To see the other types of publications on this topic, follow the link: Théories monétaires.

Dissertations / Theses on the topic 'Théories monétaires'

Create a spot-on reference in APA, MLA, Chicago, Harvard, and other styles

Select a source type:

Consult the top 50 dissertations / theses for your research on the topic 'Théories monétaires.'

Next to every source in the list of references, there is an 'Add to bibliography' button. Press on it, and we will generate automatically the bibliographic reference to the chosen work in the citation style you need: APA, MLA, Harvard, Chicago, Vancouver, etc.

You can also download the full text of the academic publication as pdf and read online its abstract whenever available in the metadata.

Browse dissertations / theses on a wide variety of disciplines and organise your bibliography correctly.

1

Levasseur, Sandrine. "Intégration économique et monétaire : théories et application à l'Europe." Rouen, 2000. http://www.theses.fr/2000ROUEL354.

Full text
Abstract:
La première partie de cette thèse est consacrée à l'analyse des effets d'une intégration accrue sur le degré d'asymétrie entre les pays européens. Le premier chapitre constitue une revue de la littérature empirique sur le degré d'asymétrie des chocs. A l'issue de cette revue, il s'avère difficile de conclure si l'UEM est souhaitable ou non au regard du degré d'asymétrie des chocs. Tant que le processus d'intégration est en cours, il s'avère difficile d'obtenir une mesure structurelle de l'asymétrie des chocs. Le second chapitre souligne, à l'aide d'un modèle théorique, les problèmes de mesures de l'asymétrie des chocs dans un contexte d'intégration croissante. Nous montrons que le degré d'asymétrie des réponses des économies dépend du niveau de spécialisation des pays. Le troisième chapitre constitue une étude empirique de la relation entre nature des échanges commerciaux et degré de synchronisation des cycles. Nous trouvons que les échanges commerciaux de type intra-branche contribuent à la synchronisation des cycles, de même qu'un régime de changes fixes. La seconde partie de cette thèse s'intéresse aux effets des politiques économiques sous des régimes institutionnels alternatifs. Le quatrième chapitre étudie le régime de change optimal dans un contexte de marchés financiers incomplets, avec actifs nominaux et agents hétérogènes. Nous montrons que, quelle soit la nature du risque présent dans l'économie, le régime de changes fixes est dominé par le régime de changes flexibles. Le cinquième chapitre analyse la question de la coordination des politiques budgétaires infraeuropéennes sous le régime d'UEM en prenant en compte les réactions stratégiques de la BCE et des USA. Nous trouvons que tandis que la coordination de fait des politiques monétaires sous UEM est bénéfique, celle des politiques budgétaires n'est pas souhaitable.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Femenias, Laurent. "L'euro à la lumière des théories monétaires holistes contemporaines." Phd thesis, Université de Bourgogne, 2008. http://tel.archives-ouvertes.fr/tel-00359351.

Full text
Abstract:
La thèse expose tout d'abord, dans une première partie, la généalogie d'une tradition hétérodoxe, appelée « approche monétaire holiste », qui refuse les thèses dichotomiques, la conception classique du voile monétaire, et elle montre les proximités de ces positions avec une tradition qui consiste à penser la monnaie comme un « fait social total » mettant en jeu beaucoup plus que les trois fonctions économiques habituellement attribuées à la monnaie. Les travaux récents menés en France autour d'Aglietta et Orléan s'inscrivent dans cette tradition. La thèse s'appuie également sur des théories développées dans le sillage de Keynes qui partagent avec les approches en terme de fait social une méthodologie holiste se traduisant par une prééminence de l'analyse macroéconomique, cette dernière permettant véritablement de situer la monnaie à la base de l'économie. La thèse montre ainsi dans une deuxième partie que les thèmes mis en lumière d'un côté par la macroéconomie post-keynésienne (l'incertitude radicale, la monnaie endogène, etc.) et de l'autre par les nouvelles approches institutionnalistes de la monnaie (la légitimité, la confiance, la souveraineté, la monnaie comme lien social, etc.) permettent, en étant appréhendés ensemble, de mieux comprendre la situation actuelle de l'euro et de la politique monétaire de la Banque Centrale Européenne en répondant à deux questions d'égale importance mais le plus souvent non résolues globalement par les économistes : la question de l'intégration de la monnaie dans l'analyse économique et la question de l'acceptation de cette monnaie par les agents économiques.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Fémenias, Laurent. "L' euro à la lumière des théories monétaires holistes contemporaines." Dijon, 2008. https://tel.archives-ouvertes.fr/tel-00359351.

Full text
Abstract:
La thèse expose tout d’abord, dans une première partie, la généalogie d’une tradition hétérodoxe, appelée « approche monétaire holiste », qui refuse les thèses dichotomiques, la conception classique du voile monétaire, et elle montre les proximités de ces positions avec une tradition qui consiste à penser la monnaie comme un « fait social total » mettant en jeu beaucoup plus que les trois fonctions économiques habituellement attribuées à la monnaie. Les travaux récents menés en France autour d’Aglietta et Orléan s’inscrivent dans cette tradition. La thèse s’appuie également sur des théories développées dans le sillage de Keynes qui partagent avec les approches en terme de fait social une méthodologie holiste se traduisant par une prééminence de l’analyse macroéconomique, cette dernière permettant véritablement de situer la monnaie à la base de l’économie. La thèse montre ainsi dans une deuxième partie que les thèmes mis en lumière d’un côté par la macroéconomie post-keynésienne (l’incertitude radicale, la monnaie endogène, etc. ) et de l’autre par les nouvelles approches institutionnalistes de la monnaie (la légitimité, la confiance, la souveraineté, la monnaie comme lien social, etc. ) permettent, en étant appréhendés ensemble, de mieux comprendre la situation actuelle de l’euro et de la politique monétaire de la Banque Centrale Européenne en répondant à deux questions d’égale importance mais le plus souvent non résolues globalement par les économistes : la question de l’intégration de la monnaie dans l’analyse économique et la question de l’acceptation de cette monnaie par les agents économiques
The thesis begins by explaining, in a first part, the genealogy of a heterodox tradition called “holist monetary approach”, which refuses dichotomic theories and the classical conception of the veil of money. It shows the proximities of these positions with a tradition consisting in thinking money as a “total social fact” involving far more than the three usual economic functions attributed to money. Recent research works conducted in France around Aglietta and Orléan fit in with this tradition. The thesis also leans on theories developed in Keynes’ wake, sharing with the “social fact” approaches a holist methodology. The latter involves a main focus on macroeconomic analysis, which is, in our opinion, the only efficient way to consider money as the first theoretical basis for economics. The thesis shows then, in a second part, that the themes enlightened on the one hand by post-Keynesian macroeconomics (radical uncertainty, endogenous money, etc. ) and on the other hand by new institutionalist monetary theories (legitimacy, trust, sovereignty, money as a social link, etc. ) enable, when considered together, a better understanding of the euro and of the European Central Bank’s monetary policy. Thus, two questions, both equally important but generally not resolved globally by the economists may find an answer: the question of the integration of money into the economic analysis, and the question of how money is then accepted by the economic agents
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Hairault, Jean-Olivier. "L'influence de la monnaie dans les fluctuations économiques : évaluation empirique et fondements théoriques." Paris 1, 1992. http://www.theses.fr/1992PA010044.

Full text
Abstract:
La première partie porte sur les travaux qui ont conduit à la résurgence du débat sur les sources des fluctuations économiques : nous présentons et nous évaluons la portée de ces travaux qui remettent en cause l'influence de la monnaie dans les fluctuations économiques. La deuxième partie apporte de nouveaux éléments empiriques sur l'influence des chocs monétaires dans l'activité économique des principaux pays de l’OCDE, sans proposer cependant une explication théorique de ces effets. Finalement, la troisième partie se concentre sur les mécanismes économiques qui peuvent rendre compte de l'importance des chocs monétaires dans les fluctuations économiques
The dissertation's first part surveys the literature on the sources of economic fluctuations. It is indeed useful to assess the importance of work contesting the role of money in business cycles. The second part provides empirical evidence on the influence of monetary shocks in OECD's main countries economic fluctuations. Finally, the third part deals with economic mechanisms susceptible to determine the importance of monetary shocks in explaining economic fluctuations
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

D'Avino, Loredana. "Les mouvements de capitaux en union économique et monétaire : approches historiques et théoriques." Thesis, Bourgogne Franche-Comté, 2019. http://www.theses.fr/2019UBFCG009.

Full text
Abstract:
La libéralisation des mouvements internationaux de capitaux semble liée à l’augmentation et l’exacerbation des crises financières. A partir de la crise de 2007, le coté idéologique de la « mondialisation heureuse » a mis en lumière, donnant une nouvelle force, aux voix discordantes que l'on n’avait pas pu entendre avant. La thèse tente d’évaluer l’importance de la libéralisation des mouvements des capitaux sur la stabilité d’un système financier. Le but de ce travail est de mettre en relation les systèmes financiers et différents degrés de libéralisation financière en prenant comme exemple l’Union Economique et Monétaire, qui a conjugué la libéralisation totale du marché des capitaux à l’intérieur de la zone aussi bien que dans les rapports avec l’extérieur . Nous avons envisagé la nécessité ou l’opportunité de règlementer le marché global des capitaux afin de limiter l’instabilité économique et financière. L’Union Monétaire reste la région la plus touchée, celle où la croissance stagne et les crises politiques se succèdent, car ses défauts structurels se sont révélés au grand jour : des divergences économiques croissantes et accentuées par la monnaie unique, le manque d’institutions de gestion des crises bancaires, financières et économiques, le manque d’une culture unificatrice. Dans cet espace, les capitaux circulent librement, la séparation entre l’espace monétaire et l’espace fiscal est très nette, les transferts budgétaires et la mutualisation de la dette sont impossibles, ainsi que l’interdiction du financement monétaire. Le but de ce travail est de montrer que tout cela empêche la coordination des cycles économiques et financiers, et laisse planer le doute sur la possibilité de survie de la zone
The liberalization of international capital flows seems linked to the increase and worsening of financial crisis. Since the financial crisis in 2007-2008, the ideological dimension of “happy globalization” has brought to light and given new strength to dissentient voices that could not be heard before. This thesis tries to evaluate the importance of capital flows on the stability of à financial system. Its purpose is to compare different financial systems and levels of financial liberalization, using the Economic and Monetary Union as an example because it combined full liberalization of the capital market within the zone a well as in relations with the outside. We have considered the need or desirability of regulating the global capital market in order to limit economic and financial instability. The Monetary Union remains the most affected region by the crisis, where growth stagnates and political crises follow one another, because its structural flaws have been revealed: growing economic divergences accentuated by the single currency, the lack of institutions management of banking, financial and economic crises, the lack of a unifying culture.In this economic space, the capital flows freely, the separation between the monetary space and the fiscal space is very clear, the budgetary transfers and the sharing of the debt are impossible, as well as the prohibition of the monetary financing. The purpose of this work is to show that all this prevents the coordination of economic and financial cycles, and leaves some doubt about the possibility of survival of the area
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Beine, Michel. "Union monétaire européenne et théorie des zones monétaires optimales." Doctoral thesis, Universite Libre de Bruxelles, 1996. http://hdl.handle.net/2013/ULB-DIPOT:oai:dipot.ulb.ac.be:2013/212285.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

You, Jong-Gueon. "Définitions formelle et fonctionnelle de la monnaie : grille de lecture pour les théories monétaires de I. Fisher, de J.M. Keynes et de K. Marx." Paris 10, 1990. http://www.theses.fr/1990PA100066.

