To see the other types of publications on this topic, follow the link: Pouvoir (sciences sociales) – Paraguay.

Dissertations / Theses on the topic 'Pouvoir (sciences sociales) – Paraguay'

Create a spot-on reference in APA, MLA, Chicago, Harvard, and other styles

Select a source type:

Consult the top 50 dissertations / theses for your research on the topic 'Pouvoir (sciences sociales) – Paraguay.'

Next to every source in the list of references, there is an 'Add to bibliography' button. Press on it, and we will generate automatically the bibliographic reference to the chosen work in the citation style you need: APA, MLA, Harvard, Chicago, Vancouver, etc.

You can also download the full text of the academic publication as pdf and read online its abstract whenever available in the metadata.

Browse dissertations / theses on a wide variety of disciplines and organise your bibliography correctly.

1

Polo, Jean-François. "État, pouvoirs et société au Paraguay : cinq siècles d'autoritarisme 1537-2000." Paris 1, 2001. http://www.theses.fr/2001PA010299.

Full text
Abstract:
L'étude des relations entre Etat, pouvoirs et société au Paraguay met en évidence une continuité autoritariste, structurée par une succession d'étapes historiques. Alors que le caractère périphérique de la province dans l'empire espagnol et l'expérience originale des réductions missionnaires ont favorisé l'émergence d'une collectivité tôt soumise à ses propres lois, les autocraties qui se succèdent après l'indépendance permettent un renforcement de l'appareil étatique mais interdisent l'expression des mouvements sociaux. La contradiction entre la réalité profonde du Paraguay et le modèle libéral imposé après sa défaite dans la guerre de la Triple Alliance provoquera d'autre part une désarticulation exprimée par l'instabilité politique, la vassalisation diplomatique et l'impuissance administrative et économique. Mais elle n'empêchera pas le développement de pratiques à connotation étatique marquée. Le modèle paraguayen est également caractérisé par une montée en puissance de l'armée dans la vie publique, encouragée par la victoire contre la Bolivie dans le conflit du Chaco. Alimentant l'instabilité politique et la tentation du recours à l'homme providentiel, elle s'accompagne d'une hypertrophie des appareils de coercition. Le régime stroessnerien installé à partir de 1954 parviendra à équilibrer des forces de pouvoir jusque-là erratiques en s'appuyant sur un système perfectionné de gestion-redistribution des ressources publiques et sur un dispositif répressif omniprésent. Sa chute se traduira par un rétablissement du pluralisme partisan et l'accession de civils à la tête du pays. Néanmoins, l'influence persistante des secteurs non démocratiques, la puissance tutélaire conservée par les casernes et la pérennisation des pratiques prébendaires laissent rôder les vieux démons de l'autoritarisme.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Brochard, Cécile. "Fictions du pouvoir et pouvoir de la fiction : les romans du dictateur à la première personne." Nantes, 2012. http://www.theses.fr/2012NANT3023.

Full text
Abstract:
Le monstrueux est-il indicible ? La question relève du paradoxe : si l'horreur et l'inhumanité trouvent peu d'expression à la hauteur de leur excès, le monstrueux doit malgré tout être montré, car monstrum est son étymon. Qui plus est, dès lors que le monstre ne relève pas d'une anomalie tératologique mais prend la figure très humaine du bourreau, se pose la question de sa représentation par la littérature. Comment celle-ci peut-elle donner forme à l'informe ? Faire le choix d'un roman à la première personne tourné vers la subjectivité du criminel impose une interrogation éthique, d'autant plus lorsqu'il s'agit de crimes historiques : comment le roman peut-il articuler écriture personnelle du dictateur et engagement du romancier ? Lieux privilégiés d'une parole directe du dictateur, ces fictions au premier rang desquelles figurent Yo el Supremo de Roa Bastos, El otono del patriarca de Garcia Marquez, El recurso del método de carpentier, Autobiografia del general Franco de Vazquez Montalban, the Coup d'Updike ou encore Le protecteur de Bourbon Busset, constituent de singuliers romans du pouvoir : que disent-ils qu'eux seuls peuvent dire ? Partant de l'énigmatique formule de Kundera, nous tenterons de saisir la spécificité de cette méditation romanesque au-delà de la critique traditionnelle inhérente aux romans du dictateur. A la lumière de l'anthropologie littéraire, entre mythe moderne et quête identitaire, ces romans du scandale disent le monde du pouvoir, l'excès de l'omnipotence en même temps que son échec et sa solitude essentielle : serait-ce alors dans l'expérience de la désolation livrée au lecteur que résiderait la singularité de ces romans ?
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Monceau, Nicolas. "Générations démocrates : les élites turques et le pouvoir /." Paris : Dalloz, 2007. http://catalogue.bnf.fr/ark:/12148/cb411699042.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Meyer-Aurich, Jens. "Wahlen, Parlamente und Elitenkonflikte : die Entstehung der ersten politischen Parteien in Paraguay, 1869-1904 : ein Beitrag zur Geschichte politischer Organisation in Lateinamerika /." [Stuttgart] : F. Steiner, 2006. http://catalogue.bnf.fr/ark:/12148/cb41027600c.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Paraiso, Véronique. "Pouvoir politique et pouvoir paternel : réflexion théorique et réponses institutionnelles du XVIe siècle à 1914 /." Paris : Connaissances et savoirs, 2005. http://catalogue.bnf.fr/ark:/12148/cb39973113z.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Roche, Thierry. "Du cinéma comme de l'anthropologie : le pouvoir de la mise en scène, mise en scène du pouvoir." Paris, EHESS, 2000. http://www.theses.fr/2000EHESA074.

