To see the other types of publications on this topic, follow the link: Projets de développement économique – Liban.

Dissertations / Theses on the topic 'Projets de développement économique – Liban'

Create a spot-on reference in APA, MLA, Chicago, Harvard, and other styles

Select a source type:

Consult the top 50 dissertations / theses for your research on the topic 'Projets de développement économique – Liban.'

Next to every source in the list of references, there is an 'Add to bibliography' button. Press on it, and we will generate automatically the bibliographic reference to the chosen work in the citation style you need: APA, MLA, Harvard, Chicago, Vancouver, etc.

You can also download the full text of the academic publication as pdf and read online its abstract whenever available in the metadata.

Browse dissertations / theses on a wide variety of disciplines and organise your bibliography correctly.

1

El-Saghir, Sinno Sandra. "Evaluation de la pauvreté et perspectives de développement dans le contexte de la mondialisation : Application au cas du Liban." Paris 2, 2010. http://www.theses.fr/2010PA020114.

Full text
Abstract:
La mondialisation demeure, de nos jours, un phénomène d’actualité envahissant aux multiples facettes car, si pour certains, elle favorise la croissance, pour d’autres, elle représente la cause de l’accroissement de la pauvreté et des inégalités. Dans un tel contexte, les pays en développement tentent tant bien que mal de rattraper le fossé qui les sépare des pays avancés. Selon A. Sen, les facteurs essentiels à la base du développement d’un pays sont l’accès à la santé, à l’éducation et aux libertés économiques et politiques. Cette thèse teste l’exactitude de ces arguments dans le cas du Liban en démontrant l’effet de ces facteurs sur l’amélioration des conditions de vie d’un individu. Pour cela, et en raison d’une absence de données sur le revenu, nous estimons et construisons tout d’abord un Indicateur des Conditions de Vie, à travers les données fournies par un Sondage de la Population et des Ménages sur un échantillon de 61 580 ménages, afin de classer ces derniers selon leur position socio-économique et de détecter le niveau de pauvreté relative du pays. Cet Indicateur servira ensuite de variable expliquée dans le modèle de régression testant l’importance de la santé, de l’éducation et du type de profession sur le développement. Une étude comparative des diverses dépenses de l’Etat dans ces domaines clés suivra pour nous illuminer sur les politiques à puiser de la mondialisation pour promouvoir le développement. Finalement, la thèse s’attarde sur les particularités du Liban, notamment sur l’impact, pour le développement du pays, de son système politique sectaire fondé sur le confessionnalisme afin de vérifier les conséquences issues de la liberté politique.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Nedjar, Didier. "Les projets internationaux : le nouveau régime des accords de développement économique." Paris 2, 1987. http://www.theses.fr/1987PA021030.

Full text
Abstract:
Les accords de developpement internationaux ont longtemps pris la forme de l'enclave miniere ou petroliere, qui consacrait un regime juridique fonde sur la stabilite des droits de l'investisseur. Avec la disparition de ces enclaves au milieu des annees soixante-dix, un nouveau modele d'accord de developpement devait etre recherche. Ce nouveau modele sera fonde sur l'abandon de la relation bilaterale realisee dans l'enclave entre l'investisseur et l'etat d'accueil. Faisant desormais intervenir les banques et les consommateurs de la production, les accords de developpement realises sous la forme de "financement de projet" realisent un nouvel equilibre contractuel. Le groupe investisseur n'est plus qu'un "operateur" technique qui laisse aux banques l'integralite des risques financiers. Ces dernieres acceptent ces risques traditionnellement attaches a l'investissement international, sur le seul fondement des engagements d'achat a long terme consentis par les groupes industriels consommateurs de la production. L'investissement direct dans ces "projets internationaux" est aussi en net recul. Le multipartisme qu'ils realisent aboutit a une juxtaposition de relations contractuelles sans cesse adaptees au gre des difficultes economiques de ces projets. Le contentieux classique de l'investissement international tend ainsi a disparaitre. Le regime classique de la stabilite des conventions d'investissement est de meme abandonne au profit d'un processus de revision plus caracteristique des conventions privees d'achat et de pret qui sont cristallisees autour de ces projets. Un nouveau regime de l'accord de developpement economique devrait en resulter.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Naimeh, Rita Jamil. "Modélisation économique du système éducatif au Liban." Aix-Marseille 3, 2009. http://www.theses.fr/2009AIX32047.

Full text
Abstract:
Cette thèse examine le rôle du système éducatif au Liban dans la création de richesses économiques. Le point central fixe l’attention sur le capital humain, le processus de sa « formation » et leur corrélation avec la croissance économique. La synergie entre les agents eux-mêmes représenterait un autre facteur de croissance. D’où la mise en évidence de la notion de spontanéité, élément incontournable dans l’évolution structurelle des systèmes ou des organisations sociales, comme dans notre cas : les institutions éducatives. Bien que cette synergie existe dans le contexte libanais, nous constatons une relative faiblesse dans son ampleur. Ce fait exige donc des changements dans la redéfinition du cadre général du système éco éducatif, mais aussi dans ses modes de management ainsi que dans ses méthodes d’audit. Nous tenterons ainsi, dans un premier temps, de décrire les composantes de ce système. Par la suite nous proposerons un « modèle éducatif de contribution économique » au Liban (MECEL). Ce dernier nous permettra de préciser la place de l’éducation dans le management du bien public au le Liban. A partir de là, nous offrirons une vue globale d’homéostasie économique qui émerge de la réalité éducative libanaise<br>This thesis examines the role of the education system in Lebanon in the creation of economic wealth. The principal focus point is the efficient human capital, the process of its “formation” and their correlation with the economic growth. Synergy between the agents themselves would represent another growth promoter. So, we descript the spontaneous eco-education concept and its structural evolution. Although this synergy exists in the Lebanese context, we noticed a relational weakness. This fact thus requires changes in the redefinition of the general framework of the eco-educational system, but also in its modes of management like in its methods of audit. We will thus try, initially, to describe the components of this system. Thereafter we will propose an “educational model of economic contribution” to Lebanon. This model will enable us to specify the place of education in public good management. From there, we will offer a total sight of economic homeostasis which emerges from Lebanese educational reality
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

El, Hokayem Elie. "Analyse économique du crédit-bail : cas du secteur industriel au Liban." Dijon, 2006. http://www.theses.fr/2006DIJOE004.

Full text
Abstract:
Il s'agit d'une thèse traitant de sujets divers liés à l'activité de l'économie bancaire et financière , dont l'importance dans le secteur managérial est fondamentale. De la bonne qualité des initiatives organisationnelles dépend, pour une grande part, la dynamique économique d'un pays. La recherche est particulièrement centrée sur un indicateur toujours d'actualité, l'impact du système de crédit-bail sur la création de valeur, tant sur le plan micro que macroéconomique. La problématique est centrée sur le paradoxe de "création de valeurs" en temps de crise économique, en prenant l'exemple du Liban. La thèse s'articule autour d'une structure en 2 parties : La première partie concerne l'idée de richesse comme fondement de la croissance économique. Le crédit bail est considéré comme indicateur des nouvelles frontières de l'économie et de création de valeur. La deuxième partie présente les enjeux du crédit bail dans le secteur industriel libanais. En raison du faible volume de la pratique du crédit bail dans ce secteur, la thèse propose une vision prospective capable de gérer la mise à niveau des entreprises libanaises, dans le cadre du rapprochement euro-méditerranéen ou en préparation de l'intégration du processus de l'OMC. Cette partie expose également une étude effectuée auprès des industriels montrant leur degré de réactivité financière et leur capacité à relever les défis face à une situation économique en mutation.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Melhem, Ghassan. "Le développement économique et le rôle politique du confessionalisme au Liban." Thesis, Montpellier 1, 2014. http://www.theses.fr/2014MON10019.

Full text
Abstract:
L'émergence du confessionnalisme au Liban est en corrélation avec le développement particulier du capitalisme dans la société libanaise, ce qui semble différent du modèle de modernisme de la société européenne et occidentale. C'est ainsi qu'on peut avancer que l'émergence historique de la formule politique confessionnelle n'était jamais un phénomène aléatoire ou spontané. Force est de constater que l'institutionnalisation du confessionnalisme était le corollaire de la déviation ou la déformation de la capitalisation ainsi que de la modernisation, un système confessionnel s'étant établi au lieu de l'instauration d'une institution étatique moderne sur la base du contrat social concrétisant l'unité nationale et la solidarité sociale à l'instar de la société européenne contemporaine. Ainsi, la pénétration du capitalisme occidental et l'articulation de l'économie nationale au marché capitaliste mondial incarnent la place du Liban dans l'économie internationale comme zone périphérique en marginalisant ses secteurs productifs. La bourgeoisie commerciale et bancaire s'impose alors dans le contexte d'une économie rentière tout en entreprenant la fonction d'intermédiaire entre Occident et Orient. Cette bourgeoisie intermédiaire contrôle l'intégralité du système libanais en coalition avec l'aristocratie traditionnelle. Elle s'applique à restreindre et à étouffer toute sorte de mobilité syndicale ou associative émanant d'une lutte des classes sociales tout en suscitant en contrepartie un alignement et un affrontement d'envergure confessionnelle, à quoi est dû le sectarisme marquant le parcours historique de la vie publique libanaise et la «configuration» de l'organisation constitutionnelle du pays<br>The emergence of sectarianism in Lebanon is correlated with the particular development of capitalism in the Lebanese society, which seems different from the model of modernism in the Western and European society. This is how we can argue that the historical emergence of sectarian political formula was not a random or spontaneous phenomenon. It is clear that the institutionalization of sectarianism was the corollary of the deflection or deformation of capitalization and modernization; a sectarian system was established instead than the establishment of a modern state institution on the basis of the social contract that concretize national unity and social solidarity just like the contemporary European society. Thus, the penetration of Western capitalism and the articulation of the national economy into the world capitalist market embody Lebanon's position in the international economy as a peripheral area marginalizing its productive sectors. The commercial and banking bourgeoisie wins in the context of a rent economy by undertaking an intermediary function between West and East. This intermediate bourgeoisie controls the entire Lebanese system in coalition with the traditional aristocracy. It applies to restrict and stifle any form of syndicate or association mobility emanating from a struggle of social classes by creating confessional alignment and confrontation to which is due sectarianism that marks the historical track of the Lebanese public life and the "configuration" of the constitutional structure of the country
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Ghalayini, Latifé. "La contribution du développement du marché financier libanais à la croissance économique du Liban et du Monde Arabe." Paris 9, 2004. https://portail.bu.dauphine.fr/fileviewer/index.php?doc=2004PA090034.

Full text
Abstract:
Le Liban a un solide système bancaire qui a une longue tradition et un marché financier émergent qui se développe. L'impact des innovations technologiques et de la globalisation rend intéressant la transformation du marché financier libanais en centre financier pour le Monde Arabe. Cette thèse se propose d'analyser la contribution du développement du marché financier libanais à la croissance économique du Liban et du Monde Arabe. Il s'agit de prendre en compte la nature de ces économies, l'état du marché financier libanais et les moyens de son développement et, les théories économiques, très controversée, sur les effets du développement du marché financier sur la croissance économique<br>Lebanon has a traditionally robust banking system and an emerging and developing financial market. The impact of technological innovation and globalization is interesting for the transformation of the Lebanese financial market into a financial center for Arab Countries. The aim of this thesis is to analyze the contribution of the Lebanese financial market development to the economic growth of Lebanon and other Arab Countries. Hence, we must take into account the nature of these economies, the Lebanese financial market situation, and how it will develop, as well as, the economic theories which are very controversial when referring to the effects of financial market development on economic growth
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Baraka, Nizar. "Méthodes comparées de choix de projets en vue de développement." Aix-Marseille 3, 1992. http://www.theses.fr/1992AIX32031.

Full text
Abstract:
Pour repondre au probleme pose par l'allocation optimale des ressources rares dans les economies en voie de developpent, plusieurs methodes de choix de projets ont ete elaborees. Il s'agit, d'une part, des methodes de prix, qui consistent a construire un systeme de prix de reference pour evaluer les couts et les avantages economiques d'un projet, et d'autre part, de la methode des effets, qui vise a evaluer les effets provoques par l'insertion d'un projet au sein de l'economie nationale. Ces methodes couts-avantages presentent plusieurs limites tant au niveau theorique que pratique. Aussi avons-nous cherche a elaborer une methode de choix de projets plus proche des realites et des aspirations des p. V. D. Nous avons, en effet, adapte les methodes de surclassement electre iii et iv a la selection des projets dans le cas du maroc. L'application des methodes multicriteres obtenues a un echantillon de vingt projets marocains a d'ailleurs montre que, comparativement aux methodes conventionnelles, elles avaient le merite de dresser un profil multidimensionnel du projet etudie, d'integrer l'incertitude dans l'analyse, de generer des classements des projets contingents aux preferences des decideurs et d'apporter ainsi une aide judicieuse a la selection des projets en vue du developpement<br>Several methods of projects selection have been drawn up in order to answer to the problem of shortage of ressources optimum allocation in developing countries : on the one hand, price methods that work out a shadow prices system in order to estimate the costs and advantages of a project, and on the other hand, the effect method that aims at the valuation of a project effects on the national economy. However, those cost-advantages analysis have some theorical and practical limits. Therefore, we've tried, thanks to the multiple criteria decision-aid approach, to draw up a project selection for the development that would be closer to developing countries'realities. Acutally we have adapted the outranking methods electre iii and iv to the investment selection project problem in morrocco. The application of the obtained methods to a selection of twenty morroccan projects has shown that, compaired to conventional analysis, they have the merit of showing a multidimensional profile of the project studied, of integrating the incertainty into the analysis, of generating rankings of projects related to decision maker's preferences and of being of precious help to the project selection for development
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Majdalani, Irma. "Le capital social carte génétique d'une économie : cas du Liban." Nice, 2012. http://www.theses.fr/2012NICE0001.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Hammoud, Hassan. "L'aménagement régional au Liban, étude d'un cas type : le caza de Sai͏̈da, le fait de développement conjoncturel." Paris 1, 1992. http://www.theses.fr/1992PA010664.