Full text
Abstract:
La monnaie est une notion d'emblée ambivalente et donc, doit être définie dans sa double dimension de flux et de stock. La plupart des controverses sur la monnaie tenaient largement à ce sujet. A quelques exceptions près, leurs définitions de la monnaie étaient unidimensionnelles, privilégiant soit l'aspect stock (définition formelle), soit l'aspect flux (définition fonctionnelle). La thèse propose donc une définition bi-dimensionnelle sous forme du tableau ou les deux dimensions définissant la monnaie, forme et fonction, interviennent conjointement. Au lieu de construire un modèle de nature analytique et opératoire, la thèse envisage l'application aux relectures des auteurs dont les théories monétaires gardent certaines traces de l'ambivalence monétaire. C'est le cas de I. Fisher, de J. M. Keynes et de K. Marx. Chez I. Fisher, les deux aspects restent implicites dans sa théorie de cycle et ce, malgré la fécondité de ses intuitions. J. M. Keynes, surtout dans sa notion de "motif de financement", est sans doute le plus avance du point de vue analytique, sans arriver pour autant a une explication convaincante. Enfin, c'est K. Marx avec sa notion de l'équivalent général qui nous semble le plus fructueux du point de vue méthodologique
Money is an ambivalent concept and so, has to be defined in its double dimension, flow and stock one. But, besides some exception, the large numbers of definition of the money has been one-dimensional and inclined for either the stock aspect (formal definition) or the flow aspect (functional definition). In this context, the thesis suggest a bi-dimensional definition of money in the form of table containing jointly the two defining dimensions of money, form and function. Instead of setting up analytical and operational model, we have tried, for the purpose of more large implications, its applications to the releadings of some old authors whose monetary theory hinge on the problem of ambivalence. That is the case of I. Fisher, J. M. Keynes and K. Marx. For I. Fisher, the problem lies implicit is his cycle theory. J. M. Keynes has gone farther in analytical point de view, but it is doubtful that his arguments are convincing. Finally, it would be K. Marx who gives the most fertile way in the methodological point of view
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Hédreville, Manix. "La théorie standard des unions monétaires à l'épreuve de l'Histoire." Thesis, Paris 10, 2010. http://www.theses.fr/2010PA100104.

Full text
Abstract:
L’Histoire des unions monétaires est encore aujourd’hui un domaine assez inexploité par la science économique. Pourtant elle peut s’avérer riche d’enseignements. L’intérêt premier de cette thèse est de présenter une analyse historique et quantitative des phénomènes d’union monétaire depuis le XIXe siècle (5 expériences d’union monétaire sont ici étudiées : l’Union latine, l’union monétairescandinave, la zone franc-CFA, l’Union monétaire de la Caraïbe de l’Est et l’Union monétaire de la zone euro) permettant d’asseoir encore plus la pertinence de l’argument institutionnaliste selon lequel la théorie traditionnelle des Zones monétaires optimales ne serait satisfaisante ni sur le plan « positif » ni sur le plan « normatif ». Dès lors, la théorie orthodoxe doit être abandonnée au profit d’une conception de la monnaie comme institution souveraine. Cela commande une approche multidisciplinaire des unions monétaires, faisant la part belle aux outils conceptuels développés dans le cadre de l’Economie Politique Internationale. Partant de là, nous avons analysé les possibilités d’unions monétaires dans le monde, en particulier dans le MERCOSUR, en distinguant au niveau régional , du côté de l’ « offre de régime monétaire » comme du côté de la « demande de régime », les forces capables de porter (ou de faire obstacle) à l’accomplissement du projet d’union monétaire du MERCOSUR. Cela constitue le deuxième grand point d’intérêt de cette thèse
History of monetary unions is a relatively unexplored area for economics. All the same, one can learn great lessons from it. The first interest of this work is to present a historical and quantitative analysis of currency union phenomena since 19th century. Here, are studied five experiences of monetary unions: Latin Union, Scandinavian Monetary Union, CFA-franc zone, Eastern Caribbean Monetary Union and Euroland’s monetary union. This examination strengthens even more the institutionalist argument that standard Optimum Currency Areas (OCA) theory is satisfactory neither on the “positive” level nor on the “normative” one. Therefore the orthodox theory must be abandoned for the benefit of a conception of money as a sovereign institution. That calls for a multidisciplinary approach of monetary unions, with a great deal of room devoted to conceptual tools developed in the scope of International Political Economy. On that assumption, we assess the probability of occurrence of currency unions in the developing world – more specially in MERCOSUR – by distinguishing on the regime supply side, as on the regime demand side, forces that are able to carry into accomplishment (or to jeopardize) monetary union. That is the second main interest of our work
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Guillaumin, Cyriac. "La formation d'une zone monétaire en Asie de l'Est : une application de la théorie des zones monétaires optimales." Paris 13, 2007. http://scbd-sto.univ-paris13.fr/secure/ederasme_th_2007_guillaumin.pdf.

Full text
Abstract:
La crise financière de 1997-1998 qu’ont connue les pays de l’Est asiatique a suscité un renouveau dans l’idée de la constitution d’une union monétaire dans cette région du monde. Ce renouveau s’inscrit dans la recherche d’un système monétaire international plus stable. Cette thèse étudie dans quelles mesures une zone monétaire serait envisageable pour les pays d’Asie de l’Est. La première partie de la thèse s’intéresse au degré d’asymétrie des chocs macroéconomiques pour ces pays. L’analyse empirique permet de mettre en évidence une certaine hétérogénéité des chocs qui s’accentue depuis la crise de 1997. S’il devait se former une union monétaire à l’heure actuelle, cette dernière ne devrait être constituée que de quelques pays (union monétaire locale). La deuxième partie s’intéresse à la composante financière de la théorie des zones monétaires optimales longtemps ignorée ou mal employée. Cette étude fait apparaître une intégration financière imparfaite entre les pays d’Asie de l’Est. Il existerait cependant des interdépendances entre les taux d’intérêt rendant moins autonomes les politiques monétaires nationales de ces pays. Si l’union monétaire n’apparaît pas comme un régime de change crédible à court terme, la mise en place d’un accord de change pourrait constituer une solution dans le but d’approfondir cette coopération ainsi que de favoriser la croissance économique et de rendre moins problématique l’instabilité des taux de change entre grandes monnaies pour les pays tiers
In 1997-1998, the Asian financial crisis brought about a revival of the idea of the creation of a monetary union in this region of the world. This revival appeared in the search of a more stable international monetary system. This thesis studies the benchmark in which a monetary area would be feasible for East Asian countries. The first part of the thesis focuses on the degree of asymmetry of shocks for these countries. The empirical analysis underlines heterogeneity of the shocks which is accentuated since the 1997 crisis. At present, the formation of a monetary union can be possible only for some countries in the form of a local monetary union. The second part analyses the financial component of the theory of optimal currency areas which was ignored for a long time or wrongly employed. This study reveals an imperfect financial integration between East Asian countries. There may exist however interdependences between interest rates which render national monetary policies less autonomous. If a monetary union does not appear as a credible exchange rate regime in the short run, the implementation of an exchange rate agreement can provide a solution for increasing this cooperation and supporting the economic growth and making less problematic exchange rates instability between great currencies for other countries in the region
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Boyer, des Roches Jérôme de. "Théories de la monnaie et politique monétaire." Paris 1, 1987. http://www.theses.fr/1987PA010027.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
11

Mounoussamy, Julie. "Fondements théoriques et empiriques des crises monétaires." Thesis, La Réunion, 2017. http://www.theses.fr/2017LARE0026.

Full text
Abstract:
Les crises monétaires sont les premières crises financières de l'histoire économique. Elles se traduisent par l'élimination ou la substitution des monnaies nationales. L'objectif de cette thèse est de poser les fondements théoriques et empiriques des crises monétaires, mais également de proposer un cadre de prévention de ce type de crise qui sévit en zone euro depuis 2008. Les débats économiques et politiques actuels autour des questions de désintégration monétaire témoignent de la persistance et de l'ampleur de la crise, où la légitimité et la souveraineté de la monnaie unique est menacée à moyen long terme. Les divers plans de sauvetage et les politiques d'austérité dans les pays-membres en difficulté ne sont que les conséquences et les coûts directs d'une telle crise. Ces derniers doivent interpeller les autorités de supervision à une plus grande vigilance, ainsi qu'à une politique de prévention plus avisée. L'objectif de cette thèse est double : dans une première partie, nous analysons le concept, les fondements historiques et théoriques des crises monétaires, puis dressons une typologie de celles-ci. Dans une seconde partie, nous apportons une contribution empirique relative aux déterminants des crises monétaires en zone euro et proposons un outil de prévention des crises monétaires, grâce à la mise en place d'un système d'alerte avancée (Early Warning System), par l'approche économétrique de type logit multinomial. Pour ce faire, la détection et la mesure des mésalignements des taux de change réels à l'intérieur de la zone euro est cruciale, puisqu'il constitue l'indicateur premier des crises monétaires. L'estimation des taux de change d'équilibre permettent ainsi d'apprécier la sur ou sous-évaluation des monnaies, indispensable à la mise en place d'un système d'alerte avancée, à des fins de prévention des crises monétaires
Monetary crises are the first financial crises in economic history, which result in the elimination or substitution of national currencies. The aim of this thesis is to study the theoretical and empirical foundations of monetary crises. Furthermore, a framework for the prevention of such crises, raging in the Euro zone since 2008, is provided. The current economic and political debates about this issue reflect the persistence and the extent of this crisis, in which the Euro's legitimacy and sovereignty is threatened in the medium term. The various rescue plans and austerity policies in troubled member states are direct consequences and costs of this crisis. Consequently, supervisory authorities need to be more vigilant in strengthening their prevention policy. The purpose of this thesis is twofold: in the first part, we analyze the concept, the historical and theoretical foundations of monetary crises, and then develop a typology of them. In the second part, we provide an empirical contribution on the determinants of monetary crises in the euro area and propose a tool for preventing currency crises by setting up an Early Warning System, through the econometric approach of the multinomial logit model. As the primary indicator of monetary crises, the detection and measurement of real exchange rate misalignments within the euro area is decisive. The equilibrium exchange rates estimation allows the assessment of currency over- or undervaluation, which is essential for the implementation of an early warning system
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
12

Solis, Stephane. "Théories de l'investissement et politique monétaire : l'expérience canadienne entre 1970-1982." Thesis, McGill University, 1985. http://digitool.Library.McGill.CA:80/R/?func=dbin-jump-full&object_id=65998.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
13

Laurentjoye, Thibault. "Essais sur la Monnaie et le Change : contribution à un renouvellement de la théorie des zones monétaires." Thesis, Paris, EHESS, 2019. http://www.theses.fr/2019EHES0050.

Full text
Abstract:
Cette thèse est composée de trois essais : un essai sur la monnaie (première partie, trois chapitres), et deux essais sur le change (deuxième partie, deux chapitres).La première partie de la thèse visera à identifier la manière dont les caractéristiques fondamentales de la monnaie interagissent entre elles. Cela passera dans un premier chapitre par une revue des différentes définitions que l’on peut trouver de la monnaie, dans la littérature économique et en dehors, puis des fonctions prêtées à la monnaie, afin d’identifier celles qui nous semblent les plus pertinentes. Dans le second chapitre, nous ferons un détour par l’histoire et l’anthropologie pour identifier des faits stylisés des interactions entre fonctions de compte et de paiement à différentes époques. Le troisième chapitre sera l’occasion de présenter une théorie de la monnaie basée sur la notion d’espaces monétaires. La spécificité de notre approche consistera à souligner que le système d’unités de compte est à la fois une propriété des prix et des formes monétaires, tandis que la monnaie est définie comme un vecteur à deux dimensions : formes monétaires et unités de compte.La seconde partie sera composée de deux chapitres indépendants mais offrant des perspectives complémentaires sur certaines limites de la théorie acceptée des taux de change.Le quatrième chapitre portera par la taxinomie des régimes de change et proposera de réviser la hiérarchie admise, qui privilégie l’opposition entre changes fixes et flexibles. Pour ce faire, nous passerons tout d’abord en revue les différents types de régimes de change recensés par le FMI (section 1) et rappellerons les qualités qui sont habituellement prêtées aux différents types de régimes (section 2). Nous isolerons deux dimensions en particulier : la participation à l’ajustement (section 3) et la visibilité des prix (section 4), que nous utiliserons pour former un repère afin de comparer plusieurs catégories de taux de change (section 5). Il apparaîtra que l’ancrage glissant est un régime de change qui présente un compromis intéressant entre ces deux aspects.Le cinquième chapitre portera sur les crises de change. Après avoir présenté les différentes générations de modèles de crise de change (section 1), nous introduirons une distinction entre ancrage unilatéral, qui s’applique à une situation où un pays décide d’ancrer sa monnaie à celle d’un autre, et ancrage réciproque, qui reflète un engagement mutuel du groupe de pays impliqué dans le processus d’ancrage. Dans ce dernier cas, un ancrage peut être incassable. La dernière section sera consacrée à une discussion des limites du fameux trilemme de politique monétaire. Nous verrons que le trilemme souffre de multiples exceptions. Nous suggérerons donc que le trilemme est en réalité un quadrilemme, dont la quatrième pointe tient à la présence d’une contrainte sur les réserves de change
This thesis is composed of three essays: one on money (part one), and two on exchange rates (part two).The first part of the thesis (chapters 1-3) will aim to identify how the fundamental characteristics of money interact with each other.This will take place by reviewing the different definitions of money in the first chapter, both in and outside economic literature, and then the functions attributed to money, in order to identify those that we believe are most relevant. In the second chapter, we will take a detour through history and anthropology to identify stylized facts of the interactions between the account and payment functions at different times. The third chapter will be an opportunity to present a theory of money based on the notion of monetary spaces. The specificity of our approach will be to stress that the system of account used is both a property of prices and money forms, while money is defined as a two-dimensional entity: monetary forms and units of account.The second part of the thesis (chapters 4-5) will be composed of two independent chapters that offer complementary perspectives on some of the limitations of accepted exchange rate theory.The fourth chapter will focus on the taxonomy of exchange rate regimes and propose a revision of the accepted hierarchy, according to which fixed and flexible exchange rates are the only serious modalities available to a country or group of countries. To do this, we will first review the different types of exchange rate regimes identified by the IMF (section 1) and recall the qualities that are usually attributed to different types of regimes (section 2). We will isolate two dimensions in particular: adjustment (section 3) and price visibility (section 4), which we will use to form a benchmark to compare several exchange rate categories (section 5). The analysis suggests that the crawling peg, or sliding parity, is an exchange rate regime that presents an interesting compromise between these two aspects.The fifth chapter will focus on currency crises. After presenting the different generations of currency crisis models (section 1), we will introduce a distinction between unilateral pegs, which apply to a situation where one country decides to anchor its currency to that of another, and reciprocal pegs, which reflects a mutual commitment of the group of countries involved in the anchoring process. In the latter case, a peg may be unbreakable. The last section will discuss the limits of the famous monetary trilemma, which focuses on the constraints to which monetary policy is subject. We will see that the trilemma suffers from multiple exceptions. We will therefore suggest that the trilemma is actually a quadrilemma, the fourth peak of which is the presence of a constraint on foreign exchange reserves
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
14

Steta, Annick. "L'unification allemande à la lumière de la théorie des zones monétaires optimales." Nancy 2, 2006. http://www.theses.fr/2006NAN20011.

