Academic literature on the topic 'Pomares'

Create a spot-on reference in APA, MLA, Chicago, Harvard, and other styles

Select a source type:

Consult the lists of relevant articles, books, theses, conference reports, and other scholarly sources on the topic 'Pomares.'

Next to every source in the list of references, there is an 'Add to bibliography' button. Press on it, and we will generate automatically the bibliographic reference to the chosen work in the citation style you need: APA, MLA, Harvard, Chicago, Vancouver, etc.

You can also download the full text of the academic publication as pdf and read online its abstract whenever available in the metadata.

Journal articles on the topic "Pomares"

1

POLTRONIERI, Alex Sandro, Lino Bittencourt MONTEIRO, Joselia Maria SCHUBER, and Nério Aparecido CARDOSO. "CONEXIDADE POPULACIONAL DE Grapholita molesta (BUSCK, 1916) (LEPIDOPTERA: TORTRICIDAE) ENTRE POMARES DE PESSEGUEIRO E MACIEIRA." Scientia Agraria 9, no. 3 (June 24, 2008): 339. http://dx.doi.org/10.5380/rsa.v9i3.11543.

Full text
Abstract:
A mariposa-oriental, Grapholita molesta é uma importante praga para as culturas do pessegueiro e macieira, podendo deslocar-se entre pomares em busca de hospedeiros. O objetivo deste trabalho foi verificar a conexidade populacional de G. molesta entre pomares de pessegueiro e macieira. Foram instaladas armadilhas com feromônio entre um pomar de pessegueiros ‘Chimarrita’ e um pomar de macieiras ‘Eva’ e entre um pomar de pessegueiros ‘Texano’ e um pomar de macieiras ‘Eva’. Não se verificou conexidade entre as populações dos pomares ‘Chimarrita’ e ‘Eva’, enquanto que as populações dos pomares ‘Texano’ e ‘Eva’ comportaram-se como uma só.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Ott, Ana P., Ricardo Ott, and Vera R. S. Wolff. "Araneofauna de pomares de laranja Valência nos Vales do Caí e Taquari, Rio Grande do Sul, Brasil." Iheringia. Série Zoologia 97, no. 3 (September 30, 2007): 321–27. http://dx.doi.org/10.1590/s0073-47212007000300017.

Full text
Abstract:
Assembléias de aranhas da vegetação herbácea foram amostradas com rede-de-varredura em dois pomares de laranja doce (Citrus sinensis) no sul do Brasil. Cada pomar amostrado é caracterizado por receber um diferente tipo de manejo: "tradicional" ou "ecológico". Adicionalmente, foi amostrada a assembléia de aranhas das laranjeiras do pomar com manejo "ecológico" através do uso de guarda-chuva japonês. No total foram coletadas 3.876 aranhas, 2.379 nas laranjeiras do pomar de manejo "ecológico" e 1.497 junto à vegetação herbácea de ambos pomares; foram registradas 99 espécies de 17 famílias de aranhas; Oxyopes salticus Hentz, 1845 (Oxyopidae) foi a aranha mais abundante na vegetação herbácea e Sphecozone cristata Millidge, 1991 (Linyphiidae) a mais abundante nas laranjeiras. Aranhas errantes foram mais abundantes em ambos tipos de vegetação. A araneofauna da vegetação herbácea nos pomares com diferentes manejos não apresentou diferenças significativas na diversidade (H'= 2,13 - "ecológico"; 2,24 - "tradicional"); a diversidade foi menor nas laranjeiras (H'=1,95). Em razão de terem sido utilizados diferentes métodos de coleta nas amostragens entre os microhabitats, o índice de Jaccard (17,5%) indicou baixa similaridade entre as assembléias.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

POLTRONIERI, Alex Sandro, Lino Bittencourt MONTEIRO, and Joselia Maria SCHUBER. "PROSPECÇÃO DA DIAPAUSA DA MARIPOSA-ORIENTAL NO PERÍODO DE DORMÊNCIA DO PESSEGUEIRO." Scientia Agraria 9, no. 1 (January 1, 2008): 067. http://dx.doi.org/10.5380/rsa.v9i1.10136.

Full text
Abstract:
Com o objetivo de verificar a existência de diapausa da mariposa-oriental durante a dormência do pessegueiro, foram monitorados adultos e lagartas de G. molesta em quatro pomares de pessegueiro ‘Chimarrita’, entre abril e agosto de 2006, em Araucária, PR. O monitoramento de adultos foi feito por meio de duas armadilhas Delta por pomar, e próximo a um dos pomares foram instaladas duas armadilhas na mata, distantes 100 m dos pessegueiros, para verificar a ocorrência de capturas do inseto fora do pomar. O monitoramento de lagartas foi feito com cintas-armadilhas, instaladas em trinta plantas por pomar, e em plantas que poderiam atuar como hospedeiras alternativas do inseto, além da realização de análises visuais nas reentrâncias dos troncos e ramos primários. As armadilhas Delta revelaram a ocorrência de adultos da mariposa-oriental nos pomares no período de dormência do pessegueiro, entretanto, nas armadilhas localizadas na mata, não ocorreram capturas. Não foram encontradas lagartas de G. molesta nas cintas-armadilha, bem como nas análises visuais nos pessegueiros e nas plantas que poderiam atuar como hospedeiras alternativas.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Husch, Patricia Elizabeth, Julianne Milléo, Daniel Sedorko, Ricardo Antonio Ayub, and Domingos Sávio Nunes. "Caracterização da fauna de moscas-das-frutas (Diptera: Tephritidae) na região de Ponta Grossa, Paraná, Brasil." Ciência Rural 42, no. 10 (October 2012): 1833–39. http://dx.doi.org/10.1590/s0103-84782012001000018.

Full text
Abstract:
Apesar do incentivo e do investimento na produção de frutas no estado do Paraná, pouca informação está disponível sobre as moscas-das-frutas, uma das principais pragas da fruticultura. O presente trabalho teve os objetivos de registrar pela primeira vez a fauna de tefritídeos, na região de Ponta Grossa, e caracterizar a sua comunidade por meio de diferentes índices faunísticos. Adultos de tefritídeos foram coletados por meio de frascos caça-moscas com atrativos alimentares em quatro pomares de agosto a dezembro de 2009. Foi coletado um total de 2.428 tefritídeos distribuídos em sete espécies: Anastrepha fraterculus Wiedemann, Anastrepha montei Lima, Anastrepha pseudoparallela Loew, Anastrepha sororcula Zucchi, Ceratitis capitata Wiedemann, Rhagoletis sp. Loew e Hexachaeta sp. Loew. A. fraterculus foi a única espécie comum aos quatro pomares, ocorrendo com frequência acima de 80%. Este é o primeiro registro de A. montei no Paraná. A. fraterculus, A. sororcula e C. capitata apresentaram os maiores índices de frequência, abundância, dominância e constância, sendo, portanto, consideradas espécies predominantes. O maior índice de diversidade (H'=0,4360) ocorreu no pomar 2, diferindo significativamente dos demais pomares (teste t, P<0,05). Os valores do índice de Margalef foram baixos (próximos ou inferiores a 0,5), confirmando haver predominância de espécies. Quanto à similaridade de espécies entre os pomares, determinada pelo coeficiente de Jaccard e índice de Bray-Curtis, o pomar 4, onde ocorreram apenas duas espécies (96% de A. fraterculus e 4% de A. pseudoparallela) forma um agrupamento distinto dos demais pomares amostrados, no qual ocorreram quatro espécies de tefritídeos.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Poltronieri, Alex Sandro, Lino Bittencourt Monteiro, and Louise Larissa May-de-Mio. "Flutuação populacional e danos de Grapholita molesta (Lepidoptera: tortricidae) em dois sistemas de produção de pessegueiros." Revista Brasileira de Fruticultura 30, no. 3 (September 2008): 628–33. http://dx.doi.org/10.1590/s0100-29452008000300011.

