To see the other types of publications on this topic, follow the link: Tourisme culturel – France.

Dissertations / Theses on the topic 'Tourisme culturel – France'

Create a spot-on reference in APA, MLA, Chicago, Harvard, and other styles

Select a source type:

Consult the top 34 dissertations / theses for your research on the topic 'Tourisme culturel – France.'

Next to every source in the list of references, there is an 'Add to bibliography' button. Press on it, and we will generate automatically the bibliographic reference to the chosen work in the citation style you need: APA, MLA, Harvard, Chicago, Vancouver, etc.

You can also download the full text of the academic publication as pdf and read online its abstract whenever available in the metadata.

Browse dissertations / theses on a wide variety of disciplines and organise your bibliography correctly.

1

Riondet, Jean-Dominique. "Communication et valorisation économique touristique du patrimoine culturel : applications à la Charente Maritime." Poitiers, 2000. http://www.theses.fr/2000POIT4006.

Full text
Abstract:
Le sujet porte sur la communication et son rôle au sein de la valorisation économique touristique du patrimoine culturel. La Charente Maritime a servi de terrain d'application. Un premier point montre la place spécifique d'un patrimoine dont la notion même ne cesse de s'étendre. Considéré comme une ressource, il fait l'objet d'une approche-produit. L'omniprésence du patrimoine est confrontée à un autre envahissement, celui de la communication, définissant une société et confondant finalité et technologie. Ici, le patrimoine peut être l'opportunité d'un sens pour la communication. En échange, la communication peut aider à une meilleure gestion du patrimoine. Les deux phénomènes ont partie liée sur le sens. Dans ce contexte, l'examen des communications persuasives des offres patrimoniales permet de repérer des grandes catégories dans les productions et de cerner des finalités apparentes. Chacune des catégories détermine des problématiques de nature différente, relatives au rôle de la communication ou à des éléments stratégiques utilisés en seconde partie. C'est sur le socle de cette profusion de situations que l'on construit un "comment communiquer", contribuant à la pertinence des mises en marché. L'inscription dans un projet de développement durable est une des bases de cette pertinence. Ici, la communication possède une intention en rapport avec les publics qu'elle vise. En l'espèce, on différencie deux grands types de publics, eu égard à la notion de territoire : l'externe, les visiteurs et l'interne, la population locale. A différentes échelles de territoires et du côté des émetteurs, différentes compositions stratégiques sont alors examinées, dans le cadre d'un système concurrentiel à maîtriser. La recherche d'un positionnement tenable dans la durée, aboutit à opérer une différanciation autour d'un couple identité-patrimoine. S'ouvrent alors des constructions collectives de sens communiquant avec et pour la patrimoine.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Massol, Frédéric. "Tourisme de patrimoine des petites villes. Centres anciens et activités touristiques : Pézenas et quelques petites villes françaises." Montpellier 3, 2008. http://www.theses.fr/2008MON30024.

Full text
Abstract:
Les centres anciens des petites villes de 2. 000 à 20. 000 habitants constituent un atout indéniable pour un développement touristique qualitatif que l'on peut nommer "tourisme de patrimoine". Ce patrimoine bâti nécessite d'être identifié, sauvegardé, protégé, parfois réhabilité puis mis en valeur, voire mis en scène. Son accès doit être organisé et géré pour prévenir les risques et nuisances potentiels engendrés par une fréquentation anthropique excessive. Les nombreux acteurs économiques ou publics concernés par la dynamique urbaine sont mus parfois par des logiques différentes qu'il convient d'harmoniser. Les transferts de compétences aux intercommunalités peuvent dans ce cadre contribuer à une certaine complexification de la gouvernance. Les centres historiques constituent le support de nombreuses actions liées à l'animation du patrimoine ; le label national "Villes et Pays d'art et d'histoire" initié et développé par le ministère de la culture et de la communication fournit notamment la méthodologie et les outils nécessaires à celle-ci. L'exemple de la ville de Pézenas (Hérault, 8. 000 habitants) nous a semblé particulièrement représentatif d'une véritable politique de valorisation touristique du patrimoine sur le long terme. La production touristique, qui résulte de la conjonction d'initiatives d'acteurs publics et privés, est mise en marché grâce à une communication touristique de plus en plus professionnalisée, s'appuyant sur Internet et sur les actions de réseaux de villes. Une activité touristique maîtrisée peut alors générer des impacts sociaux, culturels et économiques bénéfiques pour la société d'accueil
The historic centres of towns of 2000 to 20 000 inhabitants constitute an undeniable asset for a qualitative tourist development which can be called « Tourism of heritage ». This built heritage requires to be identified, safeguarded, protected, sometimes rehabilitated then developed even staged. Its access must be organized and managed to prevent the potential risks and nuisances engendered by an excessive number of visitors. The numerous economic or public actors concerned by the urban dynamic are sometimes driven by different logics which it is advisable to harmonize. The transfers of competences to intermunicipal management can in this case bring a certain complexity to the governance. The historic centres constitute the medium of numerous actions linked to the animation of heritage. The national label “Cities and Countries of art and history”, introduced and developed by the French Ministry of Arts and Communication, supplies the methodology and the tools needed to use it. The example of the town of Pézenas (France, Hérault, 8000 inhabitants) seemed to us particularly representative of a real policy of tourist development on the long term. The tourist production, which results of the conjunction of initiatives of public and private actors, is marketed thanks to a more professionalized tourist communication, leaning itself on internet and on the actions of city networks. A mastered tourist activity can then generate beneficial social, cultural and economic impacts on the society that receives it
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Bétry, Nathalie. "La Patrimonialisation des fêtes, des foires et des marchés classés "sites remarquables du goût" ou la mise en valeur des terrritoires par les productions locales." Lyon 2, 2003. http://theses.univ-lyon2.fr/documents/lyon2/2003/betry_n.

Full text
Abstract:
Cette thèse de doctorat de sociologie et d'anthropologie prend pour objet d'étude les fêtes, les foires et les marchés qui ont été désignés ± sites remarquables du goût par un comité interministériel. Elle se comprend dans le contexte d'une demande grandissante de garanties sur les produits alimentaires et du développement de l'industrie du tourisme. La dimension patrimoniale est convoquée à plusieurs reprises : d'une part, elle émerge de la rencontre entre des producteurs et des consommateurs autour de la démonstration d'une qualité des produits, d'autre part, elle apparaît au cœur de la définition de lieux touristiques et exemplaires. Dans les deux cas, les fêtes, les foires et les marchés soulignent, voire certifient des liens entre des produits, des lieux et une mémoire. Cette étude explore les processus de mise en scène ou de mise en exposition d'éléments identifiants qui légitiment une singularité susceptible de participer à la valorisation des productions et des lieux.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Nicolas-Bragance, Fabiola. "Patrimoine culturel festif et tourisme : une interaction en question : Quelle stratégie pour la Martinique, la Guadeloupe et la Guyane ?" Thesis, Antilles-Guyane, 2013. http://www.theses.fr/2013AGUY0703.

Full text
Abstract:
La valorisation du patrimoine culturel, matériel et immatériel, trouve sa justification en tant que vecteur de différenciation, dans un contexte où le seul modèle touristique de type fordiste ne fait plus recette. Ce patrimoine dans lequel l’homme place du subjectif, des référents culturels et affectifs, voire même des symboles, serait donc à considérer comme une ressource, un vecteur de distinction des territoires, tant il est pourvoyeur d’authenticité. Ainsi, lorsqu’il joue un rôle de marqueur identitaire, le patrimoine peut-être mobilisé par les acteurs impliqués dans le développement local qui ont le souci de se démarquer et de mettre en avant leurs ressources les plus spécifiques, à des fins de développement économique.Les ressources culturelles festives, à l’image des carnavals antillais et guyanais et du Tour des yoles rondes de la Martinique, en plus de montrer un lien entre une identité locale, des traditions et un lieu, confèrent de la lisibilité et de la transparence aux territoires qu’elles investissent. Les fêtes locales sont, en effet, des formes spatiales vectrices de territorialité qui donnent à voir des formes d’enracinement et d’attachement aux lieux. C’est d’ailleurs la « cristallisation collective » (Jeudy, 2008) qui se joue autour de ces manifestations patrimoniales festives, qui contribue à leur conférer de la consistance ainsi qu’une non négligeable valeur marchande. A n’en point douter, elles ont la faculté d’établir la Guadeloupe, la Martinique et la Guyane dans le cadre de la distinction, de l’attractivité et de la compétitivité. Néanmoins, n’est ce point utopique de croire, que la valorisation du patrimoine culturel festif des départements étudiés pourrait significativement participer à asseoir la pérennisation du tourisme ? En effet, l’organisation de la fête, surtout lorsqu’elle a une dimension identitaire poussée à son paroxysme, peut conduire au repli d’une société localisée sur elle-même. Partant de ce postulat, la rencontre entre touristes et populations locales peut s’avérer compromise, alors même que ces manifestations culturelles disposent de nombreux atouts à même de satisfaire un public touristique en quête d’authenticité et de vacances divertissantes. Cette rencontre est-elle souhaitée par les uns et les autres ? Est-elle seulement souhaitable ? Le patrimoine culturel festif peut-il sous-tendre une vraie activité touristique, tout en demeurant le garant d’une certaine stabilité sociale ? La prudence ne voudrait-elle pas qu’il faille plutôt craindre la menace qui pèse sur les biens culturels devenus trop rapidement des produits touristiques ?En réalité, les relations sont complexes entre une culture mise en fête et le développement du secteur touristique. Faut-il pour autant les considérer comme un « pari de l’inutile » (Lazzarotti, 2011) ?Le tourisme doit continuer à se penser comme un secteur économique indispensable au développement local, dans une perspective de durabilité. C’est d’ailleurs à ce titre que le volet social du développement durable trouve sa place au cœur même de notre réflexion, tant il constitue une composante majeure de ce que devrait être un produit touristique attractif et adapté aux substrats locaux. C’est ainsi que cette thèse explore et approfondit la problématique de la mise en relation entre un secteur touristique à pérenniser, et le riche patrimoine culturel festif dont disposent la Martinique, la Guadeloupe et la Guyane. Ce travail de recherche poussent encore un peu plus loin la réflexion autour du développement de pratiques touristiques renouvelées et durables
Enhancement of cultural heritage, both tangible and intangible, is justified as a vector of differentiation, in a context where the only tourist Fordist model no longer recipe. Heritage in which man instead of subjective, cultural and emotional referents and even symbols, would be regarded as a resource, a vector distinction territories, as it is provider of authenticity. Thus, when a role marker of identity , heritage can be mobilized by the actors involved in local development that have the desire to stand out and highlight their most specific resources for economic development purposes . festive cultural resources, like the Caribbean and Guyanese carnivals and Tour round skiffs from Martinique, in addition to showing a link between a local identity, traditions and place , give the clarity and transparency territories they invest . Local festivals are indeed of vector spatial forms of territoriality that give rooting see shapes and place attachment. This is also the "collective crystallization" (Jeudy, 2008) that plays around these festive heritage demonstrations, which helps give them substance and a significant market value. A no doubt, they have the ability to establish Guadeloupe, Martinique and Guyana as part of the award, the attractiveness and competitiveness. However, this is unrealistic enough to believe that the enhancement of cultural heritage festive departments surveyed could significantly participate in sit sustainability of tourism? Indeed, the organization of the party, especially when it has a dimension of identity pushed to its limits, can lead to the decline of localized on society itself. Based on this assumption, the encounter between tourists and local populations may be compromised, even though these cultural events have many assets to satisfy even a tourist public in search of authenticity and fun holiday. This meeting it is desired by each other? Is it just desirable? The festive cultural heritage may underlie it a real tourist activity, while remaining a guarantor of social stability? Prudence does not she want that rather we should fear the threat to cultural property became too quickly tourism products? Actually, relationships are complex between a culture festival setting and development of the tourism sector. Should we all be regarded as a "bet the useless" (Lazzarotti, 2011)? Tourism must continue to think as an essential local economic development sector, with a view to sustainability. It is also for this reason that the social pillar of sustainable development finds its place at the heart of our thinking, as it is a major component of what should be an attractive tourism product adapted to local substrates. Thus this thesis explores and deepens the problem of linking between tourism to sustain, and the rich cultural heritage festive available Martinique, Guadeloupe and Guyana. This research push a little further reflection on the development of tourism practices renewed and sustained
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Hubner, Pascal. "Du déni à l'envi(e), patrimoine et tourisme à Marseille." Aix-Marseille 3, 2010. http://www.theses.fr/2010AIX32007.

