To see the other types of publications on this topic, follow the link: Trabalhador do setor operacional.

Dissertations / Theses on the topic 'Trabalhador do setor operacional'

Create a spot-on reference in APA, MLA, Chicago, Harvard, and other styles

Select a source type:

Consult the top 50 dissertations / theses for your research on the topic 'Trabalhador do setor operacional.'

Next to every source in the list of references, there is an 'Add to bibliography' button. Press on it, and we will generate automatically the bibliographic reference to the chosen work in the citation style you need: APA, MLA, Harvard, Chicago, Vancouver, etc.

You can also download the full text of the academic publication as pdf and read online its abstract whenever available in the metadata.

Browse dissertations / theses on a wide variety of disciplines and organise your bibliography correctly.

1

Rocha, Reginaldo Nascimento. "Novas Tecnologias e Subjetividades: o Caso dos Trabalhadores do Setor Operacional Que Buscam Novos Conhecimentos Por Meio do Ensino Superior." Universidade Federal do Espírito Santo, 2005. http://repositorio.ufes.br/handle/10/2784.

Full text
Abstract:
Made available in DSpace on 2016-08-29T14:09:20Z (GMT). No. of bitstreams: 1 tese_198_.pdf: 805857 bytes, checksum: 0a49b136de39f3c5814173c519e6dae3 (MD5) Previous issue date: 2005-12-14
O acirramento da concorrência internacional, a globalização e a crise da organização científica do trabalho trouxeram alterações na sociedade, nas empresas e no comportamento dos trabalhadores e sindicatos. As mudanças incluem novas formas de trabalho, agora com uma base tecnológica muito mais desenvolvida. A empresa CAPIXABA também se insere nessa realidade, ao promover o processo de reestruturação interna na década de 90, que inclui uma tentativa de produção e domínio sobre a subjetividade dos trabalhadores. Em paralelo a essas mudanças, grande parte dos trabalhadores do setor operacional tem buscado novos conhecimentos por meio do ensino superior, elevando em demasiado o nível de qualificação e escolaridade no chão da fábrica. Deste modo, o objetivo da pesquisa foi conhecer os fatores subjetivos e intervenientes no comportamento destes trabalhadores. A pesquisa é qualitativa e descritiva, usa o estudo de caso como procedimento de coleta de dados e a técnica da conversação e da fala para análise. Os resultados obtidos mostram que os trabalhadores do setor operacional estão buscando o ensino superior, principalmente porque: existe grande oferta de vagas nas instituições privadas de ensino superior; estão se preparando para o mercado de trabalho; procuram estar no mesmo nível dos trabalhadores do setor operacional que já concluíram o ensino superior, sendo então influenciados por estes; querem exercer profissões diversas, em paralelo à função de operador; são influenciados pela empresa, de modo a desejarem ascensão profissional. Palavras-chave: reestruturação produtiva; tecnologias de gestão; subjetividade; qualificação; escolaridade; trabalhador do setor operacional.
The growth of the world-wide competition, the globalization and the crisis on the scientific organization of work had brought alterations on society, on the companies and on the behavior of workers and their unions. The changes include new forms of work, now with a better developed technological base. The company ‘CAPIXABA’ is also inserting in this reality as they promote the process of restructuration in the 1990’s, which includes a production attempt and a deprivation of the workers’ subjectivities. In parallel with those changes, a great deal of workers in the operational sector had been searching for new acquirements by means of superior education, raising too much the level of qualification and education in the operational sector. In this way, the goal of the research was to find out subjective and interferers factors on those workers behavior. The research is both qualitative and descriptive, and uses the study of cases as a procedure of data collection and the conversation technique for the analysis. The obtained results show that the workers of the operational sector are searching for higher level of education, specially because: there is a great deal of vacancy being offered on private universities; they are getting ready for the work market; they try to be in the same level of the other workers of the operational sector who are already high graduated, which is an influence to them; they want to have different professions, in parallel to the operator’s function; they are influenced by the company in such a way that they will for professional ascension.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Santos, Maria Aparecida da Silva. "Estudo da qualidade de vida no trabalho do nível operacional no setor industrial da RMC." reponame:Repositório Institucional da UFPR, 2012. http://hdl.handle.net/1884/28303.

Full text
Abstract:
Resumo: A problematização desse trabalho foi encontrar qual é a relação existente entre a Qualidade de Vida no Trabalho (QVT) e as empresas do setor industrial. Para este fim o objetivo, permeou ao seguinte aspecto, analisar o nível de Qualidade de Vida no chão de fábrica, através de um modelo adequado ao setor industrial, tendo como objetivos específicos: analisar os métodos de avaliação de QVT no nível operacional; verificar a influência da satisfação para o bom funcionamento dentro do sistema produtivo; analisar os níveis de Qualidade de Vida no Trabalho nas empresas de diferentes portes. Foram levantados os dados do setor envolvido, suas características, os aspectos de avaliação do indivíduo, da tarefa e do ambiente e foram traçados os aspectos do perfil da empresa em termos de localização, quantidade de funcionários e ramo de atividade. Os dados sobre os vários aspectos da QVT (conteúdo e natureza do trabalho, descrição do trabalho, satisfação com o trabalho e saúde no trabalho) puderam ser quantificados e avaliados pelo porte da empresa. O método que caracterizou esta análise foi o estudo de caso. Para a coleta de dados utilizou-se de questionários e entrevistas estruturadas. Devido à importância da Qualidade de Vida no Trabalho em todas as áreas e principalmente na Engenharia Mecânica, este trabalho teve como objetivo desenvolver um modelo de avaliação baseado em uma situação de trabalho. O modelo sugerido foi baseado no Instituí Nacional de Recherche et de Sécurité (INRS), proveniente da França, adaptado para o modelo deste estudo. Três outras importantes teorias foram adaptadas ao modelo e ao objetivo proposto: o modelo de Walton ao operador, o modelo de Westley e Hackman & Oldham às tarefas e, por último, o modelo de Werther & Davis aos aspectos da empresa. Este modelo foi testado em três empresas do setor metalmecânico, classificadas pelo Sebrae como pequena, média e grande, e tornou possível avaliar a Qualidade de Vida no Trabalho nas empresas pesquisadas. Os resultados evidenciaram que nas empresas pesquisadas existe um equilíbrio com relação aos aspectos pesquisados. Conclui-se então que o modelo utilizado para verificar a veracidade das hipóteses foi adequado para a análise do setor em estudo. Com a aplicação do modelo proposto pode-se comprovar que as empresas do setor metalmecânico estão se esforçando para promover a Qualidade de Vida em suas empresas, validando com isso o modelo deste trabalho. De acordo com o problema para análise da QVT, verificou-se que a introdução de modernos padrões produtivos por parte da empresa em estudo não acarretou em nenhum problema maior em relação à Qualidade de Vida no Trabalho do indivíduo.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Salimon, Mário Ibraim. "Ideologia gerencialista e subjetividade do trabalhador no terceiro setor." reponame:Repositório Institucional da UnB, 2011. http://repositorio.unb.br/handle/10482/10125.

Full text
Abstract:
Dissertação (mestrado)—Universidade de Brasília, Programa de Pós-graduação em Administração, 2011.
Submitted by Tania Milca Carvalho Malheiros (tania@bce.unb.br) on 2012-03-15T13:54:40Z No. of bitstreams: 1 2011_MárioIbraimSalimon.pdf: 1004464 bytes, checksum: ad992c992b3373cc2ab2c442682e5d30 (MD5)
Approved for entry into archive by Marília Freitas(marilia@bce.unb.br) on 2012-03-21T12:57:13Z (GMT) No. of bitstreams: 1 2011_MárioIbraimSalimon.pdf: 1004464 bytes, checksum: ad992c992b3373cc2ab2c442682e5d30 (MD5)
Made available in DSpace on 2012-03-21T12:57:13Z (GMT). No. of bitstreams: 1 2011_MárioIbraimSalimon.pdf: 1004464 bytes, checksum: ad992c992b3373cc2ab2c442682e5d30 (MD5)
O terceiro setor, formado por organizações privadas de interesse público, cresce em tamanho e relevância no Brasil. Há uma ligação histórica dessas organizações com a benemerência, o humanismo e a luta por direitos. Entretanto, o crescimento dessa população organizacional tem gerado competição por recursos, com a consequente busca por sistemas e modelos gerenciais que possam viabilizar a sobrevivência de cada organização via vantagens comparativas associadas à eficácia, eficiência, efetividade e posicionamento de marca. Neste contexto, nota-se uma crescente adoção de modelos importados do segundo setor – privado de interesse privado. Entre os elementos importados, destacam-se modelos de gestão movidos pela ideologia gerencialista, orientada por uma racionalidade finalística e marcada por processos de hipercompetição, aceleração, quantofrenia e precarização das condições de trabalho. Também se investe no culto à excelência e na mobilização psíquica do sujeito como formas de se manipular a pessoa como recurso estratégico da organização. Tal ideologia conflita com a racionalidade substantiva, baseada em valores e ética, geralmente ligada à fundação e à manutenção de organizações do terceiro setor. Desenvolveu-se pesquisa qualitativa, baseada em entrevistas com profissionais de quatro organizações da área ambiental, sendo duas cosmopolitas e duas periféricas. Buscou-se, por meio da análise de conteúdo e do discurso, a percepção dessas pessoas sobre o fenômeno em questão. Os resultados mostram que a ideologia gerencialista foi, pelo menos nos casos estudados, assimilada pelo trabalhador; que as relações de trabalho estão se precarizando em nome da rentabilidade financeira dos investimentos na organização; que as estratégias de defesa e adesão implicam sofrimento subjetivo e que há distanciamento crescente do terceiro setor de sua identidade histórica de esfera de agenciamento marcada por uma racionalidade substantiva. ______________________________________________________________________________ ABSTRACT
Environmental NGOs are the fastest growing type of third sector organization in Brazil. These agencies have played a key role in the processes of political change and democratization. They built their image as humanist platforms committed to sustainability. In recent years, these organizations began to face mounting competition from their peers, governments and corporations. Since funding is becoming increasingly dependent on the organization’s performance and accountability, NGOs are resorting to imitation and importing knowledge from the private sector. Corporate culture is usually oriented by a managerialist ideology, which sees economic determinism as the main strategy driving force and causes organizations to see their staff as assets. Their contribution is a matter of cost-efficiency and not commitment to a certain mission. Third sector organizations and their work force are alternatively bound by a substantive rationality and act based upon values. The attempt to impose such practical and finalistic measures such as goals and indicators upon value-oriented workers generates conflicts of rationality and subjective suffering. Subjects struggle to hold to their affective identification with the organization but will generally either succumb to cynicism and calculative commitment or desist and leave voluntarily. This qualitative study has covered four of some of the foremost environmental organizations in Brazil, half of them being cosmopolitan agencies with headquarters in metropolises and half peripheral, situated in the Amazon region. The results show that workers are assimilating the managerial discourse and using it to justify behaviors contrary to their substantive value system. The interviews also indicate that the establishment of financial efficiency as the most important strategic factor is leading organizations to hire their new collaborators on a more precarious and sometimes illegal basis. Ultimately, the studied subjects consider themselves to be growing apart from their representations of humanist and politically active social actors.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Gomes, Robson Spinelli. "Análise da percepção do trabalhador sobre risco no setor nuclear." Florianópolis, SC, 2007. http://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/90078.

Full text
Abstract:
Tese (doutorado) - Universidade Federal de Santa Catarina, Centro Tecnológico. Programa de Pós-Graduação em Engenharia de Produção.
Made available in DSpace on 2012-10-23T05:56:27Z (GMT). No. of bitstreams: 0
Considerando a importância do setor nuclear como fonte alternativa de energia para o desenvolvimento da economia, o presente estudo se insere na área da ergonomia cognitiva, visando a avaliação da segurança e das práticas de trabalho com ênfase na percepção dos trabalhadores sobre os riscos inerentes às atividades do setor diante de ações de gerenciamento de riscos. A pesquisa foi realizada no âmbito das Indústrias Nucleares do Brasil (INB). Dois questionários foram aplicados aos trabalhadores, um com questões sobre as condições de trabalho visando um diagnóstico de sua percepção em relação às mesmas, e outro com questões visando a identificação do perfil dos trabalhadores da INB, e a avaliação das condições sociais, da percepção do trabalho, da organização, das equipes de segurança e das expectativas dos trabalhadores quanto à segurança e às condições de trabalho. Com base na análise dos dados, o estudo sugeriu especialmente que (1) existe um desconhecimento importante por parte dos trabalhadores dos programas de prevenção em riscos ambientais e de proteção radiológica; (2) a percepção de risco deveria ser caracterizada por instrumentos participativos dos trabalhadores; (3) o corpo gerencial deveria estar mais atento às questões do processo de trabalho e integrar-se às ações da equipe de segurança do trabalho da empresa, incorporando nas suas decisões a opinião dos trabalhadores; (4) nos setores em que as posturas e as condições ambientais apresentaram maior número de relatos de desconforto deveria ser realizada uma avaliação ergonômica em relação ao mobiliário e uma análise ergonômica do trabalho (AET); (5) A atenção à saúde no que diz respeito à avaliação periódica e à prevenção deveria ser implementada de modo mais efetivo, a fim de promover a identificação contínua dos problemas que afetam os trabalhadores; e (6) maior atenção deveria ser dada ao acompanhamento nutricional dos trabalhadores. Considering the relevance of the nuclear sector as an alternative source of energy to the development of the economy, the present study is set into the area of cognitive ergonomics with the purpose of assessing the security and working routines, with an emphasis on the workers' awareness about the risks inherent to the activities of the sector, as to initiatives of risk management. This research was done on the premises of the Indústrias Nucleares do Brasil (INB). Two questionnaires were presented to the workers, one with questions about the working conditions intending to diagnose their awareness about them and another one with questions trying to establish a profile of INB's workers and to evaluate their social standing, their understanding of their work and the organization, the security teams and their expectations about security and working conditions. On the basis of the data analysis, the study especially suggested that (1) there is an important unawareness on the workers' part about the programs of environmental risks prevention and radiological protection; (2) risk awareness should be characterized by participative instruments of the workers; (3) the managerial body should be more attentive to the questions of the working process and should participate in the enterprise's work security team actions, integrating in their decisions the workers' opinions; (4) in the sectors where the attitudes and the environmental conditions presented the most part of the discomfort reports, an ergonomic evaluation of the furniture and an ergonomic work analysis (EWA) should be made; (5) attention to health regarding evaluation at regular intervals and prevention should be implemented more effectively to promote a constant identification of the problems that affect workers; and (6) more attention should be given to a workers' nutrition follow-up.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Souza, Aparecida Helena de. "Tecnologia operacional visando à assistência de enfermagem no setor de endoscopia." Universidade Federal Fluminense, 2017. https://app.uff.br/riuff/handle/1/4330.

Full text
Abstract:
Submitted by Fabiana Gonçalves Pinto (benf@ndc.uff.br) on 2017-08-28T19:25:47Z No. of bitstreams: 1 Aparecida Helena de Souza.pdf: 3144791 bytes, checksum: a0f50d3daf5364a5abf6043aa37fd760 (MD5)
Made available in DSpace on 2017-08-28T19:25:47Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Aparecida Helena de Souza.pdf: 3144791 bytes, checksum: a0f50d3daf5364a5abf6043aa37fd760 (MD5) Previous issue date: 2017
Mestrado Profissional em Enfermagem Assistencial
Introdução: a atuação do enfermeiro e da equipe de enfermagem no Centro de Diagnóstico por métodos endoscópicos deve estar embasada em conhecimentos científicos atualizados e em técnicas apropriadas e sistematizadas, de modo que promova a segurança, satisfação do paciente e a organização do processo de trabalho, na prestação de cuidados indiretos e diretos ao paciente, em todas as fases do Exame de Endoscopia Digestiva Alta (EDA). Objetivos: produzir uma tecnologia operacional para o setor de Endoscopia, tendo como enfoque as ações desenvolvidas pela equipe de enfermagem da endoscopia. Descrição metodológica: pesquisa com abordagem qualitativa, do tipo estudo de caso, realizada no setor de Endoscopia de um Hospital Universitário do RJ. Foi solicitado parecer prévio à Comitê de Ética em Pesquisa, atendendo as determinações da Resolução nº 166, de 12 de dezembro de 2012, do Conselho Nacional de Saúde. Resultados: das ações de enfermagem realizadas foram identificados cuidados indiretos e diretos ao paciente durante o exame de endoscopia: preparo do ambiente; verificação de sinais vitais; monitorização do paciente; retirada de próteses; medicação pré-anestésica; transporte do paciente; recuperação pós anestésica; e alta. Os cuidados relacionados à orientação sobre o exame, sistematização da assistência de enfermagem, preparo psicológico e acompanhamento da família foram citados com frequência pela equipe de enfermagem. Foram sugeridas adequação do ambiente arquitetônico e melhoria do relacionamento interpessoal na equipe multiprofissional. Conclusão: após análise dos dados houve a necessidade de elaboração de dois produtos do tipo tecnologia operacional em forma de banner e um portfólio impresso contendo recomendações para nortear as ações de enfermagem a serem realizados nas fases pré, trans e pós-EDA. As orientações foram sistematizadas, organizadas e respaldadas pelas diretrizes e estudos que preconizam as boas práticas aplicadas aos serviços de endoscopia e pelo resultado desta pesquisa, atendendo às necessidades identificadas pela equipe de enfermagem deste setor. Contribuições: Servirá como fonte de pesquisa para o serviço de endoscopia do hospital e para outras instituições contribuindo para organização das ações de enfermagem
Introduction: The nurse and nursing team's performance in the Diagnostic Center by endoscopic methods should be based on up-to-date scientific knowledge and appropriate and systematized techniques in order to promote safety, patient satisfaction and the organization of the work process, in the assistance of indirect and direct care to the patient, in all phases of the High Digestive Endoscopy Exam (DEE). Objectives: To produce an operational technology for the endoscopy sector, focusing on the actions developed by the endoscopy nursing team. Methodological description: Research with a qualitative approach, of the case study type, performed in the endoscopy department of a University Hospital of RJ. A prior opinion was requested from the Research Ethics Committee, in compliance with Resolution No. 166 of December 12, 2012, of the National Health Council. Results: From of the nursing actions performed were identified indirect and direct care to the patient during the endoscopy examination: preparation of the environment; verification of vital signs; patient monitoring; removal of prostheses; preanesthetic medication; transport of the patient; post anesthetic recovery; and discharged. Care related to guidance on the examination, systematization of nursing care, psychological preparation and family follow-up were frequently cited by the nursing team. The adaptation of the architectural environment and improvement of the interpersonal relationship in the multiprofessional team were suggested. Conclusion: after analyzing the data, it was necessary to elaborate two products of the type operational technology in the form of a banner and a printed portfolio containing recommendations to guide the nursing actions to be performed in the pre, trans and post phases of the DEE. The guidelines were systematized, organized and supported by guidelines and studies that advocate the good practices applied to endoscopy services and the result of this research, taking into account the needs identified by the nursing team in this sector. Contributions: It will serve as a research source for the endoscopy service of the hospital and for other institutions contributing to the organization of nursing actions
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Santos, Wilson Emanuel Fernandes dos. "O trabalhador digitalizado: a formação do sujeito neoliberal no setor bancário (2008-2018)." Universidade de São Paulo, 2018. http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/8/8132/tde-18032019-125735/.

