Dissertations / Theses on the topic 'Segurança na construção'
Create a spot-on reference in APA, MLA, Chicago, Harvard, and other styles
Consult the top 50 dissertations / theses for your research on the topic 'Segurança na construção.'
Next to every source in the list of references, there is an 'Add to bibliography' button. Press on it, and we will generate automatically the bibliographic reference to the chosen work in the citation style you need: APA, MLA, Harvard, Chicago, Vancouver, etc.
You can also download the full text of the academic publication as pdf and read online its abstract whenever available in the metadata.
Browse dissertations / theses on a wide variety of disciplines and organise your bibliography correctly.
Studart, Luciana Barroso de Arruda. "Aprendizagem de segurança na construção civil." Universidade de Fortaleza, 2017. http://dspace.unifor.br/handle/tede/102003.
Full textThere are more and more high-risk organizations for employee health and safety due to the insertion of new technologies and greater emphasis given to the cognitive dimension of work, that is the need for greater knowledge about the performed activity. Civil construction is one of the sectors of economic activity in which occupational accidents occur more often and in wich the risk of accidents is greater. By linking the field of practices with work safety within civil construction, the question arises is: if civil construction is such a relevant sector for the Brazilian economy and if there is a range of accidents in this environment even though there are specific regulatory norms for the sector, how to obtain safety practices in this activity? One of the ways to work preventively on safety issues would be to understand how employees learn safety in their work environment. One of the researches that made a great contribution in this respect was developed by Gherardi and Nicolini (2002), a work that provided an opportunity to describe some of the mechanisms and processes involved in learning in general practice and safety practices in particular. Considering that the investigations of Gheradi, Nicolini and Odessa (1998), Gherardi and Nicolini (2000) and especially Gherardi and Nicolini (2002) allow further reflections, as previously explained, the research question of the present study is to understand how the learning process of safety occurs in civic construction. In order to achieve the aim of this work, a basic qualitative research, of the type study case through a descriptive and interpretive approach. Data were collected using direct observation techniques, using field notes and field diaries, semi-structured interviews and documentary research with a group of employees from a construction company located in Fortaleza. With this research enabled to identify the influence of the social and cultural character in the learning process, being the learning by practice the most relevant factor identified in it. Keywords: Learning. Practices. Safety culture. Security maturity.
Existem cada vez mais organizações de alto risco para a segurança e saúde do colaborador devido à inserção de novas tecnologias e maior ênfase dada à dimensão cognitiva que o trabalho vem adquirindo, ou seja, a necessidade de um maior conhecimento sobre a atividade a ser executada. A construção civil é um dos setores de atividade econômica em que mais ocorrem acidentes e onde o risco de acidentes é maior. Fazendo uma relação entre o campo das práticas com a segurança do trabalho dentro da construção civil, vem o questionamento: se a construção civil é um setor tão relevante para a economia brasileira e se existe uma gama de acidentes nesse ambiente mesmo existindo normas regulamentadoras específicas para o setor, como obter práticas de segurança nessa atividade? Uma das formas de se trabalhar preventivamente questões de segurança seria entendendo como os colaboradores aprendem segurança em seu ambiente laboral. Uma das pesquisas que trouxe grande contribuição nesse aspecto foi desenvolvida por Gherardi e Nicolini (2002), sendo um trabalho que forneceu uma oportunidade para descrever alguns dos mecanismos e processos envolvidos na aprendizagem na prática em geral e práticas de segurança em particular. Considerando que as investigações de Gheradi, Nicolini e Odessa (1998), Gherardi e Nicolini (2000) e, principalmente, Gherardi e Nicolini (2002) permitem novas reflexões, conforme anteriormente exposto, a questão de pesquisa do presente estudo é entender como se dá o processo de aprendizagem de segurança na construção civil. No intuito de alcançar os objetivos deste trabalho, foi desenvolvida uma pesquisa qualitativa, do tipo estudo de caso por meio de uma abordagem descritiva e interpretativa. Para a coleta de dados foram utilizadas as técnicas de observação sistemática, aberta e não participante, com o recurso a notas de campo e diários de campo, entrevistas semiestruturadas e pesquisa documental com um grupo de colaboradores de uma empresa do ramo da construção civil situada em Fortaleza. Com esta pesquisa foi possível identificar a influência do caráter social e cultural no processo de aprendizagem, sendo o aprender pela prática o fator mais relevante identificado na mesma. Palavras-chave: Aprendizagem. Práticas. Cultura de segurança. Maturidade de segurança.
Coutinho, Bruno Miguel Nogueira. "Segurança e Saúde na construção: gestão documental." Bachelor's thesis, [s.n.], 2008. http://hdl.handle.net/10284/6961.
Full textAo encarar com o título deste trabalho, espera-se encontrar antes de mais, o significado de segurança e saúde na construção, como se actua neste campo, com que documentos se podem gerir esta área. Assim, esta monografia tenta dar a conhecer o estado do sector da construção, assim como a grandeza deste sector na economia nacional. Mais a frente desenvolve-se o tema segurança, higiene e saúde no trabalho com especial rumor no planeamento, da organização e da coordenação da segurança, nos estaleiros temporários ou móveis, contido no Decreto-lei n.º 273/2003, de 29 de Outubro. Também com base neste diploma, se estrutura o plano de segurança e saúde para a fase de execução da obra, assim como, a gestão documental deste mesmo processo.
N/A
Machado, Carla Sofia Gonçalves. "Segurança e Saúde na construção: sistemas de gestão documental." Bachelor's thesis, [s.n.], 2009. http://hdl.handle.net/10284/6960.
Full textActualmente começa a existir uma maior atenção para a especificidade do sector da construção e para a necessidade de intervenção em diversos domínios para acabar com alguns problemas que teimam em persistir como é o caso da sinistralidade laboral. Muito se tem feito e muito há ainda a fazer para se conseguir a resolução de graves problemas que afectam o sector desde o seu início. O presente trabalho pretende essencialmente abordar a questão da influência de boas práticas de Segurança e Saúde na Construção na redução da sinistralidade laboral. A exposição encontra-se dividida em três capítulos abordando diferentes áreas como a Segurança e Higiene no Trabalho, o novo Regime de Alvarás, os novos regulamentos existentes susceptíveis de influenciar este tema. A primeira parte deste trabalho centra-se na Segurança e Saúde do trabalho, abrangendo diversos aspectos que se encontram interligados com o mesmo. Começa-se por falar na evolução da área, passando posteriormente à necessidade e obrigatoriedade de uso de equipamentos de protecção e enumerando também diversos conceitos. Não foi ainda esquecido o factor da sinalização, tentando mostrar-se a importância que assume em obra. No segundo capítulo foi efectuada uma breve abordagem a um caso prático que teve a participação directa da autora, não sendo revelado o nome da empresa, pretendendo demonstrar o que se faz na prática em termos de Segurança. No último capítulo é feita uma breve abordagem ao tema da Gestão Documental, incidindo na necessidade de documentação em obra.
N/A
Pereira, Luciano de Almeida. "Princípio da segurança jurídica no direito tributário: uma construção axiológica." Pontifícia Universidade Católica de São Paulo, 2009. https://tede2.pucsp.br/handle/handle/8575.
Full textCoordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior
This work has the scope to demonstrate, through an interdisciplinary approach we call goal, the construction of the big principles of legal certainty, from a minimum of semantic meaning, complete with impressions Insite, so unique, each be cognoscente. For this, moot sciences as the Theory of Values, Semiotics, Semantics and others that support for the formation of such a concept of individual primacy. This, however, brings undeniable problems. We therefore identify them and discuss this issue
O presente trabalho tem o escopo de demonstrar, através do que denominamos meta interdisciplinaridade, a construção do magno princípio da Segurança Jurídico, a partir de um mínimo de significado semântico, completado com impressões ínsitas, e por isso únicas, de cada ser cognoscente. Para isso, trazemos à baila ciências como a Teoria dos Valores, Semiótica, Semântica dentre outras, que corroboram para a formação de um conceito individual de tal primado. Isso, todavia, traz inegáveis problemas. Buscamos, pois, identificá-los e discutir tal problemática
Coutinho, Andreia Fecha. "Fatores que condicionam o desempenho da segurança na construção: modelo." Master's thesis, Universidade de Aveiro, 2012. http://hdl.handle.net/10773/10044.
Full textO tema da segurança na Construção assume particular relevância na atualidade, por se tratar de um setor com um número elevado de acidentes de trabalho. Assim, a presente dissertação teve como objetivo, a criação de um modelo que correlacione os fatores que contribuem para a origem dos mesmos neste setor de atividade. Este modelo é direcionado para pequenas e médias empresas, uma vez que fazem parte da maioria do tecido empresarial português, sendo no entanto aplicável a qualquer empresa. Para além da análise dos fatores que podem estar na origem dos acidentes, tendo em conta a importância da fase de projeto na segurança e saúde em fases posteriores, procedeu-se à elaboração de uma lista de verificação de acordo com o modelo proposto, de forma a auxiliar a análise de projetos, relativamente aos fatores que possam influenciar posteriormente a segurança, tanto na fase de execução como de exploração e manutenção da edificação. Conclui-se da presente dissertação, que são inúmeros os fatores que podem contribuir para a ocorrência dos acidentes de trabalho, desde a fase de projeto à execução. Importa realçar o manifesto atraso na implementação de uma verdadeira cultura de segurança e saúde no trabalho sentida no país, constituindo um dos fatores de maior entrave ao desenvolvimento de melhores condições de segurança e saúde no trabalho. Perante a análise efetuada a projetos, apesar de algumas soluções favoreceram o nível de segurança nas fases posteriores, verifica-se que não existiu uma intenção clara da aplicação de soluções que privilegiem a segurança dos trabalhadores, mas sim a opção de soluções construtivas que satisfaçam critérios económicos e de arquitetura, entre outros. Logo, verificou-se que não é devidamente considerada a componente da segurança, durante a fase de conceção da obra, fundamental para melhorar de forma significativa a segurança à posteriori, levando assim, a uma diminuição da sinistralidade laboral neste setor.
Safety at construction sites is relevant nowadays because it is occupational accidents high rates. So, this work aims to develop a model that correlates the causal factors since the design phase. This model is targeted to small and medium companies, since they to the majority of the Portuguese business scenario, but it can be applied in any other company. To analyse the factors that may be in the cause of an accident, taking into consideration the importance of safety in the design phase for later stages, a checklist was created to support projects analysis according to the model proposed. In this checklist it was considered the project factors that may influence the safety conditions during the execution phase and during the use phase (conservation, maintenance, rehabilitation, demolition works). The outcome of this work is the several factors that can contribute to the accurrence of work accidents, from the beginning of the design phase until the end of the use phase. It is notice the manifest delay in the implementation of a effective health and safety culture at work in Portugal. This is the biggest factor that hampers the development of better health and safety work conditions. According to the analysed projects although some solutions will favour the safety level in the subsequent stages it was verified that there was not a clear intention of implementing solutions that promote safety of workers. The aim of that design and construtivo solutions were the achievement of economic and architecture criteria, among others. Through the projects analysis it appears that the safety components is not properly considered during the design phase, wich could significantly improve the safety increasing leading to a decrease of accidents at construction work sites.
Cruz, Sybele Maria Segala da. "Gestão de segurança e saúde ocupacional nas empresas de construção civil /." Florianópolis, SC, 1998. http://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/77501.
Full textMade available in DSpace on 2012-10-17T04:48:46Z (GMT). No. of bitstreams: 0Bitstream added on 2016-01-08T23:54:52Z : No. of bitstreams: 1 142121.pdf: 3812901 bytes, checksum: 23bc03e97f10fa2ef2a21eda8a7fedee (MD5)
Pasquim, Elaine Martins. "Construção de conhecimento na extensão universitária em segurança alimentar e nutricional." reponame:Repositório Institucional da UnB, 2017. http://repositorio.unb.br/handle/10482/31057.
Full textTexto parcialmente liberado pelo autor. Conteúdo restrito: Artigos 1, 2, 4, 5 e 6.
Submitted by Raquel Almeida (raquel.df13@gmail.com) on 2017-12-08T18:47:36Z No. of bitstreams: 1 2017_ElaineMartinsPasquim_PARCIAL.pdf: 1731505 bytes, checksum: 8eb4670a68a3c6f87bfc81ebfbebd2f4 (MD5)
Approved for entry into archive by Raquel Viana (raquelviana@bce.unb.br) on 2018-01-22T18:15:06Z (GMT) No. of bitstreams: 1 2017_ElaineMartinsPasquim_PARCIAL.pdf: 1731505 bytes, checksum: 8eb4670a68a3c6f87bfc81ebfbebd2f4 (MD5)
Made available in DSpace on 2018-01-22T18:15:06Z (GMT). No. of bitstreams: 1 2017_ElaineMartinsPasquim_PARCIAL.pdf: 1731505 bytes, checksum: 8eb4670a68a3c6f87bfc81ebfbebd2f4 (MD5) Previous issue date: 2018-01-22
Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES); Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico (CNPq).
