To see the other types of publications on this topic, follow the link: Réseaux à large bande.

Dissertations / Theses on the topic 'Réseaux à large bande'

Create a spot-on reference in APA, MLA, Chicago, Harvard, and other styles

Select a source type:

Consult the top 50 dissertations / theses for your research on the topic 'Réseaux à large bande.'

Next to every source in the list of references, there is an 'Add to bibliography' button. Press on it, and we will generate automatically the bibliographic reference to the chosen work in the citation style you need: APA, MLA, Harvard, Chicago, Vancouver, etc.

You can also download the full text of the academic publication as pdf and read online its abstract whenever available in the metadata.

Browse dissertations / theses on a wide variety of disciplines and organise your bibliography correctly.

1

Ragaleux, Alexandre. "Mécanismes d'accès multiple dans les réseaux sans fil large bande." Thesis, Paris 6, 2016. http://www.theses.fr/2016PA066407/document.

Full text
Abstract:
Dans cette thèse, nous étudions le problème de l'allocation de ressources dans le cadre des réseaux 4G LTE. La méthode d'accès OFDMA qui est utilisée partage les ressources radios à la fois dans le domaine fréquentiel et temporel. En raison des déficiences du canal, les utilisateurs ne bénéficient pas toujours des mêmes débits d'émission/réception sur chacune des ressources. Dans ce cadre, notre problème consiste à distribuer ces ressources radios aux mobiles afin de leur permettre de transmettre/recevoir des données. L'algorithme utilisé pour allouer les ressources a une importance fondamentale sur les performances du système. La norme LTE ajoute des contraintes supplémentaires à ce problème et rend l'exploitation de la diversité fréquentielle et de la diversité multi-utilisateurs plus difficile. En effet, sous ces contraintes, nous montrons que le problème de l'allocation de ressources fait alors partie de la classe des problèmes « difficiles ». Par conséquent, les algorithmes classiques de la littérature sont souvent inadaptés à un réseau LTE réel. Nous proposons des algorithmes d'allocation de ressources à la fois pour le sens montant et descendant de LTE. Les contraintes de la norme sont rigoureusement prises en compte afin de construire des solutions efficaces. De plus, les algorithmes proposés sont génériques et peuvent donc s'adapter à une grande variété d'objectifs. En particulier, nous nous attachons à prendre en charge les trafics multimédias dont les débits et les besoins en qualité de service sont très hétérogènes (taux d’erreurs binaires, retard, gigue, etc.). En effet, l'augmentation progressive des débits et la forte popularité des équipements mobiles intelligents amènent à une utilisation toujours plus massive des applications multimédias. Tous nos algorithmes sont validés par simulation. Par ce biais, nous montrons que la prise en compte des contraintes de LTE est essentielle à l'obtention de performances élevées
In this thesis, we study the resource allocation problem within the framework of 4G LTE networks. The OFDMA access method divides the radio resources both in the frequency and time domains. Due to channel impairments, users do not always have the same transmit/receive rates on each resource. In this context, our problem is to share the radio resources between users and enable them to transmit/receive data. The algorithm used to allocate resources is of fundamental importance on system performance. The LTE standard adds constraints to this problem and makes harder the exploitation of the frequency and the multi-user diversity. Indeed, under these constraints, we show that the resource allocation problem becomes part of the « most difficult » problems. Therefore, the conventional algorithms are often not adapted to a real LTE network. We provide resource allocation algorithms for both the uplink and downlink of LTE. The constraints of the standard are rigorously taken into account in order to build effective solutions. In addition, the proposed algorithms are generic and can adapt to a wide variety of objectives. In particular, we focus on the support of multimedia traffic with heterogeneous quality of service requirements (bit error rate, delay, jitter, etc.). Indeed, the gradual increase of the offered throughput and the strong popularity of smart mobile devices lead to a massive use of multimedia applications. Our algorithms are validated through extensive simulation. By this means, we show that the inclusion of LTE constraints is essential to achieving high performance
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Lévêque, Hervé. "Détection et localisation de sources large bande par des réseaux d'antennes." Toulouse, ENSAE, 1996. http://www.theses.fr/1996ESAE0023.

Full text
Abstract:
Notre travail a pour but l'étude des performances en détection et en localisation angulaire d'émetteurs large bande par des réseaux d'antennes constituant un système d'observation de grande précision angulaire. Après avoir posé les modèles et outils de calculs utilisés par la suite, le problème de détection de signal (modélisé par un processus gaussien) dans le bruit par des méthodes utilisant seulement l'énergie captée est abordé. Cette analyse statistique conduit à définir et étudier les performances de ces méthodes incohérentes. Diverses répartitions d'un nombre réduit de capteurs sont alors proposées pour la localisation des sources. Outre le cas de référence du réseau phasé plein, une solution possible, en bande étroite, est celle des alignements à minimum de redondance. Ceux-ci améliorent la résolution angulaire (à nombre de capteurs constants) tout en permettant la maîtrise des lobes latéraux, mais la taille du réseau et la résolution angulaire restent limitées. Ce qui explique l'intérêt de répartitions fortement lacunaires dont la taille est imposée par la résolution recherchée et implique alors l'hypothèse de large bande. L'interféromètre large bande à correlation en est le cas le moins coûteux en nombre de capteurs et est analysé ici du point de vue statistique, tandis que des simulations complètent ces calculs théoriques. Une autre solution en large bande, constituée de plusieurs capteurs répartis aléatoirement sur la dimension globale du réseau est ensuite étudiée. La diversité de fréquences permet ici de réduire les ambigüités dues à la lacunarité. Une étude statistique est également menée, pour permettre le calcul analytique des probabilités de fausse alarme et de détection d'une, puis de deux sources ponctuelles. Des simulations des méthodes de détection de plusieurs sources enrichissent ces calculs et illustrent les performances et les limites de ces concepts. Enfin, une étude bibliographique des méthodes dites à haute résolution basées sur l'utilisation de la matrice interspectrale est réalisée, pour les comparer aux techniques précédentes utilisant la formation de voies.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Guéguen, Cédric. "Allocation de ressources dans les réseaux sans fil à large bande multi-porteuses." Paris 6, 2010. http://www.theses.fr/2010PA066437.

Full text
Abstract:
Avec l'essor des services multimédia, garantir une réelle qualité de service est devenu une des grandes priorités de la nouvelle génération de réseaux sans fil. Cela implique que les algorithmes d'allocation de ressources soient capables d'assurer à la fois une équité élevée entre utilisateurs, une différenciation de service efficace et la maximisation du débit global du système. Nos travaux se sont focalisés sur la proposition d’algorithmes plus efficaces adaptés à une couche physique utilisant la modulation OFDM. En effet, dans les réseaux sans fil, en raison du phénomène d'affaiblissement multi-trajets, les utilisateurs ne peuvent pas tous bénéficier d'une même capacité de transmission/réception même s'ils occupent la même position et utilisent la même fréquence à un instant donné. Le principe de nos algorithmes est d'exploiter plusieurs fréquences de manière opportuniste afin de les allouer à l'utilisateur qui en tirera à un instant donné le meilleur profit. Les trois ordonnanceurs qui ont été développés dans cette thèse tiennent compte à la fois de paramètres issus de la couche physique comme les débits possibles associés à chaque couple utilisateur/fréquence mais aussi des contraintes applicatives telles que le taux de perte de paquets, le taux d'erreur par bit, le retard maximum admissible. Grâce à un système de priorités dynamiques entre les différents utilisateurs qui tire avantage de la diversité temporelle, fréquentielle et multi-utilisateurs, la capacité du réseau est ainsi maximisée tout en assurant un haut niveau de qualité de service égal pour tous, ce qui permet d'assurer la gestion efficace des flux multimédia dans les réseaux sans fil actuels et futurs.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Parvery, Hervé. "Contribution à l'étude d'antennes réseaux large bande à pointage pilote par commande optique." Limoges, 2002. http://www.theses.fr/2002LIMO0031.

Full text
Abstract:
Cette thèse porte sur l'étude et la faisabilité d'une antenne réseau dont le balayage est assuré par une commande optique. Le réseau d'antennes est alimenté par des "retards vrais". Trois systèmes sont proposés. Le premier fonctionne à 960 MHz et permet de valider le pilotage de la direction d'émission du réseau avec la longueur d'onde de la porteuse optique. La deuxième antenne présente une large bande passante autour de 2 GHz (25%) afin de montrer que la direction de pointage du réseau reste invariante avec la fréquence émise. Le dernier système étudié conduit à la conception et à la réalisation d'un prototype fonctionnant dans le domaine millimétrique. Il utilise le système précédent à basse fréquence, pour générer les retards, auquel est associée une technique de mélange microonde pour obtenir des ondes millimétriques déphasées. L'intérêt de ce système est d'obtenir un contrôle de la direction de pointage large bande et de simplifier le circuit d'alimentation des éléments rayonnants
This thesis concerns the study, the realisation and characterisation of an antenna array fed and steered by an optical command. The array is fed by "true time delays". Three systems are proposed. The first one works at 960 MHz and allows to validate the control of the array pointing direction by tuning the optical wavelength that carries the microwave signal. The second antenna presents a wide bandwidth around 2 GHz (25%) and demonstrates that the pointing direction of the array remains invariant with the emitted frequency. The last studied corresponds to the conception and to the realisation of a prototype working in the millimetre-wave domain. It is based on the previous system used at low frequency, to create the delays, which is associated to microwave mixing to produced out of phase millimetre-waves. The interest of this system is to obtain a wide bandwidth control of the pointing direction and to simplify the feed circuit of the radiating elements
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Zemmour, Hamadache. "Réseaux de capteurs sans fil enfouis ultra large bande : antenne et liens radios." Thesis, Paris Est, 2016. http://www.theses.fr/2016PESC1076/document.

Full text
Abstract:
Les réseaux de capteurs sans fils enfouis (RCSFE) sont des réseaux comportant des capteurs et leurs antennes enfouis dans la matière, en particulier enfouis dans le sol. Ils présentent un grand intérêt dans de nombreux domaines d’activités, comme le contrôle de l’environnement, l’agriculture de précision, la navigation et la sécurité. Les systèmes existants sont à bandes étroites et fonctionnent à des fréquences inférieures à 1 GHz. Ces systèmes impliquent l’utilisation d’antennes encombrantes, ce qui complique leur déploiement et peut conduire à des coûts élevés. De plus l’utilisation de largeurs de bandes étroites limite les débits de communications possibles et la résolution envisageables dans les applications de localisation. Enfin, les systèmes actuels sont gourmands en énergie, ce qui limite la durée de vie des éléments enfouis.Pour remédier à ces inconvénients pour certaines applications des RCSFE, on propose dans cette thèse d’utiliser la technique ultralarge bande (ULB) en bande normalisée 3,1 – 10,6 GHz dans les RCSFE. Cette technique permet l’utilisation d’antennes compactes, la simplification du déploiement, l’amélioration de la précision de localisation et l’augmentation du débit de communication et de la durée de vie des capteurs.Pour étudier la faisabilité des RCSFE ULB, nous avons conçu et réalisé trois antennes ULB compactes et en analyser l’effet du sol sur les performances de ces antennes ULB enfouies et sur les liens de communication ULB enfoui. En comparaison à un fonctionnement dans l’air, l’enfouissement dans le sol décale la bande passante de l’antenne vers les basses fréquences. Ce décalage augmente avec la teneur en eau du sol. L’atténuation apportée par le canal ULB enfoui augmente avec la fréquence de fonctionnement, la profondeur d’enfouissement et la teneur en eau du sol. Cependant, nous avons montré que des liaisons fiables sont possibles pour des distances de propagation dans le sol inférieures à 30 cm et des teneurs en eau inférieures à 20%
Wireless underground sensor networks (WUSN) consist of sensors which are buried in a medium with their antennas, in particular in soil. They attract a huge interest in different fields, like environment monitoring, precise agriculture, navigation and security. The existing narrowband systems operate at frequencies below 1 GHz. These systems imply the use of cumbersome antennas, which complicates the deployment and increases its cost. Furthermore, the use of narrow bandwidths limits the possible communication data rates and the potential resolution in localization applications. Finally, current systems are very energy consuming, which limits the lifetime of the underground elements.To overcome these drawbacks for certain applications of WUSN, we propose in this thesis the use of ultra wideband technology (UWB), in the normalized band 3.1 - 10.6 GHz, in WUSN. This technique allows the use of compact antennas, simplifying deployment, improving the localization accuracy and increasing communication data rates and the lifetime of the underground sensors.In order to assess the feasibility study of UWB WUSN, we have designed and realized three compact UWB antennas and analyzed the effect of soil on the performances of these underground UWB antennas and on the underground UWB communication links. Compared with operating in free space, burying the antenna shifts the antenna bandwidth towards low frequencies. This shift increases with soil water content. The attenuation introduced by the buried UWB channel, increases with the operating frequency, the burial depth and the soil moisture. However, we have shown that reliable communications are possible for distances of propagation in soil smaller than 30 cm and soil water contents below 20%
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Bouffaron, Renaud. "Modélisation et Réalisation de Réseaux Sub-Longueur d'Onde :Application au Contrôle de la Réflectivité Large Bande, Large Incidence." Phd thesis, Université Paul Cézanne - Aix-Marseille III, 2008. http://tel.archives-ouvertes.fr/tel-00353626.

