Dissertations / Theses on the topic 'Tissus foetal'
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Golfier, François. "Greffe in utero de cellules souches hématopoïétiques foetales humaines : purification de cellules CD34+/++ de foie foetal et de moëlle osseuse foetale." Lyon 1, 2001. http://www.theses.fr/2001LYO1T007.
Full textCATAJAR, CATIL NATHALIE. "Reflexions medico-legales et ethiques sur l'utilisation des tissus foetaux dans le cadre des greffes." Lyon 1, 1992. http://www.theses.fr/1992LYO1M318.
Full textDeleo, Domenica. "Structure and function of the insulin receptor: its role during lactation and foetal development." Curtin University of Technology, School of Biomedical Sciences, 1994. http://espace.library.curtin.edu.au:80/R/?func=dbin-jump-full&object_id=14833.
Full textavailable A14-tyrosyl[125I]iodoinsulin preparations both in terms of specific activity and stability upon storage at -20C. Furthermore, a modified method based on this protocol has been used in our and other laboratories for the isolation of other iodinated peptides with highly satisfactory results.I have established that the size of the a-subunit of the rat mammary insulin receptor is significantly diminished compared with the liver insulin receptor (125 kDa versus 130 kDa). This difference in size was present throughout all stages of lactation and was not due to proteolysis of a larger form. Furthermore, I demonstrated that both the mammary and liver insulin receptor a-subunits migrated equally on PAGE following treatment with neuraminidase, indicating that the apparent size difference may be accounted for by a variation in the extent of receptor sialation. Treatment of the mammary insulin receptor a-subunit with glycopeptidase F demonstrated that the size of the aglycoreceptor (100 kDa) was similar to that described for insulin receptors from other insulin-sensitive tissues.I characterised the distribution of mRNA encoding the two, naturally-occurring insulin receptor isoforms in mammary tissue throughout all stages of pregnancy and lactation. These insulin receptor isoforms differ due to the absence (IR-A) or presence (IR-B) of a 12 amino acid peptide, encoded by exon 11 of the insulin receptor gene, and located near the C-terminus of the insulin receptor a-subunit. Mammary tissue predominantly expressed IR-A mRNA in contrast to liver tissue, which almost exclusively expressed IRB mRNA. Furthermore, the ratio of IR-A to IR-B mRNA in mammary tissue changed significantly during the first week post-partum whilst the distribution of IR-A and IR-B mRNA in the liver remained constant throughout pregnancy and lactation. This difference in insulin receptor isoform ++
expression between mammary and liver tissue also contributed to the estimated size difference between the insulin receptor a-subunits from these two tissues. In addition, I characterised the expression of IR-A and IR-B mRNA in several different tissues obtained from rats on day 14 of gestation through to 7 days post partum. I established that the splicing mechanism is functional at least as early as day 14 of gestation, suggesting a possible role for the preferential expression of a particular insulin receptor isoform during organogenesis. I observed that IR-A mRNA was the predominant isoform in all foetal tissue studied, and the proportion of this isoform declined as the animal matured. These changes were significant in cardiac muscle, kidney and most dramatic in the liver where the expression of IR-A mRNA changed from 53% in the 21 day old foetus (the day before parturition) to 13% in the 1 day old neonate. These results suggest that the splicing mechanism which generates the receptor isoforms is subject to acute hormonal and/or metabolic control.The current literature suggests that the carbohydrate moieties of the insulin receptor affects its affinity for insulin. Furthermore, the IR-A and IR-B isoforms have been shown to display a 2-fold difference in their insulin binding affinity when expressed in heterologous cell lines such at CHO cells or Rat-1 fibroblasts. Since both glycosylational and isoform distribution differences were evident between mammary and liver tissues, the insulin binding affinities of these receptors were compared. Estimates of the binding affinity parameters were performed at both 4 C and 37 C. At both temperatures the equilibrium binding constants for mammary and liver tissues were not significantly different suggesting that structural variations of the mammary insulin receptor had no effect on the insulin binding affinity under the ++
conditions described in this study. Comparison of the 4 C and 37 C binding data showed that the mammary insulin receptor exhibited complex, temperature-dependent binding characteristics, similar to those previously described for the liver insulin receptor, and entirely consistent with the presence of a temperature-dependent regulatory protein that affects insulin binding.
