To see the other types of publications on this topic, follow the link: Régimes pauvres en cholestérol.

Journal articles on the topic 'Régimes pauvres en cholestérol'

Create a spot-on reference in APA, MLA, Chicago, Harvard, and other styles

Select a source type:

Consult the top 32 journal articles for your research on the topic 'Régimes pauvres en cholestérol.'

Next to every source in the list of references, there is an 'Add to bibliography' button. Press on it, and we will generate automatically the bibliographic reference to the chosen work in the citation style you need: APA, MLA, Harvard, Chicago, Vancouver, etc.

You can also download the full text of the academic publication as pdf and read online its abstract whenever available in the metadata.

Browse journal articles on a wide variety of disciplines and organise your bibliography correctly.

1

Javalet, Manon. "Régimes pauvres en graisse chez l’enfant." Perfectionnement en Pédiatrie 5, no. 3 (September 2022): 242. http://dx.doi.org/10.1016/j.perped.2022.07.025.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

El Hour, Rachid. "Pauvreté, charité et traditions culinaires des soufis-saints d’après les sources hagiographiques maghrébines (vie/xiie–viiie/xive siècles)." Journal of Sufi Studies 3, no. 2 (November 20, 2014): 157–82. http://dx.doi.org/10.1163/22105956-12341268.

Full text
Abstract:
Cette étude, qui analyse trois aspects liés aux régimes alimentaires des soufi-saints maghrébins et quelques aspects de leurs comportements socioreligieux à l’époque médiévale, se base sur diverses sources hagiographiques composées du vie/xiie au viiie/xive siècle. D’une part, elle met l’accent sur le thème de la pauvreté et les pauvres dans les sources utilisées, notamment dans l’ouvrage d’al-Qashtālī, intitulée Tuḥfat al-mughtarib. Il est nécessaire bien entendu d’analyser quelques termes liés à ce sujet pour que nous puissions déterminer la nature de cette pauvreté et ces pauvres ( fuqarāʾ). D’autre part, on analyse le sujet de la charité et ses manifestations. Les œuvres de charité et leurs diverses manifestations et des références à la famine qui a souffert la population maghrébine, ainsi que le rôle joué par les saints sont bien présents dans nos sources. Finalement, cette contribution analyse également la tradition culinaire des soufi-saints dans l’Occident musulman. Je pense qu’il est indispensable d’aborder, par exemple, les différents aliments qui prédominent dans leurs menus, sans oublier bien sûr le cas des soufi-saints dont la diète représente un cas de frugalité extrême, comme chez al-Yuḥānisī et Abū Yaʿzā. Dans nos sources, on trouve très peu de références à des termes qui parlent de la pauvreté et qui reflètent un groupe de pauvres ou autres groupes de nécessiteux bénéficiaires des œuvres de charité privées ou institutionnelles. Le terme fuqarāʾ se réfère aux soufis ou disciples qui peuvent avoir ou pas besoin de charité. En ce qui concerne les régimes alimentaires des soufis-saints de l’Occident musulman, nous constatons que le panorama général suggère l’idée que les régimes alimentaires des soufis-saints étaient variés, même si en général, on observe plutôt une inclination vers la diète végétarienne. La nature de ces aliments répond clairement aux langues périodes de crises économiques et naturels (famines) qui ont subi l’occident islamique. La dureté des conditions géographiques et économiques a fait que les pauvres paysans, y compris les saints, soient des vrais connaisseurs de la compagne et des experts dans la distinction entre les plantes comestibles et autres impropre pour la consommation humaine, pressés par la loi de la survivance.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Kay, Sylvia. "Vers des formes alternatives positives d’investissement dans l’agriculture." Revue Possibles 36, no. 3 (September 1, 2013): 128–40. http://dx.doi.org/10.62212/revuepossibles.v36i3.439.

Full text
Abstract:
Le phénomène de l’accaparement des terres nécessite un changement de paradigme, non pas opposant l’investissement dans l’agriculture, mais le refaçonnant, afin qu’il serve un développement rural durable et réellement en faveur des plus pauvres. Dans la lignée de cette approche alternative, il faut ainsi se réapproprier la notion d’investissement. La reconnaissance des petits agriculteurs comme les principaux investisseurs dans l’agriculture est la première étape vers la récupération du lieu de souveraineté. L’article explore deux exemples de formes alternatives positives d’investissement, les régimes d’investissement de Cuba et du Zimbabwe.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Mehalaine, Zeyneb, Kahina Chaker-Houd, Abdelaziz Nadir Ghamri, Lamia Mebirouk-Boudechiche, and Saida Matallah. "Effet de la salinité et de la restriction de l’eau d’abreuvement sur les métabolites sanguins des caprins Arbia en Algérie." Revue d’élevage et de médecine vétérinaire des pays tropicaux 71, no. 4 (January 16, 2019): 167. http://dx.doi.org/10.19182/remvt.31667.

Full text
Abstract:
L’étude visait à déterminer l’effet du stress hydrique sur les métabolites sanguins des caprins de race Arbia en Algérie. Quatre groupes de dix boucs chacun ont été aléatoirement soumis à des régimes d’abreuvement différents : le groupe 1 (témoin) avait libre accès à une eau de source (trois litres), tandis que les groupes 2 et 3 recevaient la même eau enrichie respectivement de deux et cinq grammes de chlorure de sodium par litre. Le groupe 4 avait uniquement accès à 25 % de la quantité d’eau distribuée aux boucs du groupe témoin. A la fin de la période expérimentale, des prélèvements sanguins ont été réalisés afin de doser les protéines totales, la créatinine, l’albumine, l’urée, le cholestérol total et le glucose. Les différents traitements ont augmenté les concentrations plasmiques de l’albumine, de la créatinine, des protéines totales et du cholestérol total, ainsi que l’urée des animaux ayant subi une restriction hydrique. Cependant, ils n’ont pas affecté la glycémie. Ces résultats ont montré que l’exposition à court terme (12 jours) de boucs Arbia à la salinisation de l’eau d’abreuvement ou à une restriction hydrique affectait la majorité de leurs métabolites sanguins à l’exception du glucose.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

CHANUSSOT, Françoise, Christine DUPUY, Christiane CHABERT, Huguette LAFONT, J. C. HAUTON, H. PORTUGAL, and Anne Marie PAULI. "Influence de régimes hyperlipidiques sur les relations entre cholestérol libre des HDL et des LDL et cholestérol et sels biliaires sécrétés dans la bile de rats." Reproduction Nutrition Développement 26, no. 5B (1986): 1202–3. http://dx.doi.org/10.1051/rnd:19860827.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Mattéoli, Jean-Luc. "Du précieux au boueux : l’héritage craiguien de Kantor." L’Annuaire théâtral, no. 37 (May 6, 2010): 99–112. http://dx.doi.org/10.7202/041597ar.

Full text
Abstract:
Si l’influence de Craig sur Kantor est reconnue par ce dernier, il n’en reste pas moins que l’héritage ne se transmet que partiellement : le passage en effet des catégories du précieux au boueux, des matières riches aux objets pauvres pose la question de la réorientation de l’héritage théâtral à la faveur des événements historiques. La Première Guerre mondiale, ignorée par Craig, est tenue par Kantor comme une césure historique et esthétique définitive, qui dévalue les partis-pris craiguiens. Ainsi, si les poétiques de chacun s’articulent bien sur la mort et sur le Passé, les réalisations scéniques diffèrent radicalement : c'est que les régimes d’historicité ne sont plus les mêmes. Origine perdue, lieu d’éternité où rayonne la Surmarionnette pour Craig, le Passé constitue pour Kantor une catégorie plus instable, mal enfouie, toujours « revenante », à l’opposé de toute nostalgie. C’est cette expérience provoquée par l’accélération et les soubresauts d’une Histoire fossoyeuse qui fait de Kantor un homme de son temps : les objets pauvres, très loin de l’esthétisme craiguien, deviennent alors les réceptacles d’une mémoire fragile, les signes incertains d’un temps qui porte les marques du plus lointain passé alors qu’il date d’hier. Être de son temps, c’est ce que l’Histoire enseigne à Kantor : se situer sur une frontière instable entre art et réalité, constructivisme et émotion, passé proche et présent fuyant, dans l’impureté de la boue.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Brachtendorf, Anna, Carlos Galian, and Valérie Schmitt. "Les socles de protection sociale, un barrage contre la pauvreté." Regards N° 63, no. 1 (July 2, 2024): 325–44. http://dx.doi.org/10.3917/regar.063.0325.

Full text
Abstract:
Aujourd’hui, plus de la moitié de la population mondiale vit sans aucune protection sociale. Faire du droit à la sécurité sociale une réalité pour tous suppose de couvrir les personnes pauvres et vulnérables et celles vivant dans l’économie informelle qui sont aujourd’hui exclues des régimes de protection sociale. Cela suppose des investissements plus importants dans la protection sociale pour qu’elle fonctionne mieux et soit partiellement subventionnée pour devenir intéressante et abordable pour des populations vulnérables. Cela suppose aussi la mise en œuvre de politiques intégrées alliant accès à la protection sociale, appui aux petites entreprises, formation professionnelle, et fiscalité adaptée, permettant de réduire la part de l’informalité dans les entreprises et l’emploi. C’est cette double voie qu’un grand nombre de pays suit aujourd’hui, notamment dans le cadre de l’Accélérateur mondial pour l’emploi, la protection sociale et des transitions justes.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Fau Nougaret, Matthieu. "La liaison infernale: conditionnalité démocratique et dette des Etats à l’égard des organisations internationales." Civilizar 8, no. 15 (December 23, 2008): 53. http://dx.doi.org/10.22518/16578953.739.

Full text
Abstract:
Les Etats en développement ont consenti de nombreuses dettes, surtout depuis le début des années 1980, à l’égard des créanciers publics. Ceuxci peuvent être soit des Etats soit des Institutions Financières Internationales. Cela étant, quelque soit ce débiteur public, ces dernières vont intervenir de manière plus ou moins directe, en devenant progressivement des interlocuteurs incontournables de toute tentative de renégociation, voire d’annulation de la dite dette. Cette omniprésence n’est pas sans susciter de nombreuses interrogations quant à son objet et sa nature. C’est particulièrement le cas de la nature politique des régimes des Etats endettés. En effet, la démocratisation de ces Etats est devenue, de manière discutable, à la fois un moyen et une finalité de l’intervention des Institutions Financières, comme le montre l’Initiative Pour les Pays Pauvres Très Endettés. Dès lors, la question est de savoir si l’annulation totale est envisageable ou une chimère?
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Oloruntola, Olugbenga David, Simeon Olugbenga Ayodele, and Deborah Adebukola Oloruntola. "Effect of pawpaw (Carica papaya) leaf meal and dietary enzymes on broiler performance, digestibility, carcass and blood composition." Revue d’élevage et de médecine vétérinaire des pays tropicaux 71, no. 3 (October 23, 2018): 121. http://dx.doi.org/10.19182/remvt.31640.

Full text
Abstract:
Des enzymes exogènes et des additifs alimentaires phytogènes sont proposés en alternative aux antibiotiques utilisés comme promoteurs de croissance dans la production de volaille. Cette étude a évalué l’effet de l’incorporation de farine de feuilles de papaye (FFP) et de la supplémentation en enzymes (E) dans le régime alimentaire des poulets de chair. Au total, 288 poulets de chair Arbor Acre d’un jour ont été utilisés. Quatre régimes alimentaires ont été formulés pour être isocaloriques et isoprotéiques : régime 1, témoin (0 % FFP, 0 % E), régime 2 (0 % FFP, 0,05 % E), régime 3 (5 % FFP, 0 % E) et régime 4 (5 % FFP, 0,05 % E). Chaque régime a été répliqué six fois avec 12 poulets dans chaque lot. E a amélioré (p < 0,05) le gain de poids à trois semaines. La digestibilité de la matière sèche (MS), des protéines brutes (PB), des matières grasses et des cendres a été améliorée (p < 0,05) avec E, alors que l’incorporation de FFP a augmenté (p < 0,05) la digestibilité de la MS et des PB. L’interaction E x FFP a été significative (p < 0,05) pour la digestibilité de la MS et des PB. E a amélioré (p < 0,05) le poids à l’abattage et a diminué le poids du foie. Les plaquettes sanguines ont varié selon les régimes et ont augmenté (p < 0,05) avec E. E a réduit (p < 0,05) les lipoprotéines de basse densité (LDL), alors que FFP a réduit (p < 0,05) le cholestérol et les LDL. En conclusion, l’association de E et de FFP a amélioré la croissance des poulets, et la supplémentation en enzymes ou en FFP serait bénéfique pour la santé des poulets.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Nwose, R. N., D. I. Nwose, and P. N. Onu. "Evaluation of processed blood and rumen contents of goat-based diets supplemented with phytogenic plant on growth and blood parameters of broiler chickens." Nigerian Journal of Animal Production 49, no. 2 (March 8, 2022): 68–74. http://dx.doi.org/10.51791/njap.v49i2.3463.