Full text
Abstract:
Com o objetivo de conhecer a flutuação populacional de Grapholita molesta e verificar a fase fenológica do pessegueiro mais sensível ao ataque do inseto, em dois sistemas de produção, selecionaram-se quatro pomares de pessegueiro, sendo dois conduzidos no sistema de produção convencional (PC) e dois no sistema de boas práticas agrícolas (BPA), durante as safras de 2005/06 e 2006/07, em Araucária-PR. Para verificar a flutuação, foram instaladas duas armadilhas modelo Delta por pomar, iscadas com feromônio sexual sintético, onde se registravam semanalmente as capturas dos adultos de G. molesta. Para determinar a fase mais sensível do pessegueiro ao ataque de G. molesta, foram avaliados as brotações e os frutos do ramo primário voltado para o poente, em vinte plantas por pomar, nas fases de raleio, endurecimento do caroço e maturação. A população de G. molesta, na safra de 2005/06, foi superior à de 2006/07, com os pomares BPA apresentando ocorrências superiores aos PCs. As maiores populações do inseto ocorreram após a colheita. A fase de maturação foi a mais suscetível em ambos os sistemas de produção, com os pomares BPA apresentando menor percentual de danos.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

MARTINS, CARLOS ROBERTO, RUFINO FERNANDO FLORES CANTILLANO, ROSELII DE MELLO FARIAS, and CESAR VALMOR ROMBALDI. "Influência do manejo do solo na conservação e na qualidade pós-colheita de pêssegos cv. Cerrito." Revista Brasileira de Fruticultura 24, no. 2 (August 2002): 442–46. http://dx.doi.org/10.1590/s0100-29452002000200032.

Full text
Abstract:
Estudou-se o efeito do manejo do solo, mantido com cobertura vegetal, na linha de plantio, na qualidade pós-colheita de pêssegos cv. Cerrito durante o armazenamento refrigerado. Os tratamentos constaram de frutas colhidas em pomares com solo com cobertura vegetal (aveia) e com cultivo tradicional (sem cobertura) em três estádios de maturação. O armazenamento foi a 0ºC e umidade relativa do ar acima de 90%. As avaliações de firmeza, acidez (ATT), sólido solúvel total (SST) e coloração foram feitas na colheita e após 6; 12 e 18 dias de armazenamento, mais 3 dias de simulação de comercialização. As frutas colhidas em pomares com solo com cobertura vegetal apresentaram maiores firmezas que as do cultivo tradicional. O teor de SST foi maior em pêssegos produzidos em pomares com manejo do solo tradicional. Já a acidez e a relação SST/ATT não foi influenciada pelo manejo do solo. Os pêssegos produzidos em pomar com aveia apresentaram predomínio da coloração mais esverdeada no início do armazenamento.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Rozane, Danilo E., William Natale, Renato de M. Prado, and José C. Barbosa. "Tamanho da amostra foliar para avaliação do estado nutricional de goiabeiras com e sem irrigação." Revista Brasileira de Engenharia Agrícola e Ambiental 13, no. 3 (June 2009): 233–39. http://dx.doi.org/10.1590/s1415-43662009000300003.

Full text
Abstract:
A precisão do tamanho ideal da amostra foliar determina a otimização de mão-de-obra, e diminui erros inerentes ao laudo de diagnose do estado nutricional. Com este trabalho se objetivou determinar, em pomares de goiabeira submetidos a dois regimes hídricos, o tamanho de amostras foliares e a variação do erro amostral para a diagnose do estado nutricional dessa frutífera. O respectivo trabalho contou com o emprego de dois estudos, ambos sob um delineamento experimental inteiramente casualizado, sendo: Estudo 1: Realizado em pomar sob regime não irrigado, com quatro tratamentos e seis repetições, que constaram da coleta de folhas em 5, 10, 20 e 40 plantas. Estudo 2: Realizado em pomar sob regime irrigado, com cinco tratamentos e dez repetições, que constaram da coleta de folhas em 10, 20, 30, 40 e 50 goiabeiras. Concluiu-se que em pomares não irrigados é necessário amostrar folhas em 40 plantas, a fim de manter o erro amostral de macronutrientes entre 5 a 10%; já para os micronutrientes seriam necessárias, no mínimo, 40 plantas e, se considerados o Fe e o Zn, a amostra deverá ser maior. Em pomares irrigados folhas provenientes de 10 plantas seriam suficientes para manter o erro amostral entre 5 e 10%; considerando-se, porém, os micronutrientes, seriam necessários amostrar 20 goiabeiras.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Duarte, Rogério Teixeira, Júlio César Galli, Wilson Carlos Pazini, and Ricardo Aparecido Calore. "Dinâmica populacional de Triozoida limbata, Costalimaita ferruginea e inimigos naturais em pomar orgânico e convencional de goiaba." Revista Brasileira de Fruticultura 34, no. 3 (September 2012): 727–33. http://dx.doi.org/10.1590/s0100-29452012000300011.

Full text
Abstract:
Foi verificada a dinâmica populacional de Triozoida limbata (Hemiptera: Triozidae) e de Costalimaita ferruginea (Coleoptera: Chrysomelidae) e suas correlações com a população de seus inimigos naturais em pomar orgânico e pomar convencional de goiaba. Os experimentos foram realizados em dois pomares distintos de goiaba, na safra agrícola de 2010/2011. Para o monitoramento das pragas e dos inimigos naturais, foram instaladas cinco armadilhas adesivas amarelas em cada pomar. Para obter a correlação entre as densidades populacionais das pragas com os inimigos naturais, foram utilizadas análises de correlação linear de Pearson (SAS). A densidade populacional de T. limbata manteve-se baixa, com pico no mês de outubro, em pomar orgânico de goiaba. A principal praga no pomar convencional de goiaba foi T. limbata, com diversos picos populacionais. Os danos ocasionados por T. limbata, em folhas novas da goiabeira, foram mais pronunciados no pomar convencional. Houve baixa densidade populacional de C. ferruginea em ambos os pomares, porém com um pico populacional no mês de outubro, no pomar orgânico. A espécie C. ferruginea ocasionou danos de maiores proporções em folhas novas de goiabeira, no pomar orgânico. A maior densidade populacional de inimigos naturais foi constatada em pomar orgânico de goiaba, que apresentou correlação positiva entre T. limbata e o coccinelídeo predador Scymnus spp.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Bender, Darlize Déglan Borges Beulck, Mirla Andrade Weber, and Frederico Costa Beber Vieira. "Necessidade de ajustes no sistema de recomendação de calagem e adubação de oliveiras (Olea europaea L.) no sul do Brasil." Revista Ecologia e Nutrição Florestal - ENFLO 6, no. 1 (August 30, 2018): 17. http://dx.doi.org/10.5902/2316980x31133.

Full text
Abstract:
O Rio Grande do Sul (RS) é o maior produtor de azeitonas do país com capacidade de aumentar a produção. No entanto, o sistema de recomendação de calagem e adubação precisa ser ajustado para a situação edafoclimática do estado. O objetivo deste estudo foi realizar um levantamento da condição nutricional de pomares de oliveira em produção, representativos da região central do RS, buscando identificar os principais aspectos que precisam ser melhorados no manejo da fertilidade. Em 13 pomares adultos localizados em Caçapava do Sul/RS e Cachoeira do Sul/RS, nos anos de 2016 e 2017, amostras de solo, folhas e frutos foram coletadas e submetidas a análises de N, P, K, B e parâmetros de acidez do solo. Observou-se que grande parte dos solos avaliados apresenta elevado teor de Al trocável na camada de 20-40 cm, sugerindo a necessidade de incorporação mais profunda da calagem na implantação do pomar e/ou de elevar o pH da superfície para favorecer a correção em profundidade. Grande parte dos pomares apresentou concentração de N nas folhas acima do recomendado, o que é preocupante, uma vez que esse excesso promove maior crescimento vegetativo e suprime a floração. Para o P e o B, as discrepâncias entre os teores nas folhas e nos solos sugere que o nível crítico no solo não está ajustado à situação de clima e solo da região. O B foi o nutriente que mais limitou a produção de frutos dos pomares avaliados.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

SCHUBER, Joselia Maria, Alex Sandro POLTRONIERI, Maria Aparecida Cassilha ZAWADNEAK, Nerio Aparecido CARDOSO, and Irani Castro da Silva SOARES. "THYSANOPTERA COLETADOS EM POMARES DE Prunus persica NO MUNICÍPIO DE ARAUCÁRIA, PARANÁ." Scientia Agraria 9, no. 3 (September 30, 2008): 411. http://dx.doi.org/10.5380/rsa.v9i3.12507.