Full text
Abstract:
Il s'agit d'une tentative pour lier la constitution du terrain comme objet/sujet anthropologique, les modalités d'établissement d'une relation dialogique et une réflexion épistemologique se fondant sur l'histoire d'un certain cinema "documentaire". Le texte propose une réflexion sur les modalités de passage par (avec et sur) l'image cinématographique en anthropologie et un questionnement sur la démarche anthropologique, à la fois à travers l'histoire des experiences cinématographiques fondatrices d'une anthropologie visuelle et à partir d'une experience de terrain réalisée au sein dune association travaillant à la réalisation d'un spectacle "son et lumière". En s'appuyant sur le programme théorique interactionniste (gumperz, goffman) et de leurs travaux sur l'ethnographie de la parole, le texte débouche sur une analyse du pouvoir et de ses méthodes. L'objectif sera non pas de montrer qu'un film produit une ethnologie à l'identique de l'écrit, mais bien de réflechir à quelles pistes et nouvelles perspectives s'ouvrent avec l'utilisation d'une camera : l'image révèle t-elle de nouveaux objets - si oui lesquels ? - la médiation d'une caméra, en même temps qu'elle instaure un rapport à l'autre nouveau inaugure t-elle une ethnologie différente ?
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Turc, Sylvain Chassagne Serge. "Les élites grenobloises de 1760 à 1848 recherches sur un groupe social en transition /." Lyon : Université Lumière Lyon 2, 2005. http://demeter.univ-lyon2.fr:8080/sdx/theses/lyon2/2005/turc_s.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Yefsah, Abdelkader. "La question du pouvoir en Algérie." Paris 10, 1985. http://www.theses.fr/1985PA100048.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Baud, Michel. "Famille royale et pouvoir sous l'Ancien empire égyptien /." Le Caire : Paris : Institut français d'archéologie orientale ; diff. Impr. nationale, 1999. http://catalogue.bnf.fr/ark:/12148/cb37102765h.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Pérez, Christine. "Monnaie du pouvoir, pouvoir de la monnaie : une pratique discursive originale, le discours figuratif monétaire 1er s. av. J.-C.-14 ap. J.-C." Lille : Paris : Atelier nationale reprod. th. Univ. Lille 3 ; Les Belles Lettres, 1986. http://catalogue.bnf.fr/ark:/12148/cb36109847d.

Full text
Abstract:
Th. 3e cycle--Histoire et civilisations de l'Antiquité--Besançon, 1984. N°: 189.
Soutenue sous le titre : Propagande, idéologie, pouvoir, pour une approche nouvelle d'une pratique discursive originale : le discours figuratif monétaire, d'après le matériel numismatique du dernier siècle de la République et du Principat d'Auguste. _ Index. _ ISBN 2251-60-332-8.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
11

Paraiso, Véronique. "Pouvoir paternel et pouvoir politique : réflexion théorique et réponses institutionnelles du XVIème siècle à 1914." Rouen, 2001. http://www.theses.fr/2001ROUED003.

Full text
Abstract:
A l'heure actuelle où le pouvoir politique tente d'intervenir dans l'exercice de l'autorité parentale, on s'aperçoit, au regard de l'histoire du droit, que cette intervention a toujours existé et qu'elle a été différente selon les époques. A partir du XVIème siècle, siècle de l'émergence de l'Etat moderne, jusqu'en 1914, le pouvoir politique renforce la puissance paternelle (Ancien Régime, Consulat) ou au contraire, l'affaiblit (Révolution, IIIème République). Le pouvoir paternel qui est naturel sert de fondement au pouvoir royal, ce qui permet d'affirmer que la monarchie est conforme au droit naturel et divin. Cette théorie est réfutée par deux courants doctrinaux : l'un établit que les pouvoirs paternel et politique ont un fondement contractuel ; l'autre affirme que le premier a un fondement naturel et le deuxième un fondement contractuel. Nous montrerons que la mise en oeuvre de ces théories conduit à une intervention du pouvoir politique dans l'exercice de la puissance paternelle.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
12

Hermanson, Lars. "Släkt, vänner och makt : en studie av elitens politiska kultur i 1100-talets Danmark /." Göteborg : Göteborgs Universitet, 2000. http://catalogue.bnf.fr/ark:/12148/cb410693941.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
13

Pomathios, Jean-Luc. "Le pouvoir politique et sa représentation dans l'" Enéide " de Virgile /." Bruxelles : Latomus, 1987. http://catalogue.bnf.fr/ark:/12148/cb34985118p.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
14

Helvétius, Anne-Marie. "Abbayes, évêques et laïques, une politique du pouvoir en Hainaut au Moyen Age (VIIe-XIe siècle) /." Bruxelles : Crédit communal, 1994. http://catalogue.bnf.fr/ark:/12148/cb37172466g.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
15

Fargas, Peñarrocha María Adela. "Família i poder a Catalunya, 1516-1626 : les estratègies de consolidació de la classe dirigent /." Barcelona : Fundació Noguera, 1997. http://catalogue.bnf.fr/ark:/12148/cb37077845n.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
16

Delgado, Martínez Tania Yhamila. "Pouvoir militaire et pouvoir politique au Vénézuela." Paris 7, 2008. http://www.theses.fr/2008PA070109.