Full text
Abstract:
Les antireflets permettent d'accroître l'efficacité des cellules photovoltaïques, d'augmenter la sensibilité des détecteurs optroniques, et même d'améliorer l'extraction lumineuse des diodes électroluminescentes. Traditionnellement, des empilements de matériaux en couches minces sont utilisés pour les fabriquer. Nous avons étudié une technique alternative qui s'appuie sur la microstructuration de l'interface air-substrat. Il s'agit, plus précisément, de modéliser et de fabriquer des surfaces microstructurées bi-périodiques sur silicium et sur germanium présentant un effet antireflet très efficace dans l'infrarouge en bandes II et III respectivement. Ces structures nécessitent une description rigoureuse des phénomènes de propagation de la lumière. L'influence des paramètres opto-géométriques est examinée sous le point de vue des cristaux photoniques en utilisant les diagrammes de bandes. Pour réaliser ces structures, des techniques à bas coût, basées sur une gravure humide anisotrope du semi-conducteur cristallin à travers un masque obtenu par photolithographie, ont été utilisées. Nous obtenons expérimentalement sur silicium un facteur de réflexion inférieur à 4% sur l'ensemble du spectre IR II. Un très bon accord calcul/mesure permet de valider les résultats numériques obtenus précédemment.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Clementi, Guillaume. "Conception et caractérisation fréquentielle et temporelle d'antennes réseaux planaires à très large bande passante." Phd thesis, Université Nice Sophia Antipolis, 2011. http://tel.archives-ouvertes.fr/tel-00926589.

Full text
Abstract:
Une grande partie des travaux de cette thèse a été guidée par les réflexions mené au sein du groupe de travail " Antennes Réseaux Très Large Bande " du GDR Ondes. Il s'agit de concevoir des antennes réseaux planaires de faible épaisseur (sur plan de masse) très large bande passante. Pour ces travaux la bande de fréquence choisie est celle allouée par la Federal Communications Commission (3.1-10.6GHz). Une première phase de ce travail a consisté à définir le facteur de réseau dans les domaines fréquentiel et temporel. Puis la métrologie particulière pour déterminer les caractéristiques radioélectriques des antennes ULB a été décrite et mise en place grâce à l'installation de deux bancs de mesure : l'un dans le domaine temporel et l'autre dans le domaine fréquentiel. Une antenne planaire originale présentant un diagramme de rayonnement hémisphérique a été conçue. Il s'agit d'une fente rectangulaire dans un plan de masse alimentée par ligne microruban terminée par un stub carré centré dans la largeur de l'ouverture. Une cavité métallique remplie d'air dont les dimensions sont identiques à celles de l'ouverture est soudée du coté du plan de masse. Les performances de l'élément proposé (gain, réponse impulsionnelle, facteur de fidélité, etc...) ont pu alors être mesurées et comparées à celle d'autres éléments. Enfin ce travail a aboutit à la réalisation de deux antennes réseaux planaires à fort gain utilisables dans les systèmes de communication à haut débit et en régime impulsionnel.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Ben, Azzouna Nadia. "Etude des méthodes d'échantillonnage des flux pour la mesure dans les réseaux large bande." Paris 6, 2004. http://www.theses.fr/2004PA066368.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Linot, Fabrice. "Apport des Surfaces à Haute Impédance à la conception d'antennes réseaux compactes et d'antennes réseaux à très large bande passante." Phd thesis, Télécom ParisTech, 2011. http://pastel.archives-ouvertes.fr/pastel-00617270.

Full text
Abstract:
La technologie des antennes réseaux occupe une place croissante dans les applications aéroportées modernes militaires et civiles car elle offre des performances radioélectriques et des capacités d'intégration aux porteurs inenvisageables avec d'autres technologies. Ces performances sont couplées à des contraintes liées au couplage entre éléments rayonnants ou en termes d'intégration sur des petits porteurs. Ces deux contraintes peuvent être palliées à l'aide de surfaces à haute impédance (SHI) pouvant traduire le comportement d'un conducteur magnétique artificiel et/ou la capacité à interdire la propagation des ondes de surface dans une bande de fréquence. Les travaux présentés dans ce manuscrit ont pour objectif de présenter l'apport des SHI sur la conception de réseaux compacts et d'antennes réseaux ultra large bande. Après une introduction aux SHI, une présentation de modèles analytiques, numériques et expérimentaux a été présentée. Une partie des travaux est consacrée à l'étude du couplage mutuel entre deux antennes imprimées espacées l'une de l'autre d'une demi-longueur d'onde. Par la suite les différentes contributions apportées par les SHI, lorsqu'elles sont employées comme réflecteur, sur une antenne réseau ultra large bande sont montrées. Une modélisation analytique de l'antenne réseau placée au-dessus de réflecteurs à haute impédance est validée par des simulations numériques. Les SHI montrent qu'il est possible de créer des bandes passantes supplémentaires instantanées et agiles en fréquences permettant d'augmenter la bande passante initiale de l'antenne réseau. De plus elles permettent de réduire considérablement l'encombrement et d'obtenir une bande agile unique.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Moustafa, Lina. "Conception d'antennes à Bande Interdite Electromagnétique large bande et multibandes à base de métasurfaces." Limoges, 2009. https://aurore.unilim.fr/theses/nxfile/default/0b6d599a-f2a9-4deb-b823-5dba8a5d5130/blobholder:0/2009LIMO4027.pdf.

Full text
Abstract:
Ce mémoire est consacré à l'étude d'antennes à Bande Interdite Electromagnétique à base de métasurfaces. Les métasurfaces sont employées dans la conception de l'antenne pour pallier aux limitations habituelles de la technologie et plus spécifiquement pour l'élargissement de bande. Les possibilités offertes par l'association de surfaces partiellement réfléchissantes, avec un souci de minimisation de volume occupé par l'empilement sont également abordées. Des antennes BIE multi-bandes et large bande dont l'une des deux interfaces est structurée sont conçues. Une validation expérimentale du concept d'antenne large bande à base de métasurfaces est réalisée. Enfin, il est démontré que le produit gain-bande d'une telle antenne peut être d'avantage amélioré grâce à un dispositif d'excitation multi-sources
This PhD thesis is dedicated to the study of Electromagnetic Band Gap antennas based on metasurfaces. Metasurfaces are employed in the antenna design to correct the usual limitations of the technology and more precisely to enlarge the banwidth. The possibilities offered by combining partially reflecting surfaces, with respect to structure height are explored. Multi-band and broadband EBG antennas with structured interface are designed. An experimental validation of the wideband antenna concept based on metasurfaces is realized. Finally, it is demonstrated that the product gain-bandwidth of such an antenna can be further improved by the use of a multiple feeding sources system
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
11

Mendes, ruiz Pedro. "Réseaux multi-octave d'antennes spirales connectées." Thesis, Université Paris-Saclay (ComUE), 2018. http://www.theses.fr/2018SACLC075/document.

Full text
Abstract:
Une des problématiques qui est souvent associée aux réseaux large bande est l’apparition des lobes de réseaux, liée à la périodicité de l’espacement entre les éléments du réseau. Un autre problème dans les réseaux large bande est la fréquence de fonctionnement de l’élément du réseau. La plus basse fréquence d’opération est généralement liée à la taille de l’élément. Dans cette thèse un réseau d’anneaux concentriques a été développé. Les connections entre les spirales de polarisation opposée diminuent le coefficient de réflexion dans les fréquences basses. La topologie des anneaux concentriques a été optimisée avec des Algorithmes Génétiques pour minimiser le niveau des lobes secondaires relatifs dans les hautes fréquences. L’addition d’une contrainte de taille dans la procédure d’optimisation a assuré que le réseau soit compact. Le réseau optimisé opère entre 1 et 6.9 GHz. Le design a été d’avantage développé avec la technique WAVES avec l’inclusion d’une copie réduite en son centre, ce qu’a permis l’extension de la bande passante jusque 13 GHz. De plus, nous avons proposé un nouveau design pour le réseau de spirales connectés qui consiste en des antennes spirales disposées dans un réseau uniforme avec les bras connectés aux bras des antennes voisines. Les simulations indiquent que le réseau peut avoir une bande passante arbitrairement large selon la finitude du réseau. Un prototype a été construit et mesuré pour valider le concept
One of the usual problems associated with wideband arrays is having the highest frequency of operation limited by the appearance of grating lobes, associated with the periodicity in the spacing between elements of the array. Another issue is the working frequency of the element of the array. The lowest frequency of operation is in general related to the size of the element. In this thesis a Concentric Ring Array of Connecting Spirals has been developed. The connections between spirals of opposite polarizations reduces the reflection coefficient at lower frequencies. The concentric rings topology had the radius and relative rotations of each ring optimized using Genetic Algorithms to minimize the RSLL at higher frequencies. The addition of a size constraint in the optimization procedure kept the array compact. The optimized array operates from 1 to 6.9 GHz. The design was then updated using the WAVES technique to include a scaled down copy in its center, extending the bandwidth of the array up to 13 GHz. Moreover, we proposed a new design for the array of connected spirals which consists of arranging spirals in a uniform array and connecting the arms of the neighboring spirals. Simulations indicate that the design can have an arbitrarily large bandwidth depending on the finiteness of the array. A prototype has been built and measured to validate the concept
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
12

Denis, Benoît. "Exploitation des Capacités de Radiolocalisation des Transmissions Ultra-Large Bande dans les Réseaux Sans-Fil." Phd thesis, INSA de Rennes, 2005. http://tel.archives-ouvertes.fr/tel-00508437.

Full text
Abstract:
Nombre d'applications récentes trouvent leur fondement dans une capacité présumée des systèmes de communication à délivrer des informations précises de localisation. Dans ce contexte, les propriétés intrinsèques de la technologie radio impulsionnelle Ultra-Large Bande (ULB) peuvent être mises à profit : résolution des trajets multiples, précision temporelle autorisant la mesure de temps de vol et la synchronisation fine des terminaux, etc. Les solutions ULB laissent par ailleurs présager l'émergence de réseaux d'un nouveau genre, tels que les réseaux ad hoc, mobiles, distribués et dépourvus d'infrastructure. Dans le cadre de l'élaboration du standard WPAN bas-débit IEEE 802.15.4a (jusqu'à 1Mbps), la possibilité de localiser des dispositifs ULB bas-coût et à faible consommation constitue un apport déterminant au regard des solutions existantes (e.g. Zigbee...). Les travaux présentés se proposent d'appréhender dans sa globalité la problématique de localisation ULB au sein des réseaux sans-fil. Quelques idées-forces sont alors mises en lumière, telles que la nécessité d'injecter une forme de connaissance a priori propre à la couche physique ULB dans le problème de localisation, la mise à profit de la diversité multi-trajets autorisée par la résolution ULB, ou bien encore l'exploitation des formes nouvelles adoptées par les réseaux (tant du point de vue du protocole que de la topologie). Dans un premier temps, nous caractérisons et modélisons les erreurs susceptibles d'affecter des métriques de base (temps ou différences de temps d'arrivée), qu'elles soient « indépendantes » de la couche physique (dérives d'horloge, modes d'échange, etc.) ou directement imputables au canal de propagation ULB (e.g. non-visibilité). Nous évaluons ensuite les performances de détection d'architectures de récepteurs ULB (e.g. échantillonnage direct sur 1 bit) pour des environnements indoor réalistes. Nous préconisons également différentes stratégies de positionnement (maximisation distribuée de la log-vraisemblance des distances mesurées, reconnaissance d'empreintes ULB, traitement déterministe des biais dans le cas de trajets réfractés, etc.) et de poursuite (techniques Bayésiennes avancées de filtrage), adaptées aux situations de non-visibilité. Enfin, quelques résultats d'expérimentations conduites dans la bande basse ([0.5:1]GHz) nous permettent d'illustrer certains des points abordés.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
13

Van, Roy Stéphane. "Modélisation spatio-temporelle ultra-large bande du canal de transmission pour réseaux corporels sans fil." Doctoral thesis, Universite Libre de Bruxelles, 2010. http://hdl.handle.net/2013/ULB-DIPOT:oai:dipot.ulb.ac.be:2013/210003.

Full text
Abstract:
Les avancées technologiques de ces dernières années, combinées au succès avéré et toujours croissant des communications sans fil, ont tout naturellement donné naissance à un nouveau type de réseaux sans fil, communément appelés Body Area networks. A terme, ces réseaux corporels sans fil doivent permettre à un ensemble de senseurs bio-médicaux répartis sur le corps humain de communiquer, soit pour échanger des informations en vue d'un traitement en temps réel du patient, soit pour enregistrer des données physiologiques en vue d'une analyse ultérieure.

L’objectif de cette Thèse vise la réduction de la consommation énergétique au niveau des senseurs de sorte à leur garantir une autonomie de quelques mois, voire de quelques années. En réponse à cette contrainte énergétique, une association innovante de deux technologies émergentes est proposée, à savoir une combinaison des transmissions à ultra-large bande aux systèmes à multiples antennes. Une nouvelle architecture pour les réseaux corporels sans fil est donc envisagée pour laquelle les performances doivent être évaluées. Notre principale contribution à cet objectif consiste en la proposition d'une modélisation spatio-temporelle complète du canal de transmission dans le cadre de senseurs répartis autour du corps. Cette modélisation fait appel à la définition de nouveaux modèles, l'élaboration d'outils spécifiques d'extraction de paramètres et une compréhension fine des mécanismes de propagation liés à la proximité du corps humain. Ce manuscrit présente les résultats majeurs de nos recherches en cette matière.


