To see the other types of publications on this topic, follow the link: Relations extérieures – Pays industrialisés.

Dissertations / Theses on the topic 'Relations extérieures – Pays industrialisés'

Create a spot-on reference in APA, MLA, Chicago, Harvard, and other styles

Select a source type:

Consult the top 50 dissertations / theses for your research on the topic 'Relations extérieures – Pays industrialisés.'

Next to every source in the list of references, there is an 'Add to bibliography' button. Press on it, and we will generate automatically the bibliographic reference to the chosen work in the citation style you need: APA, MLA, Harvard, Chicago, Vancouver, etc.

You can also download the full text of the academic publication as pdf and read online its abstract whenever available in the metadata.

Browse dissertations / theses on a wide variety of disciplines and organise your bibliography correctly.

1

Hastier, Dana. "Les relations entre l'Occident et la Roumanie de 1962 à juin 1988 : politiques et représentations." Paris, Institut d'études politiques, 1988. http://www.theses.fr/1988IEPP0006.

Full text
Abstract:
Les politiques occidentales à l'égard de la Roumanie ont été déterminées par l'action diplomatique déployée par Bucarest à l'intention des pays de l'Ouest et par l'image du régime roumain telle qu'elle a été perçue en Occident. A travers la presse, les ouvrages universitaires, les discours et les mémoires des hommes politiques, il s'agit de restituer les représentations, ainsi que les politiques occidentales que Bucarest a suscitées, plus particulièrement de la part de la France, de la République fédérale allemande, d'Israël et des Etats-Unis. La perception occidentale des années 60 et 70 manifestera un soutien constant à la Roumanie, dont l'indépendance à l'égard de l'URSS satisfait les intérêts de l'Ouest. C'est avec hésitation et retard que les observateurs admettront la fin de l'autonomie roumaine. L'indépendance du régime roumain a été limitée mais réelle. La Roumanie a, à travers ses initiatives, ouvert la voie vers une intensification des relations entre les Pays de l'Est et le camp occidental. Le gouvernement roumain a été le premier à renouer avec la RFA, à demander à bénéficier des préférences généralisées de la CEE et à maintenir ses relations avec Israël
Western policies concerning Rumania have been influenced greatly both by Bucarest's diplomatic activity, which was largely designed to impress the West, and by the image of the rRumanian regime as it was perceived in the Western world. Through the press, the works of scholars and specialists, politicals' memoirs and speeches, our propose is to describe the representations and western policies that Bucarest has inspired, specifically in France, the Federal Republic of Germany, Israel and the USA. Western attitude throughout the sixties and seventies was one of constant support to Rumania, whose independance vis a vis the Soviet Union furthered the West's interests. Informed observers achnowledged the end of Rumanian independence after much delay and much hesitation. The independence has been limited but real. Rumania has paved the way for an intensifiation of the relations between Eastern countries and the Western side. It was the first to resume contacts with the FRG, with the E. E. C and to maintain its relationship with Israel
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Nehme, el Amar Eliane. "Libéralisation financière et fragilisation bancaire dans les pays émergents : cas de la crise asiatique." Paris 2, 2003. http://www.theses.fr/2003PA020035.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Benabdelkarim, Aziz. "La menace du Sud." Montpellier 1, 1999. http://www.theses.fr/1999MON10007.

Full text
Abstract:
Les bouleversements géopolitiques et géostratégiques survenus au carrefour des années 80 et 90 ont donné en Occident le signal d'une atténuation de la menace massive en provenance de l'est et de la désagrégation de l'ordre bipolaire qui structurait les relations internationales et stratégiques depuis 1945. Dans le même temps, ils ont donné lieu à la naissance de tout un discours de "stabilisation de sens" sur le monde "post-bipolaire" désignant clairement le sud - et plus précisément la rive sud de la méditerranée - comme la menace nouvelle. En écho à ce discours s'est produite une réorientation des politiques de sécurité et de défense des pays du nord vers cet " azimut", attestant effectivement de la perception d'une menace. Au centre de notre problématique, cette mutation saisissante de la menace, de l'est vers le sud, n'est pourtant pas le pur produit de ces ruptures. L'occident renoue en fait avec un "vieil ennemi" mais sous "une peau neuve". Ce travail se veut une exploration de cet ennemi dans ses dimensions passées et présentes et une évaluation de ses capacités de nuire afin de mieux cerner la nature et l'intensité réelle de la menace qu'il incarne.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Chalifour, Jean-René. "Le Canada et le BRIC : l'importance des opportunités de voix dans les organisations internationales." Thesis, Université Laval, 2010. http://www.theses.ulaval.ca/2010/27917/27917.pdf.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Bekkouche, Adda. "L'évolution de la propriété en droit international et le développement inégal." Nice, 1986. http://www.theses.fr/1986NICE0006.

Full text
Abstract:
La conception de la propriété a évolué dans les relations internationales, mais la philosophie qui la sous tend n'a jamais changé : le maintien et la reproduction de l'inégalité économique. Pendant la période coloniale, l'inégalité entre les peuples occidentaux et non-occidentaux est juridiquement reconnue. La propriété de ceux-ci était régie par un sous-statut juridique. La période qui a suivi les indépendances a apporté une forme de reconnaissance juridique de l'égalite entre les peuples, ce qui a permis les nationalisations dues a l'application du principe de souveraineté des peuples sur leurs richesses nationales. La troisième période révèle les contradictions de la reconnaissance de principe de l'égalite des peuples, en ce que les moyens juridiques et institutionnels sont inexistants pour permettre le développement des pays de l'hémisphere sud, faute d'une réelle volonté politique des pays développés.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Valli, Stéphane. "Changements techniques, commerce et développement. Synergies et effets contrariés : essai sur les relations Nord-Sud depuis les années soixante." Grenoble 2, 2003. http://www.theses.fr/2003GRE21003.

Full text
Abstract:
Les évolutions techniques intervenues depuis les années soixante ont profondément transformé l'organisation productive des pays développés (forts gains de productivité, "dématérialisation", régimes d'innovations permanentes. . . ). On observe aujourd'hui le genèse d'un nouveau paradigme articulé autour des biotechnologies, des matériaux avancés et des NTCI. L'innovation capitaliste actuelle vise avant tout le reproduction des intérêts marchands des complexes industriels devenus transnationaux. Ces changements techniques sont à l'origine d'un phénomène général de substitution d'importation pour les produits traditionnellement importés du sud (textile, sucre, caoutchouc, produits métallurgiques, etc. ). Les innovations et plus encore la privatisation des techniques favorisent l'extraversion des économies du tiers-monde, renforcent leurs dépendances et modifient durablement les rapports d'échanges. L'écart nord/sud s'approfondit et l'on assiste à une marginalisation d'une partie du tiers-monde.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Al, Hersh Muntaser. "Les relations entre les pays du Conseil de Coopération du Golfe et les puissances asiatiques : approches géopolitique et géostratégique." Sorbonne Paris Cité, 2015. http://www.theses.fr/2015USPCC046.

Full text
Abstract:
Les pays du CCG, Koweït, Qatar, Bahreïn, Arabie Saoudite, Émirats arabes unis, Oman, occupent une place prééminente dans le marché pétrolier et gazier en termes de production et plus encore de réserves. Ils constituent désormais un marché de consommation très lucratif pour lequel les puissances internationales sont en concurrence. Ils émergent également comme des pays producteurs, particulièrement dans des industries à haute valeur énergétique. Les pays du Golfe sont cependant situés dans le Moyen-Orient, une région politiquement instable. Les pays du CCG se sont engagés dans un processus de diversification de leurs relations géopolitiques. Ainsi, les relations géopolitiques entre les pays du CCG et les puissances émergentes en Asie s'intensifient. Tout en restant alliés clairement aux côtés des Etats-Unis, les pays arabes du Golfe engagent des relations croissantes avec les partenaires asiatiques. L'Inde, avec laquelle certains pays du CCG ont une proximité géographique et des liens historiques très anciens ; la Chine, de plus en plus présente dans le monde arabe ; le Japon et la Corée qui apparaissent comme des pays industriels incontournables ; Singapour qui a influencé les dynamiques urbaines dans le Golfe. La Malaisie et l'Indonésie, pays pétroliers musulmans, sont également concernées. Il en est de même des Philippines, qui fournissent aux pays du Golfe une abondante main d'oeuvre. L'enjeu de l'étude est assurément de mieux comprendre les modalités qui permettraient aux Pays du CCG de se hisser à un plus haut niveau de concurrence et de progrès dans le système international en mettant en place des collaborations nouvelles avec les pays asiatiques émergents
The GCC countries, comprising of Kuwait, Qatar, Bahrain, Saudi Arabia, UAE and Oman, occupy a prominent place in the oil and gas market in terms of production and reserves. They are now representing a very lucrative consumer market and are also turning into producers, especially in high-energy industries. The Gulf countries are however located in the Middle East: a politically unstable and dynamic region. The GCC countries have therefore engaged in a process of diversifying their geopolitical relationships in order to provide themselves with the ability to defend their own interests and reduce their dependence on their American ally. Thus, geopolitical relations between the GCC countries and emerging powers in Asia are growing. While remaining clear allies with the global north and specifically the US, Arab Gulf countries are beginning to increase their relations with Asian partners. India, with which some GCC countries have geographic proximity and historical ties since antiquity. China is also increasing its presence in the Arab world. Japan and Korea are also prominent as key industrial countries. Singapore has influenced urban dynamics in the Gulf. Malaysia and Indonesia, Muslim oil countries, are also included. The same is true for the Philippines, a vast archipelago providing the Gulf countries with abundant labor. The aim of the study is to attempt to better understand the conditions that would enable GCC countries to rise to a higher level of competition and progress in the international system, through the establishment and advancement of new collaborations with emerging Asian states
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Di, Mauro Francesca A. "Essays on foreign direct investment and economic integration: a gravity approach." Doctoral thesis, Universite Libre de Bruxelles, 2002. http://hdl.handle.net/2013/ULB-DIPOT:oai:dipot.ulb.ac.be:2013/211356.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Soulé-Kohndou, Folashadé Ayodélé. "Les "clubs" de puissances "émergentes", fonctions objectives et usages stratégiques : le cas du forum de dialogue IBAS (Inde-Brésil-Afrique du Sud)." Thesis, Paris, Institut d'études politiques, 2014. http://www.theses.fr/2014IEPP0026.

