Dissertations / Theses on the topic 'Québec (Province) – Conditions économiques – 20e siècle'

Create a spot-on reference in APA, MLA, Chicago, Harvard, and other styles

Select a source type:

Consult the top 50 dissertations / theses for your research on the topic 'Québec (Province) – Conditions économiques – 20e siècle.'

Next to every source in the list of references, there is an 'Add to bibliography' button. Press on it, and we will generate automatically the bibliographic reference to the chosen work in the citation style you need: APA, MLA, Harvard, Chicago, Vancouver, etc.

You can also download the full text of the academic publication as pdf and read online its abstract whenever available in the metadata.

Browse dissertations / theses on a wide variety of disciplines and organise your bibliography correctly.

1

Paré, Pierre-Olivier. "Évolution des impacts de cinq transformations sociales sur la progression du niveau de vie des Québecois de 1986 à 2016." Master's thesis, Université Laval, 2021. http://hdl.handle.net/20.500.11794/70285.

Full text
Abstract:
Depuis la fin de la Deuxième Guerre mondiale, la société québécoise a connu d'importantes transformations ayant pu influencer la récente progression du niveau de vie des Québécois et des Québécoises : i) les grandes réformes scolaires ; ii) le changement du modèle productif fordiste au modèle productif postfordiste ; iii) la hausse de la contribution des femmes au marché du travail ; iv) le passage du modèle familial moderne au modèle familial contemporain ; et v) le vieillissement de la population. Les principaux objectifs de ce mémoire sont, d'une part, de mieux saisir comment ces transformations ont pu agir sur la progression du niveau de vie de 1986 à 2016 et, d'autre part, de mettre en évidence les inégalités de niveau de vie entre les ménages en fonction de leurs caractéristiques. Pour ce faire, nous proposons d'examiner l'évolution du niveau de vie dans une perspective macroéconomique, en utilisant le PIB réel par habitant, et dans une perspective microéconomique en utilisant le revenu ajusté. Certaines de nos variables ont eu des impacts négatifs sur le niveau de vie (l'évolution du profil démographique de la population, la diminution du nombre de travailleurs par ménage, la diminution de la quantité d'heures travaillées ainsi que les changements par rapport à la composition des ménages). D'autres variables ont eu des impacts nuancés ou peu d'impacts (l'évolution de l'âge et du sexe du principal soutien, la diminution de la taille des ménages et la stagnation du revenu d'emploi). D'un autre côté, certaines variables ont eu des impacts positifs (l'évolution du taux d'emploi, la croissance de la productivité, la diminution du nombre d'enfants dépendants par ménage, la hausse du niveau d'instruction et la croissance des transferts gouvernementaux)
Since the end of the Second World War, Quebec society has undergone major changes that may have influenced the recent increase in the standard of living of Quebecers: i) major school reforms; ii) the change from the Fordist model of production to the post-Fordist model of production; iii) increased contribution of women to the labor market; iv) the change from the modern family model to the contemporary family model; and v) the aging of the population. The main objectives of this thesis are, on the one hand, to better understand how these transformations could have affected the increase in the standard of living from 1986 to 2016 and, on the other hand, to highlight the inequalities in the standard of living between households according to their characteristics. To do this, we propose to examine the evolution of the standard of living from a macroeconomic perspective, using real GDP per capita, and from a microeconomic perspective using adjusted income. Some of our variables had negative impacts on the standard of living (changes in the demographic profile of the population, the decrease in the number of workers per household, the decrease in the number of hours worked level as well as changes in household composition). Other variables had nuanced impacts or little impact (changes in the age and sex of the primary maintainer, the decrease in household size and the stagnation of employment income). On the other hand, certain variables had positive impacts (the evolution of the employment rate, the growth of productivity, the decrease in the number of dependent children per household, the increase in the level of education and the growth government transfers).
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Chauvette, Jean-François. "Pauvreté au Canada : 1973-1997." Thesis, Université Laval, 2004. http://www.theses.ulaval.ca/2004/22273/22273.pdf.

Full text
Abstract:
Dans ce mémoire, nous analysons l’évolution de la pauvreté au Québec entre 1973 et 1997 et évaluons la position relative du Québec parmi les provinces canadiennes quant au niveau de pauvreté. Nous utilisons à cette fin la technique de la dominance stochastique ainsi que différents types de décompositions. Nos résultats indiquent que la pauvreté a diminué au Québec entre 1973 et 1997 mais qu’on observe une légère hausse entre 1991 et 1997. De plus, le niveau de pauvreté est plus faible au Québec par rapport à l’Ontario, l’Alberta et la Colombie-Britannique lorsque l’on emploie de faibles seuils de pauvreté pour les années considérées. On constate également que la croissance économique relativement plus faible du Québec explique en grande partie l’écart existant entre le taux de pauvreté du Québec et celui des autres provinces étudiées. Finalement, on note que l’impact négatif de l’impôt payé sur le niveau de pauvreté s’est accrû entre 1973 et 1997.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Giroux, Marie-Michèle. "Le débat entourant la question du travail des enfants dans une société industrielle : le cas de la ville de Québec de 1885 à 1907." Thesis, Université Laval, 2014. http://www.theses.ulaval.ca/2014/30791/30791.pdf.

Full text
Abstract:
La mise au travail des jeunes en industries était pratique courante vers la fin du XIXe siècle et le début du XXe siècle. Selon les statistiques du recensement de 1901, près de 25 % des enfants ont déclaré occuper un travail rémunéré dans la ville de Québec. L’instabilité sociale causée par l’industrialisation et l’urbanisation a favorisé cette nouvelle pratique sociale. La situation des jeunes travailleurs suscitait alors de nombreux avis, parfois contradictoires. Il en résulte notamment que le travail en industrie fut longtemps considéré comme un moyen d’apprentissage et d’accomplissement ou comme un moyen d’aliénation et d’esclavagisme. Le débat était alors bien présent : pour ou contre le travail des enfants dans les fabriques ? Pour y répondre, l’approche utilisée dans ce mémoire consiste à mettre de l’avant les représentations sociales de l’enfance, tirées d’une analyse qualitative des périodiques publiés à Québec entre 1885 et 1907.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Laflamme, Josée. "Femmes et aire domestique, un mode de vie : modèles, valeurs et comportements." Master's thesis, Université Laval, 1997. http://hdl.handle.net/20.500.11794/28446.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Savard, Julie-Rachel. "Les facteurs de maintien de l'industrie du cuir dans les petites localités du Québec : étude du secteur de Loretteville de 1904 à nos jours." Master's thesis, Université Laval, 2002. http://hdl.handle.net/20.500.11794/28605.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Roy, André. "La faillite, le commerce et le crédit dans le district judiciaire de Québec entre 1885 et 1920." Doctoral thesis, Université Laval, 2002. http://hdl.handle.net/20.500.11794/28579.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Charron, Catherine. "Parcours de travail aux marges de l'emploi : récits du salariat domestique, Québec, deuxième moitié du XXe siècle." Doctoral thesis, Université Laval, 2015. http://hdl.handle.net/20.500.11794/26136.

Full text
Abstract:
Tableau d’honneur de la Faculté des études supérieures et postdoctorales, 2015-2016
Cette thèse porte sur les figures contemporaines du salariat domestique ainsi que les principales évolutions de ce secteur d’activités dans la deuxième moitié du XXe siècle à Québec. Les récits de vie d’une trentaine de femmes ayant expérimenté diverses formes de travail domestique rémunéré constituent la base empirique de cette étude. Durant cette période historique marquée par l’accroissement spectaculaire de la main-d’œuvre féminine, de même que par le déclin du fordisme et la polarisation du marché du travail, le secteur domestique se diversifie. Les nouvelles formes de service domestique s’inscrivent dans la continuité historique ― notamment en regard de la personnalisation et de la naturalisation du rapport de travail, qui ont maintenu ce secteur à l’écart de la norme salariale depuis le XIXe siècle ―, tout en participant pleinement à la construction de nouveaux régimes d’inégalités de classe, de race et de genre autour de la division du travail dans la société québécoise contemporaine. Les récits de vie témoignent de l’indissociabilité des formes rémunérées et non rémunérées de travail domestique, et de leur caractère structurant dans la construction du rapport des femmes de milieux populaires au travail, à l’emploi et à la famille. De l’apprentissage du service domestique comme mode de socialisation des filles à la permanence domestique assurée par les femmes à toutes les étapes de leur vie familiale, les réseaux féminins familiaux et communautaires tissent la toile de toute une économie des échanges domestiques, sur un continuum entre entraide et emploi. Au cours des dernières décennies du XXe siècle, divers mécanismes se mettent en branle pour créer un bassin de main-d’œuvre domestique, dont certains sont directement liés à l’institution patriarcale du mariage, et concernent les femmes divorcées ou celles qui ont connu une longue absence du marché du travail. L’univers des petits boulots domestiques apparaît comme une sorte d’archipel où sont refoulées des femmes exclues du marché de l’emploi formel. Au sein de cette nébuleuse des emplois domestiques, les dynamiques de professionnalisation, d’institutionnalisation et de segmentation s’articulent autour de la frontière entre service et servitude, laquelle nourrit les pratiques et les représentations dans ces métiers où l’héritage ancillaire fait figure de spectre.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Cliche, Alex. "Mécénat industriel et activités philanthropiques en Mauricie : l'implication de la Shawinigan Water and Power Co. dans le développement de la ville de Shawinigan Falls, 1899-1930." Master's thesis, Université Laval, 2020. http://hdl.handle.net/20.500.11794/66323.

Full text
Abstract:
Cette étude de cas se présente comme une contribution à l’histoire du mécénat industriel, champ pour lequel on note un certain vide historiographique au Québec. Elle s’intéresse à l’implication massive du groupe industriel Shawinigan Water and Power Co.(SWPC) dans le développement structuré d’une ville d’industrie inspirée du modèle américain des Company Towns, soit Shawinigan Falls. Elle croise pour ce faire l’histoire de la grande industrie et l’histoire de l’assistance et met à profit des sources éclectiques permettant de documenter différentes dimensions du phénomène. Si les journaux locaux comme L’Écho du Saint-Maurice nous permettent d’étudier les perceptions de la population en regard des actions de mécénat exercé par la compagnie, les fascicules produits par la compagnie à certains moments clé de son développement nous permettent d’observer l’image que la compagnie désire générer d’elle-même du fait de ces mêmes actions. Examinées dans la perspective de réciprocité découlant de l’acte de don, suivant la définition de Marcel Mauss, les actions de mécénat industriel observées témoignent de l’engagement actif de la compagnie comme personne morale dans la société civile shawiniganaise. Après avoir exposé l’implication de la compagnie dans l’élaboration du paysage bâti de la ville et de la vie sociale shawiniganaise, nous voyons comment elle s’est illustrée dans les domaines de l’éducation et de la santé, deux dimensions privilégiées dans ses interventions. L’étude des mécanismes structurant les mesures de mécénat de la compagnie SWPC, ainsi que les dons et contributions à caractère philanthropique de certains de ses représentants à titre personnel, nous montrent les bénéfices retirés de cette implication dans l’organisation de la ville. Ces structures, dont nous observons l’évolution et la reproduction, se veulent le reflet de valeurs inspirées parla tradition de « noblesse oblige » et repose sur le phénomène de réciprocité du don.
This study is presented as a contribution to the history of industrial philanthropy,a field in which there is a certain historiographical void in Quebec. It is interested in the massive involvement of the industrial group Shawinigan Water and Power Co. (SWPC)in the structured development of an industrial city inspired by the American CompanyTowns model, Shawinigan Falls. To do this, it combines the history of industry and the history of assistance and makes use of eclectic sources to document different dimensions of the phenomenon. While local newspapers such as L'Écho du Saint-Maurice allow us to study the public's perceptions of the company's philanthropic actions, the booklets produced by the company at key moments in its development allow us to observe the image that the company wishes to generate of itself because of these same actions. Examined from the perspective of reciprocity resulting from the deed of gift, as defined by Marcel Mauss, the industrial sponsorship actions observed testify to the active involvement of the company as a legal entity in Shawinigan's civil society. After explaining the company's involvement in the development of the city's built landscape and Shawinigan's social life, we see how it has distinguished itself in the fields of education and health, two dimensions that are privileged in its interventions. The study of the mechanisms structuring the sponsorship measures of the SWPC company, as well as the donations and contributions of a philanthropic nature of some of its representatives in a personal capacity, show us the benefits derived from this involvement in the organization of the city. These structures, whose evolution and reproduction we are observing, are intended to reflect values inspired by the tradition of "noblesse oblige" and are based on the phenomenon of reciprocity of giving.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Rioux, Matthias. "La Gaspésie dans tous ses États : grandeurs et misères du développement régional au Québec." Doctoral thesis, Université Laval, 2018. http://hdl.handle.net/20.500.11794/30190.