Full text
Abstract:
Esta pesquisa teve como objetivo principal discutir as transformações no trabalho bancário brasileiro no período pós-crise de 2008, até 2018, no contexto da era digital do capitalismo avançado. A estratégia da investigação compreendeu uma observação participante no Banco do Brasil, na cidade de São Paulo/SP, que registrou o cotidiano do trabalho, as ações e reações de apoio ou resistência às novas formas de organização e conteúdos do trabalho e flagrou um dos maiores processos de reestruturação da história deste banco. Por meio de entrevistas, depoimentos e questionários aplicados a trabalhadores bancários que exercem distintas funções em diferentes bancos e a representantes sindicais de trabalhadores dos principais bancos do país, coletaram-se dados sobre as percepções, as opiniões e os discursos predominantes sobre os temas. O conjunto dos fenômenos estudados e suas singularidades aponta para o que seria um novo momento na trajetória do trabalho bancário. Observou-se que as tecnologias digitais, em especial as mídias sociais digitais, são responsáveis por mudanças agudas no conteúdo, na organização e nas relações do trabalho bancário. Como canais de comunicação, associados à inteligência artificial, elas modificaram a forma da interação entre empresas, trabalhadores e população. No cotidiano do trabalho, o taylorismo persiste sob essa nova base tecnológica e constrói o perfil do bancário vendedor nas plataformas digitais, um bancário digivendedor, sobre o qual o controle gerencial a intensificação do fluxo das tarefas e do cumprimento de metas encontram-se agora na própria ferramenta de trabalho. Dois fenômenos principais estão na essência dessas transformações: a ascendência da tecnologia digital como a própria plataforma de trabalho e as reestruturações que causaram uma sensível diminuição do número de postos de trabalho, a partir da adoção de novos modelos de negócios. Em paralelo, a individualização das relações de trabalho emerge nos formatos de contratação precários, na remuneração condicionada ao resultado individual e no afastamento das ações coletivas. A análise dos resultados da pesquisa mostra a formação de um sujeito neoliberal útil à reprodução da lógica do mercado por meio de elementos objetivos e subjetivos que se articulam e uma disputa de narrativas, entre o discurso do individualismo meritocrático reproduzido pelos representantes das empresas e que encontra eco em boa parte dos trabalhadores, em contraposição ao discurso do coletivismo classista reproduzido pelos sindicalistas e por outra parcela de trabalhadores. Nessa disputa, prevalece a lógica do indivíduo prestador de serviço independente, o eu-empresa, que se sobrepõe ao trabalhador pertencente a uma categoria com relações de trabalho protegidas por garantias típicas da sociedade salariada. O discurso gerencial procura r esponsabilizar cada trabalhador pelo resultado financeiro da empresa e, no limite, pela própria sobrevivência dela. Essa lógica serve de base para a justificação da individualização das relações de trabalho, que desponta em suas diversas dimensões.
This research had as main objective to discuss the transformations in the Brazilian banking work in the post-crisis period of 2008, until 2018, in the context of the digital era of advanced capitalism. The research strategy comprised a participant observation in the Bank of Brazil, in the city of São Paulo / SP, which recorded daily work, actions and reactions of support or resistance to new forms of organization and contents of work and caught one of the largest processes of restructuring this bank\'s history. Through interviews, testimonials and questionnaires applied to bank workers who perform different functions in different banks and to union representatives of workers of the main banks of the country, data were collected on perceptions, opinions and prevailing discourses on the subjects. The set of phenomena studied and their singularities points to what would be a new moment in the trajectory of bank workers. It has been observed that digital technologies, especially digital social media, are responsible for sharp changes in the content, organization and relationships of banking work. As channels of communication, associated with artificial intelligence, they modified the form of interaction between companies, workers and population. In everyday work, Taylorism persists under this new technological base and builds the profile of the salesman bank workers on the digital platforms, a \"digi-salesman\" bank workers, on which the managerial control the intensification of the flow of tasks and the fulfillment of goals are now in the tool itself. Two main phenomena are at the heart of these transformations: the ascendancy of digital technology as the work platform itself and the restructuring that caused a noticeable decrease in the number of jobs, from the adoption of new business models. In parallel, the individualization of labor relations emerges in the formats of precarious hiring, in the remuneration conditioned to the individual result and in the withdrawal of collective actions. The analysis of the research results shows the formation of a neoliberal subject useful to the reproduction of the market logic by means of objective and subjective elements that are articulated and a dispute of narratives, between the discourse of the meritocratic individualism reproduced by the representatives of the companies and that finds echo in a good part of the workers, in opposition to the discourse of class collectivism reproduced by the trade unionists and by another portion of workers. In this dispute, the logic of the independent service provider, the \"I-company\", prevails over the worker belonging to a category with labor relations protected by guarantees typical of the salaried society. The managerial discourse seeks to make each worker responsible for the financial result of the company and, in the limit, for the very survival of it. This logic serves as the basis for the justification of the individualization of labor relations, which emerges in its various dimensions.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Tubone, Wilian Cesar [UNESP]. "A influência da qualidade de vida na felicidade do trabalhador do setor financeiro." Universidade Estadual Paulista (UNESP), 2017. http://hdl.handle.net/11449/151912.

Full text
Abstract:
Submitted by WILIAN CESAR TUBONE (wtubone@bb.com.br) on 2017-10-13T18:21:00Z No. of bitstreams: 1 WILIAN_CESAR_TUBONE.pdf: 5442268 bytes, checksum: d25378f4a6cd02ca7544b3a3842eecb6 (MD5)
Approved for entry into archive by Monique Sasaki (sayumi_sasaki@hotmail.com) on 2017-10-18T17:06:14Z (GMT) No. of bitstreams: 1 tubone_wc_me_jabo.pdf: 5442268 bytes, checksum: d25378f4a6cd02ca7544b3a3842eecb6 (MD5)
Made available in DSpace on 2017-10-18T17:06:14Z (GMT). No. of bitstreams: 1 tubone_wc_me_jabo.pdf: 5442268 bytes, checksum: d25378f4a6cd02ca7544b3a3842eecb6 (MD5) Previous issue date: 2017-09-05
A gestão do capital humano na era do conhecimento demanda uma postura diferenciada das organizações diante da complexidade do cenário econômico. O conhecimento deriva do capital humano, também chamado de ativo intangível, um diferencial competitivo relevante, porém de difícil gestão. A proposta desta pesquisa é estabelecer um modelo que avalie a relação da qualidade de vida no trabalho (QVT) com a felicidade do trabalhador. Para tanto, explora a realidade de agências bancárias de uma instituição financeira brasileira. De enfoque diferenciado em relação a outros estudos, buscou-se moderar o efeito do ambiente de trabalho, considerando diferentes perfis de agência e de funcionários, sendo o interesse principal compreender as distinções existentes nas agências bancárias e, de forma específica, naquelas com perfil voltado ao agronegócio. Destaca-se o ambiente de trabalho nas agências bancárias, enfatizando os elementos principais. Essa especificidade torna-se importante tanto para a empresa quanto para o desenvolvimento da teoria deste tema. A relevância para a instituição financeira justifica-se com a importância do capital humano para o resultado da empresa. A metodologia desta pesquisa tem natureza exploratória, com abordagem quantitativa, nesta pesquisa utilizou-se o método de análise fatorial e equações estruturais. Foram utilizadas variáveis relacionadas à QVT e à felicidade, tais como: Higiene e Segurança no Trabalho, Liderança, Estresse, Benefícios Sociais e Bem-Estar subjetivo e a pesquisa se dará em universo de, aproximadamente, 4000 funcionários. As organizações valorizam o seu capital humano, através do modelo de gestão estratégica de pessoas que adotam, avaliando e monitorando o comportamento de seus líderes através de indicadores de gestão de pessoas, dando importância à criatividade, à diversidade, à motivação e à inovação, criando conhecimento, que, atualmente, é considerado um fator gerador de capacidades e habilidades organizacionais, as quais permitem que se mantenha competitividade na conjuntura econômica e no ambiente de transformações constantes em que se vive atualmente.
The management of human capital in knowledge era demands a differentiated posture of organizations to face economic scenario complexity. Knowledge derives from human capital, also called intangible asset, a relevant competitive differential, but difficult to manage. The proposal of this research is to establish a model that evaluates the relation of the quality of life at work (QWL) with the happiness of the worker. To do so, it explores the reality of bank branches of a Brazilian financial institution. Using a differentiated focus in relation to other studies, this study sought to moderate the work environment effect, considering different agency and employee profiles, the main interest is to understand the distinctions existing in the banking branches and, specifically, those with a profile oriented to agribusiness. This specificity becomes important for company and for the development of the theory of this theme. The relevance to the financial institution is justified by the importance of human capital to the company's results. The methodology of this research is exploratory, with a quantitative approach, adopting the method of factorial analysis and structural equations. Variables related to QWL and happiness were used, such as: Hygiene and Safety at Work, Leadership, Stress, Social Benefits and Subjective Welfare, and the research will be conducted in a universe of approximately 4000 employees. Organizations value their human capital through the strategic Human Resources Management they adopt, evaluating and monitoring the behavior of their leaders through indicators of human resources management, emphasizing creativity, diversity, motivation and innovation, creating knowledge, which is currently considered a factor that generates organizational capacities and abilities, which allow us to remain competitive in the economic environment and in the environment of constant transformations nowadays.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Tubone, Wilian Cesar. "A influência da qualidade de vida na felicidade do trabalhador do setor financeiro /." Jaboticabal, 2017. http://hdl.handle.net/11449/151912.

Full text
Abstract:
Orientador: Adhemar Sanches
Coorientador: David Ferreira Lopes Santos
Banca: Lesley Carina do Lago Attadia Galli
Banca: Adriana Cristina Ferreira Caldana
Resumo: A gestão do capital humano na era do conhecimento demanda uma postura diferenciada das organizações diante da complexidade do cenário econômico. O conhecimento deriva do capital humano, também chamado de ativo intangível, um diferencial competitivo relevante, porém de difícil gestão. A proposta desta pesquisa é estabelecer um modelo que avalie a relação da qualidade de vida no trabalho (QVT) com a felicidade do trabalhador. Para tanto, explora a realidade de agências bancárias de uma instituição financeira brasileira. De enfoque diferenciado em relação a outros estudos, buscou-se moderar o efeito do ambiente de trabalho, considerando diferentes perfis de agência e de funcionários, sendo o interesse principal compreender as distinções existentes nas agências bancárias e, de forma específica, naquelas com perfil voltado ao agronegócio. Destaca-se o ambiente de trabalho nas agências bancárias, enfatizando os elementos principais. Essa especificidade torna-se importante tanto para a empresa quanto para o desenvolvimento da teoria deste tema. A relevância para a instituição financeira justifica-se com a importância do capital humano para o resultado da empresa. A metodologia desta pesquisa tem natureza exploratória, com abordagem quantitativa, nesta pesquisa utilizou-se o método de análise fatorial e equações estruturais. Foram utilizadas variáveis relacionadas à QVT e à felicidade, tais como: Higiene e Segurança no Trabalho, Liderança, Estresse, Benefícios Sociais e Bem-Estar sub... (Resumo completo, clicar acesso eletrônico abaixo)
Abstract: The management of human capital in knowledge era demands a differentiated posture of organizations to face economic scenario complexity. Knowledge derives from human capital, also called intangible asset, a relevant competitive differential, but difficult to manage. The proposal of this research is to establish a model that evaluates the relation of the quality of life at work (QWL) with the happiness of the worker. To do so, it explores the reality of bank branches of a Brazilian financial institution. Using a differentiated focus in relation to other studies, this study sought to moderate the work environment effect, considering different agency and employee profiles, the main interest is to understand the distinctions existing in the banking branches and, specifically, those with a profile oriented to agribusiness. This specificity becomes important for company and for the development of the theory of this theme. The relevance to the financial institution is justified by the importance of human capital to the company's results. The methodology of this research is exploratory, with a quantitative approach, adopting the method of factorial analysis and structural equations. Variables related to QWL and happiness were used, such as: Hygiene and Safety at Work, Leadership, Stress, Social Benefits and Subjective Welfare, and the research will be conducted in a universe of approximately 4000 employees. Organizations value their human capital through the strategic Human Resources Management they adopt, evaluating and monitoring the behavior of their leaders through indicators of human resources management, emphasizing creativity, diversity, motivation and innovation, creating knowledge, which is currently considered a factor that generates organizational capacities and abilities, which allow us to remain competitive in the economic environment and in the environment of constant transformations nowadays.
Mestre
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Rocha, Maria Tereza Siqueira da. "O trabalhador do terciário: sua representação do cotidiano, do trabalho e da sociedade." reponame:Repositório Institucional do FGV, 1992. http://hdl.handle.net/10438/9397.

Full text
Abstract:
Submitted by Estagiário SPT BMHS (spt@fgv.br) on 2012-03-14T12:27:05Z No. of bitstreams: 1 000059428.pdf: 32533898 bytes, checksum: c42e27960c6aaa6e67735f6b2393c101 (MD5)
Made available in DSpace on 2012-03-14T12:27:16Z (GMT). No. of bitstreams: 1 000059428.pdf: 32533898 bytes, checksum: c42e27960c6aaa6e67735f6b2393c101 (MD5) Previous issue date: 1992
The researched theme: 'The worker of the tertiary - his representation of the daily life, of work and of society' - is a way to explicit my concrete practice. To understand the tertiary from the viewpoint of the production relations, to unveil the level of the representation, as work the fetish, though the explanations produced and the speech itself of the worker, connected to this area of no material production. One begins by discussing the brazilian conjuncture from thirty to eighty, for understanding the oscillation between nationalism and economic liberalism, between the national development, associated to the foreign capital. Different explanations are studied in this context for the tertiary expansion, throughout the structure of occupations, by its marginal effects and by social division of work, where the development and the underdevelopment find their functionality in the capitalism in a worldwide scale. This study leads us to that all these events of social and economica1 nature reflected not as a mechanic relation, but while an articulation between social-política1 and the economical one. And this indissociability is alive in the representation that the worker makes about his daily life of work and of society, although he cannot perceive and cannot unveil the fetish that in his speech and in his conscientiousness, reveals and masks the reality at the same time.
o tema pesquisado: 'O trabalhador do Setor Terciário - sua representação do cotidiano, do trabalho e da sociedade' - é uma forma de explicitação de minha prática concreta. Compreender o terciário, a partir da ótica das relações de produção, para desvendar, ao nível da representação, como funciona o fetiche, ao nível através das explicações produzidas e do próprio discurso do trabalhador ligado a esta área de produção não material. Inicia-se por discutir as conjunturas brasileiras de trinta (1930) a oitenta (1980), para entender a oscilação entre o nacionalismo e o liberalismo econômico, entre o desenvolvimento nacional e o desenvolvimento associado ao capital estrangeiro. Estudam-se, neste contexto, diferentes explicações para a expansão do terciário, passando pela estrutura de ocupações, pelos seus efeitos marginais e pela divisão social do trabalho, onde o desenvolvimento e o subdesenvolvimento encontram sua funcionalidade no capitalismo em escala mundial. O estudo nos leva a compreender que todos estes acontecimentos de natureza sócio-econômica se refletem, não como relação mecânica, mas enquanto íntima articulação entre o sócio-político e o econômico. E esta indissociabilidade está viva na representação que o trabalhador faz do seu cotidiano, do trabalho e da sociedade, ainda que não se dê conta e que não possa desvendar o fetiche, o qual, no seu discurso e na sua consciência, revela e encobre a realidade ao mesmo tempo.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Costa, Hálisson Rodrigues Ferreira. "Uma estimativa da função custo operacional para o setor de distribuição de energia elétrica brasileiro." reponame:Repositório Institucional da UnB, 2008. http://repositorio.unb.br/handle/10482/1738.

Full text
Abstract:
Dissertação (mestrado)—Universidade de Brasília, Departamento de Economia, 2008.
Submitted by Larissa Ferreira dos Angelos (ferreirangelos@gmail.com) on 2009-09-09T18:10:44Z No. of bitstreams: 1 2008_HalissonRodriguesFerreiraCosta.pdf: 415653 bytes, checksum: 4388dafba29cfb040144d7093837fded (MD5)
Approved for entry into archive by Luanna Maia(luanna@bce.unb.br) on 2009-09-22T14:10:00Z (GMT) No. of bitstreams: 1 2008_HalissonRodriguesFerreiraCosta.pdf: 415653 bytes, checksum: 4388dafba29cfb040144d7093837fded (MD5)
Made available in DSpace on 2009-09-22T14:10:00Z (GMT). No. of bitstreams: 1 2008_HalissonRodriguesFerreiraCosta.pdf: 415653 bytes, checksum: 4388dafba29cfb040144d7093837fded (MD5) Previous issue date: 2008-06
Esta dissertação pretende estimar uma função custo para o setor de distribuição de energia elétrica brasileiro. Têm como foco principal investigar a existência de economias de escala neste setor. Além disso, discute também a respeito das variáveis que devem ser consideradas neste tipo de estudo para o Brasil. Utiliza-se um método de equações simultâneas, baseado na técnica de Zellner (1962), para estimar uma função custo do tipo Translog. Os resultados indicam que a existência de economias de escala neste setor depende da forma de expansão do consumo de energia, em especial, da dispersão territorial associada a esta expansão e do perfil de consumidores que causaram esta expansão. Por fim, encontrou-se que custos no setor de distribuição estão fortemente relacionados ao fato das empresas serem públicas ou privadas, qualidade do serviço prestado, atuação em outros segmentos, como Distribuição e Transmissão e diferenciação regional. ___________________________________________________________________________________________ ABSTRACT
The purpose of this study is estimating the cost function of the Electricity Distribution Sector in Brazil, having the investigation about the existence of scale economic as its main focus. Besides that, it discusses which variables should be considered in this kind of study within the Brazilian framework. In order to estimate a Translog function a simultaneous equation Model based on the Zellner’s technique(1962) is used. Results show that the existence of scale economic in this sector depends on the energy consumption expansion, moreover, it depends on the territorial dispersion of the customers and customer profile associated to this expansion. Finally, the cost in the distribution sector was found to be strongly related with being the enterprise public or private, service quality, business diversification and regional disparities.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
11

Santiago, Carlos Eduardo Pinto. "Do catador ao doutor : determinantes da informalidade do trabalhador por conta própria no Brasil." reponame:Repositório Institucional da UnB, 2014. http://repositorio.unb.br/handle/10482/16646.

Full text
Abstract:
Dissertação (mestrado)—Universidade de Brasília, Centro de Estudos Avançados e Multidisciplinares, Pós-Graduação em Desenvolvimento, Sociedade e Cooperação Internacional, 2014.
Submitted by Albânia Cézar de Melo (albania@bce.unb.br) on 2014-10-24T12:21:46Z No. of bitstreams: 1 2014_CarlosEduardoPintoSantiago.pdf: 419900 bytes, checksum: f73f18881e790f5436ee7a864a56a741 (MD5)
Approved for entry into archive by Tania Milca Carvalho Malheiros(tania@bce.unb.br) on 2014-10-29T13:12:27Z (GMT) No. of bitstreams: 1 2014_CarlosEduardoPintoSantiago.pdf: 419900 bytes, checksum: f73f18881e790f5436ee7a864a56a741 (MD5)
Made available in DSpace on 2014-10-29T13:12:27Z (GMT). No. of bitstreams: 1 2014_CarlosEduardoPintoSantiago.pdf: 419900 bytes, checksum: f73f18881e790f5436ee7a864a56a741 (MD5)
A partir da crítica ao paradigma que associa irrestritamente o trabalho por conta própria à informalidade, esta dissertação tem por objetivo analisar o que determina o fato de alguns indivíduos inseridos nessa categoria formalizarem suas atividades enquanto outros permanecem sem contribuir para a previdência social e sem o registro de seus negócios no Cadastro Nacional da Pessoa Jurídica (CNPJ). Num primeiro momento é feita uma revisão bibliográfica sobre os estudos que originaram o conceito “setor informal”, bem como são exploradas diferentes abordagens teórico-metodológicas e suas postulações sobre a gênese e evolução da informalidade. Ao explorar a operacionalização do conceito, ou seja, a forma como o mesmo é mensurado, o autor argumenta que o termo “emprego informal” ratifica a ideia de que existem casos em que o trabalhador por conta própria pode ser considerado como formal. A partir dos dados da Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios (PNAD 2012) é traçado um panorama geral do trabalho por conta própria no Brasil, com destaque para o fato de que entre os indivíduos adultos e residentes em áreas urbanas, apenas 13,7% são formais – contribuem para a previdência social e, simultaneamente, possuem o registro no CNPJ. Foi empregada uma regressão logística que aponta haver maior chance de formalização entre homens, da cor/raça branca e amarela, com idade entre 35 e 44 anos, residentes no Sul e no Sudeste e em domicílios com rendimento per capita superior a 3 salários mínimos, com escolaridade elevada (11 ou mais anos de estudo) e ocupações mais qualificadas, que desempenham a atividade há mais de 6 anos, nos setores de comércio e serviços. Conclui-se, portanto, que a taxa de formalização do trabalho por conta própria pode ser ampliada, e que para isto ocorra é fundamental um conhecimento mais apurado sobre essa heterogênea categoria ocupacional, que engloba do catador ao doutor. ______________________________________________________________________________ ABSTRACT
Based on a review of the paradigm that unrestrictedly associates self-employment to informality, this dissertation aims to analyze what determines the fact that some individuals within this category formalize their activities while others remain without contributing to social security and without the record of their business at the Brazilian Registry of Legal Entities (CNPJ). At a first moment a bibliographical review is made on studies that originated the concept of "informal sector", as well as different theoreticalmethodological approaches and their postulations about the genesis and evolution of informality are explored. By exploring the operationalization of the concept, in other words, how it is measured, the author argues that the term "informal employment" reinforces the idea that there are cases where the self-employed can be regarded as formal. An overview of self-employment in Brazil is plotted based on the data from the National Survey by Household Sampling (PNAD 2012), highlighting the fact that among adults and individuals living in urban areas only 13.7% are formal - contribute to social security and simultaneously have the CNPJ registration. A logistic regression was used pointing higher odds ratio of formalization among men, white people, aged between 35 and 44 years living in the South and Southeast and in households with per capita income above 3 minimum wages, with higher education (11 or more years of schooling) and skilled occupations, which perform the activity for more than 6 years and engaged in trade and services sectors. Therefore, it is concluded that the rate of formalization of self-employment can be expanded and for this to occur it is essential to have a more accurate understanding of this heterogeneous occupational category which encompasses both waste pickers and physicians.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
12

Vespasiano, Cirene de Souza. "Da trama a urdidura a atividade do trabalhador do setor mineral em uma mina subterrânea." Universidade Federal de Minas Gerais, 2008. http://hdl.handle.net/1843/VCSA-8BNKEH.

Full text
Abstract:
This study was conducted with underground miners who work in alternating work teams. It is part of the the UFMG Project on "Connections of expertise about work". This is an interdisciplinary research study undertaken with mine workers, technicians, teachers and students of Psychology, Medicine, Education and Production Engineering, from the ergonomic perspective known as Three Poles Dynamic Device. The study is one of the end products of such project. Goal: To research work and its impact on the daily life of underground mine workers, with the theoretical contributions of Ergology and the Clinic of Activity, comparing and contrasting academic knowledge and the expertise developed by workers. The specific aim is to check how the worker develops re-normatization which is the source of autonomy in his activity.
Este estudo foi realizado com trabalhadores de uma mina subterrânea que tem como característica principal o trabalho em turmas alternadas de trabalho, no âmbito do projeto Conexões de Saberes sobre o Trabalho da UFMG. Trata-se de pesquisa interdisciplinar realizada com trabalhadores do setor de mineração, técnicos, professores e estudantes de psicologia, medicina, educação e engenharia de produção, trabalhando na perspectiva ergológica do Dispositivo Dinâmico a Três Polos. O estudo é uma das derivações deste projeto. O objetivo do estudo foi pesquisar o trabalho e suas repercussões no cotidiano dos trabalhadores de mina subterrânea, com os aportes teóricos da Ergologia e da Clínica da Atividade, confrontando saberes acadêmicos e saberes desenvolvidos pelos trabalhadores. O objetivo específico foi verificar como o trabalhador desenvolve as renormalizações que é fonte de sua autonomia na atividade.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
13

Paccelli, Elka [UNESP]. "As transformações técnicas na agricultura canavieira: um estudo do setor canavieiro de Araras/SP." Universidade Estadual Paulista (UNESP), 2005. http://hdl.handle.net/11449/95638.