Doctorat en Sciences de l'ingénieur
info:eu-repo/semantics/nonPublished

APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
14

Holtrup, Gerrit. "Conception d'une antenne plate à large bande à balayage électronique commandée par incréments de temps." Rennes, INSA, 2002. http://www.theses.fr/2002ISAR0002.

Full text
Abstract:
Dans le domaine des communications par satellite, les antennes aussi bien de la charge utile sur satellite que dans le terminal terrestre deviennent de plus en plus sophistiquees afin de se conformer aux exigences accrues de nouveaux systemes mis en orbite. Pour des satellites en dehors de l'orbite geostationnaire, il faut etre capable de suivre la trajectoire du satellite defilant ; pour un terminal en reception multi-satellites, on veut etre capable de commuter rapidement entre plusieurs positions orbitales. Dans les deux situations, on a besoin d'une antenne dont la direction de visee est modifiable rapidement. C'est le cas d'une antenne a balayage electronique. Dans ce memoire les differentes etapes lors de la conception d'une antenne reseau a antennes du type pave microruban sont decrites. La direction du lobe principal de l'antenne est commandable de faÇon electronique. La commande des radiateurs elementaires se fait uniquement sur leurs retards relatifs. De differentes distributions de radiateurs isotropes ont ete etudiees a travers leurs facteurs de reseau et le nombre minimal d'antennes ainsi que leur arrangement sur un support donne ont ete deduits en fonction des proprietes desirees de l'antenne. Il s'avere avantageux d'utiliser des maillages non-reguliers sur des anneaux concentriques qui remplacent des maillages de type rectangulaire ou triangulaire. A partir d'une etude bibliographique sur plusieurs realisations physiques des antennes a pave et de leur alimentation, une antenne large bande a polarisation circulaire a ete retenue. Elle est alimentee par fente. Des transitions d'une ligne triplaque alimentant l'antenne vers un cable coaxial ont ete conÇues et mesurees. Pour un pointage stable du faisceau dans la direction de visee, il faut implementer une realisation du retard complet entre les elements du reseau. Dans ce but, une methode de realisation large bande des retards par un reseau d'echantillonnage des signaux elementaires est proposee.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
15

Ibrahim, Marc. "Gestion conjointe de ressources, dimensionnement et analyse des performances dans les réseaux radio à large-bande." Versailles-St Quentin en Yvelines, 2009. http://www.theses.fr/2009VERS0001.

Full text
Abstract:
Après le succès des réseaux cellulaires, la demande inassouvie de capacité radio a conduit à l’éclosion de nouvelles technologies sans-fil à haut débit. Ces technologies récentes, notamment WiFi et WiMAX s’imposent comme un maillon indispensable de la chaîne de communication tout en coexistant avec les systèmes cellulaires. Cette thèse s’intéresse aux technologies WiFi et WiMAX dans des contextes hétérogènes faisant intervenir ces deux technologies. Dans la première partie, la coexistence de WiMAX avec UMTS est étudiée au niveau de l’accès en proposant un algorithme centralisé de contrôle d'accès. Au niveau applicatif, un méchanisme d'ordonnancement du trafic de la voix dans WiMAX est introduit pour faciliter le support de la téléphonie d'une façon transparente dans les réseaux hybrides WiMAX-UMTS. Dans la deuxième partie, les réseaux de desserte sans fil basés sur un déploiement hiérarchique des technologies WiFi et WiMAX sont considérés sous l'angle de leur dimensionnement, avec une formulation analytique du problème joignant la qualité de service et les aspects économiques. Cette partie se termine par une étude analytique des modes infrastructure et ad hoc de la technologie WiFi
After the revolution made by the world-wide deployment of cellular networks, a wind of change is blowing through the wireless universe: the growing appetite for wireless capacity has motivated the emergence of new broadband radio technologies. These newborn technologies, mainly WiFi and WiMAX, will be an inevitable link in the future networking chain while coexisting with cellular technologies. This thesis addresses WiFi and WiMAX and proposes contributions in heterogeneous scenarios implicating these technologies. In the first part, the WiMAX-UMTS coexistence is investigated by proposing a network-centric JRRM algorithm, while at the application level, an enhanced voice scheduling for WiMAX uplink is derived in order to facilitate telephony support in hybrid WiMAX-UMTS networks. The second part undertakes the hierarchical deployment of last-mile WiMAX-WiFi networks. The dimensioning of such networks is tackled by jointly considering performance and economic aspects. The thesis ends by giving an insight into the modeling of WiFi networks in infrastructure and ad hoc modes
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
16

Türer, Ibrahim. "Modélisation de dispositifs terahertz appliquée à des réseaux imageurs de détecteurs bolométriques." Paris 6, 2010. http://www.theses.fr/2010PA066672.

Full text
Abstract:
Dans cette thèse, nous avons contribué au développement de capteurs bolométriques terahertz (THz) basés sur le cuprate YBaCuO semiconducteur amorphe et l’YBaCuO supraconducteur (bolomètres à électrons chauds), et plus particulièrement sur les aspects modélisation. Pour ce qui est des bolomètres semiconducteurs (à grande résistance d’accès), nous avons centré notre recherche sur des antennes large bande présentant une impédance d’entrée la plus élevée possible. Dans le cas des bolomètres supraconducteurs, nous avons travaillé sur des antennes ultra large bande (de 1 THz à 7 THz, typiquement). Nous avons en particulier examiné et simulé, par élément finis, plusieurs nouveaux concepts d’antenne. Nous avons ensuite réalisé des maquettes microondes à grande échelle, dont les tests en chambre anéchoïque ont permis de valider les simulations. Enfin, nous avons procédé à des analyses thermiques, afin d’accéder au coefficient de couplage entre pixels bolométriques pour diverses géométries.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
17

Kouassi, Kouakou. "Modélisation et optimisation des transmissions ultra-large bande à impulsions radio dans les réseaux ad hoc." Thesis, Lille 1, 2012. http://www.theses.fr/2012LIL10197/document.

Full text
Abstract:
Cette thèse s’articule autour des transmissions ultra-large bande à impulsions radio dans les réseaux de capteurs. Ces réseaux dotés de la structure point à point sont capables de générer une quantité suffisamment élevée d’interférences pour rendre les communications peu fiables. La technique utilisée pour séparer les données est la modulation par position d’impulsion qui distingue les données en leur attribuant des décalages temporels différents. Il s’agit, dans ce travail, de faire des propositions pour réduire ces interférences tout en respectant les réglementations (masques spectrales) sur les fréquences radioélectriques, imposées dans les pays où ces réseaux seront amenés à être utilisés. A titre indicatif, cette thèse ne fait référence qu’au masque États-Unien. Toutefois, les résultats obtenus sont applicables à tout autre masque. Les masques étant fortement restrictifs, nous nous sommes donc intéressés, de prime-abord, à l’aménagement du spectre des signaux émis, afin de permettre une utilisation optimale du peu de puissance disponible. La proposition que nous faite, à cette fin, donne des résultats intéressants. Ensuite une modélisation analytique prenant en compte la précédente alternative permet d’évaluer numériquement les performances. Ces dernières sont comparées à celles obtenues par des simulations de type Monte-Carlo. Il s’avère que le modèle est suffisamment précis pour servir de base à une optimisation, à la fois, des performances et de l’occupation spectrale. Les résultats obtenus montrent que notre proposition permet de fiabiliser les transmissions au sein des réseaux de capteurs sujets à de fortes perturbations dues à l’accès multiple
This thesis focuses on impulse radio Ultra-Wide Band (UWB) transmissions in ad hoc sensor network. Such networks are able to generate strong enough multiple access interference to be less reliable. The method used to distinguish data is the Pulse Position Modulation where different delay is assign to each data type. The purpose of this study is to suggest proposals to mitigate this issue while fitting with the radio waves regulations in the countries where these networks will operate. As a rough guide, this thesis only refers to the American UWB regulation. However, the obtained results are relevant to any kind of mask. The masks are highly restrictive, we therefore interested to the transmitted signals spectrum shapes, first, in order to guarantee an optimal use of the available power. The proposal we made for this purpose reveals highly interesting. Then an analytical model taking into account the last suggestion is built to numerically evaluate the performances. These performances are compared to the ones obtained with Monte-Carlo simulations. It appears that the model is accurate enough to be used in an optimisation process. This process aims to find data signals that give the best performances and the optimal spectral occupancies, at the same time. The obtained results show that our proposal allows to make more reliable transmissions in dense ad hoc sensor networks
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
18

Godard, Adrien. "Conception et Réalisation d’un Radar Ultra Large Bande Impulsionnel Agile (300MHz- 3GHz)." Limoges, 2009. https://aurore.unilim.fr/theses/nxfile/default/e0fd5dfb-7715-4e45-9b65-1b546bdab952/blobholder:0/2009LIMO4052.pdf.

Full text
Abstract:
Ce mémoire présente la conception d’une antenne Ultra Large Bande pour le régime impulsionnel (bande passante 300MHz- 3GHz) ainsi que la conception d’un Radar de type réseau d’antennes permettant un dépointage du faisceau dans le domaine temporel. Cette étude menée en collaboration avec la DGA (Délégation Général pour l’Armement) a pour objectif de réaliser un prototype d’un Radar de taille réduite par rapport aux fréquences travail. L’étude s’attarde sur les techniques de miniaturisation des antennes et plus particulièrement celles appliquées aux antennes à ondes progressives. Une fois l’antenne élémentaire conçue, une deuxième phase d’étude porte sur l’optimisation du réseau de ces antennes élémentaires. L’étude se termine par les tests et mesures du Radar réalisé, le Radar est alimenté à l’aide d’un générateur à base de photocommutateurs réalisés par l’équipe photonique du laboratoire XLIM. Les performances sont alors comparées aux résultats de simulation du rayonnement de ce type de Radar
This document presents the design and the realization of an Ultra Wide Band transient antenna (bandwidth 300MHz – 3GHz) and an antenna array which allows transient beam steering. The objective of this study led with the French Armament Procurement Agency (DGA) is to realize a functionnal Radar prototype. The study focuses on miniturization techniques applied on traveling wave antennas. Once the antenna designed, a second part deals with transient antenna array optimization. The study ends with the tests and measurements of the transient array. The array is fed by optical generators designed and realized by the photonique team of XLIM laboratory. The performances are compared with the theoretical results of this type of Radar
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
19

Lorho, Nina. "Etude et conception d'une antenne compacte ultra large bande à diversité de polarisation : application à la radiogoniométrie." Thesis, Nantes, 2017. http://www.theses.fr/2017NANT4062/document.

Full text
Abstract:
La radiogoniométrie consiste à mesurer l’angle d’incidence de signaux électromagnétiques. Elle a pour applications principales le contrôle du spectre et la guerre électronique. Dans le domaine des réseaux d’antennes pour la radiogoniométrie, de nouvelles problématiques sont apparues alors que les algorithmes de traitement d’antenne se perfectionnent. Ces dernières concernent la largeur de bande, la compacité et la diversité de polarisation. De précédents travaux ont initié la démarche de conception de telles antennes et réseaux pour la radiogoniométrie. L’objectif de ce travail de recherche a consiste en premier lieu a proposer une antenne de dimensions réduites opérant dans les bandes V/UHF et présentant une diversité de polarisation. Par la suite, il s’est agi de concevoir un réseau fonctionnel de radiogoniométrie intégrant l’antenne développe. Une antenne planaire de dimensions 150mm x 150mm (λ/4 x λ/4) a alors été conçue et réalisée entre 500 MHz et 3000 MHz. Sa mise en réseau permet des performances angulaires de l’ordre de 2° et moins sur la même bande pour des dimensions de 260mm (diamètre) x 150mm (hauteur) soit λ/2,3 x λ/4. Par la même occasion, un absorbant de faible épaisseur (25mm soit λ/24) a été développé et mesuré. Il permet une augmentation du rapport avant/arrière d’au moins 10dB de l’antenne développe sur sa bande de fonctionnement
Radio direction finding (DF) allows for the measurement of the direction of arrival of incoming electromagnetic signals. Its main applications include spectrum monitoring and electronic warfare. DF antennas and arrays are subject to new problematics (bandwidth, compactness and polarization diversity) while DF algorithms have kept on improving. Previous works have initiated the design of such antennas and arrays. This work aims at designing an antenna with reduced dimensions for the VHF and UHF frequency bands and with a polarization diversity. This antenna shall then be integrated in a functional DF array. For this purpose, a planar antenna has been designed and measured in the 500-3000 MHz frequency band. Its final dimensions are 150mm x 150mm (λ/4 x λ/4). This antenna has then been integrated in the final DF array whose accuracy on the same frequency band is of the order of 2° for a final size of 260mm (diameter) x 150mm (height), that is λ/2,3 x λ/4. This study has also allowed for the design of a low-profile absorber (with a height of 25mm, that is λ/24 at its lowest frequency of operation). An increase of 10dB in the front to back ratio of the proposed antenna has been enabled by this absorber on its whole frequency band
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
20

Assoul, Saliha. "GELB (Gestion d'un Environnement de Communication Large Bande) : contribution à la conception d'un modèle de gestion pour le sous-réseau ATM." Toulouse 3, 1994. http://www.theses.fr/1994TOU30126.