Full text
Abstract:
This study was aimed at assessing the dietary utilization of processed goat blood rumen content mixture (GBRCM) with phytogenic plant supplementation for broiler chicken production. One hundred and twenty broiler chickens were allotted to three experimental diets in a completely randomized design to determine the effect of feeding supplemental phytogenic plant in a processed GBRCM based-diets on growth, haematological parameters and serum biochemical indices of broiler chicken. Each group was replicated four times with ten birds per replicate and the experiment lasted for five weeks. The parameters evaluated were body weight gain, feed intake, feed conversion ratio, protein intake, protein efficiency ratio, blood parameter. Results revealed that birds fed phytogenic plant supplemented diets had significantly (p<0.05) higher body weight gain, increased feed intake than those on unsupplemented and the control diets. The higher feed intakes obtained in supplemented diets revealed improved flavor, taste, and acceptability of the feed and increased appetite of the birds. There was no significant (p>0.05) difference in the parameters of the birds fed the control diet (T ) and diet (T ). The haematological and serum biochemistry indices revealed 1 2that there were significant (P<0.05) differences among the treatments, except white blood cell count where no significant (P>0.05) difference existed. Birds fed control diet had significantly higher(p<0.05) cholesterol level than those fed diets GBRCM. The goat blood rumen content mixture based-diet supplemented with phytogenic plant could be included in the broiler chickens diets up to 10% goat blood rumen content mixture with 0.5g/kg rosemary without any adverse effect on performance. Cette étude visait à évaluer l'utilisation alimentaire du mélange de contenu de rumen de sang de chèvre transformé (CRSCT) avec une supplémentation en plantes phytogéniques pour la production de poulets à griller. Cent vingt poulets à griller ont été répartis dans trois régimes expérimentaux dans une conception complètement randomisée pour déterminer l'effet de l'alimentation supplémentaire de plantes phytogéniques dans un régime à base de CRSCT transformé sur la croissance, les paramètres hématologiques et les indices biochimiques sériques du poulet à griller. Chaque groupe a été répété quatre fois avec dix oiseaux par répétition et l'expérience a duré cinq semaines. Les paramètres évalués étaient le gain de poids corporel, l'apport alimentaire, l'indice de conversion alimentaire, l'apport protéique, le taux d'efficacité protéique, le paramètre sanguin. Les résultats ont révélé que les oiseaux nourris avec des régimes complétés par des plantes phytogéniques avaient un gain de poids corporel significativement (p <0,05) plus élevé, une consommation alimentaire accrue que ceux des régimes non supplémentés et des régimes témoins. Les apports alimentaires plus élevés obtenus dans les régimes supplémentés ont révélé une amélioration de la saveur, du goût et de l'acceptabilité de l'aliment et une augmentation de l'appétit des oiseaux. Il n'y avait pas de différence significative (p>0,05) dans les paramètres des oiseaux nourris avec le régime témoin (T1 ) et le régime (T2 ). Les indices hématologiques et biochimiques sériques ont révélé qu'il existait des différences significatives (P<0,05) entre les traitements, à l'exception du nombre de globules blancs où aucune différence significative (P>0,05) n'existait. Les oiseaux nourris avec un régime témoin avaient un taux de cholestérol significativement plus élevé (p<0,05) que ceux nourris avec un régime CRSCT. Le régime à base de mélange de contenu de sang de chèvre dans le rumen complété avec des plantes phytogéniques pourrait être inclus dans les régimes des poulets de chair jusqu'à 10 % de mélange de contenu de sang de chèvre dans le rumen avec 0,5 g/kg de romarin sans aucun effet négatif sur les performances.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
11

Ekpo, J. S. "Carcass quality and economic benefit of New Zealand White rabbit bucks fed processed mucuna pruriens." Nigerian Journal of Animal Production 48, no. 3 (March 6, 2021): 100–110. http://dx.doi.org/10.51791/njap.v48i3.2975.

Full text
Abstract:
The concern of people about nutritional quality and healthy eating make them to reduce meat consumption due to the fear of hypercholesterolemia. Against this background, there is need to incorporate cholesterol-reducing feed stuff into diets of meat producing animals. This study was therefore carried out to evaluate the performance as well as carcass quality of rabbits fed diets containing processed Mucuna seed meal (MSM) for 84 days. A total of 45 rabbit bucks (New Zealand White) of six weeks old were divided into three treatment groups of 15 rabbits each. Each treatment group was replicated thrice with five rabbits per replicate. The rabbit groups were randomly assigned to three treatment diets in a completely randomized design: The three experimental diets were formulated such that Mucuna pruriens seed (processed by soaking and boiling) replaced maize at 0, 20 and 30% as T1, T2 and T3 respectively. T1 served as the control without Mucuna Pruriens. Data were collected on feed intake, weight gain, feed conversion ratio, carcass traits and meat lipid profile viz: total cholesterol (TC), triglyceride (TG), low density lipoprotein (LDL), very low density lipoprotein (VLDL) and high density lipoprotein (HDL). Result obtained revealed that rabbits on mucuna-based diets (T2 and T3) had significant (P<0.05) increase in feed intake and weight gain than rabbits on diet T1 (control). Similarly, carcass characteristics of the animals fed mucuna-based diets showed significant (P<0.05) increase in dressed weight, dressing percentage, cut parts (fore leg, hind leg, loin, thoracic cage) except organ (liver, kidney. heart, lungs) weights which were comparable to rabbits fed control diet. Significant (P<0.05) improvement in meat quality in terms of increase in HDL, protein, muscle, meat to bone ratio and reduction in TC, TG, LDL, VLDL and fat were obtained for the rabbit fed the mucuna-based diets. Economy of production indicated that cost of feed consumed and cost per weight gain reduced for rabbits fed MSM compared to those fed control diet. The results of the trial have shown that processed MSM can be used to substitute maize in diet up to 30% for improved performance, carcass traits and meat quality of rabbit bucks. Les préoccupations des gens au sujet de la qualité nutritionnelle et d'une alimentation saine les font réduire la consommation de viande en raison de la crainte de l'hypercholestérolémie. Dans ce contexte, il est nécessaire d'incorporer des aliments pour animaux réducteurs de cholestérol dans les régimes alimentaires des animaux producteurs de viande. Cette étude a donc été réalisée pour évaluer la performance ainsi que la qualité de carcasse des lapins nourris à des régimes contenant des farines de graines de Mucuna transformées (le 'MSM') pendant 84 jours. Un total de 45 mâles de lapin (New Zealand White) de six semaines ont été divisés en trois groupes de traitement de 15 lapins chacun. Chaque groupe de traitement a été répliqué trois fois avec cinq lapins par réplique. Les groupes de lapins ont été assignés au hasard à trois régimes de traitement dans une conception complètement randomisée : Les trois régimes expérimentaux ont été formulés de telle sorte que les graines pruriens de Mucuna (traitées par trempage et ébullition) ont remplacé le maïs à 0, 20 et 30% comme T1, T2 et T3 respectivement. T1 a servi de contrôle sans Mucuna Pruriens. Des données ont été recueillies sur la consommation d'aliments pour animaux, le gain de poids, le rapport de conversion des aliments pour animaux, les traits de carcasse et le profil lipidique de la viande viz : cholestérol total (le 'TC'), triglycéride (le 'TG'), lipoprotéine de basse densité (le 'LDL'), lipoprotéine de très faible densité (le 'VLDL') et lipoprotéine de haute densité (le 'HDL'). Le résultat obtenu a révélé que les lapins qui suivreaient un régime à base de mucuna (T2 et T3) avaient une augmentation significative (P<0.05) de la consommation d'aliments pour animaux et du gain de poids que les lapins au régime T1 (contrôle). De même, les caractéristiques de carcasse des animaux nourris à base de mucuna ont montré une augmentation significative (P<0.05) du poids habillé, du pourcentage d'habillage, des parties coupées (jambe avant, patte arrière, longe, cage thoracique) à l'exception des poids des organes (foie, rein, cœur, poumons) comparables aux lapins nourris au régime de contrôle. Une amélioration significative (P<0.05) de la qualité de la viande en termes d'augmentation de la HDL, des protéines, des muscles, du rapport viande/os et de la réduction du TC, du TG, du LDL, du VLDL et de la graisse a été obtenue pour le lapin nourri aux régimes à base de mucuna. L'économie de production a indiqué que le coût des aliments consommés et le coût par gain de poids réduit pour les lapins nourris aux 'MSM' par rapport à ceux nourris régime de contrôle. Les résultats de l'essai ont montré que les 'MSM' transformés peuvent être utilisés pour remplacer le maïs dans l'alimentation jusqu'à 30 % par une meilleure performance, des caractéristiques de carcasse et la qualité de la viande des mâles lapins.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
12

MESCHY, F., and L. GUÉGUEN. "Alimentation des vaches laitières : comparaison des recommandations d’apports en minéraux." INRAE Productions Animales 5, no. 4 (October 29, 1992): 283–88. http://dx.doi.org/10.20870/productions-animales.1992.5.4.4242.

Full text
Abstract:
Il existe un bon accord international pour les recommandations d’apport en magnésium, sodium, potassium, soufre et oligo-éléments chez la vache laitière ; il subsiste néanmoins quelques différences en ce qui concerne le phosphore et le calcium. L’essentiel de ces divergences concerne le besoin d’entretien en P et l’absorption réelle de Ca. Le faible besoin d’entretien des normes américaines (NRC 1988) correspond à des régimes pauvres en fourrages pour lesquels le recyclage salivaire de P est faible. L’absorption réelle de Ca se situe entre 35 et 38 % pour l’ensemble des systèmes, à l’exception du SCA australien (60 %) ; cette valeur résulte probablement de l’adaptation parfaite d’un organisme animal soumis à un apport calcique très insuffisant, par conséquent peu compatible avec les conditions pratiques. Les valeurs retenues pour la croissance, la gestation et la lactation sont par ailleurs très proches dans les différents systèmes. Le système français (INRA 78 et INRA 88) représente en fait de véritables recommandations pratiques d’apport visant à la satisfaction des besoins phosphocalciques de tous les animaux, incluant par conséquent une marge de sécurité et prenant en compte le cycle mobilisation-restauration des réserves minérales osseuses chez la femelle laitière. Ces recommandations sont nécessairement supérieures à celles correspondant au strict besoin minimum.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
13

CHILLIARD, Y., A. FERLAY, and M. DOREAU. "Contrôle de la qualité nutritionnelle des matières grasses du lait par l’alimentation des vaches laitières : acides gras trans, polyinsaturés, acide linoléique conjugué." INRAE Productions Animales 14, no. 5 (December 17, 2001): 323–35. http://dx.doi.org/10.20870/productions-animales.2001.14.5.3758.

Full text
Abstract:
Après un rappel des voies métaboliques et des flux de nutriments qui concourent à la lipogenèse mammaire, cet article est consacré aux principaux effets de l’alimentation sur la composition en acides gras (AG) du lait de ruminant, en particulier les AG polyinsaturés, les AG monoinsaturés trans et l’acide linoléique conjugué (CLA). Les principaux facteurs alimentaires étudiés sont la nature des fourrages (dont l’herbe pâturée), le suif, protégé ou non, et la supplémentation des rations avec des huiles végétales ou marines (poisson ou algues), protégées ou non. La supplémentation en suif augmente la sécrétion d’acide oléique. La teneur du lait en C18:2 est comprise entre 2 et 3 % avec les rations non supplémentées en lipides, elle n’est augmentée que de 1,5 point lors d’un apport de graines ou d’huiles riches en C18:2, en raison d’une hydrogénation ruminale poussée. Les rations à base d’herbe (riches en C18:3) augmentent légèrement (0,5 à 1 point) la proportion de C18:3 dans le lait par rapport aux rations à base d’ensilage de maïs. La graine de lin permet un accroissement d’environ 0,3 point. La teneur en C20:5 (EPA) et en C22:6 (DHA) est accrue jusqu’à 0,5 % des AG totaux par l’addition d’huiles marines à la ration. Le taux butyreux du lait peut être fortement diminué par les régimes pauvres en fibres et riches en céréales et/ou par l’administration d’huiles marines ou végétales riches en AG insaturés. Les C18:1 trans, notamment les C18:1 trans 11 et trans 10, mais aussi le trans 10, cis 12 CLA, pourraient jouer un rôle dans cette diminution en inhibant la lipogenèse mammaire. Les régimes alimentaires augmentant les proportions des CLA et des C18:1 trans dans le lait sont ceux qui apportent des précurseurs lipidiques pour la formation de ces AG, ou qui modifient l’activité microbienne associée à l’hydrogénation ruminale des AG polyinsaturés ou l’activité de la désaturase mammaire. L’influence de l’alimentation sur les différents isomères du C18:1 et du CLA du lait a été peu étudiée.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
14

BIGOT, K., S. TESSERAUD, M. TAOUIS, and M. PICARD. "Alimentation néonatale et développement précoce du poulet de chair." INRAE Productions Animales 14, no. 4 (August 17, 2001): 219–30. http://dx.doi.org/10.20870/productions-animales.2001.14.4.3743.

Full text
Abstract:
Depuis une dizaine d’années, l’alimentation du poussin nouveau-né suscite un intérêt croissant car elle influence, à terme, les performances des poulets de chair. La résorption rapide du résidu vitellin représente une réserve relativement modeste de nutriments (1 jour) par rapport au développement intense du tube digestif et de ses fonctions d’une part et du muscle pectoral d’autre part pendant les deux ou trois premiers jours de la vie. Le délai d’alimentation dû aux conditions d’éclosion et de transport peut varier d’un individu à l’autre de 10 à 60 heures. Plusieurs travaux concluent que ce jeûne, à un moment critique du développement, retarde de manière irréversible la croissance et réduit sans doute les capacités de défense immunologique du poussin. De plus, les rares travaux portant sur la composition des régimes alimentaires pour très jeunes poussins suggèrent que les rations couramment distribuées sont peut être trop pauvres en protéines et trop riches en lipides. Il est, par ailleurs, nécessaire de freiner la croissance entre une et trois semaines d’âge pour limiter les problèmes locomoteurs et métaboliques ultérieurs. Les recherches actuelles s’orientent vers un ’pilotage’ plus précis de la nutrition des jeunes poulets de chair en stimulant le développement initial au cours de la première semaine, puis en le freinant, avant d’optimiser économiquement l’alimentation après l’âge de trois semaines. Dans un tel schéma général, les effets de stimulations initiales du développement des poussins par une alimentation plus précoce ou/et mieux adaptée sur la qualité de la viande et les performances globales de l’élevage restent à quantifier avec précision.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
15

Molénat, Gilbert, Christian Corniaux, Denis Bastianelli, Soizic Gueguen, and Christophe Lacz. "Quelle place pour la paille de riz dans l’alimentation de saison sèche des zébus en zone irriguée au Sahel ? Cas du delta du fleuve Sénégal." Revue d’élevage et de médecine vétérinaire des pays tropicaux 58, no. 1-2 (January 1, 2005): 51. http://dx.doi.org/10.19182/remvt.9940.

