To see the other types of publications on this topic, follow the link: Volatilité (Finances) – Modèles économétriques.

Dissertations / Theses on the topic 'Volatilité (Finances) – Modèles économétriques'

Create a spot-on reference in APA, MLA, Chicago, Harvard, and other styles

Select a source type:

Consult the top 50 dissertations / theses for your research on the topic 'Volatilité (Finances) – Modèles économétriques.'

Next to every source in the list of references, there is an 'Add to bibliography' button. Press on it, and we will generate automatically the bibliographic reference to the chosen work in the citation style you need: APA, MLA, Harvard, Chicago, Vancouver, etc.

You can also download the full text of the academic publication as pdf and read online its abstract whenever available in the metadata.

Browse dissertations / theses on a wide variety of disciplines and organise your bibliography correctly.

1

Charles, Amélie. "Influence des évènements rares sur la modélisation de la volatilité boursière." Montpellier 1, 2004. http://www.theses.fr/2004MON10005.

Full text
Abstract:
La volatilité en tant que mesure de risque revêt un intérêt majeur pour les acteurs financiers. En effet, le risque joue un rôle fondamental dans la plupart des domaines de la finance tels que les modèles d'évaluation des actifs, les stratégies de couverture ou la gestion de portefeuilles. La recherche permanente d'une amélioration de l'estimation et de la précision du risque est essentielle pour tout gestionnaire financier, notamment dans le cadre d'une gestion active. A cet égard, Engle en 1982 développe les modèles AECH qui permettent de répondre en partie au phénomène de leptokurticité fréquemment observé sur les séries financières. Toutefois, l'estimation des paramètres de ces modèles est fortement sensible à la présence de valeurs atypiques dans les chroniques. Dans cette thèse, nous nous intéressons au effet des observations aberrantes sur la modélisation de la volatilité. Plus précisément, nous introduisont une deuxième dynamique de comportement des valeurs singulières (innovative outliers) dans le modèle de Franses et Ghijsels (1999). En effet, ces derniers ne s'intéressent qu'à la détection et à la correction des "additive outliers". Or, divers travaux ont souligné la présence d'"innovative outliers" dans les chroniques financières. La mise en œuvre de simulations de Monte Carlo souligne l'intérêt de prendre en considération ce type de points dans toute analyse. En outre, une application empirique portant sur l'indice boursier français Cac40 et sur dix neuf de ses composantes est réalisée. Cette analyse confirme les résultats obtenus par simulation.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Lecourt, Christelle. "Les variations de taux de change au jour le jour : une approche économétrique à partir des processus à mémoire longue." Lille 1, 2000. https://pepite-depot.univ-lille.fr/RESTREINT/Th_Num/2000/50374-2000-3.pdf.

Full text
Abstract:
L'objet de la these est de modeliser la dynamique complexe qui gouverne les variations de quatre principaux taux de change quotidiens - la livre sterling, le yen, le franc francais et le deutsche mark exprimes vis-a-vis du dollar - ainsi que leur volatilite. La demarche adoptee consiste a considerer les proprietes statistiques des variations de taux de change avant de proposer un modele statistique representatif des techniques tres recentes de formalisation des processus a memoire longue. Le modele statistique propose permet d'evaluer simultanement le degre de persistance des chocs sur le niveau et la volatilite des variations de taux de change. Ce modele est ensuite etendu de maniere a prendre en compte le role des autorites monetaires. Il s'agit d'analyser, a partir du modele statistique developpe, l'effet des interventions des principales banques centrales (la reserve federale, la bundesbank et la banque du japon) sur les variations et la volatilite du deutsche mark et du yen et partant, de juger de l'efficacite de ces interventions sur le tres court terme. En termes de contribution econometrique, l'application des processus a memoire longue a debouche sur des resultats relativement eclairants : les chocs de volatilite future persistent a tout horizon de prevision, memes s'ils convergent vers la moyenne sur le long terme, permettant ainsi de mieux prevoir la volatilite du taux de change. Ce resultat est robuste a la periode d'echantillonnage ainsi qu'au choix de la distribution, a la difference de la memoire longue detectee dans les variations de taux de change. En termes de contribution economique, il ressort de l'etude menee que les interventions officielles des banques centrales parviennent a faire bouger le marche (surtout lorsqu'elles sont reportees dans la presse) mais dans la mauvaise direction, dans le sens ou des achats officiels de dollars accroissent la volatilite du taux de change et entrainent generalement une depreciation du dollar.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Alvarez, Alexander. "Modélisation de séries financières, estimation, ajustement de modèles et test d'hypothèses." Toulouse 3, 2007. http://www.theses.fr/2007TOU30018.

Full text
Abstract:
De nombreux modèles ont été proposés pour expliquer la dynamique complexe des marchés financiers. La plupart des problèmes en finance comme la valorisation d'options, la couverture d'options, l'optimisation de porte-feuille, etc. Ont été étudiés dans le cadre de ces nouveaux modèles. Mais pour les applications il est nécessaire de disposer de méthodes précises pour ajuster ces modèles aux données réelles. Dans cette thèse nous étudions plusieurs problèmes inférentiels relatifs aux modèles communément utilisés en finance. Le premier chapitre de cette thèse est une révision commentée de la majorité des méthodes existantes pour estimer les paramètres des lois stables. Entre autres, la méthode appelée de L-moments est de notre crû. Les propriétés de ces méthodes ont été testés sur des données simulées. Finalement nous présentons une application à l'estimation de la VaR (Value at Risk) sur des données financières réelles. Dans le deuxième chapitre nous étudions le problème de l'estimation d'un modèle de diffusion avec sauts observé à temps discret. Nous proposons deux méthodes différentes pour résoudre ce problème inférentiel, et nous prouvons que après une détection préalable des sauts, nous pouvons estimer les paramètres d'une diffusion avec sauts en utilisant des méthodes similaires a celles utilisées dans le cas des diffusions ordinaires. Un étude de simulation vient confirmer les résultats théoriques obtenus. Dans le troisième chapitre nous considérons le problème de la détection des sauts de la volatilité dans un modèle à volatilité stochastique. Nous proposons des estimateurs pour le nombre des sauts de la volatilité, des instants de saut et de la volatilité entre les sauts. Nous démontrons enfin un résultat asymptotique sur ces estimateurs lorsque le pas de discrétisation décroît vers 0.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

Tran, Manh Tuyen. "Stock return and volatility on the vietnamese stock market." Paris 13, 2012. http://www.theses.fr/2012PA131002.

Full text
Abstract:
Cette thèse est une recherche empirique pour le marché boursier vietnamien. Bien que l'objectif principal est de se concentrer sur l'hypothèse de marché efficient et la relation entre le rendement des actions et la volatilité, nous avons également d'analyser l'évolution et les changements sur le marché boursier vietnamien dans la période 2000-2011. Le premier objectif de la thèse est d'examiner et d'analyser la performance du marché boursier vietnamien. Par ailleurs, nous essayons de présenter une analyse qualitative de la volatilité de certains secteurs sur le marché boursier vietnamien. Enfin, nous décrivons aussi une analyse de la volatilité au marché bourse Vietnamien à travers un portefeuille de Vietnam holding dans la période 2010-2011, comme une étude de cas. Le deuxième objectif est de mettre en évidence et se concentrer sur le test de l'efficacité forme faible du marché boursier vietnamien. Cette thèse cherche si le marché boursier vietnamien suit le modèle de marche aléatoire ou que le marché est l’efficacité forme faible. Le troisième objectif consiste à examiner les caractéristiques des rendements boursiers et la volatilité, ainsi que la relation entre le rendement et la volatilité sur le marché boursier vietnamien. Par ailleurs, nous avons également enquêté sur ‘bull’, ‘bear’, le vendredi et les effets de transaction peu élevés sur le marché boursier vietnamien.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Trifi, Amine. "Essais en agrégation, convergence et limites en temps continu des modèles GARCH." Paris 1, 2007. http://www.theses.fr/2007PA010057.

Full text
Abstract:
Dans cette thèse on investigue la limite en temps continu des modèles conditionnellement hétéroscédastiques GARCH. Dans une première partie on étudie l'agrégation des modèles GARCH et la genèse des GARCH faibles ainsi que l'agrégation temporelle de spécifications à volatilité stochastique (SR-SARV) contournant plusieurs limites des GARCH faibles. La seconde partie examine l'agrégation contemporaine ou individuelle des modèles GARCH et propose des méthodes d'estimation des représentations GARCH faibles. Dans la troisième partie, une analyse de la convergence faible et de la limite d'une séquence de semi-martingales est proposée. Quatre pertinentes applications en finance impliquant semi-martinagles et convergence faible illustrent l'analyse: AOA, évaluation d'options asiatiques, programmation dynamique, stratégies de minimisation locales du risque. La diffusion limite des GARCH faibles est ensuite confortablement abordée à la quatrième partie. Cette limite peut prendre plusieurs formes selon les conditions de convergence considérées. L'équivalence asymptotique des expériences statistiques des processus GARCH, à volatilité stochastique et de diffusion y est également éclairée.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

Yacouba, Abdou Adamou. "Estimation d'un modèle Arch-Garch avec primes d'asymétrie." Master's thesis, Université Laval, 2013. http://hdl.handle.net/20.500.11794/24186.

Full text
Abstract:
L’objectif de cette étude est de développer et analyser les déterminants du rendement excédentaire (ou prime de marché) des actifs financiers dans l’hypothèse que ces derniers suivent une loi normale asymétrique. Ainsi, sous la base de cette hypothèse, nous avons élaboré un modèle dans lequel le rendement excédentaire de l’actif financier en question est déterminé par l’effet combiné du coefficient d’asymétrie(skewness), de la prime de risque et de sa variance (ou volatilité). Par la suite nous avons estimé ce modèle en supposant que la variance suit un processus ARCH-GARCH . L’analyse empirique porte sur les données du SP500, et sont tirées de la banque de données de Fama-French. Les résultats de l’analyse montrent que l’ARCH(1) décrit mieux les données de la série du SP500 contrairement au GARCH(1,1).
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Ané, Thierry. "Changement de temps, processus subordonnés et volatilité stochastique : une approche financière sur des données à haute fréquence." Paris 9, 1997. https://portail.bu.dauphine.fr/fileviewer/index.php?doc=1997PA090027.

