Academic literature on the topic 'Religion et éducation – Haïti'

Create a spot-on reference in APA, MLA, Chicago, Harvard, and other styles

Select a source type:

Consult the lists of relevant articles, books, theses, conference reports, and other scholarly sources on the topic 'Religion et éducation – Haïti.'

Next to every source in the list of references, there is an 'Add to bibliography' button. Press on it, and we will generate automatically the bibliographic reference to the chosen work in the citation style you need: APA, MLA, Harvard, Chicago, Vancouver, etc.

You can also download the full text of the academic publication as pdf and read online its abstract whenever available in the metadata.

Journal articles on the topic "Religion et éducation – Haïti"

1

Sinclair, Christopher. "État, religion et éducation en Angleterre." Journal des anthropologues, no. 100-101 (June 1, 2005): 75–95. http://dx.doi.org/10.4000/jda.1531.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Couchard, Françoise. "Identité culturelle, religion et pratique vaudou en Haïti." Journal des anthropologues 64, no. 1 (1996): 153–68. http://dx.doi.org/10.3406/jda.1996.1975.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Pierre, Andrena, Pierre Minn, Carlo Sterlin, Pascale C. Annoual, Annie Jaimes, Frantz Raphaël, Eugene Raikhel, Rob Whitley, Cécile Rousseau, and Laurence J. Kirmayer. "Culture et santé mentale en Haïti : une revue de littérature." Santé mentale au Québec 35, no. 1 (October 26, 2010): 13–47. http://dx.doi.org/10.7202/044797ar.

Full text
Abstract:
Cet article passe en revue et résume l’ensemble de la littérature sur la santé mentale et les services de santé mentale en Haïti. Ce compte rendu a été rédigé à la suite du tremblement de terre qui a frappé Haïti en janvier 2010. Nous avons effectué des recherches dans Medline, Google Scholar et d’autres bases de données disponibles en vue de recueillir la littérature scientifique pertinente sur la santé mentale en Haïti. La consultation d’ouvrages de référence et de la littérature grise sur Haïti a complété les recherches. La première partie décrit les principales données historiques, économiques, sociologiques et anthropologiques qui permettent de comprendre sommairement Haïti et sa population. La démographie, la structure familiale, l’économie haïtienne et la religion y sont abordées. La deuxième partie est axée sur la santé mentale et les services de santé mentale. L’épidémiologie élémentaire des maladies mentales, les croyances au sujet des maladies mentales, les modèles explicatifs, les idiomes de détresse, les comportements de recherche d’aide, la configuration des services de santé mentale et l’étude des relations entre la religion et la santé mentale y sont examinés.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Anglade, Mireille Neptune. "Les conférences internationales sur les femmes et leur impact en Haïti." En route pour Beijing 8, no. 1 (April 12, 2005): 165–73. http://dx.doi.org/10.7202/057826ar.

Full text
Abstract:
Dans la première partie de son texte, l'auteure fait un retour sur les conférences de Mexico (1975), Copenhague (1980) et Nairobi (1985), en mettant l'accent sur les principales recommandations et les grands principes qui y furent adoptés. Dans la deuxième partie, elle analyse les impacts, pas souvent positifs que ces grandes conférences et en particulier celle de Nairobi ont eus en Haïti, sur les plans juridique, social (infrastructures, logement, santé, éducation), économique et politique.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Jean-Jacques, Nirvah, and Bonel Oxiné. "Education par le numérique en Haïti : Enjeux, défis et perspectives." Voix Plurielles 12, no. 2 (December 12, 2015): 331–47. http://dx.doi.org/10.26522/vp.v12i2.1292.

Full text
Abstract:
Ces présentes réflexions portent sur les initiatives partant de l’idée d’éduquer par le numérique les jeunes haïtiens, notamment ceux dont les parents n’ont pas de moyens financiers leur permettant de payer scolarité. Notre objectif est d’indiquer ici quelques enjeux et défis que ces initiatives prises peut-être sous émotions face aux progrès des Technologies de l’Information et de la Communication (TIC) semblent ne pas prendre en compte. À partir des enjeux et défis indiqués, nous essayerons de dégager des perspectives que nous souhaitons être une contribution aux réflexions portant sur le système éducatif haïtien à l’heure actuelle en vue d’une éducation de qualité à l’échelle nationale.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Barnes, L. Philip. "Religion et éducation en Irlande du Nord." Carrefours de l'éducation 17, no. 1 (2004): 178. http://dx.doi.org/10.3917/cdle.017.0178.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Puglisi-Kaczmarek, Claire. "Religion rationnelle et éducation selon Robert Owen." Études écossaises, no. 11 (January 30, 2008): 31–49. http://dx.doi.org/10.4000/etudesecossaises.65.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Hurbon, Laënnec. "André Corten, Diabolisation et mal politique. Haïti : misère, religion et politique." Archives de sciences sociales des religions, no. 134 (May 1, 2006): 147–299. http://dx.doi.org/10.4000/assr.3495.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Luca, Nathalie. "Laënnec Hurbon, Religion et lien social. L'Église et l'État moderne en Haïti." Archives de sciences sociales des religions, no. 130 (April 1, 2005): 113–202. http://dx.doi.org/10.4000/assr.2333.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Thornton, John K. "Les racines du vaudou. Religion africaine et société haïtienne dans la Saint-Domingue prérévolutionnaire." Anthropologie et Sociétés 22, no. 1 (September 10, 2003): 85–103. http://dx.doi.org/10.7202/015523ar.