Full text
Abstract:
L’objet de cette thèse est de tenter d’identifier, à travers le cas de l’unification économique et monétaire allemande, un critère permettant d’établir un lien entre le champ de l’analyse des zones monétaires optimales et le registre des choix politiques dont relève au premier chef l’unification allemande. La thèse est composée de trois parties. Une premièrepartie montre en quoi la stratégie d’unification par l’introduction immédiate du deutsche Mark à l’Est de l’Allemagne s’inscrivait dans la tradition allemande d’initiation de l’unification politique par le recours à l’instrument monétaire. Une deuxième partie est destinée à examiner les modalités de l’unification monétaire allemande à la lumière de la théorie des zones monétaires optimales initiée par Mundell [1961], McKinnon [1963], Kennen [1969] et Ingram [1969] ; elle montre que si la région composée des deux Allemagnes ne satisfaisait pas aux critères classiques d’existence d’une zone monétaire optimale, elle remplissait par contre la condition d’homogénéité des préférences posée par Cooper [1977] et Kindleberger [1986]. Une troisième partie procède au renversement de la conception classique des zones monétaires optimales en partant de l’expérience de l’unification monétaire allemande et cherche à enrichir de cette expérience la notion de zone monétaire praticable. Si, avec Bourguinat [1992], on fait de l’homogénéité des préférences la condition suffisante de formation d’une union monétaire, les critères posés par Mundell [1961] et ses successeurs en sont toutefois les conditions nécessaires. La praticabilité d’une union monétaire construite sur la base de préférences communes aux membres de l’union sera liée à la mise en oeuvre de politiques économiques destinées à rapprocher cette union de la vérification des critères traditionnels de la théorie des zones monétaires optimales
Through the case of Germany's economic and monetary reunification, the purpose of this thesis is to attempt to identify a criterion in order to link the field of analysis of optimum currency areas to the realm of political choices, which were the main drivers of Germany's reunification. It is comprised of three parts. A first part shows how the strategy of reunification through the immediate introduction of the deutsche Mark in East Germany partook of Germany's tradition of initiating a political unification by resorting to monetary instruments. A second part intends to explain Germany's currency reunification in the light of the theory of optimum currency areas developped by Mundell [1961], Mc Kinnon [1963], Kennen [1969] and Ingram [1969]. It shows that, although the region formed by the two Germanys did not meet the classic criteria of an optimum currency area, it did fulfil the homogeneity of preferences condition as set by Cooper [1977] and Kindleberger [1986]. A third part overturns the classic conception of optimum currency areas. Based on Germany's experience of monetary unification, it enriches the notion of praticable monetary areas. Whereas the Bourguinat [1992] the homogeneity of preferences is a sufficient condition for the developement of a monetary union, the criteria set by Mundelle [1961] and his successors are the necessary conditions. For the monetary union built upon preferences common to the union's member to the praticable, economic policies must drive it to meet the traditionnal criteria set in the theory of optimum currency areas
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
15

Sokic, Alexandre. "La théorie monétaire et budgétaire de l'hyperinflation : problèmes et perspectives." Université Louis Pasteur (Strasbourg) (1971-2008), 1996. http://www.theses.fr/1996STR1EC10.

Full text
Abstract:
L'objectif principal de cette thèse est de faire la lumière sur les conditions de la défaillance du modèle monétariste de l'hyperinflation afin de cerner ses limites et de proposer une réorientation éventuelle de celui-ci. Selon la théorie monétariste, l'hyperinflation est le résultat d'un déficit budgétaire excessif du gouvernement qui doit être finance par le recours aux revenus du seigneuriage. Toutefois, cette thèse montre l'existence d'un certain nombre de configurations du modèle ou ce dernier s'avère incapable de soutenir l'explication standard de l'hyperinflation. Dans les configurations en question, aucun processus d'accélération de l'inflation ne se produit lorsque le besoin de financement des autorités publiques dépasse le niveau de revenus du seigneuriage maximal pouvant être perçu en état stationnaire de l'économie. De manière paradoxale, c'est un processus d'hyperdéflation qui se manifeste : c'est le "paradoxe hyperdéflationniste". On montre, cependant, qu'il est inexact d'affirmer qu'aucun processus hyperinflationniste ne peut être mis en évidence dans les conditions du paradoxe hyperdéflationniste. En effet, cette thèse établit la possibilité du développement de bulles hyperinflationnistes dans toutes les configurations de dysfonctionnement du modèle. On met ainsi a jour l'existence d'un paradoxe a double face au sein de la théorie monétaire et budgétaire de l'hyperinflation puisque celle-ci conçoit l'hyperinflation comme un phénomène exclusivement monétaire. Apres l'examen de la pertinence des sentiers "indésirables" produits par ce modèle sur la base de l'étude des fondements microéconomiques de la demande de monnaie et des investigations empiriques portant sur les bulles, ce travail formule un certain nombre de recommandations destinées aux utilisateurs potentiels du modèle
The main object of this thesis is to highlight the conditions of the hyperinflation monetarist model flaw in order to draw its limits and to suggest a new prospect for it. According to the monetarist theory, hyperinflation is the result of a too large government budget deficit financed by the revenue from seignorage. However, this thesis shows that there are some configurations of the model where it can't sustain the standard explanation of hyperinflation. In these configurations there is no accelerating inflation when the government budget deficit exceeds the maximum steady-state value of seignorage. Paradoxically, a hyperdeflation gets underway: it's the "hyperdeflation paradox". Nevertheless, it is shown that it is not true to assert that no hyperinflationary process can be generated in the hyperdeflation paradox conditions. Indeed, this thesis shows the possibility of hyperinflationary bubbles in all paradoxical configurations. Then, this work shows that a second paradox exists in the monetary and fiscal theory of hyperinflation because in this theory hyperinflation was viewed exclusively as a monetary phenomenon. After the examination of the relevance of the paradoxical paths generated by this model with the help of microeconomic foundations of money demand and econometric investigations, this thesis formulates some recommendations for the potential users of the model
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
16

Le, Maux Laurent. "La banque libre : théorie, expériences, débats." Paris 10, 1998. http://www.theses.fr/1998PA100101.

Full text
Abstract:
La theorie de la banque libre preconise une liberte d'emission de billets et de depots convertibles a vue et au pair en une monnaie de hase que le marche aura lui-meme selectionnee (exemple, la monnaie metallique). Les banques ne peuvent alors emettre trop de monnaie de credit car la regle de la convertibilite les contraint a n'offrir que ce que souhaite le public et toute emission excessive est retournee a la banque. Nous trouvons des experiences de la banque libre un peu partout dans le monde, en ecosse (1727-1844), en nouvelle angleterre (1800-1863), france (1796-1803), au canada (1817-1914), en australie (18171911), etc. Chaque experience montre une evolution differente du systeme de la banque libre et certaines d'entre elles convergent vers un systeme avec un preteur en dernier ressort. Les alternatives a la theorie de la banque libre sont (1) la theorie de la banque centrale qui met l'accent sur la necessite d'un preteur en dernier ressort afin de contenir les ruees sur les banques et (2) la theorie du monopole d'emission qui enleve aux banques la possibilite d'emettre de la monnaie de credit afin de limier les speculations monetaires et bancaires. Nous distinguons ainsi trois modes d'organisation bancaire tout au long de l'histoire de la pensee monetaire, d'adam smith (theorie de la banque libre), henry thornton (theorie de la banque centrale) et david ricardo (theorie du monopole d'emission), aux economistes contemporains. Aussi les controverses sont-elles de meme nature bien que la plupart des theoriciens contemporains de la banque libre admettent le principe d'unpreteur en dernier ressort.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
17

Aubert, Ludovic. "Crédibilité et interdépendance des politiques monétaires : choix et soutenabilité d'un régime de change : réflexions théoriques applicables aux relations monétaires européennes." Nice, 1997. http://www.theses.fr/1997NICE0054.

Full text
Abstract:
Le paysage economique des pays occidentaux s'est profondement transforme ces dernieres decennies. De fait, les contraintes auxquelles sont confrontes les decideurs economiques dans leurs prises de decisions se sont modifiees. Les discours des hommes politiques et des economistes s'accordent, nous sommes a l'heure de la coordination et de la credibilite des politiques economiques. Cette these prend le parti d'etudier dans un cadre theorique homogene d'un modele a deux pays ces deux problemes appliques a la politique monetaire et d'en souligner les implications sur le choix et la soutenabilite d'un regime de change. La premiere partie de cette these est consacree a une etude comparative des systemes de change, ceux-ci etant supposes intangibles. La seconde partie examine dans un cadre dynamique, ou jouent les phenomenes de represailles et de reputation, la possibilite que les etats soutiennent un systeme de change contraignant
The economic scene displayed by western countries has been deeply altered these last decades. Constraints faced economic decision makers in their choices has been therefore transformed. Politicians and economists' speeches are so agreeing to, of coordination and credibility of economic policies. This thesis considers the study in a homogeneous theoritical framework related to a two-countries model, these two issues applied to the monetary policy and henceforth to outline the implications or the choice and sustainability of a exchange rate regime. The first part considers a comparative analysis of exchange rate systems, which are supposed intangible. The second one is referring to the possibility of each state to support a contrained exchange rate system within a dynamic framework where phenomenous of reputation and retaliation are involving
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
18

Ülgen, Faruk. "L'endogénéité de la monnaie : ébauche d'une théorie de l'économie monétaire." Paris 10, 1994. http://www.theses.fr/1994PA100012.

Full text
Abstract:
L'un des problèmes majeurs de la théorie économique provient directement des difficultés d'intégration de la monnaie dans les modèles traditionnels. Le travail présenté ici s'inscrit alors dans le cadre de la recherche des conditions théoriques minimales adéquates à l’explication des économies monétaires modernes à partir du postulat monétaire qui définit la monnaie comme un ensemble de règles concernant la création, la circulation et l'annulation des moyens de paiement dans le cadre d'un système de paiement donné. Et l'existence d'une économie décentralisée et privée se conçoivent ensemble. La monnaie n'est plus intégrée dans la théorie de la valeur, mais elle définit une économie particulière qui est l'économie monétaire. L'endogénéité de la monnaie en est une proposition centrale. Après avoir situé le contexte du travail à travers une représentation du système de paiement, une comparaison est effectuée avec quelques approches représentatives de la théorie de l'équilibre général et de la théorie post keynésienne de monnaie endogène. Les parties 2 et 3 sont proposées alors afin de présenter les éléments nécessaires à la conceptualisation d'une économie monétaire. Ces éléments sont la demande effective keynesienne, L'idée du fonctionnement de l'économie en déséquilibre, le rôle et le comportement du système bancaire dans le financement de l'activité économique et l’intervention d'une banque centrale publique
One of the main problems of the economic theory comes from the difficulties of the integration of money in the traditional models. The study presented here aims to propose some minimal theoretical conditions required for the explication of the modern monetary economies from the monetary postulate. The money is defined as the whole rules concerning the creation, the circulation and the annulation (destruction) of the means of payment (and settlement) in a given payments system. The money and the existence of a decentralized and private economy are conceived together. The money is not integrated into the value theory but he defines a particular economy which is monetary. The money endogeneity is a central proposition of this theoretical position. After the presentation of the payments system, we make a comparison with some representative general equilibrium and post Keynesian endogenous money approaches. Part 2 and part 3 are proposed in order to outline the necessary elements of the conceptualization of a monetary economy. These elements are the Keynesian effective demand, the idea of functioning of the economy in disequilibrium, the role and the behaviour of the banking system in the financing process of the economy and the interventions of a public central bank
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
19

Rodriguez-Calaza, Juan. "Marché unique, union monétaire européenne et théorie économique : une reconsidération critique." Paris 10, 1997. http://www.theses.fr/1997PA100038.

