To see the other types of publications on this topic, follow the link: Régression en design aléatoire.

Journal articles on the topic 'Régression en design aléatoire'

Create a spot-on reference in APA, MLA, Chicago, Harvard, and other styles

Select a source type:

Consult the top 41 journal articles for your research on the topic 'Régression en design aléatoire.'

Next to every source in the list of references, there is an 'Add to bibliography' button. Press on it, and we will generate automatically the bibliographic reference to the chosen work in the citation style you need: APA, MLA, Harvard, Chicago, Vancouver, etc.

You can also download the full text of the academic publication as pdf and read online its abstract whenever available in the metadata.

Browse journal articles on a wide variety of disciplines and organise your bibliography correctly.

1

Alonso, Lucille, and Florent Renard. "Compréhension du microclimat urbain lyonnais par l’intégration de prédicteurs complémentaires à différentes échelles dans des modèles de régression." Climatologie 17 (2020): 2. http://dx.doi.org/10.1051/climat/202017002.

Full text
Abstract:
Le changement climatique est un phénomène majeur actuel générant de multiples conséquences. En milieu urbain, il exacerbe celui de l’îlot de chaleur urbain. Ces deux manifestations climatiques engendrent des conséquences sur la santé des habitants et sur la sensation d’inconfort thermique ressenti en milieu urbain. Ainsi, il est nécessaire d’estimer au mieux la température de l’air en tout point d’un territoire, notamment face à la rationalisation actuelle du réseau de stations météorologiques fixes de Météo France. La connaissance spatialisée de la température de l’air est de plus en plus demandée pour alimenter des modèles quantitatifs liés à un large éventail de domaines, tels que l’hydrologie, l’écologie ou les études sur les changements climatiques. Cette étude se propose ainsi de modéliser la température de l’air, mesurée durant 4 campagnes mobiles réalisées durant les mois d’été, entre 2016 et 2019, dans Lyon par temps clair, à l’aide de modèle de régressions à partir de 33 variables explicatives issues de données traditionnellement utilisées, de données issues de la télédétection par une acquisition LiDAR (Light Detection And Ranging) ou satellitaire Landsat 8. Trois types de régression statistique ont été expérimentés, la régression partial least square, la régression linéaire multiple et enfin, une méthode de machine learning, la forêt aléatoire de classification et de régression. Par exemple, pour la journée du 30 août 2016, la régression linéaire multiple a expliqué 89% de la variance pour les journées d’étude, avec un RMSE moyen de seulement 0,23°C. Des variables comme la température de surface, le NDVI ou encore le MNDWI impactent fortement le modèle d’estimation.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Gee, Ellen M. "Ethnic Identity Among Foreign-Born Chinese Canadian Elders." Canadian Journal on Aging / La Revue canadienne du vieillissement 18, no. 4 (1999): 415–29. http://dx.doi.org/10.1017/s0714980800010023.

Full text
Abstract:
RÉSUMÉEn se fondant sur les données d'un échantillonnage aléatoire de personnes âgées d'origine chinoise nées à l'étranger (n = 708), interrogées à Vancouver et à Victoria en 1995–96, cet article examine l'importance, les facteurs déterminants et les conséquences de l'identification ethnique. Parmi les répondants dont la médiane d'âge est de 75 ans et qui avait une médiane d'âge de 55 ans lorsqu'ils ont immigré, 49,3 pour cent ont déclaré qu'ils se sentent plus canadiens que chinois, 36,6 pour cent se sentent plus chinois et 14,1 pour cent se sentent autant chinois que canadiens. L'analyse de régression logistique tente de découvrir les facteurs déterminants de l'identité ethnique chinoise. Les variables indépendantes significatives incluent le Heu de résidence, l'âge, le nombre d'années depuis l'immigration, la capacité de parler anglais et le revenu personnel mensuel. Les conséquences de la conservation de l'identité ethnique chinoise sont examinées, selon l'appartenance religieuse, les comportements liés à la santé, les variables familiales et celles liées au bien-être. La conservation de l'identité chinoise a des effets seulement sur le bien-être; ce sont des effets négatifs grandement ressentis uniquement par les femmes.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Marois, Guillaume, and Alain Bélanger. "De Montréal vers la banlieue : déterminants du choix du lieu de résidence." Articles hors thème 43, no. 2 (January 9, 2015): 439–68. http://dx.doi.org/10.7202/1027985ar.

Full text
Abstract:
L’objectif de cette étude est d’identifier les facteurs de localisation résidentielle à l’échelle municipale. Notre analyse porte sur Montréal, qui se distingue des autres métropoles nord-américaines par une dynamique linguistique qui lui est propre, où l’on observe un déclin de la majorité francophone du fait de l’augmentation du nombre de locuteurs d’une langue tierce, due à une forte immigration. Dans un cadre théorique basé sur l’utilité aléatoire (random utility model), un modèle de régression logit conditionnelle stratifiée selon la structure familiale a été développé pour tester l’importance des facteurs linguistiques et ethnoculturels sur le choix d’une municipalité de destination. Les résultats montrent que la composition linguistique est un facteur beaucoup plus important que la présence de minorités visibles pour expliquer le choix de la municipalité de résidence. L’accessibilité aux services et l’offre de logements ressortent également comme des facteurs déterminants de ce choix. Finalement, nos analyses révèlent que les personnes vivant au sein d’une nouvelle famille ou d’un couple en âge d’avoir des enfants sont plus attirées par une municipalité comportant un grand nombre de ménages avec enfant(s) de 5 ans ou moins.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Ebangi, A. L., D. A. Mbah, and Anne Clarisse Ngo Tama. "Effets génétiques et de l’environnement sur le poids à la naissance de moutons Foulbé (Peulh) au Cameroun." Revue d’élevage et de médecine vétérinaire des pays tropicaux 49, no. 2 (February 1, 1996): 178–82. http://dx.doi.org/10.19182/remvt.9537.

Full text
Abstract:
De 1984 à 1990, les poids à la naissance de 607 agneaux nés de 266 mères ont été enregistrés. La population initiale était composée de moutons Foulbé non-sélectionnés et les ac-couplements se faisaient au hasard. Les animaux étaient entretenus sur la Station de recherches zootechniques et vétérinaires de Garoua (IRZV). Les résultats de l'analyse des données ont montré que l'âge moyen au premier agnelage était de 15 mois et que la majorité des brebis (57,7 %, n = 225) avait agnelé une fois seulement. Le maximum de fécondations a eu lieu au début et à la fin de la saison des pluies (mai et septembre). L'intervalle moyen entre mises bas compris entre 10,8 et 13,3 mois diminuait avec l'augmentation du rang de mise bas. Le sexe et l'interaction sexe x type de naissance n'ont pas d'effet sur le poids à la naissance (p > 0,01). D'autre part, l'effet aléatoire maternel et les effets fixes de l'année de naissance, de l'interaction d'année x mois de naissance, du type de naissance et de la parité étaient plus prononcés (p < 0,001) que l'effet mois de naissance (p < 0,01). Les estimations de l'héritabilité à partir de la régression de l'intervalle de mise bas de la descendance sur celui de la mère, du poids à la naissance de l'agneau sur celui de la brebis et à partir de la composante de la variance de la mère étaient 0,07, 0,35 et 0,45, respectivement.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

BARNOUIN, J., N. GEROMEGNACE, M. CHASSAGNE, N. DORR, and P. SABATIER. "Facteurs structurels de variation des niveaux de comptage cellulaire du lait et de fréquence des mammites cliniques dans 560 élevages bovins répartis dans 21 départements français." INRAE Productions Animales 12, no. 1 (February 23, 1999): 39–48. http://dx.doi.org/10.20870/productions-animales.1999.12.1.3853.

Full text
Abstract:
Une enquête épidémiologique a été menée dans 560 élevages de vaches laitières situés dans 21 départements français, grâce à une collaboration entre l’Unité d’Ecopathologie de l’INRA et les Contrôles Laitiers. Les élevages, sélectionnés de manière aléatoire dans chaque département, ont été répartis en deux groupes. Le premier groupe était constitué d’élevages à concentration cellulaire du lait de tank inférieure à 250 000 cellules/ml (élevages CE-), et le second d’élevages à concentration cellulaire supérieure à 300 000 cellules (élevages CE+). La fréquence des mammites cliniques a été déterminée dans les élevages, qui ont été répartis en trois groupes, en fonction de la fréquence des mammites. Le groupe MA- a été constitué par les élevages à fréquence de mammite inférieure à 15 %, le groupe MA+ par les élevages à fréquence égale ou supérieure à 15 %, le groupe MA? correspondant aux élevages dans lesquels la fréquence de mammite n’a pu être évaluée. Les facteurs de variation structurels des niveaux de comptage cellulaire et de fréquence de mammite clinique ont été étudiés à l’aide de modèles de régression logistique multiple. La fréquence moyenne des mammites cliniques a été de 24,3 %, les caractéristiques de l’échantillon étudié étant proches de celles de l’ensemble des élevages français. Les modalités ayant caractérisé les élevages CE-, par rapport aux élevages CE+, sont une fréquence inférieure de mammites cliniques, la race Montbéliarde, un fort pourcentage de primipares, une production laitière plus élevée, une plus grande facilité à dépister et à traiter les mammites. Au sein du groupe CE-, les variables ayant caractérisé les élevages MA- par rapport aux élevages MA+, sont une production laitière inférieure et une moindre difficulté à traiter avec succès les mammites. Ces résultats sont discutés dans le cadre de l’élevage français, notamment dans le but de fournir des éléments méthodologiques à de futures études concernant les facteurs de risque et les moyens de maîtrise des mammites.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Schultz, A. S. H., J. Nowatzki, D. A. Dunn, and E. J. Griffith. "Effets de la socialisation à la maison sur la prédisposition des jeunes au tabagisme : analyse secondaire de l’Enquête sur le tabagisme chez les jeunes au Canada 2004-2005." Maladies chroniques et blessures au Canada 30, no. 3 (June 2010): 71–78. http://dx.doi.org/10.24095/hpcdp.30.3.01f.

Full text
Abstract:
Objectif Déterminer les relations entre la prédisposition des plus jeunes au tabagisme et quatre variables relatives aux ménages associées à la socialisation au tabagisme : tabagisme chez les parents ainsi que chez les frères et sœurs, restrictions quant au tabagisme à la maison, et exposition au tabagisme à bord de véhicules. Méthodes On a effectué une analyse secondaire de l’Enquête sur le tabagisme chez lesjeunes au Canada 2004-2005 au moyen d’une régression logistique afin d’étudier les rapports entre la prédisposition des jeunes au tabagisme, le sexe, et quatre variables relatives aux ménages associées à la socialisation au tabagisme. La prédisposition au tabagisme a été définie par trois niveaux d’expérience et d’intention quant au tabagisme : non-fumeur non prédisposé, non-fumeur prédisposé et expérimentateur/fumeur. L’enquête nationale a été menée auprès de 29 243 élèves de la 5e à la 9e année provenant d’écoles publiques et privées échantillonnées de façon aléatoire dans dix provinces. Résultats Chez les non-fumeurs, la probabilité d’être prédisposé au tabagisme augmente avec le fait d’avoir un frère ou une sœur qui fume, l’absence d’une interdiction complète quant au tabagisme à la maison, et le fait d’avoir voyagé à bord d’un véhicule en compagnie d’un fumeur au cours de la semaine précédente, toutes les autres variables du modèle ayant été ajustées. Ces variables font aussi augmenter la probabilité d’être un expérimentateur/fumeur plutôt qu’un non-fumeur prédisposé. La catégorie de tabagisme des parents ne s’est pas révélée significative dans ces modèles. Conclusion Les messages de dénormalisation, transmis par la mise en application d’interdictions de fumer à la maison et à bord de véhicules, semblent aider les jeunes à rester déterminés à ne pas fumer et ce, quelle que soit la catégorie de tabagisme des parents.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Marchand, Catherine, and Christian Vandenberghe. "Envergure du poste et engagement : le rôle modérateur du soutien et des relations avec le supérieur." Articles 69, no. 3 (October 8, 2014): 621–44. http://dx.doi.org/10.7202/1026761ar.

Full text
Abstract:
Cette étude examine l’effet modérateur du contexte relationnel des emplois dans la relation entre les caractéristiques du travail et l’engagement affectif envers l’organisation, la profession et la clientèle. Le contexte relationnel est appréhendé par le soutien organisationnel perçu (SOP) et la qualité des relations leader-membre (de l’anglais, leader-member exchange, LMX). Nous émettons l’hypothèse que le soutien organisationnel est perçu comme permettant de combler les besoins socio-émotionnels des employés et révélant une compréhension indulgente de l’organisation envers ses employés. À l’inverse, la qualité des relations leader-membre reflète une approche d’échange social dans laquelle le soutien du supérieur est associé à une finalité d’amélioration du rendement de l’employé. Ces considérations amènent à prédire que le SOP devrait agir comme un modérateur négatif des effets des caractéristiques du travail (envergure du poste) sur l’engagement affectif envers les trois cibles examinées. Au contraire, nous prévoyons que la qualité des relations leader-membre (LMX) agira comme un modérateur positif des effets de l’envergure du poste sur l’engagement affectif. Ces hypothèses ont été vérifiées lors d’une étude menée en deux temps. D’abord, au temps 1 ont été mesurées l’envergure du poste (variété de la tâche, signification, autonomie, identité et rétroaction; Hackman et Oldham, 1980), le soutien organisationnel perçu (SOP) et la qualité des relations leader-membre (LMX). Par la suite, soit six mois plus tard, l’engagement affectif envers l’organisation, la profession et la clientèle a été évalué. Sur la base d’un échantillon aléatoire de 208 employés gradués en gestion, droit, génie et sciences pures d’une université belge et occupant des emplois dans des organisations variées, les analyses de régression multiple modérée montrent que la relation (positive) entre l’envergure du poste et les trois dimensions de l’engagement affectif s’avère plus faible lorsque le soutien organisationnel perçu est élevé. En revanche, la relation (positive) entre l’envergure du poste et l’engagement affectif envers la profession ainsi qu’envers la clientèle se révèle plus forte lorsque la qualité des relations leader-membre (LMX) est élevée. Nous discuterons de la portée de ces résultats.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Kpadenou, Claude Codjo, Clarisse Tama, Baké Dado Tossou, and Jacob Afouda Yabi. "Déterminants socio-économiques de l’adoption des pratiques agro-écologiques en production maraîchère dans la vallée du Niger au Bénin." International Journal of Biological and Chemical Sciences 13, no. 7 (February 12, 2020): 3103–18. http://dx.doi.org/10.4314/ijbcs.v13i7.11.

Full text
Abstract:
Cette étude tente d'identifier les facteurs qui favorisent ou limitent l'adoption des pratiques agro-écologiques dans le secteur maraîcher dans la vallée du Niger au Bénin. Pour atteindre cet objectif, des entretiens individuels sur la base d’un questionnaire semi-structuré ont été conduits auprès de 280 maraîchers, chefs de ménages, choisis de manière aléatoire dans sept villages de ladite vallée. Des données relatives aux caractéristiques socioéconomiques des maraîchers et aux pratiques agro-écologiques utilisées dans la production maraîchère ont été collectées. Le modèle de régression Logit a été utilisé. Les résultats révèlent que le sexe du maraîcher, le nombre d’actifs agricoles et le niveau d’instruction et le contact ont une influence positive sur l’adoption des pratiques biologique, mécanique et recours à d’autres alternatives aux pesticides ; par contre, l’expérience dans le maraîchage et la superficie emblavée en maraîchage influencent négativement cette pratique. Quant à l’adoption des semences améliorées, l’expérience dans le maraîchage, la superficie et le nombre d’actifs agricoles l’influence positivement. La pratique d’agroforesterie quant à elle est déterminée positivement par le nombre d’actifs agricoles et le mode d’accès à la terre, mais négativement déterminée par l’expérience. Pour les pratiques de conservation des sols et de l’eau, l’expérience et la superficie influencent négativement leur adoption tandis que le nombre d’actifs agricoles, le niveau d’instruction et le statut foncier déterminent positivement l’adoption de ces pratiques. La pratique traditionnelle qu’est la rotation et l’association de cultures appropriées est déterminée positivement par l’expérience et négativement par le nombre d’actifs agricoles. Enfin, le nombre d’actifs agricoles et le sexe influencent négativement l’adoption de la pratique de l’association des cultures et l’élevage contrairement au nombre d’années d’expérience dans le maraîchage. Au vu de ces résultats, la promotion des pratiques agro-écologiques en vue d’augmenter leur niveau d’adoption, passe indubitablement par un suivi rapproché et une formation des maraîchers.Mots clés: Maraîchage, pratiques agro-écologiques, régression logistique, vallée du Niger, Nord-Bénin. English Title: Socio-economic determinants of the adoption of agro-ecological practices in market production in the Niger valley in BeninThis study tries to identify the factors of the adoption of agro-ecological practices in the market gardening sector in the Niger valley in Benin. Thus, a survey was conducted among 280 market gardeners sampled in seven villages in the said valley at random. Based on an individual questionnaire, data on the socioeconomic characteristics of market gardeners and agro-ecological practices used in vegetable production were collected. The Logit regression model was used. The results reveal that the number of assets, the level of education and the contact with an NGO or project have a positive influence on the adoption of biological, mechanical practices and other alternatives to pesticides; on the other hand, sex, experience in market gardening and the area sown in market gardening negatively influence this practice. As for the adoption of improved seeds, the experience variables, the area, the number of agricultural workers, the level of education and membership in a group influence it positively. The agroforestry practice is positively determined by the number of agricultural workers and the mode of access to land, but negatively by the experience and membership of a group. For soil and water conservation practices; experience and area negatively influence their adoption, while the number of agricultural assets and land status positively determine the adoption of this practice. The traditional practice of rotation and the association of appropriate cultures is positively determined by experience; negatively by the number of agricultural assets and the level of education. Lastly, the number of agricultural assets and gender negatively influence the adoption of the practice of the combination of crops and livestock, contrary to the number of years of experience in market gardening. In view of these results, the promotion of agro-ecological practices in order to increase their level of adoption, undoubtedly passes by a close monitoring and training of market gardeners.Keywords: Market gardening, agro-ecological practicies, logic regression, North Benin, Niger valley
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Agalati, Barnabé, and Pamphile Degla. "Effet des coûts de transaction sur la performance économique et l’adoption du coton biologique au Centre et Nord du Bénin." International Journal of Biological and Chemical Sciences 14, no. 4 (August 17, 2020): 1416–31. http://dx.doi.org/10.4314/ijbcs.v14i4.20.