Full text
Abstract:
Made available in DSpace on 2014-06-11T19:27:51Z (GMT). No. of bitstreams: 0 Previous issue date: 2005-05-12Bitstream added on 2014-06-13T19:36:05Z : No. of bitstreams: 1 paccelli_e_me_rcla.pdf: 1240769 bytes, checksum: 61ee8b189c2e5bbfbfc6cfc18f4f30af (MD5)
Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES)
A dissertação tem por objetivo analisar como se formou, desenvolveu-se e organizou-se o Setor Canavieiro de Araras, em períodos específicos. Esse setor pertence à Área Canavieira de Piracicaba, antiga região produtora de açúcar e álcool do Estado de São Paulo. Além disso, a pesquisa procura enfatizar as transformações, o uso do território pelos usineiros de açúcar e álcool e a exclusão dos pequenos produtores e dos trabalhadores rurais desse território. Tem-se também como proposta de estudo, analisar a reestruturação do processo produtivo da cana, do açúcar e do álcool, com o apoio do desenvolvimento técnico e, mais recentemente, com o apoio científico e informacional
The dissertation has goal to análise how the sugar-cane. Sector from Araras was formed, developed and organized in specific periods. This sector belongs to sugar-cane area of Piracicaba, old producer region of sugar and alcohol of São Paulo state. Besides, the research tries to emphasize transformation, the use of the territory by sugar and alcohol factory owners and the exclusion of small producers and rural workers of this territory. It has also as study proposal, to analize the restructuring of the productive process of sugar cane, sugar and alcohol, with technical development support and, recently, with scientific and informative support
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
14

Doimo, Lucas da Silva 1989. "Avaliação da vibração ocupacional no posto operacional de tratores agrícolas estáticos utilizando-se duas rotações angulares /." Botucatu, 2016. http://hdl.handle.net/11449/141976.

Full text
Abstract:
Orientador: João Eduardo Guarnetti dos Santos
Banca: Andre Luiz Andreoli
Banca: Ricardo Carvalho Tosin
Resumo: O futuro do fornecimento de alimentação para uma população global crescente, requerem a necessidade da expansão da agroindústria. Esse crescimento da demanda por produtos agrícolas é reflete na mecanização intensiva do setor agrícola. Nesse contexto, o objetivo do trabalho é avaliar a vibração ocupacional no assento do operador de oito tratores agrícolas com o motor funcionando em marcha lenta e em rotação de trabalho e verificar se estão dentro dos limites estabelecidos pelos critérios da EU-OSHA (Agência Europeia para a Segurança e Saúde no Trabalho) e pela sua diretiva 44/EC, publicada em 22 de junho de 2002 caracterizando o trabalho como insalubre ou não. O presente trabalho foi realizado no Núcleo de Ensaio de Máquinas e Pneus Agroflorestais (NEMPA), localizado nas dependências da Faculdade de Ciências Agronômicas (FCA/UNESP), câmpus de Botucatu - SP. Os ensaios foram todos conduzidos em superfície de cimento plana e de modo estático, ou seja, os tratores não foram avaliados em movimento. Foram avaliados oito tratores de marcas, modelos e potência nominal no motor diferentes, alguns com cabine e outros sem. A coleta dos dados nas máquinas foi feita utilizando um dosímetro de vibração da marca Larson Davis modelo HVM100 e foi utilizado o software Blaze®, que acompanha o dosímetro para análise dos dados. A vibração foi avaliada utilizando uma almofada com acelerômetro triaxial (seat pad) também devidamente calibrada. Os tratores foram analisados com o motor em marcha lenta e em rotação de trabalho. O delineamento experimental empregado foi inteiramente casualizado, já que a mesma condição foi mantida para todos os tratamentos, os valores coletados na base e no encosto do assento foram somados e foi feita uma média entre eles e esta será considerada como a vibração total que chega até o assento. Os valores coletados foram submetidos a uma ...
Abstract: The future of food supply for a growing global population, require the necessity of expansion of agribusiness. This growing demand for agricultural products is reflected in the intensive mechanization of the agricultural sector. In such context, this study aimed to evaluate the vibration in the operators' seat of eight agricultural tractors and determine whether they are within the limits established on the criteria of EU-OSHA (European Agency for Safety and Health at Work) and their directive 44 / EC published in June 22, 2002 featuring the work as unhealthy or not. This work was performed at NEMPA located on the premises Faculty of Agricultural Sciences (FCA/UNESP), campus of Botucatu - SP. The tests were all conducted on a level cement surface and in static mode, that is, the tractors were not evaluated moving, have been evaluated eight tractor brands, models and different nominal power in the engine, some with and some without cabin. The data collection on the machines was made using a dosimeter of vibration of the brand Larson Davis HVM100 model and was used Blaze software that comes with the dosimeter, for data analysis. The vibration was evaluated using a pad with triaxial accelerometer (seat pad) as well calibrated properly. The tractors were evaluated with the engine at low idle and operating speed. The experimental design used was DIC since the same condition was kept for all treatments, the values collected the base and the back of the seat were summed and made a weighted average between them and this will be considered as the total vibration that reaches the seat. The collected data were submitted to an analysis of variance and the means compared by Tukey test at 5% probability. The evaluations conducted have shown that the greatest problems with vibration were found in tractors with power ratings up to 51kW in the engine, only at another tractor with 161kW in the engine was obtained ...
Mestre
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
15

Santos, José Márcio dos. "Os efeitos da reestruturação operacional sobre a qualidade do trabalho no setor supermercadista brasileiro (1994-2005)." Universidade Federal da Paraí­ba, 2008. http://tede.biblioteca.ufpb.br:8080/handle/tede/4988.

Full text
Abstract:
Made available in DSpace on 2015-05-08T14:44:48Z (GMT). No. of bitstreams: 1 arquivototal.pdf: 1092248 bytes, checksum: 8ee02293da87b46071db589aadd4f96a (MD5) Previous issue date: 2008-02-21
Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior
The commercial section blunts, after the coming of Plano Real, as one of the main segments of the Brazilian economy. In this section is inserted the self-service retail section is inserted, represented in your majority by the supermarkets and hypermarkets. After the opening of the economy and the inflationary stabilization, these establishments were object of intense investments that promoted a restructuring process, sponsored mainly by investments of foreign capital. This allowed the dissemination of new administrative and operational techniques, especially ruled in the technological automation. Such changes promoted several and significant alterations on the job exercised in this companies. In this context, this study intended to analyze the dissemination consequences of this phenomenon on the labour used in the supermarkets and hypermarkets. To reach such objective, quantitative and qualitative analyses were taken about the behavior of the labour. The theoretical approach consisted on Marx s conception of the commercial capital and its derived aspects, as a form of understanding the dynamics of the operation of the commercial section. Besides the bibliographical revision, the methodology constituted in interviews accomplished in retail establishments, use of number-indexes and use of the Indicator of Quality of the Formal Employment (IQEF). As data base was used the ranking of the companies of the self-service retail published by Supermarkets Brazilian Association (ABRAS), and the data of RAIS published by Brazilian s Ministry of Labour and Employment. The obtained result shows two tendencies. First, they indicate the occurrence of a progressive substitution of the manpower for the capital, a phenomenon synthesized by the constant automation and concentration of the section. Second, the remaining labour is subject to the intensification of its functions, taking as a direct consequence the degradation of the conditions of the job in these establishments. That is signaled, mainly, by the wage s reduction and elevation of the labour s change registered in the studied sections.
O setor comercial desponta, após o advento do Plano Real, como um dos principais segmentos da economia brasileira. Dentro deste está inserido o setor de auto-serviço, representado em sua maioria pelos supermercados e hipermercados. Após a abertura da economia e a estabilização inflacionária, estes estabelecimentos foram alvos de intensos investimentos que promoveram um processo de reestruturação, patrocinado em sua maioria por investimentos de capitais estrangeiros. Isto permitiu a disseminação de novas técnicas administrativas e operacionais, pautadas especialmente na automação tecnológica. Tais mudanças promoveram diversas e significativas alterações sobre o trabalho exercido neste tipo de empresa. Dentro deste contexto, este estudo se propôs a analisar as conseqüências desde fenômeno sobre a mão-de-obra empregada nos supermercados e hipermercados. Para atingir tal objetivo, procurou-se realizar análises quantitativas e qualitativas sobre o comportamento da mão-de-obra. A abordagem teórica consistiu no uso da concepção marxiana do capital comercial e seus aspectos derivados, como forma de compreender a dinâmica do funcionamento do comércio. Além da revisão bibliográfica, a metodologia empregada constituiu no uso de entrevistas realizadas em estabelecimentos varejistas, uso de números-índices e uso do Indicador de Qualidade do Emprego Formal (IQEF). Como base de dados foi usada o ranking das empresas do auto-serviço publicado pela Associação Brasileira de Supermercados (ABRAS), e os dados da RAIS divulgado pelo Ministério do Trabalho e Emprego. Os resultados obtidos apontam para duas tendências. Em primeiro lugar, indicam a ocorrência de uma progressiva substituição da força de trabalho pelo capital, fenômeno este sintetizado pela constante automação e concentração do setor. Em segundo lugar, a mão-de-obra remanescente está sujeita à intensificação de suas funções, tendo como conseqüência direta a degradação das condições do trabalho neste tipo de estabelecimento. Isto é sinalizado, principalmente, pela redução salarial e elevação da rotatividade registrada nos setores estudados.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
16

Lisboa, Anna Caroline Lopes Correia Lima. "Risco à saúde do trabalhador do setor sucroalcooleiro pelo uso de agrotóxicos : aplicabilidade do direito ambiental." Universidade Católica de Santos, 2017. http://biblioteca.unisantos.br:8181/handle/tede/4041.

Full text
Abstract:
Submitted by Rosina Valeria Lanzellotti Mattiussi Teixeira (rosina.teixeira@unisantos.br) on 2017-09-22T13:01:51Z No. of bitstreams: 1 Anna Caroline Lopes Correia Lima Lisboa.pdf: 1348912 bytes, checksum: 82c813558d7f544065f7a8b1ca5301f8 (MD5)
Made available in DSpace on 2017-09-22T13:01:51Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Anna Caroline Lopes Correia Lima Lisboa.pdf: 1348912 bytes, checksum: 82c813558d7f544065f7a8b1ca5301f8 (MD5) Previous issue date: 2017-06-08
This study aims to address some aspects related to rural sugarcane workers. The first of these is the reality experienced by these workers, being exposed daily, the risks that can harm your health and even their lives, as in the case of the use of pesticides. The second strand of study is on how the current law operates to reduce these risks and while those security guarantor rural workers. And the third aspect is related to the role of employers by the principle of prevention and precaution, considering their responsibility by the safety workplace and health conditions of their employees. Motivated by the reality experienced by rural workers and so many episodes have occurred, including loss of life on the part of these professionals, due to the to lack of safety and healthiness in the workplace, is problematic and objective research demonstrate the risk of rural workers in the sugarcane sector, the rules of law in relation to such risks, as well as the role of the employer against the principles of prevention and precaution of the risk involving these workers and the use of pesticides. To better understand this purpose, the specific objectives were based on the approach of pesticides, in labor laws and worker protection and the reality experienced by rural sugarcane workers; in the work environment of this context and on the responsibility of employers about to the prevention and precaution. For that, used bibliographical research and exploratory
Este estudo tem como propósito tratar de algumas vertentes ligadas aos trabalhadores rurais sucroalcooleiros. A primeira delas é a realidade vivida por esses trabalhadores, estando expostos, diariamente, a riscos que podem prejudicar sua saúde e suas vidas, como no caso do uso de agrotóxicos. A segunda vertente de estudo está em como a legislação vigente atua para a redução desses riscos e enquanto garantidora de segurança a esses trabalhadores rurais. E a terceira vertente está relacionada ao papel dos empregadores junto ao princípio da prevenção e da precaução, considerando sua responsabilidade junto à segurança do trabalho e às condições de saúde de seus empregados. Motivada pela realidade vivida pelos trabalhadores rurais e os episódios já ocorridos de perda da vida por parte desses profissionais, devido à falta de segurança e salubridade no ambiente de trabalho, apresenta-se como problemática e objetivo da pesquisa demonstrar o risco dos trabalhadores rurais no setor sucroalcooleiro, as regulamentações da Lei em relação a tais riscos, bem como o papel do empregador frente aos princípios de prevenção e precaução dos riscos envolvendo esses trabalhadores e o uso de agrotóxicos. Para melhor entender esse propósito, os objetivos específicos firmaram-se na abordagem dos agrotóxicos, nas leis trabalhistas e de proteção ao trabalhador e na realidade vivida pelos trabalhadores rurais sucroalcooleiros; na aplicabilidade das normas advindas do direito ambiental quando houver o desequilíbrio do meio ambiente do trabalho, atraindo a responsabilidade objetiva do empregador e a imposição dos princípios da precaução e prevenção. Para tanto, utilizou-se de pesquisa bibliográfica e exploratória.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
17

Silva, Beatriz Machado de Campos Corrêa 1982. "Prevalência do presenteísmo em trabalhadores de uma indústria do setor alimentício." [s.n.], 2015. http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/313075.

Full text
Abstract:
Orientador: Sérgio Roberto de Lucca
Dissertação (mestrado) - Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Ciências Médicas
Made available in DSpace on 2018-08-26T23:24:20Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Silva_BeatrizMachadodeCamposCorrea_M.pdf: 1307099 bytes, checksum: bf245e0e10eac40c07c5a70348d7b27f (MD5) Previous issue date: 2015
Resumo: Comparecer ao trabalho doente é um comportamento frequentemente adotado pelos trabalhadores. Esse comportamento, denominado de presenteísmo, é um problema emergente que devido as suas repercussões sociais e econômicas tem despertado a atenção de pesquisadores em diversas áreas e preocupação de gestores por ser difícil de ser percebido. Objetivo: Determinar a prevalência de presenteísmo entre os trabalhadores em uma indústria do setor alimentício. Método: Estudo epidemiológico, de corte transversal, com população de 1.224 trabalhadores, utilizando o Stanford Presenteeism Scale ¿ SPS-6 como método de investigação do presenteísmo. Resultados e Discussão: a avaliação do presenteísmo por meio do SPS-6 revelou que 50,9% dos trabalhadores são presenteístas. Foi possível observar que a prevalência do presenteísmo tende a ser a mais elevada nas seguintes condições de saúde: diabetes (83,3%), doença de pele (62,5%), doenças respiratórias (59,1%), doença renal (53,7). As informações obtidas revelaram que entre os trabalhadores presenteístas a prevalência dos sintomas neuropsíquicos (51,5%) é mais elevada, seguido pelos sintomas gastrointestinais (49,3%), sintomas cardiovasculares (46,2%) e sintomas osteomusculares (45,3%). Também foi possível observar maior frequência de presenteísmo entre trabalhadores que não praticam atividade física e com sobrepeso e obesos (52%). Conclusão: Os resultados encontrados por meio do SPS-6 evidenciam elevada prevalência de presenteísmo entre os trabalhadores da indústria pesquisada. Entre os presenteístas observou-se associação significativa entre obesidade e sedentarismo afetando o desempenho no trabalho. A introdução de programas de educação em saúde, relacionado com alimentação adequada e prática de exercícios poderá contribuir para a redução do presenteísmo nesta empresa
Abstract: to work ill has been a common behavior for workers. This behavior named presenteeism is a rising problem which by its economical and social repercussions has awaked the researches attention in diverse areas and the managers worry. Objective: to determine the presenteeism prevalence at a food industry. Method: Epidemiological, cross-cut study with 1224 workers applying the Stanford Presenteeism Scale - SPS-6 as research method of presenteeism. Results and discussion: the presenteeism evaluation by SPS-6 showed that 50,9% of workers are presenteeist. It has been possible to observe that the presenteeism prevalence is higher on the following health conditions; skins problems 59,6% renal disease 55,6% psychiatric conditions 53,1% headache and heart disease 51,6%. The obtained information showed among the presenteeist workers the prevalence of neuropsychiatric symptoms 51,5% is higher, followed by the gastrointestinal problems 49,3% cardiovascular symptoms 46,2% and osteomuscular symptoms 45,3%. Also was possible to observe more frequency of presenteeism among workers with overweight and obese 52%. Conclusion: The results found by SPS-6 showed high prevalence of presenteeism by disease among works of the researched industry. Among the presenteeísts there was a significant association between obesity and sedentary lifestyle affect job performance. The introduction of health education programs related to proper nutrition and physical exercises can help to reduce presenteeism this company
Mestrado
Epidemiologia
Mestra em Saúde Coletiva
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
18

Ribeiro, Glaucy Meyre de Oliveira. "Escravidão moderna: o trabalho escravo no setor da construção civil." Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), 2017. https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/6118.

Full text
Abstract:
Submitted by Geandra Rodrigues (geandrar@gmail.com) on 2018-01-09T18:32:08Z No. of bitstreams: 1 glaucymeyredeoliveiraribeiro.pdf: 824887 bytes, checksum: 02ee3ac2b9c5e2e7f798c8b56a288f4f (MD5)
Rejected by Adriana Oliveira (adriana.oliveira@ufjf.edu.br), reason: Favor corrigir e acrescentar como subtítulo: O trabalho escravo no setor da construção civil on 2018-01-23T11:35:50Z (GMT)
Submitted by Geandra Rodrigues (geandrar@gmail.com) on 2018-01-23T13:00:59Z No. of bitstreams: 1 glaucymeyredeoliveiraribeiro.pdf: 824887 bytes, checksum: 02ee3ac2b9c5e2e7f798c8b56a288f4f (MD5)
Approved for entry into archive by Adriana Oliveira (adriana.oliveira@ufjf.edu.br) on 2018-01-24T13:30:28Z (GMT) No. of bitstreams: 1 glaucymeyredeoliveiraribeiro.pdf: 824887 bytes, checksum: 02ee3ac2b9c5e2e7f798c8b56a288f4f (MD5)
Approved for entry into archive by Adriana Oliveira (adriana.oliveira@ufjf.edu.br) on 2018-01-24T13:30:55Z (GMT) No. of bitstreams: 1 glaucymeyredeoliveiraribeiro.pdf: 824887 bytes, checksum: 02ee3ac2b9c5e2e7f798c8b56a288f4f (MD5)
Made available in DSpace on 2018-01-24T13:30:55Z (GMT). No. of bitstreams: 1 glaucymeyredeoliveiraribeiro.pdf: 824887 bytes, checksum: 02ee3ac2b9c5e2e7f798c8b56a288f4f (MD5) Previous issue date: 2017
A presente pesquisa propõe-se a analisar os diferentes tipos de escravidão ocorridos ao longo da história da humanidade com o intuito de responder qual é o fator que leva o homem a escravizar seu semelhante. Para isso, começou-se com a descrição da exploração do homem pelo homem ainda na Grécia e Roma antigas. A escravidão histórica foi um período que mereceu especial destaque na pesquisa por ser um momento emblemático da história do homem. Sua ocorrência gerou consequências que são sentidas até hoje por negros e mestiços em diferentes partes do planeta. Tal período serviu também de parâmetro para a comparação com a escravidão que persiste ainda nos dias de hoje. Esta comparação teve o intuito de perceber quais as semelhanças e diferenças neste dois momentos da história de forma a se buscar a descoberta de mecanismos que levem ao fim de sua ocorrência. Como marco teórico, adotou-se o livro Disposable people: the new slavery in the global economy, do autor norte-americano Kevin Bales, considerado, atualmente, um dos maiores especialistas em escravidão moderna no mundo. Ele traça um perfil acerca das formas atuais de escravidão e pondera que a mesma ocorre em todos os países hoje, em maior ou menor grau, seja este país desenvolvido ou em desenvolvimento. Por fim, ele categoriza os escravos atuais em cinco perfis, analisando a sua existência dentro da sociedade, pontuando cinco países (Brasil, Paquistão, Tailândia, Índia e Mauritânia). Aprofundando ainda mais no assunto, verificou-se os tipos de escravidão encontrados no Brasil. Chegou-se a conclusão de que o setor da construção civil é hoje um dos setores com maior incidência de trabalho escravo no país, com número de trabalhadores em situação análoga a de escravo que muitas vezes ultrapassa aqueles encontrados na agropecuária. Isso torna a escravidão muito mais próxima, uma vez que a agropecuária pode ser uma área que prepondera em locais distantes dos grandes centros urbanos, mas a construção civil está presente em todo lugar. Com tal nível de abrangência, percebeu-se que somente o empoderamento deste trabalhador de forma que o mesmo não aceite e não tenha que se submeter a tal situação garantirá que a escravidão seja verdadeiramente extinta em todo o mundo.
The present research proposes to analyze the different types of slavery that have occurred throughout the history of humanity in order to answer what is the factor that leads man to enslave his fellow man. For this, began the description of man's exploitation by man still in ancient Greece and Rome. Historical slavery was a period that deserved special mention in the research for being an emblematic moment in the history of man. Its occurrence has generated consequences that are still felt by blacks and mestizos in different parts of the planet. This period also served as a parameter for comparison with slavery that still persists today. This comparison aimed to understand the similarities and differences in these two moments of history in order to seek the discovery of mechanisms that lead to the end of its occurrence. As a theoretical framework, the book Disposable people: the new slavery in the global economy, by the American author Kevin Bales, considered, currently, one of the greatest experts in modern slavery in the world. He outlines the current forms of slavery and ponders that it occurs in all countries today, to a greater or lesser degree, whether this developed or developing country. Finally, he categorizes current slaves into five profiles, analyzing their existence within society, punctuating five countries (Brazil, Pakistan, Thailand, India and Mauritania). Going deeper into the subject, he verified the types of slavery found in Brazil. It was concluded that the civil construction sector is today one of the sectors with the highest incidence of slave labor in the country, with numbers of workers in a situation analogous to slave labor, which often surpasses those found in agriculture. This makes slavery much closer, since agriculture may be an area that prevails in locations far from the major urban centers, but civil construction is present everywhere. With such a level of comprehensiveness, it has been realized that only the empowerment of this worker so that he does not accept and does not have to submit to such a situation will ensure that slavery is truly extinct throughout the world.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
19

Ribeiro, Lenira Fereira. "Absenteísmo no setor bancário: análise de um programa de intervenção." Programa de pós-graduação em saúde coletiva, 2004. http://www.repositorio.ufba.br/ri/handle/ri/10406.

