Academic literature on the topic 'Réforme protestante'

Create a spot-on reference in APA, MLA, Chicago, Harvard, and other styles

Select a source type:

Consult the lists of relevant articles, books, theses, conference reports, and other scholarly sources on the topic 'Réforme protestante.'

Next to every source in the list of references, there is an 'Add to bibliography' button. Press on it, and we will generate automatically the bibliographic reference to the chosen work in the citation style you need: APA, MLA, Harvard, Chicago, Vancouver, etc.

You can also download the full text of the academic publication as pdf and read online its abstract whenever available in the metadata.

Journal articles on the topic "Réforme protestante"

1

Gisel, Pierre. "QU’EST-CE QUE RÉFORMER UNE RELIGION? L’EXEMPLE DE LA RÉFORME PROTESTANTE." Perspectiva Teológica 49, no. 1 (April 29, 2017): 41. http://dx.doi.org/10.20911/21768757v49n1p41/2017.

Full text
Abstract:
RÉSUMÉ: L’article interroge ce qu’il en est de la Réforme protestante à l’enseigne de « Qu’est-ce que réformer une religion ? ». Cela suppose qu’on en examine le déploiement dans le temps et qu’on le fasse en fonction de quelques problématiques à élaborer. Au XVIe siècle, la Réforme protestante hérite d’une antécédence et s’en démarque, comme le font aussi la Réforme radicale et la Réforme catholique, chacune diWérente, mais chacune nouvelle et chacune déterminée par la donne socio-culturelle du temps. L’article revient sur la « scène primitive » de la Réforme, sur la structuration de l’Eglise, sur ce qui s’y modiZent du type de fondement mis en avant, du statut et des formes de la transcendance, des modalités d’articulation au séculier. Sur cet arrière-plan, l’article revisite les oppositions confessionnelles usuelles, interrogeant critiquement chacun des termes alors mis en avant. Il y souligne tout particulièrement une radicalité liée à la posture protestante, avec ses forces et ses risques. Il se termine enfin avec l’évocation de questions contemporaines s’inscrivant dans la suite de cette histoire.ABSTRACT: The article questions the Protestant Reformation under the guise of «What does it mean to reform a religion?» . This implies that its’ implementation over time be examined and that this be done while taking into consideration a few under lying problems. In the sixteenth century, the Protestant Reformation inherited antecedents and differentiated itself from them, as did the radical Reformation and the Catholic Reformation, each different, but each new and each determined by the socio-cultural context of the time. The article returns to the «primitive scene» of the Reformation, to the structuring of the Church, to the changes that are taking place in the type of foundation being put forward and to the status and forms of transcendence, models of articulation in secularity. On this background, the article revisits the usual confessional oppositions, critically interrogating each of the ideas presented. In particular, it points out the radicalness linked to the Protestant position, with its strengths and risks. It ends by evoking contemporary questions for the continuation of this event.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Ménard, Sylvie. "Les Églises et la prise en charge de l’enfance au Québec : le cas des institutions d’enfermement pour les jeunes délinquants ou en danger (1858-1950)." Articles 69 (December 13, 2011): 69–82. http://dx.doi.org/10.7202/1006703ar.

Full text
Abstract:
Cet article décrit la situation des Églises catholique et protestante lors de l’adoption de la première politique de l’enfance de l’État québécois en 1869 et montre comment cette situation évolue jusqu’en 1950, alors que les écoles de protection de la jeunesse remplacent les écoles de réforme et les écoles d’industrie. Nous voyons que les protestants doivent se contenter, faute de ressources, d’une école de réforme pour garçons délinquants moins bien équipée que celle des catholiques jusqu’à l’adoption de la loi fédérale de 1908 qui permet aux provinces le désirant d’établir un tribunal pour mineurs. Lasituation s’inverse durant la période qui s’étend de 1908 à 1950, alors que la philanthropie protestante investit dans un coûteux système de cottages se prêtant mieux que les grandes institutions adoptées par le réseau catholique à l’idée que les protestants se font de l’internement.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Carbonnier-Burkard, Marianne. "Pèlerinages et Réforme protestante." Revue d'histoire et de philosophie religieuses 88, no. 2 (2008): 129–45. http://dx.doi.org/10.3406/rhpr.2008.1328.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Abel, Olivier, Michel Fédou, and Christophe d’Aloisio. "Innovation et tradition en christianisme pluriel." Études janvier, no. 1 (December 11, 2014): 79–88. http://dx.doi.org/10.3917/etu.4212.0079.

