoint (médiateur). Enfin la participation paternelle aux soins de l’enfant est liée à la régulation identifiée de la mère et à son endossement de croyances moins traditionnelles.
The present study calls upon self-determination theory and the concept of maternal gatekeeping to further the understanding of fathers’ early experience of parenthood. It aims to explain fathers’ parental and marital satisfaction, as well as their participation in child care by considering mothers’ motivations, attitudes and beliefs. Ninety-three couples expecting the birth of their first child completed pre and postnatal questionnaires. A path model suggests that introjected and externally regulated extrinsic maternal motivations, but not their endorsement of maternal gatekeeping attitudes and beliefs, significantly account for fathers’ parental satisfaction. Mothers’ introjected extrinsic motivation indirectly explains fathers’ marital satisfaction, through mothers’ support of the satisfaction of their three fundamental psychological needs (mediator). Finally, fathers’ participation in child care is accounted for by mothers’ identified extrinsic motivation and endorsement of less traditional beliefs.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
33

Janvier, Baptiste. "Localisation et repérage temporel des moments forts de la journée du jeune enfant : Effets de l'adjonction d'indications visuelles des "temps forts" données par la montre Prim' Time." Tours, 2003. http://www.theses.fr/2003TOUR2015.

Full text
Abstract:
Ces travaux de recherches s'inscrivent dans le prolongement des études menées par Friedman sur la représentation du temps conventionnel. L'horizon temporel se limite ici à la journée scolaire française. Avant 7-8 ans, ce sont principalement des scénarios élaborés à partir des informations temporelles vécues qui permettent de se repérer dans le temps. Il s'agit d'analyser l'influence de l'adjonction d'informations temporelles visuelles des "temps forts" de la journée. Celles-ci sont présentées par l'intermediaire d'une montre (Prim'Time Technology TM) dont l'affichage propose, sous forme de pictogrammes affichés, deux indications : la période journalière et les activités se déroulant au cours de la journée scoalire (classe, récréation. . . ). Est également étudiée la manière dont les enfants s'approprient cet outil de répérage temporel en fonction de l'outil conventionnel horaire. La montre Prim'Time permet de structure la représentation mentale du temps scolaire chez les enfants de 4 à 7 ans.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
34

Nalouti, Mongia. "Aspects de l'évolution d'une enfant de 5 ans & 8 mois à 9 ans & 2 mois : organisation narrative, référence et formes discursives." Paris 3, 1999. http://www.theses.fr/1999PA030099.

Full text
Abstract:
L'objectif de cette these est d'etudier quelques aspects de l'evolution d'une enfant. L'experience menee consiste a laisser l'enfant s'exprimer librement devant une feuille de dessin; de cette situation, le corpus s'est constitue, reunissant des dessins et des recits. Et c'est a partir de ces materiaux que toute la recherche est partie. La premiere partie se penchera sur l'organisation narrative chez l'enfant. Cette partie d'analyse se veut interpretative et se fonde sur la notion de scheme adaptee aux recits de l'enfant, en rapport avec les recits connus de tous. Cette methode d'approche aura pour fonction d'examiner les ecarts que fait l'enfant par rapport au recit connu de tous et de tenter connaitre leurs fonctions, en rapport avec les preoccupations de l'enfant a un age donne, et de degager les differentes thematiques contenues dans les recits de l'enfant. La seconde partie sera beaucoup plus technique et aura pour objet une etude statistique de quelques phenomenes linguistiques, en particulier les deictiques et les presentatifs contenus dans le corpus. Ces phenomenes linguistiques seront etudies a partir de leur frequence afin d'evaluer les caracteristiques de chacune des six periodes que constitue ce corpus. La troisieme partie de cette recherche sera consacree aux formes discursives chez l'enfant pendant les trois annees qu'a dure cette experience. L'etude sera chronologique, tentant de saisir les differentes variations de ces formes discursives. Cette etude portera essentiellement sur l'enonce introducteur du discours rapporte direct et l'enonce post-discours, mais examinera egalement, les types de discours. Les parametres retenus dans cette partie d'analyse est le verbe introducteur de discours, les actants du discours et la forme verbale utilisee dans ce type d'enonce
The aim oh this thesis is to study some of aspects of evolution of a female child. The experience consists of letting the child express herself freely by drawing ; the corpus initiates from this situation, by gathering all the drawings and the speech. The research was initiated from these materials. The firt part is about the narrative organisation of the child. This analytic part stands as an interpretation and is based on the notion of scheme adapted to the stories told by the child and in comparison with th stories known to all. This method aims at pointing out the gap between the child's account of stories known to others, depending on the preoccupations of her age, and to discover different themes in the stories told by her. The second part will be much more technical and will study statistically several linguistic phenomenas particuly the deictic and the "presentatif" content of the corpus. These linguistic phenomenas will be studied according to their frequency, in order to evaluate the characteristics of the six periods of the corpus. The third part of this research is about the discursive forms used by the child during the three years that this experience has lasted. The study is a chronological one, trying to understand the different variations in the discursive forms. This study will essentially adress the introducing wording of direct speech and post-speech wording. It will also introduce the types of speeches. The retained parameters of this analytic part is the introducing verb of speech, the acting of speech and the verbal form used in this type of wording
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
35

Landureau, Bernard. "Importance de l'échange de regards dans le développement de l'attachement de la mère à son enfant handicapé pendant la première année." Paris 13, 2004. http://www.theses.fr/2004PA131024.