Full text
Abstract:
Une région et son chef-lieu peu ou mal exploités, malgré leurs richesses naturelles et leurs potentialités socio-économiques et un regrettable sous-équipement collectif de surcroit concentre sur la seule Saida. Comme les responsables libanais ne se préoccupent que de Beyrouth, les habitants des différentes régions espèrent toujours une conjoncture qui serait favorable a leur développement spécifique, et qui apparait forcement étroitement liée aux circonstances géopolitiques<br>In spite of their high socio-economical potentials, a region and its chef-town are undergoing the misuse of their naturel resources, and are suffering from the scarcity of general services, mainly concentrated on Saida. Since lebanease leaders have been centering all their efforts on the development of the capital beirut, people from other areas are now looking forward to changing the geopolitical circumstances wich thereby entails a better conjuncture that souts their own region's upgrowth
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Ayoub, Hassan. "Efficacité du système financier et rôle des banques dans le cadre d'une économie ouverte en cours de reconstruction et de développement : rôle du Liban." Nice, 2002. http://www.theses.fr/2002NICE0046.

Full text
Abstract:
La reconstruction et le développement de l'économie libanaise nécessitent des fonds qui dépassent les ressources du pays. L'afflux des capitaux étrangers a induit un essor financier vulnérable d'autant plus qu'il repose sur des capitaux volatils qui ne permettent pas de financer la croissance économique. En fait, la structure du système financier a un caractère uniforme qui se manifeste par la prédominance des banques commerciales sur les marchés des capitaux. L'intérêt de ces derniers pour le financement des activités productives est faible. L'activité des banques commerciales présente une importante distorsion qui compromet la redistribution des ressources au sein de l'économie nationale. De plus, leur localisation géographique constitue un facteur défavorable au développement harmonieux du pays. Par ailleurs, les politiques de libéralisation financière entreprises dans les années quatre-vingt dix n'ont pas eu les effets escomptés en raison du contexte politique et économique. Elles n'ont pas permis une allocation efficace des ressources financières. Elles ont néanmoins amélioré l'environnement macro-économique et bancaire et ont soulevé d'autres questions liées à la mauvaise gouvernance. En fait, le rôle de l'Etat et son contrôle du déficit budgétaire influencent incontestablement l'efficacité du système financier. Toutefois, l'existence de corrélations positives entre les variables réelles et financières prouve que l'économie libanaise peut promouvoir sa croissance par l'adoption des politiques mieux adaptées.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
11

El-Khalil, Youssef. "Les facteurs de développement industriel dans une petite économie ouverte en voie de développement : le secteur des biens capitaux au Liban." Clermont-Ferrand 1, 1996. http://www.theses.fr/1996CLF10170.

Full text
Abstract:
Dès son indépendance en 1943, le Liban a adhéré à un libéralisme économique très proche du « laisser-faire » ou l’intervention gouvernementale s’est surtout concentrée sur l’infrastructure de base dans la capitale. La vision politique dominante croyait au pays comme centre de commerce et de services financiers et touristiques en privant l’agriculture et l’industrie de l’attention et de l’aide gouvernementales. Le but de cette thèse est d’analyser les principaux facteurs influençant le développement du secteur secondaire libanais. Ceci permettra de discerner les obstacles ayant entravé le dit développement afin de dégager le profil de la politique industrielle requise à un moment où le pays rentre dans une période de reconstruction massive après une longue absence gouvernementale sur le plan de la planification. Cette analyse est entreprise à travers l’étude de la branche des biens capitaux identifiée pour son importance dans la théorie de développement économique, son gain d’importance continu dans l’industrie libanaise et pour sa capacité d’interaction avec les différents secteurs économiques dont celui de la construction<br>Since her independance in 1943, Lebanon has followed an economic policy close to « laisser-faire » with government intervention concentrating on infrastructure in the capital. The mainstream political vision always conceptualized the country as a center of services, thus depriving agriculture and industry from government intervention and aid. The aim of this thesis is to propose the main headlines of an appropriate industrial policy for Lebanon at the time where the country is embarking into a period of massive post-war reconstruction after a prolonged governmental absence from the planning scene. The study is undertaken through an analysis of the classical factors affecting industrial development in the case of the Lebanese capital goods sector. The choice of the latter is made because of its importance in the development economics theory, it’s growing share within the Lebanese economy as well as its ability to interact with the different economic sectors among which construction
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
12

Agnatios, Abijaoudé Roy Antoine. "L'agriculture du Mont-Liban après la guerre libanaise : étude d'économie rurale." Paris 1, 2001. http://www.theses.fr/2001PA010593.

Full text
Abstract:
Pour pouvoir situer l' agriculture actuelle, notre étude a été menée sur un échantillon représentatif de la population du département du Mont-Liban qui pratique toujours l'agriculture malgré qu'elle soit considérée par la plupart comme étant une profession secondaire ou une sorte de passe-temps qui les aide à améliorer leur niveau de vie à côté de leur profession principale extra-agricole. Cette étude décrit aussi l' état actuel de l' agriculture pratiquée dans toutes les parties de la Montagne libanaise, ses capacités, ses cultures, ses outillages et équipements, ainsi que ses divers systèmes de production et leur performance. Finalement nous proposons en perspective quelques interventions pour essayer d'aider cette agriculture à se restituer, à se développer et à assurer ainsi des revenus adéquats pour persuader les jeunes à ne pas la quitter pour d'autres professions plus lucratives.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
13

Hoeser, Utz. "A la recherche de projets : l'action aveugle des banques de développement." Paris, Institut d'études politiques, 1998. http://www.theses.fr/1998IEPP0027.

Full text
Abstract:
A travers une étude empirique du fonctionnement de cinq banques de développement, à savoir la Banque mondiale, la Société financière internationale, la Banque européenne d'investissement, la Banque nordique d'investissement, et la Caisse française de développement, nous analysons la façon dont est construite leur politique de développement. Contrairement au modèle "officiel" de gouvernance de ces organisations, qui prévoit qu'elles suivent les politiques conçues pour elles par leurs propriétaires, les Etats-membres, nous avons constaté que le choix des projets de développement n'obéit pas forcément à ces politiques. Il se fait en bas de la hiérarchie des banques, au niveau des opérationnels, et non pas dans les différents comités d'approbation. En outre, le choix ne se fait pas forcément selon les critères officiels de choix, mais aussi en fonction des incitations personnelles et organisationnelles des opérationnels. Etant donné les contraintes d'un "marché de projets" souvent très concurrenciel, ils ne peuvent pas tenir compte des politiques officielles. La vraie "politique" de développement (concernant les critères de choix et de design de projets) n'est pas imposée par des acteurs externes, mais elle est construite, au fur et à mesure, au sein même des banques, à la base: ce sont les opérationnels qui, grâce à leur relative autonomie dans leurs choix quotidiens des projets à financer, créent ce que l'on pourrait, faute de mieux, appeler une "politique". L'autonomie dont disposent ainsi les banques de développement mène vers un certain nombre de dysfonctionnements par rapport à leurs missions initiales: leur rôle de source de financement subsidiaire est devenu un mythe. Les banques se concurrencent pour financer les meilleurs projets, se mettent activement à la recherche de nouveaux projets, voire en construisent elles- mêmes, afin de maintenir un niveau de prêts significatif<br>This thesis is based on an empirical study of the organizational functioning of five development banks (world bank, international finance corporation, European investment bank, Nordic investment bank, and the French Caisse francaise de developpement). It analyzes the way these internationally active banks make development policy. Contrary to the "official" model of governance, according to which development banks follow the missions and policy guidelines set by their owner countries, our findings show that development policy is created at the level of the banks' professionals who de facto choose the projects that meet their own objectives. These professionnals cannot respect the official criteria of project choice, because doing so would even further limit their options in an already highly competitive market for projects. Heavily constrained in their choice, these professionals successfully adopt a number of strategies to increase their autonomy of action. The "real" development policy, then, is in fact the incremental result of professionals' individual choices of projects. This mode of organizational functioning has a certain number of undesired consequences with regard to the banks' initial missions: they are no longer a subsidiary source of finance, as foreseen by their founding fathers, but compete with other banks for the best projects, they actively market their funds in search of projects, or even create ex nihilo new projects to keep up existing loan levels
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
14

Fas, Catherine. "Méthode d'évaluation économique des projets régionaux : une nouvelle approche appliquée à la professionnalisation des armées." Montpellier 1, 1999. http://www.theses.fr/1999MON10055.

Full text
Abstract:
Ce travail a pour objectif de construire un outil d'evaluation economique des projets regionaux. Reprenant la litterature sur les multiplicateurs regionaux, nous concluons que seul le modele i-o regional permet de mesurer efficacement les effets economiques de tout projet ou injection autonome dans une economie regionale. Par consequent, nous entreprenons la construction d'un modele i-o regional type "hybride", c'est-a-dire reposant sur des techniques non enquete de determination des coefficients regionaux et sur l'obtention des donnees dites "superieures", c'est-a-dire de donnees d'enquetes. Une fois le modele construit, nous procedons a l'evaluation des effets de la professionnalisation des armees en region languedoc-roussillon.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
15

Schenkery, Maxime. "Structures de l'entreprise et innovation : genèse des projets de développement technologique à EDF et à Hydroquébec." Paris 13, 1994. http://www.theses.fr/1994PA131026.

Full text
Abstract:
Le lieu de creation d'une innovation est l'entreprise. Les innovations sont realisees dans des projets de developpement technologique. Quels sont les facteurs qui determinent l'innovation ? la methodologie de recherche s'appuie sur des comparaisons interentreprise, intertechnologie et interprojets a electricite de france et a hydroquebec (canada). Nous mettons en evidence les determinants du processus d'innovation dans l'entreprise. Trois ensembles de variables apparaissent significatifs : la noiuveaute de l'objet technique, la valeur recherchee et les structures organisationnelles de l'entreprise. Chaque ensemble de variables induit des activites specifiques dans les projets de developpement. La distinction entre produit et procede ne correspond pas a une realite du developpement. L'innovation est donc un processus dont l'entreprise dans son ensemble constitue le principe createur puis valorisateur. Les implications economiques des resultats de la recherche propose une redefinition des infrastructures technologiques et concurrentielles. L'infrastructure technologique est basee sur les competences de l'entreprise issues d'un processus de developpement technologique qui sort largement du cadre de la r-d. L'infrastructure de concurrence est etablie sur l'incorporation dans l'innovation des besoins des clients (valeur fonctionnelle), sur l'integration dans les innovations des competences de l'entreprise (valeur competitive) et sur la direction de l'innovation sur le long terme (valeur strategique)<br>Technological innovation is created in the firm. Innovations are elaborated in technological development projects. Which factors are determinating innovation ? the research methodology is based on interfirms, intertechnologies and interprojects comparisons in edf france and in hydroquebec canada. The thesis enlights three sets of significant variables : technical object newness, product value and firm's organisational structures. Each set induces specific activities in development projects. Also, there is no distinction between process development and product development in the projects. Innovation is a processus where the whole firm generates the principles of creation and valorization. The research results involve economically a new definition of technological infrastructure and competition infrastructure. The technological infrastructure is based upon firm's competencies coming from a technological development process larger than just r-d. The competition infrastructure is based upon client's need integration in innovation (usage value), firm's competencies integration in innovation (competitive value) and long term direction of innovation (strategic value)
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
16

Fevret, Jean-Marc. "Le Liban face au développement (1948-1972) - L’anémone pourprée -." Thesis, Paris Est, 2011. http://www.theses.fr/2011PEST0017.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
17

Silveira, Fontenele Raimundo Eduardo. "L'environnement dans la programmation du développement : vers une autre approche de calcul économique au nord-est brésilein." Paris 13, 1998. http://www.theses.fr/1998PA131008.

