Academic literature on the topic 'Structuralisme'

Create a spot-on reference in APA, MLA, Chicago, Harvard, and other styles

Select a source type:

Consult the lists of relevant articles, books, theses, conference reports, and other scholarly sources on the topic 'Structuralisme.'

Next to every source in the list of references, there is an 'Add to bibliography' button. Press on it, and we will generate automatically the bibliographic reference to the chosen work in the citation style you need: APA, MLA, Harvard, Chicago, Vancouver, etc.

You can also download the full text of the academic publication as pdf and read online its abstract whenever available in the metadata.

Journal articles on the topic "Structuralisme"

1

Palavestra, Aleksandar. "Structuralisme en archéologie." Issues in Ethnology and Anthropology 4, no. 2 (February 28, 2016): 137–48. http://dx.doi.org/10.21301/eap.v4i2.8.

Full text
Abstract:
Même si déjà Edmund Leach dans les années soixante-dix du 20e siècle menaçait l'archéologie d'être contaminée par le structuralisme, le structuralisme dans l'oeuvre de Lévi-Strauss n'a pas influencé de façon directe et décisive les changements de paradigmes dans les interprétations archéologiques. D'une part la raison en est le manque d'intérêt structuraliste pour la diachronie, et de l'autre, le concept des structures universelles de l'entendement, auquel le postmodernisme en archéologie n'allait pas être sensible. Il existe néanmoins (même dans l'archéologie serbe) certaines interprétations structuralistes très intéressantes des fouilles archéologiques, basées principalement sur des oppositions binaires. Toutefois, dans un contexte plus large, le structuralisme et l'oeuvre de Lévi-Strauss, et surtout la sémiotique de Saussure, ont permis aux archéologues de considérer la culture matérielle dans le champ sémiotique – comme une étude des signes et des contextes de significations. Ce sont finalement le post-structuralisme, les théories de la pratique et les critiques post-structuralistes de l'objectivisme scientifique qui ont exercé une influence bien plus grande sur l'archéologie, notamment l'archéologie du post-processualisme.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Wagner, Frank. "Du structuralisme au post-structuralisme." Études littéraires 36, no. 2 (May 8, 2006): 105–26. http://dx.doi.org/10.7202/012906ar.

Full text
Abstract:
Résumé Cette entreprise de vérification méta-théoricienne vise à montrer que la critique du structuralisme peut tendre principalement à une amélioration de son efficacité opératoire, ce qui ne relève donc aucunement d’une volonté de répudiation. Il s’agit au contraire d’une critique interne dont la visée constructive et non destructrice est de légitimer l’application du préfixe post- au substantif structuralisme. L’enquête, prenant notamment appui sur des textes de Céline, Genet, Beckett, Nabokov, Borges et Bioy Casares, passe donc en revue diverses difficultés rencontrées dans le cadre des analyses structuralistes, autour des axes suivants : la notion de voix narrative (auteur / narrateur, narrataire / lecteur) liée aux problématiques du genre et du statut des textes, celles d’intertextualité et d’hypertextualité, d’ironie, d’affects et de valeurs. Ce panorama des apories des analyses structurales immanentistes s’achève sur un appel à une forme de post-structuralisme pluriel — diversification méthodologique rendue nécessaire par les particularités esthétiques des textes, puisque c’est aux spécificités de la littérature qu’il appartient de déterminer les modalités de nos approches théorico-critiques, et non pas l’inverse.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Sinani, Danijel. "Le structuralisme dans l’étude de la religion populaire en Serbie." Issues in Ethnology and Anthropology 4, no. 2 (February 28, 2016): 199–217. http://dx.doi.org/10.21301/eap.v4i2.11.

Full text
Abstract:
Dans le présent travail est discutée l’application du structuralisme dans le domaine de l’étude de la religion populaire en Serbie. Ici sont considérés d’éventuelles anticipations et débuts d’application de la méthode structuraliste, période d’une popularité exceptionnelle des théories sur le rite du passage dans notre ethnologie/anthropologie, de même que les formes les plus poussées d’analyse inspirées par le structuralisme. A partir de deux "études de cas" est ici démontrée la manière dont le structuralisme dans notre science a contribué à considérer les problèmes d’un angle entièrement nouveau et à formuler des conclusions innovatives et originales. Dans le travail l’on soutient que les débuts d’application des idées et des méthodes développées dans le structuralisme, ont marqué un tournant décisif dans les études des phénomènes de religion populaire et, dans leurs plus grandes performances, ont d’une certaine manière posé les bases pour étudier la religion populaire comme un système clos.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Mesing, Dave. "From Structuralism to Points of Rupture." Symposium 23, no. 1 (2019): 115–37. http://dx.doi.org/10.5840/symposium20192316.

Full text
Abstract:
This paper considers the ontological and political implications of the concept of the subject within structuralism. I turn first to Balibar in order to articulate structuralism as a tendency or movement rather than fixed set of positions, using some indications he has provided in order to demonstrate how thoroughly embedded the subject is as a problem within this tendency. I argue that Laclau and Mouffe’s work on hegemony deepens the political stakes of this problem while also introducing the grammar of strategy in an ambivalent and underdefined manner. Considering some possible options for understanding strategy within a structuralist framework, I contend that a stronger theoretical account of strategy is necessary. In order to provide some outlines for such a project, I conclude the analysis by emphasizing the contribution that George Jackson’s writings can provide to this framework, suggesting that the role of the subject should be assigned to tactics.Cet article analyse les implications ontologiques et politiques du concept structuraliste de sujet. En me tournant dans un premier temps vers les indications de Balibar concernant l’intrication profonde du problème du sujet au sein du structuralisme, je montre que ce dernier devrait être compris comme une tendance ou un mouvement plutôt que comme une position philosophique définitive. Je montre ensuite que le travail de Laclau et Mouffe sur l’hégémonie permet d’approfondir les enjeux politiques de ce problème, tout en introduisant de manière ambivalente et prédéfinie la grammaire de la stratégie. En considérant quelques options possibles pour comprendre la stratégie dans une perspective structuraliste, je soutiens la nécessité de l’approcher théoriquement de manière plus puissante. En guise d’esquisse d’un tel projet, je conclus mon analyse avec la contribution qu’y apportent les écrits de George Jackson, en suggérant que le rôle du sujet devrait revenir à la tactique.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Kupferman, Lucien. "Un structuralisme de bonne compagnie: Lucien Tesnière et son héritage." Journal of French Language Studies 8, no. 2 (September 1998): 241–48. http://dx.doi.org/10.1017/s0959269500004178.

