Academic literature on the topic 'Philosophie du travail'

Create a spot-on reference in APA, MLA, Chicago, Harvard, and other styles

Select a source type:

Consult the lists of relevant articles, books, theses, conference reports, and other scholarly sources on the topic 'Philosophie du travail.'

Next to every source in the list of references, there is an 'Add to bibliography' button. Press on it, and we will generate automatically the bibliographic reference to the chosen work in the citation style you need: APA, MLA, Harvard, Chicago, Vancouver, etc.

You can also download the full text of the academic publication as pdf and read online its abstract whenever available in the metadata.

Journal articles on the topic "Philosophie du travail"

1

König-Pralong, Catherine. "L’histoire de la philosophie médiévale depuis 1950: méthodes, textes, débats." Annales. Histoire, Sciences Sociales 64, no. 1 (2009): 141–69. http://dx.doi.org/10.1017/s0395264900028602.

Full text
Abstract:
RésuméDiscipline mixte, l’histoire de la philosophie est un champ de tensions: l’objet du travail philosophique – la recherche de critères atemporels de vérité – paraît immunisé contre tout processus d’historicisation. L’histoire de la philosophie est cependant un fait institutionnel: peu de philosophes professionnels ont consenti ou réussi à en faire complètement l’économie. Cet article présente le cas de l’histoire récente de la philosophie médiévale. Les diverses manières d’envisager l’histoire de la philosophie ouvrent d’abord l’éventail des alternatives méthodologiques. Une enquête plus pragmatique documente ensuite les formes littéraires et les manières concrètes d’écrire l’histoire de la philosophie médiévale. Enfin, trois débats historiographiques classiques sont abordés; ils concernent la définition de l’objet historique, sa situation dans un monde et l’échelle de la reconstruction historique.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Renaut, Alain. "Qu’est-ce qu’une politique juste ? Essai de philosophie politique appliquée." Politique et Sociétés 22, no. 3 (2004): 155–78. http://dx.doi.org/10.7202/008855ar.

Full text
Abstract:
Résumé L’auteur avance la thèse de la nécessité d’une transition de la philosophie politique à la philosophie politique appliquée. Cette nécessité provient du fait que la philosophie politique doit intervenir aujourd’hui sur des questions et des problèmes qui débordent le cadre de la philosophie politique traditionnelle. Dans la confrontation de ces problèmes, la philosophie politique ne peut simplement répéter le travail de fondation philosophique, caractéristique de l’interrogation traditionnelle, mais elle doit désormais s’orienter vers un travail d’application. L’article présente dans les deux premières parties des observations générales qui visent 1) à expliquer pourquoi la philosophie pratique contemporaine doit privilégier aujourd’hui les questions d’application, 2) à indiquer, à partir d’une lecture renouvelée de l’éthique kantienne, quelles difficultés particulières la philosophie pratique va rencontrer en faisant ce choix. Dans une troisième partie, l’auteur illustre par l’étude d’un exemple concret (les droits linguistiques en Corse) sa pratique philosophique de l’application.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Perrot, Philippe. "Le philosophe comme témoin." Articles spéciaux 67, no. 2 (2011): 259–70. http://dx.doi.org/10.7202/1007007ar.

Full text
Abstract:
La philosophie ne correspond pas seulement à un travail de déchiffrement du monde. D’une telle démarche les scientifiques s’acquittent avec succès. Aussi n’est-ce pas un hasard, si tous ceux qui consacrent du temps à la réflexion philosophique lui reconnaissent une ambition qui dépasse celle consistant seulement à faire progresser la connaissance. Il n’y a de philosophie que parce qu’il y a du « jeu » dans l’Être. Autrement dit, il y est toujours question d’une certaine liberté et d’un certain écart. On peut ainsi se demander si le rôle du philosophe n’est pas avant tout d’être un « témoin ».
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Henriques, Fernanda. "É Legítimo o Uso da Literatura no Processo de Transmissão da Filosofia?" Philosophica: International Journal for the History of Philosophy 5, no. 9 (1997): 145–67. http://dx.doi.org/10.5840/philosophica1997599.

Full text
Abstract:
Ce travail cherche, d’une part, à légitimer théoriquement l ’articulation entre Philosophie et Littérature, moyennant la compréhension du sens du rapport philosophie-non philosophie chez Paul Ricoeur; d'autre part, il cherche à montrer la fécondité de ce rapport, dans un mode de transmission de la Philosophie qui ait en considération la nature épistémologique de cette discipline et qui, donc, configure cette transmission comme le développement d’un dialogue entre libertés. En ce qui concerne la légitimation théorique, elle mettra au centre de la reflexion la signification du thème du langage chez Ricoeur, et aussi la portée philosophique de ses essais, de développer un dialogue de tous les champs théoriques, qui se disent dans le langage, y compris la littérature. Le but sera de montrer que la liaison philosophie-littérature peut-être apportera-t-elle une richesse à la réflexion philosophique elle-même, et aussi à sa transmission.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Ribard, Dinah. "Le travail intellectuel: travail et philosophie, XVIIe-XIXe siècle." Annales. Histoire, Sciences Sociales 65, no. 3 (2010): 713–42. http://dx.doi.org/10.1017/s039526490004083x.

Full text
Abstract:
RésuméL’histoire du travail, y compris lorsqu’elle s’intéresse aux élaborations écrites des travailleurs sur leur expérience ou lorsqu’elle réfléchit à la production du concept de travail, et l’histoire des professions intellectuelles, des savoirs ou des disciplines, qui tend à être une histoire du travail intellectuel, ne se rencontrent guère. Le propos de cet article est de réduire cet écart entre deux usages historiens du même terme – travail – en faisant jouer ensemble des sources sur la mise en œuvre politique et réglementaire du travail intellectuel comme travail, sur la transformation de la pensée du travail vécu comme travail intellectuel, et sur la production de formes de travail intellectuel qui se donnent pour objet le travail des autres, voulu le plus simple possible. Des tailleurs qui produisent dans les années 1830 une « science des tailleurs » bien plus strictement professionnelle que celle que propose le plus ancien livre de patrons encore lu par eux (1670), l’association dans les années 1770 d’un marchand de vernis et d’un avocat auteur d’un projet de mont-de-piété dans un même travail intellectuel sur le travail des autres, des règlements royaux et des recueils commentés de documents issus des mondes artisans datant du XVIIIe siècle: ces sources, prises ensemble, montrent la socialisation des processus de structuration par le travail de la société française entre fin de l’Ancien Régime et début du XIXe siècle.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Gasché, Rodolphe. "L’expérience aporétique aux origines de la pensée." Études françaises 38, no. 1-2 (2004): 103–21. http://dx.doi.org/10.7202/008394ar.