A extensão de modo ideal promove a interação transformadora entre a universidade e outros setores da sociedade. A construção de conhecimento realizada nessa interação segundo a perspectiva da segurança alimentar e nutricional (SAN) traz à tona as relações entre as práticas de saúde e produção, considerando princípios da SAN, como respeito à diversidade cultural, à sustentabilidade, à participação social. O objetivo foi compreender a construção do conhecimento na extensão universitária à luz do conceito de SAN. Usou-se triangulação de métodos, com abordagem qualitativa e pluriepistemológica. Inicialmente, realizou-se um levantamento das demandas aprovadas sobre extensão nas Conferências de SAN. A seguir, identificou-se todas as propostas financiadas pelos editais Proext 2011, 2013 e 2014, com o termo “segurança alimentar e nutricional”, chegando-se a 116 propostas e 63 relatórios. O campo ocorreu em três universidades do Proext 2014, com entrevistas, grupos focais, elaboração de registro gráfico. As falas foram transcritas, juntamente aos documentos, codificadas e analisadas, segundo Bardin (1977). Os resultados quanto às Conferências Nacionais de SAN indicaram um possível desconhecimento ou desvalorização da extensão universitária e do seu papel pelas organizações e movimentos que atuam na área. Os projetos Proext revelam uma diversidade de públicos e situações-problema, refletidas em uma grande criatividade de soluções. A predominância das áreas de ciências da saúde e ciências agrárias é outra característica dos projetos. Entretanto, o maior foco está na produção de alimentos. Cerca de 90% dos projetos buscam o diálogo entre saber popular e científico, por meio da interdisciplinaridade, do comprometimento social e ambiental, com multiplos atores e políticas públicas, além de promoção de tecnologias sociais. Tais características, reconhecidas também no trabalho de campo, estão relacionadas a uma ciência para o bem da sociedade. Todavia, diferentes paradigmas coexistem na área, inclusive expressando visões lineares de ciência e tecnologia. As universidades se deparam com dificuldades de implementação devido a problemas operacionais e financeiros relacionados ao Proext; a questões sociais (violência, obstruções arquitetônicas), barreiras culturais (realidades, língua e tempos diferentes); precarização do trabalho docente (como problemas de infra-estrutura e transporte); cansaço existencial das comunidades (tensões permanentes sofridas pelos sujeitos para manter sua existência); crise nas instituições (relações entre os sujeitos e as normas e aspectos simbólicos das instituições e dirigentes), perda de valores/ conhecimento tradicional. Tais limitações interferem na execução do Proext, no alcance de objetivos e na participação. Resultados alcançados nem sempre estão diretamente relacionados à SAN, mas contribuem para transformações da realidade e das pessoas envolvidas. Os processos de formação valorizam desde alternativas sustentáveis de produção e consumo; até práticas sociais e participação ativa; porém, por outro lado, há valorização da modernização tecnológica e da formação prescritiva. A continuidade das ações ocorre pela ação permanente dos grupos de pesquisa com comprometimento junto às comunidades. Concluindo, a extensão em SAN favorece o processo de formação humana por meio de relações individuais e coletivas que ocorrem na ação-reflexão. Embora o Proext favoreça a interação entre academia e sociedade, permanece necessária a reflexão continua sobre os valores que guiam as práticas na extensão, além do cumprimento das obrigações do Estado e revisão da execução do Proext.
University outreach ideally promotes the transformative interaction between the university and other sectors of society. The construction of knowledge made in this interaction through the perspective of food and nutrition security (FNS) brings up relations between health and production practices, considering the principles of FNS which involves respect to cultural diversity, sustainability, social participation. The purpose of the study was to understand knowledge construction at university outreach guided by the concept of FNS. We used triangulation methods, with a qualitative and pluriepistemological approach. Initially, we analyzed the demands on university outreach in the FNS Conferences. We identified all the proposals financed by the Proext 2011, 2013 and 2014, with the term "food and nutrition security", which reached 116 projects and 63 reports. The fieldwork took place at three universities of Proext 2014. We made interviews, focus groups, drawing activity. The statements were transcribed, codified and analyzed, as well as the documents presented by the universities, according to Bardin’s perspective. The analyses of the Conferences of FNS indicate that university outreach and its role may be unknown or under-valued by organizations and movements in FNS, in comparison to agrarian extension. The Proext documents analyzed reveal a diversity of public and situations, reflected by a great creativity of solutions. The predominance of health and agrarian sciences is another characteristic that came to light. However, there is a major focus on food production. The analyzed projects show that around 90% of the proposals intended to promote dialogue between scientific and popular knowledge, by an interdisciplinary approach, with social and environmental commitment, involving multiple actors and public policies, including the promotion of social technologies. Those characteristics, recognized also at the fieldwork, are related to an approach of a science for the good of society. Nevertheless, different paradigms coexist in the area, including those that express a linear vision of science and technology. Universities face implementation difficulties due to operational and financial problems related to Proext grant; social issues (violence, architectural obstructions), cultural barriers (realities, language and different times); precariousness of teaching work (such as infrastructure and transportation problems); existential fatigue of the communities (permanent tensions suffered by the subjects to maintain their existence); crisis in institutions (relations between subjects and norms and symbolic aspects of institutions and leaders), loss of traditional knowledge/ values. Such limitations interfere with Proext implementation, the achievement of objectives and participation. Results achieved are not always directly related to FNS, but contribute to changes in reality and in people involved. Regarding the training process, on one hand, some projects value sustainable alternative production and consumption strategies, social practices and active participation; on the other hand, there are those that value technological modernization and prescriptive training. The continuity of the projects occurs by the permanent action of the research groups that are also committed to the communities they work with. In conclusion, university outreach on FNS contributes to the process of human formation through individual and collective actions and reflections. Although Proext favors the interaction between university and society, it is still necessary a continuous reflection about the values that guide the practices, the fulfillment of government obligations and a review of Proext execution.
NÓBREGA, Raquel Mírian. "Segurança pública e identidade: A construção do ethos Policial Militar Paraibano." Universidade Federal de Campina Grande, 2014. http://dspace.sti.ufcg.edu.br:8080/jspui/handle/riufcg/161.
Full textMade available in DSpace on 2017-11-30T14:01:12Z (GMT). No. of bitstreams: 1 RAQUEL MÍRIAN NÓBREGA - DISSERTAÇÃO PPGCS 2014..pdf: 1777829 bytes, checksum: 44063f3759bf69712005d8f78842c96e (MD5) Previous issue date: 2014
Este trabalho versa sobre a identidade do Policial Militar paraibano a partir do soldado. A discussão sobre identidade parte do pressuposto de que o indivíduo não possui uma identidade única, mas consiste num ator que desempenha vários papéis no cenário social. A metodologia é Qualitativa e lança mão de entrevistas, análise de conteúdo e observação in locu. A pesquisa foi desenvolvida no 10° e no 2° Batalhão da Polícia Militar da Paraíba (2° BPM-PB), localizados na cidade de Campina Grande. As entrevistas foram realizadas entre Outubro e Dezembro de 2013, gravadas e depois digitalizadas. Doze policiais foram entrevistados: dois Oficiais e dez soldados, entre eles, quatro mulheres e oito homens. Os referenciais empíricos são os sites da Polícia Militar da Paraíba e do Ministério da Justiça, além de obras de Balestreri e estudiosos da segurança pública brasileira. Goffman, Foucault e Giddens estão entre os aportes que dão suporte à discussão teórica da pesquisa. O capítulo um discute segurança pública e identidade com os referenciais teóricos que dão suporte a discussão. O capítulo dois analisa o processo seletivo para o Curso de Formação de Soldados (CFSD) a partir do edital do CFSD-PMPB, do ano de 2008. O terceiro versa sobre o processo de socialização, ou educação do PM a partir dos CFSD’s realizados entre 2009 e 2012. No quarto e último capítulo, homens e mulheres soldados falam de suas experiências no interior e além da instituição. Os processos de entrada, formação e permanência na instituição, que se assemelha àquelas do tipo Totais, revela que a identidade policial militar é constituída por idealizações que fazem do soldado mais um indivíduo de guerra do que “de rua”. Além disto, os discursos e as práticas tanto do estabelecimento quanto dos próprios policiais indicam que querer entrar na PM, ser um de seus integrantes e desejar deixá-la são fases distintas do ser soldado, que longe de possuir uma identidade permanente é um fenômeno em fluxo constante de socializações.
This work concerns Paraíba Military Police’s identity, from the soldier. The discussion of identity assumes that the individual does not have a unique identity, but consists of an actor who plays several roles in the social scene. The methodology is qualitative and makes use of interviews, content analysis and observation in locus. The research was developed on the 10th and the 2nd Military Police Battalion of Paraíba (PB - 2 ° BPM ), located in the city of Campina Grande. The interviews were accomplished between October and December 2013, recorded and digitized. Twelve military polices were interviewed, two officers and ten soldiers, among them four women and eight men. PMPB social networks also constituted valuable elements of observation of the soldiers. Empirical benchmarks are websites of the Military Police of Paraiba and the Ministry of Justice, as well as Balestreri and students of Brazilian public safety’s work. Goffman, Foucault and Giddens are among the theoretical frameworks that support the theoretical discussion of the research. The chapter one discusses public safety and identity with the theoretical frameworks that support the discussion. The chapter two discusses the selection process for the Training Course for Soldiers (CFSD) from the announcement of the CFSD-PMPB, in 2008. The third chapter deals with the process of socialization or education PM from CFSD's made between 2009 and 2012. In the fourth and final chapter, from their experiences, men and women soldiers talk about their experiences within and beyond the institution. The input processes, training and stay in the institution, which resembles those of type Totals reveals that military police identity is constituted of idealizations that make of the soldier more a war than "street" individual. Moreover, the discourses and practices of both the establishment and the proper soldiers indicate that the wishing of inputting PM, be one of your members and want to leave it are distinct phases of a soldier, that far from having a permanent identity is a phenomenon in constant flow of socializations.
Constantino, Pedro Miguel Moreira. "União Europeia e terrorismo : uma construção do setor privado de segurança?" Master's thesis, FEUC, 2016. http://hdl.handle.net/10316/32793.
Full textos ataques terroristas do 11 de setembro de 2001, e de forma mais veemente, no pós 11 de Março de 2004, tornou-se evidente que o problema do terrorismo internacional, deixou de estar confinado aos EUA e passou a ser uma preocupação permanente da UE. Destarte, o terrorismo deixou de estar confinado apenas aos processos soberanos decisórios, organizacionais e informacionais dos Estados. Ao mesmo tempo, fomos presenciando toda uma gradual progressão discursiva, deliberativa e operacional dentro do espaço europeu, dando origem à excecionalidade do fenómeno do terrorismo e a um consequente processo de securitização conjunta do mesmo. Apesar do terrorismo não ser um fenómeno novo, os últimos atentados em solo europeu, vieram evidenciar que é um problema com o qual os europeus cada vez mais se vêm confrontando. O terrorismo é um conceito ontologicamente instável e por este motivo são imensas as suas definições. Apesar dos vastos estudos que existem sobre terrorismo, a maioria deles não tentam pensar o problema de uma forma mais crítica. Continua a ser ainda um saber muito técnico das forças de segurança (polícias e militares), sendo fundamental que os mesmos o estudem e saibam tecnicamente tratar o assunto. Mas, também é muito importante sair desse quadro concetual técnico e analisá-lo como qualquer outro fenómeno relevante contemporâneo da nossa vida política. Este trabalho, utilizando um método de investigação qualitativo e quantitativo, tem como objetivo avaliar em que medida a ameaça que nos é colocada pelo terrorismo na UE versos a resposta que as instituições europeias e os respetivos Estados Membros lhe dão, são relativamente desproporcionais. Ao contrário do que possa parecer o efeito do terrorismo na Europa é extraordinariamente baixo em número de incidentes, em número de mortos por incidente, em número de mortos totais e em número de mortes agregada por década. No entanto, o terrorismo é um dos fenómenos sociais que mais preocupa os europeus. Esta investigação remete-nos para um quadro de análise subjetivo, em que as perceções em torno do medo vão determinar a forma como se responde ao fenómeno do terrorismo. O argumento exposto vem defender que está em curso na UE um crescimento desproporcional do setor privado de segurança e este está visceralmente conectado com a construção efetuada em torno da ameaça terrorista. Esta co-construção vai sendo alvitrada quer pelas Instituições Europeias e Estados Membros, quer pelas próprias empresas do setor privado de segurança, que participam perspicazmente nesta mesma construção. Os discursos e práticas securitárias vão adulterando as perceções em torno do medo da ameaça terrorista e ao mesmo tempo alimentando interesses político- materiais do setor privado de segurança. Desta forma, o contributo desta dissertação é duplo: primeiro, constitui uma crítica à orientação tradicional de abordar o fenómeno do terrorismo; segundo, vem alertar para os possíveis perigos futuros decorrentes de um crescimento desproporcional do setor privado de segurança na UE.
Trindade, José Joaquim Oliveira. "Perceção do Risco na Construção Civil." Master's thesis, Instituto Politécnico de Setúbal. Escola Superior de Ciências Empresariais, 2015. http://hdl.handle.net/10400.26/8382.
Full textO presente estudo aborda a temática referente à perceção do risco na construção civil, nomeadamente na empresa XPTOT. Pretende-se analisar de que forma as chefias directas e encarregados dos sectores que abarcam os assistentes operacionais percepcionam as questões associadas à perceção dos riscos profissionais. Este trabalho pretende perceber de que forma as chefias, com papel de coordenação dos assistentes operacionais, vêm as questões ligadas à percepção dos riscos na organização e de que forma influenciam nos comportamentos, e na promoção da qualidade do trabalho e consequente nos procedimentos adequados dos trabalhadores. Tratou-se de um estudo exploratório inserido numa abordagem quantitativa. Foi utilizado como metodologia um questionário de perguntas fechadas, baseado num estudo de caso. Os participantes foram indivíduos da categoria profissional dos técnicos superiores – engenheiros com função de coordenação e da categoria profissional dos encarregados operacionais, da carreira profissional dos assistentes operacionais de uma organização privada. Constituiu-se assim uma amostra de conveniência de 50 indivíduos. De acordo com os dados obtidos sugere-se que esta organização se envolva mais na promoção da segurança no trabalho dos seus trabalhadores, melhorando as condições organizacionais, físicas e humanas, assim como investindo na formação e prevenção de acidentes implicando os trabalhadores nas estratégias utilizadas.