Full text
Abstract:
O objetivo desta pesquisa foi verificar a ocorrência de espécies de tripes em pomares de pessegueiros (Prunus persica) e de nectarina (Prunus persica var. Nucipersica). Vinte e quatro armadilhas Möericke foram instaladas em seis pomares de pessegueiros, no período de julho de 2005 a setembro de 2006; e em dois pomares de nectarina, no período de setembro a dezembro de 2007. Semanalmente o conteúdo das armadilhas foi coletado, triado e os tripes identificados. Nos pomares de pessegueiros foram coletadas as espécies: Arorathrips mexicanus Crawford, 1909; Caliothrips phaseoli Hood, 1912; Ceratothripoides lagoenacollus (Moulton, 1933); Frankliniella insularis Franklin, 1908; Frankliniella occidentalis Pergande, 1895; Frankliniella schultzei (Trybom, 1910); Frankliniella simplex Priesner, 1924; Haplothrips gowdeyi (Franklin, 1908); Haplothrips sp. e Neohydatothrips sp. Nos pomares de nectarina foram identificadas as espécies: Arorathrips fulvus Moulton, 1936, F. insularis, F. occidentalis, F. schultzei, Neohydatothrips sp., Thrips australis Bagnall, 1915 e Thrips tabaci Lindeman, 1889. Este estudo demonstrou a diversidade de Thysanoptera com ocorrência em pomares de fruteiras de caroço da região.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
More sources

Dissertations / Theses on the topic "Pomares"

1

Sartori, Junior Sergio [UNESP]. "Modelagem matemática e análise dinâmica da torre de um pulverizador de pomares." Universidade Estadual Paulista (UNESP), 2008. http://hdl.handle.net/11449/97035.

Full text
Abstract:
Made available in DSpace on 2014-06-11T19:28:33Z (GMT). No. of bitstreams: 0 Previous issue date: 2008-08-21Bitstream added on 2014-06-13T18:34:47Z : No. of bitstreams: 1 sartorijunior_s_me_bauru.pdf: 1386324 bytes, checksum: 49825726493676816e2e8705fcaafba8 (MD5)
Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES)
Na área agrícola, um tipo de equipamento utilizado para a pulverização de pomares, consiste essencialmente de uma estrutura vertical com ventiladores dotados de bicos de pulverização, montados sobre um veículo que trafega entre as plantas. Em uma construção mais simples esta estrutura vertical é montada na parte traseira de um trator agrícola. Em uma construção mais complexa, esta estrutura vertical é montada sobre uma carreta ou trailer, que pode ter ou não suspensão. Em algumas situações, as oscilações laterais da estrutura vertical podem afetar negativamente o resultado do tratamento (pulverização). Assim é importante reconhecer e eventualmente controlar essas oscilações laterais. Este trabalho propõe modelos matemáticos para os movimentos de rolagem de um pulverizador de pomares do tipo torre, e analisa suas respostas a diferentes parâmetros e diferentes excitações. Também são estudados casos práticos utilizando parâmetros reais de um pulverizador para propor parâmetros para a suspensão da torre a fim de minimizar as oscilações e acelerações da estrutura. Os modelos são baseados no modelo do pêndulo invertido e podem ser configurados para um pulverizador de pomares simples, do tipo montado em um trator, ou montado sobre uma carreta com ou sem suspensão. As equações que governam os movimentos de oscilação lateral foram deduzidas pelos métodos de Newton-Euler assim como pelas equações de Lagrange e princípio de Hamilton. As simulações numéricas dos modelos foram implementadas no módulo Simulink® do aplicativo Matlab®.
In the agriculture field, a type of equipment to spray chemicals on orchards consists essentially of a vertical structure, with fans and spray nozzles attached, assembled on a vehicle that travels beside the plants. In a simple construction the vertical structure is attached directly behind the agricultural tractor. In a more complex construction, the vertical structure is attached on a trailer, with or without suspension. In some situations, the vertical structure lateral oscillations could affect negatively the results of the treatment. Thus, is important to recognize and even control these lateral oscillations. This dissertation proposes mathematical models for the roll movement of a tower sprayer, and analyzes its responses trough different parameters and excitations. Also analyzes a real case using an orchard sprayer’s parameters to propose a tower suspension to minimize lateral oscillations and accelerations on the structures. The models are based on the inverted pendulum model and can be used for simple orchard sprayer assembled directly on tractors, as well as for that ones assembled on trailers, with or without suspension. The governing equations of the models are deduced by Newton - Euler equations and also by Lagrange’s equations and Hamilton’s principle. The numerical simulations of models ware implemented using the Simulink® module of Matlab® software.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Sartori, Junior Sergio. "Modelagem matemática e análise dinâmica da torre de um pulverizador de pomares /." Bauru : [s.n.], 2008. http://hdl.handle.net/11449/97035.

Full text
Abstract:
Orientador: José Manoel Balthazar
Banca: Bento Rodrigues de Ponte Junior
Banca: Hans Ingo Weber
Resumo: Na área agrícola, um tipo de equipamento utilizado para a pulverização de pomares, consiste essencialmente de uma estrutura vertical com ventiladores dotados de bicos de pulverização, montados sobre um veículo que trafega entre as plantas. Em uma construção mais simples esta estrutura vertical é montada na parte traseira de um trator agrícola. Em uma construção mais complexa, esta estrutura vertical é montada sobre uma carreta ou trailer, que pode ter ou não suspensão. Em algumas situações, as oscilações laterais da estrutura vertical podem afetar negativamente o resultado do tratamento (pulverização). Assim é importante reconhecer e eventualmente controlar essas oscilações laterais. Este trabalho propõe modelos matemáticos para os movimentos de rolagem de um pulverizador de pomares do tipo torre, e analisa suas respostas a diferentes parâmetros e diferentes excitações. Também são estudados casos práticos utilizando parâmetros reais de um pulverizador para propor parâmetros para a suspensão da torre a fim de minimizar as oscilações e acelerações da estrutura. Os modelos são baseados no modelo do pêndulo invertido e podem ser configurados para um pulverizador de pomares simples, do tipo montado em um trator, ou montado sobre uma carreta com ou sem suspensão. As equações que governam os movimentos de oscilação lateral foram deduzidas pelos métodos de Newton-Euler assim como pelas equações de Lagrange e princípio de Hamilton. As simulações numéricas dos modelos foram implementadas no módulo Simulink® do aplicativo Matlab®.
Abstract: In the agriculture field, a type of equipment to spray chemicals on orchards consists essentially of a vertical structure, with fans and spray nozzles attached, assembled on a vehicle that travels beside the plants. In a simple construction the vertical structure is attached directly behind the agricultural tractor. In a more complex construction, the vertical structure is attached on a trailer, with or without suspension. In some situations, the vertical structure lateral oscillations could affect negatively the results of the treatment. Thus, is important to recognize and even control these lateral oscillations. This dissertation proposes mathematical models for the roll movement of a tower sprayer, and analyzes its responses trough different parameters and excitations. Also analyzes a real case using an orchard sprayer's parameters to propose a tower suspension to minimize lateral oscillations and accelerations on the structures. The models are based on the inverted pendulum model and can be used for simple orchard sprayer assembled directly on tractors, as well as for that ones assembled on trailers, with or without suspension. The governing equations of the models are deduced by Newton - Euler equations and also by Lagrange's equations and Hamilton's principle. The numerical simulations of models ware implemented using the Simulink® module of Matlab® software.
Mestre
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Sosa, Duque Francisco José. "Espécies de Ceraeochrysa Adams (Neuroptera: Crysopidae) presentes em pomares de Citrus SPP., na Venezuela /." Jaboticabal : [s.n.], 2008. http://hdl.handle.net/11449/91387.