Full text
Abstract:
La finalite de cette these n'est pas de remettre en cause le projet de monnaie unique, mais de prevenir sur les risques que courront un certain nombre de pays (ou de regions) europeens, tout specialement ceux de la peripherie, dans le cadre de l'u. E. M. Ainsi, le rapport emerson (1990) constitue souvent la cible de nos critiques. En effet, etant donne que l'u. E. M. Ne permet pas de remedier a une insuffisance de la competitivite par une variation du taux de change, alors la mobilite de la main-d'oeuvre ou la flexibilite des salaires et des prix doivent remplacer la devaluation. Cependant, la mobilite des facteurs de production n'a pas qu'un caractere vertueux. L'insuffisance en biens collectifs dans les regions en retard, face aux economies externes tirees des avantages d'infrastructure et d'agglomeration des regions developpees, favorise la mobilite des facteurs au profit de ces dernieres et accentue les inegalites regionales. Si l'on disposait en europe - comme aux etats-unis, par exemple - de mecanismes d'ajustement exogenes pour arreter ou pallier la dynamique enclenchee par les phenomenes caracteristiques du cercle pervers, on serait alors en presence d'un moindre mal. Malheureusement, de telles conditions d'autoregulation par la mobilite des facteurs ou d'intervention exogene n'existent pas en europe. Les mutations industrielles et la substitution structurelle du progres technique et du travail qualifie au travail non qualifie creent deja en europe de graves problemes de chomage qui s'accentueront en situation de monnaie unique
The aim of this thesis is not to question the project of the e. M. U. , but to warn of the risk a certain number of european countries (or regions), particularly those of the periphery, will run under a single currency. Thus, it is the emerson report that is the main target of our criticisms. Given that e. M. U. Does not allow the remedy of a competitive insufficiencies by a variation in exchange rates, the mobility of the workforce and the flexibility of wages and prices must replace a devaluation. However, the mobility of production factors is far from being virtuous. The lack of public goods in backward regions faced with external economies benetitting from the advantage of infrastructure and agglomeration of developed countries, favours the mobility of production factors towards the latter and accentuate regional inequalities. It we had exogenous adjustment mechanisms in europe - as in the united states, for example - to stop or alleviate the thrust caused by phenomena characteristic of a vicious circle, we would at least be in the presence of a lesser problem. Unfortunately, such conditions do not exist in europe. Industrial changes and the structural substitution of unskilled labour by technical progress and skilled labour already create a serious unemployment problem in europe which will only deeper with the advent of the single currency
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
20

Franck, Cadier Christiane. "Le rôle de la vitesse de circulation dans la théorie monétaire." Clermont-Ferrand 1, 1988. http://www.theses.fr/1988CLF10001.

Full text
Abstract:
La monnaie est intermédiaire des échanges et réserve de valeur ; elle a ainsi une dimension spatiale et une dimension temporelle. La préservation du caractère bi-dimensionnel de la monnaie semble difficile à concilier avec son incorporation dans la théorie économique. Les oscillations qui marquent le développement de la théorie monétaire témoignent du dilemme entre l’intégrité et l’intégration de la monnaie. On envisage ces mouvements de balancier à partir de l’examen de la fonction assignée à la vitesse de circulation de la monnaie dans les principales contributions qui jalonnent la théorie monétaire depuis R. Cantillon jusqu’à M. Friedman. Dans les théories de la monnaie intermédiaire des échanges qui privilégient a priori la dimension spatiale de la monnaie. Dans la genèse de la conception de la monnaie réserve de valeur qui privilégiera a priori la dimension temporelle de la monnaie, l’étude du rôle de la vitesse de circulation permet de relier les oscillations au problème posé par la dimension spatiale de la monnaie.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
21

Alaimi, Mohamed. "Théorie des zones cibles de change et crédibilité du système monétaire européen." Paris 2, 2002. http://www.theses.fr/2002PA020030.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
22

Pansard, Fabrice. "Théorie et applications des zones cibles : le cas du système monétaire européen." Nice, 1997. http://www.theses.fr/1997NICE0010.

Full text
Abstract:
Notre travail est concentre sur la theorie des zones cibles et ses applications au systeme monetaire europeen (s. M. E). Dans la premiere partie, nous presentons et mettons en perspective les modeles theoriques de zones cibles. Ils s'inscrivent dans le prolongement des travaux de krugman (1987, 1988). Sauf exception, ils mettent en evidence la presence d'anticipations stabilisatrices suscitees par la perspective d'une intervention future des autorites monetaires ainsi que le role du taux d'interet comme variable d'ajustement. A la lumiere des enseignements theoriques, nous menons dans la seconde partie une analyse du fonctionnement du s. M. E. Les etudes recentes suggerent la pertinence des modeles avec credibilite imparfaite. Plus precisement, les agents anticipent un realignement de parite centrale mais egalement un retour du taux de change au centre de la zone. Ces deux elements sont quantifiables et determinent la valeur du differentiel de taux d'interet. Ce resultat nous conduit a l'etude des determinants de la credibilite au sein du s. M. E. Une revue de la litterature suggere que la credibilite des parites du s. M. E est, soit independante des variables macro-economiques, soit reliee a ces variables mais de maniere instable. Cette derniere interpretation nous semble plus satisfaisante. Pour en tester la pertinence, nous menons une etude de la credibilite des parites vis-a-vis du deutschemark du franc, de la lire et du florin sur la periode allant de janvier 1980 a novembre 1993 (juillet 1992 pour la lire). Trois variables macro-economiques, definies en ecart par rapport a leurs homologues allemandes, sont retenues: la masse monetaire, le revenu reel et le niveau general des prix. Des resultats interessants sont obtenus. Tous d'abord, des tests de stabilite des coefficients nous permettent de montrer l'instabilite de ces derniers. Ensuite, l'estimation d'un modele a changements de regimes markoviens montre l'existence de deux regimes distincts pour le franc et le florin, mais le sens des relations est difficilement interpretable sur le plan economique.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
23

Attioui, Abdelali. "La politique monétaire dans les modèles économétriques : primat de la théorie sur l'empirie." Thesis, Grenoble, 2014. http://www.theses.fr/2014GRENE004/document.

Full text
Abstract:
En s'appuyant sur les limites de l'économétrie mises en évidence dans les débats sur la politique monétaire depuis les années 1960, cette thèse s'attache à montrer le primat de la théorie sur l'empirie et que l'économétrie ne peut pas être décisive dans la remise en cause de la théorie. Nous adoptons une démarche basée sur des arguments épistémologiques pour montrer que ces débat dépassent le clivage théorie/empirie et intègrent une différence de vision quant à l'utilité d'un modèle empirique. Le programme de recherche de la Commission Cowles s'est constitué autour d'une articulation particulière de trois éléments fondamentaux. Un référentiel théorique issu de la Théorie Générale de Keynes, un modèle formel s'appuyant sur le relatif consensus autour du schéma IS-LM et des techniques économétriques pour estimer les paramètres de ce modèle. C'est la nature et le degré d'interdépendance entre les trois éléments ci-dessus qui sont remis en cause par les monétaristes et les tenants de la modélisation VAR. Alors que les keynésiens établissent une nette distinction entre le modèle théorique et le modèle estimé, pour les monétaristes cette distinction n'est pas claire et ne leur semble pas pertinente. Sims (1980) reproche aux modèles structurels de la Commission Cowles de comporter trop d'hypothèses théoriques non testées empiriquement. Il propose de soumettre les hypothèses d'exogénéité à des tests économétriques directs et précis. Toutefois, l'indétermination empirique de la causalité dans un modèle VAR, liée au problème de l'équivalence observationnelle (Basmann, 1965), impose l'adoption d'un schéma d'identification sur la base d'a priori théorique pour identifier les chocs de politique monétaire. Ceci constitue un cas extrême du problème de la sous-détermination de la théorie par les données soulevé par la thèse de Duhem-Quine (Duhem, 1906, Quine, 1951). De plus, Hoover (2009) note que l'analyse des réponses impulsionnelles dans un VAR fournit un bon exemple de ce que Cartwright (2007) qualifie de ‘'contrefactuel imposteur''. Le développement des Modèles à Correction d'Erreurs et des modèles VAR cointégrés a permis de renouveler l'analyse des propositions monétaristes. Toutefois, les liens entre les propositions de cointégration, les notions d'équilibre de long terme et de déséquilibre de court terme sont rarement interprétés dans le cadre d'un modèle théorique rigoureux et complètement spécifié. Pour Faust et Leeper (1994), l'identification d'un modèle par l'imposition de contraintes peut s'avérer non fructueuse lorsque la théorie économique n'établit pas de distinction claire entre les dynamiques de court et de long terme. Faust et Whiteman (1997) relèvent l'absence d'un critère d'arbitrage dans ces démarches en présence de conflit entre le principe théorique et l'ajustement aux données, sinon une subordination de la théorie à l'économétrie. Parallèlement au problème de l'identification, la critique de Lucas (1976) constitue la seconde critique fondamentale à laquelle se heurtent les modèles économétriques. Lucas (1980, 1986) adopte une nouvelle posture épistémologique en considérant le modèle théorique comme une ‘'fiction'' et non plus comme un ensemble de propositions sur le comportement d'une économie réelle. Il défend l'idée d'une explication du cycle en termes de discipline de l'équilibre (Lucas, 1977). Les modèles DSGE, qui constituant les modèles de base de la Nouvelle Synthèse, sont fortement influencés par la méthodologie lucasienne et s'inscrivent dans la continuité des modèles RBC (Taouil, 2011). Benati et Surico (2009) ont établi la supériorité des DSGE par rapport aux VAR structurels (SVAR). Cet échec des SVAR est la conséquence directe des restrictions inter-équations imposées par l'hypothèse des anticipations rationnelles, tel que cela a été initialement soulevé par la critique de Sargent (1979)
The purpose of this thesis is to show the primacy of the theory over the empirics and prove that econometrics cannot be decisive to question the theory. For this, we rely on the limits of econometrics highlighted in discussions of monetary policy since the 1960s. We adopt an approach based on epistemological arguments to show that these debates go beyond the cleavage theory/empirics and that they integrate a difference of vision as to the usefulness of an empirical model. The research program of the Cowles Commission was formed around a particular articulation of three fundamental elements: a theoretical repository of Keynes' General Theory, a formal model based on the relative consensus on the IS-LM diagram and econometric techniques to estimate the parameters of this model. It is the nature and the degree of interdependence between these three elements that are contested by the monetarists and supporters of the VAR modeling. While Keynesians make a clear distinction between the theoretical model and the estimated model, this distinction is not clear and does not seem relevant to the monetarists. Sims (1980) criticizes the structural models of the Cowles Commission for including too many theoretical hypotheses empirically untested. He proposes to review the exogeneity assumptions through direct and specific econometric tests. However, the empirical indeterminacy of causality in a VAR, linked to the problem of observational equivalence (Basmann, 1965), requires the adoption of an identification scheme on the basis of a theoretical a priori to identify the monetary policy shocks. This is an extreme case of the problem of under-determination of theory by data raised by the Duhem-Quine thesis (Duhem 1906, Quine, 1951). Furthermore, Hoover (2009) notes that the impulse response analysis in a VAR provides a good example of what Cartwright (2007) calls “counterfactual impostor”. The development of the Error Correction Models and cointegrated VAR models has renewed the analysis of monetarist proposals. However, the links between the proposals for cointégration, the notions of long-term equilibrium and short term disequilibrium are rarely interpreted in the context of a rigorous and fully specified theoretical model. According to Faust and Leeper (1994), the identification of a model by imposing constraints may not be fruitful when economic theory does not clearly distinguish the short-term and long-term dynamics. Faust and Whiteman (1997) note the absence of an arbitration criterion in these approaches apparent in the presence of conflict between the theoretical principle and the adjustment to the data; otherwise subordination of the theory to the econometrics. Alongside the issue of identification, the Lucas critique (1976) is the second fundamental criticism facing the use of econometric models. Lucas (1980, 1986) adopts a new epistemological posture considering the theoretical model as a 'fiction' and not as a set of proposals on the behavior of a real economy. He supports the idea of explaining the cycle in terms of discipline of equilibrium (Lucas, 1977). The DSGE models, that constitute the fundamental models of the New Synthesis theory, are strongly influenced by Lucas' methodology and are a continuity of the RBC models (Taouil, 2011). Benati and Surico (2009) demonstrated the superiority of a DSGE model with respect to a structural VAR (SVAR). This failure is a direct consequence of inter-equation restrictions imposed by the rational expectations hypothesis, initially raised by Sargent's critics (1979)
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
24

Compain, Claire. "L' approche de propection en théorie de la monnaie." Paris 10, 2000. http://www.theses.fr/2000PA100011.

