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1

Kjellevand, Tor. "Statiner og industrien." Tidsskrift for Den norske legeforening 129, no. 21 (2009): 2264. http://dx.doi.org/10.4045/tidsskr.09.1055.

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2

Bogsrud, Martin Prøven, Åsmund Reikvam, and Kjetil Retterstøl. "Behandling med statiner." Tidsskrift for Den norske legeforening 133, no. 12/13 (2013): 1316–19. http://dx.doi.org/10.4045/tidsskr.12.0825.

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3

Rashidi, Kaveh. "Statiner i drikkevannet?" Tidsskrift for Den norske legeforening 136, no. 12/13 (2016): 1075. http://dx.doi.org/10.4045/tidsskr.16.0471.

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4

Rosness, Tor Atle. "Bør flere ungdommer få statiner?" Tidsskrift for Den norske legeforening 135, no. 11 (2015): 1033. http://dx.doi.org/10.4045/tidsskr.15.0481.

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Røiri, Paal. "Reduksjon av hjertedød skyldes ikke statiner." Tidsskrift for Den norske legeforening 136, no. 10 (2016): 895. http://dx.doi.org/10.4045/tidsskr.16.0364.

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6

Holmsen, Solveig Thorp, Tina Bakkebø, Maria Seferowicz, and Kjetil Retterstøl. "Statiner og amming ved familiær hyperkolesterolemi." Tidsskrift for Den norske legeforening 137, no. 10 (2017): 686–87. http://dx.doi.org/10.4045/tidsskr.16.0838.

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7

Klausen, Maja, and Christa Lykke Christensen. "Medier, medicin og medikalisering." Journalistica, no. 1 (December 16, 2020): 98–123. http://dx.doi.org/10.7146/journalistica.v14i1.123499.

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Siden 2000 er receptpligtig kolesterolsænkende medicin, også kaldet statiner, blevet stadig mere almindeligt at få udskrevet. Denne artikel er interesseret i kolesteroldebattens tilstedeværelse i medierne og overvejer, om medierne kan tilskrives en rolle for, hvordan kolesterolsænkende medicin er blevet accepteret som standardtil- bud af både læger og lægfolk. På baggrund af en indholdsanalyse af kolesterol-debatten i danske, landsdækkende trykte aviser i perioden 2000-2017 peger artiklen på, at dækningen af statiner har haft avisernes opmærksomhed i hele undersøgelsesperioden med en stigning i antal artikler i periodens sidste halvdel fra 2009-2017. Analysen viser også, at aviserne B.T. og Ekstra Bladet har stået for hovedparten af dækningen fra 2009-2017, samt at et flertal af artikler formidlede en positiv holdning til statiner. Såvel tilstedeværelsen som fraværet af en sådan mediedebat kan have betydning for folks holdning og adfærd i forhold til risikoen for lidelsen forhøjet kolesterol, og debatten kan potentielt bidrage til tendensen mod ’medikalisering’, dvs. medicinsk intervention ved risiko for sygdom.
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8

Skrzypczak, C. "Statice downy mildew and plant susceptibility to Peronospora statices." Plant Protection Science 38, SI 2 - 6th Conf EFPP 2002 (December 31, 2017): 539–41. http://dx.doi.org/10.17221/10549-pps.

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Downy mildew symptoms were observed on all aboveground statice parts. Peronospora statices develops on plants during whole vegetation period and even in wintertime, when the temperature rises above 5°C. Even on partially protected plantations most plants die in the second-year of growth. Among statice plants three groups related to plants and leaves shape can be distinguished: very susceptible, moderately susceptible and tolerant. No resistant plants were found.
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9

Nussbaumerová, Barbora. "Do we use statins enough? News in the combination treatment by statins ánd ezetimibe." Interní medicína pro praxi 18, no. 2 (May 1, 2016): 71–73. http://dx.doi.org/10.36290/int.2016.017.

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10

Arnold, Lamy, and Hagmann. "Faiblesse et douleurs musculaires généralisées chez une patiente de 88 ans: avez-vous pensé aux médicaments?" Praxis 99, no. 24 (December 1, 2010): 1507–11. http://dx.doi.org/10.1024/1661-8157/a000324.

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Nous rapportons le cas d'une patiente de 88 ans hospitalisée pour des douleurs et une faiblesse musculaires diffuses. La patiente est traitée par simvastatine au long cours et a reçu une antibiothérapie de clarithromycine pour une bronchite. Nous retenons le diagnostic de rhabdomyolyse induite par statines sur interaction médicamenteuse. L'évolution est favorable à l'arrêt de la statine et réhydratation intraveineuse agressive. Ce cas illustre l'importance de connaître les voies de métabolisme des statines, leurs inhibiteurs et les facteurs de risque entraînants des myopathies.
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11

Shala-Haskaj, Pranvera, Franziska Krähenmann, and Dörthe Schmidt. "CME: Familiäre Hypercholesterinämie – Behandlung mit Statinen in der Schwangerschaft und Stillzeit." Praxis 109, no. 6 (April 2020): 405–10. http://dx.doi.org/10.1024/1661-8157/a003457.

