Academic literature on the topic 'Trypanosomoses'

Create a spot-on reference in APA, MLA, Chicago, Harvard, and other styles

Select a source type:

Consult the lists of relevant articles, books, theses, conference reports, and other scholarly sources on the topic 'Trypanosomoses.'

Next to every source in the list of references, there is an 'Add to bibliography' button. Press on it, and we will generate automatically the bibliographic reference to the chosen work in the citation style you need: APA, MLA, Harvard, Chicago, Vancouver, etc.

You can also download the full text of the academic publication as pdf and read online its abstract whenever available in the metadata.

Journal articles on the topic "Trypanosomoses"

1

Mahama, Charles I., H. A. Mohammed, Martin Abavana, I. Sidibé, A. Koné, and S. Geerts. "Mouches tsé-tsé et trypanosomoses au Ghana au vingtième siècle." Revue d’élevage et de médecine vétérinaire des pays tropicaux 56, no. 1-2 (January 1, 2003): 27. http://dx.doi.org/10.19182/remvt.9871.

Full text
Abstract:
La trypanosomose animale africaine, transmise par les mouches tsé-tsé (Glossina spp.), est un problème majeur limitant l’utilisation optimale de la terre destinée à l’agriculture dans les régions du Ghana infestées de glossines. Au cours des 50 dernières années plusieurs chercheurs ont analysé la distribution des mouches tsé-tsé et la maladie qu’elles transmettent afin d’adapter les mesures de contrôle appropriées. A cause de la croissance démographique et de l’expansion agricole, l’aire de distribution des glossines du groupe morsitans a diminué. Les mouches du groupe palpalis restent les vecteurs les plus importants de la trypanosomose animale, parce qu’elles sont capables de persister même dans les régions fortement occupées par l’agriculture. L’exploitation optimale de la trypanotolérance comme moyen de contrôle des trypanosomoses est entravée par l’utilisation croissante d’animaux croisés avec les races locales trypanosensibles. Bien que l’incidence de la maladie du sommeil ait diminué significativement au cours des dernières décennies, l’état actuel de la maladie n’est pas bien connu. Cette revue décrit l’historique du problème de la trypanosomose et de ses vecteurs au Ghana, examine la situation actuelle de la maladie et identifie quelques priorités de recherche dans l’optique d’un contrôle durable de la trypanosomose.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Mahamat, Hassane H. "First PATTEC consultative workshop on strategies, technical advances and partnerships in tsetse and trypanosomosis management." Revue d’élevage et de médecine vétérinaire des pays tropicaux 68, no. 1 (November 19, 2015): 45. http://dx.doi.org/10.19182/remvt.20576.

Full text
Abstract:
Les mouches tsé-tsé et les trypanosomoses (T&T) persistent de façon endémique dans de nombreux pays bien que de nombreux efforts aient été consentis ces dernières décennies dans le cadre de l’initiative « Campagne panafricaine d’éradication de la mouche tsé-tsé et de la trypanosomose » (Pattec), et malgré les progrès observés tant au niveau de la recherche et du développement, qu’à celui de l’engagement de nombreux partenaires pour soutenir les efforts de lutte. Dans le but de créer une plateforme multipartite fonctionnelle de lutte contre les T&T, un atelier consultatif réunissant toutes les parties prenantes a été organisé du 8 au 11 septembre 2014. En conclusion de cet atelier, la compétence et la multidisciplinarité des différents partenaires ont été reconnues, mais également la nécessité de progrès dans différents domaines comme la révision des stratégies thérapeutique et chimioprophylactique pour les trypanosomoses animales, l’application de stratégies de surveillance de la trypanosomiase humaine africaine, et la nécessité d’une meilleure compréhension du mécanisme de résistance aux trypanocides et des facteurs permettant le maintien des trypanosomoses non transmises par les tsé-tsé. Le besoin de centraliser les résultats de la recherche opérationnelle afin d’améliorer la formulation des politiques et des techniques de management a également été évoqué. Les systèmes d’information géographique ont été reconnus comme des outils de planification et de gestion de la lutte contre les T&T. Ce premier atelier de concertation s’est terminé par un plaidoyer pour une meilleure communication et une définition claire du rôle de chacun comme gage de réussite d’un partenariat efficace.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Truc, P., R. Nzoumbou-Boko, M. Desquesnes, S. Semballa, and P. Vincendeau. "Atypical human trypanosomoses." Médecine et Santé Tropicales 24, no. 3 (July 2014): 249–52. http://dx.doi.org/10.1684/mst.2014.0346.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Solano, Philippe, Gérard Cuny, Gérard Duvallet, Dominique Cuisance, Sophie Ravel, Issa Sidibé, and Saydil Touré. "Les techniques de génétique moléculaire au service de l'épidémiologie des trypanosomoses. Intérêt de l'étude du polymorphisme des microsatellites des glossines." Revue d’élevage et de médecine vétérinaire des pays tropicaux 50, no. 4 (April 1, 1997): 297–301. http://dx.doi.org/10.19182/remvt.9560.

Full text
Abstract:
L'introduction des techniques moléculaires a apporté de nouvelles connaissances sur l'épidémiologie des trypanosomoses. Dans le domaine du diagnostic, la technique d'amplification en chaîne par polymérase (ou polymerase chain reaction) apporte une sensibilité supérieure à celle des techniques classiques, et permet aussi de différencier des trypanosomes morphologiquement identiques ayant des importances économiques très différentes. Chez les vecteurs cycliques, les glossines, on soupçonne l'existence de populations plus dangereuses que d'autres au sein d'une même espèce ; les auteurs décrivent et proposent d'appliquer la technique du polymorphisme des marqueurs microsatellites à l'évaluation des conséquences de la variabilité intraspécifique des mouches tsé-tsé sur l'épidémiologie de la trypanosomose.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Mamoudou, A., A. Zoli, P. Van den Bossche, V. Delespaux, D. Cuisance, and S. Geerts. "Half a Century of Tsetse and Animal Trypanosomosis Control on the Adamawa Plateau in Cameroon." Revue d’élevage et de médecine vétérinaire des pays tropicaux 62, no. 1 (January 1, 2009): 33. http://dx.doi.org/10.19182/remvt.31190.