Abstract:The present study deals with the climate of security in a local autarchy. It intends to analyze in which way the line managers and people in charge of the operational assistants deal with the issues realated to the security climate. This work intends to perceive how the managers, with roles of coordination of the operational assistants, deal with questions related to the security climate in the organization and how this affects the behaviors, the promotion of work quality and consequently the adequate procedures of the workers. The study had a quantitative approach by distributing a closed questionnaire based in a case study. The participants belonged to the class of senior technicians - engineers with roles of coordination, operational workers and operational assistants, in a public organization, local autarchy. In total, 50 individuals participated in the present study. Based on the data obtained, it is strongly suggested that the public organizations increase their involvement in the promotion of work security. Consequently this will improve the physical and human conditions in the organizations as well as it will be seen as an investment in the education and prevention of work accidents.
Menezes, Marilei de Oliveira. "A norma regulamentadora 18 sob a ótica do mestre-de-obras /." Florianópolis, SC, 1998. http://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/77957.
Full textMade available in DSpace on 2012-10-17T09:02:46Z (GMT). No. of bitstreams: 0Bitstream added on 2016-01-08T23:54:37Z : No. of bitstreams: 1 139731.pdf: 8891403 bytes, checksum: c01a0e2ffda5672edfc09d9d858d56fa (MD5)
Gaspar, Ricardo. "Análise da segurança estrutural das lajes pré-fabricadas na fase de construção." Universidade de São Paulo, 1997. http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/3/3144/tde-26122008-112709/.
Full textAmong the fundamental elements of reinforced concrete structures, slabs have been the object of continuous improvement regarding of comfort, safety and economy. The development of economical construction techniques has permitted the forecoming of precast slabs, with advantages over massive slabs, such as: reducing the consumption of formwork, concrete, and consequently a reduction of the stress on the structural elements and foundations. All these, obviously, result in quicker execution and greater economy in construction costs. This study has attempted to gather the necessary information to provide a global view of this subject; approaching historical aspects of precast slabs, a description of its elements and construction process, dimensioning, laboratory experiments upon truss-framed reinforced beams, and finally, an analysis of security in the construction phase. It was concluded that the quality and structural performance of these slabs depend greatly on the care taken during the construction phase, particulary in respect to bracing. Thus, accidents caused by errors comitted at this stage are avoided.
Cunha, Eduardo Pazinato da. "Os sentidos da participação para a construção de políticas de segurança municipais." reponame:Repositório Institucional da UFSC, 2012. http://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/92653.
Full textMade available in DSpace on 2012-10-24T10:50:53Z (GMT). No. of bitstreams: 1 271466.pdf: 1092070 bytes, checksum: 19cab243401ca5c94f9aa0ca75ccb621 (MD5)
A centralidade conquistada pela temática da segurança na agenda sociopolítica, nacional e internacional, tem motivado o debate acerca da formulação de políticas de segurança, em nível local, envolvendo a participação da cidadania e da comunidade. Ocorre que, não raro, essa participação, ao incorporar as percepções sociais de medo e insegurança pode (re)produzir estratégias repressivas orientadas à criminalização e à policialização dos conflitos interpessoais e sociais, na medida em que dirigidas contra segmentos e grupos sociais historicamente marginalizados, (re)legitimando a seletividade e a estigmatização estrutural do sistema penal. Acredita-se que a concepção político-criminal que sustenta tais discursos (e práticas) punitivas reduz(a) os problemas sociais ao código binário crime-pena e, ao fazê-lo, os absolutiza, descontextualiza e despolitiza. Com efeito, será empreendida uma análise criminológica, de matriz crítica, do medo e da insegurança como fatores de criminalização. A pesquisa também discorrerá sobre os riscos e potencialidades da participação política nessa área, a partir de um breve estudo acerca dos sentidos da participação política, no contexto da descentralização político-administrativa operada pela Constituição Federal de 1988. Em seguida, privilegiar-se-ão as bases constitucionais e legais, os fundamentos teóricos e algumas experiências representativas do Estado do Rio Grande do Sul, no bojo do processo de municipalização da segurança. Na sua fase final, embora as experiências analisadas sejam ainda incipientes, não fornecendo, portanto, as condições objetivas necessárias para inferências conclusivas, pretende-se indicar a existência de dois modelos de políticas de segurança abordados ao longo da pesquisa, quais sejam: modelo tecnocrático-regulatório (direito à segurança) e modelo democrático-emancipatório (segurança de direitos).
Safety has gained importance and became a central theme of sociopolitical agenda, nationally and internationally, and it has led the discussion about the formulation of security policies on local level, involving the participation of the citizen and community. Often, the community incorporates the social perceptions of fear and insecurity, and legitimates and reproduce targeted enforcement strategies to the criminalization target against segments and social groups historically marginalized. We believe that the political criminal design that supports these punitive speeches (and practices) reduces a social problem to the binary code penalty-crime and, in doing so, drag into/from a model of political participation only declared as democratic and pluralistic. Indeed, an critical criminological perspective and sociopolitical analysis will be undertaken, considering the impact of fear and feeling of urban insecurity in security policies formulation. Later, we will study how these fear and insurance can be factors that affect the criminalization. The research will also discuss the risks and potential of political participation in this area from a brief study about the meanings of political participation in the context of political and administrative decentralization operated by the Federal Constitution of 1988. Then, the focus will be the constitutional and legal bases, the theoretical foundations and some representative experiences in Rio Grande do Sul State, in the midst of the safety. In the end, it is possible to refer, at least theorically, two models of security policies: technocratic-regulatory and democratic-emancipatory.
QUINTELA, H. F. "PARA Além do Arco-íris: construção social da mulher e experiência da transexualidade." Universidade Federal do Espírito Santo, 2014. http://repositorio.ufes.br/handle/10/4341.
Full textAO objetivo central desta pesquisa é propor uma abordagem socioantropológica do fenômeno da transexualidade, na sociedade ocidental contemporânea, a partir da análise das trajetórias de vida de quatro mulheres que vivenciam a transexualidade, residentes na Grande Vitória - ES, com o intuito de compreendermos as suas visões de mundo e projetos de vida, constituídos em meio a uma heteronormatividade pungente. A metodologia utilizada foi a História de Vida, tendo como objetivo primeiro a percepção dos elementos que são recorrentes na construção social dessa mulher. Os meus contatos com essas mulheres se deram a partir de 2012 até os primeiros meses de 2014. Além das histórias de vida, utilizei algumas entrevistas e dados jornalísticos de mulheres na transexualidade, que ganharam notoriedade na sociedade brasileira nos últimos anos. Inicialmente, foi realizada uma revisão bibliográfica sobre as noções de gênero e seus impactos na sociedade ocidental, assim como o do fenômeno da transexualidade. A partir das histórias de vida e dos dados jornalísticos busquei interpretar os elementos que são invocados para a construção social da mulher nas experiências da transexualidade, analisando os eventos que são recorrentes em suas vidas, tendo como pressuposto a noção de que essa experiência, em nossa sociedade, é entendida como comportamento desviante.As análises das histórias de vida tiveram como referência primeira o conceito de projeto proposto por Alfred Schutz e revistado por Gilberto Velho.Outro foco de análise dessa pesquisa é a produção da feminilidade, a partir do corpo, levando em consideração que essa é uma dimensão muito importante nesse processo de tornar-se mulher,buscando a compreensão das representações de corpo e gênero na produção dessa identidade. De forma geral, pretende-se desvelar o processo de construção social da pessoa pelo qual essas mulheres passam e o modo como se percebem nas relações sociais que estabelecem em sua vida cotidiana, como também o lugar social que elas tendem a ocupar na sociedade ocidental, principalmente na brasileira.
Rodrigues, Manuel João Guerreiro Farinha. "Segurança em estaleiros temporários ou móveis. Exemplos de aplicação." Master's thesis, Faculdade de Ciências e Tecnologia, 2014. http://hdl.handle.net/10362/12469.
Full textDesde a entrada de Portugal na União Europeia e consequente adoção de Diretivas Europeias, registaram-se profundas alterações em toda a metodologia e processos de segurança e saúde em estaleiros da construção. O número de acidentes diminuiu consideravelmente e houve um aumento do grau de segurança, do respeito pela dignidade humana e dos direitos de todos os intervenientes. Apesar disso, continuam a surgir casos de acidentes de trabalho nos estaleiros da construção, setor que representava cerca 22% de todos os acidentes de trabalho e 34% de todos os acidentes mortais em Portugal entre 2000 e 2011. Maioritariamente os acidentes ocorrem por quedas em altura, esmagamentos e soterramentos. Para evitar estes fenómenos é necessário haver uma colaboração e consciencialização real entre todos os intervenientes através de planos de identificação de riscos envolvidos na atividade, adoção de medidas concretas de prevenção eficazes e a constante formação de todos os trabalhadores. Esta Dissertação de Mestrado pretende analisar fatores de risco em estaleiros da construção e as diversas formas de os prevenir, evitando ou minimizando a ocorrência de acidentes que condicionam as vidas de todos os envolvidos neste processo. Foi feito um levantamento da legislação nacional e europeia envolvida nesta temática, estudadas as obrigações dos intervenientes e os processos de organização que os estaleiros devem respeitar,analisadas estatísticas de modo a perceber a evolução da situação, quer em número de vítimas mortais, quer os dias de ausência que o trabalhador não produzirá para a empresa. Por fim foram visitadas, durante os meses de Junho e Julho de 2013, quatro obras em curso com o objetivo de aplicar os assuntos estudados anteriormente.
Magalhães, Bruno Valim. "Desenvolvimento, dinâmicas e limites da construção de uma comunidade de segurança na América do Sul." reponame:Repositório Institucional da UnB, 2016. http://repositorio.unb.br/handle/10482/22927.
Full textSubmitted by Fernanda Percia França (fernandafranca@bce.unb.br) on 2017-03-02T19:04:35Z No. of bitstreams: 1 2016_BrunoValimMagalhães.pdf: 2689478 bytes, checksum: 4cf17c0af2074d2201dbc9a50785b6b3 (MD5)
Approved for entry into archive by Ruthléa Nascimento(ruthleanascimento@bce.unb.br) on 2017-03-16T13:31:32Z (GMT) No. of bitstreams: 1 2016_BrunoValimMagalhães.pdf: 2689478 bytes, checksum: 4cf17c0af2074d2201dbc9a50785b6b3 (MD5)
Made available in DSpace on 2017-03-16T13:31:32Z (GMT). No. of bitstreams: 1 2016_BrunoValimMagalhães.pdf: 2689478 bytes, checksum: 4cf17c0af2074d2201dbc9a50785b6b3 (MD5)
Sob o objetivo geral de avaliar qual é o status em que a América do Sul está como uma comunidade de segurança, nós desenvolvemos e colocamos a teste a hipótese de que o subcontinente é uma comunidade de segurança em ascensão. A narrativa deste trabalho segue três objetivos específicos. Primeiramente, debater e pensar comunidades de segurança, a partir do modelo clássico de Deutsch e modernizado de Adler e Barnett, enquadrando essas propostas para um redesenho de modelo próprio à América do Sul no início do século XXI. Em seguida, avaliamos especificamente, aplicando o modelo desenvolvido para este estudo, os desenvolvimentos interestatais sul-americanos de segurança, entre 1973 e 2008, sob as interações e integrações do eixo Sul-Norte Argentina-Brasil-Venezuela. Em um terceiro ponto, estimamos quais são as dinâmicas institucionais e societais na América do Sul que propiciam ou limitam a ascensão de uma comunidade de segurança na região. Nesse objetivo dividimos uma análise institucional destinada à UNASUL e seus órgãos de segurança e de defesa, como o CDS, CEED e ESUDE. Outra análise é destinada a fatores societais, nomeadamente, a violência letal derivada da insegurança pública. A essas duas análises aplicamos o modelo teórico desenvolvido para este estudo. Finalmente, fazemos a compilação de cada síntese dos objetivos específicos para tecer um reenquadramento do objetivo geral e estimar o grau de validade de nossa hipótese, destacando avanços e limites de uma comunidade de segurança sul-americana. Os métodos empregados focam-se, no geral, em uma abordagem histórica e qualitativa das Relações Internacionais com uso de utensílios de pesquisa adicionais como questionários e entrevistas. Fazemos a organização metodológica sob a ferramenta pathdependent.
