To see the other types of publications on this topic, follow the link: Sociétés – Finances.

Journal articles on the topic 'Sociétés – Finances'

Create a spot-on reference in APA, MLA, Chicago, Harvard, and other styles

Select a source type:

Consult the top 50 journal articles for your research on the topic 'Sociétés – Finances.'

Next to every source in the list of references, there is an 'Add to bibliography' button. Press on it, and we will generate automatically the bibliographic reference to the chosen work in the citation style you need: APA, MLA, Harvard, Chicago, Vancouver, etc.

You can also download the full text of the academic publication as pdf and read online its abstract whenever available in the metadata.

Browse journal articles on a wide variety of disciplines and organise your bibliography correctly.

1

Broussolle, Yves. "Des sociétés d’économie mixte locales insuffisamment contrôlées." Gestion & Finances Publiques, no. 3 (May 2020): 29–33. http://dx.doi.org/10.3166/gfp.2020.3.003.

Full text
Abstract:
Dans un rapport publié le 27 mai 2019, la Cour des comptes critique l’économie mixte, dénonçant notamment un manque de contrôle de la part des collectivités locales actionnaires et des risques pour les finances publiques locales. Selon la Cour, les évolutions des SEM, « notamment le développement de la pluriactivité, les pratiques de filialisation ou de prises de participation dans des sociétés commerciales, génèrent des risques de nature financière, juridique ou opérationnelle, susceptibles de les mettre en danger […] ».
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Scott, Valérie, and Samantha Belhassen. "La gouvernance et les sociétés d’État." Les Cahiers de droit 48, no. 4 (April 12, 2005): 705–32. http://dx.doi.org/10.7202/043950ar.

Full text
Abstract:
Le 14 décembre 2006, a été adoptée la Loi sur la gouvernance des sociétés d’État et modifiant certaines dispositions législatives (L.Q., c. 59), qui est venue préciser un cadre de contrôle renforcé du gouvernement et redéfinir les responsabilités dévolues aux hautes instances de ces institutions à l’échelle québécoise, le tout s’inscrivant dans un contexte plus global de réévaluation et de modernisation de l’État. La note qui suit définit le concept de sociétés d’État, analyse la portée de la réforme québécoise et met en parallèle ce régime et celui qui existait déjà au fédéral par l’entremise de la Loi sur la gestion des finances publiques (L.R.C., c. F-11), ce qui permet de faire la lumière sur les solutions retenues (ou non) par le législateur fédéral et son homologue québécois à différents égards. Enfin, les auteures tentent d’apporter des justifications aux divergences ainsi constatées.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Bertrand, Michel. "Sociétés secrètes et finances publiques: fraudes et fraudeurs à Veracruz aux XVII et XVIII siècles." Mélanges de la Casa de Velázquez 26, no. 2 (1990): 103–28. http://dx.doi.org/10.3406/casa.1990.2570.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Ferré, Nathalie. "La fabrique de la « société civile » entre évitement du politique et politisation : usages d’un dispositif de l’action extérieure européenne en Tunisie." Revue Gouvernance 15, no. 1 (February 12, 2019): 15–42. http://dx.doi.org/10.7202/1056259ar.

Full text
Abstract:
Les soulèvements de 2011 en Tunisie ont projeté la « société civile » sur le devant de la scène, à la fois comme catégorie d’action publique des bailleurs internationaux et comme catégorie de présentation de soi et d’action pour un ensemble d’acteurs hétéroclites dont des d’organisations non gouvernementales (ONG) et associations. Le soutien à la « société civile » dans une logique partenariale fait partie de la rhétorique et de l’ingénierie politique conventionnelles de l’action extérieure de l’Union européenne (UE). Celui-ci correspond à un ensemble de programmes et lignes de financement, présentés comme une interface « dépolitisée » de l’action extérieure de l’Union et permettant de sélectionner, labelliser et financer des organisations en tant que vis-à-vis de l’action extérieure européenne. À partir d’une focale sur les entrepreneurs de la « société civile », reconnus et financés par la délégation de l’UE en Tunisie, cet article étudie les usages militants et professionnels des financements européens ainsi que les formes de conformation induites. Ces intermédiaires négocient leur position au sein du « dialogue avec l’Union européenne et la Tunisie » en fonction de réseaux militants préexistants, de clivages perçus entre « islamistes » et « gauchistes » et procèdent ainsi à une politisation des enjeux du « dialogue ».
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Houser, Matthieu. "Le contrôle de l’exécution du budget de l’Union européenne." Gestion & Finances Publiques, no. 6 (November 2019): 116–17. http://dx.doi.org/10.3166/gfp.2019.6.015.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Raufer, Xavier. "La société humaine, la finance, le crime." Sécurité globale 16, no. 2 (2011): 59. http://dx.doi.org/10.3917/secug.016.0059.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Benchemam, Faycel. "La gestion des ressources humaines dans la finance de marché : Une perspective sociologique, historique et managériale." Revue multidisciplinaire sur l'emploi, le syndicalisme et le travail 5, no. 1 (March 1, 2010): 119–36. http://dx.doi.org/10.7202/039254ar.