Full text
Abstract:
L’invasion des glossines sur le plateau de l’Adamaoua se situe dans les années 1950 et a entrainé une mortalité élevée des bovins à cause de la trypanosomose et des émigrations massives des éleveurs de la zone infestée. Trois espèces de mouches tsé-tsé ont été relevées : Glossina morsitans submorsitans, G. fuscipes fuscipes et G. tachinoides. Entre 1960 et 1975, le Gouvernement camerounais a organisé des campagnes de traitement aux trypanocides de masse du bétail. Des activités de lutte contre les glossines ont ensuite été initiées. Entre 1976 et 1994, plusieurs campagnes régulières de pulvérisation aérienne ont été réalisées aboutissant à l’assainissement de 3 200 000 hectares de pâturage. Malheureusement des réinvasions ponctuelles de la mouche tsé-tsé dans la zone assainie n’ont pas pu être évitées. Afin de prévenir la réinvasion des glossines à partir de la plaine de Koutine (au niveau du plateau de l’Adamaoua), des barrières constituées de pièges et d’écrans ont été créées. Cependant des feux de brousse ont détruit la plupart des piètes et de écrans peu après leur mise en place en 1994. Ils ont alors été remplacés par un programme de traitements insecticides du bétail. Des enquêtes transversales et longitudinales parasitologiques et entomologiques en 2004 et 2005 ont montré que la barrière constituée de bétail traité aux insecticides avait réussi à maintenir le plateau relativement indemne de glossines. L’incidence de la trypanosomose enregistrée chez le bétail du plateau variait entre 0 et 2,1 p. 100. Cependant une prévalence élevée inquiétante de résistance aux produits trypanocides a été rapportée récemment dans le département du Faro et Déo. Dans le cadre de la campagne panafricaine d’éradication des mouches tsétsé et des trypanosomoses (Pattec), le Cameroun est actuellement en train de préparer un projet commun avec le Tchad, la République d’Afrique centrale et le Nigeria pour éradiquer les mouches tsé-tsé et les trypanosomoses.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Dadah, A. J., D. D. Duhlinska Popova, A. D. Daniel, and P. M. Dede. "Trypanosomose chez des moutons et des chèves aprés abattage à l'abattoir de Jos, Nigeria." Revue d’élevage et de médecine vétérinaire des pays tropicaux 50, no. 3 (March 1, 1997): 214–16. http://dx.doi.org/10.19182/remvt.9572.

Full text
Abstract:
Trypanosomose chez des moutons et des chèvres après abattage à l'abattoir de Jos, Nigeria La prévalence de la trypanosomose chez le mouton Yankasa et la chèvre Red Sokoto (chèvre de Maradi) a été étudiée par des tests sanguins à l'abattoir de Jos, au Centre du Nigeria, pendant les mois de mars à août 1990. Des échantillons sanguins ont été prélevés sur 522 moutons et bol chèvres et examinés par la technique du bulfy coat et des frottis colorés. Vingt moutons (3,83 %) et 11 chèvres (1,83 %) étaient infectés par des trypanosomes. Trypanosoma vivax et Trypanosoma congolense étaient les seuls trypanosomes rencontrés dans cette étude. T. vivax était présent chez 15 moutons (2,87 %) et chez 7 chèvres (1,16 %). T. congolense était présent chez 5 moutons (0,97 %) et 4 chèvres (0,67 %). L'infection était plus importante pendant la saison humide que pendant la saison sèche mais la différence n'était pas significative statistiquement (P < 0,05). Il serait souhaitable que les moutons et les chèvres soient inclus dans tout programme de mesures prophylactiques ou thérapeutiques lors de la lutte contre les trypanosomoses.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Wéry, Marc. "Trypanosomoses africaines, maladie du sommeil." EMC - Maladies infectieuses 1, no. 1 (January 2004): 1–20. http://dx.doi.org/10.1016/s1166-8598(00)00032-6.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Bouyer, Jérémy, Mathieu Pruvot, Zacharia Bengaly, Patrick M. Guerin, and Renaud Lancelot. "Learning influences host choice in tsetse." Biology Letters 3, no. 2 (December 19, 2006): 113–17. http://dx.doi.org/10.1098/rsbl.2006.0578.

Full text
Abstract:
A learning capacity for feeding is described in many insect species including vectors of diseases, but has never been reported in tsetse flies (Diptera, Glossinidae), the cyclic vectors of human (sleeping sickness) and animal trypanosomoses in Africa. Repeated feeding on the same host species by a disease vector is likely to increase the within-species disease-transmission risk, but to decrease it between species. An experiment with cattle and reptiles in a stable provides evidence that the species of host selected for the second blood meal in tsetse flies depends on the host encountered for the first blood meal when the between-meal interval is 2 days. This preference disappears when the between-meal interval is extended to 3 days. The energetic advantages of this acquired preference and its importance in trypanosomoses epidemiology are discussed.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Desquesnes, Marc, Jean-François Michel, Stéphane De La Rocque, Philippe Solano, Leopold Millogo, Zakaria Bengaly, and I. Sididé. "Enquête parasitologique et sérologique (Elisa-indirect) sur les trypanosomoses des bovins dans la zone de Sidéradougou, Burkina Faso." Revue d’élevage et de médecine vétérinaire des pays tropicaux 52, no. 3-4 (March 1, 1999): 223–32. http://dx.doi.org/10.19182/remvt.9667.