Full text
Abstract:
Face au défi de la dégradation de l’environnement et des problèmes sanitaires liés à la production du coton conventionnel au Bénin, la production du coton biologique initiée depuis quelques décennies peine à se développer. Cet article s’intéresse à l’analyse de l’effet des coûts de transaction (CT) sur la performance économique et l’adoption du coton biologique au Centre et au Nord du Bénin. Basée sur un échantillon aléatoire de 408 producteurs dont 168 adoptants du coton biologique, l’étude a utilisé l’approche d’estimation des CT, la régression logistique et le test t de Student pour l’analyse des données. Les résultats montrent que les CT, plus élevés dans le système du coton biologique réduisent considérablement la performance économique de ce système et affectent négativement la probabilité de son adoption. Outre cet effet, il ressort également l’influence négative d’autres facteurs tels que le sexe, le niveau de rendement, la distance domicile-exploitation, le nombre d’années d’expérience dans la production cotonnière et le mode de faire valoir direct sur l’adoption du coton biologique. La formation technique dans la production du coton biologique et la situation géographique exercent par contre une influence positive sur l’adoption du coton biologique.Mots clés : Déterminants, système de production, économie néo-institutionnelle, agriculture biologique English Title: Effect of transaction costs on the economic performance and the adoption of organic cotton in central and northern Benin Regarding the environmental degradation challenge and health problems due to the production of conventional cotton in Benin, organic cotton production initiated several decades ago is struggling to develop. This paper focuses on analyzing the effect of transaction costs on the economic performance and the adoption of organic cotton in central and northern Benin. The study is based on a random sample of 408 producers, including 168 adopters of organic cotton. The transaction costs estimation approach, the logistic regression and the Student's t-test were used for data analysis. The results show that the high transaction costs in the organic cotton system significantly reduce the economic performance of this system and negatively affect the probability of adoption of organic cotton. In addition, there is the negative influence of other factors such as gender, the level of yield, the distance from home to farm, the years of experience in cotton production as well as the direct tenure mode in the adoption of organic cotton. On the other side, technical training in the production of organic cotton and the geographic location have a positive influence on the adoption of organic cotton.Keywords: Determinants, production system, new institutional economics, organic production.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Traore, Lassina, Oumarou Sambare, Salfo Savadogo, Amadé Ouedraogo, and Adjima Thiombiano. "Effets combinés des facteurs anthropiques et climatiques sur l’état des populations de trois espèces ligneuses vulnérables." International Journal of Biological and Chemical Sciences 14, no. 5 (September 14, 2020): 1763–85. http://dx.doi.org/10.4314/ijbcs.v14i5.21.

Full text
Abstract:
Les facteurs climatiques et anthropiques sont à l’origine de la régression de la population de nombreuses espèces ligneuses en zone soudanienne. Anogeissus leiocarpa, Bombax costatum et Detarium microcarpum sont des espèces qui ont une importance socio-économique avérée et donc elles se révèlent être vulnérables. L’évaluation comparée de l’état des peuplements des trois espèces dans les aires protégées et non protégées suivant le gradient climatique permettra de disposer d’informations utiles pour leur gestion durable. La structure des populations a été évaluée à partir d’inventaires forestiers basés sur un échantillonnage aléatoire à travers des parcelles rectangulaires de 1000 m². Les individus dont le diamètre du tronc à 1,3 m de hauteur est supérieur ou égal à 5 cm ont été mesurés. La régénération (individus à D1,3 m < 5 cm) a été comptée par classe de hauteur dans des sous-placettes de 25 m². Les densités et les surfaces terrières des trois espèces varient significativement suivant le gradient de protection dans chaque secteur climatique. A. leiocarpa et D. microcarpum possèdent de bonnes structures démographiques dans les deux secteurs climatiques soudaniens, indépendamment du type d’utilisation de terres. Seule la densité de B. costatum montre une différence significative le long du gradient climatique entre les aires protégées. L’étude révèle l’importance des aires protégées dans la conservation de ces espèces vulnérables.Mots clés : Burkina Faso, zone soudanienne, aires protégées, aires non protégées, espèces vulnérables, conservation. Climate and land use types are mainly responsible for the decline of many woody species in Sudanian areas. Anogeissus leiocarpa, Bombax costatum and Detarium microcarpum are high-value but vulnerable species due to the anthropogenic pressure. The compared assessment of the state of the targeted species in the protected and unprotected areas along the climatic gradient will provide information that could help implementing sustainable management of these species. The population structures were evaluated from forest inventories based on a random sampling through rectangular plots of 1000 m². The adult individuals of each species with diameters ≥ 5 cm at 1.30 m of heigh were measured. The juvenile individual with diameters that were less than 5 cm were counted and classified into height classes within plots size of 25 m². The structural characteristic of the targeted species vary significantly between land uses within each climatic zone. A. leiocarpa and D. microcarpum showed a stable population structure between the two climatic sectors, irrespective of management regimes. Only density of B. costatum shows a significant difference in the PAs and along climatic gradient. The study reveals the importance of protected areas for these vulnerable species conservations.Keywords: Burkina Faso, Sudanian zone, protected areas, unprotected areas, vulnerable species, conservation.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
11

Hobin, E., J. Sacco, L. Vanderlee, C. M. White, F. Zuo, J. Sheeshka, G. McVey, M. Fodor O’Brien, and D. Hammond. "Essai randomisé mesurant l’efficacité des modifications apportées au tableau de la valeur nutritive sur la compréhension et l’utilisation de l'information nutritionnelle par les adolescents et les jeunes adultes au Canada." Promotion de la santé et prévention des maladies chroniques au Canada 35, no. 10 (December 2015): 185–96. http://dx.doi.org/10.24095/hpcdp.35.10.01f.

Full text
Abstract:
Introduction Compte tenu des changements proposés à l’étiquetage nutritionnel au Canada et de la rareté des travaux de recherche portant sur la compréhension et l’utilisation des tableaux de la valeur nutritive (tVN) chez les adolescents et les jeunes adultes, notre objectif consistait à réaliser un essai expérimental pour déterminer si les modifications apportées au tVN permettaient d’améliorer efficacement la façon dont les jeunes Canadiens interprètent, comparent et manipulent, sur le plan mathématique, l’information nutritionnelle figurant dans le tVN de denrées préemballées. Méthodologie Une enquête en ligne a été menée auprès d’un échantillon de consommateurs composé de 2 010 Canadiens âgés de 16 à 24 ans. Nous avons réparti les participants de façon aléatoire en six groupes d’étude, et nous avons présenté à chacun des groupes deux des six tVN définis comme conditions expérimentales, selon un plan factoriel 2 x 3 : portion de référence (tVN actuel et portions de référence normalisées pour tous les produits similaires) x pourcentage de la valeur quotidienne (% VQ) (tVN actuel, ajout des descripteurs « faible/moyen/élevé » et ajout d’un code de couleurs). L’enquête comprenait sept tâches consistant à interpréter, comparer et manipuler, sur le plan mathématique, l’information nutritionnelle figurant dans les tVN. Des modèles de régression de Poisson modifiés ont été élaborés pour chacun des trois résultats. Résultats La capacité à comparer deux produits similaires s’est révélée significativement meilleure quand le tVN incluait une portion de référence normalisée (p ≤ 0,001 dans tous les cas). L’ajout de descripteurs ou d’un code de couleurs indiquant, sur le tVN, le % VQ pour les calories et les nutriments a amélioré de façon significative la capacité des participants à interpréter correctement l’information à propos de ce % VQ (p ≤ 0,001 dans tous les cas). Le fait de présenter aux participants des portions de référence normalisées et des descripteurs du % VQ a eu un effet modeste sur leur capacité à manipuler, sur le plan mathématique, l’information nutritionnelle pour calculer la valeur nutritive de plusieurs portions d’un produit (ratio relatif = 1,19; intervalle de confiance à 95 % : 1,04 à 1,37). Conclusion La normalisation des portions de référence et l’ajout d’information sur l’interprétation du % VQ dans le tVN ont permis aux jeunes Canadiens de mieux comprendre et utiliser l’information nutritionnelle. Il faut néanmoins faire preuve de prudence avant de généraliser les résultats de l’enquête à l’ensemble des jeunes Canadiens en raison de l’échantillonnage de la population à l’étude. D’autres travaux de recherche sont nécessaires afin de reproduire cette étude au Canada avec un échantillon plus hétérogène, et en utilisant un éventail de produits alimentaires et de catégories d’aliments.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
12

Fox, Mary T., and Barbara A. Gooding. "Physical Mobility and Social Integration: Their Relationship to the Well-Being of Older Canadians." Canadian Journal on Aging / La Revue canadienne du vieillissement 17, no. 4 (1998): 372–83. http://dx.doi.org/10.1017/s0714980800012654.

Full text
Abstract:
RÉSUMÉCette étude a exploré le rapport entre la mobilité, l'intégrations sociaux et le bien-être utilisant un sous-ensemble de 754 personnes âgés et non-marriés, demeurant dans la communauté, a été choisi d'une base de donnés d'Enquête Sociale Générale 1985 de Statistique Canada. Aussi, cette étude a regardé les relations de la mobilité l'intégration sociale avec leurs enfants, leurs frères et soeurs, autres membres de famille, et amis proches; et la satisfaction sociale des rapports avec la famille et amis au bien-être. Un design correlational «cross-sectional» a été choisi. L'âge, le sexe, l'état civil et le domicile sont inclus dans une analyse de régression. Aucune interaction significative a été identifée entre l'intégration sociale et la mobilité mais les résultats appuient l'importance de la mobilité et la qualité, par opposition à la quantité des rapports sociaux au bien-être de la personne âgée. Mobilité, satisfaction envers l'amitié, être plus âgée et satisfaction avec les relations de famille étaient identifiés comme les meilleurs variables. Les implications de recherches et pour la pratique sont discutées.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
13

Atindogbe, Gilbert, Gabin Finangnon Laly, Hospice Afouda Akpo, Arios Adjinannoukon, and Noël Houédougbé Fonton. "Spatial structure and factors determining tree mortality in Beninese forest formations." International Journal of Biological and Chemical Sciences 14, no. 9 (March 25, 2021): 3060–77. http://dx.doi.org/10.4314/ijbcs.v14i9.8.

Full text
Abstract:
Dead wood plays an important role in the functioning of forest ecosystems through nutrient cycles, soil fertility balance and temporary carbon storage. This research evaluates the dead wood potential, spatial structure of dead trees and factors influencing tree mortality in natural woodlands in Benin. Data were collected in eleven square plots of 10,000 m2, established in six classified forests and hunting areas of the W and Pendjari national parks. The spatial structure was investigated using Ripley's K function, and a multiple regression with variable selection allowed the identification of the biotic and abiotic factors that have an effect on dead wood density in the study areas. The density of dead wood was 32 stems/hectare, while mean quadratic diameter and basal area were 17.2 cm and 0.88 m2.ha-1, respectively. There was random and regular spatial distribution of dead trees without a positive interaction between dead and living trees, thereby pointing to fire as the main factor of tree mortality. Other factors influencing tree mortality included attacks by saproxylic animal species and other wood pests, and senescence. This study suggests that an integration of dead trees in management plans may be essential for the proper functioning of Benin's forest ecosystems. Le bois mort joue un rôle important dans le fonctionnement de l’écosystème forestier de par sa position dans les cycles de matière, le maintien de la fertilité des sols, le stockage temporaire du carbone, et par son rôle dans la structuration physique des sols. Cette recherche évalue sur la base de onze placettes carrées de 10.000 m2, installées dans six (06) forêts classées et des zones cynégétiques des parcs nationaux W et Pendjari, le potentiel en bois morts, la structure spatiale des arbres morts et les facteurs influençant la mort des arbres dans les formations naturelles du Bénin. La structure spatiale est étudiée au moyen de la fonction K de Ripley et une régression multiple avec sélection de variables a permis d’identifier les facteurs biotiques et abiotiques qui ont un effet sur la densité en bois morts dans lesdites formations. Les paramètres dendrométriques des arbres morts dans les formations naturelles étudiées sont caractérisés par avec une densité à l’hectare de 32 tiges, un diamètre quadratique moyen de 17,2 cm et une surface terrière de 0,88 m2.ha-1. La structure spatiale affiche une distribution spatiale aléatoire et régulière des arbres morts sans aucune interaction positive entre arbres morts et vivants suggérant le feu comme principal facteur de mortalité des arbres. Les autres facteurs influençant le recrutement en bois morts sont les attaques des espèces animales saproxyliques ou autres ravageurs des bois et la sénescence. L’intégration des arbres morts dans les plans aménagements est alors indispensable pour assurer un très bon fonctionnement des écosystèmes forestiers du Bénin.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
14

Belzeaux, R. "Observance chez les patients souffrant de troubles bipolaires. Quels déterminants ?" European Psychiatry 28, S2 (November 2013): 45–46. http://dx.doi.org/10.1016/j.eurpsy.2013.09.117.

Full text
Abstract:
Les difficultés d’observance sont fréquentes chez les patients souffrant de Troubles Bipolaires (TB). Les conséquences des difficultés d’observance sont graves, tel qu’un plus grand nombre de rechutes ou récidives ou un risque suicidaire accru. La littérature fait état de nombreux facteurs associés à la mauvaise observance [2,3]. Nous avons conduit des études transversales afin d’améliorer les connaissances sur ces facteurs associés à l’observance dans la cohorte de patients souffrant de TB des centres experts Fondamental (FACE-BD). Les patients inclus dans ces analyses ont été évalués de façon standardisée à l’aide d’hétéro-évaluations et d’autoquestionnaires. L’observance a été mesurée à l’aide de l’échelle Medication Adherence Rating Scale. Les analyses statistiques ont consisté en des comparaisons de moyenne ou de médiane ainsi que des corrélations paramétriques et non-paramétriques. Par ailleurs, des analyses multivariées par régression linéaire ont été conduites. Un premier résultat montre, dans une population de patients souffrant de trouble bipolaire à distance d’un épisode thymique et ne souffrant pas de troubles liés à l’utilisation d’une substance, que les symptômes résiduels dépressifs et les effets secondaires du traitement influencent négativement l’observance [1]. Ensuite, dans une cohorte de patients en rémission symptomatique, l’impulsivité et les antécédents de symptômes psychotiques au décours des épisodes thymiques sont des facteurs également associés à une moins bonne observance. Les limites de ces études sont leur design transversal, l’absence de prise en compte de la nature des traitements médicamenteux et l’absence de prise en compte de facteurs telles que les connaissances du trouble ou la souffrance de la famille liée au trouble. Ces résultats amènent à discuter de plusieurs modèles explicatifs de l’observance médicamenteuse dans les troubles bipolaires, associant des facteurs liés à l’état, comme les symptômes dépressifs résiduels et des traits stables influençant l’observance, comme l’impulsivité. Les conséquences cliniques résident en une adaptation individualisée des stratégies d’amélioration de l’observance.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
15

Oyedele, O. J., A. O. Olosunde, T. A. Otunla, and F. H. A. Ajibogun. "Growth performance and carcass characteristics of broilers fed graded levels of dry distilled cassava with soluble." Nigerian Journal of Animal Production 47, no. 5 (December 31, 2020): 156–61. http://dx.doi.org/10.51791/njap.v47i5.1342.

Full text
Abstract:
This study was carried out to investigate the performance of broilers fed graded levels of Dry Distilled Cassava with Soluble (DDCS). In a 28-day trial, one hundred and forty-four (144), 5-week old, un-sexed Arbor acre strain broiler chicks (average weight of 1.09±0.02 kg) were randomly allocated to four dietary treatments of wheat offal (WO) and DDCS (12% WO + 0% DDCS = 0% DDCS; 8% WO + 4% DDCS = 4% DDCS; 4% WO + 8% DDCS = 8% DDCS and 0% WO + 12% DDCS = 12% DDCS) in completely randomized design. Each treatment had 2 replicates of 18 birds each. Dry matter feed intake (FI g/day), daily weight gain (g/day) and total weight gain (kg) decreases with increase in the levels of DDCS, while the feed conversion ratio (FCR) increases with increase in levels of DDCS, respectively. However, there was no significant (P>0.05) differences in the carcass evaluation measured. It was concluded that DDCS could replace wheat offal in the diets of broilers up to 8% without significant difference in growth and feed intake without detrimental effects on carcass quality of the birds. Cette étude a été réalisée pour étudier la performance des poulets de chair nourris à des niveaux échelonnés de manioc distillé sec avec soluble (le 'DDCS'). Dans un essai de 28 jours, cent quarante-quatre (144) poussins de chair de la souche Arbor acre non sexés de 5 semaines (poids moyen de 1.09 ± 0.02 kg) ont été répartis au hasard dans quatre traitements diététiques d'abats de blé (WO) et DDCS (12% WO + 0% DDCS = 0% DDCS ; 8% WO + 4% DDCS = 4% DDCS ; 4% WO + 8% DDCS = 8% DDCS et 0% WO + 12% DDCS = 12 % DDCS) dans une conception complètement aléatoire. Chaque traitement comportait 2 répétitions de 18 oiseaux chacun. L'apport alimentaire en matière sèche (FI g / jour), le gain de poids quotidien (g / jour) et le gain de poids total (kg) diminuent avec l'augmentation des niveaux de DDCS, tandis que le taux de conversion alimentaire (FCR) augmente avec l'augmentation des niveaux de DDCS, respectivement. Cependant, il n'y avait aucune différence significative (P> 0.05) dans l'évaluation de la carcasse mesurée. Il a été conclu que le DDCS pouvait remplacer les abats de blé dans l'alimentation des poulets de chair jusqu'à 8% sans différence significative de croissance et de consommation alimentaire sans effets néfastes sur la qualité de la carcasse des oiseaux.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
16

Ochefu, J., B. Emmanuel, and S. C. Onho. "Gastrointestinal tract morphometry and visceral organ weights of grower rabbit fed dried ginger (Zingiber officinale) root meal." Nigerian Journal of Animal Production 47, no. 6 (February 28, 2021): 10–17. http://dx.doi.org/10.51791/njap.v47i6.2862.