Full text
Abstract:
Au Venezuela, le pouvoir militaire trouve ses origines au début du XIXe siècle dans le contexte de l'indépendance, de la constitution de l'État-Nation et de la fondation de la République. La guerre étant le seul moyen de construire cette nouvelle République, l'armée de libération y joue de fait le rôle principal. Ceux qui conduisent la guerre deviennent alors pères fondateurs de la Nation et de la République, en même temps qu'ils s'érigent en nouvelle classe dominante. Au cours du XIXe siècle, les relations de pouvoir se transforment et se complexifient, mais ne se « civilisent » pas encore. À l'aube du XXe siècle, on assiste à l'instauration des dictatures qui institutionnalisent les forces armées et concrétisent la monopolisation de l'exercice légitime de la violence. L'objectivation de la relation entre le pouvoir militaire et le politique commence alors à assumer un caractère corporatiste, fruit de la modernisation professionnelle et, plus tard, fruit de la démocratisation du régime politique. Naît alors le mythe fondateur de la Démocratie qui, mettant en arrière plan le mythe fondateur de la République, place les militaires dans une position subalterne d'assujettissement au pouvoir civil. À la fin du XXe siècle, éclate la crise du système économique rentier et du régime d'alternance démocratique. Dans ce contexte, les forces armées s'érigent à nouveau comme un acteur politique qui puise sa légitimité de l'affaissement moral de l'élite politique traditionnelle, et de son passé héroïque. La crise devient rupture. Une nouvelle relation civilo-militaire se dessine
In Venezuela, the military power emerges during the 19th century in the context of the independence, the constitution of the Nation-State and the Republic foundation. The army of liberation is going to play a main role in the building of this new Republic because the war appears as the only mean to make it possible. The ones who lead the war thus become the forefathers of the Nation and the Republic, meanwhile they set themselves up as a new dominant class. During the 19th century, the power relations change and become complicated, but they are not yet "civilized". At the dawn of the 20th century, dictatorships which institutionalize the armed forces and concretize the monopolization of the legitimate exercise of the violence are created. The reflection on the relation between military power and politics begins to take on a corporatist character, result of the professional modernization and, later on, of the democratization of the political régime. The foundation myth of Democracy is born and, by setting aside the foundation myth of Republic, puts the army in a lower position of subservience to the civil power. At the end of the 20th century, the crisis of the economic land System and of the régime of democratic alternance breaks out. In this context, the armed forces rise again as a political actor capable of getting its legitimacy from the moral decrease and heroic past of the traditional political elite. Crisis becomes split. A new civil-military relation becomes visible
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
17

Sakellaropoulos, Spyridon. "Pouvoir politique et forces sociales en Grèce d'aujourd'hui (1974-1988)." Paris 8, 1995. http://www.theses.fr/1995PA081184.

Full text
Abstract:
Cette étude s'efforce d'étudier l'évolution de la formation sociale grecque pendant la période allant de 1974 à 1988 et porte sur les formes prises par le rapport entre le capital et le travail par rapport au pouvoir politique et aux intérêts sociaux exprimés par les partis politiques. Parallèlement à l'examen des données historiques et empiriques, on s'efforce d'étudier certaines notions théoriques dont l'emploi s'avère nécessaire dans le cadre de ce travail. Quelques notions, comme celles de classes sociales, d'état des partis politiques, de représentation politique, de populisme, de travail productif et improductif etc. Sont ainsi examinées sous le prisme de l'étude des évènements qui eurent lieu durant des années 74-88 en Grèce
This work attempts to study the evolution of the greek social formation during the period from 1974 to 1988 and applies to the forms the relation between capital and work has taken, concerning political power and social interests as expressed by the political parties. In parallel to the examination of the historical and empirical data, we attempt to study certain theoretical notions, the use of which proves to be necessary in the frame of this work. Notions as "social classes", "political parties", "state", "political representation", "productive" and "improductive work" are therefore examined under the spectrum of the study of the events that took place in Greece during the period 74-88
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
18

Lassalle, Frédéric. "Les relations de pouvoir : le cas des évènementiels sportifs internationaux." Aix-Marseille 3, 2009. http://www.theses.fr/2009AIX32020.

Full text
Abstract:
La recherche vise la compréhension des relations de pouvoir entre les institutions sportives internationales et les organisations sportives. L’étude qualitative des relations de pouvoir sur les événementiels sportifs internationaux permet de confronter l’exercice du pouvoir par l’entité dominante aux théories triangulaires (Machiavel, 1513 ; Baechler, 1978 ; Galbraith, 2007). Trois événementiels permettront de tester le modèle de pouvoir créé à partir des écrits de la science politique et de la sociologie : La Coupe du Monde de Rugby 2007, les America’s Cup 2007 et 2009 et les Jeux Olympiques d’hiver 2018. Le terrain du sport a été privilégié car les positions de chaque entité sont clairement définies par la structure de ce secteur, où l’institution internationale détentrice de l’événement domine la relation avec les organisations candidates et organisatrices. L’objectif d’un tel modèle de pouvoir est de fournir aux organisations présentes sur les événementiels sportifs internationaux des outils de compréhension du type de pouvoir exercé par l’entité dominante. Cette compréhension permettra aux organisations de devenir une force de proposition dans les relations, voire une force de contestation amenant à un renversement du pouvoir sur les événementiels. La volonté d’appréhender le pouvoir est nécessaire pour ces organisations compte tenu des nouveaux enjeux et du développement croissant de ce secteur d’activité
The research’s aim is the understanding of the relations of power between the international sports institutions and sports organizations. A qualitative study of the relations of power on the international sports events allows to confront the exercise of power by the dominant entity with triangular theories (Machiavelli, 1513 ; Baechler, 1978; Galbraith, 2007). Three special events managements enable to test the model of power created from the papers of the political science and the sociology: 2007 Rugby World Cup, America Cup in 2007 and 2009 and 2018 Winter Olympics Games. The theme of sport was privileged because the positions of each entity are clearly defined by the structure of this sector, where the international institution, holder of the event, dominates the relation with the candidate and organizing organizations. The objective of such a model of power is to supply to the present organizations on the international sports events the understanding tools the type of power exercised by the dominant entity. This understanding will allow the organizations to become a strength of proposition in the relations, even a strength of contesting bringing to a reversal of the power on events. The will to dread the power is necessary for these organizations considering the new stakes and the increasing development of this sector
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
19

Rousseaux, Eric Daval René. "Du conflit des légitimités." Reims : [s.n.], 2006. http://scdurca.univ-reims.fr/exl-doc/GED00000608.pdf.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
20

Rousseaux, Eric. "Du conflit des légitimités." Reims, 2006. http://theses.univ-reims.fr/exl-doc/GED00000608.pdf.