Full text
Abstract:
Les trois confessions chrétiennes, la catholique, l’orthodoxe et la protestante, ont un rapport en apparence différencié à la tradition et à la nouveauté. Si l’orthodoxie, voire le catholicisme, semblent valoriser la continuité de la tradition, cultivant jalousement la fidélité à l’égard d’un héritage immémorial, la Réforme protestante paraît mettre l’accent sur la rupture que signifie le projet de recommencer l’Église sur des bases authentiques. À y regarder de près, la situation se nuance et se complexifie. La Réforme se veut un retour aux premiers temps de l’Église et reproche précisément à l’Église romaine d’avoir introduit des « innovations » qui trahissent le message évangélique. Par ailleurs, les Églises « traditionnelles » (catholique et orthodoxe) ont connu des événements de réforme (Vatican II pour la première en est l’exemple le plus récent), déclenchant d’ailleurs le rejet des « traditionalistes ». C’est pourquoi il a paru bon que figure dans ce numéro une contribution à trois voix. Un protestant, un catholique et un orthodoxe réfléchissent en écho sur ces notions apparemment antinomiques de tradition et d’innovation.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Henneton, Lauric. "Réforme et réformisme aux États-Unis." Études Janvier, no. 1 (December 27, 2016): 7–18. http://dx.doi.org/10.3917/etu.4234.0007.

Full text
Abstract:
La notion de réforme ne cesse d’accompagner l’histoire américaine. Dès avant leur fondation, les États-Unis apparaissent issus de la Réforme protestante. L’anticatholicisme en est un trait caractéristique. Les « réveils évangéliques » radicalisent la Réforme. Depuis quelques décennies, la situation se modifie. Dans le pays qui vient d’élire Donald Trump, l’héritage de la Réforme reste-t-il encore présent ?
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Volff, Jean. "Dix figures laïques du consistoire d’Alger (1839-1872)." Revue d'histoire du protestantisme 5, no. 2-3 (December 18, 2020): 253–85. http://dx.doi.org/10.47421/rhp5_2-3_253-285.

Full text
Abstract:
Institué par ordonnance royale en 1839 le consistoire luthéro-réformé d’Alger comprenait, outre les pasteurs, douze délégués laïcs, choisis parmi les notables protestants de la ville. Longtemps les réformés dominèrent cette assemblée et ce n’est qu’après les réformes de 1859 et de 1867 que les luthériens furent assez nombreux pour compter, puis qu’ils accédèrent à la parité. Dix figures particulièrement remarquables sont évoquées ici à partir des archives de l’Église de la Confession d’Augsbourg et de celles de l’Église protestante d’Algérie. Elles sont assez représentatives de la composition de cet organe ecclésial atypique à l’époque, puisque appartenant officiellement à la fois à l’Église de la Confession d’Augsbourg et à l’Église réformée.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Bauer, Olivier. "Les protestants sont plus idolophobes qu’iconoclastes !" Thème 17, no. 2 (July 6, 2010): 69–83. http://dx.doi.org/10.7202/044063ar.

Full text
Abstract:
Résumé Cet article synthétise la théologie protestante des images en montrant qu’elle vise à prévenir l’idolâtrie. Il rappelle que l’iconoclasme de la Réforme a été sélectif. Il souligne l’existence de peintres protestants, de Hans Holbein le Jeune à André Bieler. Il explique comment les principaux réformateurs ont traité la question des images. Il distingue les positions luthérienne et calviniste, notamment quant à leur interprétation du commandement biblique qui interdit les idoles. Il précise enfin à quelles conditions une image peut transmettre l’Évangile.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Krumenacker, Yves. "La généalogie imaginaire de la Réforme protestante." Revue historique 638, no. 2 (2006): 259. http://dx.doi.org/10.3917/rhis.062.0259.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

McGinnis, Paul, and Arthur Williamson. "Radical Menace, Reforming Hope: Scotland and English Religious Politics, 1586-1596." Renaissance and Reformation 36, no. 2 (October 26, 2013): 105–30. http://dx.doi.org/10.33137/rr.v36i2.20169.

Full text
Abstract:
Durant la fin des années 1580 et au début des années 1590, Jacques VI d’Écosse a adhéré sans équivoque à la Réforme. En se pénétrant de l’eschatologie protestante, en formant une alliance avec les presbytériens écossais, et en promouvant la réforme à la fois dans son royaume et à l’étranger, le roi fit de l’Écosse un phare de la Réforme. Simultanément, Jacques et ses nouveaux alliés — notamment Andrew Melville — ont vigoureusement favorisé une vision apocalyptique d’une Bretagne protestante unie. En conséquence, l’Écosse surgit comme jamais auparavant dans la politique religieuse tendue de l’Angleterre. Le débat sur la continuation de la Réforme s’est donc transformé en un débat au sujet de l’Écosse et de l’avenir post-élisabéthain anglais. Les conservateurs religieux anglais, tels que John Whitgift et Richard Bancroft, sérieusement alarmés, a lancé une campagne pour bloquer la succession Stuart ou au moins l’éventualité d’une union de la Bretagne. Cette campagne s’est manifestée dans les sermons et les traités de théologie et jusque dans la nouvelle littérature populaire de masse. Ce faisant, les conservateurs anglais ont créé des caricatures des écossais (en lien avec les caricatures des puritains, des ramistes et des juifs) qui ont par la suite déterminé et troublé les relations anglo-écossaise loin dans le dix-septième siècle et bien après.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Sesboüé, Bernard. "1517-2017 - 500 ans après Luther." Études Octobre, no. 10 (September 26, 2016): 65–76. http://dx.doi.org/10.3917/etu.4231.0065.