Full text
Abstract:
L'objectif de cette thèse est de proposer un examen critique de l'approche de prospection en théorie de la monnaie. L'intérêt porté aux modèles de prospection monétaires, dont le développement prend son essor dans les années 90, tient à la mise en évidence des questions fondamentales que pose la théorie de l'échange et de la monnaire, auxquelles la théorie de l'équilibre général, qui constitue la représentation de référence de l'économie de marché, s'avère incapable de répondre. En effet, les travaux d'intégration de la monnaie dans l'équilibre général montrent, qu'en dépit de la necessité de fournir une représentation de la monnaie, en tant que moyen d'échange, pour modéliser une économie décentralisée, le cadre de l'analyse standard ne convient pas pour une analyse de la monnaie comme intermédiaire des transactions. En revanche, l'approche de pospection se présente comme une "construction alternative", dans laquelle les échanges décentralisés sont modélisés de manière précise. Les modèles parviennent à des résultats qui contrastent par rapport à ceux de la théorie standard. Notamment, ils démontrent l'existence d'équilibres monétaires dans lesquels la monnaie est utilisée comme moyen d'échange et proposent une détermination des prix, et notamment du prix de la monnaie, en relation avec la réalisation des échanges. Cependant, une étude plus approfondie des modèles nous a conduit à nuancer ces résultats et nous a permis notamment de montrer que, alors que les modèles de prospection cherchent à intégrer la monnaie moyen d'échange dans une logique de choix individuels, leurs résultats font de la monnaie l'objet d'un choix collectif. De plus la théorie de la coordination par le marché offerte par ces modèles nous paraît insatisfaisante, dans la mesure où, d'une part elle se fonde sur las anticipations des agents qui ne sont pas expliquées et, d'autre part, ne prend pas en compte les caractéristiques essentielles d'une économie de marché.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
25

Desquilbet, Jean-Baptiste. "Optimalité, crédibilité, coordination : essais en théorie de la politique économique." Paris 9, 1991. https://portail.bu.dauphine.fr/fileviewer/index.php?doc=1991PA090008.

Full text
Abstract:
L'enjeu de la première partie de la thèse est méthodologique : deux causes objectives du manque de crédibilité de la politique économique à priori optimale sont identifiées et discutées. Le choix initial est rendu caduc à la fois par la modification de l'environnement économique, que déclenche la réaction du secteur privé composé d'agents rationnels, et par l'alternance politique dans les démocraties qui traduit les changements de préférence de l'ensemble des agents. L'inconsistance temporelle du premier type admet une solution "technique" apparentée à une stratégie d'équilibre parfait en théorie des jeux. L'inconsistance temporelle du second type n'admet pas de telle solution, elle constitue un "cout de la démocratie". La seconde partie de la thèse est centrée sur la coordination des politiques économiques dans le cadre du système monétaire européen et dans la perspective de l'union monétaire. Elle fournit une explication politico-économique du SME : un régime de changes fixes permet de réduire la marge de manœuvre des politiciens et de limiter les conséquences pour les deux partenaires des fluctuations induites par le cycle politique. Elle montre que l'asymétrie du fonctionnement du SME provient de l'asymétrie des préférences des pays membres. En particulier l'aversion allemande pour l'inflation. Elle montre la nécessité de définir à la banque centrale de l'union monétaire un objectif unique, affranchi de toute contradiction interne, de lutte contre l'inflation, comme véritable garantie de crédibilité de la politique monétaire. Elle en discute les couts en termes de stabilisation de l'emploi, de revenu fiscal et de contrôle démocratique. Elle montre enfin l'intérêt de coordonner les politiques budgétaires dans l'union monétaire
The first part of the thesis deals with methodology: two objective causes of the lack of credibility of the a priori optimal economic policy are identified and discussed. The initial choice becomes obsolete both because the economic environment is altered by the reaction of the rational private sector and because preferences over economic policy change, as reflected by the swinging of democratically elected partisan politicians in office. The time-inconsistency of the first kind can be dealt with using a "technical" solution akin to perfect equilibrium strategies in game theory. The time-inconsistency of the second kind cannot, it is a "cost of democracy". The second part of the thesis deals with economic policy coordination within the framework of the European monetary system, and in the perspective of monetary unification. We give a politico-economic explanation for the ems : a fixed exchange rate regime allows to limit the politicians' ability to manipulate economic policy, and thus allows both participants to benefit from a reduction in fluctuations induced by the political business cycle. We point to the asymmetry in the preferences of member countries, particularly to the German aversion to inflation, as the source of the asymmetric operating of the ems. We show that it is necessary to assign to the monetary union's independent central bank the fight against inflation as unique goal, free of any internal conflict and thus true guarantee of monetary policy credibility. We discuss the costs of such a regime, in terms of employment stabilization, fiscal revenue and democratic control. We also show the benefits of fiscal coordination in a monetary union
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
26

Angaoui, Moulay Ahmed. "Monnaie et efficacité dans les développements récents de la théorie de l'équilibre général." Nice, 1992. http://www.theses.fr/1992NICE0003.

Full text
Abstract:
Le présent travail examine dans une optique critique la relation entre la monnaie et l'efficacite allocative des marchés, relation que tentent d'établir des économistes de la théorie de l'équilibre général dans des contributions récentes. Il s'agit precisément d'un ensemble de modèles qui s'écartent du schéma conceptuel à la Debreu en prenant en compte des frictions telles que les couts de transaction, la "double infinitude", l'incertitude et le problème de la "double coincidence des besoins". L'examen de ces modèles nous a conduit à dégager plusieurs motifs d'insatisfaction nous permettant de conclure que la relation entre la monnaie et l'efficacite n'est pas établie de façon robuste et non ambigüe dans le cadre de l'équilibre général
Our work is a critical study devoted to the relation between money and market efficiency which is an important concern of some recent developments of general equilibrium theory. Specifically, we examine models built in the idea to get away from arrow-debreu scheme by incorporating frictions such as transaction costs, "double infinity", incertainty ant the "double coincidance" problem. We show that those models do not establish a robust and unambigu link between money and efficiency
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
27

Moussana, Alkabous Ibrahim. "Les théories de la politique budgétaire : du régime de domination monétaire à la crise des dettes souveraines." Thesis, Université Grenoble Alpes (ComUE), 2018. http://www.theses.fr/2018GREAE005.

Full text
Abstract:
Pour commencer mon sujet de thèse est le suivant : « la théorie de la politique budgétaire : du régime de domination monétaire à la crise des dettes souveraines ». L’objet de ma thèse est d’analyser l’évolution théorique de la politique budgétaire de 1980 jusqu’à la crise des dettes souveraines. De ce fait, je dois analyser le statut de la politique budgétaire dans le cadre d’un régime de domination monétaire. Pourquoi la politique budgétaire est sous un régime de domination monétaire ? Pourquoi est-elle considérée comme, inefficace, neutre et inutile (équivalence ricardienne, théorie du revenue permanent, effet d’éviction, incohérence intertemporelle) ? Quelle est dans ce cas l’articulation entre le politique budgétaire et la politique monétaire sous un régime de domination monétaire (la théorie budgétaire du niveau des prix et la théorie des jeux) ? Par ailleurs, lors de la crise de 2008, la politique budgétaire a été mobilisée, à travers la mise en œuvre de plan de relance pour éviter un effondrement des économies avancées. De ce fait, s’agit-il d’un retour de la politique budgétaire comme étant le principal instrument de régulation de la conjoncture économique (un régime de domination budgétaire), ou une exception à la règle (le nouveau consensus macroéconomique est-il remis en cause) ? S’agit-il d’une remise en cause du régime de domination monétaire ?
To begin my thesis topic is the following: "the theory of fiscal policy: from the regime of monetary domination to the crisis of sovereign debt". The object of my thesis is to analyze the theoretical evolution of fiscal policy from 1980 to the crisis of sovereign debt. Therefore, I must analyze the status of fiscal policy within the framework of a regime of monetary dominance. Why is fiscal policy under monetary rule? Why is it considered as inefficient, neutral and unnecessary (Ricardian equivalence, permanent revenue theory, predatory effect, intertemporal incoherence)? What is the relationship between fiscal policy and monetary policy under a regime of monetary domination (budgetary price theory and game theory)? Moreover, during the 2008 crisis, fiscal policy was mobilized, through the implementation of a recovery plan to avoid a collapse of advanced economies. Hence, is it a return to fiscal policy as the main instrument for regulating the economic situation (a regime of fiscal dominance), or an exception to the rule (is the new macroeconomic consensus challenged) ? Is this a questioning of the regime of monetary domination?
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
28

Valdy, Jérôme. "Monnaie et incertitude : les apports des théories autrichienne et post keynésienne à l'économie monétaire : une approche comparative." Aix-Marseille 3, 2002. http://www.theses.fr/2002AIX32001.

Full text
Abstract:
L'auteur attribue l'échec des modèles d'équilibre général à intégrer la monnaie - l'impossibilité de résoudre la problématique de Hahn - à la conception de l'incertitude adoptée : le risque, i. E. , l'incertitude probabilisable. Il se propose d'étudier deux théories monétaires alternatives qui adoptent une autre conception de l'incertitude : l'incertitude non probabilisable développée par Keynes et Knight. En analysant les relations théoriques qui unissent la monnaie et l'incertitude, l'auteur fait alors apparaître un double lien de causalité entre ces deux concepts : 1) le lien entre incertitude => [et] monnaie. Celui-ci pose le problème de la nature de la monnaie. 2) Le lien entre monnaie => [et] incertitude. Ce dernier pose le problème de la coordination en économie monétaire. En adoptant deux conceptions différentes de l'incertitude non probabilisable, les économistes autrichiens et post Keynésiens développent deux théories monétaires qui prennent en compte la dimension individuelle et sociale de la monnaie. .
The failure of neo-classical economics to integrate money in general equilibrium models - Hahn's problematic - is due to its conception of probabilistic uncertainty : i. E. , the risk. Using Keynes' and Knight's alternative definition of uncertainty, non measurable or non probabilistic uncertainty, money can truly take into account. The study of theoretical relations between money and uncertainty bring out a double causality link between the two concepts : 1) a link between uncertainty => (toward) money. It raises the question of the nature of the money. 2) a link between money => (toward) uncertainty. It poses the problem of co-ordination in a monetary economy. Firstly Austrian and post Keynesian theoreticians with two divergent conceptions of uncertainty can grasp the nature of money in its individual and social dimension. .
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
29

Valeonti, Sofia. "La politique monétaire de la période de la Reconstruction aux États-Unis (1865-1879) : enjeux, théories, débats." Thesis, Paris 1, 2020. http://www.theses.fr/2020PA01E012.