Full text
Abstract:
Le fondement du pouvoir d'une instance politique est une question essentielle en Philosophie politique. Ce fondement en détermine la légitimité. La division classique en légitimité naturelle et conventionnelle écarte une autre forme négligée de légitimité : la coutume. Le propos est donc d'examiner ce qui fait la légitimité d'une autorité : une autorité peut-elle revendiquer à juste titre une légitimation par sa naturalité, la force ou l'autorité paternelle par exemple ? Ou bien, dans le cadre institutionnel, suffit-il qu'une loi soit loi pour installer une légitimation? Enfin, si la loi est essentiellement tournée vers le présent et ce qui est à venir, qu'en est-il de la coutume, cette autorité du passé ? Trois espèces d'autorités, revendiquant chacune la légitimité, et susceptibles d'entrer en conflit. Par delà ces oppositions, c'est le fondement même d'une autorité qui reste à examiner : comment une autorité se met-elle en place ? Comment réussit-elle à se faire accepter ? Cette archéologie du droit nous amènera à en examiner la génétique et ses rapports avec les pratiques mystico-religieuses
The foundation of the power of a political authority is an essential question in political philosophy. This foundation determines its legitimacy. The classic division into natural legitimacy and conventional legitimacy brushes aside another neglected form of legitimacy: the custom. The purpose is thus to examine what makes the legitimacy of an authority: can an authority fairly claim a recognition through its natural character? Through force or paternal authority for example? Or, within the institutional framework, is it enough for a law to be a law to set up a legitimation? Finally, if the law is essentially turned towards the present time or the future, what about the custom, this authority fiom the past? Three kinds of authorities, claiming each one its legitimacy, and likely to clash. Beyond these oppositions, it's the actual foundation of an authority that must be exarnined : how does an authority manage to set itself up? How does it manage to be accepted? This archaeology of law will lead us to examine its genetic and relations with mystico-religious practices
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
21

Keruel, Anne. "Les sens de la décentralisation : pouvoir et frontière depuis 1981." Paris 9, 2001. https://portail.bu.dauphine.fr/fileviewer/index.php?doc=2001PA090048.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
22

Ahmed, Einas. "L'élite du pouvoir au Soudan : hégémonie et recrutement politique (1985-2000)." Bordeaux 4, 2004. http://www.theses.fr/2004BOR40019.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
23

Lépine, Patrice. "Pour une sociologie du pouvoir : essai de définition du phénomène du pouvoir et de sa caractérisation typologique à partir de l'ontologie de Castoriadis." Thesis, Université Laval, 2013. http://www.theses.ulaval.ca/2013/29721/29721.pdf.

Full text
Abstract:
L’essai à caractère théorique qu’on présente ici développe une définition générique du concept de pouvoir, une première typologie de ses modes d’effectuation et une seconde, de ses formes réalisées. Pour penser le pouvoir dans ce qu’il a de plus spécifique, nous avons construit la notion d’« un imaginaire social et historique » à partir de celle, plus diffuse, de « signification imaginaire sociale » proposée par Castoriadis. Ni une capacité institutionnelle et politique de la société globale, ni une simple relation asymétrique stabilisée, le pouvoir, qui existe dans toute société humaine, doit d’abord être compris comme un imaginaire incarné par un groupe « porteur », qui trouve un « support » dans la société dont il vise à infléchir la destinée, soit en élaborant un idéal à réaliser soit de façon plus pragmatique en contraignant l’effectivité de son devenir. Il suppose toujours la liberté des individus, il lui donne ainsi immanquablement des limites, mais son exercice n’inclue ni n’exclue nécessairement la violence, laquelle est seulement une de ses stratégie possibles. L’action, la norme, la volonté et l’identité, que ceux sur lesquels il s’exerce voient se transformer, permettent de penser les types de ses modes d’effectuation. Mais la typologie des formes générales du pouvoir s’établit plutôt selon le caractère immanent ou non du fondement des significations dont il est tissé, et selon la finalité, idéale ou pragmatique, que ces mêmes significations font apparaître. C’est ainsi que nous distinguons quatre types formels de pouvoir, la démocratie, la tyrannie, le pouvoir autoritaire transcendant, qui s’exerce dans les sociétés traditionnelles ou religieuses, et le pouvoir autoritaire immanent, qui correspond aussi bien aux totalitarismes qu’au type de pouvoir à l’œuvre dans plusieurs sociétés archaïques, dans l’empire ou les sociétés du monde contemporain soumises au pouvoir du capital.
This thesis is a theoretical essay on the question of power. There are two main perspectives in the traditional approach of power, the institutional perspective and the relational one. The definition we develop does not correspond to the two traditional perspectives, which neglect imaginary significations when defining power. Rooted in the philosophy of Castoriadis, our theory clearly distinguishes the concept of power from those of society and of politics. Instead of a capacity of the whole society or even a relation, we believe it must first be understood as the product of actors who are the embodiment of historically determined collective meanings. It is a social-historical imaginary embodied by a social group, which also receives broad support in society. This phenomenon exists in all societies, past, present or future. It supposes and aims for the freedom of individuals. Moreover, it does not include nor exclude violence, which is only a possible strategy, neither essential nor against its nature. The exercise of power involves four dimensions that are widely discussed in sociology and political science, namely the action, the norm, the will and the identity. Types stand at the crossroads of the foundation and the finality of the social-historical imaginary of each power. Thus we distinguish democracy, tyranny and two kinds of authority, transcendent authoritarian power, which takes place in traditional or religious societies, and immanent authoritarian power, which corresponds to totalitarianism as well as some archaic societies, empires and contemporary societies that are subject to the immanent authoritarian power of capital.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
24