Full text
Abstract:
A partir de l’étude de cas du forum Inde-Brésil-Afrique du Sud (IBAS), cette thèse aborde la construction sociale de l’émergence en relations internationales, et la dynamique de prolifération de clubs sélectifs entre puissances émergentes comme expression de l’émergence internationale. A travers une approche pluridisciplinaire, mobilisant la sociologie de l’action collective au service des relations internationales, cette thèse démontre que les fonctions des clubs d’émergents, s’élèvent au nombre de trois: la consultation et la coordination politique sur des sujets internationaux d’intérêt mutuel; l’intensification des relations sud-sud multidimensionnelles; et la mise en place de mécanismes financiers communs. A travers ces trois fonctions, les puissances émergentes, se servent de ces clubs, à trois usages stratégiques transversaux, notamment la légitimation, l’autonomisation et la socialisation afin de renforcer leur intégration internationale. L’action des clubs d’émergents aboutit cependant davantage à l’inclusion, sous forme de cooptation de ces puissances, dans les processus décisionnels de gouvernance globale, qu’à leur intégration. Favorisant des stratégies de différenciation, à travers une action séparée des autres Etats du Sud, le défaut d’association des voisins régionaux et sociétés provoque des stratégies de contestation et d’obstruction de la part de ces derniers. Cette action collective des clubs d’émergents apporte enfin des changements institutionnels systémiques amenant les organisations internationales à se réadapter stratégiquement aux pratiques réformistes apportées par ces puissances, et à profiter à leur tour de l’émergence internationale
What are the incentives of cooperation in rising powers groupings ? What are the underpinnings of club diplomacy by rising powers ? Through the case study of the India-Brazil-South Africa(IBSA) forum, this thesis explores the concept of ‘emergence’ in international relations – described here as a social construction – and the proliferation of selective clubs between emerging/rising powers as an expression of the rise of these powers. Following a pluri-disciplinary approach and mobilizing the sociology of collective action, this thesis defends that IBSA’s objective functions (political coordination, promotion and increase of south-south cooperation) obey to strategic aims (legitimization, autonomization, socialization) in order to further their international integration. The growing tendency of collective action through selective clubs in the South acts as a means for social differentiation between rising powers groupings and traditional developing countries groupings like the Non-Aligned Movement and the G77 although they often defend similar positons. However rising powers clubs ‘collective action does not necessarily result in sustainable integration of these emerging powers by established powers in global governance decision-making process ; but they cast light on the evolving institutional dynamics and institutional adaptation on the global level
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Yapaudjian-Thibaut, Anne. "Commerce Nord-Sud et inégalités : une évaluation en équilibre général calculable." Pau, 2004. http://www.theses.fr/2004PAUU2002.

Full text
Abstract:
Au sein des pays industrialisés, dans les années quatre-vingt, la montée des inégalités salariales et du chômage intervient dans un contexte d'intensification de la concurrence internationale et de développement des flux de commerce. Cette thèse a pour objectif d'examiner le lien entre mondialisation et marché du travail. Plus précisément, dans le cadre des relations Nord-Sud, nous focalisons le débat sur le conflit distributif engendré par un choc exogène de politique commerciale. La première partie expose préalablement les principaux enseignements théoriques et empiriques sur l'impact de l'ouverture commerciale dans un cadre de concurrence pure et parfaite. Forts de ces enseignements, nous proposons ensuite, à partir d'un modèle d'équilibre général calculable multisectoriel et multinational, une première évaluation des effets du commerce Nord-Sud sur la répartition des revenus au Nord. Les simulations effectuées indiquent que l'intensification des échanges Nord-Sud n'induit pas nécessairement une perte net pour les travailleurs non qualifiés. Dans la seconde partie, le travail de recherche est consacré à l'analyse des effets du commerce Nord-Sud en présence de distorsions non seulement sur le marché des produits mais aussi sur le marché du travail. Nous montrons que la prise en compte d'imperfections sur le marché des produits ne conduit pas à ré-apprécier fondamentalement l'effet de la libéralisation commerciale sur la rémunération des différents facteurs. Néanmoins, les ajustements en terme d'emplois ou de salaires, induits par la mondialisation des échanges, semblent étroitement corrélés aux modalités de fonctionnement des marchés du travail
In the industrialised countries, in the 1980s, the rise in wage inequality and unemployment takes place in a context of intensified competition and development of trade flows. The objective of thesis is to examine the linkage between globalisation and labour market. Within the framework of North-South relations, we will focus more precisely on the distributive conflict generated by an exogenous trade policy. The first part of the thesis exposes the main theoretical and empirical lessons on the impact of trade openness under perfect competition hypothesis. Then, we develop an applied general equilibrium model with a multi-region and multi-sector specification, to assess the impact of North-South Trade on earnings distribution in industrialised countries. Simulations show that the ongoing North-South globalisation does not generate necessarily a net loss for unskilled labour. In the second part, the research work is devoted to an analysis of the effect of North-South trade with imperfections in both goods and labour markets. We show that imperfections in goods market do not lead to reconsider fundamentally the trade impact. Nevertheless, the employment and wage adjustments, generated by globalisation, are closely linked through labour market paradigms
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
11

Nieto, Parra Sebastián. "The structure of the primary bond market in emerging countries : price formation, issuance costs and market information." Paris, Institut d'études politiques, 2010. http://www.theses.fr/2010IEPP0002.

Full text
Abstract:
Le but de cette thèse est d’étudier la dette souveraine en analysant sources d’information souvent négligées dans la littérature: la micro-structure du marché primaire souverain. En particulier, cette thèse analyse la formation des prix, les coûts d’émission et les problèmes d’information, en adaptant une large et utile littérature utilisée pour comprendre le fonctionnement du marché de dette privée des pays développés. Cette thèse comporte trois chapitres bien distincts. Tous les chapitres étudient des aspects jusqu'à aujourd’hui non explorés dans la littérature du marché de la dette souveraine. Le premier chapitre étudie les crises de la dette souveraine à travers le prisme du marché primaire des obligations souveraines et décrit le comportement et les interactions entre les principaux acteurs sur le marché obligataire souverain avant et suite à une crise de la dette souveraine. Ce chapitre constate que les banques d'investissement valorisent le risque de défaut souverain bien avant que des crises ne surviennent et avant que les investisseurs ne détectent le risque de défaut. Le deuxième chapitre étudie les déterminants de deux éléments clés dans l'émission d'obligations sur le marché émergent de la dette souveraine: les commissions de placement et les écarts de rendement sur les obligations de marché. Le troisième chapitre étudie les recommandations en matière d’emprunts souverains des pays émergents établies par les banques d’investissement et le possible conflit intérêt de ces banques. Les résultats économétriques montrent que l’association marché primaire – recommandation des banques, se voit surtout dans les commissions de placement payées aux banques
This dissertation focuses on the sovereign debt market by drawing on sources of information often overlooked in the research literature: the micro-structure of the primary emerging bond market. In particular, I analyse the price formation, issuance costs and information problems, by adapting a large and useful literature used in the corporate market in developed countries. This thesis is a collection of three essays, all dealing with unexplored aspects of the sovereign debt market. The first paper studies the behaviour and interactions among the principal actors in the sovereign bond market prior to and following a sovereign debt crisis. This essay shows that investment banks price sovereign default risk well before crises occur and before investors detect default risk. The second essay deals with the costs in the issuance of debt on the emerging sovereign bond market. I find bond spreads are influenced by a combination of both issuers and issue characteristics, and by external factors. Underwriting fees, on the other hand, are mainly driven by issue characteristics. Finally, the third essay examines whether banks’ recommendations to investors in emerging sovereign bonds are truly independent of these same banks’ underwriting activity in Latin American countries. The main result is that after controlling for macroeconomic and financial variables, I find a positive relationship between favourable recommendations and fees paid by issuers to underwriters
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
12

Landry, Yves. "Contribution à l'évaluation prospective du risque pays dans le nouveau contexte international." Paris 5, 2003. http://www.theses.fr/2003PA05D004.

Full text
Abstract:
A la suite des exportateurs, des assureurs, des banques et des entreprises multinationales investissant à l'étranger, les investisseurs financiers sont devenus, avec le développement des investissements de portefeuille dans les marchés émergents, la dernière catégorie d'agent économique à utiliser de facon opérationnelle des analyses risque pays. Ce type d'investissement est en effet une activité risquée, comme le rappellent les crises qui ont frappé plusieurs pays depuis le milieu des années quatre-vint-dix. Ces crises, souvent mal anticipées, ont souligné la difficulté de l'évaluation du risque pays dans un contexe d'après-guerre froide, de libéralisation, de dérèglementation et de globalisation, à la charnière de réalités mondiales et nationales, de logiques privées et d'intérêts souverains. Pour ajouter à la complexité, des facteurs qualitatifs d'ordre politique et social, souvent déterminants dans la concrétisation du risque dans ces pays, doivent être obligatoirement pris en compte dans l'analyse. La stabilité y est de fait moins acquise que dans les pays développés, en raison de la fragilité des Etats de droit ou de la faiblesse des institutions. Le risque émergent tel qu'il a évolué ces dernières années reste toutefois maîtrisable par une analyse risque pays adaptée, prenant en compte les grandes variables interreliées de l'économie, ainsi que des variables politiques et sociales majeures. Un pays confronté à une crise présente en effet un profil caractéristique comportant différents éléments de vulnérabibilité, sur lequel un choc extérieur ou intérieur joue le rôle de catalyseur. La récurrence des crises souligne toutefois la nécessité d'une action de régulation pour encadrer les mécanismes de marché. Ceci passe obligatoirement par une adaptation et une consolidation du système financier international et des systèmes financiers des économies émergentes.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
13

Kadiri, Elarbi. "Stratégie soviétique en Afrique et dans le monde arabe." Montpellier 1, 1988. http://www.theses.fr/1988MON10001.

Full text
Abstract:
Depuis le milieu des annees 70, l'union sovietique est devenue une puissance africaine. Depuis le milieu des annees 50, l'urss tente par tous les moyens de devenir une puissance arabe, et cela en depit d'un certain nombre d'efforts et de sollicitations en direction des gouvernements arabes. Les efforts de moscou sont deployes dans toutes les directions et suivis par l'adoption de toute sorte d'opportunites a saisir et de toute la logique du pragmatisme etatique. Le but essentiel est evidemment le tiers monde, qui est instrumentalise pour porter des coups aux interets et positions occidentaux pour atteindre ses objectifs, moscou a entame des processus de penetrations militaires, ces derniers sont completes par l'institutionnalisation des accords avec les pays socialistes du tiers monde, specialement avec les p. O. S (pays a orientation socialiste). Tous les succes de l'urss dans ces regions ont ete relativement faciles, mais tres conditionnes par l'exploitation du contexte et du theme du "choc colonial". Actuellement il semble assez difficile pour l'urss de renforcer ses positions; car les peuplesarabes et africains, ont decouvert par eux memes, les limites et les inconvenients de l'assistance sovietique. .
Since the middle of 70's, the soviet union has become an african power. Since the 50's, the ussr tried to became an arab power; and dispite a many efforts in this area and a number of solicitation to the arab governments. Moscow's effortsare exerciced in all directionsand they are following totally opportunistic an pragmatic logic. The real target in those areas is third world, for aming western positions and interests. In order to attains its objectives, moscow has begun a process of military penetration, completed by institutional settlements with socialist coutries in third world specially with the s. O. C (socialists orientation countries). However, although the ussr's sucesses in those areas, were attained relativily easily insofar as they fitted into the context of the "colonial shock". Nowthey are difficult to reinforce this positions, because the arab an african poeples themselves are discovering the limits and drawbacks of soviet assistance and the limits of soviet policy and promesses of soviet ideology
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
14

Abou, Diab Khattar. "Une politique libanaise des états arabes?" Paris 2, 1987. http://www.theses.fr/1987PA02Z123.