Full text
Abstract:
p. 1-85
Submitted by Santiago Fabio (fabio.ssantiago@hotmail.com) on 2013-04-30T17:41:14Z No. of bitstreams: 1 333333333.pdf: 250715 bytes, checksum: d0725f7bc52614bbf53110aff0346099 (MD5)
Approved for entry into archive by Maria Creuza Silva(mariakreuza@yahoo.com.br) on 2013-05-04T17:40:49Z (GMT) No. of bitstreams: 1 333333333.pdf: 250715 bytes, checksum: d0725f7bc52614bbf53110aff0346099 (MD5)
Made available in DSpace on 2013-05-04T17:40:49Z (GMT). No. of bitstreams: 1 333333333.pdf: 250715 bytes, checksum: d0725f7bc52614bbf53110aff0346099 (MD5) Previous issue date: 2004
O objetivo deste trabalho foi estudar o absenteísmo numa população de trabalhadores, submetidos as ações de um programa de consultoria e diagnóstico em saúde, implantado numa instituição financeira estatal, para reduzir o absenteísmo por doença, através da mensuração dos afastamentos do trabalho por doença e das principais causas de afastamento. A população de trabalhadores foi avaliada em dois momentos distintos, antes da implantação do programa e a partir de dois anos após seu início. Foram avaliados 438 trabalhadores num estudo seqüencial do tipo case crossover, onde cada trabalhador foi controle dele mesmo. Cada trabalhador, para participar da população do estudo, precisou ter sido submetido as ações do programa e ter pelo menos duas avaliações de saúde, através dos exames do PCMSO (Programa de Controle Médico e Saúde Ocupacional), antes e depois da implantação do programa. Verificou-se uma redução no número de afastamentos, após a implantação do programa, passando de 29,0% no momento anterior ao programa, para 25,0% na segunda avaliação (um declínio de 1,2 %). As doenças osteomusculares apareceram como maior responsável pelos afastamentos do trabalho no grupo estudado, seguido pelas doenças do aparelho respiratório, tanto no momento anterior quanto no posterior à intervenção. Esses achados foram discutidos à luz da importância da implantação desses programas pelas empresas, assim como da necessidade de serem avaliados sistematicamente, para medir o alcance dos objetivos propostos, buscando garantir melhores condições de trabalho e saúde para os funcionários. Também são discutidas as proporções de doenças osteomusculares nessa categoria, associados às características das atividades desempenhadas.
Salvador
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
20

Tomé, Luciana Mota. "Avaliação do desempenho logístico-operacional de empresas no setor da floricultura: um estudo de caso no Ceará." reponame:Repositório Institucional da UFC, 2004. http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/4905.

Full text
Abstract:
TOMÉ, L. M. Avaliação do desempenho logístico-operacional de empresas no setor da floricultura: um estudo de caso no Ceará. 2004. 163 f. Dissertação (Mestrado em Engenharia de Transportes) - Centro de Tecnologia, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2004.
Submitted by Zacarias Barbosa Matias Junior (zaca@det.ufc.br) on 2013-05-20T19:51:38Z No. of bitstreams: 1 2004_dis_lmtome.pdf: 2860342 bytes, checksum: 9b6619ea1bb3305bd40d7e3869eee9c2 (MD5)
Approved for entry into archive by Marlene Sousa(mmarlene@ufc.br) on 2013-05-29T12:59:00Z (GMT) No. of bitstreams: 1 2004_dis_lmtome.pdf: 2860342 bytes, checksum: 9b6619ea1bb3305bd40d7e3869eee9c2 (MD5)
Made available in DSpace on 2013-05-29T12:59:00Z (GMT). No. of bitstreams: 1 2004_dis_lmtome.pdf: 2860342 bytes, checksum: 9b6619ea1bb3305bd40d7e3869eee9c2 (MD5) Previous issue date: 2004-09
The importance of flower cultivation has been increasing in the State of Ceará (in the Northeastern Brazil) Economy since the end of the last decade, when it was clear the great potential to produce flowers for export in Mount Ibiapaba. Since then, many enterprises has been operating in that region as is the case of CeaRosa, the first to operate and nowadays supplying a significant part of the national market, as well as Reijers, the biggest national flower producerand presently in the pole position of the Ceará State flower culture export sector. Flower culture enterprises in Northeastern Brazil normally utilize advanced techniques in agriculture production, according to the best national and international practices in the sector. Nevertheless, logistics problems that can make difficult flower culture enterprise sustainability can be easily found and those difficulties need to be overcome. This MSc Dissertation presents a methodology to evaluate flower culture supply chain performance – the ADEFLO Methodology, which is based in benchmarking techniques. It can be used both to let to know the very efficacy of flower culture enterprise logistics operations and to encourage the enterprise to create a data base on the sector it is involved. A case study was developed to apply the methodology using CeaRosa as an enterprise to be evaluated and Reijers as the benchmark enterprise. The results show a diagnosis not only ofthe CeaRosa Enterprise but also of the flower culture sector in the State of Ceará, making possible to propose solutions to the problems found out.
O cultivo de flores vem ganhando expressividade na economia e nas exportações cearenses desde o final da década de noventa, quando foi constatada a potencialidade da Serra da Ibiapaba para essa atividade. Desde então, empresas se instalaram naquela região, destacando-se a Empresa CeaRosa, por ser a pioneira e apresentar expressividade no mercado nacional, e a Reijers, a maior produtora do Brasil e maior exportadora cearense. As empresas de flores da Região Nordeste, em geral, utilizam técnicas avançadas na produção agrícola e se valem da experiência de grandes produtores nacionais e internacionais. No entanto, constata-se facilmente que existem gargalos logísticos que precisam ser superados e podem ser vitais à sustentabilidade das empresas no setor da floricultura. O presente trabalho apresenta uma Metodologia de Avaliação de Desempenho de Cadeias Logísticas da Floricultura – ADEFLO, baseada em técnicas de benchmarking. Esta metodologia permite a avaliação do desempenho empresarial e estimula a criação de um banco de dados sobre o setor. Como estudo de caso, o modelo foi aplicado à empresa CeaRosa, considerada empreendimento avaliado, e à Reijers, empresa-padrão de referência na metodologia. A aplicação dessa metodologia permitiu apresentar um diagnóstico da empresa CeaRosa e do próprio setor da floricultura no Estado do Ceará, bem como propor medidas mitigadoras para os entraves logísticos encontrados.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
21

Marcos, Figueiredo Soares Antônio. "Sistemática para implantação de controle operacional para gestão ambiental em setor de beneficiamento de areia em industria de fundição." Universidade Federal de Pernambuco, 2009. https://repositorio.ufpe.br/handle/123456789/5993.

Full text
Abstract:
Made available in DSpace on 2014-06-12T17:43:08Z (GMT). No. of bitstreams: 2 arquivo977_1.pdf: 7543564 bytes, checksum: c19c4fd643af7c67cfcf052a19fcb74b (MD5) license.txt: 1748 bytes, checksum: 8a4605be74aa9ea9d79846c1fba20a33 (MD5) Previous issue date: 2009
As questões referentes à proteção do meio ambiente estão em evidência atualmente. Há um arcabouço legal bastante amplo no sentido de se criar tanto medidas de prevenção quanto de cunho punitivo. Dessa forma, as empresas industriais são os principais focos de observação social. Há, também, fomentos normativos e de mercado no sentido de se criar condições para o atendimento aos requisitos ambientais em questão; normas da série ISO 14000 são exemplos. Porém, mais que o atendimento aos requisitos de alguma norma específica, a implantação de uma gestão ambiental baseada em procedimentos pode levar as empresas a atenderem aos requisitos ambientais em vigência. A indústria da fundição faz parte do escopo das indústrias de base. Por esse motivo, é foco da observação externa acerca das questões ambientais. O fato de utilizar areia em seu processo de produção, eleva a responsabilidade ambiental, em virtude da especificidade de extração e manipulação que esse produto tem. Uma das bases para a gestão ambiental é o controle operacional, pois dele surgirão todas as ações e índices de monitoramento ambiental necessários à administração da rotina específica. Este estudo propõe uma sistemática para implantação de Gestão Ambiental e seu Controle Operacional que sirva para Sistemas de Beneficiamento de Areia em industrias de fundições. Por fim, analisa uma empresa, que serviu de estudo de caso, e faz um diagnóstico atual da situação em relação a uma eventual implantação de gestão ambiental focada para o sistema de beneficiamento de areia
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
22

Reis, Elisane dos Santos. "Ganhos de eficiência operacional a partir da gestão de processo: uma pesquisa-ação em uma empresa do setor público." Universidade do Vale do Rio dos Sinos, 2015. http://www.repositorio.jesuita.org.br/handle/UNISINOS/4920.

Full text
Abstract:
Submitted by Silvana Teresinha Dornelles Studzinski (sstudzinski) on 2015-10-27T15:35:52Z No. of bitstreams: 1 Elisane dos Santos Reis_.pdf: 1670624 bytes, checksum: 013ea294432622677bf62ce5cee8d6f4 (MD5)
Made available in DSpace on 2015-10-27T15:35:52Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Elisane dos Santos Reis_.pdf: 1670624 bytes, checksum: 013ea294432622677bf62ce5cee8d6f4 (MD5) Previous issue date: 2015-05-29
Nenhuma
Através de uma pesquisa-ação, desenvolveu-se um estudo em uma empresa pública brasileira que atua como mandatária de operações de repasse de recursos do Orçamento Geral da União para obras públicas. A intenção foi estudar a aplicação de conceitos e ferramentas da Gestão de Processos, em particular, a identificação de perdas no processo produtivo e de indicadores de ganho de produtividade, como forma da empresa obter ganhos de eficiência, a partir da adaptação do processo às demandas dos clientes. A pesquisa se desenvolveu à luz do paradigma que se estabeleceu, baseado na melhoria contínua e na geração de valor para o cliente. O desenvolvimento da pesquisa ocorreu em um processo específico de uma Unidade desta empresa, o qual foi mapeado proporcionando uma visão processual ponta a ponta. A partir do seu mapeamento, foram identificadas perdas e elaborados Estudos-Pilotos. Ao se realizar as ações planejadas para promover a eliminação das perdas, pode-se aferir resultados que demonstraram melhorias na eficiência operacional do processo em estudo.
Through action research, develops a study in a Brazilian Public Company that acts as agent for transfer operations resources of The Union General Budget for public works. The intention was to study the application of concepts and process management tools, in particular the identification of wastes in the production process and productivity gains indicators as a means of business efficiency gains from the adaptation process to the demands customers. The research was developed in light of the paradigm that was established, based on continuous improvement and value creation for the customer. The development of the research took place in a specific case of a unit of the company, which has been mapped providing an end to end process view. From your mapping, wastes created were identified and studies-pilots were elaborated. When performing the actions designed to promote the elimination of wastes, one can assess the results demonstrate that improvements in operational efficiency of the process under study.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
23

Pagnoncelli, Alexandre Miranda. "Estratégia competitiva e eficiência operacional : um estudo de caso no setor de operadoras de planos de saúde do Brasil." reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFRGS, 2010. http://hdl.handle.net/10183/30875.

Full text
Abstract:
A dissertação tem como objetivo analisar o caso da Gestão de OPME (Órteses, Próteses e Materiais Especiais) em uma empresa operadora de planos de saúde (UNIMED RS), no contexto das condições sistêmicas e setoriais de competitividade e das escolhas estratégicas da empresa. Utilizando conceitos e esquemas analíticos de economia da estratégia, a dissertação procura mostrar como a gestão de OPME é importante para equacionar o trade-off entre custo e diferenciação, dada as escolhas estratégicas que caracterizam o posicionamento competitivo da UNIMED, no âmbito do setor de operadoras de planos de saúde e com as limitações impostas pelo agente regulador setorial. Os avanços na área de materiais médicos são impressionantes. A velocidade com que são lançados no mercado os novos materiais cirúrgicos (Órteses, Próteses e Materiais Especiais, OPME) é um reflexo da facilidade com que se tem acesso à informação nos dias de hoje. Estes materiais, são materiais de elevado custo, existem dúvidas quanto a sua efetividade e segurança para os beneficiários/pacientes e que acarretam um aumento geométrico dos custos das operadoras de planos de saúde que, devido ao controle rigoroso, governamental, não conseguem repassar esses custos aos seus beneficiários. O Sistema Unimed, identificando a necessidade de um processo estruturado que avalie a incorporação de novas tecnologias na área da saúde, e com o objetivo de manter o status da instituição como empresa que oferta aos seus beneficiários a melhor tecnologia médica disponível, criou a sua Câmara Técnica de Medicina Baseada em Evidências. Nesse contexto, este estudo aborda a experiência do Sistema Unimed com essa gestão e absorção de novas tecnologias.
The objective of the dissertation is to analyze the administration of OPME (Ortheses, Prostheses and Special Materials) in a health care company (UNIMED RS), in the context of the systemic and sectorial conditions of competitiveness and of the strategic choices of the company. Using concepts and analytic outlines of the economy of the strategy, the dissertation seeks to show how important the administration of the OPME is for the trade-off between cost and differentiation, given the strategic choices that characterize the competitive positioning of UNIMED in the ambit of the section of Health Plans and with limitations imposed by the sectorial regulator agent. The progress in the area of medical materials is impressive. The speed that the new surgical materials (Ortheses, Protheses and Special Materials) are introduced in the market is a reflex of the easiness to access information nowadays. These materials are materials of high cost, and there is still doubt about the effectiveness and safety of these materials for the patients, besides there is a geometric increase of the costs of the Health Plans and due to the rigorous governmental control these costs cannot be passed to the beneficiaries. The Unimed System, aware of the need for a structured process that evaluates the incorporation of new technologies in the area of health, and with the objective to maintain its status as an institution that offers its beneficiaries the best medical technology available, created its own Technical Chamber of Medicine Based on Evidences. In this context, this study approaches Unimed's experience in this administration and the absorption of new technologies.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
24

Wanderley, Gilberto Braga. "Gestão do processo operacional na implantação do modelo enxuto de produção : a experiência de uma empresa do setor automotivo." reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFRGS, 2013. http://hdl.handle.net/10183/85044.

Full text
Abstract:
A implantação de um sistema de produção enxuta (PE) é complexa e requer ênfase na gestão das operações de manufatura, visto que as mesmas costumam concentrar parte substancial das perdas em um sistema produtivo. Esse trabalho relata o desenho de gestão do processo operacional na implantação do modelo enxuto na planta de uma empresa do ramo de autopeças de atuação global, na qual o uso da PE era uma política corporativa. Este desenho teve duas etapas marcantes: a transformação física de 5 linhas de produção em 55 células de manufatura; a criação de condições favoráveis à melhoria contínua, por meio do desenho do processo de gestão do processo operacional destas 55 células. Este trabalho se foca na segunda etapa, a de gestão do processo operacional e no detalhamento da estruturação deste, no qual um elemento chave foi o desenvolvimento das lideranças . As etapas seguidas, boas práticas usadas e dificuldades encontradas podem servir de referência para outras empresas envolvidas com a implantação da PE.
The implementation of a lean production system (LPE) is complex and requires emphasis on the operations manufacturing management, since the same focus often substantial losses in a productive system. This paper describes the design operating management process in an implementation lean model in a branch company plant from auto parts global operations, in which the use of the PE was a corporate policy. This design had two milestones: the physical transformation of 5 production lines in 55 manufacturing cells, the creation of conditions to continuous improvement through the managing process design of these cells 55. This paper focuses on the second stage, the management of the operational process and the details of this structuration, in which a key element was the development of leaders. The steps, best practices used and difficulties encountered can serve as a benchmark for other companies involved with the implementation of the LEP.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
25

Pereira, Luciana de Lima. "(Des) emprego no polo industrial de Manaus - setor eletroeletrônico: o trabalhador e a qualificação frente às exigências do capital." Universidade Federal do Amazonas, 2013. http://tede.ufam.edu.br/handle/tede/3194.

Full text
Abstract:
Made available in DSpace on 2015-04-22T21:55:48Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Luciana de Lima Pereira.pdf: 1840693 bytes, checksum: f61a4a14f199fbefee70e99f809bf14e (MD5) Previous issue date: 2013-12-17
Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado do Amazonas
A pesquisa sobre como o trabalhador desempregado do Polo Industrial de Manaus (PIM) se qualifica para atender as exigências do capital, desvela o porquê de serem requeridos tantos saberes e qualificações dos trabalhadores do Polo Industrial de Manaus, ainda que para ocupar cargos que exigem a execução de tarefas rotineiras, geralmente com baixa remuneração. Para tanto se manteve como foco central o trabalho abordado desde sua essência criativa até o trabalho industrial com suas nuances, discorrendo não só acerca do desemprego, mas também, da busca por qualificação pelos trabalhadores, problematizando a destoante relação entre a qualificação e a competência. A pesquisa destaca que contratar qualificados é requisito inquestionável das empresas e que galgar qualificações é de interesse comum dos trabalhadores do Distrito Industrial desde que lhes supra a necessidade de: promoção salarial, crescimento pessoal, melhoria profissional com certificação ampliando as oportunidades de permanência no mercado de trabalho. Apresenta ainda a dificuldade enfrentada pelos (as) trabalhadores (as) em retornar ao Distrito Industrial quando encontram-se aquém da idade considerada ideal pelo capital, bem como, a presença do componente indicação de novos trabalhadores para o preenchimento de quadro das empresas por trabalhadores do quadro ativo tanto para empregar-se quanto para angariar promoções dentro das fábricas. A pesquisa discute assim, o desemprego e a qualificação partindo da ótica dos trabalhadores desempregados, com suas incansáveis investidas em qualificação para retornar ao quadro ativo das empresas na luta diária pela sobrevivência.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
26

Oliveira, Nildete Terezinha. "O processo de adoecimento do trabalhador da saúde: o setor de enfermagem do pronto socorro de um hospital universitário." Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, 2009. http://hdl.handle.net/10923/5130.

Full text
Abstract:
Made available in DSpace on 2013-08-07T19:10:23Z (GMT). No. of bitstreams: 1 000414984-Texto+Completo-0.pdf: 964954 bytes, checksum: 0c74c264541c0735569e6829a5073624 (MD5) Previous issue date: 2009
This study aimed to understand the reality of workers in the nursing service of the Emergency Room of a public hospital, to identify the points of confluence between the employment relations and the process of physical and mental illness, characterizizing it as a qualitative case study. Data collection included six semistructured interviews with open questions, two guided visits to the Emergency Room, with the first head of the nursing sector, and after, with the leader of the group and seven thematic meetings. Subsequently performed an initial analysis and submitted to thematic group for discussion and repetition. The data were submitted to the method of content analysis of Bardin. The epistemological path that guides this study included the hermeneutics of Gadamer, the Dejours Theory of the Psychodynamics of Work and Ethical Briefing of Ricoeur. The data were analyzed from categories, which included the disease process, the hierarchical relationships, change in work, cooperation, dialogue, recognition and suffering. The results showed that not only the change in work are causing the illness, but also distant hierarchical relationships of workers and the lack of spaces for dialogue and recognition.
Este estudo objetivou compreender a realidade dos trabalhadores do serviço de enfermagem do Pronto Socorro de um hospital público, no sentido de identificar os pontos de confluência entre as relações de trabalho e o processo de adoecimento físico e mental, caracterizando-se como um estudo de caso qualitativo. A coleta de dados incluiu seis entrevistas semi-estruturadas com perguntas abertas, duas visitas guiadas ao Pronto Socorro, inicialmente com a chefia de enfermagem do setor e, após, com o líder do grupo e sete reuniões temáticas. Posteriormente, realizou-se a análise inicial dos dados, apresentando-se ao grupo temático, para discussão e reiteração. Os dados foram submetidos ao método de análise de conteúdo de Bardin. O caminho epistemológico que orientou este estudo incluiu a hermenêutica de Gadamer e a Teoria da Psicodinâmica do Trabalho de Dejours e a Perspectiva Ética de Ricoeur. Os dados foram analisados a partir de categorias, onde se incluíram o processo de adoecimento, as relações hierárquicas, transformações do trabalho, cooperação, diálogo, reconhecimento e sofrimento. Os resultados evidenciaram que não somente as transformações do trabalho são causadoras de adoecimento, mas, também, as relações hierárquicas distantes dos trabalhadores e a ausência de espaços de diálogo e de reconhecimento.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
27

Lima, Deise Guadelupe. "Modelo de alianças estratégicas entre setor público e sociedade civil para a gestão da segurança e saúde do trabalhador." Florianópolis, SC, 2005. http://repositorio.ufsc.br/handle/123456789/102919.