Full text
Abstract:
Le but de cette thèse est de valider mathématiquement la brillante idée de Clark (1973) qui décida de prendre le volume comme processus directeur T définissant le temps économique suivant lequel le prix des actifs financiers devrait être observé. En utilisant des données à haute fréquence et en s'appuyant sur les recherches de microstructure récentes nous montrons, en accord avec de Jones, Kaul et Lison (1994), que le temps économique est déterminé par le nombre de transactions. Nous prouvons, sans hypothèse sur la distribution probabiliste du temps économique T, qu'il est possible de retrouver le caractère gaussien du rendement des actifs, en utilisant le nombre de transaction comme + horloge stochastique ; rythmant l'activité économique. À partir de données tick-by-tick nous trouvons la distribution empirique des rendements, et en utilisant une procédure d'estimation paramétrique, nous calculons les moments du subordinateur T inobservable. Nous montrons ainsi que ces moments coïncident avec ceux du nombre de transactions et explicitons le lien entre changement de temps aléatoire et nombre de transactions. Enfin, nous expliquons comment incorporer la volatilité stochastique dans le cadre plus général des processus subordonnes. Les implications en matière d'évaluation et de couverture d'options sont discutées. Académiques et professionnels se sont penchés récemment sur l'efficacité comparée de la volatilité implicite et de la volatilité historique comme prévision de la volatilité future. S'il est courant de considérer que la volatilité implicite représente la prévision du marché de la volatilité future, nous montrons, en accord avec Canina et Figlewski, et à l'aide de prix de futures et options S&P 500, que la volatilité historique possède un pouvoir de prévision plus grand que la volatilité implicite. Nous montrons comment utiliser les processus subordonnes pour construire un prédicteur encore plus efficace de la volatilité future et qui souligne le rôle important du nombre de transactions
The goal of this thesis is to validate mathematically the brilliant conjecture by Clark (1973) who chose the volume as the subordinating process t defining the economic time in which asset prices should be observed. Along the lines of the recent microstructure literature and using the tick by tick data, we show, in agreement with the recent empirical results by Jones, Kaul and Lipson (1994), that it is in fact the number of trades which defines the economic time. We prove that without any assumption on the distribution of the stochastic time t we recover normality for asset price returns when using the number of trades as the "stochastic clock". We extract from a tick by tick data base the empirical distribution of asset returns and use a parametric estimation procedure to compute the moments of the unknown distribution of the subordinator t. The moments of t coincide with the corresponding moments of the number of trades. Lastly, we explain how the issue of stochastic volatility can be embedded in the general framework of stochastic time changes and what it implies for option pricing and hedging. The effectiveness of implied versus historical volatility in forecasting the future volatility has recently been, with good reasons, the subject of scrutiny both among academics and practitioners. It is common practice to use implied volatility as the market's forecast of future volatility. S&P 500 options and futures prices are used to show that implied volatility is a poor forecast of the realized volatility. The use of subordinated processes can help to construct a good forecast of the realized volatility. Moreover, our time change as well as our volatility forecast highlights the role of the rate of information arrival proxied by the number of trades
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Khaled, Mohamad. "Estimation bayésienne de modèles espace-état non linéaires." Paris 1, 2008. http://www.theses.fr/2008PA010048.

Full text
Abstract:
Cette thèse introduit deux nouvelles classes de modèles espace-état non linéaires et établit des algorithmes nécessaires à leur estimation dans un cadre bayésien. La première classe est une généralisation multivariée des modèles à changement de régime markovien dans le sens où elle permet l'incorporation de plusieurs varaiables latentes. Cette méthodologie est illustrée par une application en finance où un modèle de volatilité stochastique multivariéee avec plusieurs variables latentes discrètes est estimé sur des rendements de portefeuille. La deuxième classe, appelée modèles espace-état quartiques, permet l'étude de dynamique de lois bimodales dans un cadre très général. Une illustration sur une base longitudinale de produits intérieurs bruts montre l'évolution des deux modes de la distribution du revenu mondial et caractérise la convergence entre différents groupes de pays.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Karem, Abdessamad. "Contribution à l'économétrie financière." Caen, 2003. http://www.theses.fr/2003CAEN0608.

Full text
Abstract:
Les modèles ARCH imputent souvent beaucoup de persistance dans l'estimation de la volatilité. Face à ce problème, nous nous sommes intéressés à la modélisation du CAC40 dans le cadre d'un modèle ARCH avec changement de régimes. En effet, ces modèles autorisent les paramètres d'un processus ARCH à provenir d'un régime parmi plusieurs régimes différents, tout en tenant compte des transitions lors du passage d'un régime à l'autre. Ces transitions sont gouvernées par un processus de type Markovien. Cela suppose l'existence de plusieurs états de la nature caractérisés par un processus stochastique à valeurs discrètes (chaînes de Markov). Les processus de variances conditionnelles ARCH sont présentés en détail dans le but d'appliquer la méthodologie de Engel (1982) aux marchés financiers. Les tests et les problèmes causés par l'hétéroscédasticité sont évoqués afin de motiver l'introduction des modèles ARCH comme une spécification originale de l'hétéroscédasticité.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Bétourné, Nathalie. "De l'existence d'une mémoire pour les rendements d'actions : le cas des titres du CAC 40." Littoral, 2001. http://www.theses.fr/2001DUNK0066.

Full text
Abstract:
Sur les marchés boursiers, la volatilité des titres est décrite analytiquement à partir de la théorie des fractals introduits par Mandelbrot en 1950. Celle-ci permet de déterminer l'existence d'une dépendance longue de la volatilité en introduisant la statistique R/S (ou exposant de 'Hurst') définie par Lo (1991) et développée par Jacobsen (1996). Les résultats positifs du test obtenus sur l'analyse de la volatilité ne sont pas concluants quant à l'évolution des rendements d'actions de l'indice CAC 40. On montre, en effet, quelle que soit la taille de l'échantillon, que l'introduction d'un effet de court terme (modèles autorégressifs) dans la statistique diminue la valeur de l'exposant : la mémoire longue ne peut être décelée car l'effet de long terme est couplé à un effet de court terme. De plus, plus la taille des transactions est élevée, plus la valeur de la statistique diminue : l'effet de court terme prédomine sur l'effet de long terme ; l'information contenue dans les prix, quelle soit privée ou publique, dépend du comportement stratégiques des investisseurs en séance (mimétisme) en fonction des critères de liquidité, de la fourchette des prix, du volume d'échange et de l'effet lead-lag. La réaction d'immédiateté d'un investisseur pour un motif spéculatif ou de liquidité, enchaîne une dépendance de court terme des rendements d'actions : la stratégie dépend de l'évolution des prix passés. On montre, à partir d'un modèle auto-régressif de type GARCH(1,1) "modifié" élaboré par Zumbach (1999) que la mémoire courte existe. La corrélation négative liant la durée séparant deux transactions successives à la volatilité nous permet d'aborder l'effet de court terme par une seconde approche. On décide d'étendre le processus GARCH(1,1) "modifié" de Zumbach en un modèle combiné GARCH(1,1)-ACD afin de prendre en compte l'influence du facteur temporel. Les résultats montrent que la mémoire courte des rendements d'actions existe, les écarts d'erreurs d'estimation étant plus faibles avec l'utilisation du modèle combiné
The volatility of securities is followed analytically on the financial markets by fractals theory introduced by Mandelbrot in 1950. This theory let determine the existence of the volatility long memory by introducing the R/S statistic (or "Hurst" exponent) defined by Lo (1991) and developped by Jacobsen (1996). The tests positive results attained on the analyse of the volatility do not concluded these obtained on the analyse of asset returns. We show indeed that the introduction of short term effect (autoregressiv models) in the statistic reduce the exponent value despite of the sample size : the long memory do not exist because of the short term-long term couple. The more transactions size is high the more the statistic value decrease : the sort term effect prevail on the long term effect ; the private and public information price depend on the investors strategic behavior of the session (the investors mimetism) function of the liquidity, the spread, the volume and the lead-lag effect criterias. An investor with an immediat reaction for speculation or liquid patterns lead a short term dependence of asser returns : their strategy depend on the evolution of past prices. We show that the short memory exist from an autoregressiv model modified GARCH introduced by Zumbach (1999). We can have a second approach of the short term effect from the duration between transaction prices and the volatility negativ correlation. We extend the modified GARCH(1,1) process of Zumbach by a mixed GARCH(1,1)-ACD process for getting account the duration factor. The results show that the asset returns short memory exist and the deviation of the errors estimations are lower with the mixed GARCH(1,1)-ACD process
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
11

Boucher, Christophe. "Mésalignements, rentabilités et volatilité sur le marché des actions." Paris 13, 2006. http://www.theses.fr/2006PA131027.

Full text
Abstract:
L’objectif de cette thèse est d’analyser empiriquement les mésalignements sur le marché boursier américain et d’examiner leur impact sur la dynamique des cours, la volatilité et la conduite de la politique monétaire. Le premier chapitre montre que la prime de risque espérée à long terme est influencée par les transformations structurelles qui affectent l’économie et non plus seulement par le déroulement du cycle d’activité. Nous montrons dans le second chapitre que les déviations temporaires de la relation de long terme entre le ratio bénéfice-cours et l’inflation possèdent un pouvoir prédictif significatif sur les mouvements futurs des cours boursiers. Le chapitre 3 s’intéresse à la nature de l’ajustement qui s’opère entre les cours boursiers et leurs fondamentaux. Le chapitre 4 examine l’impact des mésalignements sur la volatilité des rentabilités boursières. Le chapitre 5 examine la relation entre la consommation des ménages, la richesse désagrégée et la politique monétaire
The aim of this thesis is to analyze empirically misalignments on the US stock market and to examine their impact on the future path of stock prices, the volatility and the monetary policy conduct. Chapter 1 shows that the unconditional expected equity premium is affected by the structural economic changes and not only by the business cycle. Chapter 2 considers a new perspective on the relationship between stock prices and inflation, by estimating the common long-term trend in the earning-price ratio and inflation. Chapter 3 explores the adjustment mechanism between US stock prices and fundamentals using momentum threshold autoregressive (MTAR) models. Chapter 4 considers the impact of misalignments on realized volatility. Chapter 5 investigates the relationship between consumption, disaggregated wealth and the monetary policy for the US
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
12

Khanniche, Sabrina. "Les risques des hedge funds." Thesis, Paris 10, 2010. http://www.theses.fr/2010PA100159.

Full text
Abstract:
Les hedge funds ont fait leur place dans le paysage financier. Ils se sont fermement imposés au cours de cette décennie. La perspective de rendements décorrélés a trouvé écho auprès des investisseurs, secoués après la crise de la bulle internet et partis à la recherche de rendements nouveaux. Afin de répondre à leur objectif, ils s’exposent à l’ensemble des marchés du globe, mais prennent part également à la vie des entreprises. Ils ont recours à une large palette d’instruments financiers. Les sources de risque sont donc hétérogènes, multiples et parfois interconnectées. Ces risques sont par ailleurs amplifiés du levier. Ainsi dans une situation normale, les hedge funds ont des performances supérieures, puisqu’ils exhibent des rendements bien plus attrayants, que ceux des classes d’actifs traditionnelles. Cependant, les hedge fund sont soumis à des risques de pertes extrêmes lorsque des chocs défavorables se produisent sur les marchés. Il est donc nécessaire de rendre compte de manière plus adéquate du risque des hedge funds. A ce titre, la Value at Risk est une alternative intéressante, lorsque le modèle de volatilité est plus sophistiqué que la mesure standard de la volatilité et le quantile retenu pour son estimation dépasse le cadre de la loi normale. L’analyse dynamique des hedge funds met en évidence l’existence d’un régime extrême vers lequel tendent les hedge funds dans le cas d’un retournement de marché
Hedge funds are getting more and more importance. Fuelled by the prospect of returns disconnected from global markets, a wide range of investors have sought exposure to hedge funds, especially after the losses caused by the dot com bubble. They invest in a wide range of markets as well as in companies. The underlying risks are heterogeneous, varied and sometimes interconnected. Furthermore, those risks are magnified by leverage hedge funds undertake. When markets are normal, hedge funds are able to generate returns more attractive than those provided by traditional assets. However, they exhibit an extreme losses risk when markets go suddenly down. Thus, it is important to have an idea of those risks and think about a more accurate measure of hedge fund risks. We thus take into account Value at Risk for which volatility is evaluated in a better manner and quantile retained is different from the normal law. The dynamic analysis of hedge funds suggest that their returns are exposed to an extreme regime when markets go down
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
13

Soullard, Yann. "Classification et détection de figures chartistes par apprentissage statistique." Paris 6, 2013. http://www.theses.fr/2013PA066341.

