Academic literature on the topic 'Pródromos'

Create a spot-on reference in APA, MLA, Chicago, Harvard, and other styles

Select a source type:

Consult the lists of relevant articles, books, theses, conference reports, and other scholarly sources on the topic 'Pródromos.'

Next to every source in the list of references, there is an 'Add to bibliography' button. Press on it, and we will generate automatically the bibliographic reference to the chosen work in the citation style you need: APA, MLA, Harvard, Chicago, Vancouver, etc.

You can also download the full text of the academic publication as pdf and read online its abstract whenever available in the metadata.

Journal articles on the topic "Pródromos"

1

Hollanda, Bernardo Borges Buarque de. "Afinidades eletivas? A literatura nos pródromos da História." Estudos Históricos (Rio de Janeiro) 30, no. 62 (December 2017): 525–34. http://dx.doi.org/10.1590/s2178-14942017000300001.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Carvalho, Nerícia Regina de, and Ileno Izídio da Costa. "Primeiras crises psicóticas: identificação de pródromos por pacientes e familiares." Psicologia Clínica 20, no. 1 (2008): 153–64. http://dx.doi.org/10.1590/s0103-56652008000100010.

Full text
Abstract:
Este artigo é resultado de uma dissertação de mestrado que procurou caracterizar as crises psicóticas por meio da fala de pacientes e de seus familiares que passaram pelas suas primeiras crises, baseada na literatura e pesquisas recentes sobre intervenção precoce nas psicoses (McGorry & Edwards, 2002), nos estudos sobre crise (DiTomasso & Kovnat, 1995; Miermont e cols., 1994; Tavares, 2004) e sobre família (Addington e cols., 2005). Os dados obtidos foram trabalhados de acordo com a análise de conteúdo (Bardin, 1988; Franco, 2003). Constatou-se que as crises psicóticas, embora questionáveis do ponto de vista diagnóstico, se manifestaram conforme a literatura corrente (CID-10, 1993; McGorry & Edwards, 2002). Ansiedade, medo, isolamento social e desconfiança foram os pródromos identificados, e alucinação e delírio, os sintomas recorrentes.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Silva, Alcides de Albuquerque Reis e. "Teoria e Prática da Análise Documental." Revista do Serviço Público 108, no. 1 (July 31, 2017): 13–24. http://dx.doi.org/10.21874/rsp.v0i1.2413.

Full text
Abstract:
O advento das Ciências da Informação veio inegavelmente estabelecer os pródromos de uma nova técnica que se expande e aperfeiçoa a cada momento, propiciando a adoção de métodos e sistemas tendentes a valorizar a comunicação nos seus diversos e infindáveis meandros. No campo da análise documental, poder-se-ia dizer que na atualidade, um novo instrumento de apreciação do comportamento das massas começa a ser descoberto: a valorização do pronunciamento individual nas mensagens grafadas, que revelam as aspirações de cada pessoa, mas que são quase sempre consentâneas com os desejos coletivos.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Custodio, N., and J. Escobar Montalvo. "Síntomas neuropsiquiátricos en encefalitis por anticuerpos contra el receptor N-metil-D-aspartato: a propósito de dos casos." Anales de la Facultad de Medicina 77, no. 3 (October 12, 2016): 277. http://dx.doi.org/10.15381/anales.v77i3.12419.

Full text
Abstract:
La encefalitis frente al receptor de N-metil-D-aspartato (NMDAR) está incluida en el grupo de las encefalitis autoinmunes. Es más frecuente en mujeres en edad reproductiva. Las manifestaciones clínicas iniciales pueden ser similares a los pródromos de las infecciones virales. En ocasiones se asocia con la presencia de neoplasias. El diagnóstico oportuno y la instauración precoz del tratamiento inmunomodulador es determinante en el pronóstico. En el presente artículo, se realiza una revisión de la literatura y se presentan dos casos de encefaltis anti-NMDAR en diferentes edades de la vida.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Noto, Mariane Nunes, Adiel Rios, and Mariana Pedrini. "Prodromal and at-risk states for bipolar disorder: opportunities for prevention." Revista Debates em Psiquiatria Ano 6 (October 1, 2016): 32–37. http://dx.doi.org/10.25118/2236-918x-6-5-4.