Jenkinson, Helen Jane. "The expression of MHC class I and CD1D in human placental and extra-placental tissues." Thesis, University of Bristol, 1997. http://ethos.bl.uk/OrderDetails.do?uin=uk.bl.ethos.245592.
Full textMaharaj, Indra L. "Foetal tissue transplantation, the ethics, the law and the born alive rule in Canada." Thesis, National Library of Canada = Bibliothèque nationale du Canada, 2000. http://www.collectionscanada.ca/obj/s4/f2/dsk2/ftp01/MQ53252.pdf.
Full textHoude, Andrée-Anne. "Programmation métabolique foetale : étude de l'impact de l'exposition au diabète gestationnel sur le méthylome du nouveau-né." Thèse, Université de Sherbrooke, 2015. http://hdl.handle.net/11143/6851.
Full textAbstract : Obesity has reached epidemic proportions worldwide in both adult and childhood populations and is now recognized as a major public health issue. Obesity is associated with higher incidence of cardiometabolic complications including type 2 diabetes (T2D), dyslipidemia and hypertension as well as with increased health care costs. The fetal environment now appears, with genetics and the environment, as one cause of the obesity epidemic. Indeed, according to the fetal programming hypothesis, newborns exposed to a detrimental fetal environment are more susceptible to develop obesity, T2D and other related chronic disorders when they become teenagers or adults. Many studies have associated gestational diabetes mellitus (GDM) exposure with these long-term metabolic health risks for the newborn. Although, numerous studies show epidemiological evidence to support the fetal programming hypothesis, only a few studies have been undertaken to understand the underlying molecular mechanisms. However, several studies now suggest that epigenetics may be involved. The objective of this thesis is to study changes in DNA methylation, the more stable and studied epigenetic system, in newborns that have been exposed to GDM in utero. First, a genome-wide DNA methylation analysis (BeadChip) was performed in a sample set of 44 placenta and cord blood samples to identify genes and metabolic pathways dysregulated by GDM. This approach showed that genes epigenetically affected by GDM are predominantly involved in metabolic diseases. The associations between maternal glycemia and DNA methylation levels were confirmed, in an independent birth cohort, for BRD2, LRP1B and CACNA1D gene loci involved in the regulation of lipid and glucose metabolism and the renin-angiotensin system respectively. Then, using a candidate gene approach we reported that DNA methylation levels at gene loci involved in lipid metabolism (LPL and ABCA1) are modified in the placenta following exposure to GDM. Furthermore, analyses of LEP and ADIPOQ DNA methylation levels in blood and adipose tissues of severely obese men and women allowed the identification of CpG sites that might be used in blood as a marker of obesity susceptibility. Altogether the results of this thesis show that GDM affects the epigenetic signature of genes involved in metabolic disease pathways (energy and lipid metabolism) and support the role of DNA methylation in metabolic health programming of the newborn exposed to GDM.
Lukaszewski, Marie-Amélie. "Effets d'une dénutrition maternelle prénatale sur la régulation de l'homéostasie énergétique chez la descendance mâle adulte : focus sur l'hypothalamus et le tissu adipeux." Thesis, Lille 1, 2011. http://www.theses.fr/2011LIL10133/document.
Full textEpidemiological studies have shown that maternal undernutrition during pregnancy (MU) leads to intrauterine growth retardation and may predispose individuals to the development of metabolic syndrome. In order to better understand the underlying mechanisms, we have developed a model of prenatal maternal 70% food-restricted diet throughout gestation in pregnant female rats called FR30. Our results show that MU increases the vulnerability to some metabolic syndrome features in adult male rat offspring such as mild hypertension, hyperleptinemia without obesity, hypercorticosteronemia, impaired glucose intolerance and hyperphagia and subtle alterations of POMC hypothalamic neurons projections. Our goal was then to identify tissue mechanisms programmed by MU in FR30 adult male offspring hypothalamic-adipose axis (HA). Based on the developmental origins of the metabolic syndrome, we attempted to heighten visible and/or silent metabolic alterations observed under standard diet by feeding FR30 rats a high fat (HF) diet since the weaning. Although MU does not worsen the metabolic syndrome features induced by postnatal HF feeding, FR30 adult rats gain more weight, exhibit greater body fat content, a rise of serum leptin levels and a blunted increase of corticosterone levels. FR30 MU does not significantly affect the hypothalamic mRNA levels whereas it leads to marked gene expression variation in WAT in depot-specific and diet-specific manners. Our results suggest that the HA tissue axis is one of the key targets of MU fetal programming in adult male rat offspring
Tollet, Cecilia Jenny. "The origin and early development of the intrinsic innervation in the foetal mouse lung." University of Western Australia. School of Biomedical and Chemical Sciences, 2003. http://theses.library.uwa.edu.au/adt-WU2004.0060.