Full text
Abstract:
Suite a l'explosion du marche de l'interconnexion des reseaux locaux (lans) et aux offres de nouveaux services multimedia (la voix, les donnees et l'image), les reseaux a large bande (haut debit) prennent de plus en plus d'importance sur le marche des reseaux de telecommunications. Gerer un tel environnement est une tache tres importante et tres complexe, a cause des architectures heterogenes, des grandes vitesses de transmission, des larges couvertures et du deploiement de nouvelles techniques de transmission et de commutation (sdh et atm). Les approches de gestion utilisees dans les reseaux existants sont tres limitees pour garantir les performances attendues de ces reseaux. La gestion tmn du ccitt est celle de l'iso/nm-forum ne sont pas aujourd'hui suffisamment elaborees pour fournir a elles seules la solution recherchee. Cette these porte sur l'etude des nouveaux besoins en gestion dans l'environnement communication large bande. Elle analyse les problemes ainsi que les outils de gestion introduits par les nouvelles techniques deployees dans le but de proposer une methode de conception d'un systeme de gestion flexible et evolutif, basee sur la maitrise et la modelisation de l'environnement a gerer. Apres une ebauche de l'etat de l'art actuel dans le domaine de la gestion de reseaux heterogenes, cette these repose sur le principe de l'architecture d'administration pour les reseaux metropolitains, developpee au sein de notre laboratoire dans le cadre du projet esprit: max (metropolitan area communication system). Nous definissons le modele integrateur gelb pour l'environnement de communication large bande. Une specification detaillee du gestionnaire du sous-reseau atm est ensuite decrite. Enfin, sont presentees les demarches d'implantation de ce module pour une application d'interconnexion de reseaux locaux
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
21

Liu, Qin. "Performance du routage par déflexion pour les réseaux tout optique." Versailles-St Quentin en Yvelines, 1999. http://www.theses.fr/1999VERS0020.

Full text
Abstract:
Le développement des télécommunications est de plus en plus rapide ces dernières années, entraînant une évolution constante des réseaux métropolitains. Les services haut débit deviennent indispensables pour satisfaire les besoins croissants des usagers. Les réseaux informatiques existants sont confrontés à un grand défi. Après les réseaux atm à 155 mbps, les réseaux tout optique sont proposés pour offrir la possibilité de haut débit, quelques centaines de giga bits par seconde. Notre projet de recherche sous un contrat de France Télécom CNET(convention ft-cnet avec numéro 95-3114) concerne les réseaux par déflexion qui pourraient offrir une alternative aux solutions ATM existantes. Le principe du réseau par déflexion est de proposer un nouveau routage dynamique pour s'adapter à la variation saisonnière du trafic et résoudre mieux des problèmes de congestions dans le réseau traditionnel. Nos études se sont concentrées sur les aspects suivants : 1) introduction. 2) architecture des réseaux par déflexion. 3) proposition des routages fondée sur la méthode par déflexion. 4) analyses de performance du réseau sans mémoire et avec mémoire et 5) étude du ré assemblage et du délai. Les résultats obtenus permettent d'envisager l'usage de la déflexion dans une classe plus large de réseau et notamment pour des réseaux basés sur l'électronique
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
22

Marchaland, David. "Architectures et Circuits dédiés aux Émetteurs Ultra Large Bande Bas Débit." Phd thesis, Université de Marne la Vallée, 2007. http://tel.archives-ouvertes.fr/tel-00260482.

Full text
Abstract:
Du fait d'une demande croissante du marché concernant les réseaux de capteurs sans-fil, le développement de nouvelles solutions radio devient nécessaire afin de répondre aux contraintes de coût, de consommation, de débits et de durée de vie de ces domaines d'applications émergents.
Associée à ce contexte applicatif, cette thèse propose dans un premier temps une présentation des fondamentaux de la technologie Ultra Large Bande (ULB) suivie par un statut sur la réglementation mondiale et le standard IEEE 802.15.4a ; un cahier des charges d'un émetteur impulsionnel est ainsi établi. Confronté à un état de l'art des générateurs d'impulsions, il met en lumière la nécessité de développer de nouveaux émetteurs, ce que nous proposons à travers une architecture basée autour d'un DAC RF différentiel fonctionnant à 4GHz. Un principe novateur de génération de bursts compatibles avec le standard IEEE 802.15.4a est ensuite développé ; il permet de réduire la complexité globale de l'émetteur. Dans un second temps, l'architecture proposée est dimensionnée au niveau de ses blocs numériques et RFs puis son implémentation est effectuée dans la technologie ST CMOS 65nm. Le principe fonctionnel de l'architecture du générateur est validé par la mesure du circuit qui affiche une efficacité de 38pJ par impulsion pour une fréquence de répétition de 500MHz et une puissance moyenne de sortie de 0dBm.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
23

Chauloux, Antoine. "Contribution à l’étude d’antennes de puissance à efficacité optimisée : application aux réseaux large bande et reconfigurables en diagrammes de rayonnement." Thesis, Rennes 1, 2014. http://www.theses.fr/2014REN1S179.

Full text
Abstract:
L'émergence depuis ces dernières années de nouvelles capacités technologiques permettant la mise en œuvre de dispositifs d'agression électromagnétique, imposent d'étudier la faisabilité de ces potentielles Armes à Energie Dirigée ÉlectroMagnétiques (AED EM). Parmi les différentes briques technologiques qui composent ces systèmes, l'aérien est l'élément déterminant de la formation du faisceau d'ondes rayonnées et nécessite donc d'être évalué. C'est dans ce contexte que le Centre de Gramat du Commissariat à l'Énergie Atomique et aux Énergies Alternatives s'est associé à la Direction Générale de l'Armement afin de proposer cette thèse réalisée en collaboration avec l'Institut d'Électronique et de Télécommunications de Rennes. Le sujet propose l'étude complète de trois solutions antennaires susceptibles d'être intégrées sur un système de type AED EM. Chaque type d'antenne répond à une problématique qui lui est propre : Il s'agit en premier lieu de réaliser une antenne fonctionnant à fréquence fixe et possédant un gain maximisé ; Dans un second temps l'étude est menée afin de concevoir et réaliser une antenne à diagramme de rayonnement variable dans un plan et stable dans l'autre plan ; Enfin une antenne large bande fonctionnant sur une octave est développée dans le but de maintenir un diagramme de rayonnement possédant des ouvertures à mi-puissance constantes. Chacune de ces études est gouvernée par deux contraintes difficiles que sont d'une part le maintien d'une tenue en puissance élevée (niveau injecté de l'ordre du kilowatt pulsé) et d'autre part un encombrement réduit en vue d'une intégration sur porteur par exemple. Chaque antenne est élaborée à l'aide d'un logiciel de calcul électromagnétique puis réalisée afin d'être validée expérimentalement
It is true that during the last past years, High Power Microwave (HPM) weapons threat has grown up. One way to prevent from this kind of system is to study every part of it. Among them, the antenna is the element that influences the most the electromagnetic waves behavior then it has to be evaluated. This is the reason why the Centre de Gramat du Commissariat à l’Energie Atomique et aux Energies Alternatives has teamed up with the Direction Générale de l’Armement in order to propose this thesis in collaboration with the Institut d’Electronique et de Télécommunications de Rennes. The subject provides the full study of three antennas that can be integrated on an HPM weapon. Each type of antenna is developed to address a problem: The first antenna operates at a fixed frequency and is designed to provide a maximized gain; The second one is manufactured to have a variable radiation pattern in one plane and a stable radiation pattern in the other plane; Finally, a broadband antenna operating between 2 and 4 GHz is developed in order to maintain a stable radiation pattern. Each study is led by taking into consideration high input power (around 1 kW pulsed power) and also dimensional constraints in order to be integrated on a mobile device for instance. Each antenna is designed using electromagnetic software then validated by measurements
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
24

Meurisse, Yann. "Contributions à l'étude de performances statistiques de réseaux d'antennes." Paris 11, 2002. http://www.theses.fr/2002PA112209.

Full text
Abstract:
En traitement d'antenne, les performances statistiques des méthodes d'estimation de direction d'arrivée (DOA) de sources sont en général évaluées en supposant d'une part que les réseaux d'antennes utilisés sont linéaires, à répartition régulière uniforme des capteurs et d'autre part que les signaux sources et le bruit, sont gaussiens, temporellement non corrélés et indépendants entre eux. Les signaux observés sont d'autre part supposés, soit "bande étroite" soit "large bande", donnant lieu à des méthodes spécifiques de complexité différente. L'objectif général de notre étude est d'évaluer les performances statistiques des méthodes d'estimation de DOA du second ordre lorsque les hypothèses conventionnelles précédentes ne sont pas vérifiées. Dans ce cadre général notre étude a porté sur les points suivants: l'étude de géométries de réseaux d'antennes, régulières non uniformes, optimales selon certains critères, pouvant permettre l'amélioration des performances des méthodes conventionnelles en DOA, l'étude des performances des méthodes du second ordre d'estimation de DOA utilisées dans des situations non conventionnelles, en particulier si les signaux sources et/ou le bruit sont des processus aléatoires éventuellement corrélés temporellement et éventuellement non gaussiens, l'étude de la robustesse des algorithmes bande étroite d'estimation de DOA vis à vis de la largeur de bande des signaux et de la symétrie de leurs spectres, l'étude enfin d'une méthode dite de "covariance matching estimation" (COMET) appliquée à l'estimation de DOA ainsi qu'à l'estimation de fréquences de sinusoi͏̈des qui fournit, sous certaines conditions, des estimations asymptotiquement de variance minimale
In antenna array processing, statistical performance of the estimation methods of direction of arrival (DOA) of sources are generally evaluated by assuming on one band that the antenna arrays are linear with a regular uniform repartition of the sensors and, on the other hand, that sources and noise signals are gaussian, temporally uncorrelated and independent among each other. The observed signals are on the other hand supposed to be narrowband or wideband, leading to specific methods of different complexity. The general objective of our work is to evaluate the statistical performance of second order DOA estimation methods when the preceding convention al hypotheses are not verified. In this general framework, our study has dealt with the following points: the study of array geometries, regular, non-uniform, optimal according to certain criteria and allowing the improvement of the performance of conventional methods of DOA estimation, the study of the performance of second order methods of DOA estimation used in unconventional situations, in particular if the source signals and/or the noise signal are stochastic processes eventually temporally correlated and eventually non-gaussian, the study of the robustness of narrowband DOA algorithms with respect to the signal bandwidth and the symmetry of their spectra, finally, the study of a method called "covariance matching estimation" (COMET) applied to the DOA estimation problem as well as the sinusoidal frequencies estimation problem which provides, under certain conditions, asymptotically minimum variance estimations
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
25

Makdissy, Tony. "Nouvelles topologies de cellules déphaseuses à coût et complexité réduits pour les antennes réseaux réflecteurs large bande." Phd thesis, INSA de Rennes, 2013. http://tel.archives-ouvertes.fr/tel-00958105.

Full text
Abstract:
Les réseaux réflecteurs imprimés connaissent un fort développement depuis la fin des années 80. Ce type d'antenne offre la possibilité de former des diagrammes de rayonnement complexes avec une relative simplicité, un faible coût de réalisation, de faibles pertes et un volume réduit. Cependant, il souffre encore de quelques défauts : - La non régularité de la géométrie de la cellule sur la surface du réseau, dans le cas d'une antenne passive, peut engendrer des dégradations sur le diagramme de rayonnement, surtout à la transition entre deux géométries extrêmes, lorsqu'un nouveau cycle de phase commence. - Le nombre relativement élevé de composants utilisés pour contrôler la phase de l'onde réfléchie, dans le cas d'une antenne reconfigurable, augmente le coût de fabrication de l'antenne et complexifie le circuit de commande des éléments reconfigurables. - La limitation en bande passante, qui a longtemps cantonné ce type d'antenne à des applications bande étroite, est principalement liée au comportement de la cellule unitaire constitutive du réseau. Dans cette thèse, nous nous intéressons donc à la conception de nouvelles topologies de cellules déphaseuses, passives et surtout reconfigurables, qui permettent, tout en conservant une relative simplicité de réalisation, d'offrir une large bande passante. De plus, le contrôle de la phase, dans le cas des cellules reconfigurables, doit être réalisé avec un nombre réduit de composants afin de respecter la contrainte de faible coût de fabrication.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
26

Begaud, Xavier. "Analyse d'antennes et de réseaux d'antennes large bande et bipolarisation par une méthode d’éléments finis de surface." Rennes 1, 1996. http://www.theses.fr/1996REN10173.

