To see the other types of publications on this topic, follow the link: Réponse au couplage vitesse.

Dissertations / Theses on the topic 'Réponse au couplage vitesse'

Create a spot-on reference in APA, MLA, Chicago, Harvard, and other styles

Select a source type:

Consult the top 50 dissertations / theses for your research on the topic 'Réponse au couplage vitesse.'

Next to every source in the list of references, there is an 'Add to bibliography' button. Press on it, and we will generate automatically the bibliographic reference to the chosen work in the citation style you need: APA, MLA, Harvard, Chicago, Vancouver, etc.

You can also download the full text of the academic publication as pdf and read online its abstract whenever available in the metadata.

Browse dissertations / theses on a wide variety of disciplines and organise your bibliography correctly.

1

Pascal, Jérôme. "Vitesse de combustion d'un propergol solide composite en présence d'oscillations de la vitesse de l'écoulement." Paris 11, 1987. http://www.theses.fr/1987PA112066.

Full text
Abstract:
Le couplage entre les oscillations de vitesse de l'écoulement dans un moteur-fusée à propergol solide et la combustion du propergol est décrit par un modèle phénoménologique. Ce dernier est une adaptation des modèles de combustion érosive des propergols composites qui rendent compte des observations expérimentales en régime stationnaire. Les effets de seuil sont intégralement pris en compte dans la loi de vitesse de combustion érosive instationnaire. Les expressions générales de la vitesse de combustion érosive moyenne, de la réponse linéaire à une oscillation sinusoïdale de la vitesse, ainsi que de la réponse sur un harmonique de rang quelconque, en sont déduites. Ces expressions sont intégrées à un programme de calcul et sont appliquées à l'analyse de mesures effectuées au propulseur à éjection modulée. Leur utilisation permet de remonter De manière satisfaisante aux effets des oscillations de vitesse sur l'érosion moyenne pression mesurée et sur la réponse linéaire du propergol déduite du champ de pression acoustique. Indépendamment, une étude de l'influence d'une phase condensée présente dans les produits de combustion est entreprise pour être appliquée au cas d'un propergol aluminisé.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Sanhaji, Mani Ahmed. "Contribution à la réalisation d'un système de transmission de couple à vitesse variable." Rouen, 1995. http://www.theses.fr/1995ROUES057.

Full text
Abstract:
Les travaux de la thèse portent sur une contribution à la réalisation d'un système de transmission de couple à vitesse variable afin d'aboutir à ce que l'on pourrait appeler une boite de vitesse électromécanique à variation continue. Un moteur asynchrone et un alternateur sont couplés de façon rigide par leurs rotors. Le stator du moteur asynchrone est entraîné en rotation par l'application d'une puissance motrice extérieure P1 avec un couple de rotation G1. Le stator de l'alternateur, qui est le siège des courants induits, tourne selon la puissance P2 transmise avec un couple G2. L'énergie électrique fournie par les phases statoriques de l'alternateur est récupérée afin de contribuer à l'alimentation électrique du système. Le projet a pour but de régler le rapport G2/G1 avec un rendement P2/P1 maximum. Dans un premier temps, nous proposons les solutions technologiques pour guider en rotation les stators du moteur asynchrone et de l'alternateur. Nous traitons ensuite le problème des pertes d'énergie au cours du régime transitoire du système de transmission de couple. Grâce à la méthodologie de commande proposée pour les machines, nous montrons qu'un réglage judicieux de la durée du régime transitoire permet de réduire ces pertes d'énergie. Cette méthodologie consiste d'une part à maintenir constant le flux statorique du moteur asynchrone, et d'autre part à varier sa fréquence statorique suivant une rampe linéaire.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Bock, Jean-Pierre. "Modélisation et calcul couplé des champs électromagnétiques dans les machines asynchrones en régime transitoire." Vandoeuvre-les-Nancy, INPL, 1996. http://www.theses.fr/1996INPL094N.

Full text
Abstract:
Ce travail apporte une contribution au calcul des machines électriques asynchrones, dans le cas ou une modélisation de type circuits couplés est impossible (rotors massifs ou à cage profonde). La première partie expose les différentes façons de prendre en compte le mouvement. La deuxième partie expose une nouvelle méthode, double entrefer et approximation du premier harmonique d'espace, qui est ensuite développée dans le cas des régimes transitoires, à courants imposés puis à tensions imposées. On montre aussi que la méthode se prête à un couplage avec des circuits électriques extérieurs. Dans la troisième partie, on procède à une validation de la méthode pour deux machines à induction pour lesquelles nous disposions de données expérimentales: une machine triphasée de 950 kW et une machine diphasée de 300 W avec condensateur. Dans la quatrième partie, on prévoit les caractéristiques d'un prototype de machine rapide (100 kW, 30 000 tr/mn) alimenté de différentes manières par deux sortes d'onduleurs. À l'approximation du premier harmonique d'espace, la méthode développée autorise des rotations élémentaires importantes, ce qui correspond à un gain de temps appréciable par rapport au suivi des grandeurs elles mêmes. La méthode peut être affinée par la prise en compte d'harmoniques supérieurs, et elle est généralisable aux cas des machines saturées
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Grillet, Nadia. "Réponse optique de nano-objets uniques d'argent : couplage plasmonique et photo-oxydation." Phd thesis, Université Claude Bernard - Lyon I, 2011. http://tel.archives-ouvertes.fr/tel-00728160.

Full text
Abstract:
La réponse optique de nanostructures métalliques est caractérisée par une amplification locale du champ électromagnétique appelée Résonance Plasmon de Surface (RPS) reliée à leur nature et leur morphologie. Pour étudier la réponse optique d'une nanoparticule unique, un dispositif ultra-sensible de spectroscopie à modulation spatiale utilisant une source de lumière blanche a été développé : il permet de mesurer la section efficace d'extinction absolue de nano-objets uniques sur un large domaine spectral (300-900 nm). Des images de microscopie électronique à transmission peuvent être obtenues indépendamment sur les mêmes objets. On a ainsi une corrélation directe entre la morphologie des nanoparticules et leur signature optique. Ce travail de thèse a permis d'une part de mettre en évidence les paramètres qui entrent en jeu dans le processus de vieillissement de nanoparticules uniques d'argent sous éclairement. En particulier, l'étude de nanocubes d'argent révèle une " sphérisation " et une photo-oxydation au cours du temps due à la partie UV du spectre. D'autre part, des mesures réalisées sur des doublets de nanocubes d'argent en interaction ont montré l'importance de la morphologie à l'interface entre les deux nanoparticules sur le couplage plasmonique. Pour une excitation lumineuse longitudinale, on observe, outre le décalage de la RPS vers les basses énergies lorsque la distance interparticule diminue, un dédoublement de cette bande de résonance. Des calculs théoriques réalisés avec la méthode DDA ont permis de corréler ce phénomène de dédoublement à des variations de courbure de surface dans la zone interparticule liées principalement au rognage des arêtes des cubes
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Grillet, Nadia. "Réponse optique de nano-objets uniques d’argent : couplage plasmonique et photo-oxydation." Thesis, Lyon 1, 2011. http://www.theses.fr/2011LYO10135/document.

Full text
Abstract:
La réponse optique de nanostructures métalliques est caractérisée par une amplification locale du champ électromagnétique appelée Résonance Plasmon de Surface (RPS) reliée à leur nature et leur morphologie. Pour étudier la réponse optique d’une nanoparticule unique, un dispositif ultra-sensible de spectroscopie à modulation spatiale utilisant une source de lumière blanche a été développé : il permet de mesurer la section efficace d’extinction absolue de nano-objets uniques sur un large domaine spectral (300-900 nm). Des images de microscopie électronique à transmission peuvent être obtenues indépendamment sur les mêmes objets. On a ainsi une corrélation directe entre la morphologie des nanoparticules et leur signature optique. Ce travail de thèse a permis d’une part de mettre en évidence les paramètres qui entrent en jeu dans le processus de vieillissement de nanoparticules uniques d’argent sous éclairement. En particulier, l’étude de nanocubes d’argent révèle une « sphérisation » et une photo-oxydation au cours du temps due à la partie UV du spectre. D’autre part, des mesures réalisées sur des doublets de nanocubes d’argent en interaction ont montré l’importance de la morphologie à l’interface entre les deux nanoparticules sur le couplage plasmonique. Pour une excitation lumineuse longitudinale, on observe, outre le décalage de la RPS vers les basses énergies lorsque la distance interparticule diminue, un dédoublement de cette bande de résonance. Des calculs théoriques réalisés avec la méthode DDA ont permis de corréler ce phénomène de dédoublement à des variations de courbure de surface dans la zone interparticule liées principalement au rognage des arêtes des cubes
The optical properties of noble metal nanoparticles are known to be dominated by the localized surface plasmon resonance (SPR) which is highly sensitive to the size of the particles, their shape, their environment, and eventually their chemical composition in the case of mixed systems. In order to study the optical response of a single supported metallic nanoparticle, a high sensitive spectroscopic setup using a white lamp (300-900 nm) has been developed in a transmission measurement configuration. This technique, the Spatial Modulation Spectroscopy, aims to detect the overall extinction of light by a nanoparticle. Moreover, the coupling of this technique with the direct observation of the particles by Transmission Electron Microscopy allows to get an unambiguous description of their optical response in relation with their exact morphology. In this work, the optical response of single silver nano-objects has been correlated with their morphology and their structure at a sub-nanometer scale. Time evolution of the optical response of single silver nanocubes under illumination was first investigated. We observed a “spherization” and a photo-oxidation due to the UV part of the light. Moreover, we studied pairs of cubic silver nanoantennas that showed a huge sensitivity of their optical response with the interparticle distance and their morphology. Indeed, the SPR is red-shifted with decreasing interparticle distance. One can also observe a striking splitting of the resonance for very low interparticle distances. Preliminary DDA calculations seem to show that the radius of curvature at the corners and edges of both cubes plays a key role in the splitting of the resonance
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Roulet, Marie-Jeanne. "Réponse à l'oxygène du canal artériel de cobaye in vitro : couplage excitation-contraction : étude pharmacologique." Tours, 1987. http://www.theses.fr/1987TOUR4008.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Rabemananjara, Liva. "Étude de l'influence de la vitesse de déformation sur la réponse à l'indentation des matériaux polymères." Thesis, Rennes 1, 2015. http://www.theses.fr/2015REN1S075/document.

Full text
Abstract:
L'objectif de cette thèse est d'étudier l'influence de la vitesse de déformation sur la réponse par indentation des matériaux. Les matériaux polymères thermoplastiques, notamment le Polycarbonate (PC), le Polyméthylméthacrylate (PMMA), le Polyéthylène à Haute Densité (PEHD) et le Polyamide Nylon 6.6 renforcé à 30% de fibres de verres (PA 6.6-30% GFR), ont été choisis comme matériaux d'études en raison de leur forte sensibilité à la vitesse de déformation même à température ambiante. Les deux premières parties de ce travail sont focalisées sur l'étude du comportement thermomécanique des matériaux polymères. Une étude bibliographique sur des matériaux polymères thermoplastiques, amorphes et semi-cristallins, a été effectuée afin de comprendre leur microstructure et leur mécanisme de déformation. De plus, des essais de compression simple ont été réalisés sur les matériaux d'étude à différentes vitesses de traverse constantes puis dépouillés analytiquement. Les trois derniers chapitres de cette thèse sont consacrés à la caractérisation mécanique des matériaux par indentation. En premier lieu des simulations numériques de l'essai d'indentation conique ( =70,3°) à une vitesse de pénétration constante ( = 1 µm/s) ont été effectuées à partir des paramètres de la loi de G'sell modifiée et de la loi puissance identifiés par compression. L'identification par analyse inverse des paramètres de la loi de G'sell modifiée à 7 paramètres sur des courbes pseudo-expérimentales nous a permis de confirmer la non unicité de la solution. Ainsi, nous avons effectué l'étude théorique de l'indentation sur des matériaux pseudo-expérimentaux en utilisant la loi puissance. Un nouveau concept de déformation représentative et de vitesse de déformation représentative, basé sur l'analyse du domaine de solution regroupant l'ensemble des paramètres donnant les mêmes courbes d'indentation, a été proposé. La procédure d'identification des paramètres de la loi puissance par indentation utilisant ce concept de déformation représentative et de vitesse de déformation représentative, appliquée sur un matériau pseudo-expérimental donne des résultats très satisfaisants. Sur les matériaux d'étude en revanche la méthode n'a pu révéler son potentiel puisque la loi de comportement de ces matériaux n'est pas correctement modélisée par une loi puissance sur une large plage de déformation et de vitesse de déformation. Enfin, le concept de déformation représentative et de vitesse de déformation représentative proposé dans ce travail apporte de nouveaux outils d'analyse et d'exploitation des données de l'indentation et offre des perspectives très intéressantes
The aim of this thesis is to study the strain rate effects through materials response from indentation test. Polymeric solid material, especially Polycarbonate (PC), Polymethyl methacrylate (PMMA), High Density Polyethylene (HDPE) and Polyamide Nylon 6.6 -30% glass fiber reinforced (PA 6.6-30% GFR), were selected as study materials due to their high strain rate sensitivity even at room temperature. The first two parts of this work were focused on the study of the thermomechanical behavior of polymer materials. Bibliographical studies of thermoplastic polymer materials, amorphous and semi-crystalline, was established in order to understand their microstructure and deformation mechanism. Moreover, compression tests were performed on study materials with several crosshead speeds values then the results was exploited analytically. The last three parts were focused on mechanical characterization using Instrumented Indentation Test (IIT). Firstly, numerical simulation of a conical indentation test ( =70.3°) with a constant rate displacement ( = 1 µm/s) was established using the identified G’sell behavior parameters and the power-law parameters from compression test. Parameter identification using Inverse Analysis from numerical material shows the non-uniqueness of G’sell parameters which gives the same indentation curve. Thus, theoretical study of conical indentation test was established considering power-law model. A new concept of the representative strain and the representative strain rate, based on solution domain which associate the set of parameters leading to the same indentation curves, was proposed. Very satisfactory results was obtained when identification process using this average representative strain rate is applied to a numerical material define by a power-law model. However, this method could not show its efficiency because the mechanical behavior of the real material is not correctly modeling with a power-law at a wide range of strain and strain rate. Finally, the new concept of the representative strain and the representative strain rate proposed on this work contributes to a new investigation tools to exploit the results form IIT and provide a very interesting perspectives
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Said, Hassane Fatouma. "Développement de stratégies de couplage polysaccharides-liposomes en vue de l'élaboration de vaccins synthétiques." Strasbourg 1, 2006. http://www.theses.fr/2006STR13266.