Full text
Abstract:
O transtorno bipolar (TB) é uma doença psiquiátrica crônica e potencialmente grave. Nos últimos anos, pesquisas que focaram nas fases prodrômicas e iniciais do TB demonstraram que estratégias de detecção e intervenção precoces têm o potencial de atrasar, diminuir a severidade ou prevenir episódios completos do TB. Dessa forma, um novo caminho se apresenta para a clínica dos transtornos do humor, que passa não só a preocupar-se com o tratamento dos episódios de mania e depressão, como a buscar a detecção e o diagnóstico precoce e, fundamentalmente, a prevenção. O objetivo deste artigo é discutir dados da literatura sobre as fases iniciais do TB, os desafios da detecção precoce e as implicações desse enfoque para intervenções e manejo clínico antes ou logo após o desenvolvimento do primeiro episódio de mania, que marca, oficialmente, o início da doença.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Coutinho Costa, Pedro Paulo, Amanda Araujo de Moura, Fernanda Letícia Mickus Rodrigues, Marina Palhano De Almeida, Virginia Vilasboas, and Fábio Francesconi. "Sífilis Maligna Precoce em Paciente Imunodeprimido." Journal of the Portuguese Society of Dermatology and Venereology 77, no. 2 (July 12, 2019): 165–69. http://dx.doi.org/10.29021/spdv.77.2.1057.

Full text
Abstract:
A sífilis maligna precoce, também chamada sífilis nódulo-ulcerativa, foi descrita inicialmente por Bazin em 1859, relacionada a graus variáveis de imunodeficiência, em especial, a síndrome da imunodeficiência adquirida (SIDA) humana causada pelo vírus da imunodeficiência humana (VIH). É uma variante agressiva e generalizada da sífilis secundária com pródromos de febre, cefaleia, mialgia e artralgia, seguida de erupções papulopustulosas e necróticas. Devido à sua raridade e apresentação clínica pleomórfica, esse quadro é geralmente subdiagnosticado, o que pode levar, por vezes, ao desfecho fatal. Relatamos um caso de sífilis maligna em um paciente do sexo masculino, 40 anos, imunodeprimido por infecção pelo VIH, com manifestação cutânea atípica exuberante e sintomas constitucionais, o que se tem tornado raro devido à introdução de terapêutica antirretroviral altamente eficaz.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Osse, Cleuser Maria Campos, and Ileno Izídio da Costa. "Saúde mental e qualidade de vida na moradia estudantil da Universidade de Brasília." Estudos de Psicologia (Campinas) 28, no. 1 (March 2011): 115–22. http://dx.doi.org/10.1590/s0103-166x2011000100012.

Full text
Abstract:
O objetivo do presente estudo foi mapear as condições psicossociais e a qualidade de vida de universitários da moradia estudantil da Universidade de Brasília. Oitenta e sete voluntários com média de idade de vinte e dois anos participaram da pesquisa. Foram utilizados questionários auto-aplicáveis sobre a situação socio-demográfica, eventos de vida, uso de álcool e drogas e comportamento suicida. Estudantes dependents de recursos institucionais, em fases iniciais de curso, a maioria vinda de outros estados, apresentaram pródromos que indicaram ansiedade, depressão e dificuldades em relação à ajuda. Comportamentos de risco apareceram como forma de solução de problemas relacionados à adaptação ao novo contexto. Os programas assistenciais existentes na universidade não conseguem cobrir toda a complexa demanda. Sugerem-se ações emergenciais para que os programas existentes sejam ampliados e a criação de novos serviços para garantir a permanência do universitário até o final do curso com melhor qualidade de vida.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Cavallero, Pablo. "On the satire in Byzantium: ‘Ignorant’ or ‘Who claims to be a teacher ‘ by Theodorus Prodromos." Circe, de clásicos y moderno 25, no. 1 (June 1, 2021): 29–55. http://dx.doi.org/10.19137/circe-2021-250102.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Silva Jr, Osnir Claudiano da, Almerinda Moreira, Wellingtom Amorim, and Fernando Porto. "A enfermagem psiquiátrica e a enfermagem moderna no Rio de Janeiro: uma lição da história." Revista Brasileira de Enfermagem 54, no. 2 (June 2001): 229–36. http://dx.doi.org/10.1590/s0034-71672001000200008.