Full text
Abstract:
Résumé RÉSUMÉ Les racines du vaudou. Religion africaine et société hai'tienne dans la Saint-Domingue prérévolutionnaire On conçoit souvent le vaudou comme une religion africaine plus ou moins intacte ayant cours en Haïti, et dont les composantes chrétiennes font partie de l'héritage colonial. La population d'Haïti, et en conséquence sa religion, provient dans une large mesure de deux bassins de populations africaines : la région entourant le Dahomey et son arrière-pays, et celle du Kongo au centre ouest de l'Afrique. Dans ces deux régions, existait un processus de changement religieux dû au fait qu'aucune de ces deux traditions n'avait un sens aigu de l'orthodoxie, de sorte que toutes deux se montraient capables de flexibilité. Ces deux régions, mais surtout celle du Kongo. avaient aussi fait l'expérience d'un long contact avec le christianisme. Dans le cas du Kongo. la population se considérait elle-même comme chrétienne : au Dahomey, elle se montrait intéressée par le christianisme et en avait une certaine connaissance. Parvenues en Haïti, ces populations régionales créèrent des communautés nationales fondées sur l'entraide et le soutien mutuel entre compatriotes, ce qui comprenait la pratique religieuse. Mais la vie dans les plantations forçait aussi les gens originaires de différentes régions à vivre ensemble. Le christianisme sous sa forme vaudouisante procura à ces différentes communautés le moyen de communiquer entre elles. Mots clés : Thornton. religion, vaudou. Haïti. Afrique
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
More sources

Dissertations / Theses on the topic "Religion et éducation – Haïti"

1

Croisy, Sylvie. "Haïti : école-borlette et réforme, une union possible." École doctorale Pratiques et théories du sens (Saint-Denis, Seine-Saint-Denis), 2012. http://www.theses.fr/2012PA084011.

Full text
Abstract:
À travers l’étude diachronique de l’éducation en Haïti, l’auteur a exploré les écrits historiques, les documents et rapports officiels pour y rechercher le modèle pédagogique qui traverse ce système scolaire. La thèse cherche à discerner en quoi les réformes pourtant si nécessaires représentent un obstacle à la démocratisation de l’enseignement dans ce pays et s’avèrent inefficaces. Cette réflexion philosophique est soutenue par une réelle connaissance du terrain, l’auteur ayant tenu vingt-quatre séminaires de formation auprès de plus de mille enseignants. Comme directrice d’une école-borlette, son expérimentation sur dix années visant l’amélioration interne, a permis l’évolution vers une école fondamentale qui sert de référence pratique. Dès 1804, religion et éducation vont de pair. Véhiculé par les pédagogues quakers qui implantent des écoles mutuelles, puis relayé après la Charte de 1860 par les Frères de l’Instruction Chrétienne, le modèle demeure inchangé. La thèse met en exergue le malentendu pédagogique qui s’est installé entre la pensée du réformateur français et les praticiens haïtiens du terrain. Des relevés de cahiers de préparation, des enregistrements de séances de classes, des entrevues, quelque cent réponses à un questionnaire illustrent les difficultés à appliquer la pédagogie par objectifs, à secondariser les savoirs. Elle démontre l’inanité d’une reproduction d’un modèle importé en pointant les valeurs parfois antinomiques entre deux conceptions de l’éducation divergentes. Elle cherche à définir des axes fondés sur un modèle adapté à la fois aux exigences de modernité et aux racines philosophiques qui l’ont généré
Throughout this study regarding the evolution of education in Haiti, the author has explored historical writings, administrative documents and reports in order to research therein the pedagogical model that is the foundation for its education system. This thesis provides an analysis with the goal of discerning how educational reforms, regardless of necessity, have become obstacles to universal education in this country and been ineffective. This philosophical reflection is informed by direct experience as the author has organized twenty-four training seminars for more than thousand teachers. The borlette-school, under the author’s guidance during ten years, has upgraded in a primary school that serves as a practical reference. Since 1804, religion and education have gone together. Conveyed by Quakers teachers responsible for the establishment of mutual schools, then relayed after the 1860’s Charter by Christian Instruction Brothers, the model has been unaltered ever since. The thesis highlights the pedagogical misunderstanding between the French reformer’s thought and the implementation by Haitians in the schools themselves. Reading from teacher’s planning notebooks, recordings of classes, interviews, and collecting hundreds of responses from survey come to illustrate their difficulties to implement objective pedagogy and knowledge reflexivity. It demonstrates the inanity of reproducing an imported model in pointing to the sometimes conflicting values of two differing conceptions of education. It seeks to debate around the axes based on a model adapted to both the requirements of a modern way of teaching, and the philosophical roots that are the foundation of said model
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Pierre, Josué. "Esprit d'entreprise et croyances chrétiennes des afro-descendants en Haïti : développement socioéconomique et facteurs religieux, éducatif et politique." Thesis, Sorbonne Paris Cité, 2018. http://www.theses.fr/2018USPCB069.