Full text
Abstract:
Au fil des ans, le liban est devenu un espace conflictuel ayant une fonction geopolitique tres importante dans le proche-orient arabe. Durant la premiere periode de la guerre (1975-1976), les etats arabes ont elabore leurs politiques libanaises en tenant compte tout d'abord du facteur palestinien, l'une des causes de la destabilisation du liban a la fin des annees 60 et ils ont mis en evidence les elements de la crise israelo-arabe a travers le prisme libanais. Parmi eux, la syrie a pu jouer le role de l'acteur arabe principal ; elle a change d'allie et de tactique a maintes reprises afin de maintenir la carte libanaise. Ainsi, face aux changements regionaux intervenus entre 1977 et 1980 (accords de camp david, "revolution" iranienne et guerre iran-irak), les pays arabes ont conduit leurs politiques libanaises en tant qu'acteurs independants et en tant que membres d'un axe donne. La defection du caire et la guerre du golfe ont permis a damas et a ryad de diriger a leur gre les blocs arabes au liban. Mais ne negligeons pas le role de certains acteurs tels la libye, l'algerie et le koweit. L'intervention israelienne au liban en 1982 et les grands bouleversements qui l'ont suivie ont montre la faiblesse et l'incoherence des politiques arabes au liban. En somme, les politiques libanaises des etats arabes ont ete elaborees en fonction du parametre palestinien, des positions d'autres pays arabes, des conflits regionaux et ensuite seulement en fonction des composantes internes du probleme libanais
Within the passing years, lebanon became a space full of conflicts having an important geopolitical role in the arabic middle east. During the first period of the war (1975-1976), the arabic countries elaborated their lebanian politics taking into consideration the palestinian element, one of the causes of the destabilisation of lebanon at the end of the sixties. Henceforth, the arabic countries mainly wiewed the lebanese scene through the aspects of the israeli-arabic crisis. Among them, syria played the role of the principal arabic actor. This country changed several times its allies and its tactics in order to keep the control of the lebanese card. Facing the regional changes that occured between 1977 and 1980 (agreement of camp david, iranian "revolution", iran-irak war), the arabic countries conducted their politics in lebanon as independant actors or as members of a particular bloc. The israeli intervention in lebanon in 1982 and the drastic changes that followed it, highlighted the weakness and the lack of coherence of the arab policies in lebanon. In short, the policies of the arab countries in lebanon have been wowed according to the palestinian factor, the positions of other arabic countries, the regional conflicts, and lastly the internal aspects of the lebanese problem
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
15

Bousrih, Jihéne. "L'adoption du ciblage de l'inflation dans la politique monétaire des économies émergentes : apport théorique et validation empirique." Rennes 1, 2011. https://tel.archives-ouvertes.fr/tel-00646573.

Full text
Abstract:
Cette thèse s’intéresse à étudier la politique de ciblage de l’inflation compte tenu des caractéristiques économiques et financières des économies émergentes. Depuis sa première adoption en adoption en 1990, la politique de ciblage de l’inflation a montré son efficacité en limitant la flambée des prix et en favorisant la croissance économique. Cependant, pour les marchés émergents, l’amélioration de leur performance économique reste faible par rapport aux économies développées. Ce résultat est du principalement aux caractéristiques de ces économies et à leur vulnérabilité économique et financière. Ce travail explore l’impact de deux importantes caractéristiques des marchés émergents, sur le choix de la politique monétaire. Il s’agit de la dépendance commerciale et de la dépendance financière. L’approche théorique de cette thèse montre que la Banque Centrale des économies émergentes a intérêt à adopter la politique de ciblage de l’inflation qui limite la transmission de l’inflation importée vers le niveau des prix domestiques. La thèse propose également une approche empirique qui cherche à identifier, d’une part, l’efficacité de la politique de ciblage de l’inflation et d’autre part, les facteurs qui peuvent influencer la volatilité des prix. Les résultats montrent, dans un premier temps, qu’il y a une amélioration de la performance des pays adoptant la politique de ciblage de l’inflation mais dans des proportions relativement faibles. Puis dans un deuxième temps, qu’un système monétaire, financier et budgétaire sain favorise la maîtrise de l’inflation
This thesis deals with the adoption of inflation targeting policy in considering the economic and financial characteristics of the emerging economies. Since its first adoption in 1990, the inflation targeting showed its efficiency by limiting the sharp rise in prices and by favoring the economic growth. However, for emerging markets, the improvement of their economic performance remains very low. This is due to the characteristics of these economies and to their economic and financial vulnerability. The theoretical approach of this thesis investigates the impact of two of these characteristics, the commercial dependence and the financial dependence, on the choice of the monetary policy. The results show that the optimal monetary policy for the emerging economy Central Bank is the inflation targeting policy which limits the transmission of the imported inflation to the level of the domestic prices. The empirical approach of this thesis shows, on the one hand, that the inflation targeting policy was efficient in the emerging and developed economies and the other hand, that a robust monetary, budgetary and financial system limits the volatility of inflation
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
16

Grbac, Deborah. "Les relations extérieures de l'Union européenne avec les pays des Balkans occidentaux." Toulouse 1, 2008. http://www.theses.fr/2008TOU10064.

Full text
Abstract:
Depuis le démembrement de l'ancienne Yougoslavie des relations structurées existent entre l'Union européenne et les pays des Balkans occidentaux. Ces relations ont été menées dans un souci de cohérence régionale comprenant non seulement les pays issus de l'ancienne Yougoslavie, mais aussi leurs voisins. Cette perspective régionale a été développée sous des initiatives différentes à partir des années quatre-vingt dix. Sous les activités du premier pilier de l'action de la Communauté européenne d'après le traité sur l'Union européenne, l'ouverture commerciale du marché intérieur communautaire a été garantie aux pays des Balkans occidentaux, dans un premier temps par le biais de la concession de mesure commerciale autonome et dans un deuxième temps par des accords commerciaux dont le contenu a été inclus dans des accords d'association dénommés " Accords de stabilisation et d'association ", faisant partie du " Processus de stabilisation et d'association ". Depuis le Sommet de Thessalonique de juin 2003 le but du "Processus" est celui de garantir aux pays des Balkans occidentaux une perspective d'adhésion concrète à l'Union européenne. À partir du moment où l'Union européenne s'est dotée de ses instruments de politique extérieure, les Balkans sont devenus le terrain privilégié d'expérimentation d'activités développées sous la Politique extérieure et de sécurité commune et sous la Politique européenne de sécurité et de défense. Des missions de l'Union européenne dans les Balkans occidentaux contribueront au renforcement de l'autonomie et indépendance des pays hôtes, tout en assurant la représentation de l'entière communauté internationale sur le terrain
Since former Yugoslavia dismemberment some structured relations exist between the European Union and Wertern Balkans. Those relations have been held in the concern of a regional consistency, including not only countries issued from former Yugoslavia, but also their neighbourhood. This regional perspective has been developed under different actions from the nineties. Under activities belonging to Community internal market trade opening to Wertern Balkans is assured, in a first time by means of the granting of autonomous trade measures, and in a second time by some trade agreements,whose content has been inscribed in some association agreements, called "Stabilisation and Association Agreements", included in the "Stabilisation and Association Process"
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
17

Khachani, Khalil. "Les regroupements des états arabes et leur rôle dans la société internationale : essai sur les rapports politiques, économiques et militaires inter-arabes et sur leurs rapports extérieurs." Montpellier 1, 1985. http://www.theses.fr/1985MON10036.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
18

Charrad, Abdelkader. "Le conflit israélo-arabe et les relations afro-arabes depuis 1973." Paris 10, 1989. http://www.theses.fr/1989PA100014.

Full text
Abstract:
A partir de 1973, le conflit israélo-arabe allait se poser en dynamique des relations afro-arabes. Il favorisa le passage de simples rapports inter-étatiques entre arabes et africains, en une coopération institutionnelle, laquelle se posait en stratégie de développement que la puissance financière arabe permis de stabiliser. Cependant, la normalisation des rapports israélo-egyptiens découlant des accords de camp David de 1978, allait produire des effets négatifs, à la fois au niveau de la solidarité politique, qu'au niveau de la coopération économique engagée. Par-delà, elle lève les obstacles au retour israéliens en Afrique. Ce dernier, dans la logique ou il s'inscrit - considérations d'ordre stratégique liées à la confrontation est-ouest reste problématique. Il apparait antagoniste, par rapport à la coopération afro-arabe, comme il traduit les limites d'une vision commune qui est certainement à redéfinir
Since 1973, the Arab-Israeli conflict has altered the relations between Arabs and Africans. This conflict favored the transformation of simple states relations into the constitutional cooperation. This new cooperation, based on a development strategy, could be realized by the strong financial capacity of Arabic countries. However, the normalization of relations between Israel and Egypt, based on the camp David pact in 1978, has produced negative effects both in political and economic cooperation. This normalization also removed obstacles of Israel’s return to Africa. But this return remains problematic. It is in the framework of the strategic agreement between Israel and the USA in 1981. The latter makes Israel a pivot in the struggle against the soviet influence in the Middle East and in Africa. This return answers to the external African motivations and reinforces the ideological antagonisms in the Afro-Arab area. Consequently isn't less prejudicial for the African and Arab countries to reinforce their cooperation, which seems less conflictual and more fruitful
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
19

Lu, Shyong. "Les relations entre Taiwan et l'Union européenne." Paris 2, 1998. http://www.theses.fr/1998PA020096.

Full text
Abstract:
Les relations etrangeres de taiwan forment une exception par rapport a celles de tous les autres pays de la communaute internationale bien que toutes les conditions constitutives d'un etat existent - le peuple, le territoire, le gouvernement et la souverainete - , taiwan n'a pas la personnalite internationale du fait de l'influence perturbatrice exercee par la chine populaire dans les relations internationales. Depuis la seconde moitie des annees 80, les autorites de taipei recherchent dans la diplomatie fragmatique des liens d'amitie avec les autres pays, afin de sortir de leur isolement diplomatique apres le repliement du gouvernement de la republique de chine sur l'ile de formose a cause de son echec dans la guerre civile, les etats-unis et le japon sont restes ses plus importants partenaires politiques et economiques. Taiwan avait longtemps neglige ses relations avec les pays de l'europe pour des raisons historiques et geographiques, le facteur principal etant cependant que sa faible puissance economique ne lui permettait pas d'atteindre ces zones lointaines a partir des annees 80, la puissance economique de taiwan devenant de plus en plus importante, taipei a commence a accroitre sa zone d'action commerciale afin de ne pas mettre tous ses oeufs dans le meme panier (les etats-unis et le japon) etant donne que l'union europeenne est aujourd'hui une des premieres puissances politiques et economiques du monde, elle est l'objet principal du plan de la politique de diversification de taipei. Etre en bons termes avec l'ue favorise egalement la diplomatie pragmatique de taiwan aussi bien dans la geopolitique que dans l'economie et la culture, taiwan est un point strategique ou toutes les influences s'imbriquent, telles que celle des etats-unis, des pays de l'asie du sud-est, du japon, et de la chine continentale taiwan est en reduction un endroit ou se concentrent les problemes de la scene internationale en asie et des leviers de commande des relations internationalesentre l'asie du sud-est et l'asie de l'est la ce peut profiter de la situation geographique et commerciale de taiwan en construisant sa base avancee d'acces au marche asiatique sur cette ile pour augmenter ses parts de marche en consequence, le rapprochement des liens entre la ce et taiwan favorise les interets reciproques
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
20

Sautenet, Antoine. "Le partenariat stratégique dans les relations extérieures de l'Union européenne avec les pays émergents d'Asie." Rennes 1, 2011. http://www.theses.fr/2011REN1G015.