Full text
Abstract:
La fin des années cinquante a marqué sans conteste un tournant dans l'histoire de la linguistique Moderne. De la parution de compilations d'Emile Benvéniste ou d'André Martinet qui signalaient l'avénement définitif du structuralisme sur les scènes universitaires françaises à la parution du premier ouvrage de Chomsky outre-Atlantique qui sonnait déjà le glas de ce même structuralisme, en passant par les Eléments de Lucien Tesnière dont la sensibilité était évidemment structuraliste, mais dont certains thèmes ressemblaient commedes cousins à ceux de Syntactic Structures, la linguistique devenait une discipline triomphatrice dont d'autres s'efforçaient de s'inspirer.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Chobotovà, Kateřina. "Le structuralisme pragois vu par le marxisme officiel en Tchécoslovaquie." Cahiers du Centre de Linguistique et des Sciences du Langage, no. 31 (October 5, 2011): 99–118. http://dx.doi.org/10.26034/la.cdclsl.2011.849.

Full text
Abstract:
"Le structuralisme praguois, la théorie dominante dans la linguistique tchécoslova- que d’avant-guerre, éprouve une période difficile après le putsch communiste de 1948. Suite à l’intervention stalinienne, il y a nécessité de s’acquitter de ce courant scientifique, si éloigné des principes marxistes. La critique publique est lancée. Le structuralisme praguois est qualifié de science bourgeoise pour son incompatibilité avec l’idéologie communiste officielle, basée sur le matérialisme dialectique et historique. Le structuralisme est accusé d’enfreindre la «loi» de l’unité dialectique, l’indissolubilité de la langue et de la pensée et celle de la langue et de la société. La notion structuraliste de langue, ainsi que les théories développées par des membres du Cercle linguistique de Prague (la phonologie, la théorie de la langue littéraire, la langue poétique, etc.) sont mises en cause. Cette critique est suivie de nombreuses conséquences, entre autre par la dissolution du Cercle linguistique de Prague."
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Gorunović, Gordana. "Geertz vs. Lévi-Strauss: Des hypothèses structurales sous-jacentes dans le culturalisme de Geertz?" Issues in Ethnology and Anthropology 4, no. 2 (February 28, 2016): 53–74. http://dx.doi.org/10.21301/eap.v4i2.3.

Full text
Abstract:
Claude Lévi-Strauss, structuraliste, et Clifford Geertz, culturaliste, peuvent incontestablement être rangés parmi les anthropologues les plus influents du siècle dernier, dont les oeuvres ont laissé une empreinte durable sur la théorie et la méthode anthropologique, tout comme sur la pensée sociale et scientifique. Le culturalisme et le structuralisme sont généralement considérés comme des paradigmes différents et opposés. Mon objectif ici est de résumer le rapport de Geertz envers le structuralisme de Lévi-Strauss et sa stratégie dans l’écriture anthropologique, et, en dépit de différences fondamentales dans leurs approches générales, leurs problématiques et leur accent, de faire certains parallèles entre eux et de mettre en lumière certaines ressemblances dans leur théorisation et leur interprétation de la culture.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Toutain, Anne-Gaëlle. "Qu’est-ce qu’un problème linguistique?" Cahiers du Centre de Linguistique et des Sciences du Langage, no. 65 (December 14, 2021): 75–90. http://dx.doi.org/10.26034/la.cdclsl.2021.1362.

Full text
Abstract:
Cet article s’attache à l’examen du problème du caractère logiquement présaussurien d’une linguistique chronologiquement post-saussurienne: le structuralisme. Nous nous efforçons ainsi de faire apparaître la radicale différence de problématiqueséparant la théorie saussurienne de la langue, étiologique, de sa réélaboration structuraliste, qui apparaît alors, par récurrence, «analytique», donc empirique. Nous nous attachons ensuite à mettre en évidence les enjeux des concepts saussuriens de système et de valeur, à savoir la rupture avec la représentation commune de la langue comme une entité et la théorisation du rapport son/sens constitutif du signe et de la langue, avant de proposer une explication de ce recouvrement de la rupture saussurienne par le structuralisme et une large part de la linguistique ultérieure.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Kay, Cristóbal. "AS CONTRIBUIÇÕES LATINO-AMERICANAS PARA A TEORIA CRÍTICA DE DESENVOLVIMENTO." Caderno CRH 31, no. 84 (March 28, 2019): 451. http://dx.doi.org/10.9771/ccrh.v31i84.26170.

Full text
Abstract:
<p>Neste artigo, exploro a genealogia da contribuição crucial que os cientistas sociais latino-americanos fizeram para os estudos de desenvolvimento durante a segunda metade do século XX. Os estruturalistas contestaram a teoria convencional do comércio internacional, que havia sido proposta pelos teóricos do norte. Os teóricos da dependência criticaram as interpretações ortodoxas do subdesenvolvimento, como as propostas pelos teóricos da modernização, também principalmente do Norte. Aponto duas vertentes da teoria da dependência. Uma emergiu do processo de autocrítica de estruturalistas, e a outra teve suas raízes no marxismo crítico. Com o surgimento do neoliberalismo, alguns estruturalistas de dependência desenvolveram o neoestruturalismo, enquanto alguns dependentistas marxistas desenvolveram a teoria do sistema mundial. As idéias de pensadores estruturalistas e de dependência geraram debates acirrados, capazes de desafiar suas teorias ortodoxas, centradas no Norte, e de propor uma teoria alternativa do desenvolvimento do Sul.</p><p>THE LATIN AMERICAN CONTRIBUTIONS TO CRITICAL DEVELOPMENT THEORY </p><p>In this article I explore the genealogy of the crucial contribution which Latin American social scientists made to development studies during the second half of the twentieth century. The structuralists, through their centre-periphery paradigm, disputed the conventional theory of international trade which had been proposed the theorists from the North. In turn, dependency theorists critiqued the orthodox interpretations of underdevelopment, such as those proposed by modernization theorists, also mainly from the North. It is important to distinguish between two strands within dependency theory. One emerged from a process of self-criticism by structuralists and the other had its roots in critical Marxism. With the rise of neoliberalism some dependency structuralists developed neostructuralism while some Marxist dependentistas developed worldsystem theory. The ideas of structuralist and dependency thinkers generated fierce debates. They were able to challenge their orthodox and Northerncentric theories and propose an alternative critical theory of development from the South.</p><p>Keywords: Structuralism. Internal colonialism. Marginality. Dependency theory. Neostructuralisms.</p><p>LES CONTRIBUTIONS DE L’AMÉRIQUE LATINE À LA THÉORIE CRITIQUE DU DÉVELOPPEMENT</p><p>Dans cet article, j’explore la généalogie de la contribution cruciale que les chercheurs en sciences sociales d’Amérique latine ont apportée aux études sur le développement au cours de la seconde moitié du XXe siècle. Les structuralistes ont contesté la théorie conventionnelle du commerce international qui avait été proposée aux théoriciens du Nord. Les théoriciens de la dépendance ont critiqué les interprétations orthodoxes du sous-développement, telles que celles proposées par les théoriciens de la modernisation, aussi principalement du Nord. Il est important de distinguer deux volets dans la théorie de la dépendance. L’un a émergé d’un processus d’autocritique par les structuralistes et l’autre a ses racines dans le marxisme critique. Avec la montée du néolibéralisme, certains structuralistes dépendants ont développé le néostructuralisme tandis que certains dépendantistes marxistes ont développé la théorie du système mondial. Les idées des penseurs structuralistes et dépendants ont suscité de vifs débats.</p><p>Mots clés: Structuralisme. Colonialisme interne. Marginalité. Théorie de la dépendance. Néostructuralisme.</p>
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Schoenenberger, Margarita. "La linguistique soviétique après N. Marr : linguistes, structuralisme et « révolution scientifique et technologique »." Cahiers du Centre de Linguistique et des Sciences du Langage, no. 26 (April 10, 2022): 159–74. http://dx.doi.org/10.26034/la.cdclsl.2009.1380.