Full text
Abstract:
Les liens vénérables qui ont été observés par Weber entre éthique protestante et esprit du capitalisme ne semblent pas fonctionner dans les milieux afro-descendants. En Haïti, les croyances chrétiennes ne débouchent pas sur un développement économique, comme chez les occidentaux. De ce fait, je me suis interrogé sur les raisons d'un tel blocage, à partir d'une enquête de terrain qui porte sur la création entrepreneuriale. Il s'agit de relier mentalités, éducation, politique pour reconstituer autant de facteurs de croissance ou d'inertie dans la société haïtienne. Un recul plus historique permet de voir que, du temps de l'esclavage à nos jours, l'individu afrodescendant s'est vu exclure des possibilités sociales d'inscrire son développement personnel dans une dynamique de créativité par l'éducation et d'influence positive de croyances religieuses. Cela fait émerger les interrogations suivantes : est-ce que les facteurs de développement sont trop fragiles ? Est-ce que les obstacles religieux, politique, et éducatif sont trop nombreux ? Une chose est certaine, les entrepreneurs et les experts rencontrés décrivent un chemin semé d'embûches. Mais identifier des faiblesses et des menaces, c'est déjà pouvoir bâtir des stratégies de changement et de progrès
The links of affinity with the economy which were observed by Weber between the protestant ethics and the spirit of capitalism do not seem to be working in the middle of african descents as among westerners on economic level. Therefore, I suggested questioning this problem from observations and from a survey (investigation) of the field focusing on the object of new business start-up. It emerges several issues from it, among which indicators of mentality, issue of education and policy applied in haitian society. It follows that on historic plan, from the time of slavery until our days, social individual has been excluded and deprived of all opportunities of registering his development with prospect of creativity through education and inner influence of his religious belief. This object brings to the foreground at least the following questions: is this link too fragile to be culturally universal? Either, are religious, political and educational obstacles too numerous? Indeed, one thing is for sure, entrepreneurs and met experts have been describing a pathway full of pitfalls. But to identify weaknesses and threats, this is already power to build strategies of change and progress
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Joint, Louis Auguste. "Système éducatif et inégalités sociales en Haïti : le cas des écoles catholiques congrégationistes Saint Martial, Saint Louis de Bourbon et Juvénat du Sacré-Coeur." Paris, EHESS, 2005. http://www.theses.fr/2005EHES0041.