Full text
Abstract:
Cité de 2600 ans, Marseille n’a semble-t-il, que peu conservé de traces de son riche passé, et en tout état de cause n’est pas connue comme une ville au riche patrimoine ; or il ne faut pas en conclure que son patrimoine est déficient, mais plutôt méconnu. Ce qui singularise véritablement cette ville à l’histoire tourmentée, c’est d’abord son désintérêt manifeste, jusqu’au Second Empire, pour l’architecture monumentale et grandiose, et par la suite, sa négligence envers un héritage architectural, dont elle n’a pas pris pleinement conscience de la valeur. Les caractéristiques propres de cette cité portuaire, longtemps toute dévouée au commerce et à la transformation de matières premières, expliquent cette situation, tout comme sa large propension à s’opposer à toute forme de développement touristique. En effet, si le tourisme ne s’y est pas développé c’est en raison d’abord du profil de Marseille, peu propice à son essor, mais aussi parce que ses acteurs, comme ses habitants, n’ont pas souhaité favoriser cette activité, bien au contraire. A cela s’ajoutaient encore une mauvaise réputation et une absence présumée de monuments. Or, après un quart de siècle de crise, la cité phocéenne, a, depuis ces dix dernières années, franchement inversé la tendance : attirante, elle s’érige désormais en capitale touristique et semble être « rentrée dans le rang » ; mais, si son patrimoine est de plus en plus remis en valeur, elle ne semble pas fonder ses espoirs, au contraire de bien des villes occidentales, sur la mise en tourisme de son bâti ancien. Mais elle est à la veille d’un événement exceptionnel, qui peut être l’occasion de concilier pleinement patrimoine et tourisme. .
Marseilles is 2600 years old but seems to have preserved only a few traces of its rich past and in any case is not known as a city with a rich heritage; however we should not conclude that its heritage is poor but rather ignored. Certainly, the City was marked by a restless history, but, what makes it very specific is definitely its pure disinterest for grand and monumental architecture, until the middle of the nineteenth century, and thereafter, its negligence and lack of attention towards its architectural heritage of which it did not completely become aware of the value. The peculiarities of this harbour City, for a long period, wholly devoted to the trade and the raw material transformation, explain this situation, so as its broad propensity to be opposed to any kind of tourist development. Tourism did not develop properly in Marseilles mainly due to the City profile considered not being very advantageous for its expansion, but also because of the Natives who did not make it easier in practice the least to facilitate this activity. Moreover the bad reputation and supposed absence of heritage and monuments were getting the situation even worse. Nevertheless, after a quarter of a century of crisis, the Phocean City, for these last ten years, has frankly reversed the tendency: Attractive, Marseilles sets up henceforth as a tourist capital; but, if its monuments and old Quarters are definitely valuated and put more and more in the lights, Marseilles does not seem to found its hopes like most of the western cities with a tourism based on its heritage. But Marseilles is on the eve of an exceptional event, which can be an opportunity to fully reconcile heritage and tourism. .
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Ciambrone, Alessandro. "Patrimoine mondial et développement local : étude comparative de systèmes touristiques locaux en Italie et en France." Thesis, Paris 10, 2013. http://www.theses.fr/2013PA100005/document.

Full text
Abstract:
Le principal objectif de l’étude consiste à démontrer, en temps de crise économique mondiale, comme il serait possible de conjuguer exigences de croissance économique et stratégies de protection et de valorisation du patrimoine, dans une perspective durable, en considérant que le tourisme représente un dès possible secteur pour le développement territorial, l’intégration sociale et l’amélioration des conditions de vie des collectivités locales. La région Campanie et la province de Caserte – territoires objets d’étude en Italie - sont dotés d’un exceptionnel patrimoine culturel, paysager et immatériel mais ne sont pas suffisamment protégés et valorisés. À cette fin, la recherche analyse et propose des stratégies de gestion des biens à travers l’étude des best practices françaises dans le domaine du tourisme culturel, considérées comme le moteur de développement durable du territoire. La France, classée premier pays au monde pour le nombre de visiteur international, selon les statistiques de l’Organisation mondiale du tourisme, a développé une politique gouvernementale de long terme visant à la protection et à la promotion du patrimoine, grâce à des interventions sur les biens, sur la structure organisationnelle des institutions responsables, et sur toutes les formes d'art de la production intellectuelle. En Italie, en revanche, la stratégie de gestion s’est souvent montrée inadéquat par rapport au prestige international dont elle dispose sur le plan de son patrimoine culturel, paysager, gastronomique et immatériel. Un management contestable des biens, a donné lieu à une croissance limitée de l'économie par rapport à son potentiel avec un effet négatif sur le patrimoine
The main objective of this study is to demonstrate, in times of global economic crisis, how it is possible to combine economic growth needs and strategies for the protection and enhancement of the heritage in a sustainable way, starting from the assumption that tourism is one of possible areas for regional development, social integration and improvement of living conditions of local communities. The Campania Region and the Province of Caserta – territories object of study in Italy - have a unique cultural, landscape and intangible heritage but is not sufficiently protected and enhanced. To this end, the research analyzes and proposes policies for managing assets through the study of international "best practices", in particular in France, in the field of cultural tourism, seen as an engine for sustainable development of local communities. France, the first country in the world for number of international visitors, according to updated data, provided by the World Tourism Organizations, has developed a long-term government policy aimed at the protection and enhancement of heritage, through actions on assets, on the organizational structure of the institution in charge, and targeted promotion of all art forms of intellectual production. In Italy, however, the management strategy has often shown inadequate compared to the international prestige of the country for its cultural, landscape, food, wine and intangible heritage, with a limited growth of economy if compared with this heritage’s potential with the consequent negative effect on heritage
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Nguyen, Van Quân. "La protection du patrimoine historique et esthétique face à la mondialisation : l'exemple de la France et du Vietnam." Thesis, Toulouse 1, 2014. http://www.theses.fr/2014TOU10071/document.

Full text
Abstract:
Le patrimoine, qui renvoie souvent à la notion d’héritage à transmettre, est le résultat d’une série de choix, opérés selon la définition qu’une société ou qu’un groupe de personnes veulent donner d’eux-mêmes. Exprimant à la fois ce qui les identifie et différencie des autres groupes ou sociétés, le patrimoine suppose un travail d’interprétation voire de reconstruction du passé en fonction d’enjeux du présent. Cette manière de concevoir le patrimoine est directement liée au passé socialement et historiquement construit : inventée en Occident durant l’époque moderne, elle s’est ensuite étendue à d’autres sociétés. Cette extension de la notion de patrimoine ainsi envisagée est soutenue par l’intensification des échanges qui caractérise le nouveau contexte planétaire depuis un siècle. En effet, dans un contexte de mondialisation marqué par l’accélération des échanges internationaux ainsi que la remise en cause de certains cadres institutionnels traditionnels, le secteur patrimonial connaît nombre de bouleversements aussi bien dans les formes de sa gestion que dans celles de sa valorisation. Etant donné le rôle du patrimoine sur l’identité nationale et son ampleur croissante sur l’économie, la politique patrimoniale joue toujours une place importante dans la politique culturelle de l’État. Face à un monde sans frontière, la politique patrimoniale de l’État subit des changements non négligeables. Les mutations considérables de ce monde globalisé que nous connaissons exigent effectivement de nouvelles mesures afin de protéger, conserver et valoriser le patrimoine culturel
The heritage, which often leads to the notion of legacy transfer, is the result of a series of choices made upon the definition that a society or a group of people want to give themselves. Expressing both that identifies and differentiates it from other groups or societies, heritage involves some interpretation or even reconstruction of the past based on present issues. This way of conceiving heritage is directly tied to a past that is socially and historically constructed: invented in the West during the modern era, it was then extended to other societies. This extension of the concept of heritage seen as such is supported by the intensification of exchanges that characterizes the new global context for the past century. Indeed, in a context of globalization marked by the acceleration of international exchanges and the questioning of some traditional institutional frameworks, the heritage sector experiences a number of changes in both forms of its management and its valuation. Given the role of heritage on national identity and its increasing impact on the economy, heritage policy always plays an important role in the cultural policy of the State. Facing a world without borders, the state’s heritage policy undergoes significant changes. The considerable changes of the globalized world as we know do require new measures to protect, conserve and enhance the cultural heritage
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Rouchi, Camille. "Culture et tourisme à l'ouest du Grand Paris : gouvernance en réseaux pour une métropole culturelle multipolaire." Thesis, Paris 1, 2017. http://www.theses.fr/2017PA01H125.