Full text
Abstract:
L'objectif principal de ce travail est la conception et l'analyse d'antennes à bande passante de l'octave et multioctaves, bipolarisation, isolées ou dans un environnement réseau, à l'aide d'un outil performant de modélisation par éléments finis de surface. Cette étude s'inscrit dans un thème d'intérêt général: l'obtention de réseaux large ou très large bande, bipolarisation, multifonctions, destines par exemple à diminuer le nombre d'aériens embarques sur les avions. La conception de tels réseaux nécessite la connaissance précise de l'ensemble des caractéristiques de rayonnement de chaque antenne. L'outil de modélisation par éléments finis de surface permet de répondre à ce besoin et fournit un ensemble de résultats nécessaires à la caractérisation polarimétrie de ces réseaux. Les principaux aspects novateurs de ce travail se situent au niveau de: la conception et l'optimisation d'une antenne fente multi octaves et bipolarisation a faible impédance d'entrée. Cette antenne a fait l'objet d'un dépôt de brevet. La mise au point d'une méthode simple et compatible avec la modélisation par éléments finis de surface, de la prise en compte des charges connectées aux antennes d'un réseau. La quantification précise et l'illustration des effets de couplage au sein de réseaux finis linéaires et deux dimensions, d'antennes à large bande et a bipolarisation. L'avantage essentiel des méthodes de modélisation globale est qu'elles ne nécessitent pas a priori la connaissance de la solution au problème pose. Cependant, il est important de rappeler que cette modélisation profite largement de l'expérimentation et du savoir-faire acquis antérieurement et que la confrontation avec l'expérience est de rigueur. Aujourd'hui la fiabilité de l'outil permet d'optimiser des structures complexes et de s'affranchir d'une expérimentation complète trop couteuse. Toutes les antennes présentées dans ce mémoire ont été réalisées et testées au laboratoire antennes et réseaux ura 834 cnrs de l'université de rennes I.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
27

Hamon, Jérémie. "Oscillateurs et architectures asynchrones pour le traitement des signaux radio impulsionnelle UWB." Grenoble INPG, 2009. http://www.theses.fr/2009INPG0077.

Full text
Abstract:
Cette thèse étudie les avantages et les potentiels offerts par le style de conception asynchrone (sans horloge) pour implémenter les traitements numériques de réception des signaux radio impulsionnelle à ultra large bande (UWB), dans le contexte applicatif des réseaux de capteurs. D'une part, des oscillateurs numériques asynchrones ont été étudiés pour réaliser l'implémentation de la base de temps nécessaire aux traitements de réception des signaux radio impulsionnelle, et d'autre part, des algorithmes et des architectures asynchrones de réception de ces signaux radio ont été proposés et validés. Ces différents travaux ont permis de démontrer la pertinence de l’approche asynchrone pour l’implémentation de ce type de traitements, notamment sur le critère de faible consommation. Elles ouvrent ainsi la voie au concept de réseau de capteurs entièrement asynchrones
This PhD thesis studies the advantages and opportunities provided by the asynchronous design style to implement the digital part of an UWB Impulse radio receiver, in the context of wireless sensors networks. Ln one hand, asynchronous digital oscillators have been studied to implement the required time base of an impulse radio receiver. On the other hand, asynchronous algorithms and architectures have been proposed and studied. These different studies demonstrate the efficiency and relevance of the asynchronous design approach to implement this kind of processing, especially on the low power criteria. These studies open the way to fully asynchronous wireless sensor networks
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
28

Anouar, Hicham. "Conception et Optimisation de Protocoles d'Accès Multiple au Canal pour les Réseaux Ad Hoc sans Fil." Phd thesis, Télécom ParisTech, 2006. http://pastel.archives-ouvertes.fr/pastel-00001867.

Full text
Abstract:
Les objectifs principaux de cette thèse sont la conception, l'analyse et l'optimisation de protocoles nouveaux ou déjà existants de contrôle d'accès au canal dans les réseaux ad hoc, et l'étude des performances fondamentales de quelques estimateurs cohérents et non cohérents du temps d'arrivée des signaux à très large bande. Pour les réseaux simple-bond, on introduit deux nouveaux schémas de retransmissions pour les protocoles ALOHA synchronisé et IEEE802.11 DCF. Les schémas proposés sont quasi-optimale en terme de débit et de délai, et sont quasi-aveugle dans le sens qu'il nécessite juste la connaissance de la taille du réseau. Pour les réseaux multi-bonds, on améliore le mécanisme de réservation RTS/CTS pour résoudre le problème du terminal masqué que rencontre DCF. On analyse ensuite les performances du protocole résultant, et on propose un algorithme distribué basé sur la théorie des approximations stochastiques pour contrôler les retransmissions. Pour les systèmes multicanaux,on propose un nouveau protocole de type ALOHA qui fonctionne sans assignement préalable des canaux. On dérive ensuite un schéma de retransmission qui a les mêmes caractéristiques que celles du schéma obtenu pour le protocole DCF en topologie simple-bond, et ceci sans l'écoute du canal. La signalisation UWB est un exemple de technologie de transmission qui peut être employé pour fournir des systèmes multicanaux. On étudie alors les performances fondamentales de quelques estimateurs cohérents et non-cohérents du temps d'arrivée des signaux UWB. La connaissance de ces performances est nécessaire pour la synchronisation et pour l'exploitation des capacités de localisation des signaux UWB.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
29

Alhakim, Rshdee. "Optimisation des performances de réseaux de capteurs dynamiques par le contrôle de synchronisation dans les systèmes ultra large bande." Thesis, Grenoble, 2013. http://www.theses.fr/2013GRENT101/document.

Full text
Abstract:
Dans cette thèse nous nous sommes principalement concentrés sur les transmissions impulsion radio Ultra Large Bande (UWB-IR) qui a plusieurs avantages grâce à la nature de sa bande très large (entre 3.1GHZ et 10.6GHz) qui permet un débit élevé et une très bonne résolution temporelle. Ainsi, la très courte durée des impulsions émises assure une transmission robuste dans un canal multi-trajets dense. Enfin la faible densité spectrale de puissance du signal permet au système UWB de coexister avec les applications existantes. En raison de toutes ces caractéristiques, la technologie UWB a été considérée comme une technologie prometteuse pour les applications WSN. Cependant, il existe plusieurs défis technologiques pour l'implémentation des systèmes UWB. A savoir, une distorsion différente de la forme d'onde du signal reçu pour chaque trajet, la conception d'antennes très larges bandes de petites dimensions et non coûteuses, la synchronisation d'un signal impulsionnel, l'utilisation de modulation d'onde d'ordre élevé pour améliorer le débit etc. Dans ce travail, Nous allons nous intéresser à l'étude et l'amélioration de la synchronisation temporelle dans les systèmes ULB
The basic concept of Impulse-Radio UWB (IR-UWB) technology is to transmit and receive baseband impulse waveform streams of very low power density and ultra-short duration pulses (typically at nanosecond scale). These properties of UWB give rise to fine time-domain resolution, rich multipath diversity, low power and low cost on-chip implementation facility, high secure and safety, enhanced penetration capability, high user capacity, and potential spectrum compatibility with existing narrowband systems. Due to all these features, UWB technology has been considered as a feasible technology for WSN applications. While UWB has many reasons to make it a useful and exciting technology for wireless sensor networks and many other applications, it also has some challenges which must be overcome for it to become a popular approach, such as interference from other UWB users, accurate modelling of the UWB channel in various environments, wideband RF component (antennas, low noise amplifiers) designs, accurate synchronization, high sampling rate for digital implementations, and so on. In this thesis, we will focus only on one of the most critical issues in ultra wideband systems: Timing Synchronization
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
30

Laumond, Céline. "Conception de réseaux d'antennes imprimées large bande à fort gain : applications à des systèmes de communication haut débit." Limoges, 2000. http://www.theses.fr/2000LIMO0017.

Full text
Abstract:
Ce memoire est consacre a la conception de reseaux d'antennes imprimees large bande a fort gain, pour des systemes de communication haut debit, en bande centimetrique et millimetrique. Les antennes de ces nouveaux systemes doivent etre de plus en plus performantes en terme de largeur de bande (permettant d'assurer le haut debit) et de gain (pour les longues portees). Ces applications souvent dediees au grand public se doivent en plus d'etre peu encombrantes et de faible cout. Les antennes imprimees sont largement sollicitees, mais leurs performances ne repondent que partiellement aux exigences. Les bandes passantes de ces elements (modestes a priori) peuvent etre ameliorees en utilisant un autre resonateur dont la frequence de resonance est proche de l'antenne. L'utilisation de nouveaux materiaux dielectriques, telle que la mousse, de permittivite proche de celle de l'air et de faible tangente de perte, permettent de maintenir de bonnes performances. En tenant compte de ces deux remarques, ce memoire presente alors la mise au point d'un reseau d'antennes imprimees large bande pour une application industrielle en collaboration avec thomson-csf comsys. La bande millimetrique est parfaitement adaptee aux systemes de communications a haut debit, telle que le l. M. D. S. (local multipoint distribution system), meme si la montee en frequence reste toujours un point delicat. Les pertes dans les reseaux d'antennes imprimees sont souvent consequentes, a l'origine d'importantes diminutions des gains de ces aeriens. Ainsi, l'insertion de guide d'ondes (elements tres faibles pertes) pour assurer la distribution de l'energie est presentee dans ce memoire, sur un plan theorique, grace a des outils informatiques performants, telle que la methode fdtd (finite difference time domain).
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
31

Negru, Daniel. "Convergence des réseaux IP et de diffusion vidéo : de la gestion des ressources à la fourniture de services." Versailles-St Quentin en Yvelines, 2006. http://www.theses.fr/2006VERS0013.

Full text
Abstract:
La tendance majeure dominant actuellement le marché des Technologies de l'Information et de la Communication (TIC) est la création d'un nouvel environnement dont les fonctionnalités permettraient aux utilisateurs d'avoir accès à une pluralité de services sans contrainte de lieu, de temps et de terminal. Les nouvelles générations de réseaux et systèmes ouvriront la voie en fournissant une plus grande accessibilité réseau et en créant un contexte d'inter-opérabilité aux systèmes hétérogènes. Ces réseaux hétérogènes trouvent leurs origines dans trois mondes: le monde des télécommunications, le monde des diffuseurs et le monde de l’Internet. Dans cet optique, nous proposons une architecture large-bande de réseau métropolitain sans-fil utilisant le flux DVB-T dans les configurations régénératives, ceci en vue de créer une infrastructure multi-services au sein de la bande UHF/VHF. Cette épine dorsale DVB-T permettra une inter-connection continue des réseaux d'accès multi-technologiques. Une approche reposant sur un système de management dynamique et interactif de la bande-passante est proposée, comprenant des fonctionnalités de prédiction et des techniques de fitrage adaptives pour la livraison optimale en simultanée de services IP et de TV numérique. Au niveau des services, le défi à relever concerne particulièrement l'accès omniprésent au service. Afin de réaliser ces concepts novateurs, une solution complète, constituée autour d'un middleware et reposant sur des outils orientés sur les meta-données (MPEG-21), est exposée. Celle-ci apportera une nouvelle vision aux plateformes de services de nouvelle génération directement dédiée à la création de services multimedia ambiants
The actual trend in the IT (Information Technology) market is to create a new environment that will enable end-users to access a variety of services (TV/Radio programs, Internet, Multimedia applications, Games. . . ), wherever they are, whenever they want and whatever terminal they use. The heterogeneous networks basically come from three worlds: the Telecommunication world, the Broadcasting world and the Internet world. This cross-industry synergy is jointly driven by the tremendous growing interest to Internet services and the planned adoption of the Digital SwitchOver (DSO) in UHF, enabling broadband terrestrial digital broadcasting infrastructures (e. G. DVB-T). To this end, we propose a broadband wireless metropolitan area network architecture that utilises the DVB-T stream in regenerative configurations for creating a multi-service capable infrastructure in the UHF/VHF band. Within this mixed context, an important issue arises concerning the management of resources between IP and DTV services. Towards this, we present an approach based on an interactive Dynamic Bandwidth Management System, with prediction functionalities and using adaptive filtering techniques for optimal provisioning of IP and Digital TV services
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
32

Brevier, Robert. "Admittance-mètre large bande programmable utilisant une méthode de comparaison : application à la caractérisation de composants semiconducteurs." Toulouse, INPT, 1987. http://www.theses.fr/1987INPT083H.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
33

Redieteab, Getachew. "Optimisation cross-layer des futures générations de réseaux WI-FI." Rennes, INSA, 2012. http://www.theses.fr/2012ISAR0021.