Full text
Abstract:
Les pays émergents bousculent le paysage économique, politique et juridique mondial. En particulier, la ré-émergence de la Chine et de l'Inde ne constitue pas un phénomène transitoire, mais un changement structurel d'une importance historique. Afin de prendre en compte la multipolarité du monde, l'Union européenne a mis en oeuvre un nouvel instrument et un principe d'action : le partenariat stratégique. Ce dernier, adressé aux pays émergents, dispose de trois fonctions principales : institutionnel, économique et politique. Sur le plan institutionnel, il permet de rénover et d'approfondir les schémas relationnels, non sans poser des difficultés dans le cadre juridique de l'Union européenne. Sur le plan économique, il insuffle une dynamique de rééquilibrage des relations, même si la réciprocité avec les grands émergents est difficile à mettre en oeuvre. Sur le plan politique, il recherche des convergences normatives avec ces pays sur les grands sujets stratégiques, la défense des préférences collectives, la lutte contre les nouvelles menaces, ou le multilatéralisme effectif. A ces trois niveaux porutant, l'Union européenne se heurte à des pays qui développent des stratégies autonomes et qui revendiquent leur statut de pays en développement. Partant, les marges de manoeuvre de l'UE sont restreintes. Plus avant, l'action, l'action extérieure de l'UE vis-à-vis des grands émergents manque de vision stratégique, ce que démontre les accords proposés à ces pays. L'exigence de réciprocité au coeur des partenariats stratégiques fait débat au sein de l'Union européenne. De ce point de vue, c'est l'identité européenne qui est mise à l'épreuve dans les relations avec les grands émergents.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
21

Aziz, Wülbers Shazia. "The paradox of EU India relations : missed opportunities in politics, economics, development cooperation and culture." Paris, Institut d'études politiques, 2008. http://www.theses.fr/2008IEPP0030.

Full text
Abstract:
Mon travail est d’étudier la complexité des relations entre ces deux ensembles et de comprendre pourquoi, malgré tous les efforts faits par les deux côtés, ces relations restent superficielles et pourquoi l'Inde semble se rapprocher du reste du monde mais pas de l’Europe. Ma méthodologie consiste à trouver les domaines de discorde existant entre les deux et à essayer d'en comprendre les raisons. Pour cela, j'ai utilisé quelques théories sur les relations internationales qui peuvent expliquer l'Inde aussi bien que le comportement de l'Union Européenne et j’ai formulé plusieurs hypothèses, basées sur des études de cas et des entretiens. Concept Théorique Dans ma thèse, j’ai essayé de montrer que la 'Realpolitik' est toujours importante dans la politique menée par le gouvernement indien. Cette position est d'ailleurs soutenu par les Etats-Unis. De l’autre côté, l'Union Européenne est une entité post-moderne qui fonctionne plus ou moins comme une puissance normative, au moins quand il s’agit de la diffusion de ses normes et règlements techniques. Les normes et les règlements représentés par l'UE sont utiles pour la coopération technique, mais se révèlent inefficaces dans la coopération politique et économique. Dans les affaires économiques, où il est important de faire des partenariats, l’UE se comporte comme une puissance réaliste économique, où les normes sont rapidement oubliées et la réalisation de l'influence économique est la plus importante. Ma méthodologie a été plus une approche de construction de théorie qu'une évaluation de théorie. Mon point de départ était le niveau empirique, qui m'a mené au niveau abstrait conl
My work is about studying the intricacies of EU India relations and finding out why in spite of all efforts made by the two sides; India seems to be getting closer to the rest of the world than to Europe. My methodology consists of finding areas of discord between the two and trying to find answers to the reasons for them. To do so, I have used a few theories of International Relations which can explain India’s as well as the European Union’s behaviour and have formulated several hypotheses by conducting case studies and surveys. Theoretical backgroundIn my thesis I have tired to show that Realpolitik is still relevant to India. The country that backs India’s Realpolitik moves is the United States. The European Union on the other hand is a post modern entity and functions more or less as a normative power, at least when it comes to spreading its technical norms and regulations. The norms and regulations represented by the EU are useful in highly technical cooperation but prove a hindrance for effective political cooperation, and to some extent economic cooperation. In addition to that, when it comes to making economic deals with India, which represent high stakes for the European market, it behaves like an economic realist power, where norms are quickly forgotten and achieving economic influence is the most important criteria. My methodology has been a more theory construction approach than a theory testing one. My starting point is the empirical level, which has led me to the conceptual abstract level
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
22

Al, @Sayed Murshid. "La sécurité collective des pays arabes." Montpellier 1, 1987. http://www.theses.fr/1987MON10050.

Full text
Abstract:
L'analyse de la securite collective des pays arabes montre qu'elle s'expose a des defis exterieurs militaires et a d'autres interieurs, qui concernent le social et l'economique. Ces defis ensemble empechent la realisation de la securite arabe, laissant ainsi la region vivre dans une situation d'instabilite et de sous developpement. En depit de l'existence de facteurs materiels positifs, les arabes n'ont pas su les exploiter a leur profit. L'existence d'une organisation de la securite collective au niveau politique, militaire et economique n'a pas pour autant rendu l'effectivite a cette organisation. Et ce, a cause de l'absence de la volonte commune des etats membres et le nonrespect des accords et resolutions de l'organisation de la securite collective arabe. Au terme de cette etude, nous tenterons de donner au lecteur une reponse sur les efforts de la ligue arabe en vue de constituer une strategie de la securite arabe, les resultats auxquels elle a abouti et d'autre part, la portee de la securite arabe de maniere objective a travers les facteurs et les limites de la securite arabe, c'est-a-dire les points positifs (les points forts) et les points negatifs (points faibles) dans le corps arabe. Enfin, nous essaierons - a partir de multiples donnees dans la patrie arabe - de propo- ser des principes elementaires pour une strategie de la securite arabe d'avenir et du present.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
23

Benantar, Abdennour. "Le monde arabe dans le "nouvel ordre mondial"." Paris 10, 2000. http://www.theses.fr/2000PA100105.

Full text
Abstract:
Le monde arabe connait une opposition entre deux conceptions de l'ordre regional. La premiere, defendue notamment par les panarabistes, vise a creer un ensemble exclusivement arabe. La seconde d'ordre geopolitique, moyen-orientale, est soutenue par les etats-unis, israel et la turquie favorables a une architecture regionale elargie dans laquelle les pays arabes ne sont que des etats parmi d'autres. Bien qu'elle ait perdu de son intensite, cette opposition persiste et se retrouve propulsee au coeur de l'actualite arabe, avec une perspective nouvelle, loin de l'ideal unitaire panarabe. La guerre du golfe et le processus de paix arabo-israelien ont donne un elan a la perspective moyen-orientale. Cette evolution regionale intervient en pleine mutation mondiale. La detente internationale a engendre une detente sur le plan regional, permettant d'entreprendre ce que la logique est-ouest ne permettait pas. De ce fait, l'etude de l'ordre regional arabe ne peut etre apprehendee sans l'analyse du systeme international, d'autant plus que le monde arabe et le moyen-orient demeurent hautement polarises par les grandes puissances. Difficile donc d'analyser la politique interarabe independamment de celle du systeme international. La crise du golfe a montre l'importance de l'interference entre l'international et le regional. La region arabe s'est transformee ou a ete transformee par les grandes puissances en un vaste champ d'experimentation : passage d'un systeme bipolaire a un ordre nouveau. Pour analyser le nouvel ordre regional percu comme corollaire du nouvel ordre mondial, cette etudeest divisee en deux parties : la premiere est consacree au systeme international, notamment durant les deux dernieres decennies (fin de la guerre froide, chute du communisme et disparition de l'union sovietique) ; la seconde au monde arabe et ses evolutions avec une attention particuliere aux mutations induites par la crise du golfe, le processus de paix et le partenariat euro-mediterraneen.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
24

Kadri, Khadidja. "Les relations économiques entre l'Algérie et les pays de l'ex-CAEM depuis 1963." Grenoble 2, 1995. http://www.theses.fr/1995GRE2A002.

Full text
Abstract:
Le but de cette these est d'analyser les relations economiques entre l'algerie et les pays socialistes d'europe depuis 1963, dimension peu exploree jusqu'a ce jour. Dans un premier chapitre, nous avons choisi de dresser un bilan des echanges exterieurs de l'algerie, par zones geographiques afin de positionner les pays de l'est par rapport au reste du monde. Ce bilan nous a permis de constater que les echanges commerciaux de l'algerie sont polarises sur les pays de l'ocde au detriment des pays socialistes d'europe. L'analyse plus fine des echanges commerciaux, dans un deuxieme chapitre, a laisse entrevoir que la faiblesse des echanges entre l'algerie et les pays du c. A. E. M. Est due principalement a la concurrence de ces pays sur le marche occidental des hydrocarbures et que la composition des echanges commerciaux de l'algerie servait les specialisations internes des pays de l'est et dependait d'accords commerciaux bilateraux. Ainsi, si les echanges commerciaux etaient si faibles, les points de convergences entre ces economies se situaient bien au-dela. L'enjeu des relations entre ces pays se situait a un niveau strategique (armement), au niveau du modele de developpement de type sovietique qui explique grandement l'etroitesse des relations et au niveau de la cooperation economique dans l'industrie. Et enfin, dans un chapitre 4, nous avons montre que le choix d'un modele de developpement de type sovietique a conduit l'algerie a procede a des vagues de reformes economiques profondes, reformes economiques necessaires puisque l'algerie, comme les pays de l'est de l'europe, est caracterisee par une economie de penurie et d'endettement d'ou les politiques d'ajustement et de reformes radicales allant dans le sens du passage vers une economie de marche
The aim of this doctoral thesis is to analyse the economic relationships between algeria and the socialist countries of central and eastern europe, since 19963, subject that has really treated up until now. In the first chapter, we take stock off algeria's foreign trade, using geographical regions, in order to place east european countries compared to the rest of the world. This assessment has enable to us to see that algeria's foreign trade is focused on oecd countries to disadvantage of socialist countries of europe. A closer analysis, in a second chapter, has led us to understand that the weakness in trade between algeria and the comecon countries is mainly due to competition between them on the western european gas oil markets. The structure of commodities in this trade were only used by eastern countries for their own specialised industries and this trade depended on bilateral agreements. Thus, if foreign trade was so weak, the reasons for similarities are to be found elsewhere. What was a stake in the relationship between these countries was situated on an another level (chapter 3), that of armamnet, and that of the soviet model of economic development. This would easily explain why their trade relations were so underdeveloped and why there was so little industrial economic co-operation. Finalyy, in chapter 4, we have demonstrated that the choice of a model of development of the soviet type obliged algeria to undertake far reaching economic reforms. These reforms were necessary because algeria like the eastern european countries is characterised by an economy of shortage and indebtedness which called for policies of adjustment and radical reforms leading to a market economy
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
25

Yang, Weimin. "Les aspects juridiques des relations économiques entre la CEE et la Chine." Toulouse 1, 1991. http://www.theses.fr/1991TOU10009.