Full text
Abstract:
Le 31 octobre débutent les célébrations du 500 e anniversaire de la Réforme protestante. C’est l’occasion de revenir sur cette histoire douloureuse, d’en analyser les causes et de voir comment surmonter les divisions qui persistent encore.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
More sources

Dissertations / Theses on the topic "Réforme protestante"

1

Badeche, Ali. "Réflexions sur une réforme du droit pénal des mineurs." Aix-Marseille 3, 1988. http://www.theses.fr/1988AIX32001.

Full text
Abstract:
Le droit penal des mineurs ne date pas de l'ordonnance du 2 2 1945, mais de la loi de 1912. Mais c'est avec cette ordonnance que ce droit a acquis sa physionomie propre, au point d'etre qualifie de droit d'avant-garde, ou devant prefigurer le droit penal de demain en raison des principes dont il s'inspire. Deja, dans le tourbillon de son avenement, la legislation applicable a l'enfance delinquante a entraine toute une serie de reformes dans le domaine du droit penal commun, mais aussi dans celui de l'assistance educative en matiere d'enfance en danger. Mais avec le temps et la pratique judiciaire aidant, on s'est vite apercu de la necessite d'une reforme qui tient, du moins pour l'essentiel, des imperfections du texte d'origine. Les reformes qui se sont succedees n'ont apporte que des reponses partielles. C'est pourquoi, loin de meconnaitre l'enjeu d'une reforme d'ensemble, quelques amenagements meritent d'etre effectues en tenant compte a la fois de l'evolution des moeurs et des formes de la criminalite juvenile.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Joblin, Alain. "Réforme, contre-réforme et reformation catholique dans le boulonnais, 1550-1713." Lille 3, 1989. http://www.theses.fr/1989LIL30008.

Full text
Abstract:
La senechaussee de boulogne, province frontiere au nord-ouest du royaume de france, est au contact de l'angleterre protestante et des territoires flamands et artesiens de l'espagne catholique. Vers 1550, le boulonnais se retrouve au coeur d'un nouveau diocese qui nait au lendemain de la destruction de l'ancien diocese de therouanne par les espagnols. La seconde moitie du xvieme siecle voit l'affrontement des catholiques et des protestants, chacun cherchant a controler le port de boulogne et sa region. Au xviieme siecle, face a une petite eglise reformee (qui survit en boulonnais jusqu'a la revocation de l'edit de nantes en 1685), se developpe sous l'impulsion des eveques de boulogne, une reforme catholique qui, par une amelioration de l'etat de clericature, cherche a mieux controler la pratique religieuse du fidele en insistant, entre autre, sur la catechese. Cette reforme catholique en boulonnais est marquee par l'esprit de l'ecole francaise de spiritualite dont les principaux representants sont le cardinal berulle, les oratoriens et saint vincent de paul. Au debut du xviiieme siecle eclate en boulonnais une crise janseniste, revelateur d'une reformation catholique reussie en cette region
As a frontier province situated in the north-west of the kingdom of france, the seneschalsy of boulogne was very close to the protestant england and to the flemish and artois territories belonging to the spanish. Around 1550, boulogne and its surroundings became the center of a new diocese which was created after the former diocese of therouanne had been destroyed by the spanish. In the second half of the sixteenth century, protestants and catholics were both anxious to get in control of boulogne harbour and of the region. In the seventeenth century, a small protestant community still existed (it will survive until the revocation of the edict of nantes in 1685) and the bishops of boulogne were aware a catholic reform was necessary. They wanted to improve the state of the clergy so that the priests were more easily able to control the religious practices of their congregations by laying stress on the religious instruction. This catholic reform was marked by the spirit of "l'ecole francaise de spiritualite", the main representatives of which were the cardinal berulle, the oratoriens and saint vincent de paul. At the beginning of the eighteenth century, a jansenist crisis broke out in the region of boulogne, showing that the catholic reformation had been a success in this region
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Le, Gall Jean-Marie. "La réforme des réguliers et l'idée de réforme dans le Bassin parisien : 1450-1560." Paris 1, 1996. http://www.theses.fr/1996PA010681.