Full text
Abstract:
Le regard est une interaction majeure dans la relation de la mère à l'enfant, essentiellement pendant la première année, période où l'enfant est privé de communication verbale. C'est aussi un vecteur de transmission qui contribue activement à la mise en place de l'attachement entre la mère et l'enfant. A l'inverse, les échanges de regards entre la mère et l'enfant peuvent être des indicateurs de la qualité de l'attachement. C'est ce que se propose de mettre en évidence cette thèse à travers une recherche longitudinale des comportements isuels entre la mère et l'enfant pendant la première année de vie : D'une part avec des enfants sans handicap. -D'autre part avec des enfants porteurs de handicap. En effet, que se passe-t-il lorsque l'enfant est handicapé ? Nous nous proposons de vérifier l'hypothèse selon laquelle le handicap de l'enfant perturbe les interactions visuelles (réelles et fantasmatiques) au sein de la dyade mère-enfant, modifiant par là la qualité de l'attachement. La comparaison des deux cohortes d'enfants fait apparaître des écarts très importants, à la fois dans le comportement visuel et dans l'attachement. L'observation et l'analyse des échanges de regards dans la dyade nous renseignent quant au type d'attachement et au repérage précoce de la nécessité d'une prise en charge éventuelle.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
36

Bouville, Jean-François. "Malnutrition infantile, attachement mère-enfant et environnement familial en milieu urbain africain (Abidjan, Côte d'Ivoire)." Paris 8, 2001. http://www.theses.fr/2001PA081983.

Full text
Abstract:
Dans cette étude longitudinale sur l'environnement relationnel et familial associé à l'apparition et à l'évolution de perturbations nutritionnelles chez le jeune enfant en milieu urbain africain (Abidjan, Côte d'Ivoire), 32 enfants ont été suivis entre 6 mois et 2 ans à domicile. Des patterns d'attachement mère-enfant (sécure, insécure évitant, insécure résistant ou ambivalent, défaut d'attachement) et des comportements alimentaires de l'enfant (diversification alimentaire, caprices, anorexie d'opposition, anorexie d'inertie) sont apparus spécifiquement liés à son évolution nutritionnelle (bien portant, poids stationnaire, malnutrition légère ou modérée, malnutrition sévère). . .
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
37

Bernard, Marie-Laure. "Psychologie clinique et projective de la parentalité en Guadeloupe : étude de la relation mère-enfant en CMPP." Amiens, 2012. http://www.theses.fr/2012AMIE0030.

Full text
Abstract:
Pour l'enfant, la première fonction des parents est de l'inscrire dans une lignée et de lui permettre de construire son identitée dans le cadre d'une filiation. A travers les interactions intrapsychiques d'un groupe mères-enfants suivi en CMPP, nous nous proposons de faire une approche de la Parentalité en Guadeloupe, à travers l'analyse des épreuves projectives et thématiques. La famille guadeloupéenne s'organise autour d'un modèle extrêmement codifié que nous appelerons le système matrifocal, basé sur le rôle central joué par le personnage maternel, l'évanescence de la figure paternelle, la fréquence de naissances hors mariage, le nombre d'enfants de pères différents dans une même fratrie. Cette famille est bousculée et affaiblie par les changements de la société. L'augmentation des ruptures familiales, l'afaiblissement du pouvoir des parents, l'augmentation du nombre de suicides chez les adolescents, des interruptions volontaires de grossesses chez les adolescentes, ainsi que d'autres pathologies graves qui concernent les populations fréquentant les centres de soins, le montrent et nous interpellent en tant que soignants. Mais plusieurs siècles de ruptures dans l'exercice et le droit des parents n'ont pas été sans conséquences sur le comportement et le psychisme des individus à travers leur propre parentalité. Si selon le D. Houzel, le milieu dans lequel se développe l'enfant est une combinaison des représentations conscientes et inconscientes que la mère apporte à l'enfant, système relationnel entre soi et autrui, entre les générations et les sexes et relayé par l'impact des relations de couple de la mère et le père de l'enfant, nous faisons l'hypothèse, que la capacité de la mère à transmettre à son enfant de bonnes images parentales par la voie de l'identification, dépend de la qualité de ses propres imagos maternelles et paternelles
For the child, the first parental function is to place him in a lineage which enables him to web his identity in the frame of a filiation. Under the light of the intra psychological interactions in mother-child groups under study in CMPP, and starting from analysis of projective and thematic test, our objective is to study parenthood in Guadeloupe. In Guadeloupe, family organizes itself around and extremly codified model : the matrifocal system which is prevalent and whose main feature is the mother. This system is characterize by the father, an evanescent person, frequency of children out of wedlock, siblings from, different fathers are the consecutive features of matrifocal family. This family shaken and weakened due to changes society. Increase of split families, weakening in of parents' power, augmentation in suicide amond teenagers, abortion amid adolescent mothers as well as serious pathologies are the trends of those patients we are dealing with in our medical centers. These symptomatic compel us to pay attention as therapist. But during several centuries, breaks in the parent's functions and rights had consequences on the behavior and the psyche of those in their parenting role. According to Dr Houzel, the circle in which the child grows is a mixed combination of conscious and unconscious representations the mother brings to the child. It is a relationnal system between two beings oneself and another, between generations and sexes and in-between the impact of the relationship within the couple and finally the mother-father's child relationship. Our hypothesis is that ability of the mother to convey constructive parental images to her child trough identification depends of the quality of her own parental imago
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
38

Pouliot, Joannie, and Joannie Pouliot. "Autodétermination, ajustement et symptômes dépressifs maternels suivant la naissance d'un premier enfant." Doctoral thesis, Université Laval, 2017. http://hdl.handle.net/20.500.11794/28062.