Full text
Abstract:
Durant cette thèse, nous avons étudié et proposé des techniques d’optimisation cross-layer principalement dans le cadre de la norme IEEE 802. 11ac. Une nouvelle technique d’agrégation pour transmissions multicanaux, permettant d’améliorer les performances en cas de collisions, a été proposée. Lors de l’évaluation des performances de cette solution, nous avons mis en évidence que certaines fonctionnalités impliquent la couche PHY et la couche MAC. Un simulateur cross-layer conforme à la norme IEEE 802. 11ac a donc été développé. Nous avons ensuite utilisé ce simulateur pour évaluer les performances « réelles » de solutions multi-antennaires multiutilisateurs (MU-MIMO) pour les comparer à celles de solutions mono-utilisateurs (SU-MIMO). L’impact de la périodicité du sondage canal sur le MU-MIMO a aussi été particulièrement étudié. Enfin, une nouvelle structure de trame d’acquittement ultra-courte permettant d’améliorer les débits des échanges inter-machine IEEE 802. 11ah a été proposée
During this thesis we have studied and proposed cross-layer optimization techniques, with a focus on the IEEE 802. 11ac standard. A new multichannel aggregation scheme has been proposed to improve performance in collision-prone environments. While testing this solution, we have shown that some functionalities directly involved PHY and MAC layers. A cross-layer simulator, compliant with IEEE 802. 11ac specifications, has thus been implemented. We have then used the implemented cross-layer simulator to evaluate the ‘real’ performance of multiple-user multiple-input, multiple-output (MU-MIMO) and compared the obtained results with those of single-user MIMO (SU-MIMO). The impact of the channel sounding interval of MU-MIMO has particularly been studied. Finally, we have proposed ultra short acknowledgment frames for overhead reduction in machine to machine IEEE 802. 11ah communications
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
34

Alhakim, Rshdee. "Optimisation des Performances de Réseaux de Capteurs Dynamiques par le Contrôle de Synchronisation dans les Systems Ultra Large Bande." Phd thesis, Université de Grenoble, 2013. http://tel.archives-ouvertes.fr/tel-00838742.

Full text
Abstract:
Mes travaux se situent dans les thématiques de la modélisation et de l'optimisation des systèmes de communication sans fil utilisés notamment dans les applications domotiques. Dans ce domaine, la communication par impulsion radio Ultra Large Bande (UWB-IR) est considérée comme une solution d'implémentation prometteuse, notamment pour les réseaux de capteurs, les applications de détection et de localisation. L'UWB offre un potentiel important aussi bien en termes de coût d'implémentation et de la faible consommation d'énergie que de sa bonne résolution temporelle et sa capacité de coexister avec les systèmes à bande étroite. Cependant, le processus de synchronisation constitue encore un verrou important qui doit être levé, pour permettre aux systèmes de transmission UWB d'atteindre un niveau de qualité (en terme BER) désiré. L'objectif de cette thèse est de développer des méthodes de contrôle de synchronisation permettant d'optimiser la qualité de transmission des signaux ULB. Il s'agit d'étudier la possibilité d'augmenter la précision de synchronisation dans la partie poursuite.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
35

Zhang, Haiyang. "Conception et réalisation d'un réseau d'antennes à pointage électronique pour les communications par satellite." Nantes, 2014. https://archive.bu.univ-nantes.fr/pollux/show/show?id=79678c41-e761-4159-bc7e-d56907647059.

Full text
Abstract:
Actuellement, la réception des signaux émis par les satellites géostationnaires s’effectue à l’aide d’antennes paraboliques. Cette antenne est largement utilisée en raison de ses performances et de son coût. Cependant, celle-ci souffre de défauts inhérents à sa conception (antenne 3D, faisceau fixe). Afin de trouver une alternative à l’existant, la conception d’une antenne planaire, large bande (20% de BP), bipolarisation, de gain élevé (29dBi), à pointage électronique et à faible coût est envisagée pour la réception TV par satellite (système DBS). Pour répondre aux critères de faible encombrement et de faible coût, la technologie microruban a été retenue. Deux topologies d’antennes élémentaires ont été étudiées, optimisées et mises en réseau pour répondre aux autres critères de ce projet : une antenne monopole alimentée par accès coplanaire et une antenne microruban à résonateurs couplés en croix. Ces travaux ont abouti à un certain nombre de résultats originaux. La mise en oeuvre d’une méthode simple a permis d’établir qu’il était possible de stabiliser le diagramme de rayonnement dans le demi-espace supérieur sur une large bande passante et d’atténuer le rayonnement arrière. Un autre apport de ces travaux réside dans le principe de partage des résonateurs lors de la mise en réseau de l’antenne croix. Cette technique permet de limiter la distance inter-éléments (limitation des lobes de réseau) mais aussi, pour un gradient de phase donné, de réaliser un dépointage plus important. Ces travaux prouvent qu’un tel réseau d’antennes est une alternative crédible aux antennes paraboles Actuellement, la réception des signaux émis par les satellites géostationnaires s’effectue à l’aide d’antennes paraboliques. Cette antenne est largement utilisée en raison de ses performances et de son coût. Cependant, celle-ci souffre de défauts inhérents à sa conception (antenne 3D, faisceau fixe). Afin de trouver une alternative à l’existant, la conception d’une antenne planaire, large bande (20% de BP), bipolarisation, de gain élevé (29dBi), à pointage électronique et à faible coût est envisagée pour la réception TV par satellite (système DBS). Pour répondre aux critères de faible encombrement et de faible coût, la technologie microruban a été retenue. Deux topologies d’antennes élémentaires ont été étudiées, optimisées et mises en réseau pour répondre aux autres critères de ce projet : une antenne monopole alimentée par accès coplanaire et une antenne microruban à résonateurs couplés en croix. Ces travaux ont abouti à un certain nombre de résultats originaux. La mise en oeuvre d’une méthode simple a permis d’établir qu’il était possible de stabiliser le diagramme de rayonnement dans le demi-espace supérieur sur une large bande passante et d’atténuer le rayonnement arrière. Un autre apport de ces travaux réside dans le principe de partage des résonateurs lors de la mise en réseau de l’antenne croix. Cette technique permet de limiter la distance inter-éléments (limitation des lobes de réseau) mais aussi, pour un gradient de phase donné, de réaliser un dépointage plus important. Ces travaux prouvent qu’un tel réseau d’antennes est une alternative crédible aux antennes paraboles
Nowadays, receiving signals from geostationary satellites is performed using parabolic antennas composed of a metal reflector and a LNB (Low Noise Block) placed at the focus of the parabola. This antenna is widely used because of its performance and cost. However, this kind of antenna suffers from inherent shortcomings (3D antenna, fixed beam). To find an alternative to the existing, design of a planar, broadband (20% BP), dual-polarization, high gain (29dBi), electronically steerable and low cost antenna is proposed for the reception of TV signals from satellite (DBS system). To meet the criteria of compactness and low cost, microstrip technology is chosen. Two topologies of unitary antenna have been studied, optimized and arrayed to meet the requirements of this project: one coplanar fed monopole antenna and one cross-type multiresonator antenna. This work has led to numbers of original results. The development of a simple method shows that it is possible to stabilize the radiation pattern in the upper half space over a wide bandwidth and to decrease the rear radiation part. Another contribution of this work lies in the principle of sharing resonators when arraying cross shaped antenna. This technique not only reduces the inter-element distance (grating lobes appearance), but also, for a given phase gradient, achieves a greater beam steering. This proves the feasibility of such an antenna to be a credible solution
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
36

Danglot, Jérôme. "Dispositifs microondes et optiques à base de matériaux à gaps de photon." Lille 1, 2001. https://pepite-depot.univ-lille.fr/LIBRE/Th_Num/2001/50376-2001-113-114.pdf.

Full text
Abstract:
Depuis une décennie, une nouvelle classe de matériaux a suscité un très vif intérêt dans le monde de la recherche et ceci dans plusieurs secteurs de la physique. Il s'agit des structures périodiques diélectriques ou métalliques, rencontrées sous les appellations " cristaux photoniques " ou " matériaux à gaps de photon ", qui présentent des états photoniques structurés en bandes interdites et passantes. Ces travaux de thèse ont consisté dans un premier temps à étudier les propriétés physiques de ces matériaux et, dans un deuxième temps, à aborder leurs potentielles exploitations pour des applications dans les domaines des hyperfréquences et de l'optique. Dans la plupart des cas, des simulations électromagnétiques ont été menées pour étudier et concevoir des dispositifs de filtrage ou de guidage dédiés à ces domaines accompagnées d'une réflexion sur les développements technologiques associés. L'étude de réseaux métalliques bi- et tridimensionnels a permis d'analyser le comportement de ces structures utilisées en guide d'onde ou en cavité résonnante et d'introduire l'idée novatrice d'accordabilité basée sur l'insertion de composants actifs permettant le contrôle électrique de leurs propriétés de transmission. Les propriétés de sélectivité angulaire de ces matériaux ont ensuite été exploitées pour l'amélioration des caractéristiques de rayonnement d'antennes. Citons, à titre d'exemple, la conception d'un réflecteur parabolique diélectrique à géométrie plane. Enfin, la structuration périodique bidimensionnelle d'hétérostructures semiconductrices a été exploitée pour la réalisation de dispositifs optiques permettant le couplage directif et sélectif en longueur d'onde de l'énergie électromagnétique pour des applications dans les réseaux multicolores.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
37

Aït, Ali Ahmed. "Amélioration de la mesure de la bande passante dans un réseau basé sur IP." Thesis, Nancy 1, 2007. http://www.theses.fr/2007NAN10088/document.

Full text
Abstract:
Les travaux menés dans cette thèse s’intéressent particulièrement à la mesure de la bande passante disponible qui est un paramètre très important pour le bon fonctionnement de plusieurs applications réseaux et dont la détermination avec précision reste jusqu’à aujourd’hui un défi à relever. Ces travaux visent donc à améliorer les techniques de mesure de ce paramètre en proposant un nouveau modèle déterministe basé sur la technique de la paire de paquets. Ce dernier est implémenté dans un nouvel outil de mesure appelé IGMPS. Les test expérimentaux visant à évaluer les performances de cette outil ont montré que ce dernier permet de mesurer la bande passante disponible avec une très grande précision qui dépasse largement celle offerte par les autres outils existants. Par ailleurs, une analyse de sensibilité et un calcul d’incertitudes sur les modèles étudiés ont montré que les erreurs dues à l’estampillage des paquets sondes au niveau de l’émetteur et du récepteur sont principalement à l’origine de l’imprécision des mesures fournies par les différents outils de mesure de la bande passante disponible
This thesis work is focused on the end-to-end available bandwidth measurement that has attracted extensive attentions this last decade. This parameter is useful for several network applications, however, its measurement with good accuracy still stays a challenge to take up. To improve the performance of the available bandwidth measurement techniques, we developed a new deterministic model of packet pair delays that takes into account the probing packet size parameter; and implemented it in a new measurement tool called IGMPS. Through measurements on several network testbed configurations, we evaluated IGMPS and found that it provides available bandwidth measurements with high accuracy. Using sensitivity and uncertainty analysis to study the proposed model, we investigated the sources of observed errors on the measurement tools. We found that these errors are likely to be inherent in delay measurement. Indeed, the timestamping operations at the sender end the receiver are mainly at the origin of the inaccuracy of the estimates provided by the available bandwidth measurement tools
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
38

Letestu, Yoann. "Etude des antennes hélices quadrifilaires imprimées larges bandes et multibandes - Application en bande Ku. ; Contribution à l'étude générale du couplage mutuel." Rennes 1, 2004. http://www.theses.fr/2004REN10163.

Full text
Abstract:
Les objectifs de cette thèse étaient d'une part, l'étude des antennes hélices quadrifilaires imprimées (HQI) larges bandes et multibandes, et d'autre part, l'étude générale du couplage mutuel dans l'optique de réseaux d'antennes de moyennes ou grandes tailles. Ces travaux de recherches ont été développés dans le cadre d'un projet RNRT sur le développement d'une antenne multisatellite en bande Ku. La première partie de ce manuscrit a abouti à deux nouvelles configurations d'antennes HQI : une antenne HQI repliée large bande et une antenne HQI multibande. La seconde partie de ce mémoire de thèse a permis de donner une formulation de correction de couplage homogénéisée pour différentes natures d'antennes. De plus, l'influence du couplage sur les diagrammes de rayonnement d'un réseau a aussi été montrée et une méthode d'analyse des diagrammes présentée.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
39

Ghannoum, Hassan. "Etude conjointe antenne/canal pour les communications Ultra Large Bande en présence du corps humain." Phd thesis, Télécom ParisTech, 2006. http://pastel.archives-ouvertes.fr/pastel-00002083.

Full text
Abstract:
L'Ultra Large Bande est une technique de transmission radio qui consiste à utiliser des signaux dont le spectre s'étale sur une large bande de fréquences, typiquement de l'ordre de 500 MHz à plusieurs GHz. Elle fut d'abord utilisée pour des applications radars puis transposée aux applications de télécommunications, suscitant ainsi un intérêt grandissant au sein de la communauté académique et industrielle. Les principales caractéristiques de cette technologie lui confèrent le statut d'un candidat prometteur pour les systèmes de communications radio haut-débit à courte portée. Cette thèse poursuit un objectif double. Le premier consiste à améliorer l'analyse de performances des antennes ULB et à en proposer de nouvelles structures soit pour la mesure de canal, soit pour les communications. Dans cet objectif, des descripteurs temporels particulièrement pertinents pour le mode impulsionnel sont introduits et appliqués aux antennes réalisées. Le deuxième objectif de cette thèse est de caractériser les réseaux ULB corporels. Dans ce contexte, la question de l'interaction antenne ULB/corps s'est naturellement posée. De nombreuses simulations et mesures sur des personnes volontaires ont permis d'étudier cette question. Une campagne extensive de mesures du canal ULB sur le corps a été ensuite réalisée, ce qui a permis de proposer un modèle statistique capable de reproduire les effets de ce canal de manière réaliste, en configuration statique.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
40

Nachabe, Nour. "Évaluation des technologies d'impression 3D pour le développement d'antennes directives à large bande passante pour les liaisons backhaul en bandes millimétriques V et E." Thesis, Université Côte d'Azur (ComUE), 2018. http://www.theses.fr/2018AZUR4118/document.