Full text
Abstract:
Une enquête parasitologique et sérologique sur les trypanosomoses des bovins a été réalisée dans le secteur nord de la zone de Sidéradougou (Burkina Faso), en novembre et décembre 1997. Partant d'un recensement terrestre exhaustif, un millier de bovins ont été examinés sur la base d'un échantillonnage stratifié aléatoire. L'âge et la race des animaux, la nature et la date du dernier traitement trypanocide ont été enregistrés. Les examens parasitologiques ont été effectués par la méthode du "buffy coat", la mesure de l'hématocrite a été recueillie et les tests Elisa-indirect ont été réalisés dans trois systèmes différents, avec sensibilisation des plaques par les antigènes solubles de Trypanosoma vivax, T. brucei ou T. congolense (type savane). La technique parasitologique a fourni 5,3 % d'échantillons positifs, dominés par l'espèce T. congolense. Les examens sérologiques ont indiqué une séroprévalence de 81,7 % (± 2,4 %) les trois tests confondus et, sur la base des résultats chez les animaux âgés d'un an, une incidence annuelle moyenne de 52 % (± 11 %). L'étude du score maximum de positivité aux trois tests a permis d'estimer les séroprévalences par espèce à 79 % pour T. vivax, 3 % pour T. brucei, et 28 % pour T. congolense. L'analyse des données sérologiques et parasitologiques, selon la date du dernier traitement trypanocide indiqué par l'éleveur, montre que ces traitements ont peu d'effet sur le taux de portage des anticorps et des parasites, ce dernier est présumé assez proche de la séroprévalence observée. La méthode du "buffy coat" est insuffisamment sensible pour mesurer la prévalence des infections dans ce type de situation enzootique, mais, associée à la valeur de l'hématocrite, elle a permis d'estimer l'importance des cas de trypanosomose maladie à environ 15 %. Les trypanosomoses bovines demeurent une préoccupation majeure de l'élevage dans la zone agropastorale de Sidéradougou. elles sévissent de manière enzootique avec une prédominance nette des infections par T. vivax, une prévalence et un impact clinique élevés de T. congolense. Les données générées par cette enquête seront intégrées dans un système d'information géographique (Sig) mis en place dans la zone pour l'évaluation du risque trypanosomien.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Dao, B., Guy Hendrickx, I. Sidibé, Adrien Marie Gaston Belem, and Stéphane De La Rocque. "Impact de la sécheresse et de la dégradation des aires protégées sur la répartition des trypanosomoses bovines et de leurs vecteurs dans le bassin versant de l’Oti au nord du Togo." Revue d’élevage et de médecine vétérinaire des pays tropicaux 61, no. 3-4 (March 1, 2008): 153. http://dx.doi.org/10.19182/remvt.9982.

Full text
Abstract:
Logé dans l’aire de transition entre les zones semi-aride au Nord et humide au Sud, le bassin versant de l’Oti (BVO) a subi durant les décennies 1970 - 1990 de très fortes pressions anthropiques et climatiques. La sécheresse, l’avancée du désert et les activités économiques reposant essentiellement sur l’agriculture et l’élevage ont contribué à la dégradation de ce bassin. En outre, de par sa position, le BVO accueille chaque année pendant la saison sèche du bétail transhumant venant du Burkina Faso et du Niger. Ce mouvement saisonnier des bovins transhumants a été source de maintien et de transmission de plusieurs maladies transfrontalières et des trypanosomoses animales. Des données de synthèse bibliographique et d’enquêtes de terrain effectuées en fin de saison sèche en avril et mai 2006, traitées dans un système d’information géographique (SIG), ont permis d’évaluer l’impact des facteurs anthropiques et climatiques sur l’épidémiologie des trypanosomoses animales dans le BVO. Les résultats de l’étude ont montré que le BVO était fortement dégradé ; les grands mammifères sauvages et les glossines ont quasiment disparu de la réserve de faune de la Fosse aux lions. Glossina tachinoides a été la seule espèce capturée au nord du 10e parallèle de latitude N. Trypanosoma vivax a été classé comme le principal parasite responsable des trypanosomoses bovines. Il a été conclu que l’homme par son action sur l’environnement et les changements climatiques ont provoqué un recul vers le sud de l’aire de répartition des glossines.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
More sources

Dissertations / Theses on the topic "Trypanosomoses"

1

Dethoua, Yandjima Louise Mariette. "Nouvelles approches thérapeutiques et pronostiques dans les trypanosomoses." Thesis, Montpellier 1, 2013. http://www.theses.fr/2013MON13511.

Full text
Abstract:
La trypanosomose humaine africaine, maladie tropicale négligée sévit en Afrique subsaharienne dans les zones rurales reculées avec un accès difficile aux soins de santé. Les traitements disponibles sont coûteux et nécessitent d'importantes ressources humaines et logistiques. En dépit du manque des personnels de santé qualifiés dans les zones d'endémie, la population fait souvent recours à la médecine traditionnelle. Ainsi la recherche de nouvelles molécules actives semble nécessaire pour contribuer à l'effort de recherches d'alternatives thérapeutiques contre la THA. In vitro des plantes médicinales de la République Centrafricaine de la famille des combretaceae ont présenté une activité trypanocide sur T. brucei brucei.Plusieurs cas d'infection humaine par des trypanosomes parasites de l'animal ont été également rapportés. Le nombre de ces infections est probablement sous-estimé. Certaines sont généralement guéris d'une manière spontanée, d'autres nécessitent une prise en charge thérapeutique. Des médicaments conventionnels disponibles contre la THA ainsi que le fexinidazole en phase d'essai clinique et la combinaison NECT se sont révélés efficaces contre le T. lewisi (parasite naturel de rat, à l'origine de la trypanosomose humaine atypique) in vitro en comparaison avec T. brucei gambiense et in vivo chez le rat. Enfin, le taux d'arginase sérique, enzyme associée au THA est élevé chez les patients trypanosomés par rapport aux sujets sains du foyer. Ce taux est revenu à la normale après un traitement efficace. Ainsi, l'évaluation de l'arginase sérique peut donc être considérée comme un bio marqueur du suivi de l'efficacité du traitement
The Human African Trypanosomiasis is a neglected tropical disease prevalent in sub-Saharan Africa mainly in remote rural with poor access to health care. Available treatments are expensive and require significant human and logistical resources. Despite the lack of skilled health workers in endemic areas, people often fall back on to traditional medicine. Therefore investigating for new molecules seems necessary to contribute to the effort of research for alternatives therapies against HAT. In vitro, medicinal plants from the combretaceae family in Central African Republic showed trypanocidal activity on T. brucei brucei.Several cases of human infection with trypanosome parasites of animals have also been reported. The number of infections is probably underestimated. Some are usually cured in a spontaneous way, others require therapeutic care. Conventional drugs available against the THA, NECT combination and fexinidazole in clinical trial phase proved to be effective against T. lewisi (natural parasite of rats, causing atypical human Trypanosomosis) in vitro compared with T. brucei gambiense and in vivo in rats. Finally, the level of serum arginase, enzyme associated with the THA, is high in Trypanosomosis patients compared to healthy subjects from the same area. This rate is back to normal after effective treatment. Thus, the assessment of serum arginase may be considered as a biomarker for monitoring the effectiveness of treatment
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Boda, Caroline. "Contribution des modèles expérimentaux dans l'étude des trypanosomoses africaines." Limoges, 2005. http://aurore.unilim.fr/theses/nxfile/default/7fa54944-6101-4979-85d4-313a4eb37e0c/blobholder:0/2005LIMO310A.pdf.