Full text
Abstract:
Orientador: Sérgio de Freitas
Banca: Nelson Wanderley Perioto
Banca: Brígida de Souza
Resumo: O gênero Ceraeochrysa Adams é um dos maiores e amplamente distribuídos do Neotrópico. Muitas de suas espécies têm sido relatadas como importantes controladores biológicos de insetos pragas em culturas. Em Venezuela o estudo dos crisopídeos tem passado despercebido e somente as espécies Ceraeochrysa cubana, C. everes, e C. valida tem relato de ocorrência. Levando em conta esta problemática se realizaram amostragens nos estados Lara (Tarabana), Yaracuy (Aroa, Nirgua), Portuguesa (Las Matas), Barinas (Socopo) e Miranda (Tacata) com o objetivo de fazer um levantamento das espécies de Ceraeochrysa que ocorrem em pomares de Citrus spp., na Venezuela. Os insetos coletados foram coletados com rede entomologia, colocados vivos em garrafas plásticas de 1 Lt de capacidade, levados ao laboratório, congelados, alfinetados e secados. Posteriormente o abdômen foi cortado e macerado em solução de KOH 10% por duas horas, colorado com Clorazol Black, extraída a genitália, fotografada e desenhada com ajuda de microscópio estereoscópico e microscópio biológico, ambos com câmaras lúcidas acopladas. Os exemplares foram identificados comparando as genitálias previas disponíveis em textos e publicações especializadas. Foram identificadas as espécies C. cincta, C. cubana, C. everes e C. valida já relatadas para Venezuela e as espécies C. acmon, C. caligata, C. claveri, C. dislepis, C. montoyana, C. sanchezi, C. scapularis, C squama e C. valida, alem dos exemplares Ceraeochrysa sp1, Ceraeochrysa sp2, Ceraeochrysa sp3 e Ceraeochrysa sp4. Para cada exemplar foram realizadas as redescrições e descrições correspondentes. As redescrições foram justificadas em função das variações intraespecíficas que se observaram, desenhou-se uma chave taxonômica para identificação das espécies e para cada uma delas foram realizadas pranchas de desenhos que mostram os caracteres ressaltantes das espécies estudadas.
Abstract: Ceraeochrysa Adams is one of the largest and widely distributed green lacewing genus. Many species has been related as an important biological control agents of insects pest in agricultural situations. In Venezuela, the study of green lacewings has been passed over and only Ceraeochrysa cubana, C. everes, and C. valida species has been reported. Considering this problem, several sampling in Lara (Tarabana), Yaracuy (Aroa, Nirgua), Portuguesa (Las Matas), Barinas (Socopo) and Miranda (Tacata) states were made intending to make an inventory of Ceraeochrysa species that occur in orchards of Citrus spp. in Venezuela. The insects samples were collected with proper nets, put on plastic bottles, taken to the lab, frozen, pinned and dried. Afterward, the abdomen was cut and macerated in KOH 10% solution by two hours, tinted with clorazol-black and it was made the corresponding analyses to identify the exemplars by comparing their genitals among available specialized essays and publications. It was found C. cincta, C. cubana, C. everes and C. valida species already reported to Venezuela and the species C. acmon, C. caligata, C. claveri, C. dislepis, C. sanchezi, C. scapularis, C. squama, C. montoyana, in addition to exemplars Ceraeochrysa sp1, Ceraeochrysa sp2, Ceraeochrysa sp3 and Ceraeochrysa sp4. For each sample it had been made the re-descriptions and descriptions correspondents. The re-description were justified by the intraspecifics variations that were observed, then a taxonomic key were drawn to indentify the species and, for each of them, were realized model sheets that brings us the standings characteristics of studied species. Further studies will be necessary to use these species in pest management programs.
Mestre
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Sosa, Duque Francisco José [UNESP]. "Espécies de Ceraeochrysa Adams (Neuroptera: Crysopidae) presentes em pomares de Citrus SPP., na Venezuela." Universidade Estadual Paulista (UNESP), 2008. http://hdl.handle.net/11449/91387.

Full text
Abstract:
Made available in DSpace on 2014-06-11T19:25:19Z (GMT). No. of bitstreams: 0 Previous issue date: 2008-06-09Bitstream added on 2014-06-13T19:11:54Z : No. of bitstreams: 1 duque_fjs_me_jabo.pdf: 1192633 bytes, checksum: d4e631a59a88c1a2d072b9b7d98d2993 (MD5)
Univ. Centro Ocidental Lisandro Alvarado - Venezuela
O gênero Ceraeochrysa Adams é um dos maiores e amplamente distribuídos do Neotrópico. Muitas de suas espécies têm sido relatadas como importantes controladores biológicos de insetos pragas em culturas. Em Venezuela o estudo dos crisopídeos tem passado despercebido e somente as espécies Ceraeochrysa cubana, C. everes, e C. valida tem relato de ocorrência. Levando em conta esta problemática se realizaram amostragens nos estados Lara (Tarabana), Yaracuy (Aroa, Nirgua), Portuguesa (Las Matas), Barinas (Socopo) e Miranda (Tacata) com o objetivo de fazer um levantamento das espécies de Ceraeochrysa que ocorrem em pomares de Citrus spp., na Venezuela. Os insetos coletados foram coletados com rede entomologia, colocados vivos em garrafas plásticas de 1 Lt de capacidade, levados ao laboratório, congelados, alfinetados e secados. Posteriormente o abdômen foi cortado e macerado em solução de KOH 10% por duas horas, colorado com Clorazol Black, extraída a genitália, fotografada e desenhada com ajuda de microscópio estereoscópico e microscópio biológico, ambos com câmaras lúcidas acopladas. Os exemplares foram identificados comparando as genitálias previas disponíveis em textos e publicações especializadas. Foram identificadas as espécies C. cincta, C. cubana, C. everes e C. valida já relatadas para Venezuela e as espécies C. acmon, C. caligata, C. claveri, C. dislepis, C. montoyana, C. sanchezi, C. scapularis, C squama e C. valida, alem dos exemplares Ceraeochrysa sp1, Ceraeochrysa sp2, Ceraeochrysa sp3 e Ceraeochrysa sp4. Para cada exemplar foram realizadas as redescrições e descrições correspondentes. As redescrições foram justificadas em função das variações intraespecíficas que se observaram, desenhou-se uma chave taxonômica para identificação das espécies e para cada uma delas foram realizadas pranchas de desenhos que mostram os caracteres ressaltantes das espécies estudadas.
Ceraeochrysa Adams is one of the largest and widely distributed green lacewing genus. Many species has been related as an important biological control agents of insects pest in agricultural situations. In Venezuela, the study of green lacewings has been passed over and only Ceraeochrysa cubana, C. everes, and C. valida species has been reported. Considering this problem, several sampling in Lara (Tarabana), Yaracuy (Aroa, Nirgua), Portuguesa (Las Matas), Barinas (Socopo) and Miranda (Tacata) states were made intending to make an inventory of Ceraeochrysa species that occur in orchards of Citrus spp. in Venezuela. The insects samples were collected with proper nets, put on plastic bottles, taken to the lab, frozen, pinned and dried. Afterward, the abdomen was cut and macerated in KOH 10% solution by two hours, tinted with clorazol-black and it was made the corresponding analyses to identify the exemplars by comparing their genitals among available specialized essays and publications. It was found C. cincta, C. cubana, C. everes and C. valida species already reported to Venezuela and the species C. acmon, C. caligata, C. claveri, C. dislepis, C. sanchezi, C. scapularis, C. squama, C. montoyana, in addition to exemplars Ceraeochrysa sp1, Ceraeochrysa sp2, Ceraeochrysa sp3 and Ceraeochrysa sp4. For each sample it had been made the re-descriptions and descriptions correspondents. The re-description were justified by the intraspecifics variations that were observed, then a taxonomic key were drawn to indentify the species and, for each of them, were realized model sheets that brings us the standings characteristics of studied species. Further studies will be necessary to use these species in pest management programs.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Souza, Andressa de [UNESP]. "Phyllosticta citricarpa: diversidade genética temporal em pomares de citrus sinensis e sensibilidade a fungicidas." Universidade Estadual Paulista (UNESP), 2015. http://hdl.handle.net/11449/123831.