Aiming to evaluate which is the South American status as a security community, we have developed and tested the hypothesis that the subcontinent is an ascendant security community. This work follows a three specific objective knowledge building narrative. Firstly, we debate and think a model of security community for a 21st Century South America based on Deutsch’s classical model and on Adler and Barnett’s redesign of it. In a second stage, we apply our developed model and evaluate specifically the interstate developments that took place in South America between 1973 and 2008. To this end we analyze the interactions and integrations within the Argentina-Brazil-Venezuela South-North axis. In a third point, we estimate which are the societal and the institutional dynamics occurring in South America that may incentivize or limit the ascension of a security community in the region. In this objective, we divide the analysis. One is designed to evaluate UNASUR and its security and defense branches, such as CDS, CEED and ESUDE. The other is framed to evaluate societal factors, namely the lethal violence derived from the public insecurity. We understand that as an important risk to a security community basis in South America as we apply this study’s evaluation framework to it. Finally, we compile each specific objective synthesis and we sew up the validity degree of our hypothesis while highlighting the progress and the limits of a South American security community. The methods employed in this work are majorly designed upon International Relations’ historical and qualitative tools. Additionally we use questionnaires and interviews. Accordingly, we organize our work applying a path-dependent tool.
Paiva, Giovanna Ayres Arantes de. "Crianças e (in)segurança : a construção de narrativas sobre crianças-soldado na agenda internacional /." Marília, 2020. http://hdl.handle.net/11449/192345.
Full textResumo: Nesta pesquisa, argumentamos que a discussão internacional em torno do emprego de criançassoldado foi baseada em algumas narrativas. Por narrativas, nos referimos a histórias construídas, contadas e recontadas, com o objetivo de criar uma verdade, uma versão sobre acontecimentos, uma argumentação de como os eventos ocorreram. Desse modo, propomos a hipótese de que a discussão sobre crianças-soldado, principalmente a partir da década de 1990, foi construída tendo por base uma narrativa dominante que está amparada em três pilares: as relações de poder entre Norte e Sul, o pensamento liberal e a perspectiva securitária. Esses três aspectos formam linhas de argumentação que constroem uma narrativa sobre as criançassoldado, visto que influenciam os modos de se enxergar as próprias crianças e as partes que as empregam. Mais do que isso, a construção de uma narrativa sobre crianças-soldado com base nesse tripé fortalece a consolidação de um modelo de desenvolvimento que instrumentaliza a criança-soldado como um problema de Segurança intrínseco ao Sul Global e que, consequentemente, fortalece a necessidade de intervenção em “Estados Falhados”. Por outro lado, também reconhecemos que há contestação dessa narrativa e tentativas de construir outras explicações sobre a temática. Com o objetivo de analisar o modo pelo qual tais narrativas foram construídas, analisaremos a produção acadêmica especializada sobre crianças-soldado, o trabalho de alguns órgãos da ONU e o trabalho de algumas ON... (Resumo completo, clicar acesso eletrônico abaixo)
Abstract: In this research, we argue that the international discussion around the use of child soldiers was based on some narratives. By narratives, we refer to stories constructed, told and retold, with the aim of creating a truth, a version of events, an argument of how events occurred. Thus, we propose the hypothesis that the discussion about child soldiers, especially since the 1990s, was based on a dominant narrative that is supported by three pillars: the power relations between North and South, the liberal thought and the security perspective. These three aspects form lines of arguments that build a narrative about child soldiers, since they influence the ways of seeing the children themselves and the parts that employ them. More than that, the construction of a narrative about child soldiers based on this tripod strengthens the consolidation of a development model that instrumentalizes the child soldier as a security issue intrinsic to the Global South and thus strengthens the need for intervention in “Failed States”. On the other hand, we also recognize that there is a contestation of this narrative and attempts to construct other explanations on the subject. In order to analyze the way in which such narratives were constructed, we will analyze the specialized bibliography on child soldiers, the work of some UN organs and the work of some NGOs that address the theme.
Doutor
Seewald, Silvia. "A mão e a mente que fazem a obra : proposta de programa de treinamento de trabalhadores da construção civil em segurança no trabalho." reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFRGS, 2004. http://hdl.handle.net/10183/5066.
Full textCosta, Simone Teresinha Falchetti Lopes da. "Desenvolvimento de critérios para o diagnóstico da segurança ocupacional." Florianópolis, SC, 2004. http://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/86630.
Full textMade available in DSpace on 2012-10-21T08:57:48Z (GMT). No. of bitstreams: 1 230658.pdf: 603119 bytes, checksum: da7b9856eb8c447d0115f5e7d042ef72 (MD5)
Avaliar, desenvolver e diagnosticar a Segurança Ocupacional na Indústria da Construção Civil, bem como em qualquer Organização Industrial, é essencial para que haja uma melhoria neste sentido. Para tanto, será necessária uma investigação sistemática da organização e dos procedimentos operacionais através de critérios adequados. Neste contexto, foram gerados critérios de diagnóstico da Segurança do Trabalho à Construção Civil. O presente trabalho mostra a aplicabilidade desses critérios em empresas desse ramo na Grande Florianópolis/SC, nos quais incluem-se os fatores de gerenciamento para promover a segurança ocupacional às organizações.
Azevedo, Marco Antonio de. "Informação e segurança pública: a construção do conhecimento social em um ambiente comunitário." Universidade Federal de Minas Gerais, 2006. http://hdl.handle.net/1843/VALA-6T7Q94.
Full textEsta pesquisa teve como objetivo descrever processos de construção do conhecimento social que tem lugar em ambientes comunitários que visam a promoção de segurança pública. Considerou-se que as polícias militares vivem uma crise (de conhecimento) frente a escalada da criminalidade e que a adoção de um modelo de policiamento comunitário, mais compatível com os valores de uma sociedade democrática, tem se mostrado uma alternativa viável. O novo modelo pressupõe redefinições quanto ao principal papel da polícia e demanda a construção de novos conhecimentos, orientados para estratégias preventivas, intensa troca de informações com a comunidade e desenvolvimento de indicadores de segurança pública com uso de tecnologias de sistemas de informação. Em seguida, discutiu o fenômeno informacional como uma construção social, mostrando que é o sujeito usuário da informação, limitado por um contexto político-históricocultural, que seleciona sentidos, constrói conhecimentos e gera novas informações. A partir de um estudo exploratório definiu-se como objeto de investigação as práticas informacionais que têm lugar num Consep (Conselho Comunitário de Segurança Pública) de Belo Horizonte, organização comunitária importante para a implantação do policiamento comunitário. Para analisar estas questões, tomou-se como referencia teórico-metodológica a noção de terceiro conhecimento, um construto da antropologia da informação, que permite estudar a ïnformação em movimento. No trabalho de campo guiou-se pelo método hermenêutico-dialético, tal como descrito por Minayo (2002); por uma atitude etnográfica, necessária para elaborar uma descrição densa, tal como descrita por Geertz (1978) e pela teoria do campo social desenvolvida por Bourdieu (1991, 2002). Os resultados evidenciaram que são diferentes as maneiras de experimentar e conceber a violência e que a informação, enquanto forma de comunicação da experiência, é objeto de disputas simbólicas no Consep estudado. Os pólos informacionais entram em conflito e dificuldades para o compartilhamento de informações são instauradas, caracterizando aquilo que chamou-se de vazio informacional.
Silva, Maria Cristina Vieira de Cristo e. "Condições de trabalho e clima de segurança dos operários da construção de edificações." Universidade Federal de Minas Gerais, 2013. http://hdl.handle.net/1843/BUBD-9FVGG5.
Full textA presente dissertação faz um levantamento da literatura sobre clima de segurança, discutindo a aplicabilidade dos seus achados na construção civil e descreve a relação existente entre as condições de trabalho e o clima de segurança percebido pelos operários, verificando que fatores das condições de trabalho influenciam no clima de segurança. Fundamentou-se nas revisões de literatura sobre construção civil no Brasil e sobre condições de trabalho e clima de segurança. Adotou-se uma abordagem das condições de trabalho que considera aspecto do entorno da tarefa e, simultaneamente, do desenvolvimento das próprias tarefas, abrangendo os processos e a organização do trabalho. Discutiram-se quatro aspectos que favorecem a existência de um clima de segurança positivo: liderança, condições físicas de trabalho, programas de prevenção e treinamento em segurança. Na pesquisa de campo aplicou-se questionário sobre condições de trabalho e sobre clima de segurança em 195 operários e entrevistas semiestruturadas em nove. Realizou-se análises descritivas, ANOVA com pos hoc Bonferroni e análise de cluster. Nas entrevistas optou-se pela análise hermenêutica. Os resultados do questionário de condições de trabalho indica que os operários percebem o trabalho como repetitivo, com situações desgastantes e expostos a mudanças físicas naturais. Percebem-se exigidos em sua qualificação profissional, impelidos ao trabalho em equipe e com abertura para a definição de suas atividades. A respeito do clima de segurança, os operários percebem os valores e normas esperados em segurança pela organização, percebem-se envolvidos com a segurança, como muito importante o valor que a empresa atribui às questões voltadas para a segurança e, por fim, que os comportamentos relevantes em segurança são pouco percebidos dentro da organização. Os perfis para o clima de segurança definidos pelas análises de cluster, percebe-se uma ausência de clima de segurança consolidado. Ao relacionar condições de trabalho com os perfis de clima de segurança encontraram-se os seguintes fatores como significativos: Movimentos Repetitivos, Trabalho em Equipe, Falta de Apoio na Execução das Tarefas, Discriminação Social e Discriminação Sexual. A apresentação da dissertação abrangeu a elaboração de dois artigos científicos. O primeiro focalizou a revisão de literatura sobre clima de segurança. No segundo artigo, partiu-se dos questionamentos levantados no primeiro e resumiram-se os resultados da pesquisa de campo.
Vasconcellos, Patricia Mara Cabral de. "Segurança nas Americas : a dificil construção de um consenso sobre a segurança hemisferica : o embate entre a OEA e os interesses nacionais." [s.n.], 2007. http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/279417.
Full textDissertação (mestrado) - Universidade Estadual de Campinas, Instituto de Filosofia e Ciencias Humanas
Made available in DSpace on 2018-08-08T06:34:50Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Vasconcellos_PatriciaMaraCabralde_M.pdf: 1968138 bytes, checksum: baa89e5195838b6f0b2d8b235e5a166d (MD5) Previous issue date: 2007
Resumo: Com o final da Guerra Fria, vizualizam-se diversas mudanças referentes à percepção da segurança internacional e suas formulações teóricas. Tais transformações também podem ser analisadas no âmbito da segurança no hemisfério americano. A busca pela paz e pela segurança no continente é formalizada através da Organização dos Estados Americanos, fundada em 1948. Na década de 90, com a criação da Comissão de Segurança Hemisférica, o tema adquire maior espaço nas discussões. Desde então, pode-se afirmar, busca-se um consenso entre os membros da Organização sobre a Segurança Hemisférica. As mudanças no cenário internacional são somente um dos fatores que dificultam a construção e a eficiência em torno desse objetivo comum. Preceitos presentes na era bipolar continuam prevalecendo nas relações entre os Estados, tais como a proeminência dos interesses nacionais e a busca pelo poder. Outro fator decisivo nessa análise é a presença de um ator com poder preponderante na região. Esse trabalho almeja fornecer uma breve reflexão sobre as dificuldades de estabelecer um consenso sobre a Segurança Hemisférica, enfatizando os dilemas entre os ideais promulgados pela OEA e os interesses nacionais de seus membros
Abstract: With the end of the Cold War, it has been noticed several changes in the international security perception and its theoretical formulations. Such changes can also be analyzed in the scope of security in the American hemisphere. The search for peace and security in the continent was formalized through the Organization of American States, founded in 1948. With the creation of the Committee on Hemispheric Security in the 1990th, the subject has been more broadly discussed. Since then, the members of the Organization of American States have searched a common sense in Hemispheric Security. Transformations in the international scenario are only one of the factors that make it difficult to achieve a common objective in an efficient way. Premises from the bipolar era still prevail in the relations among states, such as the prominence of national interest and the search for power. Another decisive point in this analysis is the presence of a preponderant power in the region. This work aims to provide a little reflection about the difficulties in achieving a common sense in Hemispheric Security by emphasizing the dilemma between the ideals promoted by OAS or its members¿ national interest
Mestrado
Instituições, Processos e Atores
Mestre em Relações Internacionais
Garcia, Sofia del Carmen Pereira Barracosa Pais. "Caracterização da eficácia do plano de segurança e saúde em obras de construção civil." Master's thesis, Escola Superior de Ciências Empresariais, 2011. http://hdl.handle.net/10400.26/4169.
Full textA legislação portuguesa introduziu a figura documental do Plano de Segurança e Saúde nos processos de construção civil, cumprindo com as Directivas impostas pela Comunidade Europeia. Este estudo, de natureza descritiva e de forma qualitativa, explora a aplicabilidade desse documento, procurando responder às questões de investigação sobre a sua verdadeira eficácia, passando pela verificação do cumprimento das disposições legais, desde a própria elaboração do documento até às medidas de segurança por ele impostas. Com a obtenção das respostas a essas questões poder-se-á compreender se a fiscalização, por órgãos do Estado, deverá manter-se como se pratica actualmente, se o documento necessita de algum ajuste, ou se existem outras particularidades a serem desenvolvidas. Em primeiro lugar, com a revisão da literatura existente, que aborda esta temática, procurou-se entender toda a envolvente do Plano de Segurança e Saúde, desde as razões que conduziram à sua formação, passando pela sua própria constituição, até às alterações que as disposições legais actuais nos apresentam. Com o esclarecimento do tema, delineou-se a metodologia de investigação que, tendo em conta o universo da construção civil assim como a suas características muito próprias, levou à escolha das técnicas de observações e de análise de conteúdo. Com a primeira, verificaram-se as medidas de segurança existente em obra e, com a segunda, analisou-se o documento do Plano de Segurança e Saúde da mesma obra. As duas técnicas foram formalizadas pela construção de fichas, simplificando o processo de recolha. A amostra que serviu de base ao estudo é constituída por treze empresas de construção civil, sendo a amostra segmentada em três níveis (grande, média e pequena), em função da dimensão económica. Os dados foram recolhidos num único momento, ou seja, no dia em que se efectuou a visita a cada uma das empresas, fez-se a recolha dos dados e também se analisou o conteúdo do Plano de Segurança e Saúde dessa obra. A análise dos dados, totalmente qualitativa, permitiu delinear os vários perfis, explicitados no último capítulo. Na conclusão apresentaram-se algumas recomendações, consideradas oportunas mas sempre sujeitas a discussão e análise.