Full text
Abstract:
Cette thèse réalise une étude sociohistorique sur une région ressource particulièrement ciblée : la Gaspésie. L’objectif est, dans un premier temps, de mettre en lumière les connaissances sur les difficultés économiques qui ont sévi depuis la Crise des années 1930 à aujourd’hui. Le deuxième objectif est de porter un regard critique sur les retombées économiques et sociales des politiques gouvernementales appliquées à la région depuis la Révolution tranquille. En retraçant les étapes ayant marqué significativement le développement de la péninsule au cours du 20e siècle, cette recherche veut montrer l’importance du lien de causalité existant entre une région reconnue historiquement pour son retard économique et les interventions de l’État. Ainsi, le coeur de la thèse met en évidence les difficultés liées au caractère rural d’une communauté qui vit en marge d’un système de production fondé sur le libre marché et la croissance économique illimitée. Pour se protéger des affres du système, la communauté fuit même les régulations étatiques appliquées sans égard à la redistribution vers les plus pauvres. L’étude des réseaux d’acteurs sociaux, les échanges structurés entre l’État et la région et la réciprocité des influences intellectuelles exercées entre les spécialistes et les praticiens du développement ont contribué à matérialiser l’élan propice à la saisie d’une vision commune d’un développement endogène. La thèse identifie et explore les idéologies à l’origine des divers modèles de développement (chapitres VI et VII), les actions menées par l’État en régions rurales et elle nomme les acteurs locaux et nationaux à l’origine d’une pensée alternative (modèle bottom-up), au modèle classique, top-down. Certaines caractéristiques du modèle envisagé pour la Gaspésie laissent croire que l’avenir d’une région rurale, déprimée économiquement, ne peut réussir son développement en persistant sur la voie néolibérale et sur la notion de prospérité basée sur la croissance des échanges. Nous soutenons dans cette thèse que l’ordre des priorités doit changer. La réorganisation du développement des régions ressources fait appel à d’autres doctrines et à d’autres méthodes. Elle se base principalement sur l’institutionnalisation de la coopération entre les acteurs et s’effectue sous la bannière de l’entraide économique et de la solidarité sociale. Au chapitre VIII, nous montrons l’aptitude d’une région à diagnostiquer son malaise, à regrouper ses énergies et à définir un modèle de développement qui lui convient. Ledit modèle concilie économie marchande et économie sociale, participation étatique et participation citoyenne, démocratie libérale et sociale démocratie. Il est soutenu dans la thèse que l’alliance entre l’entrepreneuriat responsable (relations interentreprises) et l’innovation sociale sont les constituants choisis par les acteurs gaspésiens pour relancer économiquement et socialement leur région. On évoque, en conclusion, une réalité qui s'impose au-delà des théories et des modèles : la Gaspésie fut exclue du développement pendant près d’un siècle. Conséquemment, la région n’a pas connu de croissance élevée sur une période plus ou moins longue. On expose que la péninsule, éloignée des innovations technologiques et du machinisme industriel de l’après-guerre, est demeurée à l’écart d’un régime d’accumulation de la richesse sans précédent dans l’histoire du capitalisme. En même temps que la Gaspésie demeure marginalisée, des liens économiques se sont créés entre les pays développés et ont accéléré la production industrielle et la consommation de masse, d’où vont naître les cercles vertueux de l’économie, incarnés dans les Trente Glorieuses (1945-1975). Il s’agit là d’une période faste au cours de laquelle la Gaspésie est sortie perdante. Les retombées du régime fordien de la croissance, caractérisé par le partage des gains de la productivité entre les salariés et les employeurs, ont également échappé aux acteurs économiques de la péninsule. Nous verrons que l’État, régulateur de l’économie, n’a su s’imposer comme arbitre du bien commun. Les politiques publiques conçues et mises en oeuvre n’ont pu endiguer le déclin de la région...
This thesis presents a sociohistorical study of a particularly targeted resource region: the Gaspé Peninsula. The first objective is to shed light on the economic difficulties which have prevailed in this region from the crisis of the 30’s until today. The second objective is to take a critical look at the social and economic impact of the government policies which were applied to this region since The Quiet Revolution. By tracing back the peninsula’s significant development stages during the twentieth century, this research intends to show the important causal connection between a region historically known for its economic backwardness and the government interventions. The core of the thesis illustrates the difficulties linked to the rural nature of a community living in the fringes of a production system based on the free market and unlimited growth. To protect itself from the system’s inequities, the community even avoids governmental regulations which are applied irrespective of a redistribution to the poor. The analysis of social stakeholders, the structured trade between the government and the region, and the reciprocity of intellectual influences exerted between development practitioners and specialists have contributed to materialize a momentum which would facilitate a common vision of an endogenous development. The thesis identifies and examines the ideologies from which various development models originate (chapters VI and VII), actions taken in rural areas by the government, and identifies the local and national stakeholders supporting alternatives (bottom-up models) to the classic top-down model. Some characteristics of the model being considered tend to conclude that an economically challenged rural area like the Gaspé Peninsula cannot achieve its development by persisting in the neoliberal path and in a notion of prosperity based on trade growth. In this thesis, we are submitting that the order of priorities must change. Reorganizing the development of resource regions requires different methods and doctrines. It is mostly based on institutionalizing cooperation between stakeholders and is achieved under the banner of economic mutual aid and social solidarity. In chapter VIII, we show a region’s capacity to diagnose its problematic situation, to regroup its strengths and define a suitable development model. This model conciliates social and commercial economy, government and citizen participation, liberal and social democracies. The thesis states that the alliance between responsible entrepreneurship (relations between corporations) and social innovation are the components chosen par Gaspesian stakeholders to revitalise their region, economically and socially. We conclude by stating a reality that rises above theories and models: the Gaspé Peninsula was excluded from any development for almost a century. The region did not experience significant growth for quite some time. We outline that the peninsula, being geographically distant from post-war technological innovations and industrial machinery, was kept out of a wealth accumulation regime never seen in the history of capitalism. While the Gaspé Peninsula was kept aside, developed countries were creating economic links which accelerated industrial production and mass consumerism, consequently creating economics virtuous circles, depicted by Les Trente Glorieuses ("The Glorious Thirty", 1945-1975), a prosperous period from which the Gaspé Peninsula did not benefit. The benefits of the Fordist regime, where growth and productivity gain are shared between workers and employers, have also eluded the peninsula’s economic stakeholders. We will see that the government, as economic regulator, was not able to assert itself as arbitrator of the common good. Public policies have failed to contain the region’s decline...
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Sebrier, Laure. "Projections des taux de faible revenu chez les ainés au Québec à l'horizon 2050." Master's thesis, Université Laval, 2017. http://hdl.handle.net/20.500.11794/27973.

Full text
Abstract:
Dans ce mémoire nous utilisons SimUL, un modèle de microsimulation dynamique en forme réduite de l'économie québécoise développé au sein de la Chaire de recherche Industrielle Alliance sur les enjeux économiques des changements démographiques. Notre objectif est triple : projeter l'évolution des taux de faible revenu chez les aînés québécois, estimer l'effet de la rente au conjoint survivant sur la vulnérabilité des veuves et enfin mesurer la sensibilité des taux de faible revenu aux seuils choisis. Toutes nos projections couvrent la période 2016 à 2050 et utilisent la Mesure du Panier de Consommation (MPC) comme mesure de faible revenu. En se basant sur les tendances récentes et sur les règles fiscales en vigueur, SimUL projette une diminution importante des taux de faible revenu chez les aînés québécois. Le taux de faible revenu des 65-74 ans passant de 7,8% en 2016 à 3,1% en 2050, et celui des 75 ans et plus passant de 5,2% à 1,5%. Cette forte diminution s'explique par la plus grande participation des femmes au marché du travail parmi les cohortes plus jeunes, les rendant dans le futur moins dépendantes des revenus de leurs conjoints et des transferts publics. Nous projetons ensuite le rôle de la rente au conjoint survivant dans la diminution de la vulnérabilité des aînées. La rente au conjoint survivant est un programme permettant de transférer une partie de la rente RRQ d'une personne décédée à son conjoint survivant. Nous trouvons qu'en l'absence de ce programme, le taux de faible revenu des veuves augmenterait de cinq points de pourcentages. Malgré une tendance à la baisse, ce programme continuerait de jouer un rôle important jusqu'en 2050 où le taux de faible revenu sans ce programme passerait de 3% à plus de 5%. Enfin, les taux de faible revenu étant réputés extrêmement sensibles aux seuils choisis, nous procédons à une troisième simulation en majorant ces seuils. Nous trouvons un effet de seuils extrêmement important, une majoration de 5% faisant passer le taux de faible revenu des veuves de 12% à plus de 30% et une majoration de 10% porterait le taux à 40% pour l'année 2017.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
11

Morneau, Jérôme. "Le Québec rural entre tradition et modernité : la consommation alimentaire à Saint-Pamphile, 1881-1911." Thesis, Université Laval, 2006. http://www.theses.ulaval.ca/2006/24004/24004.pdf.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
12

Dura, Helin-Subhi. "Étude des partenariats économiques entre les communautés autochtones et l’industrie forestière au Québec." Master's thesis, Université Laval, 2020. http://hdl.handle.net/20.500.11794/66576.

Full text
Abstract:
Le partage équitable des bénéfices reliés au développement des ressources forestières est un enjeu très important au Canada, comme dans plusieurs autres pays. La création de partenariats économiques entre les communautés autochtones et l’industrie forestière (PECAI) est une solution envisageable afin de favoriser une plus grande participation autochtone dans le secteur forestier. Pourtant, l’information disponible à ce sujet est rare et commence à dater. Ce mémoire se présente sous la forme d’un article scientifique qui sera soumis à la revue international forestry review, dans le cadre d’une édition spéciale du congrès quinquennal IUFRO. Il vise à répondre aux deux questions suivantes : 1) Quelles sont les structures que peuvent prendre les PECAI et quelle est l’incidence de ses structures sur la relation entre les parties ? et 2) quels sont les capitaux nécessaires à la création de PECAI, afin qu’ils puissent répondre aux critères de partage équitable, tout en générant des retombées mutuellement profitables? Pour y répondre, nous avons réalisé 21 entrevues semi-dirigées auprès de représentants du milieu autochtone et industriel, dans quatre régions forestières au Québec. Cette étude montre que les PECAI au Québec se structurent en arrangement informel ou en arrangement formel. Ces derniers prennent la forme de services contractuels, d’ententes de principes et de coentreprises. L’importance accordé aux arrangements informels indique que c’est surtout la qualité des relations qui assure une bonne performance et une expérience satisfaisante pour les partenaires, plutôt que le type de PECAI. De plus, la pérennité des PECAI dépend de ressources qui prennent la forme de capitaux (humain, social, politique et financier) Il s’agit de ressources qui, lorsque mobilisées, soutiennent l’atteinte des objectifs du partenariat. Cette étude peut d’abord servir de guides aux communautés autochtones et entreprises non autochtones qui souhaitent s’engager dans la création et le développement de PECAI. Ensuite, elle peut aussi servir aux gouvernements et aux ONG qui souhaitent les soutenir.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
13

Bois, Hélène. "Les aumôniers et la déconfessionnalisation des institutions économico-sociales québécoises (1940-1972)." Doctoral thesis, Université Laval, 1992. http://hdl.handle.net/20.500.11794/28460.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
14

Lambert, Maude-Emmanuelle. "La petite bourgeoisie francophone en milieu périphérique : parcours historiques d'une famille de marchands généraux de Rimouski, sur trois générations (1855-1945)." Master's thesis, Université Laval, 2005. http://hdl.handle.net/20.500.11794/18006.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
15

Bouchard, Marie-Pier. ""Paroisses de femmes" : expériences des femmes lors des migrations saisonnières masculines dans la région de Charlevoix, 1940-1980." Master's thesis, Université Laval, 2017. http://hdl.handle.net/20.500.11794/28102.

Full text
Abstract:
La région de Charlevoix, à la géographie aussi pittoresque que contraignante, est rapidement devenue un terroir saturé, où les habitants durent user de multiples stratégies pour subsister : certains se résignèrent à partir définitivement, mais d'autres parvinrent à rester dans la région, du moins de façon discontinue. C'est ce qui donna lieu aux migrations périodiques masculines, où les hommes, pour quelques mois ou presque toute l'année, quittent leur village natal pour travailler au loin, que ce soit en mer, en forêt ou dans d'autres villes. Dans ce mémoire, il est question non pas des hommes qui partent, mais des femmes qui restent. Nous avons voulu comprendre comment se déclinaient les expériences féminines de l'absence maritale et nous avons ainsi interviewé dix-sept femmes ayant vécu, pour la majorité, les migrations du mari et, dans quelques cas, celles du père, dans une période qui s'échelonne de 1940 à 1980. Pour appréhender cette réalité, trois niveaux ont été privilégiés : l'espace économique, pour bien définir le contexte dans lequel ces migrations ont eu lieu; l'espace familial, qui nous permet de mieux comprendre comment les femmes gèrent ce rythme d'absence et de présence maritales; et l'espace communautaire, qui nous informe de la façon dont les femmes interagissent avec ce milieu marqué par l'absence. Territoire à la nature capricieuse, Charlevoix est un espace marqué par les allers retours de ceux qui doivent quitter mais souhaitent revenir. Pourtant, à l'inverse du nomadisme des hommes, il y a aussi l'ancrage des femmes, qui restent malgré les misères de l'absence maritale. Fortes d'une autonomie qu'elles affermissent et affirment, alors qu'elles doivent savoir se débrouiller seules, et soutenues par des réseaux de sociabilité très forts, où la famille occupe une place prépondérante, les femmes s'enracinent dans ce territoire de solitude, mais aussi de solidarité.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
16

Gbenyo, Koffi. "Trois essais sur les liens entre le port et son territoire environnant : le cas du Québec." Doctoral thesis, Université Laval, 2019. http://hdl.handle.net/20.500.11794/37736.

Full text
Abstract:
Cette thèse explore les relations qui peuvent exister entre le port et son environnement économique. Elle est rédigée en trois chapitres qui proposent une certaine gradation. Le premier chapitre cherche à identifier des territoires géographiques, formés par des cercles de rayons variables autour des ports comme centres, au sein desquels les valeurs d’un ensemble d’indicateurs économiques sont stables. Cette première étape cherche à identifier une échelle pour laquelle les résultats d’analyses portant sur ces indicateurs varieraient moins. Pour arriver à cette fin, des analyses économétriques issues de tests de stabilité sont utilisées. Les résultats révèlent un territoire défini sur des rayons compris entre 4 000m et 4 500m autour des ports. Le second chapitre présente d’abord les fonctions des ports du Québec selon leurs activités, puis une analyse de classification de ces ports à partir d’une classification statistique basée sur les activités de ces ports, puis sur les activités économiques localisées dans un rayon de 4 250m autour de ces ports. Les deux typologies ainsi formées sont comparées pour ensuite vérifier si les paysages économiques autour des (groupes de) ports reflètent les activités principales exercées par les ports qui les constituent. Les résultats révèlent que les activités autour de (certains) ports appartenant au groupe de ports ruraux et métropolitains reflètent plus leurs propres activités, mais que ceci n’est pas toujours le cas pour le reste des ports. Par conséquent, il est globalement difficile de simplifier la réalité des activités économiques avoisinantes aux activités portuaires. Le troisième chapitre étudie la relation entre la croissance des activités portuaires et la croissance des activités économiques de secteurs industriels différents autour des ports, au moyen d’analyse de corrélation. Le chapitre vérifie si la croissance des activités (des ports et de leurs régions respectives) est statistiquement liée, et si cette relation est positive. Les résultats montrent que la croissance des activités portuaires est seulement suivie d’une croissance des emplois manufacturiers autour des ports.
This thesis investigates the relations between ports and their economic environment. It is written in three chapters that offer a gradation.The first chapter seeks to identify the geographical territories, formed by circles of variable radii around the ports as centers, within which the value of a bunch of indicators remain stable. This first step identifies the scale over which the results of analyses using those indicators vary less. To achieve this goal, econometric analyses are used through parameters stability testing. The results reveal a territory defined over a range of radii between 4,000m and 4,500m. The second chapter presents first the principal functions of the ports of the province of Quebec based on their activities, and then a classification of these ports using a statistical classification based on the ports’ activities, and on the economic activities located within 4,250m around these ports. The groups (of both typologies) obtained are compared, in order to verify whether (or not) the business landscape of these (groups of) ports reflects their main activities. The results show that the activities of ports that belong to the rural and metropolitan categories of ports have landscape reflecting their main activities, which is not the case for the majority of ports. Consequently, one could hardly simplify the economic reality of the ports’ neighbourhood to the activities of the incumbent ports. The third chapter uses correlation analysis to study the relationship between the growth of the ports’ activities and the growth of their surrounding economic activities from different industrial sectors. It verifies whether (or not) the growth of these activities is statistically associated, and (whether or not) the eventual resulting associations are positive. The results show that the growth of the ports’ activities is only followed by the growth of jobs in the manufacturing sector around the ports.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
17

Perron, Normand. "L'État et le changement agricole dans Charlevoix, 1850-1950." Doctoral thesis, Université Laval, 2002. http://hdl.handle.net/20.500.11794/28608.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
18

Martinez, Arboleya Héctor José. "Abriendo puertas : hacia una teoria fundamentada del emprendimiento de los inmigrantes de origen mexicano en la provincia de Quebec." Doctoral thesis, Université Laval, 2018. http://hdl.handle.net/20.500.11794/29922.