Full text
Abstract:
Cette thèse porte sur l'analyse de cours financiers et plus particulièrement sur la reconnaissance de figures chartistes qui sont des motifs possédant un potentiel prédictif. Bien que leur définition obéisse à des règles théoriques précises, leur détection pose problème. L’écart entre la théorie et la pratique est importante ; les figures réelles ne respectent pas parfaitement les règles théoriques. La définition des figures semble subjective et dépendre de l’expert financier. Enfin il n’existe pas de corpus de données étiquetées. Nous avons étudié la classification et la détection de ces figures à l’aide de systèmes statistiques markoviens génératifs (HMMs) et discriminants (CRFs et Hidden CRFs) qui sont des technologies de référence pour le traitement de séquences. Nous avons proposé plusieurs stratégies pour apprendre de façon robuste ces systèmes avec peu de données étiquetées. La première est une hybridation des HMMs et des HCRFs reposant sur l’idée d’exploiter les capacités de modélisation des HMMs afin de limiter le sur-apprentissage des modèles discriminants (HCRFs). La seconde est une approche semi-supervisée qui emprunte au co-training l’idée de l’apprentissage conjoint de deux systèmes, l’un génératif, l’autre discriminant. Afin de concevoir des systèmes de détection performants et adaptés à chaque expert, nous avons conçu un système à deux niveaux dans lequel des motifs d'un cours sont pré-sélectionnés par des HMMs puis confirmés ou infirmés par une SVM opérant sur une description enrichie des motifs. Le modèle SVM est appris par une stratégie d’apprentissage actif pour personnaliser le système à un expert particulier
This thesis deals with financial stock market analysis and is especially focused on chart pattern recognition. A chart pattern is a particular shape which has a predictive power; it is defined by theoretical rules. Detecting such patterns is difficult. There is an important gap between theory and practice; real patterns do not perfectly respect the theoretical rules. Moreover, chart patterns definition seems subjective; it depends on the financial expert. Finally, there is no large labeled datasets of chart patterns. We study classification and detection of chart patterns using statistical markovian systems. We focus on generative (Hidden Markov Models) and discriminative (Conditional Random Fields, Hidden CRFs) approaches which are standard technologies for sequential data recognition. We propose various strategies to learn accurate systems with small training sets. The first one blends HMMs and HCRFs in such a way that the modeling ability of the generative models is used to limit the overfitting of the discriminative ones. The second strategy, is a semi-supervised approach which learns jointly a HMM and a HCRF systems; it has some similarity with the well-known co-training algorithm. To design an accurate detection system dedicated to a particular financial expert, we propose a two level system where candidate patterns are first extracted from the financial stock-market using HMMs, and then they are confirmed as chart patterns or rejected by a SVM which uses an enriched representation of patterns. While the HMM system is learn once for every expert, the SVM level is trained with an active learning strategy to take into account the expert’s own detection criteria
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
14

Cloutier, Jean. "Estimation bayesienne d'un modèle de volatilité stochastique et application au risque de taux d'intérêt." Thesis, Université Laval, 2011. http://www.theses.ulaval.ca/2011/28521/28521.pdf.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
15

Ksaier, Ahmed. "Crise de change : essai de modélisation prévisionnelle dans les cas de la crises asiatique de 1997." Nice, 2011. http://www.theses.fr/2011NICE0013.

Full text
Abstract:
La crise financière asiatique déclenchée en 1997 se distingue des crises précédentes par son intensité et son étendue. Ses impacts dévastateurs ont non seulement affecté l’Asie mais aussi le reste du monde sous l’effet de contagion. A partir de l’expérience de la crise asiatique de 1997, l'objectif de ce travail consiste à prévoir l'occurrence d'une crise de change à partir d’un certain nombre d’indicateurs d’alerte. Nous ouvrons notre travail par un premier chapitre qui expose l’évolution de la littérature théorique afférente aux problèmes des crises de change. Le deuxième chapitre est consacré au développement d’une méthodologie économétrique, laquelle basée sur la modélisation logit, permettra d’évaluer la capacité prévisionnelle des indicateurs retenus et d’identifier les variables les plus contributives à l’augmentation de la probabilité d’occurrence d’une crise de change. Au cours du troisième chapitre, nous avons cherché à appréhender la dynamique de certaines variables financières qui traduisent les paniques et autres instabilités sur le marché financier. Afin d’affiner la modélisation de la dynamique complexe qui gouverne les rentabilités journalières de ces séries financières, nous nous sommes intéressés aux processus à mémoire longue. L’objectif étant de tendre vers la meilleure modélisation possible afin de mieux anticiper les variations des rentabilités futures ainsi que leur volatilité, souvent associée à une mesure de risque financier et ainsi minimiser le risque d’occurrence d’une crise financière. Enfin, à la lumière de la crise asiatique de 1997, nous montrons dans le quatrième chapitre que les crises de change exercent des effets négatifs et néfastes sur la croissance économique et l’investissement direct étranger
The Asian financial crisis triggered in 1997 differs from previous crises by both its intensity and scope. Its unprecedented devastating impacts have affected not only whole Asia but also the rest of the world through its contagion effect. From the experience of the Asian crisis of 1997, the objective of this work is to predict the occurrence of a currency crisis from a set of warning indicators. We open our work by a first chapter, which outlines the theoretical literature’s evolution relating to problems of currency crises. The second chapter is devoted to the development of econometric methodology, which is based on logit model. Indeed, it is used to evaluate the predictive ability of the indicators and identify the most contributory variables to the increased probability of currency crisis’ occurrence. In the third chapter, we sought to understand the dynamics of certain variables that reflect financial panics and other financial market instabilities. To refine the modeling of the complex dynamics that governs the daily returns of these financial series, we focus our attention on long memory process. The objective is to strive for the best possible model in order to improve changes anticipation in future returns and volatility, which is often associated to a measure of financial risk, and thereby minimize the risk of occurrence of a financial crisis. Finally, in light of the Asian crisis of 1997, the fourth chapter shows that currency crises have negative effects on economic growth and foreign direct investment
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
16

Chuffart, Thomas. "Problèmes de choix de modèles dans la volatilité conditionnelle." Thesis, Aix-Marseille, 2016. http://www.theses.fr/2016AIXM2022.

Full text
Abstract:
Cette thèse de doctorat composée de trois chapitres contribue au développement de la problématique sur la sélection de modèle de volatilité de type GARCH. Le premier chapitre propose une étude de simulation sur la sélection de modèles dans le cadre spécifique des modèles à changement de régimes. On propose des expériences de simulation permettant de mettre en évidence l'inefficacité des critères de sélection usuels dans des cas particuliers, ce qui peut conduire à des erreurs de spécification lors du choix de modèle. Le deuxième chapitre propose un test du multiplicateur de Lagrange de mauvaise spécification dans les modèles GARCH univariés. L'hypothèse nulle admet que le processus générateur des données est un modèle GARCH linéaire tandis que sous l'hypothèse alternative il correspond à une forme fonctionnelle inconnue qui est linéarisée à l’aide d’un développement de Taylor. On illustre le test dans une application empirique sur les taux de change. Le dernier chapitre étudie l'impact du prix du pétrole sur les spreads de Credit Default Swaps souverains de deux pays exportateurs de pétrole: le Vénézuela et la Russie. Utilisant des données récentes, nous trouvons que les rendements du prix du pétrole impactent les spread de CDS souverains du Vénézuela directement alors que cela passe par le canal du taux de change pour la Russie. Ce chapitre emploie des méthodes statistiques avancées, notamment l'utilisation de modèles à changement de régimes Markoviens. Finalement, l'appendice propose le manuel de la toolbox MSGtool (Matlab) qui propose une collection de fonctions pour l'étude des modèles à changement de régimes Markoviens. La toolbox est très user-friendly
This Ph.D. thesis composed by three chapters contributes to the development of model selection in GARCH-type models.The first chapter investigates whether the most common selection criteria lead to choose the right specification in a regime switching framework. We propose simulation experiments which reveal the inefficiency of some selection criteria in particular cases which lead to misspecification. Depending on the Data Generating Process used in the experiments, great care is needed when choosing a criterion.In the second chapter, a misspecication test for GARCH-type models is presented. We propose a Lagrange Multiplier type test based on a Taylor expansion to distinguish between (G)ARCH models and unknown nonlinear GARCH-type models. This test can be seen as a general misspecication test. We investigate the size and the power of this test through Monte Carlo experiments. We show the usefulness of our test with an illustrative empirical example based on daily exchange rate returns.In the third chapter, we study the impact of oil price returns on sovereign Credit Default Swaps (CDS) spreads for two major oil producers, Russia and Venezuela. Using daily spreads from 2008 to 2015, we find that crude oil price returns are a critical determinant of Venezuela CDS spreads changes, but does not explain significantly Russian CDS spreads. Indeed, oil prices seem to impact Russian CDS spreads through the exchange rates canal. Finally, we propose as an appendix the manual of the MSGtool, a MATLAB toolbox, which provides a collection of functions for the simulation and estimation of a large variety of Markov Switching GARCH (MSG) models
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
17

Mokengoy, Mardochée Bopo. "Volatility transmission between the oil price, the exchange rate and the stock market index." Master's thesis, Université Laval, 2015. http://hdl.handle.net/20.500.11794/25856.

Full text
Abstract:
Ce mémoire analyse la transmission de volatilité entre le prix du pétrole, le taux de change et l’indice boursier au Canada et aux États-Unis de 1999/01/04 à 2014/03/21. En utilisant un modèle MGARCH-BEKK, nos résultats montrent qu’au Canada, il existe une transmission bidirectionnelle de volatilité entre le taux de change $US/$CAD et l’indice boursier TSX, une transmission positive de l’indice boursier au prix du pétrole, ainsi qu’une transmission négative du taux de change au prix du pétrole. Les résultats suggèrent également que ces relations ne sont pas stables dans le temps. Pour les États-Unis, le modèle estimé ne satisfait pas la condition de stationnarité de la covariance pour la période totale et la sous période 1999/01/04 – 2002/10/08. C’est pourquoi nous considérons uniquement les résultats des sous périodes 2002/10/09 – 2008/05/30 et 2008/06/02 – 2014/03/21. Il ressort qu’il existe des transmissions de volatilité, mais que celles-ci ne sont pas stables dans le temps.
This thesis analyzes the transmission of volatility between oil prices, exchange rates and stock market indices in Canada and in the USA for the period 1999/01/04 – 2014/03/21. Using a multivariate GARCH – BEKK model, we find that in Canada, there is a bidirectional transmission of volatility between the exchange rate $US/$CAD and the stock market index TSX, a positive transmission from the stock market index to the oil price and a negative transmission from the exchange rate to the oil price. We find also that these relationships are not stable over time. For the USA, the model estimated does not satisfy the condition of covariance stationarity for the entire sample and the sub sample 1999/01/04 – 2002/10/08. So we consider only results for sub samples 2002/10/09 – 2008/05/30 and 2008/06/02 – 2014/03/21. Results show that there are transmissions of volatility, but here again, these relationships are not stable over time.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
18

Diallo, Abdoul Salam. "La sécurisation alimentaire des pays d'Afrique sub-saharienne par la maîtrise de l'instabilité des prix des matières premières agricoles : une perspective économétrique." Thesis, Montpellier 1, 2013. http://www.theses.fr/2013MON10027.