Full text
Abstract:
Cette thèse propose une analyse géo-historique des politiques publiques en faveur de la culture et leurs articulations avec la métropolisation : l’ouverture de grands équipements culturels en banlieue, la production de nouvelles destinations touristiques et l’absorption des banlieues dans de nouveaux périmètres politiques, obligent en effet à repenser les rapports entre le centre et ses périphéries. Dans cette perspective, la dynamique géopolitique, c’est-à-dire l’institutionnalisation de la Métropole du Grand Paris, produit incontestablement des effets sur le territoire francilien. Il suffit d’observer le succès généralisé du concept de polycentrisme pour qualifier les stratégies métropolitaines et le recours aux stratégies de polarisation et de mise en réseaux ou clusters. Si de nombreux territoires participent de cet engouement généralisé, qui fait basculer la culture dans le tropisme de la créativité, certains d’entre eux disposent de ressources supérieures à la moyenne. Sur ce point, la banlieue ouest est exemplaire. La Vallée de la culture, le projet de l’île Seguin faisant figure de proue, confirme le désir de centralité d’un territoire dont l’embourgeoisement précoce et continu et l’entente politique ont su patiemment constituer. Pour autant, des dynamiques similaires impliquant l’emploi des mêmes instruments d’action publique, tentent de perturber le déplacement progressif de la centralité parisienne vers l’ouest. En témoigne la démarche particulière de Plaine Commune. Un grand partage se dessine, entre un archipel de pôles ultra-connectés et des mondes périphériques résiduels. Dans cette perspective, la métropole culturelle fait-elle système? Comment la métropolisation produit de nouveaux territoires culturels et leur articulation? Quelles sont les effets autant de standardisation et de différenciation des politiques publiques sur le territoire métropolitain? Quelles sont finalement les nouvelles fonctions politiques de la culture à l’heure du Grand Paris?
This thesis proposes a geohistorical analysis of cultural policies and their entanglement with metropolisation: from the implementation of major suburban cultural facilities and the creation of new tourist destinations, to the absorption of the Suburbs into new political spheres. All of which compels us to rethink the relations between the Center and its periphery. In that perspective, the geopolitical dynamic, meaning the institutionalization of the “Grand Paris” (Greater Paris) project, undeniably impacts the Ile-de-France area. One only needs to observe the generalized success of polycentrism, the resort to strategies of polarization and clusters, to construe the metropolitan strategies at work. While several territories have embarked on this generalized enthusiasm, which propels culture into creative tropism, some of them possess greater resources. In that regard, the western suburban area acts as a model. The “Vallée de la culture”, with the “île Seguin” project as its figurehead, reiterates the desire to centralize a territory, whose early and continuous enrichment have been patiently built up. Similar dynamics with similar tools of public action are being used by the northern suburban area in an attempt to disrupt this shift of Parisian centrality to the West. Meanwhile, the cultural relegation of the outskirts seems to be ongoing. In that context, does the cultural metropolis constitute a system? How does metropolization create new cultural territories? What is the impact of public action on the metropolitan territory in terms of standardization and differentiation? And finally, what are the new political functions of culture at the time of the “Grand Paris”?
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Crivillers, Simon Montserrat. "Gestion et gouvernance touristique des Itinéraires Culturels Européens : le cas de l'Espagne et de la France." Thesis, Paris 1, 2017. http://www.theses.fr/2017PA01H061.

Full text
Abstract:
Le Conseil de l'Europe a lancé en 1987 le programme des itinéraires culturels européens qui vise à promouvoir l'identité culturelle à travers le tourisme en utilisant une politique touristique et culturelle. Les itinéraires culturels offrent un énorme potentiel de collaboration, mais il est nécessaire d'examiner quelles sont les pratiques qui caractérisent ce secteur. Cette thèse analyse les mécanismes et instruments mis en place par les itinéraires en réseau dès leur création et leur application sur le territoire par les acteurs concernés. Nous optons pour une analyse multiscalaire afin d'étudier les différentes échelles de gouvernance qui apparaissent dans un itinéraire et qui vont de l'Européenne jusqu'à la locale. Nous sélectionnons trois itinéraires réseaux pour un examen plus approfondie, lesquels ont leur représentation en Espagne et France : la Route européenne des cimetières, l'itinéraire européen du Patrimoine Juif et les Sites clunisiens en Europe. Ces itinéraires réseaux n'ont pas une identité antérieure ni d'interconnexions entre territoires à l'inverse des itinéraires linéaires. Il s'agit d'analyser les processus à chaque échelle pour bien comprendre la complexité de ces projets transnationaux dans leur fonctionnement en tant que produits touristiques unitaires compréhensibles pour les touristes
In 1987, the Council of Europe launched the European Cultural Routes program, which aims to promote cultural identity through travelling using a tourist and cultural policy. Cultural Routes offer enormous potential for collaboration, but it is necessary to examine the practices that characterize this sector. This thesis analyses the mechanisms and instruments put in place by the network routes from their creation and their application in the territory by the actors concerned. We opt for a multi-scalar analysis for the study of the different governance scales that appear in a route ranging from European to local. For a more in-depth examination we select three network routes represented in Spain and France: the European Cemeteries Route, the European Route of Jewish Heritage and the Cluniac Sites in Europe. ln contrast to linear routes, these network routes do not have a previous identity or interconnections between territories. This means analysing the processes at each scale in order to fully understand the complexity of the transnational projects needed for them to function as unitary tourism products that are understandable to tourists
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Cho, Seon-Hee. "Pression touristique et sites culturels en région parisienne : étude sur trois sites : le Louvre, Orsay et Versailles." Paris 1, 2004. http://www.theses.fr/2004PA010579.

Full text
Abstract:
La pression et la gestion en vue d'un développement durable de la fréquentation sont des domaines de réflexion actuels dans la problématique du tourisme. Cette thèse se propose d'appréhender précisément la question de la gestion de pression à travers les approches quantitative et qualitative. Les études de cas des trois musées majeures en région parisienne permettent d'identifier la nature et les aspects variables de la pression aussi bien en termes physiques qu'en termes sociaux. Une étude de la gestion de l'impact des visiteurs permet ensuite d'établir les différentes stratégies de gestion des flux ainsi que leurs effets sur la qualité de l'expérience. II s'agit de montrer la spécificité de la gestion des musées face à une situation de pression. Au terme de l'analyse, il apparaît que l'équilibre entre la conservation et la fréquentation sera maintenu ou altéré en fonction des niveaux de sensibilité du musée par rapport à la fréquentation et également par rapport aux moyens de gestion dont il dispose. Le recours à la notion de capacité de charge pour évaluer les différents impacts n'a de signification que si les éléments de gestion, qui incluent la protection, l'adéquation des équipements et des services au niveau de fréquentation et la qualité de l'expérience des visiteurs, sont simultanément prises en compte, De façon plus globale, cette thèse pose la question du développement soutenable dans le contexte du musée.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
11

Revelin, Florence. "Montagnes à vivre, à voir et à préserver : dynamiques du tourisme et sites européens du Patrimoine mondial (Laponia et Pyrenées-Mont Perdu)." Paris, Muséum national d'histoire naturelle, 2013. http://www.theses.fr/2013MNHN0018.

Full text
Abstract:
L’inscription d’un site sur la Liste du patrimoine mondial sur la base de critères mixtes combine des objectifs de conservation et de valorsation de systèmes naturels et culturels susceptibles de transformer le rapport au lieu ou le lieu labellisé lui-même. La thèse aborde ces dynamiques à travers le prisme du tourisme, grâce à l’étude comparative de deux sites européens du Patrimoine mondial de l’Unesco en régions de montagnes : Laponia (au nord de la Suède), territoire ancestral des Samis qui vivent de l’élevage transhumant des rennes, et Pyrénées‐Mont Perdu (site transfrontalier entre la France et l’Espagne), façonné par l’agro-‐pastoralisme ovin et bovin. Grâce à une approche ethnographique et comparative, j’ai analysé les pratiques, les savoirs et savoir-faire, les représentations et les imaginaires des usagers des sites (acteurs locaux du tourisme, éleveurs, agents des parcs nationaux, acteurs politiques et touristes). Les résultats montrent que le classement de ces régions par l’Unesco s’insère dans le cadre d’un processus dynamique qui dépasse largement le seul moment de l’inscription, et met les acteurs locaux en mouvement autour des enjeux portés par ce label. Le tourisme y occupe une place particulière en ce qu’il interagit avec toutes les facettes du développement local, repose sur un processus historique qui l’a façonné au cours du temps et fait l’objet de diverses projections. La thèse démontre néanmoins que, si le développement touristique constitue une attente fondamentale de certains acteurs locaux lors du processus de labellisation, la labellisation des sites n’affecte qu'indirectement la manière dont ils s’approprient et développent le tourisme sur leurs territoires. L’analyse de ce processus révèle par ailleurs le caractère déterminant de la constitution des éleveurs en force politique : les inflexions observées sur le territoire lapon sont le résultat d'un investissement de la gouvernance du site par les Samis dans le contexte d'une lutte pour la reconnaissance de leurs droits et de leur culture, perspective qu'on ne retrouve pas sur le territoire pyrénéen
The establishment of a World Heritage Site based on mixed criteria combines objectives relating both to the preservation and the promotion of natural and cultural systems. They may profoundly transform both the relationships to these places and the places themselves. This thesis addresses these dynamics through the prism of tourism. It is based on a comparative study of tourism in two European UNESCO World Heritage Sites situated in mountainous regions : Laponia (in northern Sweden), part of the ancestral land of the Sami people who practice transhumant reindeer husbandry ; and Pyrénées -Mont Perdu (a transboundary area between France and Spain), shaped by ovine and bovine agro-pastoralism. This research is based on a comparative ethnographic approach that focuses on the practices, knowledge, know-how, representations and imaginaries of the diverse users of the sites (local tourism professionals, herders, national park agents, politicians and tourists). The analysis shows that the labelling of these regions by UNESCO took place in the context of a broader dynamic process concerning much more than hust the moment of inscription on the World Heritage List, which mobilised local actors around the many diverse stakes raised by and related to the label. Tourism has a specific place in this dynamic as it intersects with all features of local development and is subject to a diversity of projected views of and visions for the region. This thesis demonstrates that if the development of tourism is a fundamental expectation of the labelling process for some local actors, the sites’labelling has in fact only an indirect effect on how local people adapt to and develop tourism within their territories. The analysis of this process underscores the determining character of the herders’formation into a political body : the observed changes on the Sami territory are the result of the Sami’s commitment to involvement in the site’s governance, itself linked to the wider context of their long struggle to get their rights and culture recognised. This dynamic is not found in the Pyrenean case study
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
12

Lemaître, Mathieu. "Ressources patrimoniales culturelles et développement touristique." Thesis, Toulouse 2, 2015. http://www.theses.fr/2015TOU20036/document.