Full text
Abstract:
En saison sèche, les terres inondables du delta du fleuve Sénégal étaient le refuge des zébus transhumants de la région. A partir des années 1960, la colonisation agricole et la riziculture ont bouleversé la conduite des troupeaux et leur alimentation. Lors d’une étude conduite sur trois troupeaux en saison sèche de mai à juillet 2000 et de janvier à juillet 2001, la paille, ingérée à même le sol, a dominé les rations consommées le long de circuits à travers les rizières, après la récolte du riz. L’activité alimentaire, concentrée à plus de 70 p. 100 sur la paille entre janvier et mai 2001, s’est reportée entre mai et juillet (paille plus rare) sur des aliments de substitution : Typhas et cypéracées des bords de cours d’eau, graminées, rares légumineuses et chénopodiacées des terres pastorales subsistantes. Des rations simulées par observation des animaux et collecte manuelle, et des échantillons des principaux fourrages consommés ont été analysés et soumis à des tests de dégradabilité enzymatique. Entre avril et juillet, les plantes aquatiques et les graminées analysées se sont montrées pauvres en azote, riches en constituants pariétaux et souvent moins dégradables que la paille de riz. Seuls Salsola baryosma, Indigofera suffruticosa et Salvadora persica ont paru capables d’augmenter la digestibilité des régimes à base de paille de riz, mais leurs contributions aux rations sont restées faibles. Des options de gestion des ressources et de recours à des améliorations fourragères sont discutées dans une perspective d’augmentation de production laitière. Elles sont confrontées aux enjeux déterminés par l’emprise des groupes sociaux sur le foncier, l’espace agricole et l’espace pastoral.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
16

Onazi, B. O., S. E. Alu, D. M. Ogah, M. M. Adua, and M. K. Baba. "Effect of Ronoxyme hiphos® supplementation on nutrient digestibility and blood parameters of grower rabbits fed sunflower seed meal-based diets." Nigerian Journal of Animal Production 47, no. 6 (February 28, 2021): 54–64. http://dx.doi.org/10.51791/njap.v47i6.2873.

Full text
Abstract:
A 42- day experiment was conducted to evaluate the response of grower rabbits fed cooked sunflower seed meal (SFSM) supplemented with enzyme on nutrient digestibility and blood parameters using 72 growing rabbits. Nine diets namely T1 to T9 were compounded to be isocaloric (2500 kcal/kg, ME) and isonitrogenous (15%) with treatments T1, T2 and T3 having 0% inclusion rate of SFS meal and 0PPM, 150PPM and 250PPM of the enzyme supplementation. Treatments T4 to T6 and T7 to T9 had 10 and 20% levels of SFS meal inclusion rate respectively but maintaining same levels of enzyme supplementation as in T1 to T3. This arrangement translated to T1, T4 and T7 serving as the control diets for T2 and T3, T5 and T6 and T8 to T9, respectively. The rabbits were allotted to the three levels of SFS meal (0,10 and 20%) and three levels of enzyme supplementation (0,150, and 250PPM) in a 3x3 factorial arrangement of a completely randomized design (CRD) to produce nine treatment diets. The treatments were replicated four times. Crude fibre, neutral detergent fibre, acid detergent fibre and cellulose were significantly (P<0.05) higher in rabbit fed 20% (84.58%, 72.24%, 67.16% and 64.27%) SFS diet than 0% (64.20%, 66.68%, 59.40% and 57.81%) and 10% (76.88%, 70.63%, 64.04% and 61.90%) respectively. Enzyme supplementation significantly (P<0.05) improved RBC, the values increased from 5.23 x1012/l for non-enzyme supplementation to 5.38 -5.73 x1012/l. Red blood cell and was significantly (P<0.05) lower in rabbits fed T4 diet than the other groups. Similarly, haemoglobin (11.42 vs. 11.37 and 12.01 g/dl), cholesterol (3.83 vs. 4.33 and 4.31mmol/l) and triglyceride (0.95 vs. 1.16 and 1.03mmol/l) were improved (P<0.05) as the level of enzyme supplementation increased in the diets. In view of the significant improvement in nutrient digestibility and some of the blood parameters recorded, rabbit farmers can use the 150 PPM of the enzyme in SFS meal based diets without affecting the nutrient digestibility and health of the rabbits. Une expérience de 42 jours a été menée pour évaluer la réponse de lapins en croissance nourris avec de la farine de graines de 'sunflower' cuite (le 'SFSM') supplémentée en enzyme sur la digestibilité des nutriments et les paramètres sanguins en utilisant 72 lapins en croissance. Neuf régimes à savoir T1 à T9 ont été composés pour être iso caloriques (2500 kcal / kg, ME) et iso nitrogènes (15%) avec les traitements T1, T2 et T3 ayant un taux d'inclusion de 0% de repas 'SFS' et '0PPM', 150PPM et 250PPM de la supplémentation enzymatique. Les traitements T4 à T6 et T7 à T9 avaient respectivement 10 et 20% de taux d'inclusion de repas SFS, mais conservaient les mêmes niveaux de supplémentation enzymatique que dans T1 à T3. Cet arrangement traduit en T1, T4 et T7 servant de régimes de contrôle pour T2 et T3, T5 et T6 et T8 à T9, respectivement. Les lapins ont été attribués aux trois niveaux de repas SFS (0,10 et 20%) et à trois niveaux de supplémentation enzymatique (0,150 et 250 PPM) dans un arrangement factoriel 3x3 d'une conception complètement randomisée (CRD) pour produire neuf régimes de traitement. Les traitements ont été répétés quatre fois : les fibres brutes, les fibres détergentes neutres, les fibres détergentes acides et la cellulose étaient significativement plus élevées (P <0,05) chez le lapin nourri à 20% (84,58%, 72,24%, 67,16% et 64,27%) régime 'SFS' que 0% (64,20%, 66,68%, 59,40% et 57,81%) et 10% (76,88%, 70,63%, 64,04% et 61,90%) respectivement. La supplémentation enzymatique a considérablement amélioré (P <0,05) les globules rouges, les valeurs ont augmenté de 5,23 x 1012 / l pour la supplémentation non enzymatique à 5,38 -5,73 x 1012 / l Les globules rouges étaient significativement (P <0,05) plus bas chez les lapins nourris au régime T4 que les autres groupes. De même, l'hémoglobine (11,42 vs 11,37 et 12,01 g / dl), le cholestérol (3,83 vs 4,33 et 4,31 mmol / l) et les triglycérides (0,95 vs 1,16 et 1,03 mmol / l) ont été améliorés (P <0,05) à mesure que le niveau de supplémentation enzymatique augmentait dans les régimes. A cause de l'amélioration significative de la digestibilité des nutriments et de certains des paramètres hématologiques enregistrés, les éleveurs de lapins peuvent utiliser les 150 PPM de l'enzyme dans les régimes à base de repas 'SFS' sans poser aucun problème à la digestibilité des nutriments et la santé des lapins.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
17

Adediran, O. A., and A. B. Omojola. "Evaluation of the effects of feeding selected antioxidant plants supplements on the performance and carcass characteristics of broiler chickens." Nigerian Journal of Animal Production 48, no. 6 (January 18, 2022): 156–66. http://dx.doi.org/10.51791/njap.v48i6.3288.

Full text
Abstract:
Consequent upon growing awareness of consumers about the use of antibiotics and other synthetic chemicals which may pose health risks in chicken production, it has become imperative for poultry producers to find natural and less hazardous substitutes to replace these chemicals. Therefore, this study was designed to investigate the influence of garlic (Allium sativum), ginger (Zingiber officinale) and roselle (Hibiscus sabdarifa) supplements at 1% inclusion level in broiler chicken diets on performance and carcass characteristics. A total of 150, one day old Arbor acres broiler chicks were obtained and used for the experiment. Five identical diets were formulated such that diet 1 (Negative control) had no antioxidant supplementation while diets 2, 3, 4, and 5 (positive control) were each supplemented with 1% of dried Allium sativum (AS), Zingiber officinale (ZO), Hibiscus sabdarifa (HS), and 200mg/kg vitamin E.The chicks were randomly divided into fifteen groups of ten birds each in a Completely Randomized Design. Each group was randomly assigned to one of the replicates of the dietary treatments, to have a total of 30 chicks per treatment. Average daily feed intake (ADFI), average daily weight gain (ADWG), and feed conversion ratio (FCR) were measured. Apparent nutrient retention, haematological parameters, blood cholesterol, and carcass characteristics were also determined. The ADWG and FCR were not significantly affected by the supplements. However, the birds fed AS supplemented diet had significantly (p<0.05) higher feed intake, than those fed HS supplemented diet but similar to birds in the negative control. Dry matter retention was not significantly affected in any of the treatments. It was observed that birds fed the AS supplemented diet had significantly higher (p<0.05) crude protein, crude fibre, and ether extract retention than all other treatments. Dressed weight was significantly (p<0.05) higher (76.42%) in birds fed AS supplemented diets. In conclusion, the Allium sativum, Zingiber officinale, and Hibiscus sabdarifa supplements in the chicken diets did not adversely affect performance. However, it was noted that the Allium sativum supplemented diets elicited better performance in terms of nutrient retention and dressed weight of carcass. Suite à la sensibilisation croissante des consommateurs à l'utilisation d'antibiotiques et d'autres produits chimiques synthétiques qui peuvent présenter des risques pour la santé dans la production de poulet, il est devenu impératif pour les producteurs de volaille de trouver des substituts naturels et moins dangereux pour remplacer ces produits chimiques. Par conséquent, cette étude a été conçue pour étudier l'influence des suppléments d'ail (Allium sativum), de gingembre (Zingiber officinale) et de roselle (Hibiscus sabdarifa) à un niveau d'inclusion de 1% dans les régimes alimentaires pour poulets de chair sur les performances et les caractéristiques de la carcasse. Un total de 150 poussins de chair Arbor acres âgés d'un jour ont été obtenus et utilisés pour l'expérience. Cinq régimes identiques ont été formulés de telle sorte que le régime 1 (témoin négatif) n'avait pas de supplémentation en antioxydants tandis que les régimes 2, 3, 4 et 5 (témoin positif) étaient chacun supplémentés avec 1% d'Allium sativum (AS) séché, Zingiber officinale (ZO) , Hibiscus sabdarifa (HS) et 200 mg/kg de vitamine E. Les poussins ont été répartis au hasard en quinze groupes de dix oiseaux chacun dans un plan complètement randomisé. Chaque groupe a été assigné au hasard à l'une des répétitions des traitements diététiques, pour avoir un total de 30 poussins par traitement. La prise alimentaire quotidienne moyenne (PAQM), le gain de poids quotidien moyen (GPQM) et le ratio de conversion alimentaire (RCA) ont été mesurés. La rétention apparente des nutriments, les paramètres hématologiques, le cholestérol sanguin et les caractéristiques de la carcasse ont également été déterminés. Le PAQM et le RCAn'ont pas été significativement affectés par les suppléments. Cependant, les oiseaux nourris avec un régime supplémenté en AS avaient une prise alimentaire significativement (p<0,05) plus élevée que ceux nourris avec un régime supplémenté en HS mais similaire aux oiseaux du contrôle négatif. La rétention de matière sèche n'a été significativement affectée dans aucun des traitements. Il a été observé que les oiseaux nourris avec le régime supplémenté en AS avaient une rétention significativement plus élevée (p<0,05) de protéines brutes, de fibres brutes et d'extraits éthérés que tous les autres traitements. Le poids paré était significativement (p<0,05) plus élevé (76,42 %) chez les oiseaux nourris avec des régimes supplémentés en AS. En conclusion, les suppléments d'Allium sativum, de Zingiber officinale et d'Hibiscus sabdarifa dans l'alimentation des poulets n'ont pas affecté négativement les performances. Cependant, il a été noté que les régimes alimentaires complétés par Allium sativum induisaient de meilleures performances en termes de rétention des nutriments et de poids habillé de la carcasse.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
18

Amos, A. T., A. O. Oso, O. J. Durojaiye, K. Agazue, A. O. Obanla, A. C. Anthony, A. A. Odewale, and O. M. O. Idowu. "Growth response, economics of production, carcass characteristics and blood profile of weaner rabbits fed ensiled cassava root-leaf blends (ECRLB) as a replacement for maize." Nigerian Journal of Animal Production 48, no. 1 (February 28, 2021): 152–65. http://dx.doi.org/10.51791/njap.v48i1.2902.