Full text
Abstract:
Sommaire Cet article s’inscrit au sein des débats qui accompagnent le développement spectaculaire des marchés financiers et la naissance au cours des dix dernières années d’une industrie financière internationale. Notre recherche s’est construite à partir du constat de l’émergence d’une nouvelle catégorie d’acteurs, celle des analystes financiers opérant au sein des sociétés de bourse filiales de grandes banques d’investissement françaises, chargés d’analyser les sociétés cotées et d’émettre des recommandations d’achat ou de vente à destination des marchés financiers et dont beaucoup d’auteurs estiment qu’ils jouent un rôle majeur au sein de cette industrie. Elle repose sur une étude de la littérature historico-sociologique relative aux sociétés de bourse et aux analystes financiers. Cette analyse de la littérature, reliée à une analyse documentaire managériale (études de cas, enquêtes de rémunération...) vise à identifier les principales configurations de gestion des ressources humaines (GRH) en vigueur au sein des entreprises d’investissement opérant sur le marché financier français. La GRH des sociétés de bourse a été bouleversée en France par l’accroissement de la concurrence des structures anglo-saxonnes. C’est ainsi que les organisations au sein desquelles évoluent les analystes financiers français ont dû opérer une mutation de leur gestion du travail qui a pris principalement la forme de politiques de rémunération incitatives. Cet article montre comment, dans cette perspective, s’est structurée la fonction ressources humaines des activités de marché des banques françaises dans un processus de mimétisme des pratiques de GRH déjà existantes au sein des structures anglo-saxonnes.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Boissinot, Jean. "Mettre la finance au service de la société ?" Revue d'économie financière 117, no. 1 (2015): 237. http://dx.doi.org/10.3917/ecofi.117.0237.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Niosi, Jorge. "La multinationalisation des firmes canadienens-françaises." Articles 24, no. 1 (April 12, 2005): 55–73. http://dx.doi.org/10.7202/056015ar.

Full text
Abstract:
Depuis une dizaine d'années, l'activité étrangère des firmes canadiennes s'est considérablement accrue. Jusqu'au milieu des années 1970, cette activité était quasi exclusivement du ressort des sociétés anglo-canadiennes, et notamment d'une poignée de grandes firmes multinationales ainsi que des grandes banques canadiennes-anglaises. Au cours des dernières années, cependant, un certain nombre de firmes contrôlées par des francophones ont commencé à avoir des filiales à l'étranger. Ce sont des entreprises de grande envergure, souvent le chef de file québécois dans les industries concentrées. Le plus souvent, ces sociétés commencent aux États-Unis leur expansion outre-frontières, pour ensuite s'installer en Europe et aux Caraïbes ; elles adoptent ainsi un cheminement géographique semblable à celui des multinationales anglo-canadiennes. Au point de vue industriel, ces sociétés francophones sont plus nombreuses dans la finance, les services et le commerce, mais quelques firmes industrielles commencent aussi à produire à l'étranger. Rappelant les principales théories sur la question, l'article présente cinq cas d'expansion internationale : la B.N.C., Bombardier, Provigo, Campeau et Power Corporation, et déduit les comportements politiques probables de la bourgeoisie francophone qui contrôle ces sociétés.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

LeClerc, Michel. "Le financement corporatif de la recherche universitaire." Canadian Journal of Higher Education 18, no. 1 (April 30, 1988): 13–29. http://dx.doi.org/10.47678/cjhe.v18i1.183027.