Full text
Abstract:
Cette thèse étudie les mécanismes qui déterminent le succès des stratégies de développement touristique centrées sur le patrimoine culturel. La première partie revient sur la notion de patrimoine et les enjeux économiques liés à sa valorisation. Elle tente notamment d’identifier les liens entre la nature des ressources et leur place sur le marché. La seconde partie cherche à construire un cadre théorique apte à appréhender le caractère spécifique du patrimoine. Elle envisage son rôle sous l’angle des avantages absolus et différenciatifs, et s’intéresse à son processus d’activation. La troisième partie, par l’examen de la liste du patrimoine mondial, interroge le lien entre des ressources théoriquement exceptionnelles, leur valorisation par une stratégie de labellisation éprouvée (du moins dans le discours), et le statut d’attraction majeure. Des outils économétriques sont ensuite mobilisés afin d’étudier la contribution relative des caractéristiques de l’offre patrimoniale, sur les performances touristiques et socio-économiques des pseudo-cantons de Midi-Pyrénées. Bien que nos résultats montrent que la valeur culturelle des ressources détermine pour une large part leur potentiel, leur impact dépend surtout du contexte économique et des moyens déployés dans le cadre de leur mobilisation marchande. En outre, malgré le rôle central des labels dans les politiques de promotion, les tests n’apportent aucune preuve concluante d’un impact économique quantifiable leur étant associé. Ils peuvent, dans certains cas, jouer un rôle de catalyseur, mais ne sont que des leviers d’actions parmi d’autres, dont l’efficacité dépend largement du contexte et des modalités de leur usage
This thesis investigates the determinants of cultural heritage tourism development. Part one is devoted to the notion of heritage, as well as economic issues related to its valorisation. Part two provides a theoretical and conceptual framework that takes into account the specific nature of heritage, and addresses heritage market mechanisms through the notions of absolute and differentiative advantage. Special attention is also being paid to heritage activation process. In part three, this research questions the relationship between cultural resources of outstanding universal value, valorisation through a proven labelling strategy (or at least portrayed as such), and major tourist attraction status, through the analytical lens of UNESCO world heritage list. Econometric modelling is then employed to study the relative contribution of keys cultural heritage features upon tourism and socio-economic performance at the Midi-Pyrénées’ cantonal scale. Our results show that heritage’s potential impact on tourism development is strongly related to its own intrinsic cultural value. However, the real impact of heritage depends more on the way resources are being used, and on the economic environment in which these resources are being brought into the market. Even though labels hold a central position in tourism development policy, the tests we conducted do not provide any conclusive evidence of a quantifiable economic impact. Labelling strategies may act as a catalyst for tourism and economic development, yet expected benefits remain highly contingent upon the sites’ pre-labelling economic profile, as well as the nature of the interventions that accompanies designation
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
13

Raduget, Nicolas. "Les acteurs et les voies de la mise en valeur du patrimoine alimentaire de la Touraine des années 1880 à 1990." Thesis, Tours, 2015. http://www.theses.fr/2015TOUR2016/document.

Full text
Abstract:
Cette étude entend observer l'intérêt pour les spécialités alimentaires de Touraine et leur mise en valeur par une multitude d'acteurs. Elle part de la fin du XIXe siècle, qui a vu se développer un régionalisme incluant la gastronomie, et s’arrête à la fin du suivant, au moment où la notion de patrimoine se généralise et prend sa forme actuelle. La réflexion sur l’émergence de ce patrimoine alimentaire est au coeur d'une vision large croisant la thématique agricole, la dynamique régionaliste – tant sur le plan de l'action politique que sur celui de registres culturels multiformes –, et l'identité touristique du « jardin de la France ». Les acteurs impliqués construisent une identité régionale par la promotion des centres d'intérêt touristique et oeuvrent pour soutenir l'attractivité locale. Les comportements évoluent dans le temps, allant de la démarche qualitative à la dynamique commerciale à outrance, d’un intérêt marqué pour le « terroir » à un certain détachement
This study aims at observing the interest in Touraine food specialities and how they were promoted by various players. Starting from the 1880s, with the appearance of regionalism (an integral part of which is gastronomy), our study ends in the late 20th century, when the notion of heritage becomes widespread and gets its current form. Thanks to the meeting of the agricultural theme, regionalist dynamics (politically and culturally speaking), and the tourist identity of the “Garden of France,” the emergence of food heritage is reflected on. All involved players build up a regional identity through the promotion of centres of tourist interest and set their sights on sustaining local attractiveness. The behavioural evolution throughout the period is observed, ranging from qualitative approach to excessive commercial drive; from strong interest in “terroir” to a certain detachment from it
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
14

Pattieu, Sylvain. "Mouvement syndical et tourisme populaire en France (1945 – années 1980) : le cas de "Tourisme et travail"." Paris 8, 2007. http://www.theses.fr/2007PA083724.

Full text
Abstract:
La rencontre des confédérations syndicales françaises et du tourisme, par le biais des associations de tourisme social qui leur sont liées, représente un élément de l’instauration de la société salariale qui a connu son apogée au cours des Trente Glorieuses. De 1945 aux années 1980, les syndicats ont répondu à l’essor d’un besoin nouveau pour les salariés, en mettant en place un dispositif vacancier appuyé sur des associations, pour la plupart influencées par l’expérience de Tourisme et travail, proche de la CGT. Ils tentent de donner au tourisme un sens dépassant la simple activité de loisir et se dotent, en lien avec les comités d’entreprise, d’installations et d’équipements en France comme à l’étranger, soutenus dans cette entreprise par un investissement grandissant des pouvoirs publics. Une élite militante issue du syndicalisme se spécialise dans le tourisme, chargé d’assurer des gains symboliques à ses usagers populaires. A la fois prestataires de service et mouvements revendicatifs, à l’intersection entre le champ du syndicalisme et le marché du tourisme, ces associations sont toutefois aux prises des contradictions entre projets d’éducation populaire initiaux et réappropriation des usagers. Dans les années 1980, les modifications de la situation sociale, politique et économique entraînent de profondes difficultés. Sommées de choisir entre projet culturel, au prix de l’abandon du social, ou rôle d’assistance pour les plus démunis, les associations doivent délaisser leurs objectifs d’éducation populaire. Tourisme et travail, en faillite, se transforme en société commerciale. Le marché, dans le cadre de l’économie sociale ou solidaire, constitue alors une voie de reconversion pour des individus ou des organisations issus du mouvement syndical et du tourisme social
The confluence of French trade union confederation and tourism through social tourism associations linked to them was part of the instauration of a wage-earning society that reached its peak during “les Trente Glorieuses”, the thirty-year boom period after World War II. From 1945 on to the 1980s, to meet the new needs of the workers, trade unions set up a system of association-based holyday organisation, in a form influenced by the experience of Tourisme et Travail, closely linked to CGT. They tried to assign tourism a meaning beyond a mere leisure activity and in collaboration with elected workers’ councils, endowed themselves with installations and equipments in France and abroad; in this undertaking, they were supported by growing investments of public authorities. A small militant elite coming from trade unions specialised in tourism and was in charge with providing nominal earnings to its working-class users. Acting both as service providers and protest movements, at the crossroads between trade-unionism and the tourism market, these associations had to manage the contradictions between the initial project of popular education and re-appropriation by users. In the 1980s, changes in the social, political and economical situation led to serious difficulties. Enjoined to choose between a cultural project – at the expense of a social concern – and their role in assisting the poorest, associations had to give up their objectives of popular education. Tourisme et travail, going bankrupt, turned into a commercial company. The market, in the context of social or solidarity economy, then represented a way to change activity for individuals or organisations coming from the trade union movement and social tourism
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
15

Schut, Pierre-Olaf. "L'exploration du monde souterrain entre science, tourisme et sport : une histoire culturelle de la spéléologie." Lyon 1, 2005. http://faraway.parisnanterre.fr/login?url=https://www.harmatheque.com/ebook/l-exploration-souterraine-une-histoire-culturelle-de-la-speleologie.

Full text
Abstract:
Cette histoire de la spéléologie, monographie traitant d'une pratique physique particulière, apporte un éclairage singulier à l'histoire des sports. La complexité de l'objet a donné lieu à une analyse de l'évolution des différentes formes de pratiques de la spéléologie entre le XIXe siècle et la fin du XXe siècle. Le but de cette thèse est de comprendre si l'évolution de la science des cavernes vers une pratique sportive est due à une transformation interne de la pratique ou à son investissement par un groupe qui aurait projeté sur elle sa propre conception de l'activité. En effet, les pionniers, concentrés sur une activité scientifique, sont progressivement dépassés par l'arrivée d'infatigables explorateurs. Néanmoins, l'admiration que ces derniers éprouvent pour les arcanes du sous-sol les incite d'une part, à entretenir une démarche compréhensive du milieu et, d'autre part, à partager ses secrets avec le plus grand nombre en développant un tourisme souterrain de plus en plus accessible. L'engagement pluriel du spéléologue est une constante dans son histoire, ce qui maintient la spéléologie dans une position à la fois riche et ambiguë : entre science, tourisme et sport
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
16

Regnault, Madina. "Du pouvoir de la culture à la culture du pouvoir : politiques culturelles et mise en tourisme des patrimoines à La Réunion et à Mayotte." Paris, EHESS, 2011. http://www.theses.fr/2011EHES0478.