Full text
Abstract:
La réforme des maisons de moines, de moniales et des chanoines réguliers ne commence pas avant 1480 dans le bassin parisien. Les guerres, la chute des revenus, puis un grand effort de reconstruction accaparent les réguliers. La reforme signifie alors rénovation temporelle et consiste en d'importants sacrifices communautaires : le nombre et la consommation des moines sont diminues. Les commendataires sont bien accueillis car ils apportent des appuis et des compétences nécessaires à la restauration patrimoniale. Mais vers 1480, avec le retour des beaux jours, les chapitres se rebellent contre ces prélats trop gourmands, qui développent sans vergogne un népotisme et un clientélisme juges insupportables. C'est alors que la réforme s'abat sur ces abbayes. Elle est le fait de nouveaux venus. Vers 1480 en effet, la vie régulière, sous toutes ses formes se réveille dans le bassin parisien. Entre 1480 et 1520, les fondations de couvents voire d'ordres nouveaux se multiplient, les reformes et les effectifs progressent dans les monastères. La vocation s'empare d'universitaires, de princesses et d'écoliers. Ils aspirent à un ressourcement intellectuel et existentiel dans les monastères, institution éminemment évangélique, contre-modèle universitaire. Ils cherchent aussi à apaiser leurs angoisses devant la mort et le jugement dernier
In the Bassin Parisien, the houses of monks, nuns and canons regulars are not reformed before 1480. Regulars are concerned with wars, decline of income, then devote themselves to rebuilding. At that time, reform means material restoration and implies common sacrifices. Monks are less numerous and their consumption is cut down. Commendataires are welcome because they bring support and necessary ability for patrimonial restauration. But around 1480, in better days, chapters revolt against too demanding prelates who use open nepotism and clientelism. Then reform spreads on these abbeys. By 1480 indeed, regular life is awakening in different ways in the bassin parisien. From 1480 until 1520 new convents and even new orders are multiplied, reforms and manpower increase within monasteries. Scholars, princesses and students feel call for the church. They are longing for intellectual and existential revival in monasteries which are evangelic institutions, a counter-model of the university. They also look for appeasement in front of death and last judgment which is supposed to be imminent. In this eschatologic context, Charles VIII, Louis XII and François 1er support the reform mouvement until
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Castel, Nicolas. "Poursuite du salaire ou revenu différé ? : la réforme des retraites en France (1987 - 2005)." Paris 10, 2008. http://www.theses.fr/2008PA100037.

Full text
Abstract:
Cette thèse de sociologie analyse – de la fin des années 1980 au début des années 2000 – les mutations du système de retraite français, le discours de l’expertise et le discours des syndicats ayant accompagné ces changements. L’auteur montre qu’une logique de solidarité nationale, une plus grande contributivité et un appel à la capitalisation sont venus transformer le système de retraite par répartition. Durant cette transformation, l’enjeu salarial de la réforme des pensions n’a jamais été mis en avant. Ce point a en effet été absent du discours de l’expertise et du pouvoir et largement sous-estimé dans le discours syndical. Pour illustrer l’enjeu salarial de la réforme, l’auteur rappelle que la retraite est d’abord un salaire. Il analyse alors les changements de la protection sociale qui affectent le salaire. Ces transformations sont très profondes : elles engagent la définition même de ce que peut être un retraité, de son rapport au temps et plus largement du travail qui peut être valorisé. C’est ce que démontre l’auteur en montrant que le salaire ne peut être réduit à un objet économique et en proposant de l’étudier comme un fait social total tel que l’a défini Marcel Mauss
This dissertation in sociology analyses the changes that took place in the French retirement system from the end of the 1980’s to the beginning of the 21st century, and the discourse of trade unions and experts involved in bringing about these changes. The national pay-as-you-go retirement system was transformed under the influence of the concept of “national solidarity,” of pressures to strengthen the link between benefits and contributions, and of calls for funding pensions. Throughout this process, the impact of the retirement system on the status of wage earners never emerged as an issue. This theme was totally absent from the discourse of experts and of those in power, and it was rarely touched on by trade unions. This dissertation considers retirement pensions to be a component of wages and analyses the impact of changes in social protection on wages. These changes have been wide sweeping: they affect the very definition of what it means to be a retiree and of the retiree’s relationship to time and, more broadly, the definition of the kinds of work to which monetary value can be ascribed. This dissertation argues that the concept of wages cannot be reduced to an economic object, and that it should be considered a “total social fact,” as defined by Marcel Mauss
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Zyssman, Elisabeth. "De l'ordre politique au XVIe siècle : l'humanisme chrétien à l'épreuve de la Réforme." Paris 10, 2002. http://www.theses.fr/2002PA100143.