Full text
Abstract:
Apres une analyse comparative des principales methodes d'evaluation economique (les methodes prix de reference d'une part et la methode des effets d'autre part) sur leur pratique et leur legitimite dans les pvd, et en particulier dans la region nord-est du bresil, cette these presente une + nouvelle ; approche de calcul economique public. La premiere partie du travail presente les deux grandes methodes d'evaluation economique : les methodes prix de reference et la methode des effets. La deuxieme partie aborde la portee et les limites des methodes prix de reference. Nous presentons une analyse critique des experiences des methodes prix de reference menees sur le terrain, a travers les etudes realisees au bresil, et tout particulierement, dans la region nord-est. La troisieme partie de la these est consacree a la presentation d'une approche alternative pour l'analyse des projets et a la programmation du developpement : la methode des effets. Dans la quatrieme partie, nous presentons le debat entre les tenants des methodes prix de reference et ceux de la methode des effets. Apres avoir montre les avantages comparatifs de la methode des effets, nous exposerons les raisons de la predominance des methodes prix de reference, en soulignant le cas particulier des projets de developpement au nord-est bresilien. La cinquieme partie sera consacree a la prise en compte de l'environnement dans les methodes d'evaluation economique. Apres le bilan des critiques adressees aux methodes prix de reference et leur extension aux aspects environnementaux, nous presentons les dispositifs institutionnels utilises actuellement au bresil ayant pour but d'assurer la prise en compte de l'environnement dans l'analyse de projets. Finalement, l'analyse des differents contextes nous permet de proposer une methodologie pratique de calcul economique public dans le sens du developpement durable. Nous defendons le recours a une procedure participative ainsi que la prise en compte de l'environnement dans la programmation de projets de developpement. En conclusion, nous proposons l'utilisation conjointe de l'evaluation economique par la methode des effets et des etudes d'impact sur l'environnement<br>After a comparative analysis of the principal methods of economic evaluation, (shadow prices methods on one hand, effects method on the other) concerning their application and legacy in developing countries, especially in the north, east area of brazil, this thesis presents a new approach of public economics computing. The first part of this work presents the two main methods of economic evaluation : the shadow prices methods and the effects method. The second part examines the extend and the limits of shadow prices methods. We expose a critical analysis of various cases of concrete application of those methods, based on studies realized in brazil, particularly in the north-eastern region. The third part of our thesis is devoted to the expounding of an alternative approach of project analysis as well as to the development programming : the effects method. In the fourth part, we present the debate between shadow prices methods upholders and effects method upholders. We first proceed to the demonstration of comparative advantages of the effects method. Then, we will expose the reasons of primacy of shadow prices methods, enhancing the particular case of brazilian north-eastern development projects. The fifth part will be devoted to the need of taking the environment into account in economic assessment methods. We therefor proceed to an appraisal of criticism aiming at shadow prices methods, including their extension to environmental aspects. Then, we expose the institutional measures currently employed in brazil, in order to take the environment into account in development project analysis. Finally, the analysis of various contexts allows us to suggest a concrete methodology of public economics computing towards a long-lasting development. We consequently support the appeal to participative proceedings as well as to environmental consideration in development projects planning. In conclusion, we suggest the joint application of economic evaluation by the effects method and environmental impact studies
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
18

Hafdi-Idrissi, Abdelaziz. "Laproblématique du développement local au Maroc : réalités et perspectives." Paris 8, 2000. http://www.theses.fr/2000PA081861.

Full text
Abstract:
@A travers cette recherche l'auteur procède à un travail d'évaluation de la faisabilité de la mise en place d'une politique de développement local au Maroc axée sur le partenariat public-privé comme réponse au discours et au souhait de l'Etat allant dans ce sens, depuis le début des années 1990. Or, l'analyse du contexte général prouve que les conditions de sa réalisation ne sont pas réunies. Les limites posées par les dispositions de la décentralisation et les dysfonctionnements liés au système politique et administratif marocain en général (en particulier le makhzen ancien et post-colonial), cumulés avec la situation du secteur privé représentent des obstacles majeurs. Ceci met en relief l'ambigui͏̈té de la politique de l'Etat et de ses élites par rapport à l'évolution de la société. . .
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
19

Farḥāt, Fawzat. "L' impôt au service du développement du Liban." Clermont-Ferrand 1, 1985. http://www.theses.fr/1985CLF1D036.

Full text
Abstract:
Cette thèse étudie la relation qui existe entre la fiscalité et le développement économique et social du Liban. Au cours de la première partie, nous analyserons les modèles de politique et de structures fiscales spécifiques du Liban, qui ne diffèrent guère de celles des pays en voie de développement. Cela, pour mettre en évidence les caractéristiques générales les déterminant, les possibilités et les limites imposées à l’impôt en matière de mobilisation et d’allocation des ressources. Ensuite, dans la deuxième partie, nous expliquons l’utilisation de la fiscalité comme instrument de développement économique et social. Cela nous révèle que, faute d’une application efficace et d’une adaptation appropriée du dispositif fiscal, celle-ci s’avère impuissante à atteindre ses différents objectifs et à constituer un véritable moteur du développement. L’importance de l’élément fiscal est souvent négligée et peu d’efforts ont été faits pour dépasser les obstacles qui limitent son efficacité. Pour réactiver et animer la vocation de l’impôt – instrument fondamental de toute politique économique et sociale – nous avons été amenés à l’insérer dans un cadre général, par conséquent, avancer des éléments de base d’un système fiscal adéquat. Tous les éléments de la situation libanaise exigent la révolution. Pourquoi donc ne réalise-t-on pas cette révolution dans la légitimité (l’impôt) ? Sinon, ne risqueront-ils pas d’aggraver la révolution sur la légitimité ?
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
20

Foudeh, Musa. "Libéralisation financière, efficacité du système financier et performance macroéconomique : enseignements pour l'Egypte, la Jordanie et le Liban." Limoges, 2007. https://aurore.unilim.fr/theses/nxfile/default/beded111-20f0-4078-a948-fd3fea6a10f6/blobholder:0/2007LIMO1010.pdf.

Full text
Abstract:
L'objectif de cette thèse est d'analyser à travers le cas des trois pays les plus avancés dans le processus de libéralisation financière au Proche-Orient (La Jordanie, l'Egypte et le Liban) les relations entre le développement financier et le développement économique et quels seront les impacts de la libéralisation financière, Plus précisément, il s'agit de déterminer le système financier qui sera le plus efficace dans le développement économique des trois pays (système basé sur la banque ou système basé sur le marché), Notre démarche consiste au préalable à adopter une analyse quantitative des indicateurs de développement financier pour mesurer quels seront les impacts de la libéralisation financière et appréhender la place occupée par chaque composante du système financier, Pour répondre à la question majeure, on adopte un modèle économétrique en coupes transversales avec pour objectif de voir l'effet effectué par les indicateurs financiers sur le taux de croissance du PIB à long terme, Nous utilisons les MCO pour estimer les coefficients des variables explicatives, Les influences des variables financières sont estimées séparément dans cinq régressions différentes<br>The objective ot this thesis aims to study through the case of the three most advanced countries in the processus of financial libéralization in the Middle East (Egypt, Jordan and Lebanon) the relation between financial development and economic devlopment, Precisely,it aims to determine which financial system is the most efficient in the development of the economiy in these developping countries (the financial system based on banks or that based on markets)? Our method consist to adopt a quantitative analysis of the indicators of financial development to measure the impact of financial liberalization and to apprehend the place occupied by each component of of the financial system, We have adopted an econometric model (cross country regression) and we have used OLS method in order to test the effects of financial development on economic growth and to verify which financial system has more influences on the economic growth rate of the long period,. The influences from financial variables are estimated separately in five different regressions
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
21

Hajj, Jimmy. "Le rôle des oligarchies communautaires dans le développement local : étude des représentations dans le caza de Jezzine." Thesis, Université Grenoble Alpes (ComUE), 2019. http://www.theses.fr/2019GREAH024.

Full text
Abstract:
Trois décennies ont passé depuis l’accord de paix entre les Libanais au terme de la guerre civile commencée en 1975. L’accord de Taëf a adopté l’application de la décentralisation administrative pour favoriser le développement local au Liban. Les conférences internationales de financement du Liban (Paris 3, CEDRE, …) qui ont généré des dons et des prêts conditionnés à des réformes structurelles dont une nécessaire gouvernance locale fait partie afin de renforcer la participation des municipalités et des habitants.Ce développement économique des territoires régionaux libanais dépend du pouvoir des familles claniques féodales. Depuis des siècles, ces anciennes familles détiennent les ressources de production et ont la mainmise sur la gouvernance territoriale. Ces familles se partagent le territoire du Liban et leurs tractations conditionnent les règles d’une démocratie consensuelle. Chaque famille gouverne son fief et joue le jeu des influences politiques et de la protection de sa communauté confessionnelle pour influencer les instances politiques nationales. La logique communautaire de la société libanaise avec sa mosaïque de 18 groupes confessionnels répartis sur un petit territoire est entretenue par les familles claniques qui se présentent comme les protectrices de leur communauté. Le clientélisme est leur moyen de leur maintien au pouvoir. Dans cette perspective, ce système de gouvernance est devenu pour les politiciens un leurre sociopolitique.Notre thèse contribue à une lecture socio-politico-économique de l’influence de ces grandes familles sur le développement économique du caza de Jezzine.Dans le cadre de cette recherche on étudie l’application des notions de gouvernance territoriale, de décentralisation, des autorités traditionnelles ainsi que celle du développement économique local. Après une analyse de la littérature existante sur ces thèmes, nous avons conduit une analyse en deux volets afin de construire un modèle avec les variables impliquées dans le développement à Jezzine : une étude qualitative exploratoire par l’analyse d’entretiens avec des représentants de la société jezzinoise et une étude quantitative confirmatoire par questionnaire. Cette thèse éclaire la dynamique sociopolitique territoriale des familles claniques féodales à Jezzine, mais aussi les liens avec la gouvernance nationale. Le modèle final obtenu comprend 20 variables indépendantes et montre que ces grandes familles claniques forment une variable médiatrice pour expliquer le développement économique local du caza de Jezzine. Ceci nous permettra d’élaborer des pistes sur l’impact d’une telle démarche de décentralisation appliquée au Liban<br>Three decades have passed since the peace agreement among the Lebanese at the end of the civil war, started in 1975. The Taef agreement adopted the administrative decentralization to promote local development in Lebanon. The international fundraising conferences for Lebanon (Paris 3, CEDRE, ...) that generated donations and conditioned loans linked to structural reforms such as a necessary local governance to strengthen the participation of municipalities and inhabitants.This economic development of Lebanese local territories depends on the power of feudal clan families. For centuries, these ancient families hold the means of production and have control over the local governance. The territory of Lebanon is controlled by these families, their alliances, and their political confessional practices called by them a “consensual democracy”. Each family gains its political influences over the national political authorities through its objective of “protecting its confessional community”. So, the community-based logic of Lebanese society with its mosaic of 18 sectarian groups spread over a small territory is maintained by the clan families who present themselves as the protectors of their community. Political patronage is their way of keeping them in power. In this perspective, this system of governance has become for Lebanese traditional politicians a socio-political decoy.Our thesis contributes to a socio-politico-economical reading of the influence of these large families on the economic development of the caza of Jezzine.We studied the implementation of the notions of territorial governance, decentralization, traditional authorities as well as local economic development. After an analysis of the existing literature on these topics, we conducted two-part analysis to build a model with the variables involved in the development in Jezzine: an exploratory qualitative study conducted through interviews with the representatives of Jezzine society, and a confirmatory quantitative questionnaire-based study. This thesis illuminates the socio-political territorial dynamics of the feudal clan families in Jezzine, and their interrelations with the national governance. The final model obtained includes 20 independent variables and shows that these large clan families form a mediating variable to explain the local economic development of the caza of Jezzine. This will allow us to elaborate on the impact of such a decentralization process applied to Lebanon
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
22

Estephan, Charbel. "Les politiques publiques au Liban : instruments juridiques et moyens pour un développement durable." Thesis, Artois, 2014. http://www.theses.fr/2014ARTO0303.