Full text
Abstract:
Les années 1950 dans l’histoire de la linguistique soviétique sont marquées par ce que l’on appellerait aujourd’hui un changement de paradigme scientifique. Beaucoup de linguistes soviétiques se sont tournés vers le structuralisme qui avait beaucoup d’adeptes dans le monde occidental. En même temps, dans les années 1950- 1960 (à l’époque qui a reçu le nom de « dégel »), la société soviétique vivait une ère d’euphorie technocratique. Chaque science, chaque courant scientifique se devait de démontrer son utilité dans cette cause commune. Un thème de discours idéologique en Union soviétique des années 1955-1970 semble avoir joué un rôle important d’abord dans le discours soviétique officiel, et ensuite dans les sciences du langage : il s’agit de la notion de révolution scientifique et technologique (NTR). Dans la linguistique soviétique, dès la fin des années 1950, deux courants de pensées que j’appellerai « traditionaliste » et « structuraliste » cherchent à intégrer la notion de NTR dans leur démarche scientifique et se livrent une lutte brève mais intense pour prendre la place de doctrine officielle. Ce débat a lieu dans les pages des revues linguistiques les plus en vue. Les « traditionalistes » sont représentés avant tout par V.V. Vinogradov, les « structuralistes » par S.K. Šaumjan.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
More sources

Dissertations / Theses on the topic "Structuralisme"

1

Smith, Claude. "Déplacements post-structuraux." Thesis, Paris 10, 2015. http://www.theses.fr/2015PA100165/document.

Full text
Abstract:
Ce travail tente de prendre la mesure de certaines des évolutions les plus significatives qui, sous le nom de «post-structuralisme», ont pu affecter la philosophie et la culture contemporaine dans son ensemble. Pour surmonter les difficultés liées à la trop grande généralité de la dénomination, on a choisi de privilégier des lectures suivies d'oeuvres de Deleuze, Derrida et Lyotard, qui servent de fil directeur tout au long de l'étude. Non que nous pensions que ces auteurs suffisent à résumer entièrement le mouvement de pensée dans lequel ils s'inscrivent. Mais ils présentent du moins l'avantage de le traverser très largement, et d'en avoir réfléchi la plupart des composantes. Suivre leurs trajectoires permet donc aussi de revenir sur ces composantes, de la réception post-phénoménologique du structuralisme «méthodologique» aux principaux travaux philosophiques qui en assument un certain héritage (particulièrement dans les oeuvres d'Althusser, Foucault et Lacan), et jusqu'aux gestes de démarcations par lesquels Deleuze, Derrida et Lyotard eux-mêmes en viennent à déterminer ce qu'on pourrait appeler l'originalité «supplémentaire» de leurs orientations. Dans la mesure où ce mouvement de pensée est communément caractérisé comme «français», ce travail tente aussi de rendre compte de la situation d'échanges philosophiques internationaux dans laquelle il s'élabore, et de la position singulière qu'il y occupe, qui conduit souvent à souligner son potentiel critique, sur les terrains de l'art, des moeurs ou de la politique
This work tries to report and estimate some of the most significant evolutions that, under the name of «post-structuralism», have affected contemporary philosophy and culture. But, as the «post-structuralist» appellation seems obviously too general, Deleuze's, Derrida's ans Lyotard's texts are actually, all along this work, more specifically studied. Those texts don't indeed sum up by themselves the whole cultural mouvement. But they widely pass through it, and reflect on most of its components.Consequently, following their trajectories can be a way to come back to those components, from the post-phenomenological receipt of «methodological structuralism», to the most important philosophical works that assume a portion of its inheritance (especially Althusser, Foucault and Lacan), up to the assertion of Deleuze's, Derrida's and Lyotard's own originalities. As this mouvement is frequently said «french», this work also tries to report the international cultural and philosophical context in which it spreads out, and the particular position that it holds. This can lead to underline and estimate the value of its critical dimensions, in the spheres of art, morals or politics
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Chemali, Raymond. "Structuralisme et critique littéraire : 1945-1980." Paris 10, 1992. http://www.theses.fr/1992PA100105.