Full text
Abstract:
Résumé La pensée de Jacques Derrida a souvent été qualifiée d’autocontradictoire et accusée de se complaire dans des contradictions performatives conduisant à des apories insolubles. Si cette accusation est sans fondement, il est vrai que la notion d’aporie est présente dans le travail du philosophe ­depuis le début et occupe de plus en plus le centre de la scène dans son oeuvre récente. Cet essai tente de démontrer que, par le moyen de cet intérêt pour l’aporie, Derrida entreprend de discuter à nouveaux frais une question qui, depuis l’origine de la philosophie en Grèce, est intimement liée à la possibilité de la pensée philosophique. Par une analyse des positions de Sarah Kofman et de Martin Heidegger sur le concept de l’aporie, ce texte cherche à décrire la contribution propre de Derrida à ce problème philosophique.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Brown, Chris. "Philosophie politique et relations internationales anglo-américaines ou « Pourquoi existe-t-il une théorie internationale ? »." Études internationales 37, no. 2 (2006): 223–40. http://dx.doi.org/10.7202/013359ar.

Full text
Abstract:
Résumé Le manque de liens que l’on perçoit entre les « relations internationales » et la « philosophie politique » est en réalité une étrangeté du discours anglo-américain en ce qui touche les « relations internationales », particulièrement, un produit des hypothèses libérales qui sous-tendent ce discours. Cependant, le travail contemporain fait tomber la barrière qui s’est érigée entre la philosophie politique et l’international ; un tel travail serait mieux catégorisé selon trois problématiques : « interne-externe », « universaliste-particulariste » et « société-système ». De cette perspective, la distinction entre les relations internationales et la philosophie politique disparaît – les relations internationales (ri) prennent leur juste place en tant que division de la philosophie politique appliquée.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Faul, Fabien. "Entre cohérence et cohésion : humain ou performant? L’organisation dans une perspective éthique." Revue Organisations & territoires 27, no. 3 (2018): 27–35. http://dx.doi.org/10.1522/revueot.v27n3.936.

Full text
Abstract:
La question éthique dans les organisations est indissociable de celle de la qualité des relations humaines et de la question de l’anthropologie philosophique. Penser le travail social suppose ainsi d’intégrer la réflexion menée dans et autour de la philosophie du caring, au nom d’une vulnérabilité constitutive de l’être humain. Cette perspective peut être éclairée et enrichie par la philosophie du sujet transcendantal développée au sein de la phénoménologie. La vulnérabilité, tout autant que l’appel à la responsabilité ou la réciprocité dans la vie sociale s’enracinent dans cette transcendantalité du sujet, et peuvent s’exprimer dans la narration de soi. Il y a là des dimensions que l’intégration du Don dans la vie sociale peut signifier et honorer. Dans la mesure où le travail social suppose l’accueil et la reconnaissance des sujets en tant que sujets une perspective éthique ricoeurienne attirera l’attention sur la fécondité que l’on peut attendre d’une conception du sujet en termes deSoi transcendantal, de l’identité narrative ainsi que du Don.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Clémot, Hugo. "Travail de deuil, philosophie et expérience cinématographique." A contrario 26, no. 1 (2018): 53. http://dx.doi.org/10.3917/aco.181.0053.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Velanes, David. "La philosophie de la mécanique quantique de Gaston Bachelard." Griot : Revista de Filosofia 21, no. 1 (2021): 180–94. http://dx.doi.org/10.31977/grirfi.v21i1.2198.

Full text
Abstract:
Gaston Bachelard (1884-1962), philosophe français, a suivi une période de ruptures, c'est-à-dire celle des changements conceptuels et méthodologiques de la physique contemporaine. Il est l'un des penseurs majeurs ayant présenté d’importantes analyses pour la compréhension de l'atomistique contemporaine. Cet article met en lumière ses principales réflexions philosophiques sur les fondements de la mécanique quantique. Pour cela, il mobilise des concepts centraux de son épistémologie sans lesquels ses idées deviennent incompréhensibles. Ainsi, cet article se propose de mettre en évidence comment la physique rompt avec les idées scientifiques et philosophiques traditionnelles dans la première moitié du XXe siècle, présentant un nouvel objet de connaissance, à savoir les corpuscules quantiques. Afin de caractériser la philosophie de la physique quantique bachelardienne, nous mettons en évidence, après l’auteur, la nature des particules atomiques, comment est constituée l'activité scientifique de cette science dans la création de nouveaux phénomènes et son rationalisme appliqué comme posture philosophique la plus adaptée. Enfin, il est souligné dans ce travail combien les idées de Bachelard diffère des autres interprétations de la mécanique quantique.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles

Dissertations / Theses on the topic "Philosophie du travail"

1

Hedjerassi, Nassira. "De l'évolution de l'enseignement de philosophie à l'activité philosophique des "nouveaux" lycéens." Paris 8, 1997. http://www.theses.fr/1997PA081321.