Full text
Abstract:
Distinguant La Réunion de Mayotte, cette thèse se propose d'analyser le rapport de l'administration coloniale à l'égard des expressions identitaires locales (langues, pratiques religieuses, rituels). Ces éclairages diachroniques permettent de comprendre sur quelles idéologies s'appuient les responsables pour légitimer les décisions prises dans le domaine culturel. Au-delà des différences majeures en période coloniale, cette analyse comparative permet de soulever qu'il existe d'importantes résonnances en période postcoloniale. Aux répertoires culturels nationaux s'ajoutent des répertoires culturels locaux reposant sur des invariants qui se font échos d'une île à l'autre. Le défi des politiques culturelles se caractérise par une volonté de faire "cohabiter" au mieux ces deux répertoires mais, au delà de cette ambivalence, existe une palette d'interconnexions identitaires. Entre global et local, un zoom porté sur la mise en tourisme des patrimoines, mettra en perspective la manière selon laquelle se définissent et se donnent à voir les identités locales. Une attention particulière sera portée à la valorisation (ou la non-valorisation) des "sur-lieux". In fine, analyser les politiques culturelles et les patrimonialisations touristiques réunionnaises et mahoraises nous amène à étudier la culture du pouvoir. Dans ces petites sociétés insulaires, la surpersonnalisation du pouvoir influence la conception même de ce qui est érigé en "patrimoine", en fonction des goûts personnels ou intérëts stratégiques d'une poignée d'acteurs
Distinguishing La Réunion Island from Mayotte Island, this doctoral dissertation aims to analyze how the various expressions of identity (languages, religious practices, rituals) were treated by the colonial administration. This diachronic approach allows us to understand what ideologies the policymakers referred to in order to legitimate the decisions they made regarding the local culture. Beyond the main dictinctions during the colonial period, this comparative analysis allows to show continuity during the postcolonial period. There are national cultural repertoires but also local cultural repertoires based on similar invariants observed on both islands. Cultural policies challenge is to make these two repertoires co-existed but, more than that, there is a wide range of interconnected identity issues. Between the global and the local, a zoom on the "touristification" of heritages, would put into perspective how the local identities are defining and presenting themselves. I will especially focus on the promotion (or the non-promotion) of the "sur-lieux". At the end, analyze the cultural policies and the tourism "heritagization" in Reunion and Mayotte Islands bring us to study the culture of power. In those small insular societies, personal power relationships influence the conception of "heritage" itself, which is defined in function of the personal tatstes or strategic interests of a few actors
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
17

Kmínková, Tereza. "Rodinovo muzeum v Paříži a jeho význam pro kulturní cestovní ruch Francie." Master's thesis, Vysoká škola ekonomická v Praze, 2012. http://www.nusl.cz/ntk/nusl-162554.

Full text
Abstract:
The present thesis treats the importance of a particular cultural institution, i.e. Rodin museum, for cultural tourism in France. In the theoretical part, it deals with cultural tourism in general, tourism and culture in France, and finally it associates those two in cultural tourism in France. Then it concentrates on the tourism of Paris. In the practical part, a deep analysis of Rodin museum is elaborated. All discovered facts were used to compose a SWOT analysis and recommendations.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
18

Moullard-Tourtel, Dominique. "Tourisme à thème en France et dans les Bouches-du-Rhône : éléments d'une politique départementale de développement." Aix-Marseille 3, 1988. http://www.theses.fr/1988AIX32000.

Full text
Abstract:
Parallelement au tourisme traditionnel de type balneaire ou de detente, des vacances plus actives, plus enrichissantes pratiquees par une minorite depuis les temps les plus recules, constituent de nos jours le modele ideologico-culturel auquel un grand nombre de vacanciers aspire et sur lequel un grand nombre de produits touristiques sont batis. Cette recherche tente d'analyserle tourisme a theme (regroupant le tourisme culturel et educatif, sportif, de sante, religieux, divers) en france (les deux premieres parties) et dans un departement pilote : les bouches-du-rhone (les deux dernieres parties). A partir d'un diagnostic du tourisme a theme etabli en fonction des resultats du reseau de production et de commercialisation, des elements pour une politique departementale de developpement sont proposes
Parallel to the traditionnal seaside or relaxation tourism, more active and enriching holidays practised since many years by a minority, constitue nowadays the ideologic and cultural model which a large number of holidaymakers aspire to and on which many touristic products are created. This research tries to analyse the special interest markets (including cultural and educative, sporting, health, religious, diverse tourism) in france (the two first parts) and in the bouches-du-rhone (the two last parts), pilot department. From a diagnosis of the special interest markets established in accordance with the production and marketting network, elements for a departmental development policy are proposed
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
19

Bouillon, Marie-Ève. "Naissance de l’industrie photographique. Les Neurdein, éditeurs d’imaginaires (1863-1918)." Thesis, Paris, EHESS, 2017. http://www.theses.fr/2017EHES0102.

Full text
Abstract:
Cette recherche traite de l'influence d'une entreprise photographique sur la représentation de sites en France dans le contexte touristique et plus généralement sur le marché de l'illustration au tournant du XXe siècle. De simples studios de photographies au Second Empire deviennent de véritables maisons d'édition de l'image ou proto-agences de photographies, qui produisent et diffusent leurs images dans de multiples contextes et sur des supports les plus divers. La photographie est ainsi conçue comme un produit, dans l'idée d'une rentabilité, et intègre une collection dont la gestion montre une actualisation permanente, en lien avec les activités changeantes de l'entreprise, en fonction des marchés. Le cas de l'entreprise Neurdein frères (1863-1917) et l'étude de son organisation, son fonctionnement et son évolution, donne la mesure d'une construction élaborée de ses "vues de France". Du travail de ses opérateurs à celui de ses représentants de commerce, l'entreprise façonne et sélectionne ses photographies et par là même conçoit une véritable politique en matière d'images à succès. Le phénomène est renforcé par la production de ces nouveaux formats illustrés que sont les cartes postales, dont le succès se fait sentir en France dans les années 1890. Menée sous l'angle d'une histoire culturelle et économique de la photographie, cette thèse adopte une triple approche : celle de l'entreprise, celle de l'objet carte postale et celle du marché de l'illustration. Les corpus, en particulier centrés sur le Mont Saint-Michel et sur la tour Eiffel, pour laquelle Neurdein frères était en charge de la concession des objets souvenirs entre 1889 et 1917, sont mis en lien et interrogés pour rendre compte de mécanismes culturels puissants. Créées pour circuler sur toutes sortes d'objets éditoriaux, du fascicule à l'assiette, de la carte postale au journal, les images commercialisées par l'entreprise Neurdein frères obéissent à certains critères de représentation et deviennent presque des normes : omniprésentes et standardisées, elles participent à la formation d'une identité touristique ou stéréotypée des sites
This research deals with the influence of a photographic company on the representation of sites in France in the context of tourism and, more generally, on the image market at the turn of the 20th century. Simple photographic studios during the Second Empire became true publishing houses or photographic proto-agencies, which produced and distributed their images in a variety of contexts and media. Photography is thus conceived as a product, with profitability in mind, and integrates a collection which is constantly updated, in connection with the changing activities of the company according to the markets. The case of the company Neurdein frères (1863–1917) and the study of its organization, its functioning, and its evolution, conveys the elaborate construction of its "views of France". From the work of its operators to that of its sales representatives, the company shapes and selects its photographs and hence conceives a true policy regarding the success of their images. The phenomenon is reinforced by the production of new illustrated formats, notably postcards, the success of which is setting in in France in the 1890s. This thesis, based on a cultural and economic history of photography, adopts a threefold approach: that of the company, that of the postcard as an object and that of the image market. The corpora, centered in particular on the Mont Saint-Michel and the Eiffel Tower, for which Neurdein were in charge of the concession of souvenir objects between 1889 and 1917, are put into relation and questioned in order to account for powerful cultural mechanisms. Created to circulate on all kinds of editorial objects, from fascicle to plate, from postcard to newspaper, the images marketed by the company Neurdein frères obey certain criteria of representation and almost become a norm: ubiquitous and standardized, they participate in the formation of a touristic or stereotypical identity of the sites
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
20

Vaillant, Anaïs. ""La batucada des gringos" : Appropriations européennes de pratiques musicales brésiliennes." Thesis, Aix-Marseille, 2013. http://www.theses.fr/2013AIXM3109.

Full text
Abstract:
À partir de l'exemple du phénomène des batucadas en France et en Europe, cette thèse propose d'explorer des processus d'appropriations culturelles de modèles musicaux brésiliens, en particuliers ceux du samba enredo carioca, du samba- reggae bahianais et du maracatu recifense. L'ethnographie, entreprise entre 2000 et 2010, se compose de nombreux récits de vie et entretiens semi-directifs réalisés auprès d'amateurs de percussions brésiliennes et de musiciens professionnels (français et brésiliens) ; d'observations de pratiques musicales en Europe et au Brésil ; de participations de l'ethnographe à des projets artistiques dans le sud de la France. À rebours d'une approche historique de l'objet diffusé, ce travail propose de restituer des parcours d'appropriations en partant de l'émergence et du déploiement de la batucada en France. Sont abordés plusieurs champs de l'appropriation musicale : la forme instrumentale de la batucada, les modèles brésiliens, et les postures artistiques vis-à-vis de ces modèles qui révèlent une recherche commune d'une pratique culturelle « populaire », vivante et festive. Des représentations idéalisées du Brésil, de ses musiques et de ses carnavals semblent répondre à cette quête. Les voyages vers les sources musicales au Brésil tendent à devenir une étape importante de l'appropriation musicale européenne et leur observation permet de mettre en exergue les enjeux sociaux et culturels entre Brésiliens et étrangers autour des transmissions musicales (...) Enfin, l'appropriation de la batucada permet d'ouvrir un débat général sur l'appropriation culturelle dans le contexte de la mondialisation
Using the example of the batucada phenomenon in France and Europe, this thesis explores the processes of cultural appropriation of Brazilian musical models, in particular those of Rio's samba enredo, Bahia's samba-reggae and Recife's maracatu. The ethnographic fieldwork, conducted during the first decade of 2000, is composed of: numerous life stories and semi-structured interviews with French and Brazilian amateur percussionists and professional musicians, observations of musical practices in Europe and Brazil, and participating observations in the framework of artistic projects in the South of France. Rather than taking a historical approach of the diffusion of objects, this work analyzes the trajectories of the appropriations of batucada in France, from its emergence to its spread. Several fields of musical appropriation are broached: the instrumental form of the batucada, the Brazilian musical models, and the artistic positions taken regarding these models which reveal a common quest for a “popular”, lively and festive cultural practice. Idealized representations of Brazil, its music and its carnivals seem to respond to this quest. Travels to the musical sources in Brazil appear as an important step in the Europeans’ musical appropriation. Observation of these travels allows underscoring the social and cultural stakes of musical transmissions between Brazilians and foreigners. Lastly, the appropriation of batucada enables enlarging a general debate on cultural appropriation in a context of globalization
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
21

Traiger, Cheryl B. "Tourists' English Expectations: Discourse Analysis of Attitudes towards Language and Culture on Travel Websites." Diss., The University of Arizona, 2008. http://hdl.handle.net/10150/194974.