Abels, Rolf. "Die Ökonomie der Macht in William Shakespeares history plays : Politik und Ideologie im frühmodernen Diskurs /." Marburg : Tectum verl, 2003. http://catalogue.bnf.fr/ark:/12148/cb39074002q.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
25

Almegård, Mats. "Macht ist da, weil auch wir Macht im Auge haben : Untersuchungen zur Machtkritik bei Nicolas Born /." Göteborg : Acta universitatis Gothoburgensis, 2002. http://catalogue.bnf.fr/ark:/12148/cb40117827s.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
26

Hagström, Linus. "Enigmatic power ? : relational power analysis and statecraft in Japan's China policy /." Stockholm : Stockholm university, Dept of Political science, 2003. http://catalogue.bnf.fr/ark:/12148/cb40088408x.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
27

Sauter, Alexander. "Fürstliche Herrschaftsrepräsentation : die Habsburger im 14. Jahrhundert /." Ostfildern : J. Thorbecke, 2003. http://catalogue.bnf.fr/ark:/12148/cb413644442.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
28

Weinmann, Nelly. "L'administration et l'attaché." Paris 10, 1985. http://www.theses.fr/1985PA100139.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
29

Poutrain, Véronique. "Analyse interactionnelle des rapports sociaux de sexe et des rapports de pouvoir dans les relations sado-masochistes." Paris, EHESS, 2001. http://www.theses.fr/2001EHES0101.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
30

Courtois, Aline. "La formation des élites irlandaises : privilège, pouvoir et excellence dans les lycées privés irlandais." Paris 1, 2012. http://www.theses.fr/2012PA010033.

Full text
Abstract:
Basée sur des entretiens avec le personnel et les anciens élèves des plus prestigieux collèges privés irlandais, ainsi que sur des périodes d'observation participante et des études de cas, cette thèse explore la manière dont ces collèges contribuent à la reproduction sociale des élites. Huit établissements se distinguent en particulier: liés historiquement à la formation des élites, leur clientèle aujourd'hui est extrêmement fortunée et souvent proche du pouvoir. Ils offrent des environnements privilégiés ainsi qu'un isolement tant physique que symbolique, qui contribuent à la construction d'une identité d'élite. Ils maintiennent un haut niveau de fermeture sociale en restant fidèles avant tout à leurs clientèles traditionnelles respectives. L'intégration d'éléments provenant de milieux défavorisés est limitée et régulée; elle sert à renforcer le pouvoir symbolique et la légitimité des écoles; et n'est pas influencée par des préoccupations méritocratiques ni par des idéaux de justice sociale: le capital économique et le capital social sont les bases légitimes du recrutement. L'identité élitaire promue dans ces écoles est collective; elle forme la base d'une solidarité de classe au niveau national. Ces écoles encouragent par ailleurs la confiance en soi, l'aisance et les qualités de dirigeants, tout en insistant de plus en plus sur la diversité, la tolérance et un rejet du matérialisme et de la poursuite du profit, ce qui contribue à la notion qu'elles forment des dirigeants compétents et légitimes. En ce sens, en tant qu'écoles d'élite, elles poursuivent leur mission de protéger le privilège; de reproduire, et de légitimer la hiérarchie sociale.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
31

Ebrahimnejad, Hormoz. "Pouvoir et succession en Iran : les premiers Qâjâr, 1726-1834 /." [Paris] : Paris ; Montréal (Québec) : Société d'histoire de l'Orient ; l'Harmattan, 2000. http://catalogue.bnf.fr/ark:/12148/cb371060824.

Full text
Abstract:
Texte remanié de: Th. doct--Hist.--Paris 3, 1995. Titre de soutenance : La problématique de la succession dynastique sous les premiers Qâjâr : 1726-1834 : étude d'un système de pouvoir tribal et dynastique en Iran.
Bibliogr. p. 315-332.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
32

Ségur, Philippe. "Recherches sur les relations du pouvoir politique et du temps." Toulouse 1, 1993. http://www.theses.fr/1993TOU10014.

Full text
Abstract:
Cette recherche part de l'idee que le pouvoir politique est a comprendre comme un effort pour durer. Les fonctions traditionnellement devolues a l'etat peuvent s'analyser comme une fonction de perpetuation d'un ordre donne. Il s'agit toujours de reproduire aussi longtemps que possible une situation particuliere par le biais de regles et de procedures visant a controler le temps de la collectivite (mesure du temps, mise en place de calendriers, centralisation de l'heure, reglementation du temps de travail, etc). La differenciation du pouvoir politique s'est realisee autour de cet enjeu fondamental. Le processus historique est celui d'un dessaisissement des autorites religieuses au profit d'instances secularisees qui, beneficiant des innovations techniques et du mouvement des idees, accroissent continument leur domination sur le temps des hommes tout en le desacralisant. A l'epoque moderne, l'ordre politique du temps social a conduit a sa rationalisation et a son uniformisation ainsi qu'a la suppression de toute reference collective au divin. Une conception negative du temps se developpe, entrainant un certain nombre d'effets pervers : desengagement social, baisse de la participation a la vie publique, individualisme, perte de legitimite pour le pouvoir, etc. L'ordre politique du temps social engendre un desordre social par deconstruction du sens. Pourtant, au-dela du phenomene de desagregation sociale generalement constate, il semble bien que nous
This research emanate from the idea that power is to be regarded as an effort to last. The traditional state's functions can be analysed like a perpetuation's function of a given order. The matter is always to reproduce a particular situation through rules and procedures which aim at supervising the community's time. The emergence and the differentiation of the political power have been done around this basic stake. The historical process is a dispossession of the religious authorities for the benefit of laic authorities which, profiting by the technical innovations and the ideas movment, increase constantly their domination over human time while secularizing it. At the modern era, the political order of social time leaded to his rationalization, to his uniformity and to the suppression of any reference to deity. A negative time's conception appears and involves some vicious effects : social defection, falling political participation, individualism, loss of power's lawfulness, etc. The political order of social time generates a social disorder by pulling down the sense. However, beyond the social disaggregation generally noticed, we can record a recurrence's process of the society's founding time. Power and society would be reorganizing themselves from their own disorders. Thus, the society's founding process
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
33

Couëtte, Marie-Pauline. "Pratiques de pouvoir et idéal altruiste face au maise de la représentation politique." Paris 7, 2003. http://www.theses.fr/2003PA070036.