Full text
Abstract:
Les polysaccharides sont des composés ubiquitaires présents à la surface de nombreux organismes pathogènes (bactéries, champignons, levures, parasites…) menaçant la santé de l’homme. Ils constituent des éléments importants pour le développement de vaccin dans le cadre de la lutte contre les maladies infectieuses. L’objectif de ce travail est de développer des constructions vaccinales polysaccharidiques, chimiquement définies, utilisant un vecteur liposomal et capables d’induire une réponse humorale T-dépendante anamnestique. Dans ce dessein, nous avons adopté une stratégie biépitope qui consiste à coupler covalemment à la surface de petits liposomes unilamellaires (diamètre ~ 100 nm) un épitope B saccharidique et un épitope Th peptidique ("T-universel") porté par une ancre lipopeptidique (Pam3CAG-Mal) aux propriétés adjuvantes (ligand des TLR2). La première partie de notre stratégie consistait à développer une méthode chimiosélective, compatible avec un milieu aqueux et permettant de fonctionnaliser le sucre non-protégé au niveau du carbone anomérique. Dans ce but, nous avons synthétisé différents réactifs hétérobifonctionnels de couplage comportant d’un côté, une fonction N-méthylhydroxylamine et de l’autre côté, une fonction thiol protégée qui permet de greffer le polysaccharide ainsi dérivatisé à la surface de liposomes préformés incorporant une ancre réactive au thiol. Malgré la séduction de cette stratégie, cette chimie de bioconjugaison utilisant la fonction N-méthylhydroxylamine s’est révélée inapplicable au développement de vaccins à base de polysaccharides en raison i) d’une instabilité intrinsèque de la plupart des réactifs hétérobifonctionnels ii) d’un manque de stabilité suffisante des conjugués obtenus avec les saccharides. Nous avons également développé une nouvelle approche de bioconjugaison basée sur la « click chemistry » et qui permet de coupler des ligands à la surface externe de liposomes en utilisant la réaction de cycloaddition 1,3 dipolaire de Huisgen catalysée par du cuivre (I). Bien que cette méthode se soit avérée incompatible avec des ligands saccharidiques fonctionnalisés par la N-méthylhydroxylamine, elle reste aisément transposable à une large variété de ligands. Parallèlement à la mise au point de la chimie de bioconjugaison, nous avons validé in vivo notre modèle vaccinal biépitope polysaccharide/peptide en utilisant des oligosaccharides synthétiques représentatifs de l’unité répétitve de l’antigène O de Shigella flexneri 2a. Les constructions liposomales induisent une réponse immune chez des souris BALB/c à caractère humoral T-dépendant de type Th-2 attestée par la production des IgG1.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Huvelin, Fabien. "Couplage de codes en interaction fluide-structure et applications aux instabilités fluide-élastiques." Thesis, Lille 1, 2008. http://www.theses.fr/2008LIL10130/document.

Full text
Abstract:
La thèse porte sur le développement d'un couplage entre un code de mécanique des fluides et un de code mécanique des structures afin de modéliser le départ en instabilité d'une structure soumise à un chargement fluide-élastique. Dans un premier temps, la méthodologie de couplage est présentée. Celle-ci englobe les modèles de couplage permettant de résoudre le décalage lié à une résolution partitionnée des équations fluide et structure, les méthodes de déformation de maillage afin de permettre aux deux milieux de rester en contact et les méthodes de projections afin de transférer les données d'un domaine à l'autre Dans un second temps, une étude semi-analytique est menée sur les schémas de couplage partitionnés. Le cas de deux cylindres vibrant dans un fluide parfait au repos est étudié pour lequel une solution analytique en termes de conservation de l'énergie est connue. Ce cas permet de tester un ensemble de schémas et de vérifier leur bon comportement quant à la conservation de l'énergie du domaine étudié. Il permet également de quantifier l'erreur liée au code de calcul. Dans un troisième temps, une étude sur l'instabilité d'une structure flexible soumise à un écoulement interne est menée. Elle démontre que la structure part en instabilité à partir d'une certaine vitesse d'écoulement. Ce cas est repris afin d'introduire une méthode d'incertitude. Le but est de montrer la possibilité d'utiliser la méthode du chaos polynomial afin d'étudier une probabilité de dépassement de seuil (le départ en instabilité de la structure) lorsqu'une variable en entrée est incertaine. Dans un dernier temps, une étude sur les faisceaux de tubes est menée. Des études sont menées avec un unique tube mobile ou un ensemble de tubes mobiles. Des simulations sont réalisées avec un fluide au repos afin de comparer les résultats à des données analytiques et numériques. Puis des simulations sous écoulements sont réalisées afin de montrer afin de mettre en évidence le départ en instabilité des structures qui varie selon le nombre de tubes mobiles
The PhD deals with coupling between a fluid mechanics and a structure mechanism code in order to simulate the instabilities departure of flow induced vibrations. Firstly, methodology is presented: coupling scheme which allows staggered procedure, mesh deformation in order to aIIow interface tracking and exchange of information for non-matching interface. Secondly, a study on staggered procedure is performed with the case of two moving cylinders in a quiescent fluid. Results are compared to an analytical solution in order to check the coupling scheme behaviour and in order to quantify the energy conservation of the code. Thirdly, the stability of a pipe conveying tluid is performed. Results show the instability departure of the structure for a critical velocity. The uncertainty management is applied on this case in order to study the over threshold probability (instability departure) when an input variable is uncertain. Finally, the coupling is applied to tube bundles. Cases with one and several moving tubes are performed. Cases with quiescent fluid are compared results to analytical and numerical results. Flow simulations show instability departure which differ when one or several moving tubes are used
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Duda, Carine. "Compréhension et amélioration des conditions de couplage par enductionà grande vitesse entre filaments SiCcvd et alliage base titane." Bordeaux 1, 2004. http://www.theses.fr/2004BOR12864.

Full text
Abstract:
La mise en oeuvre par voie liquide de matériaux composites à matrice d'alliage de titane renforcés par des filaments de carbure de silicium conduit, malgré la rapidité du procédé utilisé pour enduire les filaments par l'alliage liquide, à d'importantes interactions physico-chimiques au niveau des interfaces formées. Ces interactions entre le revêtement de carbone des filaments et le titane liquide contrôlent en particulier la cinétique de mouillage du filament et les transferts de carbone du filament vers la matrice. Des modèles, confirmés par des observations et analyses microscopiques, ont permis de comprendre les mécanismes mise en jeu au cours du procédé d'élaboration et en particulier de la solidification. Il est apparu que le dépôt par voie chimique réactive de carbure de titane sur le revêtement de carbone du filament de carbure de silicium était un moyen efficace pour favoriser le mouillage du filament par l'alliage de titane liquide et pour contrôler non seulement les transferts de carbone mais aussi les conditions d'obtention de composites filamentaires correspondant aux spécifications attendues.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
11

Malaise, Frédéric. "Réponse d'une céramique à l'impact d'un barreau à grande vitesse (1500 m/s). Croisement essais dynamiques-modelisation numérique." Paris, ENSAM, 1999. http://www.theses.fr/1999ENAM0024.

Full text
Abstract:
L'objectif de ce travail de thèse est de contribuer a l'étude de la réponse d'une céramique a l'impact d'un barreau de métal dense a grande vitesse (1500 m/s). L'accent est porte sur l'étude de l'influence du confinement de la zone d'impact sur les phénomènes qui régissent l'interaction entre le barreau et un bloc de carbure de silicium (sic). Une configuration expérimentale originale (utilisation d'un barreau encapsule dans un cylindre en polycarbonate) est developpee pour appliquer le confinement sur un bloc de céramique. Elle permet de mettre en évidence l'influence du confinement d'un bloc de sic, sur les conditions de pénétration d'un barreau en alliage de tungstène. Une modélisation de la réponse macroscopique du sic a l'impact du barreau est proposée a partir de la caractérisation expérimentale de sa réponse sous sollicitations dynamiques. Elle est basée sur la théorie de la plasticité generalisee avec la définition d'une limite macroscopique d'écoulement de matière qui dépend de l'état de la céramique. Les principaux phénomènes représentes sont la fragmentation sous compression intense et l'évolution de la résistance au cisaillement de la céramique fragmentée en fonction de la déformation d'extension. La simulation numérique des essais d'impact de barreaux (code eulérien Ouranos) montre que la modélisation rend compte des effets du confinement sur la réponse de la céramique. De plus en l'absence de confinement, elle prévoit la pénétration par à-coups du barreau dans un bloc de sic. Ces résultats justifient les choix de modélisation et la phénoménologie observée pour des conditions expérimentales diversifiées. En complément de cette étude, une représentation des transitions de comportement, induites par l'évolution instable d'un ensemble de défauts, a été explorée. A partir d'un exemple, on souligne que des développements supplémentaires sont nécessaires pour une utilisation maîtrisée de cette modélisation.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
12

Graff, Isabelle. "Mise en évidence d'une anomalie du couplage stimulus/réponse dans les neutrophiles de patients atteints de mucoviscidose." Doctoral thesis, Universite Libre de Bruxelles, 1992. http://hdl.handle.net/2013/ULB-DIPOT:oai:dipot.ulb.ac.be:2013/212918.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
13

Duda, Carine. "Compréhension et amélioration des conditions de couplage par enduction à grande vitesse entre filaments SiCcvd et alliage base titane." Phd thesis, Université Sciences et Technologies - Bordeaux I, 2004. http://tel.archives-ouvertes.fr/tel-00012140.

Full text
Abstract:
La mise ne oeuvre par voie liquide de matériaux composites à matrice d'alliage de titane renforcés par des filaments de carbure de silicium conduit, malgré la rapidité du procédé utilisé pour enduire les filaments par l'alliage liquide, à d'importantes interactions physico-chimiques au niveau des interfaces formées.
Ces interactions entre le revêtement de carbone des filaments et le titane liquide contrôlent en particulier la cinétique de mouillage du filament et les transferts de carbone du filament vers la matrice.
Des modèles, confirmés par des observations et analyses microscopiques, ont permis de comprendre les mécanismes mis en jeu au cours du procédé d'élaboration et en particulier de la solidifications.
Il est apparu que le dépôt par voie chimique réactive de carbure de titane sur le revêtement de carbone du filament de carbure de silicium était un moyen efficace pour favoriser le mouillage du filament par l'alliage de titane liquide et pour contrôler non seulement les transferts de carbone mais aussi les conditions d'obtention de composites filamentaires correspondant aux spécifications attendues.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
14

Belleudy, Jacques. "Influence du couplage de variations de vitesse et d'incidence sur le décrochage dynamique d'un profil : application au rotor d'hélicoptère." Aix-Marseille 2, 1991. http://www.theses.fr/1991AIX22048.

Full text
Abstract:
L'etude, menee suivant les aspects experimental et numerique, vise a degager l'influence de variations cycliques simultanees de vitesse et d'incidence sur le comportement aerodynamique d'un profil soumis au decrochage dynamique. Sur le plan experimental, la mesure instantanee des grandeurs globales (portance et trainee) et locales (distribution de pression et de frottement parietal) a ete realisee. L'influence du dephasage impose entre vitesse et incidence est etudiee. En regime de decrochage leger, l'aerodynamique du profil resulte de la superposition des effets instationnaires relatifs aux variations de vitesse et d'incidence. En regime de decrochage profond, des effets de couplage entre vitesse et incidence apparaissent. Ils interviennent sur la formation tourbillonnaire accompagnant le decrochage du profil, et sur l'evolution de la couche limite. Les reponses du profil a des variations isolees de vitesse ou d'incidence ont ete introduites dans une formulation qui modelise les effets aerodynamiques associes a la superposition des effets instationnaires des variations de vitesse et d'incidence. Ce modele predit l'influence du dephasage impose entre la vitesse et l'incidence. Sur le plan numerique, le jeu de coefficients utilise par le code gbcn de l'onera/or a ete optimise a partir des donnees d'essais. Cette optimisation a permis d'evaluer les possiblites du code. Il ressort de l'etude que le comportement non-lineaire du coefficient de portance du profil est represente dans certains cas, mais demande encore un certain nombre d'amelioration
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
15

Linossier, Marie-Thérèse. "Aptitude au sprint chez l'homme : effet de l'entraînement sur la réponse mécanique et métabolique durant un exercice supramaximal." Saint-Etienne, 1994. http://www.theses.fr/1994STET002T.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
16

Amelot, Nicolas. "Couplage entre signalisation calcique et modulation du transcriptome en réponse à la cryptogéine chez des cellules de tabac." Toulouse 3, 2010. http://thesesups.ups-tlse.fr/1101/.