Full text
Abstract:
Nous soutenons la thèse que la sécurité alimentaire des pays d'Afrique sub-saharienne peut être renforcée par une meilleure maitrise de l'instabilité des prix des matières premières agricoles constituant leur panier alimentaire de base. A cet effet, nous évoquons dans un premier temps les mécanismes de fonctionnement des marchés agricoles, le rôle qu'y joue la notion de prix ainsi que le lien existant entre l'évolution instable des prix et l'insécurité alimentaire. Nous nous intéressons ensuite au lien existant entre l'insécurité alimentaire et la régulation du secteur agricole, en particulier dans le cadre des échanges internationaux et régionaux. Nous procédons enfin au traitement formalisé de l'insécurité alimentaire. En ayant recours aux outils économétriques, nous mettons en évidence le caractère instable des prix au niveau individuel des pays ainsi que les interdépendances entre les prix des différentes denrées alimentaires et des différents pays. Des mesures de sécurisation alimentaire sont suggérées tout au long de la thèse pour les pays d'Afrique sub-saharienne étudiés. Nous estimons que ces mesures peuvent servir de pistes de réflexion pour l'établissement de politiques économiques agricoles nationales et régionales. Ces politiques auraient pour but final de garantir la sécurité alimentaire des populations des pays de l'Afrique sub-saharienne par une meilleure maitrise de l'instabilité des prix alimentaires
In our thesis, we assume that African Sub-saharan countries' food security status can be enhanced through a better management of agricultural commodities prices instability, which constitutes the basic food basket of local populations. To this aim, we initially review the dynamics of agricultural markets and the role played by “prices” in this mechanism as well as the existing linkages between unstable price trends and the notion of food insecurity. Focus is then directed to the relationship between “food insecurity” and the regulation of the agricultural sector, in particular within international trade theory frameworks.Finally, we proceed to the assessment of “food insecurity” through the empirical analysis of the instabilities affecting food prices of the region, and also that of price transmission and linkages within and between countries. We then highlight prices instabilities at individual (country) level, as well as the linkage of these prices (therefore of their unstable components) between the various constituents of the basic food basket of a given country, or that of neighboring countries.All along our thesis, food insecurity resilience measures for these countries are suggested. These measures are believed to potentially serve as initial steps in the establishment of national and regional agricultural policies aiming at attaining/safeguarding food security in African sub-Saharan countries
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
19

Chebil, Mhiri Myriam. "Spreads obligataires souverains et transmission de la volatilité entre les marchés financiers de la zone euro." Thesis, Paris 10, 2016. http://www.theses.fr/2016PA100113/document.

Full text
Abstract:
Cette thèse se propose de déterminer les facteurs explicatifs des spreads des rendements obligataires souverains d’un échantillon de pays de la zone euro, lors des crises survenues au cours de la dernière décennie, et d’étudier l’impact de ces crises sur la dynamique du marché obligataire souverain, et sur son interaction avec le marché boursier et celui des CDS. L’identification des déterminants des spreads de chaque pays fait appel aux modèles de type GARCH, et aux modèles à effets fixes et aléatoires pour l’ensemble de l’échantillon. L’étude de la contagion emploie les modèles MS-VAR et DCC-MVGARCH. Les résultats montrent que la variance des spreads est expliquée principalement par le risque global et celui relatif à la liquidité. Les spreads des pays périphériques apparaissent plus sensibles aux facteurs de risque que ceux du cœur. Les coefficients des facteurs de risque sont aussi trouvés plus significatifs lors des périodes de crise des sub-primes et de la zone euro. Pour l’étude des interactions entre les marchés financiers de la zone euro, les tests menés ont permis de mettre en lumière la présence de phénomènes de contagion et de « fuite vers la qualité »
This thesis focuses on explaining the determinants of sovereign bond yield spreads in selected euro area countries during the financial crises of last decade. It examines the impact of those turmoil periods on sovereign bond market dynamics, and on its interactions with stock and CDS markets. GARCH-type models are used to identify determinants explaining spreads of each country, while panel data analyzed within fixed and random effects models, and run on crisis and non-crisis periods, identify whole sample determinants. To assess contagion effect, both MS- VAR and DCC-MVGARCH models are used. Results suggest that global risk and liquidity factors are the significant drivers of the spreads volatility. For the periphery countries in the euro zone, spreads are found to be more responsive to explanatory risk factors than those of the core countries. The role of these factors is also found stronger during the sub-prime and euro area crises. The analyses of the financial markets interactions within the euro area demonstrate the existence of a contagion effect, as well as a “flight to quality” phenomenon
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
20

Banulescu, Denisa-Georgiana. "Four essays in financial econometrics." Thesis, Orléans, 2014. http://www.theses.fr/2014ORLE0505.

Full text
Abstract:
Cette thèse se concentre sur des mesures du risque financier et la modélisation de la volatilité. L’objectifgénéral est : (i) de proposer de nouvelles techniques pour mesurer à la fois le risque systémique et lerisque à haute fréquence, et (ii) d’appliquer et d’améliorer les outils économétriques de modélisation etde prévision de la volatilité. Ce travail comporte quatre chapitres (papiers de recherche).La première partie de la thèse traite des questions liées à la modélisation et la prévision des mesuresdu risque à haute fréquence et du risque systémique. Plus précisément, le deuxième chapitre proposeune nouvelle mesure du risque systémique utilisée pour identifier les institutions financières d’importancesystémique (SIFIs). Basée sur une approche spécifique, cette mesure originale permet de décomposer lerisque global du système financier tout en tenant compte des caractéristiques de l’entreprise. Le troisièmechapitre propose des mesures du risque de marché intra-journalier dans le contexte particulier des donnéesà haute fréquence irrégulièrement espacées dans le temps (tick-by-tick).La deuxième partie de la thèse est consacrée aux méthodes d’estimation et de prévision de la volatilitéincluant directement des données à haute fréquence ou des mesures réalisées de volatilité. Ainsi, dans lequatrième chapitre, nous cherchons à déterminer, dans le contexte des modèles de mélange des fréquencesd’échantillonnage (MIDAS), si des regresseurs à haute fréquence améliorent les prévisions de la volatilitéà basse fréquence. Une question liée est de savoir s’il existe une fréquence d’échantillonnage optimaleen termes de prévision, et non de mesure de la volatilité. Le cinquième chapitre propose une versionrobuste aux jumps du modèle Realized GARCH. L’application porte sur la crise
This thesis focuses on financial risk measures and volatility modeling. The broad goal of this dissertationis: (i) to propose new techniques to measure both systemic risk and high-frequency risk, and (ii) toapply and improve advanced econometric tools to model and forecast time-varying volatility. This workhas been concretized in four chapters (articles).The first part addresses issues related to econometric modeling and forecasting procedures on bothsystemic risk and high-frequency risk measures. More precisely, Chapter 2 proposes a new systemic riskmeasure used to identify systemically important financial institutions (SIFIs). Based on a componentapproach, this original measure allows to decompose the risk of the aggregate financial system whileaccounting for the firm characteristics. Chapter 3 studies the importance and certifies the validity ofintraday High Frequency Risk (HFR) measures for market risk in the special context of irregularly spacedhigh-frequency data.The second part of this thesis tackles the need to improve the estimation/prediction of volatility bydirectly including high-frequency data or realized measures of volatility. Therefore, in Chapter 4 weexamine whether high-frequency data improve the volatility forecasts accuracy, and if so, whether thereexists an optimal sampling frequency in terms of prediction. Chapter 5 studies the financial volatilityduring the global financial crisis. To this aim, we use the largest volatility shocks, as provided by therobust version of the Realized GARCH model, to identify and analyze the events having induced theseshocks during the crisis
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
21

Benhmad, François. "La WVaR (Wavelet Value at Risk) : une analyse temps-fréquence de la VaR du CAC40." Thesis, Montpellier 1, 2010. http://www.theses.fr/2010MON10024.

Full text
Abstract:
Malgré la multiplicité des méthodes d'estimation de la VaR, elles souffrent d'une faiblesse fondamentale. En effet, elles ne font aucune distinction entre l'information captée à basse fréquence et celle captée à haute fréquence. Ce qui revient à supposer de façon implicite que l'information contenue dans les données historiques a la même importance quel que soit l'horizon temporel de l'investisseur c'est-à-dire sa fréquence de trading (intra-journalière, journalière, hebdomadaire, mensuelle,..). Mais, accepter une telle hypothèse revient à supposer que les marchés financiers sont homogènes. Ce qui est contraire à la réalité empirique. En effet, les marchés financiers sont caractérisés par une grande hétérogénéité d'acteurs. L'objet de notre thèse est d'apporter une contribution à l'estimation de la VaR basée sur la décomposition de la volatilité dans le domaine des fréquences. Ce qui nous permet de mette en évidence l'influence de l'hétérogénéité des horizons temporels des acteurs des marchés financiers sur l'estimation de la Value at Risk. Pour cela,nous faisons appel à un outil statistique susceptible de nous procurer de l'information temporelle sur la volatilité et de l'information fréquentielle sur la fréquence de trading des différents acteurs des marchés financiers: l'approche temps-fréquence de la transformée en ondelettes
Although multiplicity of VaR estimate approaches,they suffer from a fundamental weakness.They don't make any distiction between informations captured in a high frequency and in a low frequency manner.It is an implicit assumption of homogeneity of fiancial markets in contrast to empirical facts. In our thesis, we try to construct a VaR model based on volatility decomposition in the frequency domain.It enables us to show how the time horizons heterogeneity of financial markets participants could influence value at risk estimates.We use a statistical tool able to give us temporal information about volatility and frequencial information about trading frequencies of market participants:the time frequency approach of wavelet transform
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
22

Faye, Diogoye. "Modélisation Espace d'Etats de la Value-at-Risk : La SVaR." Thesis, Montpellier 1, 2014. http://www.theses.fr/2014MON10006.