Full text
Abstract:
Ce travail a consisté à mettre en relief les instruments juridiques et les mesures étatiques que le Liban devrait adopter pour réaliser des pas substantiels sur le chemin du développement durable. Plusieurs domaines d’investigation probants et pertinents ont été choisis: les privatisations, l’environnement, le secteur bancaire, le tourisme, l’habitat, l’énergie et l’eau. L’objectif majeur a été d’évaluer les politiques publiques en cours et faire des propositions critiques susceptibles de contribuer à l’œuvre du législateur libanais.Diverses disciplines ont été considérées pour apporter à notre problématique des éléments d’analyse dans le champ de leurs objets respectifs. Le droit de l’environnement et les politiques publiques ont été mis en rapport avec les questions du fonctionnement de la justice, de l’intervention des associations de la société civile, du système politique et décisionnel. Le Liban étant une société multiconfessionnelle constitutionnalisée, ceci nous a obligés à étudier les effets du communautarisme sur les questions posées et fut l’occasion d’appeler à construire au Liban une société sécularisée fondée sur le principe de laïcité. Il fallait allier les préoccupations pratiques et programmatiques avec un effort de réflexion théorique. Dans plusieurs endroits nous avons signalé que le but n’est pas de proposer des solutions magiques, mais d’essayer à travers les différents chapitres de relancer le débat avec de nouveaux sujets d’analyses et les solutions proposées, partant de notre expérience professionnelle, ainsi que des recherches effectuées.Certes la France était pour nous une référence, plutôt la référence. C’est pourquoi nous nous sommes appuyés sur l’expérience française en termes de développement durable, de privatisations, de droit de l’environnement ainsi que sur les multiples créations législatives et constitutionnelles françaises<br>This thesis consisted in highlighting the legal instruments and measures state that Lebanon should adopt to achieve substantial steps on the path of sustainable development. Several-areas of investigation and relevant evidence were selected: privatization, environment, banking sector, tourism, housing, energy and water. My major was to assess the current public polities and to make critical proposals that can contribute to the work of the Lebanese legislators.Various disciplines were considered to bring to our problematic elements of analysis in the field of their respective objects. The environmental law and public policies have been related to the issues of justice, the intervention of civil society associations, the political system and decision making. Lebanon is a multi-faith constitutionalized society; this forced us to study the effects of communalism issues on the questions studied and was an opportunity to call Lebanon to build a secular society based on the principle of secularism.We had to combine the practical and programmatic concerns with a theoretical logic effort. In many places we reported that the goal is not to provide magical solutions, but trying through different chapters to launch, starting from our professional experience as well as research that were done, new topics and analyzes solutions that serve primarily to stimulate discussion.France was for us a reference, rather the reference. That’s why we relied on the French experience in term of sustainable development, privatization, and environmental law as well as on multiple legislative and constitutional French creations
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
23

Ahizi, Dorcas. "Évaluation de la performance de projets d’aide internationale au développement : exemple de trois projets exécutés en Côte d’Ivoire." Thesis, Paris, CNAM, 2019. http://www.theses.fr/2019CNAM1226/document.

Full text
Abstract:
Les projets d’aide internationale au développement sont extrêmement divers. Ils visent des objectifs multiples, prennent des formes variées, atteignent des dimensions très différentes et se déroulent dans des contextes très contrastés. Cette extraordinaire diversité suscite un discours méthodologique extrêmement normatif. En effet, concernant l’évaluation de la performance des projets, un seul dispositif est conçu dès le démarrage des projets et de façon invariante pour toute la durée de l’action. Les outils et les techniques de ces dispositifs sont censés collecter et traiter un grand nombre d’indicateurs également identifiés dès la création des projets à partir du « cadre logique ». Ces outils et techniques sont conçus par des instances éloignées du terrain, et redevables à l’égard de bailleurs de fonds. Dans la réalité, on constate cependant que même les projets dotés de moyens conséquents peinent à maîtriser le processus d’évaluation de la performance. Rares sont les praticiens qui réussissent à mener de bout en bout une évaluation de la performance. Plus rares encore sont les projets dont les comités de pilotages utilisent réellement les données issues de tels dispositifs d’évaluation pour éclairer leur décision. Pourtant, les évaluations de la performance sont systématiquement réalisées au sein de chaque projet d’aide internationale au développement. Cette thèse se propose d’expliquer les raisons d’un tel paradoxe<br>International development assistance projects are extremely various. They have multiple objectives, take various forms and take place in contrasted contexts. This diversity causes a normative methodological discourse. Indeed, concerning the project’s performance evaluation, a single and unchangeable management tools is designed from the start to the end of project.This management tools is supposed to collect and process a large number of indicators also designed at the beginning, according to the project « logical framework ». Tools conceives far away from the project and accountable to the donors. In reality, it can be seen that even projects with substantial resources struggle to master the process of evaluating performance. Few practitioners are successful in leading an evaluation of performance. Even few are the projects whose committee leaders use, for making decision, data from such evaluation. However, performance evaluation are systematically carried out within each international development aid project. This research proposes to explain the reasons of such paradox
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
24

Piou, Elsa. "Impact et appropriation d'un programme de développement dans des districts ruraux afghans : l'articulation entre projets de développement et sociétés locales." Paris, EHESS, 2009. http://www.theses.fr/2009EHES0024.

Full text
Abstract:
La dimension politique de la relation d'aide: quelle réappropriation possible ? L'arrivée d'un projet sur un territoire modifie les relations de domination et de pouvoir existantes, donnant lieu à des tentatives de réciprocité et d'appropriation. Cette thèse porte sur les interactions et l'articulation entre sociétés locales et programmes de développement. Si ces programmes sont facteurs de changement social et de recomposition identitaire, ils suscitent également des réactions, des adaptations et des phénomènes d'appropriation, voire de rejet. L'étude de cas porte sur le Programme de Solidarité Nationale (NSP) dans plusieurs districts ruraux d'Afghanistan entre 2004 et 2008. Les programmes de développement promeuvent de nouveaux paradigmes: participation des femmes, démocratie, bonne gouvernance, accountability, etc. Une politique volontariste d'aide au développement, visant à démocratiser la société afghane, peut aboutir à des résultats contradictoires Les représentations, valeurs, stratégies, dimensions symboliques, relations humaines, qui se jouent autour d'un projet démontrent la nécessité de renouveler les politiques de « développement» mises en œuvre en Afghanistan et d'y intégrer une approche centrée sur le jeu social, autorisant l'expression de paradigmes locaux et leur discussion. Les théories du don mettent en évidence les enjeux de pouvoir existants dans toute relation humaine, l'importance de la circulation des dettes symboliques, constructrices du lien social. Les individus et les groupes se positionnent constamment en tant que donneurs et receveurs. La dignité dépend notamment de l'espace laissé pour rendre possible le contre don<br>The political dimension of the relation of assistance: which possible reappropriation? The implementation of a project on a territory modifies the existing relations of domination and power, giving place to attempts of reciprocity and appropriation. This thesis deals with interactions and articulation between local societies and development programs. If these programs are factors of social change and identity recombining, they also cause reactions, adaptations and phenomena of appropriation, even of rejection. The case study relates to the Programme of National solidarity (NSP) in several rural districts of Afghanistan between 2004 and 2008. Development policies promote new paradigms such as women participation, democracy, good governance, accountability, etc. A voluntarist development policy, aiming at democratizing the Afghan society, can lead to contradictory outcomes. The complex set of representations, perceptions, strategies, symbolic dimensions and human relations taking place in this kind of project, clearly underlines the need to reassess current "development" policies implemented in Afghanistan and to take account of the social stakes into these policies. Gift theories highlight the power stakes existing in any human relation, the importance of symbolic debts circulation, which contributes to the construction of social relations. Individuals and groups get continually the positions of donors and receivers. Dignity depends partIy on space left to make reciprocity possible
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
25

Belmahi, Mohammed. "Structures et jeux stratégiques dans la décision d'investir." Caen, 1987. http://www.theses.fr/1987CAEN0506.

Full text
Abstract:
La décision d'investir est une décision importante dans la vie des organisations qui ne peut être prise sans disposer d'un cadre de référence et sans qu'elle soit en rapport avec les objectifs traces dans leurs politiques générales. C'est une décision prise à la fois dans l'organisation et pour celle-ci; elle engage donc son avenir et son devenir. Pourquoi et sous quels effets les organisations de type "entreprise nationale moderne" (E. N. M. ), considérées comme un système ouvert et contraint, ou différentes rationalités cohabitent se décident-elles d'investir? Et en fonction de quels critères? Est-ce sous la pression de l'environnement sur lequel elles émettent et reçoivent des influences? Ou pour réaliser les aspirations de ses acteurs? Dans une perspective qui conçoit la décision d'investir: - comme l'œuvre de deux catégories d'acteurs: les analystes et les décideurs, possédant chacun leur propre projet de développement (P. P. D. ) qui oriente leurs stratégies dans l'organisation; et qu'ils espèrent réaliser en usant de leurs sources de pouvoir par le biais du système contribution-rétribution; - comme un compromis entre les contraintes émanant de l'intérieur (la trilogie: survie, pérennité et compétitivité) et de l'extérieur (environnement) pour éviter tout risque d'implosion et d'explosion. En respectant cette démarche, nous avons étudié la trajectoire du projet afin de tenter une approche stratégique de la décision d'investir<br>Investment decision is very important in the life of organizations and cannot be made without a reference frame and without refering to the objectives of their general policies. It is a decision made both in and for the organization, it engages therefore its future. Why and under which influences do the organizations (called modern national firm), considered as an open and constrained system where different rationalities cohabit, decide to invest? And according to which criteria? Is it under environnment pressure over which they receive and exert influences? Or is it to realize the aspirations of its actors. In a prospect which conceives investment decision: - as the result of the intervention of two kinds of actors: the analysts and the decision makers, each one having their own development project which gives the general orientation of their strategies in the organization. They wish to realize their develop- ment project using their sources of power through the contribution- retribution system; - and as a compromise between the constraints from inside (trilogy: survival, perenniality, competitiveness) and from outside (environment) in order to avoid any risks of implosion and explosion. According to this step, we have studied the trajectory of the project to attempt a strategic approach of investment decision
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
26

Nasser, Wafaa. "Développement Local, Construction Territoriale et Tourisme : le Cas du Liban." Phd thesis, Université de Grenoble, 2011. http://tel.archives-ouvertes.fr/tel-00927516.

Full text
Abstract:
Cette thèse aborde le problème du développement territorial dans les zones touristiques rurales et le rôle joué par le capital social poupr supporter ce dévelopement. Le cadre théorique de ce travail de recherche est illustré par l'étude de deux territoires touristiques libanais : Aley et Mzaar, qui existent dans des régions montagneuses rurales. Le choix de l'approche territoriale (ou plus précisément l'approche communautaire) nous permet d'examiner les territoires comme structures construites au fil des processus historiques jusqu'à ce qu'ils aient pris leur forme et leur organisation actuelles. Chaque territoire est une organisation socio-économique, construite à travers la mobilisation de ses ressources locales par ses acteurs locaux. Les ressources locales incluent les ressources naturelles, culturelles, humaines et les ressources physiques, tandis que les acteurs locaux sont notamment la population locale, les entreprises, les autorités et les organisations ou associations locales. Une des ressources les plus importantes dans le processus de développement territorial est le capital social. Il représente les relations formelles et informelles existantes entre les acteurs à l'intérieur et à l'extérieur d'un territoire. Ces relations correspondent à des réseaux qui ont des influences positives sur le développement socio-économique du territoire. Le capital social peut prendre plusieurs formes telles que le bonding, le linking et le bridging. Les relations qui construisent ces formes de capital social sont caractérisées par l'existence de valeurs et des normes tels que la confiance et le civisme. Cette thèse s'est intéressée particulièrement à : L'étude des processus de construction territoriale des territoires libanais choisis et à la structure actuelle de leurs systèmes touristiques. Pour ce faire, nous avons traité les premières étapes de construction de ces systèmes touristiques ainsi que les processus de leur évolution jusqu'à leur état actuel. L'étude de l'effet du capital social sur le développement touristique dans les deux territoires. Pour ce but, nous avons en premier lieu construit un modèle statistique qui représente la relation entre les différentes formes du capital social et le niveau de vie des individus. Et en deuxième lieu, nous avons comparé les niveaux de développement touristique entre les deux territoires avec les niveaux de capital social qu'ils possèdent, pour pouvoir construire une conclusion concernant l'effet du capital social sur le développement touristique territorial. L'analyse de l'effet de capital social sur le développement et sur le niveau de vies des individus est faite à travers ses formes structurelles (le bonding,le linking et le bridging) et ses formes fonctionnelles (le civisme et la confiance). Le but de cette décomposition est de découvrir si ce sont justement les formes structurelles du capital social (les réseaux au sein de ces formes) qui expliquent cette différence de développement, ou bien si ses aspects fonctionnels qui affectent plus fortement cette différence. À la fin de la thèse, nous faisons une analyse SWOT de la situation générale du tourisme dans les territoires périphériques libanais. L'analyse porte ici sur les forces et les faiblesses de ce secteur ainsi que sur ses opportunités et menaces pour le développement. Nous suggérons enfin des procédures qui peuvent être mises en place dans le cadre d'une stratégie de développement pour ces deux territoires. La valeur ajoutée de notre travail est qu'il dépasse l'étude du capital social comme un concept global ; il s'attache plutôt à étudier les différents éléments de ce capital et leur impact sur le niveau de développement des territoires touristiques libanais (un pays en développement). Cela nous permettra enfin de voir s'il existe une différence, en termes d'effet du capital social sur le développement, dans les pays pauvres comme le Liban et dans les pays riches comme la France et l'Italie.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
27

Nguer, Alioune Abi Taleb. "Les projets internationaux de pêche au Sénégal : l'aide extérieure au développement des pêches au Sénégal." Montpellier 1, 1987. http://www.theses.fr/1987MON10038.

Full text
Abstract:
Nous entendons par "projets internationaux de peche" les grands projets de peche realises au senegal grace a l'assistance financiere considerable de l'exterieur. Ces projets ne sont pas etudies pour eux-memes mais bien pour evaluer la facon dont le senegal valorise ses ressources halieutiques, pour evaluer aussi son degre d'autonomie en matiere de politique des peches. A la lumiere des enseignements tires des etudes de cas, il conviendra de proposer l'organisation d'une cellule "projets, suivi du secteur et marches internationaux", contribution a un veritable manuel de protocole d'analyse des projets<br>We mean by "international fishery projects" the big fishery projects realised in senegal with thanks to considerable financial assistance of the exterior. These projects are not surveyed in themselves but in view of evaluation the way by wich senegal valuates its fishing resources, for evaluation also its level of autonomy in fishery policy matters. In the light of the teachings developped in cases studies, we must propose the organisation of a division "projects, sector survey and international markets", contributing in a real manual guide of a projects analysis protocol
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
28

Ba, Abdou Yero. "La Mauritanie et les défis du développement : étude d'ensemble et stratégie alternative." Nice, 1992. https://tel.archives-ouvertes.fr/tel-01063215.