Full text
Abstract:
Les plantes utilisent des voies de signalisation calciques pour transcrire des stimuli en réponses adaptatives. Cependant, le couplage entre signalisation calcique, régulation transcriptionnelle et processus biochimiques reste méconnu. Dans ce contexte, mon travail visait à étudier chez le tabac la modulation calcium-dépendante du métabolisme des phénylpropanoïdes en réponse à la cryptogéine. L'activation de ce métabolisme conduit à l'accumulation pariétale d'acide hydroxycinnamiques. La régulation transcriptionnelle des gènes impliqués est non-linéairement corrélée avec les composantes du signal calcique, suggérant un modèle de contrôle de la transcription via l'action coordonnée de deux modules de décodage calcique. Par ailleurs, une étude microarray a révélé que 10% du transcriptome de tabac était modulé par la cryptogéine, les gènes identifiés constituant de bons candidats pour l'amélioration génétique des défenses des plantes
Plants use calcium-based signalling to transduce stimuli into adaptative responses. However, little is known about the coupling between calcium signalling, transcriptional regulation and biochemical processes. In this context, my work aimed at studying the calcium-dependent modulation of the phenylpropanoid metabolism in response to cryptogein perception in tobacco cells. The induction of this metabolism led to parietal accumulation of hydroxycinnamic acids. The transcriptional regulation of the implicated genes is non-linearly correlated with components of the calcium signal, suggesting a model of coupling exerting control of transcription through the coordinated action of two calcium decoding modules. Furthermore, a microarray study revealed that 10% of the tobacco transcriptome was modulated by cryptogein perception; the genes identified being good candidates for genetic improvement of plant defenses
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
17

Etxegarai, Aldami Etxebarria Maddi. "Etude du couplage hydromécanique dans les roches par analyse d'images obtenues par tomographie neutronique." Thesis, Université Grenoble Alpes (ComUE), 2019. http://www.theses.fr/2019GREAI010/document.

Full text
Abstract:
Le comportement des roches-réservoirs souterraines est un sujet important pour de nombreuses applications liées à la production d’énergie (extraction d’hydrocarbures, séquestration de CO2, ...). L'une des principales questions posées est celle de l'effet des déformations sur les propriétés de transfert hydraulique de la roche, en particulier en conditions saturées. En effet, la déformation des géomatériaux est rarement homogène en raison de conditions aux limites complexes et de sa tendance intrinsèque à se localiser. Cette non-uniformité spatiale de la déformation produit un champ de perméabilité hétérogène. Cela remet en question la validité (a) des méthodes traditionnelles d'analyse macroscopique et (b) des mesures établies principalement loin des zones de déformation localisée. Ainsi, pour améliorer la caractérisation des géo-matériaux, il est crucial d’avoir des mesures locales de la perméabilité, et de connaître la relation entre la déformation et la perméabilité, qui gouverne leur comportement hydraulique.Cette thèse porte sur l’étude du couplage hydromécanique des roches par tomographie aux neutrons et aux rayons X, ainsi que sur le développement de nouvelles méthodes d'analyse. Même si le recours à l'imagerie par rayons X en géosciences devient de plus en plus accessible, la détection directe des fluides a été très limitée en raison du faible contraste air/eau dans les géomatériaux. Contrairement aux rayons X, les neutrons sont très sensibles à l’hydrogène présent dans l'eau. La radiographie par neutrons permet donc d'obtenir des images où la détection du fluide est bien plus facile. De plus, les neutrons sont sensibles aux isotopes, ce qui veut dire que l’eau lourde et celle normale, qui ont des propriétés physico-chimiques proches, peuvent être distinguées avec une grande précision. Il faut noter que l’imagerie aux neutrons pour les roches est un domaine expérimental qui est essentiellement inexploré, ou limité à des études 2D d'échantillons secs, avec peu ou pas de contrôle sur les conditions aux limites.Dans le cadre de ce travail, nous avons conçu une nouvelle cellule triaxiale, avec un contrôle asservi, pour effectuer des expériences d'écoulement de fluides multiples dans un échantillon de roche saturé et chargé mécaniquement avec acquisition des données neutroniques en 4D. Une autre originalité du projet est l'utilisation d'installations d'imagerie neutroniques à haute performance (CONRAD-2 au Helmholtz Zentrum à Berlin et NeXT à l'Institut Laue-Langevin à Grenoble), profitant de la technologie de pointe et des lignes de faisceaux les plus puissantes du monde. Cela a permis d'acquérir des données à une fréquence optimale pour notre étude.Ce travail présente les résultats de plusieurs campagnes expérimentales couvrant une série de conditions initiales et de conditions aux limites relativement complexes. Pour quantifier le couplage hydromécanique local, nous avons appliqué un certain nombre de procédures de post-traitement standard et nous avons également développé un ensemble de méthodes de mesure, par exemple pour suivre le front d’eau et déterminer les cartes de vitesse 3D. Les résultats montrent que la vitesse du front d’eau entraîné par imbibition dans un échantillon sec est augmentée à l’intérieur d'une bande de cisaillement compactante, tandis que la vitesse d’écoulement entraîné par la pression est réduite dans les échantillons saturés, quelque soit la réponse volumétrique de la bande de cisaillement (compactante / dilatante). La nature des données 3D et des analyses s'est révélée essentielle dans la caractérisation du comportement mécanique complexe des échantillons et de la vitesse d'écoulement qui en résulte.Les résultats expérimentaux obtenus contribuent à la compréhension de l'écoulement dans les matériaux poreux sous chargement, garantissent la pertinence de l'analyse et permettent d’etablir une méthode expérimentale pour d'autres campagnes hydromécaniques in-situ
The behaviour of subsurface-reservoir porous rocks is a central topic in resource engineering industry and has relevant applications for hydrocarbon and water production or CO2 sequestration. One of the key open issues is the effect of deformations on the hydraulic properties of the host rock, specifically in saturated environments. Deformation in geomaterials is rarely homogeneous because of the complex boundary conditions they undergo as well as for their intrinsic tendency to localise. This non uniformity of the deformation yields a non uniform permeability field, meaning that the traditional macroscopic analysis methods are outside their domain of validity. These methods are in fact based on measurements taken at the boundaries of a tested sample, under the assumption of internal homogeneity. At this stage, our understanding is in need of direct measurements of the local fluid permeability and its relationship with localiseddeformation.This doctoral dissertation focuses on the acquisition of such local data about the hydro mechanical properties of porous geomaterials in full-field, adopting neutron and x-ray tomography, as well as on the development of novel analysis methods. While x-ray imaging has been increasingly used in geo-sciences in the last few decades, the direct detection of fluid has been very limited because of the low air/water contrast within geomaterials. Unlike x-rays, neutrons are very sensitive to the hydrogen in the water because of their interaction with matter (neutrons interact with the atoms’ nuclei rather than with the external electron shell as x-rays do). This greater sensitivity to hydrogen provides a high contrast compared to the rock matrix, in neutron tomography images that facilitates the detection of hydrogen-rich fluids. Furthermore, neutrons are isotope-sensitive, meaning that water (H 2 0) and heavy water (D20), while chemically and hydraulically almost identical, can be easily distinguished in neutron imaging.The use of neutron imaging to investigate the hydromechanical properties of rocks is a substantially under-explored experimental area, mostly limited to 2D studies of dry, intact or pre-deformed samples, with little control of the boundary conditions. In thiswork we developed a new servocontrolled triaxial cell to perform multi-fluid flow experiments in saturated porous media, while performing in-situ loading and acquiring 4-dimensional neutron data.Another peculiarity of the project is the use of high-performance neutron imaging facilities (CONRAD-2, in Helmholtz Zentrum Berlin, and NeXT-Grenoble, in Institut Laue-Langevin), taking advantage of the world’s highest flux and cutting edge technology to acquire data at an optimal frequency for the study of this processes. The results of multiple experimental campaigns covering a series of initial and boundary conditions of increasing complexity are presented in this work.To quantify the local hydro-mechanical coupling, we applied a number of standard postprocessing procedures (reconstruction, denoising, Digital Volume Correlation) but also developed an array of bespoke methods, for example to track the water front andcalculate the 3D speed maps.The experimental campaigns performed show that the speed of the water front driven by imbibition in a dry sample is increased within a compactant shear band, while the pressure driven flow speed is decreased in saturated samples, regardless of the volumetric response of the shear band (compactant/dilatant). The 3D nature of the data and analyses has revealed essential in the characterization of the complex mechanical behaviour of the samples and the resultant flow speed.The experimental results obtained contribute to the understanding of flow in porous materials, ensure the suitability of the analysis and set an experimental method for further in-situ hydromechanical campaigns
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
18

Gras, Thibaut. "Couplage de méthodes d'éléments finis standards (FEM) et ondulatoires (WFEM) pour le calcul de la réponse vibratoire d'une voie ferrée." Thesis, Compiègne, 2017. http://www.theses.fr/2017COMP2372/document.

Full text
Abstract:
La prédiction du bruit de roulement ferroviaire est en enjeu majeur pour la maitrise des nuisances sonores. Au point de contact roue/rail, la roue et la voie sont excités de manière dynamique, ce qui enclenche le rayonnement du bruit de roulement. Les réponses vibratoires au point de contact ainsi que les taux de décroissance des ondes sont des données primordiales pour simuler de manière précise le bruit de roulement. Or, la dimension infinie de la voie ferrée conduit bien souvent à des modèles éléments finis coûteux et non adaptés à la recherche de solutions innovantes. La thèse a pour objectifs de proposer un modèle vibratoire de voie en éléments finis qui prenne en compte la dimension infinie périodique de la voie, mais aussi d’inclure une portion de voie non-périodique sur laquelle des solutions anti-vibratiles peuvent être testées. La propagation des vibrations est exprimée sous la forme d’une décomposition en ondes par la méthode WFE (Wave Finite Element). Le calcul de la réponse vibratoire de la voie périodique infinie est obtenu à partir du déplacement d’une cellule physique longue d’environ 0.6 m. Pour réduire les temps de calcul nécessaires à sa condensation dynamique, une méthode de bi-périodisation est proposée. Le couplage entre les méthodes éléments finis et WFE est développé pour prendre en considération les supports élastiques dans cette cellule. Les comparaisons avec des mobilités expérimentales ainsi que des taux de décroissance montrent un très bon accord calculs-mesures. Enfin, le modèle développé dans cette thèse a permis de tester l’efficacité d’une solution anti-vibratile innovante développée au sein du projet CERVIFER. Celle-ci offre un comportement bi-mode, elle assouplit les supports autour de la roue préservant ainsi l’infrastructure, mais elle rigidifie les supports loin de la roue pour augmenter les taux de décroissance. Les résultats numériques se révèlent prometteurs en termes d’efficacité du dispositif et entrevoient une poursuite du développement de cette solution anti-vibratile
Railway noise is a critical issue concerning environmental noise. At the wheel/rail contact point, both the wheel and the track are dynamically excited and vibrate together to emit the well known rolling noise. The point receptance of the rail and the track decay rates are important quantities to accurately predict wheel-rail noise emission. However, the infinite dimension of the track leads to cumbersome numerical finite-element (FE) models and not adapted to assist the research of innovative solutions. The goals of this thesis are to build an efficient numerical model for calculating the vibration from an infinite railway track, but also to include a central non-periodic part with the aim of testing anti-vibration solutions. The vibration propagation along the track is expressed as a sum of different waves using the WFEM (Wave Finite Element Method). The displacements of a 0.6 m unit cell lead to the computation of the whole track. To reduce the dynamic condensation of this cell, a bi-periodic method is proposed in this thesis. The FEM - WFEM coupling is proposed to easily include elastic supports inside the unit cell. Results show a good correlation between test and calculation. Finally, the model proposed in this thesis was used to test the efficiency of an innovative anti-vibration solution developed within the CERVIFER project. It is a dual mode device which makes the supports softer around the wheel to protect the infrastructure, and stiffer away from the wheel to increase the track decay rates. The numerical results revealed to be really promising, and they will permit to pursue the development of this anti-vibration solution
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
19

Vermorel, Olivier. "Étude numérique et modélisation de la modulation de la turbulence dans un écoulement de nappe chargée en particules." Toulouse, INPT, 2003. http://ethesis.inp-toulouse.fr/archive/00000004/.