Full text
Abstract:
Estudo referente a um ensaio do Laboratório de Pesquisa de História da Enfermagem (LAPHE), sobre a luta e empenho da Associação Brasileira de Enfermagem (ABEn) para que a Enfermagem Moderna entendesse a sua inserção na área de Psiquiatria do Rio de Janeiro, na década de 40. NOSSO OBJETIVO: apresentar as dificuldades a despeito da institucionalização da enfermagem no espaço geográfico do Hospital Psiquiátrico do Rio de Janeiro. Para tanto, utilizamos a documentação que normatizava a institucionalização da Enfermagem na área psiquiátrica à época. Os pródromos dos resultados apontam para uma quebra do Padrão Anna Nery na área em apreço, pois até 1949 tal escola relegava assistência ao doente mental in loco, por motivos diversos; enquanto a Escola de Enfermagem Alfredo Pinto cuidava dos doentes mentais, ou seja, o seu nascedouro, em 1890. Portanto, cabe-nos destacar o papel histórico e estratégico da ABEn como coordenadora e fomentadora das discussões dos rumos da Enfermagem.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Tizón, Jorge L. "Orientaciones para comprender y ayudar a los familiares y allegados del paciente con psicosis (II): ante los posibles pródromos." FMC - Formación Médica Continuada en Atención Primaria 16, no. 7 (September 2009): 432–36. http://dx.doi.org/10.1016/s1134-2072(09)71964-4.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
More sources

Dissertations / Theses on the topic "Pródromos"

1

Bastos, Fernanda Almeida. "Análise prospectiva de pródromos de crises epilépticas em pacientes com epilepsias refratárias." Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, 2012. http://hdl.handle.net/10923/4463.

Full text
Abstract:
Made available in DSpace on 2013-08-07T19:04:49Z (GMT). No. of bitstreams: 1 000438275-Texto+Completo-0.pdf: 12783566 bytes, checksum: d6ff8fd347a19bd2c64de39963e3e8f0 (MD5) Previous issue date: 2012
Background: Anticipation of epileptic seizures may allow acute interventions to reduce physical and psychosocial harm associated with unexpected attacks. Recent data suggest that electrical abnormalities evolve during many hours before a seizure and these may potentially be clinically identified as seizure prodromes. Objectives: We aimed to determine, in an objective and verifiable fashion, the types, prevalence, sensitivity, specificity and predictive value of seizure prodromes in patients with refractory partial epilepsies, as well to study the clinical and psychiatric correlates of these premonitory symptoms. Methods: We studied 55 adult patients who had at least one focal seizure recorded during of video-EEG monitoring. Patients noted any symptoms they associated with impending seizures and that information was complemented daily by entering actual seizure occurrence according to video- EEG. Detailed clinical and psychiatric data were then correlated with the occurrence of prodromes. Results: Thirty-six patients (65%) reported prodromal symptoms, a