Full text
Abstract:
Le structuralisme, fonde sur la notion de structure en usage dans la linguistique de Saussure (sous le nom de système) et de l'anthropologie de Claude Lévi-Strauss, s'étend, dès la fin de la seconde guerre mondiale, aux autres sciences humaines, notamment à la littérature. S'opposant à la critique universitaire, historiciste et psychologisante, il entend transposer au texte littéraire les méthodes d'analyse applicables au corpus linguistique ou au mythe primitif. Son ambition déclarée est d'accéder au statut scientifique garant d'une intelligibilité du texte, plus grande et plus objective. Sa démarche s'appuie sur un ensemble de principes et de règles appropries. Par sa tendance scientiste, il s'inscrit dans une lignée qui remonte à la seconde moitié du dix-neuvième siècle. Il atteint son paroxysme dans le milieu des années soixante, sous l'influence de plusieurs "écoles" dont, outre la linguistique et l'anthropologie structurales, le formalisme russe et le new criticisme anglo-américain. Le mouvement, essentiellement français, est représenté par les "formalistes" dont certains ont poussé l'excès jusqu'à proposer des équations et des schémas, supposes de ternir lieu de jugement critique et qui rappellent, a bien des égards, ceux des sciences algébriques. En fait, en même temps qu'une méthode, le structuralisme s'affirme comme une philosophie. Il postule une vision du monde, d'où l'homme, sujet et conscience, est résolument exclu au bénéfice du système. Ce qui remet en question des notions essentielles de la critique traditionnelle : la genèse de l'œuvre, son sens, sa vérité, sa valeur morale, historique, esthétique, psychologique, etc. Le texte littéraire est conçu comme un système clos de signes. La tâche du critique se réduit a le décomposer puis a le recomposer, pour en montrer le fonctionnement. En somme, si le structuralisme peut être admis comme une approche féconde du texte, parmi bien d'autres il cesse d'être recevable dès qu'il prétend se comporter comme une science visant à percer le mystère de la création littéraire, et partant celui del'homme, celui de "l'humour, de l'amour et de la foi"
Structuralism based upon the notion of structure used in Saussure’s linguistics (under the denomination of system) and cl. Levi-Strauss’s anthropology, spreads, after the second world war, to other human sciences, especially to literature. In opposition to academic critics, judged as historistic and psychologist, structuralism's purpose is to transpose to literary text the methods of analysis applicable to linguistics’ curpus or to primitive myth. Its declared ambition is to reach a scientific status which guarantees a greater and more objective intelligibility of the text. Its process leans on a set of principles and appropriate rules. Its scientificist tendancy includes structuralism in a lineage which dates back to the second half of nineteenth centuty. It reaches its paroxism in the middle of the sixties under the influence of some "schools of thought" of which, other then structural linguistics and anthropology, we find the "formalists". Some of them have gone so far as to propose equations and schemes supposed to replace critical judgment and which remind, in certain respects, those of algebric sciences. In effect, structuralism is a method as much as a philosophy. It postualtes a world vision whereby man as subject and conscience is radically excluded for the benefit of the system. This attitude questions some important notions of traditional criticism: the genesis of the work, its meaning, its truth, its moral, historical, esthetic, psychological value. . . The literary text is conceived as a closed system of signs. The critic's taks is reduced to decompose the text and then to recompose it for indicating it’s functioning. In short, if structuralism may be recognized as an approach of text, amont many other approaches, it ceases to be admissible as soon as it claims to behave as a science aiming to pierce the mystery of literary creation an, by consequence, the mystery of the mann the mystery of"humor, love and faith"
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Taillefer, Dominique. "Le structuralisme : ruptures, impasses et résurgences." Montpellier 3, 1997. http://www.theses.fr/1997MON30036.

Full text
Abstract:
Il existe une problematique specifique au developpement du structuralisme hors de la linguistique. C'est sa modelisation autour d'un primat du signe dans une dimension d'inconscient pour laquelle quatre ruptures sont requises : avec le sujet, le sens, l'histoire et l'homme. Le modele semeiologique anime la formation de la theorie de la fonction symbolique chez levi-strauss, du langage chez barthes, du discours chez foucault, de la trace chez derrida, du proces chez althusser, du signifiant chez lacan. A l'echelle de son extension a tout l'univers symbolique, le structuralisme semeiologique fait un usage systematique des quatre ruptures citees comme protocole methodologique. Dans la mesure ou sujet, sens, histoire, homme sont des categories liees a une theorie de la representation marquee par la presence du signifie, la validite du structuralisme est solidaire de la capacite de son modele a contester le primat de la representation et son lien privilegie a un cogito. Il apparait que l'unite du structuralisme n'est pas stable pour avoir ete mise a l'epreuve sur ses points d'appui [levi-strauss et le retour de l'origine] ou sur ses ruptures [lacan et le sujet]. Les caracteristiques du modele sont donc au carrefour de convergences et de divergences [la mort de l'homme]. C'est en prenant ces caracteristiques comme criteres du projet structuraliste que nous avons observe des impasses et des resurgences [autour des questions de la nature et du sens des mythes chez levi-strauss ; de l'episteme, du politique et du desir chez foucault ; de la lecture althusserienne de marx]. Au niveau du modele erige en meta-systeme le protocole methodologique et l'investigation des structures fondent un discours sur l'homme et le monde qui sterilise la raison pratique. C'est l'"evidement" du concept d'homme au profit d'un ordre symbolique tutelaire
The development of structuralism away from linguistics poses its own specific problematics, that of its modellization around the primacy of the sign in a dimension of unconsciousness for which four ruptures are required : with the subject, the meaning, history and man. The semiological model prompts the formation of the theory of the symbolic function in levi-strauss, of language in barthes, of discourse in foucault, of trace in derrida, of process in althusser, and of the significans in lacan. In proportion to its extension to the whole universe of symbols, semiological structuralism makes systematic use of these four ruptures as a methodological approach. In so far as subject, meaning, history and man are categories linked to a theory of representation marked by the presence of the signification, the validity of structuralism is proportional to the capacity of its model to contest the primacy of the representation and its privileged relationship with a cogito. It appears that the unity of structuralism is not stable, as it has been put to the test with regard to its mainstays [levi-strauss and the return to the origin] and its ruptures [lacan and the subject]. The characteristics of the model are therefore at the crossroads of convergences and divergences [the death of man]. It is by taking these characteristics as criteria for the structuralist project that we have observed impasses and resurgences [in relation to the questions of nature and the meaning of myths in levistrauss ; of the episteme, of politics and of desire in foucault ; and of the althusserian reading of marx]. When the model is presented as a meta-system, the methodological approach and the investigation of structures lead to a discourse on man and the world which sterilizes practical reason. This is the "hollowing out" of the concept of man in favour of a tutelary symbolic order
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Hoyo, José Félix. "Critique des courants sociologiques : marxisme, structuralisme, fonctionnalisme." Paris 8, 1986. http://www.theses.fr/1987PA080108.