Full text
Abstract:
Cette thèse propose une reconstruction théorique des débats monétaires de la période de la Reconstruction aux États-Unis en se focalisant sur les travaux de Henry Charles Carey, Hugh McCulloch, Simon Newcomb et John Sherman. Elle s’efforce d’identifier les liens entre les positions respectives de chacun, les politiques économiques préconisées et leurs visions du développement économique. Répondre à cette ambition implique au préalable d’expliquer pourquoi la question monétaire centrale est celle des greenbacks – le papier-monnaie inconvertible ayant cours légal émis afin de financer la guerre de Sécession – et de préciser comment la question monétaire a été le lieu privilégié d'affrontement entre des visions politiques antagonistes (chapitre 1). Les chapitres qui suivent se focalisent sur l’analyse des écrits des principaux participants aux débats. Le chapitre 2 s’intéresse à la théorie monétaire de Carey et montre comment elle vise à réunifier les États-Unis tout en établissant leur indépendance nationale à travers l’industrialisation par le maintien du système monétaire des greenbacks et du protectionnisme. Face à Carey se trouvent ceux qui favorisent un retour à la convertibilité, parmi ceux-ci McCulloch, Newcomb et Sherman. Le chapitre 3 examine la position de McCulloch et Sherman et établit que leur position dans le débat était dictée par leur vision du développement économique qui promouvait l’intégration internationale des États-Unis. Enfin, le chapitre 4 porte sur l’auteur qui constitue la référence théorique commune à ceux qui défendent le retour à la convertibilité : tant la méthodologie que la théorie monétaire de Newcomb y sont analysées
This thesis proposes a theoretical reconstruction of the monetary debate that took place during the U.S. Reconstruction period by studying the writings of Henry Charles Carey, Hugh McCulloch, Simon Newcomb, and John Sherman. It traces the links between the policy proposals of each writer, their political economy, and their vision of economic development. A prerequisite to tracing those links was a clear identification of the main money question of the period: the greenback – the fiat, legal-tender, paper money issued by the Union as a means to finance the Civil War. Also necessary was an explanation of how the monetary debate became an arena for expressing antagonistic political visions. The first chapter offers both an identification and explanation. The following chapters then analyze the writings of the main participants of the debate. Chapter 2 focuses on Carey’s monetary theory and shows that his theory led him to deduce that maintaining both a greenback monetary standard and protectionism would make it possible to build a permanent union, while establishing national independence. On the opposite side of the debate were those who advocated for a resumption of specie payments, among them McCulloch, Newcomb, and Sherman. Chapter 3 examines McCulloch and Sherman’s position in the debate and provides evidence that it was informed by their vision of economic development, a vision that aimed to promote U.S. international integration. The fourth chapter centers on Newcomb’s methodology and the monetary theory that results from its application, a theory that offers an analytical framework to those who defended the resumption of specie payments
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
30

Alvarez, Gallo Carlos Andrés. "La monnaie et la réalisation des échanges : les implications pour une théorie économique du marché." Paris 10, 2005. http://www.theses.fr/2005PA100037.

Full text
Abstract:
Cette thèse étudie les conséquences théoriques de l'analyse des mécanismes d'échange décentralisés. Nous utilisons les développements récents de la théorie de la prospection monétaire afin de reconsidérer deux problèmes fondamentaux pour la théorie économique du marché. Le premier est la reconnaissance du changement structurel qui représente l'apparition d'une économie monétaire par rapport à une économie non monétaire. Cette thèse montre que les modèles de prospection ne peuvent pas être considérés comme une théorie de l'émergence de la monnaie, ni comme une théorie du choix entre monnaie et formes alternatives d'organisation des transactions. La circulation de la monnaie étant soumise aux anticipations auto réalisatrices n'est assurée que lorsque les agents anticipent que l'économie est en effet une économie monétaire. Les agents n'ont pas de choix sur la structure d'échange, ils s'adaptent simplement à la structure sociale qu'ils anticipent. Le deuxième problème abordé est le rapport entre la technologie d'échange et la division sociale du travail dans le cadre d'une économie de marché caractérisée par l'existence d'asymétries d'information. On montre que lorsque les agents sont suffisamment spécialisés la production des biens de bonne qualité ne peut être assurée qu'en présence d'un moyen d'échange parfaitement reconnaissable. Ces résultats permettent de saisir simultanément le double rôle de la monnaie : la monnaie apparaît comme l'objet le plus liquide lorsque la production privée est de plus en plus spécialisée ; les actifs privés ne sont pas nécessairement de substituts parfaits de la monnaie car l'approfondissement de la spécialisation peut être accompagné de problèmes informationnels plus importants
This dissertation studies the theoretical consequences of analyzing decentralized transaction mechanisms. Its aim is reassessing two central issues in the economic theory of the market using recent developments in search monetary theory. The first subject refers to the structural change related to the emergence of a monetary economy compared to a non-monetary one. We show search monetary models cannot be considered as a theory of the emergence of money or as an explanation of the choke between money and alternative transaction technologies. The circulation of money depends upon self-fulfilling expectations thus it is guaranteed only when agents anticipate that the economy they act in is a monetary one. Agents do not choose the exchange structure, they simply adapt to the social structure they anticipate. Our second topic is the relationship between transaction technology and the social division of labor within a market economy characterized by the existence of information asymmetries. We show that when agents are specialized enough the production of high quality gonds can only be guaranteed if there is a perfectly recognizable means of circulation. These results lead to reappraise the double function of money. Money appears as the most liquid object in presence of rising levels of specialization. Private assets are not necessarily perfect substitutes for money because higher specialization can be accompanied by deeper information problems
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
31

Ramahatra, Olivier. "Les fondements théoriques des programmes de stabilisation du fonds monétaire international à Madagascar." Paris 10, 1986. http://www.theses.fr/1986PA100182.

Full text
Abstract:
De nature quantitative cette étude s'attache à analyser les fondements théoriques des programmes de stabilisation du FMI à Madagascar elle se divise en trois parties dans la première partie nous nous interrogeons sur le pourquoi c'est à dire sur la controverse théorique sur la nécessite d'ajustement dans le cadre du système monétaire international smi caractérise par ses multiples asymétries et par la suite de l'application au cas malgache. Dans la deuxième partie nous analysons le comment c'est à dire la controverse théorique sur les moyens d'ajustement nous tentons ensuite d'expliquer les facteurs du programme financier au moyen d'une analyse économétrique portant sur des données longitudinales la troisième partie s'attache à étudier le jusqu'à quel point c'est à dire la controverse théorique sur les résultats les limites d'ajustement complétée par les évaluations positive normative et conjoncturelle à Madagascar cette étude de nature quantitative fait appel à un certain nombre de techniques de l'analyse économétrique nous mentionnons ci-après les principales d'entre elles méthode des moindres carres ordinaires mco méthode des doubles moindres carres test de Durbin et Watson
This quantitative analysis of the theoretical bases of the stabilization monetary fund in Madagascar is divided into three parts the first part is an attempt at finding the reasons for the theoretical controversy on the necessity of an adjustment within the international monetary system ims with its multiple asymmetries and the subsequent impact of its application in Madagascar the second part deals with the theoretical controversy on the means used in view of such an adjustment it also deals with an econometric explanation based on longitudinal data of the factors of the financial program the third part shows the extent of the controversy concerning the results and the limitations of the adjustment this analysis is completed by positive normative and conjectural estimates of the adjustment program as it is applied in Madagascar a few econometric methods have been used in this quantitative study the main ones being the method of least ordinary squares los that of least double squares lds and the test of Durbin and Watson
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
32

Monvoisin, Virginie. "La nature de la monnaie endogène chez les post-keynésiens : les enjeux d'une théorie monétaire contemporaine." Dijon, 2003. http://www.theses.fr/2003DIJOE009.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
33

Intertaglia, Caroline. "Les théories modernes de l'inflation : essai d'analyse comparative à quelques pays développés." Nice, 2001. http://www.theses.fr/2001NICE0042.

Full text
Abstract:
Notre travail porte sur la place primordiale qu'occupe le contrôle de l'inflation dans la politique monétaire même si à l'heure actuelle l'inflation ne représente plus un dysfonctionnement majeur. Dans la première partie nous passerons en revue les différentes théories macroéconomiques des économistes keynésiens, monétaristes et nouveaux keynésiens. La seconde partie traitera de la théorie macroéconomique des post-keynésiens et de la nécessité du contrôle de l'inflation. La troisième partie, avec des données à l'appui pour l'Allemagne, la France, les Etats-Unis, la Grande-Bretagne et le Japon, nous permet de valider le concept post-keynésien de l'inflation basée sur la dictature du système financier et l'importance des anticipations. Notre travail nous permet de souligner la place centrale qu'occupe la monnaie et la complexité des règles du jeu économiques de la finance libéralisée. Nous pouvons conclure que l'inflation vient du système financier car l'impulsion de la spirale salaire prix ne vient pas du marché du travail mais du marché du crédit
The present work focuses on the ongoing importance of inflation control in contemporary monetary policy despite the current environment of stable inflation rates. The first part of this work reviews the disparate macroeconomic theories of keynesians, monetarists and new keynesians. The second part examines post-keynesian macroeconomic theory and its imperative for inflation control. The third part validates the post-keynesian concept of inflation resultant of the financial system's "dictatorship" and the paramountcy of expectations. This is achieved through the use of data from Germany, France, the United States, Great Britain and Japan. This works underlines the central importance of money and the complexity of liberalized finance. We conclude that inflation stems from the financial system as what drives the wages prices spiral is not the labor market but the credit market
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
34

Costaz, Marc. "La souveraineté monétaire française et l' intégration européenne : une application de la théorie de la neutralisation." Paris 8, 2003. http://www.theses.fr/2003PA082849.

Full text
Abstract:
Après une étude historique sur les rapports entre le pouvoir politique et la monnaie puis une recherche sur l'environnement politique, monétaire et financier résultant de la fin du Système monétaire international, cette thèse aborde les motivations, la réalisation et les implications de l'Union économique et monétaire. Les positions de la France et de l'Allemagne ont été plus particulièrement étudiées : les prétentions initiales françaises, ses renonciations successives à imposer sa vision de la monnaie unique et les débats politiques qu'elles ont suscités dans l'opinion publique et au sein des partis politiques ; la stratégie allemande tendant à formuler, après le traité de Maastricht, des exigences supplémentaires de forme (localisation de la Banque centrale européenne, nom de la monnaie) et de fond (Pacte de stabilité), stratégie dont le succès nous laisse penser qu'elle fut élaborée loin de tout empirisme. Au-delà de l'instauration d'une discipline budgétaire et conséquemment d'une restriction de la souveraineté économique, c’est la neutralisation de la souverainté politique au sein de l'Etat-nation et l'hégémonie au niveau européen qui sont envisagées. Cette stratégie de neutralisation du politique à l'aide d'organisations non démocratiques (comme la Banque centrale européenne) reproduit celle réalisée par les Etats-unis après la seconde guerre mondiale : elle consiste à créer des organisations, à en formuler discrétionnairement le fonctionnement afin de pouvoir en tirer bénéfices, contrôle et influence. Il s'agit d'une nouvelle stratégie de puissance dans les relations internationales, élaborée pour les pays industrialisés et qui se substitue à l'usage de la force militaire désormais réservé aux « Etats bandits ». Cette neutralisation du politique n’est pas sans risque pour la démocratie comme l’attestent les succès électoraux des extrêmes et l’intégration des droites populistes dans de nombreux gouvernements européens
Following a study on the history of the relations between the political power and the currency and an investigation on the political, monetary and financial environment led by the International Monetary system, this thesis approaches the motivations, the carrying out and the involvement of the economic and monetary union. Beyond the institution of a budgetary discipline resulting from a limitation of the economic sovereignty, it is the Neutralization of Political Sovereignty within the nation-state and the hegemony on the European level that is being considered. This strategy of Neutralization of politics consists in creating undemocratic organization – such as the European Central Bank – ensure discreet running means in order to favour control, power and influence. It is a question of new strategy of power in international relations developed by the industrialized countries which, henceforth, stored war to Rogue States. The Neutralization of politics is not without risks for Democracy as testifies the electoral success of the far wing movements in several European states
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
35

Rautureau, Nicolas. "La théorie des anticipations de la structure par terme des taux d'interêt et la politique monétaire." Bordeaux 4, 2001. http://www.theses.fr/2001BOR40032.

Full text
Abstract:
L'objectif de cette thèse est d'évaluer la portée de l'hypothèse de Mankiw et Miron [1986], qui postulent que les écarts constatés par rapport à la théorie des anticipations s'expliqueraient par le comportement des autorités monétaires. Dans la première partie, l'analyse est effectuée sur le marché interbancaire français, en données quotidiennes entre octobre 1987 et juin 2001. La théorie est rejetée dans l'ensemble et, jusqu'en 1998, la politique de la Banque de France a une inflence significative sur les taux d'interêt et sur les résultats de tests. .
The aims of this dissertation is to analyse the Mankiw and Miron [1986] hypothesis which concerns the influence of monetary policy on the empirical results of the expectations hypothesis of the term structure. In the first part, we test the theory for the french money market between october 1987 and june 2001. We reject the expectations theory but the effect of the Banque de France on the empirical results is clear up to 1998. .
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
36

Maillet, Bertrand. "Efficience et performance sur les marchés financiers : théories et études empiriques." Paris 1, 1997. http://www.theses.fr/1997PA010081.