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Zusammenfassung. Patienten mit familiärer Hypercholesterinämie haben ein permanent erhöhtes kardiovaskuläres Risiko, weshalb eine Früherkennung und rechtzeitige, konsequent intensive Behandlung sehr wichtig ist. Eine besondere Herausforderung stellt die Behandlung einer familiären Hypercholesterinämie während der Schwangerschaft dar. Hier herrschen Unsicherheiten in der alltäglichen Praxis. Die Anwendung von Statinen peripartal ist nicht unbedenklich. Gemäss NICE-Richtlinien ist die Einnahme von Statinen drei Monate vor dem Empfängnisversuch aufgrund teratogener Effekte nicht empfohlen. Entsprechend sollte eine Beratung bezüglich Verhütung während der Behandlung mit Statinen bei Frauen im gebärfähigen Alter erfolgen. Eine Wiederaufnahme der Therapie ist erst nach Abschluss der Laktation empfohlen. Im Falle einer ungeplanten Schwangerschaft sollte eine Frau mit familiärer Hypercholesterinämie die Statine absetzen und sich umgehend an ihren Arzt wenden.
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12

Bucher, Christian. "STOCHASTIC STABILITY PROBLEMS IN STRUCTURAL MECHANICS/STOCHASTINIAI KONSTRUKCIJŲ MECHANIKOS STABILUMO UŽDAVINIAI." JOURNAL OF CIVIL ENGINEERING AND MANAGEMENT 3, no. 10 (June 30, 1997): 18–23. http://dx.doi.org/10.3846/13921525.1997.10531679.

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Straipsnyje nagrinėjamas konstrukcijų su atsitiktinėmis savybėmis stabilumas. Tokios konstrukcijos yra veikiamos statinių bei atsitiktinių dinaminių apkrovų. Tiriama priklausomybė tarp konstrukcijos savybių ir parametrinės apkrovos rodiklių. Stochastinių baigtinių elementų idėja taikoma geometriškai netiesinių sistemų analizei. Stabilumo uždavinys yra nagrinėjamas tiek statinio, tiek dinaminio stabilumo prasme. Išanalizavus apibendrintos diskrečosios sistemos judėjimo lygtis (1–9), stabilumo uždavinys formuluojamas kaip tikrinių reikšmių uždavinys (10–11) nežinomo apkrovos daugiklio atžvilgiu. Tam tikrais atvejais dinaminio stabilumo uždavinys virsta kritinės virpesių formos stabilumo uždaviniu (12–13). Stochastinis stabilumo uždavinys yra realizuotas programų paketo pavidalu, o straipsnyje pateikiami išspręsti skaitiniai pavyzdžiai. Pirmajame pavyzdyje nagrinėjamas erdvinės strypinės sistemos statinis stabilumas. Čia strypų tamprumo modulis yra atsitiktinis dydis. Jo atsitiktinės savybės modeliuojamos Monte Karlo metodu. Išnagrinėta kritinės apkrovos rodiklio priklausomybė nuo atsitiktinių veiksnių. Skaičiavimo rezultatai iliustruojami 1–4 paveikslais. Antrame pavyzdyje nagrinėjamas tilto stabilumas veikiant dinaminėms stochastinės prigimties apkrovoms, 5 pav.
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13

Turkoski, Beatrice B. "One Statin, Two Statins, Three Statins, More." Orthopaedic Nursing 30, no. 1 (2011): 62–65. http://dx.doi.org/10.1097/nor.0b013e318205752a.

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14

&NA;. "One Statin, Two Statins, Three Statins, More." Orthopaedic Nursing 30, no. 1 (2011): 66–67. http://dx.doi.org/10.1097/nor.0b013e3182099340.

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15

Gröber, Uwe. "Statine – Hemmung der Mevalonatsynthese mit Folgen." Zeitschrift für Orthomolekulare Medizin 19, no. 02 (June 2021): 23–27. http://dx.doi.org/10.1055/a-1484-8101.

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ZusammenfassungStatine sind wegen ihrer cholesterinsenkenden Wirkung sowie weiterer pleiotroper Effekte seit langem Bestandteil der Herz-Kreislauf-Therapie. Es werden jedoch verstärkt schädigende Auswirkungen auf die Funktion der Mitochondrien diskutiert. Über Interaktion mit dem Mevalonatstoffwechsel können Statine die Synthese und Stoffwechselfunktion von Coenzym Q10, Menaquinon (Vitamin K2), selenabhängigen Proteinen und Sexualhormonen beeinträchtigen. Mögliche unerwünschte Nebenwirkungen einer Statintherapie sind z. B. muskuläre Symptome, vermehrte Einlagerung von Kalzium in die Arterienwände, ein erhöhtes Osteoporoserisiko sowie Funktionsstörungen von Organen. Der Haushalt mitotroper Mikronährstoffe ist bei Einnahme von Statinen labordiagnostisch zu überwachen und eine entsprechende Supplementierung ist ratsam, um Wirkung und Verträglichkeit der Therapie zu verbessern.
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16

Heeser, Alexandra. "Geriatrische Akutversorgung: In guten Händen." kma - Klinik Management aktuell 25, no. 07/08 (July 2020): 88–91. http://dx.doi.org/10.1055/s-0040-1714910.

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Die Zahl der an Demenz erkrankten Patienten, die wegen einer akuten Erkrankung stationär behandelt werden, nimmt stetig zu. Ihre individuelle Betreuung stellt Ärzte und Pflegekräfte vor eine besondere Herausforderung. Deshalb entstehen an vielen Kliniken kleine, separate Stationen, die speziell auf die Bedürfnisse dieser Patienten abgestimmt sind: Demenz- und Delirstationen.
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17

Windler, E. "Beeinflussen Statine die Ernährungsgewohnheiten? – Statin-Anwender ernähren sich ungünstig." DMW - Deutsche Medizinische Wochenschrift 139, no. 39 (September 16, 2014): 1920. http://dx.doi.org/10.1055/s-0033-1353920.

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18

Gedmantaitė, Anelė, and Vilma Dudonienė. "Šiuolaikinių technologijų naudojimo trukmės poveikis paauglių laikysenai ir liemens raumenų statinei ištvermei." Reabilitacijos mokslai: slauga, kineziterapija, ergoterapija 2, no. 23 (February 10, 2021): 6–17. http://dx.doi.org/10.33607/rmske.v2i23.981.