Full text
Abstract:
Le modèle RiskMetrics développé par la Banque JP Morgan suite à l'amendement des accords de Bâle de 1988 a été érigé comme mesure de risque financier pour faire face aux importantes perturbations ayant affecté les marchés bancaires internationaux. Communément appelé Value at Risk, il a été admis par l'ensemble des organes et institutions financiers comme une mesure de risque cohérente. Malgré sa popularité, elle est le sujet de beaucoup de controverses. En effet, les paramètres d'estimation du système RiskMetrics sont supposés fixes au cours du temps ce qui est contraire aux caractéristiques des marchés financiers. Deux raisons valables permettent de justifier cette instabilité temporelle : * la présence d'agents hétérogènes fait qu'on n'analyse plus la VaR en se focalisant sur une seule dimension temporelle mais plutôt sur des fréquences de trading (nous recourons pour cela à la méthode Wavelet). * la structure des séries financières qui d'habitude est affectée par les phénomènes de crash, bulle etc. Ceux-ci peuvent être considérés comme des variables cachées qu'on doit prendre en compte dans l'évaluation du risque. Pour cela, nous recourons à la modélisation espace d'états et au filtre de Kalman. Nous savons d'emblée que les performances de la VaR s'évaluent en recourant au test de backtesting. Celui-ci repose sur la technique de régression roulante qui montre une faille évidente : Nous ne pouvons pas connaitre le processus gouvernant la variation des paramètres, il n'y a pas endogénéisation de la dynamique de ceux-ci. Pour apporter une solution à ce problème, nous proposons une application du filtre de Kalman sur les modèles VaR et WVaR. Ce filtre, par ses fonctions corrige de manière récursive les paramètres dans le temps. En ces termes nous définissons une mesure de risque dit SVaR qui en réalité est la VaR obtenue par une actualisation des paramètres d'estimation. Elle permet une estimation précise de la volatilité qui règne sur le marché financier. Elle donne ainsi la voie à toute institution financière de disposer de suffisamment de fonds propres pour affronter le risque de marché
The RiskMetrics model developed by the bank JP Morgan following the amendment of Basel accords 1988 was erected as a measure of financial risk to deal with important disturbances affecting international banking markets. Commonly known as Value at Risk, it was accepted by all bodies and financial institutions to be a coherent risk measure. Despite its popularity, it is the subject of many controversies. Indeed, the estimation parameters of RiskMetrics are assumed to be fixed over time, which is contrary to the characteristics of financial markets. Two valid reasons are used to justify temporal instability : *Due to the presence of heterogenous agents the VaR is not analysed by focusing on a single temporal dimension but rather on trading frequencies (we use Wavelet method for it). *The structure of financial time series wich is usually affected by the crash bubble phenomenons and so on. These can be considered as hidden variables that we must take into account in the risk assessment. For this, we use state space modeling and kalman filter. We immediately know that performances of the VaR are evaluated using backtesting test. This is based on the technique of rolling regression wich shows an obvious break : We can not know the processes governing the variation of parameters; there is no endogeneisation dynamics thereof. To provide a solution to this problem, we propose an application of the kalman filter on VaR and WVaR models. This filter recursively corrects by its functions the parameters of time. In these terms we define a risk measure called SVaR wich in realitity is the VaR obtained by updating estimation parameters. It provides an accurate estimate of the volatility existing in the financial market. It thus gives way to any financial institution to have enough capital to face market risk
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
23

Kurpiel, Adam. "Valorisation et gestion d'options : modèles à volatilité stochastique." Bordeaux 4, 2000. http://www.theses.fr/2000BOR40048.

Full text
Abstract:
Nous etudions les consequences du caractere aleatoire de la volatilite des actifs financiers sur la valorisation des options, sur l'efficacite des strategies usuelles de couverture d'options europeennes et sur la politique d'exercice optimal d'options americaines. Nous considerons une classe de modeles standards a volatilite stochastique (modeles sv stan♭ dards) qui est une generalisation directedu modele de black et scholes [1973] et merton [1973]. La dynamique de l'actif risque est definie par un processus de diffusion continu. La volatilite de l'actif suit egalement un processus de diffusion, guide par une source d'incertitude supplementaire. L'hypothese d'existence d'un marche liquide pour au moins une option europeenne joue un role essentiel dans notre etude d'options americaines etde strategies de couverture des options europeennes. Par ailleurs, une modelisation jointe de la dynamique des prix de l'actif sous-jacent et des prix d'une option europeenne nous permet d'estimer tous les parametres d'un modele sv standard, y compris les parametres du processus de prix de risque lie au caractere aleatoire de la volatilite. Nous proposons egalement des methodes numeriques generales pour la resolution des modeles a deux variables d'etat. Les modeles sv sont une parametrisation de deviations par rapport a la log-normalite des prix. Ils permettent de rendre compte des proprietes statistiques des prix des actifs financiers, mais egalement des faits stylises observes sur les marches d'options (comme le smile des volatilites implicites). Nous analysons l'impact statique de la volatilite stochastique sur les ratios de couver♭ ture des options europeennes et sur la frontiere d'exercice optimal des options americaines. Nous etudions egalement l'impact dynamique de la volatilite stochastique sur la performance de diffe♭ rentes strategies de couverture des options europeennes et sur la politique d'exercice des options americaines.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
24

El, Bakkouchi Mounir. "Analyse du risque de marché boursier marocain en période de crise des subprimes : Cas de l'indice MASI." Thesis, Montpellier 1, 2014. http://www.theses.fr/2014MON10004/document.

Full text
Abstract:
Le marché boursier marocain a connu une chute brutale sans précédent à cause de la crise de subprimes américaines qui a été déclenchée à l'été 2007, l'indice MASI a perdu 20% en même année, donc nous pouvons parler sur un krach boursier. La bourse des valeurs a connu en Mars 2008 une volatilité de 70 milliards de dirhams. La baisse du marché boursier risque de se prolonger et que le sinistre scénario des années (2007-2009) pendant lesquelles la bourse a connu une chute du cours de l'indice MASI pourrait se reproduire. L'objet de notre thèse est de proposer une analyse empirique détaillée des rendements de l'indice MASI, de choisir les portefeuilles efficients, plus un modèle économétrique qui enregistre le score le plus bas de violations c'est-à-dire qu'il assure la meilleure couverture possible contre les risques baissiers du marché quel que soit le niveau de la volatilité atteint par le marché boursier marocain. Pour atteindre cet objectif nous faisons appel aux modèles Markowitz et Value at Risk
The Moroccan stock market had experienced an unmatched Sharp collapse due to the subprime crisis that happened in the USA on summer 2007, the index of MASI lost 20% in the same year, thus we can talk here about a crash of stock. In 2008, the stock market lost 70 billion MAD. It is possible that it will continue decreasing, and that the scenario of 2007 - 2009 will happen again. The purpose of this thesis is to suggest a detailed empirical analysis of the yields of MASI index and choose the most efficient portfolios, and an econometric model that can record the lowest score of the violations, in other words, it can guarantee the best cover against the downside market risk Whatever the level of the volatility reached by the Moroccan stock market, to achieve this goal we use the Markowitz model and Value at Risk
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
25

Salvati, Jean. "Les énigmes dans les modèles d'évaluation basés sur la consommation : analyse et solutions." Paris 9, 1995. https://portail.bu.dauphine.fr/fileviewer/index.php?doc=1995PA090004.

Full text
Abstract:
Cette thèse s'intéresse à trois énigmes dans l'évaluation des actifs basée sur la consommation : les énigmes de la prime de risque et du taux sans risque de Mehra et Prescott, et l'énigme de la volatilité excessive. Le chapitre 1 présente le modèle de référence avec des marchés complets et des préférences séparables. Le chapitre 2 passe en revue la littérature sur l'inaptitude de ce modèle à expliquer les moments estimés d'ordre un et deux des rentabilités pour une aversion relative au risque raisonnable. Le chapitre 3 étudie l'impact des habitudes de consommation sur les prédictions d'un modèle avec un agent représentatif. Le modèle avec habitudes de consommation peut expliquer les moyennes des rentabilités pour une aversion relative au risque de douze environ, mais il est incapable d'expliquer leurs écarts-types. Le chapitre 4 présente trois modèles avec une incomplétude du système de marché due à des chocs non-diversifiables sur les salaires. Ces modèles n'apportent pas de solution aux énigmes. Le chapitre 5 propose un modèle avec des marchés incomplets, des contraintes d'endettement et une participation incomplète aux transactions sur le marché boursier (qui est justifiée par des coûts fixes d'information et d'éducation). Pour des contraintes d'endettement suffisamment strictes, ce modèle peut expliquer les moyennes et les écarts-types des rentabilités pour un coefficient d'aversion relative au risque égal à 2. 5
This thesis adresses three puzzles in dynamic consumption-based asset pricing theory : mehra and prescott's equity premium and risk-free rate puzzles, and the excess volatility puzzle. Chapter 1 reviews traditional consumption-based asset pricing models with complete markets and time-separable preferences. Chapter 2 reviews the evidence on these models' inability to match the estimated first and second moments of asset returns for a reasonable value of the coefficient of relative risk aversion. Chapter 3 studies the impact of consumption habit persistence on a representative-agent model's predictions. The habit persistence model matches the estimated average asset returns for a coefficient of relative risk aversion close to twelve, but is unable to match the asset returns' standard deviations. Chapter 4 reviews three models with market incompleteness due to uninsurable shocks on labor income. These models fail to provide a solution to the puzzles. Chapter 5 introduces a model with incomplete markets, borrowing constraints, and incomplete participation in the stock market (caused by fixed information education costs). For sufficiently strict borrowing constraints, the model is able to match the estimated first and second moments of asset returns for a coefficient of relative risk aversion equal to 2
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
26

Aboura, Sofiane. "L' étude du comportement de la volatilité implicite." Aix-Marseille 3, 2003. http://www.theses.fr/2003AIX32037.

Full text
Abstract:
Cette thèse porte sur l'étude du comportement de la volatilité implicite. La première partie présente et simule les principaux modèles de volatilité implicite et d'options. L'objet est de mettre en relief le rôle des paramètres caractérisant le processus de volatilité sur la d"formation du smile. La seconde partie est dédiée à l'étude du pouvoir prédictif et à la transmission de volatilité implicite, dans un cadre international, des indices de volatilité des marchés français, allemands et américains (VX1, VDAX et VIX). La finalité étant de mesurer les interactions entre volatilités et de quantifier leur processus. La troisième partie est consacrée à l'évaluation d'options et à la dynamique du smile de volatilité. On étudie des modèles dérivés de Black-Scholes (1973), des modèles à volatilité stochastique et des modèles NGARCH. Le but est de mettre en évidence les performances et les limites des modèles, ainsi que leur smile
This thesis deals with the study of the implied volatility behavior. The first part presents and simulates the main implied volatility models and option pricing models. The goal is to highlight the role of the parameters characterizing the volatility process on the smile deformation. The second part is dedicated to the study of the predictive power and to the transmission of implied volatility, within an international framework, between the French, German and US markets (VX1, VDAX and VIX). The objective is to measure the interactions between volatilities and to quantify their process. The third part is devoted to option valuation with a discussion on the empirical dynamic of the smile. The analysis concerns models derived from Black-Scholes (1973), models including information costs, stochastic volatility models and NGARCH models. The purpose is to underline the performance and limit of these models along with their smile
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
27

Thomas, Alban. "L'économétrie des variances conditionnelles : application des processus Arch à la modélisation financière." Toulouse 1, 1989. http://www.theses.fr/1989TOU10032.