Full text
Abstract:
Ouvrant des portes : vers une théorisation enracinée de l’entrepreneuriat des immigrants d’origine mexicaine dans la province de Québec. En rupture avec la perspective plus usuelle des migrants mexicains en recherche d’emploi vers les États-Unis, cette recherche présente le cas des entrepreneurs d’origine mexicaine dans la province de Québec (Canada), depuis la géographie économique et sociale. Il s’agit d’une analyse qualitative à l’aide d’une méthodologie inspirée de la théorisation enracinée (Grounded Theory). En mettant l’accent sur les acteurs, les entrevues ont été menées avec les Mexicains résidents des villes de Montréal, Québec et Gatineau. L’objectif était d’initier une théorisation du phénomène de l’entrepreneuriat des immigrants dans un contexte peu documenté, en cherchant à développer des catégories conceptualisantes du point de vue des migrants eux-mêmes. L’importance des expériences précédentes, le soutien de la famille et la lecture du territoire, en visant à identifier des opportunités d’affaires, étaient pertinentes pour l’entrepreneuriat. Des profils de voie d’entrée à l’entrepreneuriat ont été détectés. En outre, le positionnement ethnique, ou la construction sociale qui s’effectue dans la société d’accueil sur le groupe ethnique auquel appartiennent les entrepreneurs immigrés était incontournable, pour déterminer la structure d’opportunité qui permet la création d’entreprises au sein des territoires d’accueil. Tout ce processus a été synthétisé par la métaphore « en ouvrant des portes », catégorie InVivo qui a émergé des mots des interviewés eux-mêmes, et qui permet de comprendre le processus de démarrage d’entreprises par des immigrants, dans le cadre d’un processus plus large d’appropriation de l’espace. Les résultats sont présentés dans des modèles théoriques, afin de mieux comprendre le phénomène de l’entrepreneuriat immigrant.
Opening doors: towards a Mexican immigrant entrepreneurship grounded theory in Quebec Immigrant entrepreneurship studies generally tend to adopt an "elite" approach focusing on cases of groups strongly represented in the statistics of entrepreneurship or in regions in which immigrant entrepreneurs have succeeded transforming territorial dynamics through the creation of high tech and added value companies. This perspective, although it has contributed in a significant way to the entrepreneurship study field, has the risk of providing a partial and idealized version of the phenomenon of immigrant entrepreneurship. Addressed comprehensively in the migration studies, Mexicans are an example of those who are often given little attention when attempting to understand the dimension of entrepreneurship, since they are associated more like "workers" than entrepreneurs”. Although there are researches that highlight the contribution of Mexican immigrants entrepreneurs, most of them, have been carried on in the United States context, due to the fact that it is the destination that millions of Mexicans have taken for more than one century. This research presents an exploratory case study of Mexicans entrepreneurs in the province of Quebec, Canada context since the economic and social geography. It is a qualitative analysis using a methodology inspired by the Grounded Theory. Focusing on actors, a theoretical sampling was carried on taking data from different sources. Twenty-three interviews were conducted with Mexican residents of the cities of Montreal, Quebec and Gatineau. The main objective was to initiate a theorization about the immigrant entrepreneurship phenomenon in a poorly documented group and context. Some conceptual categories were built from the perspective of the migrants themselves. Initially, it was also intended to explore the creation of transnational communities by Mexican immigrants in Quebec. However, initial results showed quickly that respondents, being a first generation of immigrants, were still in the phase of consolidating their ethnic communities in the host society. Nevertheless, the research identifies some of the difficulties and opportunities presented to subgroups of Mexican origin at this stage of transnationalism. For that reason, following the principles of grounded theory, the work was redirected only on immigrant entrepreneurship. In this sense, the importance of previous experiences, family supportand the reading of the territory to detect business opportunities were relevant. Routes of business entry profiles were detected. In addition, it is proposed the ethnic positioning category (the social construction that is made in the host society according to the ethnic group to which immigrant entrepreneurs belong). This category was a key to shape the structure of opportunity that allows the creation of businesses in the host cities. The whole mmigrant entrepreneurship process was synthesized with the metaphor "opening doors" which was an InVivo code that emerged from the words of the interviewees themselves and that allows us understand the venture as part of a wider process of territorialization by immigrants. The results routlined in theoretical models in order to better understand the phenomenon of immigrant entrepreneurship.
Recientemente se han documentado ejemplos en varias partes del mundo sobre la manera enque los inmigrantes contribuyen al crecimiento económico y a la competitividad de las sociedades receptoras generando empleos y oportunidades de negocios para los locales y para los otros inmigrantes a través de la creación de micros, pequeñas y medianas empresas. Asimismo, los efectos no económicos del empresariado inmigrante, tales como el desarrollo de comunidades étnicas transnacionales dinámicas, su inclusión y reconocimiento social o el reforzamiento de su emprendimiento, han llamado la atención de los investigadores Sin embargo, dichos estudios suelen adoptar un enfoque de “élite” centrado en los casos de grupos fuertemente representados en las estadísticas del emprendimiento o en regiones en los que los inmigrantes emprendedores han logrado transformar las dinámicas territoriales a través de la creación de empresas de alto crecimiento y valor agregado. Esta perspectiva, aunque ha contribuido de manera significativa, corre el riesgo de brindar una versión parcial e idealizada del fenómeno del emprendimiento inmigrante. A bordados de manera amplia en los estudios migratorios, los mexicanos son ejemplo de aquellos a quienes se les suele prestar poca atención cuando se pretende entender la dimensión del emprendimiento, ya que se les asocia más como “mano de obra” que como “creadores de negocios”. Si bien existen trabajos que dan cuenta del aporte de los inmigrantes emprendedores mexicanos, la mayoría, como es natural, se han realizado en el contexto de los Estados Unidos, ya que es el destino al que han acudido millones de mexicanos desde hace más de un siglo. Esta nvestigación presenta un estudio exploratorio del caso de los mexicanos emprendedores en la provincia de Quebec, Canadá desde la geografía económica y social. Se trata de un análisis cualitativo mediante una metodología inspirada en la Teoría Fundamentada (Grounded Theory). Con un enfoque centrado en los actores, se realizó un muestreo teórico tomando datos de diversas fuentes. Entre otras, se realizaron entrevistas a mexicanos residentes de las ciudades de Montreal, Quebec y Gatineau-Ottawa que han fundado empresas. El objetivo fue iniciar una teorización sobre el fenómeno del emprendimiento inmigrante en un grupo y contexto poco ocumentado construyendo categorías desde la visión de los propios migrantes. En este sentido, la importancia de las experiencias previas, el apoyo familiar y la lectura del territorio para detectar oportunidades de negocios resultaron relevantes. Se detectaron perfiles de vías de entrada al emprendimiento. Además, el posicionamiento étnico, o la construcción social que se hace en la sociedad receptora sobre el grupo étnico al que pertenecen los in migrantes emprendedores, resultó clave para moldear la estructura de oportunidad que permite la creación de empresas en los territorios de acogida. Todo este proceso fue sintetizado con la metáfora “abriendo puertas”, categoría surgida de las palabras de los propios entrevistados y que permite entender al emprendimiento como parte de un proceso más amplio de territorialización por parte de los inmigrantes. Los resultados se esquematizan en modelos teóricos con la finalidad de comprender mejor el fenómeno del emprendimiento inmigrante.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
19

Lopez, Castro Marco Antonio. "L'évolution des disparités de mobilité et de la localisation résidentielle chez les familles monoparentales et les aînés dans la région de Québec de 1996 à 2006." Doctoral thesis, Université Laval, 2017. http://hdl.handle.net/20.500.11794/28020.

Full text
Abstract:
Cette thèse étudie l’évolution des disparités de mobilité et de la localisation résidentielle de deux groupes potentiellement vulnérables : les familles monoparentales et les aînés. D’une part, les familles monoparentales sont généralement considérées comme l’un des groupes les plus défavorisés de la société. D’autre part, les aînés font face aux défis de mobilité dans des circonstances qui leur sont spécifiques, comme la perte du permis de conduire aggravée parce qu’ils ne considèrent pas ou ne connaissent pas d’autres modes de transport que l’automobile. L’objectif général est d’identifier les facteurs susceptibles de créer des disparités de mobilité pour les membres des groupes ciblés. Ainsi, dans le cadre de cette thèse, nous mesurons les disparités entre les groupes analysés et des segments de population comparables (groupes de contrôle) sur la base des différences dans plusieurs facteurs socio-spatiaux, tels que la motorisation du ménage et la centralité résidentielle. La vitesse des déplacements est utilisée pour évaluer les disparités de mobilité parce qu'elle détermine l’espace d’action des individus et conditionne leur accès potentiel aux lieux d'activité à l’extérieur du foyer. Parallèlement, la dispersion résidentielle constitue un facteur qui accroit les problèmes de mobilité des groupes vulnérables. En raison de l’étalement urbain, les personnes des groupes étudiés doivent composer avec des difficultés d’accès aux opportunités et aux activités urbaines. Cette recherche vise à outiller les décideurs pour détecter les risques d’exclusion socio-spatiale liés à l’inefficacité de la mobilité en milieu urbain. Les analyses développées dans cette thèse utilisent les enquêtes origine-destination de la région métropolitaine de Québec (RMQ) pour 1996, 2001 et 2006, ainsi que les recensements de la population pour les mêmes années. La méthodologie repose sur des tests statistiques des différences de moyennes et de proportions ; des régressions par quantiles ; des analyses centrographiques de la distribution spatiale des lieux de résidence, et des tests de randomisation pour mesurer la signification statistique des résultats de l’analyse centrographique. En ce qui concerne les conditions de mobilité et les contraintes rencontrées par les familles monoparentales, les résultats indiquent que les ménages dirigés par les mères sont moins motorisés et que leurs membres présentent des disparités de mobilité par rapport à ceux qui sont dirigés par les pères. Cette situation se traduit par des vitesses de déplacement inférieures parmi les membres des ménages matricentriques. Ces disparités sont particulièrement accentuées pour les déplacements associés à des vitesses élevées. De plus, les résultats des analyses centrographiques validés par des tests de randomisation révèlent une augmentation significative de la dispersion résidentielle des familles monoparentales et des couples retraités de 65 ans et plus (sans enfants à la maison) entre 1996 et 2006 dans la RMQ. Enfin, l’analyse de l’évolution des conditions de mobilité chez les aînés indique une détérioration de la vitesse moyenne de déplacement avec le vieillissement entre 1996 et 2006. De plus, une comparaison entre 2006 et 1996, basée sur des groupes d'âge et des cohortes d'âge, indique une amélioration modeste au fil du temps des vitesses associées aux trajets à vitesse basse et modérée et une diminution notable des vitesses liées aux déplacements plus susceptibles d'impliquer la conduite d’une voiture sur un réseau autoroutier. On note également que la part modale des trajets à pied s’accroit avec le vieillissement et que le transport en commun figure rarement parmi les options de transport privilégiées par les aînés. Par ailleurs, le niveau d’accès à la voiture est l’un des principaux déterminants de la mobilité des aînés dans la RMQ. Les résultats obtenus montrent la nécessité d’une approche holistique pour aider les familles monoparentales et les aînés à surmonter leurs défis de mobilité. Ces initiatives devraient inclure (mais ne devraient pas être limitées à) : le développement de quartiers « amicaux » où les membres de ces groupes trouvent les services dont ils ont besoin ; l’amélioration de l’accès au transport privé en encourageant le covoiturage et l’autopartage ; et des solutions flexibles de transport collectif. Les études futures qui aspirent à poursuivre les pistes de recherches de cette thèse pourraient utiliser les estimations de vitesse pour générer des indices d’accessibilité cumulatifs et pourraient également identifier les ménages avec un accès très restreint à la voiture afin de détecter les groupes à risque de subir une dynamique d’exclusion socio-spatiale. Mots clés : Mobilité, accessibilité, dispersion résidentielle, monoparentalité, genre, couples retraités, aînés, tests des différences de moyennes et de proportions, régression par quantile, analyse centrographique, tests de randomisation, exclusion socio-spatiale, dépendance à l'automobile.
This doctoral thesis studies the changes in mobility conditions and in residential location of two potentially vulnerable groups: lone-parent families and elderly people. On the one hand, lone-parent families are generally considered one of the most disadvantaged groups in society. On the other hand, seniors face mobility challenges when they eventually lose their driving rights and because they do not consider or are unfamiliar with alternative transport options. The main objective is to identify factors that may create mobility disparities among members of the groups under study. Thus, in this thesis, the mobility disparities between the groups analyzed and comparable population segments (control groups) are measured based on differences in several socio-spatial factors, such as household motorization and residential centrality. The travel speed is used to evaluate mobility disparities because it determines people's activity space and conditions their potential access to opportunities, services and urban amenities outside home. Meanwhile, residential dispersion likely compounds the mobility challenges of vulnerable groups by increasing urban sprawl, which adds to the effort required to reach urban opportunities and activities. This research aims at providing decision makers with tools to assess risks of socio-spatial exclusion in urban areas and to promote policies capable of counteracting the reproduction of spatial injustice dynamics. The analyses developed in this thesis use information from origin-destination surveys of the Quebec City Metropolitan Area (QCMA) for 1996, 2001 and 2006 together with data from population censuses for the same years. The methodology is based on statistical tests of differences in means and proportions; quantile regressions; centrographic analyses of the spatial distribution of places of residence, and randomization tests to assess the significance of findings from the centrographic analysis. Regarding the mobility conditions and constraints faced by lone-parent families, the results indicate that households headed by mothers are less motorized and their members have a mobility gap compared to those led by fathers, which is reflected in lower travel speeds among the members of the former. The observed mobility disparities are particularly strong within trips performed at high travel speeds. Moreover, the centrographic analyses complemented by randomization tests reveal a significant increase in the residential dispersion of lone-parent families and retired couples aged 65 and over (without children at home) in the QCMA between 1996 and 2006. Lastly, the analysis of changes in mobility among elderly people indicates a deterioration in the average travel speed with aging in 1996 and 2006. Additionally, a comparison between 2006 and 1996, based on age cohorts and age groups, indicates a moderate improvement over time in travel speeds of trips associated with low and intermediate speeds, and a clear decline in travel speeds of trips more likely to involve driving a car on a motorway network. The analysis also reveals that the modal share of travel by foot increases with aging and that public transit is seldom used as a transport alternative by the elderly in the QCMA. Furthermore, the level of car access is one of the main determinants of older people’s mobility. The results obtained show the need for a holistic approach to help lone-parents and seniors to overcome their mobility challenges. These initiatives should include (but should not be limited to): developing “friendly” neighborhoods with ready access to urban services and amenities; increasing access to private transport by promoting car-sharing and ride-sharing; and tailoring flexible public transit solutions. Future research looking to expand the findings of this thesis could use the average travel speed estimations to generate cumulative accessibility measures and could also identify households with very restricted car access to detect groups potentially at risk to suffer a socio-spatial exclusion dynamic. Key words: mobility, accessibility, residential dispersion, lone parents, gender, retired couples, seniors, tests of differences of means and proportions, quantile regression, centrographic analysis, randomization tests, socio-spatial exclusion, car dependency.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
20

Gelly, Alain. "Vapeur, thermoélectricité et hydroélectricité comme force motrice le long du corridor industriel du canal de Lachine, des années 1850 à la Seconde Guerre mondiale." Thesis, Université Laval, 2010. http://www.theses.ulaval.ca/2010/27029/27029.pdf.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
21

Arbour, William. "Impact of economic conditions and marriage market on inmates' recidivism : a longitudinal analysis." Master's thesis, Université Laval, 2018. http://hdl.handle.net/20.500.11794/34170.

Full text
Abstract:
Dans ce mémoire, nous étudions la population judiciarisée masculine québécoise en mettant l’accent sur la récidive. Plus précisément, nous cherchons à savoir si les conditions économiques et démographiques régionales dans lesquelles un individu est libéré affectent sa probabilité de récidive ainsi que le nombre de récidives commises au courant d’une année. À cet égard, nous étudions l’impact du taux de chômage, du salaire minimum et du revenu disponible moyen régional ainsi que le fait d’être marié ou d’avoir une famille. Comme le fait d’être marié et d’avoir une famille sont deux variables potentiellement endogènes avec la récidive, nous les instrumentons par la répartition régionale des sexes. À partir de données fournies par le ministère de la Sécurité publique, nous construisons un modèle de récidive en utilisant des régressions binomiales à variables instrumentales, que nous complétons avec un modèle de comptage de type Poisson, aussi estimé avec des variables instrumentales. Même si aucun effet n’est discernable quant au mariage, nous trouvons que d’avoir une famille diminue de 18% la probabilité de récidiver. Nous montrons que le mariage ou la famille n’ont pas d’effet sur le nombre de crimes commis par année, une fois que l’endogénéité est prise en compte. Finalement, nous mettons en lumière que le salaire minimum est négativement corrélé avec la récidive, alors que la richesse régionale moyenne semble être positivement corrélée avec la récidive.
In this thesis, we study Quebec male prison population with a special focus on recidivism. We are especially interested in quantifying the impact of regional economic variables on the probability of recidivism and the number of reoffenses committed in a year. More precisely, we consider variations in regional unemployment rate, minimum wage and average disposable income. Moreover, we include in our analysis domestic predictors: being married or having a family. Since these two parameters are potentially endogenous with recidivism, we estimate bivariate probit regressions and Poisson regressions with regional sex ratios as instrumental variables. The data provided by the ministère de la Sécurité publique allows us to bring to light several results. We estimate that having a family decreases by 18% the likelihood of recidivism, while the effect marriage is not significant. No effect is found for the number of reoffenses committed, neither for being married or having a family. Finally, we find a significant positive correlation between regional wealth and recidivism, whereas we highlight that an increase in real minimum wage is associated with a decrease in recidivism.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
22

Andic, Hakan. "L'impact des politiques de transports sur la concentration spatiale des activités." Thesis, Université Laval, 2010. http://www.theses.ulaval.ca/2010/27296/27296.pdf.