Full text
Abstract:
Dans ce travail on pretend developper une analyse des differents courants de la sociologie: le marxisme, le fonctionnalisme et le structuralisme. L'analyse se centre sur la discussion des aspects methodologiques et theoriques fondamentaux. On aborde de facon particuliere l'analyse des concepts de "structure sociale" et de "classes sociales". On adopte comme point de depart la presentation des aspects fondamentaux de la dialectique hegelienne et des formulations des auteurs contemporains, tels que k. Kosik et h. Lefebvre. Ensuite on fait l'etude de la conception marxiste par rapport a la structure sociale et les classes sociales. Apres on developpe l'analyse des conceptions des theoriciens principaux de la sociologie positive, en faisant une etude du developpement des concepts de structure sociale et des classes sociales. Ainsi, on caracterise la pensee de a. Comte, h. Spencer, e. Durkheim, m. Weber, v. Pareto, b. Malinowski, r. Brown, r. Linton, p. Sorokin, t. Parsons, s. Lipset, zetterberg, k. Davis et w. E. Moore, etc. On continue en faisant l'etude des courants structuralistes et principalement de la pensee de levi-strauss. On caracterise aussi la conception de j. Piaget. Finalement on presente une vision d'ensemble en resumant les aspects et des traits fondamentaux des courants et des auteurs consideres
This work develops an analysis of the different sociological currents: marxism, fonctionalism and structuralism. The thesis is centered on the discussion of the fondamental methodological and theoretical aspects, particularly the concepts of "social structure" and "social classes". Firstly, we make a presentation of the fondamental aspects of the hegelian dialectics and the formulations made by contemporary authors such as k. Kosik and h. Lefebvre. Secondly, we examine the marxist conception of "social structure" and "social classes". Thirdly, we develop the analysis of the conceptions of the main theorists of positivism. Here again we study the development of the two key concepts (social structure and social classes). We analyse the thinking of a. Comte, h. Spencer, e. Durkheim, m. Weber, v. Pareto, b. Malinowski, r. Brown, r. Linton, p. Sorokin, t. Parsons, s. Lipset, zetterberg, k. Davis et w. E. Moore, etc. Fourthly, we continue with the structuralist current and particularly with the conceptions of levi-strauss and j. Piaget. Finally, we present a whole vision of the fondamental aspects and characteristics of the different currents and authors considered
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Ginoux, Isabelle. "Le moment philosophique du structuralisme selon Deleuze." Doctoral thesis, Universite Libre de Bruxelles, 2014. http://hdl.handle.net/2013/ULB-DIPOT:oai:dipot.ulb.ac.be:2013/209209.

Full text
Abstract:
Sous le signe de l'irréductibilité de l'événement ou "devenir" des concepts à l'histoire des idées, le moment philosophique du structuralisme selon Deleuze (1967-1969) est envisagé selon trois points de vue correspondant aux trois parties de la thèse.

La première partie adopte la perspective historiographique pour y déceler, chez F.Wahl (1968), M. Frank (1989) F. Dosse (1991), deux principales sources de la méconnaissance du structuralisme philosophique deleuzien au profit d'un prétendu "post" ou "néo-structuralisme" (à partir de L’Anti-Œdipe) :

1° le tracé d'une ligne de partage exclusif entre la philosophie et le structuralisme méthodique des linguistes et de Lévi-Strauss ;

2° le rôle de parangon joué par la déconstruction derridienne du structuralisme.

La seconde partie fait valoir l'irréductibilité du "portrait conceptuel" du structuralisme peint par Deleuze en 1967, tant à l'égard du "cliché scientiste" (linguistique ou axiomatique) dominant les présentations doxographiques contemporaines (F.Wahl et J. Piaget) qu'à l'égard de la déconstruction du structuralisme par Derrida. A rebours des premiers, Deleuze supprime le mètre-étalon (linguistique ou mathématique) permettant de hiérarchiser les disciplines concernées par le structuralisme et, en s’appuyant sur la théorie lévistraussienne de la fonction symbolique à la clef du structuralisme de Lacan, Althusser, Foucault et le groupe Tel Quel, il propose sept critères formels transdisciplinaires, valant autant dans les sphères philosophique et artistique que dans celles des sciences humaines et des sciences exactes. Ce faisant, à la différence de Derrida et du « néo-structuralisme », Deleuze associe en un même « Jeu idéal » Lévi-Strauss (philosophiquement moustachu d’être associé à Lacan, Foucault, Barthes et Althusser) et Nietzsche (philosophiquement glabre d’être revisité à la lumière du structuralisme).

La troisième partie envisage dans Différence et répétition et Logique du sens le développement philosophique de ce "personnage conceptuel" nietzschéo-structuraliste apte à accomplir le « renversement esthétique » du Platonisme nihiliste au profit de la création et de la dramatisation des simulacres/structures. Associant structuralisme et pensée sérielle (U. Eco), Deleuze compose une œuvre chaosmos, un simulacre sériel, polyphonique, « achevé-illimité » jouant de bribes et miette de tout ce que les philosophes ont pu « croire et raconter » depuis l’Antiquité grecque afin de dramatiser l’Idée problématique du structuralisme à la veille de Mai 68./Under the sign of the irreductibility of the event or the “becoming” of concepts to their history, the philosophical moment of structuralism according to Deleuze (1967-1969) is considered from three points of view corresponding to the three parts of the thesis.

The first part adopts the historiographical perspective to detect, in F. Wahl (1968), M. Frank (1989), F. Dosse (1991), two main sources for the lack of knowledge about the deleuzian philosophical structuralism in favour of a so-called “post” or “neo”-structuralism (starting from the Anti-Oedipus) :

\
Doctorat en Philosophie
info:eu-repo/semantics/nonPublished

APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Hoyo, José Félix. "Critique des courants sociologiques marxisme, structuralisme, fonctionnalisme /." Lille 3 : ANRT, 1988. http://catalogue.bnf.fr/ark:/12148/cb37606050c.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Satō, Yoshiyuki. "Le structuralisme et le problème de la résistance." Paris 10, 2004. http://www.theses.fr/2004PA100032.