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Tyrimo pagrindimas. Sparčiai tobulėjančios ir lengvai prieinamos šiuolaikinės technologijos užima vis didesnę vaikų ir paauglių kasdieninio gyvenimo dalį (Paavonen et al., 2010). Išmanieji telefonai, planšetės ir kompiuteriai (tiek nešiojami, tiek stacionarūs) tapo neatsiejama jaunų žmonių mokymosi ir laisvalaikio dalimi (Young et al., 2012; Korpinen et al., 2013). Taip pat padaugėjo vaikų ir paauglių laikysenos sutrikimų, dažnas skundžiasi įvairaus pobūdžio skausmu nugaroje, ypač kaklinėje ir juosmeninėje dalyse (Brink et al., 2013; Bimboga, Korhan, 2014). Tikslas – nustatyti šiuolaikinių technologijų naudojimo trukmės ir paauglių laikysenos bei statinės raumenų ištvermės sąsajas. Metodai. Buvo tiriami 84 asmenys (60 merginos, 24 vaikinai). Tiriamųjų laikysena įvertinta 1987 m. W. W. K. Hoeger (Arcinavičius ir kt., 2004) vizualia laikysenos vertinimo anketa, technologijų dažnio, trukmės, pojūčių nugaroje ir fizinio aktyvumo klausimyno anketa, statinė raumenų ištvermė – McGill (2002) metodika. Rezultatai. 90% tiriamųjų pasireiškė nemalonūs pojūčiai nugaroje (13% visoje nugaroje, 9% kakle, 35% viršutinėje nugaros dalyje, 43% juosmeninėje nugaros dalyje). Visi tiriamieji naudojosi šiuolaikiniais technologijų įrenginiais (75% kompiuteriu, 10% planšete, 95% telefonu). 10% tiriamųjų laikysena puiki (45–50 balų), 35% – gera (44–45 balai), 55% – laikysena patenkinama (39–30). Nesinaudojančių kompiuteriu laikysenos vidurkis siekė 40,2 balo, o tų, kurie praleido 4 ir daugiau valandų – 43, nesinaudojančių planšete – 40, o tų, kurie naudojosi planšete 1–2 h – 39. Tiriamieji, kurie nesinaudoja telefonu daugiau nei skambinant, surinko 42 balus, o tie, kurie naudojosi 4 ir daugiau valandų – 38,7 balo. Vertinant moksleivių laikyseną ir statinę liemens raumenų ištvermę nustatyta teigiama vidutinio stiprumo reikšminga koreliacija tarp laikysenos ir nugaros bei dešinės pusės raumenų statinės liemens ištvermės (r = 0,33; r = 0,41), praleisto laiko prie kompiuterio ir statinės liemens raumenų ištvermės – silpni ir vidutinio stiprumo teigiami koreliaciniai ryšiai, reikšmingas ryšys buvo su kairės pusės statine liemens raumenų ištverme (r = 0,24). Vertinant laiką, praleistą naudojantis planšete, ir statinę liemens raumenų ištvermę, gauti neigiami silpni koreliaciniai ryšiai, reikšmingas ryšys – su pilvo raumenų statine ištverme (r = –0,29). Įvertinus telefono naudojimo trukmę, laikyseną ir ištvermę, nustatyti neigiami silpni ir vidutinio stiprumo reikšmingi koreliaciniai ryšiai. Išvados. 10% tiriamųjų nustatyta puiki laikysena, 35% – gera, 55% – patenkinama. Nustatytas tiesioginis vidutinio stiprumo reikšmingas ryšys tarp paauglių laikysenos ir liemens raumenų statinės ištvermės. Šiuolaikinių technologijų priemonėmis kasdien naudojasi 100% tiriamųjų, o vidutinė naudojimosi trukmė yra keturios valandos. Gauti reikšmingi silpni ir vidutinio stiprumo ryšiai tarp šiuolaikinių technologijų naudojimo trukmės ir statinės liemens raumenų ištvermės bei laikysenos. Raktažodžiai: šiuolaikinės technologijos, paauglių laikysena, statinė raumenų ištvermė.
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19

Katzmann, Julius L., and Ulrich Laufs. "Statine und neue Therapieoptionen zur Behandlung der LDL-Hypercholesterinämie." Diabetes aktuell 18, no. 06 (October 2020): 248–52. http://dx.doi.org/10.1055/a-1237-0720.

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ZUSAMMENFASSUNGLDL-Cholesterin ist ein etablierter kausaler Risikofaktor für atherosklerotische kardiovaskuläre Erkrankungen. In aktuellen Leitlinien wird eine Senkung des LDL-Cholesterins auf Zielwerte abhängig vom kardiovaskulären Risiko empfohlen. Um die Zielwerte zu erreichen, wird eine Stufentherapie aus Lebensstil, Statinen, Ezetimib und den PCSK9-Inhibitoren angeraten. Zukünftige Therapieoptionen zur Senkung des LDL-Cholesterins bestehen u.a. in Bempedoinsäure, welche den Metabolismus ähnlich beeinflusst wie Statine, ohne jedoch im Muskel verstoffwechselt zu werden, und in Inclisiran, welches die Produktion von PCSK9 intrazellulär blockiert und nur alle 6 Monate gespritzt werden muss. Die Ergebnisse der laufenden Endpunktstudien zu beiden Substanzen stehen noch aus. Diese neuen Wirkstoffe könnten insbesondere bei Patienten mit Muskelschmerzen oder schlechter Therapieadhärenz zukünftig eine Ergänzung der therapeutischen Möglichkeiten darstellen.
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20

Holstege, Axel. "Medikamentöse Langzeittherapien zur Prognoseverbesserung bei Leberzirrhose und zur Vermeidung von Komplikationen der portalen Hypertension." Zeitschrift für Gastroenterologie 57, no. 08 (August 2019): 983–96. http://dx.doi.org/10.1055/a-0958-2788.