Full text
Abstract:
La maladie du sommeil ou trypanosomose humaine africaine (THA) est une pathologie réémergente qui cause un véritable problème de santé publique. La compréhension de la physiopathologie nécessaire à la mise en place de nouvelles thérapeutiques est limitée et les traitements actuels sont les mêmes depuis une trentaine d'années. C'est pourquoi il est indispensable de mettre au point des modèles expérimentaux animaux de la maladie afin de disposer d'un support d'étude. Notre travail de thèse a permis de tester le mégazol dans le traitement de la trypanosomose chez le mouton infecté par Trypanosoma brucei brucei. Les résultats de l'essai thérapeutique et les paramètres pharmacocinétiques mesurés chez le mouton sain ont permis de comprendre que le mégazol administré par voie orale permet d'obtenir une rémission sans rechute des animaux infectés en stade I, à condition que l'absorption digestive s'effectue correctement. Le mégazol a alors été testé chez des singes verts infectés par T. B. Gambiense afin d'optimiser la posologie efficace. Les résultats obtenus sont encourageants et mériteraient d'être approfondis par l'étude des dérivés non mutagènes du mégazol, récemment synthétisés. Nous avons également testé l'efficacité de l'association DFMO-nifurtimox à doses réduites chez un modèle de vervets infectés. Seule une efficacité partielle après traitement oral pendant 8 ou 15 jours a pu être obtenue et devra être expliquée par une étude pharmacocinétique ultérieure. Au cours de notre travail de thèse, nous avons également testé l'activité trypanocide du bleu de méthylène. Cette molécule s'est révélée être active in vitro sur deux souches de trypanosomes africains, en revanche, aucune efficacité n'a pu être obtenue chez la souris infectée et traitée per os ou par voie intra-péritonéale. Plusieurs hypothèses sont émises et mériteraient d'être vérifiées par des études supplémentaires. D'autre part, nous avons essayé de trouver de nouveaux critères de stade plus précoces et plus spécifiques. Pour cela, la technique de cytométrie en flux a été utilisée chez l'homme afin de s'assurer de la faisabilité et de l'intérêt de cette méthode dans les études des THA. Nous avons ensuite utilisé cette technique chez le vervet pour valider un modèle d'étude immunologique de la maladie. Nous avons alors cherché par cytométrie en flux les modifications significatives des sous-types lymphocytaires susceptibles d'aboutir à de nouveaux critères diagnostiques. Les résultats ont mis en évidence une augmentation significative des lymphocytes B dans le liquide céphalo-rachidien au cours de l'infection. Le vervet semblerait constituer un bon modèle pour approfondir ces résultats et pour la mise au point d'un test diagnostic de terrain
Human African trypanosomiasis (HAT) or sleeping sickness is a re-emerging disease responsible for a major public health problem. Knowledges about its physiopathology are necessary to find out new therapeutics but few studies are available. There is an urgent need to work with new experimental models to test trypanocidal activity of new drugs. In this work, we tested first megazol in Trypanosoma brucei brucei-infected sheep and its pharmacokinetics in uninfected sheep. Results showed megazol is efficient to treat stage I of trypanosomiasis in sheep if oral absorption occurs properly but this parameter seem to be very variable. Then, megazol was tested in T. B. Gambiense-infected African green monkeys in order to find out the optimal dosing. The results should be completed by further studies with more animals and with non mutagenic megazol derived compounds. Combination of two trypanocidals, DFMO and nifurtimox, bas been tested at low dosing in infected African green monkey. DFMO associated to nifurtimox given per os during 8 or 15 days couldn't cure the all animals. These results should be explained by a pharmacokinetics study of the combination. In a further study, we tested trypanocidal activity of methylene blue in vitro and in vivo. We obtained IC50 suggesting methylene blue could be active on trypanosomal infections. However, methylene blue given per os or intra-peritonealy couldn't cure infected mice. Several hypothesis are discussed and deserve to be verified. In an other hand, we tried to find out new criteria more precoce and specific for the stage diagnostic. We first adapted the method of flow cytometry to analyse blood and cerebrospinal fluid of infected patients and ensure its utility to study sleeping sickness. Then, we reproduce the experiment in infected African green monkeys to analyse the lymphocytes subset in blood and cerebrospinal fluid every two weeks. Results showed an increase in lymphocytes B during the disease course. African green monkey could be a good immunological model of the disease to precise these first results and to develop a field test for stage diagnosis
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Nzoumbou-Boko, Romaric. "Caractérisation d’une voie Immunomodulatrice impliquant l’arginase dans les Trypanosomoses." Thesis, Bordeaux 2, 2013. http://www.theses.fr/2013BOR22053/document.