Full text
Abstract:
Pour les femmes, le choix de devenir parent a beaucoup évolué dans les dernières décennies, puisqu'elles ont désormais une plus grande liberté de choix. Toutefois, la transition à la maternité peut amener les femmes à vivre beaucoup de pression liée aux recommandations des experts de la santé, aux médias, aux attentes de l'entourage ou encore à leurs propres perceptions quant à l'atteinte du standard de « bonne mère ». Cette étude a pour objectif d'examiner la transition à la maternité afin de mieux comprendre les différents facteurs pouvant être liés au développement de symptômes dépressifs postnataux et à l'ajustement au nouveau rôle de mère. Au total, 252 femmes ont rempli des questionnaires en période prénatale et postnatale. Les résultats confirment que les événements de vie stressants durant la grossesse, l'estime de soi, la perception du tempérament de l'enfant et la qualité de la relation conjugale suite à la naissance de l'enfant sont liés significativement au développement de symptômes dépressifs postnataux et à l'ajustement maternel. Un nouveau facteur de risque au développement de symptômes anxieux postnataux et des difficultés d'ajustement maternel a également été identifié : la motivation envers les tâches parentales. Les mères qui font les tâches par sentiment d'obligation pour correspondre aux standards de « bonne mère » ou pour répondre aux attentes de leur entourage auront davantage de symptômes anxieux et un moins bon ajustement maternel. En ce qui concerne la motivation à avoir un enfant, celle-ci n'aurait pas de contribution significative pour expliquer l'ajustement au rôle de mère. Finalement, les résultats de cette étude relèvent un biais de désirabilité sociale chez certaines femmes puisqu'elles peuvent avoir tendance à minimiser l'ampleur de leurs problèmes et de leurs insatisfactions. Cette tendance à l'autoduperie pourrait avoir un impact sur leur bien-être psychologique en entravant d'éventuelles demandes d'aide.
Pour les femmes, le choix de devenir parent a beaucoup évolué dans les dernières décennies, puisqu'elles ont désormais une plus grande liberté de choix. Toutefois, la transition à la maternité peut amener les femmes à vivre beaucoup de pression liée aux recommandations des experts de la santé, aux médias, aux attentes de l'entourage ou encore à leurs propres perceptions quant à l'atteinte du standard de « bonne mère ». Cette étude a pour objectif d'examiner la transition à la maternité afin de mieux comprendre les différents facteurs pouvant être liés au développement de symptômes dépressifs postnataux et à l'ajustement au nouveau rôle de mère. Au total, 252 femmes ont rempli des questionnaires en période prénatale et postnatale. Les résultats confirment que les événements de vie stressants durant la grossesse, l'estime de soi, la perception du tempérament de l'enfant et la qualité de la relation conjugale suite à la naissance de l'enfant sont liés significativement au développement de symptômes dépressifs postnataux et à l'ajustement maternel. Un nouveau facteur de risque au développement de symptômes anxieux postnataux et des difficultés d'ajustement maternel a également été identifié : la motivation envers les tâches parentales. Les mères qui font les tâches par sentiment d'obligation pour correspondre aux standards de « bonne mère » ou pour répondre aux attentes de leur entourage auront davantage de symptômes anxieux et un moins bon ajustement maternel. En ce qui concerne la motivation à avoir un enfant, celle-ci n'aurait pas de contribution significative pour expliquer l'ajustement au rôle de mère. Finalement, les résultats de cette étude relèvent un biais de désirabilité sociale chez certaines femmes puisqu'elles peuvent avoir tendance à minimiser l'ampleur de leurs problèmes et de leurs insatisfactions. Cette tendance à l'autoduperie pourrait avoir un impact sur leur bien-être psychologique en entravant d'éventuelles demandes d'aide.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
39

Ramos, Beatriz Eugenia. "Le roman familial de l'atopique : Relation mère-enfant chez des patients atteints de dermatite atopique." Sorbonne Paris Cité, 2016. http://www.theses.fr/2016USPCC108.