Full text
Abstract:
Centre sur l'enseignement de philosophie, ce travail l'a aborde selon une double entree, dans une perspective curriculaire. Un premier temps est consacre a une mise au point d'ordre historique : sont analysees des evolutions generales du systeme scolaire, plus particulierement les bouleversements advenus dans l'enseignement secondaire a la suite de politiques de democratisation de l'ecole. Il s'agit de situer les changements ayant affecte l'enseignement de philosophie recemment. Cette partie procede a la genealogie de l'institutionnalisation de la philosophie comme discipline d'enseignement et d'examen dans les lycees francais depuis deux siecles, et s'interesse aux discours officiels posant les principes, les finalites de cette discipline. Est scrute ce qui a conduit a ce que tous les lyceens aujourd'hui, en france (dans l'enseignement general et technique), recoivent un enseignement de philosophie en terminale. Un second temps, visant a confronter ces discours a la realite, est tourne vers l'activite des eleves, pour decrypter (a travers une analyse de donnees recueillies aupres de "nouveaux" lyceens -analyse langagiere pour des copies notamment-), ce qu'ils font, effectivement, en philosophie. Est eclaire ce qui se joue lorsque ces eleves s'investissent dans cette discipline nouvelle pour eux, lorsqu'ils cherchent a "penser", lorsqu'ils ecrivent des dissertations. Les questions directrices sont ici : comment les "nouveaux" lyceens s'inscrivent-ils dans la philosophie, comment s'approprient-ils cet enseignement ? si cette discipline peut paraitre cruciale, c'est pour interroger des enjeux sociaux, et politiques qui, dans le cadre d'un systeme scolaire democratise ou massifie, sont plus particulierement attaches a l'enseignement de philosophie, en tant qu'il est traditionnellement defini comme vecteur d'emancipation, par l'acces privilegie qui s'y ferait a la raison et a la reflexion critique<br>This thesis has approached the teaching of philosophy in a double direction, according to a curriculum point of view. The first part is devoted to a historical clarification : have been analized the general evolutions of the school system, more precisely the changements involved by the recent school democratization politics. This part procedes to a genealogy of the institutionalization of the philosophy as a subject of teaching and exam in the french secondary schools for the last two centuries, and is turned to the official discourses on the principles, the finalities of this discipline. I examined how all secondary school pupils today, in france (in the general and technical school) received a teaching of philosophy in the upper sixth. A second part is turned to the activity of the pupils, to examin what they effectively do in philosophy (especially through an analysis of their written productions, essays, notes. . . ). Our leading questions were here : how these "new" secondary school pupils inscribe themselves in philosophy, how they appropriate this teaching ? this discipline appears to me essential to question the social and political stakes that, in a democratized or "massified" school system, are more particularly attached to the philosophy teaching, traditionnaly defined as a way of emancipation, through a privileged access to the reason and the critical reflexion
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Taïbi, Nadia. "L'expérience ouvrière de Simone Weil : la philosophie au travail." Lyon 3, 2007. https://scd-resnum.univ-lyon3.fr/out/theses/2007_out_taibi_n.pdf.

Full text
Abstract:
Lorsque Simone Weil est embauchée chez Alsthom en décembre 1934, son engagement politique n'est pas étranger à sa décision cependant c'est en tant que philosophe qu'elle se rend à l'usine. A ce titre, elle questionne non pas l'exploitation des ouvriers mais, l'oppression qui la supporte. Le plus opprimant à l'usine est l'inversion constante des moyens et des fins par lequel les hommes se trouvent au service des machines. L'usine forme un espace utopique où la rationalisation nie toute forme de représentation personnelle de l'effort accompli. Simone Weil dévoile l'usine comme un lieu du prestige où les effets sont détachés des causes, comme par magie. A mesure que la rationalisation s'impose comme division du travail en tâches simples les choses se complexifient pour l'ouvrier. Simone Weil dira ainsi que « l'aventure de Descartes a mal tournée ». Elle entre à l'usine en pensant rencontrer le réel et le découvre comme fiction. La réflexion sur l'usine porte sur sa structure déréalisante, elle renvoie à une certaine conception de la science et de la technique où s'imposent des signes. Simone Weil met l'accent sur ce qui en résulte une organisation bureaucratique, totalitaire. L'ouvrier figure le sans droit celui qui n'a plus que sa vie à marchander. Ainsi, le questionnement de Simone Weil, en lui permettant de mettre à mal les différentes idéologies censées recouvrir la question de la condition ouvrière, répond au problème urgent pour tout philosophe d'expérimenter ce que signifie penser<br>When Simone Weil is hired at Alsthom in december of the year 1934, her reasons were not only politicals but and above all philosophical. Her question is not the exploitation of the labors but the oppression that is mean. The more oppressing in the factory is the perpetual inversion between the proceedings and the purposes by whom men became slavers of the machines. The rationalization in the factory prevents the workers to express the method and the intelligence of their work. The repetition of mechanical gestures is more a method of controlling workers than a method for rationalizing work. Simone Weil will say thus : “ the adventure of Descartes took a bad way”. She became factory worker in the purpose to be connecting with the reality but, she discovered the power of fictions. Workers can no longer rule their works by their thought. They have to subordinate to the machines. Thus, Simone Weil is doing a description of totalitary organisation in wich people have to annihilate their soul. As a philosopher the experiment of Simone Weil is an answer of the question : what means thinking?
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Bonvin, Jean-Michel. "L'Organisation Internationale du Travail : entre philosophie et sociologie du droit." Paris 4, 1997. http://www.theses.fr/1997PA040088.

Full text
Abstract:
La question du fondement de la justice est sans doute l'un des themes les plus controverses de la reflexion contemporaine. Dans un cadre ou le recours a l'argument d'autorite ne suffit plus, il apparait extremement problematique de fonder la justice d'une norme et la difficulte de l'entreprise conduit de nombreux auteurs a privilegier une approche relativiste. A l'extreme oppose de ces conceptions defaitistes, on rencontre diverses tentatives de fonder l'universalite des normes de justice sur l'usage de la raison pure. Ces deux groupes de theories (relativistes et rationalistes) souffrent de defauts symetriques : d'un cote on insiste exclusivement sur le caractere irreductible du conflit ideologique pour conclure au relativisme des valeurs, de l'autre on met l'accent sur la possibilite de definir rationnellement la justice sans indiquer les moyens de resoudre les antagonismes ideologiques mis en evidence par l'observation. Pour apprecier la mesure de validite respective de ces conceptions et pallier leurs insuffisances, il convient d'en revenir au concret et de proceder a l'analyse d'un cas particulier. A cette fin, ce travail se concentre sur l'organisation internationale du travail et cherche a mettre en lumiere le fondement de la legitimite des normes elaborees en son sein. A l'ecart des defaitismes et des abstractions simplificatrices, il permet de resituer le probleme de la justice dans le cadre de la complexite authentiquement assumee du reel sociologique<br>The possibility of defining universal principles of justice is undoubtedly one of the most controversial themes of the contemporary thought. Authority arguments do not suffice any more in a democratic context and many authors consider relativism as the only legitimate solution. Other thinkers refuse this capitulation and try to demonstrate rationally the universality of the principles of justice. These two groups of theories (relativism and pure rationalism) are equally insufficient : on one side the stress is put on the irreducibility of the ideological conflict and the very possibility of defining universal principles is denied, on the other one the reality of the ideological antagonisms is put aside and the absolute supremacy of reason is strongly asserted. To appreciate the measure of validity of these conceptions and try to remedy their insufficiencies, it is necessary to leave the theoretical field and analyse an actual case. For this purpose, this study concentrates on the international labour organisation and strives to show the founding of the legitimacy of the norms elaborated in this institution. Far away from all the relativist capitulations and the abstract simplifications, it tries to assume the sociological complexity of the problem of justice
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Forestier, Michel. "Enquête sur la vie au travail : essai de philosophie anthropologique." Montpellier 3, 2009. http://www.biu-montpellier.fr/florabium/jsp/nnt.jsp?nnt=2009MON30062.