Full text
Abstract:
Cette thèse s'intéresse, essentiellement, aux critères définissant la performance sur les marchés; elle propose, ainsi, l'étude des différentes mesures de performance des fonds compatibles avec l'hypothèse de choix rationnels, au sens de Von Neumann et Morgenstem (1947), des investisseurs individuels. Le premier chapitre de la première partie a pour objet de faire un rapide tour d'horizon des principaux processus candidats à une bonne représentation des rendements boursiers. Aucuns d'eux ne correspond pas, néanmoins, à l'ensemble des faits stylisés ; mis en évidence dans la littérature. Le second chapitre concerne une étude empirique des rendements boursiers sur données de haute fréquence sur le marché parisien des actions, dans une échelle de temps- déformé -le temps-volume ;-. Les troisième et quatrième chapitres tentent de fournir une évaluation, la plus complète possible, des méthodes de prévisions des rendements issues des préceptes de l'analyse technique. Les premier, deuxième et troisième chapitres de la deuxième partie de cette thèse proposent une revue de la littérature des mesures de performance. Le premier rapporte les mesures de performance relatives à des modèles d'évaluation et les biais qui leur sont associés. Le second concerne les principales mesures sans référence à un modèle d'évaluation explicite. Le troisième chapitre permet la comparaison des principales mesures de performance et présente les conclusions des principales études empiriques sur la performance des fonds. Le dernier chapitre propose deux nouvelles mesures : l'une, relative aux fonds gérés, est une généralisation de la mesure de Sharpe au cas où les marchés financiers ne sont pas parfaits; l'autre, relative aux titres primaires, est, essentiellement, une extension de celle de Treynor au cas de nombreux risques factoriels
In this thesis, we focused, mainly, on the performance measures. We propose then a study of the most useful performance measures used by von neumann rational investors. The first chapter of the first part reviews the main stock return processes hypothesis. Nevertheless, none of these matches the empirical stylized facts. We propose in the second chapter an empirical study of Paris stock market high frequency returns in a volume time scale. It is shown that returns, measured in this particular time scale, can be found homoskedastic and normal. The third and fourth chapters explained the rationality of using chartism forecasting methods and try to evaluate and explain the technical analysis puzzle on the exchange rate market. The first, second and third chapter of the second part of this thesis are surveys of the main performance measures. The first one reviews the performance measures relative to capital asset pricing models (CAPM and MEA) and the second one reminds the main measures which do not depend upon any pricing model. The third chapter allows to compare the measures and gives the conclusions of the main portfolio performance measure empirical studies. Finally, we propose, in the fourth and last chapter, two new measures : one is relative to funds and is a generalized sharpe measure in the case of non- perfect financial markets; the other one concerns financial assets and is a generalized treynor measure which can be applied when several risk sources exist
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
37

Benamira, Mohamed. "Les conceptions monétaires du FMI et le développement : une approche theorique." Paris 10, 1988. http://www.theses.fr/1988PA100085.

Full text
Abstract:
La thèse porte sur deux problématiques fondamentales : d'une part, démontrer les relations de parenté entre le monétarisme et les conceptions monétaires du FMI. D'autre part, examiner la portée de telles conceptions pour le développement. Pour ce qui est de la première problématique, il s'agit de démontrer que les conceptions monétaires du FMI constituent, en soi, une forme de monétarisme parmi d'autres. En l'occurrence, le monétarisme friedmanien, le monétarisme "budgétaire" de Brunner Meltzer, le monétarisme "néo-autrichien" ou "école des anticipations rationnelles" de Lucas Sargent wallace. Le monétarisme du FMI se présente comme un monétarisme "éclectique et révisé" en ce sens, qu'il tente d'apporter les conditions de validité du monétarisme dans le cas: - de l'économie ouverte: c'est l'approche monétaire de la balance des paiements. - de l'économie sous-développée: c'est la théorie de la répression financière. La deuxième problématique consiste à montrer que les plans d'ajustement du FMI pour les pvd, sont la traduction de son monétarisme spécifique. Deux pays - le Kenya et la Jamaïque - sont pris comme études de cas, pour examiner la portée de ces plans d'ajustement pour les pvd. Enfin, une discussion sur le concept de développement en rapport avec les prescriptions monétaristes est abordée
The thesis deals with two main problems: firstly, it attempts to demonstrate the close relationship between monetarism and the IMF’s monetary conceptions. Secondly, it examines the significance of such conceptions for development. As regards the first problem, the thesis attempts to show how the IMF’s monetary conceptions are, in themselves, a form of monetarism among others, namely Friedman’s monetarism, Brunner Meltzer’s "budgetary" monetarism, Lucas Sargent Wallace’s "neoaustrian" monetarism, or the "rational anticipations school". The imf's monetarism can be described as a "revised and eclectic" form of monetarism, in that it attempts to provide auxiliary conditions for valid monetarism, and this in the case of : - an open economy, in other words, the monetary approach to b. O. P. - an underdeveloped economy, in other words, the financial repression theory. The second task of the thesis is to show that the IMF’s adjustment programs for LDC’s are a materialization of its specific form of monetarism. Two countries - Kenya and Jamaica - are taken as case studies in order to illustrate the significance of these adjustment programs for LDC’s. Finally, the thesis discusses the concept of development to monetarist prescriptions
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
38

Mercier, Fabien. "Cinq essais dans le domaine monétaire, bancaire et financier." Thesis, Paris 2, 2014. http://www.theses.fr/2014PA020065.

Full text
Abstract:
La thèse étudie plusieurs problématiques centrales et actuelles de la finance moderne : la rationalité limitée des agents et leurs biais comportementaux vis-à-vis des valeurs nominales,le problème de la juste évaluation du prix des actions, la refonte du paysage de l'industrie post-négociation en Europe suite à l'introduction du projet de l'Euro système Target-2 Securities, ainsi que les modèles de défaut et les méthodes d’estimation des cycles de défaut pour un secteur donné. Les techniques employées sont variées: enquêtes sur données individuelles, économétrie, théorie des jeux, théorie des graphes, simulations de Monte-Carlo,chaînes de Markov cachées. Concernant l’illusion monétaire, les résultats confirment la robustesse des résultats d’études précédentes tout en dévoilant de nouvelles perspectives de recherche, par exemple tenter d’expliquer la disparité des réponses selon les caractéristiques individuelles des répondants,en particulier leur formation universitaire. L’étude du modèle de la Fed montre que la relation de long terme entre taux nominal des obligations d’Etat et rendement des actions n’est ni robuste, ni utile à la prédiction sur des horizons temporels réduits. L’étude sur Target 2 Securities a été confirmée par les faits. Enfin, le modèle d’estimation des défauts à partir de chaînes de Markov cachées fait preuve de bonnes performances dans un contexte européen, malgré la relative rareté des données pour sa calibration
The thesis studies various themes that are central to modern finance : economic agents rationality and behavioural biases with respect to nominal values, the problem of asset fundamental valuation, the changing landscape of the European post-trade industry catalysed by the Eurosystem project Target 2 Securities, and models of defaults and methods to estimate defaults cycles for a given sector. Techniques employed vary: studies on individual data,econometrics, game theory, graph theory, Monte-Carlo simulations and hidden Markov chains. Concerning monetary illusion, results confirm those of previous study while emphasizing new areas for investigation concerning the interplay of individual characteristics, such as university education, and money illusion. The study of the Fed model shows that the long term relationship assumed between nominal government bond yield and dividend yield is neither robust, nor useful for reduced time horizons. The default model based on hidden Markov chains estimation gives satisfactory results in a European context, and this besides the relative scarcity of data used for its calibration
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
39

Hernʹandez, Bielma Leticia. "La théorie post keynesienne de la monnaie et sa pertinence dans l'analyse de l'offre de monnaie au Mexique : 1970-1998." Nice, 2001. http://www.theses.fr/2001NICE0022.

Full text
Abstract:
La théorie monétaire Post keynésienne constitue un paradigme alternatif à la théorie orthodoxe dominante puisque, à partir du motif de finance de Keynes et de la thèse de la monnaie de crédit, elle développe la théorie de l'endogénéité de la monnaie. Cette théorie renverse alors la notion de causalité monétariste et établit les bases pour comprendre la nature de la monnaie dans une économie monétaire de production telle que les économies contemporaines où le développement du système bancaire permet la prédominance
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
40

Peretti, Philippe de. "Fondements microéconomiques de la monnaie : implications théoriques et empiriques pour quatre domaines de l'économie monétaire." Paris 1, 2002. http://www.theses.fr/2002PA010054.

Full text
Abstract:
Dans cette thèse, nous menons une analyse monétaire basée sur des fondements micro économiques. Quatre domaines sont concernés: (a) la définition de la monnaie, (b) la mesure du flot de services monétaires, l'agrégation, (c) la causalité monnaie-prix monnaie- revenu, (d) la demande de monnaie. Nous définissons en premier un concept de monnaie à partir de modèles de théorie monétaire et ensuite cherchons les actifs correspondant à ce concept, via le critère de faible séparabilité. Pour cela, nous développons un nouveau test non- paramétrique de séparabilité. Une fois la monnaie définie nous utilisons une agrégation de type " Divisia ", et cherchons le contenu en information de l'agrégat. Pour cela, nous utilisons des tests de causalité dans un cadre VECM. Enfin, nous considérons la demande de monnaie à partir de systèmes de demande micro-économétriques pour deux niveaux d'agrégation. Nous concluons en faveur du niveau d'analyse micro économique concernant la monnaie.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
41

Jenn-Treyer, Olivier. "Théorie des fonds prêtables, épargne forcée et théorie autrichienne du capital : une contribution à l'histoire de la macroéconomie wicksellienne." Paris 12, 2001. http://www.theses.fr/2001PA123003.

Full text
Abstract:
Cette thèse se veut être une contribution à l'histoire de la macroéconomie prékeynésienne, que nous assimilons à la macroéconomie wicksellienne. L'objet de cette recherche est, dans une première partie (ch. 1 et 2) de concevoir un "modèle canonique" wicksellien, se caractérisant par une interconnexion analytiquement fondée entre théorie des fonds prêtables, épargne forcée et théorie autrichienne du capital. Cette démarche débouche dans une seconde partie (ch. 3 et 4) sur une examen des raisons analytiques de son évincement par la tradition keynésienne. . .
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
42

Cohen, Daniel. "Monnaie et richesse en économie internationale dans la théorie de l'équilibre général." Paris 10, 1986. http://www.theses.fr/1986PA100047.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
43

Ben, Aï͏ssa Mohamed Safouane. "Dynamiques de l'inflation américaine autour des changements structurels : essais théoriques & empiriques." Aix-Marseille 2, 2004. http://www.theses.fr/2004AIX24013.

Full text
Abstract:
Cette thèse analyse les performances de la courbe néo-Keynésienne de Phillips autour des changements structurels. La première partie étudie principalement la persistance de l'inflation. En effet dans le premier chapitre, nous comparons un certain nombre de modèles alternatifs de rigidité des prix, tous largement répandus dans la littérature. La sensibilité des résultats de ces modèles au choix arbitraire de la périodicité du modèle est alors évaluée dans le deuxième chapitre. Dans la deuxième partie, nous fournissons une présentation globale de l'analyse spectrale en réservant un intérêt particulier aux processus non stationnaires. Puis, nous étudions les données de l'inflation américaine. Certains outils utilisés dans cette étude découlent directement du chapitre trois. D'autres nouvelles techniques, que nous avons développées sont appliquées. La troisième partie se concentre sur l'évaluation empirique de la courbe néo-Keynésienne de Phillips par une approche GMM et sur l'estimation d'un modèle macroéconomique (AS-IS-Règle monétaire) par une approche FIML
The aim of this dissertation is to evaluate the performance of neo-Keynesian Phillips curves at times of structural changes. The first part studies the central topic of inflation persistence. Indeed in the first chapter, we compare the performance of a number of alternative models of price stickiness, all widely used in the literature. The sensitivity of the models results to the arbitrary choice of model periodicity is then evaluated in the second chapter. In the second part, we provide an overview of spectral analysis with a special emphasis on the spectral analysis of non-stationary processes. Then, the American inflation data is analyzed. Some of the tools used in this empirical investigation stem directly from chapter three and some new techniques are introduced. The third part focuses on the estimation of the simple neo-Keynesian Phillips curves with the GMM approach in the fifth chapter and on the estimation of the macroeconomic model (AS-IS-Monetary rule) with FIML approach in the sixth chapter
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
44

Alary, Pierre. "Dynamique monétaire et développement des échanges marchands." Phd thesis, Paris, EHESS, 2006. https://tel.archives-ouvertes.fr/tel-00652946.