Full text
Abstract:
L'évaluation du niveau du financement privé de la recherche universitaire met en cause des sources statistiques incompatibles mais tout autant /' ambiguïté même de l'objet dans la mesure où ces statistiques incluent un financement parapublic. Les stàtistiques sur le financement privé regroupent indifféremment les revenus d'entreprises et les revenus de sociétés d'État; à l'inverse, celles sur le finance- ment corporatif les distinguent. Les données relatives au Québec permettent d'observer que le déclin du financement corporatif est imputable non pas au secteur privé, dont le niveau de dépenses est demeuré pratiquement stationnaire entre 1980 et 1985, mais aux secteurs publics et parapublics, dont l'aide financière, en proportion du finance- ment corporatif global, a chuté de moitié au cours de cette période. On constate aussi que la structure dufinancement corporatif épouse la division linguistique de l'enseignement supérieur. Ainsi les universités francophones dépendent-elles davantage des fonds versés par les sociétés d'État que leurs consoeurs anglophones. L'intensité des liaisons université-entreprise, telle que mesurée par les indicateurs de performance, estfortement conditionnée par la différenciation linguistique
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
11

Dupuis, Serge. "Pour une grille d’analyse appropriée à l’élite de la francophonie canadienne." Francophonies d'Amérique, no. 37 (November 12, 2015): 77–86. http://dx.doi.org/10.7202/1033975ar.

Full text
Abstract:
Ce texte avance qu’on ne peut emprunter la grille d’analyse appliquée habituellement aux élites des grandes sociétés pour étudier le rôle que joue l’élite dans une collectivité minoritaire. L’auteur prend l’exemple historique des Canadiens français, après la Conquête anglaise et au xxie siècle, pour illustrer la sous-représentation des francophones minoritaires dans certains secteurs clés de l’économie, comme la finance et les affaires.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
12

Amouroux, Philippe. "La finance solidaire pour un autre projet de société." Revue du MAUSS 21, no. 1 (2003): 66. http://dx.doi.org/10.3917/rdm.021.0066.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
13

Veenhof, Klaas R. "Ancient Assur: The City, its Traders, and its Commercial Network." Journal of the Economic and Social History of the Orient 53, no. 1-2 (2009): 39–82. http://dx.doi.org/10.1163/002249910x12573963244205.

Full text
Abstract:
AbstractThe ancient city of Assur was an important emporium and a central place in the trade between Mesopotamia and Anatolia during the nineteenth-eighteenth centuries BC. Its traders exported to Anatolia large quantities of tin and expensive woolen textiles, which were sold for silver and gold, shipped back to Assur. The traders, traveling with donkey caravans, used a network of colonies and trading stations, where they could live and work on the basis of treaties with the local rulers. After a description of Assur’s commercial role, the activities, organization and status of the traders are analyzed. First of those in Anatolia, with reference to the colonial system and the main Anatolian emporia. Next of those in Assur—“merchant-bankers”, investors (in joint-stock funds), wholesale dealers, and moneylenders—and their relations to the “City-Hall”, the economic and financial heart of Assur, and the “City-Assembly”, whose decisions and verdicts reveal elements of a commercial policy and attempts to promote its interests. While the city, whose trade covered a particular circuit of a much wider international network, also had to consider local and international interests, the “colonial” traders were more focused on financial profits, also via the local trade in copper and wool. But the tensions due to diverging interests were restricted and the Assyrians were able to maintain a stable, profitable and highly developed commercial system for more than two centuries.Durant les dixneuvième et dix huitième siècles avant J.-C. la cité-état d’Assur fut un grand centre de commerce. Ses marchands exportaient des quantités d’étain et de laines de prix à l‘Anatolie, les y vendaient contre de l’or et de l’argent, et rentraient chez eux la bourse pleine d’argent. Des caravanes d’ânes, qui assuraient le transport, sillonnaient un réseau de colonies et de comptoirs. Les marchands assyriens pouvaient s’installer là-bas et y mener leur négoce grâce aux traités conclus entre les autorités assyriennes et les princes. La description de la fonction commerciale d’Assur est suivie d’une série d’analyses portant sur les activités des marchands, de leur organisation et de leur statut. Ce sujet cohérent nous mène d’abord en Anatolie pour regarder de près son système de colonies et ses principaux comptoirs. Ensuite à la ville d’Assur, avec ses ‘banquiers-commerçants’, ses investisseurs (des fonds remis aux sociétés commandites), ses commerçants de gros et ses prêteurs. Les relations entretenues par ces quatre groupes avec ‘l’hôtel de ville’ ‐ le cœur battant de l’économie et des finances d’Assur ‐, et ‘l’assemblée municipale’ sont explorées. Les décisions et les verdicts de cette assemblée retiennent notre attention parce qu’on y décèle des traces d’une politique commerciale et des tentatives d’avancer les intérêts commerciaux d’Assur. D’une part il fallait que la ville, dont les opérations commerciales s’étendaient sur un circuit distinct intégré au vaste réseau international, tenait compte aussi des intérêts locaux et internationaux. D’autre part les profits- y inclus ceux provenant du négoce anatolien de la laine et du cuivre ‐ étaitent le point de mire des ‘marchands-colons’. Néanmoins, les tensions dues à ces intérêts divergents étant limitées, durant plus de deux siècles les Assyriens surent maintenir un système de commerce stable, productif, et très sophistiqué.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
14

Suret, Jean-Marc. "Une évaluation des dépenses fiscales et subventions dans le domaine de la capitalisation des entreprises." Articles 69, no. 2 (March 23, 2009): 17–40. http://dx.doi.org/10.7202/602105ar.