Portuguese legislation introduced the documental figure of the Health and Safety Plan in the processes of construction, fulfilling the European Community imposing Directives. This study, of descriptive nature and of qualitative manner, explores the applicability of this document, searching for the answers to the investigation questions about its real efficiency, as well as the verification of the law, from personal document elaboration to safety measures imposed by it. With the obtained answers to those questions, it can be understood if inspection, by the State organs, shall maintain actual practices, if the document needs adjustments, or if there is any kind of particularities to be developed. At first, with the existing literature review, that approaches to this thematic, we tried to understand the entire Health and Safety Plan environment, from the reasons that led to its formation, passing to its own constitution until the amendments of the present laws. With the clarification of the issue, we outlined the methodology of research that, considering the universe of the construction as well as their very own characteristics, led to the selection of the observation techniques and analysis of content. In the first place, we verified securities measures that existed in the work construction and, in the second place, we examined the Health and Safety Plan document of the studied work construction. The two techniques were formalized through the elaboration of worksheets, simplifying the gathering process. The sample that served as base of this study consists in thirteen companies from building construction, being the sample segmented in three levels (large, medium and small), depending on the economic dimension. The data were collected in a single moment, more specifically, in the day we made the visit to each company, where we gathered the data and also examined the contents of the Health and Safety Plan of that same work construction. The data analysis was totally qualitative and helped to shape the various profiles, as explained in the last chapter. In the conclusion, there are presented some recommendations, considered appropriate but always subjected to further discussion and analysis.
Lago, Eliane Maria Gorga. "Proposta de sistema de gestão em segurança no trabalho para empresas de construção civil." Universidade Católica de Pernambuco, 2006. http://www.unicap.br/tede//tde_busca/arquivo.php?codArquivo=303.
Full textSafety in the productive chain of Civil Engineering Construction focuses on prevention, intervening through the correction of errors, imperfections, and non-conformity of processes and legislation, thereby preventing consequences that can lead to an accident. The costs of these accidents can be enormous or even incalculable, considering that a human life is priceless. Companies are beginning to realize that competitiveness and profit are not the most important elements of their organization and have demonstrated through the implementation of continuous process improvement their concern with the issue of safety in the work environment. The objective of this research is to develop an Occupational Safety and Health Management System (SGSST) for small civil construction companies, which, according to the Ministry of Work and Employment (MTE), have less than 100 employees and represent 98.28% of workers in the civil construction industry, using as a base the Directives of the International Work Organization (OIT) on Occupational Safety and Health Management Systems. To evaluate the proposed SGSST, it was implanted, applied and monitored in a civil construction company located in the state of Pernambuco. The results obtained indicate significant improvements in work environment conditions, creating a new culture within the company, through the use of preventive actions. During the implantation of the system, there was a reduction of risk of work-related accidents, guaranteeing that the implementation of the occupational safety and health management system can bring significant improvements to the productive system with productivity.
Silva, Augusto César da. "A construção da mediação de conflitos na Polícia Militar de Santa Catarina." reponame:Repositório Institucional da UFSC, 2014. https://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/129544.
Full textMade available in DSpace on 2015-02-05T21:13:16Z (GMT). No. of bitstreams: 1 328694.pdf: 2243176 bytes, checksum: ba9344d4e02c0da84124cffdb854605c (MD5) Previous issue date: 2014
O presente trabalho versa sobre o processo de construção de um modelo de mediação de conflitos a ser realizado pela Polícia Militar de Santa Catarina. Para tanto, promoveu-se o estudo sobre o Estado, sua origem e suas funções. Analisou-se a segurança como uma das atribuições estatais e a atuação dos órgãos policiais nesta tarefa. Na sequência, abordou-se a teoria sobre meios alternativos de resolução de conflitos e sobre a mediação de conflitos. Por fim, apresentou-se o processo de criação e implantação da mediação de conflitos pela Polícia Militar de Santa Catarina, analisando-se as atividades realizadas no Juizado Especial Criminal do Fórum de Joinville, já em execução, e traçando-se algumas reflexões sobre o Núcleo de Mediação a ser criado na Polícia Militar no mês de abril de 2014.
Abstract: This paper deals about the process of building a model conflict mediation to be realized by the Military Police of Santa Catarina. For this, we promoted the study of the State, its origins and functions. Was analyzed the security of the state as an assignment and performance of law enforcement agencies in this task. Following, addressed the theory of alternative means of resolving conflict and conflict mediation. Finally, was presented the process of creation and implementation of conflict mediation by the Military Police of Santa Catarina, analyzing the activities performed in the Special Criminal Court of Joinville Forum, already running, and by drawing some reflections on the Center for Mediation to be created in the Military Police in April 2014.
Altmann, Charles. "A segurança do trabalho e sua previsão orçamentária em obras civis : estudo em fachada de edifício residencial multi-familiar." reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFRGS, 2005. http://hdl.handle.net/10183/10133.
Full textPereira, Rodrigo. "PROPOSTA DE PLANO DE OBRA INTEGRANDO QUALIDADE, MEIO AMBIENTE E SEGURANÇA APLICADO À INDÚSTRIA DA CONSTRUÇÃO CIVIL: Contribuição para a construção sustentável." Universidade Federal Fluminense, 2003. http://www.bdtd.ndc.uff.br/tde_busca/arquivo.php?codArquivo=297.
Full textThis present study aims to contribute to the development of a recommendation list for implementing a management-integrated system in the civil construction industry. The view towards an integrated management system taking into account quality, environment and (Working) safety is a future strategy where industrial organizations will have to adequate themselves in order to become more competitive and developed. The construction quality plan will be made use of it, as the main point to fease the implementation of the aims in the civil construction industry. As a case study that will be developed in an expanding commercial undertaking in the city of Niterói, Rio de Janeiro, Brazil.
Figueira, Marcelle Gomes. "A construção de um sistema nacional de informações em segurança pública : os desafios de implementação de uma agenda." reponame:Repositório Institucional da UnB, 2015. http://dx.doi.org/10.26512/2015.11.T.19672.
Full textSubmitted by Fernanda Percia França (fernandafranca@bce.unb.br) on 2016-03-10T17:05:12Z No. of bitstreams: 1 2015_MarcelleGomesFigueira.pdf: 8328605 bytes, checksum: e6dcef280454da9dc58b2666c8e6a631 (MD5)
Approved for entry into archive by Patrícia Nunes da Silva(patricia@bce.unb.br) on 2016-03-14T12:03:33Z (GMT) No. of bitstreams: 1 2015_MarcelleGomesFigueira.pdf: 8328605 bytes, checksum: e6dcef280454da9dc58b2666c8e6a631 (MD5)
Made available in DSpace on 2016-03-14T12:03:33Z (GMT). No. of bitstreams: 1 2015_MarcelleGomesFigueira.pdf: 8328605 bytes, checksum: e6dcef280454da9dc58b2666c8e6a631 (MD5)
Esta tese investiga os processos políticos e históricos relacionados à formulação e implementação do Sistema Nacional de Segurança Pública e Justiça Criminal (SINESPJC). Para tanto, busca compreender os processos decisórios de formação da agenda e as estratégias de implementação e examina como as mudanças na gestão influenciaram na continuidade da implementação e nos usos da informação como instrumento de auxílio à gestão de políticas públicas nacional de segurança. A fundamentação metodológica deste trabalho está orientada para uma pesquisa compreensiva, a partir de uma reconstrução histórica social dos processos da Secretaria Nacional de Segurança Pública (Senasp), responsável pelo desenvolvimento do SINESPJC. Foram realizadas entrevistas com atores que participaram da gestão da Senasp, de forma a apreender suas visões, valores e motivações que orientaram suas ações referentes aos programas de coleta de dados, uso e divulgação de informações. Este trabalho defende que, antes de 2003, não havia ambiência política para a construção de um sistema nacional de informações, apesar de haver consenso acerca da sua necessidade, e que, somente em 2003, houve a abertura de uma janela de oportunidade motivada pela confluência de fatores políticos, técnicos e pela presença de empreendedores políticos que valorizavam a informação como um instrumento de gestão na formulação e avaliação de políticas. Posteriormente, mudanças na gestão produziram efeitos sobre a continuidade da implementação do sistema de informações e dos demais programas relacionados. O resultado encontrado foi que, no processo de mudanças de gestão, a produção e o uso da informação perde centralidade e importância dentro da política nacional de segurança. Na ausência de mecanismos que possibilitem a cooperação federativa entre união, estados e município, no campo das políticas de segurança pública, os gestores da Senasp utilizam seus programas de produção de informação como moeda de troca na barganha do jogo político.
This thesis investigates the political and historical processes related to the formulation and implementation of the National System of Public Security and Criminal Justice (SINESPJC). Therefore, we seek to understand the decision-making processes of the agenda formation and implementation of strategies and examines how changes in management influenced the continuity of the implementation and use of information as a tool to aid management of national security policies. The methodological basis of this work is focused on a comprehensive survey, from a social historical reconstruction of the processes of the National Public Security Secretariat (Senasp), responsible for developing the SINESPJC. Interviews were conducted with actors who participated in the management of Senasp, in order to understand their views, values and motivations that guided their actions related to data collection programs, use and disclosure of information. This paper argues that, prior to 2003, there was no political ambience for the construction of a national information system, although there is consensus about its necessity, and only in 2003 was the opening of a window of opportunity driven by the confluence of political, technical and the presence of political entrepreneurs who valued the information as a management tool in the formulation and evaluation of policies. Subsequently, management changes took effect on the continued implementation of the information system and other related programs. The result found was that in the process of changes in management, production and use of information lost centrality and importance within the national security policy. In the absence of mechanisms to allow the federative cooperation between federal, state and county in the field of public security policies, managers of Senasp use their information production programs as a bargaining chip in the political bargaining game.
Coutinho, Telmo Diogo Ferreira. "Melhoria da gestão de segurança em obras ferroviárias através do Lean." Master's thesis, Universidade de Aveiro, 2011. http://hdl.handle.net/10773/7521.
Full textCom as exigências do mundo actual e a necessidade das empresas serem cada vez mais competitivas, surge a necessidade destas optimizarem os seus meios e recursos, sem no entanto descurarem a gestão da segurança e saúde no trabalho. O presente texto propõe-se introduzir os princípios fundamentais e conceitos relativos ao Lean Construction, e aplicá-los à Gestão da Segurança e Saúde no Trabalho, num projecto de construção de uma obra de arte e de via-férrea de alta velocidade. Para a implementação dos princípios Lean ao projecto referido, foi aplicado o sistema de planeamento Last Planner System, para se efectuar a análise das causas da não conclusão de actividades planeadas, e o Índice Percentual de Trabalho Realizado (PTR), um indicador de controlo de desempenho, ajustados à segurança no trabalho. Esta dissertação procura relevar a melhoria que pode ser alcançada, através da implementação dos princípios do Lean Construction, na gestão integrada da produção e da segurança no trabalho, no sector da construção, e em particular no referido projecto.
Given the demand of today's World and the need for companies to be ever competitive, there is an urge to optimize its means and resources without neglecting the management of health and safety at work. This text presents the introduction of the fundamental principles and concepts regarding the Lean Construction system combined with a management of health and safety at work system. In this project we applied the Last Planner system, analyzing the causes of the non-completion of planned activities, and the Percent Planned Complete (PPC), a performance control metric adjusted to the problems of security. This dissertation aims to reveal the improvements that can be obtained via the implementation of Lean Construction principles in integrated production management and safety at work, in the civil construction sector and in particular in the mentioned project.
Mantelli, Fernando Eduardo Alonso. "Segurança em instalações elétricas provisórias em canteiros de obras." Universidade Federal de São Carlos, 2007. https://repositorio.ufscar.br/handle/ufscar/4614.
Full textTemporary electric installations occur in small, average and great construction-sites and many times for being of temporary nature are unsafe and precariously executed. The electricity, source of potential danger even in low tension, is responsible on significant part of the occupational accidents, directly by means of electrical shocks and burnings due the voltaic arcs or indirectly by means of injuries caused for machines, equipment and components, requiring therefore, special attention in order to prevent accidents. Through case study it is considered to verify the safety condition in a construction-site temporary electric installations in the NR 18 - Conditions and Environment of Work in Construction Industry regulations.
As instalações elétricas provisórias em canteiros de obras ocorrem em pequenos, médios e grandes empreendimentos e muitas vezes, por serem de natureza temporária, são executadas de forma precária e insegura. A eletricidade, fonte de perigo potencial mesmo em baixa tensão, é responsável por parte significativa dos acidentes de trabalho, sendo que estes ocorrem diretamente por meio dos choques elétricos e queimaduras devidas a arcos voltaicos ou indiretamente, por meio de lesões causadas por máquinas, equipamentos, componentes elétricos, ou quedas, requerendo, portanto, atenção especial para que se previnam acidentes, muitas vezes, fatais. Através de estudo de caso pretende-se avaliar a segurança das instalações elétricas provisórias de um canteiro de obras verificando as condições de atendimento às prescrições da NR 18 Condições e Meio Ambiente de Trabalho na Indústria da Construção.