Full text
Abstract:
Ce travail de thèse est consacré à l'étude numérique et théorique de la modulation de la turbulence par des particules. Cette étude s'appuie sur des résultats issus de simulations de type Euler/Lagrange qui résolvent directement les équations instantanées de la phase gazeuse et effectuent un suivi de trajectoires des particules. La configuration étudiée représente une nappe de particules injectée à haute vitesse dans une turbulence homogène isotrope décroissante. Le mouvement des particules est supposé uniquement gouverné par la force de traînée visqueuse. Le chargement en particules est suffisamment important pour que les particules influent sur la phase gazeuse (couplage inverse) mais suffisamment faible pour pouvoir négliger les collisions interparticulaires. Le transfert de quantité de mouvement des particules vers le gaz cause une forte accélération du gaz au centre de la nappe. A la périphérie de la nappe, on constate une importante augmentation de la turbulence gazeuse principalement due aux termes de production par les gradients moyens de vitesse (effet indirect des particules). L'analyse des termes de transfert d'énergie cinétique entre phases montre que l'effet direct des particules est de détruire la turbulence au centre de la nappe et de l'augmenter à la périphérie. Ce dernier effet est causé par la forte corrélation entre la distribution de particules et la vitesse instantanée du gaz. Le modèle k-[ epsilon ] est ensuite étudié et la validité de ses hypothèses de fermeture en écoulement diphasique est éprouvée à l'aide de tests a priori. Une nouvelle formulation de type viscosité turbulente, fonction des paramètres diphasiques, est utilisée pour modéliser le tenseur de Reynolds du gaz. La modélisation du terme de couplage diphasique pour l'équation de taux de dissipation est remise en cause. Une équation de Langevin diphasique est également testée pour modéliser les équations de vitesse de dérive et de covariance des fluctuations de vitesse fluide-particules.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
20

De, Luca Patrick. "Modélisation numérique en élastoplasticité dynamique : un schéma adapté à la formulation vitesse-pression : une technique de couplage de codes lagrangien et eulérien." Bordeaux 1, 1989. http://www.theses.fr/1989BOR10553.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
21

Fusero, Yann. "Etude théorique et expérimentale de dispositifs à ondes de surface à haute vitesse et fort couplage : application aux filtres télécom haute fréquence." Besançon, 2001. http://www.theses.fr/2001BESA2051.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
22

Petit, Pierre. "Récepteurs purinergiques de la cellule B insulino-sécrétrice : recherche des mécanismes de couplage entre l'activation des récepteurs et la réponse fonctionnelle." Montpellier 1, 1989. http://www.theses.fr/1989MON11077.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
23

Crécy, Florence de. "Modélisation efficace du pompage d'un compresseur haute pression à l'aide d'un couplage 1D/3D : application au calcul de la réponse forcée des aubages." Thesis, Ecully, Ecole centrale de Lyon, 2013. http://www.theses.fr/2013ECDL0021.

Full text
Abstract:
Ce travail a été réalisé dans le cadre d’une convention Cifre entre Snecma et le LMFA. L’objectif de ce travail est de développer une méthodologie permettant un calcul Navier Stokes 3D instationnaire du champ aérodynamique dans le compresseur au cours du pompage profond, tout en ayant un temps raisonnable de restitution des résultats. A l’aide de ce champ 3D, une réponse vibratoire des aubes pendant le cycle de pompage pourra être calculée. Le pompage est une instabilité aérodynamique qui s’initie dans le compresseur mais qui est influencé, à travers les pertes induites, par tout le système dans lequel le compresseur est intégré. La méthodologie développée pendant cette thèse permet de modéliser l’intégralité du système (banc d’essai ou moteur). Pour cela, l’écoulement dans le compresseur est calculé en 3D alors que le reste du système est calculé en 1D. Un couplage 1D/3D a donc été mis en place, puis testé sur un cas test académique. La méthode de couplage est ensuite appliquée au calcul du pompage d’un compresseur axial. Le cas d’application turbomachine choisi se base sur le banc d’essai CREATE installé au LMFA et contenant un compresseur haute vitesse de 3.5 étages. Dans un premier temps, la méthode est appliquée sur le dernier étage de CREATE seul. Le pompage profond obtenu sur ce compresseur mono-étage fait l’objet d’une analyse globale puis locale. Il ressort de cette analyse que le cycle de pompage est guidé par la dynamique du volume situé à l’aval du compresseur. Le volume de tranquilisation à l’amont du compresseur induit sur le compresseur une oscillation de pression et de débit à une fréquence environ dix fois plus élevée que la fréquence propre du pompage. L’analyse locale montre que le pompage se déclenche par une progression de l’écoulement de jeu vers les bords d’attaque du rotor. A l’aide du champ de pression statique sur les aubages pendant le pompage, un calcul de structure est mené sur le rotor et le stator. Une réponse vibratoire visible est obtenue après la chute de débit seulement si la fréquence propre du premier mode de vibration est suffisamment basse. Dans une seconde étape, la méthode de couplage est appliquée au pompage des 3.5 étages du compresseur CREATE et son banc d’essai. Le cycle obtenu est comparé aux résultats expérimentaux et à un autre calcul de pompage qui modélise l’intégralité du banc d’essai par les équations de Navier-Stokes 3D. La physique du cycle obtenu est cohérente avec les résultats expérimentaux et numériques pour les phases d’entrée en pompage, d’inversion et de rétablissement du débit. La dernière phase de repressurisation du système est beaucoup plus courte, ce qui en tenant compte des conclusions tirées de la première étape, indique que les cycles comparés correspondent probablement à des positions (angle de fermeture) de vanne aval différentes
This work is a result of collaboration between Snecma and the LMFA. The purpose of this work is to develop a model able to simulate surge occurrence and development in compressors. This model must provide an unsteady 3D aerodynamic field inside the compressor and must have reasonable computation costs. With this 3D field, it will be possible to compute a vibratory response of blades during surge cycle. Surge is influenced by all the system around the compressor due to pressure losses in the system. With the methodology developed in this study, the whole system may be computed (test bench or engine). For that, flow in the compressor is computed in 3D, while the rest of system is computed with 1D model. A 1D/3D coupling strategy has been set up and validated on an academic test case. Coupling method is then applied for surge modeling of an axial compressor. The turbomachiny case is based on CREATE test bench, installed at LMFA. This bench contains a high speed, compressor of 3.5 stages. In a first step, method is applied only to the last stage of CREATE. A global and local analysis focuses on the deep surge obtained on this one stage compressor. Surge cycle is driven by downstream plenum aerodynamic. Pressure and mass flow oscillation with a frequency ten times higher than surge frequency is due to upstream plenum. Local analysis shows that surge occurence is due to progression of tip clearance flow toward rotor leading edges. With the help of static pressure field on blades during surge, structural computations are done on rotor and stator. A significant vibratory response is obtained after mass flow drop only if the first vibratory mode has a frequency low enough. In a second step, 1D/3D coupling is applied to surge modeling of 3.5 stages of compressor CREATE. Surge cycle obtained is compared to experimental data and to another computation which model the whole test bench with 3D Navier-Stokes equations. Physics of our surge cycle is coherent with these results but our cycle is faster and deeper
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
24

Mohammadkhani, Shali Soheil. "Contribution à l'étude de la redondance dans les ponts : analyse des mécanismes de défaillance par surfaces de réponse." Marne-la-vallée, ENPC, 2007. http://www.theses.fr/2007ENPC0713.

Full text
Abstract:
Dans ce mémoire, une approche cohérente pour apprécier la redondance des ponts en béton armé, vis-à-vis de critères de service, a été présentée. La redondance est définie comme la capacité d’un pont à redistribuer les efforts dus aux charges extérieures, sur l’ensemble de ses éléments constitutifs. Afin d’étudier au mieux la redondance dans les ponts, nous avons envisagé d'intégrer un processus de dégradation et d'évaluer son impact sur la redondance dans les ponts en béton armé. Afin de prendre en compte les incertitudes liées aux variables dans l’évaluation des ponts endommagés, une approche probabiliste a été considérée. Les techniques classiques de la théorie de la fiabilité permettent aujourd'hui de calculer de diverses manières la probabilité de défaillance d'un élément particulier, sous réserve de disposer d'une caractérisation probabiliste des variables et d'un état limite explicite. Cependant, pour des ouvrages complexes, il est presque impossible de se procurer des états limites explicites ; la fonction d'état limite ne peut être évaluée que par calculs, notamment aux éléments finis. Les méthodes combinant les techniques de fiabilité avec le calcul aux éléments finis sont aussi appelées méthodes de fiabilité aux éléments finis (MFEF). Une approche consiste à construire « artificiellement » la fonction d’état limite en utilisant un polynôme ajusté aux résultats d’un nombre limité de calculs aux éléments finis. Cette fonction peut alors être utilisée pour évaluer la probabilité de défaillance au moyen de techniques classiques de fiabilité. Ce type d’approche est appelé méthode de surfaces de réponse (MSR). L’algorithme de construction de cette méthode a été mis en oeuvre au sein de la boîte à outils ReliabTbx, développée sous l’environnement Matlab©. Cette dernière fait appel soit au code de calcul aux éléments finis CESAR-LCPC© soit au code de calcul de structures à barres, SETRA-ST1© selon les cas, pour la réalisation des expériences numériques. Une étude originale sur la fiabilité des systèmes au niveau de l’ensemble de l’ouvrage, a été également abordée par la méthode de surfaces de réponse. L'analyse de la redondance d'un pont passe donc par l'ajustement d'une fonctionnelle décrivant son comportement global ; c'est ce que nous avons réalisé avec l'utilisation de surfaces de réponse. Il s’agit d’étudier la redondance, d’une part, d’un point de vue de la performance du système global et d’autre part, d’un point de vue de la réserve entre la performance des éléments individuels et celle du pont dans sa globalité. Cela exprime l’importance des éléments individuels sur la réserve d’un ouvrage, notamment endommagé.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
25

Hodin, Julie. "Le couplage nitrate/proton au sein de l’échangeur AtClCa est essentiel à la physiologie de la plante en réponse aux fluctuations environnementales." Thesis, Université Paris-Saclay (ComUE), 2018. http://www.theses.fr/2018SACLS181/document.

Full text
Abstract:
Chez les plantes, le nitrate est un élément essentiel mais sa disponibilité dans le sol est fluctuante. Il est donc stocké dans la vacuole grâce à un échangeur nitrate/proton appelé AtClCa. La famille de protéines ClCs comporte à la fois des échangeurs mais aussi des canaux suggérés comme issus de l’évolution des échangeurs par une conversion mécanistique. Chez Arabidopsis thaliana, seuls des ClCs échangeurs assurent la gestion du nitrate. Deux glutamates très conservés, E203 et E270 dans AtClCa, sont essentiels pour le transport des protons chez les ClCs échangeurs. La mutation du résidu E203 en une alanine, un acide aminé non protonable (E203A) a permis de produire artificiellement une telle conversion mécanistique. Afin de mieux comprendre l’importance physiologique du mécanisme d’échange, une analyse a été conduite sur des plantes exprimant la forme mutée d’AtClCa pour ce glutamate. Chez ces plantes, le stockage vacuolaire est fortement réduit au profit d’une importante assimilation accroissant la teneur en protéines. En dépit de cela, elles présentent un défaut de production de biomasse résultant en grande partie d’une perturbation de l’homéostasie hydrique. Elles sont également plus sensibles aux stress hydrique et probablement azoté. La conservation d’un échangeur est donc requise pour croitre en dépit des fluctuations environnementales. En parallèle, la mutation E270A a été introduite en plante afin d’étudier son importance sur la physiologie d’Arabidopsis. Une analyse préliminaire de la biomasse et des contenus en nitrate et eau de plantes exprimant la forme mutée de ce glutamate est donc présentée dans la seconde partie de cette thèse
Nitrate is a major element for plant but its availability is very fluctuant in soils. Then, it is stored in vacuoles thanks to a nitrate/proton exchanger named AtClCa. In ClCs, exchangers but also channels were identified, the latest were suggested to be evolved from exchanger in which a mechanistic switch happened. In Arabidopsis thaliana, only exchangers are involved in nitrate management. Two conserved glutamate, E203 and E270 in AtClCa, are essential for protons transport in ClCs exchangers. The mutation of E203 into an alanine, a non-protonable amino acid (E203A) artificially produces such a mechanistic switch. To better understand the physiological importance of this exchange mechanism, a study was conducted in plants expressing the mutated form of AtClCa for this glutamate. In those plants, the vacuolar storage is highly restricted whereas the assimilation is favoured and the protein content increased. Despite that, the biomass production is decreased mostly because of a hydric homeostasis disruption. Those plants are also more sensitive to hydric and probably nitrogenous stress. The exchanger conservation is then required for plant growth whatever the environmental fluctuations. In parallel, the mutation E270A was introduced in planta to study its physiological importance. A preliminary analysis of plant biomass and nitrate and water contents was then performed in plants expressing the E270A mutated form of AtClCa and the results are presented in the second part of the manuscript
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
26

Manchon, Delphine. "Réponse optique de nano-objets uniques anisotropes : de l'or aux métaux de transition." Phd thesis, Université Claude Bernard - Lyon I, 2012. http://tel.archives-ouvertes.fr/tel-00993802.