Full textIsmail, Ayshe. "Interactions between human embryonic stem cell and foetal femur derived cell populations : development of strategies for tissue regeneration." Thesis, University of Southampton, 2010. https://eprints.soton.ac.uk/375470/.
Full textBoullu-Ciocca, Sandrine. "Métabolisme des glucocorticoïdes du tissu adipeux dans l'obésité et le syndrome métabolique : études chez le rat et l'homme." Aix-Marseille 2, 2006. http://www.theses.fr/2006AIX20715.
Full textMontherrat, Carret Laurence. "Passage transplacentaire humain du fluor : analyse des contenus en fluor, phosphore et calcium au niveau des tissus durs foetaux." Lyon 1, 1997. http://www.theses.fr/1997LYO1U314.
Full textMason, Timothy M. "A study of the effects of perinatal plutonium contamination on the development of haemopoietic tissue." Thesis, University of Manchester, 1989. http://ethos.bl.uk/OrderDetails.do?uin=uk.bl.ethos.236557.
Full textDe, Araújo Júnior José Vitor. "Chitosan/carrageenan-based polyelectrolyte complexes and their composites with calcium phosphate for bone tissue engineering." Thesis, University of Cambridge, 2013. http://ethos.bl.uk/OrderDetails.do?uin=uk.bl.ethos.608264.
Full textSchlereth, Florian [Verfasser], Bruno [Gutachter] Allolio, and Jörg [Gutachter] Wischhusen. "Expression of the DHEA/DHEAS-Shuttle in cell lines and foetal tissue of human liver, adrenal and cartilage / Florian Schlereth. Gutachter: Bruno Allolio ; Jörg Wischhusen." Würzburg : Universität Würzburg, 2014. http://d-nb.info/1102826944/34.
Full textFlorez, Corredor Laura Maria. "Découverte du rôle trophique des lymphocytes T régulateurs mémoire résidents du tissu utérin pendant la grossesse." Thesis, Paris 6, 2017. http://www.theses.fr/2017PA066642.
Full textRegulatory T cells (Tregs) play a role during early pregnancy locally in the uterus and systemically, in the secondary lymphoid organs and blood. In the uterine tissue, I identified a novel population of tissue-resident effectors-memory regulatory T cells (uregTrm). Before pregnancy, uregTrm have a unique transcriptional profile and phenotype in response to the uterine microenvironment. During early pregnancy, uregTrm expand and express new genes implicated in trophic functions such as extracellular matrix remodeling, hypoxia and vasculogenesis. uregTrm trophic function was compared to the mechanisms developed by Tregs from melanoma tumour infiltrate. In the secondary lymphoid organs and blood, circulating Tregs contribute to successful pregnancy by promoting maternal-fetal tolerance. We showed that these Tregs orchestrate down regulation of immune responses in the early pregnant uterus. Besides, Tregs act in three stages. First, self-specific uregTrm and draining lymph nodes Tregs rapidly contain an autoimmune response that could have been triggered by release of cell debris due to the endometrium tissue high proliferation. Second, uregTrm contribute to the increased need of uterine tissue remodeling for placentation. In a third stage, accompanying the fetal mass increase, inducible Tregs help to control the anti-fetal immune response. This further highlights the specialization of Tregs in tissues and underline the relevance of Tregs during pregnancy and disease
Berge-jaquet, Delphine. "Syndrome d'insulino-resistance : relation avec la nutrition intra-uterine et recherche des mecanismes." Paris 5, 2000. http://www.theses.fr/2000PA05N109.
Full textCariou, Ronan. "Évaluation de l'exposition du foetus et du nouveau-né aux perturbateurs endocriniens de type retardateurs de flamme bromés." Nantes, 2006. http://www.theses.fr/2006NANT2007.