NOBRE, Fábio Rodrigo Ferreira. "Alto El Fuego : a mensuração e a eficácia da segurança humana na construção da paz na Colômbia e no Peru." Universidade Federal de Pernambuco, 2016. https://repositorio.ufpe.br/handle/123456789/17947.
Full textMade available in DSpace on 2016-10-05T15:07:53Z (GMT). No. of bitstreams: 2 license_rdf: 1232 bytes, checksum: 66e71c371cc565284e70f40736c94386 (MD5) [Versão Final - Digital] NOBRE, Fábio. ALTO EL FUEGO - A MENSURAÇÃO E A EFICÁCIA DA SEGURANÇA HUMANA NA CONSTRUÇÃO DA PAZ NA COLÔMBIA E NO PERU (UFPE - PPGCP).pdf: 2261691 bytes, checksum: 2b0e1ab4881f06c8963be5ff8ba61396 (MD5) Previous issue date: 2016-07-04
Capes
Os Estudos de Segurança Internacional, como um dos mais tradicionais campos de estudo das Relações Internacionais, já sofreram, ao longo da história, profundas modificações e adaptações epistemológicas. As ampliações no referencial de segurança e nas possíveis fontes de ameaça fizeram a disciplina se afastar de uma totalidade estatocêntrica e essencialmente positivista. Desse modo, os estudos de Segurança Humana, se estabeleceram como um proeminente subcampo da área, sendo utilizado com mais frequência entre os acadêmicos, pelas organizações internacionais e, em certos momentos, também pelos Estados como o caminho mais adequado da segurança. Entretanto, a tradição metodológica dos Estudos Estratégicos segue a questionar o conceito, por sua suposta mínima operacionalidade e duvidosa possibilidade de mensuração. De tal maneira, buscamos indagar, na proposta pesquisa, o quão superficial é a lógica da Segurança Humana e se ela é, de fato, inaplicável. O presente trabalho se propõe a analisar a evolução metodológica do campo de estudo em questão e as potenciais técnicas de mensuração do mesmo. Com o objetivo de apontar uma possível falácia na forma como a Segurança Humana vem sendo encarada, em grande medida, pelo meio científico nos Estudos de Segurança, propomos uma nova forma de mensuração para o conceito. O trabalho está estruturado da seguinte maneira: no primeiro capítulo, contextualizamos a criação do campo da Segurança Humana, numa evolução lógica que a insere nas distinções epistemológicas do campo. As propostas de métodos de mensuração existentes são apresentadas no capítulo seguinte, seguidas por uma análise das variáveis levantadas pela teoria da Segurança Humana, demonstrado quais delas são, de fato, operacionalizáveis e epistemologicamente aceitáveis. O segundo capítulo apresenta, ainda, uma proposta própria para a mensuração de geração de segurança humana, com aspectos quantitativos e qualitativos. Em seguida, nossa proposta é submetida a teste em dois casos de análise comparados, a ver, as reações do Estado peruano aos embates contra o grupo “Sendero Luminoso” nos processos de paz recentes, e a participação dos diversos grupos da Colômbia nos processos de Paz do país. Por fim as conclusões da pesquisa são apresentadas.
The International Security Studies, as one of the most traditional fields of study of International Relations, has suffered, throughout history, profound changes and epistemological adaptations. The widening in the security referent and in the possible threat sources made the discipline move away from a state-centered and essentially positivist totality. Thus, the Human Security studies established themselves as a prominent subfield in the area, being used more frequently among scholars, international organizations and, at times, also by states as the most appropriate way of security. However, the methodological tradition of Strategic Studies keeps questioning the concept for his alleged minimum operability and doubtful measurability. In such a way, we seek to question, in the proposed research, how superficial is the logic of Human Security and if it is, in fact, irrelevant. This study aims to analyze the methodological developments in the field of study in question and the potential techniques for measuring it. In order to point out a possible fallacy in how Human Security has been largely seen, by the scientific community in Security Studies, we propose a new way to measure de concept. The work is structured as follows: in the first chapter, we contextualize the creation of the field of Human Security, a logical evolution that delves it into the epistemological distinctions of the field. Existing proposals for measurement methods are presented in the next chapter, followed by an analysis of the variables raised by the Human Security theory, demonstrating which of them are, in fact, operationalizable and epistemologically acceptable. The second chapter also presents a specific proposal for the measurement of Human Security generation, with quantitative and qualitative aspects. Then our proposal is put to test in two cases of analysis compared: the reactions of the Peruvian state to the “Sendero Luminoso" group in recent peace processes, and the participation of various groups in Colombia in the country’s peace process. Finally, the conclusions of the research are presented.
Miura, Kazuo. "Um estudo sobre a segurança operacional na construção e reparo de poços maritimos de petroleo." [s.n.], 2004. http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/263666.
Full textTese (doutorado) - Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Engenharia Mecanica, Instituto de Geociencias
Made available in DSpace on 2018-08-06T00:42:24Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Miura_Kazuo_D.pdf: 13843759 bytes, checksum: 10acd78de80d76d8bb33def98b500693 (MD5) Previous issue date: 2004
Resumo: Uma das atribuições da engenharia de poço é a de garantir a segurança operacional na construção e reparo de poço de petróleo. Mas devido à falta de uma definição clara e contextualizada da dimensão "segurança", é dificil verificar em qual grau ela se encontra, considerando-se uma determinada intervenção. Através da extensa pesquisa nas entidades reguladoras e na própria indústria de petróleo, foi verificado como este assunto está sendo abordado em termos mundiais. Constatou-se que, de modo geral, as recomendações abordam o aspecto de remediar ocorrências anormais, isto é, a mitigação da conseqüência. Nesta tese, o assunto "segurança operacional na construção e reparo de poço marítimo" é abordado sob a ótica de planejamento, onde é proposta uma metodologia composta de três métodos complementares entre si. Em primeiro lugar, se propõe um método para mapear os perigos do contexto escolhido. O segundo método propõe o uso de ontologia para criar e manter uma base estatística para a mitigação de riscos intra-operacionais. E por último se propõe um método para quantificar o grau de segurança do poço entre duas operações consecutivas. Desta maneira, a metodologia propõe uma ambientação aos perigos locais, uso de experiência passada para a mitigação de riscos operacionais e um método expedito de quantificação do grau de segurança durante a execução da intervenção
Abstract: A major concem of the Oil & Gas well construction is the safety issue, but due to the lack of a c1ear and customized definition of the term "safety" for well construction, it is difficult to verifY safety leveI considered in any intervention. Through the extensive research on regulation entities and Oil & Gas industry itself, it was verified how the well construction safety issue are addressed, worldwide. It was figured out that most of the recommendations on the well safety stands around corrective actions of abnormal occurrence. Approaching this problem at the planning leveI, a methodology composed of three complementary methods is proposed. The first one proposes a method to map the hazards of the chosen context. The second method proposes the use of ontology to create and to maintain a statistical base to mitigate the intra-operational risks. And the last one proposes a method to quantifY the safety leveI of the well between two consecutive operations. In this way, the methodology proposes a familiarization to the local hazards, use of past experience to mitigate operational risks and an expedite method to quantifY the safety leveI during the execution of the intervention
Doutorado
Doutor em Ciências e Engenharia de Petróleo
Jacondino, Eduardo Nunes. "Poder/saber e corpo : os regimes e a construção microfísica da profissionalização da segurança pública." reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFRGS, 2011. http://hdl.handle.net/10183/39436.
Full textThe Western societies have experienced diffused processes by which, on the one hand, institutionalize democratic political systems, with the expansion of several individual and social rights. On the other hand, they have experienced the development of destabilization processes concerning the social control, based on phenomena such as the development of forms of violence and crime. This ambivalence has been characterized by the concept of late modernity. In this context, the police role, an institution that emerged related to the expansion of State power, is to keep the order, ensure safety of cities and fight against forms of delinquency, but this has been a focus of criticism, especially regarding the issue of the use of force. The classical model of education, given to the policemen, especially the military police, becomes a frequent target of analyses that proclaim the necessity to establish a new professional profile. A model that assists the police authorities to overcome the militarized, hierarchical patterns, which are associated to a combative attitude and focused on crime. Nevertheless, the training of police has passed on a recurring basis, inside the police companies, characterized by the existence of disciplinary standards of conduction that maintains a conformation-specific education, training and consolidating very different mechanisms from those recommended by the critics. This mixing of elements that run through the training processes for police officers (Brazilian and Paraguayan) forms a field of knowledge/power that surrounds the difficulties lived by the policemen concerning their training.
Santos, Júnior Joubert Rodrigues dos. "Segurança no trabalho em sistemas elétricos industriais." [s.n.], 2007. http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/258234.
Full textDissertação (mestrado) - Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Engenharia Civil, Arquitetura e e Urbanismo
Made available in DSpace on 2018-08-18T13:01:53Z (GMT). No. of bitstreams: 1 SantosJunior_JoubertRodriguesdos_M.pdf: 1721866 bytes, checksum: cf2e393c88c57023c89b2c8d0199f0c8 (MD5) Previous issue date: 2007
Resumo: Este trabalho pretende proporcionar uma visão aplicada à Segurança no trabalho em Sistemas Elétricos Industriais na Região Metropolitana de Campinas. A segunda maior causa de acidente de trabalho no Brasil é com eletricidade, proporcionando um custo muito alto para país, sabendo disto o Ministério do Trabalho revisou a Norma Regulamentadora de número 10 que fala sobre Segurança em Instalações e Serviços em Eletricidade. Através de pesquisa em campo e formulário enviado às industrias foi possível traçar um perfil das condições das instalações elétricas visando a Norma Regulamentadora de número 10 do Ministério do Trabalho - NR10. Foi possível detectar as não conformidades mais comuns nas instalações elétricas, além de um comparativo do nível de adequação das indústrias com a NR-10. O estudo indica um alto índice de risco de acidente elétrico, devido ao descaso e, principalmente, à não utilização das boas práticas de manutenção. Os nomes das industrias avaliadas não são citadas no texto mantendo-se o sigilo, porém, foram autorizados a divulgação dos resultados
Abstract: This paper intends to provide a vision applied to the Safty at work in Industrial Electrical systems in the Metropolitan Region of Campinas. The second bigger cause of industrial accident in Brazil is with electricity, providing a high cost for the country, regarding this the Ministry of Work revised NR-10 that is about Safty in Installations and Services in Electricity. Through field research and form sent to the industries, it was possible to trace a profile of the conditions of the electric installations aiming at NR-10 of the Ministry of Work - NR10. It was possible to detect the non-conformities more common in the electric installations, beyond a comparative degree of the level of adequacy of the industries with the NR-10. The study indicates a high index of risk of electric accident, due to the disregard and, mainly, to the non use of the good practical of maintenance. The names of the evaluated industries are not mentioned in the text having remained itself the secrecy, however, the revelation of the results had been authorized
Mestrado
Recursos Hidricos
Mestre em Engenharia Civil
Ribeiro, Alexandra Filipa. "Contributo da eco-construção para a prevenção de riscos profissionais." Master's thesis, Universidade de Aveiro, 2013. http://hdl.handle.net/10773/11643.
Full textNo seguimento do desenvolvimento sustentável, surgiu o conceito de construção sustentável ou Eco-construção, também denominada como construção verde, que apresenta como principal finalidade a criação e a gestão responsável de um ambiente construído saudável, tendo em conta os princípios ecológicos e a utilização eficiente de recursos. Este trabalho, pretende analisar o conceito de Eco-construção ou construção sustentável sob o ponto de vista da prevenção de riscos profissionais, tendo para isso sido identificadas as diferentes atividades que podem ser desenvolvidas ao nível da Eco-construção, para posteriormente se efetuar a respetiva avaliação de riscos. No sentido de se verificar se as exigências a observar neste tipo de construção levam a que se tenha um maior ou menor nível de segurança na fase de construção e exploração dos edifícios, analisaram-se os critérios subjacentes ao sistema LiderA que maior influência podem ter na prevenção de riscos, nas diferentes fases do projeto de um empreendimento. Seguidamente efetuou-se uma avaliação de riscos tendo em conta esses critérios. A metodologia adotada no presente trabalho teve por base uma pesquisa e uma revisão de conteúdos na área de desenvolvimento sustentável, da Eco-construção, das metodologias de avaliação de riscos, dos perigos e riscos associados à Eco-construção, bem como das medidas a aplicar para mitigar os riscos existentes. Efetuou-se também um estudo exploratório relacionado com a aplicação de medidas preventivas apresentadas para a Eco-construção a três projetos. Da análise ao sistema LiderA na perspetiva da prevenção de riscos, verificou-se que os principais critérios a ter em conta para a avaliação de riscos durante o projeto e a construção de um determinado edifício, são a vertente integração local, a vertente recursos, a vertente cargas ambientais, a vertente conforto ambiental e a vertente vivência socioeconómica. Após a determinação dos diferentes perigos e dos consequentes riscos, identificaram-se as medidas preventivas que os minimizam ou evitam. Da avaliação de riscos efetuada, através dum método qualitativo, conclui-se que os riscos que apresentam maior severidade e probabilidade de ocorrer estão relacionados com os perigos inerentes às operações de demolição, localização adjacente de outros edifícios ou infraestruturas, trabalhos em altura, queda de objetos, abertura de valas, queda de materiais, falta de meios de proteção/prevenção, seleção inadequada de equipamentos, atropelamento, colisão com máquinas e a contaminação dos solos.