Full text
Abstract:
Devant le malaise de la représentation politique, qui est un élément expliquant le délitement de la société actuelle, l'objet de ce travail est de s'interroger sur la part de responsabilité des acteurs politiques. Le concept d'altruisme apporte un éclairage utile. Une série d'entretiens avec soixante-deux élus confirme l'existence d'une situation contradictoire qui s'impose à eux : d'une part les nécessaires contraintes de la pratique politique, d'autre part leurs représentations idéales altruistes. Les élus ne sont donc pas les seuls responsables du malaise de la représentation politique. Pourtant, nombreux sont les analystes qui, par des généralisations, discréditent et stigmatisent l'ensemble des élus, exonérant ainsi de toute responsabilité les médias, le marché. . . Ce travail prend en compte la place de l'altruisme dans la pratique des élus, groupe social qui n'a pas désinvesti la scène publique, nécessaire à la démocratie. L'altruisme peut apporter des réponses aux inquiétudes et désespérances de notre société
Considering the disenchantment with political representation, a factor that explains the divisions in today's society, the purpose of this work is to inquire into the degree of responsibility of the political actors. The concept of altruism provides a useful perspective. A series of sixty two interviews with elected members confinus the existence of a contradictory situation imposed upon them: on one side the necessary constraints of political practice, on the other, their ideal, altruistic views. Hence, elected members are not solely responsible for the discontent with political representation. Yet, many analysts discredit and stigmatize, using generalizations, the elected members as a whole, thus exempting from any responsibility the media, the market. . . This work considers the part of altruism in the practice of elected members, a social group necessary to democracy and which has not deserted the public scene. Altruism can provide some answers ta the worries and despairs of our society
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
34

Martin, Denis-Constant. "Le pouvoir en discussion : État, structures sociales et culture politique en Tanzanie." Paris 5, 1988. http://www.theses.fr/1988PA05H004.

Full text
Abstract:
Analyse du système politique de la Tanzanie continentale de 1961 à 1985. Présentation de la situation du pays a l'indépendance. Étude des contradictions idéologiques, politiques, sociales et économiques après l'indépendance. Analyse des crises politiques opposant le gouvernement et : l'armée, les syndicats, les coopératives, certains députes dans les années 1960. Examen des pouvoirs et devoirs de l'état et des rapports parti-état. Description de l'emprise de l'état et des mécanismes de prélèvement-redistribution. Étude des mécanismes de structuration et de reproduction sociale. Existe-t-il une bourgeoisie en Tanzanie? Critique du concept de bourgeoisie bureaucratique; limitation des privilèges par l'obligation de se conformer aux valeurs morales inscrites dans l'idéologie dominante. Articulation classes sociales-pouvoir politique : réseaux, factions, machines et clientèles. Analyse de l'émergence d'une culture politique originale : systèmes de communication politique, registration des messages politiques, langages politiques, procédures de réaffirmation symbolique de l'autorité : équilibre inégal et instable entre participation et autorité
Analysis of the political system of mainland Tanzania from 1961 to 1985. Description of the state of the nation at the date of independence. Study of the ideological, political, social and economic contradictions obtaining in the post-independence period. Description of the political crises confronting the government to : the armed forces, the trade unions, the cooperatives and some members of parliament. Assessment of the powers and obligations of the state and of the relations between state and party. Description of the enlargement of the state's domain and of the extraction-redistribution mechanisms it controls. Study of the processes of social structuration and reproduction. Articulation between social classes and political power: networks, factions, political machines and clienteles. Analysis of the emergence of an original political culture: political communication, registration of political messages, political idioms, symbolical procedures of reaffirmation of authority
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
35

Reid, Richard J. "Political power in pre-colonial Buganda : economy, society & welfare in the nineteenth century /." Oxford : Kampala : Athens : James Currey ; Fountain Publishers ; Ohio University Press, 2002. http://catalogue.bnf.fr/ark:/12148/cb38863648g.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
36

Jacobson, Tord. "Välviljans förtryck : en fallstudie av allmännyttig bostadspolitik /." Lund : Arkiv, 1991. http://catalogue.bnf.fr/ark:/12148/cb35520018d.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
37

Ratti, Stéphane. "Les empereurs romains d'Auguste à Dioclétien dans le "Bréviaire" d'Eutrope : les livres 7 à 9 [i. e. 10] du "Bréviaire" d'Eutrope : introduction, traduction et commentaire /." Paris : les Belles lettres, 1996. http://catalogue.bnf.fr/ark:/12148/cb35860595k.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
38

Pérez-Gonzalez, Ximena. "La violence et le pouvoir : l'ordre symbolique en jeu." Paris, EHESS, 2005. http://www.theses.fr/2005EHES0088.