Full text
Abstract:
La thèse retrace l'évolution du système éducatif d'Haïti en soulignant la logique inégalitaire de ce système depuis sa création en 1804, malgré les différentes tentatives de réforme, la plus importante étant la réforme éducative de 1979. En analysant l'hypothèse selon laquelle le système d'enseignement haïtien serait basé sur une logique d'inégalités des chances scolaires et cette logique serait renforcée par les pratiques des écoles catholiques congrégationistes, l'auteur s'interroge sur la contribution de ces écoles dans l'organisation et le fonctionnement de l'enseignement en Haïti. Pour ce faire, il réalise une étude comparative des pratiques pédagogiques et religieuses de trois écoles catholiques congrégationistes : Saint Martial, Saint Louis de Bourbon et Juvénat du Sacré-Coeur, dans l'aire métropolitaine de Port-au-Prince, la capitale d'Haïti. Par une enquête de terrain diverifiée, réalisée entre 1998 et 2002, l'auteur étudie l'adaptation et les recompositions de ces écoles face aux mutations intervenues dans la société haïtienne entre les années 1980 et 2000. L'analyse révèle que l'application de la réforme éducative de 1979 a favorisé la privatisation de l'école haïtienne : 83% des écoles du pays sont privées et seulement 17% sont publiques. Les écoles catholiques congrégationistes, en mettant en oeuvre le principe de sélection sociale par l'élimination des élèves "faibles" ou par le recrutement des élèves "forts", contribuent au maintien de la logique de séparation des classes sociales et de l'inégalité des chances scolaires, entretenue dans le système éducatif d'Haïti. Cependant, cette politique éducative élitiste s'accompagne d'une politique d'accueil des populations socialement défavorisées au sein des mêmes établissements, mais à des moments différents de la journée. C'est là une des plus importantes ambiguïtés ou des tensions auxquelles sont confrontées les écoles congrégationistes d'Haïti
This thesis describes the evolution of the educational system in Haïti, a system that from its onset in 1804, was deeply founded on a logic of inequalities inspite of the numerous attempts to reform it, the most notable reform being the 1979 one. In this paper based on the postulate that the Haitian system of education is intrinsically unequal, and that these social disparities are reinforced by the practices of the roman catholic schools, the author questions the place and contribution of these schools in the organisation and functionning of education in Haiti. From 1998 to 2002 the author conducted a survey on the teachning and religious practices of three well-known catholic schools in Port-au-Prince : Saint-Martial, Saint-Louis de Bourbon and Juvénat du Sacré-Coeur. In this study he analyses the strategies of adaptation and reconstruction of these schools in response to the social mutations of the Haitian society between 1980 and 2000. This analysis shows that the 1979 reform has accelearated the privatization of the school system in Haiti. Indeed 83% of the schools are private and only 17ù are public. By implementing the principle of a social selection which consists mainly in recruiting only the performant pupils, the roman catholic schools have contributed to the reinforcement of the social separateness that so far has prevailes in the Haitian educational system. One of the paradox of this study is that is also reveals that these same elitist schools have established a policy of reveiving, at different hours of the day, pupils from lower social background. This ambigous policy is one of the challenge the roman catholic schools have to face in Haiti
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Guignard, Pierre-Fred. "Ecole et milieu culturel en Haïti." Lyon 2, 1992. http://www.theses.fr/1992LYO20025.

Full text
Abstract:
L'école nous paraît en Haïti, comme une imposition de code. En effet, elle a pour mission traditionnelle, l'intégration du pays dans le concert des nations civilisées. Mais, elle apparaît surtout comme la justification de l'existence meme des classes dirigeantes. Ces dernières ne constituent-elles pas, grâce a l'école, les représentants de la civilisation en Haïti et, de ce fait, autorisées à faire peser leur joug sur le reste de la population ? Les problèmes de l'école haïtienne paraissent insolubles moins à cause de la pauvrete chronique du pays qu'à cause de la situation d'aliénés et d'aliénants des dirigeants qui semblent avoir besoin de l'ignorance et de la misère de la population pour s'affirmer. L'école haïtienne est-elle vouée à être le relais du néo-colonialisme ? Peut-on encore entreprendre une réforme structurelle de l'école en Haïti ? En quoi les tentatives d'innovation scolaire en Guinée, Mali, Tanzanie, Pérou et Cuba des années soixante peuvent-elles nous interpeler ? Une réforme éducative n'est viable que si elle est intégrée dans un projet global de société. Elle devient efficace si elle s'appuie sur le milieu culturel. Mais, Haïti a-t-elle un milieu culturel propre ? Oui, le vodou, mais, il traverse une crise profonde. .
The Haitian school seems to be imposed as a code. Indeed, its purpose is to help haiti to become integrated into the group of civilised nations. But it actually serves as a justification of the very existence of the ruling classes. In fact, these la tters are using the school system to select representatives of the haitian-people and are thus able to enslave the greater part of the population. The problems of the haitian school seem to be insolvable less because of the chronic poverty of the people than because of the alienated and alienating conditions of the leaders who use the ignorance and misery of the people to assert themselves. Is haitian school vowed to serve as a relay of neo-imperialism ? Can undertake a structural reform of the haitian school ? How could the innovations in school that were attempted in the sixties in contries such as Guinea, Malia Tanzania, Peru and Cuba help us ? An education reform would succeed nly if it is par of a more global society reform. It woult have positive consequences if it is implanted in the haitian cultural environment. But, does haiti possess a particular cultural environment ? Yes: the voodoo. But unfortunately, it currently undergoes a fundamental crisis. .
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Etienne, Carolde. "Le projet EXENP, une contribution à l'amélioration de la qualité de l'éducation en Haïti : bilan et perspectives." Thesis, Université Laval, 2008. http://www.theses.ulaval.ca/2008/25434/25434.pdf.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Picard, Michel. "Système scolaire et société en Hai͏̈ti : identification des obstacles à l'apprentissage et essai de remédiation." Grenoble 2, 1996. http://www.theses.fr/1996GRE29062.