Full text
Abstract:
Cette recherche est fondée sur une notion élargie de « vie au travail », afin de ne pas limiter l’enquête philosophique au travail moderne et contemporain. Elle a en outre un caractère résolument pluridisciplinaire et s’appuie sur une iconographie variée mettant en relief la polysémie de la vie au travail. Elle aborde d’abord cette vie dans sa dimension individuelle (parties 1 à 3), puis collective et sociale (parties 4 et 5). Dans la première partie, le jeu de langage autour du mot travail est interrogé ainsi que la vie au travail en regard des autres formes de vie. La deuxième partie s’installe dans le champ de la globalité de la vie humaine individuelle et interroge la manière dont aujourd’hui la question de sa qualité semble posée, notamment sous l’angle de sa mesure, ainsi que la filiation de cette métrologie avec l’utilitarisme. Elle prépare l’étape suivante, qui propose un schéma anthropologique d’évaluation qualitative de la vie au travail. Les deux dernières parties correspondent à un changement de perspective. Dans la quatrième, le travail est examiné sous l’angle des valeurs dont il semble être un réceptacle éminent, puis sous celui de l’éthique dans les formes spécifiques que la vie au travail lui fournit. La dernière enfin est consacrée à la politique du travail, qu’elle intègre dans le cadre plus large d’une politique de la nature habitée qui cherche à préserver l’avenir de l’espèce par une remise en question progressive de notre civilisation productiviste, donc du Travail qu’elle a forgé. Elle y invite au développement du dialogue social comme seul moyen d’améliorer les conditions de vie au travail, et réfléchit aux conditions de ce développement<br>This research is based on a large notion of “working life” to avoid to restrict the philosophical enquiry to the modern and contemporary work. It has moreover a resolutely multidisciplinary characteristic and used a varied iconography showing the polysemy of the working life. First, it treats this life in its individual dimension (part 1 to 3), then in its collective and social ones (part 4 and 5). In the first part, the language game around the word “work” is examined and the working life facing to the other forms of life. The second part concerns the whole individual human life and interrogates the way the question of its quality seems to be put, especially its measure and in its filiation with the utilitarianism. It prepares the following step, which proposes an anthropological scheme of qualitative assessment of the working life. The two last parts square with a changing perspective. In the fourth, the work is examined in its values, then from an ethical point of view. The last one is dedicated to the work policy, included in an inhabited nature larger policy, which try to preserve the future of the mankind by a progressive contestation of our productivist civilisation, therefore the Work it has built. It invites to a social dialogue development as the only way to improve the conditions of the working life, and reflects on the conditions of this development
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Schwartz, Yves. "Expérience et connaissance du travail." Lyon 3, 1986. http://www.theses.fr/1986LYO31006.

Full text
Abstract:
Dans quelle mesure le "detour theorique" est-il legitime en ce qui concerne la connaissance du travail ? faut-il instituer ici une coupure entre l'experience et sa conceptualisation en sorte que l'humanite, pourtant unifiee par le travail qu'elle opere sur elle-meme a travers la production sociale, devrait reinserer ici une forme d'incommensurabilite entre les acteurs et les specialistes intellectuels du travail ? on essaye dans une premiere partie de voir d'abord a travers les oeuvres de a. Leroi-gourhan, c. Levi-strauss, m. Weber. . . Et les rapports differentiels au concept entretenus par la sphere intellectuelle et le monde du travail, comment cette coupure entre experience et connaissance peut etre ou non vehiculee par le concept de culture lui-meme. Comment l'experience du travail peut-elle travailler le langage ? cette possibilite, analysee a partir de l'oeuvre de m. Granger, conduit a une reappreciation du concept de culture, comme le confirme l'"industrialisme ouvrier", illustre sur un exemple a mulhouse vers 1830, et poursuivi dans l'histoire du mouvement ouvrier. Dans la mesure ou l'experience du travail porte ainsi ses virtualites de conceptualisation d'elle-meme, cela induit une revision critique de certaines representations de la pensee sociale. (l. Althusser, m. Foucault, p. Bourdieu. . . ) la troisieme partie part de l'etude concrete du travail pour verifier ces theses a l'aide des ressources de la technologie, de la biologie, de l'ergonomie, de l'histoire. . . Sur ces acquis et a travers une confrontation avec l'oeuvre de marx, se dessinent les dimensions pertinentes selon lesquelles approcher le concept meme de travail. Une derniere partie en tire quelques consequences epistemologiques et methodologiques (concept d'interface, role de l'infinitesimal); la conclusion fait apparaitre en quel sens une approche pluridisciplinaire du travail suppose la reconnaissance de l'experience du travail comme enigmatiquement commensurable avec le mouvement qui cherche a le connaitre<br>To what extent can a "theoretical detour" be considered as justified as far as knowledge of work is concerned ? can a gap be instituted here between experience and its conceptualization so that mankind, although unified by the effect worked on itself through social production, would be led to reinserting here a certain conception of incommensurability between those who do the work and the intellectual specialists on work ? part one aims at trying to determine from the works of a. Leroi-gourhan, c. Levi-strauss, m. Weber, and from the differential relationships to concept upheld by intellectual circles on the one hand, and by the world of work on the other, just how this gap between experience and knowledge is, or is not, fostered by the actual concept of culture itself. In what way can experience of work influence language ? this possibility, analysed from m. Granger's writings, leads to a reappraisal of the concept of culture, as confirmed by "working class industrialism", illustrated by an example in mulhouse en 1830 and continued throughout the history of the working class movement. In as much therefore, as experience of work engenders its own conceptual virtualities, this then leads to a critical reviewing of certain representations of social thought (l. Althusser, m. Foucault, p. Bourdieu,. . . ) part three is a factual study of work aiming at verifying these theories using technological, biological, ergonomical and historical sources. Data thus acquired and a comparison with marx's works, bring to light significant factors for an approach to the very concept itself of work. Lastly some epistemological and methodological consequences are drawn from the above facts (interface concept, role of the infinitesimal); the conclusion, in a sense, suggests a pluridisciplinary approach to work, presupposing recognition of experience of work as enigmatically commensurable with the movement that is seeking to gain knowledge of it
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Podoroga, Ioulia. "Durée : le travail du concept dans la philosophie de Bergson." Lille 3, 2009. http://www.theses.fr/2009LIL30004.