Full text
Abstract:
Cette recherche est née à partir du travail d'analyse fait par le groupe de parole des mères de patients affectés d'eczéma (dermatite atopique). Au début, le travail psychologique a été conçu pour intervenir sur les enfants, mais suite à la demande de l'équipe médicale qui a perçu, de part des mères, le besoin d'un espace d'écoute pour les parents, on a créé un groupe de parole ainsi qu'un espace thérapeutique individuel. De l'ensemble des cas cliniques reçus dans le groupe de parole, il est clair que la souffrance des fils est liée imaginairement au fantasme de chacune des mères, et que, dans ces fantasmes on peut voir comment les caractéristiques distinctives de la maladie prennent une place importante dans la façon dont le psychisme de la mère agit. Ces fantasmes ont une fonction de protection, car ils empêchent la rencontre avec des souvenirs traumatiques et permettent de fuir l'angoisse. Mais le besoin de reconstruction est évident car, à partir de la maladie des enfants il y a un resurgissement du refoulement qui s'installé. Les thématiques les plus fréquents exprimées par les mères sont les marques qui la maladie laisse sur le corps de l'enfant, l'interdiction de toucher, la démangeaison, l'indifférenciation psychique avec son enfants, etc
This investigation arises from the analysis performed in a support workshop aimed at mothers of patients who suffer eczema (atopic dermatitis). In the set of clinical cases that were received in this support workshop, the suffering of the children is delusively related to the ghosts of each of the family members. In the stories of these women the distinctive characters of the illness acquire an important place, as to how the mother's psych operates. These stories (family novels) have a protective function as they hinder the encounter with traumatic memories and allow fleeing from anguish. Notwithstanding, the necessity of finding significance is evident, for due to the child's illness there is a rebirth of the repression, which is evidenced in the bond between family members and the expression of feelings such as anxiety and depression. The main topics that appear in'these stories are the scars that the illness leaves on the body of the child, the prohibition of touching the body, the scratching, the psychic indiscrimination with the children as well as with the parents themselves, the unachieved grief, etc
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
40

Boiteau, Caroline. "Devenir père : de la grossesse aux premiers échanges avec le nouveau-né." Thesis, Sorbonne Paris Cité, 2018. http://www.theses.fr/2018USPCB112.

Full text
Abstract:
Contexte. En France, la place de l'homme en période périnatale a évolué. Le père est de plus en plus présent et impliqué auprès de sa conjointe et de son bébé durant la période périnatale. Devenir père nécessite d'importants remaniements psychiques, l'homme traverse une crise identitaire, dans l'attente de la venue au monde d'un bébé dont il sera le père. Le devenir père ne commence pas à la maternité, mais souvent bien avant même sa conception. Durant la grossesse, les représentations paternelles évoluent jusqu'à l'accouchement où le bébé devient réel. À la naissance, le père fait la rencontre de son nouveau-né, dont les compétences relationnelles sont précoces et multiples. Tout au long de la grossesse, le bébé s'est lui aussi préparé à interagir avec son entourage. Les interactions précoces entre un père et son bébé reposent à la fois sur la disponibilité et la sensibilité du père à celui-ci mais aussi sur l'intention du bébé à entrer en relation avec son partenaire social. Objectif. Ce travail doctoral s'intéresse au devenir père en lien avec le devenir bébé. Il explore la naissance de la dyade père-bébé, depuis la grossesse jusqu'aux premières interactions père-bébé, au travers de la manière dont les deux partenaires se coordonnent dans le temps par la voix ou le regard, et au travers des entretiens menés auprès de certains pères. Méthode. Les participants sont des pères volontaires recrutés dans une maternité de la banlieue parisienne. 30 pères ont ainsi été filmés, quelques mois après la naissance, durant une interaction en face-à-face avec leur nouveau-né. Sur ces 30 pères, 20 ont été revus aux trois mois de leur bébé, à domicile, de nouveau pour un enregistrement d'interaction. À 3 mois, il a été proposé à 4 pères un entretien semi-directif au sujet du vécu de la grossesse, de l'accouchement et des premiers mois suivants la naissance. Résultats. Nos résultats montrent que les échanges vocaux entre le nouveau-né et son père s'organisent dès la naissance autour de séquences conversationnelles, dans une temporalité fine de moins d'une seconde. De plus, ils mettent en évidence qu'à la naissance, le père étaye par ses regards les comportements que manifeste son nouveau-né, contribuant à construire ainsi une rencontre visuelle. Enfin, nos résultats montrent que le contenu du discours que le père adresse à son nouveau-né est très différent selon qu'il s'agit d'une fille ou d'un garçon, mais également en partie selon son état d'éveil et les comportements que celui-ci manifeste (productions vocales et regards). Ces résultats sont discutés aux vues des profondes modifications de la place des pères dans notre famille et nous amènent à réfléchir à la notion de rôle et de fonction paternelle ainsi qu'à son implication dès le commencement. Conclusion. Dès la naissance, le nouveau-né et son père se rencontrent dans un espace dyadique intersubjectif. Le père joue un rôle essentiel en période périnatale et doit être soutenu et accompagné dans son accès à la paternité pour son bien-être, celui de sa conjointe et celui de son nouveau-né
Context. In France, men's position in the perinatal period has changed. The father is ever more present and involved with his partner and baby during the perinatal period. Becoming a father requires important mental adjustments, the man experiences an identity crisis, while waiting for his baby to be born. Becoming a father does not start at the maternity ward, but often well before conception. During pregnancy, paternal representations evolve until childbirth, when the baby becomes real. At birth, the father meets his newborn, who has already multiple relational skills. Throughout pregnancy, the baby has prepared to interact with his/her environment. Early father-infant interactions are based on the father's availability and sensitivity, but also on the child's intention to relate to his/her social partner. Objective. This doctoral thesis looked at the becoming a father, in relation to the becoming a baby. It explored the outset of the father-infant dyad, from pregnancy to the first father-infant interactions, by means of how the two partners coordinate their voices or gazes, as well as of interviews carried out with some of the fathers. Method. Participants were fathers who volunteered to take part in the study. Recruitment took place in a maternity ward in the Paris area. Thirty fathers were filmed a few days after birth, during a face-to-face interaction with their infant. Among these 30 fathers, 20 were filmed again during an interaction at home when their baby was three months old. At three months, four fathers were offered a semi-directed interview relating to their experience of pregnancy, childbirth and the first months following childbirth. Results. Our results showed that from birth, father-infant vocal exchanges are organised in conversational sequences, with a fine timing of less than a second. Moreover, we evidenced that with his gazes, the father supports his infant's behaviour, thus contributing to make a visual encounter. Finally, our results showed that the infant-directed father's speech is very different according to whether his child is a boy or a girl, but also according to his/her attentional state.and behaviour (vocal productions and gaze). These results are discussed in the light of the profound evolution of the fathers role in the family and calls us to reflect on the father's function and on his involvement from the start. Conclusion. From birth, the infant and his/her father meet in an intersubjective dyadic space. The father plays an essential role in the perinatal period and should be supported and accompanied in accessing fatherhood, in order to foster his, as well as his partner's and baby's, wellbeing
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
41