Full text
Abstract:
While the importance of English as a lingua franca (ELF) in business and the media is well-studied, little attention has been paid to ELF in tourism. This study analyzes postings on websites such as TripAdvisor (http://www.tripadvisor.com/), which feature non-professional reviews of international travel destinations and services, in order to evaluate the effects of cultural capital, stereotypes and relative power on: expectations of English availability in non-English speaking countries, evaluation of the language spoken by EFL speakers (e.g. hotel clerks, shop owners), and attitudes towards speaking the local language.This study explores the issue of speech accommodation between the tourists and the local hospitality industry workers and other residents (Giles, Taylor, and Bourhis, 1973; Giles, Coupland, and Coupland, 1991; Giles and Powesland, 1997) and the likely factors leading to convergence/divergence as indicated by attitudes towards language choices. Website excerpts will show the circumstances in which travelers expect the locals (who deal with tourists) to speak English as well as how much of the local language the travelers are willing to learn and use.Findings indicate that the tourists' willingness to take responsibility for linguistic accommodation, tolerance for restricted English proficiency levels, and attitudes towards being exposed to the local culture and language differ according to the presumed cultural capital (Bourdieu, 1986, 1991; Hanks, 2005) - often governed by stereotypes - and relative power of the interlocutors, the visited location and the local language. The role of ELF in the tourism sector and attitudes toward the local residents and language(s) are highly relativized, such that the specificity of the local context must be taken into account. Proficiency in the English language itself is, in some locations, the source of presumed higher status and symbolic of luxury. The second important dynamic demonstrated to affect the levels and type of language expectation is the degree to which the traveler desires interaction with and exposure to the local culture, or wants to stay with familiar experiences in an "environmental bubble" (Cohen and Cooper, 1986). The differences in expectation of ELF demonstrate that traveler attitudes towards specific locations are key to determining linguistic needs.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
22

Marcilhac, Vincent. "Le luxe alimentaire français. Histoire et géographie d’une singularité." Thesis, Paris 4, 2011. http://www.theses.fr/2011PA040203.

Full text
Abstract:
La prééminence française en matière de luxe alimentaire est souvent présentée comme une évidence. Pourtant il a existé et il existe d’autres cultures du luxe alimentaire dans le monde. Alors, pourquoi et comment la culture française du luxe alimentaire s’est-elle différenciée des autres en s’affirmant et en étant reconnue comme singulière ? Derrière l’apparente évidence, Il importe de démontrer et d’expliquer l’hypothèse d’une singularité française en matière de luxe alimentaire. Celle-ci est aujourd’hui remise en cause, en raison même de l’extension de son marché liée à l’industrialisation de sa production, à la diversification de ses circuits de distribution et à l’internationalisation de sa consommation, ainsi qu’à la montée d’une nouvelle concurrence et à l’évolution de la société. Alors, est-il toujours pertinent de parler de « luxe alimentaire français » ? Au-delà du marketing, cette question soulève le problème du maintien d’une créativité, d’une culture de consommation et d’un savoir-faire spécifiquement français. La valorisation patrimoniale et touristique des lieux de production contribue aujourd’hui à la reconnaissance de l’originalité, de la rareté et de l’excellence des produits alimentaires de luxe. Elle est aussi un outil de développement territorial
The prominence of France in the food luxury sector is often presented as a given. But other food luxury cultures have existed and still exist. So why and how has the French culture of food luxury differentiated itself from others by affirming itself and being recognized as a singularity? Behind the seeming evidence, it is important to demonstrate and explain the hypothesis of a French singularity in the matter of food luxury. Today, this singularity is called into question because of its own market extension linked to the industrialization of its production, to the diversification of its distribution channels, to the international reach of its consumption, as well as to the rise of a new competition and the evolution of society. So is it still relevant today to talk about "French food luxury"? Beyond marketing, this raises the challenge of maintaining a creativity, a culture of consumption and a know-how quintessentially French. Today, the patrimonial and touristic valuation of the production sites contributes to the recognition of originality, rarity and excellence of luxury food products. This valuation is also a mean for territorial development
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
23

Vergopoulos, Hécate. "Tourisme et curiosités : approche communicationnelle du légendaire dans les guides de voyage imprimés." Phd thesis, Université d'Avignon, 2010. http://tel.archives-ouvertes.fr/tel-00585410.

Full text
Abstract:
On considère volontiers que la légende est un objet que se partagent les communautés " extra-modernes ". Traditionnelle, elle est donc lointaine dans le temps et/ou dans l'espace. C'est cette légende qu'étudient, par exemple, les anthropologues. Une autre alternative consiste à penser que la légende est, au contraire, très proche de notre " modernité ". Elle est alors urbaine ou contemporaine, n'est plus vraiment une légende mais une rumeur et s'impose comme le terrain privilégié des " rumorologues ". Traditionnelle, elle se manifeste ainsi dans un ailleurs de la modernité urbaine ; moderne, elle s'y incarne, mais n'est plus traditionnelle. En somme, on refuse à la légende, en tant qu'objet traditionnel, une opérativité socioculturelle à l'intérieur de nos propres sociétés. Or, si les guides les médiatisent, c'est bien qu'elle possède cette opérativité. Toute la question est de savoir comment la définir. À partir d'analyses sémiotiques menées sur un corpus de guides généralistes présentant New York et l'Écosse (Le Routard, les guides Bleu, Vert et Voir, le Lonely Planet, le Petit Futé et la Bibliothèque du voyageur) mais aussi de guides " spécialisés " (Guide du Paris mystérieux, Le Guide de la France mythologique et les Sites mystérieux et légendaires de nos provinces françaises), cette étude qui défend une approche communicationnelle se propose d'aborder le légendaire - à savoir les légendes et la façon dont elles sont commentées par les guides - comme un objet de discours capable d'instituer un certain rapport à la culture qui serait de l'ordre de la curiosité ou de l'insolite. La première partie met ainsi en évidence le fait que le légendaire se manifeste comme un objet anecdotique dans les guides de voyage. Ceux-ci disent, en effet, le caractère extraordinaire du référent légendaire tout en postulant et/ou en instituant, cependant, son insignifiance du point de vue culturel. Anecdotique, le légendaire est, en outre, insaisissable. C'est ce que montre la seconde partie en se concentrant sur la façon dont les guides font des énoncés légendaires des objets proprement inclassables : curieux, ils disent l'étrangeté de l'ordre du monde ; insolites, ils ne disent rien de plus que leur incongruité. S'il est à la fois anecdotique et insaisissable, comment se fait-il que le légendaire fasse pourtant culture ? La troisième partie répond à cette question en montrant que c'est précisément parce qu'il se définit comme tel qu'il fait culture. Ainsi, le légendaire est un objet de discours qui permet, à celui qui le dit, de se manifester dans le monde social à travers une forme d'auctorialité définie par une désinvolture à l'égard des hiérarchies de valeurs traditionnelles. Par ailleurs, elle montre qu'il est un objet de discours qui se livre au lecteur/voyageur dans le but d'être réitéré. Autrement dit, le légendaire circule, à partir de ces dispositifs touristiques que sont les guides, en proposant à ceux qui se l'approprieraient de renverser ou de détourner l'ordre culturel ; d'habiter le monde en tant qu'il est social, le temps infime de l'énonciation légendaire
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
24

Ribeiro, Camila. "La place du Brésil dans le discours institutionnel brésilien et journalistique français : analyse des représentations (pré)discursives dans le Plano Aquarela, L'Année du Brésil en France et Le Monde en 2005." Thesis, Amiens, 2018. http://www.theses.fr/2018AMIE0042/document.

Full text
Abstract:
L'objectif de cette thèse est d'analyser l'institutionnalisation et la circulation de représentations discursives sur le Brésil en 2005 au Brésil et en France. Prenant en compte le moment de changement économique vécu par le pays en 2005 sous le gouvernement de Lula, la mise en place d'un plan de marketing touristique appelé Plano Aquarela (Ministério do Turismo, 2015), et la promotion du pays à l'étranger à la même époque, notamment en France avec la réalisation de l'Année du Brésil en France (Ministério da Cultura, 2004, 2005), nous nous interrogerons sur ce moment de changement économique : a-t-il généré un changement de représentations sur le pays, ou, au contraire, a-t-il été le produit de la construction de "nouvelles" représentations sur le pays ? Nous analysons les discours institutionnels brésiliens du tourisme et de la culture et le discours du journal Le Monde pour déterminer comment le pays est (re)présenté dans deux espaces discursifs différents la même année. Cette analyse met délibérément un corpus de travail en rapport avec un corpus de référence lequel permet de déterminer dans quelle mesure des (pré)discours antérieurs traversent ceux de 2005 et avec quels effets de sens. Cela permet, autrement dit, de préciser la "place" à la fois habituelle et prédéterminée qui est attribuée au Brésil dans ces discours
This thesis aims at analysing the institutionalisation and circulation of discursive representantions of Brazil in 2005 in Brazil and in France. Considering the economical change experienced by the country in 2005 under Lula's government, the diffusion of a tourism marketing plan called Plano Aquarela (Ministério do Turismo, 2015) and the country being highlightened internationally, especially in France with cultural event Ano do Brasil na França (Ministério da Cultura, 2004, 2005), we shall wonder if this economical change resulted equaly in changes in the country's representations or if, instead, it was a product of these new country's representations.We shall analyze Brazilian institutional discourses of tourism and culture and the discourse in the newspaper Le Monde in order to determine how the country is represented in two different discursive spaces at the same year. This analysis positions deliberately a work corpus in relation to a reference corpus which allow to determine to what extent former (pre)discourses cross the 2005 discourses and what are the meaning effects. In other words, it allows to specify both the usual and predetermined "place" which is assigned to the country in those discourses
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
25

Luciani, Pierre Marie. "Pour une valorisation durable des espaces patrimoniaux de Corse." Thesis, Lyon, 2016. http://www.theses.fr/2016LYSE3035/document.