Full text
Abstract:
Twenty-six grower rabbits of mixed sexes (12 males: 12 females) were used in the study to determine the effect of dietary dried ginger root meal (DGRM) on gastrointestinal tract morphometry and visceral organ weights. The rabbits were assigned by weight (average weight 557.09g) to four dietary treatments in a completely randomized design. Each treatment had six replicates. Four treatment diets; T1, T2, T3 and T4 were formulated to include 0%, 15%, 25% and 35% of DGRM respectively. Diets were offered ad-libitum to the rabbits. The experiment lasted for 8 weeks. Six rabbits were randomly selected from each treatment and sacrificed and eviscerated. Results showed that mean relative weights of the stomach, oesophagus and pancreas as well as the mean lengths of the oesophagus and intestines did not show any significant (p>0.05) variation. But significant (p<0.05) differences existed in the mean lengths of the proximal colon and caecum as well as the mean relative weights of the liver, kidneys, heart and lungs in rabbits fed DGRM. It can be concluded from this study that the inclusion of DGRM in the diets of growing rabbits significantly (p<0.05) increased the linear measure of the proximal colon and caecum and the mean weights of the visceral organs measured. Vingt-quatre lapins de croissance de sexes mixtes (12 mâles : 12 femelles) ont été utilisés dans l'étude pour déterminer l'effet de la farine de racine de gingembre séchée (le 'DGRM') sur la morphométrie du tractus gastro-intestinal et le poids des organes viscéraux. Les lapins ont été attribués en poids (poids moyen 557,09 g) à quatre traitements diététiques selon une conception complètement aléatoire. Chaque traitement comportait six répétitions. Quatre régimes de traitement ; T1, T2, T3 et T4 ont été formulés pour inclure respectivement 0%, 15%, 25% et 35% de 'DGRM'. Des régimes ont été offerts à volonté aux lapins. L'expérience a duré 8 semaines. Six lapins ont été choisis au hasard dans chaque traitement et sacrifiés et éviscérés. Les résultats ont montré que les poids relatifs moyens de l'estomac, de l'œsophage et du pancréas ainsi que les longueurs moyennes de l'œsophage et des intestins ne présentaient aucune variation significative (p> 0,05). Mais des différences significatives (p <0,05) existaient dans les longueurs moyennes du côlon proximal et du caecum ainsi que dans les poids relatifs moyens du foie, des reins, du cœur et des poumons chez les lapins nourris avec du 'DGRM'. On peut conclure de cette étude que l'inclusion de 'DGRM' dans l'alimentation des lapins en croissance de manière significative (p <0,05) a augmenté la mesure linéaire du côlon proximal et du caecum et les poids moyens des organes viscéraux mesurés.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
17

Wafar, R. J., L. I. Tarimbuka, T. Sini, Z. A. Adi, E. B. Lamalang, and M. I. Bako. "Growth performance and nutrient digestibility of weaner pigs fed cereal offals in diets." Nigerian Journal of Animal Production 47, no. 6 (February 28, 2021): 129–34. http://dx.doi.org/10.51791/njap.v47i6.2918.

Full text
Abstract:
Thirty (30) weaned crossbred (Landrace × large white) pigs with an average body weight of 8.5±0.4 kg was used to evaluate performance and nutrient digestibility of weaned pigs fed five experimental diets containing cereal milling by-products. Diet 1 contained maize offal, while diets 2, 3, 4 and 5 contained wheat offal, sorghum offal, millet offal and rice offal respectively. The animals were balanced for sex and weight then allotted to five dietary treatments replicated three times in a completely randomized design. Data were collected on feed intake and weight gain for a period of eight weeks. A digestibility trial was carried at the end of the feeding trial using three pigs per treatment. Data collected were subjected to oneway analysis of variance. The result of growth performance and nutrient digestibility showed that average feed intake, final body weight as well as digestibility of dry matter, crude fibre, ether extracts, crude protein and ash were higher (P<0.05) for pigs fed T1 (maize offal), T2 (wheat offal), T3 (sorghum offal) and T4 (millet offal), while those on T5 (Rice offal) had the lowest growth and nutrient digestibility. It was concluded that maize offal, wheat offal, sorghum offal, millet offal can be used in weaner pigs' diet. Trente (30) porcs croisés sevrés (Landrace × Large white) d'un poids corporel moyen de 8,5 ± 0,4 kg ont été utilisés pour évaluer les performances et la digestibilité des nutriments de porcs sevrés nourris avec cinq régimes expérimentaux contenant des sous-produits de la mouture de céréales. Le régime 1 contenait des as des aliments de maïs, tandis que les régimes 2, 3, 4 et 5 contenaient respectivement des aliments de blé, des aliments de sorgho, des aliments de mil et des aliments de riz. Les animaux ont été équilibrés pour le sexe et le poids puis attribués à cinq traitements diététiques répétés trois fois dans une conception complètement aléatoire. Des données ont été recueillies sur la prise alimentaire et la prise de poids pendant une période de huit semaines. Un essai de digestibilité a été réalisé à la fin de test d'alimentation en utilisant trois porcs par traitement. Les données collectées ont été soumises à une analyse unidirectionnelle de la variance. Le résultat des performances de croissance et de la digestibilité des nutriments a montré que l'apport alimentaire moyen, le poids corporel final ainsi que la digestibilité de la matière sèche, des fibres brutes, des extraits d'éther, des protéines brutes et des cendres étaient plus élevés (P <0,05) pour les porcs nourris au T1 (aliments de maïs). , T2 (aliments de blé), T3 (aliments de sorgho) et T4 (aliments de millet), tandis que ceux de T5 (aliments de riz) avaient la plus faible croissance et digestibilité des éléments nutritifs. Il a été conclu que les aliments de maïs, les aliments de blé, les aliments de sorgho, les aliments de millet peut être utilisé dans l'alimentation des porcs sevrés.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
18

Bello, Saliou, Lucien Guillaume Amadji, and Adam Ahanchédé. "Efficacité technique et rentabilité économique des méthodes de contrôle culturale et chimique des mauvaises herbes en culture d’oignon (Allium cepa L.) au Nord-Est du Bénin." Journal of Animal & Plant Sciences 42.2 (November 29, 2019): 7207–25. http://dx.doi.org/10.35759/janmplsci.v42-2.3.

Full text
Abstract:
Objectif : Le sarclage pratiqué en culture d‘oignon est inefficace contre les Portulacacées et les Cypéracées. La présente étude a permis de comparer les effets des sarclo-binages et d’applications simple et combinée d’herbicides sur la phytotoxicité pour l’oignon, le recouvrement et la biomasse des mauvaises herbes et le rendement de l’oignon au Nord-Est du Bénin. Méthodologie et résultats : Le dispositif expérimental est un bloc complètement aléatoire installé dans 30 parcelles paysannes représentant chacune une répétition comportant six traitements constitués des pratiques de sarclo-binages exclusifs et combinées à l’application d’herbicides. Les herbicides appliqués sont les sélectifs Agristomp à base de pendiméthaline à la teneur de 400 g/l et Dadyochlor à la teneur de 50% d’acétochlore ainsi que les totaux Round Up et Dady Up à base de glyphosate aux teneurs respectives de 360 g/l et de 480 g/l. Les variables recouvrement, biomasse et rendement ont été soumises respectivement au test T de Student, à l’analyse de variance à deux facteurs et au test de Tukey. Une faible phytotoxicité et une meilleure répression de Portulaca quadrifida et de Portulaca oleracea avec Agristomp, une meilleure gestion de Cyperus rotundus et une faible production de biomasse totale avec Round Up ont été observées. Des différences très hautement significatives et un effet synergique ont été observés entre les pratiques de luttes culturale et chimique. Dady Up a engendré le rendement le plus élevé et le plus rentable avec 28,72 t/ha de bulbes, comparativement aux autres traitements. Conclusion et application des résultats : La combinaison des sarclo-binages et d’application d’herbicides, plus efficace contre les mauvaises herbes avec un effet synergique et une meilleure rentabilité économique, a été recommandée. Technical and economical efficacy of hoe-weeding and herbicides application in onion’ crop (Allium cepa L.) in the North-East of Benin ABSTRACT Objective: Weeding in onion is ineffective against Portulacacées and Cyperaceae.. This study compared the effects of weeding, simple and combined herbicide applications on phytotoxicity on onions, weed recovery and biomass, and onion yield in northeastern Benin.Methodology and results: The experimental design is a completely randomized block of 30 replications with six treatments which include exclusive and combined hoe weeding practices to herbicides application. Applied herbicides were selective Agristomp with 400 g/l of pendimethalin and dadyochlor with 50% of acetochlor, Round Up and Dady Up with 360 g/l and 480 g/l of glyphosate respectively. Weed covering and onion yield were submitted to T of Student test, two-way analysis of variance and Tukey test.Low phytotoxicity and better control of Portulaca quadrifida and Portulaca oleracea with Agristomp, better management of Cyperus rotundus and low total biomass production with Round Up were observed.. Very significant differences and a synergistic effect have been observed between the practices of crop and chemical control. Dady Up generated the highest and most cost-effective yield with 28.72 t/ha of bulbs, compared to other treatments. Finding and applying the results: The combination of weeding and herbicide application, which is more effective against weeds with synergistic effect and improved economic profitability, was recommended.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
19

Ikyume, T. T., T. Afele, D. S. Donkoh, J. M. Aloko, and U. Suleiman. "Comparative effect of garlic (Allium sativum) and ginger (Zingiber officinale) and their combination on growth, rumen ecology and apparent nutrient digestibility in sheep." Nigerian Journal of Animal Production 47, no. 5 (December 31, 2020): 227–38. http://dx.doi.org/10.51791/njap.v47i5.1275.

Full text
Abstract:
Manipulation of rumen environment using herbal mixtures with antioxidant and antibacterial potentials will improve rumen health and animal productivity. This study undertook to assess the effect of supplementing garlic and ginger powder and their combination on rumen ecology and nutrient utilization of sheep. Sixteen mixed breed rams were allotted to four experimental diets in a completely randomized design. The experiment lasted for 91 days. The four diets were Control (No garlic or ginger powder), gap (garlic powder 2.5 g/kg diet), gip (ginger powder 2.5 g/kg diet) GGP (garlic powder 1.25 g/kg diet + ginger powder 1.25 g/kg diet). Data on rumen ph, metabolites, microbial count, and isolation, nutrient digestibility was statistically analyzed using one-way analysis of variance as provided in the GLM of SPSS (version 23). Results revealed an increase (p<0.05) indaily weight change, rumen total volatile fatty acids (tvfas), acetate, propionate and butyrate, bacteria count, gram-negative bacteria, fungi species such as Rhizopus sp., apparent digestibilities of dry matter (DM), ash, NDF and ADF with supplementation of garlic and/or ginger and their combination. The combination of garlic and ginger gave a comparative better (p<0.05) result in some of the parameters than either garlic or ginger singly. It was concluded that a combination of 1.25 g/kg diet of garlic and ginger each would achieve an overall better performance of the rumen that feeding 2.5 g/kg diet of garlic or ginger singly. La manipulation de l'environnement du rumen à l'aide de mélanges d'herbes aux potentiels antioxydants et antibactériens améliorera la santé du rumen et la productivité animale. Cette étude a entrepris d'évaluer l'effet de la supplémentation en poudre d'ail et de gingembre et leur combinaison sur l'écologie du rumen et l'utilisation des nutriments des moutons. Seize béliers de races mixtes ont été attribués à quatre régimes expérimentaux dans une conception complètement aléatoire. L'expérience a duré 91 jours. Les quatre régimes étaient Contrôle (sans ail ni gingembre en poudre), le 'gap' (ail en poudre 2.5 g / kg régime), le 'gip' (gingembre en poudre 2.5 g / kg régime) le 'GGP' (ail en poudre 1.25 g / kg régime + gingembre en poudre 1.25 g / kg régime). Les données sur le pH du rumen, les métabolites, la numération microbienne et l'isolement, la digestibilité des nutriments ont été analyses statistiquement en utilisant une analyse unidirectionnelle de la variance telle que fournie dans le GLM de SPSS (version 23). Les résultats ont révélé une augmentation (p <0.05) du changement de poids quotidien, des acides gras volatils totaux du rumen (tvfas), de l'acétate, du propionate et du butyrate, du nombre de bactéries, des bactéries gram-négatives, des espèces de champignons comme Rhizopussp., Des digestibilités apparentes de la matière sèche, cendres, le 'NDF' et le 'ADF' avec supplémentation en ail et / ou gingembre et leur combinaison. La combinaison d'ail et de gingembre a donné un meilleur résultat comparative (p <0.05) pour certains des paramètres que l'ail ou le gingembre seuls. Il a été conclu qu'une combinaison de 1.25 g / kg de régime d'ail et de gingembre chacun permettrait d'obtenir une meilleure performance globale du rumen qu'une alimentation de 2.5 g / kg d'ail ou de gingembre séparément.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
20

Olosunde, A. O., O. J. Oyedele, and S. M. Odeyinka. "Haematological and biochemical profiles of WAD goats fed graded levels of bitter leaf (Vernonia amygdalina) meal." Nigerian Journal of Animal Production 47, no. 5 (December 31, 2020): 254–63. http://dx.doi.org/10.51791/njap.v47i5.1333.

Full text
Abstract:
Bitter leaf is an underutilized manageable size shrub in Nigeria despite its numerous nutritional benefits, economic value and potential as a dry season feed source for ruminant animals. This study was carried out to determine the haematological and biochemical profiles of West African Dwarf (WAD) goats fed graded levels of bitter leaf (Vernonia amygdalina) meal (BLM). Twenty-four WAD goats of both sexes and 5-7 months old were randomly allotted to four treatments of graded levels of BLM (0% BLM (Control Diet), 15% BLM, 30% BLM and 45% BLM diets) in a completely randomized design. The diets were used as supplements to a basal ration of Panicum maximum. The feeding trial lasted 20 weeks. The analysis of blood components, red blood cell (RBC), white blood cell (WBC) and parked cell volume (PCV) counts showed that there were no significant (P>0.05) differences in each of these parameters among the goats fed experimental diets. There were no significant differences in the albumin, alkaline phosphatase, cholesterol, creatinine, globulin, total protein and urea levels of the animals fed the different levels of bitter leaf meal (p>0.05). The result of the serum glucose of goats fed 30% BLM and 45% BLM was significantly (p<0.05) lower than that of CD. It is concluded that feeding of bitter leaf meal at the different levels had no adverse effect on the haematological and biochemical profiles of WAD goats except in the reduction of serum glucose in animals fed above 15% bitter leaf meal. La feuille amère est un arbuste de taille gérable sous-utilisé au Nigéria malgré ses nombreux avantages nutritionnels, sa valeur économique et son potentiel en tant que source d'alimentation de saison sèche pour les ruminants. Cette étude a été réalisée pour determiner les profils hématologiques et biochimiques de chèvres naines d'Afrique de l'Ouest (WAD) nourries à des aliments de farine de feuilles amères(le 'BLM') (Vernonia amygdalina). Vingtquatre chèvres WAD des deux sexes et âgées de 5 à 7 mois ont été attribuées au hasard à quatre traitements de niveaux gradués de BLM (0% BLM (régime témoin), 15% BLM, 30% BLM et 45% BLM) dans conception aléatoire. Les régimes ont été utilisés comme suppléments à une ration basale de Panicum maximum. L'essai d'alimentation a duré 20 semaines. L'analyse des comptages des composants sanguins, des globules rouges (le 'RBC'), des globules blancs (le 'WBC') et du volume de cellules en stationnement (le 'PCV') a montré qu'il n'y avait pas de différence significative (P> 0.05) dans chacun de ces paramètres parmi les chèvres nourries avec des régimes expérimentaux. Il n'y avait pas de différences significatives dans les taux d'albumine, de phosphatase alcaline, de cholestérol, de créatinine, de globuline, de protéines totales et d'urée des animaux nourris avec les différents niveaux de farine de feuilles amères (p> 0.05). Le résultat du glucose sérique des chèvres nourries à 30% de BLM et 45% de BLM était significativement (p <0.05) inférieur à celui de CD. Il est conclu que l'alimentation de farine de feuilles amères à différents niveaux n'a eu aucun effet indésirable sur les profils hématologique et biochimique des chèvres WAD, sauf dans la réduction de la glycémie chez les animaux nourris à plus de 15% de farine de feuilles amères.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
21

Akintunde, A. R., A. Yahaya, M. A. Oguntoye, U. M. Mafindi, U. M. Sani, S. O. B. Adeoye, A. V. Jegede, and J. A. Olusiyi. "Growth performance of broiler starter chicks fed diets containing graded levels of soaked and boiled bambara nut (Vigna subterranean l. Verde) seed meal." Nigerian Journal of Animal Production 47, no. 5 (December 31, 2020): 176–83. http://dx.doi.org/10.51791/njap.v47i5.1268.