Gingras, Valérie. "La participation des pères d'enfants prématurés dans la Méthode Kangourou et leur compétence parentale ultérieure." Doctoral thesis, Université Laval, 2018. http://hdl.handle.net/20.500.11794/33647.

Full text
Abstract:
Cette étude s’intéresse au lien entre la quantité (fréquence) de la méthode en kangourou (MK) chez les pères d’enfants prématurés en lien avec leur compétence parentale ultérieure perçue ou observée. Elle considère également la relation conjugale comme étant un aspect pouvant venir expliquer ou modérer les éléments quantitatifs de l’expérience en MK du père et les mesures de compétence parentale subséquentes. Au total, 42 pères ont tenu un registre de la prise en MK de leur bébé et rempli des questionnaires avant la première prise en MK, à la sortie de l’hôpital et à nouveau rempli des questionnaires et ont été observés avec leur enfant 3 mois après la sortie de l’hôpital. Un résultat majeur en ressort, soit que plus la fréquence de prise en MK est élevée par rapport à la mère (ratio père/mère), plus le père rapporte un sentiment d’auto-efficacité (SAE) élevé à la sortie de l’hôpital, mais aussi trois mois plus tard, et ce, même en contrôlant pour le niveau initial du SAE. De plus, l’absence de la mère lors d’une tâche d’interaction entre le père et son enfant à domicile est liée à des comportements paternels favorisant le développement cognitif de l’enfant. Somme toute, ces résultats soulignent l’importance d’être à l’écoute des pères et de les valider dans leur rôle en leur offrant un espace auprès des soins de l’enfant. La conjointe ainsi que le personnel hospitalier peuvent agir à titre de facilitant et les encourager à s’approprier le rôle qui leur est dû. Quelques pistes d’interventions sont proposées.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
42

Pérès, Guillaume. "Leucémies aiguës : biologie, traitements et approche psychologique. Un dessin animé, outil pédagogique et ludique d'information adapté à l'enfant et sa famille." Bordeaux 2, 1999. http://www.theses.fr/1999BOR2P018.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
43

Ouellet, Jérôme. "Adaptation de l'enfant, conflits parentaux et relations parents-enfant en garde partagée et en garde seule." Thesis, Université Laval, 2012. http://www.theses.ulaval.ca/2012/28803/28803.pdf.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
44

Bazex, Hélène. "La maltraitance familiale sur enfant : la spécificité des relations entre les co-acteurs de l'intervention : processus de maitrise et de réparation, mécanismes de défense et états métamotivationnels." Toulouse 2, 2002. http://www.theses.fr/2002TOU20031.

Full text
Abstract:
L'objectif de cette recherche est de mettre en évidence les mécanismes (mécanismes de défense) et les processus psychiques qui sous-tendent les relations institutionnelles dans le système de la protection de l'enfance. La compréhension de ce système passe d'une part, par l'approfondissement de concepts contextuels et d'autre part, par une revue de la littérature des aspects cliniques et psychopathologiques de ses co-acteurs (enfants maltraités, parents maltraitants et professionnels). Nous avons formulé l'hypothèse psychodynamique selon laquelle la psychopathologie parentale et infantile entrave l'élaboration subjective et professionnelle des intervenants. L'étude des processus invariants dans les relations entre les co-acteurs a fait l'objet d'une démarche qualitative (étude de cas de cinq situations d'enfant placé pour maltraitance parentale), par la passation d'entretiens semi-directifs d'entretiens biographiques et de tests projectifs. Au vu des résultats, nous avons pu formuler des hypothèses statistiques concernant les états métamotivationnels des travailleurs sociaux dans leur pratique, auprès d'un échantillon de 89 sujets. Les résultats ont mis en évidence la pertinence de la modélisation psychodynamique des relations institutionnelles et le développement de perspectives pratiques et théoriques dans le cadre de la prise en charge de la maltraitance familiale sur enfants
The main objective of this work is to identify the mechanisms (specially, defense mechanisms) and the psychodynamic processes at work in child protection system institutions. The child protection system is presented in terms of contextual concepts as well as a literature review on the clinical and psychopathological aspects of the different actors involved in the system (abused children, abusive parents, and child protection professionals). A hypothesis was formulated using psychodynamic theories postulating that parental and infantile psychopathology implicates a subjective participation of child protection professionals. This process was studied in terms of the relationships between the different participants using qualitative methodology (case studies of five different types of placements situations), including semi-directive interviews, biographical interviews, and projective tests. The results from this study allowed for the formulation of statistical hypotheses concerning the metamotivational states of child protection professionals with regards to their work (89 subjects). The results indicate the pertinence of applying psychodynamic theory to institutional relationships and provide for the development of theoretical and practical perspectives within the framework of service delivery in child protective sevices
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
45

Megne, Me Ndong Annicet Emmanuel. "La parentalité chez la femme en grossesse et séropositive en PTME à Libreville : approches clinique et anthropologique." Thesis, Besançon, 2016. http://www.theses.fr/2016BESA1026/document.