Full textBrominated flame retardants are mainly used today for the reduction of fire risks. However, they are, for the most part, persistent environmental pollutants showing endocrine disrupting activities. Their bioaccumulation properties make mankind a particularly exposed species, especially via feeding and inhalation. The need to evaluate exposure levels, particularly in France, has been clearly identified. A multi-residue (polybromodiphenyl ethers, tetrabromobisphenol A and hexabromocyclododecane) and multi-matrices (animal origins) analytical method based on LC-MS/MS and GC-HRMS couplings, was developed, with special attention paid to analytical contamination management. Then, more than 170 samples, collected in Toulouse during caesarian deliveries, were analyzed and gave access to information relative to the evaluation of mothers and newborns exposure
LISTRAT, ANNE. "Localisation des arnm d'igfii et des recepteurs de type i et ii dans le tissu musculaire au cours de la differenciation chez le foetus bovin." Clermont-Ferrand 2, 1993. http://www.theses.fr/1993CLF21581.
Full textBeaumont, Eric. "L'effet d'une variation du niveau d'activité physique sur les propriétés électrophysiologiques des motoneurones du nerf tibial chez le rat." Thèse, 2003. http://hdl.handle.net/1866/14674.
Full textSchlereth, Florian. "Expression of the DHEA/DHEAS-Shuttle in cell lines and foetal tissue of human liver, adrenal and cartilage." Doctoral thesis, 2013. https://nbn-resolving.org/urn:nbn:de:bvb:20-opus-102068.
Full textDHEA ist eine Vorstufe der männlichen und weiblichen Sexualhormone Testosteron bzw. Oestradiol, welche hauptsächlich in den Testes bzw. Ovarien gebildet werden, aber auch in der Körperperipherie aus DHEA gebildet werden können. Desweiteren konnte in epidemiologischen Studien gezeigt werden, dass niedrige Spiegel von DHEA und DHEAS mit dem Auftreten von Autoimmunerkrankungen, Tumorerkrankungen und Herz-Kreislauf-Erkrankungen korrelieren. In vitro konnten beispielsweise günstige Effekte auf den Glukose-Stoffwechsel nachgewiesen werden. Allerdings konnte eine klinisch sinnvolle Gabe von DHEA nur im Rahmen einer Substitution bei Nebenniereninsuffizienz bei Frauen nachgewiesen werden. Verantwortlich für die Sulfonierung von DHEA ist vor allem die Steroid Sulfotransferase 2A1 (SULT2A1). DHEAS wird als inaktivierte Form von DHEA angesehen. SULT2A1 fungiert als zentraler Regulator der Steroid-Synthese, da durch Sulfonierung von DHEA zu DHEAS der weiteren Konversion das Substrat entzogen wird. Für diese Sulfonierung ist PAPS ein essentieller Kofaktor. Das Enzym PAPS-Synthase, von welchem unterschiedliche Splice-Varianten und Isoformen (PAPSS1 und PAPSS2a/b) vorliegen, stellen PAPS aus ATP und anorganischem Sulfat her. Eine Änderung der Aktivität der PAPS-Synthase kann vermutlich die Aktivität der DHEA Sulfotransferase maßgeblich beeinflussen. Weder die Regulation der PAPS Synthase noch deren Wirkung auf SULT2A1 wurden bisher in menschlichen Zelllinien oder beim Menschen untersucht. Hauptziel dieser Arbeit war die Analyse der Enzymexpression des DHEA/DHEAS Shuttles (mRNA und Protein von SULT2A1, PAPSS1, PAPSS2) in verschiedenen humanen Zelllinien. Ferner wurde untersucht, ob eine der Zelllinien als Modell geeignet ist, die Regulation von SULT2A1 sowie insbesondere PAPSS1 und PAPSS2 in bestimmten pathophysiologischen Situationen zu untersuchen. Hier konnte gezeigt werden, dass insbesondere die adrenale Zelllinie NCI-h295R die Enzyme des DHEA/DHEAS Shuttles sowohl als mRNA als auch als Protein exprimiert. Mittels Enzym-Assay konnte eine Konversion von DHEA zu DHEAS und verschiedenen weiteren Steroiden nachgewiesen werden. Eine Hemmung der CYP3B-abhängigen Konversion mittels Trilostane unterdrückt die Bildung von weiteren