Full text
Abstract:
La thèse est centrée sur la construction du concept de durée dans le discours de Bergson. L'objectif de ce travail est de comprendre non pas ce qu'est la durée ou la conception bergsonienne du temps, mais comment Bergson l'introduit, l'argumente, la met en œuvre. La méthode choisie, celle d'une "microlecture", suit de près les textes de Bergson en y dégageant les modalités de sa pensée, sa technique de conceptualisation. Elle découvre le concept de durée en ce qu'il y a de foncièrement inachevé, d'ouvert : c'est un concept en constant devenir qui n'est jamais enfermé dans une fonction déterminée. La durée ne peut pas être exprimée de façon objective, en tant que fait, mais c'est elle qui organise tout le champ de la pensée bergsonienne, en en étant la première ou l'originaire procédure<br>The objective of this thesis is to reconstruct the genesis of Bergson's concept of duration. The main interest is not in understanding what duration is, but rather in seeing how and by what means Bergson introduces it, argues for it, and makes it work. The method applied, that of "micro-reading", follows Bergson's texts closely in order to accentuate his modalities or techniques of thought. The study reveals that the concept becoming that never reduces itself to a particular function. The duration is not a given or a fact ; it defies objectification. Yet it is the sole organizer of the entire field of the Bergson's thought, defining its first and ultimate procedures
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Bourgeois, Muriel. "Le travail de la pensée dans l'apologie pascalienne." Thesis, Montpellier 3, 2010. http://www.theses.fr/2010MON30099.

Full text
Abstract:
Deux interrogations sont à l'origine de cette recherche: un « problème herméneutique » qui porte sur ce que l'injonction pascalienne « travaillons donc à bien penser » est en mesure de signifier dans le contexte de l’augustinisme cartésien qui disqualifie les voies traditionnelles de la raison et un questionnement méthodologique qui porte sur la manière dont on peut travailler à bien penser la somme fondamentalement incertaine constituée par les petits papiers découverts à la mort de Pascal. La première partie pose que la déconstruction et la dissémination du Texte pascalien ne peuvent autoriser une méthode herméneutique que si elles sont éclairées par une intention qui en pense la nécessité et le sens, très exactement sur le modèle gnoséologique de la Bible, que l'exégèse renaissante commence à ressaisir dans son historicité. Le renoncement visible des « petits papiers » aux trois principes de la congruence, de la non-répétition et de la non-contradiction, qui fondent dans notre coutume le « texte » peut être qualifié d'intentionnel. Sur ce fondement, qui légitime une méthode herméneutique, la seconde partie montre que si la nature de l'homme se reflète dans sa pensée, tout entière suspendue par nature entre une double polarité qui la fait osciller entre hasard et nécessité, vide et intentionnalité, ordre et désordre, alors le seul discours auquel il s'agit de se soumettre en tant qu'il restaure un sens et une nécessité au monde jusqu'au coeur du hasard apparent et du fonctionnement de la pensée humaine (que seule la pensée peut penser) est l'enseignement des deux Testaments<br>This research work stems from two main questions: on the one hand, from a 'hermeneutical problem' funded on what Pascal‟s famous injunction -'Let us strive, then, to think well' -might mean in the context of Augustinian Cartesianism, which disqualifies traditional reasoning, and on the other hand, from a methodological questioning funded on the ways in which one might strive, then, to think well the notes found on the many scraps of paper discovered after Pascal‟s death. The first part argues that the deconstruction and dissemination of the Text can only authorize a hermeneutical approach provided they are enlightened by a specific intention, which might think out its very necessity and meaning, on the same mode as the gnoseological model of the Bible, which the emerging exegesis is just beginning to seize again by adopting a historicist approach. In the „scraps of paper‟, the renunciation to the three principles of congruence, non-repetition and non-contradiction, which are the foundations of the „text‟, can clearly be described as intentional. There entails from that a legitimate hermeneutical approach, which is developed in the second part. It shows that if the nature of man is reflected in his thought, itself held up by nature between a double polarity, with thought oscillating between chance and necessity, emptiness and intentionality, order and disorder, then the only discourse to which one can be submitted is the teaching of the two Testaments, inasmuch as it re-installs some meaning and necessity to the world, as well as to the workings of human thought (which our thought only can think)
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Pagès, Didier. "Condition de l'homme : travail et citoyenneté." Paris 10, 2000. http://www.theses.fr/2000PA100113.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Boily, Pierre-Yves. "Les paradoxes du travail social en regard de la théorie de la complexité : comment recréer le travail social au-delà de ses aberrations." Doctoral thesis, Université Laval, 2014. http://hdl.handle.net/20.500.11794/25303.