Full text
Abstract:
Les processus de variances conditionnelles Arch sont présentes en détail dans le but d appliquer la méthodologie de Engle 1982 à l’évaluation financière. Les tests et les problèmes causés par l hétéroscédasticité sont évoques afin de motiver l’introduction des modèles arch comme une spécification paramétrique simple de l’hétéroscédasticité. Une première application à la modélisation financière consiste en une estimation et un test d’un modèle capm dans lequel les variances covariances des rendements de 140 actifs français sont rendues variables. On montre que les résultats de l’estimation sont concluants et peuvent être utilises pour le calcul d intervalles de confiance de prévisions variables. La seconde application porte sur l estimation des volatilités implicites du modèle d’évaluation d’options de black scholes 1973 selon un processus arch généralisé. L’analyse montre que les volatilités historiques calculées à partir de la série des mesures de risque entrent en compte dans l’anticipation des volatilités implicites de black scholes. On met en évidence la possibilité de prévoir les prix des options et les parts de portefeuilles de couverture
Conditional variance processes arch are presented in detail in order to apply engle’s methodology 1982 to financial valuation. The tests and issues due to heteroskedasticity are introduced to allow the help of arch models as a simple parametric specification for heteroskedasticity. A first application to financial modeling consists in estimating and testing a capm model in which stock returns variances and covariances of 140 french assets are made variable. It is shown that estimation results are interesting and can be used for the computation of variable prediction confidence intervals. The second application is concerned with estimation of implied standard deviations from the option pricing model blacck scholes 1973 according to a generalized arch process. The analysis shows that historical volatilities computed from the series of risk measures enter the expectations of black scholes implicit volatilities. One asseses the possibility of predicting option prices and hedging portfolios shares
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
28

El, Kolei Salima. "Estimation des modèles à volatilité stochastique par filtrage et déconvolution." Nice, 2012. http://www.theses.fr/2012NICE4095.

Full text
Abstract:
Cette thèse porte sur l’estimation des paramètres et/ou de l’état de modèles à espace d’états. Les motivations de ce travail sont financières : il s’agit d’estimer la volatilité stochastique d’une action ainsi que les paramètres qui régissent sa dynamique. Deux modèles sont étudiés : le modèle de Taylor et celui d’Heston. Après avoir rappelé et exposé les méthodes de filtrage, on présente une nouvelle méthode de M-Estimation par déconvolution pour des modèles linéaires. L’estimateur ainsi obtenu est consistant, asymptotiquement normal et admet une forme explicite pour la matrice de variance, permettant ainsi le calcul d’intervalle de confiance. Pour l’estimation dans le modèle de Taylor, ces deux approches sont mises en compétition. Les calculs sont explicités, une étude comparative est menée sur données simulées et réelles et illustre les performances de notre estimateur. Le modèle d’Heston est un exemple typique de modèle complexe et, l’espace d’états étant non linéaire on peut appliquer notre M-Estimateur. On montre comment les méthodes de filtrage permettent l’estimation de la volatilité et de ses paramètres par le biais des prix d’options. Ceci illustre la performance et la grande flexibilité de ces méthodes. Finalement, on s’intéresse au risque de modèle et à ses impacts sur l’estimation par filtrage en regardant comment se propage une erreur d’initialisation des paramètres de la dynamique de la volatilité dans le filtre. L’étude est menée dans un modèle à espace d’états linéaire ou faiblement non linéaire estimé par le filtre de Kalman ou de Kalman Etendu. Ceci est illustré dans le cas du modèle d’Heston
This thesis deals with the estimation of the state and/or the parameters of state-space models. The motivations come from financial applications, namely, from the estimation of the stochastic volatility and the parameters of its dynamics. Here, we consider two models : the Taylor SV model and the Heston model. After presenting the filtering methods, we propose a new approach of M-estimation based on a déconvolution strategy for linear state space models. We show that this method leads to a consistent and asymptotically normal estimator with an explicit variance, allowing constructing asymptotic confidence interval in practice. For the SV model, a thorough comparison with filtering methods and other classical methods is given on simulated and real data. This study shows the performance of our new approach. The Heston model is an example of complex state space models and, due to the nonlinearity, we cannot apply our approach. Nevertheless, filtering methods can be used for this model and we show how the filters update the estimation of the volatility and the parameters thanks to the observation of option prices. This illustrates the flexibility of these methods. Finally, we analyze the model risk induces by an error in the estimation of the parameters. Our objective consists in understanding the behavior of the filtering methods when the model is not well parameterized. A theoretical analysis consists in isolating the model risk due to the uncertainty of the parameters from the error of estimation for linear (and weakly nonlinear) models. An application of this result is given for the Heston model
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
29

Brezovski, Mathieu. "Inférence bayésienne des modèles à sauts dans la volatilité du sous-jacent des options négociables." Université Louis Pasteur (Strasbourg) (1971-2008), 2005. https://publication-theses.unistra.fr/public/theses_doctorat/2005/BREZOVSKI_Mathieu_2005.pdf.

Full text
Abstract:
Depuis les travaux fondateurs de Black et Scholes (1973) la gamme des spécifications envisageables pour modéliser l'évolution d'un sous-jacent s'est considérablement enrichie et continue de croître. Ces développements sont motivés par la nécessité de prendre en compte les phénomènes régissant la dynamique du support afin de fournir des prix d'options théoriques toujours plus en adéquation avec ceux observés. Cette thèse est consacrée à l'étude d'une nouvelle classe de modèles d'évaluation de prix d'options comportant des sauts dans la volatilité du sous-jacent. Une place prépondérante est accordée à l'estimation de ce type de modèle. Les deux premiers chapitres de la thèse nous permettent de donner les éléments essentiels servant de base à la partie originale de notre travail. Nous présentons ainsi les principaux résultats et faiblesses des modèles d'évaluation standard (Black et Scholes, modèles à volatilité stochastique et modèles à sauts), puis, nous décrivons les différentes procédures d'estimation existantes en mettant l'accent sur l'approche Bayésienne. Dans le troisième chapitre, nous partons d'une spécification largement répandue dans la littérature financière pour proposer un nouveau modèle prenant en compte l'existence de sauts dans le processus de volatilité. Après avoir discuté sa risque-neutralisation et déduit une formule d'évaluation, nous illustrons l'impact des sauts sur la surface de volatilité. Dans le quatrième chapitre nous décrivons une méthode originale d'estimation Bayésienne fondée sur l'observation d'un indice de volatilité du marché français, permettant de déterminer les paramètres risque-neutres de ce modèle. Enfin, dans le dernier chapitre, nous exposons notre modèle le plus abouti qui comporte des sauts dans le support et la volatilité
Since the seminal contributions of Black and Scholes (1973) the range of the possible specifications to model the evolution of an underlying asset has considerably increased and continues to grow. These developments are justified by the need for taking into account the phenomena governing the dynamics of the underlying asset in order to provide theoretical option prices always more in adequacy with those observed. This thesis is devoted to the study of a new class of option pricing models with jumps in the volatility process. A significant place is granted to the estimation of this kind of models. The first two chapters of the thesis enable us to review the essential elements that are used as a basis for the original part of our work. We thus expose the principal results and weaknesses of standard option pricing models (Black and Scholes, stochastic volatility models and jump models), then, we describe the various existing estimation methods with a specific emphasis on the Bayesian approach. In the third chapter, we start from a widespread specification in the financial literature to propose a new model taking into account the existence of discontinuities in volatility process. After having discussed its risk-neutralization and having deduced a pricing formula, we illustrate the impact of jumps on the implied volatility surface. In the fourth chapter we describe an original Bayesian method of estimation based on the observation of the French volatility index, which allows to determine the risk-neutrals parameters of this model. Finally, in the fifth chapter, we expose an extended model where both asset returns and volatility follow jump diffusion processes
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
30

Bennour, Khaled. "Impact de l'introduction de l' option : stabilité et bien être." Toulouse 1, 2001. http://www.theses.fr/2001TOU10090.

Full text
Abstract:
Après une revue de la littérature sur la question, le second chapitre analyse le rôle d' une option redondante en présence d' imperfections financières. On montre que l' option facilite les prises de position et affecte le prix de l' action sous-jacente. L' impact de l' option sur le bien être est ambigu : le bien être est amélioré lorsque la proposition des investisseurs soumis à l' impossibilité de crédit est élevée. Dans le troisième chapitre, on prend en compte l' existence d' asymétrie d' information. Le quatrième chapitre traite de l' impact, sur la volatilité de l' action, de la pratique de l' assurance de portefeuille et du contrat dérivé. Le dernier chapitre introduit le concept de rationalité pour étudier l' impact de l' option sur la stabilité de l' action.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
31

Henon, Sandrine. "Évaluation et couverture de produits dérivés dans les marchés imparfaits : un modèle de taux avec volatilité stochastique." Marne-la-Vallée, 2005. http://www.theses.fr/2005MARN0242.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
32

Touzi, Nizar. "Modèles à volatilité stochastique : arbitrage, équilibre et inférence statistique." Paris 9, 1993. https://portail.bu.dauphine.fr/fileviewer/index.php?doc=1993PA090053.

Full text
Abstract:
Ce travail se compose de six chapitres independants. Le premier chapitre exploite la caractérisation de l'ensemble des prix admissibles par le principe d'absence d'opportunité d'arbitrage pour examiner le biais sur la couverture par le modèle classique de Black et Sholes (1973). Le deuxième chapitre généralise un résultat du A Rochet et Bajeux (1992) et montre que toute option, européenne ou américaine, complète le marché en présence d'une corrélation entre le prix de l'actif et sa volatilité. Le troisième chapitre présente les développements récents dans la théorie de choix de portefeuille et de consommation. Le chapitre suivant donne une condition nécessaire et suffisante sur un système de prix donne (ou un couple de primes de risque) pour qu'il soit cohérent avec un modèle d'équilibre inter-temporel additif a plusieurs agents. Ces problèmes d'inférence statistiques sont abordés dans la dernière partie de la thèse. Le cinquième chapitre introduit une méthode d'estimation des paramètres du processus de volatilité du type e. M. à partir d'une série de prix d'options; on prouve la convergence des estimateurs proposés et on caractérise leur distribution asymptotique. Le dernier chapitre compare, par des méthodes de Monte Carlo, cette méthode d'estimation à l'inférence indirecte
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
33

Regnard, Nazim. "Modèles GARCH à coefficients fonctions d'un processus exogène." Lille 3, 2011. http://www.theses.fr/2011LIL30036.

Full text
Abstract:
Dans cette thèse, nous étudions les propriétés probabilistes et l'inférence statistique de modèles paramétriques de volatilité conditionnelle, dont les coefficients sont fonctions d'un processus exogène observé. Une première partie de la thèse est consacrée à l'étude des propriétés de stabilité d'un modèle GARCH (1,1) appartenant à cette classe. Les conditions nécessaires et suffisantes d'existence d'une solution, généralement non stationnaire, sont établies, ainsi que les conditions d'existence de moments pour ces solutions. Ces conditions portent sur les coefficients du modèle GARCH dans les divers régimes du processus exogène et sur les probabilités stationaires de ces régimes. Dans une deuxième partie, sont étudiées les propriétés asymptotiques de l'estimateur du quasi-maximum de vraisemblance. La convergence et la normalité asymptotique de cet estimateur sont démontrées sous des hypothèses de régularité impliquant la stabilité de la solution et la stricte positivité des paramètres mais ne nécessitant pas l'existence de moments du processus observé. L'étude du comportement asymptotique de l'estimateur lorsque certains coefficients du modèle sont nuls fait l'objet d'une dernière partie. Dans ce cas, la distribution asymptotique de l'estimateur est non standard et correspond à la projection d'une loi gaussienne sur un cône convexe. Nous obtenons également les distributions asymptotiques de tests de nullité de certains coefficients du modèle ainsi que leur puissance asymptotique locale. Les principaux résultats asymptotiques sont illustrés par des expériences de stimulation. La modélisation apparaît particulièrement adaptée pour la dynamique de prix d'énergie. Pour des prix du gaz, nous mettons en évidence l'existence de volatilités GARCH dépendant de plusieurs régimes liés à la température
In this document, we studt the probabilistic properties and the statistical inference of parametric conditional volatility models with coefficients driven by an observed exogenous process. The first part of the thesis is devoted to the stability properties of a GARCH (1,1) model belonging to this class. Necessary and suffcient conditions are given for the existence of solutions, which are generally non-stationary, and for the existence of moments of such solutions. These conditions concerns the GARCH coefficients in the various regimes of the exogenous process, and the stationary probabilities of these regimes. The second part is devoted to the asymptotic properties of the quasi-maximum likelihood estimator. The consistency and asymptotic normality are derived under regularity assumptions implying the stability of the solution and the strict positivity of the GARCH coefficients but without requiring the existence of moments of the observal process. In the third part, we derive the asymptotic properties of the estimator when certain coefficients of the model are null. In this case, the symptotic distribution of the estimator is shown to be the projection of a Gaussian distribution onto a convex one, and thus is non Gaussian. We derive asymptotic distributions of test of nullity of some coefficients, and their asymptotic local power functions. Most of these asymptotic results are illustrated by stimulated examples. The proposed models seems to be particularly well suited for the modeling of energy prices. For gas prices, an empirical finding is the existence of distinct volatility regimes for the volatility of gas prices, depending on the temperature level
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
34

Sridi, Abir. "Méthodes Monte Carlo et modélisation du smile de volatilité dans un cadre multi-dimensionnel." Paris 1, 2012. http://www.theses.fr/2012PA010069.