Full text
Abstract:
Au lendemain de son indépendance et à l'instar de nombreux Etats africains, la Mauritanie se devait de faire face à des défis, puissants obstacles à un developpement véritable. Pour se faire, des politiques avaient été initiées, des strartégies de développement adoptées. Trois décennies après, le bilan que l'on peut dresser de la situation mauritanienne n'est guère brillant si l'on se réfère aux conditions de vie des populations. Une analyse d'un certain nombre de facteurs nous aura permis d'avoir une idée plus ou moins précise sur les acquis des différentes politiques mais aussi de relever les insuffisances constatées. Sur la base de ces éléments et en tenant compte des ressources du pays et de la nature de la société, il nous a semblé nécessaire et urgent de préconiser une autre alternative dont l'objectif prioritaire sera d'axer tous les efforts vers la satisfaction des besoins essentiels de l'homme mauritanien. L'adaptation de cette stratégie au cas mauritanien nécessite au préalable la résolution de certains problèmes qui entravent l'évolution de la société mauritanienne aujourd'hui ecartelée, divisée. Notre objectif est de démontrer à la lumière des expériences de developpement constatées, qu'il est grand temps de s'intéresser au sort de milliers d'hommes, de femmes et d'enfants en proie aux maladies, à la famine, à l'analphabetisme. Le rétablissement d'un Etat de droit, la participation populaire et l'adaptation de cette stratégie au pays sont des éléments de nature à atténuer les souffrances des populations à majorité rurale. C'est l'objet de notre étude.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
29

Chagneau, Vincent. "Pour une maîtrise de l'information stratégique dans le développement des projets internationaux : essais de modélisations chez EDF." Poitiers, 2006. http://www.theses.fr/2006POIT3006.

Full text
Abstract:
Confronté à une dimension informationnelle et communicationnelle, l'équipe-projet peut aboutir aux objectifs assignés dans le projet par la prise en compte de l'information stratégique. A partir d'une direction de développement de projet et dans le cadre d'une recherche appliquée dans l'entreprise (CIFRE), il a été demandé de mettre en évidence des propositions d'élaboration d'une maîtrise de l'information stratégique. Ce champ d'étude constitue un apport non seulement aux modes de développements des projets, sublimant les approches autour de la technique et de la finance. Il se situe aussi comme un élément de compréhension supplémentaire de l'environnement en lien avec les domaines de l'intelligence économique et du knowledge management. L'analyse s'appuie sur une étude de onze projets. Les propositions en faveur d'une maîtrise de l'information stratégique sont issues d'un questionnaire semi-ouvert adressé aux décideurs du projet. L'espace-projet est conceptualisé comme un système de partie-prenante en raison de son effet centropetrique par la constitution d’un espace d'interaction spécifique qui permet de décrypter les mouvements stratégiques, de formaliser des propositions d'élaborations et une compréhension du jeu d’acteur. La construction de cette approche du développement a caractérisé des liens avec la création stratégique ou la connaissance interactive de l'environnement. Elle met en évidence une démarche heuristique pour les décideurs opérationnels ou analytiques des organisations<br>Confronted with an informational and communication dimension, the team-project can lead to the objectives assigned in the project by the taking into account of strategic information. From a direction of development of project and within the framework of an industrial research in company (CIFRE), it was asked to highlight proposals for a development of a control of strategic information. This field of study constitutes a contribution not only with the modes of developments of the projects, sublimating the approaches around the technique and of finance. It is also located like an additional element of comprehension of the environment in bond with the fields of the competitive intelligence and the knowledge management. The analysis is based on a study of eleven projects. The proposals in favour of a control of strategic information result from a half-open questionnaire addressed to the decision makers of the project. The space-project is conceptualised as a system of partfascinating because of its effect centropetric by the constitution of a specific space of interaction which makes it possible to decipher the strategic movements, to formalize proposals for developments and a comprehension of the play of actor. The construction of this approach of the development characterized bond with strategic creation or the interactive knowledge of the environment. It highlights a heuristic step for the operational or analytical decision makers of the organizations
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
30

Tarabah, Amir. "Crises, émigration et développement spontané au Liban : l'aménagement du site de Qaraoun dans la Beqaa." Paris 1, 1992. http://www.theses.fr/1992PA010544.

Full text
Abstract:
Les problèmes de développement au Liban datent d'une époque précédant à la guerre civile. Les structures sociales et économiques basées sur le libéralisme absolu, ont créé des inégalités régionales. L'exode rural a provoqué la dislocation des régions périphériques quant aux mode de vie et systèmes de production. Néanmoins, le phénomène d'émigration a contribué à l'amélioration des niveaux de vie des résidents, et génère un processus de développement spontané et une nouvelle configuration sociale qui compte exclusivement sur l'initiative individuelle. Après la guerre, avec la recherche de la paix au Liban, la planification ne doit pas ignorer la relation entre crises et émigration; et d'un autre côté, entre les conséquences de l'émigration et le développement spontané. D'où la politique économique doit tenir compte du fait que les aspects conjoncturels soient devenus structurels. Il s'agit d'une nouvelle réalité, sur laquelle nous devrions fonder toutes nos théories sur la construction du Liban<br>The development problems in Lebanon date from an epoch preceding the civil war. The social and economical structures, based on the absolute liberalism, have created regional inequalities. The rural depopulation induced dislocation of peripheral regions as for the way of life and production systems. Nevertheless, the phenomenon of emigration has contributed to improve residents standard of living and generated a spontaneous development process, and a new social configuration which depends exclusively on individual initiative. After war, in the search of peace in Lebanon, planning should not ignore the relationship between crises and emigration; and on the other hand, between emigration consequences and spontaneous development. So, economical politic should consier the fact that conjunctural aspects have become structural ones. It is a question of a new reality, on which we should build all our theories about Lebanon construction
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
31

Gouttebel, Jean-Yves. "L'apport du consultant au développement territorial par l'ingénierie." Poitiers, 2009. http://www.theses.fr/2009POIT5031.

Full text
Abstract:
L'évolution récente du développement territorial a contribué à conférer au consultant un statut territorial. Sous la pression de trois séries de facteurs (structurels, institutionnels et fonctionnels), les collectivités locales apparaissent comme des acteurs leaders en matière de développement des territoires. La globalisation, d'une part, la décentralisation d'autre part, contribuent à consacrer un principe souvent énoncé: "penser global, agir local". C'est bien là que le consultant trouve sa place pour accompagner l'action des collectivités, par son apport en termes d'ingénierie. Les observations qui résultent de différentes enquêtes mettent en évidence une croisssance du marché du conseil, une demande accrue des institutions territoriales, mais aussi l'attente d'une offre qualitativement plus performante. Pour les acteurs publics locaux, le consultant constitue à la fois une ressource externe capable capable d'apporter un regard nouveau et une ingénierie adaptée. Ainsi, on voit le consultant se présenter comme un acteur à part entière du développement territorial, agissant sur trois registres : co-fondateur de l'ingénierie, co-constructeur de la stratégie et copilote du projet de développement. Toutefois, ce positionnement du consultant suggère une autre question, celle de la frontière entre les domaines respectifs du savoir et du pouvoir. Si le consultant, en accompagnant le décideur, marque forcément le choix final de son empreinte, il convient de délimiter le rôle de chacun et d'aménager les espaces de coopération de chacun en vue d'optimiser le partenariat<br>Recent trends in territorial development have contributed to conferring consultants with a particular status. Owing to the combines pressure of three groups of factors (structural, institutional and functional), local authorities now appear as key players in the field of territorial development. Globalizationon the one hand , and decentralization on the other, have led to the sanctification of the often expressed principle "think global, act local". Indeed, this is where the consultant can so usefully contribute his engineering to support the initiatives of local authorities. The conclusions of different surveys highlight the fac that the consultancy market is growing, with increaseddemand expressed by territorialinstitutions, along with greater expectations for better quality and performance. In the eye of local protagonists, the consultant represents both an external resource capable of shedding new light and contributing pertinent engineering. For this reason, we can see consultants presenting themselves as fully fledged players in territorial development, acting in three areas: co-founders of the engineering, co-builders of the strategy, and co-pilots in the development project. Nevertheless, this positionning of the consultants begs another question, that of the borderline between the respective domains of knowledge and power. Whereas the consultant, by accompanying the decison-maker, inevitably leaves his stamp on the final choice, it is important to outline the role of each party and to work out cooperation frameworks that will optimize the partnership
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
32

Garnier, Estelle. "« Une approche socio-économique de l’orientation des projets de recherche en chimie doublement verte »." Thesis, Reims, 2012. http://www.theses.fr/2012REIME002/document.

Full text
Abstract:
La montée en puissance de la problématique environnementale conjuguée à la problématique de la « fin des ressources fossiles », oriente depuis près de deux décennies le secteur de la chimie vers de nouvelles pratiques et de nouveaux produits plus durables. En particulier se développent de nouveaux produits et process basé sur la ressource renouvelable qu'est le végétal. C'est ce que nous appelons la Chimie Doublement Verte (C2V) (Nieddu et al. 2010).Partant d'une demande initiale de production de « feuille de route » et d'identification de « dominant design» (entendu comme voies technologiques dominantes) pour ce nouveau secteur de la part des chimiste afin d'orienter leurs programmes de recherche, l'idée de départ de cette thèse était de tester le schéma « exploration/exploitation » d'un sentier de transition proposé par l'approche « transition to sustainable management ». Il s'agissait de le tester, en modifiant la perspective pour traiter ce modèle en termes de construction de représentation du futur de ce secteur. L'intérêt de ce résultat de diversité est qu'il nous fait revenir sur le modèle canonique qui est implicitement construit autour du passage d'un régime socio-technique dominant fondé sur un artefact unique à un autre régime socio-technique dominant fondé sur un autre artefact unique. Ce résultat nous suggère donc un enrichissement de ce modèle canonique par une représentation prenant en compte la possibilité d'un nouveau régime socio-technique d'une autre nature. Régime dont la caractéristique principale serait la nécessité du maintien d'une diversité des artefacts<br>Since the last two decades the rise of environmental concerns leads to the sector of chemistry to develop new practices and new products. In particular, new products and processes based on biomass as renewable resources are developed. This is what we call the Doubly Green Chemistry (2GV) (Nieddu et al. 2010).Starting from an initial request for production of "roadmap" and identification of "dominant design" (understood as dominant technological paths) for this new sector from the chemist to guide their research programs, the start idea of this thesis was to test the scheme "exploration / exploitation" of a transition path proposed by the "transition to sustainable management" approach. The main idea it was to test this approach by changing the perspective to deal with this model in terms of representation constructions of the future of this activitie.The work has put forward a variety of representations of the douly green chemistry who settled in the time until the finest level (that of the laboratory). The interest of this result of diversity is that it brings us back to the canonical model that is implicitly built around the transition from a dominant socio-technical regime based on a single artefact to another dominant socio-technical regime based on a another unique artifact.In our case oil and its refinery replaced by biomass and its biorefinery.This result suggests an enrichment of model canonical representation taking into account the possibility of a new socio-technical regime of another nature. Regime whose main characteristic is the need of maintaining a diversity of artifacts
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
33

Dupin, Patricia. "L'équilibre des forces entre les résultats des projets d'intelligence compétitive et les aptitudes professionnelles identifiées." Phd thesis, Université du Sud Toulon Var, 2009. http://tel.archives-ouvertes.fr/tel-00494919.