Full text
Abstract:
La monnaie possède un statut paradoxal en économie. Elle apparaît pour régler les contraintes liées au troc et, une fois instituée, son rôle devient accessoire. Confronter cette analyse à l'exemple de la l'exemple de Phongsaly (Laos) entre 1975 to 2000 est particulièrement intéressant. Le champ monétaire se transforme et la société autarcique évolue vers un modèle où le rapport marchand domine. Dans ce contexte une dynamique entre monnaies est-elle nécessaire à la mise en place de marchés ? Les résultats de notre recherche montrent que 1) l'état impose sa monnaie en modifiant le système de taxation, vendre pour payer les taxes devient obligatoire et les marchés émergent 2) les transformations n'entraînent pas la disparition des monnaies traditionnelles. Elles conservent leurs rôles. Par ailleurs avec les importations et les exportations, organisées par les commerçants, des devises apparaissent. Le kip et les commerçants constituent la pierre angulaire du système. Son unité de compte, commune à tous, permet la mise en place du système de prix relatif. Les commerçants organisent les transferts de biens et de monnaies et ainsi offre et la demande se rejoignent
Money has a paradoxal statute in economic. It appeared to solve barter constraints and once instituted, it has an accessory role. Regarding to this point, the Phongsaly province case (Lao PDR ) is from a major interest. From 1975 to 2000, the local monetary field changed. The rural autarkic communities turn into a market model where goods exchanges are vital. In this context does a dynamic between moneys is necessary for market development ? Our results show that the State imposed its money (kip) through a new tax system. Therefore peasants were obliged to trade goods to pay taxes and the markets emerged. Nevertheless, even if the kip became the ordinary currency traditional moneys kept their role for transactions undertaken by specifics agents and foreign currencies appeared with importations and exportations development, organised by traders. Kip and traders are the angular stone of this evolution. The kip, as a common unit of account, gives a generally shared norm to make the price system possible. Then the sustainable goods exchange system become concrete. Traders organised goods and currencies transfers, then supply and demand have been linked and markets are developing
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
45

Chanel-Reynaud, Gisèle. "Le T. O. F. : Fondements théoriques et application à l'étude des comportements financiers des secteurs institutionnels sur la longue période (1959-1986)." Nice, 1989. http://www.theses.fr/1989NICE0015.

Full text
Abstract:
Les fondements théoriques du T. O. F. Et son évolution sont analysés dans la première partie. Son initiateur, M. A. Copeland critique la globalité de l'équation mv= pt et donne les bases d'une analyse en termes de circuit financier. Ces principaux éléments se retrouvent dans les premiers tableaux. La réforme de 1960 annonce et intègre la controverse sur la dualité des intermédiaires financiers. Celle de 1975 est à replacer dans son contexte d'économie d'endettement. Le problème est de savoir si le T. O. F. , construit pour rendre compte d'une économie de crédit peut permettre le repérage d'une économie d'endettement. Pour répondre, nous avons fait apparaître les principaux modes de financement et de placement des agents non financiers et suivi leur évolution sur 29 années. On retrouve pour tous une grande propension à l'endettement bancaire et une préférence marquée pour la liquidité avec une légère évolution en fin de période. Ceci relativise les effets d'une éviction de la demande privée par la dépense publique. Enfin, nous montrons la stabilité des réseaux financiers dans la collecte des liquidités et l'octroi des prêts. Ces travaux nous autorisent ainsi à nous interroger sur les effets à long terme d'une réforme financière qui va à contre-courant des habitudes de tous les agents. Ils démontrent aussi l'intérêt d'une utilisation systématique des T. O. F. Pour l'étude des comportements financiers.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
46

N'Guessan, Tchétché. "Une application de la théorie économique de la bureaucratie, à l'analyse de la politique monétaire de la BCEAO." Paris 1, 1990. http://www.theses.fr/1990PA010028.

Full text
Abstract:
Les théories monétaires traditionnelles considèrent que les banques centrales conduisent leurs politi que monétaires en vue uniquement de réaliser l'intérêt général. Nous soutenons à partir de la théorie de la bureaucratie, que tout en ayant pour objectif de réaliser l'intérêt général, les dirigeants des banques centrales et ici ceux de la BCEAO recherchent aussi leurs propres intérêts. On montre ainsi grâce à la lecture des faits et différents modèles que les objectifs personnels des dirigeants de la BCEAO influencent aussi la politique monétaire de la banque. Pour lutter contre cette influence nous proposons un nouveau système de contrôle de la politique monétaire de BCEAO; avec ce système les désirs bureaucratiques des dirigeants de la banque ne sont satisfaites que s'ils mènent une politique monétaire performante
Traditional monetary theories consider that the central banks set their monetary policy with the sole objective of ach ievement public interest by relying upon the theory of the bureaucracy; we sustains that the authorities of central banks but more specifically those of BCEAO are al also searching for their personal interest. It is thus shown with some models that the search for personal interest by it's authorities has an influence on the monetary policy of BCEAO ; to eliminate this influence we recommands a new monetary policy control system. With this system the bureau cratic wishies of the authorities are achieved only when they conduct a performing monetary policy
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
47

Bin, Jae-Ick. "Récursivité et conception de l'économie monétaire : application à l'économie de Keynes." Paris 10, 2001. http://www.theses.fr/2001PA100033.

Full text
Abstract:
Notre objectif est de montrer que la récursivité est une structure logique bien adaptée à l'économie monétaire. Le point de départ est l'opposition de deux structures logiques utilisées pour concevoir l'économie monétaire : interdépendance générale et récursivité. La première désigne la structure logique de toutes les théories de l'équilibre général appartenant à la tradition walrasienne. La seconde est illustrée par Sraffa lorsqu'il distingue les marchandises fondamentales des marchandises non-fondamentales. L'état actuel de la science économique où la monnaie n'est toujours pas intégrée dans la théorie walrasienne de l'équilibre général nous encourage à concevoir l'économie monétaire dans une autre structure logique. Notre refus de l'interdépendance générale implique que l'introduction de la monnaie ne signifie pas l'addition d'un nouveau bien-la monnaie-à l'économie non monétaire. Par contre, la récursivité implique la conception de l'économie monétaire à travers le système de paiement, composé d'une unité de compte commune et d'un système bancaire comprenant un banque centrale et plusieurs banques commerciales. Elle décompose ainsi le système de l'équilibre général en trois compartiments : système de paiement qui constitue la condition préalable pour l'économie monétaire, économie où les transactions ont lieu de manière décentralisée et marché financier où les soldes non nuls s'annulent. Il est bien reconnu que la Théorie Générale de Keynes est un des plus importants oeuvres sur l'économie monétaire. Malgré les nombreux travaux réalisés sur Keynes, le résultat de Keynes, à savoir l'équilibre avec chômage involontaire reste à provoquer désaccord au sein des économistes. Nous appliquerons la structure récursive identifiée ci-dessus à l'étude de l'économie de Keynes. En effet, nous présenterons un modèle récursif de la Théorie Générale. Ainsi nous espérons dissoudre certaines ambigui͏̈tés de la théorie de Keynes
Our concern is to oppose two logical structures of general equilibrium theory : "general interdependance" of the walrasian general equilibrium theory, "recursivity", illustrated by Straffa, when he speaks of the distinction between basic goods and non-basic goods. We want to demontsrate that the recursivity is a logical structure adequate to monetary economy and thus to keynesian economy. As for the conception of monetary economy, the general interdependance lets the orthodox theory conceive the monetary economy as an extension of the non-monetary economy. The orthodox theory reduces the conception of monetary eonomy to the integration of money into the theory of value. It meets many problems non-resolved so far. These difficulties lead us to the recursivity. It consists in decomposing the genral equilibrium systsem into three subsystems so as to highlight a payment system as a minimum institutional assumption. It implies that money is not a marketable good, but a precondition for market economy. The first subsystem is the "monnayage", describing the way individuals get initially a certain quantity of means of payments. The second is the market mechanism. We introduce the Cantillon-Smith rule : the buyers determine the quantities of money to put on the markets in order to buy a goods ; while the sellers determine the quantities of a goods to offer on the markets. The economy results generally in a state of disequilibrium, which requires financial operations between individuals with negative monetary balance and individuals with positive monetary balance, which define the third subsystem. We can apply this structure of the monetary economy to the theory of Keynes. Then it will be clear that unemployment is due to the insufficent efffective demand. We emphasize that the investments is not sensitive to the variation of the interest rate and that the preference for the liquidity does not determine the current interest rate but influences its evolution in the future
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
48

Tokofai, Anatole Djemsang. "La détermination internationale des taux d'intérêt : analyses théoriques et économétriques." Paris 2, 2003. http://www.theses.fr/2003PA020054.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
49

Mohamed, Cheik Hamidou Issoufa. "Excès de liquidité monétaire, objectif d'inflation et stabilité financière." Thesis, Rennes 1, 2013. http://www.theses.fr/2013REN1G001/document.

Full text
Abstract:
Les évolutions récentes des prix des actifs (actions, immobilier) enregistrées au cours de la dernière décennie ont ravivé le débat sur l'origine de certains dés ajustements (bulles) et sur leur impact dans l'économie réelle. En effet les prix des actifs réagissent à l'excès de création monétaire (la base monétaire mondiale croissant plus vite que la production mondiale) dans un régime de basse inflation. Cette thèse cherche à éclaircir le lien entre les conditions de liquidité et les prix contribuant à rendre les économies plus sensibles aux chocs financiers (par exemple à la suite de l'éclatement d'une bulle des prix des actifs). Nous avons vu ensuite, dans quelle mesure la politique monétaire doit réagir face à cette menace par une analyse des implications de l'existence de l'excès de liquidité monétaire sur la politique d' « inflation targeting » de la banque centrale. Pour résorber l'excès de liquidité et assurer la stabilité financière, les banques centrales doivent-elles tenir compte des prix d'actifs dans la formulation de la politique monétaire?
Recent developments in asset prices (stocks, real estate) during the last decade have revived the debate on the origin of some unbalances (bubbles) and their impact on the real economy. Indeed asset prices respond to liquidity glut (the global monetary base growing faster than world production) in a low inflation regime. In this thesis, we try to clarify the relationship between liquidity conditions and prices which may render economies more vulnerable to financial shocks (e.g. as a result of the bursting of asset prices bubble). Thereafter, we examine how monetary policy should respond to this threat by analyzing the implications of the existence of liquidity glut on the "inflation targeting" policy. To deal with liquidity glut and ensure financial stability, should central banks have to consider asset prices in their design of monetary policy?
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
50

Faure, Pierre-Henri. "Policy Mix, independance de la Banque centrale, et degré de conservatisme socialement optimal : examens théoriques dans le cadre d'une union monétaire." Aix-Marseille 2, 2000. http://www.theses.fr/2000AIX24013.

Full text
Abstract:
L'objet de cette thèse est d'étudier deux niveaux successifs des interactions stratégiques entre les différentiels acteurs économiques et politiques au sein d'une union monétaire : le jeu de délégation monétaire, duquel est déduit le degré de conservatisme optimal du banquier central, puis le jeu entre les autorités budgétaires et monétaires, qui détermine le Policy Mix. Il s'agit d'étudier comment le type de jeu retenu pour décrire l'organisation stratégique de la politique économique (équilibres coopératifs, et non coopératifs de Cournot-Nash et de Stackelberg) influe sur le choix du représentant monétaire, et donc d'examiner les incitations des joueurs à annoncer d'autres préférences que celles inscrites dans leur fonction de bien-être. La connexion entre ces deux niveaux est analysée a partir de plusieurs grilles de lecture, qui mettent en avant différents points, comme l'existence de divergences dans les préférences et les besoins de financement des gouvernements, le signe et l'ampleur des externalités budgétaires, le processus d'accumulation de la dette publique, ou encore les relations avec les pays tiers. L'auteur jette tout au long de la thèse un regard critique sur les assimilations courantes entre autonomie et conservatisme du banquier central d'une part, et entre indépendance du pôle monétaire et absence de coordination des politiques d'autre part, et relativise la portée d'arrangements institutionnels tels que le <>. Il invite ce faisant à s'écarter de tout dogmatisme en matière de politique économique. Le principal résultat des différentes modélisations est que la société peut avoir intérêt à nommer un banquier central <>, c'est-à-dire plus attaché à l'emploi, a l'oppose des conclusions théoriques traditionnelles (Rogoff)
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
We offer discounts on all premium plans for authors whose works are included in thematic literature selections. Contact us to get a unique promo code!

To the bibliography