median of 12 hours before seizures. Half were related to mood changes. Female sex, higher baseline seizure frequency and a history of more severe depressive disorders independently correlated with the occurrence of prodromes. Mean specificity and PPV slightly above 80% contrasted with sensitivity and NPV slightly below 60%.Conclusion: Seizure prodromes in the context of presurgical evaluation are common in adult patients with medically refractory seizures and should be discussed with patients as a means to anticipate seizures and thus minimize harm. Development of acute interventions to prevent seizures at the time of prodromes is an attractive possibility.
Introdução: A antecipação de crises epiléticas pode permitir intervenções agudas para reduzir danos físicos e psicológicos associados à ocorrência de crises inesperadas. Dados recentes sugerem que anormalidades elétricas desenvolvem-se durante muitas horas antes de uma crise, podendo ser clinicamente identificadas como pródromos de crises epilépticas. Objetivos: Nosso estudo se propôs a determinar, de forma objetiva e verificável, os tipos, a prevalência, a sensibilidade, a especificidade e o valor preditivo dos pródromos em pacientes com epilepsia parciais refratárias, assim como estudar os correlatos clínicos e psiquiátricos destes sintomas premonitórios.Métodos: Foram estudados 55 pacientes adultos, com pelo menos uma crise parcial gravada por monitoração por vídeo-EEG. Os pacientes observaram diversos sintomas que foram associados às crises iminentes, e estas informações foram registradas diariamente e complementadas pelos dados do registro da ocorrência real de crise epiléptica, de acordo com o vídeo-EEG. Dados clínicos e psiquiátricos detalhados foram correlacionados com as ocorrências de pródromos. Resultados: Trinta e seis pacientes (65%) relataram sintomas de pródromos, ocorrendo em uma mediana de 12 horas antes das crises epilépticas. Metade destes sintomas foram relacionados à alteração de humor. Sexo feminino, frequência de crises alta e história de transtorno depressivo grave, foram correlacionados, de modo independente, com a ocorrência dos pródromos. A especificidade média e o VPP ficaram um pouco acima de 80%, contrastando com a sensibilidade, e o VPN, um pouco abaixo de 60%.Conclusão: Pródromos, em um contexto de avaliação pré-cirúrgica, são comuns em pacientes com crises refratárias à medicação, devendo os mesmos ser discutidos com os pacientes, como um meio de antecipar as crises epilépticas e, assim, minimizar os danos ocasionados por estas. O desenvolvimento de intervenções agudas, para prevenir as crises no momento em que os pródromos ocorrem, torna-se uma possibilidade interessante.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Carvalho, Nerícia Regina de. "Primeiras crises psicóticas : identificação de pródromos a partir de pacientes e familiares." reponame:Repositório Institucional da UnB, 2006. http://repositorio.unb.br/handle/10482/1908.