Full text
Abstract:
La présente étude propose une réinterprétation de la pensée "structuraliste" en soulevant le problème de la résistance au pouvoir. Le problème se divise en deux : comment les théories "structuralistes" du pouvoir, selon lesquelles le sujet est produit et reproduit par les effets de l'investissement du pouvoir (effets du pouvoir intériorisé par le sujet), peuvent elles penser la possibilité de la résistance du sujet au pouvoir ? ; et comment ces théories, selon lesquelles la structure ne cesse d'être reproduite de manière "synchronique" ou "intemporelle", peuvent-elles penser la possibilité d'altérer la structure ou la formation sociale ? Répondant à ces deux questions, cette étude recherche la possibilité de franchir des difficultés des théories "structuralistes" du pouvoir au sein même de la pensée de Foucault, Deleuze/Guattari, Althusser et Derrida, à savoir des pensées "structuralistes" et "post-structuralistes", notamment à travers leurs luttes contre et pour la théorie psychanalytique
This essay proposes a reinterpretation of the "structuralist" thought, raising the problem of resistance to power. The problem is divided into two : how can "structuralist" power theories, according to which the subject is produced and reproduced by the effects of investment of the power (effects of power internalized by the subject), think about the possibility of subject's resistance to power which produce and reproduce the subject ? ; and how can these theories, according to which the structure is continuously reproduced in a "synchronic" or "atemporal" way, think about the possibility to transform the structure or the social formation ? Answering these two questions, this dissertation try to find the possibility to overcome difficulties of "structuralist" power theories in the philosophy of Foucault, Deleuze/Guattari, Althusser and Derrida, namely, in "structuralist" and "post-structuralist" thoughts, in particular through their struggles against and for the psychoanalytic theory
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Idarrou, Ali. "Entreposage de documents multimédias : comparaison de structures." Thesis, Toulouse 1, 2013. http://www.theses.fr/2013TOU10008/document.

Full text
Abstract:
Le volume de documents multimédias disponible aujourd’hui, et qui ne cesse d’augmenter, constitue une source d’information importante. Cependant, toute cette information serait sans intérêt si elle n’est pas exploitée efficacement. Gérer et exploiter de telles sources nécessite d’avoir à disposition des outils automatiques permettant de faciliter l’accès à des granules (l'information fine) documentaires, indépendamment de l’hétérogénéité sous-jacentes de ces documents en termes de type, taille, format, contenu, structure, etc. La classification automatique est une solution qui permet d’organiser et de structurer une large collection de documents afin de réduire l’espace de recherche et par conséquent d’améliorer les performances du processus d’accès à l’information. Les approches qui ont abordé la classification documentaire se distinguent par le modèle utilisé pour représenter les documents et par la démarche utilisée pour classer ces documents. S’agissant des documents multimédias, la problématique de classification découle de la complexité de leur représentation. En effet, un document multimédia est composé de plusieurs objets de différentes natures : image, texte, son, etc. Il est multi-structuré par essence ; issu de la composition de plusieurs sous-documents et chaque sous-document a une ou plusieurs structures. Ces structures peuvent être de même nature ou de natures différentes (structure physique, logique, temporelle, etc). La multi-structuralité induit des relations complexes et multiples entre deux mêmes composants d’un document. Il est donc nécessaire d’utiliser un modèle de représentation riche afin de pouvoir classer les documents à structures multiples. Les travaux de recherche que nous avons menés au cours de cette thèse visent ainsi à étudier les modèles de représentation des documents multimédias à structures multiples et à développer des outils capables de traiter de grandes masses de données en prenant en compte les contraintes liées au partage de sous-structures (sous-graphes) par des structures hétérogènes. Une des problématiques principales est de savoir comparer deux documents multi-structurés, et en conséquence de pouvoir comparer des structures de documents afin d’évaluer leur similarité. Nous nous sommes intéressés à la représentation des structures documentaires à l’aide des graphes. Comparer structurellement deux documents revient donc à comparer les graphes qui les représentent. Les méthodes classiques de comparaison de documents sont basées sur les similarités dites de « surface » : un modèle de similarité basé sur les propriétés descriptives des objets sans tenir compte des relations entre ces propriétés. Ces méthodes ne tiennent pas compte de l’information implicite qui est véhiculée par la structure documentaire. Cependant, les mêmes composants structurels peuvent ne pas avoir le même rôle, ni la même importance dans deux documents différents. Nous pensons que les informations apportées parles relations structurelles présentent un intérêt incontournable dans un processus de comparaison. Nous montrons, par conséquent, que les mesures standards existantes ne peuvent pas répondre efficacement à notre problématique. Pour évaluer la similarité entre deux graphes, nous proposons une nouvelle mesure de similarité structurelle basée sur l’isomorphisme de (sous) graphes. En théorie des graphes, l’isomorphisme de sous-graphes induits permet de démontrer qu’un graphe est inclus dans un autre, alors que l’isomorphisme de sous-graphes partiels permet de déterminer l’intersection entre deux graphes. Cependant, la recherche d’isomorphisme de sous-graphes est un problème bien connu pour être combinatoire. Ce problème combinatoire rend la plupart des approches limitées à des graphes de petite taille
The volume of multimedia documents available today, which is increasing, is an important source of information. However, all this information is useless if it is not used efficiently. Managing and exploiting such sources needs to have automated tools available to facilitate access to granules (fine information) documentary, regardless of the underlying heterogeneity of these documents in terms of type, size, format, content, structure, etc.. Automatic classification is a solution that allows organizing and structuring a large collection of documents to reduce the search space and consequently improve the performance of the access to information. Approaches that have addressed the documentary classification are distinguished by the model used to represent the documents and the approach used to classify documents. Concerning multimedia, the problem of classification arises from the complexity of their representation. Indeed, a multimedia document is composed of several objects of various kinds: image, text, sound, etc... It is multi-structured gasoline from the composition of several sub-documents and each sub-document has one or more structures. These structures can be of the same type or of different types (physical structure, logical, temporal, etc.). The multi-structuralism induces multiple and complex relationships between the same two components of a document. It is therefore necessary to use a rich representation model to organize the documents to multiple structures. The works that we conducted in this thesis aims to study model representation of multi-structured multimedia documents and to develop tools capable of processing large amounts of data taking into account the constraints of sharing substructures (sub-graphs) by heterogeneous structures. One of the main issues is how to compare two multi-structured documents, and therefore to compare the structures of materials to assess their similarity. We are interested in the representation of document structures using graphs. Comparing structurally two documents is therefore comparing the graphs that represent them.Traditional methods of document comparison are based on the similarities called "surface": a similarity model based on descriptive properties of objects without considering the relationships between these properties. These methods do not consider implicit information that is conveyed by the document structure. However, the same structural components may not have the same role or the same size in two different documents. We believe that the information provided by the structural relationships of interest inevitable in a process of comparison. We maintain, therefore, that the existing standard measures cannot efficiently address our problem.To evaluate the similarity between two graphs, we propose a new similarity measure based on structural isomorphism of (sub) graphs. In graph theory, the isomorphism of induced sub-graphs can show that a graph is included in another, while the isomorphism of partial sub-graphs is to determine the intersection of two graphs. However, the search for sub-graph isomorphism problem is well known to be combinatorial. Combinatorial problem that makes most approaches limited to small graphs. To reduce the cost combinatory, we propose to consider a graph as a set of paths. Comparing the two graphs is therefore comparing the paths that compose them, using a structural alignment model. The proposed measure reflects the structure of graphs compared in the sense that it takes into account both the position of the nodes, the order of sibling nodes and links between those nodes
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Savignat, Anne-Sophie. "Raul Prebisch, le fondateur du structuralisme latino-américain ?" Cergy-Pontoise, 2003. http://www.theses.fr/2003CERG0212.