Full text
Abstract:
Une nouvelle voie d’immunomodulation, l’induction de l’arginase par les trypanosomes chez leurs hôtes, a été identifiée et caractérisée. Pour éviter la réponse cytotoxique de l’activation « classique » M1 des macrophages et bénéficier de leur activation « alternative » M2, les parasites induisent l’arginase, qui produit la L-ornithine, indispensable à leur développement. Cette voie d’immunomodulation mise en évidence chez la souris infestée par son parasite naturel, Trypanosoma musculi, est également présente dans d’autres trypanosomoses, en particulier la trypanosomose humaine africaine (THA). Une augmentation de l’arginase, retrouvée dans le sérum de patients trypanosomés, se normalise après un traitement efficace. T. brucei gambiense, parasite de l’homme, induit l’arginase au niveau des macrophages murins et des leucocytes humains. T. lewisi, parasite du rat, induit également l’arginase. Au cours de leur longue coévolution avec leurs hôtes, les trypanosomes extracellulaires ont sélectionné un procédé favorisant leur croissance, l’induction de l’arginase, par des facteurs d’excrétion/sécrétion. Nous avons produit un anticorps monoclonal dirigé contre ce facteur inducteur. Il bloque l’induction de l’arginase par T. musculi in vitro et in vivo. Chez la souris infectée, son injection diminue considérablement la parasitémie. Il a permis l’identification du facteur inducteur, une kinésine orpheline. Cet anticorps, inhibant l’induction de l’arginase par différents trypanosomes, reconnaîtrait une région conservée de la kinésine induisant l’arginase. Cette kinésine se lie à des récepteurs de la membrane des macrophages. In vitro, l’addition de mannose à des co-cultures macrophages-parasites bloque l’induction de l’arginase et la multiplication des parasites. Chez la souris infestée par T. musculi, l’injection de mannose diminue la parasitémie, qui est également réduite chez les souris Mrc1-/-, KO pour le récepteur mannose. L’utilisation de molécules ciblant la voie inductrice de l’arginase et/ou ce récepteur peut représenter une nouvelle approche thérapeutique dans les trypanosomoses
Arginase induction, a mechanism of immunomodulation elaborated by trypanosomes has been identified. To avoid cytotoxic classical M1 macrophage activation, trypanosomes induce alternative M2 macrophage activation, which leads to L-ornithine production, essential for parasite growth. This immunomodulation pathway has been evidenced in a natural murine trypanosomiasis provoked by Trypanosoma musculi. This mechanism is also evidenced in human African trypanosomiasis (HAT). An increase in serum arginase is measured in HAT patients. A return to normal values is obtained after an efficacious treatment. Trypanosoma brucei gambiense, the causative agent of HAT, induces arginase in mouse macrophages and human leucocytes. T. lewisi, a rat parasite, also induces macrophage arginase.During host-parasite co-evolution, extracellular trypanosomes have selected a growth promoting mechanism, macrophage arginase induction by excreted secreted factor (ESF). We have produced a monoclonal antibody which inhibits trypanosome-induced arginase. This antibody blocks in vitro and in vivo T. musculi-induced arginase. Its injection into infected mice provokes a decrease in parasite load. This monoclonal antibody has allowed the identification of an orphan kinesin as the arginase inducing factor. The arginase inducing region of kinesin seems conserved among extracellular trypanosomes. Kinesin binds to macrophage membrane receptors. In vitro, addition of mannose to macrophage-parasite cocultures blocks arginase induction and parasite multiplication. Mannose injection decreases parasite load in infected mice. Compared to WT mice, parasite load is highly reduced in infected Mrc1 -/- KO mice. In trypanosomiasis, molecules targeting arginase pathway and/or mannose receptor, highly conserved in evolution, might represent new therapeutic approaches
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Duvallet, Gérard. "Trypanosomoses humaine et animale en Afrique de l'ouest recherches épidémiologiques et immunoparasitologiques /." Grenoble 2 : ANRT, 1987. http://catalogue.bnf.fr/ark:/12148/cb37604866g.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Fumoux, Francis. "Contribution à l'étude de la résistance naturelle des bovins aux trypanosomoses africaines." Grenoble 2 : ANRT, 1987. http://catalogue.bnf.fr/ark:/12148/cb37605241q.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Duvallet, Gérard. "Trypanosomoses humaine et animale en Afrique de l'Ouest : recherches épidémiologiques et immunoparasitologiques." Paris 11, 1987. http://www.theses.fr/1987PA112256.

Full text
Abstract:
Les trypanosomoses sont des maladies parasitaires dues à des protozoaires flagellés du genre Trypanosoma. En Afrique de l'Ouest, elles sont transmises à l'homme et aux animaux par des insectes hématophages, en particulier les glossines. La trypanosomose humaine africaine (THA) à Trypanosoma gambiense sévit sur un mode endémo-épidémique et, non traitée, se termine par une méningo­encéphalite mortelle. L'auteur décrit l’introduction et l'évaluation des techniques immunologiques, en particulier l’immunofluorescence indirecte, au cours des campagnes de dépistage dans les foyers des pays membres de l'OCCGE. Des techniques parasitologiques plus sensibles, en particulier la centrifugation en tubes capillaires et la filtration/centrifugation sur mini-colonnes de DEAE-cellulose, ont été évaluées pour obtenir un diagnostic de certitude. L'épidémiologie de la THA a été étudiée dans les foyers reviviscents de Bouaflé et de Vavoua en Côte d'Ivoire. Le foyer sans glossines d’OUAHIGOUYA au Burkina Faso, situé au nord de la limite de répartition des glossines est décrit. Enfin, une stratégie de dépistage est proposée, pour l’Afrique de l’Ouest, afin d’être incluse dans une stratégie globale comprenant lutte anti-vectorielle, dépistage et traitement des malades. La découverte récente d’un réservoir animal potentiel de trypanosomes pathogènes pour l'homme rend illusoire l'idée d'éradiquer cette maladie. La trypanosomose animale est un obstacle majeur au développement de l'élevage en Afrique Tropicale. Les potentialités des zones de savanes humides sont telles qu'une élimination de cette maladie permettrait de répondre à la demande croissante en produits d'élevage. L'impossibilité d'éradiquer les glossines sur l’ensemble de ces zones et l'apparition de chimiorésistance des trypanosomes aux médicaments trypanocides disponibles, font des bovins trypanorésistants de l'ouest-africain une solution d'avenir pour le développement de l'élevage. Dans le cadre des recherches du CRTA sur la trypanotolérance, l'auteur a isolé un répertoire de Trypanosoma brucei brucei et étudié son expression chez des animaux sensibles et résistants.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Cecchi, Giuliano. "Biogeographical patterns of African trypanosomoses for improved planning and implementation of field interventions." Doctoral thesis, Universite Libre de Bruxelles, 2011. http://hdl.handle.net/2013/ULB-DIPOT:oai:dipot.ulb.ac.be:2013/209787.

Full text
Abstract:
Spatially-explicit information is essential for planning and implementing interventions against vector-borne diseases. This is also true for African trypanosomoses, a group of diseases of both humans and animals caused by protozoa of the Genus Trypanosoma, and transmitted by tsetse flies (Genus Glossina).

In this thesis the knowledge gaps and the requirements for an evidence-based decision making in the field of tsetse and trypanosomoses are identified, with a focus on georeferenced data and Geographic Information Systems (GIS). Datasets, tools and analyses are presented that aim to fill some of the identified knowledge gaps.

For the human form of the disease, also known as sleeping sickness, case detection and treatment are the mainstay of control, so that accurate knowledge of the geographic distribution of infections is paramount. In this study, an Atlas was developed that provides village-level information on the reported occurrence of sleeping sickness. The geodatabase underpinning the Atlas also includes the results of active screening activities, even when no cases were detected. The Atlas enables epidemiological maps to be generated at a range of scales, from local to global, thus providing evidence for strategic and technical decision making.