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ZusammenfassungDie portale Hypertension bei Patienten mit Leberzirrhose kann nicht nur durch interventionelle (TIPS: transjugulärer portosystemischer Stent-Shunt) oder operative Shuntanlagen, sondern auch medikamentös beeinflusst werden. Zahlreiche Studien beschäftigten sich mit der Frage, ob diese Substanzen bei dauerhafter Gabe zu einer Prognoseverbesserung bei Patienten mit Leberzirrhose führen können. Nicht selektive Betablocker (NSBB), Statine, Antibiotika, Enoxaparin und Albumin haben viele Angriffspunkte in der Pathogenese der portalen Hypertension oder bei Dekompensation der Leberzirrhose, sodass sie grundsätzlich als Kandidaten für eine Langzeittherapie infrage kommen. Während es für NSBB, Antibiotika und Albumin klare Indikationen in der Versorgung von Patienten mit dekompensierter Leberzirrhose gibt, ist dies weniger geklärt für den Einsatz von Statinen oder Antikoagulanzien. Neuere Untersuchungen ergaben widersprüchliche Ergebnisse, wenn der primäre Endpunkt einer Studie die Prognoseverbesserung oder die Vermeidung einer Dekompensation der Zirrhose durch eine dauerhafte medikamentöse Therapie war. Zum jetzigen Zeitpunkt ergibt sich aufgrund der aktuellen Studienlage keine Veranlassung, das bisherige, in Leitlinien abgesicherte Vorgehen im täglichen Alltag zu ändern. Diese Übersicht gibt einen Überblick zum Einsatz von NSBB, Antibiotika, Statinen, Antikoagulanzien und Albumin bei Komplikationen der portalen Hypertension insbesondere im Hinblick auf ihren dauerhaften Einsatz zur Verbesserung des Überlebens von Patienten mit Leberzirrhose.
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Keni, Raghuvir, Abinitha Sekhar, Karthik Gourishetti, Pawan G. Nayak, Manas Kinra, Nitesh Kumar, Rekha R. Shenoy, Anoop Kishore, and Krishnadas Nandakumar. "Role of Statins in New-onset Diabetes Mellitus: The Underlying Cause, Mechanisms Involved, and Strategies to Combat." Current Drug Targets 22, no. 10 (July 7, 2021): 1121–28. http://dx.doi.org/10.2174/1389450122666210120125945.

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Statins have transformed the treatment of cardiovascular diseases through primary and secondary prevention of events. Despite the success of statin's management of cardiovascular conditions, certain clinical trials, reviews, and meta-analysis point out that statins have the propensity to induce diabetes. The risk further increases with intensive statin therapy or in patients with diabetes. A proper mechanism for the induction of the diabetic condition has not yet been determined. The involvement of statin with beta cells in insulin secretion and peripheral cells in insulin resistance has been widely studied and established. The present review provides an update on the recent understanding of statin-induced diabetes. This covers the origin of statins, their development, possible mechanisms that explain the adverse effects in glucose homeostasis, and probable targets to remedy the condition.
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Brito, Juan P., and Victor M. Montori. "Reinitiation of Statins After Statin-Associated Musculoskeletal Symptoms." Circulation: Cardiovascular Quality and Outcomes 6, no. 2 (March 2013): 243–47. http://dx.doi.org/10.1161/circoutcomes.111.000039.

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23

Miškulin, Iva, Marija Križić, Marija Santini, and Bruno Baršić. "Utjecaj prethodne terapije statinima na ishod liječenja sepse iz opće populacije." Infektološki glasnik 40, no. 1 (September 17, 2020): 20–34. http://dx.doi.org/10.37797/ig.40.1.4.

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Usprkos znatnom napretku medicine smrtnost od sepse i danas je i dalje izrazito visoka. Stoga se ulažu velika sredstva u potrazi za novim lijekovima koji modificiraju upalni odgovor domaćina. Nakon provedenih eksperimentalnih istraživanja znanstvenici su dokazali protuupalna, imunomodulatorna i antikoagulacijska svojstva inhibitora 3-hidroksi-3-metil-glutaril koenzim A reduktaze, poznatijih pod nazivom statini, a koji se trenutno koriste za kontrolu hiperlipidemije i smatraju se korisnim u prevenciji kardiovaskularnih bolesti. Proveli smo sustavni pregled do sada objavljene literature o povezanosti prethodne uporabe statina sa smrtnošću i drugim kliničkim ishodima sepse iz opće populacije. Pretragom baze podataka PubMed pronađeno je osamnaest istraživanja, dvanaest kohortnih (pet prospektivnih, sedam retrospektivnih), pet randomiziranih kliničkih pokusa i jedno slučaj-kontrola istraživanje. Osam istraživanja ukazuju na povezanost prethodne uporabe statina i smanjene smrtnosti sepse, dok deset radova negira tu povezanost. Iako neke studije sugeriraju da statini imaju pozitivnu ulogu u liječenju bolesnika sa sepsom, većina takvih studija su retrospektivna i imaju metodoloških ograničenja. Zbog toga smatramo da su potrebne veće randomizirane kliničke studije koje bi omogućile donošenje konkretnih zaključaka o uvođenju terapije statinima u kliničku praksu liječenja sepse.
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Haas, Andrea V., Rene Baudrand, Rebecca M. Easly, Gillian R. Murray, Rhian M. Touyz, Luminita H. Pojoga, Xavier Jeunemaitre, et al. "Interplay Between Statins, Cav1 (Caveolin-1), and Aldosterone." Hypertension 76, no. 3 (September 2020): 962–67. http://dx.doi.org/10.1161/hypertensionaha.120.14777.