Full text
Abstract:
Dans cette thèse, nous avons étudié l'impact des politiques de transport sur l'évolution des disparités régionales. L'outil dont nous nous sommes servi était la nouvelle économie géographique (NEG) qui est une branche de l'économie spatiale issue du modèle de concurrence monopolistique à la Dixit-Stiglitz et Krugman. Par ailleurs, la zone géographique sur laquelle nous nous sommes concentrés était le Québec. Dans un premier chapitre, après avoir donner une description détaillée du fonctionnement du modèle fondateur de la nouvelle économie géographique (Krugman, 1991), nous avons estimé les paramètres du modèle avec des données québécoises puis nous avons simulé l'évolution des disparités régionales au Québec pour différents scénarios de politiques de transport. Dans un deuxième chapitre, nous avons modifié le modèle de base en y introduisant un paramètre reflétant l'introduction de nouvelles technologies de transport moins polluantes. Les résultats différaient du modèle de base si au yeux des consommateurs ces nouvelles technologies étaient réellement bénéfique pour l'environnement. Dans un troisième chapitre, à travers une étude empirique portant sur le Québec ainsi que 20 pays, nous avons identifié le climat comme étant un important facteur de la concentration spatiale des activités. Par conséquent, nous avons introduit un forçage climatique dans le modèle de base. Par ailleurs, nous avons aussi introduit un coût de congestion pour le centre ville de montréal. La performance empirique du modèle s'étant grandement améliorée suite à ces corrections, nous en avons conclu que les modèles de type NEG devraient inclure des facteurs géographiques.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
23

Simard, Mathieu. "L'effet sur le salaire de l'adéquation formation-emploi chez les immigrants qualifiés au Québec." Master's thesis, Université Laval, 2014. http://hdl.handle.net/20.500.11794/25351.

Full text
Abstract:
Ces dernières années, le Québec a favorisé la venue d’immigrants qualifiés afin de combler un manque de main-d’oeuvre. Toutefois plusieurs signaux sur le marché du travail démontrent un important problème d’intégration rencontré par une majorité d’immigrants. Le degré d’intrégration peut être mesuré selon différents aspects notamment au niveau salarial. En ce sens, notre étude porte sur l’effet sur le salaire d’occuper un emploi dont la Classification Nationale des Professions (CNP) correspond au niveau académique d’un immigrant qualifié au Québec. Pour ce faire, en premier lieu nous développerons plusieurs modèles de régressions linéaires multiples, et ce, pour différents sous-groupes de notre échantillon. Par la suite, nous utiliserons la méthode d’appariement basé sur le score de propension développé par Rosenbum et Rubin en 1983. Nos résultats démontrent bel et bien un problème d’intégration des immigrants qualifiés au Québec. Toutefois, ceux qui réussissent à occuper un emploi pour lequel ils sont qualifiés perçoivent un salaire représentatif de leurs compétences.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
24

Lapointe, Geneviève. "L'immigration péruvienne au Québec : insertion socioéconomique, réseaux sociaux et constructions identitaires." Doctoral thesis, Université Laval, 2018. http://hdl.handle.net/20.500.11794/29947.

Full text
Abstract:
Depuis quelques années, les politiques québécoises d’immigration privilégient les immigrants instruits, jeunes et parlant le français, bref ayant un fort potentiel d’employabilité. Malgré cette immigration choisie, plusieurs immigrants ont davantage de difficulté que par le passé à trouver des emplois correspondant à leurs qualifications. La présente thèse propose d’examiner plus en détail ce paradoxe. Si plusieurs études ont abordé la question de l’intégration des immigrants à partir d’une perspective individualiste, mettant l’accent sur le capital humain des nouveaux arrivants, cette thèse propose plutôt de se pencher davantage sur le rôle de la société d’accueil pour mieux comprendre l’expérience migratoire. En s’inspirant de la théorie de l’intersectionnalité, l’analyse prend en compte les processus de racisation qui se manifestent à travers les discours et les pratiques de la société d’accueil. Pour ce faire, une étude qualitative a été réalisée, basée sur des entrevues auprès de 24 immigrants d'origine péruvienne habitant les villes de Québec et de Montréal. L’objectif est de mieux comprendre l’intégration des immigrants péruviens à la société québécoise en se penchant sur trois thèmes distincts, mais interreliés, soit l’insertion socioéconomique, la mobilisation de réseaux sociaux et les constructions identitaires des répondants. L'analyse des entretiens révèle que les Péruviens déploient diverses stratégies pour s'insérer socioéconomiquement, dont l'acceptation d'une certaine déqualification, la réorientation professionnelle et le retour aux études. S'inspirant des travaux sur le transnationalisme – mettant en lumière les liens sociaux entretenus au-delà des frontières nationales via l'Internet notamment – cette étude montre également que le maintien de liens transnationaux influe sur l'insertion socioéconomique des Péruviens, alors que ces derniers ont accès à davantage d'informations durant la période prémigratoire et à un soutien familial et social dans la nouvelle société. L’importance des divers réseaux sociaux mobilisés une fois au Québec est aussi abordée. Au plan identitaire, les répondants évoquent une nouvelle identité hybride – remaniée et reconstruite dans la nouvelle société et marquée par un sentiment d’appartenance envers le lieu d’origine et le lieu d’accueil. Cette construction identitaire est aussi marquée par une volonté résolue de « s’intégrer », malgré la discrimination et les obstacles rencontrés.
In recent years, Quebec’s immigration policies have favoured educated, young, and French-speaking immigrants – that is, those considered to have a strong potential for employability. Despite this selective immigration, many immigrants find it more difficult than in the past to find jobs that match their qualifications. This thesis proposes to examine this paradox in more detail. While several studies have addressed the issue of immigrant socioeconomic insertion from an individualistic perspective, focusing on the human capital of newcomers, this thesis proposes instead to focus on the role of the host society to better understand the migratory experience. Inspired by theories of intersectionality, the analysis considers processes of racialization that manifest themselves through the discourses and practices of the host society. A qualitative study was conducted, based on interviews with 24 international migrants of Peruvian origin living in the cities of Quebec and Montreal. The objective was to better understand the experience of Peruvian immigrants in Quebec by focusing on three distinct but interrelated themes: socioeconomic insertion, mobilization of social networks, and respondents’ identity constructions. The analysis of the interviews reveals that Peruvians deploy various strategies to integrate socioeconomically, which include accepting a certain deskilling, professional reorientation, and having to return to school. Based on various works on transnationalism – highlighting the social bonds that are maintained across national borders via the Internet for instance – this study also shows that the maintenance of transnational links influences the socioeconomic insertion of Peruvians, who have access to more information during the pre-migration period and to family and social support in the new society. The importance of the various social networks mobilized once in Quebec is also discussed. In term of identity, the respondents evoked a new hybrid identity – reworked and reconstructed in the new society – marked by a sense of belonging both to the place of origin and the host society. This process of identity construction is also characterized by a resolute desire to “integrate, ” despite the discrimination and obstacles encountered.
Desde hace algunos años, las políticas quebequenses sobre la inmigración privilegian a los inmigrantes instruidos, a los jóvenes, y a los que hablan francés; es decir, gente con un gran potencial de empleabilidad. A pesar de esta inmigración elegida, muchos inmigrantes enfrentan más dificultad que antes para encontrar un empleo que corresponda a sus cualificaciones. La presente tesis propone examinar esta paradoja con más detalle. Aunque varios estudios han abordado el tema de la inserción socioeconómica de los inmigrantes a partir de una perspectiva individualista, haciendo énfasis en el capital humano de los recién llegados, esta tesis propone más bien abordar el papel de la sociedad de acogida para comprender mejor la experiencia migratoria. Tomando como modelo las teorías de la interseccionalidad, el análisis toma en cuenta los procesos de racialización que se manifiestan a través de los discursos y de las prácticas de la sociedad de acogida. Para hacerlo, se realizó un estudio cualitativo basado en las entrevistas a veinticuatro migrantes internacionales de origen peruano que viven en las ciudades de Quebec y de Montreal. El objetivo es comprender mejor la experiencia de los inmigrantes peruanos en Quebec abordando tres temas diferentes pero interrelacionados; es decir, la inserción socioeconómica, la movilización en las redes sociales y la construcción identitaria de los encuestados. El análisis de las entrevistas revela que los peruanos utilizan diversas estrategias para integrarse socioeconómicamente, entre ellas, la aceptación de una cierta descualificación, la reorientación profesional y el regreso a los estudios. Inspirado en los trabajos del transnacionalismo —que ponen de relieve los lazos sociales mantenidos más allá de las fronteras nacionales principalmente por medio de Internet—, este estudio también demuestra que mantener lazos transnacionales influye en la inserción socioeconómica de los peruanos, aun cuando tienen acceso a más información durante el periodo premigratorio y a un apoyo familiar y social en la nueva sociedad. Se aborda igualmente la importancia de las diversas redes sociales utilizadas una vez en Quebec. En cuanto a la construcción identitaria, los encuestados evocan una nueva identidad híbrida, modificada y reconstruida en la nueva sociedad, marcada por un sentimiento de pertenencia hacia el lugar de origen y el lugar de acogida. Esta construcción identitaria también está marcada por una voluntad resuelta de “integrarse”, a pesar de la discriminación y de los obstáculos encontrados.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
25

Pâquet, Martin. "Le fleuve et la cité : représentations de l'immigration et esquisses d'une action de l'État québécois, 1945-1968." Doctoral thesis, Université Laval, 1995. http://hdl.handle.net/20.500.11794/21380.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
26

Bonneau, Martin. "Le blues de l'artiste-businessman : les musiciens québécois face à la nouvelle économie numérique." Master's thesis, Université Laval, 2018. http://hdl.handle.net/20.500.11794/29963.

Full text
Abstract:
Tableau d'honneur de la Faculté des études supérieures et postdoctorales, 2017-2018
Les nouveaux outils numériques ont bouleversé l’industrie de la musique depuis une quinzaine d’années, entraînant des difficultés économiques et remettant en question plusieurs de ses fondements. On a notamment avancé que la « révolution » numérique allait entraîner une désintermédiation et renverser les rapports de pouvoir à l’avantage des artistes. Nous avons voulu dépasser les thèses utopiques et dystopiques concernant le numérique pour analyser ses conséquences sur les conditions de travail des musiciens québécois et leurs relations avec les intermédiaires. Nous avons mené quatorze entretiens semi-dirigés avec des musiciens québécois portant sur leurs conditions, les outils numériques, leurs liens de coopération et leur expérience de l’autoproduction. Notre enquête a finalement surtout fait ressortir les limites du numérique et de l’indépendance. Ces outils facilitent le démarrage d’un projet et permettent de contourner les structures traditionnelles de l’industrie, mais ne sont pas en mesure de les dépasser. La transition numérique fait que les artistes doivent acquitter davantage de tâches, mais ne s’est pas accompagnée d’un modèle économique compensant la baisse de leurs revenus. L’indépendance est plus accessible, mais les nouveaux outils n’ont pas donné plus de pouvoir ou de liberté aux musiciens. Dans plusieurs cas, elle est même une condition imposée aux artistes, surtout en début de carrière, alors que les maisons de disques ont réduit leur investissement et leur ont transféré certaines tâches. Si la débrouillardise peut permettre de développer sa carrière un certain temps, elle égale rarement l’expertise et les moyens des intermédiaires sans qui il demeure pratiquement impossible de percer le marché mainstream. L’indépendance apparaît ainsi plutôt comme l’antichambre d’une carrière plus professionnelle, stable et rentable. Le régime numérique a néanmoins durablement transformé le monde de la musique, alors que la division du travail, les conventions et les stratégies de gestion de l’incertitude ont sensiblement évolué.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
27

Tossou, Dandé Bienvenu. "Estimation du rendement de la maîtrise en économique à l'Université Laval." Master's thesis, Université Laval, 2015. http://hdl.handle.net/20.500.11794/26132.

Full text
Abstract:
Le but de ce mémoire est d’établir le profil de rémunération des diplômés de maîtrise en économique de l’université Laval et de calculer les rendements associés à l’obtention de ce diplôme. La méthodologie utilisée est identique à celle adoptée par Vaillancourt et Ebrahimi (2010) et Stark (2007). Elle combine l’analyse coût-bénéfice de Becker (1960) et l’analyse par l’estimation du modèle économétrique de Mincer (1974). Nous avons ainsi calculé le rendement de la maîtrise par rapport au baccalauréat en économique d’abord pour l’individu et ensuite pour la société. Le calcul a été fait d’abord de façon générale puis suivant le sexe et le secteur d’activité des diplômés. La base de données que nous utilisons provient de l’enquête réalisée en 2014 par le service de placement de l’université Laval(SPLA) en collaboration avec le département d’économique auprès des diplômés. Nos résultats montrent que le principal employeur des diplômés du département est le secteur public incluant la fonction publique fédérale, la fonction publique provinciale, la fonction publique municipale et l’enseignement. La majorité des diplômés sont de sexe masculin. Le revenu des hommes reste plus élevé que celui des femmes et le revenu des travailleurs du secteur privé plus élevé que celui des travailleurs du public. Par ailleurs, les résultats suggèrent que l’investissement permettant le passage du baccalauréat à la maîtrise est rentable à la fois pour l’individu et pour la société. En effet, le rendement privé moyen est de 5:3% et le rendement social moyen est de 3:7%. Le rendement privé des hommes est de 5:3% et celui des femmes est de 5:4%. Le rendement privé des travailleurs du secteur privé est de 5:3% et celui des travailleurs du secteur public est de 5:4%. Les résultats correspondants, au niveau du rendement social, sont de 3:8%, 3:5%, 3:8% et 3:6% respectivement pour les hommes, les femmes, les travailleurs du privé et les travailleurs du public. On remarque ainsi que le rendement social est généralement inférieur au rendement privé, le rendement privé des femmes supérieur à celui des hommes et le rendement privé dans le secteur public est plus grand qu’au privé. Mais les différences observées à la fois entre les sexes et entre le type d’employeur sont de faible magnitude. Les conclusions qualitatives que nous tirons vont dans le même sens que celles de Vaillancourt et Ebrahimi (2010) et Stark (2007) même si les chiffres sont sensiblement différents.
The purpose of this paper is to establish the Laval University Master graduates in economic’s earnings profile and calculate the returns associated with this diploma. The methodology used is identical to that used by Vaillancourt et Ebrahimi (2010) and Stark (2007). It combines the cost-benefit analysis of Becker (1960) and analysis by estimating the Mincer (1974) econometric model . We have calculated the return of master over the Bachelor in Economic firstly for the individual and then for the society. The calculation was first made generally and then by gender and type of employer of graduates. The database we use comes from the survey conducted in 2014 among graduates of the Economics Department by the Laval University placement service(SPLA) in collaboration with the department of economics. Our results show that the major employer of graduates of the department is the public sector including the federal public service, the provincial public service, the municipal public service, teaching. The majority of the graduates is male. The income of men is still higher than that of women and income of private sector workers are higher than those in public workers. Furthermore, the results suggest that the investment for the passage from bachelor to master is profitable both for the individual and for society. Indeed, the average private return is 5:3% and the average social return is 3:7%. The private return for males is 5:3% and women is 5:4%. The private return of private sector workers is 5:3% and that of public sector workers is 5:4%. The results corresponding to social performance are 3:7%, 3:5%, 3:8% and 3:6%, respectively, for men, women, workers in the private and public workers. We note as well as the social return is usually less than the private return, the private return of women exceeds that of men and the private performance in the public sector is larger than private. But the differences both between the sexes and the type of employer are of low magnitude. The qualitative conclusions we draw are going in the same direction as those of Vaillancourt et Ebrahimi (2010) and Stark (2007).
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
28

Croce, Francesca, and Francesca Croce. "Entrepreneuriat Féminin Autochtone : une enquête qualitative exploratoire sur les expériences entrepreneuriales des femmes Ilnuatsh dans le contexte communautaire de la Première Nation des Pekuakamiulnuatsh." Doctoral thesis, Université Laval, 2019. http://hdl.handle.net/20.500.11794/37747.