Full text
Abstract:
Dissertação (mestrado)—Universidade de Brasília, Instituto de Psicologia, 2006.
Submitted by Thaíza da Silva Santos (thaiza28@hotmail.com) on 2009-10-09T02:34:20Z No. of bitstreams: 1 2006_Nericia Regina de Carvalho.pdf: 648223 bytes, checksum: 686035ff1c3a342a06607461e21e5884 (MD5)
Approved for entry into archive by Luanna Maia(luanna@bce.unb.br) on 2009-10-09T13:32:44Z (GMT) No. of bitstreams: 1 2006_Nericia Regina de Carvalho.pdf: 648223 bytes, checksum: 686035ff1c3a342a06607461e21e5884 (MD5)
Made available in DSpace on 2009-10-09T13:32:44Z (GMT). No. of bitstreams: 1 2006_Nericia Regina de Carvalho.pdf: 648223 bytes, checksum: 686035ff1c3a342a06607461e21e5884 (MD5) Previous issue date: 2006-08-28
O presente trabalho procurou caracterizar as crises psicóticas por meio da fala de pacientes que passaram por situação de primeiras crises e de seus familiares, a partir da literatura e pesquisas recentes sobre intervenção precoce nas psicoses (McGorry & Edwards, 2002), dos estudos sobre crise (DiTomasso & Kovat, 1995 e Miermont, 1994; Tavares, 2004) e sobre família (Addington & cols., 2005; Erikson, 1974; Eiguer, 1985; McCown & Johnson, 1993; Bateson, 1990; Palazzoli, 1998 e Costa, 2003). Participaram da pesquisa cinco pacientes em tratamento de primeiras crises e seis familiares, selecionados no Hospital São Vicente de Paula, em Taguatinga/DF, no CAEP (Centro de Atendimento e Estudos Psicológicos) do Instituto de Psicologia da Universidade de Brasília, por meio do GIPSI (Grupo de Intervenção Precoce nas Psicoses) e nos CAPS (Centro de Atenção Psicossocial) "Vida" e "Novo Mundo", em Goiânia. Foram realizadas entrevistas, construídas para este trabalho, com o paciente e seu familiar, baseadas na Escala Breve de Avaliação Psiquiátrica (BPRS). Os dados obtidos foram trabalhados com a análise de conteúdo (Franco, 2003). Constatou-se que as crises psicóticas se manifestaram conforme a literatura corrente (McGorry & Edwards, 2002; DSM–IV, 2002; OMS, 1993). Ansiedade, medo, isolamento social e desconfiança foram os pródromos identificados; e alucinação e delírio, os sintomas recorrentes. Observou-se que a crise psicótica afeta o paciente e sua família, ocasionando não só o sofrimento decorrente da doença mental, mas ônus financeiro, desemprego e perda da autonomia do paciente, fatos de ocasionaram alterações nos relacionamento familiar. Constatou-se também que a procura pelo serviço médico é sempre a primeira providência adotada. Contudo, esta pesquisa enseja continuações, para se averiguar, por exemplo, a dinâmica familiar e as mudanças estruturais na personalidade do paciente e seus impactos na prevenção ou manifestação das crises psíquicas graves. ________________________________________________________________________________ ABSTRACT
This work try to characterizes the first psychotic crisis by the account of the patient’s whom has been thorough this situation and by the account of his/her family member, based on the recent literature and researches about early intervention in psychosis (McGorry &. Edwards, 2002), and based on the studies about crisis (DiTomasso & Kovat, 1995 & Miermont, 1994; Tavares, 2004) and about family (Addington & cols., 2005; Bateson, 1990; Eiguer, 1985; Erikson, 1974; McCown & Johnson, 1993; Palazzoli, 1998; Costa, 2003). Five patients in psychiatric handling and six family members took part in this work. They were chosen from four psychiatric/psychological institutions. Two in Brasilia: Hospital São Vicente de Paula, Taguatinga/DF and CAEP (Centre of Services and Psychological Studies) of the Institute of Psychology from the University of Brasilia, linked to GIPSI (Group of Early Intervention in Psychosis) and the other ones in CAPS (Centres of Psychossocial Attetion) “Vida” and “Novo Mundo” in Goiania/GO. Two scripts of interview were built for this research based in brief psychiatric rating scale (BPRS). The data obtained were worked through the Analysis of Content (Franco, 2003). It was noted that psychotic crisis were manifestated according to literature states (DSM –IV, 2002; McGorry & Edwards, 2002; OMS, 1993). Anxiety, social isolation, scare and suspicion were the identified prodroms and hallucination and delirium, the most related symptoms. It was anoted that psychotic crisis increases not only suffering but also financial obligations, unemployment and loss of the patient’s autonomy and make some changes in the family relationship. Looking for medical care was the first providence adopted by the patients and their families. However, this work offers continuations for other researches, in order to study more deeply about familiar dynamics and structural changes in the patients’ personality and their impact in the prevention and manifestation of serious psychic crisis.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Osse, Cleuser Maria Campos. "Pródromos e qualidade de vida de jovens na moradia estudantil da Universidade de Brasília - UnB." reponame:Repositório Institucional da UnB, 2008. http://repositorio.unb.br/handle/10482/2015.