Full text
Abstract:
Tese (doutorado) - Universidade Federal de Santa Catarina, Centro Tecnológico. Programa de Pós-Graduação em Engenharia de Produção.
Made available in DSpace on 2013-07-16T02:20:01Z (GMT). No. of bitstreams: 1 230879.pdf: 853038 bytes, checksum: da20dec268bbd88c461d97e8ca5ef7b6 (MD5)
O objetivo desta pesquisa foi apresentar um Modelo de Alianças Estratégicas entre o Setor Público e a Sociedade Civil em Gestão da Segurança e Saúde do Trabalhador - GSST, buscando-se um referencial teórico para sustentar o modelo proposto, capaz de auxiliar na melhora da sua gestão no que diz respeito às ações coordenativas nesta área, para que se tenha um melhor direcionamento de recursos humanos e financeiros, no enfrentamento dos problemas de saúde decorrentes do trabalho. Tomou-se como base os elementos teóricos a partir do referencial das Ciências Sociais, para a compreensão das implicações entre as relações de produção, processo e organização do trabalho e a saúde dos trabalhadores; a análise das informações acerca da Política Nacional de Saúde do Trabalhador; a compreensão das variáveis legais e institucionais que compõem as políticas públicas na área e, além de discutir as transformações que vem ocorrendo na organização e gestão em Saúde do Trabalhador, no âmbito nacional, estadual e municipal. A metodologia adotada foi a de estudo de caso; a população estuda foi à apontada pela revisão de literatura que identificou os responsáveis legais pela gestão da segurança e saúde do trabalhador nas esferas federal; estadual, municipal; sindicatos patronais e dos trabalhadores do Estado de MS. Foi utilizado entrevista e questionário semi-estruturado, dividido em cinco blocos: 1 - identificação da instituição, missão, objetivos, diretrizes que norteiam as suas ações; 2 - levantamento das ações dos últimos quatro anos referente a GSST; 3 - levantamento do contexto social, político-econômica, da legislação pertinente e, de estatística do setor segurança e saúde do trabalho; 4 - descrição do modelo de tomada de decisão por esta instituição e, 5 - levantamento dos Sistemas de Informação Gerencial - SIG, utilizado pela mesma. Posteriormente, as informações levantadas foram enquadradas no modelo proposto, em 9 processos básicos: 1 - Segurança no Trabalho; 2 -Saúde no Trabalho; 3 -Previdência e Assistência Social; 4 - Preservação do Meio Ambiente; 5 - Representação Sindical do Trabalhador; 6 - Representação Sindical Patronal; 7 - Conhecimento sobre Sistema de Segurança e Saúde do Trabalho; 8 - Desenvolvimento do Trabalhador; 9 - Monitoramento. Como conclusão geral do estudo foi composto um modelo de alianças estratégicas entre os atores envolvidos na GSST, com uma proposta de um SIG para melhor gerir as informações relativas à saúde e segurança do trabalhador, focando no resultado que é a melhora da qualidade no atendimento do trabalhador/cidadão.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
28

Mauro, Maurício de. "Influência da utilização de práticas de gestão operacional no desempenho de empresas do setor sucroalcooleiro no estado de São Paulo." reponame:Repositório Institucional do FGV, 2010. http://hdl.handle.net/10438/8299.

Full text
Abstract:
Submitted by Cristiane Oliveira (cristiane.oliveira@fgv.br) on 2011-06-02T14:31:22Z No. of bitstreams: 1 68080200026.pdf: 3515453 bytes, checksum: 7e4ca1af1e1cf676e410e57055300f46 (MD5)
Approved for entry into archive by Suzinei Teles Garcia Garcia(suzinei.garcia@fgv.br) on 2011-06-02T14:53:26Z (GMT) No. of bitstreams: 1 68080200026.pdf: 3515453 bytes, checksum: 7e4ca1af1e1cf676e410e57055300f46 (MD5)
Approved for entry into archive by Suzinei Teles Garcia Garcia(suzinei.garcia@fgv.br) on 2011-06-02T15:10:08Z (GMT) No. of bitstreams: 1 68080200026.pdf: 3515453 bytes, checksum: 7e4ca1af1e1cf676e410e57055300f46 (MD5)
Made available in DSpace on 2011-06-02T15:12:46Z (GMT). No. of bitstreams: 1 68080200026.pdf: 3515453 bytes, checksum: 7e4ca1af1e1cf676e410e57055300f46 (MD5) Previous issue date: 2010-12-17
The understanding of the necessary conditions that turn possible the sustainable competitive advantage for the firms has been the main research field of strategy. The discussion about which factors generate diferent firms performances and the reasons why there are different creation of value between companies that work within the same market, figure amongst the most important topics in both academy and management. Amongst vision of strategic thinking, the Resource-based View (RBV) provides a conceptual basis for these issues, identifying internal competences and resources as sources of competitive advantage. This work was developed from this concepts and from the research question: Does the effective use of operational management practices affect the performance of sugar and ethanol firms of São Paulo State? The work is structured in four main topics: (a) the description of the context of the sugar and ethanol industry, focusing on the evolution os competitiveness and the management practices in use; (b) a theoretical revision about competitive advantage sources, through the RBV concepts and about performance construct; (c) the field research, conducted from a questionnaire developed by 'Observatório de Gestão: Práticas Gerenciais de Empresas Brasileiras', wich by its turn, is based on a questionnaire from the research carried by Centre for Economic Performance (CEP) of London School of Economics and Political Science. The base questionnaire was adapted after a qualitative research with experts of the sugar and ethanol industry and (d) the analysis of the received data and the results and conclusions of this work. The results of multiple regression and the clusters analysis showed that there is a statistic positive relation between operational and financial management practices and firm performance, represented by profitability and growth. Also, some results indicated that other evaluated management practices, despite no statistical significance, showed the same tendency of positive relation with performance.
A compreensão das condições necessárias para a criação de vantagem competitiva sustentável nas empresas tem sido o principal campo de estudo da estratégia empresarial. A discussão sobre quais fatores são geradores de diferenças significativas no desempenho entre empresas e qual a razão da criação de valor superior de algumas sobre outras que operam no mesmo mercado, são temas de extrema relevância, tanto na academia quanto na gestão empresarial. Entre as escolas de pensamento estratégico, a Visão Baseada em Recursos – RBV (Resource-Based View) oferece uma explicação conceitual para estes temas, indicando que os recursos e competências internas das empresas podem ser a base para a construção de diferenciais competitivos sustentáveis. Este trabalho foi desenvolvido a partir desta base teórica e da pergunta de pesquisa: 'A utilização efetiva de práticas de gestão operacional influencia o desempenho das empresas do setor sucroalcooleiro no Estado de São Paulo?' O trabalho está estruturado em quatro grandes tópicos: (a) a descrição do contexto da Indústria pesquisada, principalmente no que se refere à evolução do ambiente competitivo e das práticas de gestão utilizadas; (b) uma revisão teórica sobre competitividade e sobre as fontes de vantagem competitiva, a partir dos conceitos da RBV e sobre o construto desempenho; (c) a pesquisa de campo, realizada a partir de um questionário desenvolvido pelo 'Observatório de Gestão: Práticas Gerenciais de Empresas Brasileiras', que por sua vez tem como base o questionário da pesquisa originalmente conduzida pelo Centre for Economic Performance (CEP) da London School of Economics and Political Science. O questionário base foi adaptado após pesquisa qualitativa realizada com especialistas do setor sucroalcooleiro do Estado de São Paulo e (d) a análise dos dados obtidos e conclusões resultantes da pesquisa. Os resultados da regressão múltipla e da análise de clusters evidenciaram que existe relação positiva significativa entre a utilização de práticas de gestão operacional e de gestão financeira sobre o desempenho das empresas representado por lucratividade e crescimento. Foram encontrados ainda resultados indicando que outras práticas avaliadas, ainda que não tenha relação estatística significativa, apresentaram a mesma tendência de relação positiva com o desempenho.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
29

Domingos, Elza Teresa Costa. "Acidentes do trabalho fatais no setor elétrico do Ceará : características dos óbitos e circunstâncias dos acidentes ocorridos no período de 1994 a 2004." reponame:Repositório Institucional da UFC, 2005. http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/1026.

Full text
Abstract:
DOMINGOS, Elza Teresa Costa. Acidentes do trabalho fatais no setor elétrico do Ceará : características dos óbitos e circunstâncias dos acidentes ocorridos no período de 1994 a 2004. 2005. 116 f. Dissertação (Mestrado em Saúde Pública)-Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2005.
Submitted by denise santos (denise.santos@ufc.br) on 2011-11-03T12:50:29Z No. of bitstreams: 1 2005_dis_etcdomingos.pdf: 866645 bytes, checksum: 5ee884945b775e3147e4e2722dbd3bc0 (MD5)
Approved for entry into archive by Eliene Nascimento(elienegvn@hotmail.com) on 2011-11-03T17:05:26Z (GMT) No. of bitstreams: 1 2005_dis_etcdomingos.pdf: 866645 bytes, checksum: 5ee884945b775e3147e4e2722dbd3bc0 (MD5)
Made available in DSpace on 2011-11-03T17:05:26Z (GMT). No. of bitstreams: 1 2005_dis_etcdomingos.pdf: 866645 bytes, checksum: 5ee884945b775e3147e4e2722dbd3bc0 (MD5) Previous issue date: 2005
O acidente do trabalho, ocorrência freqüente na vida do trabalhador, é, desde os primórdios dos tempos, uma preocupação para aqueles que lutam para sobreviver. A presente pesquisa dedicou-se ao estudo dos acidentes do trabalho fatais ocorridos com eletricitários ligados direta ou indiretamente à concessionária de energia elétrica do Estado do Ceará no período de 1998 a 2004. Os dados foram obtidos de 3 fontes. Dispostos em tabelas e analisados obtendo-se como resultado que 33 trabalhadores do setor elétrico, todos do sexo masculino, foram vítimas de acidentes do trabalho fatais; sendo que destes somente 13 haviam sido notificados com tal, a média de idade foi de 33anos; 60% eram casados; 76% tinham filhos; 70% das vítimas fatais eram eletricistas; 48% das vítimas tinham menos de 1 ano de serviço; 15% eram sindicalizados; 82% eram trabalhadores de empresas terceirizadas; 66% das vítimas morreu em decorrência de choque elétrico, sendo a média tensão a mais freqüente; os MMSS e as queimaduras foram os locais e as lesões mais encontradas; o ano de 1999 registrou o maior número de acidentes fatais e 68% aconteceram no horário comercial; 91% dos acidentes aconteceram no Interior do Estado; 83% aconteceram em vias públicas. Encontrou-se 21% de concordância entre as 3 fontes pesquisadas e 52% entre 2 fontes. Concluiu-se a ocorrência de um aumento acentuado do número de acidentes do trabalho fatais no setor elétrico no período de 1998 a 2002, o qual corresponde ao início da privatização da concessionária de energia elétrica do Ceará.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
30

Silva, Tarcísio Firmino da. "A construção de valores sobre o trabalho docente e a saúde do trabalhador: das políticas públicas aos enunciados sindicais." reponame:Repositório Institucional da FIOCRUZ, 2009. https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/13337.

Full text
Abstract:
Made available in DSpace on 2016-03-28T12:36:57Z (GMT). No. of bitstreams: 2 339.pdf: 606088 bytes, checksum: e4ad51acae6aa72d74ef0f6ff4ec6d4c (MD5) license.txt: 1748 bytes, checksum: 8a4605be74aa9ea9d79846c1fba20a33 (MD5) Previous issue date: 2009
Esta dissertação procurou analisar as tensões entre as políticas públicas e sindicais, buscando compreender os valores produzidos a propósito do trabalho docente do ensino público e suas relações com a saúde. Para esta análise buscou-se articular teórico-metodologicamente elementos da ergologia, das ciências sociais, das ciências políticas e da história, com destaque para o conceito de norma antecedente. Elegeu-se a internet como estratégia da pesquisa empírica, numa nova abordagem, por ser esta uma experiência inovadora e interessante apesar das limitações que impõe. Foi realizada uma investigação sobre a questão da saúde do trabalhador nos sítios dos sindicatos, a partir da qual avaliou-se os conteúdos das informações veiculadas no meio sindical. Sobre tal questão constatou-se que a maioria não traz informações consistentes, sendo que alguns apenas enunciam a questão da saúde, de gênero, da defesa de um sistema público de saúde e de previdência pública.
This dissertation sought to examine the tensions between public policy and trade, seeking to understand the values produced by the way of teaching in public education and its relationship to health. For this analysis sought to articulate methodological elements ergologics, social sciences, political science and history, with emphasis on the concept of rule antecedent. Elected to the Internet as a strategy of empirical research, a new approach, as this is something new and interesting - despite the limitations it imposes. An investigation on the issue of workers' health in sites of unions, from which we evaluated the content of the information provided through the union. I found that the majority has not shown consistent information, but some set out the issue of health, gender, defense of the public health system and public pensions. (AU)^ien
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
31

Binda, Rosana Júlia. "Doce exploração: percepções do trabalhador rural do setor sucroenergético da microrregião nordeste do Espírito Santo sobre dignidade em sua atividade laboral." Faculdade de Direito de Vitoria, 2013. http://191.252.194.60:8080/handle/fdv/259.

Full text
Abstract:
Submitted by Suelen Santos (suelen@fdv.br) on 2018-09-03T15:01:26Z No. of bitstreams: 1 ROSANA JÚLIA BINDA.pdf: 1740724 bytes, checksum: 8e26377ba1287e01c6ae984dbed58026 (MD5)
Approved for entry into archive by Ana Paula Galdino (repositorio@fdv.br) on 2018-09-06T16:02:55Z (GMT) No. of bitstreams: 1 ROSANA JÚLIA BINDA.pdf: 1740724 bytes, checksum: 8e26377ba1287e01c6ae984dbed58026 (MD5)
Made available in DSpace on 2018-09-06T16:02:55Z (GMT). No. of bitstreams: 1 ROSANA JÚLIA BINDA.pdf: 1740724 bytes, checksum: 8e26377ba1287e01c6ae984dbed58026 (MD5) Previous issue date: 2013-03-05
O presente estudo possui como tema central a condição da dignidade humana nas relações de trabalho do setor sucroenergético do Município capixaba de Conceição da Barra, que se situa em região caracterizada historicamente pela concentração fundiária e pela exploração da força de trabalho humana, caracterizando-se como grande polo de produção sucroenergética. Iniciase com o estudo da história do trabalho rural no Brasil e sua relação próxima com a exploração da força de trabalho, com enfoque na produção de cana-de-açúcar, baseando-se nas explicações sociológicas de José de Souza Martins, e no exemplo do Município de Conceição da Barra, dentro do contexto mais amplo da história agrária capixaba, fornecendo os traços gerais dos processos sociais e econômicos. Parte-se do pressuposto de que as relações sociais reproduzidas na história da região tiveram relevante papel na conformação das estruturas fundiárias para satisfazer a produção de riqueza pela exploração indigna da força de trabalho. Nesse contexto, destacam-se as peculiaridades regionais, a formação histórica e a oligarquia agrária barrense, mostrando a importância da instituição escravista e as especificidades da escravidão na área. Os deslocamentos populacionais que ocorriam no período colonial, em nível internacional e em caráter forçado, com a captação de mão de obra escrava nos países africanos, hoje se manifestam em escala interestadual, prevalecendo o princípio da superexploração de trabalhadores sazonais provenientes dos Estados de Pernambuco e de Alagoas, mantidos em regime de alojamento e expostos à condição desumanizada de convivência. A metodologia adotada percorre pela revisão bibliográfica de autores que estudaram a problemática da formação agrária brasileira bem como da Região Nordeste do Espírito Santo. Para analisar a percepção dos próprios trabalhadores quanto à condição de dignidade nas suas relações de trabalho, foram realizadas entrevistas semidirigidas com roteiro de perguntas pré-elaboradas. Os resultados mostram que a cultura da cana devastou a dignidade de muitos seres humanos que dedicaram suas vidas a este trabalho, já que a atividade laboral praticada no setor é marcada pela exploração, com excesso de trabalho, desgaste físico e mental e salários muito baixos, caracterizando formas desumanas e degradantes de exploração do trabalho. Tais práticas trabalhistas são acobertadas por algumas normas governamentais que demonstram suposto respeito aos princípios fundantes do Estado Democrático de Direito. Porém, isso ocorre porque elas apresentam-se dissonantes com a essência humana, e consonantes com as regras ditadas pelo capitalismo.
The present study has as its central theme the condition of human dignity in labor relations of the sugarcane industry of the municipality of Conceição da Barra capixaba, which lies in a region historically characterized by the concentration of land ownership and the exploitation of human labor power, characterizing great polo sugarcane production. It begins with the study of the history of labor in rural Brazil and its close relationship with the exploitation of the workforce, with a focus on the production of cane sugar, relying on sociological explanations of José de Souza Martins, and example of the municipality of Conceição da Barra, within the wider context of agrarian history capixaba, providing the general features of social and economic processes. This is on the assumption that social relations played in the history of the region had significant role in the shaping of structures to satisfy the production of wealth by exploiting unworthy of the labor force. In this context, we highlight the regional peculiarities, the historical formation and agrarian oligarchy barrense, showing the importance of the institution of slavery and slavery in the specific area. Population shifts that occurred during the colonial period, at the international level and forced character, with the capture of slave labor in African countries today are manifested in interstate scale, whichever is the principle of overexploitation of seasonal workers from the states of Pernambuco and Alagoas, kept in bed and exposed the dehumanizing condition of coexistence. The methodology covers the literature review of authors who have studied the problem of agrarian formation as well as the Brazilian Northeast region of the Holy Spirit. To analyze the perception of the workers themselves as to the condition of dignity in their labor relations, semi-structured interviews were conducted with script pre-prepared questions. The results show that the sugarcane crop devastated the dignity of many humans who have dedicated their lives to this work, as practiced labor activity in the sector is marked by exploration, overwork, physical and mental wear and very low wages, featuring inhuman and degrading forms of labor exploitation. Such employment practices are covered up by some government regulations that demonstrate respect for the supposed founding principles of the democratic state. However, this is because they are presented with dissonant human essence, and consonant with the rules dictated by capitalism.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
32

Oliveira, Nildete Terezinha. "O processo de adoecimento do trabalhador da sa?de : o setor de enfermagem do pronto socorro de um hospital universit?rio." Pontif?cia Universidade Cat?lica do Rio Grande do Sul, 2009. http://tede2.pucrs.br/tede2/handle/tede/446.

Full text
Abstract:
Made available in DSpace on 2015-04-14T13:20:12Z (GMT). No. of bitstreams: 1 414984.pdf: 964954 bytes, checksum: 0c74c264541c0735569e6829a5073624 (MD5) Previous issue date: 2009-03-31
Este estudo objetivou compreender a realidade dos trabalhadores do servi?o de enfermagem do Pronto Socorro de um hospital p?blico, no sentido de identificar os pontos de conflu?ncia entre as rela??es de trabalho e o processo de adoecimento f?sico e mental, caracterizando-se como um estudo de caso qualitativo. A coleta de dados incluiu seis entrevistas semi-estruturadas com perguntas abertas, duas visitas guiadas ao Pronto Socorro, inicialmente com a chefia de enfermagem do setor e, ap?s, com o l?der do grupo e sete reuni?es tem?ticas. Posteriormente, realizou-se a an?lise inicial dos dados, apresentando-se ao grupo tem?tico, para discuss?o e reitera??o. Os dados foram submetidos ao m?todo de an?lise de conte?do de Bardin. O caminho epistemol?gico que orientou este estudo incluiu a hermen?utica de Gadamer e a Teoria da Psicodin?mica do Trabalho de Dejours e a Perspectiva ?tica de Ricoeur. Os dados foram analisados a partir de categorias, onde se inclu?ram o processo de adoecimento, as rela??es hier?rquicas, transforma??es do trabalho, coopera??o, di?logo, reconhecimento e sofrimento. Os resultados evidenciaram que n?o somente as transforma??es do trabalho s?o causadoras de adoecimento, mas, tamb?m, as rela??es hier?rquicas distantes dos trabalhadores e a aus?ncia de espa?os de di?logo e de reconhecimento.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
33

Silva, Alessandro José Nunes da [UNESP]. "Análise organizacional de acidentes de trabalho no setor de distribuição de energia elétrica." Universidade Estadual Paulista (UNESP), 2015. http://hdl.handle.net/11449/139369.

Full text
Abstract:
Made available in DSpace on 2016-06-07T17:12:18Z (GMT). No. of bitstreams: 0 Previous issue date: 2015-07-07. Added 1 bitstream(s) on 2016-06-07T17:16:57Z : No. of bitstreams: 1 000860423.pdf: 3635779 bytes, checksum: 84f1880ee30ffb54cd3e633721c1894d (MD5)
Introdução: O setor elétrico brasileiro é um dos que mais causa acidentes fatais no país. A acidentalidade de 1999 a 2013 é, em média, 4,8 vezes maior que a dos demais setores formais da economia no Brasil. Sabe-se, também, que se trata de setor com sistemas complexos em termos de tecnologia e organização do trabalho cujas condições de trabalho são perigosas, resultando, frequentemente, em acidentes de trabalho. Objetivo: Analisar aspectos da influência de escolhas gerenciais e organizacionais do setor elétrico brasileiro na segurança do trabalho. Metodologia: Estudo de série de casos apoiado em entrevistas e grupo focal com atores-chaves, análise documental e observação em locais de trabalho, e re-análises de acidentes de trabalho do setor de distribuição guiadas por conceitos adotados no modelo de análise e prevenção de acidentes (MAPA). Resultados: As entrevistas apontaram que, no setor elétrico, a economia está comandada pela lógica financeira sustentada no curtíssimo prazo e que a terceirização é um dos fios condutores da precarização do trabalho. Análise de variabilidades mostrou falhas na gestão pessoal por permitir contratação de terceiros desprotegidos cognitivamente para realizar manutenção em ambiente de prevalência de lógica de oferta de energia. Em todos os casos a aplicação da análise de barreiras mostrou contribuições da gestão de segurança com destaque para intervenções ocorrendo nas proximidades de linha primária (alta tensão) energizada que não era apontada como fonte potencial de perigo ou risco. Análises de mudanças mostraram contribuições com origens em falhas na gestão de materiais e de sua manutenção também influenciados por critérios de avaliação de qualidade e desempenho adotados pela Agência Reguladora Nacional que privilegiam oferta ininterrupta de energia em prejuízo da segurança. Discussão: O enfraquecimento de coletivos...
Introduction: Brazilian electricity sector is one of the leaders in fatal work accidents. Total accidents number between 1999 and 2013, for instance, is 4.8 times bigger than those of other formal sectors of economy in Brazil. Technology systems and work organization in this sector are complex, and work conditions are dangerous, frequently resulting in work accidents. Objective: To analyze the influence of managerial and organizational choices at the Brazilian electricity sector on work safety. Method: series of cases study based on interviews and focal groups with key role-players, documental analysis and work observation, as well as reanalysis of work accidents in the distribution sector guided by concepts adopted in the method Accidents Analysis and Prevention Model (MAPA). Results: Interviews indicate that, in the electricity sector, economy is guided by financial logic of very short time results and that outsourcing is one of the guiding lines of job insecurity. Variability analysis showed flaws in human resources management by allowing the employment of subcontractors which were not protected, from the cognitive point of view, in order to carry out maintenance work in electrified environment. In all cases, the barrier analysis showed that safety management did not highlight interventions in the vicinity of energized primary line (high voltage) as being a potentially risky or dangerous situation. Changes analysis indicated the contribution of flaws in materials management and maintenance for the accidents, also influenced by quality and performance assessment adopted by the National Regulatory Authority, which determine uninterrupted power supply at the expense of safety. Discussion: The interviews of trade union leaders, as well as the cases analysis, indicated a weakening process of workers communities, which result in dilution and devaluation of practical knowledge and experiences. This study offers technical and organizational ...
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
34

Silva, Alessandro José Nunes da. "Análise organizacional de acidentes de trabalho no setor de distribuição de energia elétrica." Botucatu, 2015. http://hdl.handle.net/11449/139369.