Full text
Abstract:
L’entrepreneuriat féminin autochtone (EFA) est considéré aujourd’hui comme un thème de recherche émergent. Il suscite un intérêt de plus en plus important pour les décideurs de politiques publiques et les organisations internationales. En effet, il a été qualifié comme une stratégie afin d’améliorer les conditions de vie des femmes autochtones, qui sont partout dans le monde, malheureusement, victimes de discrimination et de plusieurs formes de violence systémique. Malgré l’intérêt que suscite le développement socioéconomique des femmes autochtones, la carence actuelle des études sur le sujet nuit à la compréhension des caractéristiques de l’EFA, qui demeure aujourd’hui un sujet d’étude très peu exploré, particulièrement par la communauté de chercheurs en administration et en entrepreneuriat. En conséquence, le présent projet de recherche doctorale vise à combler cette lacune, à la fois théorique et empirique, grâce à la réalisation d’une enquête qualitative sur les expériences entrepreneuriales des femmes autochtones. Grâce à une démarche qualitative exploratoire, collaborative et participative avec le milieu communautaire, la présente enquête qualitative sur les expériences entrepreneuriales des femmes a été réalisée au cours de l’été 2018 au sein d’une communauté autochtone du Québec, soit la communauté de Mashteuiatsh, qui appartient à la Première Nation des Pekuakamiulnuatsh. Cette enquête a été réalisée auprès de 22 femmes entrepreneures Ilnuatsh et de 5 acteurs du développement économique de la communauté. Ce projet de recherche doctorale s’inscrit dans les approches critiques en entrepreneuriat visant à élargir l’analyse de l’EFA aux aspects traditionnels de l’entrepreneuriat ainsi qu’aux modes de vie propres aux femmes autochtones. Par sa démarche exploratoire, donc, ce projet de recherche fait état des connaissances actuelles sur les expériences entrepreneuriales des femmes Ilnuatsh, tout en promouvant leur vision de l’entrepreneuriat et leur vécu, et en expliquant comment le contexte communautaire influence leurs expériences entrepreneuriales. Les résultats de l’enquête de terrain exploratoire ont permis de mettre en lumière dix thèmes émergents liés à l’analyse de l’EFA : 1) Motivations; 2) Valeurs; 3) Autoreprésentation de la EFA; 4) Obstacles; 5) Facteurs facilitants; 6) Savoir-faire local; 7) Rôle de la femme; 8) Modes de vie et traditions; 9) Perception de l’entrepreneuriat; 10) Hybridité entrepreneuriale. De plus, le corpus empirique a permis de reconstituer l’analyse du contexte communautaire afin de contextualiser et de mieux comprendre les expériences entrepreneuriales des femmes autochtones entrepreneures dans leur contexte d’action. Les résultats de cette recherche viennent combler la lacune scientifique existante sur le phénomène de l’EFA et remettent aussi en question les fondements épistémologiques de la discipline de l’entrepreneuriat « classique », telle qu’elle est divulguée et connue aujourd’hui dans l’académie. Sur le plan pratique, les résultats de cette recherche doctorale fournissent aux praticiens des recommandations visant particulièrement le développement de l’EFA et l’amélioration des initiatives existantes. Sur le plan social, cette recherche favorisera, tant par le processus utilisé que par la diffusion des résultats, l’intégration des femmes autochtones dans l’activité économique de la province de Québec, tout comme au niveau national et international, et une plus grande implication des femmes dans le développement socioéconomique de leur communauté autochtone d’appartenance. Mots clés : Approches critiques, contexte communautaire, enquête qualitative, entrepreneuriat, expériences entrepreneuriales, femmes autochtones, Québec.
L’entrepreneuriat féminin autochtone (EFA) est considéré aujourd’hui comme un thème de recherche émergent. Il suscite un intérêt de plus en plus important pour les décideurs de politiques publiques et les organisations internationales. En effet, il a été qualifié comme une stratégie afin d’améliorer les conditions de vie des femmes autochtones, qui sont partout dans le monde, malheureusement, victimes de discrimination et de plusieurs formes de violence systémique. Malgré l’intérêt que suscite le développement socioéconomique des femmes autochtones, la carence actuelle des études sur le sujet nuit à la compréhension des caractéristiques de l’EFA, qui demeure aujourd’hui un sujet d’étude très peu exploré, particulièrement par la communauté de chercheurs en administration et en entrepreneuriat. En conséquence, le présent projet de recherche doctorale vise à combler cette lacune, à la fois théorique et empirique, grâce à la réalisation d’une enquête qualitative sur les expériences entrepreneuriales des femmes autochtones. Grâce à une démarche qualitative exploratoire, collaborative et participative avec le milieu communautaire, la présente enquête qualitative sur les expériences entrepreneuriales des femmes a été réalisée au cours de l’été 2018 au sein d’une communauté autochtone du Québec, soit la communauté de Mashteuiatsh, qui appartient à la Première Nation des Pekuakamiulnuatsh. Cette enquête a été réalisée auprès de 22 femmes entrepreneures Ilnuatsh et de 5 acteurs du développement économique de la communauté. Ce projet de recherche doctorale s’inscrit dans les approches critiques en entrepreneuriat visant à élargir l’analyse de l’EFA aux aspects traditionnels de l’entrepreneuriat ainsi qu’aux modes de vie propres aux femmes autochtones. Par sa démarche exploratoire, donc, ce projet de recherche fait état des connaissances actuelles sur les expériences entrepreneuriales des femmes Ilnuatsh, tout en promouvant leur vision de l’entrepreneuriat et leur vécu, et en expliquant comment le contexte communautaire influence leurs expériences entrepreneuriales. Les résultats de l’enquête de terrain exploratoire ont permis de mettre en lumière dix thèmes émergents liés à l’analyse de l’EFA : 1) Motivations; 2) Valeurs; 3) Autoreprésentation de la EFA; 4) Obstacles; 5) Facteurs facilitants; 6) Savoir-faire local; 7) Rôle de la femme; 8) Modes de vie et traditions; 9) Perception de l’entrepreneuriat; 10) Hybridité entrepreneuriale. De plus, le corpus empirique a permis de reconstituer l’analyse du contexte communautaire afin de contextualiser et de mieux comprendre les expériences entrepreneuriales des femmes autochtones entrepreneures dans leur contexte d’action. Les résultats de cette recherche viennent combler la lacune scientifique existante sur le phénomène de l’EFA et remettent aussi en question les fondements épistémologiques de la discipline de l’entrepreneuriat « classique », telle qu’elle est divulguée et connue aujourd’hui dans l’académie. Sur le plan pratique, les résultats de cette recherche doctorale fournissent aux praticiens des recommandations visant particulièrement le développement de l’EFA et l’amélioration des initiatives existantes. Sur le plan social, cette recherche favorisera, tant par le processus utilisé que par la diffusion des résultats, l’intégration des femmes autochtones dans l’activité économique de la province de Québec, tout comme au niveau national et international, et une plus grande implication des femmes dans le développement socioéconomique de leur communauté autochtone d’appartenance. Mots clés : Approches critiques, contexte communautaire, enquête qualitative, entrepreneuriat, expériences entrepreneuriales, femmes autochtones, Québec.
Nowadays, Indigenous women entrepreneurship (IWE) is considered as an emerging research theme. It attracts a growing interest from policy-makers and international organizations. Indeed, it was described as a strategy to improve the living conditions of indigenous women, who are unfortunately considered everywhere in the world as victims of discrimination and several forms of systemic violence. There is an interest in the socio-economic development of indigenous women, but there are also insufficient studies on the topic, which undermines the understanding of the IWE characteristics. IWE is still very little explored by the research community, especially in administration and entrepreneurship. As a result, this doctoral research project aims to fill this gap, both theoretically and empirically, by conducting a qualitative survey on the entrepreneurial experiences of indigenous women. Using a qualitative and exploratory approach, with the cooperation and the participation of the community, this qualitative survey on the entrepreneurial experiences of indigenous women was conducted during the summer of 2018 in an indigenous community within the Province of Québec: the community of Mashteuiatsh, which belongs to the Pekuakamiulnuatsh First Nation. This qualitative survey is based on 22 women entrepreneurs Ilnuatsh and 5 actors of the economic development of the community. This doctoral research project is inspired by critical approaches to entrepreneurship and aims at broadening the analysis of IWE to the traditional aspects of entrepreneurship and to indigenous women’s lifestyles. Through its exploratory approach, this research project reports current knowledge of the entrepreneurial experiences of Ilnuatsh women, while promoting their experiences and vision of entrepreneurship, and explains how the community context impacts their entrepreneurial experiences. The results of this exploratory survey highlight 10 emergent themes related to the IWE analysis: 1) Motivations; 2) Values; 3) Self-representation of the IWE; 4) Obstacles; 5) Facilitating factors; 6) Local know-how; 7) Role of the indigenous woman; 8) Lifestyles and traditions; 9) Perception of entrepreneurship; 10) Entrepreneurial hybridity. In addition, the empirical body of work has allowed the analysis of the community context to be reconstructed in order to contextualize and better understand the entrepreneurial experiences of indigenous women entrepreneurs in their context of action. The results of this research help fill the existing scientific gap on IWE, and also challenge the epistemological foundations of the “classic” entrepreneurship as disclosed and known today within the academy. In practical terms, the results of this doctoral research provide practitioners with specific recommendations for the development of IWE as well as the improvement of existing initiatives. In social terms, through the process used and the disclosure of results, this research will contribute to a better integration of indigenous women in the economic activity of the Province of Québec, and both at a national and international level, and to a greater involvement of indigenous women in the socioeconomic development of their home indigenous communities. Keywords: Critical approaches, community context, entrepreneurship, entrepreneurial experiences, Indigenous women, qualitative inquiry, Québec.
Nowadays, Indigenous women entrepreneurship (IWE) is considered as an emerging research theme. It attracts a growing interest from policy-makers and international organizations. Indeed, it was described as a strategy to improve the living conditions of indigenous women, who are unfortunately considered everywhere in the world as victims of discrimination and several forms of systemic violence. There is an interest in the socio-economic development of indigenous women, but there are also insufficient studies on the topic, which undermines the understanding of the IWE characteristics. IWE is still very little explored by the research community, especially in administration and entrepreneurship. As a result, this doctoral research project aims to fill this gap, both theoretically and empirically, by conducting a qualitative survey on the entrepreneurial experiences of indigenous women. Using a qualitative and exploratory approach, with the cooperation and the participation of the community, this qualitative survey on the entrepreneurial experiences of indigenous women was conducted during the summer of 2018 in an indigenous community within the Province of Québec: the community of Mashteuiatsh, which belongs to the Pekuakamiulnuatsh First Nation. This qualitative survey is based on 22 women entrepreneurs Ilnuatsh and 5 actors of the economic development of the community. This doctoral research project is inspired by critical approaches to entrepreneurship and aims at broadening the analysis of IWE to the traditional aspects of entrepreneurship and to indigenous women’s lifestyles. Through its exploratory approach, this research project reports current knowledge of the entrepreneurial experiences of Ilnuatsh women, while promoting their experiences and vision of entrepreneurship, and explains how the community context impacts their entrepreneurial experiences. The results of this exploratory survey highlight 10 emergent themes related to the IWE analysis: 1) Motivations; 2) Values; 3) Self-representation of the IWE; 4) Obstacles; 5) Facilitating factors; 6) Local know-how; 7) Role of the indigenous woman; 8) Lifestyles and traditions; 9) Perception of entrepreneurship; 10) Entrepreneurial hybridity. In addition, the empirical body of work has allowed the analysis of the community context to be reconstructed in order to contextualize and better understand the entrepreneurial experiences of indigenous women entrepreneurs in their context of action. The results of this research help fill the existing scientific gap on IWE, and also challenge the epistemological foundations of the “classic” entrepreneurship as disclosed and known today within the academy. In practical terms, the results of this doctoral research provide practitioners with specific recommendations for the development of IWE as well as the improvement of existing initiatives. In social terms, through the process used and the disclosure of results, this research will contribute to a better integration of indigenous women in the economic activity of the Province of Québec, and both at a national and international level, and to a greater involvement of indigenous women in the socioeconomic development of their home indigenous communities. Keywords: Critical approaches, community context, entrepreneurship, entrepreneurial experiences, Indigenous women, qualitative inquiry, Québec.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
29

Doucet-Simard, Gabrielle. "Entre liberté et contrainte : les praticiens de l'art face au métier d'artiste." Master's thesis, Université Laval, 2016. http://hdl.handle.net/20.500.11794/27108.

Full text
Abstract:
Ce mémoire trouve son origine dans le questionnement que nous avons posé par rapport à nos propres représentations concernant la pratique de l'art lorsque nous avons pris connaissance du plan d'action Québec horizon culture et en particulier du programme de mentorat qu'il offre aux artistes et qui consistent [sic] à les jumeler avec des gens d'affaires. Dans ce mémoire, nous avons cherché à comprendre comment les individus qui aspirent à faire de l'art subissent les injonctions du milieu artistique et les valeurs qu'il véhicule, de même que les exigences à propos de l'art véhiculées plus généralement dans la société. Notre intérêt s'est porté sur les représentations endossées par les artistes en lien avec la façon de subvenir à leurs besoins matériels. Plus particulièrement, nous avons cherché à savoir comment les programmes de mentorat auxquels prennent part des artistes participent de cet agencement et si les artistes qui manifestent de l'intérêt pour ces programmes ont une façon différente des autres d'envisager cet agencement. Pour répondre à ce questionnement, nous avons interrogé par des entretiens semi-dirigés des praticiens de l'art mentorés et non mentorés provenant de différents milieux artistiques. Il résulte de notre enquête qu'ils n'accordent pas tous la même place à l'activité artistique dans leur vie et que seulement certains cherchent à subvenir à leurs besoins matériels par l'activité artistique. De ces deux dimensions de la pratique artistique, nous avons conclu que le sens de la pratique artistique varie d'un répondant à l'autre. Nous avons finalement dégagé quatre types de finalité de la pratique artistique : intégrée, récréative, désintéressée et instrumentale.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
30

Etienne, Luc Sorel. "Le programme Première Ovation à Québec : étude des impacts d'une politique culturelle sur les artistes bénéficiaires." Master's thesis, Université Laval, 2019. http://hdl.handle.net/20.500.11794/38187.