Full text
Abstract:
Dissertação (mestrado)—Universidade de Brasília, Instituto de Psicologia, Departamento de Psicologia Clínica, 2008.
Submitted by Kathryn Cardim Araujo (kathryn.cardim@gmail.com) on 2009-10-09T14:17:24Z No. of bitstreams: 1 2008_CleuserMariaCamposOsse.pdf: 504146 bytes, checksum: 8dce4555ed73a98049e5fe88236ba9e0 (MD5)
Approved for entry into archive by Guimaraes Jacqueline(jacqueline.guimaraes@bce.unb.br) on 2009-10-20T15:18:38Z (GMT) No. of bitstreams: 1 2008_CleuserMariaCamposOsse.pdf: 504146 bytes, checksum: 8dce4555ed73a98049e5fe88236ba9e0 (MD5)
Made available in DSpace on 2009-10-20T15:18:38Z (GMT). No. of bitstreams: 1 2008_CleuserMariaCamposOsse.pdf: 504146 bytes, checksum: 8dce4555ed73a98049e5fe88236ba9e0 (MD5) Previous issue date: 2008-08-25
O propósito principal deste estudo foi mapear as condições psicológicas, sociais e de qualidade de vida do jovem universitário residente na moradia estudantil da UnB, objetivando ao final subsidiar futuros programas de proteção, prevenção e assistência desta população. A procura por assistência psicológica em programas da UnB é composta em sua maioria por jovens universitários entre 17 e 25 anos, em fase crítica de desenvolvimento psicossocial, experimentando muitas mudanças e, tratando-se dos residentes da moradia estudantil, tendo saído da casa de seus pais pela primeira vez para morar na universidade. Para verificar a existência de pródromos e conhecer a qualidade de vida desses jovens, foram utilizados questionários auto-aplicáveis, sobre questões demográficas, de eventos de vida na infância, durante a vida e no último ano, uso de álcool e outras substâncias e de risco e ideação ao suicídio. Oitenta e sete (87) voluntários participaram da pesquisa. Os resultados apontam para uma realidade preocupante: jovens na maioria com até 25 anos de idade, com dificuldades para a sua manutenção material na universidade. Foram identificados, em sua maioria, pródromos que indicaram ansiedade, depressão e dificuldades em aceitar/procurar ajuda. As dificuldades financeiras, o ambiente social composto por um complexo emaranhado de relações e a carência de orientação e apoio identificados, favorecerem o aparecimento de comportamentos de risco como tentativa de solução de problemas relacionados ao sofrimento psíquico. Apesar da existência de programas estudantis na UnB, estes ainda não conseguem cobrir toda a complexa demanda por assistência destes estudantes. Ficou evidente a necessidade de implementação de investimentos que privilegiem a saúde física e mental e que possibilitem não só a permanência na universidade, mas uma permanência com qualidade. Sugere-se ações emergenciais, a médio e em longo prazo, para que os programas já existentes na instituição possam atender de maneira mais abrangente os alunos da moradia estudantil, objetivando obter melhor rendimento acadêmico e qualidade de vida na moradia estudantil. __________________________________________________________________________________________ ABSTRACT
The purpose of this study was to map out the psychological, social and qualityof- life conditions of young university students living in campus dormitories of the University of Brasília (UnB). The data may provide inputs for drawing up future protection, prevention and assistance programs for this population. Most young university students seeking psychological assistance in UnB's programs are aged from 17 to 25 years old, in a critical psychosocial development phase and experiencing many changes, like living in campus dormitories usually after living their parents' home for the first time. Aiming checking the existence of prodromes and life´s quality of these young people, self-applicable questionnaires were used dealing with issues relating to demography, life events in childhood, lifetime events and events in the previous year, use of drugs and other substances, risk behaviors and ideation to suicide, use and knowledge of UnB´s assistance services. Eighty-seven volunteers took part in the survey. The results point to a worrying reality: most of these young people are aged up to 25 years old and are facing difficulties beyond their material needs to continue to attend the university. Most of the surveyed students revealed prodromes like anxiety, depression and difficulties to accept/seek help on the part of. The financial difficulties, the social environment characterized by complex relationships, and the lack of guidance and support make up a scenario which encourages risk behaviors to solve psychic suffering. Although assisting programs are available at UnB for these young people, they have not been able to manage the complex demand for assistance from these students. It became evident that is necessary to improve the physical and mental health of the students in order to make it possible for them not only to continue to attend the university, but to increase their quality of life. In this sense, suggestions of medium- and long-term emergency actions are presented.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Morales, Lorenzo Noemí. "Detección precoz en los trastornos psicóticos: Una comparación de las características sociodemográficas y clínicas entre dos grupos diagnósticos clínicamente diferenciados." Doctoral thesis, Universitat Ramon Llull, 2014. http://hdl.handle.net/10803/129625.