Full text
Abstract:
Ce travail met en evidence que l'inefficacite du systeme scolaire haitien n' est pas due a son organisation. Au travers de notre vision euro-centriste, on se demande pourquoi on constate un tel disfonctionnement et comment on pourrait y remedier. L'identification et l'analyse des problemes poses par l'apprentissage permet de mettre en evidence deux facteurs determinants : la realite sociale d'haiti et la maniere d'apprendre des eleves haitiens. Ce travail repose sur une triple articulation entre, d'une part, une enquete visant a analyser le systeme educatif et une etude sur la societe haitienne, les analyses de la premiere eclairant les analyses de la seconde, et d'autre part en une recherche-action s'appuyant sur les deux enquetes. La presentation du cadre theorique, ainsi que l'expose de la methodologie utilisee, cites en premiere partie du document, permet de montrer que malgre le desir farouche d'apprendre qui emane des apprenants haiteins, les resultats ne sont pas au rendez-vous. L'analyse des enquetes, en seconde partie, revele que les realites historiques et sociales haitiennes generent des attitudes incompatibles avec la mise en place de strategies d'apprentissage efficaces selon nos references occidentales. Des elements de remediation prenant en compte les differentes observations constituent la troisieme partie
This thesis has brought to light the in-efficiency of the haitian schoel system, however this is mot due to the organisation. Looking at this with european eyes, we aste the question why is there such discorder and how this could de remedied. The identification and analysis of the problems presented in the learning process reveal two determinating factors : the real social situation in haiti and the way in which the haitian community study. This thesis is based on three interconnected studies : a survey to analyse the education system and a survey of haitian society ; the results of the first survey contribute to the analysis of the second. There is so a field research based on the two previous surveys. The presentation of the theoretical background and the methodology used explained in the first part of this document allows one to show that is spite of a tremondous show of good will by the haitian students, the results are not forth-coming. The analysis of the surveys found in the second part reveal that the realities social and historical are not conducive to a learning system as accepted in westera cultures. In the third part of the thesis, certain solutions are suggested drawing on information collected from part one and two of the thesis
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Azarre, Wilfrid. "L'accompagnement pédagogique des enseignants du premier et du deuxième cycle de l'école fondamentale en Haïti." Master's thesis, Université Laval, 2014. http://hdl.handle.net/20.500.11794/24802.

Full text
Abstract:
Ce mémoire de maîtrise en administration et évaluation en éducation traite de l’accompagnement pédagogique des enseignants du niveau fondamental 1er et 2ème cycles en Haïti. C’est une recherche qualitative dont l’objectif est de décrire la réalité de la situation des inspecteurs et des conseillers pédagogiques haïtiens dans leurs relations avec les enseignants, d’identifier les conditions dans lesquelles se déroule le travail d’accompagnement et de chercher à comprendre quels aspect de la formation, de l’expérience et des qualités personnelles aident le plus l’accompagnateur dans son travail ou rendent son travail le plus difficile. Les résultats obtenus à partir des onze entrevues semi-structurées réalisées avec des inspecteurs et des conseillers pédagogiques du département de l’Ouest d’Haïti ont permis d’identifier le modèle de supervision qu’ils pratiquent, le modèle qu’ils idéalisent et un ensemble de difficultés liées à la supervision en Haïti qui entravent leur travail.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Amicy, Anne-Suze. "L’éducation relative à l’environnement dans le programme des deux premiers cycles du niveau fondamental en Haïti. Analyse comparative des programmes de sciences expérimentales de France, Haïti et Ontario (Canada)." Thesis, Paris Est, 2016. http://www.theses.fr/2016PESC0006/document.