In the field of animal trypanosomosis control, also known as nagana, much emphasis has recently been placed on the vector. Accurate delineation of tsetse habitat appears as an essential component of ongoing and upcoming interventions against tsetse. The present study focused on land cover datasets and tsetse habitat. The suitability for tsetse of standardized land cover classes was explored at continental, regional and national level, using a combination of inductive and deductive approaches. The land cover classes most suitable for tsetse were identified and described, and tailored datasets were derived.

The suite of datasets, methodologies and tools presented in this thesis provides evidence for informed planning and implementation of interventions against African trypanosomoses at a range of spatial scales.
Doctorat en Sciences agronomiques et ingénierie biologique
info:eu-repo/semantics/nonPublished

APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Desquesnes, Marc. "Les trypanosomoses du betail en amerique latine, etude speciale dans le plateau des guyanes." Lille 2, 1997. http://www.theses.fr/1997LIL2T006.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Dayo, Guiguigbaza-Kossigan. "Recherche de marqueurs génétiques associés à la tolérance et/ou sensibilité des bovins aux trypanosomoses africaines." Montpellier 2, 2009. http://www.theses.fr/2009MON20167.

Full text
Abstract:
L'objectif de cette thèse était d'identifier des marqueurs génétiques associés à la tolérance/sensibilité des bovins aux trypanosomoses africaines. Des analyses d'association entre marqueurs microsatellites et phénotype trypanotolérant (contrôle de l'hématocrite) ont été réalisées sur une population de bovins métis taurins Baoulé/Zébu peul élevés en conditions naturelles au Sud-ouest du Burkina Faso. Les marqueurs microsatellites utilisés étaient localisés dans quatre régions QTL (Quantitative Trait Loci) préalablement identifiés comme liés au contrôle de l'anémie ou de la parasitémie chez des métis N'Dama/zébu Boran. Le déséquilibre de liaison (DL) a été estimé par les mesures D', r' et χ² à partir de données génotypiques et haplotypiques. Les résultats obtenus ont montré une grande diversité génétique en termes de nombre moyen d'allèles par locus, d'hétérozygoties et un faible DL s'étendant sur une courte distance comparativement aux populations bovines européennes sélectionnées. L'ANOVA a montré qu'un allèle du marqueur MNB-42 est significativement associé à ce phénotype (FDR = 0. 011). La recherche de signatures de sélection, effectuée sur des taurins africains trypanotolérants, des zébus africains et des taurins européens trypanosensibles, en utilisant des tests basés sur la réduction de la variabilité des marqueurs microsatellites entre les populations trypanotolérantes et les populations trypanosensibles d'une part et des tests basés sur la différentiation génétique d'autre part, a permis de détecter des marqueurs qui s'écartent de l'hypothèse d'évolution neutre et qui sont donc vraisemblablement liés à des locus sélectionnés. Nos résultats confortent l'hypothèse selon laquelle la sélection naturelle a contribué au développement de la trypanotolérance chez les taurins ouest-africains
This thesis aimed at identifying genetic markers associated with tolerance / sensitivity of cattle to African trypanosomosis. Association studies between microsatellite markers and trypanotolerance phenotype (anaemia control) were performed on a crossbred Baoule/zebu peul cattle population in natural conditions in south-western Burkina Faso. For genotyping, we used microsatellite markers located in four QTL (Quantitative Trait Loci) regions previously identified as related to anaemia or parasitaemia control in N'Dama / Boran zebu crossbred population. The linkage disequilibrium (LD) was estimated with D', r' and χ'² measures from genotype and haplotype data. Results showed high genetic variability in terms of mean number of alleles per locus, heterozygosities and the LD extends over shorter distances than what has been observed in selected European bovine populations. The ANOVA test showed that an allele of MNB-42 microsatellite marker was significantly associated with this phenotype (FDR = 0. 011). The search for signatures of selection performed on African trypanotolerant taurine, African trypanosusceptible zebu and European trypanosusceptible taurine, using tests based on the reduction of the microsatellite markers variability between trypanotolerant cattle and trypanosusceptible cattle in one hand and tests based on genetic differentiation on the other hand, allowed the detection of outliers (markers that deviate from the assumption of neutral evolution) that are probably linked to selected loci. Our results support the hypothesis that natural selection contributed to the development of trypanotolerance in West African taurine populations
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Peylhard, Mélanie. "Etude des bases moléculaires et cellulaires de la tolérance aux trypanosomoses chez les bovins par RNAseq." Thesis, Montpellier, 2019. http://www.theses.fr/2019MONTG024.