Full text
Abstract:
Ce travail a pour objectif l'analyse du régime juridique qui régit les relations économiques entre la CEE et la Chine. Dans une première partie, nous étudions d'une manière globale tous les instruments juridiques qui ont permis l'établissement de ce régime. La seconde partie est consacrée à l'étude du régime juridique des échanges commerciaux. Enfin, nous apportons des éléments sur les aspects juridiques de la coopération économiques entre la CEE et la Chine. Du fait que la chine cumule la double particularité d'être un pays en voie de développement et un pays à commerce d'état, dans certains cas, nous avons tenté une approche comparative entre le régime juridique des relations CEE-Chine, d'une part, et celui des relations CEE-pays en voie de développement et ou CEE-pays à commerce d'état, d'autre part
The aim of this paper is to analyse the legal system governing economic relations between the EEC and China. It consists of three parts: the first studies the legal instruments which allowed this system to be settled. The second and the third are dedicated to the study of the legal arrangements governing EEC-China trade and EEC-China economic cooperation
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
26

Tzeng, Jenny H. C. "Le développement des relations économiques Chine-UE, conditions et perspectives." Paris 3, 2003. http://www.theses.fr/2003PA030109.

Full text
Abstract:
Pour l'Europe, la Chine est un énorme marché riche en opportunité et en risques. La spécificité des relations Chine-UE tient au caractère fort évolutif et diversifiant du côté chinois dans ses conditions internes politico-sociales et sa régionalisation economique - géographique et politique. Aussi la comparaison empirique montre que le développement de ces relations est conditionné par le régionalisme asiatique et la mondialisation économique. Par essence, elles se constituent par la complémentarité en nature du commerce qui ne devraient pas être substituées par la similarité en nature du commerce intrarégional asiatique. L'Europe cherche à coopérer avec la Chine sur la scène internationale pour contrebalancer l'hégémonisme américain, mais le régionalisme asiatique renforcé peut accentuer l'accès de la menace des Etats-Unis et du Japon. Une stratégie collective et globale respectant l'intégralité de la Chine et de l'Asie favorise à établir leurs relations durables et prospectives
For Europe, China is an enormous market with opportunities and risks. The speciality of relations between European Union and its member states with China is determined by China's internal politics - Chinese style of socialist market economy, economic reform and open door policy. The empirical pratice study shows the developement of China-Europe relationship may be affected by the reinforced Asian economic integration and globalisation. But it may not be negative for Europe and for its complementary nature of commerce with China. Europe and China share the same global strategy against the American's hegemony and for the emergence of a multipolar world. To maintain and to develope a durable growth relationship with China, the EU should get closer to Asia. A collective Asian foreign policy is necessary for paving way to the global China-Europe partnership. Progress on this path will be a key indicator for future relations between China and Europe
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
27

Ouazzani, Touhami Allal. "Le rapprochement avec l’Union européenne : facteur de développement des pays du Maghreb : le cas du Maroc." Toulouse 1, 2010. http://www.theses.fr/2010TOU10081.

Full text
Abstract:
"La littérature existante n’a pas suffisamment exploré les potentialités d’élargissement des relations existantes entre l’UE et ses voisins du Sud pouvant mener vers un développement similaire à celui qu’ont connu certains pays de l’Est. L’examen des stratégies adoptées par chacun des pays du Maghreb en termes d'ouverture et de rapprochement à l’UE, démontre qu’il existe un gisement d’opportunités encore largement inexploitées. D’ailleurs, la mobilisation par l’UE, durant ces vingt dernières années, d’un ensemble de mécanismes et d’instruments spécifiques, au profit des PECO, a été déterminante pour leur intégration dans l’espace communautaire, leur modernisation et leur développement de manière générale (institutionnel, socio-économique et régional). Tirant les leçons de cette nouvelle forme de gouvernance réussie, nous avons identifié un modèle d'actions susceptible de favoriser le double objectif rapprochement/développement qui puisse répondre à la fois aux priorités européennes (recherche de stabilité et sécurité à ses frontières) et à ceux des pays du Maghreb (recherche de croissance et développement). Pour résoudre cette équation, la définition d’une « stratégie de pré-intégration » reposant sur une Nouvelle politique communautaire spécifique peut constituer une voie privilégiée pour doter les pays receveurs d’un cadre normatif et d’actions suffisamment incitatifs pour réaliser les réformes nécessaires. D’ailleurs l’étude des enjeux et des implications du rapprochement du Maroc à l’UE (Statut Avancé) constitue une base empirique intéressante pour poursuivre la réflexion sur la "voie optimum" à emprunter pour donner un nouveau souffle au partenariat entre les pays du Sud et l'UE. "
The current literature has not sufficiently explored the possibilities of expanding the existing relationship between the EU and its southern neighbours, in order to reach a similar development to that achieved by some Eastern European countries. A review of strategies, adopted by each of the Maghreb countries in terms of openness and rapprochement to the EU, shows that there is a pool of opportunities which is still largely untapped. Moreover, the mobilization by the EU during the past twenty years, of a set of mechanisms and specific instruments for the benefit of the CEEC, was crucial for their integration into the community, their modernization and their development in general (institutional, socio-economic and regional). Drawing lessons from this new form of successful governance, we have identified a pattern of actions which would facilitate the two-fold rapprochement / development that can meet both the European priorities (search for stability and security on its borders) and those of the Maghreb countries (search for growth and development). To solve this equation, the definition of the pre-integration strategy, based on a new specific community policy, may be a preferred way aiming at providing recipient countries with a regulatory frame of action sufficient to achieve the necessary reforms. The study of the issues and implications of Morroco's rapprochement to the EU (Advanced Status) represents an interesting empirical basis for further reflection on the "optimal path" so as to reinvigorate the partnership between the EU and the countries of the South
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
28

Al, Zarzur Giuma Miloud Mohamed. "Pour une nouvelle approche de la coopération afro-arabe." Perpignan, 2001. http://www.theses.fr/2001PERP0669.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
29

Elhajidb, Mohamed. "Les rapports arabo-africains : de la solidarité politique à la coopération institutionnelle (un exemple de coopération Sud-Sud) 1960-1984." Montpellier 1, 1985. http://www.theses.fr/1985MON10030.

Full text
Abstract:
Les relations arabo-africaines sont profondément enracinées dans l'histoire des deux communautés. Elles ont pris une nouvelle forme et une nouvelle orientation après l'ère des indépendances où de nouveaux pays ont vu le jour, créant ainsi une nouvelle conception des relations internationales. La solidarité arabo-africaine se justifie non seulement par rapport aux questions d'indépendance politique et de lutte contre le colonialime, le racisme, l'apartheid et le sionisme, mais également et surtout par rapport à l'indépendance économique du Tiers-Monde qui doit s'unir pour la réalisation d'un nouvel ordre économique international plus juste et plus équitable, et à cet égard, la coopération arabo-africaine qui constitue une nouvelle forme de coopération internationale (Sud-Sud) peut avoir un effet d'entraînement sur les autres nations du Tiers-Monde qui pourraient désormais opter pour une nouvelle conception du développement, atténuant ainsi la dépendance par rapport au Nord, et contribuant par là même au développement réel du Sud.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
30

Mercier, Laurent. "La Tchécoslovaquie des français : conceptions et représentations des pays tchèques et de la Slovaquie par les français de la Troisième République." Paris 10, 2000. http://www.theses.fr/2000PA100101.

Full text
Abstract:
Des intellectuels francais se sont interesses, a partir du milieu du xixʿ siecle, aux pays tcheques puis a la slovaquie. Les relations entre la france et ces pays, devenus en 1918 la tchecoslovaquie, ont ete marquees par leurs idees, surtout celles de l'historien protestant ernest denis, qui a rencontre pendant la guerre les emigres masaryk et benes : humanisme, democratie sociale, rejet du clericalisme. Apres la guerre, les francais institutionnalisent ces relations et construisent une representation positive de la tchecoslovaquie, tres marquee par la propagande, ainsi que " l'ideologie " de denis et de ses successeurs ( louis eisenmann, etienne fournol. . . ). Universtaires et journalistes y apportent leur contribution, relayes par des hommes politiques ( albert thomas, edouard herriot )et des intellectuels ou des artistes. Cependant cette representation rencontre des oppositons virulentes, de la part de nostalgiques de l'autriche-hongrie, des ennemis de la franc- maconnerie, des anticommunistes. S'appuyant sur les problemes ethniques de la tchecoslovaquie, ils menent un combat ideologique plus vaste, contre ce qu'elle incarne plus que contre ses travers supposes. Cette representation et ces relations ont donc ete determinees par la polemique, ce qui va peser - en partie seulement - dans l'abandon de la tchecoslovaquie.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
31

Benzarti, Yousra. "La distribution du crédit dans les pays émergents : Fondements micro économiques et estimations empiriques sur le marché tunisien." Paris 9, 2009. https://portail.bu.dauphine.fr/fileviewer/index.php?doc=2009PA090004.

Full text
Abstract:
A travers cette recherche nous voulons cerner les déterminants micro-économiques de la distribution des crédits bancaires dans les pays émergents. Les théories montrent que le risque de défaut et le gap informationnel sont les principales causes d'une insuffisance de financement des investissements. Le manque de fiabilité des documents comptables et le nombre élevé des entreprises en faillite, au sein des pays émergents, poussent les banques à pratiquer un rationnement de crédit envers certains clients. L'entretien d'une relation de clientèle permet à la banque d'anticiper le comportement du client et d'évaluer le risque qu'il entraine. Pour se préserver des risques de défaut, les banques exigent des garanties et des cautionnements élevés de la part des emprunteurs. Certaines PME, composant majoritaire du tissu économique des pays émergents, se trouvant dans l'incapacité de satisfaire ces exigences sont finalement évincées du marché des crédits. Le dysfonctionnement et parfois l'inexistence d'un système juridique de recouvrement des dettes, dans les pays émergents, entraine une prudence excessive de la part des banques en matière d'octroi des crédits. L'étude empirique réalisée sur le marché tunisien sur la période 1974-2007 montre que le rationnement du crédit est expliqué par les variables autres que le prix telles que: les sûretés, les relations de clientèle et le cadre juridique. Le rationnement de crédit n'a cessé de s'accroître sauf pour l'année 1988, année charnière de la mise en place de la libéralisation financière. Ce rationnement du crédit est une stratégie volontaire des banques, optimisant leurs profits futurs anticipés et non une contrainte imposée par une politique monétaire donnée.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
32

Keller-Michaux, Astrid. "La Pologne et sa coopération culturelle avec la France et l'Allemagne : la coopération bilatérale et trilatérale de la Pologne avec ces deux pays entre 1990 et 1998." Nancy 2, 2000. http://www.theses.fr/2000NAN21033.