Full text
Abstract:
Made available in DSpace on 2015-06-17T19:34:03Z (GMT). No. of bitstreams: 0 Previous issue date: 2015-02-27. Added 1 bitstream(s) on 2015-06-18T12:47:30Z : No. of bitstreams: 1 000829670_20170301.pdf: 127810 bytes, checksum: 44d4ae85fcaac4415a01b5b5767032c2 (MD5) Bitstreams deleted on 2017-03-03T11:01:31Z: 000829670_20170301.pdf,. Added 1 bitstream(s) on 2017-03-03T11:02:40Z : No. of bitstreams: 1 000829670.pdf: 1102839 bytes, checksum: 4219369f7ced3eb60a4edfc75be10b10 (MD5)
A Mancha Preta dos Citros (MPC), causada pelo fungo Phyllosticta citricarpa, encontra-se espalhada pelos continentes do mundo. Seus sintomas ocasionam a depreciação dos frutos e a queda prematura daqueles severamente infectados. Dada a importância econômica desta doença, realizamos a análise da estrutura genética de duas coleções de isolados de P. citricarpa, obtidas de uma única propriedade citrícola, em um intervalo de sete anos. Os frutos foram coletados de laranjeiras 'Pera 'e 'Valência' nos anos de 2005 e 2012. Os isolados obtidos foram identificados mediante a análise de sequências da região ITS e genes GPDH e TEF1. Assim, 80 isolados da coleção de 2005 e 115 de 2012 foram identificados como P. citricarpa. Apenas seis isolados de Phyllosticta capitalensis foram encontrados em meio aos de 2012. Maior quantidade de sequências com variações genéticas foram identificadas nos isolados obtidos na última amostragem de frutos, principalmente nas populações oriundas de 'Valência'. A diferenciação genética entre as populações de P. citricarpa de laranjeiras 'Valência', de 2005 e 2012, foi evidenciada mediante o emprego de marcadores AFLP, sendo o genótipo predominante em 2012 aquele identificado nas populações de 'Pera', de ambos os períodos. Pela análise da relação genética entre os isolados, presumiu-se que indivíduos cujo genótipo tenha sido favorecido apareceram primeiramente entre as populações de P. citricarpa que abrigavam as plantas de 'Pera', e posteriormente, migraram para os pomares de 'Valência'. Esta uniformização populacional ao longo dos sete anos e o baixo polimorfismo notado entre os isolados ao longo de gerações são indicativos de baixa recombinação genética entre os indivíduos. Sequências das bandas polimórficas entre os isolados de 'Valência' de 2005 e 2012 apresentaram similaridade com aquelas de proteínas da família de ABC transporters ...
Citrus Black Spot (CBS), caused by the fungus Phyllosticta citricarpa, is spread over continents in the world. Its symptoms cause fruit depreciation and those severely infected fall prematurely. Given the economic importance of this disease, we carried out analysis of the genetic structure of two P. citricarpa isolates collections, obtained from a single citrus farm in a seven years interval. Fruits were collected from Pera and Valencia orange varieties in 2005 and 2012. The isolates obtained were identified by sequences analysis of ITS region and GPDH and TEF1 genes. Thus, 80 and 115 isolates of the 2005 and 2012 collections, respectively, were identified as P. citricarpa. Among the 2012 collection only six Phyllosticta capitalensis isolates were found. Higher amount of sequences containing genetic variations were identified in the isolates from the last fruits sampling, especially in populations derived from Valencia oranges. By applying AFLP markers it was evidenced genetic differentiation among P. citricarpa populations from Valencia oranges obtained between 2005 and 2012, whose predominant genotype in 2012 was that found in Pera populations from both periods. Through analysis of genetic relationship among isolates, it was assumed that individuals with favored genotypes have first appeared among P. citricarpa populations of Pera plants, and further migrated to Valencia orchards. Genetic populations uniformity over the seven years and low polymorphism observed among them, over generations, are indicative of low genetic recombination between individuals. Sequences of polymorphic bands between isolates of 2005 and 2012 Valencia collections presented similarity with those of ABC transporters Family proteins, which act as efflux pumps of cytotoxic compounds, as fungicides, and to NADH dehydrogenase proteins. Such gene modifications might be responsible for variability of sensibility responses of the isolates to strobilurins, which ...
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Souza, Andressa de. "Phyllosticta citricarpa : diversidade genética temporal em pomares de citrus sinensis e sensibilidade a fungicidas /." Jaboticabal, 2015. http://hdl.handle.net/11449/123831.

Full text
Abstract:
Orientador: Antonio de Goes
Coorientador: Eliana Gertrudes de Macedo Lemos
Coorientador: Jackson Antônio Marcondes de Souza
Banca: Marcel Bellato Spósito
Banca: Vitor Fernandes Oliveira de Miranda
Banca: Janete Apparecida Desiderio
Banca: Sérgio Florentino Pascholati
Resumo: A Mancha Preta dos Citros (MPC), causada pelo fungo Phyllosticta citricarpa, encontra-se espalhada pelos continentes do mundo. Seus sintomas ocasionam a depreciação dos frutos e a queda prematura daqueles severamente infectados. Dada a importância econômica desta doença, realizamos a análise da estrutura genética de duas coleções de isolados de P. citricarpa, obtidas de uma única propriedade citrícola, em um intervalo de sete anos. Os frutos foram coletados de laranjeiras 'Pera 'e 'Valência' nos anos de 2005 e 2012. Os isolados obtidos foram identificados mediante a análise de sequências da região ITS e genes GPDH e TEF1. Assim, 80 isolados da coleção de 2005 e 115 de 2012 foram identificados como P. citricarpa. Apenas seis isolados de Phyllosticta capitalensis foram encontrados em meio aos de 2012. Maior quantidade de sequências com variações genéticas foram identificadas nos isolados obtidos na última amostragem de frutos, principalmente nas populações oriundas de 'Valência'. A diferenciação genética entre as populações de P. citricarpa de laranjeiras 'Valência', de 2005 e 2012, foi evidenciada mediante o emprego de marcadores AFLP, sendo o genótipo predominante em 2012 aquele identificado nas populações de 'Pera', de ambos os períodos. Pela análise da relação genética entre os isolados, presumiu-se que indivíduos cujo genótipo tenha sido favorecido apareceram primeiramente entre as populações de P. citricarpa que abrigavam as plantas de 'Pera', e posteriormente, migraram para os pomares de 'Valência'. Esta uniformização populacional ao longo dos sete anos e o baixo polimorfismo notado entre os isolados ao longo de gerações são indicativos de baixa recombinação genética entre os indivíduos. Sequências das bandas polimórficas entre os isolados de 'Valência' de 2005 e 2012 apresentaram similaridade com aquelas de proteínas da família de ABC transporters ...
Abstract: Citrus Black Spot (CBS), caused by the fungus Phyllosticta citricarpa, is spread over continents in the world. Its symptoms cause fruit depreciation and those severely infected fall prematurely. Given the economic importance of this disease, we carried out analysis of the genetic structure of two P. citricarpa isolates collections, obtained from a single citrus farm in a seven years interval. Fruits were collected from Pera and Valencia orange varieties in 2005 and 2012. The isolates obtained were identified by sequences analysis of ITS region and GPDH and TEF1 genes. Thus, 80 and 115 isolates of the 2005 and 2012 collections, respectively, were identified as P. citricarpa. Among the 2012 collection only six Phyllosticta capitalensis isolates were found. Higher amount of sequences containing genetic variations were identified in the isolates from the last fruits sampling, especially in populations derived from Valencia oranges. By applying AFLP markers it was evidenced genetic differentiation among P. citricarpa populations from Valencia oranges obtained between 2005 and 2012, whose predominant genotype in 2012 was that found in Pera populations from both periods. Through analysis of genetic relationship among isolates, it was assumed that individuals with favored genotypes have first appeared among P. citricarpa populations of Pera plants, and further migrated to Valencia orchards. Genetic populations uniformity over the seven years and low polymorphism observed among them, over generations, are indicative of low genetic recombination between individuals. Sequences of polymorphic bands between isolates of 2005 and 2012 Valencia collections presented similarity with those of ABC transporters Family proteins, which act as efflux pumps of cytotoxic compounds, as fungicides, and to NADH dehydrogenase proteins. Such gene modifications might be responsible for variability of sensibility responses of the isolates to strobilurins, which ...
Doutor
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Farias, Daniela da Hora. "Diversidade de fungos micorrízicos arbusculares em pomares e crescimento de mudas micropropagadas de mirtileiro." Universidade Federal de Pelotas, 2012. http://repositorio.ufpel.edu.br/handle/ri/1136.