Full text
Abstract:
La Trypanosomose Animale Africaine (TAA) est une maladie parasitaire (trypanosome) à transmission vectorielle (glossine). En Afrique sub-saharienne elle constitue un obstacle majeur au développement de l’élevage. Toutefois, il existe des races bovines taurines trypanotolérantes capables de tolérer la maladie. Les races européennes et indicines sont trypanosensibles et, sans traitement, meurent généralement de l’infection. Les objectifs de thèse sont d’améliorer les connaissances sur les interactions hôtes-parasites en identifiant les gènes, les réseaux de gènes, les voies métaboliques et les fonctions biologiques associés à la trypanotolérance. Cinq races bovines ouest-africaines ont été expérimentalement infectées par Trypanosoma congolense. Des banques RNA-seq ont été réalisées à partir des échantillons sanguins pour caractériser le métatranscriptome au cours de l’infection (bovin+parasite). Les principaux résultats révèlent que l’infection a eu un impact majeur sur le transcriptome des leucocytes bovins quelle que soit la race. Les résultats confirment globalement les données issues de la littérature notamment une activation précoce de la réponse immunitaire innée, suivie d'une activation de la réponse humorale et d'une inhibition des cellules T au stade chronique de l'infection. Des résultats nouveaux ont pu être mis en évidence comme une forte perturbation du métabolisme et de la production d’énergie chez l’hôte. La race N’Dama (trypanotolérante de référence) a présenté une réponse immunitaire plus précoce et plus intense associée à une forte activation de la production d'énergie par les cellules. La race Zébu (trypanosensible de référence) a présenté une forte perturbation du métabolisme des lipides, probablement due à une spoliation par le parasite ou en lien direct avec une dérégulation du métabolisme de l’hôte. En conclusion, j’ai pu mettre en évidence des différences subtiles dans certaines voies d’activation de la réponse immunitaire, et mis en exergue les interactions entre la réponse immunitaire, des modifications métaboliques, et les perturbations induites par les parasites. Ces interactions métabolisme*réponse immunitaire mériteraient des études plus approfondies chez le bovin, pour améliorer le traitement des trypanosomoses
Animal African Trypanosomosis (AAT) is a parasitic disease (trypanosome) with vectorial transmission (tsetse fly). In sub-Saharan Africa, it constitutes a major impediment to livestock development. However, there are trypanotolerant taurine cattle breeds capable of tolerating the disease. European and indicine breeds are trypanosusceptible and, without treatment, usually die from infection. PhD objectives are to improve knowledge of host-parasite interactions by identifying the genes, gene networks, metabolic pathways, and biological functions associated with trypanotolerance. Five West African cattle breeds have been experimentally infected with Trypanosoma congolense. RNA-seq libraries were constructed from blood samples to characterize the metatranscriptome during infection (bovine + parasite). The main findings reveal that the infection had a major impact on the transcriptome of cattle leukocytes regardless of breed. The results generally confirm the data from the literature including early activation of the innate immune response, followed by activation of the humoral response and inhibition of T cells in the chronic stage of infection. New results could be highlighted as a strong disruption of metabolism and energy production in the host. The N'Dama (trypanotolerant reference) breed showed an earlier and more intense immune response associated with strong activation of energy production by the cells. The Zebu breed (trypanosusceptible reference) showed a strong disruption of lipid metabolism, probably due to spoliation by the parasite or directly related to deregulation of the host metabolism. In conclusion, I was able to highlight subtle differences in some pathways related to the activation of the immune response, and highlighted the interactions between immune response, metabolic changes, and parasite-induced disturbances. These interactions metabolism * immune response deserve further study in cattle, to improve the treatment of trypanosomoses
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
More sources

Books on the topic "Trypanosomoses"

1

P, Boyt W., ed. A field guide for the diagnosis, treatment and prevention of African animal trypanosomosis. Rome: Food and Agriculture Organization of the United Nations, 1998.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Leak, S. G. A. Tsetse biology and ecology: Their role in the epidemiology and control of trypanosomosis. Oxon: CABI Publishing in association with International Livestock Research Institute, 1999.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Affognon, Hippolyte. Étude des politiques relatives aux stratégies de gestion de la chimiorésistance dans le cadre de la lutte contre la trypanosomose en Afrique de l'ouest: Cas du Mali : gestion de la chimiorésistance dans le cadre de la lutte intégrée contre la trypanosomose dans la zone contonnière de l'Afrique de l'Ouest. Nairobi: International Livestock Research Institute, 2009.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

FAO/IAEA Seminar for Africa (2nd 1995 Zanzibar). Animal trypanosomosis: Vector and disease control using nuclear techniques : proceedings of the second FAO/IAEA Seminar for Africa, 27 November-1 December 1995, Zanzibar, United Republic of Tanzania. Leiden: Backhuys, 1999.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

FAO/IAEA, Seminar for Africa 2nd Zanzibar 1995. Animal trypanosomosis: Vector and disease control using nuclear techniques: proceedings of the second FAO/IAEA seminar for Africa, 27 November-1 December 1995, Zanzibar, United Republic of Tanzania. Leiden: Backhuys, 1999.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Gibson, W. African trypanosomosis. Oxford University Press, 2011. http://dx.doi.org/10.1093/med/9780198570028.003.0049.

Full text
Abstract:
The African trypanosomoses are diseases of both man and his livestock. There are two forms of human trypanosomosis or sleeping sickness: Gambian or Rhodesian sleeping sickness, roughly corresponding to a West, Central or East African distribution respectively. Gambian sleeping sickness runs a more protracted and chronic course than the Rhodesian form; nevertheless, human trypanosomosis is invariably fatal if not treated. Animal reservoir hosts, both wild and domestic, assume greater importance for Rhodesian sleeping sickness than Gambian sleeping sickness, and the former is often an occupational hazard of those visiting or working in wildlife areas, e.g. tourists, hunters. Animal trypanosomosis transmitted by tsetse is generally referred to as Nagana, while the disease transmitted by other bloodsucking flies outside the African tsetse belt is known chiefly as Surra, but also by a variety of local names.Sleeping sickness control measures are aimed either at the trypanosome or the fly. Human cases are detected by active or passive surveillance and cured by treatment with trypanocidal drugs.Control of the tsetse vector is by application of residual insecticides or bush clearing and, more recently, by traps or insecticide-impregnated targets, or by wholesale release of sterile males. Tsetse control is more widely employed for the control of animal trypanosomosis than sleeping sickness.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Schofield, C. J. American trypanosomosis (Chagas disease). Oxford University Press, 2011. http://dx.doi.org/10.1093/med/9780198570028.003.0050.

Full text
Abstract:
American trypanosomosis is due to infection with Trypanosoma cruzi (Protozoa, Kinetoplastidae). This is a widespread parasite of small mammals and marsupials throughout most of the Americas, roughly from the Great Lakes of North America (approx. 42 ° N) to southern Argentina (approx. 46 ° S). It is mainly transmitted by blood-sucking bugs of the subfamily Triatominae (Hemiptera, Reduviidae) which are widespread in the Americas, but rare in the Old World. Except in some research laboratories, and infected immigrants from Latin America, T.cruzi has not been reported from the Old World, although closely-related trypanosome species are commonly found in Old and New World bats.Human infection with T.cruzi is generally known as Chagas disease, taking the name of Brasilian clinician Carlos Justiniano das Chagas who first described it from patients in central Brasil (Chagas 1909). Chagas isolated and described the parasite, correctly deduced most of its life-cycle and clinical symptoms associated with the infection, identified the insect vectors and some of the reservoir hosts, and also trialed initial attempts to control it. He was nominated at least twice for the Nobel prize in medicine (Coutinho and Dias 2000; Lewinsohn 2003).Although difficult to treat, Chagas disease can be controlled by measures to halt transmission, primarily by eliminating domestic populations of the insect vectors, together with serological screening to avoid transmission by blood donation from infected donors. Since 1991, a series of multinational initiatives have used this approach to halt transmission over vast regions of the areas previously endemic for the human infection. Estimated prevalence of the human infection has declined from the 1990 estimate of 16–18 million people infected, to the current estimate of just over 7 million infected (OPS 2006; Schofield & Kabayo 2008). Prevalence is expected to decline further, and control strategies are now being adjusted to develop a sustainable system of disease surveillance, focal vector control, and specific treatment for any new cases (Schofield et al. 2006; WHO 2007). Guidance for diagnosis and treatment is also required for non-endemic countries, where recent years have seen increasing migration from Latin America such that cases of chronic Chagas disease have now been reported from amongst Latin American migrants in Europe, USA and Canada, and Japan, together with some congenital cases and transmission from infected blood donors and by organ transplant.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Animal trypanosomosis: diagnosis and epidemiology: Result of a FAO/IAEA Co-ordinated Research Programme on the use of immunoassay methods for improved diagnosis of trypanosomosis and monitoring tests and trypanosomosis control programmes. [Leiden]: [Backhuys], 2000.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Animal trypanosomosis: Diagnosis and epidemiology : results of a FAO/IAEA co-ordinated research programme on the use of immunoassay methods for improved diagnosis of trypanosomosis and monitoring tsetse and trypanosomosis control programmes. Vienna, Austria: International Atomic Energy Agency, 2000.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Using the economic surplus model to measure potential returns to International Livestock Research: The case of trypanosomosis vaccine research. Nairobi, Kenya: International Livestock Research Institute, 1999.