Full text
Abstract:
RÉSUMÉ Depuis 1976, le gouvernement québécois a mis en place plusieurs programmes de subventions et de dépenses fiscales destinés à améliorer la capitalisation des entreprises : le Programme d’aide à la capitalisation, les Sociétés de développement de l’entreprise québécoise, le Fonds de solidarité des travailleurs du Québec et le volet « développement » du Régime d’épargne-actions du Québec. Nous proposons une analyse avantages-coûts de ces programmes. Le coût fiscal de ces programmes est estimé à 917,35 millions de $ lorsque les crédits sont accumulés au taux des obligations. La perte d’opportunité des investisseurs, qui est de l’ordre de 215 millions de $, constitue le coût social. Les programmes ont accru les fonds propres des entreprises de 569,8 millions de $. Pour le gouvernement, le coût par $ de capitalisation se situe en moyenne à 1,61 $. Il varie entre 1,13 et 5,85 $ en fonction du programme étudié. Si l’on tient également compte des coûts assumés par les investisseurs, on peut estimer le coût total par $ de capitalisation supplémentaire à 1,99 $ pour l’ensemble des programmes. Cette étude montre également que seulement 3 des entreprises financées dans le cadre de ces programmes ont été des succès (sur 270 cas étudiés), et que 50 % des titres financés ont perdu plus de 80 % de leur valeur initiale en décembre 1990. Ces résultats paraissent de nature à remettre en question l’intervention de l’État dans le domaine de la capitalisation des entreprises au moyen de dépenses fiscales.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
15

Thiveaud, Jean-Marie. "Le phénomène financier et les marchés financiers en perspective historique : des sociétés antiques à la création de la bourse de Paris, en 1724." Revue d'économie financière 48, no. 4 (1998): 21–43. http://dx.doi.org/10.3406/ecofi.1998.4582.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
16

Garnier, Florent. "I. Le consulat de Millau au bas Moyen Âge : finances, pouvoir et société." Annuaire des collectivités locales 24, no. 1 (2004): 845–53. http://dx.doi.org/10.3406/coloc.2004.1564.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
17

Baudu, Aurélien. "La fiscalité environnementale française ou le cycle de l’absurde ?" Gestion & Finances Publiques, no. 2 (March 2021): 12–19. http://dx.doi.org/10.3166/gfp.2021.2.003.

Full text
Abstract:
Ce séminaire itinérant de la Société française de finances publiques (SFFP) est l’occasion de revenir sur les enjeux financiers et les risques juridiques que les écotaxes suscitent en France. L’exigence de recettes fiscales pour le budget général de l’État rappelle qu’il est nécessaire d’intégrer les atteintes portées à l’environnement dans la conception même de notre fiscalité mais les nombreux renoncements observés à ce sujet depuis ces dernières années confirment l’obligation de ne pas simultanément alourdir la pression fiscale pour ce faire.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
18

Abnaha, Jamal, and Fadwa Errami. "Les Services Financiers au Maroc – Une Industrie Confrontée à des Risques Excessifs." International Journal of Financial Accountability, Economics, Management, and Auditing (IJFAEMA) 3, no. 1 (January 30, 2021): 11–16. http://dx.doi.org/10.52502/ijfaema.v3i1.39.

Full text
Abstract:
Les services financiers (FS) sont un secteur très important pour Oxial. Certains de nos premiers clients étaient des sociétés de services financiers, nous travaillons actuellement avec des sociétés de services financiers dans le monde entier et c’est un secteur dans lequel nous avons une grande expérience et des connaissances approfondies. les services financiers sont devenus plus fortement réglementés que jamais, à la fois au niveau local et mondial, et le secteur est également confronté à plus de risques qu’auparavant. Les services financiers sont plus réglementés que jamais, tant au niveau local que mondial, et le secteur est confronté à des risques plus importants que par le passé. Cela signifie que les prestataires de services financiers doivent être encore plus vigilants en ce qui concerne la gestion et l’atténuation des risques, et qu’ils doivent mettre en place les outils de GRC appropriés pour les aider dans cette tâche et veiller à ce qu’ils restent conformes. Ils disposent de plus de ressources, de personnel et d’accès aux dernières solutions logicielles de GRC. Le Maroc, premier pays non européen où Oxial a ouvert un bureau, est un pays où les services financiers sont plus prospères que dans la plupart des autres pays d’Afrique, et nous examinons dans quelle mesure le secteur est préparé à gérer et à atténuer les risques.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
19