Full text
Abstract:
In a 56-day feeding trial, an experiment was conducted to determine the effects of replacing maize with different levels of ensiled cassava root-leaf blends (ECRLB) on growth, carcass yield, blood profile and economics of production of weaner rabbits. Five experimental diets were formulated and fed to the animals; diet 1= a maize based diet (control diet), diet 2= 30% maize + 10% ECRLB, diet 3 = 20% maize + 20% ECRLB, diet 4= 10 % maize + 30% ECRLB, diet 5= 40% ECRLB. A total number of forty weaner rabbits with an initial average weight of 574.09g±20.03g were randomly allocated to the five dietary treatments in a completely randomized design (CRD) with eight animals per treatment. Data were collected on growth indices, economics of production, carcass characteristics and blood profile Increased (P<0.05) weight gain was observed as the percentage inclusion of ECRLB increased. Rabbits on diet 4 (10 % maize + 30% ECRLB) and 5 (40% ECRLB) recorded the highest (P<0.05) daily weight gain with a corresponding highest (P<0.5) final body weight. Similar FCR were recorded across the treatments Economics of production of animals on diets containing 30 and 40% ECRLB was the best (P<0.05). Carcass indices were not significantly (P>0.0) affected by the experimental diets. Rabbits fed ECRLB recorded lower (P<0.05) serum cholesterol and higher (P<0.05) serum glucose concentration compared to control. In conclusion dietary inclusion of ECRLB up to 40% improved performance and did not show any deleterious effects on all indices examined and is recommended. Au cours d'un essai d'alimentation de 56 jours, une expérience a été menée pour déterminer les effets du remplacement du maïs par différents niveaux de mélanges racines-feuilles de manioc ensilées (le 'ECRLB) sur la croissance, le rendement de carcasses, le profil sanguin et l'économie de la production de lapins sevrés. Cinq régimes expérimentaux ont été formulés et nourris aux animaux ; régime 1= régime à base de maïs (régime de contrôle), régime 2= 30% maïs + 10% ECRLB, régime 3 = 20% maïs + 20% ECRLB, régime 4= 10% maïs + 30% ECRLB, régime 5= 40% ECRLB. Un nombre total de quarante lapins sevrés d'un poids moyen initial de 574,09 g±20,03 g ont été attribués au hasard aux cinq traitements diététiques dans une conception complètement randomisée (CRD) avec huit animaux par traitement. Des données ont été recueillies sur les indices de croissance, l'économie de la production, les caractéristiques de la carcasse et le profil sanguin. Le gain de poids accru (P<0,05) a été observé à mesure que l'inclusion en pourcentage de l'ECRLB augmentait. Les lapins de l'alimentation 4 (10 % de maïs + 30 % d'ECRLB) et 5 (40 % d'ECRLB) ont enregistré le gain de poids quotidien le plus élevé (P<0,05) avec un poids corporel final correspondant le plus élevé (P<0,5). Les 'FCR' similaires ont été enregistrés à travers les traitements Économie de la production d'animaux sur les régimes contenant 30 et 40% ECRLB a été le meilleur (P<0,05). Les Indices carcasse n'étaient pas significativement (P>0,0) affectés par les régimes expérimentaux. Les lapins nourris à l'ECRLB ont enregistré un taux de cholestérol sérique inférieur (P<0,05) et une concentration plus élevée de glucose sérique (P<0,05) par rapport au contrôle. En conclusion, l'inclusion alimentaire de l'ECRLB jusqu'à 40 % a amélioré les performances et n'a pas montré d'effets délétères sur tous les indices examinés et est recommandée.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
19

Olosunde, A. O., O. J. Oyedele, and S. M. Odeyinka. "Haematological and biochemical profiles of WAD goats fed graded levels of bitter leaf (Vernonia amygdalina) meal." Nigerian Journal of Animal Production 47, no. 5 (December 31, 2020): 254–63. http://dx.doi.org/10.51791/njap.v47i5.1333.

Full text
Abstract:
Bitter leaf is an underutilized manageable size shrub in Nigeria despite its numerous nutritional benefits, economic value and potential as a dry season feed source for ruminant animals. This study was carried out to determine the haematological and biochemical profiles of West African Dwarf (WAD) goats fed graded levels of bitter leaf (Vernonia amygdalina) meal (BLM). Twenty-four WAD goats of both sexes and 5-7 months old were randomly allotted to four treatments of graded levels of BLM (0% BLM (Control Diet), 15% BLM, 30% BLM and 45% BLM diets) in a completely randomized design. The diets were used as supplements to a basal ration of Panicum maximum. The feeding trial lasted 20 weeks. The analysis of blood components, red blood cell (RBC), white blood cell (WBC) and parked cell volume (PCV) counts showed that there were no significant (P>0.05) differences in each of these parameters among the goats fed experimental diets. There were no significant differences in the albumin, alkaline phosphatase, cholesterol, creatinine, globulin, total protein and urea levels of the animals fed the different levels of bitter leaf meal (p>0.05). The result of the serum glucose of goats fed 30% BLM and 45% BLM was significantly (p<0.05) lower than that of CD. It is concluded that feeding of bitter leaf meal at the different levels had no adverse effect on the haematological and biochemical profiles of WAD goats except in the reduction of serum glucose in animals fed above 15% bitter leaf meal. La feuille amère est un arbuste de taille gérable sous-utilisé au Nigéria malgré ses nombreux avantages nutritionnels, sa valeur économique et son potentiel en tant que source d'alimentation de saison sèche pour les ruminants. Cette étude a été réalisée pour determiner les profils hématologiques et biochimiques de chèvres naines d'Afrique de l'Ouest (WAD) nourries à des aliments de farine de feuilles amères(le 'BLM') (Vernonia amygdalina). Vingtquatre chèvres WAD des deux sexes et âgées de 5 à 7 mois ont été attribuées au hasard à quatre traitements de niveaux gradués de BLM (0% BLM (régime témoin), 15% BLM, 30% BLM et 45% BLM) dans conception aléatoire. Les régimes ont été utilisés comme suppléments à une ration basale de Panicum maximum. L'essai d'alimentation a duré 20 semaines. L'analyse des comptages des composants sanguins, des globules rouges (le 'RBC'), des globules blancs (le 'WBC') et du volume de cellules en stationnement (le 'PCV') a montré qu'il n'y avait pas de différence significative (P> 0.05) dans chacun de ces paramètres parmi les chèvres nourries avec des régimes expérimentaux. Il n'y avait pas de différences significatives dans les taux d'albumine, de phosphatase alcaline, de cholestérol, de créatinine, de globuline, de protéines totales et d'urée des animaux nourris avec les différents niveaux de farine de feuilles amères (p> 0.05). Le résultat du glucose sérique des chèvres nourries à 30% de BLM et 45% de BLM était significativement (p <0.05) inférieur à celui de CD. Il est conclu que l'alimentation de farine de feuilles amères à différents niveaux n'a eu aucun effet indésirable sur les profils hématologique et biochimique des chèvres WAD, sauf dans la réduction de la glycémie chez les animaux nourris à plus de 15% de farine de feuilles amères.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
20

Aboderin, O. J., O. O. Ojebiyi, A. J. Popoola, A. Oyewole, and N. T. Olaitan. "Growth performance of broiler starter chickens fed varying levels of five different vitamin-mineral premixes." Nigerian Journal of Animal Production 48, no. 6 (January 18, 2022): 121–29. http://dx.doi.org/10.51791/njap.v48i6.3285.

Full text
Abstract:
Vitamin Mineral Premixes (VMPs) are the usual medium through which poultry diets are fortified to ensure better utilization of nutrients. Poultry ingredients could be low in some vitamins, thus the addition of premix to poultry diet is therefore a good insurance to protect birds from stress, diseases and disorder. Each manufacturer claimed superior effectiveness and potency without any cognate experimental evidence. Therefore, this research surveyed the available broiler VMPs in Ogbomoso and compared their potency through a feeding trial. A survey was carried out using structured questionnaire administered to feed millers and poultry farmers after which a feeding trial was conducted using the popular VMPs. Arbor acre broiler strains (n=330) day old chicks weighing 36.9±5.00g were randomly allotted diets without any VMP (control) while others were supplemented with five different VMPs at 0.20 and 0.25% to obtain diets 0.20VMP1, 0.20VMP2, 0.20VMP3, 0.20VMP4, 0.20VMP5, 0.25VMP1, 0.25VMP2, 0.25VMP3, 0.25VMP4 and 0.25VMP5 respectively in a completely randomized design using a 5x2 factorial arrangement and reared for 56 days. Daily feed intake, weight gain and feed to gain ratio were assessed. Data were analyzed using descriptive statistics and ANOVA at P<0.05. The study revealed 16.70% of the premixes surveyed were imported while 83.30% were produced in Nigeria. Also, 10.00% of the respondents bought himix, 36.70% optimix, 13.30% wrightmix, 10.00% aeromix, 5.00% duramix, 6.7% micromix, 5% livestovit and 13.3% agrited. The on-farm study showed that the final liveweight and daily weight gain were significantly higher in birds fed the control (649.33g, 21.75g respectively) compared with birds fed 0.20VMP4 having the lowest values for the starter phase (557.93, 19.95g). Feed cost per kg weight gain was higher (? 270.86) in birds fed 0.20VMP5 while the lowest (? 224.90) was observed in control. The daily feed intake ranged between 44.53g in 0.20VMP4 and 47.50g in 0.20VMP5.In conclusion, the commonest vitamin mineral premix used by broiler farmers in Ogbomoso was Optimix and the broiler chickens fed the control diet had the best growth performance and were the most economical diet. Les prémélanges vitaminiques et minéraux (PVM) sont le moyen habituel par lequel les régimes alimentaires des volailles sont enrichis pour assurer une meilleure utilisation des nutriments. Les ingrédients de la volaille peuvent être pauvres en certaines vitamines, donc l'ajout de prémélange à l'alimentation de la volaille est donc une bonne assurance pour protéger les oiseaux du stress, des maladies et des troubles. Chaque fabricant a revendiqué une efficacité et une puissance supérieures sans aucune preuve expérimentale apparentée. Par conséquent, cette recherche a étudié les PVM de poulets de chair disponibles à Ogbomoso et a comparé leur puissance au moyen d'un essai d'alimentation. Une enquête a été réalisée à l'aide d'un questionnaire structuré administré aux meuniers et aux éleveurs de volaille, après quoi un essai d'alimentation a été mené à l'aide des PVM populaires. Des souches de poulets de chair Arbor acre (n = 330) d'un jour pesant 36,9 ± 5,00 g ont reçu des régimes aléatoires sans aucun PVM (témoin) tandis que d'autres ont été supplémentés avec cinq PVM différents à 0,20 et 0,25 % pour obtenir des régimes 0,20PVM1, 0,20PVM2, 0,20PVM3, 0,20PVM4, 0,20PVM5, 0,25PVM1, 0,25PVM2, 0,25PVM3, 0,25PVM4 et 0,25PVM5 respectivement dans un plan complètement randomisé utilisant un arrangement factoriel 5x2 et élevés pendant 56 jours. La prise alimentaire quotidienne, le gain de poids et le rapport alimentation/gain ont été évalués. Les données ont été analysées à l'aide de statistiques descriptives et ANOVA à P<0,05. L'étude a révélé que 16,70 % des prémélanges étudiés étaient importés tandis que 83,30 % étaient produits au Nigeria. De plus, 10,00 % des personnes interrogées ont acheté himix, 36,70 % optimix, 13,30 % wrightmix, 10,00 % aeromix, 5,00 % duramix, 6,7 % micromix, 5 % livestovit et 13,3 % agrited. L'étude à la ferme a montré que le poids vif final et le gain de poids quotidien étaient significativement plus élevés chez les oiseaux nourris avec le témoin (649,33 g, 21,75 g respectivement) par rapport aux oiseaux nourris avec 0,20 PVM4 ayant les valeurs les plus faibles pour la phase de démarrage (557,93, 19,95 g) . Le coût des aliments par kg de gain de poids était plus élevé (? 270,86) chez les oiseaux nourris avec 0,20PVM5 tandis que le plus bas (? 224,90) a été observé chez les témoins. La prise alimentaire quotidienne variait entre 44,53 g dans 0,20VMP4 et 47,50 g dans 0,20PVM5 régime le plus économique.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
21

Rao, Ursula. "Policy as Experimentation." Social Anthropology/Anthropologie sociale 30, no. 2 (June 1, 2022): 81–100. http://dx.doi.org/10.3167/saas.2022.300206.

Full text
Abstract:
English Abstract: The article starts with puzzlement about the optimism of a new generation of (Indian) policy-makers who believe that investing in digitally managed publicly funded health insurance (PFHI) schemes can dramatically improve health security in India, provide poor people with seamless access to high-quality hospital care and contribute significantly towards achieving universal health coverage. In view of persistent high social inequality and dissatisfaction with the chronically underfunded medical system, this optimistic vision appears as a curious utopia, not least because it survives multiple failures and heavy critique. Fine-grained ethnography shows that in practice the ambitious transformation of health finance, via the operation of national health insurances projects, was slow to be established and plagued by myriad technical and administrative frictions, and its impact on wellbeing and sustainability has been heavily contested. By zooming into the nitty-gritty of the laborious roll-out of a project with dramatically new features, this article illustrates that hope for transformation emerges less from successful implementation than from the determination to keep trying – seeking improvement through tweaking the system and reforming policy. Welfare in this iteration is an experimental engagement with future-making. As such, it does not promise effective management per se; rather, it demands investment in an uncertain journey, cobbled together by tinkering, adjusting, reforming and re-regulating.French Abstract: Cet article commence par une certaine perplexité face à l’optimisme d’une nouvelle génération de décideurs politiques qui pensent qu’investir dans des régimes d’assurance maladie à fimancement public (PFHI) gérés numériquement peut améliorer considérablement la sécurité sanitaire en Inde, peut offrir aux pauvres un accès transparent à des soins hospitaliers de qualité, et peut contribuer de manière significative à la réalisation de la couverture sanitaire universelle (CSU). Comptetenu de la persistance de fortes inégalités sociales et du mécontentement à l’égard du système médical chroniquement sous-financé, cette vision optimiste apparaît comme une curieuse utopie, notamment parce qu’elle survit à de multiples échecs et à de lourdes critiques. Une ethnographie fine montre que, dans la pratique, la transformation ambitieuse du financement de la santé a été lente à se mettre en place, qu’elle a été en proie à une myriade de frictions techniques et que son impact sur le bien-être et la durabilité a été fortement contesté. En s’attardant sur les détails du déploiement laborieux d’un projet aux caractéristiques radicalement nouvelles, l’article montre que l’espoir d’une transformation naît moins d’une mise en œuvre réussie que de la détermination à continuer d’essayer – en cherchant à améliorer le système et à réformer la politique. L’aide sociale, dans cette itération, est un engagement expérimental dans la construction de l’avenir. En tant quetel, il ne promet pas une gestion efficace en soi; il exige plutôt un investissement dans un voyage incertain, bricolé en bricolant, en ajustant et en réformant.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
22

Udeh, F. U., V. C. Udeh, and P. Chukwudi. "Serum biochemistry profile and liver function indices of broiler chickens served dietary inclusion of probiotics (Saccharomyces cerevisiae) and enzyme." Nigerian Journal of Animal Production 47, no. 6 (February 28, 2021): 120–28. http://dx.doi.org/10.51791/njap.v47i6.2917.