Full text
Abstract:
Ce travail se propose d'examiner la façon dont, au XVIe siècle, des penseurs d'horizons divers ont été amenés à réfléchir à l'ordre politique, et à la façon dont ils ont défini cet ordre. A travers neuf figures importantes du siècle - Machiavel, Erasme, More, Luther, Müntzer, Calvin, La Boétie, Bodin et Montaigne -, étudiées successivement, il a pour objet de mettre en évidence et d'analyser les enjeux, les modalités et les ressorts de l'ordre politique (de l'ordre interne des Etats, non de l'ordre international) qui a pu être pensé à l'aube des temps modernes, avant la Réforme, par la Réforme et face à la Réforme. A-t-on rêvé au XVIe siècle d'un ordre radicalement nouveau, d'un amendement de l'ordre établi, ou seulement d'une préservation, voire d'un rétablissement de l'ordre ? A qui les désordres constatés ont-ils été attribués, et de qui a-t-on attendu l'ordre ? Des hommes d'Etat ? des élites ? du peuple ? L'ordre dépendait-il de réformes des institutions, de dispositions militaires et policières, ou d'une régénération des hommes ? Dans le siècle de l'humanisme, quelle a été la place faite aux représentations et aux passions des hommes, des gouvernants comme des gouvernés, dans la réflexion sur les causes des désordres, sur les moyens de les prévenir et d'y remédier ?. .
[Texte en anglais] the purpose of this work is to examine the way in which XVIth century thinkers with various backgrounds have come to reflect on political order and to define it. Through a review of nine great figures of the period - Machiavelli, Erasmus, More, Luther, Müntzer, Calvin, La Boétie, Bodin and Montaigne -, the object is to set out and analyse the stakes, the operating conditions and the main characteristics of the political order (inside the state, not international), which was conceived at the dawn of modern times, before the Reform, by the Reform and by thinkers confronted with the Reform. Did they, in the XVIth century, dream of setting up a radically new order, improving the established order, or just keeping it, if not restoring it ? Who was supposed to be responsible for the disorders recorded, and who was expected to restore order ? Statesmen ? the elite ? the people ? Did order depend on the reform of institutions, military and police dispositions, or the regeneration of men? In the century of Humanism, what was the placegiven to the representations and the passions of men (the governors and the governed alike), when reflecting on the causes of disorder and on the ways of preventing it or coping with it. . .
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Terzer, François Robert. "Caritas Pirckheimer, 1467-1532 : une femme voilée de liberté." Strasbourg, 2010. http://www.theses.fr/2010STRA1052.

Full text
Abstract:
Biographie historique de Caritas Pirckheimer, moniale clarisse de Nuremberg, femme de caractère, humaniste et érudite, abbesse de sa communauté pendant les dernières 29 années de sa vie. D'abord célébrée comme une «gloire de l'Allemagne», elle sera ensuite abhorrée comme trouble-fête au temps de l'introduction de la Réforme à Nuremberg, première cité-état à l'adopter. Moniale atypique, elle inaugure dans ces temps difficiles une nouvelle manière de penser les rapports entre foi et pouvoir, entre liberté de conscience et responsabilité collective, digne de la démarche d'un Luther. Dans son «journal de résistance» (1524-1528), appelé «Denkwürdigkeiten», elle rend compte (dans un style annonçant le «Dialogue des Carmélites») de la lutte et des tourments des Clarisses pour leur survie, leur liberté de conscience et de foi et leur droit à la différence. Chemin faisant, j’ai traduit ces sources majeures, à savoir les «Denkwürdigkeiten» et la correspondance de Caritas (du "«frühneuhochdeutsch» et du latin). Le personnage intéresse aussi bien l'histoire de l'église que l'histoire de l'humanisme, celle de la tolérance et celle de la «gender-research». Son combat montre par exemple que la question du voile (paradigme évoqué dans le titre) n’était pas une affaire d’étoffe mais d’étoffe humaine et que la tolérance du voile peut devenir un antidote à la bourka du fanatisme. Par les problématiques qu'elle aborde, elle est une figure éclairante pour les questions actuelles concernant l'oecuménisme, les rapports église-état, la liberté religieuse et celle de la conscience, ainsi que les rapports de pouvoir à l'intérieur de l'église
Caritas Pirckheimer, a historical biography. Clarisse nun of Nuremberg, woman of character, female humanist and scholar, she was the abbess of her community during the last 29 years of her life. At first celebrated as a "glory of Germany", then she will be abhorred as a troublemaker at the time of the introduction of the Reformation in Nuremberg, the first city-state to adopt it. Atypical nun, she inaugurates in these hard times a new way of thinking the relationship between faith and power, between freedom of conscience and collective responsibility, comparable in this to Luther’s approach. In her "Journal of resistance" (1524-1528), called “Denkwürdigkeiten”, she reports (in a style announcing the "Dialogue des Carmélites") about the struggle and torments of the poor Clares for their survival, their freedom of conscience and of faith and for their right to difference. Along the way, I translated these major sources, namely “Denkwürdigkeiten" and correspondence of Caritas (from "frühneuhochdeutsch" and Latin into French). The personage interests as well the history of the church as history of humanism, that of tolerance and that of "gender-research". Her struggle shows that the question of the veil (paradigm mentioned in the title) was not a question of cloth but a question of human behavior, and that tolerance of the veil can be an antidote to fanaticism of burka. By the problems she addresses, she is an illuminating figure for current issues of ecumenism, church-state relations, religious freedom and liberty of consciousness and for the power relations within the church
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Briard, Karine. "Du marché du travail à la retraite : des trajectoires types pour les assurés du régime général de la Sécurité sociale." Paris 9, 2006. https://portail.bu.dauphine.fr/fileviewer/index.php?doc=2006PA090046.