Full text
Abstract:
Face à la demande croissante de débits de données de plus en plus élevées, l’une des principales solutions proposées par la 5G est de densifier le réseau en y intégrant notamment de nouvelles « Small cells ». La réorganisation de l’architecture du réseau mobile pour s’adapter à l’intégration poussée de ces Small cells, fait naître la problématique de la connexion backhaul entre les stations de bases desservant les Small cells et le cœur de réseau. Ainsi, des liaisons backhaul de plusieurs Gb/s de données sont nécessaires pour pouvoir assurer un débit de données d’au moins 100Mb/s à l’utilisateur qui est l’un des objectifs fixés pour la 5G. Les solutions de connexion backhaul sans fils ont un avantage indiscutable face aux coûts de déploiements de fibres optiques qui sont très élevés. Pour augmenter la capacité spectrale des liaisons sans fils, l’utilisation des fréquences millimétriques au-delà de 6 GHz caractérisées par des larges bandes passantes sera prochainement discutée pour la 5G durant le World Radiocommunication Conference 2019. Parmi ces fréquences, les bandes V (57-66GHz) et E (71-76 GHz et 81-86 GHz) ont un intérêt indéniable grâce aux larges bandes passantes disponibles ainsi qu’aux conditions de licenciement peu exigeantes. Les travaux développés dans cette thèse consistent à concevoir des antennes directives à large bande passante permettant d’établir les liens backhaul point-à-point sans fils (LoS). En exploitant les technologies de fabrications à faibles coût telles que l’impression 3D et Printed Circuit Board (PCB) sur des substrats FR4, la conception de deux types d’antenne directives a été étudiée à savoir des antennes lentilles et des antennes réseaux
In order to address the ever-increasing demand of higher data rates, adding small cells to the existing macrocells infrastructure is one of the most important milestones of the 5G roadmap. With the integration of small cells and the re-organization of the network topology, backhaul bottleneck is the main challenge to address in the near future. Facing the costs of deployments of fiber optic connections, point-to-point wireless backhaul links using millimeter wave (mmW) frequencies are gaining prominence. 5G future frequencies, to be discussed under the World Radiocommunication Conference 2019 (WRC-19) open-up the way towards mmW frequency band where large bandwidths are naturally available. The high bandwidths available at these frequencies enable several Gbps data rate backhaul links, which is un utmost necessity to respect the 100 Mbps user-experienced data rate promised by the 5G standard. Millimeter-wave frequencies in V and E-bands unlicensed/light licensed spectrum are considered as primary candidates for backhaul links. In addition to the light license regime, the high free space path loss experienced at these frequencies is rather beneficial to limit the interference between small cells links. Moreover, the high available bandwidths at V and E-bands enable to achieve multi Gb/s links without using complex modulation schemes. In this thesis, we focused our research study on developing high gain wide-band antennas usable in point-to-point backhaul links in a Line of Sight (LoS) context. Leveraging cost-efficient technologies like 3D printing and Printed Circuit Board (PCB) on FR4 substrates, we studied two high-gain antenna types: lens antennas and flat array antennas
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
41

Pagani, Pascal. "Caractérisation et modélisation du canal de propagation radio en contexte Ultra Large Bande." Phd thesis, INSA de Rennes, 2005. http://tel.archives-ouvertes.fr/tel-00011220.

Full text
Abstract:
L'Ultra Wide Band (UWB) est une technique de communication radio à haut débit et courte portée qui utilise des bandes de fréquence de 500 MHz à plusieurs GHz. Cette thèse présente une caractérisation expérimentale du canal de propagation UWB afin de proposer des modèles pour le développement de ces systèmes.
Les deux techniques de sondage proposées permettent la mesure du canal statique dans la bande 3,1 – 11,1 GHz et le sondage en temps réel dans la bande 4 – 5 GHz. Plusieurs campagnes de mesure réalisées en environnement intérieur de bureau sont détaillées. Leur analyse permet de dégager les paramètres grande échelle et les évanouissements rapides du canal statique, avec une étude particulière de l'influence de la fréquence. Des études spécifiques sont dédiées aux variations du canal UWB dues au mouvement des antennes et au passage de personnes. Un modèle statistique est proposé, permettant de reproduire les effets du canal de propagation UWB, en configurations statique et dynamique.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
42

Le, Pipec Mathieu. "Analyse d'une filière d'interconnexion adaptée aux systèmes de transmissions à haut débit par fibres optiques." Nantes, 2007. http://archive.bu.univ-nantes.fr/pollux/show.action?id=9bf42af7-1aed-4b46-a757-407ce4b059ad.

Full text
Abstract:
L’augmentation des débits dans les systèmes de télécommunications par fibre optique a pour principale conséquence une intégration toujours plus forte des différents composants constituant les dispositifs d’émission et de réception. En partant de ce constat, le travail développé dans ce mémoire a pour objectif d’aider le concepteur à faire les choix appropriés quant aux technologies d’interconnexion puis de proposer quelques règles à respecter lors de l’intégration de ces technologies. Dès lors, les deux premiers chapitres sont l’occasion de détailler les architectures couramment déployées pour les transmissions longues distances sur fibre optique. Les principaux composants intégrés dans les dispositifs d’émission et de réception sont également présentés ainsi que leurs paramètres caractéristiques. La suite du travail porte sur le choix d’une technologie d’interconnexion appropriée aux contraintes d’intégration et de performances. Une étude théorique, appuyée par la caractérisation des structures de propagation, permet de valider ce choix qui se porte sur la ligne coplanaire à plan de masse inférieur. Enfin, la dernière partie aborde la notion d’intégration d’une structure classique telle qu’un driver de modulateur dans un boîtier et son influence sur les performances d’un point de vue système (en terme d’évolution des paramètres du diagramme de l’œil et de l’estimation du taux d’erreur binaire). L’analyse des résultats de simulation électromagnétiques des structures nous conduit à proposer des schémas électriques équivalents des transitions étudiées pouvant être intégrés dans les simulateurs circuits
The main consequence of rising data rates in high density optical fibre telecommunications systems is the need for ever increasing component integration in both receiver and transmitter front ends. This observation has governed the work of this thesis which is devoted to helping the designer to make the right choice in the key area of interconnection technologies and to propose design rules for implementing these technologies. The first two chapters of this thesis describe the architectures of commonly deployed high data rate optical fibre systems. The principal components used in these systems are also presented as are their main characteristics. The second part concerns the selection of the right interconnection technology taking into consideration the system performances required and the constraints imposed by the necessities of component integration. A theoretical electromagnetic study of appropriate propagating structures is backed up by measurement of these structures and confirms the interest of conductor backed coplanar waveguide structures for this application. The final part of this work introduces the notion of integration with regard to a classical component such as a packaged Mach-Zehnder modulation driver and the resulting influence on the overall optical fibre system performance as measured by eye diagram and Bit Error Ratio. The analysis of the results of the electromagnetic simulation of the proposed structures allows us to propose equivalent circuit models of the transitions developed, which can be readily integrated into circuit simulators
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
43

Croce, Daniele. "End-to-end bandwidth estimation in the wide Internet." Doctoral thesis, Nice, 2010. http://www.theses.fr/2010NICE4007.

Full text
Abstract:
The end-to-end Capacity and Available Bandwidth (AB) are fundamental characteristics of an Internet path and are essential for the operation of many emerging network applications. Unfortunately, ISPs have barely knowledge of the performance of the links under their control and are often unwilling to share this information. End-users are even less aware of the network conditions. Thus, several techniques have been proposed to measure the path capacity and AB just with the help of the end-hosts. However, most of these works are (i) agnostic of the underlying network technology, (ii) require a particular software to be installed on all end-hosts of the paths to be measured and (iii) ignore the impact of mutual interference when these estimation techniques are deployed at large-scale. Moreover, most studies evaluating AB tools neglect the new and emerging class of delay-based techniques which, potentially, are able to reduce the measurement overhead dramatically compared to classic approaches. In this thesis, the aim is three-fold: first, propose new measurement paradigms which take explicitly into account the network technology and do not require end-host cooperation. Second, to study the possibility of deploying AB measurements at large-scale, e. G. Including them in P2P systems or inside the TCP protocol. Third, to analyze the emerging delay-based AB estimation paradigm and compare its performance with other state-of-the-art techniques. After successfully designing three highly optimized tools, the issue of mutual interference in current AB techniques is analyzed and studied. Finally, a promising delay-based tool is implemented and evaluated against other AB techniques
La capacité et la bande disponible (available bandwidth, AB) de bout en bout sont caractéristiques fondamentales d'un chemin Internet et sont essentiels pour le fonctionnement de nombreuses applications réseaux. Malheureusement, les ISP ont à peine connaissance de la performance des liens sous leur contrôle et sont souvent peu disposés à partager cette information. Les utilisateurs finaux sont encore moins au courant des conditions du réseau. Ainsi, plusieurs techniques ont été proposées pour mesurer la capacité et AB des chemins Internet avec le seul aide des hôtes finals. Cependant, la plupart de ces œuvres (i) sont agnostique de la technologie réseau sous-jacent, (ii) exigent un logiciel particulier installé sur tous les hôtes à la fin des chemins à mesurer et (iii) ne tient pas compte de l'impact des interférences mutuelles lorsque ces techniques sont déployées à grande échelle. De plus, la plupart des études évaluant les outils pour l’AB négligent la nouvelle classe émergente des techniques basée sur le délai et qui, potentiellement, réduisent considérablement l’impact de la mesure elle même. Dans cette thèse, l'objectif est triple: d'abord, proposer des nouveaux paradigmes de mesure qui prennent explicitement en compte la technologie réseaux et ne nécessitent pas de la coopération des hôtes finals. En second lieu, d'étudier la possibilité de déployer des mesures AB à grande échelle, par exemple, les inclure dans les systèmes de P2P ou à l'intérieur du protocole TCP. En troisième lieu, d'analyser l'émergent paradigme d’estimation AB basé sur le délai et de comparer ses performances avec d'autres techniques de pointe. Après avoir réussi à concevoir trois outils hautement optimisé, la question de l'interférence mutuelle dans les techniques de AB est analysé et étudié. Enfin, un outil prometteur base sur le délai et est mis en œuvre et compare a d’autres techniques AB
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
44

Bellion, Anthony. "Etude de nouveaux concepts de systèmes antennaires de radiogoniométrie en polarisation "H" et "V" dans les bandes "VHF" et "UHF"." Limoges, 2008. https://aurore.unilim.fr/theses/nxfile/default/f0412277-4f35-46b2-b0e7-eef3e81519f2/blobholder:0/2008LIMO4013.pdf.

Full text
Abstract:
L'objectif de ce travail est d'étudier et de réaliser de nouveaux concepts de systèmes antennaires à faible encombrement, permettant de mesurer des signaux de polarisations diverses pour des applications de radiogoniométrie dans les bandes V/UHF. Une première partie a été consacrée à l'étude théorique des performances de radiogoniométrie de différents systèmes antennaires à partir de la borne de Cramer-Rao « réaliste » des directions d'arrivées de signaux. Le deuxième point majeur de cette étude concerne les capteurs élémentaires dont le choix a été fortement influencé par l'application finale du système : la radiogoniométrie sur porteur mobile. Ces antennes ont ensuite été associées en réseau de manière à obtenir une couverture radioélectrique omnidirectionnelle. Une troisième partie a été consacrée à l'installation, à la mise en œuvre et à l'estimation des performances des deux systèmes antennaires dans leur environnement réel, à savoir placés sur le toit d'un véhicule
The goal of this work is to study and realize new small antenna systems to measure diversely polarized signals for radio direction finding applications in the V/UHF bands. The first part was focused on the theoretical study of radio direction finding performances of two différent systems using the "realistic" Cramer-Rao lower bound of the signal's directions of arrival. The second point of the study concern the antenna's choice and design, influence by the final application: radio direction finding on vehicle. Then, these antennas have been associated to realize a array with an omnidirectionnal coverage. The final part of this work concerns the antenna installation and the radio direction finding performances in real environment : on the roof of a vehicle
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
45

Jandot, Dit Danjou Elie. "Applications du codage spatio-temporel à des réseaux sans fils." Paris, ENST, 2006. http://www.theses.fr/2006ENST0043.