Full text
Abstract:
As the use of antibiotics as growth promoters have been banned in different countries, researchers have been working hard to find alternatives to antibiotics, and also come up with other substances that can promote growth, health and productivity in broiler chickens. The study was conducted to evaluate the serum biochemistry of broiler chickens served dietary inclusion of probiotics (Saccharomyces cereviasae) and enzyme. One hundred and twenty, one day-old broiler chicks Ross strain were used for the study. The birds were randomly allotted to four dietary treatments. Each treatment contained 30 birds replicated three times to contain 10 birds per replicate in a completely randomized design experiment. The four dietary treatments were T1 Control (no probiotics and no enzyme), T2 (both probiotics and enzyme), T3 (Probiotics only) and T4 (Enzyme only). The probiotics and enzyme was included at 0.8% and 0.02%, respectively. The birds were given feed and water ad-libitum. The experiment lasted for eight weeks. At the end of the experimental period, three birds were randomly chosen from each replicate for serum biochemistry profiling and liver function test. The results showed that inclusion of probiotics and enzyme had significant effect (p<0.05) on the serum biochemistry profile and liver function indices. Low density lipoprotein was reduced from 3.83±0.60g/l in the control group to 2.18±0.12g/l in T2 (Probiotic and Enzyme) group. Lymphocytes values ranged from 26.00% to 38.00% in the treated groups, while the control had 45.67%. The dietary inclusion of probiotics and enzyme reduced total cholesterol from 5.07g/l to 4.22g/l and low density lipoprotein from 3.83g/l to 2.18g/l in the (probiotics and enzyme) treated group and also improved liver function indices of the broiler chickens. Aspartate aminotransferase, Alanine aminotransferase, Alkaline phosphatase and total bilirubin had range values of 114.67 to 150.67 µl, (21.00 to 28.67 µl, 10.33 to 17.00 µl and 1.30 to 1.47mg/dl, respectively. It was therefore, concluded that combination of probiotics and enzyme should be included in broiler diets for immunity improvement, good liver function and reduction in cholesterol levels. Depuis l'interdit de l'utilisation d'antibiotiques comme stimulateur de croissance dans différents pays, les chercheurs ont travaillé dur pour trouver des alternatives aux antibiotiques, ainsi que d'autres substances susceptibles de favoriser la croissance, la santé et la productivité des poulets de chair. L'étude a été menée pour évaluer la biochimie sérique des poulets de chair a servi d'inclusion alimentaire de probiotiques (Saccharomyces cerevisiae) et d'enzymes. Des poussins de chair Ross de cent vingt et un jours ont été utilisés pour l'étude. Les oiseaux ont été attribués au hasard à quatre traitements diététiques. Chaque traitement contenait 30 oiseaux répliqués trois fois pour contenir 10 oiseaux par réplica dans une expérience de conception complètement aléatoire. Les quatre traitements diététiques étaient le contrôle T1 (sans probiotiques et sans enzyme), T2 (probiotiques et enzyme), T3 (probiotiques uniquement) et T4 (enzyme uniquement). Les probiotiques et l'enzyme ont été inclus à 0,8% et 0,02%, respectivement. Les oiseaux ont reçu de la nourriture et de l'eau ad-libitum. L'expérience a duré huit semaines. À la fin de la période expérimentale, trois oiseaux ont été choisis au hasard dans chaque réplique pour le profilage de la biochimie sérique et le test de la fonction hépatique. Les résultats ont montré que l'inclusion de probiotiques et d'enzymes avait un effet significatif (p <0,05) sur le profil biochimique sérique et les indices de la fonction hépatique. Les lipoprotéines de basse densité ont été réduites de 3,83 ± 0,60 g / l dans le groupe témoin à 2,18 ± 0,12 g / l dans le groupe T2 (probiotique et enzyme). Les valeurs des lymphocytes variaient de 26,00% à 38,00% dans les groupes traités, tandis que le témoin en avait 45,67%. L'inclusion alimentaire de probiotiques et d'enzymes a réduit le cholestérol total de 5,07 g / l à 4,22 g / l et les lipoprotéines de basse densité de 3,83 g / l à 2,18 g / l dans le groupe traité (probiotiques et enzyme) et a également amélioré les indices de la fonction hépatique des poulets de chair. L'aspartate aminotransférase, l'alanine aminotransférase, la phosphatase alcaline et la bilirubine totale avaient des valeurs comprises entre 114,67 et 150,67 µl, (21,00 à 28,67 µl, 10,33 à 17,00 µl et 1,30 à 1,47 mg / dl, respectivement. Il a donc été conclu que l'association de probiotiques et d'enzyme doivent être inclus dans les régimes alimentaires pour poulets de chair pour l'amélioration de l'immunité, la bonne fonction hépatique et la réduction du taux de cholestérol.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
23

Amaefule, R. A., D. N. Onunkwo, O. C. Ilouno, T. C. Iwuji, I. P. Ogbuewu, and I. F. Etuk. "Live and internal organ weights of male growing pigs fed low protein and low energy diets supplemented with multi-enzyme." Nigerian Journal of Animal Production 47, no. 6 (February 28, 2021): 99–107. http://dx.doi.org/10.51791/njap.v47i6.2911.

Full text
Abstract:
Organ characteristics of male growing male pigs fed low crude protein and low energy diets supplemented with multi-enzyme were determined using 36 hybrid (Landrace x Large white) male pigs of 8-10 weeks old. Two metabolizable energy (3000 and 2600 Kcal ME/kg) and three crude protein levels (14, 16 and 18 % CP) were used to formulate six dietary treatments; T1: control (3000 Kcal ME/kg; 18 % CP), T2 (3000 Kcal ME/Kg; 16 % CP), T3 (3000 Kcal ME/kg; 14 % CP), T4 (2600 Kcal ME/kg; 18 % CP), T5 (2600 Kcal ME/kg; 16 % CP) and T6 (2600 Kcal ME/kg; 14 % CP). The enzyme was added to all the treatments at 1g/kg diet except the control. The treatments were replicated three times with two pigs per replicate. The experiment was a 2 x 3 factorial. The pigs were starved for 12 hours but allowed access to drinking water, stunned and bled completely. It was cut open though the thorax region along the underline to the abdomen, exposing the entire internal organs and GIT contents. The heart, lungs, liver, kidneys, spleen and other internal organs were examined, carefully removed and weighed with a sensitive electronic kitchen scale, model SF-400. Higher (P <0.05) live weight (33500.00g), with lower (P <0.05) mean values for heart and viscera were recorded in male growing pigs fed T4. Male growing pigs fed with T3 and T6 had lower (P<0.05) live weight (12200.00g and 11500.00g), and higher (P<0.05) relative internal organs. Male growing pigs fed 14 % CP diets (T3 and T6) with their corresponding metabolizable energy levels (3000kcal and 2600kcal) recorded higher (P<0.05) heart and viscera's values. Keeping growing (male) pigs on low crude protein diets (14 %) supplemented with multi-enzyme, irrespective of the energy levels, did not improve live weight but increased relative organ weight. Les caractéristiques des organes de porcs mâles en croissance nourris à faible en protéines brutes et en énergie mais plutôt supplémentée en multi-enzymes ont été déterminées en utilisant 36 porcs mâles hybrides (Landrace x Large white) âgés de 8 à 10 semaines. Deux énergies métabolisables (3000 et 2600 Kcal ME / kg) et trois niveaux de protéines brutes (14, 16 et 18% CP) ont été utilisés pour formuler six traitements diététiques ; T1 : contrôle (3000 Kcal ME / kg ; 18% CP), T2 (3000 Kcal ME / Kg ; 16% CP), T3 (3000 Kcal ME / kg ; 14% CP), T4 (2600 Kcal ME / kg ; 18 % CP), T5 (2600 Kcal ME / kg ; 16% CP) et T6 (2600 Kcal ME / kg ; 14% CP). L'enzyme a été ajoutée à tous les traitements à raison de 1 g / kg de régime sauf le témoin. Les traitements ont été répliqués trois fois avec deux porcs par réplica. L'expérience était une factorielle 2 x 3. Les porcs ont été affamés pendant 12 heures mais ont eu accès à l'eau potable, étourdis et saignaient complètement. Il a été ouvert à travers la région du thorax le long du trait de soulignement jusqu'à l'abdomen, exposant l'ensemble des organes internes et le contenu du 'GIT'. Le cœur, les poumons, le foie, les reins, la rate et d'autres organes internes ont été examinés, soigneusement prélevés et pesés avec une balance de cuisine électronique sensible, modèle SF-400. Un poids vif plus élevé (P <0,05) (33500,00 g), avec des valeurs moyennes plus faibles (P <0,05) pour le cœur et les viscères ont été enregistrés chez des porcs en croissance mâles nourris au T4. Les porcs mâles en croissance nourris avec T3 et T6 avaient des organes internes relatifs inférieurs (P <0,05) (12 200,00 g et 11500,00 g) et supérieurs (P <0,05). Les porcs mâles en croissance nourris avec 14% de régimes 'CP' (T3 et T6) avec leurs niveaux d'énergie métabolisables correspondants (3000 kcal et 2600 kcal) ont enregistré des valeurs cardiaques et viscérales plus élevées (P <0,05). Le fait de garder les porcs en croissance (mâles) avec des régimes pauvres en protéines brutes (14%) supplémentés en multi-enzymes, quels que soient les niveaux d'énergie, n'a pas amélioré le poids vif mais augmenté le poids relatif des organes
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
24

Ayodele, A. D., G. O. Tayo, M. D. Olumide, O. A. Adeyemi, and A. S. Akanbi. "Haematological and serum biochemical responses of pullet chicks fed diets containing single and combined levels of turmeric and clove." Nigerian Journal of Animal Production 48, no. 3 (March 6, 2021): 71–85. http://dx.doi.org/10.51791/njap.v48i3.2962.

Full text
Abstract:
The increased pressure on the poultry industry to encourage organic livestock and poultry production has stimulated increased interest in natural consumer accepted growth promoters. Most of the information on the benefits of turmeric and clove concentrate on broiler chickens and there is no documentation on the synergistic effect of turmeric and clove. This study was conducted to assess the effect of Turmeric, Clove and Turmeric + Clove on haematological and serum biochemical indices of pullet chicks. A total of 504, day old pullet chicks (Isa brown) were used for the experiment. The Chicks were divided into 36 groups of 14 each weighed and allotted into experimental units. A total of nine experimental diets were formulated such that they contained 0, 1 and 2% turmeric, 0, 1 and 2% clove, and 0, 1 and 2% turmeric + clove combination on a 1:1 basis, respectively. The chicks in the different experimental units were randomly assigned to the 9 experimental diets in a 3 x 3 factorial arrangement (turmeric x clove x turmeric + clove: 0 x 1 x 2), replicated four times. The experiment lasted 56 days. Blood samples were collected from the wing vein at the 56th day of the experiment and evaluated for their haematological and serum biochemical indices. Birds fed turmeric and clove diets had significantly (p<0.05) higher PCV value than those fed turmeric + clove diet while those fed turmeric had significantly (p<0.05) higher Hb and RBC than the other treatment groups. The other parameters measured were unaffected by the treatments except for the significantly (p<0.05) higher MCV value in birds fed clove diet when compared with turmeric diet group. Birds fed diets containing 2% turmeric, clove or turmeric + clove had significantly (p<0.05) higher Hb and RBC, and lower MCV values than those fed 0 and 1% diets. Inclusion of clove in the diet significantly (p<0.05) decreased the creatinine value of the birds when compared with the turmeric and turmeric + clove diet groups but all the other parameters determined were unaffected. Birds fed 0% turmeric, clove or turmeric + clove had significantly (p<0.05) lower total protein, albumin, globulin, ALP and higher glucose, AST, uric acid, triglyceride, LDL and VLDL values than those fed 1 and 2% diets. Birds fed the 1% turmeric diet recorded the least cholesterol value, across the treatment groups. It was concluded that up to 2% turmeric, clove and TUM+CLV can be included in pullet chick's diet without any detrimental effect on their health status. La pression accrue exercée sur l'industrie avicole pour encourager l'élevage biologique et la production avicole a stimulé un intérêt accru pour les promoteurs de sa croissance acceptés par les consommateurs naturels. La plupart des informations sur les avantages du curcuma et du clou de girofle se concentrent sur les poulets de gril et il n'y a aucune documentation sur l'effet synergique du curcuma et du clou de girofle. Cette étude a été menée pour évaluer l'effet du curcuma, du clou de girofle et du curcuma + clou de girofle sur les indices biochimiques hématologiques et sériques des poussins pullet. Un total de 504 poussins de poulet d'un jour (Isa brown) ont été utilisés pour l'expérience. Les poussins ont été divisés en 36 groupes de 14 chacun pesés et attribués en unités expérimentales. Un total de neuf régimes expérimentaux ont été formulés de telle sorte qu'ils contenaient 0, 1 et 2% de curcuma, 0, 1 et 2% clou de girofle, et 0, 1 et 2% de curcuma + combinaison de clous de girofle sur une base 1:1, respectivement. Les poussins des différentes unités expérimentales ont été assignés au hasard aux 9 régimes expérimentaux dans un arrangement factorial de 3 x 3 (curcuma x clou de girofle x curcuma + clou de girofle : 0 x 1 x 2), répliqué quatre fois. L'expérience a duré 56 jours. Des échantillons de sang ont été prélevés dans la veine de l'aile au 56e jour de l'expérience et évalués pour leurs indices biochimiques hématologiques et sériques. Les oiseaux nourris au curcuma et aux clous de girofle avaient une valeur de PCV significativement (p<0.05) plus élevée que ceux nourris au curcuma + clou de girofle, tandis que ceux nourris au curcuma avaient significativement (p<0.05) plus élevé Hb et RBC que les autres groupes de traitement. Les autres paramètres mesurés n'ont pas été affectés par les traitements, à l'exception de la valeur significativement (p<0.05) plus élevée de MCV chez les oiseaux nourris au régime de clou de girofle par rapport au groupe de régime de curcuma. Les oiseaux nourris avec un régime alimentaire contenant 2 % de curcuma, de clou de girofle ou de curcuma + clou de girofle avaient des taux de Hb et de RBC considérablement (p<0.05) plus élevés, et des valeurs de MCV inférieures à celles des régimes nourris à 0 et 1 %. L'inclusion du clou de girofle dans le régime alimentaire de manière significative (p<0.05) a diminué la valeur créatinine des oiseaux par rapport aux groupes de régime de curcuma et de curcuma + clou de girofle, mais tous les autres paramètres déterminés n'ont pas été affectés. Les oiseaux nourris à 0 % de curcuma, de clou de girofle ou de curcuma + clou de girofle avaient des valeurs significativement (p<0.05) inférieures au total des protéines, de l'albumine, de la globuline, de l'ALP et du glucose plus élevé, de l'AST, de l'acide urique, du triglycéride, du LDL et du VLDL que ceux nourris à 1 et 2 %. Les oiseaux nourris au régime de 1 % de curcuma ont enregistré la valeur de cholestérol la moins élevée dans les groupes de traitement. Il a été conclu que jusqu'à 2% de curcuma, clou de girofle et TUM +CLV peuvent être inclus dans le régime alimentaire du poussin pullet sans aucun effet néfaste sur leur état de santé.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
25