Full text
Abstract:
Deficit of conventional feed ingredients in meeting increased demand has led to an alarming hike in their prices culminating in sky rocketing cost of livestock feed. This has necessitated an urgent search for low cost and more readily available alternatives. This study was conducted to investigate the performance of broiler chicks fed diets containing graded levels of soaked and boiled Bambara nut seed meal (BNSM). One hundred and five (105), 2 week old broiler starter chicks were used for the experiment. The birds were randomly allotted into four dietary treatments with each treatments replicated thrice at seven birds per replicate in a completely randomized design. Five experimental diets were formulated containing processed BNSM designated as T1 (control diet with 0 % BNSM), while T2, T3, T4 and T5 had 5 % soaked BNSM, 10 % soaked BNSM, 5 % boiled BNSM and 10 % boiled BNSM, respectively. The experiment lasted for four (4) weeks. Feed and water were provided ad libitum. The results showed that birds fed processed BNSM diets had significantly (P<0.05) higher final weight and weight gain comparable to 702.38g and 19.99 g/bird/day in the control group. The values obtained from feed intake showed that T2 (64.74 g) had significantly (P<0.05) least value compared to other dietary treatments. Feed conversion ratio and feed cost per kg gain (N) were significantly (P<0.05) better in birds fed processed BNSM diets compared to 3.39 and N215.85 respectively in the control group. It was therefore concluded that processed BNSM improved performance of broiler chickens. Le déficit d'ingrédients alimentaires conventionnels pour répondre à la demande accrue a conduit à une hausse alarmante de leurs prix, aboutissant à une flambée du coût des aliments pour le bétail. Cela a nécessité une recherche urgente d'alternatives peu coûteuses et plus facilement disponibles. Cette étude a été menée pour étudier la performance des poussins de départ de pouletsde chair nourris avec des régimes contenant des niveaux échelonnés de farine de graines de noix de Bambara trempées et bouillies. Cent cinq (105) poussins de départ âgés de 2 semaines ont été utilisés pour l'expérience. Les oiseaux ont été répartis au hasard en quatre traitements diététiques, chaque traitement étant répliqué trois fois à raison de sept oiseaux par réplique dans une conception complètement aléatoire. Cinq régimes expérimentaux ont été formulés contenant du 'BNSM'-Bambara nutseedmeal(Aliment de farine de graines de noix de bambara)- traité désigné comme T1 (régime témoin avec 0% de BNSM), tandis que T2, T3, T4 et T5 contenaient 5% de 'BNSM' imbibé, 10% de 'BNSM' imbibé, 5% de 'BNSM' bouilli et 10% de 'BNSM' bouilli, respectivement. L'expérience a duré quatre (4) semaines. L'alimentation et l'eau étaient fournies ad libitum. Les resultants ontmontré que les oiseaux nourris avec des régimes 'BNSM' transformés avaient un poids final et un gain de poids significativement plus élevés (P <0.05) comparables à 702.38 g et 19.99 g / oiseau / jour dans le groupe témoin. Les valeurs obtenues à partir de la consommation alimentaire ont montré que T2 (64.74 g) avait une valeur significativement moindre (P <0.05) par rapport aux autres traitements diététiques. Le taux de conversion alimentaire et le coût alimentaire par kg de gain (N) étaient significativement meilleurs (P <0.05) chez les oiseaux nourris avec des régimes 'BNSM' transformés par rapport à 3.39 et N215.85 respectivement dans le groupe témoin. Il a donc été conclu que le 'BNSM' transformé améliorait les performances despoussins de départ de poulets de chair.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
22

Gaddafi, S., M. G. Garba, M. Abdulrashid, D. Zahradden, O. M. Daudou, and G. T. Iyeghe-Erakpotobor. "Effect of antioxidant supplements on testicular histo-morphology in adult male guinea pigs (Cavia porcellus)." Nigerian Journal of Animal Production 47, no. 5 (December 31, 2020): 29–40. http://dx.doi.org/10.51791/njap.v47i5.1272.

Full text
Abstract:
The study was carried out to evaluate the biopotency of antioxidant supplements on physiological, testicular and oxidative biomarkers in adult male guinea pigs (Cavia porcellus). A total of 60 adult male guinea pigs of three months of age with an average body weight of 500±20g were randomly allocated into three dietary treatment groups of vitamin C, vitamin E and selenium and each comprised four varying levels with five animals per group in a completely randomized design (CRD). Feed and water were provided ad-libitum. The testicular morphology showed a significant (P<0.05) difference in weight of right testis, weight of left testis, paired testis weight, right testis width, testis volume, testis density, right testis length and left testis length of guinea pig supplemented varying dosage of vitamin C, E and Selenium. microphotograph indicated considerable changes in seminiferous tubules density, size, and other morphological characteristics, also intertubular space, basement membrane, leydigs cells and spermatogonia of the guinea pigs supplemented varying dosage of vitamin C, E and Selenium revealed considerable changes. The supplementation of adult male guinea pigs diets with 200 mg vitamin C had the highest values of testicular morphometric followed by 15 mg vitamin E group and 0.3 mg of selenium. Similarly, considerable histo-architectural changes in seminiferous tubules and interstitial cells size and shape occurred in guinea pigs supplemented 200, 15 and 0.3 mg per kg diet vitamin C, E and selenium respectively. Therefore, supplementation of vitamin C, E and Selenium has a profound effect on testicular histo-morphology of adult male guinea pigs. L'étude a été réalisée pour évaluer la biopotence des suppléments antioxydants sur les biomarqueurs physiologiques, testiculaires et oxydatifs chez les cobayes mâles adultes (Caviaporcellus). Un total de 60 cobayes mâles adultes de trois mois avec un poids corporel moyen de 500 ± 20 g ont été répartis au hasard dans trois groupes de traitement diététique de vitamine C, vitamine E et sélénium et chacun comprenait quatre niveaux variables avec cinq animaux par groupe en une conception complètement aléatoire. L'alimentation et l'eau étaient fournies ad libitum. La morphologie testiculaire a montré une différence significative (P <0.05) du poids du testicule droit, du poids du testicule gauche, du poids du testicule apparié, de la largeur du testicule droit, du volume du testicule, de la densité du testicule, de la longueur du testicule droit et de la longueur du testicule gauche du cobaye supplémenté en doses variables de vitamine C, E et sélénium. La microphotographie a indiqué des changements considérables dans la densité, la taille et d'autres caractéristiques morphologiques des tubules séminifères, ainsi que l'espace intertubulaire, la membrane basale, les cellules de 'leydigs' et la spermatogonie des cobayes complétés par des doses variables de vitamine C, E et de sélénium ont révélé des changements considérables. La supplémentation des régimes alimentaires de cobayes mâles adultes avec 200 mg de vitamine C avait les valeurs les plus élevées de morphométrie testiculaire suivie par 15 mg de groupe de vitamine E et 0.3 mg de sélénium. De même, des changements histoarchitecturaux considérables de la taille et de la forme des tubules séminifères et des cellules interstitielles se sont produits chez les cobayes ayant reçu respectivement 200, 15 et 0.3 mg par kg de vitamine C, E et de sélénium. Par conséquent, la supplémentation en vitamine C, E et en sélénium a un effet profond sur l'histomorphologie testiculaire des cobayes males adultes.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
23

Ogunsipe, M. H., I. Ibidapo, and S. A. Adeyeye. "Effect of split-mealing on growth performance, haemo-biochemical indices and economics of pig production in Nigeria." Nigerian Journal of Animal Production 47, no. 5 (December 31, 2020): 162–68. http://dx.doi.org/10.51791/njap.v47i5.1327.

Full text
Abstract:
Split mealing as a feeding management strategy to improve animal wellbeing and profit generation of pig farmers is the focus of this study. The effect of split-mealing on growth performance and haemo-biochemical indices of weaner pigs (n=45) of mean weight 6.6kg was assessed in a feeding trial that lasted for twelve weeks. Pigs were allotted to three treatments replicated 15 times of a pig per replicate in a completely randomized design. The treatments imposed were based on frequency of one or two or three meals a day. A measured quantity of feed at 5% body weight were made into either one or two or three portions and fed once at 8.00 am or twice at 8.00 am and 12.00 pm or thrice at 8.00 am and 12.00 pm and 4.00 pm, throughout the experimental period. Feed intake, weight gain and feed efficiency were not affected (P>0.05) by frequency of feeding. However, numerical improvement by 12.0% in the weight gain and 9.0 – 15.9% in feed intake of pigs fed three times daily were observed compared with those fed once or twice daily. While no significant (P>0.05) difference was found in the haematological profile of the pigs on single and split meals, split-meal significantly (P<0.05) influenced the TSP, serum urea, LDL AST and ALP of pigs. Economics of pig production showed that the cost of feed expended to gain a kilogram weight of pigs was lesser with higher net returns and better profitability ratio in pigs fed twice or thrice meal a day compared with those fed the whole feed in a single meal. Le repas fractionné en tant que stratégie de gestion de l'alimentation pour améliorer le bienêtre des animaux et la génération de profits des éleveurs de porcs est au centre de cette étude. L'effet du repas fractionné sur les performances de croissance et les indices hémobiochimiques des porcs sevrés (n = 45) de poids moyen 6.6 kg a été évalué dans un essai d'alimentation qui a duré douze semaines. Les porcs ont été attribués à trois traitements répliqués 15 fois d'un porc par réplique dans un plan complètement aléatoire. Les traitements imposés étaient basés sur la fréquence d'un ou deux ou trois repas par jour. Une quantité mesurée d'aliment à 5% du poids corporel a été transformée en une ou deux ou trios portions et nourrie une fois à 8h00 ou deux fois à 8h00 et 12h00 ou trois fois à 8h00 et 12h00 et 16h00, tout au long de la période expérimentale. L'apport alimentaire, le gain de poids et l'efficacité alimentaire n'ont pas été affectés (P> 0.05) par la fréquence d'alimentation. Cependant, une amélioration numérique de 12.0% de la prise de poids et de 9.0 à 15.9% de la prise alimentaire des porcs nourris trois fois par jour a été observée par rapport à ceux nourris une ou deux fois par jour. Bien qu'aucune différence significative (P> 0.05) n'ait été trouvée dans le profil hématologique des porcs lors des repas simples et fractionnés, les repas fractionnés ont influencé de manière significative (P <0.05) le TSP, l'urée sérique, le LDL le 'AST' et l'ALP des porcs. L'économie de la production porcine a montré que le coût de la nourriture dépensée pour gagner un kilogramme de poids de porcs était moindre avec des rendements nets plus élevés et un meilleur rapport de rentabilité chez les porcs nourris deux ou trois fois par jour par rapport à ceux nourris avec la totalité de la nourriture en un seul repas.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
24

Popoola, M. A., M. O. Yahaya, O. O. Awodola-Peters, G. L. Adebisi, M. O. Bolarinwa, Y. O. Adedeji, T. A. Olaniyi, and A. A. Saka. "Food insecurity access scale and dietary score as proxy indicators of nutritional status among backyard livestock households during COVID-19 pandemic in Southwest Nigeria." Nigerian Journal of Animal Production 48, no. 4 (March 8, 2021): 227–39. http://dx.doi.org/10.51791/njap.v48i4.2994.

Full text
Abstract:
Food insecurity and dietary diversity of households are important nutrition outcome which have been found reliable in assessing the dietary intake of a population during a determined period and they have been used as indicators of food security among households. A facility based cross-sectional study design was conducted on 374 households that were involved in backyard livestock production in Southwest Nigeria during COVID-19 pandemic lockdown. Household dietary diversity (HDD) was measured using 12 different foods from which the HDD score was estimated, which is a continuous score ranged from 0 to 12, and was recoded to a three-level ordered categorical variable. Food insecurity was also assessed using household food insecurity access scale (HFIAS) generated from nine items (questions) specific to an experience of food insecurity occurring within the previous four weeks among the households. A probit regression model was specified to determine the variables responsible for increasing the probability of the households being food insecured during the lockdown. Result showed that more than half of households involved in backyard livestock production was within medium dietary diversity category (71.7%) and moderately had access to food (75.4%). State of residence, household size, income generated by members of households, species of livestock raised and purpose of livestock production were major determinants of food insecurity (access) during the COVID-19 pandemic lockdown among the respondents. Thus, there is need to promote sustainable and diversification of livelihood among households through backyard livestock production in a bid to increase and sustain their food security status. L'insécurité alimentaire et la diversité alimentaire des ménages sont des résultats nutritionnels importants qui se sont avérés fiables pour évaluer l'apport alimentaire d'une population pendant une période déterminée et qui ont été utilisées comme indicateurs de la sécurité alimentaire des ménages. Une conception d'étude transversale basée sur les installations a été menée sur 374 ménages impliqués dans la production de bétail de basse- cour dans le sud-ouest du Nigéria pendant le confinement de la pandémie COVID-19. La diversité alimentaire des ménages (HDD) a été mesurée à l'aide de 12 aliments différents à partir desquels le score HDD a été estimé, qui est un score continu allant de 0 à 12, et a été recodé en une variable catégorielle ordonnée à trois niveaux. L'insécurité alimentaire a également été évaluée à l'aide de l'échelle d'accès à l'insécurité alimentaire des ménages (HFIAS) générée à partir de neuf éléments (questions) spécifiques à une expérience d'insécurité alimentaire survenue au cours des quatre semaines précédentes parmi les ménages. Un modèle de régression probit a été spécifié pour déterminer les variables responsables de l'augmentation de la probabilité que les ménages soient en situation d'insécurité alimentaire pendant le confinement. Les résultats ont montré que plus de la moitié des ménages impliqués dans la production de bétail de basse-cour appartenaient à la catégorie de diversité alimentaire moyenne (71.7%) et avaient modérément accès à la nourriture (75.4%). L'état de résidence, la taille du ménage, les revenus générés par les membres des ménages, les espèces de bétail élevées et le but de la production animale étaient les principaux déterminants de l'insécurité alimentaire (accès) pendant le confinement de la pandémie COVID-19 parmi les répondants. Ainsi, il est nécessaire de promouvoir la durabilité et la diversification des moyens de subsistance parmi les ménages grâce à la production de bétail de basse-cour dans le but d'augmenter et de maintenir leur niveau de sécurité alimentaire.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
25

Sokunbi, O. A., O. Alaba, B. Ogunwumiju, S. Eboh, and T. Iruo. "Cytoprotective effects of garlic on spermatozoa quality and fertilizing ability of extended porcine semen." Nigerian Journal of Animal Production 47, no. 5 (December 31, 2020): 48–57. http://dx.doi.org/10.51791/njap.v47i5.1344.

Full text
Abstract:
Fertilizing potential of spermatozoa is pivotal for successful artificial insemination. Preservation of boar semen is associated with the production of reactive oxygen species which leads to decline of spermatozoa quality and decrease in fertilizing ability. The study aimed at investigating the effects of Ethanolic Allium sativum Extracts (EASE) as a cytoprotective agent on the quality and fertilizing potential of spermatozoa in extended boar semen. Semen was collected and aliquot portions were divided into 60 sample bottles comprising of five treatments with replicates. T1 served as the control (Beltsville Thawing Solution (BTS) + semen) in ratio 1:3 semen-extender, while other treatments T2 to T5 contained semen-extender at the same ratio, but supplemented with EASE at varying concentrations of 50, 75, 100 and 125 μg/L respectively stored at 17 °C and were evaluated at 0, 24, 48 and 72 hours for pH, normal spermatozoa (NS) (%), liveability (%), acrosome integrity (AI) (%) in a completely randomized design. Data obtained were subjected to descriptive statistics and analysed using one way ANOVA and means were separated using Duncan Multiple Range Test. Treated semen samples (75, 100 and 125 μg/L) gave superior (P<0.05) liveability than control, up to 72 hours. Similar (P>0.05) mean values were observed for NS from all treatments except 50 μg/L at 24 hours. At 72 hours, treated samples (75, 100 and 125 μg/L) gave superior (P<0.05) NS. Significant differences (P<0.05) in mean values for pH were observed among treatments through the extension period. However, all values were within accepted range for quality semen. Acrosome integrity were similar (P>0.05) among treatments from 0 to 72 hours, but reduced (P<0.05). Results suggest that the supplementation of BTS with EASE 125 μg/L, gave better cytoprotection to the spermatozoa compared to the control. L'ablitédes spermatozoïdes de fertiliserest essentiel pour une insémination artificielle réussie. La conservation de la semence de l'our est associée à la production d'espèces réactives de l'oxygène, ce qui entraîne un déclin de la qualité des spermatozoïdes et une diminution de la capacité de fertilisation. L'étude visait à étudier les effets des extraits éthanoliques d'Allium sativum (EEAS) en tant qu'agent cytoprotecteur sur la qualité et le potentiel fertilisant des spermatozoïdes dans le sperme de sanglier étendu. Le sperme a été collecté et les portions aliquotes ont été divisées en 60 bouteilles d'échantillons comprenant cinq traitements avec des répliques. T1 a servi de contrôle (BeltsvilleThawing Solution (BTS) + sperme) dans un rapport 1: 3 sperme-extenseur, tandis que d'autres traitements T2 à T5 contenaient sperme-extenseur au même rapport, mais complété avec EEAS à des concentrations variables de 50, 75 , 100 et 125 μg / L respectivement conservés à 17 ° C et ont été évalués à 0, 24, 48 et 72 heures pour le pH, les spermatozoïdes normaux (SN) (%), l'habitabilité (%), l'intégrité de l'acrosome (IA) (%) dans une conception complètement aléatoire. Les données obtenues ont été soumises à des statistiques descriptives et analyses en utilisant une méthode ANOVA et les moyennes ont été séparées en utilisant le test Duncan Multiple Range. Les échantillons de sperme traités (75, 100 et 125 μg / L) ont donné une habitabilité supérieure (P <0.05) à celle des témoins, jusqu'à 72 heures. Des valeurs moyennes similaires (P> 0.05) ont été observées pour le SN pour tous les traitements, sauf 50 μg / L à 24 heures. A 72 heures, les échantillons traités (75, 100 et 125 ug / L) ont donné une SN supérieure (P <0.05). Des différences significatives (P <0.05) dans les valeurs moyennes du pH ont été observées entre les traitements pendant la période d'extension. Cependant, toutes les valeurs se situaient dans la plage acceptée pour le sperme de qualité. L'intégrité des acrosomes était similaire (P> 0.05) parmi les traitements de 0 à 72 heures, mais réduite (P <0.05). Les résultats suggèrent que la supplémentation en BTS avec EEAS 125 μg / L, a donné une meilleure cytoprotection des spermatozoïdes par rapport au témoin.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
26

Adebiyi, O. A., A. A. Famakinwa, F. G. Adebiyi, T. O. Bankole, E. O. Benneth, and M. A. Muibi. "Straw bedded pigsties height: Effect on growth and skin lesion of pigs." Nigerian Journal of Animal Production 47, no. 6 (February 28, 2021): 91–98. http://dx.doi.org/10.51791/njap.v47i6.2900.