Full text
Abstract:
Durant les trois dernières décennies, les parcours professionnels des salariés du secteur privé se sont progressivement détournés du parangon de la carrière continue jusqu’alors retenu pour les projections financières du régime d’assurance vieillesse. Cette thèse se propose de rechercher le « nouveau modèle » à retenir en procédant en trois étapes : I- isoler des profils types de carrières grâce à une analyse de classification préservant le caractère longitudinal des parcours, II- relier une typologie de carrières à une typologie de comportements de départ en retraite, III- développer le noyau d’un modèle de projections financières structuré autour de profils représentatifs. De façon transverse, la thèse aborde l’évolution des liens entre le marché du travail et le système de retraite public. En visant l’équilibre financier, les dernières réformes des retraites ont opéré un glissement de l’arbitrage entre couverture des risques sociaux et contrainte financière. Dans un contexte où le marché du travail – et les carrières – change, elles témoignent ainsi d’une modification de la place accordée aux valeurs d’équité intra- et intergénérationnelle
Traditionally pension modeling assumed complete and continuous careers. Nevertheless, during the last three decades, the labor market has been subjected to many changes that gradually moved away the effective professional courses from this assumption, especially in the private sector. This dissertation aims at searching the “new model” to be retained. For this purpose, three stages have been followed: I- in order to identify typical careers, we make a classification of longitudinal professional courses, II- we identify the link between careers and retirement behavior, III- once the representative wage earners/retired isolated, we develop the core of a pension model, dedicated to financial forecasts. Transversely, a large part of the dissertation deals with the changes in the links between the labor market and the public retirement scheme. Since the trade off between social and economic constraints has led to pension reforms which favor the financial equilibrium, the changes in the labor markets and – by the way – in the careers are not without incidence on the within and between generations equity
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Luis, Jean-Philippe. "L'utopie réactionnaire : épuration et modernisation de l' Etat dans l'Espagne de la fin de l'Ancien Régime (1823-1834)." Aix-Marseille 1, 1995. http://www.theses.fr/1995AIX10056.

Full text
Abstract:
La derniere decennie de l'ancien regime en espagne (1823-1834) n'est pas seulement une periode de crispation reactionnaire. Elle voit aussi se developper une modification en profondeur de l'appareil d7etat. La crise des finances publiques, qui amene une politique de reduction des efftectifs, ainsi que la grande epuration des annees 1823-1832 marquent la fin de la puissance de l'administration du siecle des lumieres. Apparait alors le symbole de la fonction publique espagnole du dix-neuvieme siecle : l'employe mis a pied (le "cesante"). Dans le meme temps, des reformes profondes touchent l'administration. D'inspiration centralisatrice et rationalisatrice, elles sont menees par des individus formes a l7ecole du despotisme eclaire. Des institutions nouvelles sont crees (conseil des ministres, ministere de "fomento") et une refonte generale des carrieres du personnel debouchant sur la formation des corps est entamee. De ce double mouvement, destabilisation et reforme, emerge une nouvelle administration qui annonce l'etat liberal : faible, corrompu et inefficace, derriere une image centralisatrice et autoritaire
The last decade of the ancient regime in spain (1823-1832) was not only a time of reactionary tension. It was also a period of profound change in the state machinery. The crsis in the public finances which brought a policy of steff cuts, as much as the great purge of years 1823-1832, marked the end of the powerful administration ofthe age of enligthenment. The dismissed employee (the "cessante") symbolized the nineteenth century spanish civil service. At the same time, important reforms took place in the administration. Prompted by the idea of centralization and rationalization, they were carried out by individuals schooled by enlightened despotism. New insitutions were created (the cabinet, the ministry of "fomento") and at the same time there was a general overland of prefessional advancement which led to the construction of corps. From this double trend, destabilization and reform, a new administration foreshadowing the liberal state emerged : concealed behind its facade of authority and centralization
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Gachon, Nicolas. "Les muckrakers et le reve d'amerique, 1900-1912." Nice, 1999. http://www.theses.fr/1999NICE2014.