A. T., Orbugh, Adeyeye E. A., Lala A. O., Durojaye O. J., Ogunleye J. B., Sogunle O. M., and Oso A. O. "Effect of organic acid blend on the growth performance, apparent nutrient digestibility and blood indices of growing turkeys." Nigerian Journal of Animal Production 50, no. 2 (February 28, 2024): 1–15. http://dx.doi.org/10.51791/njap.v50i2.3956.

Full text
Abstract:
Organic acid is a viable alternative to antibiotics used to control the spread of infection and manage disease outbreak in poultry production since antibiotics was banned due to its hazardous residual effect in human health. Organic acid blend introduced in the diets of turkey and the effect on the growth performance, apparent nutrient digestibility and blood indices were investigated. The organic acid blend (Fysal-MP, Selko brand, Netherlands used in this study comprise of a blend of sorbic, formic, acetic, lactic, propionic, citric, silicic acid and ammonium formate. Eighty (80) 4-week old turkeys weighing 1.04 ± 0.01 kg were assigned on weight equalization basis to four dietary treatments comprising of basal diet (control), diets supplemented with 2, 3, and 4 g/kg organic acid blend. Each treatment were replicated four times with five turkeys per replicate. Data obtained were subjected to Analysis of Variance in a Completely Randomized Design. In overall, dietary supplementation with 4 g/kg organic acid resulted in increased (p<0.05) final liveweight, weight gain, feed intake and improved (p<0.05) feed conversion ratio. Grower turkeys fed diet supplemented with organic acid irrespective of the inclusion levels recorded increased (p<0.05) apparent dry matter, ether extract, crude fibre and ash digestibility. Highest (p<0.05) total serum protein, globulin, glucose and the least (p<0.05) total serum cholesterol and triglyceride were recorded with starter turkeys fed diet supplemented with 4 g/kg organic acid blend. Dietary supplementation with 4 g/kg organic acid at the grower phase resulted in the least (p<0.05) low-density lipoprotein. Dietary supplementation of diets with 3g/kg organic acid blend improved the final live weight, weight gain, feed conversion ratio, dry matter, fat digestibility and suggested immune stimulatory effects in starting turkeys. However at the grower phase, dietary supplementation with 4 g/kg organic acid blend showed improved growth performance, apparent nutrient digestibility and serum chemistry. L'acide organique est une alternative viable aux antibiotiques utilisés pour contrôler la propagation des infections et gérer les épidémies dans la production avicole, puisque les antibiotiques ont été interdits en raison de leurs effets résiduels dangereux sur la santé humaine. Un mélange d'acides organiques introduit dans l'alimentation des dindes et leur effet sur les performances de croissance, la digestibilité apparente des nutriments et les indices sanguins ont été étudiés. Le mélange d'acides organiques (Fysal-MP, marque Selko, Pays-Bas) utilisé dans cette étude comprend un mélange d'acide sorbique, formique, acétique, lactique, propionique, citrique, silicique et de formiate d'ammonium. Quatre-vingt (80) dindes âgées de 4 semaines pesant 1,04 ± 0,01 kg ont été assignées, sur la base d'une égalisation du poids, à quatre traitements alimentaires comprenant un régime de base (témoin), des régimes complétés avec 2, 3 et 4 g/kg de mélange d'acides organiques. Chaque traitement a été répété quatre fois avec cinq dindes par répétition. Les données obtenues ont été soumises à une analyse de variance dans une conception complètement randomisée. Dans l'ensemble, une supplémentation alimentaire avec 4 g/kg d'acide organique a entraîné une augmentation (p < 0,05) du poids vif final, un gain de poids, une consommation alimentaire et une amélioration (p < 0,05) du taux de conversion alimentaire. Les dindes d'élevage nourries avec un régime enrichi en acide organique, quels que soient les niveaux d'inclusion, ont enregistré une augmentation (p < 0,05) de la matière sèche apparente, de l'extrait d'éther, des fibres brutes et de la digestibilité des cendres. Les protéines sériques totales, les globulines, le glucose les plus élevées (p < 0,05) et les taux de cholestérol et de triglycérides sériques totaux les plus faibles (p < 0,05) ont été enregistrés chez des dindes de démarrage nourries avec un régime enrichi de 4 g/kg de mélange d'acides organiques. Une supplémentation alimentaire avec 4 g/kg d'acide organique au cours de la phase de croissance a entraîné la production du moins (p < 0,05) de lipoprotéines de basse densité. La supplémentation alimentaire des régimes avec un mélange d'acides organiques de 3 g/kg a amélioré le poids vif final, le gain de poids, le taux de conversion alimentaire, la matière sèche, la digestibilité des graisses et a suggéré des effets immunostimulants chez les dindes en démarrage. Cependant, au stade de croissance, une supplémentation alimentaire avec un mélange d'acides organiques de 4 g/kg a montré une amélioration des performances de croissance, de la digestibilité apparente des nutriments et de la chimie du sérum.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
26

Omidiwura, B. R. O., A. F. Agboola, E. O. Abodunrin, A. O. Amole, S. A. Ajayi, O. H. Mojolagbe, and O. O. Adenekan. "Growth performance, gut integrity and blood metabolites of laying hens fed pepper elder (Peperomia Pellucida (l.) kunth supplemented diets." Nigerian Journal of Animal Production 50, no. 3 (May 14, 2024): 139–52. http://dx.doi.org/10.51791/njap.v50i3.4034.

Full text
Abstract:
The threat posed by the continuous application of antibiotics as growth promoters to poultry and humans who consume the products is too great to be under-estimated. The search for viable alternatives, such as phytonutrients has become necessary to keep the pace of healthy production and safe products to appreciable level. This study was therefore designed to evaluate the effect of Peperomia pellucida supplementation on performance, internal and external quality of the eggs, gut morphological indices, histopathological indices, haematological indices and lipid profile of laying hens in a 42-day feeding trial. Fifty-four 20-week-old Isa-brown laying hens were randomly assigned to three dietary treatments and replicated six times with three birds per replicate. Treatment 1 was a basal diet, while treatments 2 and 3 contained the basal diet with 0.5%, and 1% Peperomia pellucida powder, respectively. Performance indices were evaluated. On day 42, haematological indices, lipid profile, gut morphological indices, histopathological indices, internal and external quality of the eggs were examined following standard procedure. Data obtained were analysed using descriptive statistics and ANOVA at á . The results showed that feed intake, white 0.05 blood cell, monocyte, basophil counts, high density lipoprotein, total cholesterol, low density lipoprotein, yolk width, albumen height, haugh unit, were significantly influenced by dietary treatments. Diets had no significant influence on the gut morphological indices. Histopathological observations of the ileum showed that no visible lesion in the ilea of the birds on both experimental diets and basal diet. The villi of hens fed with 1% Peperomia pellucida diet appeared slightly stunted. Conclusively, 0.5 % Peperomia pellucida dietary level was considered the bestlevel for laying hens as growth promoters thereby being a viable alternative to antibiotics. La menace posée par l'application continue d'antibiotiques comme stimulateurs de croissance aux volailles et aux humains qui consomment ces produits est trop grande pour être sous-estimée. La recherche d'alternatives viables, telles que les phytonutriments, est devenue nécessaire pour maintenir à un niveau appréciable le rythme d'une production saine et de produits sûrs. Cette étude a donc été conçue pour évaluer l'effet de la supplémentation en Peperomia pellucida sur les performances, la qualité interne et externe des œufs, les indices morphologiques intestinaux, les indices histopathologiques, les indices hématologiques et le profil lipidique des poules pondeuses dans un essai d'alimentation de 42 jours. Cinquante-quatre poules pondeuses Isa-brown âgées de 20 semaines ont été assignées au hasard à trois traitements alimentaires et répétées six fois avec trois oiseaux par répétition. Le traitement 1 était un régime de base, tandis que les traitements 2 et 3 contenaient le régime de base avec respectivement 0,5 % et 1 % de poudre de Peperomia pellucida. Des indices de performance ont été évalués. Au jour 42, les indices hématologiques, le profil lipidique, les indices morphologiques intestinaux, les indices histopathologiques, la qualité interne et externe des œufs ont été examinés selon la procédure standard. Les données obtenues ont été analysées à l'aide de statistiques descriptives et d'ANOVA à á0,05. Les résultats ont montré que la consommation alimentaire, les globules blancs, les monocytes, le nombre de basophiles, les lipoprotéines de haute densité, le cholestérol total, les lipoprotéines de basse densité, la largeur du jaune, la hauteur de l'albumen, l'unité de hauteur, étaient significativement influencés par les traitements alimentaires. Les régimes alimentaires n'ont eu aucune influence significative sur les indices morphologiques intestinaux. Les observations histopathologiques de l'iléon n'ont montré aucune lésion visible dans l'iléon des oiseaux soumis au régime expérimental et au régime de base. Les villosités des poules nourries avec un régime à 1 % de Peperomia pellucida semblaient légèrement rabougries. En conclusion, un niveau alimentaire de 0,5 % de Peperomia pellucida a été considéré comme le meilleur niveau pour les poules pondeuses en ta.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
27

Ukoha, O. A., D. N. Onunkwo, I. O. Ewetola, and C. N. Goodluck. "Effect of Bitterleaf (Vernonia amygdalina) meal on Haematology and Serum Chemistry of Broiler chickens." Nigerian Journal of Animal Production 49, no. 4 (February 10, 2023): 88–96. http://dx.doi.org/10.51791/njap.v49i4.3706.