Full text
Abstract:
La présente thèse s'inscrit dans le contexte européen de l'après 1989 et dans la perspective d'adhésion de la Pologne à l'Union européenne ; l'auteur approfondit la question du "retour à l'Europe" de la Pologne, en s'intéressant en particulier aux nouvelles relations culturelles qu'elle développe depuis 1990 avec l'Allemagne et la France, au niveau bilatéral comme dans le cadre du Triangle de Weimar, coopération politique qui s'est instaurée entre ces trois pays à partir de 1991 et qui s'est élargie à d'autres domaines, notamment culturel et éducatif. Le thème central de la thèse, la culture en Pologne, est tout d'abord étudié d'un point de vue historique, politique, social et identitaire. La problématique de la coopération culturelle bilatérale et trilatérale complète l'étude sur la culture en Pologne, et impose à l'auteur de se pencher sur plusieurs disciplines, historique, politico-économique et sociologique, afin de mettre en lumière les réelles motivations et les enjeux de celle-ci. En effet, le passé non seulement permet de mieux comprendre l'état actuel des relations et la perception sociale des trois pays, mais aussi, de mesurer les enjeux du Triangle de Weimar, en terme politique et en terme socio-culturel. En étudiant l'évolution des représentations sociales et culturelles, l'auteur insiste sur l'effort qu'il reste à faire, dans les pays occidentaux tels qu'en France et en Allemagne, pour favoriser une meilleure connaissance sur et de la Pologne et des pays d'Europe Centrale. L'étude des présences culturelles et linguistiques de la France et de l'Allemagne en Pologne montre d'autre part des divergences dans la conception qu'ont ces deux nations de la culture, mais révèlent également que les instruments des politiques culturelles concourent à faire émerger des sentiments positifs, à favoriser l'apprentissage des langues étrangères et à redonner à l'Europe un visage plus humain
This thesis is grounded in the context of post-'89 Europe and in anticipation of Poland's accession to the European Union. The thesis examines Poland's "return to Europe", in particular the new cultural relations it has developed since 1990 with Germany and France. The thesis also explores the political cooperation that the three countries have undertaken both bilaterally and trilaterally within the Weimar Triangle framework since 1991, and which has grown to include other spheres, notably cultural and educational. The thesis' central theme, that of culture in Poland, is initially examined from historical, political, social and self-identificatory points of view. The question of bilateral and trilateral cultural cooperation finishes the study of culture in Poland, and compells the author to make use of several disciplines - historic, political, economic and sociology - in order to bring to light the real motivations and agendas at stake. In effect, the past permits us to not only better understand the present state of relations and social perception among the three countries, but also to measure the political and socio-cultural accomplishments of the Weimar Triangle project. In presenting the evolution of these social and cultural representations, the author emphasizes that more needs to be done, in other Western countries as well as in France and Germany, to promote a better understanding of Poland and other countries in Central and Eastern Europe. The study of France's and Germany's cultural and linguistic presence in Poland demonstrates on the one hand the different conceptions that these two countries have of culture, but on the other hand reveals that these competing instruments of cultural policy are creating positive sentiments, are promoting foreign language study, and are giving Europe a more human face
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
33

Neumayer, Laure. "La construction de l'enjeu européen dans trois pays candidats à l'adhésion à l'Union européenne : une analyse comparée de la Hongrie, la Pologne et la République tchèque." Paris, Institut d'études politiques, 2002. http://www.theses.fr/2002IEPP0004.

Full text
Abstract:
Le lien entre transformations post-communistes et préparation à l'adhésion à l'Union européenne est étudié dans cette recherche à travers la construction de l'enjeu européen dans les ordres politiques de trois Etats candidats à l'adhésion à l'Union européenne. La première partie de la thèse démontre que la construction de l'enjeu européen fut un phénomène d'endogénéisation de la contrainte communautaire, consistant à transformer la contrainte d'adaptation au mode de régulation communautaire en ressource pour les transformations internes. Les ordres institutionnels, les politiques publiques et les politiques étrangères de ces trois pays candidats furent modifiés en réaction aux pressions communautaires à l'adaptation. Des recombinaisons de ressources par les acteurs conduisirent toutefois à des phénomènes d'hybridation, et non à une reprise unilatérale des normes de régulation communautaires. La seconde partie de la thèse porte sur la domestication du sens de l'intégration européenne, qui permit la construction de l'enjeu européen dans les espaces publics et les systèmes de partis. . .
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
34

Fejérdy, Gergely. "Les relations diplomatiques et culturelles entre les pays francophones d'Europe et la Hongrie, de 1944 à 1956." Paris 4, 2009. http://www.theses.fr/2009PA040020.

Full text
Abstract:
L'utilisation d’une langue commune en France, en Belgique et en Suisse, peut-être mise en relation avec certaines orientations diplomatiques similaires de ces pays à l'égard de l'Europe centrale, pendant les années qui ont suivi la fin de la Seconde Guerre mondiale. Un bon exemple en est fourni par la Hongrie, pour qui ces trois Etats représentaient, de différentes manières, une voie intermédiaire entre les deux blocs. Pour les pays francophones de l'Europe, la Hongrie était vue, jusqu'en 1947, comme un maillon faible de la sphère soviétique, puis comme un terrain d'essai de Moscou, mais avec qui ils pouvaient entretenir des relations relativement correctes, en comparaison des pays voisins. Cette étude, basée essentiellement sur des recherches dans les fonds d'archives, apporte un nouvel éclairage sur l'histoire récente des rapports internationaux en Europe. Elle y souligne l'importance des réseaux personnels créés grâce à l'usage d’une langue commune
The use of a common language in France, in Belgium and in Switzerland can be linked with some similar orientation of those countries towards Central Europe during the years that followed the end of the Second World War. Hungary sets as a good example as these three states represented an intermediate way between the two blocs in various manners. For European French-speaking countries Hungary was viewed as a weakest link of the Soviet sphere up to 1947; then, it was seen as a testing ground for Moscow yet, they could maintain reasonably decent relations, in comparison with neighbouring countries. This study mainly based on research in records gives a new perspective to the recent history of the international relations in Europe. It highlights the importance of personal networks created thanks to the use of a common language
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
35

Djamal, Sami. "La Ligue des États Arabes : structures et fonctionnement." Montpellier 1, 1991. http://www.theses.fr/1991MON10015.

Full text
Abstract:
C'est en egypte que se constitua des la fin de la deuxieme guerre mondiale, la premiere organisation internationale pan-arabe appelee ligue des etats arabes, regroupant des etats appartenant a une meme culture, civilisation, langue. La charte de la ligue se presente comme un document de vingt articles complete par trois annexes. Elle definit les buts, les principes, les structures, les institutions de la ligue et des dispositions diverses. Soumise a rude epreuve par diverses crises, la charte s'est averee inadaptee a l'evolution rapide de la situation. C'est ainsi que le conseil de la ligue a approuve une convention sur la defense commune et la cooperation economiique. Plusieurs amendements furent proposes pour remedier aux insuffisances du systeme de la ligue tel qu'il fonctionne actuellement. Toutefois, la ligue en tant qu'organisation regionale coopere avec l'onu et les autres organisations internationales (oua, cee) pour realiser la paix et la securite mondiale, garantir le developpement, la prosperite et la dignite de l'homme arabe
In egypt, just after world war ii, first pan-arab organization, the league of arab states, was founded, bringing states that shared the same culture, civilization, language. The league's charter consists of a twenty-article document, plus three appendixes. It presents the league's goals, principles, structures, institutions and a number of different measures. This charter has undergone many difficult crises that have shown it to be unable to adapt to the rapid evolution of events. For this reason, the league has had to adopt a covenant concerning the common defense and economic cooperation of its members. Several amendments have been proposed to remedy the inadequacy of the system under which the league has been functioning until now. The league nevertheless cooperates as a regional organization with the u. N. And other internationalorganizations such as the o. A. U. Or the e. E. C. In order to achieve world peace and security, guarantee the development, prosperity and dignity of the arabs
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
36

Ravonison, Nirifidy. "L'industrialisation roumaine et ses relations avec les pays en voie de développement." Paris, Institut d'études politiques, 1989. http://www.theses.fr/1989IEPP0016.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
37

Al, Muhesen Abdul-Karim. "Les conflits d'intérêts, d'influences dans le Golfe arabe." Montpellier 1, 1986. http://www.theses.fr/1986MON10055.

Full text
Abstract:
Le conflit d'interets et d'influences entre les pays occidentaux commenca dans la region du golfe arabe avec l'arrivee de vasco de gama dans certains ports de l'ocean indien. En 1515 albuquerque reoccupa l'ile d'ormuz et imposa la domination portugaise sur certaines iles et ports du golfe arabe. Plus tard, la france, l'angleterre, la hollande et la russie obtinrent des privileges commerciaux et etablirent des relations diplomatiques avec les pays du golfe arabe durant le xviieme siecle. Le resultat fut que chacun des pays entra en conflit contre les autres pays concurrents en utilisant tous les moyens de la lutte pour elargir ses interets et renforcer son influence dans les pays du golfe. Malgre l'evacuation des portugais d'ormuz sous la pression des anglais et des puissances locales, les hollandais obtinrent la suprematie commerciale et militaire dans le golfe. Apres la destruction des flottes hollandaise et espagnole dans la mediterranee par la force maritime francaise en 1676, les anglais commencerent a etablir leur suprematie dans la region du golfe arabe. Mais la resistance nationale regionale lutta toujours contre la presence etrangere des le debut de l'intervention militaire occidentale dans le golfe et elle a oblige les portugais en 1650, les hollandais en 1765 et les anglais en 1971 a l'evacuation definitive du golfe. Depuis le milieu de la deuxieme guerre mondiale, les u. S. A. Et
The conflict of interests and influence between the western countries began in the area of the arab gulf when vasco de gama boarded some ports of the indian ocean. In 1515 albuquerque took hold again of the ormuz island and imposed the portugeese domination on certain isles and harbours of the arab gulf. Later on france, england, holland and russia acquired commercial privileges and set up diplomatic relations with the arab gulf countries in the 17 th century. As a result each country waged war againts the other competitite countries making use of all the means of the struggle to enlarge its interests and to reenforce its influence in the countries of the gulf. Though the portugeese departed from ormuz under the pressure of the english and local forces, the dutch got commercial and military supremacy in the gulf. After the defeat of dutch and spanish feets in the mediterranean by the french nav y in 1676. English started to build up their supremacy in the area of the arab gulf. But the local national resistance went on struggling against the foreign occupation, as early as the western military intervention in the gulf. And it compelled the portugeese in 1650, the dutch in 1765 and the english in 1971 to withdrawing definitely from the gulf
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
38

ADELEYE, OYEWOLE. "Analyse positive de l'endettement exterieur des pays en developpement." Paris 1, 1995. http://www.theses.fr/1995PA010078.