Full text
Abstract:
In order to ensure sustainable pig production in most tropical countries, alternative flooring systems need to be investigated and adopted. This five-week experiment was carried out to investigate the growth performance and skin lesion score of 36 weaned pigs raised on different heights of Guinea Grass Straw (GGS) beddings. The pigs were separated into four treatments in triplicate, in a completely randomized design. The treatments were: T1: 0m (concrete floor: without GGS), T2: 0.1m GGS, T3: 0.2m GGS and T4: 0.3m GGS. At the end of the experiment, data were collected on growth performance: final weight, weight gain, feed intake while feed conversion ratio (FCR) was calculated and skin lesions (front, middle and rear) measured. All data obtained were subjected to analysis of variance (ANOVA). Pigs on 0.2m had the highest (p<0.05) weight gain (4.75kg) compared with its counterparts on 0.1m (4.28kg), 0.3m (3.94kg) and T1(3.34kg). Final weight followed similar trend with pigs in 0.2m (9.94kg) having the highest weight compared with 0.1m (9.40kg), 0.3m (9.22kg) and T1 (8.55kg). The highest FCR (4.72) was recorded for pigs on 0m (control) which was an indication of poor feed utilisation while the least was with pigs on 0.2m (3.39). The result for skin lesion for the different parts revealed the least lesion occurred in pigs on 0.3m and higher occurrence in pigs on T1. Generally, skin lesions occur most at the front legs and heads. It can be concluded that the use of guinea grass straw at 0.1m and 0.2m height can improve the performance of weaned piglets while a height of 0.3m results in reduced skin lesions score. Afin d'assurer une production porcine durable dans la plupart des pays tropicaux, des systèmes de revêtement de sol alternatifs doivent être étudiés et adoptés. Cette expérience de cinq semaines a été réalisée pour étudier les performances de croissance et le taux de lésion cutanée de 36 porcs sevrés élevés sur différentes hauteurs de litières de paille de guinée (le 'GGS'- paille d'herbe de Guinée). Les porcs ont été séparés en quatre traitements en triple, dans une conception complètement aléatoire. Les traitements étaient: T1: 0 m (sol en béton: sans GGS), T2: 0,1 m'GGS', T3: 0,2 m'GGS' et T4: 0,3 m'GGS'. À la fin de l'expérience, des données ont été recueillies sur les performances de croissance: poids final, gain de poids, prise alimentaire tandis que le ratio de conversion alimentaire (FCR) a été calculé et les lésions cutanées (avant, milieu et arrière) mesurées. Toutes les données obtenues ont été soumises à une analyse de variance (ANOVA). Les porcs sur 0,2 m avaient le gain de poids le plus élevé (p <0,05) (4,75 kg) par rapport à leurs homologues de 0,1 m (4,28 kg), 0,3 m (3,94 kg) et T1 (3,34 kg). Le poids final a suivi une tendance similaire avec les porcs de 0,2 m (9,94 kg) ayant le poids le plus élevé par rapport à 0,1 m (9,40 kg), 0,3 m (9,22 kg) et T1 (8,55 kg). Le FCR le plus élevé (4,72) a été enregistré pour les porcs à 0 m (témoin), ce qui était une indication d'une mauvaise utilisation des aliments, tandis que le moins était pour les porcs à 0,2 m (3,39). Le résultat de la lésion cutanée pour les différentes parties a révélé que la moindre lésion était survenue chez les porcs à 0,3 m et plus chez les porcs en T1. En général, les lésions cutanées surviennent le plus au niveau des pattes avant et de la tête. On peut en conclure que l'utilisation de paille d'herbe de Guinée à 0,1 m et 0,2 m de hauteur peut améliorer les performances des porcelets sevrés tandis qu'une hauteur de 0,3 m entraîne une réduction du score des lésions cutanées.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
27

Agbede, J. O., O. D. Aboyewa, A. O. Ayeni, and O. D. Oloruntola. "Evaluation of simple and adaptable feed ingredient mix for broiler chickens Production." Nigerian Journal of Animal Production 47, no. 5 (December 31, 2020): 120–26. http://dx.doi.org/10.51791/njap.v47i5.1266.

Full text
Abstract:
A 42-day feeding trial was conducted to evaluate the simple and adaptable feed ingredient mix for broiler chickens' production. The four formulated diets were used as a straight diet with the fish meal (FM), groundnut cake (GNC) and soya bean meal (SBM) having the varying ratio of inclusion as in diet 1 (1:4.5:2.5), diet 2 (1:3.5:3.5), diet 3 (1:2.5:4.5) and diet 4 (1:3:4), respectively. These were compared with two primary commercial feeds which were coded as AF and TF and used for starter and finisher phases. Three hundred, one-day old Marshall breed chicks were randomly assigned to six dietary treatments (50 birds/treatment; 5 replicate/treatment) in a Completely Randomized Design. Parameters such as feed intake, weight gain, carcass traits, and relative weight of the internal organs and economic analysis of the chicks' production were measured. The daily weight gain of the broiler chickens fed diet 3 was significantly (P<0.05) higher than those fed other diets, while the least daily feed intake was recorded in chicks fed diet 1. The broiler chickens fed with diet 5, a commercial diet consumed higher (P<0.05) quantity of feed, compared to those fed rest experimental diets; while the bird fed diet 1 recorded the least (P<0.05) quantity of feed consumed. The broiler chickens fed diet 3 had better (P<0.05) feed conversion to weight, when compared to those fed the rest diets. All the carcass traits and relative organs measured varied significantly (P<0.05) with diets except the dressed weight. The test diets 3 and 4 had better cost/weight gain (N239 and N228.9) compared to the two commercial diets 5 (N269.4) and 6 (N296.8). It is therefore concluded that the simple mix ratio with FM:GNC: SBM ratios of 1:2.5:4.5 and 1:3:4 could be measured using local measuring items such as congos, milk tin, and tablespoon by peri-urban and backyard poultry farmers. Un essai d'alimentation de 42 jours a été mené pour évaluer le mélange d'ingrédients alimentaires simple et adaptable pour la production de poulets de chair. Les quatre régimes formulés ont été utilisés comme un simple diététique avec la farine de poisson (le 'FM'), le tourteau d'arachide (le 'GNC') et la farine de soja (le 'SBM') ayant le rapport variable d'inclusion comme 1 : 4.5 : 2.5), régime2 (1: 3.5: 3.5), régime3 (1: 2.5: 4.5) et régime4 (1: 3: 4), respectivement.Ceux-ci ont été comparés aux aliments commerciaux primaires qui ont été codés comme AF et TF et utilisés pour les phases de commencement et de terminaison. Trois cents poussins de race Marshall, âgés d'un jour a été assignés au hasard à six traitements diététiques (50 oiseaux / traitement ; 5 répétitions / traitement) dans une conception complètement aléatoire. Des paramètres tels que la consommation alimentaire, le gain de poids, les caractéristiques de la carcasse et le poids relatif des organes internes et économiques l'analyse de la production des poussins a été mesurée. Le gain de poids quotidien des poulets de chair nourris avec le régime 3 était significativement (P <0.05) plus élevé que ceux nourris avec d'autres régimes, tandis que la moindre prise alimentaire quotidienne a été enregistrée chez les poussins nourris au régime 1. Les poulets de chair nourris avec le régime 5, un régime commercial consommé une quantité d'aliments plus élevée (P <0.05), par rapport aux régimes expérimentaux de repos nourris; tandis que le régime alimentaire pour oiseaux 1 enregistrait la moindre (P <0.05) quantité d'aliments consommée. Les poulets de chair nourris avec le régime 3 avaient une meilleure conversion alimentaire (P <0.05) en poids, par rapport à ceux nourris avec le reste. Tous les traits de carcasse et organes relatifs mesurés variaient significativement (P <0.05) avec les régimes sauf le poids habillé. Les régimes de test 3 et 4 avaient un meilleur gain de coût / poids (₦239 et ₦228.9) par rapport aux deux régimes commerciaux 5 (₦269.4) et 6 (₦296.8). Il a donc conclu que le rapport de mélange simplifié avec FM :GNC : SB 1 :3 : 4 pourrait être mesuré en utilisant des éléments de mesure locaux, comme les 'congos', le 'milkcup' et les cuillères à soupe par les éleveurs de volailles en milieu urbain et de basse-cour.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
28

Onunkwo, D. N., G. Daniel-Igwe, V. Odoemelam, C. A. Agida, and B. N. Ezenyilimba. "Growth performance and feed cost benefit of broiler chickens fed Acha grain-based diet supplemented with different plant protein sources." Nigerian Journal of Animal Production 47, no. 6 (February 28, 2021): 113–19. http://dx.doi.org/10.51791/njap.v47i6.2916.

Full text
Abstract:
Conventional energy sources for poultry feed are scarce, expensive and highly competed for by man and industry in Nigeria which has resulted to subsequent high cost of feed and at times, poor quality of feed sold to farmers. Therefore, this study was carried out to evaluate the growth performance and feed cost benefit of broiler chickens fed various plant protein sources in acha grain based diet. A total of 120, one day-old Abor acre broiler chicks were procured and assigned in a Completely Randomized Design to four dietary treatments of three replicates and ten chicks per replicate. The four diets comprise soybean meal (full fat), soybean cake, groundnut cake and cashew nut meal at 28% inclusion level each in an acha based diet. Data on growth parameters (Daily feed intake, Final Weight Gain, Total Weight Gain, Feed-to-gain ratio and mortality) were collected daily and weekly. The results showed that the birds fed diet 3 having soyabean meal as the main plant protein source with 2700 Kcal/kg ME gave the best growth performance. It is also important to note that, the growth performance of birds fed diet 4 which had 28% cashew nut (full fat) had the poorest feed-togain ratio. The findings from this study further showed that using cashew nut (T4) as plant protein source in poultry (broiler chicken) ration is rather too expensive and production of cashew nut may have to increase so as to bring down the cost of production of broiler chicken. There was significant difference (P<0.05) in all the variables of feed cost benefit analysis. It is concluded that soyabean, whether used as meal/cake or full-fat confirmed its superiority over groundnut cake and cashew nut meal in this study. It is therefore recommended that farmers or poultry feed producers should use acha based diet with either soyabean meal or full-fat soyabean Les sources d'énergie conventionnelles pour l'alimentation de la volaille sont rares, coûteuses et très concurrencées par l'homme et l'industrie au Nigéria, ce qui a résulté en un coût élevé des aliments et parfois, une mauvaise qualité des aliments vendus aux agriculteurs. Par conséquent, cette étude a été réalisée pour évaluer les performances de croissance et les avantages en termes de coûts d'alimentation des poulets de chair nourris avec diverses sources de protéines végétales dans un régime à base de céréales acha. Un total de 120 poussins de chair Abor acre d'un jour ont été achetés et assignés dans une conception complètement aléatoire à quatre traitements diététiques de trois répétitions et dix poussins par répétition. Les quatre régimes comprennent la farine de soja (pleine matière grasse), le tourteau de soja, le tourteau d'arachide et la farine de noix de cajou à un taux d'inclusion de 28% chacun dans un régime alimentaire classique. Les données sur les paramètres de croissance (ingestion journalière, gain de poids final, gain de poids total, rapport alimentation / gain et mortalité) ont été collectées quotidiennement et hebdomadairement. Les résultats ont montré que les oiseaux nourris avec le régime 3 contenant de la farine de soja comme principale source de protéines végétales avec 2700 Kcal / kg ME ont donné les meilleures performances de croissance. Il est également important de noter que les performances de croissance des oiseaux nourris avec un régime alimentaire 4 contenant 28% de noix de cajou (gras) présentaient le rapport alimentation / gain le plus faible. Les résultats de cette étude ont en outre montré que l'utilisation de la noix de cajou (T4) comme source de protéines végétales dans la ration de volaille (poulet à griller) est plutôt trop coûteuse et que la production de noix de cajou peut devoir augmenter afin de réduire le coût de production du poulet à griller. . Il y avait une différence significative (P <0,05) dans toutes les variables de l'analyse coûts-avantages des aliments. Il est conclu que le soja, qu'il soit utilisé comme farine / tourteau ou gras entier, a confirmé sa supériorité sur le tourteau d'arachide et la farine de noix de cajou dans cette étude. Il est donc recommandé que les agriculteurs ou les producteurs d'aliments pour volaille utilisent un régime à base d'acha avec du tourteau de soja ou du soja entier.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
29

Beringer, Paul M., Annie Wong-Beringer, and Jay P. Rho. "Predictive Performance of a Vancomycin–Aminoglycoside Population Model." Annals of Pharmacotherapy 32, no. 2 (February 1998): 176–81. http://dx.doi.org/10.1345/aph.17129.

Full text
Abstract:
OBJECTIVE: To evaluate the Wragge–Cooper method of predicting vancomycin serum concentrations utilizing knowledge of aminoglycoside pharmacokinetic parameters in general medicine and intensive care unit populations, and to develop a revised model if necessary. DESIGN: This study consists of two phases evaluating 50 adults receiving concurrent vancomycin and aminoglycoside therapy. Patients were identified by a retrospective review of medical records. Bayesian analysis of measured serum aminoglycoside and vancomycin concentrations was performed to determine the individualized pharmacokinetic parameters. Phase I of the study tested the predictive performance of a published model incorporating aminoglycoside elimination (Wragge–Cooper) in 25 patients (group 1), and a revised model was developed. Phase II determined the predictive performance of the revised model (revised) and its performance relative to the Wragge–Cooper model and a traditional model incorporating estimated creatinine clearance (traditional) in an additional 25 patients (group 2). SETTING: Two tertiary care university teaching hospitals. MAIN OUTCOME MEASURES: The predictive performance of the models was determined by comparing predicted with measured vancomycin serum concentrations. Bias and precision were evaluated by calculating the mean prediction error (ME) and mean absolute error (MAE), respectively. Linear regression was performed to determine relationships between parameters. RESULTS: The Wragge–Cooper model consistently underpredicts vancomycin serum concentrations in general medicine and intensive care unit populations (ME = −5.18, MAE = 6.63). Relative predictive performance analysis indicates no significant difference in bias or precision between the traditional and Wragge–Cooper models (ΔME 1.17, ΔMAE −0.80). Regression analysis of individualized aminoglycoside and vancomycin elimination derived from patients in group 1 reveals the following relationship: vancomycin k10 (1/h) = 0.081 + 1.037ke, amg, r = 0.73. The revised model is significantly less biased and more precise compared with the traditional model (ΔME −4.48; ΔMAE 1.22), and is significantly less biased (ΔME 4.29) but no more precise than the Wragge–Cooper model (ΔMAE −0.58), using patients from group 2. CONCLUSIONS: The revised model is an accurate method of predicting vancomycin serum concentrations in both general medicine and intensive care unit populations. Use of this model enables individualization of vancomycin dosage in patients receiving concurrent aminoglycoside therapy and minimizes vancomycin serum concentration monitoring. OBJETIVO: Evaluar el modelo Wragge-Cooper de predecir concentraciones séricas de vancomicina utilizando lo parámetros farmacocinéticos de aminoglucósidos determinados en pacientes internados en las salas de cuidado intensivos y medicina general. De acuerdo al resultado de las predicciones, se desarrollará un modelo revisado de ser necesario. DISEÑO: Este estudio consiste de dos fases, evaluando un 50 adultos recibiendo terapia concurrente de vancomicina y aminoglucósido. Los pacientes fueron identificados por una revisión retrospectiva de los expedientes médicos. Se hizo un análisis Bayesiano de las concentraciones séricas de vancomicina y aminoglucósido para determinar los parámetros farmacocinéticos individuales. La fase I del estudios era para examinar la ejecución predictiva del modelo publicado incorporando la eliminación del aminoglicósido (Wragge-Cooper) en 25 pacientes (grupo 1), y se desarrolló un modelo revisado, da fase II consistía en examinar la ejecución predictiva del modelo revisado y su ejecución comparada al modelo Wragge-Cooper y al modelo tradicional incorporando la depuración de creatinina estimada en 25 pacientes adicionales (grupo 2). ESCENARIO: Dos hospitales universitarios de cuidado terciario. MEDICIÓN DE RESULTADOS: La ejecución predictiva de los modelos fue determinada por la comparación entre los valores predecidos y los medidos de las concentraciones séricas de vancomicina. El sesgo y la precisión fueron evaluados a base del cálculo del error medio predecido (EM) y el error absoluto medio (EAM), respectivamente. Se hizo una regresión lineal para determinar la relación entre ambos parámetros. RESULTADOS: El modelo Wragge-Cooper consistentemente sub-predice las concentraciones séricas de vancomicina en las poblaciones estudiadas (EM = −5.18; EAM = 6.63). Un análisis de ejecución predictiva relativa indica que no existe diferencia significativa en sesgo o precisión entre el modelo tradicional y el de Wragge-Cooper (Δ EM1.17; ΔEAM −0.80). El analisis de regresión de las depuraciones de creatinina individualizadas de vancomicina y aminoglucósidos derivado de los pacientes del grupo 1, revela la siguiente relación: vancomicina K10 (1/h) = 0.081 + 1.037 (Kelamg), r = 0.73. El modelo revisado es significativamente menos sesgado y más preciso al compararse con el modelo tradicional (ΔEM −4.48; ΔEAM 1.22) y es significativamente menos sesgado (ΔEM 4.29) aunque no más preciso que el modelo Wragge-Cooper (ΔEAM −0.58), al examinar los resultados en los pacientes del grupo 2. CONCLUSIONES: El modelo revisado es un método certero de predecir las concentraciones séricas de vancomicina tanto en pacientes de cuidado intensivo así como los de medicina general. El uso de este modelo permite la individualización de la dosis de vancomicina en pacientes recibiendo terapia concurrente con aminoglucósido y disminuye la necesidad del seguimiento de las concentraciones séricas de vancomicina. OBJECTIF: Évaluer la méthode de Wragge-Cooper, une méthode permettant de prédire les concentrations sériques de vancomycine à partir des paramètres pharmacocinétiques des aminosides chez des patients de soins généraux et de soins intensifs. Réviser ce modèle, si nécessaire. DEVIS EXPÉRIMENTAL: Cette étude comportait deux phases et a évalué 50 malades adultes recevant un traitement concomitant de vancomycine et d'un aminoside. Une revue rétrospective des dossiers médicaux a permis d'identifier les sujets. Une analyse Bayésienne des concentrations sériques mesurées de vancomycine et d'aminosides a été effectuée afin de déterminer les paramètres pharmacocinétiques individualisés. La phase I de l'étude a évalué la performance prédictive du modèle de Wragge-Cooper chez 25 patients. Un modèle révisé a été développé au cours de cette phase. La phase II a évalué la performance prédictive du modèle révisé ainsi que sa performance comparativement au modèle de Wragge-Cooper et à un modèle traditionnel tenant compte de la clairance estimée à la créatinine chez 25 autres patients. LIEU DE l'ÉTUDE: Deux centres hospitaliers universitaires de soins tertiaires. MESURES DE L'EFFET: La performance prédictive des différents modèles a été déterminée en comparant les concentrations sériques prédites et mesurées de vancomycine. Les biais et la précision ont été évalués en calculant respectivement l'erreur moyenne de prédiction (EM) et l'erreur absolue moyenne (EAM). Une régression linéaire a été effectuée afin de déterminer les relations existant entre ces paramètres. RÉSULTATS: Le modèle de Wragge-Cooper sous-estime de façon constante les concentrations sériques de vancomycine des patients de soins généraux et de soins intensifs (EM = −5.18; EAM = 6.63). L'analyse de performance prédictive n'indique aucune différence significative en ce qui concerne les biais ou la précision entre les modèles traditionnel et de Wragge-Cooper (ΔEM 1.17; ΔEAM −0.80). L'analyse de régression des clairances individualisées d'aminoside et de vancomycine obtenue des patients du groupe 1 révèle la relation suivante: K10 vancomycine (1/h) = 0.081 + 1.037 (Kélaminoside), r = 0.73. Le modèle révisé est significativement moins biaisé et plus précis que le modèle traditionnel (ΔEM −4.48; ΔEAM 1.22), et significativement moins biaisé (ΔEM 4.29) mais pas plus précis que le modèle de Wragge-Cooper (ΔEAM −0.58) en utilisant les données obtenues des patients de la groupe 2. CONCLUSIONS: Le modèle révisé constitue une méthode précise permettant de prédire les concentrations sériques de vancomycine chez des patients de soins généraux et de soins intensifs. L'utilisation de ce modèle permet l'individualisation des doses de vancomycine chez les patients recevant un traitement concomitant d'aminoside et réduit le monitorage des concentrations sériques de vancomycine.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
30