Full text
Abstract:
Cette étude, dont le début s'initia avec la pratique en consultation stratégique il y a dix ans, aboutit dans la thèse qui veut démontrer que chaque organisation présente une originalité qui la rend singulière, et que cela dépend de la force des talents qui la composent. Il nous est alors démontré que les résultats que cette étude obtient dépendent de l'ensemble des profils professionnels de ces talents-là, associé à leur alignement selon la stratégie et les objectifs tracés pour les affaires dans leur secteur de performance et leur marché. Voilà pourquoi nous pouvons conclure que l'utilisation du concept d'équilibre de forces dans le domaine de l'Intelligence économique enrichit le dossier de tendances et d'importances pour les prises de décisions les plus réussies, celles qui apportent de meilleurs résultats pour les affaires concernées, y compris des sauts d'évolution. L'étude conclut aussi que, conformément aux résultats pratiques analysés, le niveau de développement durable de l'entreprise dans le temps sera plus consistant lorsque le balancement sur les foyers utilisant actuellement des actions qui valorisent le passé réaffirment le présent et construisent un avenir s'avèrant, lui aussi, également important. Pour comprendre cette perception concluante, nous est apportée une idée explicative et didactique qui facilite la vision des interactions internes et externes. De cette manière, l'organisation est décomposée en trois piliers (appelés foyers), chacun possédant différentes potentialités, leur ensemble pouvant impacter les uns sur les autres avec des intensités différentes, étant possible de comprendre lesquels sont les facteurs qui servent d'intermédiaires pour la force de chacun. Après les expériences pratiques ayant utilisé ce principe, il nous a été possible de comprendre aussi, que, chaque fois qu'une organisation atteint son bilan idéal de forces, elle obtient des sauts naturels d'évolution dans les résultats où le talent humain est démontré, et cela avec un niveau d'effort exécutif minimum. L'effort excessif est dû, dans ce cas, aux besoins de dépense d'énergie supplémentaire pour essayer de compenser le désalignement. Toute organisation qui a utilisé un très grand effort pour atteindre à ses objectifs, ne possède pas de bilan de forces dans le panneau de diagnostic appliqué. Dans 100% des cas étudiés, la stratégie possède poids de puissance de levier et l'étude expérimentale démontre qu'il est possible aux entreprises de prendre conscience de leur actuelle capacité de forces et de leur besoin en puissance de levier. Cela nous paraît évident, mais, comme les organisations dernièrement sont décrites de forme si «autonomes» et «vivantes», il devient important de souligner que, celui qui remarque est toujours l'être humain, c'est-à-dire la capacité stratégique est humaine, jamais organisationnelle. L'Intelligence économique ou compétitive est humaine et donc considérée dans cette étude du point de vue de son origine biologique, psychologique et socioculturelle et de sa façon d'opérer et d'apercevoir dans le monde. Tous les travaux issus d'autres domaines, tels que l'économie, la gestion ou la technologie de l'information, sont les bienvenus, ici, comme complémentaires au scénario économique, au système capitaliste et aux demandes de chaque affaire.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
34

Abou, Shakra Nassam. "L'impact de la Fintech dans la restructuration du secteur bancaire au Liban." Thesis, Amiens, 2019. http://www.theses.fr/2019AMIE0069.

Full text
Abstract:
Le secteur bancaire libanais est (re)devenu aujourd'hui au centre de la dynamique économique du pays. Cette attention est la première depuis plusieurs décennies, avant les conflits qui ont marqué le Liban. Parallèlement, les innovations technologiques et le développement des services financiers semblent façonner le secteur bancaire libanais. Entre contraintes et opportunités, un quasi modèle libanais se dessine. Il est marqué par le passé du pays mais aussi et surtout par ses spécificités économiques, sociales (sociétales) et politiques. C'est ainsi que les nouvelles technologies financières (Fintech) sont intervenues au Liban en repensant, voire en réinventant, son secteur financier pourtant complexe. La FinTech se traduit par des innovations de services dans le secteur bancaire qui, suite à la mondialisation, visent à uniformiser les modalités de travail, à renforcer les relations internationales, ainsi qu'à faire du monde financier un réseau global en réduisant les distances et en accélérant les échanges. Cependant, le développement effréné de ces innovations laisse beaucoup de questions en suspens et nous tenterons d'y apporter des réponses, notamment pour ce qui concerne le Liban. Au-delà des interrogations au sujet de l'intérêt que portent les entreprises libanaises à ces technologies financières, de nombreuses autres questions s'imposent : Quel avenir pour ces innovations financières au Liban ? Quelles sont les limites -raisons- qui empêchent les banques libanaises d'augmenter la réception de l'innovation financière et son adoption au Liban ? Quelles sont les craintes des banques libanaises concernant la désintermédiation et l'évolution de la FinTech ? Quelle est l'influence du développement des modes de paiement sur l'économie ? Quelles sont les retombées de l'évolution de la FinTech au Liban et quelles sont les dimensions informelles au Liban qui retardent cette évolution ?... La thèse sera divisée en deux parties. La première partie présentera les bases théoriques de notre travail et sur lesquelles nous baserons notre deuxième partie qui sera consacrée aux spécificités financières libanaises et à la place de la FinTech au Liban. Nous nous intéresserons à étudier les adaptations et les applications de la FinTech au Liban par rapport à la FinTech internationale. Nous verrons d'une part, si les banques répondent aux besoins de leur clientèle, et si l'intégration de la FinTech leur constitue une source de retombées positives. D'autre part, nous analyserons l'attitude des directeurs des grandes entreprises libanaises face à la FinTech, étant donné que ces directeurs transmettent les services à leurs employés et clients, en la reliant à la politique et à l'économie cachée au Liban. Nous avons mené des entretiens auprès des directeurs et des responsables des banques au Liban, pour mettre l'accent sur les bénéfices et les difficultés dans les banques ainsi que sur leur vision vis-à-vis du développement de la FinTech au Liban. Ensuite, nous présenterons la banque libanaise, pionnière dans l'innovation des services, qui s'intéresse à l'innovation et à la modernisation de son secteur : la Banque Audi. Enfin, nous désirons connaître les retombées la FinTech sur le secteur de la finance et plus généralement sur l'économie libanaise. Notre analyse traitera des informations qualitatives et quantitatives, quant à l'analyse des obstacles et les clés du succès de la FinTech, ce qui aboutit à l'accroissement des retombées positives sur les banques<br>The Lebanese banking sector has become the center of the country's economic dynamics today. This attention is the first for several decades, before the conflicts that marked Lebanon. At the same time, technological innovations and the development of financial services appear to be shaping the Lebanese banking sector. Between constraints and opportunities, a quasi Lebanese model is emerging. It is marked by the past of the country but also and especially by its specific economic, social (societal) and political. This is how the new financial technologies (Fintech) intervened in Lebanon by rethinking or even reinventing its complex financial sector. FinTech translates into service innovations in the banking sector that, following globalization, aim to standardize working arrangements, strengthen international relations, and make the financial world a global network by reducing distances and by accelerating the exchanges. However, the unbridled development of these innovations leaves many questions unanswered and we will try to provide answers, especially with regard to Lebanon. Beyond the questions about the interest of Lebanese companies in these financial technologies, many other questions are needed: What future for these financial innovations in Lebanon? What are the limits-which- prevent Lebanese banks from increasing the reception of financial innovation and its adoption in Lebanon? What are the fears of Lebanese banks concerning the disintermediation and evolution of FinTech? What is the influence of the development of payment methods on the economy? What are the consequences of FinTech's evolution in Lebanon and what are the informal dimensions in Lebanon that are delaying this evolution? The thesis will be divided into two parts. The first part will present the theoretical bases of our work and on which we will base our second part which will be devoted to the financial specificities of Lebanon and instead of FinTech in Lebanon. We will focus on studying the adaptation and application of FinTech in Lebanon compared to FinTech International. We will see, on one hand, whether banks meet the needs of their customers, and whether the integration of FinTech is a source of positive spin-offs. On the other hand, we will analyze the attitude of the directors of the big Lebanese companies against the FinTech, since these directors transmit the services to their employees and customers, by connecting it to the politics and the hidden economy in Lebanon. We conducted interviews with the directors and heads of banks in Lebanon, to highlight the benefits and difficulties in banks as well as their vision vis-a-vis the development of FinTech in Lebanon. Then, we will present the Lebanese bank, a pioneer in service innovation, which is interested in the innovation and modernization of its sector: Banque Audi. Finally, we want to know the spinoffs FinTech has on the financial sector and more generally on the Lebanese economy. Our analysis will deal with qualitative and quantitative information, as well as the analysis of barriers and the keys to the success of FinTech, which leads to increased positive impact on banks
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
35

Dadsetan, Mohammad Mehdi. "L'autoritarisme du pouvoir politique et le "sous-développement" économique en Iran." Lille 1, 2003. https://pepite-depot.univ-lille.fr/LIBRE/Th_Num/2003/50377-2003-11-12.pdf.

Full text
Abstract:
L'échec des projets dits du développement depuis la deuxième guerre mondiale, considérés dans toutes les instances internationales comme l'issue indispensable aux problèmes des pays sous-développés, suscite des réflexions. Notre thèse insiste sur le point commun de tous ces projets à savoir la nature autoritaire de leur méthode d'application et l'absence d'éthique. La caractéristique majeure de ces projets selon Amartya Sen est qu'ils s'intéressaient avant tout "aux questions logistiques plutôt qu'aux fins ultimes ou à la recherche du "bien de l'homme". Partant de ce constat et en bénéficiant du recul historique sur l'évolution des théories économiques du développement, nous avons formulé notre hypothèse selon laquelle, le "facteur étatique" ou autrement dit les raisons socio-politiques constituent la cause principale du "sous-développement".
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
36

Tannous, Antoine. "Les facteurs de satisfaction et les attentes actuelles et futures des consommateurs des supermarchés et des hypermarchés de Tripoli et de ses environs proches." Paris 13, 2007. http://scbd-sto.univ-paris13.fr/secure/ederasme_th_2007_tannous.pdf.

Full text
Abstract:
Cette recherche étudie les facteurs de satisfaction et les attentes actuelles et futures des consommateurs du Liban nord des enseignes de distribution type supermarché et hypermarché. Plusieurs critères de satisfaction et d’attente sont identifiés dans ces domaines : l’assortiment et son évolution à l’européenne ; le service à l’intérieur du magasin et à l’extérieur du magasin ; l’identification des profils des consommateurs (relationnel, transactionnel ou hédoniste) pour améliorer la relation avec eux et ainsi que l’offre ; la distribution en ligne ; l’évolution et l’innovation dans le concept de la distribution. Nous avons utilisé la démarche hypothético déductive pour résoudre notre problématique. Les principaux résultats montrent l’influence de ces critères sur la satisfaction des ménagères.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
37

Gallai, Nicola. "Evaluation économique de l'impact des insectes pollinisateurs sur l'agriculture européenne." Montpellier 1, 2009. http://www.theses.fr/2009MON10036.

Full text
Abstract:
La pollinisation entomophile est un service écosystémique qui semble aujourd’hui menacé alors qu’il contribue à la reproduction sexuée d’une majeure partie de la flore sauvage et cultivée. Cette thèse a pour objet l’évaluation économique de l’impact de ce service sur l’agriculture. Une revue de littérature nous a permis de dégager trois questions majeures liées à cette problématique : Quelle est la contribution des insectes pollinisateurs à la production agricole mondiale ? Comment va évoluer la vulnérabilité de l’agriculture dans les prochaines décennies ? Quel sera l’impact d’un déclin des insectes pollinisateurs sur le bien être social ? A l’aide d’une approche technico-économique, nous avons évalué la contribution de ce service à l’agriculture mondiale à 153 milliards d’euros en 2005, ce qui représentait alors 10% de la valeur totale de la production agricole mondiale utilisée pour l’alimentation humaine. Les conséquences d’une disparition des pollinisateurs sur le bien être social ont été modélisées à l’aide d’un équilibre partiel et estimées entre 228 et 310 milliards d’euros selon que l’élasticité prix de la demande était, respectivement, de -1,2 et -0,8. Pour avoir une vision dynamique, nous avons ensuite simulé l’évolution de la contribution de ce service sur l’agriculture européenne à l’aide de plusieurs scénarios d’utilisation des sols. Nous montrons que la contribution des pollinisateurs ne va pas diminuer dans le siècle à venir quel que soit le scénario réalisé. Enfin nous étudions l’impact d’une perte du service de pollinisation dans le cadre d’un équilibre général où nous mettons en relation deux consommateurs qui se partagent deux biens produits chacun par une firme dont l’un dépend des pollinisateurs et l’autre non. Cette analyse montre que la substituabilité entre les deux marchés permet d’atténuer les pertes de bien-être social. Elle montre aussi que lorsque la distribution des revenus est liée aux différents produits, l’importance relative donnée dans la société aux industries liées à ces produits affecte les pertes de bien-être social consécutives au déclin des pollinisateurs qui peuvent alors même s’annuler<br>Insect pollination is an ecosystem service that is threatened, though it contributes to the sexual reproduction of most of the wild and cultivated flora. This work aims to assess the impact of this service on agriculture. Fom a literature review, we identified three major questions related to this issue: What is the contribution of pollinators to agricultural production worldwide? How will the vulnerability of agriculture change during the coming century? What will be the impact of a pollinator decline on social welfare? Using a technical-economic approach, we valued the contribution of this service to world agriculture at 153 billion euros in 2005, which represented 10% of the total value of world agricultural production used for human food. The consequences of a pollinator loss on social welfare were modeled using a partial equilibrium and estimated between 228 and 310 billion euros based upon a price elasticity of demand of -1. 2 and -0. 8, respectively. To assess future trends, we simulated the evolution of European agriculture under several land use scenarios, and found that the contribution of pollinators will not diminish in the next century even under the most extreme scenarios. Finally, we analyzed the impact of pollinator loss in the framework of a general equilibrium with two consumers who share two goods, each produced by a single firm with one good dependent on insect pollination and the other not. This analysis indicated that the substitutability between the two markets enabled to reduce the welfare loss. It also showed that when the income distribution is linked to the different goods, the relative importance given in the society to industries related to these goods affects the welfare loss resulting from pollinator decline and it could even become nil
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
38

Minvielle, Nicolas. "À qui sert l'aide publique au développement ? : le Japon entre altruisme, idéalisme et égocentrisme." Paris, EHESS, 2007. http://www.theses.fr/2007EHES0128.