Full text
Abstract:
Cette recherche s’inscrit dans une dynamique d’évaluation de la qualité et de l’applicabilité de l’ERE dans le programme scolaire des deux premiers cycles du niveau fondamental en Haïti, tout en tenant compte de ce qui se fait en France et au Canada (Ontario). Des comportements irresponsables à l’égard de l’environnement constituent des facteurs aggravants ayant des incidences directes sur l'ensemble de la population. La dégradation écologique accélérée de la République d'Haïti est une préoccupation majeure qui oblige à tourner le regard vers des actions plus concrètes et durables susceptibles de contribuer grandement à la résolution de ces nombreux problèmes. Ce constat impose une autre approche, une autre forme de pensée. Il s’agit d’orienter l’éducation et l’enseignement vers de nouveaux paradigmes incluant l’ERE consacrée par les instances internationales comme un outil important dans la résolution des problèmes environnementaux et dont la finalité est de créer des citoyens dotés d’une vraie conscience écologique. L’analyse des curricula des sciences à l’élémentaire des trois pays étudiés permet de constater que les systèmes scolaires s'orientent plus vers une éducation qui tend à transmettre et à faire acquérir des connaissances en ERE plutôt que de placer l'enfant dans un contexte réel d'apprentissage où il peut développer des rapports étroits avec l’environnement. Cette observation nous amène à interroger 50 responsables d’établissements scolaires et 212 enseignants des écoles fondamentales en Haïti sur leur vision, leurs connaissances et la place réservée à cette notion dans leurs planifications pédagogiques. Le résultat de l’analyse de ces données démontre une grande méconnaissance de la notion dans le milieu scolaire étudié et qu'en outre l’ERE vient élargir le fossé des inégalités scolaires déjà criantes en Haïti
This research is part of a dynamics of quality assessment and applicability of education on the environment in the science curriculum in elementary Haiti, while taking into account what is being practiced in France and Canada (Ontario). The analysis of the content of curricula of experimental sciences of these three (3) countries has served to mark such an approach. Irresponsible behaviors towards the environment faced with serious problems are aggravating factors that directly affect the entire population. Accelerated environmental degradation of the Republic of Haiti is a major concern that requires to look for more concrete and lasting actions in order to greatly contribute to solving these numerous problems. These findings require a different approach, a different way of thinking. It is a matter of orienting education and teaching to new paradigms including education on the environment enshrined in international forums as an important tool in the resolution of environmental problems and whose aim is to create citizens endowed with genuine environmental awareness. The analysis of the sciences curricula of elementary schools of the three countries under study allows to see that the school systems are moving more towards an education which tends to transmit and to make acquire knowledge about EE for the environment instead of placing the child in the real learning environment where he may develop close relationships with the environment. This observation led us to interview 50 school officials and 212 teachers of the fundamental level in Haiti about their vision, their knowledge and the place reserved to this concept in their teaching schedules. The result of the analysis of these data shows great ignorance of the concept in the school environment under study and in addition to that EE just widens the gap of school inequalities already obvious in Haiti
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Joseph, Kysly. "Nouveaux fondements philosophiques et sociologiques pour l’éducation à la citoyenneté en Haïti : la parole et l’action de Joseph Wresinski pour une éducation à une citoyenneté de la rencontre en Haïti." Thesis, Lyon 2, 2014. http://www.theses.fr/2014LYO20029/document.