Full text
Abstract:
Made available in DSpace on 2014-08-20T13:25:37Z (GMT). No. of bitstreams: 1 dissertacao_daniela_da_hora_farias.pdf: 867696 bytes, checksum: 75997246f8d586086ba6e82e5a50c2ed (MD5) Previous issue date: 2012-02-10
Blueberries are temperate fruit species of great economic importance that has stood out in Southern Brazil. The objectives of this study were to evaluate the influence of arbuscular mycorrhizal fungi (AMF) on the production of plantlets of blueberry, as well as isolate and identify these fungi from the orchards in the South - RS. Samples were collected from soil and roots in experimental and commercial of blueberry orchards in the municipalities Pelotas, Morro Redondo and Jaguarão and ecological indexes used as a measure populations in orchards in the study and principal components analysis to assess the physical and chemical soil in relation to the AMF. We identified 18 different morphotypes of spores. The percentages of root colonization with AMF were high, ranging from 40 to 80%. Since the varieties in commercial orchard located in the city of Morro Redondo city were the most colonized in relation to others. The greatest number of spores found in O'Neal in the orchard from Micaela. The relative abundance and the highest Shannon diversity index (H ') and richness (R) were found in the older areas of cultivation, old orchard at Embrapa (EPV) and the commercial orchard in the Morro Redondo city (MR). The relative frequency shows the prevalence of species of the genus Glomus and Acaulospora in all orchards. The dominance evaluated by the Simpson index (Is) showed the same trend as the Shannon diversity and richness. Among the chemical parameters of soil, there was a high correlation of AMF species with varying pH, V (%), P and sand. AMF isolates for the production of seedlings were provided by Bank of species of the Department of Horticulture and Forestry at UFRGS. Were tested four species of AMF (Glomus clarum, Glomus etunicatum, Gigaspora margarita and Scutellospora heterogama) on the production of cultivars Woodard and Bluegem. The AMF would have positive effects in the nursery, particularly Gigaspora margarita which provided better nutrition, and higher biomass of plants growing Woodard and Glomus etunicatum Bluegem for cultivation. The efficiency of the mycorrhizal symbiosis of blueberry cultivars, depends on the interaction specifies AMF X host.
O mirtilo é uma espécie frutífera de clima temperado de grande importância econômica que vem se destacando na região Sul do Brasil. Os objetivos desse trabalho foram avaliar a influência de fungos micorrízicos arbusculares (FMA) na produção de mudas micropropagadas de mirtilo, assim como isolar e identificar esses fungos oriundos dos pomares da região Sul - RS. Foram coletadas amostras de solo e raízes em pomares comerciais e experimentais de mirtilo dos municípios de Pelotas, Morro Redondo e Jaguarão e utilizados índices ecológicos como forma de avaliar as populações nos pomares em estudo e a análise de componentes principais para avaliar os atributos físicos e químicos do solo em relação aos FMAs. Foram identificadas 18 diferentes morfotipos de esporos de FMA. As porcentagens de colonização radicular com FMA foram elevadas, variando de 40 a 80%. Sendo que as variedades localizadas no pomar comercial do município do Morro Redondo foram as mais colonizadas em relação às demais. O maior número de esporos foi encontrado na variedade O‟Neal no pomar comercial da Micaela. A abundância relativa e os maiores índices de diversidade Shannon (H‟) e riqueza (R) foram encontrados nas áreas mais velhas de cultivo, pomar velho experimental da Embrapa (EPV) e do pomar comercial do município Morro Redondo (MR). A frequência relativa demonstra a prevalência de espécies do gênero Glomus e Acaulospora em todos os pomares. A dominância avaliada pelo índice de Simpsom (Is) apresentou a mesma tendência da diversidade de Shannon e da riqueza. Entre os parâmetros químicos do solo, houve uma alta correlação das espécies de FMA com as variáveis pH, V(%), P e areia. Os isolados de FMAs para a produção de mudas foram cedidos pelo banco de espécies do Departamento de Horticultura e Silvicultura da UFRGS. Testaram-se quatro espécies de FMAs (Glomus clarum, Glomus etunicatum e Scutellospora heterogama e Gigaspora margarita) sobre a produção de mudas das cultivares Woodard e Bluegem. Os FMAs proporcionaram efeito positivo na produção das mudas, em especial Gigaspora margarita que proporcionou melhor nutrição e maior incremento na biomassa nas plantas da cultivar Woodard e o Glomus etunicatum para a cultivar Bluegem. A eficiência da simbiose dos FMAs em cultivares de mirtilo, depende da interação especifica FMA X hospedeiro.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Bertoldi, Tiago Lopes. "Projeto informacional e conceitual de uma máquina para aplicação localizada de fertilizantes em pomares." Universidade Federal de Pelotas, 2013. http://repositorio.ufpel.edu.br/handle/ri/2381.

Full text
Abstract:
Made available in DSpace on 2014-08-20T14:33:04Z (GMT). No. of bitstreams: 1 dissertacao_tiago_lopes_bertoldi.pdf: 1296338 bytes, checksum: 152fced4a5d64147170c23e2437be26b (MD5) Previous issue date: 2013-10-29
The growth of peach trees (Prunus L.) plays a major social and economic role in Rio Grande do Sul. In the year 2012 alone, 132,874 tons of peaches were produced in the State. This activity is largely performed on family run farms and involves a high number of farm workers, thus contributing to keeping families in rural areas. Basic machinery and tools are needed for the crop implementation. The peach tree is a plant that demands fertilization throughout its life cycle, and nutrient absorption is mainly carried out by its roots. Since the adsorption area is smaller than the deposition area performed by conventional equipment, there may be unnecessary waste in the fertilization of orchards, raising costs. There are technologies available in the marketplace today that could solve this problem; these are, however, still inaccessible to small and medium scale family farming. Thus, the aim of this study was to develop an informally and conceptually designed mechanical system for the purpose of using band placement or localized granular fertilizer application, directed to peach-growing family farmers needs. The methodology of the design is based on a phase model which has been divided into informational design, conceptual design, preliminary design and detailed design. This study developed the first two phases. The initial or informational design phase identified clients needs according the role they played within each phase of the life cycle of the product so as to establish the design specifications, including a total of 18 requirements. The scope of the problem was analyzed in the conceptual design phase, when three viable functional structures to meet the design specifications were established. Research using solution principles was performed and the most promising combinations were selected so as to choose the most adequate one. The scope of the problem was to apply granular fertilizer evenly on the target. This way, the most adequate functional structure to attend to the design needs was met. Four machine conceptions were obtained, one of which was selected.
O cultivo do pessegueiro (Prunus L.) possui grande importância social e econômica no Rio Grande do Sul, tendo sido produzidos no ano de 2012 cerca de 132.874 toneladas deste. Esta atividade é em grande parte executada em propriedades agrícolas familiares, demandando elevada mão de obra o que acaba auxiliando a fixação do homem no campo. A produção do pêssego utiliza uma série de ferramentas e máquinas bastante simples para a implantação da lavoura. O pessegueiro é uma planta exigente em adubação em todo seu ciclo de vida, a absorção dos nutrientes é realizada majoritariamente pelas raízes. Uma vez que a área de adsorção é menor do que a área de deposição realizada pelas máquinas convencionais, na adubação de um pomar podem ocorrer desperdícios e tornar a atividade onerosa. Existem no mercado tecnologias capazes de solucionar o problema, porém ainda estão distantes da realidade da agricultura familiar de pequena e média escala, assim, o objetivo do trabalho foi desenvolver o projeto informacional e conceitual de um sistema mecanizado com a finalidade de aplicar fertilizante granulado de forma localizada, direcionado às necessidades dos agricultores familiares produtores de pêssego. A base da metodologia de projeto utilizada encontra-se fundamentada em um modelo de fases o qual divide-se em: projeto informacional, projeto conceitual, projeto preliminar e projeto detalhado, sendo que neste trabalho executaram-se as duas primeiras. Na primeira fase, projeto informacional foram identificadas as necessidades dos clientes de acordo com as funções que desenvolvem dentro de cada fase do ciclo de vida do produto para estabelecimento das especificações de projeto, totalizando 18 requisitos. Na fase de projeto conceitual verificou-se o escopo do problema, estabelecendo-se três estruturas funcionais viáveis para o atendimento das especificações de projeto. Realizaram-se pesquisas por princípios de solução, selecionando as combinações mais promissoras a fim de escolher a mais adequada para o atendimento das necessidades encontradas. O escopo do problema encontrado foi: Aplicar regularmente no alvo, fertilizante granular dosado uniformemente. Desta forma encontrou-se a estrutura funcional que mais se adequou ao atendimento dos requisitos de projeto. Obtiveram-se quatro concepções da máquina uma das quais foi selecionada.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Nunes, Pedro Miguel Silva. "Estratégia de diminuição do "input" energético com pesticidas, em pomares da região do Oeste." Master's thesis, Universidade de Évora, 2012. http://hdl.handle.net/10174/14243.