Heffer, Jean. "L'innovation et l'avenir des sociétés libérales." Revue économique 36, no. 5 (September 1985): 1127. http://dx.doi.org/10.2307/3501567.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
20

Pfirsch, Jean-Vincent. "L'Allemagne réunifiée : un État, deux sociétés ?" Revue de l'OFCE 69, no. 1 (1999): 251–66. http://dx.doi.org/10.3406/ofce.1999.1548.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
21

Depoers, Florence. "L'offre volontaire d'information des sociétés cotées : concept et mesure." Comptabilité - Contrôle - Audit 6, no. 2 (2000): 115. http://dx.doi.org/10.3917/cca.062.0115.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
22

Cormier, Denis, Samira Demaria, and Pascale Lapointe-Antunes. "La valorisation boursière des états financiers des sociétés françaises : pertinence du référentiel IFRS." Comptabilité - Contrôle - Audit 18, no. 2 (2012): 99. http://dx.doi.org/10.3917/cca.182.0099.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
23

Garant, Patrice. "Enfin une loi-cadre des sociétés d'État au fédéral." Les Cahiers de droit 26, no. 2 (April 12, 2005): 549–63. http://dx.doi.org/10.7202/042676ar.

Full text
Abstract:
Bill C-24 relating to control of federal Crown corporations or State enterprises is among the best legacies of the Trudeau Administration. Federal State enterprises constitute an important economic empire that have caused some concern to many people over the last ten years. The Auditor General, the Commons Parliamentary Public Accounts Committee, the Lambert Commission on financial management and accountability, the Economic Council and other groups or individuals have made studies and proposals for reform. Three bills were introduced: C-29 by the Clark Government in 1979, C-123 in 1982 and C-153 in 1983 by the Trudeau Government ; all of them prior to bill 24 which has been a major innovation in the field of public law as it has introduced into the Financial Administration Act sixty sections dealing with the legal status of that which is so rightfully called the « Sociétés d'État » and with the ever so important question of controls exercised over them by Parliament and Government (Cabinet, Treasury Board, responsible minister and Finance Minister). Bill C-24 regulates over 400 institutions of the public economic sector, directly or indirectly. It is a major step towards the clarification of a branch of public law that has not yet reached a degree of sufficient maturity, coherence and fitness as to the objectives and needs of a political system that remains liberal and of an economy that is really a mixed economy.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
24

Savard, Jean-François, and Herménégilde Nkurunziza. "L’évaluation du coût financier du numérique dans l’administration publique canadienne." Télescope 18, no. 1-2 (May 29, 2012): 189–205. http://dx.doi.org/10.7202/1009263ar.

Full text
Abstract:
L’administration publique, comme toutes les sphères des sociétés occidentales, s’est tranquillement, mais résolument, engagée dans l’ère numérique. Au cours des trente dernières années, elle s’est informatisée, puis réseautée. De nombreuses études se sont penchées sur ce phénomène ; elles font ressortir les avantages du numérique en rendant plus efficace l’offre de programmes et de services ou en permettant une meilleure communication avec les citoyens. Or, aucune étude ne s’est véritablement attardée au coût que représente le passage de l’administration publique à l’ère numérique. Dans cette note de recherche, nous dressons un portrait sommaire du coût financier que représente le numérique dans l’administration publique canadienne et émettons des hypothèses pour nos recherches et analyses ultérieures. La méthode que nous mettons de l’avant permet de comprendre le coût qu’a entraîné le passage à l’ère numérique pour l’administration publique canadienne.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
25

Adamiec, Jolanta. "Les sociétés mixtes en Europe de l'Est." Revue d’études comparatives Est-Ouest 22, no. 1 (1991): 93–110. http://dx.doi.org/10.3406/receo.1991.1490.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
26

Dirn, Louis, Louis Chauvel, Michel Forsé, Jean-Pierre Jaslin, Yannick Lemel, Henri Mendras, Denis Stoclet, and Laurence Duboys Fresney. "Convergences et divergences de quatre sociétés industrielles avancées." Revue de l'OFCE 55, no. 1 (1995): 241–46. http://dx.doi.org/10.3406/ofce.1995.1411.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
27

Gerard, Marcel. "La Fédération nationale des habitants de cité." Logement et luttes urbaines, no. 4 (February 4, 2016): 50–51. http://dx.doi.org/10.7202/1035037ar.