Full text
Abstract:
Feeding is one of major components that determines performance of Broiler chickens. However, high cost of Broiler chicken production in the recent times has been equally attributed to extra cost incurred from the importation of some feed additives that enhance performance of the birds. Therefore, exploring locally available plant materials that have been proven to posses antibiotics properties could be considered important in order to reduce cost of feeding due to importation of antibiotics. This study was conducted to evaluate effect of Bitterleaf (Vernonia amygdalina) meal in Broiler chicken diets on haematology and serum chemistry. Four experimental diets T (control, 0% BLM), T (5% BLM), T (10% 1 2 3 BLM) and T (15% BLM) were fed to 120 Broiler chickens replicated three times in a 4 Completely randomized design. Birds were offered feed and water ad-libitum. Data were collected on haematology and serum chemistry parameters. T was significantly (P<0.05) 3 higher than others on values of PCV and RBC. No significant (P>0.05) difference were recorded in Hb and WBC of T and T . Meanwhile, T was (P<0.05) higher than T and T in 2 3 4 2 3 WBC and T was (P<0.05) higher than that of T and T in MCH and MCHC. T and T were 2 3 4 2 3 (P<0.05) higher than T in lymphocytes, while T and T were (P<0.05) higher than T in the 4 3 4 2 monocytes. For serum chemistry, T was (P<0.05) higher than T and T in total protein and 3 2 4 albumin. There was (P<0.05) difference in the cholesterol content of the birds. Haematology and serum chemistry values recorded were within the standard ranges for good health condition of the Broiler chickens. Birds fed 5% Bitterleaf meal performed better than others. Therefore, 5% Bitterleaf meal in the diets of Broiler chickens producing birds with high immunity. L'alimentation est l'un des principaux composants qui déterminent les performances des poulets de chair. Cependant, le coût élevé de la production de poulets à griller ces derniers temps a également été attribué aux coûts supplémentaires occasionnés par l'importation de certains additifs alimentaires qui améliorent les performances des oiseaux. Par conséquent, l'exploration de matières végétales disponibles localement et dont il a été prouvé qu'elles possèdent des propriétés antibiotiques pourrait être considérée comme importante afin de réduire le coût de l'alimentation en raison de l'importation d'antibiotiques. Cette étude a été menée pour évaluer l'effet de la farine de Bitterleaf (Vernonia amygdalina) dans l'alimentation des poulets de chair sur l'hématologie et la chimie du sérum. Quatre régimes expérimentaux i. e T1 (témoin, 0 % BLM), T2 (5 % BLM), T3 (10 % BLM) et T4 (15 % BLM) ont été donnés à 120 poulets de chair répliqués trois fois dans un modèle entièrement randomisé. Les oiseaux ont reçu de la nourriture et de l'eau à volonté. Des données ont été recueillies sur les paramètres d'hématologie et de chimie sérique. T3 était significativement (P < 0,05) plus élevé que les autres sur les valeurs de PCV et RBC. Aucune différence significative (P> 0,05) enregistrée dans l'Hb et le WBC de T2 et T3. Pendant ce temps, T4 était significativement (P<0, 05) supérieur à T2 et T3 dans WBC et T2 était significativement ( P <0, 05) supérieur à celui de T3 et T4 dans MCH et MCHC. T2 et T3 étaient significativement (P<0,05) supérieurs à T4 dans les lymphocytes, tandis que T3 et T4 étaient significativement (P<0,05) supérieurs à T2 dans la quantité de monocytes. Pour la chimie du sérum, T3 était significativement (P < 0,05) supérieur à T2 et T4 en protéines totales et en albumine. Il y avait une différence significative (P<0,05) dans la teneur en cholestérol des oiseaux. Les valeurs d'hématologie et de chimie sérique enregistrées se situaient dans les plages standard pour un bon état de santé des poulets de chair. Les oiseaux nourris avec 5 % de farine de Bitterleaf ont obtenu de meilleurs résultats que les autres. Par conséquent, 5% de farine de Bitterleaf dans l'alimentation des poulets à griller produisant des oiseaux à haute immunité.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
28

SAUVANT, D. "Avant-propos." INRAE Productions Animales 14, no. 5 (December 17, 2001): 283. http://dx.doi.org/10.20870/productions-animales.2001.14.5.3752.

Full text
Abstract:
Différentes raisons nous ont amenés à consacrer ce numéro spécial de la revue Productions Animales aux matières grasses dans l’alimentation animale. L’équilibre lipides/protéines des produits animaux représente, depuis des décennies, un critère essentiel de leur qualité. L’objectif général des actions de sélection et des pratiques alimentaires a été de réduire le niveau d’engraissement des carcasses. Ces actions étaient confortées par le fait que des animaux plus maigres sont de meilleurs transformateurs des aliments. Dans le cas du lait, les objectifs étaient et sont différents dans la mesure où le mode de paiement à la qualité tend à favoriser la teneur en matières grasses du lait. Cependant, dans le cas des vaches laitières, compte tenu de l’excès relatif global des matières grasses par rapport aux protéines laitières, il a été nécessaire de mettre en place des quotas de production de matière grasse. L’intérêt des filières pour la qualité des lipides animaux n’est pas récent. Ainsi, des publications de près de 50 ans d’âge évoquent déjà l’usage de critères subjectifs d’évaluation de la "tenue" du gras des carcasses ainsi que de la "tartinabilité" du beurre. Les premières méthodes objectives d’évaluation de la qualité des lipides animaux (indices d’iode et d’estérification …) ont permis des approches plus rationnelles. Une accélération marquée du progrès est survenue dans les années 60 grâce à l’apparition des techniques de chromatographie en phase gazeuse qui ont permis de quantifier individuellement les proportions des différents acides gras au sein d’une même matière grasse. Les matières grasses animales sont ainsi apparues plus riches en acides gras saturés que les matières grasses végétales (graisses de coprah et de palmiste exclues) et plus pauvres en acides gras essentiels. Les études de nutrition et de physiopathologie humaine ont abouti à une critique de la teneur excessive des aliments en acides gras saturés. De ce fait, les lipides animaux ont eu mauvaise presse dans les milieux de la diététique. Les recherches ont permis de mieux connaître les causes de variation de la composition en acides gras des produits animaux. Il est ainsi apparu que les matières grasses des différentes espèces animales ne présentaient pas la même composition ni le même degré de saturation, celui-ci étant en particulier plus faible chez les monogastriques que chez les ruminants. Les investigations plus récentes ont permis de mieux connaître des acides gras restés longtemps moins connus car plus difficiles à mesurer dans les lipides animaux et qualifiés de mineurs. Il s’agit en particulier d’acides gras à molécules ramifiées ou bien de certains isomères désaturés de type trans alors que la plupart des aliments contiennent des acides gras désaturés de type cis. Certains de ces acides sont l’objet d’un intérêt récent et important en raison de leur probable impact favorable sur la physiologie humaine. C’est par exemple le cas des acides gras désaturés trans conjugués de l’acide linoléique, en particulier le CLA (conjugated linoleic acid) ou acide ruménique. Ce dernier nom vient du fait que cet acide est élaboré dans le rumen des ruminants et se retrouve essentiellement dans les lipides corporels ou laitiers de ces animaux. L’alimentation en matières grasses des animaux présente également un regain d’intérêt en raison des modifications des sources alimentaires disponibles. En effet, les événements récents, liés à l’ESB, qui ont perturbé les filières animales ont eu pour conséquence l’interdiction des farines et des matières grasses d’origine animale dans l’alimentation des animaux d’élevage terrestres. Celles-ci étaient utilisées depuis au moins un siècle dans certains régimes, des porcs et volailles en particulier, dans le but d’améliorer la valeur énergétique des rations et d’obtenir des matières grasses animales présentant une couleur plus appréciée (blanche), une meilleure tenue et surtout une moindre sensibilité à l’oxydation (charcuterie sèche …). La substitution des matières grasses animales par des matières grasses d’origine végétale soulève un certain nombre de problèmes, zootechniques et technologiques, qui sont évoqués dans ce document. Nous tenons à remercier très sincèrement tous nos collègues qui ont accepté de contribuer à la réalisation de ce document qui fait suite à une journée CAAA (Cycle Approfondi de l’Alimentation Animale) organisé le 4 mai 2000 sur le même thème à l’INAPG.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
29

Kyakma, S. S., T. K. Tella, and K. A. Sanwo. "Some meat quality parameters of broiler chickens fed diets containing different additives." Nigerian Journal of Animal Production 49, no. 2 (March 8, 2022): 33–45. http://dx.doi.org/10.51791/njap.v49i2.3460.

Full text
Abstract:
Poultry meat is relatively rich in polysaturated fatty acid and is therefore, readily susceptible to oxidative deterioration. Poultry researchers and nutritionist have sought for feed additive for broilers birds that will be able to absorb the additives in dietary component directly in their tissues thereby getting the bioactive compounds in this supplements through broiler meat into the human food chain while avoiding the resentment due to its direct consumption. In this study, the meat quality and storage stability of meat obtained from Cobb strain of broiler chickens fed diets containing different additives were investigated. A total of 150 day old birds were purchased and brooded. After two weeks of brooding, the birds were (control) (T1) , basal diet + 4 g/kg of cloves (T2) , basal diet + 4 g/kg of turmeric (T3), basal diet + 2.0 mg of Selenium (T4) and basal diet + 0.25 mg/kg of butylated hydroxytoluene (BHT) (T5), The feeding trial lasted for a period of six weeks. At the end of the experiment, three birds from each replicates were selected and slaughtered. Data were collected on water absorptive power (WAP), water holding capacity (WHC), refrigeration loss, pH, colour, cooking loss, lipid profile, oxidative stability, total bacterial count and sensory evaluation. Results revealed that supplemented Cobb strain broiler chicken diet with 4 g/kg of either clove or turmeric had decreased cooking loss of 8.02 and 9.91, respectively as compared to 28.04 for the control samples. There was a decreased total cholesterol (59.25 and 62.45 against 69.10 for the control samples) of the meat . It was also observed that all the additives had significant decrease in the pH (6.27, 6.31, 6.37, 6.35 for cloves, turmeric, selenium and BHT, respectively as compared to 6.50 for the control diets. The addition of 0.25 mg of BHT and 4 g/kg of cloves in the diets Cobb strain of broiler chickens reduced the total bacterial count (0.95 and 1.00 respectively). It is concluded that the addition of 4 g/kg of cloves and turmeric powder improved the meat quality of Cobb strain of broiler chickens. La viande de volaille est relativement riche en acide gras polysaturé et est donc facilement sensible à la détérioration oxydante. Les chercheurs et nutritionnistes de volaille ont cherché à l'additif alimentaire pour les oiseaux de poulets qui seront capables d'absorber les additifs dans la composante alimentaire directement dans leurs tissus, obtenant ainsi les composés bioactifs dans ces suppléments par la viande de poule humaine dans la chaîne alimentaire humaine tout en évitant le ressentiment en raison de sa Consommation directe. Dans cette étude, la qualité de la viande et la stabilité de la viande de la viande obtenues à partir de la souche de cobb de poulets de poulets de poulets de chair fédérale contenant différents additifs ont été examinées. Un total de 150 jours d'oiseaux de 150 jours ont été achetés et couvés. Après deux semaines de couvement, les oiseaux étaient (contrôle) (T1), régime de base + 4 g / kg de clous de girofle (T2), régime basal + 4 g / kg de curcuma (T3), régime de base + 2,0 mg de sélénium (T4) et régime basal + 0,25 mg / kg d'hydroxytoluènebutylé (HTB) (T5), l'essai d'alimentation a duré une période de six semaines. À la fin de l'expérience, trois oiseaux de chaque réplicat ont été sélectionnés et abattus. Les données ont été collectées sur l'alimentation d'absorption de l'eau (AAE), la capacité de maintien de l'eau (CME), la perte de réfrigération, le pH, la couleur, la perte de cuisson, le profil lipidique, la stabilité oxydative, le nombre total de bactéries et l'évaluation sensorielle. Les résultats ont révélé que le régime de poulet de fileuse à griller de Cobb supplémenté avec 4 g / kg de gousse de gousse ou de curcuma avait diminué de la perte de cuisson de 8,02 et 9,91, respectivement par rapport à 28,04 pour les échantillons de contrôle. Un cholestérol total a diminué (59,25 et 62,45 contre 69,10 pour les échantillons de contrôle) de la viande. Il a également été observé que tous les additifs avaient une diminution significative du pH (6,27, 6,31, 6,37, 6,35 pour les gousses, le curcuma, le sélénium et le HTB, comparativement à 6,50 pour les régimes de commande. L'ajout de 0,25 mg de HTB et 4 g / kg de clous de girofles dans la souche des poulets de gril de régime alimentaire des poulets bactériens totale (0,95 et 1,00 respectivement). Il est conclu que l'ajout de 4 g / kg de gousses et de la poudre de curcuma a amélioré la qualité de la viande de la souche de la chair de coilateur poulets..
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
30

Ojo, R. J., P. O. Onowakpo, O. G. Olukahunsi, and O. A. Shaba. "Performance, carcass features and economic indices of broilers fed diets supplemented with soaked and roasted Jatropha curcas." Nigerian Journal of Animal Production 49, no. 4 (February 10, 2023): 68–87. http://dx.doi.org/10.51791/njap.v49i4.3705.