Full text
Abstract:
En 1949, Raúl Prebisch prononça un discours lors d'une session de la Cepal à la Havane. Ce discours ainsi que ses travaux ultérieurs comme Secrétaire exécutif de la Cepal sont souvent considérés comme les premiers textes structuralistes. Pourtant, une étude de ses travaux précédant son entrée à la Cepal et la prise en compte de l'évolution de la situation politique et économique de l'Argentine dans la première moitié du XXème siècle montrent qu'il n'y a pas une rupture dans sa théorie du développement économique qui repose sur l'analyse du commerce international. En 1949, comme par le passé, la théorie de Prebisch n'était pas structuraliste. Elle reposait sur la théorie des cycles économiques. En fait, c'est Juan F. Noyola qui, le premier, élabora une théorie structuraliste en 1956 lorsqu'il chercha à identifier les rigidités spécifiques aux PVD qui affectent les ajustements économiques. Le premier texte structuraliste de Prebisch date de 1961. Il abandonna alors son explication de la vulnérabilité d'origine extérieure par les cycles économiques
In 1949, R. Prebisch made a speech during a conference of the ECLA in La Havana. This intervention, as his own previous works, realized when he was the Executive Secretary of the ECLA, is erroneously considered to be the first structuralist works. By analysing meticulously the works he realized before his access at the ECLA, and considering the Argentinean's political and economical situation during the first half of the 20th century, it looks like there is a clash between those documents previously quoted and his theory of the economic development. In 1949, R. Prebisch was not already a structuralist. His theory was still based on the economic cycles. As a matter of fact, it appears that Juan F. Noyola was the first to elaborate a structuralist theory in 1956, when he tried to identify the specific rigidities for underdeveloped countries, which affect their economics adjustments. It is only in 1961, that we can find the first real essay based on structuralism signed by R. ʿPrebisch. Ever since then, he stopped referring to the economic cycles as the explanatory's mechanism of the outside based vulnerability
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Ruyer, Raymond. "Esquisse d'une philosophie de la structure thèse principale présentée à la Faculté des lettres de l'Université de Paris, pour le doctorat ès-lettres /." [S.l. : s.n], 1997. http://catalogue.bnf.fr/ark:/12148/cb37284356r.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
More sources

Books on the topic "Structuralisme"

1

Sturrock, John. Structuralism. 2nd ed. Oxford, UK: Blackwell Pub., 2003.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Gombrowicz, Witold. Structuralisme, jeunesse, Dante. Paris: L'Herne, 1995.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Dosse, François. Histoire du structuralisme. Paris: LaDecouverte, 1992.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

L, Conville Richard, ed. Uses of "structure" in communication studies. Westport, Conn: Praeger, 1994.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Parodi, Maxime. La modernité manquée du structuralisme. Paris: Presses universitaires de France, 2004.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Parodi, Maxime. La modernité manquée du structuralisme. Paris: Presses universitaires de France, 2004.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Parodi, Maxime. La modernité manquée du structuralisme. Paris: Presses universitaires de France, 2004.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Dion, Robert. Le structuralisme littéraire en France. Candiac, Québec: Editions Balzac, 1993.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Heuvel, Wim J. van. Structuralisme in de Nederlandse architectuur. Rotterdam: Uitgeverij 010, 1992.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Hertzberger, Herman. Architectuur en structuralisme: Speelruimte en spelregels. Rotterdam: nai010 uitgevers, 2014.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
More sources

Book chapters on the topic "Structuralisme"

1

Etherington-Wright, Christine, and Ruth Doughty. "Structuralism and Post-structuralism." In Understanding Film Theory, 63–82. London: Macmillan Education UK, 2011. http://dx.doi.org/10.1007/978-0-230-34392-4_5.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Whitworth, Michael H. "Structuralism and Post-Structuralism." In Virginia Woolf: Mrs Dalloway, 74–85. London: Macmillan Education UK, 2015. http://dx.doi.org/10.1007/978-1-137-54792-7_5.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Storey, John. "Structuralism and post-structuralism." In Cultural Theory and Popular Culture, 116–39. Eighth edition. | London ; New York : Routledge, [2018]: Routledge, 2018. http://dx.doi.org/10.4324/9781315226866-6.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Doughty, Ruth, and Christine Etherington-Wright. "Structuralism and Post-Structuralism." In Understanding Film Theory, 86–103. London: Macmillan Education UK, 2017. http://dx.doi.org/10.1057/978-1-137-58796-1_5.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Storey, John. "Structuralism and post-structuralism." In Cultural Theory and Popular Culture: An Introduction, Ninth Edition, 115–36. 9th ed. Ninth Edition. | New York : Routledge, 2021. | Revised edition of the author’s Cultural theory and popular culture, 2018.: Routledge, 2021. http://dx.doi.org/10.4324/9781003011729-6.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Storey, John. "Structuralism and post-structuralism." In Cultural Theory and Popular Culture, 115–36. 10th ed. London: Routledge, 2024. http://dx.doi.org/10.4324/9781003388890-6.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Lanigan, Richard Leo. "Structuralism." In Contributions to Phenomenology, 683–89. Dordrecht: Springer Netherlands, 1997. http://dx.doi.org/10.1007/978-94-017-5344-9_154.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Buchbinder, David. "Structuralism." In Contemporary Literary Theory and the Reading of Poetry, 36–55. London: Macmillan Education UK, 1991. http://dx.doi.org/10.1007/978-1-349-12843-3_3.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Swingewood, Alan. "Structuralism." In A Short History of Sociological Thought, 296–312. London: Macmillan Education UK, 1991. http://dx.doi.org/10.1007/978-1-349-21642-0_11.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Feldman, Richard S., Melissa Sapio, Miloslava Kozmová, David C. Devonis, Eugene I. Taylor, David C. Devonis, Leah Fredman, et al. "Structuralism." In Encyclopedia of the History of Psychological Theories, 1024–47. New York, NY: Springer US, 2012. http://dx.doi.org/10.1007/978-1-4419-0463-8_33.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles

Conference papers on the topic "Structuralisme"

1

Micó Romero, Noelia. "Problèmes de terminologie dans « Shipboard Oil Pollution Emergency Plan/ Plan d’urgence de bord contre la pollution par les hydrocarbures » sur la Méditerranée à partir d’une traduction de l’anglais vers le français." In XXV Coloquio AFUE. Palabras e imaginarios del agua. Valencia: Universitat Politècnica València, 2016. http://dx.doi.org/10.4995/xxvcoloquioafue.2016.3058.