Full text
Abstract:
Depuis les annees 80, la crise de la dette des pays en developpement a fait l'objet d'un ensemble impressionnant d'etudes et publications qui s'inscrivent presque toutes dans une approche normative, en d'autres termes, les demarches analytiques ont consiste a apprecier le probleme de la dette par rapport a ce qui devrat etre. La presente etude s'inscrit dans une approche opposee et se veut positive, en ce sens qu'elle ne s'interesse qu'a ce qui est. Pour ce faire, le premier chapitre est consacre a une retrospective sur l'endettement public a l'echelle mondiale. Sous cet angle, l'endettement public apparait comme un phenomene mondial auquel aucun pays n'echappe. Un retour sur les theories du developpement et sur les theories de l'endettement qu'elles vehiculent, a revele qu'au dela de la specificite de l'endettement des pays en developpement, les causes sont les memes: les interventions publiques repetees dans les economies ont pour consequence ultime la creation de situation de rente que les differents agents concernes par la question de la dette (gouvernements creanciers et debiteurs ; banques commerciales et institutions financieres internationales) essaient d'exploiter a leur profit. Le developpement recent de la theorie des choix publics a le merite de montrer que l'interventionnisme, loin de corriger les imperfections du marche, entraine des dysfonctionnements qui appelent d'autres interventions. L'integration des differents apports de la theroei des choix publics offre une vue d'ensemble du probleme de la dette publique et permet d'avancer que le caractere exterieur de l'endettement des pays en developpement releve de l'exploitation d'une sitaution de rente par les differents protagonistes sus-mentionnes, quand on considere les ressources financiers exterieures comme des biens publics au niveau international, avec toutes les caraterisiques qui se rattachent a leurs offre et demande
Since eighities, the crisis of the developing countries debt has been under study and has carried along various publications in a normative way, in other words, the different analyses have approached the problem in comparison with what it would be. The present study refers to the pocitive approach because it considers nothing buyt reality. In this perspective, the first chapter is dedicated to the public debt on the international scale. From this point of view, the public debt appears like an international phenomena no country can avoid. A revision of the theories ofdevelopment along with the inherent theories of debt revealed that beyond the specificity of the developing countries debt, the reasons are the same. Frequent government interventions carry along a situation of rent of wich different agents (governments creditors and debtors, commercial banks and internationalfinancial institutions) try to take advantage. The latest theory of public chocies makes a merit of showing, that interventionism instead of correcting, market failures, implies dysfonctionments and hence other interventions. Integrating different aspects of the public choice theory offers a global perspective of the problem of public debt and allows to assume that the exploitation of a rent situation by the above quoted protagonists generates the external aspect of the developing countries debt, when one considers external finanacial resources as public good on the international elvel along with all the supply and demand principles
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
39

Brun, Elodie. "Le changement international par les relations Sud-Sud : les liens du Brésil, du Chili et du Venezuela avec les pays en développement d'Afrique, d'Asie et du Moyen-Orient." Paris, Institut d'études politiques, 2012. http://www.theses.fr/2012IEPP0017.

Full text
Abstract:
Ce travail propose une analyse de relations Sud-Sud et de leurs significations pour le système mondial, à partir des cas brésilien, chilien et vénézuélien de la fin des années 1990 à 2010. Il s’intéresse aux conséquences de l’intensification des liens entre des États non-dominants de la scène interétatique. Cette étude postule que, dans un contexte d'interdépendance, tous les acteurs étatiques peuvent participer au changement international, qui ne saurait se réduire à l'œuvre des grandes puissances. Nous qualifions ce changement d’incrémental, se produisant par à-coups, réformateur et à grande portée transformatrice. Il porte à la fois sur le profil des liens interétatiques, en les décentralisant, et sur le fonctionnement du système dans son ensemble. Le concept durkheimien de « densité dynamique », à partir de ses deux dimensions matérielle et morale, nous permet d’appréhender le changement d’une manière plus large que ne l’envisagent les études classiques de relations internationales. L’usage de cette notion nous permet de démontrer que les transformations produites par les relations Sud-Sud contribuent à l’accroissement et à la complexification de l’interdépendance interétatique à l’échelle globale. Pour le moment, un resserrement matériel et stratégique émerge, avec un potentiel quant à la création de liens moraux. Ce processus s’avère fragilisé par un important déficit de participation des acteurs non-gouvernementaux. Enfin, l’insertion internationale des pays en développement depuis leur point de vue, représente une opportunité pour faire progresser l’analyse des relations internationales à partir de grilles de lecture différentes de la scène interétatique
This works presents an analysis of South-South relations and their meaning for the international system, from the three cases of Brazil, Chile and Venezuela, since the late 1990s. It focuses on the consequences of the intensification of the links between non-dominant states at the global level. We affirm that in a context of interdependence all state actors are able to contribute to international change, which cannot be reduced to the actions of the most powerful states. We argue that the change occurring is incremental, not continuous, reforming but at the same time with a far-reaching influence. This includes a decentralization of interstate relations and a transformation of the functioning of the global system. Emile Durkheim’s concept of « dynamic density », and its two dimensions, namely material and moral, helps us to understand this process more appropriately than traditional studies about international relations. Based on this notion, we demonstrate that evolutions inferred by South-South links reinforce the complexity of interstate interdependence. Nevertheless, the rapprochement is material and strategic but not really moral so far, because of a lack of social participation. Studying these initiatives and the international integration of developing countries represents an opportunity to improve the study of international relations, through new cases and new interpretations about global affairs
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
40

Nguimbi, Aimé Césaire. "La réorientation des relations commerciales UE-ACP du fait de la convention de Cotonou." Bordeaux 4, 2009. http://www.theses.fr/2009BOR40004.

Full text
Abstract:
Après plusieurs années de relations commerciales fondées sur des préférences non réciproques, l'Union européenne (UE) et les pays d'Afrique, des Caraïbes et du Pacifique (ACP) ont décidé de rompre avec ce système. L'abandon de ce système que prévoyait les successives conventions conclues dans le cadre de Lomé a été consacré par l'Accord de Cotonou qui prévoit la libéralisation des échanges commerciaux par le biais des Accords de Partenariat Economique (APE). Eneffet, les préférences commerciales accordées unilatéralement aux pays ACP n'ont pas apporté les résultats escomptés. Sur le plan économique par exemple, le système de Lomé a eu un bilan globalement décevant. L'émiettement du système préférentiel a vidé de sa substance le dispositif qui garantissait la croissance économique et le développement des Etats ACP. Par ailleurs, les incompatibilités du système de Lomé avec la règlementation commerciale instaurée par le système du GATT-OMC rendaient en effet inéligibles les principes fondamentaux des conventions de Lomé. C'est donc à ce titre que l'UE et les pays ACP, parties à l'accord de Cotonou ont convenu de mettre en place des nouveaux instruments commerciaux en conformité avec les règles de l'OMC. Actuellement en cours de conclusion, on peut d'ores et déjà s'interroger sur leurs impacts. Excepté l'unique APE complet conclu entre l'UE et le CARIFORUM, le reste des APE paraphés à ce jour sont des accords intérimaires conclus dans un processus éclaté (de manière bilatérale). Ainsi donc, on peut à bon droit penser que l'impact des APE reste entaché de beaucoup d'incertitudes
After several years of commercial relationships based on non-reciprocal preferences, The European Union (EU) and a number of African, Caribbean and Pacific (ACP) countries have agreed to break with this system. The abandonment of this system, which envisaged successive agreements signed within the framework of the Lomé Convention, was sanctioned with the creation of the Cotonou Agreement, allowing the liberalization of commercial exchanges through Economic Partnership Agreements (EPA). Indeed, the commercial preferences granted unilaterally to ACP countries have not brought about the expected outcomes. On an economic level, for example, the results of the Lomé Convention have been on the whole disappointing. The gradual break up of this preferential system meant it could no longer guarantee the economic growth and development of ACP states. Furthermore, the incompatibilities of the Lomé system with the commercial regulations set up by the GATT-WTO render the fundamental principles of the Lomé Convention ineligible. It is for this reason that the EU and the ACP countries, parties in the Cotonou Agreement, have decided to put in place new commercial tools which comply with OMC regulations. With this project now underway, we are already position to conjecture ont its potential impacts. With the exception of the unique EPA between the EU and CARIFORUM, all of the EPA signed to date are intermediate and bilateral agreements, drawn up within a piecemeal process. We can believe therefore, with good reason, that the impact of EPA remains marked by numerous incertainties
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
41

Ferreira-Atlan, Flavia. "Le cadre juridique des relations entre les communautés européennes et les États d'Amérique latine." Toulouse 1, 1994. http://www.theses.fr/1994TOU10006.

Full text
Abstract:
Les relations entre les communautés européennes et les états d'Amérique latine revêtent une double forme juridique : relations conventionnelles non préférentielles, caractérisées par des accords de commerce et des accords de coopération, et relations préférentielles, caractérisées par l'application du système communautaire de préférences tarifaires généralisées aux pays de la région. Tout en poursuivant sa politique conventionnelle avec les états latino-américains, la c. E. E. A développé son système de préférences tarifaires généralisées. Des interférences sont apparues entre ces deux types d'instruments. Dans leur prolongement, plusieurs actions de coopération et d'aide au développement sont financées par le budget communautaire, qui viennent "nourrir" les relations entre les deux partenaires
The relations between the European communities and the states of Latin America present a twofold juridical form: conventional, non preferential relations characterized by trade and cooperation agreements; preferential relations characterized by the application to the countries of the region of the community's generalized tariff preferences system. Interferences have emerged between these two types of instruments. In their follow-up several actions are financed by the community's budget, which contribute to "feed" the relations between the two partners
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
42

Amiel, Irène. "Pratiques solidaires et (ré)importation d'expériences issues du Tiers-Monde : approche compréhensive du champ du développement." Lille 1, 2002. https://pepite-depot.univ-lille.fr/RESTREINT/Th_Num/2002/50377-2002-1.pdf.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
43

Parrot, Maurice. "Les relations union europeenne - pays d'europe centrale et orientale : de la cooperation a l'adhesion." Paris 5, 1998. http://www.theses.fr/1998PA05D015.

Full text
Abstract:
Les relations union europeenne - pays d'europe centrale et orientale sont marquees par le fait de la fin de l'affrontement entre les blocs et l'instauration de la cooperation. Ce sont des relations continentales. Les principes de l'osce, la transition economique, l'instauration de l'etat de droit et de la democratie veritable, la perspective d'adhesion des pays d'europe centrale et orientale nous amenent a nous interroger a propos du droit et de la nature de la cooperation. Les relations s'inscrivent dans le cadre de fondements ideologiques et institutionnels. Elles se developpent a travers le fonctionnement d'une cooperation. Le cadre ideologique est traditionnel, il est simplement empreint de l'approfondissement de la construction europeenne, et de l'achevement de l'affrontement entre l'est et l'ouest. Le cadre institutionnel est "normal", il se developpe a travers les instruments classiques des relations exterieures de l'union europeenne : accords de commerce et de cooperation, accords d'association, programme communautaire d'assistance. Les moyens sont anciens : asymetrie dans les relations commerciales, gradation, conditionnalite. Le fonctionnement de la cooperation est habituel : cooperation technique et financiere, cooperation commerciale, apports de l'union europeenne et devoirs de la part des pays recipiendaire. Les procedures et le fonctionnement de la cooperation ne sont pas derogatoire, ils sont calques sur les instruments communautaires internes
European union - europe central and oriental countries are marked by the fact of the end of the confrontation of the bloks and the instauration of a cooperation. This relations are continentals. The esco principes, economic transition, law state and real democraty, adhesion perspective of europe central and oriental countries get us to sound apness to the right and the nature of the cooperation. The relations are coming within the framework of ideologicals and institutionnals fondations. They develop though the fonctioning of a cooperation. The ideological is traditionnal, he is only marked with the deeping of the european construction, and the end of the east and west confrontation. Institionnal frame is "normal", he is comming within the classicals instruments of the externals relations of the european union : coomercials and cooperation agreement, associations agreements, assistance communautaries programms. Means are old : asymetry to the commercials relations, gradation, conditionality. The fonctioning of the cooperation est usual : technical and financial cooperation, commercial cooperation, european union supply and duty from the recipients countries. The procedures and the fonctioning of the cooperation are not derogatories, they are traced on the internals communautaries instruments
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
44

Belkacem, Karima. "Endettement des pays pauvres et mondialisation." Paris 5, 2008. http://www.theses.fr/2008PA05D004.