Full text
Abstract:
Cette thèse a pour objet la philosophie du Travail Social, ses paradigmes et ses valeurs contradictoires. La mise en perspective des prémisses souvent implicites des praticiens avec les défis éthiques et les contraintes organisationnelles auxquels ils se disent confrontés ouvre un champ important de réflexion sur la définition même du Travail Social. Peut-on reconnaître un sens (une intelligence de la situation) aux contradictions et paradoxes contenus dans les valeurs, les définitions et les pratiques du Travail Social? Ou doit-on se contenter de les déplorer ou de les assumer comme le lot quotidien de la mission des travailleurs sociaux? Un constat: le Travail Social, comme profession et comme discipline, est en déficit d'une lecture permettant de faire des liens entre ses praxis, ses discours éthiques et ses paradigmes. Une éthique désincarnée, un éclectisme des cadres théoriques, une instrumentalisation des pratiques font partie des manifestations de ce déficit. La praxis locale, nationale et internationale explore de nombreuses directions sans réussir jusqu'ici à cerner un paradigme commun susceptible d'opérer une synthèse des pratiques et des valeurs. Notre présomption: la théorie de la complexité offre une épistémologie permettant la compréhension, l'intégration et le dépassement des contradictions et paradoxes éthiques et paradigmatiques du Travail Social. À partir de la proposition de définition de Richard Ramsay, la théorie de la complexité est mise à l'épreuve dans la compréhension, l'intégration et le dépassement des paradoxes en Travail Social. Dans une discussion trialectique entre les types de praxis, les discours éthiques et les paradigmes évoqués en Travail Social, la théorie de la complexité transfigure les paradoxes du Travail Social en en faisant une de ses forces essentielles plutôt qu'une de ses limites. Cette proposition contribuera au débat sur la formulation de la définition du Travail Social. Mots-clés: Travail social, paradoxes, complexité, définition, éthique, cadres théoriques, paradigme.<br>The object of this thesis is to examine the philosophy of Social Work, its paradigms and contradictory values. Shedding new light on the premises put forth by practitioners, often too implicitly, along with the day-to-day ethical struggles and organisational constraints which they face has allowed for a new dimension of thought on the very definition of Social Work. Do the contradictions and paradoxes reflected in the values, practices, and definitions of Social Work make any sense? Are there any other options than to denounce or even assume such double-binds as the expected load of social workers? Our observation: Social Work as a profession and as a discipline lacks a framework that would allow interactions to take place between interventions, ethics, and paradigms. Disembodied ethics, theoretical frameworks lost in the shuffle as well as an instrumentation of practices are but a few of the examples showing how such deficit manifests. Local, national, and international definitions and praxis have made several unsuccessful attempts to establish a common paradigm that would be conducive to the full integration of practices and values. We submit that the Complexity Theory offers an epistemology that allows understanding, integrating, and going beyond the ethical and practical contradictions and paradoxes specific to Social Work. In light of the definition put forward by Richard Ramsay, the Complexity Theory is further tested in understanding, integrating, and transcending the paradoxes arising from Social Work practices and praxis. In a discussion involving the various types of practices, ethical discourses, and paradigms addressed in Social Work, the Complexity Theory takes paradoxes that could limit the scope of Social Work and transforms them into an essential professional force. This is our contribution to the debate on the definition of Social Work. Keywords: Social Work, paradoxes, Complexity, definition, ethics, paradigms, theoretical frameworks.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Guénard, Florent. "Rousseau et le travail de la convenance /." Paris : H. Champion, 2004. http://catalogue.bnf.fr/ark:/12148/cb39909167w.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles

Books on the topic "Philosophie du travail"

1

Dagognet, François. Philosophie du travail. Éditions Les Belles lettres, 2013.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Schwartz, Yves. Travail et philosophie: Convocations mutuelles. Octares Éditions, 1992.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Pour une philosophie du travail. Alterbooks, 2012.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Philosophie, travail, système(s): Hommage à Guy Caire. L'Harmattan, 2001.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

François, Vatin. Le travail: Économie et physique, 1780-1830. PUF, 1993.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Le travail du négatif. Éditions de Minuit, 2011.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

La philosophie au travail: L'expérience ouvrière de Simone Weil. Harmattan, 2009.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Taïbi, Nadia. La philosophie au travail: L'expérience ouvrière de Simone Weil. Harmattan, 2009.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Le vivant miroir de l'univers: Logique d'un travail de philosophie. Cerf, 2006.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Breton, Stanislas. Le vivant miroir de l'univers: Logique d'un travail de philosophie. Cerf, 2006.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles

Book chapters on the topic "Philosophie du travail"

1

Scapp, Ron, and Brian Seitz. "Introducing Being in Transit." In Philosophy, Travel, and Place. Springer International Publishing, 2018. http://dx.doi.org/10.1007/978-3-319-98225-0_1.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Thorp, Thomas. "Moving Wolves." In Philosophy, Travel, and Place. Springer International Publishing, 2018. http://dx.doi.org/10.1007/978-3-319-98225-0_10.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Krell, David Farrell. "Nietzsche vagabundus or, the Good European in transitu." In Philosophy, Travel, and Place. Springer International Publishing, 2018. http://dx.doi.org/10.1007/978-3-319-98225-0_11.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Klaver, Irene J. "Trans-Scapes Transitions in Transit." In Philosophy, Travel, and Place. Springer International Publishing, 2018. http://dx.doi.org/10.1007/978-3-319-98225-0_12.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Goodman, Robin Truth. "The Commute: The Bend in Progress, Reproduction on The Road." In Philosophy, Travel, and Place. Springer International Publishing, 2018. http://dx.doi.org/10.1007/978-3-319-98225-0_13.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Penha, James. "The Privilege of the Open Road." In Philosophy, Travel, and Place. Springer International Publishing, 2018. http://dx.doi.org/10.1007/978-3-319-98225-0_14.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Aliano, David. "American Travel Encounters with Fascist Italy." In Philosophy, Travel, and Place. Springer International Publishing, 2018. http://dx.doi.org/10.1007/978-3-319-98225-0_15.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Anteroinen, Ron. "Flicking the Switch." In Philosophy, Travel, and Place. Springer International Publishing, 2018. http://dx.doi.org/10.1007/978-3-319-98225-0_16.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Carravetta, Peter. "Homo Viator: Knowledge of the Earth and Theory of the World in the Age of the First Transatlantic Voyages." In Philosophy, Travel, and Place. Springer International Publishing, 2018. http://dx.doi.org/10.1007/978-3-319-98225-0_17.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Rawlinson, Mary C. "Long Distances: Tourating, Travel, and the Ethics of Tourism." In Philosophy, Travel, and Place. Springer International Publishing, 2018. http://dx.doi.org/10.1007/978-3-319-98225-0_2.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles

Conference papers on the topic "Philosophie du travail"

1

Городилова, Татьяна. "Межкультурный диалог и поиски оснований национальной идентичности в «Германских впечатлениях» В. В. Розанова". У Россия — Германия в образовательном, научном и культурном диалоге. Конкорд, 2021. http://dx.doi.org/10.37490/de2021/008.