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Statin use is associated with lower aldosterone levels. We hypothesized that caveolin-1 may be important for the uptake of statins into the adrenal gland and would affect statin’s aldosterone-lowering effects. The aim of this study was to test whether the caveolin-1 risk allele (rs926198) would affect aldosterone levels associated with statin use. The Hypertensive Pathotype database includes healthy and hypertensive individuals who have undergone assessment of adrenal hormones. Individuals were studied off antihypertensive medications but were maintained on statins if prescribed by their personal physician. Adrenal hormones were measured at baseline and after 1 hour of angiotensin II stimulation on both high- and low-sodium diets. A mixed-model repeated-measures analysis was employed with a priori selected covariates of age, sex, body mass index, and protocol (low versus high sodium, baseline versus angiotensin II stimulated aldosterone). A total of 250 individuals were included in the study; 31 individuals were taking statins (12.4%) and 219 were not. Among statin users, carrying a caveolin-1 risk allele resulted in a 25% (95% CI, 1–43.2) lower aldosterone level ( P =0.04). However, among nonstatin users, carrying a caveolin-1 risk allele resulted in no significant effect on aldosterone levels ( P =0.38). Additionally, the interaction between caveolin-1 risk allele and statin use on aldosterone levels was significant ( P =0.03). These findings suggest caveolin-1 risk allele carrying individuals are likely to receive the most benefit from statin’s aldosterone-lowering properties; however, due to the observational nature of this study, these findings need further investigation.
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&NA;. "Statin-induced myotoxicity can persist after withdrawal of statins,." Reactions Weekly &NA;, no. 1289 (February 2010): 3. http://dx.doi.org/10.2165/00128415-201012890-00008.

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Mohammad, S., H. Nguyen, M. Nguyen, M. Abdel-Rasoul, V. Nguyen, C. D. Nguyen, K. T. Nguyen, L. Li, and J. P. Kitzmiller. "Pleiotropic Effects of Statins: Untapped Potential for Statin Pharmacotherapy." Current Vascular Pharmacology 17, no. 3 (February 26, 2019): 239–61. http://dx.doi.org/10.2174/1570161116666180723120608.

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Background: Statins are effective for primary and secondary prevention of atherosclerotic cardiovascular disease. They also have systemic anti-inflammatory and immunomodulating properties suggesting potential utility for improving clinical outcomes for a wide range of diseases. The literature provides data suggesting benefit in patients with comorbidities associated with contrast-induced nephropathy (CIN), chronic obstructive pulmonary disease (COPD), pneumonia, head injury, neurological disease (e.g. Alzheimer’s and Parkinson’s disease), prostate cancer, nuclear cataract and spinal cord injury. This systematic review evaluates the current evidence supporting the potential benefit of statins outside their customary role of attenuating cardiovascular risk reduction. </P><P> Methods: The electronic databases MEDLINE, EMBASE, and clinicaltrials.gov were searched for studies published January 2000 - March 2018 reporting comorbidity reduction associated with statin use. </P><P> Results: Fifty-eight publications that satisfied our selection criteria (based on the PRISM guidance for systematic reviews) were selected and included case-control, cohort, cross-sectional and observational studies as well as systematic reviews and meta-analyses. Ten studies addressed statin use and incidence of CIN after coronary imaging; 8 addressed statin use in patients with COPD; 14 addressed statin use and comorbidity reduction associated with head injury and/or a neurological disease disorder; 5 addressed the association between statin use and nuclear cataract; 9 addressed the association between statin use and prostate/colorectal cancer; 9 studies addressed the role of statin use in treating infections; and 3 addressed the association between statin use and spinal cord injury related survival rate. </P><P> Conclusion: Overall, the literature supports beneficial pleiotropic effects of statin use in contrastinduced nephropathy, head injury, Alzheimer’s and Parkinson’s disease, nuclear cataract, prostate cancer, infection management, and spinal cord injury. Further investigation is warranted, and randomized clinical trials are needed to confirm the clinical utility suggested by the reported studies included in this meta-analysis.
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Tikkanen, Matti J. "Statins: within-group comparisons, statin escape and combination therapy." Current Opinion in Lipidology 7, no. 6 (December 1996): 385–88. http://dx.doi.org/10.1097/00041433-199612000-00008.

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28

Ma, Wei-li, Yu Yun Shao, Chih-Hung Hsu, Kun-Huei Yeh, Ho-Min Chen, Yi-Chun Yeh, Chiu-Lin Lai, Zhong-Zhe Lin, Ann-Lii Cheng, and Mei-Shu Lai. "Regular statin users and colorectal cancer (CRC) prognosis." Journal of Clinical Oncology 31, no. 15_suppl (May 20, 2013): 3554. http://dx.doi.org/10.1200/jco.2013.31.15_suppl.3554.

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3554 Background: Statins are frequently used for the control of hyperlipidemia. Statins have multiple anti-cancer properties and may be associated with lower CRC risks among their users. This study tries to go a step further and explores whether statin use affects the prognosis of curatively resected CRC. Methods: We established a population cohort with patients (age ≥ 40 y) who were diagnosed as having stage I or II CRC from 2004 to 2008 and received curative surgery from the database of Taiwan Cancer Registry. Data of medication prescription and co-morbidities were retrieved from the database of National Health Insurance, Taiwan. Regular statin use was defined as taking statins for > 180 days within the observation period from one year before the cancer diagnosis to one year afterward. The database of National Death Registry was used for survival outcomes. Another similar cohort consisting of patients with hepatocellular carcinoma (HCC) was used for comparison. Results: In total, 10762 patients with CRC were enrolled; 891 (8%) patients were regular stain users, 812 (8%) patients took statins but were not regular users, and 9059 (84%) patients never used statins. Regular statin users, compared to never users, were more likely to be female (p < 0.001), older (p < 0.001), have stage I disease (p < 0.001) and co-morbidities such as diabetes, coronary artery disease, and renal disease. Adjuvant therapy was less frequently administered in regular statin users. In univariate analysis, cancer-specific survival (CSS) of regular stating users was significantly longer than that of never users (5-y CSS, 87% vs. 84%, p = 0.022), but overall survival (OS) was not significantly different (5-y OS, 80% vs. 77%, p = 0.156). In multivariate analysis adjusting for age, gender, stage, adjuvant therapy, co-morbidities, and the use of aspirin, regular stating use was an independent predictor both for better CSS (hazard ratio [HR] 0.72, p < 0.001) and for better OS (HR 0.71, p< 0.001). In contrast, no associations were found between statin use and CSS or OS in the HCC comparison cohort. Conclusions: Regular statin use was associated with better prognosis in CRC patients who received curative therapy. (This study was supported by grants DOH-101-TD-B-111-001 and DOH-102-TD-B-111-001).
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Katzmann, Julius L., and Ulrich Laufs. "Bempedoinsäure – Wirkmechanismus und klinische Studien." Aktuelle Kardiologie 9, no. 04 (May 26, 2020): 381–86. http://dx.doi.org/10.1055/a-1142-7957.