Udeh, F. U., V. C. Udeh, and P. Chukwudi. "Serum biochemistry profile and liver function indices of broiler chickens served dietary inclusion of probiotics (Saccharomyces cerevisiae) and enzyme." Nigerian Journal of Animal Production 47, no. 6 (February 28, 2021): 120–28. http://dx.doi.org/10.51791/njap.v47i6.2917.

Full text
Abstract:
As the use of antibiotics as growth promoters have been banned in different countries, researchers have been working hard to find alternatives to antibiotics, and also come up with other substances that can promote growth, health and productivity in broiler chickens. The study was conducted to evaluate the serum biochemistry of broiler chickens served dietary inclusion of probiotics (Saccharomyces cereviasae) and enzyme. One hundred and twenty, one day-old broiler chicks Ross strain were used for the study. The birds were randomly allotted to four dietary treatments. Each treatment contained 30 birds replicated three times to contain 10 birds per replicate in a completely randomized design experiment. The four dietary treatments were T1 Control (no probiotics and no enzyme), T2 (both probiotics and enzyme), T3 (Probiotics only) and T4 (Enzyme only). The probiotics and enzyme was included at 0.8% and 0.02%, respectively. The birds were given feed and water ad-libitum. The experiment lasted for eight weeks. At the end of the experimental period, three birds were randomly chosen from each replicate for serum biochemistry profiling and liver function test. The results showed that inclusion of probiotics and enzyme had significant effect (p<0.05) on the serum biochemistry profile and liver function indices. Low density lipoprotein was reduced from 3.83±0.60g/l in the control group to 2.18±0.12g/l in T2 (Probiotic and Enzyme) group. Lymphocytes values ranged from 26.00% to 38.00% in the treated groups, while the control had 45.67%. The dietary inclusion of probiotics and enzyme reduced total cholesterol from 5.07g/l to 4.22g/l and low density lipoprotein from 3.83g/l to 2.18g/l in the (probiotics and enzyme) treated group and also improved liver function indices of the broiler chickens. Aspartate aminotransferase, Alanine aminotransferase, Alkaline phosphatase and total bilirubin had range values of 114.67 to 150.67 µl, (21.00 to 28.67 µl, 10.33 to 17.00 µl and 1.30 to 1.47mg/dl, respectively. It was therefore, concluded that combination of probiotics and enzyme should be included in broiler diets for immunity improvement, good liver function and reduction in cholesterol levels. Depuis l'interdit de l'utilisation d'antibiotiques comme stimulateur de croissance dans différents pays, les chercheurs ont travaillé dur pour trouver des alternatives aux antibiotiques, ainsi que d'autres substances susceptibles de favoriser la croissance, la santé et la productivité des poulets de chair. L'étude a été menée pour évaluer la biochimie sérique des poulets de chair a servi d'inclusion alimentaire de probiotiques (Saccharomyces cerevisiae) et d'enzymes. Des poussins de chair Ross de cent vingt et un jours ont été utilisés pour l'étude. Les oiseaux ont été attribués au hasard à quatre traitements diététiques. Chaque traitement contenait 30 oiseaux répliqués trois fois pour contenir 10 oiseaux par réplica dans une expérience de conception complètement aléatoire. Les quatre traitements diététiques étaient le contrôle T1 (sans probiotiques et sans enzyme), T2 (probiotiques et enzyme), T3 (probiotiques uniquement) et T4 (enzyme uniquement). Les probiotiques et l'enzyme ont été inclus à 0,8% et 0,02%, respectivement. Les oiseaux ont reçu de la nourriture et de l'eau ad-libitum. L'expérience a duré huit semaines. À la fin de la période expérimentale, trois oiseaux ont été choisis au hasard dans chaque réplique pour le profilage de la biochimie sérique et le test de la fonction hépatique. Les résultats ont montré que l'inclusion de probiotiques et d'enzymes avait un effet significatif (p <0,05) sur le profil biochimique sérique et les indices de la fonction hépatique. Les lipoprotéines de basse densité ont été réduites de 3,83 ± 0,60 g / l dans le groupe témoin à 2,18 ± 0,12 g / l dans le groupe T2 (probiotique et enzyme). Les valeurs des lymphocytes variaient de 26,00% à 38,00% dans les groupes traités, tandis que le témoin en avait 45,67%. L'inclusion alimentaire de probiotiques et d'enzymes a réduit le cholestérol total de 5,07 g / l à 4,22 g / l et les lipoprotéines de basse densité de 3,83 g / l à 2,18 g / l dans le groupe traité (probiotiques et enzyme) et a également amélioré les indices de la fonction hépatique des poulets de chair. L'aspartate aminotransférase, l'alanine aminotransférase, la phosphatase alcaline et la bilirubine totale avaient des valeurs comprises entre 114,67 et 150,67 µl, (21,00 à 28,67 µl, 10,33 à 17,00 µl et 1,30 à 1,47 mg / dl, respectivement. Il a donc été conclu que l'association de probiotiques et d'enzyme doivent être inclus dans les régimes alimentaires pour poulets de chair pour l'amélioration de l'immunité, la bonne fonction hépatique et la réduction du taux de cholestérol.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
31

Malik, A. A., Y. S. Kudu, and A. J. Mohammed. "Growth performance, nutrients digestibility and economy of feed conversion of broiler chickens fed diets containing cowpea milling waste and plantain peel meal mixture." Nigerian Journal of Animal Production 47, no. 6 (February 28, 2021): 82–90. http://dx.doi.org/10.51791/njap.v47i6.2879.

Full text
Abstract:
A total of 144, one-day-old Arbor Acre chicks were used to investigate the effect of feeding diets containing cowpea milling waste and plantain peel meal mixture (CMWPPM) on the growth performance, nutrients digestibility and economy of feed conversion of broiler chickens. The birds were randomly allotted to four dietary treatments in a completely randomized design model, and consisted of 0, 10, 20 and 30 % dietary inclusion levels of CMWPPM. Each treatment was replicated three times with 12 chicks per replicate, making a total of 36 chicks per treatment. The experiment lasted for seven weeks. Nutrients digestibility studies were carried out at the 3rd and 7th week of the experiment using speciallydesigned metabolism cages. Results showed that at the starter phase, birds on CMWPPM 0% had significantly (P<0.05) higher feed intake, while birds on CMMPPM 20 % had significantly (P<0.05) lower feed intake than birds on the other treatments. The cost of feed and total cost of feed intake were significantly (P<0.05) higher for CMWPPM 30 % and significantly lower for CMWPPM 20 % than for the other treatments; while feed cost per kg weight gain had no significant difference across the treatments. At the finisher phase, there were no significant differences in all the growth performance parameters measured across the treatment groups. However, total cost of feed intake was significantly (P<0.05) higher for CMWPPM 10 % and significantly (P<0.05) lower for CMWPPM 20 %. The feed cost per kg weight gain was significantly (P<0.05) higher for CMWPPM 10 % and significantly (P<0.05) lower for CMWPPM 20 % and 30 % diets. Results of nutrients digestibility at the starter phase show that though dry matter, crude protein, crude fibre and nitrogen free extract digestibility were significantly (P<0.05) different across the treatments, there were no significant (P>0.05) difference in the overall total digestible nutrient across the diets. For the finisher phase, as the level of CMWPPM increased in the diets, the CP, CF, ash, lipid, NFE and TDN decreased across the treatments Therefore, it is concluded that the inclusion level of CMWPPM in the diet of broiler chickens should not exceed 20 % for optimum economy of feed conversion at the finisher phase; whereas birds can be fed diets containing 30 % dietary inclusion level of CMWPPM with good economy of feed conversion at the starter phase. Un total de 144 poussins de 'Arbor Acre' âgés d'un jour a été utilisés pour étudier l'effet des régimes alimentaires contenant des déchets de 'cowpea' et du mélange de repas defarine d'écorce de 'plantain'. (Le 'CMWPPM') sur les performances de croissance, la digestibilité des nutriments et l'économie de la conversion alimentaire des poulets de chair. Les oiseaux ont été attribués au hasard à quatre traitements diététiques dans un modèle de conception complètement aléatoire, et consistaient en des niveaux d'inclusion alimentaire de 0, 10, 20 et 30% de 'CMWPPM'. Chaque traitement a été répété trois fois avec 12 poussins par répétition, soit un total de 36 poussins par traitement. L'expérience a duré sept semaines. Des études de digestibilité des nutriments ont été réalisées à la 3ème et 7ème semaine de l'expérience en utilisant des cages de métabolisme spécialement conçues. Les résultats ont montré qu'à la phase de démarrage, les oiseaux sous 'CMWPPM' 0% avaient une ingestion alimentaire significativement (P <0,05) plus élevée, tandis que les oiseaux sous 'CMMPPM' 20% avaient une ingestion alimentaire significativement (P <0,05) inférieure à celle des oiseaux sur les autres traitements. Le coût de l'alimentation et le coût total de la prise alimentaire étaient significativement (P <0,05) plus élevés pour CMWPPM 30% et significativement plus faibles pour CMWPPM 20% que pour les autres traitements ; tandis que le coût de l'alimentation par kg de gain de poids n'avait pas de différence significative entre les traitements. Lors de la phase de finition, il n'y avait pas de différences significatives dans tous les paramètres de performance de croissance mesurés dans les groupes de traitement. Cependant, le coût total de l'ingestion alimentaire était significativement (P <0,05) plus élevé pour CMWPPM 10% et significativement (P <0,05) inférieur pour CMWPPM 20%. Le coût de l'alimentation par kg de gain de poids était significativement (P <0,05) plus élevé pour le CMWPPM 10% et significativement (P <0,05) inférieur pour les régimes CMWPPM 20% et 30%. Les résultats de la digestibilité des nutriments à la phase de démarrage montrent que bien que la digestibilité de la matière sèche, des protéines brutes, des fibres brutes et de l'extrait sans azote soient significativement différentes (P <0,05) d'un traitement à l'autre, il n'y avait pas de différence significative (P> 0,05) dans le total de nutriments digestibles à travers les régimes. Pour la phase de finition, au fur et à mesure que le niveau de 'CMWPPM' augmentait dans les régimes alimentaires, le 'CP', les 'FC', les cendres, les lipides, l'NFE et le TDN diminuaient au fil des traitements. Par conséquent, il est conclu que le niveau d'inclusion de 'CMWPPM' dans l'alimentation des poulets de chair dépasse 20% pour une économie optimale de la conversion des aliments lors de la phase de finition ; tandis que les oiseaux peuvent être nourris avec des aliments contenant 30% de taux d'inclusion alimentaire de 'CMWPPM' avec une bonne économie de conversion alimentaire lors de la phase de démarrage.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
32

Abdurrahaman, S. L., H. U. Muhammad, K. Mustaph,, A. I. Danyaya, and I. R. Muhammad. "Nutritional potential and utilization of processed Roselle (Hibiscus sabdariffa L.) seed meal by grazing Red Sokoto bucks in Semi-Arid Nigeria." Nigerian Journal of Animal Production 48, no. 1 (February 28, 2021): 185–96. http://dx.doi.org/10.51791/njap.v48i1.2880.

Full text
Abstract:
Two studies were conducted to explore the utilization of rosolle seed meal (RSM) as a feedstuff in small ruminant feed. In study one, the effect of processing methods on the proximate compositions, mineral contents and anti-nutritional factors of roselle seed were evaluated. Four different processing methods were evaluated as treatments, T1 = was control (untreated roselle seed), T2 = fermented roselle seed, T3 = hot water treated roselle seed, and T4 = lye water treated roselle seed. The prepared samples were subjected to laboratory analysis. In the second study, feeding trial was conducted to assess the performance of grazing red Sokoto bucks supplemented with diets containing processed roselle seed meals. Four experimental diets were formulated using wheat offal, sorghum husk, rice husk, salt, bone meal and processed RSM (T1= Untreated RSM; T2 = Fermented RSM; T3 = Hot water treated RSM and T4 = Lye water treated RSM) as treatments. The bucks were supplemented the diets for 84 days, after six hours grazing in a 50 hectares' rangeland daily. Sixteen red sokoto bucks, four bucks per treatment with average weight of 11.69±0.32kg were used in a completely randomized design, water was provided ad libitum. Data were generated on feed intake, weekly weight changes and feed conversion ratio. Results obtained in study one indicated that processing methods had no significant (P>0.05) effect on the proximate compositions of resolle seed except on ether extract and dry matter contents. The mineral compositions of the roselle seed obtained showed that there were significant (P<0.05) differences in the values of Potassium (K), Sodium (Na) and Copper (Cu). Lye water treated roselle seed (T4) was statistically superior to others in terms of K and Na, while fermented roselle seed (T2) was statistically superior in Cu. The result obtained in the analysis of anti- nutritional factors revealed that all the parameters were significantly (p<0.05) different. The values of tannin, saponin, Pytate, cyanide and oxalate ranged from 0.38-0.87mg/g, 13.21- 22.57mg/g, 33.13-50.79mg/g, 6.51-10.34mg/g and 2.12-4.36mg/g respectively. Results from the second study showed that there was significant (P<0.05) difference in the mean values of total weight gain, average feed intake and total feed intake. In conclusion, processing methods substantially reduced the effect of anti-nutritional factors in roselle seed which can serve as a good source of feedstuff for small ruminant production. Also, supplementation of roselle seed meal can significantly improve the performance of goats without any detrimental effect. Deux études ont été menées pour explorer l'utilisation de la farine de graines de rosolle (le 'RSM') comme aliment dans l'alimentation des petits ruminants. Dans la première étude, l'effet des méthodes de traitement sur les compositions immédiates, les teneurs en minéraux et les facteurs anti-nutritionnels de la graine de roselle ont été évalués. Quatre méthodes de traitement différentes ont été évaluées comme traitements, T1 = était témoin (graine de roselle non traitée), T2 = graine de roselle fermentée, T3 = graine de roselle traitée à l'eau chaude et T4 = graine de roselle traitée à l'eau de lessive. Les échantillons préparés ont été soumis à une analyse en laboratoire. Dans la deuxième étude, un essai d'alimentation a été mené pour évaluer les performances des mâles Sokoto rouges au pâturage complétés par des régimes contenant des farines de graines de roselle transformées. Quatre régimes expérimentaux ont été formulés en utilisant des abats de blé, des balles de sorgho, des balles de riz, du sel, de la farine d'os et du 'RSM' transformé (T1 = le 'RSM' non traité ; T2 = le 'RSM' fermenté ; T3 = le 'RSM' traité à l'eau chaude et T4 = le 'RSM' traité à l'eau de lessive) comme traitements. Les mâles ont été nourris pendant 84 jours, après six heures de pâturage quotidien dans un pâturage de 50 hectares. Seize mâles sokoto rouges, quatre mâles par traitement avec un poids moyen de 11,69 ± 0,32 kg ont été utilisés dans une conception complètement aléatoire, de l'eau a été fournie ad libitum. Des données ont été générées sur la consommation alimentaire, les changements de poids hebdomadaires et le taux de conversion alimentaire. Les résultats obtenus dans la première étude ont indiqué que les méthodes de traitement n'avaient pas d'effet significatif (P> 0,05) sur les compositions proches de graines de résolle, sauf sur l'extrait d'éther et la teneur en matière sèche. Les compositions minérales de la graine de roselle obtenues ont montré qu'il y avait des différences significatives (P <0,05) dans les valeurs de Potassium (K), Sodium (Na) et Cuivre (Cu). La graine de roselle (T4) traitée à l'eau de lessive était statistiquement supérieure aux autres en termes de K et de Na, tandis que la graine de roselle fermentée (T2) était statistiquement supérieure en Cu. Le résultat obtenu dans l'analyse des facteurs anti- nutritionnels a révélé que tous les paramètres étaient significativement différents (p <0,05). Les valeurs de tanin, saponine, pytate, cyanure et oxalate variaient respectivement de 0,38 à 0,87 mg / g, 13,21 à 22,57 mg / g, 33,13 à 50,79 mg / g, 6,51 à 10,34 mg / g et 2,12 à 4,36 mg /g. Les résultats de la deuxième étude ont montré qu'il y avait une différence significative (P<0,05) dans les valeurs moyennes du gain de poids total, de la prise alimentaire moyenne et de la prise alimentaire totale. En conclusion, les méthodes de transformation ont considérablement réduit l'effet des facteurs anti-nutritionnels dans les graines de roselle qui peuvent servir de bonne source d'alimentation pour la production de petits ruminants. En outre, la supplémentation en farine de graines de roselle peut améliorer considérablement les performances des chèvres sans aucun effet néfaste.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
33

Antonov, Karolina IM, and Dag GL Isacson. "Prescription and Nonprescription Analgesic Use in Sweden." Annals of Pharmacotherapy 32, no. 4 (April 1998): 485–94. http://dx.doi.org/10.1345/aph.16409.