Full text
Abstract:
Les systèmes de transmission non filaire sont trés populaires et se développent rapidement. La demande est trés forte pour augmenter les débits ainsi que la qualité des liaisons alors que le maillage des réseaux se densifie. Dans ce contexte où les ressources spectrales sont limitées, les codes espace-temps (ST) offrent de grandes possibilités d'évolution. Le codage ST permet d'augmenter le débit de transmission au niveau de la couche physique tout en relâchant les contraintes sur le compromis entre la puissance d'émission et le taux d'erreur de décodage. Dans la première partie de cette thèse, des techniques de codage et de décodage ST cohérents ont été appliquées à des réseaux locaux sans fils de type WIFI. Un démonstrateur MIMO 2x2 sur FPGA a été réalisé à partir de la norme IEEE 802. 11A. La seconde partie traite du codage ST non cohérent, où les coefficients du canal sont inconnus au niveau de l'émetteur comme au niveau du récepteur. Une nouvelle famille de codes ST non cohérents utilisant les modulations de fréquence est proposée. Cette solution multi-antennaire permet, par exemple, d'améliorer sensiblement les performances des systèmes bluetooth
Wireless transmission systems are very popular and develop quickly. The demand is very keen to increase data rates and quality of service whereas the networks densify. In this context where the spectral resources are limited, space-time codes (ST) offer great upgrading capabilities. ST coding makes it possible to increase throughput, while slackening the constraints on the compromise between power of emission and error rate. In the first part of this thesis, techniques of coherent ST coding and decoding were applied to wireless local area networks (WLAN) like WIFI. A 2 transmit and 2 receive antennas demonstrator has been implemented on FPGA boards. This 2x2 MIMO solution is based on IEEE 802. 11A standard. The second part deals with non coherent ST coding, where the channel coefficients are unknown at the transmitter and at the receiver. A nex family of not coherent ST codes using frequency modulations is proposed. This MIMO solution allows, for example, to improve significantly the performances of bluetooth systems
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
46

Lesur, Benoît. "Validations de modèles numériques de grands réseaux pour l'optimisation d'antennes à pointage électronique en bande Ka." Thesis, Limoges, 2017. http://www.theses.fr/2017LIMO0111/document.

Full text
Abstract:
L'essor des communications par satellites et des nouvelles technologies de l'information et de la communication conduisent à une demande croissante de la part des utilisateurs. Ainsi, afin de répondre à ces nouveaux besoins, des services proposant de la connectivité en vol pour les passagers des compagnies aériennes voient le jour. Les travaux présentés dans ce mémoire portent sur la réalisation de modèles numériques rigoureux de grands réseaux d'antennes destinés à couvrir ce champ applicatif. Après une mise en contexte et un rappel des contraintes liées aux réseaux d'antennes, des véhicules de test numériques et expérimentaux, permettant de valider les méthodologies de modélisation, sont réalisés. La modélisation d'un grand panneau rayonnant à bipolarisation circulaire et acceptant d'importants angles de dépointage est enfin abordée. Cette étude permet alors de statuer sur les performances du panneau, en fonction des consignes de pointage et des dispersions éventuelles des chaînes actives
The rapid expansion of satellite communications and information and communications technology led to an increasing demand from end-users. Hence, services offering In-Flight Connectivity for airlines passengers are emerging. This work is focused on the implementation of accurate numerical models of large antenna arrays meant for this scope. After having put things into context and recalled issues linked to antenna arrays, numerical and experimental test vehicles are made, allowing to validate the modelling methodologies. Finally, the modelling of a large, dual circular polarization and wide-angle scanning radiating panel is addressed. This study then allows to estimate the performance of the panel function of steering requirements and possible dispersions from the active channels
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
47

Chauvet, François. "Réseau d'antenne conforme, phasé, large bande et bipolarisé pour applications radar UHF sur dirigeable." Paris 6, 2008. http://www.theses.fr/2008PA066024.

Full text
Abstract:
Des dirigeables volant à 20 km au-dessus du sol (HAA: High altitude airship), sont actuellement en cours de développement dans plusieurs pays. Ce type de dirigeable semble être une solution très intéressante pour la télédétection et les télécommunications à faibles coûts comparé aux satellites. Notre étude porte sur la possibilité d’utiliser un petit dirigeable comme plateforme pour un réseau d’antennes posé sur son enveloppe. Le premier problème concerne le choix de l’élément de réseau permettant des performances large bande et bipolarisées. Les résultats de modélisation ainsi que des mesures permettent de choisir l’antenne la plus performante. Une solution pour alimenter les antennes est proposée. Le deuxième problème concerne la modélisation d’un réseau conforme très large, très long à calculer avec le logiciel commercial. Une méthode approchée est développée et validée par comparaison avec la méthode exacte et les mesures. Enfin, les possibilités de dépointage du réseau sont étudiées et évaluées. La synthèse de diagramme polarisés peut être réalisée grâce la spécificité du réseau conforme et la diversité de polarisation introduite par l’élément.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
48

Benomar, Ahmed. "Etude des Antennes à Résonateurs Diélectriques. : Application aux Réseaux de Télécommunications." Thesis, Limoges, 2015. http://www.theses.fr/2015LIMO0025/document.

Full text
Abstract:
Un développement technologique rapide dans le domaine de télécommunication, qu'il s'agisse de la téléphonie mobile, des réseaux sans fils, de la télévision par satellites, ou des applications radar (civiles ou militaires)...etc. est observé. Cet essor considérable a engendré d'énormes besoins et entraîne une évolution technologique majeure au niveau des antennes. Ces dernières doivent faire face aux différentes exigences, à savoir l'augmentation du gain, l'élargissement de la bande passante… et aux différents problèmes existant, à savoir le coût, l’encombrement…etc. Notre objectif est donc de concevoir des topologies d’antennes simples, à faible encombrement et à gain relativement élevé avec un fonctionnement multibande et/ou ultra large bande. Pour cela nous nous sommes orientés vers des antennes à résonateur diélectrique (ARD) dans les bandes UHF et SHF. Récemment, elles ont fait l’objet de plusieurs recherches et ont acquis un grand intérêt du monde académique et industriel. Les ARDs, par leurs simples et diverses géométries, peuvent être alimentées par différentes usuelles techniques. En outre, leurs tailles peuvent être plus petites que leurs homologues à savoir les antennes imprimées. Une première partie de ce travail s’est concentré sur l’étude des ARDs de forme cylindrique, puis une validation de l’outil de simulation par comparaison avec la mesure. En vue d’une utilisation multistandards, d’un élargissement des bandes de fonctionnement ou d’une modification de la fréquence, une seconde partie a été consacrée à l’étude de nouvelles topologies de résonateurs basées sur un empilement vertical et radial de deux cylindres, une topologie en multicouche et en anneau. Les résultats obtenus trouvent leurs applications dans le GSM900-DSC1800, UMTS, WIFI…
A fast technological development in the telecommunications domain, as mobile telephony, wireless networks, TV over Satellite, Radar Applications (civil or military)…etc, is observed. This considerable growth has led to enormous needs and caused a major technological evolution in antennas. These have to face different needs such as gain improvement, bandwidth enlargement, and different existing problems, such as cost and overcrowding…etc. Though, our goal is to design antenna topologies that are simple, having Low overcrowding and relatively with high gain operating in multiband and/or ultra large. To achieve this we headed to Dielectric Resonator Antennas (DRA) in UHF and SHF bands. Recently they have been the subject of several studies and have gained great interest from both academic and industrial sectors. Due to their diverse and simple geometries, they can be fed with different usual techniques. Furthermore, they can be smaller than patch antennas. The first part of this work has focused on the study of cylindrical DRAs, and then a validation of the simulating tool has been done after comparison with measurement results. For a multi-standard utilization, enlargement antennas’ operating bands, to have bi-band behaviour, get a modification of the resonant frequency and also a reduction of the overcrowding, the second part is dedicated to the study of new resonator topologies based on a vertical and radial stack of two cylinders, and then a multilayer and ring topologies. The obtained results found their applications in GSM900-DCS1800-UMTS-WiFi…
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
49

Kabalan, Ali. "Etude de systèmes radio sur fibre pour des applications de réseaux domestiques en bande millimétrique." Thesis, Paris Est, 2016. http://www.theses.fr/2016PESC1013/document.

Full text
Abstract:
La croissance sans cesse de la demande des débits de données élevés durant ces dernières décennies, soutenue par le déploiement des réseaux optiques permettant un débit de l’ordre de plusieurs Gbit/s a conduit naturellement vers l’intérêt de développement des applications à 60 GHz dans les réseaux locaux. Des normes telles que l’IEEE 802.15.3c et IEEE 802.11ad pour la transmission sans fil en bande millimétrique ont été proposées. A de telles fréquences, les pertes en espace libre sont très élevées et les ondes radios ne traversent pas les murs. Les liaisons radio sur fibre (RoF), utilisées comme déport optique d’une pièce vers une autre, permettent ainsi la distribution des signaux très haut débit dans toute la maison ou dans l’ensemble du bâtiment, en palliant le défaut de faible distance de propagation en espace libre. L’accès, par la modélisation des circuits électriques équivalents de chacun des composants du système considéré, à la simulation de ces systèmes RoF permet une optimisation du système en termes de qualité de transmission. Ainsi, les caractéristiques optiques et électriques des composants constituant les systèmes RoF sont étudiées et analysées conjointement ce qui offre la possibilité de la conception de circuits intégrés photonique-RF. Cette thèse concerne l’étude et simulation des liaisons RoF à l’aide de circuits électriques équivalents de composants photoniques. Cette étude est destinée aux applications sans fil à 60 GHz de grande bande passante permettant un très haut débit de transmission. La technique de modulation d’intensité directe ou externe et détection directe est privilégiée à une fréquence intermédiaire afin d’assurer la simplicité et le bas coût du système. Le signal radio est ensuite transposé sur une porteuse dans la bande 60 GHz. Dans un premier temps, pour valider les modèles des circuits électriques équivalents développés, les caractéristiques mesurées des composants optoélectroniques sont comparées aux résultats de simulation. Ensuite, l’étude de caractérisation est menée à l’échelle système par analyse des paramètres analogiques comme le gain, le bruit et non-linéarité. La dynamique de différentes liaisons RoF peut ainsi être déterminée. La transmission des signaux numériques complexes de type OFDM est finalement réalisée par une méthode de co-simulation numérique/analogique. La qualité de transmission est étudiée par évaluation de l’amplitude du vecteur d’erreur (EVM) des constellations des signaux numériques. L’étude est effectuée et validée dans un premier temps conformément à la norme ECMA-368 dédiée à la bande centimétrique et ensuite étendue à la bande millimétrique conformément à la norme IEEE 802.15.3c. Pour finir, l’effet du canal en espace libre à 60 GHz est considéré afin d’analyser la transmission de bout en bout
The growth continually demand of higher data rates in recent decades, supported by the deployment of optical networks allowing a flow of the order of several Gbit/s naturally leads to application development interest on 60 GHz local networks. Standards such as IEEE IEEE 802.15.3c and 802.11ad for millimeter-band wireless transmission have been proposed. At such frequencies, the free space loss is very high and the radio waves do not penetrate walls. The radio over fiber links (RoF), used as optical link from one room to another and enable the distribution of high-speed signals throughout the home or throughout the building, overcoming the failure for low distance free space propagation. Access, by modeling the electrical equivalent of each component of the system considered circuits, simulation of the RoF systems enables optimization of the system in terms of transmission quality. Thus, the optical and electrical characteristics of components of RoF systems are studied and analyzed together which offers the possibility of designing integrated photonic-RF circuits. This thesis concerns the study and simulation of RoF links using electrical equivalent circuits of photonic components. This study is intended for wireless applications at 60 GHz of bandwidth for a high transmission rate. The modulation technique of direct or external intensity and direct detection is preferred at an intermediate frequency in order to ensure simplicity and low cost of the system. The radio signal is then transposed onto a carrier in the band 60 GHz. First, to validate the models developed electrical equivalent circuit, the measured characteristics of optoelectronic components are compared with simulation results. Then, the characterization study is conducted to the scale by analysis of analog parameters such as gain, noise and non-linearity. The dynamics of different RoF links can thus be determined. Transmitting OFDM complex digital signal is finally achieved by a method of digital / analog co-simulation. The transmission quality has been studied by evaluation of the magnitude of the error vector (EVM) constellations digital signals. The study is conducted and validated as a first step in accordance with the ECMA-368 standard dedicated to the centimetric band and then spread to the millimeter band from IEEE 802.15.3c standard. Finally, the channel effect in free space at 60 GHz is considered to analyze the transmission end to end
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
50

Hinostroza, Israel. "Design of wideband arrays of spiral antennas." Phd thesis, Supélec, 2013. http://tel.archives-ouvertes.fr/tel-00830469.

Full text
Abstract:
This work focuses on the design of wideband dual polarized arrays using spiral antennas. These antennas are known for having wideband properties. But, due to the presence of the grating lobes, the bandwidth is decreased when using an array instead of a single antenna. In order to obtain a dual polarized array, it is needed to use elements of opposite polarization, which creates great distances between same polarization elements, meaning an earlier presence of the grating lobes. In this work, an analytic method was developed to estimate the bandwidth of the spiral arrays. This method showed that the maximum bandwidth of uniform spiral arrays is about an octave, for the mono-polarized case, and nonexistent for the dual polarized case. Working on the validation of the method, some resonances were observed. Explanations are presented, as well as possible solutions. Trying to expand the bandwidth of the array, it was found that it is possible and suitable to use at the same time the two current design paradigms for wideband arrays. Using this idea, a 6:1 bandwidth concentric rings array using connected spirals was achieved. Perspectives are also presented.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
We offer discounts on all premium plans for authors whose works are included in thematic literature selections. Contact us to get a unique promo code!

To the bibliography