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ZusammenfassungBempedoinsäure (ETC-1002) ist ein neuartiger Wirkstoff zur Behandlung der LDL-Hypercholesterinämie. Bempedoinsäure inhibiert das Enzym ATP-Citrat-Lyase, das im selben Stoffwechselweg liegt wie das Schlüsselenzym der Cholesterinbiosynthese und Angriffsort der Statine, die HMG-CoA-Reduktase. Bempedoinsäure wird als Prodrug appliziert und durch ein spezifisches Enzym in der Leber aktiviert, welches im Skelettmuskel nicht exprimiert wird. Randomisierte Studien zeigen eine Senkung des LDL-Cholesterins durch Bempedoinsäure; diese ist ausgeprägter bei statinnaiven Patienten und synergistisch mit Ezetimib. Die Verträglichkeit ist auch bei Patienten mit statinassoziierten Muskelschmerzen gut. Es gibt Hinweise auf eine geringe Erhöhung der Harnsäure und eine mögliche Verbesserung der Glukosetoleranz. C-reaktives Protein wird um ca. 25% gesenkt. Eine Endpunktstudie mit 12 600 Patienten mit manifester Atherosklerose und Unverträglichkeit von Statinen läuft, Ergebnisse werden 2022 erwartet. Bempedoinsäure stellt eine zukünftige Therapieoption für Patienten mit nicht erreichten LDL-Cholesterin-Zielwerten insbesondere aufgrund von statinassoziierten Muskelschmerzen dar.
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Peckienė, Aurelija. "GUIDANCE OF THE SPATIAL PLANNING LEGAL INFORMATION INTEGRATION INTO THE BUILDING INFORMATION MODEL / TERITORIJŲ PLANAVIMO TEISINĖS INFORMACIJOS INTEGRACIJOS Į STATINIO SKAITMENINĮ MODELĮ GAIRĖS." Mokslas – Lietuvos ateitis 7, no. 5 (February 2, 2016): 514–19. http://dx.doi.org/10.3846/mla.2015.847.

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Lithuania is currently intensively starting to develop BIM technology. BIM is the process by which information regarding construction is generated and managed. There is considerable information affecting each building (its planning, design, construction, etc.) which are planned in static environment or, in other words, territory. Therefore, information about the building generation and management should begin with the information about the area in which the building are planned, generation and management. Legal information (characteristics) was found and named in the article. This information affects the building planning (information about the territory) and it must be taken into account when developing a digital model of the building and creating the initial classification of territorial planning model. Šiuo metu Lietuvoje yra pradedamos intensyviai vystyti BIM technologijos. BIM yra procesas, kurio metu generuojama ir valdoma informacija apie statinį. Tačiau nemažai informacijos, turinčios įtakos kiekvienam statiniui (jį planuojant, projektuojant, statant ir kt.), yra planuojamo statinio aplinkoje arba, kitaip tariant, teritorijoje. Todėl informacijos apie statinį generavimas ir valdymas turėtų prasidėti nuo informacijos apie teritoriją, kurioje planuojamas statinys, generavimo ir valdymo. Straipsnyje buvo nustatyta ir įvardinta teisinė informacija (charakteristikos), kuri turi įtakos planuojant statinį (informacija apie teritoriją) ir į kurią turi būti atsižvelgta kuriant statinio skaitmeninį modelį, bei nustatytos teritorijų planavimo informacijos integracijos į statinio skaitmeninį modelį gairės.
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Jacobson, Terry A. "Statin Safety: Lessons from New Drug Applications for Marketed Statins." American Journal of Cardiology 97, no. 8 (April 2006): S44—S51. http://dx.doi.org/10.1016/j.amjcard.2005.12.009.

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32

McNicholl, A. G., and J. P. Gisbert. "Commentary: comparators in H. pylori eradication - stating the ethics of statins." Alimentary Pharmacology & Therapeutics 36, no. 4 (July 16, 2012): 400–401. http://dx.doi.org/10.1111/j.1365-2036.2012.05191.x.

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33

Mitkus, S. "STATINIAI KAIP TEISINIŲ STATYBOS SANTYKIŲ OBJEKTAI." Teisė 86 (January 1, 2013): 57–70. http://dx.doi.org/10.15388/teise.2013.0.1083.

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Straipsnio tyrimo objektas – statybos teisės pokyčiai, susiję su statinio definicija ir statinių klasifikacija. Straipsnyje nagrinėjami statybos teisės pokyčiai po naujos Statybos įstatymo redakcijos įsigaliojimo 2010 m. spalio 1 d. Statybos teisės pokyčiai nagrinėjami lyginamuoju aspektu, aptariama ir įvertinama teismų praktika šiais klausimais.The object of the article – construction law changes related to the definition and classification of construction works. The paper analyzes the construction law changes after the entry into force of the new Law on Construction version 2010, October 1. Construction law changes examined the comparative perspective, discussed and evaluated the case-law on these issues.
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Štětkářová, Ivana, and Aleš Dvořák. "Statins and neuroprotective effects." Praktické lékárenství 17, no. 2 (August 5, 2021): e19-e27. http://dx.doi.org/10.36290/lek.2021.026.