Full text
Abstract:
En février 1973, quelques comités regroupant des locataires de logements sociaux (logements financés par l’État, par l’intermédiaire de la Société Nationale du Logement) se sont retrouvés. Tous, ils réalisent un travail syndical, regroupant des locataires pour défendre collectivement leurs intérêts. Ainsi est née la Fédération Nationale des Habitants de Cité. Défense juridique, dossiers, soutien des comités locaux, confrontation des expériences, négociations et affrontements avec les pouvoirs publics : tel est le travail rendu possible par ce regroupement de comités. Travail réalisé avec les habitants et non pour eux.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
28

Ding, Yuan, Hervé Stolowy, and Michel Tenenhaus. "L'internationalisation de la présentation des états financiers des sociétés françaises : une étude empirique longitudinale." Comptabilité - Contrôle - Audit 8, no. 1 (2002): 45. http://dx.doi.org/10.3917/cca.081.0045.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
29

Bardos, Mireille. "Y a -t-il effet d'éviction entre placements financiers des sociétés et investissements productifs ?" Revue d'économie financière 26, no. 3 (1993): 153–70. http://dx.doi.org/10.3406/ecofi.1993.2011.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
30

Snoussi, Mounir. "Les stratégies juridiques des sociétés transnationales :." Revue internationale de droit économique XVII, no. 3 (2003): 443. http://dx.doi.org/10.3917/ride.173.0443.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
31

Painter, Thomas M. "From warrior to migrants: critical perspectives on early migrations among the Zarma of Niger." Africa 58, no. 1 (January 1988): 87–100. http://dx.doi.org/10.2307/1159872.

Full text
Abstract:
Opening ParagraphIn 1956 the Journal de la Société des Africanistes published a monograph-length paper by Jean Rouch entitled ‘Migrations au Ghana (Gold Coast: enquête 1953–1955)’ (Rouch, 1956). The paper was one of several publications during the 1950s and 1960s based on studies by Rouch and other researchers who participated in what was probably the largest study ever of West African migrations, financed by the Commission for Technical Cooperation in Africa South of the Sahara and the Scientific Council for Africa South of the Sahara (CCTA/CSA).
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
32

Vaillancourt, François, and Irène Henriques. "La rentabilité des études collégiales." Recherche 27, no. 3 (April 12, 2005): 481–93. http://dx.doi.org/10.7202/056238ar.

Full text
Abstract:
Considérant le choix de poursuivre des études collégiales comme une décision d'investissement, il est possible d'en évaluer le rendement. Les données du Recensement de 1981et l'Enquête sur les finances des consommateurs de 1982 permettent de calculer des profils de revenus pour quatre groupes de Québécois : les diplômés du secondaire et du postsecondaire, hommes et femmes. En considérant l'écart entre les revenus des deux types de diplômés, on peut établir une mesure de rentabilité sociale et de rentabilité privée. Il ressort de ces calculs que le taux de rendement d'un DEC professionnel est excellent ; mais lorsqu'un détenteur d'un DEC général ne poursuit pas ses études à l'université, ni lui ni la société n'ont fait un bon investissement.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
33

HAEMERS, JELLE, KARIN SENNEFELT, and LOUISE MISKELL. "Review of periodical articles." Urban History 40, no. 2 (February 22, 2013): 355–81. http://dx.doi.org/10.1017/s0963926813000047.