Full text
Abstract:
Comment les rappports entre pouvoir et violence sont-ils conçus en Occident? Cette réflexion s'attelle à mettre en lumière les ambiguïtés constitutives de la manière dont la violence est pensée. Définie comme négatif de tout ce qui fait l'humanité civilisée, expulsée hors du domaine politique, social et individuel, elle est pourtant ce qui sous-tend l'existence d'un pouvoir qui s'en accapare pour en faire son monopole. Or, cette dialectique contradictoire, qui articule la mise en ordre symbolique de la société, creuse un véritable vide de sens -notamment au sein de l'identité occidentale - analysé par un double décentrement. De la sphère occidentale d'abord, par l'étude des liens violence-identité dans les sociétés "primitives" ; et de la sphère politique ensuite, par une réflexion sur la violence de l'image que la société occidentale façonne d'elle-même, dans ce nouveau lieu de fabrique de l'homme occidental que constitue la télévision, véritable reflet de son identité propre
How is the relationship between violence and power perceived in Western societies? This reflexion aims to clarify constitutive ambiguities in the way in which violence is perceived. Defined as the negative of all that is civilized humanity, expelled out of the political, the social and the individual fields, it is however what underlies the existence of the power that monopolise it. However, this dialectical contradiction, which articulates the symbolic order of society, put in prospect a real loss of meaning - in particular within the Western model - analyzed by a double off-centering. Initially of the Western sphere, by the study of the bond between violence and identity in primitive societies; and then from the political sphere, by a recognition of the violence in the image which Western society has of itself, in this new place of production of the Western man which is television, that constitutes a reflection of its own identity
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
39

Nimubona, Julien. "Analyse des représentations du pouvoir politique : le cas du Burundi." Pau, 1998. http://www.theses.fr/1998PAUU2004.

Full text
Abstract:
En tant que connaissances socialement elaborees et generalement chargees de symboles affectifs, les representations sont liees aux actions, attitudes et comportements individuels et collectifs auxquels elles communiquent un sens. Les ideologies, les mythes, les valeurs morales, les croyances religieuses et magico-religieuses qui forment leur contenu sont etroitement lies et forment ainsi un systeme de significations sans lequel le monde social en general, la vie politique en particulier perdraient leur sens. Cette these a pour objectif de donner une place a cette importante categorie de connaissances dans l'analyse et l'interpretation des comportements politiques. Elle propose de les prendre comme des formations en interactions symboliques et dynamiques. Elle les considere en effet comme des significations denses historiquement produites et conjoncturellement suggerees dans le cadre des processus d'inspiration et d'orientation des actions, de competition politique, de moralisation et de construction des identites. Dans ce sens, elles sont vues comme des connaissances constamment nourries par les interactions existant entre les dimensions representationnelles memes d'une part, entre les dynamiques endogenes et exogenes organisees par des appareils ideologiques ou des institutions socioculturelles d'autre part. Apres avoir donne les differentes approches qui ont ete proposees en sciences sociales en general, en science politique en particulier, la these suggere une methode de sociologie historique qui montre l'efficacite des representations dans la legitimation et la delegitimation du pouvoir politique sans pour autant en deduire des determinations absolues. Inspiree par les developpements recents de la demarche comparative et interdisciplinaire dont la science politique africaniste tire profit, elle propose une application de cette grille de lecture aux dynamiques politiques du burundi contemporain
Considered as socialy built and generally loaded with symbolical and affective symbols, representations are bounded to actions and to individual and collective behaviours to which they give sense. Ideologies, myths, moral values and religious as well as magical religious, beliefs which constitute their content are tightly linked and in this way compose a system of significations without which the social world, generally speaking, and political life in particular would lose their meaning. This thesis aims at giving a role to this important category of knowledge in the analysis and interpretation in political bahaviours. It proposes to consider them as social constructions in symbolical and dynamical formation. Indeed, it considers them as historically produced, concised significations and currently suggested in the case of the process of the inspiration and orientation in the actions, political competition, moralization and of construction of social identities. In this sense, they are seen as knowledge, constantly fed with interactions which exist on the one hand between the representations dimensions in themselves and on the other hand between inside and outside dynamics organized by ideological bodies or of sociocultural institution. After giving different approaches which have been proposed in social science, generally speaking, and poitical science in particular, this thesis suggests a method in historical sociology, which shows the efficiency in representations and in the legitimation or unlegitimation of political power, without nevertheless deduce absolute determination. Inspired by recent developments in interdisciplinary and comparative approach, africanist political science takes profit from, it proposes an application to this reading chart to dynamical politics in contemporary burundi
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
40

Teme, Abinou. "Paganisme et logique du pouvoir dans le Toro en pays Dogon." Paris, EHESS, 1997. http://www.theses.fr/1997EHES0114.

Full text
Abstract:
Apres avoir inventorie les poles de pouvoir (le hogon et institutions connexes, la pretrise, les institutions liees a la preeminence de la primogeniture, le maitre du terroir, la societe des masques, l'organisation des jeunes et des femmes, la chefferie du village) et degage leur fondement ideologique (dans l'analyse de la notion indigene d'omolo), nous avons etaye nos hypothedes d'expression des rapports de pouvoir dans le toro. Lesdits rites vont des rituels agraires a ceux relatifs a la protection et au controle des personnes et sont saisis comme des techniques d'adaptation a l'environnement, des techniques de manipulation de l'homme et de la nature. Quant a l'etude du systeme foncier, elle apprehende l'allocation de champs aux principaux agents de ces rites (donc des poles de pouvoir) comme une attribution de primes de fonction et un acquittement de "la dette" par la communaute pour les services rendus. Des dispositions d'appoint en vue de la perennisation du pouvoir gerontotheocratique sont aussi analysees a travers surtout des pratiques coercitives, des mesures d'exclusion et de subordination a l'endroit des femmes, des cadets et des gens de caste. Les pratiques visant a rendre compatibles logique moderne et logique traditionnelle du pouvoir ont egalement retenu notre attention
The poles of power (hogon and related institutions, priesthood, institutions linked to primogeniture's preeminence, the master of the land, the society of mask, women and youth's organisations, the head of the village) are stocklisted ans their odeologic fondations (through an analysis of the notion of omolo natives) are brought out. Their hypothsess considering some rites and the land tenure as favoured expression field of power relationship in toro area. These rites include both agrarian rituals and rites linked to the protection and the supervising of people; they are seen as techniques allouwing individuals to adapt themselves to environment ans to manipulate people and the nature. As for the study of landownership system, it considers the grating of the main agents of these rite (i. E the poles of power) as an awarding of bonus wich goees with their post and an acquittal of the "debt" by the community for the all services done. Some secondary arrangements aiming at the perpetuation of the geronto-theocratic power are (espescially) also analysed through coercive practices, exclusion and subordinative measeares toward women, young people belonging to a caste. These pratices aiming at making compatible modern logic traditional power have also attracted our attention
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
41