Full text
Abstract:
S’inscrivant dans le domaine de la sociologie de la culture, dans une perspective d’étude des politiques publiques destinées à la culture, le présent mémoire vise à étudier l’impact du programme Première Ovation sur les parcours professionnels des artistes de la ville de Québec qui en ont bénéficié. Ce programme relève de l’Entente de développement culturel établie dans le cadre d’un partenariat entre le Ministère de la Culture, des Communications et de la Condition féminine du Québec (MCCCF) et la Ville de Québec. Dans ce mémoire, il sera question d’apprécier l’incidence d’une telle politique culturelle d’aide à la création sur la carrière des bénéficiaires par une approche comparative des situations socioéconomiques et socioprofessionnelles avant, pendant, et après l’obtention d’une bourse Première Ovation. C’est au moyen d’une analyse d’entretiens individuels réalisés avec six répondants en arts littéraires, sept en théâtre et neuf en arts visuels, ayant tous reçu cette bourse entre 2009 et 2012, que ce mémoire propose une certaine évaluation de l’efficacité de la politique culturelle en question, mais suggère également des pistes d’interprétation plus générale sur les implications autant culturelles que sociologiques, sur l’intégration de la création artistique dans la vie sociale. Au terme de notre investigation, il est clairement ressorti, d’une part, que la ville de Québec dispose d’un bassin de jeunes talents dynamiques et bien formés. D’autre part, il apparaît que la mesure Première Ovation, destinée depuis 2008 à la promotion de cette relève, a un réel impact dans chacun des trois secteurs artistiques étudiés. Entre le soutien financier et le mentorat, deux dimensions importantes du soutien offert par ce programme, on peut dire que cet impact agit à la fois dans l’immédiat et dans le moyen terme, voire le long terme du parcours professionnel des artistes soutenus. Toutefois, à travers l’analyse des trajectoires d’artistes de la relève, le mémoire démontre que, s’il existe à Québec un fort potentiel de production artistique et plus largement culturelle, cela n’exclut pas l’incertitude permanente dans laquelle évoluent les producteurs eux-mêmes, malgré la disponibilité d’aides publiques à la création. Cette situation ambivalente peut être interprétée à la lumière des disparités entre certaines visées institutionnelles et leur inscription dans la réalité sociologique du milieu culturel de Québec.
Québec City’s Première Ovation Program: Study on the Impacts of a Cultural Policy on Artists Grant Recipients As part of the sociology of culture field, this thesis aims to study the impact of the Première Ovation program on the professional career of Québec City’s artists who have benefited from it. This program stems from the Entente de développement culturel as part of a partnership established between Québec City and the Ministère de la Culture, des Communications et de la Condition féminine du Québec (MCCCF). In this thesis, the effects of such a cultural policy, aiming to support creation on the recipients’ career, are assessed based on a comparative approach of socioeconomical and socioprofessional situations before, during and after receiving a Première Ovation grant. Individual interviews have been conducted with six literary artists, seven theatrical artists and nine visual arts artists all of whom received this grant between 2009 and 2012. Through the analysis of these interviews, this thesis evaluates the effectiveness of this cultural policy, and also introduces larger interpretation methods on both cultural and sociological involvements, on the integration of artistic creation in social life. At the end of our research, it clearly appears that, from one standpoint, Québec City has a pool of dynamic and well-trained young talents. From another standpoint, it appears that the Première Ovation program, dedicated since 2008 to the promotion of emerging talents, has a real impact on all three artistic fields studied. Between financial support and mentoring, both important features of support offered by this program, we can observe positive impacts in the short-, medium- and even long-term of the supported artists’ professional career. However, through the analysis of the paths of emerging artists, the thesis shows that, while a strong artistic and more broadly cultural production potential exists in Québec City, the omnipresent uncertainty surrounding producers persists, despite government funding to help creation. This ambivalent situation can be interpreted in light of the existing disparities between certain institutional aims and their inscription in the sociological realities of the City’s cultural community.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
31

Agbantey, Ariel Jean Philippe. "L'impact des formations formelles sur le revenu et la durée du chômage des immigrants qualifiés dès l'arrivée au Québec." Master's thesis, Université Laval, 2016. http://hdl.handle.net/20.500.11794/27125.

Full text
Abstract:
Cette étude évalue l'impact des formations formelles sur le revenu et la durée du chômage des immigrants de la classe des travailleurs qualifiés résidant dans la province de Québec. En effet, elle cherche à vérifier l'adéquation entre les formations formelles et les caractéristiques observables de ces immigrants d'une part, puis l'adéquation entre ces formations et la situation économique des immigrants d'autre part. Après avoir effectué une analyse descriptive de la base de données, la méthode d'appariement multiple basée sur les scores de propension généralisés est utilisée pour estimer l'effet causal des formations formelles sur le revenu et la durée du chômage des immigrants. De plus, la méthode de régression par quantile est utilisée pour faire ressortir l'effet causal de ces formations par quantile. En moyenne, les résultats de l'étude montrent que les formations formelles diminuent la durée de chômage des participants, avec une baisse de 580 jours pour les participants aux formations linguistiques. Les effets quantiles des formations professionnelles et académiques sont plus élevés sur le 75è quantile des distributions de la durée du chômage, avec des baisses respectives de 491 et 495 jours. Cependant, les formations formelles n'augmentent pas le revenu des participants. C'est pourquoi le gouvernement du Québec doit bien clarifier ses objectifs d'immigration selon l'augmentation de l'employabilité d'une part ou selon l'augmentation du niveau salarial d'autre part. Pour une optimisation des ressources, il est recommandé au gouvernement d'orienter les immigrants vers les formations linguistiques car elles diminuent plus la durée du chômage et de chercher la meilleure politique qui permettrait de rattraper l'écart salarial entre les participants et les non-participants des formations.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
32

Dioh, Marie-Laure. "L'immigrant au coeur de son intégration socioprofessionnelle : étude de cas des immigrants qualifiés en technologies de l'information (TI) à Québec." Doctoral thesis, Université Laval, 2015. http://hdl.handle.net/20.500.11794/26117.

Full text
Abstract:
L’intégration socioprofessionnelle des immigrants oeuvrant dans le secteur des technologies de l’information (TI) à Québec est peu documentée. Le secteur est dynamique dans la région, et les entreprises en croissance font face à une rareté de main-d’œuvre locale. Cette situation laisse présager une intégration optimale pour les immigrants en TI, quand des études sur l’intégration des immigrants en général, soulignent des difficultés à l’échelle provinciale et régionale. La méthodologie est qualitative. 28 immigrants qualifiés font le récit de leurs parcours socioprofessionnels avant l’obtention d’un premier emploi en TI à Québec. Puis, la trajectoire professionnelle de sept d’entre eux est suivie sur une année, selon une démarche longitudinale en quatre temps : à un mois, à trois mois, à six mois et à un an en emploi. Pour comprendre le processus d’intégration, la thèse s’appuie sur la théorie de l’interactionnisme symbolique, portant ainsi un intérêt à l’expérience humaine et à la dimension symbolique. Elle réfère aussi au courant interprétatif de Piore (1995), qui reconnait l’émergence dans le monde actuel de groupes minoritaires, tels les immigrants, et dont les intérêts particuliers sont non reconnus par les institutions. Les résultats de recherche soulignent les mêmes obstacles à l’insertion que ceux constatés auprès de la main-d’œuvre immigrante québécoise en général. Il s’agit d’un manque de reconnaissance par le marché des qualifications et compétences étrangères et de déqualification. L’insertion dans un premier emploi en TI à Québec est conditionnée par une formation québécoise. L’intégration en emploi, étudiée par la suite sur une année, est semée d’embûches et elle cache des actions individuelles et des stratégies d’intégration mises en place par les immigrants pour contourner les obstacles. Devant cette situation à risque surgissent des résultats plus surprenants. Suivre l’intégration sur une période continue fait émerger la poursuite d’un projet et une capacité d’agentivité de la part des immigrants rencontrés. Et l’étude de ces deux dimensions soulève qu’en bout de ligne, ils ne sont pas malheureux malgré une situation professionnelle décevante pour certains. Ils décrivent une satisfaction en termes de perspectives d’emploi, de confort matériel, de projets familiaux, de biens acquis, de réalisations personnelles et d’obstacles contournés. Mots-clés : immigrants qualifiés en TI, intégration socioprofessionnelle, agentivité, projet professionnel, récit de vie, région de Québec.
The socio-professional integration of the information technologies (IT) sector immigrant workforce in Quebec is not well documented. The sector is dynamic in the region and growing businesses are facing a labour shortage specific to the local economy. This would suggest the best possible integration of immigrants trained in IT, while studies on the general integration of immigrants highlight difficulties at both the provincial and regional levels. The methodology used in our study is qualitative. 28 skilled immigrants report their socio-professional situation prior to getting their first IT job in Quebec. We then study the professional trajectory of seven of them following a four step longitudinal approach, for one year (after one month, after 3 months, after 6 months and after one year to employment). To understand the integration process, this thesis taps into symbolic interactionist theory and takes a particular interest in the human experience and the symbolic dimension. It also refers to the interpretative process of Michael Piore (in Beyond Individualism, 1995) which recognizes, in today’s world, the emergence of social minorities, such as immigrants with special interests who are not recognized by institutions. The results of this approach emphasize the same barriers to professional integration as those observed with Quebec’s immigrant workforce in general. The market more specifically fails to assess and recognize the qualification and of these immigrant workers who are consequently underemployed. In the Quebec IT sector, insertion into first employment is thus conditioned by Quebec training. The integration in the labour market, studied within one year, is fraught with challenges and hides individual actions and integration strategies established by immigrants to circumvent the obstacles. In the face of this risk situation, the most surprising findings emerge. Indeed, monitoring the integration of these skilled workers over a continuous period of time brings to light the continuation of a project and an ability of agency on the part of the immigrants encountered. The study of these two dimensions posits that although some of them find themselves in a disappointing professional situation, they are not ultimately unhappy. They describe their satisfaction in terms of employment opportunities, material comfort, family plans, goods acquired, individual achievements and obstacles circumvented. Qualified workers in IT, socio-professional integration, ability of agency, professional project, life story, Quebec region
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
33

Harbour-Marsan, Ève. "Gouvernance et bilan depuis 1994 de l'approvisionnement énergétique au Nunavik : quelle est la participation des Inuits?" Master's thesis, Université Laval, 2018. http://hdl.handle.net/20.500.11794/31886.

Full text
Abstract:
Énergie renouvelable, centrale diesel, transition énergétique, Nunavik, Arctique, Canada, Nord du Québec, Inuit, Autochtones, Premières Nations, cogestion, gouvernance, participation autochtone, milieux éloignés, développement régional, relations de pouvoir Le territoire du Nunavik, majoritairement habitée par les Inuits, est approvisionné en énergie à près de 100 % par des produits pétroliers. Depuis le développement hydroélectrique à la baie James et la suspension du projet Grande-Baleine, le contexte énergétique de cette région n’avait toujours pas été analysé en dépit des bouleversements sociopolitiques que ces projets avaient entrainés chez les Autochtones. Ce manque d’intérêt pour cette question est surprenant considérant l’intensité de l’activité minière qui est anticipée dans la vision du Plan Nord et des engagements répétés du gouvernement du Québec et d’Hydro-Québec à réaliser la conversion des centrales thermiques et à mener des projets en partenariat avec les Autochtones. Par une analyse géopolitique, l’objectif de cette recherche était de répondre à ces questionnements. Quels sont les projets énergétiques réalisés, valorisés et envisagés depuis 1994 pour le Nunavik? Comment les engagements et les orientations des gouvernements et d'Hydro-Québec, en matière d’énergie au Nunavik, ont-ils été mis en oeuvre? Les représentations et préoccupations de certains acteurs sont-elles davantage prises en compte dans les projets identifiés et réalisés? Quelle est la participation des Inuits dans les décisions? Les données proviennent d’entrevues semi-dirigées, une analyse de documents institutionnels, du cadre juridique et réglementaire, bonifié par un stage professionnel au sein du ministère de l’Énergie et des Ressources naturelles du Québec. Les résultats démontrent que la stratégie énergétique est tournée vers les énergies renouvelables de plus petite envergure, mais les grands ouvrages hydroélectriques ne sont pas pour autant délaissés. Les structures permettent aux Inuits d’être représentés dans les décisions, sans toutefois leur attribuer un réel contrôle. Il se dégage de notre analyse que l’expertise, le cadre législatif et des rivalités au sein même de la société inuite nuisent à une plus grande participation et autonomie des Inuits dans les projets.
Renewable energy, diesel power generation, Energy transition, Nunavik, Arctic, Canada, North of Quebec, Inuit, Aboriginals, First Nations, comanagement, governance, aboriginal participation, remote area, regional development, power relations The territory of Nunavik, mainly inhabited by the Inuit, is almost exclusively supplied by fossils energies. Ever since the hydroelectric development at James Bay and the suspension of the Grande- Baleine hydroelectric project, the energy sociopolitical environment in Nunavik had not been analyzed despite the socio-political upheaval that these projects had caused for Indigenous groups. The lack of interest in this issue is surprising considering the intensity of mining activity that is anticipated in the Plan Nord vision, and the repeated government and Hydro-Québec commitments to convert thermal power stations and to carry out projects in partnership with Aboriginal people. Carried out through a geopolitical analysis, the objective of this research was to answer the following questions. What are the energy projects developed, promoted and considered since 1994 for Nunavik? How the government and Hydro-Québec commitments and orientations, in regard to energy, have been implemented in Nunavik? Are the representations and concerns of certain actors more taken into account in the projects? How are the Inuit involved in decisions? Data are from from semi-structured interviews, institutional documents, the legal framework, improved by an internship within the Quebec Ministry of Energy and Natural Resources. The results show that the energy strategy is focused on smaller renewable energies, but large hydropower projects are not neglected. Structures allow Inuit to be represented in decisions without giving them real control. Our analysis reveals that the expertise, the legal framework and rivalries, within Inuit society, undermine the greater participation and autonomy of Inuit in projects.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
34

Dejar, Corine. "L'immigration à l'extérieur de la région métropolitaine de Montréal : le cas des jeunes étudiants Réunionnais." Master's thesis, Université Laval, 2018. http://hdl.handle.net/20.500.11794/33300.

Full text
Abstract:
Des Collèges d’enseignement général et professionnel (cégeps) situés à l’extérieur de Montréal et de la Capitale-Nationale établissent, depuis 2003, des ententes spécifiques avec les institutions régionales de l’Île de La Réunion. L’objectif est de permettre à des jeunes Réunionnais de compléter une formation professionnelle de trois ans dans l’un des cégeps participants au terme de laquelle ces jeunes peuvent faire une transition vers le statut de résident permanent. L’entente de coopération de mobilité étudiante entre le Québec et La Réunion mise sur la probabilité que ces jeunes fassent le choix de prolonger leur expérience de migration au-delà de la formation professionnelle et décident de s’établir à long terme dans leur ville d’accueil ou dans une ville de la même région administrative. L’analyse de seize entrevues semi-dirigées réalisées avec des jeunes étudiants Réunionnais étant demeurés au Québec montrent l’importance du type de projet personnel de mobilité au départ de la Réunion, des représentations de la ville d’accueil pour les études ou pour y vivre sa vie et des relations qui s’y forment dans la compréhension de l’établissement à long terme ou non de ces jeunes en région.Le projet de formation professionnelle ou de voyage d’études de sept des participants s’est transformé au fil de l’expérience en projet d’insertion professionnelle au Québec lié, dans certains cas, à un projet de vie de couple. Le projet d’un participant seul rapportant son expérience vécue ni positivement ni négativement ne reflétait aucune anticipation déterminée, se laissant la possibilité de migrer à long terme, de retourner à La Réunion ou de migrer ailleurs dans le monde selon les situations à venir. Pour les huit autres participants, l’expérience de migration au Québec se poursuivait ou allait se poursuivre au-delà de l’entente formelle, telle qu’anticipée. Si l’entente de coopération s’inscrit dans l’objectif d’une régionalisation de l’immigration au Québec, les parcours des participants sont orientés par des projets qui, bien souvent, vont à l’encontre des souhaits qu’ils restent dans la ville d’accueil après leurs études.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
35

Doumbia, Maéva Zeïnab. "Genre identitaire et revenu relatif au sein des ménages : étude du cas Canadien." Master's thesis, Université Laval, 2018. http://hdl.handle.net/20.500.11794/31864.