Full text
Abstract:
Most African poultry farmers currently supplement the commercial feed with unconventional ingredients without recourse to their undesirable effects on the performance of the birds due to high cost of conventional poultry feed. This study therefore assessed the effect of commercial broiler finisher supplemented with soaked and roasted Jatropha curcas meal on performance, biochemical parameters, economic indices, carcass and organ features of broilers at the finisher phase. For the starter phase, the broilers were brooded for four weeks and fed with the standard commercial broiler starter diet before they were divided into their various experimental groups that received recomposed commercial broiler finisher containing 9.0% raw, soaked or roasted Jatropha curcas seed meal, respectively. After four weeks, blood samples were collected from each broiler for biochemical parameters. The performance, economic indices and carcass features were also assessed. The result revealed that inclusion of soaked and roasted Jatropha curcas in commercial diet resulted in significantly (p<0.05) decrease in the total cost of feed per kilogram body weight gain from ? 691.68 to ? 600.39. The cost of producing the roasted (? 993.67) and soaked (? 945.85) Jatropha curcas diet were also significantly lower than that of the control feed (commercial diet) (? 1,314.19). In terms of profit per kilogram weight gain per bird, the broilers fed soaked (? 1,199.61) and roasted (? 1,177.24) Jatropha curcas supplemented diets performed better than the control (? 1,108.32). Inclusion of detoxified Jatropha curcas reduced the feed conversion ratio from 2.67 to about 2.46.The carcass and organ characteristics of the broilers were not significantly affected (p<0.05) by soaked and roasted Jatropha curcas supplemented diet compare to the control, although the broilers fed with roasted and soaked Jatropha curcas presented 16.01% and 17.07% lower weight gain respectively. Similar packed cell volume (PCV) were observed in control (32.00 %) and the bird fed with the experimental diet (30.09% - 30.73%). Liver biomarkers (ALT, AST, ALP, bilirubin and serum total protein) and kidney biomarkers (uric acid, urea and creatinine) showed that soaking and roasting reduced the negative effect of Jatropha curcas inclusion in the diet. It did not also raise the lipid content of the broiler making it safe for consumers who are scare of cholesterol in chicken. This study therefore showed that locally processed Jatropha kernel meal in limited quantity can be added to commercial feed for broiler production at finisher's phase to increase the profit margin without deleterious effect on the performance of broilers. La plupart des aviculteurs africains complètent actuellement les aliments commerciaux avec des ingrédients non conventionnels sans recourir à leurs effets indésirables sur les performances des oiseaux en raison du coût élevé des aliments conventionnels pour volailles. Cette étude a donc évalué l'effet d'un finisseur de poulet commercial additionné de farine de Jatropha curcas trempée et torréfiée sur les performances, les paramètres biochimiques, les indices économiques, les caractéristiques de la carcasse et des organes des poulets de chair en phase de finition. Pour la phase de démarrage, les poulets de chair ont été couvés pendant quatre semaines et nourris avec un régime de démarrage de poulet de chair commercial standard avant d'être divisés en leurs différents groupes expérimentaux qui ont reçu un finisseur de poulet de chair commercial recomposé contenant 9,0 % de farine de graines de Jatropha curcas crues, trempées ou rôties, respectivement. Après quatre semaines, des échantillons de sang ont été prélevés sur chaque poulet de chair pour les paramètres biochimiques. Les performances, les indices économiques et les caractéristiques de la carcasse ont également été évalués. Le résultat a révélé que l'inclusion de Jatropha curcas trempé et rôti dans l'alimentation commerciale a entraîné une diminution significative (p <0,05) du coût total de l'alimentation par kilogramme de gain de poids corporel de 691,68 ? à 600,39 ? . Le coût de production du régime de Jatropha curcas torréfié (? 993,67) et trempé (? 945,85) était également significativement inférieur à celui de l'aliment témoin (régime commercial) (? 1 314,19). En termes de profit par kilogramme de gain de poids par oiseau, les poulets de chair nourris avec des régimes enrichis de Jatropha curcas trempés (? 1 199,61) et rôtis (? 1 177,24) ont obtenu de meilleurs résultats que le témoin (? 1 108,32). L'inclusion de Jatropha curcas détoxifié a réduit le taux de conversion alimentaire de 2,67 à environ 2,46. avec du Jatropha curcas torréfié et trempé ont présenté respectivement un gain de poids inférieur de 16,01 % et 17,07 %. Un hématocrite similaire a été observé chez le témoin (32,00 %) et chez l'oiseau nourri avec le régime expérimental (30,09 % - 30,73 %). Les biomarqueurs hépatiques (ALT, AST, ALP, bilirubine et protéines totales sériques) et les biomarqueurs rénaux (acide urique, urée et créatinine) ont montré que le trempage et la torréfaction réduisaient l'effet négatif de l'inclusion de Jatropha curcas dans l'alimentation. Il n'a pas non plus augmenté la teneur en lipides du poulet de chair, ce qui le rend sans danger pour les consommateurs qui ont peur du cholestérol dans le poulet. Cette étude a donc montré que la farine d'amandes de Jatropha transformée localement en quantité limitée peut être ajoutée à l'alimentation commerciale pour la production de poulets de chair en phase de finition afin d'augmenter la marge bénéficiaire sans effet délétère sur les performances des poulets de chair.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
31

Awodola-Peters, O. O., M. O. Yahaya, K. Y. Oganija, B. O. Adetoro, M. O. Bolarinwa, A. A. Saka, and A. O. Akinyemi. "Effect of dietary chili pepper (Capiscum annum) supplementation on carcass characteristics, proximate composition and lipid profile of broiler chickens." Nigerian Journal of Animal Production 48, no. 6 (January 18, 2022): 209–16. http://dx.doi.org/10.51791/njap.v48i6.3295.

Full text
Abstract:
Consumer awareness to quality poultry products and the ban and/or restricted use of antibiotic growth promoter has necessitated the use of natural alternatives. Chili pepper is a natural alternative that contain phytochemical compounds that exhibits pharmacological properties among others. While there are reports on the effects of dietary chili pepper as an antioxidant and antimicrobial, there are sparse information on its effect on carcass characteristics and quality of broiler chickens. A 7-week trial was conducted to assess the effect of dietary chili pepper (DCP) supplementation on the carcass characteristics of broiler chickens, proximate composition and lipid profile of the meat. Fresh chili peppers used were air dried, milled and stored in air tight container, and then supplemented into the experimental diets at varying levels of 0, 0.1, 0.2 and 0.3% respectively to formulate four dietary treatments. One hundred and forty-four 1-old broiler chicks were randomly assigned into four treatment groups of 36 birds per treatments, replicated three times with 12 birds per replicate in a completely randomized design. The carcass characteristics of the broiler chickens were measured using two randomly selected birds per replicate. Meat samples collected from the breast, thigh and drumstick region were homogenized to determine proximate composition and lipid profile. Data obtained were subjected to analysis of variance. Results showed that the DCP supplementation had no influence (p>0.05) on the carcass characteristics of broiler chicken measured. The DCPsupplementation significantly (p<0.05) influenced the proximate composition of the meat samples across dietary treatments. The dry matter, crude protein and ash contents of meat sample collected varied significantly (p<0.05) across the dietary treatments as DCP supplementation increased. Birds fed on 0.1% DCP-supplementation recorded the highest dry matter (29.93%), crude protein (26.38%) and ash (1.65%) contents. The DCP supplementation significantly (p<0.05) influenced the lipid profile of meat of broiler chicken across dietary treatments. Birds fed 0.1 and 0.2% DCP supplementation had the highest cholesterol values followed by those fed 0.3 and 0% DCPsupplementation respectively. The triglycerides values of the meat sample increased across the dietary treatment as DCP supplementation increased. Birds fed 0.2% DCP supplementation recorded the highest high density lipoprotein (16.83 mg/dL) when compared with other means values. The low density lipoprotein values of the meat sample collected varied (17.53 - 36.40 mg/dL) significantly across the dietary treatments as DCP supplementation increased. It was therefore concluded that chili pepper can be supplemented at 0.1% in broiler chickens' diet to increase crude protein and inorganic contents of the meat and at 0.2% to improve lipid profile of broiler chicken meat. La sensibilisation des consommateurs aux produits avicoles de qualité et l'interdiction et/ou l'utilisation restreinte d'antibiotiques activateurs de croissance ont nécessité l'utilisation d'alternatives naturelles. Le piment est une alternative naturelle qui contient des composés phytochimiques qui présentent entre autres des propriétés pharmacologiques. Bien qu'il existe des rapports sur les effets du piment alimentaire en tant qu'antioxydant et antimicrobien, il existe peu d'informations sur son effet sur les caractéristiques de la carcasse et la qualité des poulets à griller. Un essai de 7 semaines a été mené pour évaluer l'effet de la supplémentation alimentaire en piment chili (APC) sur les caractéristiques de la carcasse des poulets à griller, la composition immédiate et le profil lipidique de la viande. Les piments frais utilisés ont été séchés à l'air, broyés et stockés dans un récipient hermétique, puis ajoutés aux régimes expérimentaux à des niveaux variables de 0, 0,1, 0,2 et 0,3 % respectivement pour formuler quatre traitements diététiques. Cent quarante-quatre poussins de chair âgés d'un an ont été répartis au hasard en quatre groupes de traitement de 36 oiseaux par traitement, répliqués trois fois avec 12 oiseaux par réplicat dans une conception complètement randomisée. Les caractéristiques de la carcasse des poulets à griller ont été mesurées en utilisant deux oiseaux sélectionnés au hasard par répétition. Des échantillons de viande prélevés dans la région de la poitrine, de la cuisse et du pilon ont été homogénéisés pour déterminer la composition immédiate et le profil lipidique. Les données obtenues ont été soumises à une analyse de variance. Les résultats ont montré que la supplémentation en APC n'avait aucune influence (p>0,05) sur les caractéristiques de la carcasse des poulets à griller mesurées. La supplémentation en APC a influencé de manière significative (p<0,05) la composition immédiate des échantillons de viande à travers les traitements diététiques. La teneur en matière sèche, en protéines brutes et en cendres de l'échantillon de viande collecté variait considérablement (p<0,05) selon les traitements diététiques à mesure que la supplémentation en APC augmentait. Les oiseaux nourris avec 0,1% de supplémentation en APC ont enregistré les teneurs les plus élevées en matière sèche (29,93%), en protéines brutes (26,38%) et en cendres (1,65%). La supplémentation en APC a influencé de manière significative (p<0,05) le profil lipidique de la viande de poulet à griller à travers les traitements diététiques. Les oiseaux nourris avec une supplémentation en APC à 0,1 et 0,2% présentaient les valeurs de cholestérol les plus élevées, suivis de ceux nourris avec une supplémentation en APC à 0,3 et 0% respectivement. Les valeurs de triglycérides de l'échantillon de viande ont augmenté tout au long du traitement diététique à mesure que la supplémentation en APC augmentait. Les oiseaux nourris avec une supplémentation en APC à 0,2% ont enregistré la lipoprotéine de haute densité la plus élevée (16,83 mg/dL) par rapport aux autres valeurs moyennes. Les valeurs de lipoprotéines de faible densité de l'échantillon de viande prélevé variaient de 17,53 à 36,40 mg/dL de manière significative selon les traitements diététiques à mesure que la supplémentation en APC augmentait. Il a donc été conclu que le piment peut être complété à 0,1% dans le régime alimentaire des poulets à griller pour augmenter la teneur en protéines brutes et inorganiques de la viande et à 0,2% pour améliorer le profil lipidique de la viande de poulet à griller
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
32

De Santis Feltran, Gabriel. "O VALOR DOS POBRES: a aposta no dinheiro como mediação para o conflito social contemporâneo." Caderno CRH 27, no. 72 (June 19, 2015). http://dx.doi.org/10.9771/ccrh.v27i72.19740.

Full text
Abstract:
No Brasil, as periferias são o centro de duas figurações recentes e dicotômicas: a da violência urbana que pede mais repressão e a do desenvolvimento social, que transformaria pobres em “Classe C”. Este ensaio argumenta que a representação da “violência urbana” retirou o centro da “questão social” contemporânea dos “trabalhadores”, deslocando-o aos “marginais”. A derrocada do universalismo inscrito nesse deslocamento enseja um governo seletivo que recorta a população em distintos graus de “vulnerabilidade” e níveis de “complexidade” da intervenção estatal; como efeito colateral, emergem distintos regimes normativos nas periferias – por exemplo: estatal, do “crime” e religioso – que embora estejam sempre em tensão, encontram coesão no fato de regularem mercados monetarizados. O dinheiro passa a mediar a relação entre os grupos recortados e suas formas de vida que, sob outras perspectivas – a lei ou a moral – estariam em alteridade radical; o consumo emerge como forma de vida comum e a expansão mercantil, aposta de todos, conecta mercados legais e ilegais, inclusive fomentando a violência urbana que pretensamente controlaria. PALAVRAS-CHAVE: Periferias. Violência. Desenvolvimento. Dinheiro. Valor. THE VALUE OF THE POOR: the gamble that cash money can mediate contemporary social conflict Gabriel de Santis Feltran In contemporary Brazil, the urban periphery have two recent and dichotomous figurations: the cause of “urban violence” that calls for more repression and the core of the “development” which can turn poor people into “middle class”. This essay argues that the representation of “urban violence” displaced the center of contemporary “social question” from “the worker” to the “marginal people”. The collapse of universalism involved in this shift entails a selective government that categorizes the population in varying degrees of “vulnerability” and levels of “complexity” of state intervention; as a side effect, different regulatory regimes emerge on urban peripheries - e.g., state, “crime” and the religious - that although always in tension, have cognitive cohesion based in monetized markets. The money seems to mediate the relationship between forms of life which, from other perspectives - legal or moral - would be in radical alterity; consumption emerges as a form of common life and mercantile expansion, above all, connects legal and illegal markets, including fostering urban violence that development allegedly would control. KEY WORDS: Urban outskirts. Violence. Development. Money. Value LA VALEUR DES PAUVRES – Parier que l’argent peut servir de médiation pour le conflit social contemporain Gabriel de Santis Feltran Au Brésil, les banlieues sont au centre de deux types de représentations récentes et dichotomiques: la de la “violence urbaine” qu’appelle à davantage de répression, tandis qu’une basée à l’idée de nouvelles “classes moyennes”. Cet article soutient que la representation de la violence urbaine a conduit à un déplacement du foyer de la “question sociale” contemporaine de l’ancienne figure du “travailleur” vers celle du “marginal”. L’effondrement de l’universalisme inscrit dans ce changement s’accompagne d’un mode de gouvernement découpant la population de manière sélective en fonction de divers coefficients de “vulnérabilité”. Corollaires de ces évolutions, de nouveaux régimes normatifs émergent dans les “periferias”, par exemple le “monde du crime”, le pentecôtisme et l’autorité étatique. Si le développement de ces différents régimes conccurents nourrit un certain nombre de tensions, il apporte cependant une source de cohésion spécifique basée sur le fait que chacun de ces regimes régule des marchés monétaires. Ll’argent apparaît comme médiateur des formes de vie qui, envisagés sous d’autres points de vue - ceux de la loi ou de la morale -, seraient définis sous le registre de l’altérité radicale. La consommation apparaît ainsi comme une forme de vie commune et l’expansion mercantile connecte marchés légaux et illégaux et contribue à nourrir la violence urbaine qu’elle est pourtant réputée contrôler. MOTS-CLÉS: Banlieues. Violence. Développement. Argent. Valeur. Publicação Online do Caderno CRH no Scielo: http://www.scielo.br/ccrh Publicação Online do Caderno CRH: http://www.cadernocrh.ufba.br
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
We offer discounts on all premium plans for authors whose works are included in thematic literature selections. Contact us to get a unique promo code!

To the bibliography