Full text
Abstract:
Financial and economic crises are recurrent in history. A special issue of Histoire Urbaine (33, 1 (2012)), entitled ‘Villes européennes et crises financières (XIVe-XVIe siècles)’, shows that in the medieval and early modern period cities played a crucial role in the development of such crises, just as they do today. Several case-studies on France, Spain and the Low Countries demonstrate that cities are and were financial and commercial centres which were governed by a small group of merchants, bankers and powerful families. And, as David Sassu-Normand notes in his introduction, medieval and early modern municipal authorities were even more adept than their twenty-first century counterparts in disposing of political power in order to tackle economic and financial difficulties. The close relationship between money and power in those cities made it easier for elite factions to abuse public revenues, because they could autonomously decide about urban spending and its fiscal consequences. Yet, he argues, the tied relationship between urban governors and the city's economy and finances could also have positive effects. Markets and budgets were not autonomous entities, because they were embedded in urban societies and manipulated by those who govern them. As a result, urban governors disposed of the political means to deal with financial crises, or at least to remedy some of their consequences. The case of late medieval Brabant, studied by Claire Billen and David Kusman in the same issue, shows that not only urban oligarchs but also less powerful citizens could intervene in the financial politics of a town (‘Les villes du Brabant face à la crise des finances du duché de Jean II. La crise d'une société entière?’, 63–80). In the duchy of Brabant, in around 1300, the ducal and urban finances were under considerable pressure due to warfare, manipulation of the mint and an economic downturn. In the principal cities of the duchy (Brussels, Antwerp and Louvain), discrete groups of citizens, such as craftsmen and self-made merchants, forcefully protested against the monetary and fiscal measures taken by the urban authorities. Their protests were not initially successful. By the 1360s, however, urban society had changed in Brabant. Both Billen and Kusman argue that the ideas that inspired the urban protests of the 1300s led to new, more successful revolts in the 1360s and afterwards. As a result, craftsmen gained rights of political participation in the cities mentioned. Using their newly gained political power, the rebels proposed constructive solutions to resolve the ongoing financial crisis in the cities of the duchy. The measures taken reflected the existence of a belief that the urban government should be fiscally sound and stable, and that it should not live beyond its means. Fiscal reforms led to more stable urban finances, though new challenges in the fifteenth century would upset the balance again. In short, the Brabantine case shows, once again, that politics and finance are closely knit together in the medieval city, but also, and more surprisingly, that social protest against headstrong governors ultimately led to far-reaching political and fiscal reforms. Therefore, this stimulating issue of Histoire Urbaine demonstrates that financial crises can have an unpredictable outcome.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
34

Rivière-Giordano, Géraldine. "Comment crédibiliser le reporting sociétal ?" Comptabilité - Contrôle - Audit 13, no. 2 (2007): 127. http://dx.doi.org/10.3917/cca.132.0127.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
35

Beauchemin, Sylvie, and Jacques Beauchemin. "La réforme québécoise de la sécurité du revenu. La citoyenneté au service d'une solidarité gestionnaire." Lien social et Politiques, no. 39 (October 2, 2002): 139–47. http://dx.doi.org/10.7202/005054ar.

Full text
Abstract:
RÉSUMÉ La crise des finances publiques et, plus généralement, celle du modèle de régulation qu'avait institué l'État providence suscitent d'importantes transformations des politiques sociales. Les nouvelles politiques gestionnaires s'adressent désormais à un « citoyen responsable » dont on attend qu'il participe à sa propre insertion sociale. Par ailleurs, c'est autour de ce même idéal de participation que s'articule toute une critique de la gestion technocratique de la société et du sort réservé aux démunis. La convergence de ces appels en faveur d'une nouvelle citoyenneté engendre ainsi la paradoxale superposition du discours d'austérité et du discours d'autonomie. Nous analysons ici le projet de réforme de la sécurité du revenu du Québec, qui constitue une illustration des usages multiples et ambigus de la notion de citoyenneté.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
36

Rhéaume, Jean. "L’accès aux documents du Cabinet en vue du contrôle parlementaire des finances publiques : deuxième épisode de l’affaire Vérificateur général du Canada." Revue générale de droit 19, no. 2 (April 12, 2019): 445–77. http://dx.doi.org/10.7202/1059149ar.

Full text
Abstract:
Le vérificateur général cherche à obtenir certains documents relatifs à l’achat des actions et des actifs d’une compagnie par une société de la Couronne, Petro-Canada. Il a obtenu gain de cause en première instance, mais a perdu en Cour d’appel fédérale malgré une forte dissidence. Tous les juges s’entendent pour affirmer que la clé de l’énigme réside dans la nature et l’étendue des fonctions du vérificateur général, mais sont en désaccord quant à cette nature et cette étendue. L’auteur examine ces décisions et suggère qu’il faille retenir une interprétation large du rôle et des fonctions du vérificateur général.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
37

Chandon, Jean-Louis. "Liens humains et liens financiers parmi les 500 premières sociétés exerçant leur activité en France." Revue d’économie industrielle 47, no. 1 (1989): 53–65. http://dx.doi.org/10.3406/rei.1989.1284.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
38

Maurel, Christophe. "Les caractéristiques du contrôle de gestion au sein des sociétés coopératives de production." Comptabilité - Contrôle - Audit 14, no. 2 (2008): 155. http://dx.doi.org/10.3917/cca.142.0155.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
39

Rathgeber, Eva. "Femmes et développement : les initiatives de quelques organismes subventionnaires." Dossier 1, no. 2 (April 12, 2005): 103–16. http://dx.doi.org/10.7202/057518ar.