Full text
Abstract:
Haïti a inventé une nation comme république patriotique : la première République noire et indépendante. Cependant, après 200 ans d’histoire, sévit un clivage récurent à caractère social, économique et anthropologique entre deux catégories de population. Une grande partie des « citoyens » haïtiens sont en fait exclus de l’exercice de la citoyenneté. Cette exclusion interroge particulièrement l’éducation. Elle rend nécessaire la refondation d’une éducation créatrice d’une nouvelle citoyenneté.La thèse s’interroge sur l’apport de la parole et de l’action de Joseph Wresinski comme « nouveauté » dans l’éducation à la citoyenneté en Haïti. Elle explore les fondements philosophiques de l’éducation à travers des approches anthropologiques sur la civilisation et sur les civilisations, respectivement dans les travaux du penseur haïtien Anténor Firmin et du penseur antillais Édouard Glissant.Le cadre théorique est celui de « l’action politique comme surgissement du nouveau et de l’agir-ensemble avec les autres » chez Hannah Arendt, et celui de la « nation comme communauté des citoyens » d’après Dominique Schnapper. Le Mouvement ATD Quart Monde met en œuvre la pensée sociale et éducative de son fondateur Joseph Wresinski de sorte que la reconnaissance des expériences et des savoirs des personnes exclues contribue à une citoyenneté à part entière en Haïti.Une recherche basée sur une enquête sociologique du chercheur impliqué a permis de recueillir et de comparer les représentations de la citoyenneté des membres d’ATD Quart Monde et de celles de diverses autres personnes. Les membres d’ATD Quart Monde de milieux différents ont présenté comment ils construisent une communauté de pensée et d’action qui associe les apports de l’école et ceux de la famille, les apports de la communauté de vie ou des quartiers avec ceux des « élites ». C’est ce que nous appelons une « citoyenneté de la rencontre », dont la thèse montre qu’elle a pu et peut se réaliser, à partir de l’action de Joseph Wresinski en Haïti, mais non sans difficultés ni contradictions
Haiti has invented a nation that is also a patriotic republic: the first independant black Republic. However after 200 years of history, a recurrent social economical and anthropological cleavage pervades between two categories of the population. A great number of Haitian "citizens"are in fact excluded from the practice of citizenship. This type of exclusion questions especially education. It necessitates a radical educational reform that gives birth to a new kind of citizenship. This thesis studies the contribution of the message and action of Joseph Wresinski as something original in the education to citizenship in Haiti. It examines the philosophical foundations of education through anthropological approaches on civilization and on different types of civilizations, in the work of the Haitian and West Indian thinkers ANTENOR FIRMIN and EDOUARD GLISSANT respectively. The theoretical framework is similar to that of "the political action as sudden appearance of novelty and of common action with others" according to Hannah Arendt. It is also close to the context of "the nation as community of citizens" by Dominique Schnapper. ATD FOURTH WORLD implements the social and educational thought of their founder JosephWresinski in such a way that the acknowledgement of the experiences and know-how of excluded individuals contributes to complete citizenship in Haiti. Research based on a sociolological survey made by the researcher who is deeply concerned by the project has enabled us to collect the representations of citizenship by members of ATD FOURTH WORLD and to compare them with those established by other individuals. Members of the movement from different social backgrounds have shown how they establish a community of thought and action that associates the approaches of the school and those of the family, the contribution of the community and districts where people live together with that of the "elite". It's what we call "encounter citizenship". Which, as the thesis can be achieved from and through the action of Joseph Wresinski in Haïti, although with some difficulties and a certain number of contradictions
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Daniellou, Emmanuelle. "Les Enseignantes en Bretagne aux XVIIème et XVIIIème siècles : religion, éducation et société." Université Marc Bloch (Strasbourg) (1971-2008), 2005. http://www.theses.fr/2005STR20019.

Full text
Abstract:
Malgré une faible alphabétisation des femmes en Bretagne sous l'Ancien Régime, l'éducation des filles est loin d'avoir été totalement abandonnée et elle s'inscrit pleinement dans le projet de la Réforme catholique. L'essor monastique du XVIIème siècle profita largement aux établissements scolaires. Les Ursulines, qui se sont rapidement implantées dans la province, s'imposent par leur vocation comme le modèle des enseignantes religieuses. Au service des plus pauvres dans leurs classes externes, elles offrent aussi des pensionnats pour les jeunes filles. Rares sont les congrégations ou ordres religieux n'ayant jamais proposé de pensionnats ou de classes gratuites pour les plus défavorisés. Aux côtés de ce puissant modèle religieux, émerge peu à peu au cours du siècle des Lumières un réseau de femmes laïques engagées dans l'instruction de la jeunesse. Parallèlement, les nouvelles communautés religieuses non soumises à la clôture se multiplient également au XVIIIème siècle, favorisant la diffusion d'un enseignement dans les campagnes. La fonction enseignante sous l'Ancien Régime se dégage comme une œuvre apostolique plus générale que la seule formation aux rudiments représentés par la lecture, l'écriture et le calcul. De plus, nous ne découvrons pas un système scolaire élitiste, mais proposant au contraire une grande diversité des lieux d'enseignement destinés à tous les milieux sociaux. La conception de l'éducation des filles constitue certainement l'obstacle majeur à une scolarisation plus répandue et à une alphabétisation systématique des jeunes filles sous l'Ancien Régime : les structures existent mais les mentalités freinent l'action des enseignantes. En effet, la scolarisation des filles s'inscrit prioritairement dans le cadre d'une formation religieuse à laquelle il n'est accordé que bien trop peu de temps pour acquérir une instruction même élémentaire
Although women were rarely taught to read and write in Brittany under the Old Regime, the education of girls was not totally ignored, it was even an importat factor of the Catholic Reform. The development of monasteries in the 17th century particularly helped educational establishmets. The Ursulin nuns who settled in the province were quickly perceived as being the ideal religious teacher because of their special vocation, educating the poor in classes during the day, and even boarding young girls. In fact a large majority of religious congregations and orders usually offered free education and boarding for the very poor. During the Age of enlightenment and parallel to this strong religious model, gradually emerged a movemet of lay women teachers for the young. And also several no-cloistered congregations were started in the 18th century thus promoting education in the rural areas. Teaching under the Old Regime appeared generally like apostolic work more than just giving access to the skills of reading, writing and arithmetic. Moreover it seems that education, far from being an elitist school system, offered a wide variety of schools open to young people from every class of society. Under the Old Regime, the popular opinion about educating girls was very certainly a major obstacle in systematically reaching all the girls to give them an education and to teach them to read and write : the structures existed but the mentality kept the teachers from attaining their objectives. Actually education for girls was limited to the time allotted for religious instruction which proved much too short to acquire even a minimum of reading and writing skills
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
More sources