Full text
Abstract:
La recherche part du constat de l'inefficacité de l'aide à générer des dynamiques de développement chez tous les bénéficiaires. Se pose alors la question des raisons de cet état de fait. Il en existe principalement deux: (i) les raisons relevant des récipiendaires, (ii) les raisons relevant des donneurs. Celles de la première catégorie sont articulées autour de la capacité des récipiendaires à utiliser de manière efficace l'aide. Cette approche ne nous intéresse pas ici. La question de l'efficacité de l'allocation de l'aide se pose alors et ce à deux niveaux successifs. Le premier niveau part de l'hypothèse d'une aide altruiste. Cette interrogation amène à une conclusion dérangeante : si les donneurs n'ont pas atteint leurs objectifs, ce ne peut être que par leur incompétence à identifier et engager les meilleures politiques. Un second niveau d'explication vient alors à l'esprit qui amène à construire l'hypothèse suivant laquelle les véritables motivations de l'aide ne seraient pas la recherche de l'intérêt des récipiendaires mais plutôt celle de l'intérêt des donneurs<br>The origin of this research is to be found in the observation that ODA programmes have been rather inefficient in generating dynamic development stratégies in most of the récipient countries. One can wonder about the reasons this. Two main reasons can be found: (1) the reasons that can be attributed to the beneficiaries, (2) the reasons that can be attributed to the donors. In the first category, most of the reasons are to be found in the capacity of the beneficiaries to use in an efficient way the resources that have been granted. That approach is not really within our research. Then, the efficiency of ODA can be questioned at two différent levels. In the first approach, aid can be regarded as a purely altruistic allocation. We then corne to a rather disturbing conclusion: if donors have not reached their targets, it may be due to their incapacity to identify and implement the best policies. Keeping in mind the fact that donors are quite able to reach the goals that have been set for themselves, we might have to look elsewhere: donors might not consider the interests of the beneficiaries of ODA, but their own interests
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
39

Plottu, Éric. "Environnement : principe et methodologie de l'evaluation hierarchique. un cadre pour le developpement durable et l'analyse de projets." Rennes 1, 1999. http://www.theses.fr/1999REN10003.

Full text
Abstract:
La problematique environnementale est complexe en ce sens qu'elle releve de trois types de problematiques de choix hierarchiquement dependantes: problematiques identitaires (de type ou d'ordre iii), strategiques (de type ii), de rentabilite (de type i). Si les questions environnementales ont evolue, avec l'elargissement spatio-temporel du champ de preoccupation des societes modernes, d'une problematique de type i (nuisances) a une problematique de type ii et iii (problematique du developpement durable), l'approche economique standard de l'environnement reduit toutes les problematiques de choix a un probleme de type 1 pouvant alors etre eclaire par le critere de l'efficience economique. Des lors, pour restituer la nature multidimensionnelle de la problematique environnementale dans la discussion des projets d'amenagement du territoire et la prise de decision publique, il convient d'elaborer un langage normatif (criteres de rationalite) et une methodologie d'evaluation de projets specifiquement adaptes aux problemes d'ordre ii et iii. La preservation de la liberte de choix comme fin en soi apparait devoir constituer la regle de comportement du decideur envisageant la problematique de l'amenagement dans une optique de developpement durable. L'axiomatisation au sein de la theorie de la decision et la traduction operatoire de la notion de liberte de choix comme fin en soi comme critere de rationalite des problematiques de type ii et iii deviennent possibles en raisonnant dans le cadre d'une logique multicritere. C'est ainsi un calcul economique multidimensionnel reposant sur ledouble langage normatif du paradigme neo-classique et du multicritere qui se trouve etre defini. Ce faisant, nous avons fonde le principe et la methodologie de l'evaluation hierarchique qui s'appuie sur ce calcul economique multidimensionnel et l'aide multicritere a la decision pour eclairer les choix identitaires, strategiques et de rentabilite souleves par les problematiques complexes.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
40

Tomety, Simon Narcisse. "Aides internationales au développement du secteur rural au Bénin : étude de l'efficacité de quelques projets d'appui techniques et financiers." Limoges, 1997. http://www.theses.fr/1997LIMO2003.

Full text
Abstract:
Les experiences de developpement rural au benin comme dans de nombreux pays africains restent dans leur ensemble decevantes. Les moyens financiers apportes par la communaute internationale ne profitent pas assez a la lutte contre la pauvrete en milieu rural. L'aide exterieure est l'otage d'une bureaucratie nationale couteuse qui entretient la corruption et le gaspillage, pourtant les besoins de financement sont enormes dans tous les secteurs. En outre, la rigidite des bailleurs de fonds ne permet pas toujours de formuler des projets pertinents bases sur les vrais besoins des populations rurales. De meme, les procedures de decaissement ne sont pas assez souples pour conduire les actions de developpement a leur rythme normal. Pour accroitre l'efficacite de l'aide, il faut axer la conception et la gestion des projets sur le niveau territorial de la sous prefecture (developpement local) avec une co-gestion etat-population. Les recents efforts pour la decentralisation au benin sont un atout serieux pour la reussite des futurs projets dans la lutte contre la pauvrete.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
41

Gholmieh, Georges. "La dette publique et la crise financière de l'Etat libanais : théorie et pratique de l'endettement public et régime appliqué au Liban (étude de droit financier et économique)." Paris 9, 1991. https://portail.bu.dauphine.fr/fileviewer/index.php?doc=1991PA090024.

Full text
Abstract:
La théorie et la pratique de l'endettement public ont évolué d'une manière spectaculaire. Les années 1980 ont été marquées, au niveau international, par la crise de l'endettement des pays du tiers monde depuis le moratoire du Mexique en 1982. Les perturbations financières et économiques internationales ont placé le monde sous le signe d'une instabilité financière de grande ampleur. Ce qui a engendré un cortège d'initiatives et de méthodes de gestion, d'ajustement, d'allègement et de réduction de la dette des pays pauvres les plus lourdement endettés dans le cadre de la "stratégie internationale de traitement de la dette". Des progrès encourageants se sont réalisés et des leçons restent à tirer. Au niveau du cas particulier et exceptionnel du Liban, les années 1980 ont été marquées aussi par la crise financière de l'Etat (recettes tendant vers zéro et dépenses tendant vers l'infini) dont l'autorité était réduite à son minimum (guerres et occupations successives depuis 1975) et le pouvoir était presque paralysé (gouvernement ne pouvant se réunir entre 1986 et 1988) ou partagé (par deux gouvernements civil et militaire qui coexistaient entre 1988 et 1990). Le recours à l'endettement public, au lieu d'être la solution à cette crise, est devenu source principale à d'autres crises et litiges ayant divers aspects et répercussions inflationnistes structurels et juridiques dans les divers secteurs, et pour lesquels des mesures exceptionnelles (d'ordre juridique, financier et économique, monétaire et bancaire) ont été prises dont celles du gouverneur de la banque centrale jouant un rôle très important.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
42

Dibandjo, Magloire. "Aspects recents de la pratique contractuelle en matiere d'investissements internationaux dans les pays en developpement : les projets d'infrastructure a financement prive." Paris 5, 1998. http://www.theses.fr/1998PA05D017.

Full text
Abstract:
Les instruments juridiques sur lesquels les ped avaient fonde leurs espoirs, pour attirer les investissements internationaux ont fait faillite. Les politiques economiques fondes sur la preeminence de l'etat ont ete incapables d'atteindre les resultats escomptes. Aujourd'hui, le secteur prive apparait seul a redynamiser l'economie des ped dans le domaine des investissements internationaux, tout en prenant en compte l'irruption de certains phenomenes macro-economiques. La mondialisation met en evidence le role fondamental des infrastructures pour une industrialisation durable et pour une competitivite. Des infrastructures peu couteuses et fiables sont indispensables pour les entreprises qui affrontent la concurrence sur les marches mondiaux ou participent a des reseaux mondiaux de production. Il est clair que l'investissement continu dans les projets d'infrastructure est un des prealables a une croissance economique durable et exerce un effet multiplicateur sur l'economie, engendrant souvent une nouvelle demande de produits et de services de la part de l'industrie locale. Dans de nombreux ped, cette prise de conscience avait conduit dans les annees 60 et 70 a la promotion de vastes programmes d'investissement realises par des entreprises d'etat. Ils ont ete finances en grande partie par des ressources du secteur public et par des prets souverains. Dans les annees 80, les crises economique et de la dette ont fortement reduit la capacite des gouvernements a se procurer des fonds pour mettre en oeuvre de nouveaux programmes d'infrastructure, et meme a maintenir en bon etat les services existants. Pour ce faire, les differents partenaires doivent repenser une nouvelle politique contractuelle en matiere d'investissements internationaux. Ces approches contractuelles reposent sur le principe selon lequel elles devraient etre utilisees par les ped comme un mecanisme d'investissement, ainsi que comme un filiere importante pour le transfert de technologie et le developpement. Plusieurs mecanismes orignaux de financement des projets fondes sur une idee relativement simple qui permet aux etats du sud de developper et d'ameliorer les infrastructures en mobilisant des ressources autres que leurs credits budgetaires et sans recourir a l'emprunt, ont ete introduits dans un nombre croissant de ped.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
43

Limbourg, Mireille. "Valorisation par les projets de développement du rôle socio-économique des femmes en Afrique dans une perspective de stratégie alimentaire : opportunisme-opportunité ?" Paris 7, 1993. http://www.theses.fr/1993PA070135.

Full text
Abstract:
1ere partie : description des criteres necessaires a l'evaluation des projets elabores pour repondre aux diverses recommandations de reconnaissance du travail des femmes et de leur integration au "developpement". Pour en assurer la reussite et eviter l'exploitation de la communaute concernee la condition sine qua non est de faire le choix d'un developpement rural integre. Des freins et obstacles politico-socio-economiques multiples lors de la realisation des programmes s'y opposent cependant. 2eme partie : seule une analyse economico-anthropologique permet de deceler l'origine et les causes des dangers, sous-jacents, d'exploitation de la communaute concernee par le "projet-femmes". C'est, en effet, en biaisant le processus naturel d'evolution des rapports de production et par la de la division sexuelle du travail (competitivite - complementarite) ceci en modifiant ou en se substituant au rapport normal des forces sociales que les premisses d'une exploitation possible se creent. 3eme partie : l'etude de cas, illustration de la variete de promoteurs et de savoir-faire dans l'elaboration de projets, ne constitue pas une base d'analyse en soi<br>1st part : description of evaluation criteria for projects launched to meet various recommendations on women's labour and their integration in the "development" process. This objectieves can be ensured and the exploitation of the concerned community can be avoid only by a clear choice of a rural integrated development. Many obstacles eitersocio-economic or political play against this will when programms are implemented. 2nd part : a thorough anthropo-economical analysis is the only way to reveal the origin and reasons of the underlying danger of the exploitation of the concerned community. In disturbing the natural evolution process of the production "relationships" and thus the sexual labour division (competitivity - complementarity) by the modification or substitution of the normal social labour's actors, the possibility of exploitation arises. 3rd part : the case studies don't constituted an analysis support but illustrate the several types of promotors and ways of elaborating projects
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
44

Eklu, Agbewonu. "L'approche régionale du développement agricole en Afrique de l'Ouest et les modalités de coopération avec la C. E. E : rôle possible d'une aide adaptée." Montpellier 1, 1990. http://www.theses.fr/1990MON10007.

Full text
Abstract:
Il s'agit d'examiner dans quelle mesure l'aide de la c. E. E. Peut contribuer a la realisation d'une politique agricole regionale en afrique de l'ouest, en supposant que cette politique puisse ameliorer la situation alimentaire en afrique de l'ouest. L'inefficacite des politiques alimentaires nationales est due, entre autres, a leur divergence ou au manque de coordination des politiques economiques dans des espaces socio-economiques interpenetres. Une methode appropriee consiste, autant que faire se peut, a "se developper ensemble". L'aide au developpement doit donc s'y adapter. - dans la premiere partie, nous examinons : d'un point de vue theorique, la typologie des regroupements economiques selon les "objectifs" et selon les "mecanismes", puis les liens eventuels de compatibilite entre ces concepts (ch. 1); les manifestations des phenomenes d'integration economique, puis les restructura- tions qui s'imposent a une politique agricole regionale en afrique de l'ouest (ch. 2) - la deuxieme partie traite de la contribution de l'aide a l'integration agricole. Apres avoir souligne certaines realites de l'aide, nous analysons, essentiellement dans le cadre des accords de lome, le role de la politique de cooperation regionale (p. C. R. ) europeenne en afrique de l'ouest (ch. 1) ainsi que ses perspectives au ni- veau de la c. E. D. E. A. O. (ch. 2)<br>The object is to examine how e. E. C. Aid can contribute to the realization of a regional agricultural policy in west africa, in supposing that such a policy could improve the food situation in this region. The ineffectiveness of national food policies is among other reasons, due to their diversity or to a lack of coordination of economic policies within and across socio-economic areas. An appropriate method consistes in, as far as possible, in proceeding by "collective-reliance development". Consequently, development aid must be adapted. - in the first part of the thesis, we study : from a theoretical point of view, the different forms of economic integration accor- ding to their "purposes" and their "mechanisms", then the eventual compatible rela- tions between those concepts (ch. 1. ) the manifestations of economic integration in west africa and the adjustements which are necessary for an effective common agricultural policy in this region (ch. 2) - the second part concerns the contribution of aid to the implementation of this po- licy. After emphasizing some realities of the aid, we analyse, particularly within the context of lome accords, the role of the european regional co-operation policy in west africa (ch. 1); and its future prospects at the e. C. O. W. A. S. Level (ch. 2)
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
45

Tabchoury, Donabelle. "Développement des compétences managériales comme levier des performances économiques et sociales : cas de l’encadrement infirmier dans les hôpitaux privés du Liban." Thesis, Paris, CNAM, 2013. http://www.theses.fr/2013CNAM0930/document.