Find full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles

Book chapters on the topic "Trypanosomoses"

1

Gimonneau, Geoffrey, Jean-Baptiste Rayaisse, and Jérémy Bouyer. "6. Integrated control of trypanosomosis." In Ecology and Control of Vector-borne Diseases, 147–74. The Netherlands: Wageningen Academic Publishers, 2018. http://dx.doi.org/10.3920/978-90-8686-863-6_6.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Namangala, Boniface, and Steven Odongo. "Animal African Trypanosomosis in Sub-Saharan Africa and Beyond African Borders." In Trypanosomes and Trypanosomiasis, 239–60. Vienna: Springer Vienna, 2013. http://dx.doi.org/10.1007/978-3-7091-1556-5_10.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Jung, Taewoo, Esla Timothy Anzaku, Utku Özbulak, Stefan Magez, Arnout Van Messem, and Wesley De Neve. "Automatic Detection of Trypanosomosis in Thick Blood Smears Using Image Pre-processing and Deep Learning." In Intelligent Human Computer Interaction, 254–66. Cham: Springer International Publishing, 2021. http://dx.doi.org/10.1007/978-3-030-68452-5_27.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Zekarias, Amdework, Habtamu Taddele, and Amanuel Zenebe. "Influence of Climate Variables on Vector and Prevalence of Bovine Trypanosomosis in Tselemti District, North West Tigray, Ethiopia." In Climate Change Management, 303–21. Cham: Springer International Publishing, 2017. http://dx.doi.org/10.1007/978-3-319-49520-0_19.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Olaho-Mukani, William. "Non-Tsetse-Transmitted Animal Trypanosomosis (NTT)." In Advances in Environmental Engineering and Green Technologies, 122–42. IGI Global, 2021. http://dx.doi.org/10.4018/978-1-7998-6433-2.ch006.

Full text
Abstract:
The non-tsetse-transmitted animal trypanosomoses are infections caused by three main mammalian trypanosome species, namely Trypanosoma evansi, T. equiprdum, and T. vivax. Their global distribution is much wider than tsetse-transmitted trypanosomoses and includes Africa and Latin America, Asia, and Euro-Asia. These trypanosomoses affect a very wide range of domestic animals and game and negatively impact on the development of the animal industry, thus directly affecting national economies and people's livelihoods.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Buguet, A., R. Cespuglio, and B. Bouteille. "Trypanosomose humaine africaine." In Les troubles du sommeil, 399–406. Elsevier, 2012. http://dx.doi.org/10.1016/b978-2-294-71025-4.00033-6.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Anofel, Françoise Botterel, M. L. Dardé, A. Debourgogne, L. Delhaes, S. Houzé, F. Morio, C. Kauffmann-Lacroix, and C. Roques. "Trypanosomose humaine américaine." In Parasitologie et Mycologie Médicales - Guide des Analyses et des Pratiques Diagnostiques, 287–92. Elsevier, 2017. http://dx.doi.org/10.1016/b978-2-294-75363-3.00029-x.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Anofel, Françoise Botterel, M. L. Dardé, A. Debourgogne, L. Delhaes, S. Houzé, F. Morio, C. Kauffmann-Lacroix, and C. Roques. "Trypanosomose humaine africaine." In Parasitologie et Mycologie Médicales - Guide des Analyses et des Pratiques Diagnostiques, 293–97. Elsevier, 2017. http://dx.doi.org/10.1016/b978-2-294-75363-3.00030-6.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Maichomo, Monicah W., Caleb Oburu Orenge, and Daniel Ochieng Gamba. "Introduction of African Animal Trypanosomosis (AAT)/Nagana." In Advances in Environmental Engineering and Green Technologies, 1–23. IGI Global, 2021. http://dx.doi.org/10.4018/978-1-7998-6433-2.ch001.

Full text
Abstract:
African animal trypanosomosis (AAT), a livestock disease, also known as Nagana, tsetse fly disease, or tsetse disease, is a widespread tsetse-borne disease complex caused by unicellular protozoan parasites belonging to the genus Trypanosoma. It is one of the major constraints to the expansion of livestock rearing and livestock-based industries in Africa. It also constrains mixed farming, human health, and livelihood in tropical Africa. The tsetse fly is the major vector of the disease. Acute disease is characterized by marked depression, intermittent fever, anorexia, anemia, blood-tinged diarrhea, and adenopathy, sometimes petechiae on mucosa, abortion, and death if not treated. Diagnosis is made by observing trypanosome parasites by direct microscopic examination of blood, lymph nodes, edema fluid, or tissues. Treatment is by chemotherapy and chemoprophylaxis. Control is achieved through vector control treatment using available molecules and use of a few available trypanotolerant breeds of animals.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Biryomumaisho, Savino, and E. Katunguka-Rwakishay. "The Pathogenesis of Anaemia in African Animal Trypanosomosis." In Anemia. InTech, 2012. http://dx.doi.org/10.5772/29469.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
We offer discounts on all premium plans for authors whose works are included in thematic literature selections. Contact us to get a unique promo code!

To the bibliography