Full text
Abstract:
Cette thèse comprend deux parties qui traitent la problématique du smile de volatilité qui apparaît en finance lors de l'évaluation des produits optionnels. Dans la première partie, nous nous intéressons â l'évaluation, via les techniques Monte Carlo, des swaptions Bermudas dans un cadre BGM avec volatilité déterministe et stochastique. Afin de calculer le prix de ce produit, nous testons et comparons plusieurs schémas de discrétisation. L'évaluation d'une swaption Bermuda nécessite de résoudre un problème de temps d'arrêt optimal discret qui est résolu en procédant à une récurrence rétrograde où à chaque étape on compare la valeur intrinsèque à l'espérance des flux futurs conditionnellement à l’information disponible. Longstaff et Schwartz ont proposé une méthode qui consiste à approcher l’espérance conditionnelle par sa projection sur une famille de fonctions. Une des difficultés de l'algorithme est le choix de la base car ce choix est déterminant quant à la qualité de l'estimation. Dans notre travail, nous choisissons d'approcher l'espérance conditionnelle par une famille de fonctions issue de la théorie des réseaux de neurones monocoucbe appelée base de fonctions logistiques. Afin de tester la robustesse de cette base, nous, la comparons aux bases de fonctions de Laguerre et de Legendre en évaluant une Bermuda dans un cadre BGM à volatilité déterministe et stochastique. Dans la deuxième partie, nous nous intéressons à la modélisation du smile via un mélange de dynamiques D. Brigo et F. Mercurio ont développé un modèle unidimensionnel à volatilité locale paramétrique qui présente l'avantage d'avoir une dynamique ainsi qu'une densité explicites des sous-jacents. Dans le cadre de notre recherche, nous nous consacrons à étendre ce modèle au cas multidimensionnel. Afin de montrer la performance du modèle résultant, que nous nommons Multi Variate Mixture Dynamics (MYMD), nous le comparons à une approche classique en termes d'évaluation des options sur panier. Nous prouvons que le modèle MYMD est une projection markovienne d'un modèle â volatilité incertaine. Nous étudions aussi la structure de dépendance du modèle MVMD et nous la comparons à celle de l'approche classique. Pour ce faire, nous utilisons des coefficients de corrélation non linéaires et non paramétriques tels que le taux de Kendall ou encore le rho de Spearman.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
35

Sorencen, Alexandre Peter. "Circuits de financement de l'économie nigérienne : approche économétrique." Paris 2, 1997. http://www.theses.fr/1997PA020103.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
36

Lin, Jia. "Evaluation et couverture d'options exotiques : options sur moyenne et produits differentiels." Paris 1, 1994. http://www.theses.fr/1994PA010035.

Full text
Abstract:
Cette these etudie la valorisation de deux produits derives : les options asiatiques et les contrats quantos. Les option s asiatiques sont des actifs contingents dependants du chemin suivi dont les valeurs finales varient en fonction de la moyenne calculee sur un intervalle predetermine. Sous les hypotheses standards, une formule analytique exacte n'existe pas pour leurs prix. Des formules analytiques approchees sont proposees dans les deux premiers chapitres. Ces formules sont simples a utiliser et on une precision satisfaite en comparaison aves les simulations de monte carlo. Le troisieme chapitre etend l'idee d'option sur moyenne aux taux d'interet. Des formules d'evaluation des options sur moyenne des taux d'interet sont proposees et quelques exemples numeriques sont donnes pour montrer leur utilisation. Le quatrieme et le cinquieme chapitres concernent l'evaluation et la couverture des contrats quantos. Un nouveau modele est developpe en utilisant la technique de la mesure de martingale equivalente. Il comprend des actifs risques denommes en deux devises et fait l'hypothese de processus correles entre les prix des actifs. La conclusion principale est qu'un investisseur domestique n'a pas de besoin de distinguer les actifs domestiques des titres etrangers sous la mesure de probabilite martingale equivalente. Le rendement instantane d'un actif etranger est egal au taux d'interet etranger inst antane plus une somme de correlations qui peut etre positive ou negative. Des formules explicites sont derivees et des exemples sont donnes pour demontrer les resultats principaux. Le role important de la correlation dans un contrat quanto est mis en evidence par des exemples numeriques presentes dans le dernier chapitre
This thesis covers two topics studying respectively the valuation of two derivative products : asian options and quanto contracts. Asian options are path-dependent contingent claims which settle against arithmetic average of prices calculated over a given time interval. Under standard assumptions, an exact closed-form formula is not available for the ir prices. The first two chapters propose approximate analytical formulas for the pricing of asian options. These formulas are simple ot use and have satisfactory precision when compared to monte carlo simulations. The third chapter extends the idea of option on average to interest rates. Pricing formulas are derived for options on average interest ra tes and some numerical examples are given to show how these options should be used. Chapters four and five are related to the pricing and hedging of quanto contracts. A new pricing model is developed using the technique of equivalent martingale measure. It allows for risky assets denominated in two currencies and takes into account the fact that their diffusion processes are correlated. The main result is that a domestic investor needs not distinguish foreign assets from domestic ones when he evaluates contingent claims under the equivalent martingale probability measure. The instantaneous return of a foreign asset is equal to the instantaneous foreign interest rate plus a sum of correlations that can be positive or negative. Explicit formulas are derived and examples are provided to illustrate the key results. Important orle played by correlation in quanto contracts is emphasized by numerical examples given in the last chapter
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
37

Jurczenko, Emmanuel. "Modèles d'évaluation des prix des actifs financiers et moments d'ordre supérieur." Paris 1, 2006. http://www.theses.fr/2006PA010007.

Full text
Abstract:
Notre travail vise à présenter, dans un cadre unifié, les fondements théoriques et les propriétés théoriques des modèles d'évaluation des actifs financie et des prix des options à quatre moments. De fait, ce travail combine différents champ d'analyse: la théorie de de décision en incertitude, la théorie de choix de portefeuille, l'évaluation des actifs financiers et l'évaluation des options. Dans la première partie, nous étudions les fondements décisionnels et les propriétés des modèles d'équilibre des prix des actifs financiers à quatre moments. Contrairement à ce qui est habituellement supposé dans le cadre des modèles d'allocation et d'évaluation nous montrons que le choix d'un développement en série de Taylor arrêté à l'ordre quatre ne possède aucune supériorité théorique particulière sur une fonction d'utilité polynomiale quartique quand il s'agit de justifier un critère de décision moyenne-variance-asymétrie-kurtosis. L'étude des propriétés générales de la frontière des portefeuilles moyenne-variance-asymétrie-kurtosis efficients nous permet d'étendre le modèle d'évaluation des actifs financiers de Sharpe-Lintner-Mossin à quatre moments avec ou sans un actif non risqué. Dans la seconde partie nous étudions les fondements théoriques et les propriétés des modèles d'évaluation semi-paramétriques des prix des options d'achat européennes à quatre moments. Ceci nous permet de corriger la formulation originelle du modèle de Corrado et Su (1996-b et 1997-b ) d'une erreur importante tant sur le plan économique que financier.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
38

Jerbi, Yacin. "Évaluation des options et gestion des risques financiers par les réseaux de neurones et les modèles à volatilité stochastique." Paris 1, 2006. https://tel.archives-ouvertes.fr/tel-00308623.

Full text
Abstract:
La thèse consiste à comparer des modèles d'évaluation d'options européennes, aussi bien au niveau de l'évaluation (Black & Scholes, réseaux de neurones, modèles à volatilité stochastique) , qu'au niveau de la gestion des risques (Black & Scholes et réseaux de neurones), en se basant sur deux bases d'options européennes, sur l'indice CAC 40, cotées sur le MONEP : la première base est une base intraday s'étalant du mois de janvier 1998 au mois de juin 1998 et la seconde est journalière s'étalant du mois de janvier1997 au mois de décembre 1999). Après traitement, ces bases sont découpées par contrats et par classes, selon la parité et la durée de vie résiduelle. Un chapitre préliminaire est consacré à la présentations des outils et des fondements de la finance stochastique, nécessités par l'élaboration des modèles précités. Le chapitre 1 présente la teneur du modèles de Black & Scholes (ses hypothèses, l'élaboration de son équation de Black & Scholes, la résolution de cette équation, l'élaboration de la formule, également, par un raisonnement risqueneutre), puis expose les différentes méthodes de calcul des volatilités implicite et historique, dans le cas, aussi bien de données intraday, que de données journalières. Le chapitre 2 est consacré aux modèles à volatilité stochastique. Après avoir élaboré l'équation différentielle correspondante, les paramètres de l'équation sont estimés, en se basant sur trois dynamiques de la volatilité à savoir le mouvement Brownien, le processus Ornstein Uhlenbeck et un autre processus déterminé empiriquement. Après l'étude de la consistance, de la stabilité et de la convergence de son schéma, l'équation différentielle précitée est résolue numériquement en utilisant l'algorithme de Hopscotch, qui est inconditionnellement stable. Cette résolution a été faite, en considérant aussi bien les données intraday que les données journalières, aussi bien la volatilité implicite que la volatilité historique selon les trois processus précités de la volatilité. Les résultats générés sont comparés à ceux générés par des simulations de Monte Carlo, appliquées aux mêmes données et aux mêmes processus de la volatilité. Le chapitre 3 traite de l'évaluation des options européennes, par les réseaux de neurones, en se basant sur l'algorithme «cascade correlation» et sur les même données utilisées pour les modèles à volatilités stochastiques. Dans le chapitre 4, après avoir élaboré les formules des greeks, la méthodologie de calcul de l'erreur de couverture moyenne absolue relative est exposée, dans le cas d'un portefeuille autofinancé, et en considérant quatre stratégies de couverture dynamiques. Ces calculs sont appliqués pour déterminer la matrice des risques et comparer les modèles Black & Scholes et le modèle neuronal, en terme de couverture. La comparaison des performances des différents modèles utilisés, aussi bien au iveau de l'évaluation qu'au niveau de la gestion des risques, fait l'objet de la conclusion générale.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
39

Maurice, Stéphanie. "L'énigme de la prime de risque sur actions : une application au cas français." Nantes, 2003. http://www.theses.fr/2003NANT4001.