The concept of sustainable construction or Eco-construction, also known as green construction followed on sustainable development and has as main purpose the creation and responsible management of a healthy built environment, given the ecological principles and the efficient use of resources. This paper discusses the concept of Eco-construction from the point of view of occupational hazards prevention. To achieve this goal the hazards for different activities at the Eco-construction were identified to make the respective risk assessment. In order to check if the requirements to be observed in this type of construction lead to a higher or lower level of safety during buildings construction and operation phase, it was analyzed the criteria underlying the LiderA system that may have greater influence on the risks prevention. Then it was performed a risk assessment having regard to these criteria. The methodology used in this paper was based on a research and a review of content in the area of sustainable development, eco-construction, risk assessment methodologies, the hazards and risks associated with Eco-construction, as well as measures to mitigate the existing risks. It was also conducted an exploratory study related to the application of preventive measures for the Eco-construction of three buildings. Analyzing the LiderA system from the perspective of risk prevention, it was found that the main criteria taken into account for the risks assessment during the design and construction phase of a building are the site and integration, resources, environmental loadings, environmental comfort and socio-economic experience. Following the assessment of their different hazards and related risks the preventive measures were identified. From the risk assessment performed through a qualitative method, it was concluded that the risks with greater severity and probability are related to demolition operations, location of adjacent buildings or other infrastructure, work at height, fall of objects and materials, excavation, lack of protection/prevention devices/measures, inadequate selection of equipment, crushing/collision with machinery and soil contamination.
Silva, Paulo Fernando Carrilho. "Perceção de riscos na construção de uma barragem." Master's thesis, Instituto Politécnico de Setúbal. Escola Superior de Ciências Empresariais. Escola Superior de Tecnologia de Setúbal, 2014. http://hdl.handle.net/10400.26/7159.
Full textCarneiro, Francisco Claro da Silva. "Avaliação de riscos: aplicação a um processo de construção." Master's thesis, Universidade de Aveiro, 2011. http://hdl.handle.net/10773/7857.
Full textA avaliação de riscos tem uma enorme importância na manutenção da segurança durante a execução de todas as actividades. Este processo permite identificar cenários onde possam ocorrer acidentes, estimar a frequência com que esses acidentes podem acontecer, bem como a sua gravidade, caso as medidas preventivas não sejam implementadas. Com este trabalho pretende-se apresentar uma síntese dos métodos de avaliação de riscos utilizados para identificar perigos, eliminá-los ou minimizá-los, para que dessa forma se garanta a segurança e a integridade física dos trabalhadores. Neste contexto, efectuou-se a avaliação de riscos relativa à remodelação de uma conduta de abastecimento de água para uma empreitada realizada para a empresa Águas do Porto E.M.. Compararam-se dois processos construtivos de instalação de condutas de água – processo tradicional vs processo Pipe Bursting – com o objectivo de se determinar qual dos dois seria o mais vantajoso em termos de segurança no trabalho. A avaliação realizada permite concluir que, apesar do grau de risco em ambos os processos ser idêntico, o processo construtivo por Pipe Bursting tem menos riscos associados quando comparado ao processo tradicional. O facto de ambos os processos apresentarem uma percentagem elevada no grau de risco Mortal, obrigará a procurar outras soluções de forma a contornar este problema.
The risk assessment is of great importance in maintaining security during the execution of all activities. This process allows identifying scenarios where accidents occur, estimate the frequency with which these accidents can happen as well as its severity, if preventive measures are not implemented. This work is intended to present a summary of risk assessment methods used to identify hazards, eliminate them or minimize them, to ensure the safety of workers. In this context, was carried out the risk assessment of a supply water system refurbishment of Águas do Porto E.M. Two construction processes to install water pipes - the traditional process vs. Pipe Bursting process were compared, with the aim of determining which one would be more advantageous in terms of safety. The evaluation shows that, although the degree of risk in both cases is identical, the constructive process by Pipe Bursting has fewer risks when compared to the traditional process. It was concluded that both processes show a high proportion in the degree of fatal risk that forces to seek alternative solutions in order to minimize them.
Ballesteros, Paula K. Rodriguez. "Governança democrática: por uma nova perspectiva de análise e construção das políticas de segurança pública no Brasil." reponame:Repositório Institucional do FGV, 2012. http://hdl.handle.net/10438/9526.
Full textApproved for entry into archive by Vera Lúcia Mourão (vera.mourao@fgv.br) on 2012-03-30T19:56:59Z (GMT) No. of bitstreams: 1 DISSERTAÇÃO_PAULA BALLESTEROS_FINAL.pdf: 1375124 bytes, checksum: fe022c1850e0eaef199153dc48326e59 (MD5)
Made available in DSpace on 2012-03-30T20:51:14Z (GMT). No. of bitstreams: 1 DISSERTAÇÃO_PAULA BALLESTEROS_FINAL.pdf: 1375124 bytes, checksum: fe022c1850e0eaef199153dc48326e59 (MD5) Previous issue date: 2012-03-09
This dissertation is dedicated to making a review of the literature on democratic governance, seeking to contribute to new conceptual analysis of the management of public security policies. It is presenting a new perspective to analyze what and how policies have been developed for public safety in order to overcome the problem of violence and crime in accordance with its magnitude and complexity. To this end, the paper highlights the role of government in the task of governance, discussing the exercise of the legitimate monopoly of force from the perspective of participation and inclusion of new actors, the relationship between agencies and spheres of power, the construction of new patterns of authority and legitimacy, and the integrated management of public policies in a democratic environment. The literature on democratic governance has the potential to provide insight to this analysis, since it combines the political approach to the administrative perspective, adding to the general guidelines on State action indications of formulation, monitoring and evaluation criteria of public policies in a society more dynamic and multifaceted, whose pressing demands arise as a challenge to contemporary governments.
Esta dissertação se dedica a fazer uma revisão da literatura sobre governança democrática, buscando contribuir com novos marcos conceituais na análise da gestão das políticas de segurança pública. Trata-se de apresentar uma nova perspectiva para analisar quais e como têm sido as políticas de segurança pública desenvolvidas no intuito de superar o problema da violência e da criminalidade de acordo com sua magnitude e complexidade. Para tanto, o trabalho destaca o papel do Estado na tarefa da governança, discutindo o exercício do monopólio legítimo da força visto da perspectiva da participação e inclusão de novos atores, da articulação entre órgãos e esferas de poder, da construção de novos padrões de autoridade e legitimidade, e da gestão integrada de políticas públicas em um ambiente democrático. A bibliografia sobre governança democrática tem o potencial de oferecer subsídios para esta análise, pois combina a abordagem política com a perspectiva administrativa, agregando às diretrizes gerais sobre a atuação do Estado indicações de critérios de formulação, monitoramento e avaliação de políticas públicas em uma sociedade cada vez mais dinâmica e multifacetada, cujas demandas prementes se colocam como desafio aos governos contemporâneos.
VILAR, Flávio Sérgio de Oliveira. "O mercado da segurança privada a construção de uma abordagem a partir de uma sociologia econômica." Universidade Federal de Goiás, 2009. http://repositorio.bc.ufg.br/tede/handle/tde/1627.
Full textThere is in contemporary societies an increasing interest in understanding violence as well as improving measures of security in order to contain it. An effort has been made to understand the complex process of the State s dimensions specially those related to wide range public policies. The aim is to understand why socially strategic sectors, specially security, so far under State responsibility, is now being shared with the market and people even accept their tendency of being dominated by market. The phenomenon of commodification of security is not a new one but has taken place more intensely in the decade of 1970 in many countries. The subject is a complex one. The causes, consequences and meaning of commodification of security is attracting a deserved attention from scholars. The knowledge of this phenomenon must contribute to a better understanding of many aspects of its social dynamics that has great relevance from the economic, cultural and political view. This work adopts the approach of Economic Sociology, supported by the main contribution of Max Weber, Karl Marx and contemporary sociologists
É cada vez maior o interesse em entender a violência contemporânea, bem como aperfeiçoar as medidas de segurança que devem ser adotadas para contê-la. Também é grande o esforço para compreender o complexo processo redimensionamento do Estado, particularmente no tocante à implantação de políticas públicas de amplo alcance. E mais, entender o que tem levado setores estratégicos socialmente, em especial a segurança, até então sob a responsabilidade do Estado, a conviver e até aceitar a tendência de tornar-se dominada pelo mercado. O fenômeno da mercantilização da segurança não é novo, mas vem ocorrendo de maneira mais intensa a partir da década 1970 do século XX em vários países. O tema é complexo. Assim, as causas, as consequências e os significados da mercantilização da segurança têm merecido uma especial atenção dos estudiosos. O conhecimento deste fenômeno deve contribuir para melhor perceber os vários aspectos da sua dinâmica social que tem grande relevância do ponto de vista econômico, cultural e político. O caminho adotado foi o da construção de uma abordagem a partir da Sociologia Econômica, apoiada na contribuição principal de Max Weber, Karl Marx e de autores contemporâneos
Makishima, José Narumi de Queiroz. "Gestão de segurança do trabalho na construção civil: a manutenção predial em uma indústria de alimentos." Universidade Tecnológica Federal do Paraná, 2011. http://repositorio.utfpr.edu.br/jspui/handle/1/320.
Full textOrganizations have transferred to specialized companies that originally held the jobs of their employees with effective frameworks. This phenomenon has caused a growing movement known as outsourcing services. The outsourced companies have been established so fragile from the standpoint of safety at work, neglecting the most basic aspects established by the legislation, technical standards and best practice in this area in order to offer more economic proposals to deal with a market every increasingly competitive. It was established as a goal for this research to identify the practices adopted in terms of safety by a multinational company in the food industry field that is certified under OHSAS 18.001:2007, regarding outside contractors who provide building maintenance services with focus on civil construction activities during July 2009 thru June 2010. The methodology consisted of a detailed study relating to the contracting organization management system concerning outside contractors as well as of the records of accidents and preventive measures adopted to meet the requirements stipulated by the contractor. As a main result of this research it was identified that among the measures adopted, it were highlighted the establishment of administrative and technical procedures, such as the operationalization of key actions like work oriented on the requirements of OHSAS 18001, training programs, the legislation attendance, the definition of administration procedures and for risk management activities, a good relationship between the contractor and subcontractors, the organization of safety professionals, emergency preparedness and medical care. As conclusion it was found that the measures implemented were effective because they contributed to the branch of building maintenance with a focus on civil construction on presenting the best performance in terms of accident rates. Therefore it is recommended to consider the application of the preventive actions identified in this survey due to its effectiveness, and for the fact that the deployment process is basically administrative.
Duarte, Sandra. "SEGURANÇA COMPORTAMENTAL NA CONSTRUÇÃO CIVIL." Master's thesis, 2020. http://hdl.handle.net/10400.26/35504.
Full textThe purpose of this study was to propose an intervention program in order to work on the perception that workers in the organization under study (construction sector) have about professional risks and unsafe behaviors. The pertinence of developing the study in the civil construction sector is due to the fact that it is one of the sectors considered to be of high risk from the legal point of view and with regard to accidents, one of the sectors with the highest representation in the number of accidents at work. In this sense, a diagnosis was made with which it was possible to analyze safety behaviors, causal attribution and risk perception, through the application of a questionnaire to the total universe (N = 20) of the organization under study with administrative and administrative functions operational. From the results obtained, these point to the adoption of safety behaviors, with a strong focus on compliance with safety rules, attributing essentially external and uncontrollable causes that result in work accidents and a low perception of the professional risks to which are exposed. Based on this diagnosis, an Intervention Program is proposed, which, once successful, will allow an organizational change in the scope of safety, health and physical, psychological and social well-being of workers, promoting evolution and sustainability.
Batista, Raquel Crespo. "Normas de segurança para a construção." Master's thesis, 2021. http://hdl.handle.net/10316/94324.
Full textExiste um grande número de normas que tratam de questões relacionadas com a segurança no trabalho. Quer se esteja a falar de equipamentos de proteção coletiva ou individual, de equipamentos de trabalho ou de simples procedimentos, existem muitas normas aplicáveis ao setor da construção. Contudo, não é claro que normas são aplicáveis numa situação específica, o que pode criar alguns problemas, nomeadamente ao nível da definição exata das condições de segurança a implementar nos trabalhos de construção e no estaleiro e da aferição dos custos envolvidos na segurança. Na verdade, a pessoa responsável pela segurança deve ter um conhecimento exato sobre a extensão da sua responsabilidade e o responsável pela orçamentação deve ter conhecimento dos custos inerentes à implementação das normas de segurança.Esta dissertação tem como objetivo apoiar as empresas de construção civil na implementação e cumprimento de disposições legais e no conhecimento dos documentos normativos que visam a segurança e saúde dos trabalhadores. Nesta dissertação, foi realizado um trabalho de pesquisa sobre as normas de segurança na construção e definidos critérios para a apresentação deste trabalho.Após a realização de um estudo dos riscos, causas dos acidentes e medidas de prevenção inerentes aos trabalhos de escavação de valas e trincheiras, trabalhos nas fachadas de edificações e trabalhos na cobertura de edificações, foi feita uma recolha das normas de segurança a implementar para cada equipamento de proteção coletiva e individual, equipamentos e procedimentos, referentes a cada trabalho selecionado.Pretende-se assim, elaborar uma lista das normas ligadas à segurança na construção civil, auxiliando as empresas na seleção das medidas de segurança e equipamentos de proteção mais adequados, de forma a diminuir os riscos e evitando acidentes.