Full text
Abstract:
La réponse optique de nanoparticules (NPs) de métaux nobles est dominée par une résonance géante diterésonance de plasmon de surface (RPS), très sensible à la taille, la morphologie et l'environnement diélectriquedes NPs. Elle est étudiée sur des NPs individuelles grâce à un dispositif de Spectroscopie à Modulation Spatiale(SMS) permettant d'accéder à leur section efficace d'extinction absolue sur un large domaine spectral (300-900nm) en corrélation avec leur morphologie observée indépendamment par microscopie électronique àtransmission (MET) ou à balayage (MEB).Mon travail de thèse a d'abord consisté à développer un nouveau dispositif afin de mesurer l'extinction et de ladiffusion d'un même nano-objet unique, donnant ainsi accès à des mesures quantitatives de la section efficace dediffusion moyennant une connaissance a priori du diagramme angulaire de répartition de la lumière diffusée.La seconde partie concerne des études optiques (expérimentales et théoriques) et structurales (MET ou MEB) denano-objets exotiques. Tout d'abord, une étude systématique réalisée sur un grand nombre de bipyramides d'orélaborées par voie chimique a montré que leur RPS, située dans le rouge, est extrêmement sensible à leurmorphologie et à leur environnement, ce qui en fait des candidats de choix pour des capteurs biologiques. Parailleurs, l'émergence d'une RPS induite par couplage plasmonique a été mis en évidence sur des nano-antennesnanolithographiées à base de métaux de transition (Pd, Pt, Cr). Ces résultats ouvrent des perspectivesd'applications nouvelles en élargissant la plasmonique à des métaux aux propriétés chimiques très variées(photo-catalyse, magnéto-optique).
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
27

Diguet, Nicolas. "Couplage de l’expression des gènes du cytosquelette et du métabolisme énergétique par le Facteur de Réponse au Sérum (SRF) : implications dans la cardiomyopathie dilatée." Paris 6, 2013. http://www.theses.fr/2011PA066743.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
28

Manchon, Delphine. "Réponse optique de nano-objets uniques anisotropes : de l’or aux métaux de transition." Thesis, Lyon 1, 2012. http://www.theses.fr/2012LYO10172/document.

Full text
Abstract:
La réponse optique de nanoparticules (NPs) de métaux nobles est dominée par une résonance géante diterésonance de plasmon de surface (RPS), très sensible à la taille, la morphologie et l’environnement diélectriquedes NPs. Elle est étudiée sur des NPs individuelles grâce à un dispositif de Spectroscopie à Modulation Spatiale(SMS) permettant d’accéder à leur section efficace d’extinction absolue sur un large domaine spectral (300-900nm) en corrélation avec leur morphologie observée indépendamment par microscopie électronique àtransmission (MET) ou à balayage (MEB).Mon travail de thèse a d’abord consisté à développer un nouveau dispositif afin de mesurer l’extinction et de ladiffusion d’un même nano-objet unique, donnant ainsi accès à des mesures quantitatives de la section efficace dediffusion moyennant une connaissance a priori du diagramme angulaire de répartition de la lumière diffusée.La seconde partie concerne des études optiques (expérimentales et théoriques) et structurales (MET ou MEB) denano-objets exotiques. Tout d’abord, une étude systématique réalisée sur un grand nombre de bipyramides d’orélaborées par voie chimique a montré que leur RPS, située dans le rouge, est extrêmement sensible à leurmorphologie et à leur environnement, ce qui en fait des candidats de choix pour des capteurs biologiques. Parailleurs, l‘émergence d’une RPS induite par couplage plasmonique a été mis en évidence sur des nano-antennesnanolithographiées à base de métaux de transition (Pd, Pt, Cr). Ces résultats ouvrent des perspectivesd’applications nouvelles en élargissant la plasmonique à des métaux aux propriétés chimiques très variées(photo-catalyse, magnéto-optique)
The optical response of noble metal nanoparticles (NPs) are known to be dominated by the Localized SurfacePlasmon Resonance (LSPR), which is highly sensitive to the size of the NPs, their shape and their environment.This optical response can be studied on single nanoparticles thanks to a highly sensitive setup based on theSpatial Modulation Spectroscopy (SMS) which gives access to their absolute extinction cross-section on a widespectral range (300–900 nm). Moreover, the morphology of the same objects studied in optics is characterized bya direct observation in Transmission or Scanning Electron Microscopy (TEM or SEM).In this work, a new setup allowing the measurement of both the extinction and the scattering of a single nanoobjecthas been developed. This technique allows a quantitative measurement of the scattering cross-sectionprovided the angular distribution of the scattered light by the NP is known.The second part is related to experimental and theoretical optical studies and morphological observationsthrough TEM and SEM of exotic nano-objects. First, a systematic study performed on a large number of goldbipyramids, chemically elaborated, has shown that the LSPR located in the red is highly sensitive to theirmorphology and to the environment. Thus, these objects can likely be used as biological sensors. In addition,emergence of a resonance induced by plasmon coupling has been evidenced on lithographed nano-antennasbased on transition metal (Pd, Pt, Cr) for which no LSPR is usually expected. This opens up prospects for novelapplications by extending the field of plasmonics to metals of various chemical properties (photocatalysis,magneto-optics)
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
29

Berthelot, Marie. "Couplage entre le système climatique et le cycle du carbone terrestre : étude de la réponse biogéochimique et biogéographique de la biosphère au changement climatique futur." Paris 6, 2004. http://www.theses.fr/2004PA066374.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
30

Benembarek, Abdeljalil. "Réponse dynamique d'une fondation à geometrie arbitraire dans un milieu semi-infini et contrôle actif des structures avec prise en compte du couplage sol-structure." Ecully, Ecole centrale de Lyon, 1993. http://bibli.ec-lyon.fr/exl-doc/TH_T1534_abenembarek.pdf.

Full text
Abstract:
II est un fait indéniable que, dans le vaste domaine du génie civil, l'ingénieur doit faire face en permanence à une panoplie de contraintes. Celles-ci sont généralement d'ordre économique, de confort, de fiabilité et de sécurité. Si elles sont plutôt simples à énumérer, il n'est en revanche pas aisé de les respecter et, pour le comprendre, un simple coup d'oeil sur la littérature consacrée à la question suffit à réaliser l'ampleur du problème. D'un autre coté, il est essentiel de le noter, cela témoigne aussi de l'effort colossal entrepris par les chercheurs pour tenter d'apporter des solutions satisfaisantes, même si c'est parfois au détriment de la simplicité. De nombreux concepts sont ainsi nés, parmis lesquels le contrôle actif semble prendre de plus en plus d'ampleur, en s'imposant comme un moyen de contrôle efficace. II nous semble intéressant de l'adopter et important d'y greffer une nouvelle contrainte: la prise en compte du couplage sol-structure. Trois études seront donc faites pour mieux cerner la question: 1-Le contrôle actif des structures, afin d'en mettre en évidence l'efficacité. 2-La réponse dynamique d'une fondation dans un milieu semi-infini, en l'occurrence le sol. Nous proposerons et validerons deux nouvelles méthodes dont les avantages ne manqueront pas, nous l'espérons, de vous intéresser. 3-Le contrôle actif avec prise en compte du couplage sol-structure. La réalisation de ces trois études a exigé l'élaboration et la validation d'un code de calcul par la méthode des élements finis tridimensionnels, intégrant le concept de sous-structuration
It is now a reality that in the vasteness of the civil engineering discipline, the engenier has to contend with a multiplicity of constraints. This generally relates to economics, confortability, reliability and security. Although these setbacks seem simple to enumerate, their strict application and a quick glance at the availible literature is enough to give a good idea of the complexity of the problem. To arrive at satisfactory solutions a colossal effort has been made by researchers on the field even though sometimes to the detriment of simplicity. A good number of concepts have been proposed amongst which the theorie of active control is now gaining much ground as an efficient control tool. It is thus interesting for adoption and adding a new constraint (soil-structure coupling) becomes important. Three studies would thus be undertaken to better identify the relevant problems called into play:1-structural active control to highlight its efficiency,2-the dynamic response of a foundation in a semi infinite medium (soil). Two new methods shall be proposed and validated. 3-active control taking into account soil-structure couplings. The realisation of these three studies necessitated the elaboration and validation of a calculation code based on the three dimensional finite element method, integrating the concept of sub-structuration
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
31

Nodet, Gabrielle. "Interactions faibles entre oligosaccharides par résonance magnétique nucléaire et prédiction de paramètres dynamiques à partir de la structure des protéines." Paris 6, 2007. http://www.theses.fr/2007PA066164.

Full text
Abstract:
La première partie de ce travail de thèse porte sur l'étude du trisaccharide Lewis X (LeX) par résonance magnétique nucléaire des milieux partiellement orientés. Ce déterminant antigénique est impliqué dans l'adhésion cellulaire par la formation du complexe ternaire LeX-Ca2+-LeX. La mesure de couplages dipolaires résiduels entre 13C et 1H liés par une liaison en fonction de la concentration en saccharide a permis de prouver l'existence de ce complexe de très faible affinité. Des saccharides dérivés chimiquement du LeX ont été étudiés par la même méthode afin d'élucider les mécanismes de cette complexation. La deuxième partie de ce travail porte sur un modèle de prédiction de la dynamique des protéines. Il s'agit d'un modèle de réseau de rotateurs couplés qui, à partir de la structure d'une protéine, donne accès à des paramètres de la dynamique de ces biomolécules.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
32

Delalondre, Fabien. "Modélisation et étude 3D des phénomènes adiabatiques dans les procédés de mise en forme à grande vitesse." Phd thesis, École Nationale Supérieure des Mines de Paris, 2008. http://tel.archives-ouvertes.fr/tel-00408755/en/.

Full text
Abstract:
Malgré des résultats prometteurs, les procédés de mise en forme à grande vitesse sont encore peu utilisés dans l'industrie du fait d'un manque de compréhension du phénomène de Bande de Cisaillement Adiabatique (BCA).Ce travail présente le développement d'outils numériques permettant la simulation adaptative et l'analyse de BCA dans des procédés 3D de mise en forme à grande vitesse. L'utilisation du modèle ALE-adaptatif séquentiel développé dans le logiciel Forge3 permet pour la première fois la simulation automatique de BCA 3D. L'étude des résultats numériques permet de proposer une description innovante du processus de formation de BCA. Les moyens de calcul requis s'avérant très importants, un nouveau code éléments finis hautement parallèle appelé Forge++ est développé. Ce dernier inclut de nouveaux algorithmes tels que le couplage thermomécanique implicite, la méthode de stabilisation RFB et un recouvrement par patch parallèle pour une meilleure simulation de BCA.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
33

El, Amrani Laila. "Réponse au stress et comportements routiers à risque sous l’effet de l’alcool chez de jeunes conducteurs." Mémoire, Université de Sherbrooke, 2014. http://hdl.handle.net/11143/5952.

Full text
Abstract:
Résumé : Introduction. Les collisions routières représentent un grave problème à travers le monde. Elles causent des dizaines de millions de blessés chaque année et figurent comme l’une des principales causes de décès chez les jeunes adultes. La conduite avec les capacités affaiblies, la vitesse et d’autres comportements routiers à risque (CRR) sont souvent associés à ces accidents. Notre équipe de recherche s’est intéressée à l’étude de marqueurs de risque de l’implication dans les CRR. Les résultats indiquent qu’une faible réponse au stress, mesurable par l’hormone cortisol, est liée à un nombre plus élevé de condamnations passées pour conduite avec les capacités affaiblies chez les contrevenants et à l’implication future dans les accidents et quasi-accidents chez les jeunes conducteurs. Aucune étude n’avait encore étudié le lien direct entre la réponse au stress et la présence de CRR suite à la consommation d’alcool. But et hypothèse. L’étude a pour but principal de mesurer l’association entre la réponse au stress des jeunes conducteurs et la présence de CRR suite à la consommation d’alcool. L’hypothèse principale soutient qu’une faible réponse au stress est liée à la présence de CRR suite à la consommation d’alcool. L’objectif secondaire de cette étude est d’explorer si d’autres variables (c.-à-d., la recherche de sensations, la consommation de cigarettes et la consommation problématique d’alcool), peuvent expliquer la variance de réponse au stress chez les jeunes conducteurs. L’hypothèse secondaire propose que la recherche de sensations, la sévérité de la consommation d’alcool et de cigarettes sont des variables qui expliquent la variance de réponse au stress. Méthode. Quarante conducteurs masculins âgés de 20 à 24 ans ont pris part à l’étude. Les comportements routiers suite à la consommation d’alcool (c.-à-d., vitesse et non-respect de la signalisation lors du premier trajet, décision de conduire un deuxième trajet sous l’effet de l’alcool) ont été observés à l’aide d’un simulateur de conduite. La réponse au stress a été mesurée à l’aide d’une tâche d’induction du stress standardisée et des échantillons de cortisol salivaire ont été recueillis avant et après la tâche. Les variables de l’objectif secondaire ont été mesurées à l’aide de questionnaires. Résultats. Les résultats démontrent qu’une faible réponse au stress est négativement et significativement associée à la présence de CRR lors de la conduite du simulateur sous l’influence de l’alcool (r (38) = -0,30, p = 0,032). La recherche de sensations explique significativement la variance de la réponse au stress (β = -0,33; p = 0,041); la sévérité de la consommation d’alcool et la consommation de cigarettes n’expliquent pas significativement la variance de réponse au stress entre individus. Implications. Les résultats de cette étude ont permis de mettre en lumière le lien existant entre la réponse au stress et l'implication des jeunes conducteurs dans les CRR suite à la consommation d’alcool. L’efficacité d’outils de prévention et d’intervention adaptés aux caractéristiques des individus qui réagissent moins au stress devrait être étudiée dans d’autres études. // Abstract : Introduction. Motor vehicle crashes are a serious problem worldwide. They cause tens of millions of injuries each year and represent one of the leading causes of death in young adults. Impaired driving, speeding and other risky driving behaviours (RDBs) are often associated with these crashes. Examination of risk markers associated with involvement in RDBs by our research team has shown that a low response to a stressful task, measurable by cortisol, is linked to a higher number of past convictions for impaired driving in offenders and to future involvement in crashes and near-crashes in young drivers. No study had yet examined the direct link between stress response and the presence of RDBs following alcohol consumption. Goals and Hypotheses. The primary goal of the study is to measure the association between young drivers’ stress response and the presence of RDBs following alcohol consumption. The main hypothesis is that a low stress response is linked to RDBs following alcohol consumption. The study’s secondary objective is to explore whether other variables (i.e., sensation seeking, cigarette use, and problem drinking) may explain the variance in stress response exhibited by young drivers. Hence, the secondary hypothesis proposes that sensation seeking and the severity of alcohol and cigarette use are variables that explain the variance in stress response. Method. Forty male drivers aged 20 to 24 years old participated in the study. Driving behaviours following alcohol consumption (i.e., speeding and failure to obey traffic signs during the first trip, deciding to drive a second trip under the influence of alcohol) were observed by means of a driving simulator. Stress response was measured using a standardized stress-inducing task, and saliva cortisol samples were collected before and after the task. Questionnaires gathered data used to test the secondary hypothesis. Findings. The findings show that a low stress response is negatively and significantly associated with the RDBs when driving the simulator under the influence of alcohol (r (38) = -0.30, p = 0.032). Sensation seeking significantly explains the variance in stress response (β = -0.33; p = 0.041); the severity of alcohol consumption and cigarette use do not significantly explain the variance in stress response across individuals. Implications. The study findings clarify the link between stress response and the involvement of young drivers in RDBs following alcohol consumption. The efficacy of prevention and intervention tools adapted to the characteristics of individuals who react less to stress should be explored in future studies.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
34

Salavati, Bahar. "Impact de l’urbanisation sur la réponse hydrologique des bassins versants urbains." Thesis, Paris 6, 2015. http://www.theses.fr/2015PA066470/document.