Full text
Abstract:
Esta dissertação pretende estudar a introdução dos Sistemas de Informação Geográfica associados aos registos climáticos, recolhidos pelas estações meteorológicas, aplicados a modelos biológicos. Através da análise dessa informação é possível obter mais uma ferramenta, de informação muito precisa, para a tomada de decisão do agricultor, quanto ao melhor momento para efectuar os tratamentos fitossanitários com níveis de eficiência superiores, reduzindo, por isso, os custos com os factores de produção, ou seja, reduzindo os custos energéticos da cultura. Através das diversas ferramentas do ArcGIS 9.3.1© foi possível construir vários mapas que melhor determinam, as fases evolutivas da Cydia pomonella L., geográfica e temporalmente. Os dados utilizados na produção destes mapas são registos de estações meteorológicas validadas e posteriormente tratados por modelos biológicos da Cydia pomonella L. adaptados à região. Estes mapas ganham maior relevo, quando os custos energéticos de um tratamento fitossanitário para a Cydia pomonella L. representam 140 MJ ha-1, ou seja, 0,44% dos custos energéticos totais para a produção de pêra Rocha; ABSTRACT: This dissertation aims to study the introduction of Geographic Information Systems associated with climate records, collected by weather stations, and biological models, providing better information to decide the right moment to make pesticide application with higher levels of efficiency, reducing cost of production factors and reducing the energy costs of the culture. With ArcGIS 9.3.1© tools was possible to produce maps with the best geographical and temporal accuracy of the evolution phases of Cydia pomonella L.. The records used to produce those maps were validated with calibrated weather stations and after processed by biological models adapted to the region. These maps are an important tool for the decision making of farmers especially because of the energy costs that represent one Cydia pomonella L. treatment (140 MJ ha-1) or 0,44% of the total energy costs to produce Rocha pear.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Santos, Cláudio Miguel Parrano dos. "Etiologia e epidemiologia associadas à mortalidade da amendoeira em pomares super-intensivos no Alentejo." Master's thesis, Universidade de Évora, 2018. http://hdl.handle.net/10174/23983.

Full text
Abstract:
Neste trabalho foram analisadas jovens plantas de amendoeira das cultivares Lauranne Avijor e Soleta, com sintomas de doença e assintomáticas, situadas em dois locais da Região do Alentejo, em modo de exploração super-intensivo. Todas as árvores foram testadas em três órgãos vegetativos distintos, raízes, tronco e folhas, bem como os solos em que estavam plantas e a água utilizada na rega. Os fungos fitopatogénicos mais encontrados nas amostras de planta foram os pertencentes aos géneros Fusarium e Alternaria e ainda a espécie Macrophomina faseolina. Fungos do género Fusarium foram também encontrados tanto no solo como na água de rega, podendo dar uma indicação quanto à fonte de inóculo das plantas. Verificou-se ainda que as mesmas cultivares de planta, com a mesma proveniência, apresentam diferentes microbiomas de acordo com os locais onde estão instaladas e que estes podem contribuir decisivamente para a manifestação ou não de sintomas de doença;Abstract: Etiology and epidemiology causing mortality in super-intensive almond trees orchards in Alentejo region In this work, young almond plants of the cultivars Lauranne Avijor and Soleta with disease symptoms and asymptomatic, located in two Alentejo regions, under a super-intensive mode management, were analyzed for the presence of fungi. Three distinct vegetative organs, roots, trunk and leaves of trees, as well as the soils on which plants were installed and water used for irrigation were tested. The phytopathogenic fungi most found in the plant samples belonged to genera Fusarium and Alternaria and also to the species Macrophomina faseolina. Fusarium spp. were also found in both soil and irrigation water which may give an indication of the source of inoculum. It was also verified that the same plant cultivars, with the same provenance, present a different microbiome according to the places where they are installed which can contribute decisively for the manifestation of symptoms of disease.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
More sources

Books on the topic "Pomares"

1

Wilson Sampaio de Azevedo Filho. Guia para coleta & identificação de cigarrinhas em pomares de citros no Rio Grande do Sul. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2004.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Wilson Sampaio de Azevedo Filho. Guia para coleta & identificação de cigarrinhas em pomares de citros no Rio Grande do Sul. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2004.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Wilson Sampaio de Azevedo Filho. Guia para coleta & identificação de cigarrinhas em pomares de citros no Rio Grande do Sul. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2004.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Knox, Elizabeth. Pomare. Wellington [N. Z.]: Victoria University Press, 1994.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Letelier, Hernán Rivera. Poemas y pomadas. [Santiago de Chile]: Editorial Eléctrica Chilena, 1987.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Júlio, Pomar, ed. Pomar. [Lisbon]: Publicações Europa-América, 1990.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Lori, Maria Carmela. Il vento nel pomario. Firenze: F. Cesati, 1990.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Pomar, Júlio. Júlio Pomar. [Paris]: La Différence, 1991.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Karagiannis, Evangelos. Zur Ethnizität der Pomaken Bulgariens. Münster: Lit, 1997.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Raĭchevski, Stoi︠a︡n. The Mohammedan Bulgarians (Pomaks). Sofia: Bulgarian Bestseller, 2004.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
More sources

Book chapters on the topic "Pomares"

1

Bährle-Rapp, Marina. "Pomade." In Springer Lexikon Kosmetik und Körperpflege, 441. Berlin, Heidelberg: Springer Berlin Heidelberg, 2007. http://dx.doi.org/10.1007/978-3-540-71095-0_8230.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Onwudiwe, Oge, and Valerie D. Callender. "Pomade Acne." In Acneiform Eruptions in Dermatology, 155–59. New York, NY: Springer New York, 2013. http://dx.doi.org/10.1007/978-1-4614-8344-1_22.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Frank, J. Howard, J. Howard Frank, Michael C. Thomas, Allan A. Yousten, F. William Howard, Robin M. Giblin-davis, John B. Heppner, et al. "Pomace Flies." In Encyclopedia of Entomology, 2998. Dordrecht: Springer Netherlands, 2008. http://dx.doi.org/10.1007/978-1-4020-6359-6_3067.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Rodrigues, Maria A., Ludovina Galego, and José P. Da Silva. "Flavonoid Profiles of Arbutus unedo L. pomaces." In INCREaSE, 199–205. Cham: Springer International Publishing, 2018. http://dx.doi.org/10.1007/978-3-319-70272-8_15.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Sharma, H. K., and Navneet Kumar. "Utilization of Carrot Pomace." In Food Processing By-Products and their Utilization, 207–29. Chichester, UK: John Wiley & Sons, Ltd, 2017. http://dx.doi.org/10.1002/9781118432921.ch10.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Kennedy, M., D. List, Y. Lu, L. Y. Foo, R. H. Newman, I. M. Sims, P. J. S. Bain, B. Hamilton, and G. Fenton. "Apple Pomace and Products Derived from Apple Pomace: Uses, Composition and Analysis." In Analysis of Plant Waste Materials, 75–119. Berlin, Heidelberg: Springer Berlin Heidelberg, 1999. http://dx.doi.org/10.1007/978-3-662-03887-1_4.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Salleh, Noor Hasyierah Mohd, and Nurhadijah Zainalabidin. "Evaluation of Protease Enzyme on Pomacea canaliculata Eggs." In Proceedings of the Second International Conference on the Future of ASEAN (ICoFA) 2017 – Volume 2, 443–51. Singapore: Springer Singapore, 2018. http://dx.doi.org/10.1007/978-981-10-8471-3_44.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Jaros, Małgorzata, Albert Gniado, Ewa Golisz, Szymon Głowacki, and Weronika Tulej. "Efficiency of Industrial Drying of Apple Pomace." In Springer Proceedings in Energy, 113–22. Cham: Springer International Publishing, 2019. http://dx.doi.org/10.1007/978-3-030-13888-2_11.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Klavins, Maris, Agnese Kukela, Jorens Kviesis, and Linards Klavins. "Valorisation of Berry Pomace: From Waste to Bioactive Compounds." In Recent Advances in Environmental Science from the Euro-Mediterranean and Surrounding Regions, 1145–46. Cham: Springer International Publishing, 2018. http://dx.doi.org/10.1007/978-3-319-70548-4_330.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Sturza, R. C. M. C., C. R. Soccol, B. Marin, R. J. S. de Freitas, D. Kubicki, and E. Medeiros. "Protein enrichment of apple pomace by solid state fermentation." In Advances in Solid State Fermentation, 257–71. Dordrecht: Springer Netherlands, 1997. http://dx.doi.org/10.1007/978-94-017-0661-2_21.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles

Conference papers on the topic "Pomares"

1

AMENDOLA, E. C., F. B. T. HERNANDEZ, and A. H. C. TEIXEIRA. "TEMPERATURA DE SUPERFÍCIE EM POMARES IRRIGADOS DE CITROS." In IV Inovagri International Meeting. Fortaleza, Ceará, Brasil: INOVAGRI/ESALQ-USP/ABID/UFRB/INCT-EI/INCTSal/INSTITUTO FUTURE, 2017. http://dx.doi.org/10.7127/iv-inovagri-meeting-2017-res3970639.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

S. Gonzaga, KENNEDY, JOALISSON G. da Silva, FERNANDA F. Pinheiro, JOSE Ricardo L. Pinto, and CARLOS H. de Brito. "FLUTUAÇÃO POPULACIONAL DE MOSCAS-DAS-FRUTAS (Diptera: Tephritidae) EM POMARES DOMÉSTICOS NO MUNICÍPIO DE PILÕES - PB." In II Congresso Internacional das Ciência Agrárias. Instituto Internacional Despertando Vocações, 2017. http://dx.doi.org/10.31692/2526-7701.iicointerpdvagro.2017.00336.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Dias, António F., José Reis, Jorge Rebola, José Falcão, Anacleto Pinheiro, and José Peça. "Avaliação da influência da poda no desempenho da máquina de colheita em pomares superintensivos de amendoeira." In X Congreso Ibérico de Agroingeniería = X Congresso Ibérico de Agroengenharia. Zaragoza: Servicio de Publicaciones Universidad, 2019. http://dx.doi.org/10.26754/c_agroing.2019.com.3476.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

S. Gonzaga, KENNEDY, JOALISSON G. da Silva, FERNANDA F. Pinheiro, JOSE Ricardo L. Pinto, and CARLOS H. de Brito. "NÍVEIS DE INFESTAÇÃO DE MOSCAS-DAS-FRUTAS (Diptera: Tephritidae) EM POMARES DOMÉSTICOS NO MUNICÍPIO DE PILÕES - PB." In II Congresso Internacional das Ciência Agrárias. Instituto Internacional Despertando Vocações, 2017. http://dx.doi.org/10.31692/2526-7701.iicointerpdvagro.2017.00380.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

GORETE DOS SANTOS SILVA, MARIA, and MARIA DO CARMO DE ALBUQUERQUE. "ESTUDO PARA RECUPERAÇÃO E REQUALIFICAÇÃO DE VAZIOS URBANOS DEGRADADOS, PARA IMPLANTAÇÃO DE MINI HORTAS E MINI POMARES PRAÇAS, NA ÁREA URBANA DE GARANHUNS/PE." In IV CONGRESSO INTERNACIONAL DAS CIÊNCIAS AGRÁRIAS. Instituto internacional Despertando Vocações, 2019. http://dx.doi.org/10.31692/2526-7701.ivcointerpdvagro.2019.0114.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Gaidau, Carmen, Maria Stanca, Demetra Simion, Olga Niculescu, Cosmin-Andrei Alexe, Concepcio Casas, Anna Bacardit, Stoica Tonea, and Gabriela Paun. "Olipo-wet olive pomace, a new renewable source for leather retanning." In The 8th International Conference on Advanced Materials and Systems. INCDTP - Leather and Footwear Research Institute (ICPI), Bucharest, Romania, 2020. http://dx.doi.org/10.24264/icams-2020.ii.10.

Full text
Abstract:
The aim of OLIPO project is to find suitable extraction methods for an important waste of olive oil production, wet olive pomace, in view of reclaiming it as tanning and retanning material, alternative to petroleum origin materials. The total volume of wet olive pomace in Mediterranean countries where olive crops are traditional is about 80% of processed olives and is the result of a two-phase continuous extraction process. Wet olive pomace is rich in polyphenolic compounds, fats, tannins, non-tannins, possible to be extracted, concentrated, chemical processed in view of developing a new tanning product. The use of new renewable materials from oil industry as biobased tanning material for leather industry represents an important step in lowering carbon footprint of both sectors and complies with circular economy principles. The antioxidant and antimicrobial properties of olive oil pomace can be exploited in view of increasing the efficiency of the new product. The paper presents the characterisation of four kinds of wet olive pomace wastes, water and water-organic solvent extracts as tanning materials in order to select the methods for a new tanning material elaboration and testing on leathers in retanning processes.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Betoret, Noelia, Laura Calabuig-Jiménez, Cristina Barrera, and Lucia Seguí. "Effect of particle size of blueberry pomace powder on its properties." In 21st International Drying Symposium. Valencia: Universitat Politècnica València, 2018. http://dx.doi.org/10.4995/ids2018.2018.7879.

Full text
Abstract:
Producing dried powders from blueberry pomace allows to reduce its environmental impact and gives value to this waste material. This work aims to evaluate the effect of particle size (fine or coarse) of blueberry pomace dried at 70 ºC on its fibre content and main physicochemical properties, including antiradical capacity, total phenols and anthocyanins content, hydration and emulsifying properties. The effect of storage on antioxidant properties was also evaluated. Results showed a significant effect of particle size on fibre content and consequently, on water retention, holding and emulsifying capacity of the powder. Neither phenols nor anthocyanins were affected by particle size or storage time. Keywords: blueberry pomace, powders, fibre, antioxidant properties.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Koç, Mehmet, Ulaş Baysan, A. Güngör, and Figen Kaymak-Ertekin. "Effect of tray dryer’s independent variables (drying temperature and air velocity) on the quality of olive pomace and system’s energy efficiency." In 21st International Drying Symposium. Valencia: Universitat Politècnica València, 2018. http://dx.doi.org/10.4995/ids2018.2018.7719.

Full text
Abstract:
In this study, the effects of drying temperature (70, 80, 90°C) and air velocity (0.5, 1.8 m/s) of hot air drying (tray drying) on quality of dried 2-phase olive pomace and system’s energy efficiency were investigated. The drying experiments were carried out in a tray dryer. The effects of drying conditions were evaluated with analyzing drying time, the primary and secondary oxidation and calculating specific moisture extraction rate (SMER), moisture extraction rate (MER) and specific energy consumption (SEC). The results showed that increase in drying temperature and decrease in air velocity led to decrease in quality of dried olive pomace. Keywords: Waste valorization, 2-phase olive pomace, Tray dryer, Energy efficiency, oxidation stability
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Dharmawati, Siti. "Biological Quality of Fresh Water Snail of Fermented (Pomacea canaliculata and Pomacea glauca ) The Using Different Additivies." In International Conference on Applied Science and Engineering (ICASE 2018). Paris, France: Atlantis Press, 2018. http://dx.doi.org/10.2991/icase-18.2018.38.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Cinkmanis, Ingmars, Sandra Muizniece-Brasava, Ieva Viluma, Sanita Vucane, Aivars Aboltins, and Anete Keke. "Extraction of pectin from apple pomace." In 19th International Scientific Conference Engineering for Rural Development. Latvia University of Life Sciences and Technologies, Faculty of Engineering, 2020. http://dx.doi.org/10.22616/erdev.2020.19.tf549.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles

Reports on the topic "Pomares"

1

Nakamura, Masaya, and Jong-Hwan Ra. Evaluation of Radical Scavenging and Reducing Power for Dry Juice, Peel, and Pomace of Citrus Sudachi Hort. Ex Shirai with Different Solvent Concentrations. "Prof. Marin Drinov" Publishing House of Bulgarian Academy of Sciences, April 2018. http://dx.doi.org/10.7546/crabs.2018.03.07.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

The apple snail, Pomacea canaliculata: an evidence note on invasiveness and potential economic impacts for East Africa. CABI, 2021. http://dx.doi.org/10.1079/cabicomm-62-8149.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
We offer discounts on all premium plans for authors whose works are included in thematic literature selections. Contact us to get a unique promo code!

To the bibliography