Hazgui, Mouna. "Stratégies et jeux de pouvoir dans l'espace régulatoire de l'audit légal en France (2003-2012)." Paris 1, 2013. http://www.theses.fr/2013PA010032.

Full text
Abstract:
Cette recherche s'intéresse à l'analyse des jeux et stratégies de pouvoir qui ont marqué l'espace régulatoire de l'audit légal à la suite de l'adoption de la loi sur la sécurité financière en août 2003. A travers l'étude du processus par lequel le Haut Conseil du Commissariat aux Comptes (H3C) a établi son pouvoir, elle tente de saisir l'influence exercée par les différentes parties prenantes sur la manière dont le nouveau mode de régulation indépendante s'est mis en place en France. Notre démarche est interprétative, reposant sur 51 entretiens, une revue documentaire quasi-exhaustive sur la période 2003-2012 et une observation non participante à quatre manifestations consacrées à la régulation de l'audit légal. Pour interpréter l'ensemble de nos données, nous avons choisi de construire un cadre d'analyse fondé sur les théories de la réglementation dans leur perspective économique et institutionnelle et sur une revue de la littérature portant sur les dimensions et sources de pouvoir. Ce cadre d'analyse pluriel permet de dresser un portrait nuancé des actions et discours que les acteurs tendent à déployer pour protéger leur position dans un espace régulatoire donné. Ainsi, nos résultats mettent en évidence la façon dont la profession de l'audit et le H3C ont interagi avec l'objectif de protéger leurs rôles respectifs dans le processus de régulation de l'audit légal. Ils montrent aussi comment d'autres acteurs de l'espace régulatoire global ont influé sur ces relations et la façon dont les changements réglementaires ont été interprétés en France. Ces jeux de pouvoir permettent par ailleurs d'apprécier l'importance des éléments contextuels tels que les traditions politiques et la culture légale dans la transposition des développements réglementaires transnationaux au plan national. A travers l'étude du cas du H3C, notre travail propose enfin une réflexion sur le rôle que jouent les nouvelles autorités de régulation indépendantes dans la régulation de l'audit légal aux plans local et global.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
42

Toulabor, Comi-Molevo. "Le pouvoir politique au Togo : processus de contrôle et légitimation." Paris, Institut d'études politiques, 1985. http://www.theses.fr/1985IEPP0001.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
43

Goujon, Bertrand Brelot Claude-Isabelle. "Entre cosmopolitisme, insertions nationales et ancrages locaux, l'aristocratie au XIXe siècle la Maison d'Arenberg (1820-1919) /." Lyon : Université Lumière Lyon 2, 2006. http://theses.univ-lyon2.fr/sdx/theses/lyon2/2006/goujon_b.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
44

Tambwe, Kitenge Bin Kitoko Eddie. "Écrit et pouvoir au Congo-Zaïre, 1885-1990 : un siècle d'analyse bibliologique /." Paris : l'Harmattan, 2001. http://catalogue.bnf.fr/ark:/12148/cb377171957.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
45

Magode, José. "Pouvoir et réseaux sociaux au Mozambique : appartenances, interactivité du social et du politique, 1933-1994 /." Paris : Connaissances et savoirs, 2006. http://catalogue.bnf.fr/ark:/12148/cb40132723b.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
46

Álvarez, Borge Ignacio. "Poder y relaciones en Castilla en la edad media : los territorios entre el Arlanzón y el Duero en los siglos X al XIV /." [Valladolid] : Junta de Castilla y León, Consejería de educación y cultura, 1996. http://catalogue.bnf.fr/ark:/12148/cb39103313p.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
47

Yacoub, Milad. "État et organisations de la société civile en milieu rural égyptien, un transfert de pouvoir ? : le cas d'Al-Hagar, un village du gouvernorat de Fayoum /." Montpellier : CIHEAM-IAMM, 2004. http://catalogue.bnf.fr/ark:/12148/cb39941635j.

Full text
Abstract:
Texte remanié de: Th. Master of science--Agron.--Montpellier--CIHEAM, 2004.
CIHEAM = Centre international des hautes études agronomiques méditerranéennes. IAMM = Institut agronomique méditerranéen de Montpellier. Bibliogr. p. 85-91. Résumé en français et en anglais.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
48

Mercier, Franck Chiffoleau Jacques. "L'enfer du décor la Vauderie d'Arras (1459-1491) ou l'émergence contrariée d'une nouvelle souveraineté autour des ducs Valois de Bourgogne (XVe siècle) /." [S.l.] : [s.n.], 2001. http://demeter.univ-lyon2.fr:8080/sdx/theses/lyon2/2001/mercier_f.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
49

Razanatsoavina, Christian. "Regards sur le pouvoir à Madagascar dans le contexte de la décentralisation : Etude réalisée dans la région de la Sofia." Amiens, 2010. http://www.theses.fr/2010AMIE0019.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
50

Martin, Céline. "La géographie du pouvoir dans l'espace wisigothique." Paris, EHESS, 2000. http://www.theses.fr/2000EHES0050.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
We offer discounts on all premium plans for authors whose works are included in thematic literature selections. Contact us to get a unique promo code!

To the bibliography