Full text
Abstract:
L'objectif de ce mémoire est d'analyser l'impact du genre identitaire sur les inégalités du revenu au sein des couples canadiens. Une analyse graphique réalisée à partir des données de l'Enquête sur la Dynamique du Travail et du Revenu (EDTR) nous a permis de constater une discontinuité dans la distribution de la part du revenu obtenu par la femme au sein des ménages au seuil de 50% ; seuil à partir duquel la femme a un revenu supérieur à celui de son époux. Cette recherche s'inspire des travaux de Bertrand et al. (2015) qui trouvent au même seuil, une discontinuité dans la part du revenu détenu par la femme au sein des ménages américains. Les auteurs expliquent cette observation par l'impact des normes associées au genre identitaire qui induisent entre autres, une aversion à une situation où la femme a un revenu supérieur à celui de son époux. Cette aversion serait à l'origine d'un certain nombre d'observations sociales et économiques telles que la baisse du taux de formation de ménages, la faible participation de la femme au marché du travail, les disparités salariales entre les hommes et les femmes, la hausse des taux de divorce et la division de la production domestique. Partant de cette hypothèse, et compte tenu de la discontinuité que nous observons, nous cherchons à déterminer l'inffluence du genre identitaire sur la formation des mariages, la participation de la femme au marché du travail, et son revenu potentiel. Nous obtenons à l'aide d'outils économétriques, des résultats qui convergent vers ceux obtenus par Bertrand et al. (2015). Nous trouvons que le taux de mariage décline lorsque la probabilité qu'une femme obtienne un revenu supérieur à celui d'un homme est élevée. Au sein des couples déjà formés dans l'EDTR, et dans lesquels la probabilité que la femme ait un revenu excédant celui de son époux est élevée, l'épouse est peu ou pas présente sur le marché du travail. Cependant, à la différence de l'étude de Bertrand et al. (2015), lorsque la femme mariée est active sur le marché du travail, nous trouvons que le genre identitaire n'a pas d'effet négatif sur l'écart entre le revenu qu'elle réalise et son revenu potentiel. Nous comparons la province du Québec et le reste du Canada et trouvons que l'importance des effets négatifs varie en fonction de la région étudiée.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
36

Djuikom, Marie Albertine. "Three essays on the Return on investment in human capital of skilled immigrants in Quebec and internal labor migration in developing countries." Doctoral thesis, Université Laval, 2019. http://hdl.handle.net/20.500.11794/33994.

Full text
Abstract:
Tableau d'honneur de la Faculté des études supérieures et postdoctorales, 2018-2019
Cette thèse de doctorat s’intéresse à la migration interne et internationale. Dans un premier temps, je m’intéresse à l’intégration professionnelle des immigrants de la catégorie des travailleurs qualifiés au Québec. Le Québec comme la plupart des autres provinces du Canada, sélectionnent leurs immigrants sur la base de caractéristiques particulières telles que le niveau d’éducation, l’expérience professionnelle, les compétences en français et ou en anglais. Ces compétences devraient faciliter l’insertion professionnelle de ces immigrants et il est donc surprenant de voir que près de la moitié d’entre eux retournent aux études une fois arrivés au Québec afin d’obtenir un diplôme universitaire ou collégial. De ce fait, les deux premiers chapitres de cette thèse s’attèlent à comprendre pourquoi ces immigrants, malgré une telle dotation en capital humain à l’entrée du marché du travail Québécois, décident de retourner aux études et quels sont les effets de cet investissement en éducation tout d’abord sur les fréquences d’emplois et les durées en emploi et ensuite, sur le profil de revenus. Dans un deuxième temps, cette thèse s’intéresse à la participation à la migration interne en Ouganda et l’effet de cette participation sur la productivité agricole des ménages vivant en milieu rural. Le premier chapitre s’intéresse à l’effet dynamique de la formation post-migratoire sur l’offre de travail des immigrants. A cet effet, je fais la distinction entre un emploi qualifié et un emploi non qualifié. Ici, un emploi qualifié est celui-là qui correspond au plus haut diplôme obtenu par l’immigrant à l’entrée. J’utilise un modèle de durée à plusieurs états et à plusieurs épisodes qui permet de tenir compte de l’hétérogénéité observable et inobservable entre les individus. Le principal résultat révèle que les immigrants originaires de pays riches n’ont pas besoin d’investir davantage dans l’éducation Québécoise. En revanche, les immigrants originaires de pays pauvres quant à eux, bien que hautement qualifiés, bénéficient largement d’une telle formation à long terme car cela facilite leur transition vers des emplois qualifiés et non qualifiés et hors du chômage. Mes résultats indiquent également que la sélection dans l’éducation doit être prise en compte afin d’éviter des problèmes de sélection significatifs. À la différence du premier où on suppose que l’effet causal de la formation est le même pour chaque individu, le deuxième chapitre quant à lui s’intéresse à l’hétérogénéité de l’effet causal de la formation sur les revenus. Autrement dit, pour chaque individu il est possible d’estimer un effet moyen en comparant son revenu dans le cas où il a obtenu un diplôme au Québec avec la situation où il n’aurait pas eu un diplôme au Québec, et vice-versa. Ceci est possible grâce à l’introduction de l’approche bayésienne dans l’analyse d’évaluation d’impact mettant en exergue l’estimation du contre-factuel de la variable d’intérêt. Les principaux résultats révèlent que les gains de l’éducation acquise au Québec par rapport à ceux de l’éducation acquise à l’étranger diffèrent d’un immigrant à l’autre. En outre, il y a un gain négatif à entreprendre des études au Québec pour tous les immigrants. Particulièrement, plus la probabilité d’entreprendre des études au Québec est élevée plus le retour sur investissement est faible. Il semblerait que les employeurs rémunèrent les immigrants non pas seulement par rapport à leur diplôme or sa provenance mais aussi par rapport à la qualité de leur précédent emploi. Ainsi, on s’attendrait à ce que les immigrants, toute suite après leur formation, acceptent un emploi relativement moins rémunéré que celui qu’il aurait eu étant donné son éducation. Par ailleurs, bien que l’approche bayésienne suggère que, comparativement aux immigrants qui ont obtenu un diplôme collégial au Québec, ceux qui obtiennent un diplôme universitaire sont les plus négativement affectés par un tel investissement en éducation, l’approche Fréquentiste suggère que ces derniers obtiennent le meilleur rendement des études acquises au Québec. Cela soulève à nouveau la question du biais de sélection qui peut subvenir lorsque l’hétérogénéité de l’effet n’est pas prise en compte. Le troisième chapitre a pour objectif d’estimer la distribution de l’effet dynamique de la participation des ménages à la migration interne de la main d’œuvre sur la productivité agricole. Les résultats révèlent que même si en moyenne la migration interne affecte positivement la productivité agricole, il y a des ménages pour lesquels l’effet est négatif. De plus, les ménages pour qui l’effet est négatif sont pour la plupart de petits agriculteurs et sont par conséquent plus susceptibles d’être pauvres et donc plus susceptibles d’être sujet à la volatilité des prix au niveau local. Par ailleurs, l’effet moyen de la migration tend à augmenter avec la probabilité de participer à la migration interne signifiant que les individus décident de participer à la migration parce qu’ils anticipent des gains futurs plus élevés. Parallèlement, j’examine dans quelle mesure les taux de migration antérieurs, largement utilisés dans la littérature en tant qu’instrument de la décision de participer à la migration, sont exogènes à la productivité agricole. Les résultats suggèrent que ces variables ne sont pas exogènes car elles sont intimement corrélées avec la productivité agricole.
This doctoral thesis is interested in international and internal migration. First, it focuses on the professional integration of immigrants in the category of skilled workers in Quebec. Quebec is one of the ten provinces of Canada that, like most other provinces, implemented a program back in 1996 that explicitly selected highly qualified workers based on particular characteristics such as the level of education (Bachelors’, Masters’ or PhD’s), work experience, French and/or English proficiency. Despite these skills that should facilitate their professional integration, 48% of immigrants return to school once they arrive in Quebec in order to obtain a university or college diploma. The first two chapters of this thesis investigates why these immigrants decide to go back to school with such an endowment of human capital and what the effects of this investment in education are on the job frequencies and job durations and, on the earnings profile. This thesis then focuses on the households participation in internal labor migration and the dynamic effect of this participation on the agricultural productivity of households living in rural area of Uganda. The first chapter investigates the extent to which the return to foreign-acquired human capital is different from the education acquired in Quebec. Specifically, it seeks to estimate the benefits of post-migration education over foreign-education on the transitions between qualified and unqualified jobs and unemployment by means of a multiple-spells and multiplestates model. Here, a qualified job is one that corresponds to the highest degree obtained by the immigrant before they come in Quebec. The main results suggest that immigrants originating from well-off countries have no need to further invest in domestic education. Meanwhile, immigrants from poor countries, despite being highly qualified, benefit greatly from such training in the long run as it eases their transitions into qualified and unqualified jobs and out of unemployment. Our results also indicate that selection in education must be taken into account in order to avoid significant selection problems. Unlike the first chapter in which only the average effect of schooling is estimated, the goal of the second chapter is to estimate the distribution of the causal effect of Quebec-acquired education on migrants’ earnings. In other words, it is possible to estimate an average effect for each individual by comparing his income in the case he has obtained a Quebec diploma to the situation where he has not obtained a diploma from Quebec, and vice versa. This is possible thanks to the introduction of the Bayesian approach in the treatment analysis allowing to account for the heterogeneity of the effect. The main results reveal that on average and for each immigrant, there is a negative gain to study in Quebec. However, the magnitude of the effect differs from one immigrant to another. Particularly, the gains tend to decrease with the likelihood of enrolling in school and with the level of ability. Thus, our results suggest that employers pay migrants not only based on their level of education or its origin but more importantly based on the quality of prior jobs held. Furthermore, one would expect immigrants to accept, right after their training, a relatively less paid job than the one he would have had given his education. While the Bayesian approach suggests that immigrants who have enrolled to obtain a university degree are the most negatively affected, the Frequentist approach suggests that those immigrants obtain the highest positive return from Quebec-acquired education. This raises again the issue of mis-evaluation when the essential heterogeneity is not taking into account. The goal of the third chapter is to estimate the distribution of the dynamic effect of household participation in internal labor migration on agricultural productivity in Uganda. Since household can have both observed and unobserved factors that can affect both the decision to participate or not in migration and the return from it, this study account for the heterogeneity of the effect. Results reveal that although, on average, internal labor migration positively affects agricultural productivity, there are households for which the effect is negative. In addition, households for which the effect is negative are mostly small farmers, therefore more likely to be poor and more likely to be subject to local price volatility. It seems that return to migration helps poor household to meet other needs. Moreover, the average effect of migration tends to increase with the probability of participating in internal migration, meaning that households decide to participate in migration because they anticipate higher future returns. At the same time, we also examine the extent to which past migration rates, widely used in the literature as an instrument for the decision to participate in migration, are exogenous to agricultural productivity. Results show that these variables are not exogenous because they are highly correlated with agricultural productivity.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
37

Aubuchon, Marie-Pier. "Perspectives d'avenir chez les jeunes atikamekws d'Opitciwan." Master's thesis, Université Laval, 2016. http://hdl.handle.net/20.500.11794/27175.

Full text
Abstract:
Ce projet de recherche en sociologie porte sur les aspirations des jeunes atikamekws d’Opitciwan dans le Haut-Saint-Maurice et leur attitude face à l’école et l’emploi. Dans un premier temps, nous dresserons un bref portrait de la situation socio-économique, historique et politique de la communauté. Ensuite, nous examinerons les données de l’Enquête Nationale auprès des Ménages d’Opitciwan en 2011. Nous retiendrons les données sur la situation socio-économique de la communauté, en particulier celles portant sur la relation entre l’éducation, l’emploi et le revenu total. Cela permettra de connaître leur dynamique. Dans un deuxième temps, nous tenterons d’identifier les aspirations des jeunes d’Opitciwan à l’aide d’entrevues semi-dirigées. Nous examinerons les fondements de leurs aspirations, c’est-à-dire les représentations que se font les jeunes des possibilités d’avenir, et des moyens de les rendre effectivement atteignables. Afin d’illustrer les résultats différemment, nous dresserons un portrait des jeunes participants en créant des socio-types. Les quatre socio-types seront l’ambitieux, le réaliste consciencieux, l’insécure et le passif. Finalement, nous comparerons les deux analyses afin d’identifier les cohérences et les divergences et d’élucider celles-ci. L’étude permettra de mieux comprendre l’attitude des jeunes atikamekws et de l’ensemble de la population face à l’éducation et l’emploi. Elle permettra aussi de découvrir les besoins de la communauté.
This sociology research project aims to shed light on the aspirations of the Atikamekw youth of Opitciwan; one of the three poverty struck Atikamekw communities in the Northern Saint-Maurice region of Québec, Canada. Its further aim is to discover the attitude of Atikamekw youth towards school education and employment. First, a brief portrait will be painted of the socio-economical, historical and political situation of the community. Then, the National Household Survey of 2011 statistics will be examined to define the socio-economical conditions of the community by paying a particular attention to the relationship between schooling, employment and income. This quantitative analysis will allow us to discover the dynamic of these three variables within the community of Opitciwan. Secondly, semi-structured interviews will be carried out with Opitciwan’s youth to identify their aspirations and motives. Our interview strategy will examine the reasoning of the participants’ aspirations such as the impressions they have of their possible future and how they conceive the achievement of their ambitions. Four socio-types will be created from this qualitative analysis to categorise the results and help facilitate their interpretation. The resulting socio-types are: the ambitious, the conscious-realistic, the insecure and the passive type. Finally, the quantitative and qualitative analysis will be compared. This will allow us to identify and expose the similarities and differences between the realities of the community and the values of its youth. This study will, most importantly, generate a better understanding of the attitude of Atikamekw youth towards education and employment. It will also allow us to discover the dynamic between education, employment and income in the community and aid in identifying Opitciwans’ socio-economic needs.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
38

Brière, Simon. "Discrimination à l'embauche des candidats d'origine maghrébine dans la région de la Capitale-Nationale." Master's thesis, Université Laval, 2015. http://hdl.handle.net/20.500.11794/26419.

Full text
Abstract:
Ce mémoire répond à la question de recherche suivante : existe-t-il une discrimination à l’embauche des candidats d’origine maghrébine dans la région de la Capitale-Nationale ? Pour répondre à cette question, nous avons effectué une expérience avec la méthode par correspondance au cours de l’année 2014. Les candidatures de l’échantillon ne permettent pas d’inférer le titre d’immigrant de première génération aux candidats d’origine maghrébine, car les candidatures sont en tous points semblables à celle d’un natif du Québec. Selon les moindres carrés pondérés en deux étapes de Goldberger (1964), la probabilité d’être invité à un entretien d’embauche diminue en moyenne de 11 % lorsque le candidat passe d’un nom d’origine québécoise à un nom d’origine maghrébine avec un seuil de signification de 5 %. Ce constat laisse place à une possible discrimination à l’embauche des candidats d’origine maghrébine dans la région de la Capitale-Nationale.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
39

Demers-Pelletier, Anik. "Étude du processus de patrimonialisation du village de Saint-Élie-de-Caxton." Doctoral thesis, Université Laval, 2019. http://hdl.handle.net/20.500.11794/37609.