There are a large number of standards that deal with issues related to safety at work. Whether you are talking about collective or individual protection equipment, work equipment or simple procedures, there are many standards applicable to the construction industry. However, it is not clear which standards are applicable in a specific situation, which may create some problems, particularly in terms of defining exactly the safety conditions to be implemented in the construction work and on the site, and in measuring the costs involved in safety. In fact, the person responsible for safety should have an exact knowledge of the extent of their responsibility and the person responsible for budgeting should have knowledge of the costs involved in implementing safety standards.This dissertation aims to support construction companies in the implementation and compliance with legal provisions and knowledge of normative documents aimed at the safety and health of workers.In this dissertation, a research work on safety standards in construction was carried out and the criteria for the presentation of this work were defined.After a study of the risks, causes of accidents and prevention measures inherent to the excavation of ditches and trenches, work on building facades and work on building roofing, a compilation was made of the safety standards to be implemented for each collective and individual protection equipment, equipment and procedures, referring to each work selected.Thus, it is intended to draw up a list of standards related to safety in civil construction, helping companies in the selection of the most appropriate safety measures and protection equipment, in order to reduce risks and avoid accidents.
Coelho, Susana Inês Costa Pereira. "Compilação técnica - segurança dos trabalhadores pós-construção." Master's thesis, 2015. http://hdl.handle.net/10316/38705.
Full textA Organização Internacional do Trabalho (OIT) tem tido cada vez mais uma abordagem preventiva em questões de Segurança e Saúde no Trabalho (SST). A presente dissertação insere-se no âmbito desta temática, mais propriamente no que respeita à compilação técnica como segurança dos trabalhos pós-construção, como são exemplo os trabalhos de manutenção, reabilitação e conservação. O meio técnico despreza estas questões uma vez que não se prendem com a resolução imediata do problema – a construção em si. No entanto, sabe-se que agir antevendo ações que serão necessárias a posteriori diminui significativamente o número de acidentes. Esta dissertação tem como objetivos: analisar o que é exigido em termos de matéria legal; verificar o existente ao nível da compilação técnica; verificar o grau de implementação desta documentação na prática profissional; editar um modelo de compilação técnica e aplicá-lo a um caso concreto. Para este trabalho reuniu-se informação proveniente da legislação em vigor e informação constante em modelos do Reino Unido, tendo-se desenvolvido um modelo de compilação técnica genérico posteriormente aplicado ao Colégio da Trindade. A informação existente em Portugal parece ser algo limitada. Embora reflita sobre os aspetos a incluir numa compilação técnica, pode suscitar dúvidas ao nível da sua aplicação prática. O trabalho efetuado sugere que outra atenção deve ser dada a esta temática
The International Labour Organization (ILO) has had an increasingly preventive approach to Occupational Safety and Health issues (OSH). This work falls within the scope of this issue, more specifically with regard to health and safety file as safety post-construction work, such as the maintenance, rehabilitation and conservation. The technical means despises these issues since it does not relate to the immediate resolution of the problem - the building itself. However, it is known that anticipating actions that will be required a posteriori prevent and significantly reduce the number of accidents. This thesis aims at analyzing what is required in terms of legal matter; checking the existing health and safety file level; checking the degree of implementation of this documentation in professional practice; editing a health and safety file template and apply it to a specific case. For this paper information was gathered from the current legislation and the information in the UK templates, having been developed a generic health and safety file template subsequently applied to the Colégio da Trindade. The existing information in Portugal appears to be somewhat limited. Although it reflects on the aspects to be included in a health and safety file, it may raise some questions in terms of its practical application. The work done suggests that another consideration to this issue should be given
Ferreira, César Alexandre Carvalhais. "Gestão da actividade do coordenador de segurança." Master's thesis, 2012. http://hdl.handle.net/10348/2650.
Full textCom a entrada em vigor do Decreto-Lei n.º 273/2003, de 29 de Outubro, começa a surgir uma nova preocupação no âmbito da actividade do coordenador de segurança, que é a gestão da sua actividade e da segurança em obra. Pretende-se, portanto, estabelecer uma metodologia que apoie os Coordenadores de Segurança sobre a forma como poderão desempenhar as suas funções e, ao mesmo tempo, garantir o cumprimento das suas obrigações legais. A opção por esta temática relaciona-se pela ampla variedade de bibliografia disponível sobre Coordenação de Segurança e Saúde em Obra e formas de implementação, tentando esta dissertação ser mais um documento que possa ajudar o Coordenador de Segurança no exercício das suas funções. Esta metodologia atribui uma especial ênfase à gestão da actividade do coordenador de segurança no que se refere fundamentalmente ao relacionamento com os projectistas, dono de obra e todos intervenientes, que têm responsabilidades na concepção e execução de uma obra. São estes que desempenham um papel fundamental durante a fase de concepção de qualquer empreendimento, e como tal possuem reais responsabilidades, no que respeita à programação e prevenção da segurança e saúde no trabalho e a aplicação dos princípios gerais de prevenção. Para o efeito, são apresentadas diversas ferramentas e exemplos práticos que pretendem elucidar o que deve ser transmitido na área da prevenção. Deu-se especial interesse ao papel do coordenador de segurança ainda na fase de projecto, pois nesta fase é fundamental a sua actuação, a fim de evitar riscos desde o início dos trabalhos. Pretende-se nesta fase evitar e eliminar riscos sempre que possível ou minimiza-los efectuando um controle da propagação dos trabalhos. Apesar da sua grande importância, deu-se menos atenção ao papel do coordenador de segurança em obra, uma vez que esta actividade será uma actividade mais prática devido a especificidade de cada caso e de cada obra e devido às limitações de tempo para a realização deste trabalho de investigação.
Following the entry of “Decreto-Lei n.º 273/2003, de 29 de Outubro”, began to emerge a concern in the security coordinator activity, that is managing is activity in security work. Therefore, it is intended to establish one methodology that supports security coordinators, on how they should perform their duties and at the same time ensuring all legal obligations. The choice of this theme relates to the wide range of literature available on the Department of Health and Safety at Work and ways of implementation, this thesis is an attempt to be e a document that can help the Security Coordinator in carrying out their duties. This methodology assigns a special emphasis on the security coordinator activity on the relationship with the designers, owners and all stakeholders who have responsibilities in the design and implementation of security at work. Those play a vital role during the design phase of any business; as well as real responsibilities with regard to safety preventive, health at work and general principles of prevention application. To this goal, we present several tools and practical examples that aim to clarify what must be conveyed in this prevention field. Special interest was given to safety coordinator role in project phase, because in this phase is performance is fundamental in order to avoid risks from the beginning of work. At this stage it is intended to avoid and eliminate risks wherever is possible or minimizes them by performing a control of the spread of the work. Not being less important, there was given less attention to the role of safety coordinator on site, since this activity will be a more practical activity because of the specificity of each case, of each work and also because there was time limitations to complete this research work.
Sousa, Jorge Miguel Carvalho. "Sistemas de auditorias à coordenação de segurança em obra." Master's thesis, 2015. http://hdl.handle.net/10348/5132.
Full textEste documento consiste na análise da coordenação de segurança em obra, tendo como principal objetivo os sistemas de auditoria. As auditorias são exames necessários no desenvolvimento de qualquer empreendimento, pois visam analisar os procedimentos seguidos no decorrer da atividade. A segurança e saúde na construção civil é cada vez mais um ponto relevante nos dias de hoje. Para evitar acidentes de trabalho é necessário eliminar os risco, para isso deverá ser gerada uma avaliação prévia dos riscos e posteriormente medidas de prevenção contra estes riscos, para isto existe a coordenação de segurança e saúde nos estaleiros temporários ou moveis, que visa desenvolver uma ação preventiva adaptada às particularidades do ato de construir. A coordenação deve planificar e organizar a prevenção, desde à fase de projeto até à fase de execução dos trabalhos incluído a manutenção futura da edificação, com isto os coordenadores de segurança e saúde deverão desenvolver um vasto conjunto de atividades que avaliem os riscos, concebam e programem medidas preventivas, promovam a integração das medidas de segurança no projeto e na execução da obra, entre outros aspetos. Neste caso particular deste trabalho de investigação decidiu-se seguir de perto a realização de uma auditoria à uma obra em concreto, tendo-se tratado do empreendimento “EN 101-Ponte da Barca sobre o Rio Lima ao KM 56+737 - Reabilitação da Obra de Arte”. Foi feito o acompanhamento deste empreendimento, explicando na sua generalidade os passos seguidos para a execução da obra. Por fim, foi feita uma auditoria tendo como objetivo avaliar, por amostragem aleatória, o comprimento das obrigações da entidade executante. Em suma, qualquer obra que seja de grande ou pequena dimensão necessita de uma coordenação de segurança e saúde para prevenir riscos existentes e para um efetivo controlo da realização de auditorias de segurança.
This document consists of the analysis of security coordination in the work aiming mainly auditing systems. Audits are required exams in the development of any project, since they aim to examine the procedures followed during the activity. Safety and health in construction is an increasingly relevant issue today . To avoid accidents is necessary to eliminate the risk leading to it should be generated prior risk assessment and risk further precautions against this , for it is the coordination of safety and health at temporary or mobile that aims to develop a preventive action adapted the particularities of the act of building . Coordination must plan and organize prevention from the design phase until the implementation phase of the work included the future maintenance of the building, with it coordinators should develop a wide range of activities that assess the risks , design and planning prevention solutions and promoting the integration of measures in the design and execution of the work , among other things . In this particular case of this research it was decided to follow closely the completion of an audit of a work in concrete, having handled the project "EN - 101 Bridge over the River Lima Barca to KM 56 +737 - Rehabilitation Work Art ". Monitor this project was done, explaining in general the steps followed for execution of work. Finally, an audit was performed with the objective to evaluate, by random sampling, the length of the obligation of performing entity. In short, any work that is large or small needs a security coordination and to prevent health risks.
Meretti, Felipe Schröeder. "Avaliação da Segurança na Construção de Obras de Arte: Caso de estudo – Intervenção na Ligação Rodoviária ao Parque de Negócios de Escariz A32." Master's thesis, 2021. http://hdl.handle.net/10348/10661.
Full textO principal objetivo deste trabalho é a análise dos riscos e perigos associados às tarefas de execução dos pilares do Viaduto de Vilarinho na Intervenção na Ligação Rodoviária ao Parque de Negócios de Escariz A32. A avaliação de riscos, baseada no enquadramento legal do Decreto-Lei 273/2003 de 29 de outubro, foi feita através da aplicação de três metodologias que, posteriormente foram comparadas. Duas delas apresentaram resultados positivos relativamente aos riscos encontrados. Ambas apresentaram limitações quanto à sua aplicação, mas mostraram eficiência para avaliar os riscos identificados, o que proporciona uma maior segurança para os trabalhadores no ambiente de trabalho. A terceira metodologia não se mostrou eficaz, devida a sua limitação no número de detalhes. Embora a sua aplicação seja preferível na fase de projeto, o método necessita de outras técnicas para complementar a avaliação de riscos. Foram propostas ainda medidas de prevenção para todas as metodologias, recorrendo ao uso de equipamentos de proteção individual e coletiva e de supervisão para cada risco. Foi concluído que a formação dos trabalhadores é fundamental para a aplicação do uso dos equipamentos de segurança, além da importância da experiência do técnico de segurança na aplicação dos métodos devido à limitação encontrada em cada método. Foram ainda mitigados e/ou eliminados todos os riscos identificados, resultando numa maior segurança para os trabalhadores, obtendo assim um ambiente de trabalho livre de acidentes.
The main objective of this paperwork is the analysis of the risks and dangers associated with the execution tasks of the pillars of the Viaduto of Vilarinho in the Intervention in the Road Connection to the A32 Escariz Business Park. The risk assessment, based on the legal framework of the Decree-Law 273/2003 of 29 October, was carried out through the application of three methodologies that were later compared. Two of them showed positive results relatively to the risks found. Both had limitations regarding their application, but showed efficiency in assessing the identified risks, which provides greater safety for workers in the workplace. The third methodology was not effective, due to its limited detailing. Although its application is preferable in the prioject phase, the method needs other techniques to complement the risk assessment. Prevention measures were also proposed for all methodologies, applying protection and supervision equipment for each risk. It was concluded that the training of workers is essential for the application of the use of safety equipment, in addition to the importance of the safety technician's experience in applying the methods due to the limitations found in each method. All identified risks were also mitigated and/or eliminated, resulting in greater safety for workers, thus obtaining an accident-free work environment.
Cruz, José Gonçalves de Sá e. "Manual de segurança na construção : medidas de prevenção em edificações." Dissertação, 1996. http://hdl.handle.net/10216/12708.
Full textCruz, José Gonçalves de Sá e. "Manual de segurança na construção : medidas de prevenção em edificações." Master's thesis, 1996. http://hdl.handle.net/10216/12708.
Full textReis, Alexandre António Rodrigues. "Utilização de Ferramenta BIM para a Segurança na Construção." Dissertação, 2018. https://hdl.handle.net/10216/111438.
Full textReis, Alexandre António Rodrigues. "Utilização de Ferramenta BIM para a Segurança na Construção." Master's thesis, 2018. https://hdl.handle.net/10216/111438.
Full text