Full text
Abstract:
Orientador: Ildeberto Muniz de Almeida
Banca: Maria Dionísia do Amaral Dias
Banca: José Dari Krein
Resumo: Introdução: O setor elétrico brasileiro é um dos que mais causa acidentes fatais no país. A acidentalidade de 1999 a 2013 é, em média, 4,8 vezes maior que a dos demais setores formais da economia no Brasil. Sabe-se, também, que se trata de setor com sistemas complexos em termos de tecnologia e organização do trabalho cujas condições de trabalho são perigosas, resultando, frequentemente, em acidentes de trabalho. Objetivo: Analisar aspectos da influência de escolhas gerenciais e organizacionais do setor elétrico brasileiro na segurança do trabalho. Metodologia: Estudo de série de casos apoiado em entrevistas e grupo focal com atores-chaves, análise documental e observação em locais de trabalho, e re-análises de acidentes de trabalho do setor de distribuição guiadas por conceitos adotados no modelo de análise e prevenção de acidentes (MAPA). Resultados: As entrevistas apontaram que, no setor elétrico, a economia está comandada pela lógica financeira sustentada no curtíssimo prazo e que a terceirização é um dos fios condutores da precarização do trabalho. Análise de variabilidades mostrou falhas na gestão pessoal por permitir contratação de terceiros desprotegidos cognitivamente para realizar manutenção em ambiente de prevalência de lógica de oferta de energia. Em todos os casos a aplicação da análise de barreiras mostrou contribuições da gestão de segurança com destaque para intervenções ocorrendo nas proximidades de linha primária (alta tensão) energizada que não era apontada como fonte potencial de perigo ou risco. Análises de mudanças mostraram contribuições com origens em falhas na gestão de materiais e de sua manutenção também influenciados por critérios de avaliação de qualidade e desempenho adotados pela Agência Reguladora Nacional que privilegiam oferta ininterrupta de energia em prejuízo da segurança. Discussão: O enfraquecimento de coletivos...
Abstract: Introduction: Brazilian electricity sector is one of the leaders in fatal work accidents. Total accidents number between 1999 and 2013, for instance, is 4.8 times bigger than those of other formal sectors of economy in Brazil. Technology systems and work organization in this sector are complex, and work conditions are dangerous, frequently resulting in work accidents. Objective: To analyze the influence of managerial and organizational choices at the Brazilian electricity sector on work safety. Method: series of cases study based on interviews and focal groups with key role-players, documental analysis and work observation, as well as reanalysis of work accidents in the distribution sector guided by concepts adopted in the method "Accidents Analysis and Prevention Model" (MAPA). Results: Interviews indicate that, in the electricity sector, economy is guided by financial logic of very short time results and that outsourcing is one of the guiding lines of job insecurity. Variability analysis showed flaws in human resources management by allowing the employment of subcontractors which were not protected, from the cognitive point of view, in order to carry out maintenance work in electrified environment. In all cases, the barrier analysis showed that safety management did not highlight interventions in the vicinity of energized primary line (high voltage) as being a potentially risky or dangerous situation. Changes analysis indicated the contribution of flaws in materials management and maintenance for the accidents, also influenced by quality and performance assessment adopted by the National Regulatory Authority, which determine uninterrupted power supply at the expense of safety. Discussion: The interviews of trade union leaders, as well as the cases analysis, indicated a weakening process of workers communities, which result in dilution and devaluation of practical knowledge and experiences. This study offers technical and organizational ...
Mestre
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
35

Fantazia, Miriam Malacize [UNESP]. "Perfil do adoecimento dos trabalhadores de câmpus universitário do interior paulista: análise dos dados de absenteísmo por motivo de doença." Universidade Estadual Paulista (UNESP), 2015. http://hdl.handle.net/11449/132069.

Full text
Abstract:
Made available in DSpace on 2015-12-10T14:23:41Z (GMT). No. of bitstreams: 0 Previous issue date: 2015-08-26. Added 1 bitstream(s) on 2015-12-10T14:29:39Z : No. of bitstreams: 1 000853820.pdf: 1506055 bytes, checksum: e898fca61bb463f862d47e1d6cc3e4a8 (MD5)
O perfil de adoecimento e mortalidade de trabalhadores vem mudando na medida em que são alterados os modos de produção e de trabalho na sociedade, atingindo instituições privadas e públicas. Nas instituições públicas, as recentes mudanças ocorrem a partir da década de 90 e preveem a adoção de novos mecanismos de gestão e de organização do trabalho, com exigência de maior produtividade, aumento de ritmo, enxugamento do contingente de trabalhadores, contratações com vínculos precarizados e terceirizados, flexibilização dos direitos e da remuneração dos trabalhadores, entre outros. Resultante desta dinâmica, surgem índices elevados de adoecimento físico e mental entre os trabalhadores públicos, ocasionando o absenteísmo-doença, considerado como a ausência ao trabalho relacionada à doença e justificada por atestado/licença médica. A presente pesquisa teve o objetivo de estabelecer o perfil de afastamento por motivo de doença de trabalhadores estatutários de câmpus universitário do interior paulista no ano de 2012. O estudo foi transversal com utilização de dados secundários extraídos de sistemas de atendimentos ocupacional e pericial da instituição, analisados no programa estatístico IBM SPSS Statistics (v.21.0), e os resultados apresentados em frequências simples e acumuladas, em associações estimadas por testes do quiquadrado e por aplicação de testes post-hoc Z com coeficientes de correção de Bonferroni para determinação das diferenças entre as distribuições. Os dados mostram que em 2012, 538 trabalhadores do regime estatutário se afastaram do trabalho por motivo de doença. O perfil destes trabalhadores é composto por pessoas do sexo feminino, casado, com idade superior a 41 anos, sua maioria lotada no hospital das clínicas universitário, com cargos de nível médio da área da enfermagem, e com 11 a 30 anos de tempo de serviço na instituição. A maioria teve um episódio de...
The profiles of illness and death among workers have changed with the introduction of new production and work methods in society, both in private and in public institutions. In public institutions, recent changes, starting in the 90s, include new management and work organization methods that entail better productivity, faster paced work, employee downsizing, temporary staffing and outsourcing, and labor market flexibility among others. As a result, the rates of physical and mental illness among public servants have increased leading to illness-related absence, defined as time off from work due to illness certified by a physician/sick leave. The objective of this study was to establish the profile of illness-related absence among statutory workers of a Brazilian state public university, in 2012. In this cross-sectional study, secondary data extracted from the institution's occupational medical examination systems and medical reports were analyzed using IBM SPSS Statistics software (v.21.0). The results have been reported as simple and cumulative frequencies, associations estimated by chi-square tests, and distribution differences determined by post-hoc Z tests with Bonferroni's correction coefficient. During the study period, 538 workers were on sick leave. Workers consisted of married females aged over 41 years. Most of them had been working on the institution's hospital of clinics for 11-30 years holding intermediate level nursing positions, and had taken leave once. Of these, 11% were provided with job accommodation. The most frequent causes for leaves, which lasted for up to 15 days, were mental/behavioral disorders, and osteomuscular and connective tissue diseases. Statistical analysis demonstrated that some sociodemographic characteristics, such as sex and age, and job characteristics, such as work unit and position, influenced the development of illness, which in turn influenced leave duration and job accommodation ...
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
36

Fantazia, Miriam Malacize. "Perfil do adoecimento dos trabalhadores de câmpus universitário do interior paulista : análise dos dados de absenteísmo por motivo de doença /." Botucatu, 2015. http://hdl.handle.net/11449/132069.

Full text
Abstract:
Orientador: Adriano Dias
Coorientador: Maria Dionísia do Amaral Dias
Banca: Ildeberto Muniz de Almeida
Banca: Mara Alice Batista Conti Takahashi
Resumo: O perfil de adoecimento e mortalidade de trabalhadores vem mudando na medida em que são alterados os modos de produção e de trabalho na sociedade, atingindo instituições privadas e públicas. Nas instituições públicas, as recentes mudanças ocorrem a partir da década de 90 e preveem a adoção de novos mecanismos de gestão e de organização do trabalho, com exigência de maior produtividade, aumento de ritmo, enxugamento do contingente de trabalhadores, contratações com vínculos precarizados e terceirizados, flexibilização dos direitos e da remuneração dos trabalhadores, entre outros. Resultante desta dinâmica, surgem índices elevados de adoecimento físico e mental entre os trabalhadores públicos, ocasionando o absenteísmo-doença, considerado como a ausência ao trabalho relacionada à doença e justificada por atestado/licença médica. A presente pesquisa teve o objetivo de estabelecer o perfil de afastamento por motivo de doença de trabalhadores estatutários de câmpus universitário do interior paulista no ano de 2012. O estudo foi transversal com utilização de dados secundários extraídos de sistemas de atendimentos ocupacional e pericial da instituição, analisados no programa estatístico IBM SPSS Statistics (v.21.0), e os resultados apresentados em frequências simples e acumuladas, em associações estimadas por testes do quiquadrado e por aplicação de testes post-hoc Z com coeficientes de correção de Bonferroni para determinação das diferenças entre as distribuições. Os dados mostram que em 2012, 538 trabalhadores do regime estatutário se afastaram do trabalho por motivo de doença. O perfil destes trabalhadores é composto por pessoas do sexo feminino, casado, com idade superior a 41 anos, sua maioria lotada no hospital das clínicas universitário, com cargos de nível médio da área da enfermagem, e com 11 a 30 anos de tempo de serviço na instituição. A maioria teve um episódio de...
Abstract: The profiles of illness and death among workers have changed with the introduction of new production and work methods in society, both in private and in public institutions. In public institutions, recent changes, starting in the 90s, include new management and work organization methods that entail better productivity, faster paced work, employee downsizing, temporary staffing and outsourcing, and labor market flexibility among others. As a result, the rates of physical and mental illness among public servants have increased leading to illness-related absence, defined as time off from work due to illness certified by a physician/sick leave. The objective of this study was to establish the profile of illness-related absence among statutory workers of a Brazilian state public university, in 2012. In this cross-sectional study, secondary data extracted from the institution's occupational medical examination systems and medical reports were analyzed using IBM SPSS Statistics software (v.21.0). The results have been reported as simple and cumulative frequencies, associations estimated by chi-square tests, and distribution differences determined by post-hoc Z tests with Bonferroni's correction coefficient. During the study period, 538 workers were on sick leave. Workers consisted of married females aged over 41 years. Most of them had been working on the institution's hospital of clinics for 11-30 years holding intermediate level nursing positions, and had taken leave once. Of these, 11% were provided with job accommodation. The most frequent causes for leaves, which lasted for up to 15 days, were mental/behavioral disorders, and osteomuscular and connective tissue diseases. Statistical analysis demonstrated that some sociodemographic characteristics, such as sex and age, and job characteristics, such as work unit and position, influenced the development of illness, which in turn influenced leave duration and job accommodation ...
Mestre
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
37

Silva, Eliciane Maria da. "O relacionamento entre estratégia de manufatura, práticas de produção e desempenho operacional e de negócio: uma survey em firmas do setor moveleiro." Universidade de São Paulo, 2008. http://www.teses.usp.br/teses/disponiveis/18/18140/tde-12112008-165833/.

Full text
Abstract:
Estudos da área de melhores práticas de produção têm revelado que a implementação de práticas idênticas em firmas diferentes pode conduzir a níveis de desempenhos distintos. É sugerida, pela literatura consultada, uma discussão mais apropriada das melhores práticas para contextos específicos. O objetivo principal desta pesquisa é avaliar o relacionamento entre práticas (ou programas de ação) implantadas e a estratégia de produção e, também, analisar os efeitos das práticas sobre a melhoria de indicadores de desempenho operacional e de negócio em empresas do setor moveleiro no Brasil. O objetivo secundário é, por intermédio da análise desses relacionamentos, analisar se tais práticas podem ser consideradas as melhores práticas no contexto do setor pesquisado. Foi elaborado um modelo conceitual com cinco hipóteses de pesquisas, baseado na revisão da literatura. A pesquisa de campo consistiu de uma survey explanatória e de corte-transversal. Os dados foram coletados por meio de entrevistas, observações diretas no chão-de-fábrica e, também, mediante questionário estruturado respondido pela internet. Noventa e nove firmas participaram da pesquisa. A técnica usada para a análise dos dados foi a modelagem de equações estruturais com o método de estimação dos mínimos quadrados ponderados. Os resultados indicaram que (a) práticas de produção em diferentes áreas afetam direta e indiretamente indicadores de performance operacional e de negócio; (b) a implantação conjunta de práticas de infra-estrutura dão suporte às práticas-chave que estimulam a melhoria da performance de diferentes indicadores de indicadores; (c) em geral as práticas de produção influenciam diretamente, com maior magnitude, o desempenho operacional que o desempenho de negócio, uma vez que esse último é afetado indiretamente pelas práticas, por intermédio da melhoria do desempenho operacional; (d) práticas nas áreas de desenvolvimento de novos produtos, recursos humanos, gestão de qualidade e planejamento e controle de produção podem ser consideradas como melhores práticas para o contexto estudado, conforme análise da pesquisadora por meio da revisão da literatura.
Studies in the area of best practices have shown that the implementation of identical practices in different companies may result in diverse performance levels. Studies also suggest the need for deeper analysis of best practices for specific contexts. The main objective of this work is twofold. It analyses the relationship between manufacturing strategy and production practices. It also investigates the effects of such practices on the improvement on business and operational performance indicators in brazilian furniture companies. The secondary objective is to investigate whether such production practices can be considered indeed the best practices for the furniture industry. A conceptual model, with five research hypotheses, has been elaborated following thorough literature review. The empirical research consisted of an explanatory cross-sectional survey. Data have been collected during interviews and direct observations on the shop-floor from 99 furniture companies. Some data have also been collected from online questionnaire available on the internet. The technique used for data analysis was the structural equation modeling (SEM) with the weighted least square (WLS) estimation method. Results indicated that (a) practices of production in different areas direct and indirectly affect operational performance indicators of specific and general areas and also firm indicators; (b) the joint adoption of infrastructure supports key practices that stimulate improved performance of different indicators; (c) most of the practices of production influence operational performance directly and with greater magnitude than firm performance, as this last one is affected indirectly by the practices, through improved operational performance; and (d) practices in the area of development of new products, human resources, production planning and control and quality management were could be considered best practices in the context under study, in accordance with the analyzes of the researcher and theory review.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
38

Maia, Glawther Lima. "Uma Metodologia de suporte à tomada de decisão de investimentos no setor produtivo da mamona: um enfoque econômico no pequeno produtor." reponame:Repositório Institucional da UFC, 2008. http://www.repositorio.ufc.br/handle/riufc/19031.

Full text
Abstract:
MAIA, G. L. Uma Metodologia de suporte à tomada de decisão de investimentos no setor produtivo da mamona: um enfoque econômico no pequeno produtor. 2008. 172 f. Dissertação (Mestrado em Logística e Pesquisa Operacional) - Centro de Tecnologia, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza, 2008.
Submitted by Thiago Calvet (thiago@ufc.br) on 2016-08-02T19:50:25Z No. of bitstreams: 1 2008_dis_glmaia.pdf: 1960180 bytes, checksum: 6d79361c31b9209abbfbb8580d177808 (MD5)
Approved for entry into archive by Marlene Sousa (mmarlene@ufc.br) on 2016-08-09T17:18:41Z (GMT) No. of bitstreams: 1 2008_dis_glmaia.pdf: 1960180 bytes, checksum: 6d79361c31b9209abbfbb8580d177808 (MD5)
Made available in DSpace on 2016-08-09T17:18:41Z (GMT). No. of bitstreams: 1 2008_dis_glmaia.pdf: 1960180 bytes, checksum: 6d79361c31b9209abbfbb8580d177808 (MD5) Previous issue date: 2008-06-30
The castor bean agribusiness is supported by a complex supply chain that involves several inputs, main products and other derived products. Efforts towards the structuring of this incipient chain are essential, aiming to minimize the inefficiencies in its links and maximize benefits generated from it. So, the control of production costs is a basic and extremely important activity for the optimization of management processes and for the guiding of daily decisions regarding the production process and the market-oriented strategies in that chain. In order to have a more accurate evaluation of the costs and revenues, it is necessary to take into account the complete production cycle, involving the acquisition of seeds, fertilizers and toxic substances used in agricultural practices; soil preparation, plantation; harvest; storage; transport and industrial process, in addition to the sale of associated products, derived products and also the revenue coming from the reduction of greenhouse gases. Using literature research, case study and assessment of scenarios, the present work was developed with the objective of conceiving a methodology, based on theoretical and economic aspects, the formation of costs and the revenue forecasting, which is applied with the aid of a computational program for supporting decision taking in the castor small producers agribusiness. The results obtained in the case study show, for example, that about 40% of the projects are considered accepted under the criterion of recovering the invested capital in less than 2 years. Also, it reveals that 75% of the projects contribute for the increase of the producer income and about 63% of the projects provide enough profit to remunerate third capital and proper capital employed in the operations as well as add value to the producer's properties. Finally, it is clear that the proposed methodology makes easier a better agricultural planning, allowing a better utilization of the raw material and it facilitates the analysis of diversifying other derived products and revenue sources in the castor bean chain.
O agronegócio da mamona se estabelece sobre uma cadeia produtiva complexa, envolvendo diversos insumos, produtos e subprodutos. Assim sendo, tornam-se necessários esforços dirigidos para a estruturação dessa cadeia, ainda incipiente, com vistas a minimizar suas ineficiências e maximizar seus benefícios. Nesse contexto, o controle de custos de produção é uma atividade básica e extremamente importante para a otimização dos processos gerenciais e indispensável para orientar as decisões diárias em relação ao processo de produção e as decisões estratégicas relativas à orientação para o mercado. Para uma avaliação mais precisa dos custos e das receitas, é necessário levar em conta todo o ciclo de produção, envolvendo a aquisição de sementes, fertilizantes, agrotóxicos, preparo do solo, plantio, colheita, armazenamento, transporte e processo produtivo, além da venda do consorciado, do subproduto gerado e da possível receita advinda do sequestro de carbono. Este trabalho objetivou, através de pesquisa bibliográfica, exploratória, estudo de caso e análise de cenários, elaborar uma metodologia operacionalizada por um programa computacional, para suporte à tomada de decisão no agronegócio da mamona, em empreendimentos de pequeno porte, com base em aspectos técnicos e econômicos, e considerando a formação dos custos e a previsão de receitas. Alguns dos resultados obtidos no estudo de caso mostraram, por exemplo, que somente cerca de 40% dos projetos foram considerados aceitos por recuperar, em menos de dois anos, o capital investido; revelaram que 75% dos projetos contribuem para o aumento da riqueza do agricultor e em torno de 63% dos projetos proporcionaram um montante de lucro suficiente para remunerar o capital de terceiros, o capital próprio empregado nas operações e, ainda, agregar riqueza ao patrimônio do produtor. Assim, verificou-se que a aplicação da metodologia proposta possibilita um melhor planejamento agrícola, uma consequente melhoria no aproveitamento da matéria-prima utilizada pelo produtor de mamona, bem como facilita a análise da diversificação de seus co-produtos e de suas fontes de receita.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
39

Oliveira, Ana Cristina Baptistella de. "A evolução do processo produtivo e as novas competencias do trabalhador : um estudo das instituições formadoras e as empresas do setor industrial." [s.n.], 2001. http://repositorio.unicamp.br/jspui/handle/REPOSIP/253413.

Full text
Abstract:
Orientador : Lucila Schwantes Arouca
Tese (doutorado) - Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação
Made available in DSpace on 2018-07-31T18:10:41Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Oliveira_AnaCristinaBaptistellade_D.pdf: 1106256 bytes, checksum: 828e7562058ebbd0de09f1c742eaa303 (MD5) Previous issue date: 2001
Doutorado
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
40

Gomes, Roberto Alves. "IndÃstria AutomobilÃstica como um setor-chave dada estrutura produtiva de uma regiÃo: O caso do complexo Ford de CamaÃari." Universidade Federal do CearÃ, 2012. http://www.teses.ufc.br/tde_busca/arquivo.php?codArquivo=8630.