Full text
Abstract:
Ce rapport présente les initiatives de certains organismes gouvernementaux d'aide bilatérale et multilatérale et d'organismes subventionnaires privés à l'appui de l'intégration des femmes au développement. On y décrit non seulement certains des projets qui ont été financés par les organismes en question, mais également quelques-unes des activités internes qu'ils ont entreprises pour s'assurer que leur personnel soit sensibilisé à l'importance de faire participer un plus grand nombre de femmes à leurs projets. Le rapport montre que même si un grand nombre d'organismes reconnaissent désormais l'importance du rôle des femmes dans le développement, il n'en faut pas moins encore recueillir davantage de données sur la nature des rôles sociaux, économiques et politiques des femmes au sein de leurs propres sociétés et assurer une plus grande collaboration et un partage de l'information plus poussé entre les organismes subventionnaires.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
40

Elage, Adam, and Yves Mard. "Code de gouvernance et gestion des résultats comptables : le cas des sociétés françaises cotées." Comptabilité - Contrôle - Audit 24, no. 2 (2018): 113. http://dx.doi.org/10.3917/cca.242.0113.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
41

BLACKMAR, ELIZABETH. "Making a Housing Market in Paris." Journal of the Canadian Historical Association 28, no. 2 (January 9, 2019): 136–43. http://dx.doi.org/10.7202/1055329ar.

Full text
Abstract:
Alexia Yates’ Selling Paris renders in satisfying empirical detail the agents and institutions, especially the joint-stock sociétés anonymes, that in the last third of the nineteenth century fashioned the Parisian housing market on a new scale, from financing and land acquisition to the management of apartment buildings as investment properties. In its penetrating and exemplary analysis, Selling Paris is destined to anchor new comparisons of the impact of different legal regimes, institutions of finance and real estate enterprise, and balances of public and private power on housing markets and built environments in other cities and nations. By showing how Parisian developers themselves framed a narrative of urban housing as “merchandise” in order to legitimate their financial speculations, Yates also offers her readers critical distance on that paradigm and its associated tendency to treat the social politics as expressions of consumer rights.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
42

Podgorecki, Adam. "Une théorie de la société polonaise." Revue d’études comparatives Est-Ouest 22, no. 4 (1991): 49–75. http://dx.doi.org/10.3406/receo.1991.1524.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
43

Bonin, H., and Claire Chaumel. "The archives of Société Générale: from a project to reality." Financial History Review 5, no. 1 (April 1998): 87–98. http://dx.doi.org/10.1017/s0968565000001438.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
44

Ingold, Alice. "Les sociétés d'irrigation : bien commun et action collective." Entreprises et histoire 50, no. 1 (2008): 19. http://dx.doi.org/10.3917/eh.050.0019.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
45

Berger, Guy. "La création des sociétés de financement des télécommunications." Entreprises et histoire 61, no. 4 (2010): 75. http://dx.doi.org/10.3917/eh.061.0075.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
46

Dirn, Louis, Laurence Duboys Fresney, Catherine Bidou, Louis Chauvel, and Yannick Lemel. "Chronique des tendances de la société française." Revue de l'OFCE 49, no. 1 (1994): 229–46. http://dx.doi.org/10.3406/ofce.1994.1368.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
47

Dirn, Louis, Laurence Duboys Fresney, Louis Chauvel, Jean-Pierre Jaslin, Henri Mendras, and Irène Théry. "Chronique des tendances de la société française." Revue de l'OFCE 50, no. 1 (1994): 125–48. http://dx.doi.org/10.3406/ofce.1994.1376.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
48

Dirn, Louis, Louis Chauvel, Jean-Pierre Jaslin, Henri Mendras, and Agnès van Zanten. "Chronique des tendances de la société française." Revue de l'OFCE 53, no. 1 (1995): 249–68. http://dx.doi.org/10.3406/ofce.1995.1397.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
49

Dirn, Louis, Alain Beurdeley, Louis Chauvel, Nicolas Herpin, Jean-Pierre Jaslin, Yannick Lemel, Henri Mendras, and Serge Paugam. "Chronique des tendances de la société française." Revue de l'OFCE 54, no. 1 (1995): 147–79. http://dx.doi.org/10.3406/ofce.1995.1404.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
50

Dirn, Louis, Louis Chauvel, Michel Forsé, Jean-Pierre Jaslin, Henri Mendras, Carole Rivière, and Irène Fournier. "Chronique des tendances de la société française." Revue de l'OFCE 56, no. 1 (1996): 121–55. http://dx.doi.org/10.3406/ofce.1996.1418.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
We offer discounts on all premium plans for authors whose works are included in thematic literature selections. Contact us to get a unique promo code!

To the bibliography