Full text
Abstract:
Pour une valorisation durable des espaces patrimoniaux de CorseLa valorisation du patrimoine peut-elle constituer un axe fort d’une politique de développement durable pour la Corse de demain ?Un Plan d’Aménagement et de Développement DUrable de la Corse, le PADDUC, a été adopté par l’assemblée de Corse en 2015, préconisant un rééquilibrage entre le littoral et l’intérieur, mettant fin à la spéculation immobilière. La collectivité unique en préparation et devant voir le jour en 2018, représente l’aboutissement d’un processus de décentralisation rapprochant le pouvoir décisionnaire des territoires. C’est aussi un pas vers une plus large autonomie de gestion de la Corse ainsi qu’une plus grande reconnaissance de son identité. Ce contexte est propice à la mise en œuvre d’une démarche ambitieuse et volontariste de valorisation durable du patrimoine matériel et immatériel de la Corse. Afin de dépasser les postures symboliques et les intentions, la création d’une Agence de valorisation du patrimoine de la Corse permettrait au patrimoine de rester vivant et authentique, afin de trouver le chemin de la ressource à la richesse
Fostering a sustainable enhancement of Corsican heritage sitesCan heritage enhancement be the pillar of a sustainable enhancement policy for tomorrow’s Corsica ?A Land Management and Sustainable Development Plan for Corsica (Padduc) was adopted by the Corsican assembly in 2015, therefore encouraging more balance between the coastal and inland areas, by trying to put an end to real estate speculation. A single local authority, planned for 2018 and currently in a gestation period, represents the outcome of a decentralisation process which would bring the decision-making power closer to the areas in question. It is also a step towards greater autonomy regarding the management of Corsica, as well as larger recognition of its identity.This context is conducive to implementing an ambitious and pro-active process of sustainable enhancement of both the tangible and intangible heritages of Corsica. Going beyond symbolic postures and mere intentions, the creation of an Enhancement of Corsican Heritage Agency would permit the heritage of Corsica to remain alive and authentic, and find a path from resources to wealth
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
26

Ferrer, Cayón Jesús. "La instrumentalización política de la cultura durante el primer franquismo: la Universidad Internacional Menéndez Pelayo (UIMP) y el Festival Internacional de Santander (FIS), 1945-1957." Doctoral thesis, Universidad de Cantabria, 2012. http://hdl.handle.net/10803/80772.

Full text
Abstract:
A partir del análisis de los orígenes y de la creación de la Universidad Internacional Menéndez Pelayo (UIMP) y del Festival Internacional de Santander (FIS), se profundiza en el conocimiento de la historia de ambas instituciones durante el primer franquismo y la relación que en ellas hubo entre política, ciencia, cultura e identidad nacional, a la vez que se demuestra el papel primordial de legitimación política internacional que la dictadura del general Franco asignó a la cultura con el fin de combatir el aislamiento diplomático que sobre España pesaba entre los ecuadores de las décadas cuarenta y cincuenta del pasado siglo. Asimismo, otros aspectos abordados en este trabajo son los referidos a la historia de los cursos de español para extranjeros y la historia de los festivales de música, relativas ambas a nuestro país, así como a la aproximación histórica a la vida cultural de Santander en la inmediata posguerra civil.
From the analysis of the origins and creation of the International University Menéndez Pelayo (UIMP) and the International Festival of Santander (FIS), it delves into the knowledge of the history of both institutions during the early Franco and the relationship that they were between politics, science, culture and national identity, as well as demonstrated the essential role of international political legitimacy to the dictatorship of General Franco assigned to culture in order to combat the diplomatic isolation of Spain weighed between equators decades of the forties and fifties of last century. Also, other issues addressed in this paper are those related to the history of Spanish courses for foreigners and the history of music festivals, both concerning our country, and the historical approach to the cultural life of Santander in the immediate post-Civil War.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
27

Ballot, Pierre-Louis. "Identité de la route vs identité des territoires : formes et échelles de la patrimonialisation et de l'appropriation d'un axe fonctionnel national : analyse appliquée à la route nationale 7." Thesis, Université Grenoble Alpes, 2020. http://www.theses.fr/2020GRALH005.

Full text
Abstract:
Cette thèse souhaite contribuer au renouvellement des approches consacrées à la route en sciences sociales. Considérant la relation réseaux-territoires au prisme de la géographie culturelle, elle ambitionne de montrer que la route ne constitue pas seulement un support de déplacement, mais est dotée de significations pour ses usagers et les territoires traversés. L’hypothèse est que la route constitue une dimension de la territorialité, et conduit à la construction d’une « territorialité mobile », qui appréhende la mobilité comme un facteur de constitution des territoires et des territorialités. La thèse considère le cas des routes nationales françaises, qui ont longtemps compté parmi les principaux axes de communication du pays, et qui depuis les années 1990, font l’objet d’un intérêt patrimonial. Ces routes ne sont alors plus appréhendées uniquement dans leurs dimensions fonctionnelles, mais aussi dans leurs dimensions symboliques. La recherche a porté sur la route nationale 7 (RN7), qui sur 996 kilomètres, relie Paris à Menton (Alpes-Maritimes). Ces rapports territorialités/mobilités sont étudiés dans l’action collective d’acteurs territoriaux pour une part, et dans les pratiques individuelles d’usagers de la route d’autre part. L’entrée par la patrimonialisation permet d’opérer une démarche multiscalaire, en réfléchissant successivement à la construction de la RN7 comme un objet patrimonial, aux formes de mobilisation collective de l’objet route, dans ses acteurs (associations, musées et collectivités locales), ses valeurs et ses objectifs territoriaux, puis à l’appropriation opérée par les usagers. L’emploi de méthodes d’enquête qualitatives conduit d’abord à observer que la construction patrimoniale de la RN7 s’appuie sur des critères de différente nature, à la fois sociétaux, historiques et géographiques. Ces critères sont ensuite réinterprétés et réappropriés par les territoires à travers les actions patrimoniales mises en place. L’appréhension de la RN7 comme un objet patrimonial et sa mobilisation comme un outil de promotion des territoires conduisent à des formes de relation consubstantielles entre la RN7 et les territoires. Enfin, l’analyse du vécu de la RN7 chez des riverains, chauffeurs-routiers et touristes montre que la route constitue une dimension de leur territorialité, qu’elle soit appropriée dans ses dimensions patrimoniales ou fonctionnelles, et que sa pratique relève généralement d’un choix et de stratégies personnelles. Cette thèse permet ainsi de caractériser la place de la route dans la construction d’une « territorialité mobile », en soulignant, d’une part, la signification qu’elle peut donner aux territoires, et, d’autre part, le lien indissociable qu’elle entretient avec les territoires pour acquérir elle-même une signification
This thesis aims to contribute to the renewal of approaches to the road in the social sciences. Considering the relationship between networks and territories through the prism of cultural geography, it aims to show that the road is not only a means of travel, but is also endowed with meanings for its users and the territories it crosses. The hypothesis is that the road constitutes a dimension of territoriality, and leads to the construction of a "mobile territoriality", which apprehends mobility as a factor in the constitution of territories and territorialities. The thesis considers the case of the French national roads, which have long been among the country's main communication axes, and which since the 1990s have been the subject of heritage interest. These roads are no longer considered only in their functional dimensions, but also in their symbolic dimensions. The research focused on the national road 7 (RN7), which over 996 kilometres links Paris to Menton (Alpes-Maritimes). These territoriality/mobility relationships are studied in the collective action of territorial actors on the one hand, and in the individual practices of road users on the other. Entering through heritage enables a multiscalar approach to be taken, by considering successively the construction of the RN7 as a heritage object, the forms of collective mobilisation of the road object, its actors (associations, museums and local authorities), its values and its territorial objectives, and then the appropriation made by users. The use of qualitative survey methods leads first of all to the observation that the construction of heritage on the NR7 is based on criteria of different natures, at once societal, historical and geographical. These criteria are then reinterpreted and reappropriated by the territories through the heritage actions put in place. The understanding of NR7 as a heritage object and its mobilisation as a tool for promoting territories leads to consubstantial forms of relationship between NR7 and territories. Finally, an analysis of the experience of the NR7 among local residents, road drivers and tourists shows that the road is a dimension of their territoriality, whether it is appropriate in its heritage or functional dimensions, and that its practice is generally a matter of personal choice and strategies. This thesis thus makes it possible to characterize the place of the road in the construction of a "mobile territoriality", by underlining, on the one hand, the meaning it can give to territories, and, on the other hand, the inseparable link it maintains with territories in order to acquire meaning itself
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
28

Fretigny, Jean-Baptiste. "Les mobilités à l'épreuve des aéroports : des espaces publics aux territorialités en réseau. Les cas de Paris Roissy-Charles-De-Gaulle, Amsterdam Schiphol, Francfort-sur-le-Main et Dubai International." Phd thesis, Université Panthéon-Sorbonne - Paris I, 2013. http://tel.archives-ouvertes.fr/tel-00951463.

Full text
Abstract:
La thèse interroge l'aménagement et l'expérience de quatre grands aéroports internationaux : Paris Roissy-Charles-De-Gaulle, Amsterdam Schiphol, Francfort-sur-le-Main et Dubai International. Elle fait l'hypothèse que ces quatre hubs ou plateformes de correspondance, loin de constituer des non-lieux, sont au contraire des lieux de pouvoir et des laboratoires privilégiés d'observation de nouveaux rapports au lieu et au territoire dans la mobilité. Pôles d'échange ou lieux-mouvements de grande complexité, ces commutateurs sont analysés au regard des mobilités qu'ils mettent en jeu dans l'entre-deux des territoires classiques. C'est la mise en pratique et en catégorie de ces mobilités qui est à l'épreuve dans ces espaces publics non idéalisés, et, par là même, le positionnement de leurs acteurs. L'investigation comparative multi-site des quatre terrains en réseau permet de montrer que ces espaces publics sont de puissants opérateurs d'intelligibilité, de classement et de performance d'un très large spectre de pratiques mobiles, habituellement abordées de manière séparée : notamment touristiques, migratoires ou de travail. La thèse questionne les catégorisations de la mobilité déployées par les acteurs institutionnels dans l'aménagement et le fonctionnement de ces vastes dispositifs spatiaux de savoir et de pouvoir. Elle les confronte aux pratiques et aux représentations des populations contrastées qui investissent ces microcosmes. Ce travail montre combien les expériences de ces lieux, mondiaux par excellence, prennent sens à bien plus large échelle que celle des espaces publics eux-mêmes et interrogent les propres catégories savantes de la mobilité. Soulignant l'efficacité symbolique et pratique de la diffusion de catégorisations normatives par ces lieux, elle en dégage aussi les limites. Elle analyse l'ampleur des formes d'appropriation à l'œuvre dans ces espaces comme des détournements et des contournements des dispositifs aéroportuaires. Elle souligne la contribution majeure des lieux de mobilité aux logiques de placement des individus et des collectifs, d'identification, de confrontation à l'altérité comme de ségrégation. Au cœur des mécanismes de mondialisation et de métropolisation, ce sont les territorialités en réseau, construites dans et par le déplacement, dont les aéroports sont les révélateurs.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
29

Burnet, Valérie. "Profil de la métropole culturelle : évaluation des indicateurs à travers les cas de Marseille et Montréal." Mémoire, 2013. http://www.archipel.uqam.ca/5974/1/M13171.pdf.