Full text
Abstract:
The article considers the ideas of the Russian philosopher V. V. Rozanov in the context of the topic of intercultural interaction. Using the example of his travel essays of 1905–1910, united under the general «German impressions», it is shown that the philosopher forms a view of the country not only through a dialogue of cultures (Russian and German; Orthodox, Catholic and Protestant), but also through a «dialogue of consciousnesses». The philosopher’s reflections on the «German spirit» as the ground of «possible «hegemony» are also of interest. In these essays V. V. Rozanov demonstrates the possibilities of the empathy method as one of the tools for the formation of intercultural sensitivity and appears as a researcher who is sensitive to the character of peoples and the «spirit of the place».
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Pavličiková, Helena. "Josef Velenovský a František Mareš o světě techniky." In 100 let R. U. R. Masaryk University Press, 2020. http://dx.doi.org/10.5817/cz.muni.p210-9688-2020-6.

Full text
Abstract:
Accidentally, Josef Velenovský and František Mareš were both natives of South Bohemia and both carved their careers in science moving from physiology to philosophy as evident from conclusions drawn from their scientifi c research. Th us by the same token but each in his own way, they refl ected on man’s limited capacity for gaining knowledge and, by contrast, on the special signifi cance of technology which could not exist without thorough human understanding. On that account technology, which had made man’s work easier or helped him travel vast distances, at the same rate became a phenomenon that enabled man to force his will upon his surroundings. Th e inevitable eff ect of such conduct was the confl ict between man -created technology and man’s existential dependence on Nature. In view of the fact that the two scientists published their observations about the eventuality of technology being turned against man no later than the turn of the twentieth century, the topicality of their ken is even more surprising.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Zakowska, Lidia, Maciej Adam Piwowarczyk, and Jan Hipolit Aleksandrowicz. "Considerations on free public transport implementation - based on Krakow case." In CIT2016. Congreso de Ingeniería del Transporte. Universitat Politècnica València, 2016. http://dx.doi.org/10.4995/cit2016.2016.3523.

Full text
Abstract:
New transport philosophy follows the equity criteria and should also lead toward sustainability and equity in building policies of public transport in cities. Implementation of free public transport for citizens is widely considered in different countries, cities and on several administrative government levels. However, there are not may examples of successful implementation if this concept in Europe. This work presents the discussion on multi-dimensional barriers, which make implementation of equity criteria to transport policies difficult. Both advantages and disadvantages of free of charge public transport system are presented, based on current discussions, as well as on some European examples, case studies and scientific evaluations. The case study simulation for the Krakow urban area is initiated and described, testing the effects of free of charge public transport on economic and mobility factors. Considerations presented in this work are based on current challenges to build green with multimodal transport, respecting factors of economy, traffic volumes, safety and environmental factors. It is predicted that success of free public transport for citizens could create a significant shift in travel demand from private car use toward trams and busses, reducing accident costs, decreasing congestion in city centers and limiting air pollution, contributing to social and economic growth of the whole metropolitan area.DOI: http://dx.doi.org/10.4995/CIT2016.2016.3523
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Michael Heaney, Francis, Matthew L. Lee, and Sudhir Gupta. "New Torque Balancing Algorithm Improves Pulling Force and Speed With Wireline Electro-Mechanical Tractor." In SPE/ICoTA Well Intervention Conference and Exhibition. SPE, 2022. http://dx.doi.org/10.2118/209010-ms.

Full text
Abstract:
Abstract The electro-mechanical eline tractor introduced in 2019 (Lee et al. 2019) has completed over 120 jobs. As discussed in the paper, one of the unique technology drivers was high tractoring speed to improve intervention efficiency. The tractor has several runs where the average rate exceeded 100 feet per minute and one job at 115 feet per minute over a 2900 ft lateral section. An additional attribute was the surface readout (SRO) telemetry and sensor data that proved invaluable in assessing tool performance, and specifically downhole tractor traction. Initial deployment of the electro-hydraulic eline tractor uses an active traction control system primarily based on wheel speed. During the evaluation of the SRO data, including wheel torque, wheel speed, downhole tension, relative bearing, inclination, and CCL, it was apparent that the variance in the wheel torques values was higher on longer lateral sections expected. This inconsistency in torque was unexpected and suggested possible wheel slippage. The CCL helped confirm that the tractor wasn't traveling the expected distance between casing joints and supported a wheel slippage scenario. Interestingly, monitoring the winch operation and reducing the hold back line tension, muted wheel slippage on several runs. Unfortunately, it was not a consistent control as it was both well trajectory and winch operator dependent. Even a qualified winch operator's attention to detail can wane on long lateral sections, which can cause wheel slip. Noting the ladder would be a challenging key performance measurement to accurately control an engineered solution was developed to improve tractor traction. Armed with a large sensor data suite from previous runs, engineers adopted a completely new active feedback traction control system. The new philosophy undertaken provides a weighting measure for wheel speed and torque, downhole tension, and the electrical power drawn by each tractor section. The DC motors used on the electro-mechanical tractor have individual programmable high-speed motor controllers allowing for a precise feedback loop called"GripPro." Test track results showed this new traction algorithm not only minimized wheel slippage but improved the power-sharing equalization, which allowed for continuous downhole tractor force to be increased by 25%. SRO field data highlighted a much smoother deployment with both speed and torque laying over on all wheels and no large power swings when the tractor encountered sections of increased downhole force due to a dog leg change. On the longer laterals, the symmetry of speed &amp; torque allowed the tractor to travel without increased power demands and offered a satisfactory deployment even when the winch operator wasn't consistent while running in the lateral section.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Lopez Ruiz, Yeniffer, Nidia Rocio Cardenas, Gary Nelson Tagarot, et al. "A Digital Transformation Journey for a Mature using Production Technologies and Innovation Principles." In ADIPEC. SPE, 2022. http://dx.doi.org/10.2118/211796-ms.