Books on the topic "Religion et éducation – Haïti"

1

Corten, André. Diabolisation et mal politique: Haïti : misère, religion et politique. Montréal: Éditions du CIDIHCA, 2000.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Hurbon, Laënnec. Religions et lien social: L'Eglise et l'état moderne en Haïti. Paris: Les Editions du Cerf, 2004.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Le patrimoine religieux du Québec: Éducation et transmission du sens. Québec [Que.]: Presses de l'Université Laval, 2009.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Chaire d'étude des fondements philosophiques de la justice et de la société démocratique, ed. Hijab et kirpan: Une histoire de cape et d'épée. [Québec]: Presses de l'Université Laval, 2006.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Tisser des liens: Éthique et culture religieuse : 2e année du 2e cycle du secondaire. Anjou, Québec: Éditions CEC, 2010.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Bruno-Jofré, Rosa del Carmen. Democracy and the intersection of religion and traditions: The reading of John Dewey's understanding of democracy and education. Montreal: McGill-Queen's University Press, 2010.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Democracy and the intersection of religion and traditions: The reading of John Dewey's understanding of democracy and education. Montreal: McGill-Queen's University Press, 2010.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Sources documentaires de l'histoire des jésuites en Haïti aux XVIIIe et XXe siècles: 1704-1763, 1953-1964. Paris: L'Harmattan, 2006.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Luc, Melanson, Rouyère Bruno, and Allègre Christian, eds. Une vie belle: Éthique et culture religieuse, primaire, 1er cycle. Montréal: Fides, 2008.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Université d'été d'histoire religieuse (13e 2004 Paris, France). Éducation et religion, XVIIIe-XXe siècles: Actes de la XIIIe Université d'été d'histoire religieuse, Paris, 10-13 juillet 2004. Chambéry: Université de Savoie, 2006.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
More sources

Book chapters on the topic "Religion et éducation – Haïti"

1

"Culture, éducation et religion." In Journal d’un loyal dans la campagne canadienne, 1831-1834, 139–58. Presses de l'Université Laval, 2020. http://dx.doi.org/10.2307/j.ctv1h0p536.7.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Schleifer, Michael. "Éducation morale et endoctrinement." In Science et religion en éducation, 119–28. Presses de l'Université du Québec, 2009. http://dx.doi.org/10.2307/j.ctv18ph3g9.17.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Tomalty, Jesse Anne. "Éducation morale, libéralisme et tolérance." In Science et religion en éducation, 109–18. Presses de l'Université du Québec, 2009. http://dx.doi.org/10.2307/j.ctv18ph3g9.16.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Hendley, Steven. "Évidentialisme et pédagogie de la croyance et du doute." In Science et religion en éducation, 137–54. Presses de l'Université du Québec, 2009. http://dx.doi.org/10.2307/j.ctv18ph3g9.19.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

"Front Matter." In Science et religion en éducation, i—vi. Presses de l'Université du Québec, 2009. http://dx.doi.org/10.2307/j.ctv18ph3g9.1.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Benjamin, David. "La couleur de la mort." In Science et religion en éducation, 69–72. Presses de l'Université du Québec, 2009. http://dx.doi.org/10.2307/j.ctv18ph3g9.10.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

McCormick, Miriam. "Parler de la mort à mes enfants." In Science et religion en éducation, 73–74. Presses de l'Université du Québec, 2009. http://dx.doi.org/10.2307/j.ctv18ph3g9.11.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Martiny, Cynthia. "Parler de la mort à mes enfants." In Science et religion en éducation, 75–78. Presses de l'Université du Québec, 2009. http://dx.doi.org/10.2307/j.ctv18ph3g9.12.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Riopel, Martin, and Valérie Djédjé. "Les enfants, la science et le reste." In Science et religion en éducation, 79–84. Presses de l'Université du Québec, 2009. http://dx.doi.org/10.2307/j.ctv18ph3g9.13.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Hechtman, Peter. "Grand-mère est au ciel avec les anges:." In Science et religion en éducation, 85–88. Presses de l'Université du Québec, 2009. http://dx.doi.org/10.2307/j.ctv18ph3g9.14.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
We offer discounts on all premium plans for authors whose works are included in thematic literature selections. Contact us to get a unique promo code!

To the bibliography