Full text
Abstract:
OBJECTIVE: To analyze patterns of prescription and nonprescription analgesic use in the general Swedish population, in association with predisposing factors, enabling factors, need, and health behavior. DESIGN: Cross-sectional interview survey. SETTING: The Swedish Surveys of Living Conditions for the 2-year period 1988–1989. PARTICIPANTS: A probability sample of all inhabitants of Sweden aged 18–84 years (n = 11 996). MAIN OUTCOME MEASURES: Prescription and nonprescription analgesic use during a 2-week period. RESULTS: Women reported use of analgesics both with and without prescriptions to a greater extent than did men. Among women, 12.2% reported prescription analgesic use and 30.4% reported nonprescription analgesic use. The corresponding proportions among men were 7.2% and 20.0%, respectively. In the descriptive analyses, prescription analgesic use was most common among persons aged 45 years and older, while use of nonprescription analgesics was most common in people aged 18–44 years. The polychotomous logistic regression analyses showed that headache and musculoskeletal pain were strongly associated with prescription analgesic use to a similar extent among men and women. Headache was associated with nonprescription analgesic use among men and women, but a gender difference was found in the association between musculoskeletal pain and nonprescription analgesic use. Women with musculoskeletal pain used nonprescription analgesics to a greater extent than did men with musculoskeletal pain. Poor health — Measured as self-perceived health status and physical function — And high use of health care were related only to prescription analgesic use. Smoking and being overweight were associated with prescription analgesic use among men and with nonprescription analgesic use among women; alcohol consumption was associated with both types of analgesic use only among women. CONCLUSIONS: This study shows that men and women differ in their choice between prescription and nonprescription analgesics and that the choice between prescription and nonprescription analgesics is influenced by an individual's pain, self-perceived health, and lifestyle. OBJETIVO: Analizar los patrones del uso de los analgésicos que requieren y los que no requieren prescripción en la población general sueca y su asociación con factores que predisponen y facilitan el uso de analgésicos, la necesidad de uso, y las conductas apropiadas de salud. Se prestó interés en determinar diferencias de sexo en los patrones del uso de analgésicos. DISEÑO: Encuesta transversal mediante el uso de entrevista. ESCENARIO: La Encuesta Sueca para Condiciones de Vida para los 2 años del período 1988–1989. Esta es una encuesta anual enfocada a cuatro aspectos de condiciones de vida: empleo, cuidado de salud y salud pública, ambiente físico, y relaciones sociales. Formaron parte del cuestionario preguntas sobre uso de medicamentos hasta 1988–1989. PARTICIPANTES: Una muestra de probabilidad de todos los habitantes de Suecia entre las edades de 18–84 años (n = 11 996). MEDICIÓN DE RESULTADOS: El uso de analgésicos que requieren y no requieren prescripción durante un período de 2 semanas. RESULTADOS: Las mujeres informaron un mayor uso de ambos tipos de analgésicos que los hombres. Entre las mujeres, el 12.2% informó el uso de analgésicos que requieren prescripción y el 30.4% informó el uso de analgésicos que no requieren prescripción. En hombres, el 7.2% usó analgésicos que requieren prescripción y el 20.0% usó analgésicos que no requieren prescripción. En el análisis descriptivo se encontró que el uso de analgésicos que requieren prescripción era más común en personas mayores de 45 años mientras que las personas entre 18–44 años utilizaron más los analgésicos que no requieren prescripción. El análisis de regresión logística demostró que el dolor de cabeza y el dolor musculoesqueletal estaban fuertemente asociados al uso de analgésicos tanto en hombres como en mujeres. En hombres y mujeres el dolor de cabeza se asoció al uso de analgésicos que no requieren prescripción. Para dolor musculoesqueletal hubo diferencias entre los sexos y el uso de analgésicos que no requieren prescripción. Las mujeres utilizaron más analgésicos que no requieren prescripción para el dolor musculoesqueletal que los hombres. Salud pobre, medida mediante la autopercepción del estado de salud y de la función fisica, y una utilización alta de los servicios de salud eran los únicos factores asociados al uso de analgésicos que requieren prescripción. Fumar y estar sobre peso se asociaba al uso de analgésicos que requieren prescripción en hombres y al uso de analgésicos que no requieren prescripción en mujeres. El consumo de alcohol se asociaba al uso de ambos tipos de analgésicos pero sólo en mujeres. CONCLUSIONES: Este estudio demuestra que existe una diferencia entre hombres y mujeres en su selección de analgésicos. La selección entre analgésicos que requieren y no requieren prescripción está influenciada por el tipo de dolor, la autopercepción del estado de salud, y el estilo de vida. OBJECTIF: Analyser les habitudes d'utilisation des analgésiques prescrits ou non au sein d'une population Suédoise et les corréler avec certains facteurs prédisposants, les besoins et les comportements reliés à la santé. DEVIS EXPÉRIMENTAL: Enquête à l'aide d'entrevues. LIEU DE l'ÉTUDE: L'enquête Suédoise sur les conditions de vie pour la période 1988–1989. PARTICIPANTS: Un échantillon probabiliste de tous les habitants de Suède âgés de 18–84 ans (n = 11 996). MESURES DE L'EFFET: L'utilisation d'analgésiques prescrits ou non durant la période d'enquête. RÉSULTATS: Les femmes rapportent une plus grande utilisation d'analgésiques prescrits ou non. Ainsi, 12.2% des femmes disent avoir utilisé des analgésiques prescrits, alors que la proportion est de 30.4% pour les analgésiques non-prescrits. Les proportions correspondantes pour les hommes sont de 7.2 et 20.0%. L'utilisation d'analgésiques prescrits est plus fréquente chez les individus âgés de 45 ans et plus, alors que les analgésiques non-prescrits sont plus fréquemment utilisés par les 18–44 ans. L'analyse de régression logistique multivariée permet d'associer les maux de tête et les douleurs musculosquelettiques à l'utilisation d'analgésiques prescrits et ceci, autant chez l'homme que chez la femme. Les maux de tête sont aussi associés à l'utilisation d'analgésiques non-prescrits autant chez l'homme que chez la femme. Cependant, il existe une différence entre les genres pour ce qui est de l'association douleurs musculosquelettiques et analgésiques non-prescrits. Les femmes utilisent les analgésiques non-prescrits pour les douleurs musculosquelettiques en plus grande proportion que les hommes. Un état de santé médiocre — Mesuré par un questionnaire sur l'état de santé et la fonction physique — Et une utilisation importante des ressources de santé sont reliés à la consommation d'analgésiques prescrits seulement. Un excès de poids, de même que le fait de fumer sont associés à l'utilisation d'analgésiques prescrits chez l'homme et l'utilisation d'analgésiques non-prescrits chez la femme. La consommation d'alcool est associee à l'utilisation des deux types d'analgésiques chez la femme seulement. CONCLUSIONS: Cette étude démontre que les hommes et les femmes n'utilisent pas de la même façon les analgésiques prescrits et les analgésiques non-prescrits. De plus, le choix entre les analgésiques prescrits et les analgésiques non-prescrits est aussi influencé par la douleur à soulager, l'état de santé perçu, et les habitudes de vie.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
34

Dembele, Simon Pierre, Ladjel Bellatreche, Carlos Ordonez, Nabil Gmati, Mathieu Roche, Tri Nguyen-Huu, and Laurent Debreu. "Big Steps Towards Query Eco-Processing - Thinking Smart." Revue Africaine de la Recherche en Informatique et Mathématiques Appliquées Volume 34 - 2020 - Special... (March 30, 2021). http://dx.doi.org/10.46298/arima.6767.

Full text
Abstract:
Soumission à Episciences International audience Computers and electronic machines in businesses consume a significant amount of electricity, releasing carbon dioxide (CO2), which contributes to greenhouse gas emissions. Energy efficiency is a pressing concern in IT systems, ranging from mobile devices to large servers in data centers, in order to be more environmentally responsible. In order to meet the growing demands in the awareness of excessive energy consumption, many initiatives have been launched on energy efficiency for big data processing covering electronic components, software and applications. Query optimizers are one of the most power consuming components of a DBMS. They can be modified to take into account the energetical cost of query plans by using energy-based cost models with the aim of reducing the power consumption of computer systems. In this paper, we study, describe and evaluate the design of three energy cost models whose values of energy sensitive parameters are determined using the Nonlinear Regression and the Random Forests techniques. To this end, we study in depth the operating principle of the selected DBMS and present an analysis comparing the performance time and energy consumption of typical queries in the TPC benchmark. We perform extensive experiments on a physical testbed based on PostreSQL, MontetDB and Hyrise systems using workloads generatedusing our chosen benchmark to validate our proposal. Les ordinateurs et les machines électroniques des entreprises consomment une quantité importante d’électricité, libérant ainsi du dioxyde de carbone (CO2), qui contribue aux émissions de gaz à effet de serre. L’efficacité énergétique est une préoccupation urgente dans les systèmesinformatiques, partant des équipements mobiles aux grands serveurs dans les centres de données, afin d’être plus respectueux envers l’environnement. Afin de répondre aux exigences croissantes en matière de sensibilisation à l’utilisation excessive de l’énergie, de nombreuses initiatives ont été lancées sur l’efficacité énergétique pour le traitement des données massives couvrant les composantsélectroniques, les logiciels et les applications. Les optimiseurs de requêtes sont l’un des composants les plus énergivores d’un SGBD. Ils peuvent être modifiés pour prendre en compte le coût énergétique des plans des requêtes à l’aide des modèles de coût énergétiques intégrés dans l’optimiseur dans le but de réduire la consommation électrique des systèmes informatiques. Dans cet article, nousétudions, décrivons et évaluons la conception de trois modèles de coût énergétique dont les valeurs des paramètres sensibles à l’énergie sont définis en utilisant la technique de la Régression non linéaire et la technique des forêts aléatoires. Pour ce fait, nous menons une étude approfondie du principe de fonctionnement des SGBD choisis et présentons une analyse des performances en termes de temps et énergie sur des requêtes typiques du benchmarks TPC-H. Nous effectuons des expériences approfondies basées sur les systèmes PostgreSQL, MonetDB et Hyrise en utilisant un jeu de données généré à partir du benchmarks TPC-H afin de valider nos propositions.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
35

Dassou, Corneille, Espérance Zossou, Alidou Assouma Imorou, Simplice Vodouhe, and Rigobert C. Tossou. "Plateforme d'innovations technologiques et organisationnelles : Leçons apprises de l'étuvage du riz à Malanville (Bénin)." European Scientific Journal ESJ 17, no. 24 (July 31, 2021). http://dx.doi.org/10.19044/esj.2021.v17n24p71.

Full text
Abstract:
La plateforme d’innovation (PI) est une approche multi-acteurs pour des solutions aux problèmes complexes. Elle est d’actualité en Afrique Subsaharienne confrontée à de nombreux défis agricoles. Cette étude utilise une perspective systémique pour comprendre le processus de génération et de diffusion d’innovation relative à la post-récolte du riz local au Bénin. La collecte des données quantitatives et qualitatives a été faite avec des questionnaire et guides d’entretien auprès de 300 femmes étuveuses de riz, membres de la PI à Malanville, et sélectionnées de façon aléatoire et stratifiée. Les tests t de Student et de Wilcoxon et le modèle de régression binomiale Logit ont été utilisés pour analyser les données. Les résultats montrent que l’introduction de la technologie améliorée d’étuvage de riz dans la PI a servi de catalyseur pour le développement d’un espace d’apprentissage et de changement caractérisé par : (i) la génération d’innovations technologiques ; (ii) l’organisation en groupements pour l’amélioration des pratiques et l’accès au micro-crédit et aux sources formelles d’apprentissage ; et (iii) la diffusion des innovations générées au sein de la PI. Cette étude confirme que les approches multi-acteurs favorisent l’apprentissage individuel et social, l'expérimentation et la modification des innovations, et le renforcement du capital social pour un développement agricole inclusif et durable.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
36

Duffett, Mark, Karen Choong, Jennifer Foster, Elaine Gilfoyle, Jacques Lacroix, and Deborah J. Cook. "Need for a Randomized Controlled Trial of Stress Ulcer Prophylaxis in Critically Ill Children: A Canadian Survey." Canadian Journal of Hospital Pharmacy 70, no. 4 (August 31, 2017). http://dx.doi.org/10.4212/cjhp.v70i4.1679.

Full text
Abstract:
<p><strong>ABSTRACT</strong></p><p><strong>Background:</strong> Stress ulcer prophylaxis is commonly used in pediatric critical care, to prevent upper gastrointestinal bleeding. The most frequently used agents are histamine-2 receptor antagonists (H2RAs) and proton pump inhibitors (PPIs). The risk–benefit ratio for stress ulcer prophylaxis is uncertain, because data from randomized clinical trials (RCTs) on the effectiveness and harms of prophylaxis in children are limited.</p><p><strong>Objective:</strong> To describe the views of Canadian pediatric intensivists about a future RCT of stress ulcer prophylaxis.</p><p><strong>Methods:</strong> We conducted an online survey of Canadian pediatric critical care physicians. We e-mailed information about the study and a link to a 10-item survey to 111 potential respondents, with 2 reminders for nonrespondents. We assessed the relationship between respondents’ characteristics and their views about the need for and potential participation in a trial using logistic regression and assessed regional differences using the 2 test.</p><p><strong>Results:</strong> The 68 physicians who replied (61% of potential respondents) had a median of 12 (interquartile range 5–20) years of experience. Fortyfour (65%) of the respondents stated that a large, rigorous RCT of stress ulcer prophylaxis in children is needed, and 94% (62 of 66) indicated that it should include a placebo group. The 3 most common designs suggested were a 3-arm trial comparing PPI, H2RA, and placebo (56% [37 of 66 respondents to this question]) and 2-arm trials comparing PPI with placebo (15% [n = 10]) and H2RA with placebo (8% [n = 5]). The 5 patient groups that respondents most commonly stated should be excluded (because they should not receive placebo) were children receiving acid suppression at home (66% [42 of 64 respondents to this question]) or corticosteroids (59% [n = 38]), those with severe coagulopathy or receiving extracorporeal membrane oxygenation (both 36% [n = 23]), and those with burns (31% [n = 20]). Most respondents indicated a willingness to participate in an RCT (64% [42 of 66 respondents to this question]), whereas some (29% [n = 19]) indicated that participation would depend on trial design or funding; only 8% (n = 5) were disinclined to participate.</p><p><strong>Conclusions:</strong> There is considerable interest in a placebo-controlled RCT of stress ulcer prophylaxis among pediatric critical care physicians in Canada, but consensus on key elements of the trial design is needed.</p><p><strong>RÉSUMÉ</strong></p><p><strong>Contexte :</strong> La prophylaxie de l’ulcère de stress est fréquemment employée en soins intensifs pédiatriques afin de prévenir les saignements du tractus gastro-intestinal supérieur. Les agents les plus souvent employés sont les antagonistes des récepteurs H2 de l’histamine (anti-H2) et les inhibiteurs de la pompe à protons (IPP). Le rapport bénéfice-risque pour la prophylaxie de l’ulcère de stress est incertain, car les données provenant d’essais cliniques à répartition aléatoire (ECRA) sur l’efficacité et les dangers de la prophylaxie chez l’enfant sont peu nombreuses.</p><p><strong>Objectif :</strong> Décrire les points de vue des pédiatres intensivistes canadiens à propos d’un futur ECRA sur la prophylaxie de l’ulcère de stress.</p><p><strong>Méthodes :</strong> Nous avons réalisé un sondage en ligne auprès de médecins canadiens en soins intensifs pédiatriques. Nous avons envoyé par courriel de l’information sur l’étude, dont un lien menant au sondage en dix points, à 111 répondants potentiels et deux rappels à ceux n’ayant pas répondu d’emblée. Nous avons évalué, au moyen d’un modèle de régression logistique, les points de vue des répondants à propos de la nécessité d’un essai et de leur participation potentielle à celui-ci en fonction de leurs caractéristiques individuelles et, à l’aide d’un test de 2, les différences régionales.</p><p><strong>Résultats :</strong> Les 68 médecins (61 % des répondants potentiels) qui ont répondu avaient une médiane de 12 (écart interquartile de 5 à 20) années d’expérience. Quarante-quatre (65 %) des répondants indiquaient qu’il serait nécessaire de procéder à un important et rigoureux ECRA sur la prophylaxie de l’ulcère de stress chez l’enfant et 94 % (62 des 66 répondants) indiquaient que l’étude devrait comprendre un groupe placebo. Les trois plans expérimentaux les plus souvent suggérés étaient : un essai à trois groupes comparant les IPP, les anti-H2 et le placebo (56 % [37 des 66 répondants à cette question]), un essai à deux groupes comparant les IPP au placebo (15 % [n = 10]) et un essai à deux groupes comparant les anti-H2 au placebo (8 % [n = 5]). Les cinq groupes de patients que les répondants indiquaient le plus souvent comme ceux devant être exclus (parce qu’ils ne devraient pas recevoir de placebo) étaient : les enfants recevant un traitement de suppression de la sécrétion d’acide à la maison (66% [42 des 64 répondants à cette question]), ceux traités à l’aide de corticoïdes (59 % [n = 38]), ceux atteints d’une coagulopathie grave ou ceux traités par oxygénation extracorporelle sur oxygénateur à membrane (36 % chacun [n = 23]) et ceux souffrant de brûlures (31% [n = 20]). La plupart des répondants ont indiqué être prêts à participer à un ECRA (64% [42 des 66 répondants à cette question]), alors que certains (29 % [n = 19]) ont indiqué que leur participation dépendrait du plan de l’étude ou de son financement; seulement 8% (n = 5) n’étaient pas enclins à participer.</p><p><strong>Conclusions :</strong> On constate parmi les médecins canadiens en soins intensifs pédiatriques un intérêt marqué pour la tenue d’un ECRA comparatif contre placebo sur la prophylaxie de l’ulcère de stress, mais il est d’abord nécessaire d’obtenir un consensus sur les éléments clés du plan expérimental.</p>
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
37

Massatti, Richard R., Sanford Starr, Stacey Frohnapfel-Hasson, and Nick Martt. "A Baseline Study of Past-Year Problem Gambling Prevalence Among Ohioans." Journal of Gambling Issues, no. 34 (August 1, 2017). http://dx.doi.org/10.4309/jgi.2016.34.3.