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35

Pavlovsky, Roman M., Igor M. Lebedich, Michail Samofalov, and Valerij V. Orliansky. "COMPARISON OF TESTING RESULTS OF THREE POORLY STREAMLINED ENTERTAINMENT VENUES / TRIJŲ SUDĖTINGO PAVIDALO PRAMOGINIŲ STATINIŲ MAKETŲ BANDYMŲ REZULTATŲ GRETINIMAS." Journal of Civil Engineering and Management 18, no. 2 (April 2, 2012): 277–89. http://dx.doi.org/10.3846/13923730.2012.672455.

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The article discusses experimental investigations of wind effects and use of design codes for solving aerodynamic problems. It provides data regarding wind-tunnel tests conducted on three buildings with poorly streamlined shapes, including: methodology and test conditions, aerodynamic properties of the designed structures, features of physical models and research results. All three civil buildings are multi-purpose stadiums of the European level. Despite the identical functional purpose, each building has a unique shape and volume. The paper analyses and compares testing conditions in the wind tunnel and some selective results. The authors propose a criterion for estimating aerodynamic properties of the overhanging roof over spectator stands. The article also considers dependencies of model surface pressures on airflow directions under various test conditions. Santrauka Darbe trumpai apžvelgti vėjo poveikių eksperimentiniai tyrimai ir projektavimo normų taikymas aerodinamikos uždaviniams spręsti. Pateikti duomenys apie trijų sudėtingo pavidalo statinių maketų eksperimentinius tyrimus aero-dinaminiame vamzdyje: metodika ir bandymų sąlygos, projektuojamų statinių aerodinaminės savybės, ypatingi maketų bruožai, bandymų rezultatai. Visi trys statiniai – europinio lygio universalieji stadionai. Nepaisant bendrosios funkcinės paskirties, kiekvieno statinio pavidalas ir tūrinis sprendinys yra originalūs. Darbe gretinamos bandymų sąlygos ir pasirinktiniai rezultatai, pasiūlytas sportinių ir pramoginių statinių gembinio stogo virš žiūrovų tribųnų aerodinaminių savybių nagrinejimo kriterijus. Išanalizuotos slėgio ant maketų paviršių priklausomybės nuo oro srauto krypties, esant įvairiems bandymų variantams.
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36

Morishita, Ryuichi. "Editorial [Hot Topic: Statin Biology Beyond Cholesterol Lowering: Hepatic Statins vs. Vascular Statins. (Guest Editor: Ryuichi Morishita) ]." Immunology‚ Endocrine & Metabolic Agents in Medicinal Chemistry 8, no. 2 (June 1, 2008): 103–4. http://dx.doi.org/10.2174/187152208784587881.

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Roberts, Barbara H., and Rita F. Redberg. "Gender disparity in statin response: are statins less effective in women?" Clinical Lipidology 8, no. 2 (April 2013): 161–63. http://dx.doi.org/10.2217/clp.13.7.

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38

Patterson, D. "Intensive statin treatment improves baroreflex sensitivity: another cardioprotective mechanism for statins?" Heart 88, no. 4 (October 1, 2002): 415–16. http://dx.doi.org/10.1136/heart.88.4.415.

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39

Rogge. "Generalisierte Muskelschmerzen bei einer 67-jährigen Patientin." Praxis 92, no. 20 (May 1, 2003): 965–68. http://dx.doi.org/10.1024/0369-8394.92.20.965.

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Der Nutzen des Einsatzes der Statine konnte in mehreren multizentrischen und internationalen Studien eindeutig nachgewiesen werden: Die kardiovaskuläre Morbidität und Mortalität sowie die Gesamtmortalität kann bei Männern und Frauen selbst ohne manifeste koronare Herzkrankheit durch die Behandlung mit Statinen gesenkt werden [1,6]. Bei hoher Effektivität haben diese Medikamente generell eine sehr gute Verträglichkeit. Muskuläre Komplikationen sind insgesamt sehr selten, allerdings gibt es einige zu Myopathien prädisponierende Risikofaktoren, welche vor Beginn einer Behandlung zu beachten sind. Insbesondere gilt es bei gleichzeitiger Verabreichung verschiedener Medikamente oder bei multimorbiden Patienten Vorsicht walten zu lassen. Patienten sollten über das Myopathierisiko aufgeklärt und dazu angehalten werden, allfällige muskuläre Symptome wie Schmerzen, Schwäche oder Druckempfindlichkeit unverzüglich zu melden. Die Statintherapie soll in einem solchen Falle sofort sistiert werden. Muskelsymptome und eine CK-Erhöhung über das Zehnfache der Norm sind diagnostisch für eine Myositis, welche nach sofortigem Absetzen der Therapie meist zurückgeht. Generell gilt die Empfehlung, vor Beginn der Therapie Lipidprofil, Leberwerte und CK zu bestimmen, sie dann nach drei und nach sechs Wochen und schliesslich jährlich nachzukontrollieren.
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40

Faure, Sébastien. "Statines." Actualités Pharmaceutiques 50, no. 504 (March 2011): 49–52. http://dx.doi.org/10.1016/s0515-3700(11)70914-4.

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van Maanen, Hans. "Statines." Huisarts en wetenschap 57, no. 1 (January 2014): 33. http://dx.doi.org/10.1007/s12445-014-0014-0.

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42

Shirai, Kayo, Yoshie Nishiwaki, Sayo Kobayashi, and Mamoru Satou. "First report of downy mildew of statice caused by Peronospora statices in Japan." Journal of General Plant Pathology 82, no. 4 (May 2, 2016): 212–15. http://dx.doi.org/10.1007/s10327-016-0657-8.