Full text
Abstract:
Notre recherche a pour but de démontrer que le développement des compétences managériales de l’équipe soignante et de l’encadrement infirmier dans les hôpitaux libanais renforce la créativité et la performance globale de l’établissement et permet une certaine différentiation.Il s’agit, en premier lieu, de définir les compétences managériales de l’encadrement infirmier et de définir les moyens de développement de ces compétences. Nous présentons, dans cette thèse le processus de la mise en place des outils du management socio-économique à partir de l’intervention menée dans trois hôpitaux libanais. Nous analysons à la fin les résultats et les impacts de ce processus sur la performance économique et financière de ces trois hôpitaux<br>Our research is aimed at demonstrating that the development of leadership management skills for the nursing team and for the head of units in Lebanese hospitals can improve the creativity and the global performance of the organization and enables strategic differentiation.We start by defining the managerial competencies required for the nursing team and by explaining methods of developing them. We present, in our thesis, the process of implementing socio-economic management tools conducted during our intervention in three Lebanese hospitals. Then, we analyze the results of the intervention-research process and its impacts on the managerial competencies development on the economic and social performance of the three hospitals
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
46

Mezghani, Chokri. "Désengagement de l'Etat et développement rural/local : cas du plateau de Sidi M'hadheb en Tunisie." Montpellier 1, 2002. http://www.theses.fr/2002MON10050.

Full text
Abstract:
L'Etat tunisien a toujours mené une politique volontariste descendante vis-à-vis des producteurs agricoles et de la population rurale en général. Cette politique a développé l'esprit d'assistanat pénalisant ainsi les initiatives privées. Sous les prérogatives des bailleurs de fonds internationaux, la Tunisie a adopté un programme de restructuration d'inspiration néo-libérale. Dans ce contexte, l'Etat tunisien doit remplir désormais le rôle de régulateur et se désengager de la sphère productive ainsi que de l'encadrement des producteurs agricoles. Les politiques de développement agricole connaissent par voie de conséquence des changements. La priorité est accordé davantage aux initiatives privées. Une approche décentralisée, axée sur la valorisation des connaissances individuelles et collectives est privilégiée. Toutefois, le désengagement de l'Etat n'a pas eu les effets escomptés et notamment dans les espaces ruraux défavorisés, avec très souvent des conséquences lamentables pour le bien-être de leurs populations. Ainsi il faut reconnaître un rôle essentiel des Etats dans la préparation du monde rural à cette nouvelle donne. Les projets de développement resteront encore sans doute une forme privilégiée d'intervention de l'Etat dans le monde rural. D'où l'attention accordée à la mise en place de la deuxième génération des Projets de Développement Rural Intégré en Tunisie. En effet, ces projets visent la promotion des approches participatives tout en concevant des procédures démocratiques afin d'assurer la durabilité des actions une fois appropriées par les bénéficiaires. Dans cette perspective, les organisations paysannes devront jouer un rôle central au niveau du développement de leur territoire du fait de leur position à l'interface de la société locale et la société globale. Ces organisations constituent par ailleurs l'apanage des projets de type participatif. Cependant, la faible structuration du monde rural tunisien nécessite un appui dans la durée afin de promouvoir des organisations appropriées.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
47

Ciptomulyono, Udisubakti. "Un modèle d'aide à la sélection des projets : l'intégration de la procédure analyse hiérarchique (AHP) et la programmation mathématique à objectif multiple (application aux projets de développement de centrales électriques en Indonésie)." Aix-Marseille 3, 2000. http://www.theses.fr/2000AIX30019.

Full text
Abstract:
La selection du projet presente un probleme de decision multicriteres et multiobjectives constituant les dimensions qualitatives et quantitatives. Afin de optimiser tels problemes nous proposons un modele d'aide a la decision integre. Les objectif du modele developpe tenant compte d'evaluation non seulement les criteres traditionnels des financiers mais aussi celles-ci lies aux politiques de type de projet electrique i. E. A la reservation des ressources matiere energetiques a long terme, a la reduction d'emission de gaz a effet de serre/pollution de l'air et aux impacts environnementaux, au developpement regional, a l'augmentation de creation d'emploi etc. Ces objectifs par lesquels sont evalues pas criteres integres de technico-socio-ecologique-finance-economique-strategiques incluent les facteurs tangibles et intangibles. L'approche se deroule en trois phases principales. A la phase d'analyse, a partir d'une source de l'information formelle/informelle donnee, on decompose le probleme des selection en un elements des decisions envisagees. A la phase evaluation multicritere, nous nous sommes servis de la de la procedure d'analyse hierarchique (ahp) pour obtenir les poids d'importance des elements des decisions qualitatives retenues d'apres des les experts competences. A la phase d'optimisation, un modele de la programmation mathematique a but multiple du goal programming 0 1 a ete construit pour que nous permet d'optimiser de processus decisionnel en respectant des contraintes etablies et en attendant des objectifs desires. D'une application du modele au cas reel de la selection des projets electrique du systeme de java bali, nous avons pu fourni une decision informationnelle importante qui a permis de conduire au decideur a prendre sa decision. Ainsi, depuis le budget disponible de plus en plus est limite et l'acceleration de demande en electricite tend a baisser pour l'avenir, le modele peut nous permettre tant d'examiner la planification des projets sous un systeme de priorite considerant la limitation des ressources et les autres contraintes que d'analyser le valeur de trade off entre les objectifs realisees.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
48

Saliby-Yehia, Hoda. "Pouvoir étatique et dynamique de développement : l'expérience de deux États successeurs de l'Empire Ottoman, la Syrie (1876-1963) et le Liban (1876-1964)." Paris 1, 1993. http://www.theses.fr/1993PA010562.

Full text
Abstract:
Cette recherche analyse le rôle de l'état en matière de développement. Le développement est abordé comme une dynamique propre à chaque société et résultant de l'intéraction de plusieurs facteurs. Parmi eux, nous en avons sélectionné six. Nous les avons étudiés en tant que variables en relation avec l'action étatique : l'espace territorial, la population, la pratique constitutionnelle, la gestion budgétaire, l'organisation de l'enseignement et la participation de l'état aux activités économiques. L'expérience du Liban de 1876 à 1964 et celle de la Syrie de 1876 à 1963, permettent d'observer l'évolution de ces variables sur une longue période. L'action de l'état s'exprime à travers trois types de pouvoirs étatique : le pouvoir Ottoman (1876-1918), le pouvoir mandataire français (1918-1943) et le pouvoir des deux états modernes indépendants qui s'orienten vers des choix divergents. L'histoire des sociétés concernées enrichit la compréhension et l'analyse de leur organisation économique. Notre approche pluridisciplinaire de la problématique du développement en est confortée. Elle nous a conduit à reformuler la question initiale : le pouvoir étatique, au lieu d'être placé comme un acteur primordial de la dynamique du développement, ne peut-il être considéré comme un de ses variables ?<br>The purpose of this research is to analyse the role of the state in development. Development is here defined as a set of dynamics proper to each society, resulting from the interplay of many factors, among these factors we have examened six variables in their relationship to sate action. They are : territory, population, constitutional life, public finance, the education system and the role of the state in the economy. The interplay of these variables has been studied over a relatively long period. Lebanon, 1876-1964 and Syria, 1876-1963, have witnessed three types of state-power : Ottoman rule, the French mandate and the modern independant state. The Lebanese and yrian development experiences rely upon differents patterns, leading to divergent options. Guided by the assumption that the history of a society enrichies our analysis and comprehension of its economic organisation, our multi-disciplinary aproach has led us to pose the ititial question in a different manner : could state-power, rather than being regarded as a primary actor in development, be considered merely as one of its variables ?
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
49

Paquet, Nicolas. "Vers une analyse géopolitique des grands projets d'aménagement et de développement au Québec : le cas des gaz de schiste." Master's thesis, Université Laval, 2018. http://hdl.handle.net/20.500.11794/31151.

Full text
Abstract:
Les grands projets d’aménagement et de développement sont de plus en plus contestés au Québec. De l’ensemble de ces projets, ceux dans le secteur énergétique occupent une place à part. Par leur taille et leur portée, les projets énergétiques sont particulièrement sensibles. Ils sont porteurs de croissance économique et de progrès sociaux, mais aussi de nuisances et de risques. Comme tels, ils engendrent des discours concurrents, des représentations antagoniques et des intérêts contradictoires. Hier encore, ces grands projets faisaient l’objet de consensus et nourrissaient l’imaginaire collectif. Aujourd’hui, ils suscitent des épreuves de force et de la méfiance. Dans les dernières années, nombre de ces projets ont été contestés. Un des derniers en liste est le projet de développement de l’industrie des gaz de schiste. C’est sur ce projet que nous nous penchons dans ce mémoire. Nous avançons que les représentations des risques, portées par les acteurs, sont décisives dans ce conflit. À l’instar des travaux menés par l’école géographique, notre mémoire consiste à montrer que l’analyse des représentations est un outil indispensable d’une analyse géopolitique des projets d’aménagement et de développement au Québec. Elle permet d’appréhender les relations au territoire et surtout de comprendre la nature des rivalités rencontrées. Nous nous demandons : quelle est l’influence des représentations des risques sur le positionnement des acteurs ? Et, à l’aide des travaux de Philippe Subra, nous étudions ce cas par le biais d’une démarche qualitative et multiméthodologique alliant observation territoriale, entretiens avec les acteurs et cartographie mentale. En somme, nos données, issues de notre démarche empirique, nous permettent de conclure que les représentations antagoniques des risques influencent le positionnement des acteurs; bien qu’il existe aussi, dans le déploiement du conflit, une relation dialectique entre ces deux termes.<br>Large-scale planning and development projects are more and more contested in Quebec. Out of all these projects, those of the energy sector occupy a distinctive place. Due to their size and their reach, energy projects are particularly sensitive. They convey economic growth and social progress, but also disturbances and risks. As such, they engender competing discourses, antagonistic representations and contradictory interests. Only yesterday, these large-scale projects were the object of consensus and nourished collective imaginaries. Today, they generate feats of strength and suspiciousness. Over the past few years, a number of these projects have been contested. One of the latest ones is the development project of the shale gas industry. It is this project that we are addressing in this masters thesis. We propose that representations of risks, carried by the actors, are decisive in this conflict. Similarly to research endeavors led by the school of geography, our thesis consists of showing that the analysis of representations is an indispensable tool in the geopolitical analysis of planning and development projects in Quebec. It allows us to understand territorial relations and especially to understand the nature of the encountered rivalries. We ask ourselves : what is the influence of representations of risks on the positioning of actors ? Aided by Philippe Subra’s work, we study this case through a qualitative and multime thodological approach combining territorial observations, interviews with actors and mental cartography. In summary, our data, which resulted from our empirical approach, enabled us to conclude that antagonistic representations of risks influence the positioning of actors; whilst there also exists, in the conflict’s deployment, a dialectical relationship between these two terms.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
50

Hatem, Fabrice. "Construction d'un observatoire des investissements internationaux : développement d'outils de veille sur les firmes multinationales, les projets d'investissement internationaux et l'attractivité territoriale à l'usage des agences de promotion de l'investissement." Paris 10, 2003. http://www.theses.fr/2003PA100048.

Full text
Abstract:
Le développement de l'investissement internationalement mobile s'est accompagné d'un essor de l'activité des agences de promotion territoriales (APT) chargées d'attirer ces investissements vers un territoire particulier. Pour permettre à ces agences de travailler efficacement, il est nécessaire de développer des outils de connaissance du marché (stratégie des firmes, localisation des investissements, repérage des projets nouveaux, atouts et performances comparés des territoires). La thèse a pour objet de présenter un système, aussi cohérent et exhaustif que possible, de recueil, de stockage et d'analyse des informations pertinentes dans trois domaines-clés : la connaissance du client, c'est-à-dire de l'investisseur ; la connaissance de l'offre, c'est-à-dire des territoires et de leurs atouts comparés ; enfin, la connaissance du marché des projets d'investissement. On conclut par une réflexion plus large sur les évolutions des systèmes d'information économique rendues nécessaires par le phénomène de globalisation.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
We offer discounts on all premium plans for authors whose works are included in thematic literature selections. Contact us to get a unique promo code!

To the bibliography