Androgenen in NCI-h295R Zellen allerdings effektiv, sodass DHEA größtenteils zu DHEAS konvertiert wurde. Hieraus ergeben sich vielfältige Möglichkeiten, z.B. den Einfluss von Zytokinen oder von endokrinen Disruptoren auf die Sulfonierung von DHEA und auf die Expression von PAPSS1/2 zu untersuchen. Insbesondere kann aufgrund der ähnlichen Expression von PAPSS1 und PAPSS2 in dieser Zelllinie untersucht werden, welche Auswirkung ein Ausschalten eines Enzyms mittels siRNA auf das jeweils andere hat. Die Sulfonierung von DHEA durch SULT2A1 geschieht im Zytoplasma bzw. im Golgi Apparat. Allerdings haben Untersuchungen an transfizierten Zelllinien gezeigt, dass PAPSS1 bzw. PAPSS2 sowohl im Plasma als auch nukleär vorliegen können, wenn beide gleichzeitig exprimiert waren. Mittels Immunzytochemie konnten diese Ergebnisse auch in der Zelllinie NCI-h295R nachgewiesen werden. Beide Enzyme sind auch hier vor allem nukleär exprimiert. Der physiologische Hintergrund dieser Lokalisierung ist nicht geklärt und erfordert weitere Erforschung. Vermutlich erfolgt die Sulfat-Aktivierung also im Nukleus. Möglicherweise stellt die Verlagerung der Enzyme in den Nukleus aber auch eine Reserve der PAPS Synthese dar, die durch Rückverlagerung ins Zytoplasma dort rasch zusätzliches PAPS zur Verfügung stellen kann. Die Expression der DHEA Sulfotransferase wurde bereits in einigen fötalen Geweben untersucht. Während in adultem Knorpel beim Menschen die Expression von PAPSS1 dominiert, wird z.B. im Knorpel von neugeborenen Hamstern vor allem PAPSS2 gebildet. Welche Isoform von PAPSS in welchen fötalen Geweben beim Menschen dominiert, wurde bislang nicht untersucht. In dieser Arbeit konnte mittels Realtime PCR eine differenzierte Expression von SULT2A1, PAPSS1 und PAPSS2 in fötalen Geweben nachgewiesen werden. In adultem und fötalem Gewebe der Nebennieren zeigte sich ein ähnliches Expressionsmuster. Während allerdings in der adulten Leber viel SULT2A1 vorhanden ist, konnte nur eine deutlich niedrigere Expression in fötalem Gewebe gezeigt werden. In fötalem Knorpel findet sich kaum SULT2A1. Dagegen wird in fötalem Knorpel deutlich mehr PAPSS1 gebildet als in adultem und fötalem Leber- bzw. Nebennieren-Gewebe. PAPSS2 ist sowohl beim Erwachsenen als auch beim Fötus hauptsächlich in der Nebenniere exprimiert. Auffällig ist eine relativ geringe Expression in der fötalen Leber. Ergänzend wird in dieser Arbeit eine Patientin mit Hyperandrogenismus vorgestellt, bei der zwei Mutationen im PAPSS2 Gen zu einem massiv erniedrigten DHEAS Spiegel geführt hatten. Eine heterozygote Mutation liegt im Bereich der APS-Kinase von PAPSS2 und führt zum Austausch einer Aminosäure an Position 48 im PAPSS2a Protein (T48R). In vitro konnte für diese Mutation eine Reduktion der Aktivität auf 6% nachgewiesen werden. Eine zweite Mutation fand sich in der ATP Sulfurylase Domäne von PAPSS2. Durch einen Nukleosid-Austausch (Thymidin statt Cytidin) entsteht ein Stop-Codon, was vermutlich an Position 329 zum Abbruch des Proteins führt (R329X). In vitro konnte für diese Mutation (R329X) keine Aktivität nachgewiesen werden. Durch das Fehlen von PAPS ist die Sulfonierung von Proteoglykanen im Knorpel gestört, was zu Skelettveränderungen führt. Vor allem aber kommt es durch das Fehlen der Inaktivierung von DHEA zu DHEAS zu einem Überangebot an DHEA. Dieses wird zu aktiven Androgenen konvertiert und verursacht klinisch einen Hyperandrogenismus. Interessant und überraschend ist, dass die PAPSS1-Aktivität im Knorpel eine gewisse Sulfonierung der Proteoglykane ermöglicht. Im Gegensatz dazu trägt PAPSS1 offensichtlich kaum zur Sulfonierung von DHEA bei, da der DHEAS Spiegel extrem niedrig ist. Möglicherweise spielt hier auch die subzelluläre Lokalisation der PAPS Synthase eine entscheidende Rolle