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43

Mitrikas, Alfonsas Algimantas. "Laisvalaikio tipologizavimo problema." Problemos 16 (September 29, 2014): 32–38. http://dx.doi.org/10.15388/problemos.1975.16.5590.

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Straipsnyje nagrinėjama laisvalaikio tipologizavimo problema. Straipsno pirmoji dalis buvo skirta aptarti statinei laisvalaikio būklei, o antroji dalis – dinaminei, kuri kelia daugiau metodologinio pobūdžio klausimų ir problemų. Tipologijos sudarymas pirmiausia susijęs su teorija, bet svarbus vaidmuo tenka ir empiriniams tyrimams. Teigiama, kad yra dviejų tipų pastovumai – dinaminis ir statinis; juos nustatyti būtina tam, kad esamomis vienodomis sąlygomis jie nekistų. Autorius siekia atskleisti, kokie veiksniai labiausiai sąlygoja skirtingą laisvalaikio leidimą ir nuo ko priklauso vienodas laisvalaikis. Išskiriami ir aptariami trijų tipų veiksnių kompleksai: išorinių, objektyvių veiksnių (gyvenamoji vieta, tradicijos); patiems individams bei jų grupėms būdingų objektyvių veiksnių (demografinės sąlygos, klasinė bei profesinė padėtis, darbo pobūdis ir kt.); subjektyvių veiksnių (vertybinės orientacijos, individualios psichinės savybės). Dėl elementarių priežasčių, susijusių su kartų kaita, socialinėmis gyvenimo sąlygomis, ekonominių priežasčių, darbo pobūdžio, vieni laisvalaikio leidimo tipai išnyksta, kiti atsiranda, todėl laisvalaikio leidimas per tam tikrą laiką pakinta, nors kartais ir visai nežymiai.
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44

Koike, S. T., P. A. Nolan, S. A. Tjosvold, and K. L. Robb. "First Occurrence of Downy Mildew of Statice, Caused by Peronospora statices, in California and the Rest of the United States." Plant Disease 82, no. 5 (May 1998): 591. http://dx.doi.org/10.1094/pdis.1998.82.5.591a.

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In California, hybrid statice (Misty series; Limonium bellidifolium × Limonium latifolium) is grown as a commercial cutflower crop in fields and greenhouses. In 1997, downy mildew was observed on statice plantings in both southern (San Diego County) and central (Monterey and Santa Cruz counties) parts of coastal California. Initial symptoms consisted of light green, irregularly shaped leaf spots that, after a few days, became chlorotic. As disease progressed, chlorotic spots coalesced and turned necrotic, at times resulting in extensive death of leaf tissues. Under favorable conditions, the purple to gray sporulation of the pathogen could be seen on abaxial surfaces of leaves. Conidiophores had main trunks with dichotomous branches and measured 194 to 335 μm in length (mean = 229 μm) from the base to the first branches and 7 to 8 μm across at the widest part. Branch ends were slender with curved tips that measured 5 to 8 μm long. Conidia were ovoid to globose with very short pedicels, and measured 14 to 19 μm × 14 to 17 μm. Conidial surfaces appeared slightly roughened when viewed with a scanning electron microscope. Clearing leaf sections with 10% NaOH (1) revealed the presence of yellow-brown, globose oospores that measured 31 to 47 μm. The pathogen was identified as Peronospora statices (1). Pathogenicity was demonstrated by pressing leaves with abundant sporulation against healthy leaves of test plants (Misty White) and then placing inoculated plants in a humidity chamber. After 10 to 12 days, symptoms similar to those originally observed developed on inoculated plants; after 14 to 16 days, purple fungal growth morphologically similar to the original isolates grew on leaves. Uninoculated control plants did not develop symptoms or signs of downy mildew. This is the first report of downy mildew caused by P. statices on statice in California and the rest of the United States. The disease has also been confirmed on Blue Fantasia (L. bellidifolium × L. perezii). This disease has been reported previously in Italy, The Netherlands, and the United Kingdom (1). Reference: (1) G. S. Hall et al. Eur. J. Plant Pathol. 103:471, 1997.
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Wuts, Peter G. M., and Sterling R. Putt. "Synthesis ofN-Boc-Statine andepi-Statine." Synthesis 1989, no. 12 (1989): 951–53. http://dx.doi.org/10.1055/s-1989-27442.

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46

Rodseth, Reitze, and P. J. Devereaux. "Review: Perioperative statins reduce perioperative MI and AF in statin-naïve patients." Annals of Internal Medicine 156, no. 12 (June 19, 2012): JC6. http://dx.doi.org/10.7326/0003-4819-156-12-201206190-02002.

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47

Scicchitano, Francesca, Andrew Constanti, Rita Citraro, Giovambattista Sarro, and Emilio Russo. "Statins and epilepsy: preclinical studies, clinical trials and statin-anticonvulsant drug interactions." Current Drug Targets 16, no. 7 (July 27, 2015): 747–56. http://dx.doi.org/10.2174/1389450116666150330114850.

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48

Nseir, W. "Commentary: comparators in H. pylori eradication -- stating the ethics of statins; author's reply." Alimentary Pharmacology & Therapeutics 36, no. 4 (July 16, 2012): 401. http://dx.doi.org/10.1111/j.1365-2036.2012.05193.x.

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49

D, Balaraju, Vikram S. Patil, and Satvic CM. "Statin Intolerance: Update." Journal of Cardiovascular Medicine and Surgery 5, no. 3 (2019): 137–42. http://dx.doi.org/10.21088/jcms.2454.7123.5319.5.

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50

Kažić, Tomislav. "Statins: Side effects and drug interactions." Scripta Medica 42, no. 2 (2011): 84–91. http://dx.doi.org/10.5937/scrimed1102084k.

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