Full text
Abstract:
Abstract A novel solution was proposed in Ecuador to transition from reactive to a proactive way of working into a collaborative environment. This new workflow is supported by a portfolio of three production technologies that integrates live and historical information by combining the edge intelligence strength (for each production element connected to IoT platform) and the cloud insight to enhance the field operational efficiency. Technology that reduces carbon footprint and increases people’s efficiency through automation of repetitive tasks. The main challenge that required an integrated and smart solution was the existence of silos, meaning that all production chain elements were disconnected. The solution consisted of a portfolio of three technologies. First, connecting all production chain elements to one unique gateway and Edge platform: all data were consolidated to perform asset surveillance, monitoring, and controlling of electrical submersible pump (ESP) parameters from any vendor. Second, creation of an autonomous system aiming to avoid gas blockage on ESPs. Third, deployment of Production Engineering Orchestrator, fully completed and in continuous improvement, easing collaborative, day-to-day analysis for production, operations, and exploitation engineers We achieved remarkable results with Internet of Things (IoT) and cloud insights implementation; for instance, travel reduction of 18%, personnel efficiency increase (production operations 7% and surveillance engineers 25%), 47% events detection increase, 32% well uptime increase, and 2.14 t carbon dioxide emissions reduction (22.6%). Because of the outstanding results achieved from IoT adoption, new applications were deployed in other projects. With automated annular gas handling, production challenges related to high gas/oil ratio wells were solved. Solution consisted in delivering an automated ESP gas-handling process by using a securely connected, solar-powered skid to optimize well performance, production was increased by 12%, field visits reduced by 94%, and valves manipulation decreased by 97%. Other applications are also running in parallel, to expand the concept of intelligent asset solution. For the production engineering workflows orchestrator, the native implementation is completed, where the highest business impact workflows are included, such as smart production surveillance, waterflooding optimization and ESP surveillance. Insights are shown in "production overview". It is also possible to follow up oil and water producing wells, task modules, customized maps and graphs, sanity check processes, and well model calibration (including the paraffin curves). The integration of these three digital production technologies to improve artificial lift surveillance, production surveillance, and waterflooding optimization workflows is already deployed and showing tangible benefits. Currently, a mature field project is currently working in a collaborative environment, promoting a new proactive operational philosophy that avoids early pump failures, reduces downtime, field trips, personnel exposure due to the COVID-19 pandemic and supports the environmental commitment towards the carbon footprint reduction
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles

Reports on the topic "Philosophie du travail"

1

Gruson-Daniel, Célya, and Maya Anderson-González. Étude exploratoire sur la « recherche sur la recherche » : acteurs et approches. Ministère de l'enseignement supérieur et de la recherche, 2021. http://dx.doi.org/10.52949/24.

Full text
Abstract:
• Introduction Dans le cadre du deuxième Plan National de la Science Ouverte, le Comité pour la science ouverte a souhaité mener une étude pour la préfiguration d’un Lab de la science ouverte (LabSO) afin de mieux comprendre le périmètre de la recherche sur la recherche (research on research) dans un contexte international. • Objectifs de l’étude : L’étude répond ainsi à trois objectifs : 1. repérer des grands courants de recherche sur la recherche (RoR) dans le paysage plus général de la recherche universitaire en Europe et outre-atlantique, en reconnaître les principaux acteurs institutionnels et différencier les approches mobilisées par les uns et les autres ; 2. proposer une méthodologie d’analyse dans une démarche de science ouverte (méthodes mixtes et cartographie numérique) pour faciliter l’appropriation de son contenu ; 3. émettre des recommandations pour faciliter le positionnement du LabSO et s’inspirer d’initiatives existantes. • Méthodologie Une série de treize entretiens et une collecte de données d’une sélection thématique de sites web ont permis de dresser un paysage d’acteurs et d’approches impliqués dans des recherches sur la recherche. Ce dernier s’est nourri d’une démarche de cartographie numérique pour repérer et visualiser les liens existants entre différentes communautés, mouvements, réseaux et initiatives (financeurs, projets, centres de recherche, fournisseurs de données, éditeurs, etc.). • Résultats Le rapport présente différents courants de « recherche sur la recherche » issus des traditions théoriques et méthodologiques de la sociologie, de l’économie, des sciences politiques, de la philosophie, des sciences de l’information et des mesures (biblio/scientométrie). Des courants plus récents sont aussi décrits. Ils s’inscrivent dans un contexte de politiques publiques favorables à la science ouverte et ont émergé dans le champ des sciences sociales computationnelles, des Big Data ou encore des domaines biomédicaux. Si certaines de ces approches s’appuient sur des courants académiques (STS, sciences des mesures) établis depuis de nombreuses décennies, d’autres comme ceux de la « métascience » ou de la « science de la science », se sont structurées plus récemment avec une visée prescriptive et de changement fondé sur des preuves (evidence-based) se basant sur un engagement normatif pour une science plus ouverte, inclusive et diverse. Bien loin d’un paysage statique, l’étude fait ressortir des recherches en mouvement, des débats tout autant que des mises en garde afin que certains courants « ne réinventent pas la roue » en faisant fit d’une longue tradition académique de l’étude des sciences et de la production scientifiques. De nouvelles alliances entre centres de recherche et laboratoires, institutions subventionnaires, décideurs politiques et fournisseurs de données ont été repérées. Elles participent à une dynamique actuelle d’équipement des politiques publiques par des outils d’évaluation et des protocoles de recherche pour guider les actions menées, on parle d’évidence-based policies. Un des exemples les plus récents étant laa seconde feuille de route du RoRI1 poussant notamment à la formation d’un réseau international d’instituts de recherche sur la recherche, fondé sur le partage et la mutualisation de données, de méthodes et d’outils. Outre la présentation de ces différents acteurs et courants, le rapport pointe le rôle joué par les infrastructures et les fournisseurs de données scientifiques (publications, données, métadonnées, citations, etc.) dans la structuration de ce paysage et les équilibres à trouver. • Recommandations 1. Accompagner la construction d’indicateurs et de métriques par le biais d’un regard critique et de discussions collectives pour mesurer leurs impacts sur les comportements des professionnels de la recherche (mésusages, gaming). 2. Porter attention aux étapes de diffusion des résultats scientifiques issus des « recherches sur la recherche » pour les adapter aux différents publics ciblés (chercheurs, responsables des politiques publiques de recherche, journalistes, etc.). 3. Articuler les travaux de « recherche sur la recherche » avec une démarche de science ouverte en questionnant notamment les choix faits concernant les fournisseurs de données, les infrastructures et outils d’évaluation, de découvrabilité et d’analyse de la production scientifique (gouvernance, utilisation des données, etc.). 4. Soutenir les approches thématiques et transversales plutôt que disciplinaire de manière collaborative entre les différents membres du Lab de la science ouverte et aider le dialogue entre les différentes approches et mouvements (STS, research on research, science of science, scientométrie, etc.)
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
We offer discounts on all premium plans for authors whose works are included in thematic literature selections. Contact us to get a unique promo code!

To the bibliography