Full text
Abstract:
O presente trabalho tem por objetivo analisar as transformaÃÃes na economia do Estado da Bahia, com base nos impactos gerados pelo Complexo Industrial Ford Nordeste e nas mudanÃas na configuraÃÃo industrial baiana, bem como identificar os encadeamentos setoriais e setores-chave. Pretende-se tambÃm contextualizar historicamente a indÃstria automotiva, atravÃs de uma anÃlise dos modos de produÃÃo, da inserÃÃo da IndÃstria Automotiva no Brasil e, finalmente, da implantaÃÃo do complexo Ford na Bahia em 2001. AtravÃs da anÃlise da cadeia produtiva do automÃvel, o estudo identifica a formaÃÃo de uma indÃstria motriz capaz de gerar incremento na renda na regiÃo onde està localizada. Abordando aspectos de competitividade da indÃstria automotiva em escala global, esse trabalho busca trazer essa discussÃo do campo teÃrico para o empÃrico. Por fim, o estudo identifica, atravÃs da Matriz de Insumo-Produto (MIP), as repercussÃes econÃmicas ocorridas na Bahia, os benefÃcios causados pela grande renÃncia fiscal decorrente da instalaÃÃo do Complexo Ford em CamaÃari. Outra abordagem atravÃs da MIP serà analisar os efeitos de encadeamento dos setores chaves e sua importÃncia dentro da economia baiana.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
41

Vilas, Boas Soraya Wingester. "O setor sucroalcooleiro na microrregião de Frutal - Iturama, Minas Gerais: suas características e reflexos na saúde dos cortadores de cana." reponame:Repositório Institucional da FIOCRUZ, 2009. https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/2332.

Full text
Abstract:
Made available in DSpace on 2011-05-04T12:36:18Z (GMT). No. of bitstreams: 0 Previous issue date: 2009
A expansão do setor sucroalcooleiro no Brasil tornou-se inquestionável. Desde operíodo colonial, o cultivo da cana-de-açúcar tem sido importante para a economia. Atualmente, sua relevância aumentou com a expansão da atividade, ampliação de mercados e recuperação internacional dos preços do açúcar e aumento das exportações de álcool combustível. As medidas do Programa de Aceleração do Crescimento têmatraído investidores para a região do Triângulo Mineiro que recebe, na época da colheita da cana, milhares de trabalhadores migrantes na microrregião de Frutal-Iturama. Através de estudo exploratório, com base em dados secundários de 2006 a 2008, foi feita a caracterização do setor sucroalcooleiro dessa microrregião e dos seus possíveis reflexos sobre a saúde da população e dos cortadores de cana. A produção de cana, açúcar e etanol cresceu tendo uma força de trabalho, em sua maioria, com emprego temporário, baixa escolaridade, masculina e jovem; sob a exploração e desrespeito aos direitos trabalhistas mais elementares. Em alguns municípios, houve indícios de reflexos das queimadas de cana sobre as taxas de morbi-mortalidade e de internação por doenças cardio-respiratórias. Observou-se a subnotificação dos agravos relacionados ao trabalho e o sub-registro do campo ocupação nas demais notificações. Os resultados obtidos poderão servir como parâmetros para a organização das ações de promoção, assistência e vigilância em Saúde do Trabalhador, e para o fomento das ações interinstitucionais relacionadas a este setor agroindustrial.
The expansion of sugar-alcohol sector in Brazil has become unquestionable. Since the colonial period, the cultivation of sugarcane has been significant to the economy. Currently, its importance has increased with the expansion of activity, expansion of markets, international recovery in sugar prices and increased exports of ethanol. The measures of the Program to Accelerate Growth (PAC) have attracted investors to the region of Triângulo Mineiro which receives, at the time of sugarcane harvest, thousands of migrant workers in the micro region of Frutal-Iturama. Through an exploratory study based on secondary data from 2006 to 2008, the sugar-alcohol sector of this micro region and its possible reflections on the health of both, population and cane cutters, were characterized. The production of cane, sugar and ethanol increased with a work force mostly male, young, with temporary employment, low education and under the exploitation and disrespect of the most basic labor rights. In some municipalities, sugarcane field burnings were closely linked to the rates of morbidity, mortality and hospitalization due to cardio-respiratory diseases. It was noticed the sub notification of injuries related to work and sub record of the occupation field in health notifications. The results may be used as parameters in the organization of the promotion, assistance and surveillance in occupational health, and to foment the interinstitutional actions related to this agro-industrial sector.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
42

Brotto, Tullio Cezar de Aguiar. "Saúde do Trabalhador da Saúde: com a palavra a Secretaria Municipal de Saúde." Universidade Federal do Espírito Santo, 2012. http://repositorio.ufes.br/handle/10/5712.

Full text
Abstract:
Made available in DSpace on 2016-12-23T13:47:03Z (GMT). No. of bitstreams: 1 Tullio Cezar de Aguiar Brotto.pdf: 1681883 bytes, checksum: 153d3e4b737f9a81589dd149dd61f490 (MD5) Previous issue date: 2012-02-28
Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior
O trabalho tem sido afirmado como lugar de significações desejantes, fonte de auto-valoração, de auto-percepção e produção de sujeitos. Podendo ser encarado portanto, como palco de expressões subjetivas e lutas políticas. Desse modo, a relação que se constrói entre o trabalhador e seu fazer suplanta a mera execução de tarefas coordenadas visando um produto, influindo de maneira contundente na saúde deste trabalhador, tendo a organização do processo de trabalho papel fundamental neste processo. Todavia, o que a literatura científica afirma no setor saúde é a presença ainda marcante de modelos de gestão do trabalho focados na produção e que tratam os trabalhadores como recursos que devem ser preservados a fim de que tal produção se mantenha. Modelos inspirados na produção fabril. Não obstante, a literatura aponta também para o adoecimento expressivo de trabalhadores do setor saúde. Por esta razão, políticas e diretrizes têm sido formuladas nos cenários nacional e internacional voltadas a este público-alvo, a ponto da Organização Mundial de Saúde (OMS) eleger o período de 2006 a 2016 como a década da valorização do trabalho e dos trabalhadores de saúde. Assim, a pesquisa investigou qual a compreensão que a Secretaria Municipal de Saúde de Vitória (SEMUS) tem sobre a saúde do trabalhador do setor saúde. Buscou com isto compreender qual a concepção deste órgão governamental a respeito das causas do adoecimento dos trabalhadores de saúde e as propostas de seu enfrentamento. Utilizou-se a metodologia da Análise Temática de Conteúdo (ATC) para analisar relatórios de gestão e a metodologia do Discurso do Sujeito Coletivo (DSC) para analisar as entrevistas. Foram entrevistadas 10 (dez) gestoras envolvidas com a discussão da temática de Saúde do Trabalhador de Saúde (STS). Observou-se que a SEMUS não tem consenso sobre o tema, todavia sugere haver um alto índice de adoecimento dos trabalhadores de saúde. Quanto as causas deste adoecimento houve uma preponderância de respostas que o atribuíram a características dos trabalhadores. A Secretaria afirmou ainda não haver política específica voltada à diminuição deste processo de adoecimento, apesar de haverem políticas indiretas como a de contratos efetivos e a de melhorias nas condições infra-estruturais de trabalho. Entretanto, afirmou que neste mesmo período os índices de adoecimentos e a insatisfação com o trabalho aumentaram. Uma das causas parece ser a diminuição da co-gestão. Assim, concluiu-se que estratégias que busquem a diminuição do processo de adoecimento dos trabalhadores de saúde não devem preterir a co-gestão do trabalho, pois estarão ratificando modelos de gestão hegemônicos que expropriam a autonomia dos trabalhadores, reduzindo possibilidades de gerir seu trabalho e obter prazer com isso
Working has been asserted as a place of desirable meaningness, source of self-evaluation, self-perception and subjects production. It can be seen therefore, as a stage for subjective expressions and political conflicts. Thus, the relationship built between the worker and his duties supersedes the mere execution of coordinated tasks aiming at a product, decisively influencing on this workers health, having the organization of the work process an essential role in this process. However, what the scientific literature states to the health sector is the presence still remarkable of work management patterns focused on the production process and treats the workers as resources to be preserved in order to sustain such production. Manufacturing inspired patterns. Nevertheless, the literature also points to the significant sickening of health sector workers. For this reason, policies and guidelines have been conceived in both national and international levels aiming at this group, which led the World Health Organization (WHO) to elect the period of 2006-2016 as the decade of the work and health workers appreciation. Thus, this essay investigated Vitória s Municipal Health Department s understanding of the health care workers health. Intended to understand what this government agency conception of the causes of the sickening amongst health workers was and their coping proposals. We used the Thematic Content Analysis methodology (TCA) to analyze management reports and the Collective Subject Discourse methodology (CSD) to analyze the interviews. We interviewed 10 (ten) managers involved in the discussion of the Health Workers Health (HWH) issue. It was observed that this is not a consensus to the Department, however, it suggests a high rate of sickening among health workers. As for the causes of this sickening process there was a preponderance of workers characteristics attributed responses. The Department also claimed not to have a specific policy aiming at the decrease of this sickening process, although there are indirect policies such as the effective contracts and the improvement of infrastructural work conditions. However, asserted the increase of illnesses and work dissatisfaction rates in this same period. One of the causes seems to be the decreased of co-management. It was concluded that strategies seeking the decrease of the sickening process of health workers should not underestimate the co-management, once they will be confirming hegemonic management patterns that expropriate workers autonomy, reducing their chances of managing their work and obtaining pleasure from it
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
43

Andrade, Patrícia Adriana Marques de. "Avaliação de parâmetros ergonômicos : ruído, temperatura e iluminação no posto operacional de tratores agrícolas /." Universidade Estadual Paulista (UNESP), 2017. http://hdl.handle.net/11449/152369.

Full text
Abstract:
Submitted by PATRICIA ADRIANA MARQUES DE ANDRADE null (patricia_pama@hotmail.com) on 2017-12-20T02:43:52Z No. of bitstreams: 1 Versão Final_Patrícia Andrade.pdf: 2854246 bytes, checksum: 2d97a7581577e615b3d7fedfa32defab (MD5)
Approved for entry into archive by Maria Lucia Martins Frederico null (mlucia@fca.unesp.br) on 2017-12-20T15:18:14Z (GMT) No. of bitstreams: 1 andrade_pam_me_bot.pdf: 2854246 bytes, checksum: 2d97a7581577e615b3d7fedfa32defab (MD5)
Made available in DSpace on 2017-12-20T15:18:14Z (GMT). No. of bitstreams: 1 andrade_pam_me_bot.pdf: 2854246 bytes, checksum: 2d97a7581577e615b3d7fedfa32defab (MD5) Previous issue date: 2017-11-10
Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES)
O surgimento de máquinas e implementos utilizados na agricultura mudou definitivamente as técnicas de produção em todo o mundo, de forma que o aumento da produtividade deste setor levou o homem a ser substituído pelas máquinas possibilitou o acesso a novas práticas na agricultura. A realização de uma operação segura com trator agrícola é essencial, sendo necessário que o operador tenha o conhecimento de medidas de segurança. Este trabalho foi realizado com o objetivo de analisar ruído, temperatura e iluminação como risco físico no interior da cabine de um trator, considerando os limites de tolerância permitidos pelas Normas Regulamentadoras 15 (Atividades e Operações Insalubres) e 17 (Ergonomia) evitando danos à saúde do operador. O experimento foi conduzido em duas pistas: de concreto comum e solo firme. A pista de concreto comum tem 100 metros de comprimento e 4 metros de largura, e a de solo firme 100 metros de comprimento e 6 metros de largura. Foi utilizado um trator agrícola 4x2 tração dianteira auxiliar com cabine e com potência de 88cv. O delineamento foi feito com a combinação de quatro marchas e três rotações. Para cada uma das combinações foi medido o ruído interno e externo, a temperatura e a taxa de luminosidade. O ruído interno foi obtido por meio de um decibelímetro alocado na altura do ouvido do operador. O ruído externo da cabine foi obtido por meio de um decibelímetro alocado no retrovisor na parte externa do trator. A temperatura foi obtida por meio de um registrador de temperatura com datalogger fixado próximo ao assento do operador, e a luminosidade foi obtida por um luxímetro posicionado no centro da cabine. Para o delineamento dos dados, utilizou-se um fatorial incompleto 5X4, sendo o primeiro fator a combinação de marchas (Estático, GI-4, GII-2, GII-3 e GII-4) e o segundo a rotação (máxima, 2300, 2000 e 1700). Os resultados obtidos em relação ao ruído mostraram que tanto o ruído externo quanto interno apresentaram em algumas combinações valores superiores aos 85dB(A), sendo um valor limite de tolerância para a exposição diária por 8 horas sem a utilização de EPI, delimitado pela norma como nível de tolerância de exposição ao ruído nos dois ensaios realizados. Os resultados ainda mostraram que esses valores, em sua grande maioria, se encontram nos valores obtidos do ruído externo. Os resultados obtidos para a temperatura no interior da cabine mostraram que a temperatura se manteve dentro do valor delimitado pelas normas, sendo necessário em certos períodos do dia um tempo de descanso no próprio local de trabalho de acordo com as horas já trabalhadas. Os resultados obtidos para a iluminação nos mostram em como a falta de uma norma específica para a iluminação no interior de cabines de máquinas agrícolas ligado a uma má iluminação pode ocasionar a fadiga visual, provocando no operador a tensão e o desconforto.
The emergence of machines and implements used in agriculture has definitely changed production techniques of production in the whole world, so that increasing productivity in this sector has led man to be replaced by machines made access to new practices in agriculture. The accomplishment of a safe operation with an agricultural tractor is essential, and the operator must be aware of safety measures. This work was carried out with the objective of analyzing noise, temperature and illumination as a physical risk inside the cabin of a tractor, considering the limits of tolerance allowed by Regulators Norms 15 (Activities and Unhealthy Operations) and 17 (Ergonomics) avoiding damages to health the operator. The experiment was conducted on two tracks: common concrete and firm soil. The common concrete runway are 100 meters long and 4 meters wide, and the ground floor is 100 meters long and 6 meters wide. An agricultural tractor was used 4x2 auxiliary front wheel drive with cabin and with power of 88cv. The design was made with the combination of four gears and three rotations. For each of the combinations, internal and external noise, temperature and brightness were measured. The internal noise was obtained by means of a decibel meter allocated at the height of the operator's ear. The external noise of the cab was obtained by means of a decibel meter allocated in the rear view mirror on the outside of the tractor. The temperature was obtained by means of a datalogger temperature recorder fixed close to the operator's seat, and the luminosity was obtained by a luxmeter positioned in the center of the cabin. For the data design, an incomplete 5X4 factorial was used, the first factor being the combination of gears (Static, GI-4, GII-2, GII-3 and GII-4) and the second one the rotation (maximum, 2300, 2000 and 1700). The results obtained in relation 2to noise showed that both external and internal noise presented in some combinations values higher than 85dB (A), being a limit value of tolerance for the daily exposure for 8 hours without the use of EPI, delimited by the standard as Level of noise exposure tolerance in the two tests performed. The results showed that these values, for the most part, are found in the values obtained from external noise. The results obtained for the temperature inside the cabin showed that the temperature remained within the value delimited by the norms, being necessary in certain periods of the day a time of rest in the own place of work according to the hours already worked. The results obtained for the illumination show us how the lack of a specific standard for the illumination inside cabins of agricultural machines connected to a bad illumination can cause the visual fatigue, provoking in the operator the tension and the discomfort.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
44

Souza, Fernanda de Oliveira. "Determinantes da vacina??o entre trabalhadores do setor sa?de da Bahia." Universidade Estadual de Feira de Santana, 2015. http://localhost:8080/tede/handle/tede/462.

Full text
Abstract:
Submitted by Ricardo Cedraz Duque Moliterno (ricardo.moliterno@uefs.br) on 2017-03-16T21:44:40Z No. of bitstreams: 1 DISSERTA??O FERNANDA VERS?O CAPA DURA.pdf: 4333883 bytes, checksum: db37432e4c72154490e1dd23a9328846 (MD5)
Made available in DSpace on 2017-03-16T21:44:40Z (GMT). No. of bitstreams: 1 DISSERTA??O FERNANDA VERS?O CAPA DURA.pdf: 4333883 bytes, checksum: db37432e4c72154490e1dd23a9328846 (MD5) Previous issue date: 2015-12-14
Funda??o de Amparo ? Pesquisa do Estado da Bahia - FAPEB
Brazil has for forty years with the national immunization program, which provides free vaccinations for the population in all cycles of life. Among the adult population, we highlight the vaccination in you work in the health sector, which have increased risk of getting sick from infectious diseases, within the work, but also outside of it. The aim of this study was to determine the vaccination status of health workers as well as the factors that determine the complete vaccination for adult calendar health ministry. for this, it was built four articles: 1 - vaccination profile of workers in the health sector of Bahia; 2 - Factors associated with vaccination among workers of primary care and medium complexity in Bahia; 3 Immunization status against hepatitis B workers of primary care and medium complexity of Bahia, Brazil; 4 - Vaccination against hepatitis B and Anti-HBs among health workers. It is considered the study of the determination of vaccination among specific groups such as health workers, a chance to build service strategies to maintain its protected population of diseases that have specific immunizations. This study sought to simplify a complex outcome. This was a pioneering study, to investigate the vaccination status and its completeness for all vaccines provided by the health ministry for adults through a methodology that could provide subsidies for triggering preventive actions to SUS workers not only to local reality, but above all national. This study allowed the analysis of information from various realities of working conditions in Bahia related to the vaccination process. Research like this certify that the knowledge produced can be used in public administration. Given the situation of low immunization when investigated the completion of the immunization schedule adults, suggest the workshops with workers linked to the health sector, focused on reducing barriers to access to vaccination strategies to improve the acceptance of immunizations and the perception of the subjects regarding their health.
O Brasil conta h? quarenta anos com o programa nacional de imuniza??o, que garante vacina??o gratuita para a popula??o em todos ciclos da vida. Entre a popula??o adulta, destacamos a vacina??o nos trabalhares do setor sa?de, que possuem risco acrescido de adoecer por doen?as infecciosas, dentro do trabalho, mas tamb?m fora de dele. O objetivo deste estudo foi reconhecer a situa??o vacinal dos trabalhadores da sa?de, bem como os fatores que determinam a vacina??o completa para o calend?rio do adulto do minist?rio da sa?de. para isso, foram constru?dos quatro artigos: 1 - Perfil vacinal dos trabalhadores do setor sa?de da Bahia; 2 - Fatores associados ? vacina??o entre trabalhadores da aten??o prim?ria e m?dia complexidade na Bahia; 3- Situa??o vacinal contra hepatite b em trabalhadores da aten??o prim?ria e m?dia complexidade da Bahia, Brasil; 4 ? Vacina??o contra hepatite B e Anti-HBs entre trabalhadores da sa?de. Considera-se o estudo da determina??o da vacina??o entre grupos espec?ficos, como os trabalhadores da sa?de, uma possibilidade para constru??o de estrat?gias do servi?o para manter sua popula??o protegida de doen?as que possuem imunizantes espec?ficos. Esse trabalho buscou simplificar um desfecho complexo. Tratou-se de um estudo pioneiro, por investigar o estado vacinal e sua completude para todas as vacinas previstas pelo minist?rio da sa?de para adultos atrav?s de uma proposta metodol?gica que pudesse oferecer subs?dios para o desencadeamento de a??es de car?ter preventivo para trabalhadores do SUS n?o apenas para realidade local, mas, sobretudo, nacional. Este estudo possibilitou a an?lise de informa??es de v?rias realidades de condi??es de trabalho na Bahia relacionadas ao processo de vacina??o. Pesquisas como esta certificam que o conhecimento produzido pode ser utilizado na gest?o p?blica. Diante da situa??o de baixa imuniza??o, quando investigada a completude do calend?rio vacinal do adulto, sugere-se a realiza??o de oficinas com os trabalhadores vinculados ao setor sa?de, focadas na redu??o das barreiras de acesso ? vacina??o, em estrat?gias para melhorar a aceita??o de imuniza??es e sobre a percep??o dos sujeitos com rela??o ? sua sa?de.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
45

BORGES, FLAVIO HASENCLEVER. "ANÁLISE DA INDÚSTRIA DE ZINCO E DO DESEMPENHO OPERACIONAL DE UMA EMPRESA DO SETOR: O CASO DA COMPANHIA PARAIBUNA DE METAIS - GRUPO PARANAPANEMA." PONTIFÍCIA UNIVERSIDADE CATÓLICA DO RIO DE JANEIRO, 2001. http://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/Busca_etds.php?strSecao=resultado&nrSeq=3031@1.

Full text
Abstract:
A indústria de zinco vem passando, nas últimas décadas, por um franco crescimento tanto em termos de consumo quanto no horizonte de aplicações. Esse ritmo de crescimento,que já é alto, passará a ser ainda maior nos próximos anos e será conduzido pelos países em desenvolvimento como o Brasil. Ciente da importância de se estudar esse setor, a presente dissertação busca abordar as diversas variáveis relacionadas à indústria de zinco. Com isso, pretende-se preencher uma lacuna existente na literatura, proporcionando não somente uma visão técnica - como a quase totalidade dos trabalhos sobre zinco - mas principalmente focando questões administrativas e estratégicas.Neste sentido, é feito um estudo de caso em uma grande empresa do setor onde é descrita e aplicada uma metodologia de análise de seu desempenho, de muita utilidade na busca da melhor eficiência produtiva. Tal eficiência deve ser almejada para a sobrevivência da empresa num cenário globalizado e extremamente competitivo como o da indústria de zinco.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
46

Lima, Michele Luiz. "O assistente social e a condição de trabalhador assalariado no setor público estatal: traços do perfil do mercado de trabalho em Minas Gerais." Universidade Federal de Juiz de Fora (UFJF), 2016. https://repositorio.ufjf.br/jspui/handle/ufjf/3619.