Full text
Abstract:
Jeunes gens epris de litterature issus des milieux proteges de la classe moyenne, ceux que theodore roosevelt affubla de l'epithete << the men with the muck-rakes >> (ou muckrakers) un matin d'avril 1906 avaient ete propulses au coeur d'une eprouvante dialectique de l'art et de l'experience au moment de leur entree, presque malgre eux, dans l'univers recemment professionnalise de la presse. Veritable carcan pour l'artiste en puissance, le journalisme leur avait impose une confrontation brutale avec les zones les plus sombres (the muck) de la democratie americaine, rassemblant des individualites diverses autour d'une cause commune : epurer la societe des maux qui l'accablaient en ce debut de xxe siecle. N'envisageant rien de moins que de reconstruire le monde, le muckraker devint une sorte de figure christique, associant de maniere audacieuse le substrat religieux de son enfance et les nouveaux developpements de la science. Chatiant leur pays a hauteur de l'amour qu'ils lui portaient, transfigurant un reve americain galvaude en reve d'amerique susceptible de prolonger le mythe au-dela de la societe industrielle, les muckrakers militaient pour une restauration du lien entre individu et societe, entre materialisme et ethique, comme entre l'art et l'experience. C'est au coeur de la philosophie developpee par william james qu'ils avaient decouvert la synthese permettant de concilier l'inconciliable : danvin et dieu, marx et jesus, reformisme et utopie. Le pragmatisme avait transforme leur foi religieuse en ideaux democratiques susceptibles de radicaliser les balbutiements du liberalisme moderne. Seul un dieu omniscient, pourtant, aurait reellement pu reconstruire le monde. Faute de pouvoir actualiser leur reve d'amerique par rapport au reve americain, les muckrakers, fideles a leur vocation premiere, l'ecrivirent dans un incessant va-et-vient entre art et experience, soulevant des problemes majeurs que la democratie americaine n'est a ce jour toujours pas parvenue a resoudre.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Barral-Baron, Marie. "L'enfer d'Érasme : l'humaniste chrétien face à l’histoire." Paris 4, 2009. http://www.theses.fr/2009PA040073.

Full text
Abstract:
La relation d'Érasme à l'histoire est dramatique. Enthousiaste à l'idée de faire revivre les temps apostoliques, temps bénis du christianisme, l'humaniste en oublie les réalités de la continuité historique. Sa "folie" de restaurer les textes sacrés dans leur splendeur originelle le conduit à ignorer le Moyen Âge et donc à affaiblir la Tradition ecclésiastique qui garantit la solidité de l'édifice chrétien. La brusque irruption de Luther, qui brise soudainement son rêve d'un nouvel âge d'or, lui permet de prendre très progressivement conscience de l'erreur tragique qu'il a commise. Bien involontairement, il a favorisé la rupture d'une unité chrétienne à laquelle il tient plus que tout, anéantissant ainsi lui-même ses propres espérances. La prise de conscience de son aveuglement, aussi violente que douloureuse, le conduit à infléchir de manière décisive son rapport à l’histoire. Il s'aperçoit qu’il ne vit pas hors ou à côté de son temps, mais qu'il s'y trouve profondément immergé. Il s'engage dès lors dans une entreprise de réparation du mal qu'il a causé, mais il a réagi trop tard. Cette incapacité à appréhender les impératifs d’une histoire qu’il a trop longtemps ignorée s'enracine dans sa conception du temps. Persuadé de l'existence parallèle d’un temps humain et d’un temps de Dieu, il persiste pendant longtemps à vivre et à inscrire son action uniquement dans celui-ci. Lorsqu'il comprend sa méprise, il révise son appréhension du temps, mais cette course contre la montre est perdue d'avance. Érasme sombre alors dans l'Enfer de son propre échec, terrifié à l'idée d'avoir été abandonné par Dieu et confronté à la cruauté de l’histoire
Erasmus's relationship to history is a dramatic one. His enthusiasm at reviving the Apostolical times, a blessed period in the history of christianism, brings him to a complete oblivion of the reality of the historical continuity. Because of his "infatuation" with the restoration of the sacred texts to their original magnificence, he ignores the Middle Ages and becomes thus, responsible for the weakening of the ecclesiastical Tradition, which used to stand as a pillar of the christian structure. The sudden blighting of his hopes of a golden age, by Luther's unexpected irruption, enables him to become gradually aware of his tragic mistake. By, quite unintentionally, encouraging the disrupting of that christian unity he values so much, he himself blasts his own expectations. The brutal, as well as painful, awareness of his moral blindness, leads him to radically change the orientation of his understanding of history. He realizes, then, that he does not live outside, nor beside his times, but that he is deeply immersed in his days. Therefore, he commits himself to undo the mischief he has been the cause of, but he proves himself too slow in fighting back. His inability to perceive the imperatives of a history, he has ignored for too long, is deep-rooted in his conception of Time. Convinced of the parallel existence of a human time and a time of God, he persists for a long period in living and acting mostly in the latter. When he understands his error, he revises his apprehension of time, however his race against the clock is doomed to failure. Scared at the idea of being abandonned by God, and confronted to the cruelty of history, Erasmus sinks into the Hell of his own failure
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
More sources