Full text
Abstract:
Cette thèse cherche à savoir ce qui se joue psychiquement chez la femme en grossesse et séropositive dans l’après coup de l’annonce de sa contamination par le VIH. Nous partons du fait que la grossesse est une période particulière. Au cours de celle-ci, la femme est sujette à des transformations aussi bien physiques que psychiques. Ces dernières marquent le processus de parentalité. Nous nous interrogeons donc sur les processus psychiques de la femme qui découvre sa séropositivité au cours de la grossesse. La thèse s’appuie sur les approches clinique et anthropologique. La première citée nous permet de mettre en lumière les processus et mécanismes psychiques auxquels ont recours les femmes enceintes et séropositives que nous avons rencontrées. La seconde nous amène à comprendre l’importance de l’enfant et de la maternité au Gabon pour ensuite vérifier que la femme qui fait l’objet de ce travail se représente son bébé à naître comme cela est le cas dans le pays ci-dessus cité. La complémentarité des deux approches constitue un moyen intéressant pour la compréhension de ce que la femme met en place pour faire face au VIH et poursuivre sa maternité.Les outils utilisés pour le recueil des données sont :• Un entretien semi-directif inspiré du questionnaire du CREA sur l’étude des représentations maternelles.• Le deuxième est l’entretien cris et pleurs de B Lester. • Le troisième et dernier est le dessin du bébé. Les données obtenues grâce aux outils ci-dessus, sont complétées par celles des entretiens que nous avons eus avec les médiatrices qui, au quotidien, suivent les femmes enceintes et séropositives dans les SMI. Après obtention des résultats, leur interprétation et analyse, il ressort que la femme enceinte et séropositive qui reçoit l’annonce de sa séropositivité au cours de la grossesse crée et construit un enfant que nous appelons « le divin-enfant-grigri ». Cet enfant dans son imaginaire est un don de Dieu. Il restaure sa mère narcissiquement. La femme en grossesse et séropositive se représente son enfant et elle se projette avec lui imaginant pour ce dernier un avenir meilleur que le sien. Cependant, la situation n’est pas aussi simple que ces lignes peuvent le laisser croire. La femme en grossesse et séropositive est dans un état de détresse. Le matériel montre la difficile cohabitation du VIH et du fœtus, le premier venant parasiter la rêverie maternelle. C’est de ce dernier (VIH) que cherche à se défendre la femme séropositive, et pour y parvenir, elle crée le « divin-enfant-grigri »
This thesis seeks to know what is playing psychologically in a pregnant HIV- positive woman after the announcement of her being HIV infected. We start from the fact that pregnancy is a special time during which a woman is open to both physical and psychological changes.The thesis is based on clinical and anthropological approaches. The first quoted approach enables us to highlight psychological processes and mechanisms that the surveyed pregnant HIV- positive women use. The second helps us understand concepts of motherhood and child in Gabon. Furthermore, it allows us to verify the representation by a woman of her unborn baby as is the case in Gabon. The complementarity of the two approaches is an attractive way to understand what a woman plans to cope with HIV and carries on being a mother.The tools we have used for data collection are:• A semi-structured interview based on the CREA questionnaire on the study of maternal representations.• The second is the shouting-and-crying interview by Lester B,• The third and the last one is the drawing of the baby.The data we have obtained from these tools are supplemented by interviews we had with the mediators who follows pregnant HIV-positive women in MCH centres.After obtaining the results, their interpretation and analysis show that a pregnant HIV-positive woman, informed of her HIV status during pregnancy, creates and builds up the "divine grigri child." In her imagination, this child is a gift from God, and cannot thereby be contaminated. The child is also a narcissistic generator to his mother as he restores her. The pregnant HIV-positive woman imagines being her child, and projects with him in a dream for the latter to have a better future, far better than her own. However, the situation is not as simple and easy as these lines can suggest. The pregnant HIV-positive woman is in distress. The material shows an unaccommodating cohabitation of the fetus and the HIV. HIV is parasitical upon the mother’s reverie. It is the latter that the woman seeks to escape by creating the "divine grigri child."
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
46

Toubin, Rose-Marie. "Modalités de collaboration du pédopsychiatre avec une équipe de gynécologie-obstétrique : à propos de 4 cas." Montpellier 1, 1993. http://www.theses.fr/1993MON11125.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
47

Vogiatzoglou, Kyveli. "La fin d'un mythe : mouvements de haine dans la relation mère-enfant." Paris 7, 2011. http://www.theses.fr/2011PA070097.