Full text
Abstract:
Dans notre communication nous essayons de décrire comment les langues (en l’occurrence l’anglais, le français et de forme subsidiaire l’espagnol) appréhendent une petite parcelle de la réalité : la pollution des hydrocarbures. Notre cadre conceptuel s’aligne avec la sémantique cognitive, centrée sur la perception expérientielle du sujet parlant, tout en dépassant ainsi le modèle des conditions nécessaires et suffisantes (CNS) initié par Aristote et celui de la sémantique compositionnelle du structuralisme. Par contre, la sémantique cognitive (Rosch, Putnam, Kleiber) se base sur la « Embodied Cognition Thesis », la « Thèse de la cognition incarnée », selon laquelle notre corps influe sur notre langage, notre pensée, nos concepts. Cette approche introduit la théorie du prototype où Kleiber (1990) traite la catégorisation à partir du « meilleur exemplaire » et de la notion de « ressemblance de famille ». Dans notre étude, nous analysons comment l’anglais, le français et l’espagnol catégorisent la même réalité à partir du texte « Plan d’urgence de bord contre la pollution par les hydrocarbures », traduit de l’anglais. Dans un premier temps, nous aborderons des questions générales sur les caractéristiques des textes techniques tant en anglais comme en français et dans un deuxième temps, nous commenterons les différentes traductions en les groupant par domaines ou champs sémantiques (i.e. parties du bateau, équipage,…) En somme, des termes techniques qui ne seront pas analogues et dont les différences s’expliquent non seulement par la diversité des langues (aspects morphosyntaxiques, attribution, détermination etc.) mais aussi par des questions d’ordre différent que nous essayons de justifier à travers d’exemples tirés de notre corpus.DOI: http://dx.doi.org/10.4995/XXVColloqueAFUE.2016.3058
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Küçükarslan Emiroğlu, Melahat. "DESIGN SEMIOTICS AND POST-STRUCTURALISM." In New Semiotics. Between Tradition and Innovation. IASS Publications, 2015. http://dx.doi.org/10.24308/iass-2014-106.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Hauer, Thomas. "THE NATURE AND BASIS OF STRUCTURALISM." In 4th International Multidisciplinary Scientific Conference on Social Sciences and Arts SGEM2017. Stef92 Technology, 2017. http://dx.doi.org/10.5593/sgemsocial2017/hb21/s06.047.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Wenhua, Wang. "Optimizing College English Teaching Mode with Structuralism." In 2017 International Conference on Social science, Education and Humanities Research (ICSEHR 2017). Paris, France: Atlantis Press, 2017. http://dx.doi.org/10.2991/icsehr-17.2017.33.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Gomes, José Alberto, Álvaro Barbosa, and Rui Penha. "An eco-structuralism approach in soundscape (data) composition." In the 9th Audio Mostly. New York, New York, USA: ACM Press, 2014. http://dx.doi.org/10.1145/2636879.2636903.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Zhenglimei. "Notice of Retraction: The structuralism interpretation of the mechanism." In 2011 International Conference on E-Business and E-Government (ICEE). IEEE, 2011. http://dx.doi.org/10.1109/icebeg.2011.5882505.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Lamberov, L. D. "THE CONUNDRUMS OF STRUCTURALIST PHILOSOPHY OF MATHEMATICS." In Аналитическая философия: траектории истории и векторы развития. Новосибирск: ЗАО ИПП "Офсет", 2022. http://dx.doi.org/10.47850/s.2022.1.5.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Tazkiyah, Destyanisa, Monika Herliana, and Chendy .P.S. "Confucian Values in Babad Raden Kamandaka: A Levi-Strauss Structuralism Analysis." In Proceedings of the First International Conference on Literature Innovation in Chinese Language, LIONG 2021, 19-20 October 2021, Purwokerto, Indonesia. EAI, 2022. http://dx.doi.org/10.4108/eai.19-10-2021.2316566.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Buell, Samantha, Ryan Shaban, Daniel Corte, and Christopher Beorkrem. "Zero-waste, Flat Pack Truss Work: An Investigation of Responsive Structuralism." In ACADIA 2011: Integration Through Computation. ACADIA, 2011. http://dx.doi.org/10.52842/conf.acadia.2011.138.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Chuikova, Olena. "LINGUISTIC-PHILOSOPHICAL STRUCTURALISM (SYNCHRONY AND DIACHRONY) OF E. HUSSERL’S CONCEPT "TRANSCENDENTAL EGO"." In Vectors of Science and Technology Development in the Context of Globalisation. Publishing House “Baltija Publishing”, 2024. http://dx.doi.org/10.30525/978-9934-26-408-5-11.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles

Reports on the topic "Structuralisme"

1

Chinn, Menzie, and Jaewoo Lee. Three Current Account Balances: A "Semi-Structuralist" Interpretation. Cambridge, MA: National Bureau of Economic Research, December 2005. http://dx.doi.org/10.3386/w11853.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Kinsella, Stephen. Teaching Structuralist Economics Using Problem Based Learning and Weblogs. Bristol, UK: The Economics Network, January 2008. http://dx.doi.org/10.53593/n179a.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Kemp-Benedict, Eric. AMES: A model for energy, economic and environmental assessment. Stockholm Environment Institute, September 2023. http://dx.doi.org/10.51414/sei2023.046.

Full text
Abstract:
This paper introduces the Adaptable Macroeconomic Extension for Sustainability analysis (AMES). AMES is a multi-sector, demand-led, structuralist model designed to provide consistent economic drivers to the widely used Low Emissions Analysis Platform (LEAP). The focus is on low-emission development strategies in low- and middle-income countries. Together, LEAP and AMES form a hybrid energy-economy model that combines two approaches: bottom-up energy-systems analysis and top-down macroeconometric assessments. Because of its focus on low- and middle-income countries, AMES can simulate structural change. Moreover, unlike most macroeconomic models used for energy analysis, AMES exhibits hysteresis, in which, for example, an energy investment programme can lead to persistent, positive impacts on GDP and employment. An open-source tool hosted on GitHub, AMES is a flexible model designed to be adapted for specific needs and studies.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
We offer discounts on all premium plans for authors whose works are included in thematic literature selections. Contact us to get a unique promo code!

To the bibliography