Full text
Abstract:
L’urbanisation a de multiples impacts sur les processus hydrologiques. A l’échelle du bassin versant, ces impacts sont difficiles à quantifier et les résultats de la littérature sur ce sujet sont assez disparates. L’objectif de cette thèse est d’analyser conjointement l’évolution de l’urbanisation et l’évolution des écoulements des bassins versants. La détection et la quantification des changements d’écoulement potentiellement liés à l’urbanisation des bassins nécessitent de distinguer les changements de débits liés à l’urbanisation de ceux liés à d’autres facteurs de variabilité hydrologique, tels que le climat. Ceci soulève plusieurs questions liées notamment à la relation entre la variabilité du climat et celle de la réponse hydrologique des bassins, et aussi à la détermination d’une mesure de l’urbanisation utile pour l’hydrologie. Pour répondre à ces questions, plusieurs approches ont été testées : 1) Nous avons analysé la fiabilité d’un modèle hydrologique pour simuler l’impact de l’urbanisation. Pour cela, nous avons utilisé la technique des bassins versants appariés : un bassin versant urbanisé proche d’un autre bassin versant non-urbanisé servant de témoin permet d’évaluer l’impact de l’urbanisation sur la réponse hydrologique des bassins. 2) Nous nous sommes également intéressés à la caractérisation de l’urbanisation par des mesures de structure du paysage urbain, en complément de mesures plus classiques (imperméabilité et fraction de surface urbaine). 3) Nous avons ensuite étudié les variables qui expliquent le mieux chaque variable hydrologique de bassin (module et débits caractéristiques de crue et d’étiage. 4) Nous avons enfin utilisé un modèle hydrologique permettant de synthétiser le comportement du bassin versant au cours e son urbanisation.Les résultats ont montré que l’approche par modélisation hydrologique permettait de quantifier d’une façon satisfaisante l’impact du changement d’occupation du sol. Cette approche par modélisation donne des résultats proches de celle par bassins appariés. La thèse met également en évidence que l'impact de l'urbanisation sur la réponse hydrologique du bassin versant reste difficile à généraliser. En effet, une majorité de bassins versants urbains ne présente pas de tendance significative sur les caractéristiques hydrologiques analysées (débits caractéristiques de crue et d’étiage). Enfin, les caractéristiques de fragmentation du paysage urbain fournissent des éléments complémentaires aux mesures plus classiques de l’urbanisation
Urbanization and population concentration are suspected of having multiple impacts on the catchment’s hydrologic response. It is difficult to synthetize the results from the numerous case studies related to the impact of urbanization on catchment’s hydrologic response. The main objective of this study is to compare the flow changes detected by urbanization. The change flow quantification is impacted simultaneously by climate variability and urbanization, which makes it difficult to distinguish the causal effects of change. To cope with this climate confusing effect and determination a useful measure of urbanization for catchment hydrological response several approach have been tested: 1) We are looking for changes in the hydrological signal time-series in urbanizing catchments and then identifying repeatedly model parameters on successive time periods. The conceptual modelling (top-down) approach was used to calibrate model on the urbanized catchments and simulated the non-urban condition. 2) In addition to traditional urban measures (total impervious area) the urban area were characterized by landscape metrics, which enable analyzing the patterns of historical urban growth. 3) We combine a hydrological model, catchments characteristics and landscape metrics to quantify the explaining variables for the hydrologic response change. 4) We were used the hydrological model to evaluate the catchment behavior over time. Results confirmed that the hydrological model is useful to quantify the impact of land use change. The results show the good agreement between conceptual modelling approaches and the paired catchments approaches change detections.The impact of urbanization on the catchment hydrological response remains difficult to generalize. The most of catchment show the no significant trend on hydrological response over the study. However, results confirmed that the urban fragmentation and landscape metrics provide additional elements compared to the total impervious study
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
35

RANC, Nicolas. "Etude des champs de température et de déformation dans les matériaux métalliques sollicités à grande vitesse de déformation." Phd thesis, Université de Nanterre - Paris X, 2004. http://tel.archives-ouvertes.fr/tel-00010301.

Full text
Abstract:
Ce travail porte sur l'étude des mécanismes d'endommagement et de rupture des matériaux métalliques sous sollicitation dynamique. Pour de grandes vitesses de déformation, il apparaît une localisation de la déformation sous forme de fines bandes appelées bandes de cisaillement adiabatique (BCA). Comme la durée de sollicitation est très courte, la dissipation de l'énergie mécanique sous forme de chaleur génère de fortes hétérogénéités de température. Pour étudier les mécanismes d'amorçage et de propagation d'une BCA lors d'un essai de torsion dynamique, nous avons développé un dispositif de mesure par pyrométrie : pour les "basses températures" comprises entre 50°C et 300°C, nous utilisons une barrette de 32 détecteurs infrarouges InSb afin d'étudier les hétérogénéités de température pendant l'amorçage de la BCA. La fréquence d'acquisition est de 1MHz et la résolution spatiale de 43µm. Pour les "hautes températures" comprises entre 800°C et 1600°C, nous utilisons une caméra intensifiée sensible dans le visible. La résolution spatiale est de 2µm et le temps d'ouverture est de 10µs. Ce dispositif a montré que la température pouvait dépasser 1100°C avec hétérogénéité au sein même de la bande. Pour interpréter ces résultats, nous avons développé un modèle thermomécanique bidimensionnel de l'éprouvette de torsion. Un défaut de rugosité a été inséré au centre de l'éprouvette et une loi de comportement élasto-thermoviscoplastique a été choisie. Les paramètres de la loi d'écoulement plastique de type Johnson-Cook ont été identifiés à partir d'essais statiques et dynamiques à différentes températures. La solution obtenue avec le code de calcul éléments finis Abaqus permet de simuler l'amorçage et la propagation de la BCA. La confrontation entre l'expérience et le modèle nous a permis de proposer un mécanisme d'amorçage de multiples BCA suivi d'interactions et d'annihilations des BCA entre elles.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
36

Amri, Mohamed. "Étude expérimentale et théorique de l’effet de la vitesse de coupe sur la forabilité des roches sous pression de boue." Thesis, Paris Sciences et Lettres (ComUE), 2016. http://www.theses.fr/2016PSLEM095.

Full text
Abstract:
L'optimisation des systèmes de forage nécessite une meilleure compréhension des vibrations indésirables comme le stick-slip. Ce phénomène vibratoire, qui affecte principalement les outils PDC (Polycristalline Diamond Compact), met en péril l'intégrité des équipements de forage et réduit considérablement la vitesse de pénétration de l'outil. Plusieurs travaux ont été menés ces dernières années pour déterminer ses origines. Les observations réalisées en fond de puits montrent que ces oscillations s'accompagnent systématiquement d'une baisse du couple à l'outil en fonction de sa vitesse de rotation. De nombreux groupes de recherche attribuent cette baisse de performance à l'occurrence du stick-slip.L'objectif de ce travail est de développer un modèle élémentaire de coupe qui permet d'analyser l'effet de la vitesse de coupe sur la forabilité des roches dans des conditions opératoires réalistes. Dans le cadre de cette thèse, nous avons réalisé une série d'essais de coupe en utilisant des taillants et des outils à échelle réelle dans trois roches de propriétés hydromécaniques différentes, et ceci à pression atmosphérique et sous pression de fluide. Les essais réalisés à pression atmosphérique montrent que les efforts élémentaires de forage augmentent avec la vitesse de coupe. Sous pression de boue, cet effet dépend largement de la perméabilité de la roche. En effet, nous avons observé que l'effet de la vitesse est relativement faible dans les formations de faible et de moyenne perméabilité sous pression de boue de 20 MPa. En revanche, cet effet augmente d'un ordre de grandeur dans les roches très perméables.Afin de comprendre ces observations, nous avons développé un modèle hydromécanique d'interaction taillant-roche construit à partir de la théorie de la poroélastoplasticité. D'abord, le problème est résolu analytiquement en s'inspirant des travaux existants. Par la suite, nous avons apporté une résolution numérique aux éléments finis des équations de la promécanique appliquées à la coupe des roches sous pression de boue. Les deux modèles montrent que le phénomène de dilatance génère une baisse de la pression de pore qui augmente la résistance de la roche au forage. Cette chute de pression dépend de la vitesse de coupe ainsi que des caractéristiques hydrodynamiques de la roche. Les résultats théoriques ont été comparés aux nombreux résultats expérimentaux obtenus dans le cadre de ce travail
The optimization of the drilling practice requires a better understanding of drillstring harmful vibrations such as stick-slip. This form of torsional vibrations is a typical problem of PDC (Polycristalline Diamond Compact) drillbits. It can reduce the rate of penetration drastically and can raise fatigue of the drilling devices. Many attempts were carried out in the last years in order to determine the causes of stick-slip phenomenon. Field observations show that torque on bit decreases as a function of bit velocity during stick-slip oscillations. Hence, it is widely believed that this decreasing relationship is the root cause of stick-slip.The purpose of this work is to examine cutting speed influence on rock drillability as a function of operating conditions and hydromechanical properties of the drilled formation. For this, a set of drilling tests was performed in three sedimentary rocks of different permeability using a full scale PDC drillbit and a single PDC cutter. In the first step, dry tests were carried out at atmospheric pressure. As previously observed in literature, single-cutter tests showed that drilling forces increase with cutting velocity. In a second step, we performed the same experiments at 20 MPa bottom-hole pressure. It appears that rate effect on cutting forces in the medium and low-permeability rocks is relatively low. By contrast, rate effect in the highly permeable rock increases by one order of magnitude in comparison with dry experiments.In order to understand this phenomenon, a steady state solution of the cutting model is derived in the framework of the theory of poroelastoplasticity. The problem is firstly solved analytically using some assumptions derived from previous works. Then, a numerical resolution based on finite element method is presented to solve the fully coupled problem ensuring the satisfaction of poro-material physics basic equations. Using these two different approaches, we show that pore pressure in shear-dilatant rocks decreases as a function of cutting velocity depending on rock permeability and interstitial fluid properties. This change has a hardening effect resulting in an increase of rock drilling resistance. Comparison between theory and experience shows good agreements
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
37

Tran, Thanh Son. "Couplage de la méthode des éléments finis avec la méthode PEEC : application à la modélisation de dispositifs électromagnétiques comprenant de systèmes de conducteurs complexes." Phd thesis, Université Joseph Fourier (Grenoble), 2008. http://tel.archives-ouvertes.fr/tel-00331539.

Full text
Abstract:
La méthode PEEC a montré d'excellentes performances à modéliser les structures d'électronique de puissance, par comparaison à la méthode des éléments finis. La raison en est sa bonne capacité à prendre en compte les géométries 3D de conducteurs complexes, comme dans les redresseurs forte puissance ou les onduleurs pour la traction. Cependant, le besoin de compacité des structures a conduit à faire cohabiter les parties magnétiques proches des circuits de puissance, ce qui rend plus difficile la qualification des performances CEM des dispositifs. La méthode PEEC ne permet pas facilement une prise en compte des parties magnétiques, contrairement à la méthode des éléments finis. De ce fait, afin de bénéficier des avantages de chacune d'elles, un couplage des deux méthodes est proposé. Ce dernier est moins coûteux en temps calcul et en place mémoire que la méthode des éléments finis pure, tout en garantissant une meilleure précision. Le couplage a été validé sur des dispositifs simples incluant des conducteurs massifs et appliqué à un variateur de vitesse industriel pour lequel des améliorations ont été proposées. Ce travail ouvre des perspectives pour la conception des dispositifs complets d'électronique de puissance.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
38

Martin, Alexandre. "Calcul de la réponse à la déformation et au champ électrique dans le formalisme "Projector Augmented-Wave". Application au calcul de vitesse du son de matériaux d'intérêt géophysique." Thesis, Lyon, École normale supérieure, 2015. http://www.theses.fr/2015ENSL1034/document.