Full text
Abstract:
Dans un contexte de désindustrialisation et de mondialisation, les villes sont amenées à repenser leurs vecteurs de développement et de rayonnement. La culture et le tourisme occupent une place probante dans cette dynamique, et se trouvent au cœur de la notion de métropole culturelle. Toutefois, on constate un manque de recherches scientifiques sur cette dernière, et c'est pourquoi le présent mémoire a pour objectif de dresser le profil de la métropole culturelle. Pour ce faire, des entrevues semi-dirigées ont été effectuées auprès d'acteurs des villes de Marseille et de Montréal, afin de saisir les phases, les caractéristiques, les enjeux et les motivations intrinsèques à la naissance et à l'évolution d'une métropole culturelle. Les résultats issus de ces données qualitatives ont permis d'identifier et de classer les indicateurs pertinents ; de cerner les forces, les freins, mais aussi des propositions envisageables ; tout en mettant en exergue les motivations des leaders. Il en ressort que la métropole culturelle naît d'ambitions et d'une vision commune de la part des acteurs locaux, désireux de transformer durablement leur territoire à travers l'imbrication de projets de natures culturelle, économique, de gestion, sociale et urbaine. De cette détermination à collaborer émerge alors une plateforme incontournable d'échanges culturels, économiques et sociaux. ______________________________________________________________________________
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
30

Shen, Yun-Ko, and 沈芸可. "Research of Cultural Tourist Typology and Travel Behavior: The Case of Avignon Festival, France." Thesis, 2016. http://ndltd.ncl.edu.tw/handle/33tb9e.

Full text
Abstract:
碩士
國立臺灣師範大學
歐洲文化與觀光研究所
104
In recent years, influenced by Western culture, there are more and more “modern festivals” in Taiwan. As suggested by McKercher et al.(2002), “The cultural tourism market is not homogeneous. ” However, only few researches focus on the characteristics of culture tourism market segmentation. To fulfuill the research gap, this research is directed to the tourist motivation, satisfaction and revisit intention, and cited McKercher(2002) research. “Survey of Avignon Festival Tourists”is the research tool of this master thesis, conducted in July, 2013, in Avignon Festival. Using purposive sampling as surveying method, questioned the tourists on 7th to 11th of July who attended Avignon Festival. The issued questionnaires are 207 copies, but only 204 copies are effective. The purpose of the thesis is to combine cultural and tourism theories by conducting the market segmentation and adopting the frame of five cultural tourists’ types created by McKercher(2002) with a case in Hong Kong, and has defined five cultural tourits’ of Avignon Festival. This research aims at examing the frame of five cultural tourists’ types created by McKercher(2002) and to offer consultations of festivals in Taiwan.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
31

Mostefa-Kara, Leïla. "Le loisir fondé sur un projet pour les personnes qui présentent un trouble du comportement alimentaire : l'exemple du voyage comme expérience optimale (une rencontre franco-québécoise hors des sentiers battus)." Thèse, 2021. http://depot-e.uqtr.ca/id/eprint/9695/1/eprint9695.pdf.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
32

Fernandes, Inês Alexandra dos Santos. "O turismo de experiências no aproveitamento do potencial turístico das Linhas de Torres no concelho de Vila Franca de Xira." Master's thesis, 2016. http://hdl.handle.net/10437/7017.

Full text
Abstract:
Orientação : Brígida Rocha Brito
As Linhas de Torres e o concelho de Vila Franca de Xira apresentam um conjunto de elementos que podem ser aproveitados para exploração turística pelo seu papel na defesa de Portugal aquando das Invasões Francesas, e sendo por isso um bem patrimonial em degradação com interesse em preservar. O objectivo principal desta investigação é perceber se as caraterísticas das Linhas de Torres podem ser aproveitadas e potenciadas, não só do ponto de vista turístico. Talvez, com obras de recuperação e um grande esforço de promoção, as Linhas possam ser candidatas a Património da Humanidade e, com isso, o concelho de Vila Franca de Xira cresça do ponto de vista turístico. A metodologia seguida nesta investigação privilegiou o levantamento teórico dos principais conceitos da Economia da Experiência no turismo cultural e a técnica de inquérito por questionário foi aplicada na abordagem às Linhas de Torres. Adivinha-se desde o início o desconhecimento e o desinteresse de residentes e visitantes no que diz respeito às Linhas. Falta investimento, tanto quanto planeamento. Os turistas, e consumidores no geral, estão cada vez mais exigentes, pelo que oferecer-lhes essa exigência na forma de experiência, valorizando culturas, histórias e emoções, permite centrar o valor económico no que está a ser comercializado. O estudo realizado indica que oferecer aos turistas motivados pela cultura e património as condições que procuram poderá permitir que a oferta turística seja mais eficiente.
There are some elements that may be used if we are thinking about the touristic exploitation of Vila Franca de Xira and Lines of Wellington. Because of its importance when the French armies came to Portugal (French Invasions), the Lines of Wellington are now heritage that we must take care and save. At this point, what really matters for this investigation is to understand if the Lines of Wellington and Vila Franca de Xira atributes may be mixed and explored together. This includes the Lines of Wellington in a conservation process to be a potential candidate for the World Heritage List, meanwhile Vila Franca de Xira is watching its touristic importance growing. This research needed a theorical approach related to Experience Tourism and to have data to analyse, the method chosed was a survey related to the Lines of Wellington. From the beggining we could predict the lack of knowledge and interest and planning is missing, as much as investments. It is important to pay attention to the fact that tourists are even more exhigents, so when we give them services as experiences and we value our culture, history and emotions, the tourist himself will not care about the costs – it does not mean anything when compared with the experience and costumization being part of the travel. When tourists are motivated with the culture and heritage, giving them all the expected conditions may influence the tourist offer efficiency.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
33

Mergulhão, João Paulo Henriques. "Valorização do património resultante da I Invasão Francesa: as batalhas da Roliça e do Vimeiro." Master's thesis, 2019. http://hdl.handle.net/10071/19578.

Full text
Abstract:
Os acontecimentos ocorridos no âmbito da Primeira Invasão Francesa (1807-1808) deram origem a um rico património cultural atualmente existente em Portugal, que apresenta diversos desafios, sendo um dos principais o conhecimento das suas expressões materiais e imateriais. O trabalho desenvolvido nesta dissertação identificou um conjunto de bens patrimoniais diretamente relacionados com as batalhas da Roliça e do Vimeiro, ocorridas a 17 e 21 de agosto de 1808, recorrendo a metodologias de inventariação que constituem um ponto de partida para uma roteirização da Primeira Invasão Francesa à qual será ainda necessário adicionar um trabalho de investigação em áreas de conhecimento como a arqueologia e a história, entre outras. Apesar de circunscrito aos concelhos do Bombarral e da Lourinhã, a informação apurada evidencia que existem condições para a ativação turística deste património e que a Primeira Invasão Francesa, que naturalmente não se limita a estes territórios, poderá assumir-se como uma marca nacional do Turismo Militar. A criação de um Roteiro-Base de Dados como é proposto na presente investigação para esta temática não constitui, "per si", um produto turístico, mas representa um primeiro passo na direção da criação de uma base de informação, em constante necessidade de atualização, que sirva suporte aos diversos agentes do Turismo, públicos ou privados, para o desenvolvimento dos seus produtos e serviços. A importância destas duas batalhas, o valioso potencial paisagístico, a existência de um centro de interpretação, ou a forte ligação ao legado militar inglês, da qual se destaca a ascensão de Wellesley, futuro duque de Wellington, como líder militar e figura de primeira importância no combate ao domínio napoleónico, constituem um suporte a partir do qual é legítimo assumir a existência de condições para que o final da Primeira Invasão Francesa de Portugal, sustentado numa cooperação intermunicipal estratégica, possa assumir uma posição de destaque na oferta turística destes territórios.
The events that occurred during the First French Invasion (1807-1808) created a rich cultural heritage presently existing in Portugal, which presents several challenges, one of which being the knowledge of its material and immaterial expressions. The work developed in this dissertation identified a set of heritage assets directly related to the battles of Roliça and Vimeiro, which took place on August 17 and 21 (1808), using inventoried methodologies that constitute a starting point for the routing of the First French Invasion to which it will be necessary to add a research work in fields of expertise such as archeology and history, among others. The creation of a database roadmap as proposed in the present research for this theme is not, in itself, a tourism product, but represents a first step towards the creation of an information base, in constant need of updating, that support the various agents of tourism, public or private, for the development of their products and services. The importance of these two battles, the valuable landscape potential, the existence of a center of interpretation, or the strong connection with the English military legacy, notably the rise of Wellesley, future Duke of Wellington, as a military leader and prime figure in the fight against Napoleon’s domination, constitute a basis from which it is legitimate to assume the existence of the necessary conditions for the end of the First French Invasion of Portugal, sustained by strategic intermunicipal cooperation, to take a prominent position in the tourism activity of these territories.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
34

Motejlková, Ludmila. "Československo a Francie 1948-1968. Československo-francouzské diplomatické a kulturní vztahy v letech 1948-1968." Doctoral thesis, 2014. http://www.nusl.cz/ntk/nusl-342247.

Full text
Abstract:
The Fourth Republic fell sort of expectations of French nation. The institutional system based on predominance of political parties could guarantee neither inner stability nor the return of France to the world political power. Weaknesses of French governments and their inability to cope with the serious political and economic issues resulted in collapse of the Fourth Republic in spring 1958. Some months later a new political system was established. It enabled to give France back its grandeur and independence. The first decade of the Fifth Republic, closely connected with the personality of President Charles de Gaulle, was greatly affected by the Algerian War of Independence in consequence of which all social and political spheres of the country were impacted. The Evian Agreements of March 1962 established an independent Algeria and enabled Charles de Gaulle to carry out his own political conception, including greater openness to the Soviet Union and its satellites. Czechoslovak-French diplomatic and cultural relations in the years 1948-1968 correspond to large extent extent to the evolution of international policy with its alternation of easing and tightening of the geopolitical tension and they also reflect the changes in domectic political situation in both countries. Since 1948 the Czechoslovak...
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
We offer discounts on all premium plans for authors whose works are included in thematic literature selections. Contact us to get a unique promo code!

To the bibliography