Full text
Abstract:
Depuis 2005, l'IADM (Initiative d'allègement de la dette multilatérale) vient compléter l'IPPTE (Initiative des Pays Pauvres très endettés). L'IADM renforce l'idée selon laquelle l'annulation de la dette des pays pauvres doit être envisagée pour des pays se trouvant dans l'incapacité de rembourser leur dette. L'intérêt est donc de promouvoir le développement des pays en difficulté par le biais des échanges internationaux. L'ORD (Organisme des règlements de différends) doit étendre ses compétences en termes de contrôle sur l'égalité des échanges. Un pays seul ne peut se développer s'il a besoin des autres pour s'affirmer et devenir compétitif à l'échelle mondiale. C'est par les échanges que le développement se propulse, un échange avec redistributions des richesses de manière pertinente sur le territoire national. Il est important d'annuler la dette des pays dans l'impossibilité de rembourser, d'augmenter les aides et d'encourager l'intégration économique des pays pauvres
Since 2005, the RMDI (Reduction of the Multilateral Debt Initiative) comes to supplement cthe IPPTE (Initiative of the Poor Countries Heavily In debt). The RMDI reinforces the idea according to which the cancellation of the debt of the poor countries must be under consideration for countries being in the incapacity to refund their debt. The interest is thus to promote the development of the countries in difficulty by the means of the international exchanges. The dispute settlement gateway (DSG) must extend its scope in terms of control on the legality of the exchanges. A country alone cannot develop; it needs the others for s' to affirm and become competitive with I' global scales. The development is propelled by the exchanges, an exchange with redistribution of the. Richness in a relevant way on the national territory. It is important to cancel the debt of the j countries which are in the incapacity to refund it, to increase the assistances and to encourage the economic integration of the poor countries
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
45

Barros, Ruiz Cecilia. "Les relations diplomatiques France-Mexique dans le cadre de la coopération Union européenne-Amérique latine 1990-2002." Paris 1, 2005. http://www.theses.fr/2005PA010275.

Full text
Abstract:
Les années 1990 marquent la fin de l'esprit nationaliste qui dominait la politique des gouvernements post-révolutionnaires et mettent en évidence l'intérêt de diversifier la politique extérieure mexicaine. L'arrivée au pouvoir de Carlos Salinas de Gortari (1988-1994) avec son programme de modernisation économique et de libéralisation commerciale, changera le statut du Mexique et en fera un pays clé au sein du système international. En effet. à partir de l'Accord de libre-échange nord-américain (ALENA) signé en 1992 entre les États-Unis, le Canada et le Mexique, celui-ci sera vu dans le monde sous un éclairage différent. La France, anticipant la force et le potentiel du marché nord-américain, avait déjà proposé au Mexique la même année la signature d'un accord-cadre de coopération économique, politique et culturelle qui a ouvert la voie à une nouvelle relation entre l'Europe et l'Amérique latine. Le fruit dernier de cette initiative française, est sans aucun doute l'Accord de partenariat économique de coordination politique et de coopération que l'Union européenne et le Mexique ont signé en 1997, mettant en lumière l'intérêt de l'Europe à contrebalancer l'écrasante influence des États-Unis dans l'espace latino-américain.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
46

Moucannas-Mazen, Rita. "Le droit arabo-islamique et les relations économiques internationales : étude théorique du contrat de venye." Paris 13, 1988. http://www.theses.fr/1988PA131021.

Full text
Abstract:
Notre recherche porte sur l'etude du contrat de vente arabo-islamique, replace, d'une part, dans le milieu economique et social (ce que nous avons appele les fondements materiels) et, d'autre part, dans le milieu intellectuel de l'epoque et de celle de la doctrine juridique d'une maniere generale (premiere partie). La deuxieme partie se trouve partagee entre les sources formelles et les fondements formels du droit des obligations. Le contrat de vente est une source parmi bien d'autres. L'analyse de ce type de contrat est placee dans perspective "internationaliste". Notre preoccupation est d'ordre theorique : en quoi le contrat de vente des pays du droit islamique (du moyen-orient en particulier), dans certaines de ses categories classiques, peut-il etre comparable au contrat de vente international de marchandises et, dans d'autres, s'eloignerait-il du contrat economique applique au commerce international? existe-t-il une relation entre droit islamique et sous-developpement ? la reponse a ces questions centrales sera sous-jacente tout le long de ce travail et a travers l'analyse consacree aux outillages juridiques, le contrat de vente ici. D'autres questions ont dues etre ainsi analysees et reconsiderees, bien qu'elles relevent de l'histoire immediate des pays arabes en question, a savoir : la reception des droits occidentaux en matiere de commerce international, les institutions financieres (precedees par une analyse du discours economique arabe classique et contemporain), le reglement des litiges tel qu'il a ete concu par le droit islamique (. . . )
In this research paper, we have stressed mainly on the sell contract, as it was elaborated by the islamic tradition and fiqh, for the purpose of extracting the general principles which still are at the base or commercial relations of and with the arab contries (international exchange). As for the reception of western laws (especially the french ones), we ought to face the problem of evolution of islamic law vis-a-vis the evolution of the law itself and vis-a-vis modernnity. The approach to these questions, depending on and beginning with their historical evolution, have been done on the level of islamic law as much as on the actual state of practicability and modern positive laws inspired from the west : our problematic is relevant to the passage of the arab islamic countries from a distributionnal society to a productive society. In face of the reception of foreign laws, we have the persistent reference to the islamic law. Taking in consideration this reference on a general level, we have chosen a precise exemple : the kuwaitian law. As the for second part of this research, its articulation to the first part will permit the demonstration of the passage of the arabic contries from an islamic law to a law with a codified form wich express, more than ever the role of the state in the national construction of the enterprise? (. . . )
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
47

Gabsi, Abdallah. "Les relations Nord-Sud : l'exemple de la Tunisie et la Communauté économique européenne de 1970 à 1985." Toulouse 1, 1986. http://www.theses.fr/1986TOU10008.

Full text
Abstract:
La décennie soixante-dix fut marquée par de nombreuses mutations économiques au niveau mondial. Les modifications souhaitées par les pays en développement, et qui font l'objet de controverses entre les pays industrialisés nécessitent que l'on s'interroge de nos jours sur les nouvelles relations nord-sud. La crise est encore présente et la reprise que l'on évoque de temps à autre n'est pas aussi effective, et du moins durable, qu'on ne le pensait : les indicateurs (inflation, chômage) en témoignent. Cela pousse, par conséquent, les pays de la CEE au protectionnisme à l'encontre des importations en provenance du Maghreb et du Machrek, zones géographiques attachées par des accords de coopération à cette puissance régionale en voie d'élargissement. L'adhésion, toute récente, de l'Espagne et du Portugal, après la Grèce, à la CEE inquiète fortement la Tunisie et le Maroc qui, en raison de leur structure économique, quasiment identique à celle des deux nouveaux membres, commencent à s'interroger sur l'avenir de leurs relations avec la CEE. L'inquiétude, issue de l'élargissement de la CEE s'avère d'autant plus forte que la communauté, et ses états membres tels que la France occupent une place de choix dans les importations et les exportations, mais également dans les domaines de la coopération financière, socio-culturelle, scientifique et technique. Cette thèse se veut instrument d'analyse pour éclairer les relations entre la CEE et la Tunisie notamment, mais aussi pour apporter des propositions aux problèmes inhérents à certaines situations préoccupantes telles que l'élargissement évoqué et les conséquences qui en découlent
The seventies were characterized by many worldwide economical changes. The modifications wished by the developing countries and which are the subject of controversies between the industrialized countries require us to ask ourselves about the new north-south relations. The crisis is still present and the recovery alluded to now and then is not so effective or at least not so lasting as foreseen: the indicators (inflation, unemployment) prove so. Consequently, it induces the countries of the EEC to favour protectionism against the imported goods from Maghreb and Machrek, geographical areas bound to this extending regional power by co-operation agreements. The recent adhesions of Spain and Portugal after Greece to the EEC disturb Tunisia and Morocco the economic structures of which almost identical with those of these members. They begin to wonder about the future of their relationship with the EEC the concern created by the widening EEC is the stronger as the community and its members such as France, fill a privileged position in the importations and the exportations of these countries but also in the fields of financial sociocultural, scientific and technical co-operation. This thesis wishes to be a means of analysis to clarify the relationship between the EEC and among others Tunisia but also to express proposals to the problems inherent in some worrying situations such as the already mentioned growth of the EEC and its consequences
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
48

Cho, Hong Sik. "L'Europe face au Japon : la politique communautaire à l'égard du Japon." Paris, Institut d'études politiques, 1993. http://www.theses.fr/1993IEPP0023.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
49

Saham, Mohammed. "La coopération arabo-africaine : contribution à l'étude des institutions et des relations de coopération sud-sud." Nice, 1987. http://www.theses.fr/1987NICE0013.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
50

Agapiou-Joséphidès, Kalliope. "La communauté européenne et le bassin méditerranéen : développement et sécurité." Paris 1, 1993. http://www.theses.fr/1993PA010269.

Full text
Abstract:
En cette fin de millenaire, aux changements geopolitiques profonds, l'etude de la relation euro-mediterraneenne se revele fort interessante car la mediterranee revet, en raison de sa proximite, de son importance strategique, de sa fragilite ecologique, une importance particuliere pour l'europe. La politique mediterraneenne de la communaute est un chapitre important de ses relations exterieures. Bien que cette derniere n'ait cesse d'evoluer sous l'impulsion d'une serie d'evenements historiques, elle ne parait pas apte a repondre aux defis de demain : defi demographique, defi de developpement, defi de l'environnement. Developpement et securite semblent etre dans cette region les deux faces d'une meme medaille. La fin de la guerre froide, la modification du paysage geopolitique et strategique en europe, la mutation de la communaute en union europeenne, l'elaboration d'une politique etrangere et de securite commune, rendent necessaire la redefinition du concept de securite en mediterranee. Les parametres de securite restent dans cette region proteiformes et difficiles a resoudre par une seule equation strategique. La tenue d'une conference sur la securite et la cooperation en mediterranee apparait comme une "utopie necessaire" susceptible d'ouvrir une ere nouvelle
At the end of the millennium, which is important in geopolitical changes, the study of the euro-mediterrancan relationship is very interesting. The mediterranean due to its proximity, its strategic situation, and its ecologica fragility, has a far reaching importance for europe. The mediterranean policy of the community is one of the main chapters of its external relations. In spite of the continuous evolution of this policy, it does not seem capable of coping with tomorrow's challenges : demographic, developing and environmental challenges. In this region, development and security seem to be the two faces of a single coin. The redefinition of the security concept is made necessary by the end of the cold war, the changes in the geopolitical and strategic landscaping of europe, the evolution of the community toward a european union and the working out of a foreign and security common policy. The security parameters remain multiple and would be difficult to solve by a single strategic equation. A conference on security and cooperation in the mediterranean appears to be a "necessary utopia" to open a new era
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
We offer discounts on all premium plans for authors whose works are included in thematic literature selections. Contact us to get a unique promo code!

To the bibliography