Full text
Abstract:
Jusque dans les années 1960, le village de Saint-Élie était surtout connu pour ses lacs et son calvaire. Or, avec le mouvement de sécularisation et plus tard la fermeture des usines, Saint-Élie a subi un exode démographique. Puis, en 2007, les résidents ont commencé à observer des changements positifs, le village s’est mis à reprendre vie, des visiteurs ont peu à peu envahi l’espace et des commerces ont surgi un peu partout. C’est qu’un jeune conteur du nom de Fred Pellerin l’a fait sortir de l’ombre grâce à son univers de contes et de légendes. Dans ses histoires, celui qui a été nommé ambassadeur de SaintÉlie, prend en considération la géographie et la topographie des lieux et les protagonistes, les légendes qui habitent ces histoires sont nommées, ont existé. La communauté s’y est donc reconnue sans peine, elle s’est approprié ce patrimoine particulier qu’elle transmet désormais aux visiteurs au moyen d’une visite guidée, à pied ou en charrette. Pellerin a mis son village sur la map et aujourd’hui le nom de celui-ci résonne jusque dans les communautés francophones du Canada, des Maritimes au Yukon, et jusqu’en Europe francophone. Comme ces « curieux » partis à la découverte d’un village non imaginaire, nous avons voulu saisir de près ce qui se passe à Saint-Élie-de-Caxton depuis une quinzaine d’années. Pour ce faire, nous avons eu recours à deux stratégies de recherche : une revue de presse et une enquête de terrain. La revue de presse, qui s’est étalée de 1996 à 2016, a permis de répertorier les articles qui traitent du village de Saint-Élie-de-Caxton, du conteur et de sa carrière afin d’en dégager le discours médiatique. L’enquête de terrain, constituée d’entrevues et d’observations ayant nécessité plusieurs séjours à Saint-Élie, a permis de recueillir le témoignage des résidents, anciens comme nouveaux, sur le mouvement de mise en tourisme, de revitalisation et de mise en patrimoine en cours au village. Ainsi, à travers ces deux grands axes discursifs, nous avons pu découvrir et repérer de nombreux indices et marqueurs de ce qui nous semble être un processus de patrimonialisation à l’oeuvre à Saint-Élie-de-Caxton. L’originalité de notre recherche réside dans cette occasion unique pour l’ethnologue de « suivre » le déroulement d’un phénomène de patrimonialisation étape par étape, au cours de son élaboration. Nous avons cherché à comprendre qui sont les différents agents et acteurs de cette mise en patrimoine et quel rôle précis ils ont joué dans la mise en tourisme du village qui a mené à une importante revitalisation. Nous nous sommes également attachée à saisir les enjeux qui entourent cette mise en patrimoine, comme la folklorisation et la muséification. Nous nous sommes aussi intéressée aux conséquences engendrées par la présence de nombreux visiteurs, aux aspects économiques et aux changements dans le « décor » du paysage caxtonien. La patrimonialisation étant un processus complexe et changeant, qui varie dans le temps et en fonction des acteurs sociaux, chaque cas est donc différent, autonome, unique; nous avons voulu comprendre ce que celui à l’oeuvre à Saint-Élie-de-Caxton avait justement de particulier pour faire de ce village « ordinaire » une attraction touristique prisée.
Up until the 1960s, the village of Saint-Élie was mostly known for its lakes and its calvary. However, over the years, Saint-Élie suffered a demographic exodus brought about by the secularization movement, and, later on, by factories shuting down. Then in 2007, residents started noticing positive changes: the village began to liven up, visitors gradually invading the space and shops popping up all around. That was all thanks to a young storyteller, Fred Pellerin, who brought the village into light by using it as the backdrop to his world of tales and legends. In the sories told by the man who was named ambassador of Saint-Élie, the geography and topography refer to real world places and the protagonists, the legends, are real people that have actually existed. Hence the community has easily recognized itself in these stories and made this special heritage its own, now now transmiting it to visitors through guided tours, either on foot or by cart. Pellerin made his village famous and its name now resonates throughout the Francophone communities of Canada, from the Maritimes to the Yukon, and all the way to European Francophone communities. Just as these flocking tourists, who came to discover this non-imaginary village, we wanted to take a closer look at what has been happening in Saint-Élie-de-Caxton for the last fifteen years. Two research strategies were used top do so: a press review and a field survey. The press review, which ran from 1996 to 2016, allowed us to identify the media discourse of articles covering the village of Saint-Élie-de-Caxton, the storyteller, and the latter's career. The field survey consisted of interviews and observations that required several stays in Saint-Élie in order to gather testimonies, from long time residents as well as from newcommers, about the ongoing transformation of the village into a heritage tourist attraction as well as its revitalization. Thus, through these two major discursive axes, we have been able to uncover and identify numerous clues and markers that lead us to think a patrimonialization process may be at work in Saint-Élie-de-Caxton. The originality of our research lies in this unique opportunity for the ethnologist to "follow" the unfolding of a patrimonialization phenomenon step by step, during its development. We sought to understand who are the different agents and actors of this heritage development and what precise role they have played in the village's tourism development which led to a major revitalization. We have also endeavored to grasp the issues surrounding this heritage development, such as folklorization and museification. We were also interested in the consequences of this increase in visitor presence, the economic aspects and the changes in the Caxton landscape. Patrimonialization being a complex and changing process which varies in time and according to social actors, each case is different, autonomous, unique. Our goal was to understand how the process at work in Saint-Éliede- Caxton distinguishes itself from other such processes and has managed to turn this "ordinary" village into a popular tourist attraction.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
40

Ouellet, Myriam. "Migration et classe sociale : trajectoires d'exil de réfugiés syriens réinstallés au Canada." Master's thesis, Université Laval, 2018. http://hdl.handle.net/20.500.11794/31846.

Full text
Abstract:
Depuis sa violente éruption en mars 2011, le conflit syrien a généré près de 12 millions de sinistrés, ces derniers ayant quitté leur foyer dans l’espoir de trouver refuge ailleurs. Parmi eux, 6,3 millions de déplacés internes et 5,3 millions enregistrés hors de la Syrie ; la majorité étant toujours présente dans les pays frontaliers incluant la Turquie, la Jordanie et le Liban. Ce mémoire porte sur les trajectoires migratoires de ces réfugiés syriens exilés au Moyen - Orient et ayant pu accéder à une réinstallation au Canada. Bien que certains travaux s’étant intéressés aux trajectoires d’exil de réfugiés aient mobilisé la notion de classe sociale, très peu se sont directement intéressés à l’influence de cette dernière sur le processus migratoire en lui-même. Or, des travaux récents ont réitéré l’importance de la prise en compte de la classe sociale dans l’analyse des trajectoires migratoires en démontrant comment celles-ci s’avéraient largement dépendantes des ressources mobilisables par les migrants – notamment économiques et sociales. Ainsi, ce projet s’intéresse à l’influence de la classe sociale sur les trajectoires d’exil de réfugiés syriens réinstallés au Canada et propose d’analyser dans quelle mesure l’appartenance à une certaine classe sociale, en termes d’accès différencié aux divers types de capital – économique, social, culturel et symbolique — influence ces trajectoires. Les résultats de notre étude démontrent, dans un premier temps que, lors de la migration vers le premier pays d’accueil, l’accès aux ressources influence positivement les trajectoires d’exil de manière à favoriser la classe privilégiée. Cependant, lors du processus de réinstallation vers le Canada, les résultats supposent une logique divergente, alors que contrairement à ce qui fut observé au préalable, uneplus grande vulnérabilité, caractérisée par un accès limité aux ressources, influence inversement les trajectoires d’exil de manière à favoriser la classe précarisée.
Since its outbreak in March 2011, the Syrian conflict has displaced more than 12 million individuals, who found themselves leaving their homes to seek refuge elsewhere. Among these people, 6.3 million are internally displaced and 5.3 million have left Syria, mostly for Turkey, Jordan and Lebanon. This paper explores the migration trajectories of Syria n refugees exiled in the Middle East and granted access to a resettlement program in Canada. Although some studies on refugee trajectories have mobilized the notion of social class, very few have taken a direct interest in its influence on the migratory process itself. Recent research reiterated the importance of considering social class as a variable in the analysis of migration trajectories by showing how the choice of itinerary seems to be dependent on the migrants’ resources, notably their economic and social resources. Thus, this project is looking at the impact of social class on the exile trajectories of Syrian refugees that resettled in Canada and proposes to introduce the analysis of social class in terms of access to different forms of capital — economic, social, cultural and spatial — and how belonging to a certain social class influences these trajectories. The results of our study show that, initially, during the migration to the first host country, access to resources influences positively the trajectory and experience of Syrians in exile in such a way that it favors individuals belonging to more privileged social classes. However, with regard to the process of resettlement in Canada, the results suggest the opposite. In fact, it is a greater vulnerability, characterized by limited access to resources, that inversely influences the trajectories of exile so as to favor the individual belonging to a more precarious class.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
41

Poulin, Pierre. "Déclin portuaire et industrialisation : l'évolution de la bourgeoisie d'affaires de Québec à la fin du XIXe et au début du XXe siècle." Master's thesis, Université Laval, 1985. http://hdl.handle.net/20.500.11794/29093.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
42

Rompillon, Samantha. "Portrait et itinéraires de l'immigrant dans la vallée du Saint-Laurent au XVIIIe siècle." Doctoral thesis, Université Laval, 2013. http://hdl.handle.net/20.500.11794/24333.

Full text
Abstract:
Cette étude porte sur les immigrants qui se marient dans l’un des trois gouvernements de la vallée du Saint-Laurent entre 1700 et 1750. Le corpus observé se compose de 2227 personnes. Cette recherche dresse un portrait de ces immigrants et s’intéresse également à la formation de leurs couples, à leurs mariages et à leurs itinéraires dans la colonie. Ceci nous a permis de constater que ce portrait varie selon le gouvernement de mariage mais également combien cet endroit joue un rôle fondamental dans le choix du lieu d’établissement ou dans les mouvements migratoires. Le mariage et la fondation d'une famille ont pleinement joué leurs rôles : la mobilité post-matrimoniale est plus réduite que celle observée au XVIIe siècle. Cependant, l'établissement définitif dans la colonie ne signifie pas non plus la fin de la mobilité pour certains individus qui vont continuer de se déplacer jusqu'à trouver le lieu tant recherché.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
43

Francœur, Marie-Claude. "Le développement socio-économique des seigneuries gaspésiennes sous le Régime français : un modèle régional unique." Master's thesis, Université Laval, 2008. http://hdl.handle.net/20.500.11794/19975.

Full text
Abstract:
Les particularités de la géographie de la Gaspésie scellèrent très tôt la destinée de la région en l'associant aux pêcheries. Les graves des côtes de la péninsule, grèves de galets usés et polis par les vagues idéales pour le séchage de la morue, ont rapidement fait la renommée de la région. Le potentiel économique de la Gaspésie fut très tôt reconnu. Dès le XVIe siècle, des Européens fréquentaient le littoral de la péninsule gaspésienne pour y pratiquer la pêche saisonnière. Ainsi débuta l'occupation, bien passagère, du sol gaspésien. Néanmoins, les premiers véritables efforts pour développer la région de façon durable se firent suite à l'implantation du régime seigneurial en Gaspésie dès le milieu du XVIIe siècle. On adapta même le modèle de concessions seigneuriales le plus courant afin de se plier aux exigences des pêcheries. L'implantation du régime seigneurial dans la région favorisa le développement de la Gaspésie, puisque certains entrepreneurs intéressés à investir dans les pêcheries gaspésiennes, qui obtinrent des concessions seigneuriales en Gaspésie, firent les efforts nécessaires au développement de postes de pêche permanents sur le pourtour de la péninsule gaspésienne, qui amenèrent la création de quelques foyers de population. Ces seigneurs gaspésiens utilisèrent chacun à leur façon la présence du cadre seigneurial dans la région afin de favoriser la réussite de leur établissement. Toutefois, la possession de titres n'était pas nécessaire à l'exploitation socio-économique de la Gaspésie, mais bien un atout dont certains entrepreneurs surent tirer profit, car la présence de nombreux pêcheurs saisonniers dans la région rendait difficile l'application de la structure seigneuriale en Gaspésie. La seule véritable législation à laquelle fut soumise la péninsule gaspésienne sous le régime français fut l'Ordonnance de la Marine de 1681, émise par le gouvernement français, qui déterminait une zone de pêche libre sur le territoire de la côte de Gaspé et favorisait les pêcheurs français pour l'utilisation des graves en dépit des pêcheurs sédentaires, habitant de façon permanente la région. Ne tenant pas compte des territoires déjà concédés, ce décret créa de nombreux conflits entre les pêcheurs saisonniers et les pêcheurs sédentaires. De plus, l'Ordonnance de la Marine de 1681 limita l'implication des autorités coloniales dans la région, désirant laisser le monopole de la pêche en Gaspésie à la métropole. Le caractère distinct de la péninsule gaspésienne, bien qu'il amena beaucoup d'individus à côtoyer la région sous le Régime français, engendra certains manques quant à l'encadrement administratif de la Gaspésie qui ralentiront considérablement le développement de la région.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
44

Chartré, Christine. "Évolution historique et architecturale de la rue d'Auteuil, du milieu du XVIIIe siècle à nos jours." Master's thesis, Université Laval, 1990. http://hdl.handle.net/20.500.11794/33484.

Full text
Abstract:
L'origine de la rue d'Auteuil remonte a la construction, au milieu du 18e siècle, du mur de fortification ouest de l'enceinte de la ville de Québec. Le développement de la rue et la construction des maisons actuelles ne surviennent toutefois qu'au cours de la première moitié du 19e siècle alors qu'un formidable essor économique, relié au commerce du bois et à la construction navale, entraîne une forte demande pour des terrains à la haute-ville. La nouvelle bourgeoisie d'affaires britannique qui s'installe sur la rue fait construire, entre 1818 et 1850, la trentaine de maisons situées du côté est - le côté ouest est réservé à des fins défensives. Les maisons sont construites selon le type de la maison londonienne - construction en hauteur, rectangulaire et étroite- qui convient au mode de vie des nouveaux arrivants et permet une densité d'habitations plus grande. Ce type est cependant adapté au climat québécois et au parcellaire français d'origine. Son décor évolue grâce à l'introduction de nouveaux types de pierre, au développement de nouvelles techniques et à l'influence des courants stylistiques européens. La qualité de l'architecture et la présence d'une classe sociale aisée qui se succède dans les maisons ont permis de conserver presque intact ce témoin d'une période historique importante de Québec tant au niveau économique qu'architectural et social.
Montréal Trigonix inc. 2018
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
45

Caron, Jean-François. "Les apprentis à Québec de 1830 à 1849." Master's thesis, Université Laval, 1985. http://hdl.handle.net/20.500.11794/29110.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
46

Benoit, Jean. "Le développement des mécanismes de crédit et la croissance économique d'une communauté d'affaires : les marchands et les industriels de la ville de Québec au XIXe siècle." Doctoral thesis, Université Laval, 1986. http://hdl.handle.net/20.500.11794/29162.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
47

Cloutier, Pierre. "Un indice céramique du XVIIIe siècle : la céramique et le statut socio-économique des habitants de la place d'Youville au XVIIIe siècle." Master's thesis, Université Laval, 1993. http://hdl.handle.net/20.500.11794/17656.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
48

Lainé, Mathieu-Joffre. "Se tuer à l'ouvrage : le capital en guerre contre le travail, Québec 1878-1918." Thesis, Université Laval, 2009. http://www.theses.ulaval.ca/2009/26111/26111.pdf.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
49

Plante, Sarah-Émilie. "Cultiver les conditions idéales de la démocratie : l'affaire Dion-O'Neill, le scandale du gaz naturel et la moralité politique au Québec, 1956-1963." Master's thesis, Université Laval, 2015. http://hdl.handle.net/20.500.11794/25724.

Full text
Abstract:
Dans le Québec d’après-guerre, les préoccupations morales des opposants au gouvernement de l’Union nationale se cristallisent autour de deux dénonciations virulentes de la corruption politique : celle des mœurs électorales et celle des gouvernants. En 1960, la moralité politique est un enjeu électoral d’importance. Le Parti libéral est élu en promettant de réformer la vie politique. La « guerre au patronage » menée par le gouvernement passe par la condamnation des méthodes administratives utilisées par l’Union nationale. Entre 1956 et 1963, l’opinion publique, puis le gouvernement confèrent une importance grandissante à la responsabilisation des comportements et à la valorisation de la politique. Au fil des débats soulevés, nous voulons étudier les motivations des intervenants et leurs discours tels que rapportés dans la presse. Il en résulte la rencontre de deux visions de la vie dans la Cité, entre un idéal de vertu et la réalité effective de la politique partisane.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
50

Cloutier, Céline. "De la stratification archéologique à la stratification sociale : hygiène urbaine et conditions de vie de six familles ouvrières du faubourg Saint-Roch à Québec, au XIXe siècle." Doctoral thesis, Université Laval, 2002. http://hdl.handle.net/20.500.11794/28586.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
We offer discounts on all premium plans for authors whose works are included in thematic literature selections. Contact us to get a unique promo code!

To the bibliography