Full text
Abstract:
Dans ce travail, il s'agit d'un questionnement articulant la théorie et la clinique. Au travers de récits cliniques singuliers, la représentation de l'amour maternel instinctuel, naturel et inconditionnel, qui revient de nos jours dans l'idéologie prédominante, est remise en question. La clinique de la maternité conduit inévitablement à une étude de l'ambivalence qui se trouve au cœur de toute relation humaine, y compris la relation d'une mère à son enfant. Des traumatismes et des souffrances passés peuvent empêcher une femme qui devient mère d'investir son enfant, et rendre l'accès à la maternité extrêmement difficile. Ce travail interroge les raisons pour lesquelles la venue d'un enfant au monde peut provoquer des mouvements de haine inconsciente, parfois symptomatique et destructrice. La différence entre les termes agressivité, violence et haine est mise en évidence. La question de l'infanticide, passage à l'acte d'extrême violence est aussi abordée comme l'apogée d'une maternité hors loi. La haine renvoie toujours à l'horreur de la castration, à la position d'être manquant. C'est la réactivation du manque qui peut venir se lier étroitement à la haine comme passion de l'être en tant que manque à être. Derrière tout deuil impossible, il y a le deuil impossible de l'objet maternel, de la Chose, qui constitue le véritable pôle de la haine du sujet
This work articulates theory and clinical practice in order to examine the representation of mother's instinctual, natural and unconditional love through different clinical narratives. Clinical work with mothers leads inevitably to a study of the ambivalence in every human relationship, including the mother-child relationship. Past trauma and suffering can disrupt a mother's libidinal investment in her child and make the transition to motherhood extremely difficult. This work investigates the reasons for which a child's birth can cause different movements of unconscious hate that can become symptomatic and destructive. The difference between the terms aggression, violence and hate is underlined. The question of infanticide, acting out of extreme violence, is as well posed, as the ultimate point of an "out-law" motherhood. Hate reflects the horror of castration and the lack of being. The reactivation of lack is connected to hate, as a passion of being, defined as lack of being. Behind every impossible mourning, the impossible mourning of the maternal object, of the Thing, is revealed. The Thing is the real pole of the subject's hate
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
48

Bapst, Mylène. "Opérationnalisation et transmission de la fonction paternelle dans la parentalité lesbienne : la PMA pour devenir mères." Thesis, Strasbourg, 2020. http://www.theses.fr/2020STRAG010.

Full text
Abstract:
La parentalité lesbienne s’inscrit dans les évolutions de notre système de parenté et des techniques médicales de procréation. Elle soulève des débats concernant les effets de l’absence de père dans le quotidien sur le développement de l’enfant. L’objectif de notre thèse est d’appréhender comment s’opère et se transmet la fonction paternelle dans la parentalité lesbienne par PMA. Pour répondre à notre problématique, nous avons réalisé une analyse de contenu de 14 entretiens de recherche en y associant la Libre Réalisation de l’Arbre Généalogique. Les résultats dévoilent que la fonction paternelle est opérante dans la parentalité lesbienne. Elle s’opère à partir de la réactivation des enjeux œdipiens à l’œuvre dans le devenir-parent, de la conjugalité et de la place occupée par le donneur dans les fantasmes de transmission. La fonction paternelle s’institue de par la reconnaissance psychique et juridique des places. Enfin, elle se transmet et est transmise au travers des fantasmes de transmission, de l’inscription de l’enfant dans une double filiation et d’une permutation symbolique des places opérantes
Lesbian parenthood is part of the evolution of our kinship system and our medical reproductive technology. It raises debates about the effects of the absence of a father in the everyday life on the development of the child. The objective of our thesis is to understand how the paternal function operates and is transmitted in lesbian parenthood with ART. In order to answer our question, we carried out a qualitative content analysis of 14 research interviews by associating with the Free Realization of a Family Tree. The results reveal that the paternal function is effective in lesbian parenting. It operates from the reactivation of the oedipal issues at work in becoming a parent, conjugality and the place occupied by the donor in transmission fantasies. The paternal function is established by the psychic and legal recognition of places. Finally, it is transmitted and is transmitted through fantasies of transmission, the inscription of the child in a double filiation and a symbolic permutation of the operating places
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
49

Dupont, Sébastien. "Clinique du sentiment de solitude chez l'enfant et l'adolescent : de la déréliction à la capacité d'être seul." Université Louis Pasteur (Strasbourg) (1971-2008), 2008. http://www.theses.fr/2008STR1PS06.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
50

Perelman, Olga. "Dynamique psychique paternelle dans la situation échographique : approche clinique et projective de la paternité durant la grossesse." Thesis, Sorbonne Paris Cité, 2018. http://www.theses.fr/2018USPCB101.