Full text
Abstract:
Historically, the scope of legalized gambling was limited in Ohio, but everything changed when a new constitutional amendment allowed four casinos to open. To better understand the impact of gambling expansion, a household survey was commissioned to determine the baseline estimate of problem gambling behaviours in the state before casinos opened. Participants were selected through multi-stage probability sampling, with over 3,500 respondents completing valid surveys. Nearly 60% of Ohioans gambled in the past year, but the statewide prevalence of problem gambling was relatively low; only 1.4% of persons scored high enough on the Problem Gambling Severity Index to be classified as a potential problem gambler (score >3). Regional estimates of problem gambling were highest for Franklin and Hamilton counties (both 5.0%) and lowest for Lucas and Cuyahoga counties (3.2% and 2.1%, respectively). Exploratory logistic regression modelling found that race, employment, education, family history of problem gambling, and feelings of depression increased the odds of being a problem gambler. Results will inform the discussion about current gambling problems and enable policy makers to design prevention strategies.La présente étude portait sur la relation entre le prix des billets de loterie instantanée (à gratter) et la « récupération des pertes » dans un seul épisode de jeu. Pendant plusieurs mois, chaque fois qu’un billet de loterie instantanée était acheté (N = 1081), les commis de dépanneur consignaient le sexe des joueurs et le prix des billets de loterie instantanée, et indiquaient si le consommateur avait acheté un autre billet avant de quitter les lieux. L’analyse de régression logistique a montré une corrélation importante entre le prix des billets et le rachat (rapport de cotes = 0,842, p < 0,0001), ce qui suggère que la récupération au cours d’un même épisode de jeu est courante pour les billets de loterie instantanée à plus bas prix et que de plus faibles coûts ne réduisent pas nécessairement les risques.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
38

Massatti, Richard R., Sanford Starr, Stacey Frohnapfel-Hasson, and Nick Martt. "A Baseline Study of Past-Year Problem Gambling Prevalence Among Ohioans." Journal of Gambling Issues, no. 34 (August 1, 2017). http://dx.doi.org/10.4309/jgi.v0i34.3956.

Full text
Abstract:
Historically, the scope of legalized gambling was limited in Ohio, but everything changed when a new constitutional amendment allowed four casinos to open. To better understand the impact of gambling expansion, a household survey was commissioned to determine the baseline estimate of problem gambling behaviours in the state before casinos opened. Participants were selected through multi-stage probability sampling, with over 3,500 respondents completing valid surveys. Nearly 60% of Ohioans gambled in the past year, but the statewide prevalence of problem gambling was relatively low; only 1.4% of persons scored high enough on the Problem Gambling Severity Index to be classified as a potential problem gambler (score >3). Regional estimates of problem gambling were highest for Franklin and Hamilton counties (both 5.0%) and lowest for Lucas and Cuyahoga counties (3.2% and 2.1%, respectively). Exploratory logistic regression modelling found that race, employment, education, family history of problem gambling, and feelings of depression increased the odds of being a problem gambler. Results will inform the discussion about current gambling problems and enable policy makers to design prevention strategies.La présente étude portait sur la relation entre le prix des billets de loterie instantanée (à gratter) et la « récupération des pertes » dans un seul épisode de jeu. Pendant plusieurs mois, chaque fois qu’un billet de loterie instantanée était acheté (N = 1081), les commis de dépanneur consignaient le sexe des joueurs et le prix des billets de loterie instantanée, et indiquaient si le consommateur avait acheté un autre billet avant de quitter les lieux. L’analyse de régression logistique a montré une corrélation importante entre le prix des billets et le rachat (rapport de cotes = 0,842, p < 0,0001), ce qui suggère que la récupération au cours d’un même épisode de jeu est courante pour les billets de loterie instantanée à plus bas prix et que de plus faibles coûts ne réduisent pas nécessairement les risques.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
39

Bousquet-Mélou, Mireille. "Families of prudent self-avoiding walks." Discrete Mathematics & Theoretical Computer Science DMTCS Proceedings vol. AJ,..., Proceedings (January 1, 2008). http://dx.doi.org/10.46298/dmtcs.3627.

Full text
Abstract:
International audience A self-avoiding walk on the square lattice is $\textit{prudent}$, if it never takes a step towards a vertex it has already visited. Préa was the first to address the enumeration of these walks, in 1997. For 4 natural classes of prudent walks, he wrote a system of recurrence relations, involving the length of the walks and some additional "catalytic'' parameters. The generating function of the first class is easily seen to be rational. The second class was proved to have an algebraic (quadratic) generating function by Duchi (FPSAC'05). Here, we solve exactly the third class, which turns out to be much more complex: its generating function is not algebraic, nor even $D$-finite. The fourth class ―- general prudent walks ―- still defeats us. However, we design an isotropic family of prudent walks on the triangular lattice, which we count exactly. Again, the generating function is proved to be non-$D$-finite. We also study the end-to-end distance of these walks and provide random generation procedures. Un chemin auto-évitant sur le réseau carré est $\textit{prudent}$, s'il ne fait jamais un pas en direction d'un point qu'il a déjà visité. Préa est le premier à avoir cherché à énumérer ces chemins, en 1997. Pour 4 classes naturelles de chemins prudents, il donne un système de relations de récurrence, impliquant la longueur des chemins et plusieurs paramètres "catalytiques'' supplémentaires. La première classe a une série génératrice simple, rationnelle. La deuxième a une série algébrique (quadratique) (Duchi, FPSAC'05). Nous comptons ici les chemins de la troisième classe, et observons un saut de complexité: la série obtenue n'est ni algébrique, ni même différentiellement finie. La quatrième classe, celle des chemins prudents généraux, résiste encore. Cependant, nous définissons un modèle isotrope de chemins prudents sur réseau triangulaire, que nous résolvons de nouveau, la série obtenue n'est pas différentiellement finie. Nous étudions aussi la vitesse d'éloignement de ces chemins, et proposons des algorithmes de génération aléatoire.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
40

Sam, Sébastien, Aurélie Guérin, André Rieutord, Stéphanie Belaiche, and Jean-François Bussières. "Roles and Impacts of the Transplant Pharmacist: A Systematic Review." Canadian Journal of Hospital Pharmacy 71, no. 5 (November 1, 2018). http://dx.doi.org/10.4212/cjhp.v71i5.2843.

Full text
Abstract:
<p><strong>ABSTRACT</strong><br /><strong></strong></p><p><strong>Background: </strong>Pharmacists have been involved in the care of transplant recipients for several decades, and a growing body of literature shows the beneficial effects of clinical pharmacist care on important outcomes for these patients. <br /><strong></strong></p><p><strong>Objectives:</strong> The primary objective was to describe the roles and impacts of pharmacists in a solid organ transplant setting. The secondary objective was to describe and rate the pharmacists’ interventions.<br />Data Sources: Three databases —PubMed, Embase, and Evidence-Based Medicine Reviews —were searched from January 1, 1990, to June 16, 2015. <br /><strong></strong></p><p><strong>Study Selection and Data Extraction:</strong> All studies addressing the roles of pharmacists and the impacts of clinical pharmacy services on the care of solid organ transplant recipients were considered. Only studies providing a statistical analysis were included. Design, setting, sample size, patient characteristics, pharmacists’ interventions, study bias, and outcomes were extracted for analysis. <br /><strong></strong></p><p><strong>Data Synthesis:</strong> Four randomized controlled trials, 4 cohort studies, 3 pre–post studies, and 1 quasi-randomized controlled trial were included in the review, representing a total of 1837 patients. Of the 12 studies included, 8 specifically focused on renal transplant, and 1 each focused on liver, lung, abdominal organ, and general solid organ transplant. The pivotal pharmacist activities leading to the main patient outcomes were medication counselling (n = 8 studies), medication reconciliation (n = 5), and reviewing and optimizing drug therapy (n = 3). Improvements to medication adherence (n = 6 studies), morbidity (n = 4), costs (n = 2), and medication errors (n = 2) were reported.<br /><strong></strong></p><p><strong>Conclusion:</strong> Currently available evidence suggests that pharmacists can improve patient outcomes in the solid organ transplant setting. Adherence, morbidity, costs, and medication errors were identified as the main outcomes that were improved by pharmaceutical interventions. Transplant programs need to invest more in this resource.</p><p><strong>RÉSUMÉ</strong><br /><strong></strong></p><p><strong>Contexte :</strong> Les pharmaciens participent aux soins des greffés depuis plusieurs décennies et un nombre croissant de publications révèlent les effets bénéfiques des soins prodigués par les pharmaciens cliniciens quant aux résultats thérapeutiques importants pour ces patients. <br /><strong></strong></p><p><strong>Objectifs :</strong> L’objectif principal était de décrire les rôles des pharmaciens et leurs influences par rapport aux greffes d’organes solides. L’objectif secondaire était de décrire et d’évaluer les interventions des pharmaciens.<br /><strong></strong></p><p><strong>Sources des données :</strong> Les bases de données PubMed, Embase et Evidence-Based Medicine Reviews ont été interrogées pour la période allant du 1er janvier 1990 au 16 juin 2015. <br />Sélection des études et extraction des données : Toutes les études abordant les rôles des pharmaciens et l’influence des services de pharmacie clinique sur les soins des receveurs d’organes solides ont été prises en considération. Seules les études présentant des analyses statistiques ont été retenues. Le plan d’étude, le contexte, la taille de l’échantillon, les caractéristiques des patients, les interventions des pharmaciens, les biais et les résultats thérapeutiques ont servi à l’analyse. <br /><strong></strong></p><p><strong>Synthèse des données :</strong> Quatre études contrôlées à répartition aléatoire, 4 études de cohorte, 3 études avant-après et 1 essai comparatif à répartition quasi-aléatoire ont été retenus pour l’analyse, ce qui représentait au total 1837 patients. Parmi les 12 études retenues, 8 abordaient spécifiquement la greffe rénale et chacune des 4 autres concernait respectivement une greffe hépatique, une greffe pulmonaire, une greffe d’organe abdominal et une greffe d’organe solide. Les activités clés des pharmaciens menant aux principaux résultats thérapeutiques étaient les conseils sur les médicaments (n = 8 études), l’établissement du bilan comparatif des médicaments (n = 5) ainsi que l’examen et l’optimisation de la pharmacothérapie (n = 3). On a constaté des améliorations des taux d’observance pharmaco -thérapeutique (n = 6 études), des taux de morbidité (n = 4), des coûts (n = 2) et des taux d’erreurs de médicaments (n = 2).<br /><strong></strong></p><p><strong>Conclusion :</strong> Les données probantes disponibles laissent croire que les pharmaciens peuvent améliorer les résultats thérapeutiques en ce qui concerne les greffes d’organes solides. Les taux d’observance pharmaco -thérapeutique, les taux de morbidité, les coûts et les taux d’erreurs de médicaments ont été désignés comme les résultats principaux qui ont été améliorés par les interventions pharmaceutiques. Les programmes de greffe doivent investir davantage dans cette ressource.</p>
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
41

Adé, Apolline, Denis Lebel, and Jean-François Bussières. "Interventions visant l’application des connaissances en pratique pharmaceutique." Canadian Journal of Hospital Pharmacy 71, no. 3 (June 27, 2018). http://dx.doi.org/10.4212/cjhp.v71i3.2585.

Full text
Abstract:
<p><strong>RÉSUMÉ</strong></p><p><strong>Contexte : </strong>La littérature scientifique portant sur l’application des connaissances (AC) est vaste et complexe et les publications sur les interventions dans le domaine de la santé concernent surtout les médecins et les infirmières. Pour autant que les auteurs sachent, il n’existe pas de revue documentaire s’intéressant à l’AC et à ses retombées en pharmacie.</p><p><strong>Objectif : </strong>Décrire le profil des interventions visant l’AC en pratique pharmaceutique.</p><p><strong>Source des données : </strong>La plateforme Knowledge Translation+ (KT+) a été utilisée pour en extraire des articles publiés entre janvier 2010 et décembre 2016 à l’aide du terme « pharmacist ».</p><p><strong>Sélection des études et extraction des données : </strong>Les principales variables retenues pour établir le profil des interventions visant l’AC en pratique pharmaceutique étaient le protocole de recherche de l’étude, le lieu de l’intervention, les rôles du pharmacien, les types de connaissances transférées et les retombées. Le codage de la nature des interventions pharmaceutiques reposait sur la classification du site Impact Pharmacie.</p><p><strong>Synthèse des données : </strong>Au total, 114 articles ont été sélectionnés : revues systématiques (<em>n </em>= 25, 22 %), études contrôlées à répartition aléatoire (<em>n </em>= 45, 40 %) études rétrospectives (<em>n </em>= 21, 18 %), études prospectives (<em>n </em>= 13, 11 %), études pré-post intervention (<em>n </em>= 10, 9 %). Les études se déroulaient surtout en établissement de santé (74 %). La majorité des interventions ciblaient des étapes de soins pharmaceutiques et la realization de séances d’éducation thérapeutique et de conseils prodigués aux patients. Il existait un manque de rigueur méthodologique lors de la conception des interventions et quant à leur description.</p><p><strong>Conclusion : </strong>Le pharmacien est le principal producteur de connaissances et oriente les interventions visant leur application vers les patients ou les professionnels de santé. Celles-ci concernaient principalement la démarche de soins pharmaceutiques et le travail en interdisciplinarité. La mise en place d’une formation initiale et continue, la gestion de l’information et la désignation d’un pharmacien responsable de l’AC au sein de chaque département de pharmacie pourraient encourager le développement de cette mise en application des connaissances. Ce concept peut être utile pour soutenir la création d’un modèle de pratique pharmaceutique cohérent.</p><p><strong>ABSTRACT</strong></p><p><strong>Background: </strong>The scientific literature on knowledge translation (KT) is vast and complex, and most publications concerning health care interventions involve physicians and nurses. To the authors’ knowledge, there have been no literature reviews on KT and its impact on pharmacy practice.</p><p><strong>Objective: </strong>To determine the profile of interventions relating to KT in pharmacy practice.</p><p><strong>Data Sources: </strong>The term “pharmacist” was used to search the web platform Knowledge Translation+ (KT+) to identify pertinent articles published between January 2010 and December 2016.</p><p><strong>Study Selection and Data Extraction: </strong>The main variables analyzed to determine the profile of KT interventions in pharmacy practice were the study’s research protocol, the geographic location of the intervention, pharmacist roles, the types of knowledge transferred, and impacts of the interventions. The nature of pharmacy interventions was coded according to the classification on the Impact Pharmacie website.</p><p><strong>Data Synthesis: </strong>A total of 114 articles were selected: systematic reviews (<em>n </em>= 25, 22%), randomized controlled trials (<em>n </em>= 45, 40%), retrospective studies (<em>n </em>= 21, 18%), prospective studies (<em>n </em>= 13, 11%), and pre-post intervention studies (<em>n </em>= 10, 9%). Most of the studies (74%) were conducted in a health care institution. The majority of interventions targeted pharmaceutical care steps, therapeutic educational sessions, and patient education. There was a lack of methodological rigour during the development of interventions and in their description.</p><p><strong>Conclusion: </strong>Pharmacists are key generators of knowledge, and their interventions related to KT are directed toward patients or other health care professionals. These interventions have mainly addressed the pharmaceutical care process and interdisciplinary work. The implementation of initial and continuing education, the management of information, and the designation of a pharmacist responsible for KT in each pharmacy department might promote the development of such KT. This concept might in turn support the design of a coherent pharmacy practice model.</p>
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
We offer discounts on all premium plans for authors whose works are included in thematic literature selections. Contact us to get a unique promo code!

To the bibliography