Full text
Abstract:
Submitted by Renata Lopes (renatasil82@gmail.com) on 2017-03-09T18:24:27Z No. of bitstreams: 1 micheleluizlima.pdf: 1886262 bytes, checksum: 38676aacc594a2c843af386f2290a88e (MD5)
Approved for entry into archive by Adriana Oliveira (adriana.oliveira@ufjf.edu.br) on 2017-03-10T14:34:27Z (GMT) No. of bitstreams: 1 micheleluizlima.pdf: 1886262 bytes, checksum: 38676aacc594a2c843af386f2290a88e (MD5)
Made available in DSpace on 2017-03-10T14:34:27Z (GMT). No. of bitstreams: 1 micheleluizlima.pdf: 1886262 bytes, checksum: 38676aacc594a2c843af386f2290a88e (MD5) Previous issue date: 2016-10-14
Esta pesquisa tem como objetivo analisar alguns traços do perfil do mercado de trabalho dos assistentes sociais, tendo como foco a região de abrangência do Conselho Regional de Serviço Social de Minas Gerais – CRESS 6ª Região, compreendendo as áreas da Sede, situada em Belo Horizonte e da Seccional Montes Claros. O viés da pesquisa tem como feixe de investigação os editais de concursos públicos e processos seletivos simplificados com previsão de vagas para assistente social, catalogados pelo referido Conselho entre os anos de 2007 a 2014. Partimos da compreensão de que as transformações ocorridas no mundo do trabalho e no âmbito do Estado capitalista, afetam diretamente os assistentes sociais nas suas relações e condições de trabalho e no seu espaço profissional. Busca-se caracterizar o processo de expansão precarizada do mercado de trabalho do assistente social, determinado principalmente pela municipalização da saúde e da assistência social e pelo crescimento da formação acadêmico-profissional de Serviço Social. Posteriormente, iremos indicar as condições nas quais se realiza a inserção do assistente social no mercado de trabalho, especificamente na esfera pública estatal.
This research has the proposal to analyze some features of the labor market profile of social workers, focusing on the region covered by the Regional Council of Social Service of Minas Gerais - CRESS 6th Region, covering the areas of its headquarter, located in Belo Horizonte and Sectional of Montes Claros. The bias of the research has as investigation content the public procurement notices and simplified selection processes to forecast vacancies for social workers, cataloged by this Council in the years 2007 to 2014. Starting from the understanding that the changes occurring in the business world and within the capitalist state, directly affect the social workers in their relationships and working conditions and their professional space. This research seeks to characterize the precarious expansion’s process of the social worker labor market, mainly determined by the municipalization of health and social care and the growth of academic and professional training of social work. Then after, we will indicate the conditions which accomplish the insertion of the social worker in the labor market in Minas Gerais, specifically in the state public sphere.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
47

Cunha, Francisco Aleudiney Monte. "Estudo ergonômico dos postos de trabalho do setor de pesagem de uma indústria de calçados: estudo de caso." Universidade Federal da Paraí­ba, 2007. http://tede.biblioteca.ufpb.br:8080/handle/tede/5277.

Full text
Abstract:
Made available in DSpace on 2015-05-08T14:53:41Z (GMT). No. of bitstreams: 1 arquivototal.pdf: 921312 bytes, checksum: 2c06131fbf2e5ef71cd90c5917b2e0f2 (MD5) Previous issue date: 2007-12-22
Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPES
The world in constant change, the globalization economy and of emergent markets, modern managemental technologies have oportunizado considerable improvements in the form of as the companies can become highly competitive and get considerable profits of productivity. Such situations are provoked by the necessity that the companies have to be competitive, productive and prompt in the delivery stated periods, as form of survival in the market. Usually, the company Grendene S/A does not run away from this profile, explained for its transport and reputation in the market. The work in the ranks of work of the sector of Pesagem in Unit 4 of Grendene S/A is ergonomicamente correct? This work has the objective of raising and pointing certain situations that, although to have intention to become the lucrative companies most agile and, finish causing resulted contrary, since such actions compromise the health and the performance of the workers in average stated period. Carrying through ergonomic study of the ranks of work of the sector of Pesagem of Unit 4 of Grendene S/A. The study it was descriptive exploration with qualitative boarding, that if used the mapping, description and analysis of the context, the relations and perceptions regarding the situation of ergonomics in the company, using as procedure methodological the study of case for making direct comment of the phenomenon. No was carried through in the area of Pesagem of the Plant of compostagem of PVC of Grendene S/A, characterized for the system of taylorista-fordista production sector worked 06(six) load weighers, 02(two) suppliers, 01(one) estoquista and 01(one) person in charge, beyond the leader. The elements had been analyzed all that composed the activities, the exercises if they repeat in each existing function in the sector and focused the movement, the frequency, the time and the positions practised during the work. Photos, systematic filmings, comments for each activity developed for the workers had been used. E analyzed the same ones of the biomechanic point of view, with the use of the equation of the NIOSH for manual load survey to verify the existence of risks. Proposals of measures of control for the activities had been raised that if they had shown inadequate. Having as resulted the existing functions in the pesagem sector, one really evidenced that the activities of Leader, estoquista and supplier, did not offer no ergonomic risk. To the step that the function of the Load Weigher, deserves intervention, although not to reach the maximum level of risk according to equation of the NIOSH. In the function Weigher several are the claims for the exercise of the activity; the non-availability for hourextra is a reality. The company has oscillations in the volumes of production due to sazonalidade in venda of footwear, and this reflects directly in the PVC production. In the sector of Pesagem two collaborators exist practising hidroginástica for medical orientation, being very common to the claims of pains in the coasts. We have as conclusion the challenge to adopt among others of one practical ergonomic that considers, lines of direction, the qualification of professionals, mainly of the load weigher for the precocious diagnosis of the ergonomic work
O mundo em constante mudança, a economia globalizada e de mercados emergentes, modernas tecnologias gerenciais têm oportunizado melhorias consideráveis na forma de como as empresas podem tornar-se altamente competitivas e obter ganhos consideráveis de produtividade. Tais situações provocam nas empresas necessidades de serem ágeis, produtivas e pontuais nos prazos de entrega, como forma de sobrevivência no mercado. Este trabalho tem o objetivo de levantar e apontar certas situações que, apesar de terem o intuito de tornar a empresa mais ágil e lucrativa, acabam causando resultado contrário, já que tais ações podem vir a comprometer a saúde e o desempenho dos trabalhadores em médio prazo, realizando estudo ergonômico dos postos de trabalho do setor de Pesagem da Unidade 4 de uma empresa do setor calçadista, buscou-se responder a seguinte pergunta: O trabalho nos postos de trabalho do setor de Pesagem na Unidade 4 desta empresa é ergonomicamente correto? O estudo foi descritivo exploratório com abordagem qualitativa, que utilizou o mapeamento, descrição e análise do contexto, as relações e percepções a respeito da situação de ergonomia na empresa, usando como procedimento metodológico o estudo de caso por fazer observação direta do fenômeno. Foi realizado no setor e na empresa citados na pergunta-problema que é caracterizado pelo sistema de produção taylorista-fordista. No setor trabalhavam 06(seis) pesadores de carga, 02(dois) abastecedores, 01(um) estoquista e 01(um) líder, encarregado do setor. A metodologia passou pelas seguintes etapas: a) análise biomecânica dos postos de trabalho: foram analisados todos os elementos que compunham as atividades. Este exercício se repetiu em cada função existente no setor e enfocou o movimento, a freqüência, o tempo e as posturas praticadas durante o trabalho. Foram utilizadas fotos, filmagens, observações sistemáticas para cada atividade desenvolvida pelos trabalhadores. Também foi realizado um levantamento do perfil da população, englobando amostra de 100%, com o objetivo de encontrar o perfil antropométrico existente no setor e verificar se a estrutura do layout do posto de trabalho condizia com o padrão antropométrico dos funcionários, analisando desde a bancada até as ferramentas utilizadas; b) verificação de risco ergonômico: foi utilizada a equação do NIOSH para levantamento manual de cargas como recurso e instrumento comprovador da necessidade, ou não de intervenção ergonômica; c) propostas de medidas de controle: foram levantadas propostas de medidas de controle para as atividades que se mostraram inadequadas do ponto de vista biomecânico. Nas análises dos estudos de todas as funções existentes no setor de pesagem, constatou-se realmente que as atividades de Líder, Estoquista e Abastecedor, não oferecem nenhum risco ergonômico. Ao passo que a função do Pesador de cargas, merece intervenção, apesar de não atingir o nível máximo de risco segundo a equação do NIOSH.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
48

Santana, Rejane Maria de. "As relações entre capacidade para o trabalho e saúde dos servidores do Tribunal Regional do Trabalho de Pernambuco." Centro de Pesquisas Aggeu Magalhães, 2012. https://www.arca.fiocruz.br/handle/icict/13606.

Full text
Abstract:
Made available in DSpace on 2016-04-07T13:15:20Z (GMT). No. of bitstreams: 2 325.pdf: 3628489 bytes, checksum: 36386aefbf5d5946d204822b5a7123b5 (MD5) license.txt: 1748 bytes, checksum: 8a4605be74aa9ea9d79846c1fba20a33 (MD5) Previous issue date: 2012
Fundação Oswaldo Cruz. Centros de Pesquisas Aggeu Magalhães. Recife, PE, Brasil
As respostas às questões referentes ao envelhecimento funcional constituem uma prioridade na saúde do trabalhador e faz com que a capacidade para o trabalho seja um importante indicador por abranger aspectos relativos à saúde física, bem-estar psicossocial, competência individual e condições de trabalho. Estudo epidemiológico de corte transversal que avaliou a relação entre a capacidade para o trabalho, as características sócio-demográficas e funcionais e as dimensões de saúde nos servidores do TRT de Pernambuco. Foram analisados 310 servidores. Os dados foram coletados por meio de questionários autopreenchidos: Questionário de características sócio-demográficas e funcionais, Índice de Capacidade para o Trabalho (ICT) e Medical Outcomes Study 36 - Item short form health survey (SF-36). Para análise dos dados foram utilizadas técnicas de estatística inferencial através dos testes: E (ANOVA) com comparações de Tukey, Exato de Fisher, teste Qui-quadrado e teste da Razão de Verossimilhança. Os resultados mostraram que os sujeitos têm em média 44 anos, distribuídos semelhantemente quanto ao sexo, 65,8 por cento são casados/companheiros, 85,2 por cento têm no mínimo nível superior. 48,4 por cento estão na Área Judiciária, 73,9 por cento são Técnicos Judiciário, 75,8 por cento estão na instituição há pelo menos 10 anos. O ICT médio foi de 40 pontos, considerado boa capacidade para o trabalho e 2 por cento foi considerado como baixa. As morbidades autorreferidas prevalentes, com diagnóstico médico foram: as lesões/doenças musculoesqueléticas, as doenças digestivas e as doenças respiratórias. Os escores médios do estado de saúde do SF-36 foram superiores à metade do valor máximo esperado. O ICT esteve associado significativamente a todas as dimensões do estado de saúde (p < 0,001), independente das características sócio-demográficas e funcionais. O investimento tanto em melhorias no estilo de vida do trabalhador, como no ambiente de trabalho é imprescindível para manutenção, melhora e recuperação da capacidade para o trabalho
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
49

Bridi, Marcelle Engler. "Protocolo de avaliação das práticas de gestão da segurança e saúde no trabalho no setor da construção civil." reponame:Biblioteca Digital de Teses e Dissertações da UFRGS, 2012. http://hdl.handle.net/10183/79847.

Full text
Abstract:
Nas últimas décadas, diversos estudos acadêmicos investigaram práticas de gestão da Segurança e Saúde no Trabalho (SST) de forma a identificar fatores que contribuem para o sucesso de programas de prevenção de acidentes no setor da construção civil. A maior parte desses estudos foi baseada na realização de surveys e objetivaram identificar correlações entre as taxas de acidentes de cada empresa e a existência ou não de práticas, permitindo apontar os conjuntos de práticas que têm maior impacto na SST. Em que pesem as contribuições destes estudos, principalmente no que diz respeito à identificação e disseminação de práticas associadas à prevenção de acidentes, quatro principais críticas podem ser feitas: (a) não há um conceito definido de o que são boas práticas e critérios para categorizá-las; (b) escopo limitado a grandes empresas de países desenvolvidos; (c) a falta de um referencial teórico adequado; e (d) a abordagem metodológica adotada, cujo enfoque é descritivo. O objetivo principal desta pesquisa é propor um protocolo para caracterização e avaliação do grau de implementação de práticas de gestão da SST, através da utilização de múltiplas fontes de evidência, visando a obter uma compreensão mais detalhada destas práticas, que levem em consideração o contexto de aplicação. Em relação ao método, foi adotada a abordagem da pesquisa construtiva, escolhida por se tratar do desenvolvimento de um protocolo para a solução de um problema com relevância prática e teórica. Inicialmente, foi realizada uma revisão da literatura acerca das práticas de gestão da SST e do referencial teórico da Engenharia de Resiliência (ER). O protocolo foi proposto com base na revisão da literatura e também em uma survey realizada com uma amostra de empresas de construção. A ferramenta foi desenvolvida, aprimorada e testada em 5 estudos de caso em canteiros de obras, realizados de forma sequencial. Além disso, a mesma foi aplicada em 3 obras na Espanha, com o objetivo de avaliar a sua aplicabilidade em outro contexto. Os resultados deste conjunto de obras foram processados e analisados, de forma a exemplificar os dados produzidos. Por fim, com base na avaliação do protocolo desenvolvido, foram propostas diretrizes para a sua implantação. As principais contribuições da pesquisa são referentes ao protocolo de avaliação desenvolvido, que possui um enfoque prescritivo. Por um lado, este possibilita a coleta sistemática de dados sobre práticas de SST que pode ser utilizado na avaliação do sistema de gestão da SST das empresas, possibilitando a realização de benchmarking externo e interno. Por outro lado, a ferramenta pode contribuir para o registro e a disseminação das práticas de gestão de SST no setor da construção.
Several academic studies have investigated Occupational Safety and Health (OSH) managerial practices in order to identify factors that contribute for the success of accident prevention programs in the construction industry. Most of those studies were based on surveys and aimed to identify correlations between accident rates and the existence or non-existence of such practices, establishing sets of practices that have the greatest impact on OSH. Despite the contributions of those studies, especially regarding the identification and dissemination of practices associated with accident prevention, four main drawbacks can be pointed out: (a) the lack of definition for best practices and of criteria for categorizing them, (b) scope limited to large companies from developed countries, (c) the lack of theoretical foundation, and (d) the descriptive focus of the methodological approach adopted. The main objective of this research work is to devise a protocol for characterizing and evaluating the degree of implementation of OSH managerial practices based on multiple sources of evidence, aiming to get a more detailed understanding of those practices, and take into account the context of application. Regarding the method, the constructive research approach was adopted, since this investigation proposes the development of a protocol for solving a problem with practical and theoretical relevance. Initially, a literature review on OSH managerial best practices and on the Resilience Engineering (RE) theoretical framework was undertaken. The protocol has been proposed based on both a literature review and also on a survey conducted with a sample of construction companies. The tool was developed and tested in five case studies in construction sites carried out sequentially. In addition, it was also applied in three construction sites in Spain in order to evaluate its applicability in another context. The results of those construction sites were processed and analyzed to illustrate the data produced. Finally, based on the evaluation of the protocol, some guidelines for implementing it were proposed. The main contributions of this research are related to the protocol, which has a prescriptive approach. From one hand, it enables the systematic collection of data on OSH practices that can be used for assessing the OSH management system of construction companies, making it possible to carry out internal and external benchmarking. From the other hand, with the tool may contribute for the documentation and dissemination of OSH best practices in the construction sector.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
50

Barker, Jehan Capitulino da Costa, and 92-99414-7903. "A aplicabilidade dos sensos da qualidade como ferramenta voltada a maximização do processo operacional do setor de compras e registro de preços da SEMINF." Universidade Federal do Amazonas, 2017. http://tede.ufam.edu.br/handle/tede/5803.

Full text
Abstract:
Submitted by Divisão de Documentação/BC Biblioteca Central (ddbc@ufam.edu.br) on 2017-08-22T19:06:12Z No. of bitstreams: 2 license_rdf: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5) Dissertação - Jehan C. C. Barker.pdf: 17147972 bytes, checksum: 0f7b9426606691ec8c74e1440174cbda (MD5)
Approved for entry into archive by Divisão de Documentação/BC Biblioteca Central (ddbc@ufam.edu.br) on 2017-08-22T19:06:26Z (GMT) No. of bitstreams: 2 license_rdf: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5) Dissertação - Jehan C. C. Barker.pdf: 17147972 bytes, checksum: 0f7b9426606691ec8c74e1440174cbda (MD5)
Approved for entry into archive by Divisão de Documentação/BC Biblioteca Central (ddbc@ufam.edu.br) on 2017-08-22T19:06:47Z (GMT) No. of bitstreams: 2 license_rdf: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5) Dissertação - Jehan C. C. Barker.pdf: 17147972 bytes, checksum: 0f7b9426606691ec8c74e1440174cbda (MD5)
Made available in DSpace on 2017-08-22T19:06:47Z (GMT). No. of bitstreams: 2 license_rdf: 0 bytes, checksum: d41d8cd98f00b204e9800998ecf8427e (MD5) Dissertação - Jehan C. C. Barker.pdf: 17147972 bytes, checksum: 0f7b9426606691ec8c74e1440174cbda (MD5) Previous issue date: 2017-04-07
In the Brazilian public service, where the state does not provide the answers that the citizen needs, and considering the complexity of the governmental machinery that has created increasingly difficult bureaucratic devices, it has become one of the greatest challenges of each new government. Hence the need for a managerial public management model, where the citizen is a user of the services offered by the State, through the application of concepts derived from private management, resulting in the development of a management culture, and efficient in the quality of services in public organizations. This work deals with the analysis of the applicability of the quality senses (5S Program), taking as its background the SEMINF Purchasing Management and Price Registration. The sense of quality (5S) is a tool that aims to improve the institution through the organization, selection, disposal, cleaning, hygiene, standardization and habit change (self-discipline), making the sector or institution more efficient through Of total quality management. Regarding the methodological procedures used in the work, as regards nature, it is characterized as applied, presenting the analysis of the application of the concepts, techniques and methods of quality senses (5S) in SEMINF's procurement and price registration sector. Regarding the objectives, the method used was the descriptive one, to which the collected data were recorded, analyzed, analyzed and interpreted. Regarding the approaches, the present work is classified as qualitative, because the researcher participates in the process as a participant observer, identifying, seeking the particularities and worrying about the quality of the activities carried out by the sector. As for the procedures, it was characterized as a case study and as to the method for data collection, the instrument used was the bibliographic and documentary research on public management and on the quality tools aimed at public management by the participating observer. The result was the identification, mapping, improvement, organizational and operational restructuring of SEMINF's Purchasing and Price Registration Office, improving and maximizing the operational activities of the sector studied, resulting in a further two (2) As a manual of instruction and operation for existing employees or for new employees, achieving the proposed objective of the work, which can later be applied in other sectors of SEMINF at the discretion of its managers.
No serviço público brasileiro, onde o Estado não dá as respostas que o cidadão necessita e, considerando a complexidade da máquina governamental, que criou aparatos burocráticos cada vez mais difíceis de gerenciar, tornou-se um dos maiores desafios de cada novo governo. Daí a necessidade de um modelo de gestão pública gerencial, onde o cidadão é usuário dos serviços oferecidos pelo Estado, através da aplicação de conceitos oriundos da gestão privada, resultando no desenvolvimento de uma cultura gerencial, e eficiente na qualidade dos serviços nas organizações públicas. Este trabalho discorre sobre a análise da aplicabilidade dos sensos da qualidade (Programa 5S) tendo como ambiente a Gerência de Compras e Registro de Preços da SEMINF. Os sensos da qualidade (5S) é uma ferramenta que tem como objetivo a melhoria da instituição por meio da organização, seleção, descarte, limpeza, higiene, padronização e da mudança de hábito (autodisciplina), tornando o setor ou instituição mais eficiente por meio da gestão da qualidade total. Quanto aos procedimentos metodológicos utilizados na realização do trabalho, quanto a natureza, caracteriza-se como aplicada, apresentando a análise da aplicação dos conceitos, técnicas e métodos dos sensos da qualidade (5S) no setor de compras e registro de preços da SEMINF. Quanto aos objetivos, o método utilizado foi o descritivo, ao qual se observou, registrou, analisou e interpretou os dados coletados. Quanto às abordagens, classifica-se o presente trabalho como qualitativo, pois o pesquisador participa do processo como observador participante, identificando, buscando as particularidades e preocupando-se com a qualidade das atividades realizadas pelo setor. Quanto aos procedimentos caracterizou-se como estudo de caso e quanto ao método para coleta de dados, o instrumento utilizado foi a pesquisa bibliográficas e documentais sobre gestão pública e sobre as ferramentas da qualidade voltadas a gestão pública pelo observador participante. Deste modo, o resultado encontrado foi o de identificação, mapeamento, aprimoramento, reestruturação organizacional e operacional da Gerência de Compras e Registro de Preços da SEMINF, melhorando e maximizando as atividades operacionais do setor estudado, resultando ainda em 02 (duas) cartilhas que servirão como manual de instrução e operação para os colaboradores existentes ou para os novos colaboradores, atingindo o objetivo proposto do trabalho, que poderão posteriormente ser aplicados nos demais setores da SEMINF a critério de seus gestores.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
We offer discounts on all premium plans for authors whose works are included in thematic literature selections. Contact us to get a unique promo code!

To the bibliography