Books on the topic "Réforme protestante"

1

Cottret, Bernard. Histoire de la Réforme protestante: Luther, Calvin, Wesley, XVIe-XVIIIe siècle. [Paris]: Perrin, 2001.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Miller, John, 1946 July 5-, ed. L' Europe protestante aux XVIe et XVIIe siècles. [Paris]: Belin, 1997.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

John, Miller, ed. L' Europe protestante aux XVIe et XVIIe siècles. Paris: Belin, 1997.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Jones, R. Tudur. The great Reformation: A wide-ranging survey of the beginnings of Protestantism. Bridgend: Gwasg Bryntirion, 1997.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Jones, R. Tudur. The great Reformation: From Wyclif to Knox : two centuries that changed the course of history. Leicester: Inter-Varsity, 1985.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

La justice de Dieu: Les Tragiques d'Agrippa d'Aubigné et la Réforme protestante en France au XVIe siècle. Paris: H. Champion, 2005.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Les fils de la Réforme: Idées reçues sur les protestants. Paris: Cavalier bleu, 2012.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

A, Lambert Thomas, Watt Isabella M, Kingdon Robert McCune 1927-, Watt Jeffrey R. 1958-, and Eglise nationale protestante de Genève. Consistoire de Genève., eds. Registres du Consistoire de Genève au temps de Calvin. Genève: Libr. Droz, 1996.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Poulet, Françoise, and Alice Vintenon. La réforme et la fable. Gèneve: Librairie Droz Sa, 2018.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Gaussent, Jean-Claude. Les protestants et l'église réformée de Sète. Nimes: C. Lacour, 1993.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
More sources

Book chapters on the topic "Réforme protestante"

1

Galibert, Didier. "Un État peut-il être laïque ? Conférence prononcée à l’Église réformée d’Andohalo (Antananarivo) le 2 mars 1996 par le pasteur Marc Spindler à l’occasion du centenaire de l’établissement du culte protestant français dans la capitale." In Missionnaires et églises en Afrique et à Madagascar (XIXe-XXe siècles), 673–96. Turnhout: Brepols Publishers, 2015. http://dx.doi.org/10.1484/m.atdm-eb.4.00117.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

"L’ESPRIT SANCTIFICATEUR SELON LA RÉFORME PROTESTANTE." In Dans l'Esprit Saint, 331–76. Peeters Publishers, 2023. http://dx.doi.org/10.2307/jj.9165187.10.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Krumenacker, Yves. "La généalogie imaginaire de la Réforme protestante." In Un parcours en protestantisme I, 323–53. LARHRA, 2023. http://dx.doi.org/10.4000/books.larhra.9935.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Krumenacker, Yves. "Quels livres pour la Réforme protestante en France ?" In Produire et vendre des livres religieux, 129–44. Presses universitaires de Lyon, 2022. http://dx.doi.org/10.4000/books.pul.45749.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Millet, Olivier. "5 – La Réforme protestante et la rhétorique (circa 1520-1550)." In Histoire de la rhétorique dans l'Europe moderne, 259–312. Presses Universitaires de France, 1999. http://dx.doi.org/10.3917/puf.fuma.1999.01.0259.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

"LA « BONNE VILLE » DEVANT LA MONTÉE DE LA RÉFORME PROTESTANTE." In La mémoire rompue. Les défis de la coexistence confessionnelle au consulat lyonnais (1563-1567), 5–46. Presses de l'Université Laval, 2019. http://dx.doi.org/10.2307/j.ctv1g246h5.5.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

"Appliquer l’entraide, Praxis réformée." In Les œuvres protestantes en Europe, 131. Presses universitaires de Rennes, 2013. http://dx.doi.org/10.4000/books.pur.135714.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Pruvot, Jean-Baptiste. "Pasteur réformé à Verdun." In Journal d’un pasteur protestant au XIXe siècle, 239–333. Presses universitaires du Septentrion, 1997. http://dx.doi.org/10.4000/books.septentrion.70324.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Weber, Édith. "Réforme et légitimité de la création hymnologique." In Les Protestants et la création artistique et littéraire, 105–31. Artois Presses Université, 2008. http://dx.doi.org/10.4000/books.apu.9478.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Willaime, Jean-Paul. "Les réformes protestantes entre émancipation et disciplinarisation." In Société et subjectivité. Transformations contemporaines, 13–28. Presses de l'Université Laval, 2021. http://dx.doi.org/10.2307/j.ctv1f2s235.5.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
We offer discounts on all premium plans for authors whose works are included in thematic literature selections. Contact us to get a unique promo code!

To the bibliography