Full text
Abstract:
La composition interne de notre planète est un vaste sujet d’étude auquel participent de nombreuses disciplines scientifiques. Les conditions extrêmes de pression et de température qui règnent à l’intérieur du noyau (constitué principalement de fer et de nickel) et du manteau terrestre (à base de pérovskites) rendent très difficile la détermination de leur compositions exactes. Ce projet de thèse contribue aux études récentes dont l’enjeu est de déterminer plus précisément le chimisme des minéraux présents. Il a pour objet le développement d’un outil de calcul des vitesses de propagation des ondes sismiques a l’aide d’une méthode fondée sur les simulations ab initio. Ces vitesses sont déduites du tenseur élastique complet, incluant la relaxation atomique et les modifications induites du champ cristallin. Nous utilisons l’approche de la théorie de perturbation de la fonctionnelle de la densité (DFPT) qui permet de s'affranchir des incertitudes numériques qu’impliquent les méthodes classiques basées sur des différences finies. Nous combinons cette approche avec le formalisme « Projector Augmented-Wave » (PAW) qui permet, avec un coût de calcul faible, de prendre en compte tous les électrons du système. Nous avons appliqué la méthode sur des matériaux du noyau et du manteau terrestre. Nous avons déterminé les effets de différents éléments légers (Si, S, C, O et H) sur les vitesses de propagation des ondes sismiques dans le fer pur ainsi que celui de l’aluminium dans la pérovskite MgSiO3
The internal composition of our planet is a large topic of study and involves many scientific disciplines. The extreme conditions of pressure and temperature prevailing inside the core (consisting primarily of iron and nickel) and the mantle (consisting mainly of perovskites) make the determination of the exact compositions very difficult. This thesis contributes to recent studies whose aim is to determine more accurately the chemistry of these minerals. Its purpose is the development of a tool for the calculation of seismic wave velocities within methods based on ab-initio simulations. These velocities are calculated from the full elastic tensor, including the atomic relaxation and induced changes in the crystal field. We use the approach of the density functional perturbation theory (DFPT) to eliminate numerical uncertainties induced by conventional methods based on finite differences. We combine this approach with the « Projector Augmented-Wave » (PAW) formalism that takes into account all the electrons of the system with a low computational cost. We apply the method on core and mantle materials and we determine the effects of various lights elements (Si, S, C, O and H) on the seismic wave velocities of pure iron, as well as the effect of aluminum in the perovskite MgSiO3
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
39

Doli, Valentin. "Phénomènes de propagation de champignons parasites de plantes par couplage de diffusion spatiale et de reproduction sexuée." Thesis, Rennes 1, 2017. http://www.theses.fr/2017REN1S139/document.

Full text
Abstract:
On considère des organismes qui mixent reproduction sexuée et asexuée, dans une situation où la reproduction sexuée fait intervenir à la fois de la dispersion spatiale et de la limitation d'appariement. Nous proposons un modèle qui implique deux équations couplées, la première étant une équation différentielle ordinaire de type logistique, la seconde étant une équation de réaction-diffusion. Grâce à des valeurs réalistes des différents coefficients, il s'avère que la deuxième équation fait intervenir une échelle de temps rapide, alors que la première fait intervenir une échelle de temps lente. Dans un premier temps, on montre l'existence et l'unicité de solutions au système original. Dans un second temps, dans la limite où l'échelle de temps rapide est considérée infiniment rapide, on montre la convergence vers une dynamique réduite d'état d'équilibre, dont les termes correctifs peuvent être calculés à tout ordre. Troisièmement, en utilisant des propriétés de monotonie de notre système coopératif, on montre l'existence d'ondes progressives dans une région particulière de l'espace des paramètres (cas monostable)
We consider organisms that mix sexual and asexual reproduction, in a situation where sexual reproduction involves both spatial dispersion and mate finding limitation. We propose a model that involves two coupled equations, the first one being an ordinary differential equation of logistic type, the second one being a reaction diffusion equation. According to realistic values of the various coefficients, the second equation turns out to involve a fast time scale, while the first one involves a separated slow time scale. First we show existence and uniqueness of solutions to the original system. Second, in the limit where the fast time scale is considered infinitely fast, we show the convergence towards a reduced quasi steady state dynamics, whose correctors can be computed at any order. Third, using monotonicity properties of our cooperative system, we show the existence of traveling wave solutions in a particular region of the parameter space (monostable case)
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
40

Lu, Jun. "Développement de modèles prédictifs décrivant le couplage chimie-transport dans les sédiments naturels." Thesis, Poitiers, 2013. http://www.theses.fr/2013POIT2287/document.

Full text
Abstract:
La gestion de sols ou sédiments contaminés par des métaux nécessite de pouvoir prédire la migration de ces métaux, dont la mobilité dépend des propriétés de transport du milieu ainsi que de la réactivité chimique de celui-ci (principalement réactions sorption/désorption). Pour étudier l'adsorption des cations métalliques (majeurs et traces) en condition dynamique, des expériences de transport en colonne ont été réalisées avec un sol pauvre en minéraux carbonatés et en matière organique. Considérant que la réactivité de ce sol était due essentiellement à la phase argileuse smectitique, un modèle d'adsorption basé sur les propriétés de rétention de la montmorillonite du Wyoming, utilisant la théorie des échangeurs d'ions multi-sites a été intégré à un code de transport 1D. Les prédictions calculées par ce modèle ont ensuite été comparées aux courbes de percées mesurées dans cette étude et reportées de la littérature. L'étude sur le transport réactif des cations majeurs a mis en évidence le rôle significatif des protons (et ce même à des pH proche de la neutralité), et a permis de valider le modèle pour le transport compétitif des cations majeurs (Na et Ca). Cependant, l'étude de la rétention de Zn(II) a mis en évidence une incohérence entre les résultats issus des expériences batch et ceux obtenus avec les expériences colonne, que l'on pourrait attribuer à la contribution d'une autre phase adsorbante (illite). Néanmoins, le modèle d'adsorption proposé a permis de reproduire avec une bonne satisfaction des données expérimentales de rétention de Zn(II) proposées dans la littérature et obtenues avec des expériences colonne
Management of soils or sediments contaminated by metals requires to predict the migration of metallic cations, whose mobility depends both on the transport properties of the medium and chemical reactivity of the system (principally sorption/desorption reactions). To study the sorption of metallic cations (major and trace) in dynamic condition, transport experiments using columns have been carried out with a soil poor in carbonated minerals and organic matter. Considering that the reactivity of this soil was mainly due to swelling clay minerals, a sorption model based on the sorption properties of the Wyoming montmorillonite and built according to a multi-site ion exchanger theory has been integrated into a 1D transport code. The predictions given by this model were then compared with the breakthrough curves measured in this study and those reported in the literature. The study of the reactive transport of major cations highlighted the significant role of protons (even at near neutral pH), and validated the model for major cations (Na and Ca). However, the study concerning Zn (II) showed a discrepancy between the results obtained from batch experiments and those issued from column experiments, which could be attributed to the contribution of another sorbent phase (illite). Finally, the proposed sorption model allowed reproducing with a good confidence experimental data reported from literature for sorption of Zn (II) in dynamic conditions
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
41

Guignard, Brice. "Perception et action en natation : effets de l'environnement aquatique et de la vitesse de mouvement sur la dynamique des coordinations." Thesis, Normandie, 2017. http://www.theses.fr/2017NORMR040/document.

Full text
Abstract:
L’objectif de ce travail est de caractériser la dynamique des coordinations de nageurs experts en fonction de la manipulation de contraintes de tâche (vitesse de nage) et d’environnement (écoulement). Les coordinations intra- et inter-membre (bras vs. bras et bras vs. jambes) sont déterminées à l’aide de centrales inertielles positionnées sur des nageurs experts, réalisant deux tâches de scanning dans une piscine et un bassin à contre-courant. Nous caractérisons l’effet de l’environnement en comparant la coordination intra-bras à la même vitesse de nage dans les deux bassins, puis la dynamique de cette même coordination et de la coordination bras vs. bras lors d’une tâche impliquant huit vitesses. Finalement, la dynamique des coordinations bras vs. jambes est analysée, tout comme l’asymétrie droite/gauche.Nos résultats montrent que le flume canalise l’émergence de comportements fonctionnels, en particulier en faisant décroître la durée de la phase de glisse du fait de l’écoulement dynamique de la masse d’eau. L’augmentation de la vitesse de nage montre de plus larges implications des jambes dans la propulsion. La nage dans le flume conduit à une force de couplage plus faible entre les bras et les jambes et de plus larges asymétries droite/gauche. Les nageurs experts sont donc capables d’adapter leurs coordinations intra- et inter-segmentaires et peuvent transiter entre différents patrons en fonction des contraintes auxquelles ils font face. Ainsi, des périodes de stabilité sont couplées avec des périodes de flexibilité comportementales, exemplifiant leur habileté pour réaliser le but de la tâche en interagissant fonctionnellement avec l’environnement aquatique
The aim of this thesis is to investigate the coordination dynamics of expert swimmers as a function of both task (swimming speed) and environmental (fluid flow) constraints manipulation. The intra - and inter-segmental coordination (arms vs. arms and arms vs. legs) are assessed by inertial measurement units positioned on expert swimmers swimming two separated scanning tasks in a flume and in a pool. We investigate the effect of aquatic flow by comparing the upper limb coordination when the swimmers swim at a similar speed in pool and flume, then, the upper limb coordination dynamics during a scanning procedure where speed is increased through eight steps. Finally, the arms vs. legs coordination dynamics and the right/left asymmetry were analyzed.Our findings demonstrate that flume is channeling the emergence of functional expert swimmers’ movement patterns, in particular the decrease of glide phase duration related to the moving body of water. The increase of speed reveals larger implications of the lower limbs in the propulsion. Flume swimming leads to lower coupling strength between oscillators and higher asymmetries in the flume. Our findings thus demonstrated that experts are able to adapt their coordination patterns at different levels (intra-segmental of the upper limbs / inter-limb i.e., arms vs. legs) and by transiting between different patterns according to the constraints encountered. Thus swimmers exhibit both periods of behavioral stability and periods of adaptive flexibility, showing their ability to achieve the task-goal by functional interaction with the aquatic environment
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
42

Raphaël, Olivier. "Contribution à la microscopie thermique à sonde locale en mode alternatif : Caractérisation de la réponse et de l’interaction sonde échantillon." Reims, 2008. http://theses.univ-reims.fr/exl-doc/GED00000844.pdf.

Full text
Abstract:
La microscopie thermique à sonde locale permet l’étude des champs de température et des propriétés thermiques des matériaux aux échelles micro et nanométrique. Les performances de cet instrument dépendent essentiellement du type de sonde thermique utilisé. Notre microscope emploie une sonde thermo-résistive fabriquée à partir d’un fil de Wollaston de 75 µm de diamètre contenant une âme en platine-rhodium (90% - 10%) de 5 µm de diamètre. Traditionnellement cette sonde est alimentée par un courant électrique continu. Ces travaux de thèse reposent sur la mise en œuvre du mode de fonctionnement à courant alternatif. Un dispositif électronique est spécialement développé pour ce mode de fonctionnement et permet une modélisation précise de la mesure. Deux modélisations distinctes sont présentées : l’une est unidimensionnelle (approche analytique), l’autre est tridimensionnelle (méthode des éléments finis). Elles permettent la caractérisation des propriétés thermo-physiques et géométriques de la sonde remettant en cause les valeurs usuelles, et l’étude des interactions de la sonde avec divers milieux environnants. Les études expérimentales et théoriques de la réponse de la sonde en fonction de la distance la séparant de l’échantillon aboutissent, entre autre, à la mise en évidence d’un phénomène d’interférences d’ondes de diffusion thermique. L’étude de la réponse de la sonde en contact conduit à l’estimation d’une plage de sensibilité à la conductivité thermique de l’échantillon ainsi qu’à l’estimation de la résistance thermique de contact. Enfin l’étude de matériaux comportant des inclusions démontre l’adéquation du mode alternatif avec la caractérisation des couches minces
Scanning Thermal Microscope allows the study of the temperature fields and of the thermals properties of materials at micrometric and nanometric scales. The instruments performances depend primarily on the thermal probe type used. Our microscope uses a thermo-resistive probe manufactured with a Wollaston wire of 75 µm diameter containing a platinum-rhodium core (90% - 10%) of 5 µm diameter. Traditionally this probe is supplied by a continuous electric current. This thesis is about the implementation of the operating process with alternative current. An electronic device is especially developed for this operating process which allows a precise modelling of measurement. Two distinct modellings are presented: the first one is one-dimensional (analytical approach), the second one is three-dimensional (finite element method). These modellings provide the characterization of the thermophysical and geometrical properties of the probe as well as the study of interaction between the probe and various surrounding mediums. The experimental and theoretical studies of the probe response according to the tip-sample distance reveal a phenomenon of thermal diffusion wave interferences. The study of the probe response, in contact, leads to the estimation of a high sensitivity range to the thermal conductivity’s sample and the estimation of the contact thermal resistance. Finally the study of the material with an inclusion shows the alternative mode appropriateness with the characterization of the thin films
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
43

Botcazou, Maïtel. "Influence du genre et de la maturation sur la réponse sympato-adrénergique de l'adolescent à l'exercice et à l'entraînement de sprint." Rennes 2, 2006. http://www.theses.fr/2006REN20009.