Full text
Abstract:
Ce travail de recherche propose d'explorer les processus psychiques à l’œuvre chez les hommes devenant pères pour la première fois lors des échographies obstétricales de la grossesse. La thèse croise ainsi la question de la construction de la paternité durant la grossesse avec celle des mouvements intrapsychiques issus de la situation échographique. Devant les techniques d'imagerie médicales actuelles qui jalonnent les consultations anténatales de la grossesse et auxquelles les hommes participent régulièrement, l'expérience de recherches précédentes et d'apports théorico-cliniques nous invite à envisager le cas singulier de l'examen échographique obstétrical comme un axe pertinent à interroger. En effet, la situation échographique est particulière du fait de la condensation des dimensions médicales et psychiques, projectives et fantasmatiques. En outre, au cours de la grossesse, la réactualisation de l'histoire individuelle et des enjeux qui l'accompagnent, notamment du côté de la reviviscence de la sexualité infantile et des processus identificatoires et narcissiques, ont leurs spécificités cliniques du côté de l'homme qui devient père. Les conflictualités archaïques et œdipiennes, qui concernent notamment la mise au travail des mouvements d'ambivalence de pulsions libidinale et agressive, sont rejouées au moment de la transition à la paternité. Réarticuler ces éléments conscients et inconscients durant la grossesse s'inscrit comme une crise narcissique pour le devenant père compte tenu du rappel du complexe de castration et de la blessure narcissique issue de la différenciation sexuelle. À partir de ces apports théoriques, la question de la potentielle rivalité et de l'élaboration de l'agressivité qui l'accompagne, est un point central de notre étude. Elle est doublement traitée chez l'homme devenant père durant la grossesse : d'une part sur son versant œdipien, au regard des enjeux de place, de perte d'amour de l'objet maternel face à ce rival représenté par l'enfant à naître. D'autre part, sur son versant plus archaïque, la rivalité est envisagée davantage en lien à une imago maternelle procréatrice et aux fantasmes d'envie et de possession des contenus maternels. La problématique de cette étude est la suivante : durant la grossesse, chez les hommes devenant pères pour la première fois, comment s'expriment les mouvements d'agressivité et le conflit ambivalentiel ? en quoi les représentations de la situation échographique s'articulent-elles au traitement de ces mouvements d'agressivité ? La population est constituée de 9 primi-pères, recrutée dans un centre de santé parisien. Des entretiens individuels semi-structurés ont été menés auprès des hommes à chaque échographie de la grossesse. Ils devaient réaliser un dessin de ce qu'ils avaient vu à l'image échographique. Enfin, la passation d'épreuves projectives (Rorschach et TAT) a eu lieu au sixième mois de grossesse. Au vu de nos résultats, nous soulignons d'abord l'efflorescence fantasmatique de la situation échographique. Nous confirmons que cette situation est un révélateur des mouvements psychiques à l’œuvre durant la grossesse et notamment de l'ambivalence pulsionnelle. Il apparaît que la période du devenir père condense une reviviscence des complexes œdipien et fraternel à à laquelle la situation échographique s'ajoute comme cadre contenant ou effractant. Parallèlement, nos résultats concluent que l'émergence de l'agressivité est davantage signe d'un destin élaboratif de la fonction paternelle. La reconnaissance de la différenciation sexuelle entre le père et sa compagne est mise en avant comme facteur d'élaboration de l'agressivité. Deux versants à la remise au travail de la bisexualité psychique et au traitement de la régression développementale psychosexuelle ont été retrouvés. Ils s'articulent aux variations des rivalités
This research project aims to explore the psychic processes at work in men who become fathers for the first time during obstetric ultrasounds of pregnancy. The thesis thus crosses the question of the construction of paternity during pregnancy with the intrapsychic movements resulting from the ultrasound situation. Faced with the current medical imaging techniques that punctuate antenatal consultations and in which men regularly participate, the experience of previous research and theoretical-clinical contributions invites us to consider the unique case of obstetrical ultrasound examination as a relevant axis to investigate. Indeed, the ultrasound is a particular situation because of the condensation of medical and psychic dimensions, projective and fantasy. In addition, during pregnancy, future fathers go through an updating of their first identificatory processes such as infantile sexuality, identification and narcissistic processes. The archaic and Oedipal conflictualities which concern ambivalent movements of libidinal and aggressive impulses, are replayed at the time of the transition to paternity. It is a narcissistic crisis because of the re-articulation of these conscious and unconscious elements during pregnancy for the becoming father, given the reminder of the castration complex and the narcissistic injury resulting from sexual differentiation. From these theoretical contributions, the question of the potential rivalry and the development of aggressiveness that accompanies it, is a central point of our study. This doubly processed question shows up in men becoming fathers, during pregnancy. On the one hand, on its Oedipal side, considering the issues of place and the loss of love of the maternal object toward this rival represented by the child to born. On the other hand, on its more archaic side, the rivalry is considered more in connection with a procreative maternal imago and fantasies of envy and possession of maternal contents. The study problematic is the following: during pregnancy, among men becoming fathers for the first time, how are the movements of aggressiveness and ambivalence conflict expressed? How do the representations of the ultrasound situation relate to the treatment of these aggressiveness movements? 9 French men expecting a first child were included, from a health center in Paris. Semi-structured individual interviews were conducted with fathers at each ultrasound of the pregnancy. They had to make a drawing of what they saw on the ultrasound image. They also had to fill in self-questionnaires at each time of the research. Finally, the assessment of projective tests (Rorschach and TAT) took place in the sixth month of pregnancy. In the light of our results, we first underline the fantastical efflorescence of the ultrasound situation. We confirm that this situation is a revealer of the psychic movements at work during pregnancy and in particular of instinctual ambivalence. It appears that the period of becoming a father condenses a revival of the Oedipal and fraternal complexes to which the ultrasound situation is added as a containing or disruptive setting. At the same time, our findings conclude that the emergence of aggressiveness is more a sign of an elaborate fate of paternal function. The recognition of sexual differentiation between the father and his partner is put forward as a factor in the development of aggressiveness. We found two sides to the handing over of psychic bisexuality and the treatment of psychosexual developmental regression. They are structured around variations of rivalries
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
We offer discounts on all premium plans for authors whose works are included in thematic literature selections. Contact us to get a unique promo code!

To the bibliography