Full text
Abstract:
Introducció: La descripció de les característiques de persones diagnosticades d'Estat Mental d'Alt Risc (EMAR), que són susceptibles d'esdevenir un Primer Episodi Psicòtic (PEP), és el primer pas per a la prevenció primària i secundària efectuada en els serveis del nostre sistema sociosanitari. Material: 23 pacients diagnosticats d’EMAR i altres 23 de PEP que han estat atesos en l'Equip d'Atenció Precoç als Pacients en risc de Psicosi (EAPPP) de Barcelona, durant el període 2006-2011. Mètode: Estudi transversal descriptiu per determinar la percepció subjectiva de la qualitat de vida, condicions psicosocials i clíniques de pacients segons presentin un EMAR o PEP. Resultats: S'observa que els pacients amb EMAR i PEP tenen una percepció subjectiva de la qualitat de vida i un funcionament Global (GAF) similar, tot i obtenir puntuacions diferents en l'escala PANSS i perfils diagnòstics CIE-10 clínicament diferenciats. Conclusions: A la vista dels resultats, és important diagnosticar a les persones que presenten un EMAR, que tenen característiques psicosocials similars a les que presenten un PEP, per així evitar una possible evolució cap a un trastorn psicòtic.
Introducción: La descripción de las características de personas diagnosticadas de Estado Mental de Alto Riesgo (EMAR), que son susceptibles de convertirse en un Primer Episodio Psicótico (PEP), es el primer paso para la prevención primaria y secundaria efectuada en los servicios de nuestro sistema sociosanitario. Material: 23 pacientes diagnosticados de EMAR y otros 23 de PEP que han sido atendidos en el Equipo de Atención Precoz a Pacientes en riesgo de Psicosis (EAPPP) de Barcelona, durante el período 2006-2011. Método: Estudio transversal descriptivo para determinar la percepción subjetiva de la calidad de vida, condiciones psicosociales y clínicas de pacientes según presenten un EMAR o un PEP. Resultados: Se observa que los pacientes con EMAR y PEP tienen una percepción subjetiva de la calidad de vida y un Funcionamiento Global (GAF) similar, a pesar de obtener puntuaciones diferentes en la escala PANSS y perfiles diagnósticos CIE-10 clínicamente diferenciados. Conclusiones: A la vista de los resultados, es importante diagnosticar a las personas que presentan un EMAR, cuyas características psicosociales son similares a las que presentan un PEP, para así evitar una posible evolución hacia un trastorno psicótico.
Intoduction: The description of the characteristics of people diagnosed with Ultra High Risk (EMAR) of psychosis, which are likely to become a First Episode of Psychosis (PEP), is the first step in primary and secondary prevention made in our health service system. Material: 23 patients diagnosed EMAR and 23 of PEP who have been treated in the Early Care Team for Patients at risk of psychosis (EAPPP) of Barcelona, between the years 2006-2011. Method: Descriptive cross-sectional study to determine the subjective perception of quality of life, psychosocial and clinical conditions of patients by presenting At-Risk Mental State of psychosis (EMAR) or a First Episode of Psychosis (PEP). Results: Patients with EMAR and PEP have a subjective perception of quality of life and a similar Global Functioning despite getting different scores on the PANSS scale and CIE-10 diagnostic profiles differentiated clinically. Conclusions: It is important to diagnose people with EMAR, whose psycho-social characteristics are similar to PEP, in order to avoid a possible evolution towards a psychotic disorder.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles

Books on the topic "Pródromos"

1

Moreira, Flávio. Pródromos da Cabanagem: Geografia e capítulos da história do Grão-Pará. Belém: Editora Paka-Tatu, 2012.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Egea, José M. (José María), ed. Versos del gramático señor Teodoro Pródromo, el Pobre, o, Poemas ptocoprodrómicos. Granada: Centro de Estudios Bizantinos, Neogriegos y Chipriotas, 2001.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles

Book chapters on the topic "Pródromos"

1

"9. Literatur als Lebenshilfe: „Pródromos"." In Das Prosagedicht im Wien der Jahrhundertwende. Altenberg - Hofmannsthal - Polgar, 205–9. Berlin, Boston: De Gruyter, 1986. http://dx.doi.org/10.1515/9783110855500-010.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
We offer discounts on all premium plans for authors whose works are included in thematic literature selections. Contact us to get a unique promo code!

To the bibliography