Full text
Abstract:
Les catécholamines (l'adrénaline et la noradrénaline) sont connues pour jouer un rôle majeur dans la mobilisation et l'utilisation des substrats énergétiques à l'exercice de sprint. Le genre, l'âge et le statut d'entraînement sont susceptibles d'influencer le système sympatho-adrénergique. L'objectif de ce travail de thèse est donc de vérifier l'influence du genre, de la phase du cycle menstruel, de l'avance en âge et de l'entraînement sur les réponses en catécholamines à l'exercice de sprint. Nos différentes études montrent que : 1 le genre (mais pas la phase du cycle menstruel) est susceptible de modifier ces réponses chez l'adulte uniquement, 2 l'avance en âge influence la réponse catécholaminergique dans les deux sexes, 3 l'entraînement de type sprint s'accompagne d'une augmentation de cette réponse chez l'adolescente uniquement. Ce travail suggère que l'avance en âge et l'entraînement influencent différemment la réponse sympatho-adrénergique à l'exercice de sprint chez l'adolescent
It is well known that catecholamine (adrenaline and noradrenaline) plays a major role in the mobilisation and utilisation of energetic substrates during sprint exercise. Many factors, as gender, training and age are able to modify catecholamine responses to exercise. However, the effects of these factors on catecholamine responses to sprint exercise should be examined. Our objective was to verify the influence of gender, advance in age and sprint training on sympatho-adrenergic responses in adolescents. Our results demonstrate that : 1 gender can alter sympatho-adrenergic responses to exercise in adult only but the menstrual cycle phase don't modify this response in women, 2 the advance in age influence catecholamine responses to exercise, differently according to sex, 3 sprint training may enhance catecholamine responses to sprint exercise in adolescent girls only. These data suggest that advance in age and sprint training can influence sympatho-adrenergic responses to sprint exercise in adolescents
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
44

Bodo, Michèle. "Étude de la réponse biomécanique du thorax soumis à des sollicitations dynamiques dans un contexte civil et militaire par la méthode des éléments finis." Thesis, Bourgogne Franche-Comté, 2017. http://www.theses.fr/2017UBFCA014/document.

Full text
Abstract:
L’étude des seuils de tolérance du corps humain aux impacts requiert des expérimentations sur des sujets humains vivants ou post-mortem, ce qui soulève naturellement des questions d’éthique. Pour pallier à ces limitations, le développement des outils numériques a conduit, au fil des dernières années à la mise en place des mannequins numériques plus ou moins capables de reproduire fidèlement le comportement mécanique du corps humain lorsqu’ils sont soumis à divers types de sollicitations. C’est dans ce contexte que le modèle de mannequin numérique HUByx (Hermaphrodite Biomechanics yx-model) a été développé au sein du département de recherche COMM du laboratoire ICB à l’UTBM. Ce travail de thèse a pour but la validation et l’amélioration de la biofidélité de la partie thoracique du modèle HUByx, et vise à comprendre les mécanismes de lésions et à rechercher des critères de prédiction des lésions thoraciques à travers la reconstruction numérique des chargements violents dans des contextes civils et militaires. Des simulations numériques ont été réalisées dans le cadres des études de chutes libres de personnes, des impacts balistiques non-pénétrants de projectiles non létaux et dans le cadre du phénomène de l’explosion. De bonnes corrélations ont été obtenues entre les résultats numériques et expérimentaux, contribuant ainsi à renforcer la capacité du modèle HUByx à répondre de manière biofidèle aux différentes sollicitations auxquelles il est soumis. Mots-clés : Biomécanique d’impacts, éléments finis, blessures thoraciques, critère visqueux, reconstruction d’accident, chutes libres, balistique, explosion
The study of human tolerance thresholds to impacts requires experiments on living or post mortem human subjects, which naturally raises ethical questions. To overcome these limitations, the development of numerical tools has led over the last few years to the implementation of numerical models more or less capable to accurately reproduce the mechanical behavior of the human body when subjected to various types of stresses. It is in this context that the numerical model HUByx (Hermaphrodite Biomechanics yx-model) has been developed within the research department COMM of the ICB lab at UTBM. This PhD work aims at validating and improving the biofidelity of the thoracic part of the HUByx model and also aims to understand the mechanisms of lesions and to seek criteria for the thoracic injury prediction through the numerical reconstruction of violent loadings in civil and military contexts. Numerical simulations were carried out in the framework of human free falls studies, non-penetrating ballistic impacts of non-lethal projectiles and finally in the context of explosion phenomenon. Good correlations were obtained between the numerical and experimental results, thus contributing to reinforce the capacity of the HUByx model to respond in a biofidelic manner to the different stresses to which it is subjected. Keywords : Impact biomechanics, finite elements, thoracic injuries, viscous criterion, accident reconstruction, free falls, ballistics, explosion
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
45

Rabier, François. "Modélisation par la méthode des plans d'expériences du comportement dynamique d'un module IGBT utilisé en traction ferroviaire." Phd thesis, Toulouse, INPT, 2007. http://oatao.univ-toulouse.fr/7104/1/rabier.pdf.

Full text
Abstract:
La conception des onduleurs de traction ferroviaire développés par Alstom Transport se base sur l'aire de sécurité de ces modules. La surtension et la vitesse de commutation des modules IGBT de forte puissance tels que ceux utilisé en traction ferroviaire peuvent être considérés comme des performances critiques dans la définition de cette aire de sécurité. La modélisation de ces performances, effectuée dans ce travail de recherche, repose sur l'utilisation des méthodes de plan d'expériences. Ces méthodes, définies comme un agencement raisonné d'essais et considérées comme l'un des outils statistiques le plus puissant développé au 20ème siècle, ont permis d'obtenir des modèles de façon empirique en n'effectuant qu'un nombre minimal d'expérimentations. Ces modèles, de forme quadratique, prennent en compte l'ensemble des facteurs préalablement jugés influents sur les performances observées et améliorent la connaissance du comportement dynamique des modules IGBT dans chacune de leurs applications. ABSTRACT : Design of the IGBT power converter developed by Alstom Transport is based on the safety area of these modules. Overvoltage and commutation speed of high power IGBT modules as these used in railway traction can be considered as critical performances in the safety area definition for these modules. In this PhD work, modelling of these performances is made using design of experiments methods. These methods can be define as reasoned organisation of array and considered as one of the most powerful statistical tool developed during the 20th century. Design of experiments allows to obtain empirical models using a minimal number of experiments. These quadratic models take into account all the influent factors on the observed performances previously identify and increase the knowledge of the dynamical behaviour of IGBTs modules in each one of its applications.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
46

Courtois, Cécile. "Analyse des réactions de couplage entre le monoxyde d’azote (NO) et le second messager Ca2+ dans les étapes précoces de la réponse aux stress biotiques et abiotiques chez le tabac." Dijon, 2008. http://www.theses.fr/2008DIJOS072.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
47

Liu, Ping Yi. "Réponse optique de InSb dans des conditions extrêmes de champ magnétique (B = 20T) et de température (T [égal ou inférieur à] 700 K)." Grenoble 1, 1991. http://www.theses.fr/1991GRE10165.

Full text
Abstract:
Une etude originale de la structure de bande de insb intrinseque et de sa variation avec la temperature est effectuee en utilisant les techniques des hautes temperatures (300-700 k), du champ magnetique intense (0-20 t) et de l'optique dans l'infra-rouge et l'infra-rouge lointain. En suivant l'evolution de la reponse optique et magneto-optique avec la temperature, nous avons retrouve, dans le meme echantillon, pratiquement tous les principaux phenomenes etudies dans le passe mais uniquement aux temperatures inferieures a 300 k. Le changement de la structure de bande se manifeste dans la reponse optique et magneto-optique a travers le gap d'energie et la masse effective des electrons: ils sont fonction de la temperature et decroissent tous deux lorsque la temperature augmente
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
48

Médard, François-Régis. "Conception et spectroscopie de microcavités à base de ZnO en régime de couplage fort pour l'obtention d'un laser à polaritons." Phd thesis, Université Blaise Pascal - Clermont-Ferrand II, 2010. http://tel.archives-ouvertes.fr/tel-00557136.

Full text
Abstract:
Ce manuscrit de thèse est une contribution à l'étude du couplage fort lumière-matière dans les microcavités planaires à base d'oxyde de zinc. Nous avons déterminé les propriétés de l'interaction entre excitons et photons au travers de mesures résolues en angle pour des hétéro-structures réalisées par épitaxie par jets moléculaires (EJM) sur silicium. Il a ainsi été possible de démontrer le régime de couplage fort aussi bien aux températures de l'hélium liquide qu'à température ambiante. Un important travail de conception des cavités et de modélisation de leur réponse optique a été effectué dans le but d'obtenir une émission cohérente de lumière basée sur la condensation des polaritons tel que prédit par les travaux théoriques. Les récentes mesures pour une cavité optimisée conduisent à un facteur de qualité voisin de 500 et à une énergie de Rabi très élevée (120 meV).
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
49

Sarthou, Arthur. "Méthodes de domaines fictifs d'ordre élevé pour les équations elliptiques et de Navier-Stokes. Application au couplage fluide-structure." Phd thesis, Université Sciences et Technologies - Bordeaux I, 2009. http://tel.archives-ouvertes.fr/tel-00460206.

Full text
Abstract:
La simulation de cas réalistes d'écoulements ou de transferts thermiques implique souvent l'utilisation d'obstacles ou d'interfaces de forme complexe. De part leur manque de flexibilité, les maillages structurés ne sont pas initialement adaptés au traitement d'interfaces irrégulières, ces dernières coïncidant rarement avec les lignes du maillage. Afin de permettre à l'approche structurée de traiter des interfaces complexes avec précision, des méthodes dites de domaines fictifs sont nécessaires. La première contribution de cette thèse est une nouvelle méthode de travail sur maillage curviligne structuré qui permet de réutiliser de nombreuses méthodes fonctionnant initialement sur des maillages cartésiens sur maillages curvilignes. Nous avons ensuite mis au point deux nouvelles méthodes de domaines fictifs : la méthode de pénalisation de sous-maille (PSM) pour la gestion des frontières immergées pour les équations elliptiques et de Navier-Stokes et la méthode d'interface immergée algébrique (IIA) pour les problèmes d'interfaces immergées pour les équations elliptiques. L'un des intérêts de ces deux méthodes à l'ordre deux en espace est leur simplicité. Ces différents développements ont finalement été appliqués à des cas de couplage fluide-structure académiques et réalistes (sédimentation d'un cylindre, hydroplanage d'un pneu, écoulements dans une tête de forage et convection naturelle dans la grotte de Lascaux).
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
50

Bellec, Morgane. "Études du couplage entre turbulence et gradient de température pour l'intensification des transferts de chaleur dans les récepteurs solaires à haute température." Thesis, Perpignan, 2017. http://www.theses.fr/2017PERP0005/document.

Full text
Abstract:
Une voie prometteuse pour améliorer le rendement des centrales solaires à tour consiste à chauffer de l'air pressurisé à haute température afin d'alimenter un cycle thermodynamique de Brayton. Pour cela, il est indispensable de concevoir des récepteurs solaires performants,permettant de forts transferts de chaleur vers le fluide. Le développement de tels récepteurs passe par une compréhension fine de leurs écoulements internes. Il s'agit d'écoulements complexes, combinant de hauts niveaux de turbulence et un fort gradient de température entre la paroi irradiée par le flux solaire concentré et la paroi arrière isolée. On se propose dans ce travail de réaliser une étude amont numérique et expérimentale de ce type d'écoulements.D'une part, des mesures de vitesse par SPIV (vélocimétrie par images de particules stéréoscopique) sont effectuées dans une soufflerie de canal plan turbulent lisse dont la cellule de mesure est représentative d'un récepteur solaire surfacique. On observe en particulier l'influence d'un chauffage asymétrique sur les statistiques de la turbulence. Ces mesures sont d'autre part complétées par des simulations fines LES (simulation des grandes échelles)menées dans les conditions de la soufflerie. Pour finir, une simulation LES d'un canal plan texturé sur une paroi par une géométrie innovante est conduite. Cette architecture interne du récepteur combine des générateurs de tourbillon et des riblets afin d'intensifier les échanges de chaleur vers le fluide
A promising line of research to increase the efficiency of solar tower power plants consists in heating pressurized air to high temperatures in order to fuel a Brayton thermodynamic cycle. This requires to design effective solar receivers that allow for intense heat transfers toward the fluid. To develop such receivers, an in-depth understanding of their internal flows is needed. These are complex flows, combining strong turbulence and strong temperature gradient between the concentrated sun irradiated wall and the back insulated wall.The aim of this work is to investigate numerically and experimentally such flows.On one hand, velocities are measured by SPIV (Stereoscopic Particle Image Velocimetry) in a turbulent channel flow wind tunnel whom measurement cell is similar to a surface solar receiver. The influence of an asymmetric heating on the turbulence statistics are especially investigated. These measurements are supplemented by Large Eddy Simulations run under the same conditions as the wind tunnel. Finally, a Large Eddy Simulation is run in a channel flow textured on one wall by an innovative geometry. This internal receiver design combines vortex generators and riblets in order to enhance the heat transfers
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
We offer discounts on all premium plans for authors whose works are included in thematic literature selections. Contact us to get a unique promo code!

To the bibliography