Full text
Abstract:
Cette thèse étudie l'énigme de la prime de risque sur actions dans le cas français. Nous présentons le cadre axiomatique du modèle C-CAPM standard et l'expression théorique de la prime de risque sur actions. Nous discutons de la méthode de calibrage du modèle telle que présentée par Mehra et Prescott (1985) et mettant en évidence l'existence d'une énigme de la prime de risque sur actions aux Etats-Unis et nous étudions cette dernière sur la base de deux autres méthodologies : les frontières de volatilité et le C-CAPM log-linéarisé. Nous appliquons les trois processus retenus précédemment aux données françaises. L'existence d'une énigme de la prime de risque sur actions pour la France est soulignée. Nous examinons l'impact de l'utilisation alternative d'une fonction d'utilité non espérée recursive sur l'énigme de la prime de risque. Nous présentons ses conséquences sur l'énigme de la prime de risque pour les Etats-Unis puis pour la France. Pour finir, nous nous intéressons à l'impact de la prise en compte de l'hypothèse de formation d'habitude sur les comportements de consommation et nous étudions ses incidences dans le cas des Etats-Unis et dans le cas de la France
This thesis studies the impact of the equity premium puzzle with french statistical data. The standard C-CAPM model is presented in order to highlight the theoretical underpinning of the equity premium. Using the calibration method proposed by Mehra and Prescott (1985), we delineate the equity premium puzzle. Then, we consider this puzzle using two other methods : volatility bounds and log-linear C-CAPM. We apply the three methods to french data. First, some methodological points about the construction and the use of financial and consumption statistics are discussed. It is shown that the "equity premium puzzle" also pertains to France. We study the equity premium puzzle using a non-expected recursive utility function. After a presentation of the impact of a such model in the case of us, we examine its empirical relevance for France. Finally we explores the impact of habit formation on the equity premium puzzle. Theoretical and empirical implications of habit formation are considerer for the case of us. We restrict, for the french situation, the analysis to the case where habit formation is based on a ratio model
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
40

Diaw, Alassane Bocar. "Dynamique de l'indice CAC 40 et du contrat à terme dérivé à partir des données à haute fréquence." Nice, 2009. http://www.theses.fr/2009NICE0031.

Full text
Abstract:
Ce travail cherche à étudier les dynamiques intra-journalières des marchés spot et à terme de l’indice CAC 40. Sur le plan théorique, si les marchés sont liés par l’activité, les prix à terme devraient être égaux aux prix spot ; les informations se disséminant simultanément dans les deux marchés. Cependant, la plupart des études mettent en évidence une antériorité des marchés à terme, dans la découverte des prix, attribuée aux problèmes de microstructure. Le premier objectif est de quantifier et d’étudier la stabilité des flux informationnels. Il s’agit de voir si, entre biais de microstructure et volume d’information, l’étalon temporel est significatif dans la caractérisation de la dynamique des rendements et de la volatilité. L’étude bivariée est basée sur un modèle à correction d’erreur pour les rendements et un modèle EGARCH pour capter la transmission de la volatilité. Le premier a permis de montrer la part prépondérante du marché à terme dans la découverte des prix notamment au niveau des intervalles de temps les plus petits. Le second a mis en évidence une forte concentration de volatilité sur le marché à terme et une transmission unidirectionnelle des chocs informationnels vers le marché spot, en particulier au niveau des basses fréquences. Le second objectif est d’expliquer la concentration de volatilité sur le marché à terme par l’intensité de l’activité et l’asymétrie de l’information à partir des volumes et des prix. Le recours au modèle de durée conditionnelle autorégressive (ACD) montre une certaine prévisibilité de la concentration de volatilité à ultra-haute fréquence. Toutefois, le rôle de l’asymétrie de l’information dans la volatilité du marché à terme semble être, globalement, marginal et non permanent. L’utilisation d’un modèle de durée combinée avec un processus de volatilité conditionnelle (ACD-GARCH) corrobore ces résultats. La volatilité sur le marché à terme CAC 40 ne serait donc pas l’œuvre d’agents initiés disposant d’une information privée
This work aims to study intraday dynamics of CAC 40 index futures and the underlying spot index. Theoretically, if the markets are linked by activity, futures prices should be equal to spot prices suggesting that information flows simultaneously in the two markets. However, the majority of the studies highlight the leading role of the futures markets, in price discovery, allotted to microstructure issues. The primary goal of this study is to quantify and study the stability of informational flows. We seek to determine whether, between microstructure bias and information volume, time interval is significant in the characterization of the returns and volatility dynamics. The bivariate analysis is based on an error correction model for the returns equation and an EGARCH model to capture the volatility spillover. The first has shown the predominance of the futures market in the price discovery process, specifically for short time intervals. The latter has highlighted high volatility clustering in the futures market and unidirectional transmission of information shocks to spot market, particularly at higher time intervals. The second goal is to explain futures market volatility clustering by the intensity of the activity and the information asymmetry based on volumes and prices proxies. The Autoregressive Conditional Duration (ACD) model has shown some predictability of the volatility clustering at the level of ultra-high frequencies (tick-data). However, the role of the information asymmetry in the futures market volatility seems, globally, negligible and non permanent. The use of mixed duration and conditional volatility models (ACD- GARCH) confirms these results. Therefore, the volatility in the French major index futures market shouldn’t be allotted to informed agents with private information, as documented by market microstructure literature in some foreign markets
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
41

Milcent, Carine. "Tarification par pathologie, hétérogénéité des hôpitaux et innovations techniques : approche économétrique sur des séjours hospitaliers effectués pour infarctus aigu du myocarde." Paris 10, 2001. http://www.theses.fr/2001PA100113.

Full text
Abstract:
Dans cette thèse, nous étudions les effets potentiels, sur les dépenses publiques hospitalières françaises, de l'introduction d'une tarification à la pathologie calculée sur le principe de la concurrence par comparaison en prenant pour cadre, les patients atteints d'infarctus aigus du myocarde (IAM). Nous montrons qu'une tarification purement prospective basée sur les GHM actuels conduit à un gain budgétaire de l'ordre de 40% pour les GHM médicaux. Toutefois, ce paiement pénalise les hôpitaux ayant des missions spécifiques (enseignement. . . ) attribuées par la tutelle et les hôpitaux réalisant des actes innovants. Dans ce dernier cas, la tarification à la pathologie peut inciter les établissements à une sélection des patients. Pour tenir compte de l'hétérogénéité entre les hôpitaux, nous préconisons l'utilisation d'une tarification mixte qui combine forfait et remboursement du coût observé. Une approche économétrique permet de définir la part affectée à chacun des types de régulation dans le paiement. Nous définissons alors un type de paiement qui réduit au minimum l'aléa moral tout en prenant en compte toute l'hétérogénéité non observée pourvu qu'elle soit constante dans le temps. Dans ce cas, des économies budgétaires de l'ordre de 16% sont réalisées. Par ailleurs, une étude économétrique nous permet de constater qu'il y a une orientation des patients vers les hôpitaux techniques en fonction de leur besoin d'actes thérapeutiques innovants. De plus, l'exogénéité des variables relatives au transfert des patients vers un autre hôpital et la durée de séjour que ces dernières ne seraient pas manipulées en vu de maîtriser de coûts. Enfin, les actes innovants allongent la durée de séjour des patients ayant un IAM avec ou sans complication. Toutefois, pour les patients ayant bénéficié de l'évolution des techniques médicales (angioplastie au lieu de pontage), la diffusion de l'innovation a permis d'écourter la durée de séjour et une diminution du surcoût qui leur est associé
The aim of this thesis is to evaluate the potential impact of a Prospective Payment System (PPS), based on Yardstick competition, on the expenditures of public hospitals in France. The study id focused on a particular pathology : the Acute Myocardial Infarction. We reach the conclusison that a full PPS based on the current French DRGs could generate savings of about 40% but would penalize the hospitals which assigned specific activities by the regulator (teaching, research. . . ) and the hospitals that perform innovative treatments. For the latter, this payment system can be an incentive to select patients. To take into account the heterogeneity between different hospitals, we thus suggest a mixed payment, combining a fee and a reimbursement of the observed cost. An empirical study enables us to determine the optimal weight for each of these two components. This way, we obtain a payment that minimises the moral hazard and takes into account all the unobserved heterogeneity provided it is constant over time. In this case, budget savings could reach 16%. Moreover, it is shown in an other empirical study that patient are directed toward innovative hospitals if innovative treatment seems appropriate to cure them. In addition, transfers of patients from an hospital to another and the lengt of stay of the patient in the hospital do not present any pattern of systematic cost-saving behaviour. Last, innovative procédures tend to increase the lengh of stay, and the cost of the patients sufferings from heart attack with or without complication. Yet, for the patients having received an angioplasty instead of a bypass owing to the fact that this innovation has spread, the lengh of stay has been shortened and the cost reduced
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
42

Rédis, Jean. "Contribution à la connaissance du financement des entreprises en France : évolution du comportement de financement des sociétés françaises cotées et pouvoir explicatif des modèles théoriques (1960-1996)." Bordeaux 4, 2002. http://www.theses.fr/2002BOR40028.

Full text
Abstract:
Cette thèse entend améliorer la connaissance du financement des sociétés françaises cotées de 1960 à 1996. L'interêt est autant théorique (validation des variables théoriques), que pratique (meilleure connaissance des pratiques de financement) et méthodologique (démarche hypothético-déductive, de nature quantitative puis qualitative). La validité des principaux modèles financiers est d'abord analysée. L'influence sur l'endettement de huit variables est testée sur un échantillon de 46 sociétés françaises cotées, de 1969 à 1993. Ces variables expliquent une part significative de la variance de l'endettement. Les plus pertinentes sont la profitabilité et le degré d'immobilisation. Ensuite, les schémas explicatifs du processus de financement issus de la finance organisationnelle sont évalués. Cinq propositions liant gouvernance et choix de financement sont émises. Leur pertinence est appréciée à travers deux études de cas (Saint Gobain et PSA). Les propositions sont validées.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
43

Mrad, Mehdi. "Méthodes numériques d'évaluation et de couverture des options exotiques multi-sous-jacents : modèles de marché et modèles à volatilité incertaine." Paris 1, 2008. http://www.theses.fr/2008PA010010.

Full text
Abstract:
L'évaluation des produits à exercice anticipé en dimension élevée nécessite l'emploi de techniques de discrétisation pour les méthodes Monte Carlo. L'objectif de cette thèse est de résoudre ce type de problème dans le cadre des modèles de marché et des modèles à volatilité incertaine. Dans le premier cas nous cherchons à résoudre un problème de temps d'arrêt optimal, dans le second nous cherchons à résoudre un problème de contrôle optimal stochastique. Les équations rétrogrades associées font intervenir des espérances conditionnelles que nous cherchons à estimer numériquement. Là précision des estimations des prix et des ratios de couverture est primordiale pour la gestion des portefeuilles de produits structurés. Ainsi nous étudions également dans le cadre de cette thèse les méthodes de réduction de va­riance appliquées aux techniques Monte Carlo.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
44

Mero, Gulten. "Modèles à facteurs latents et rentabilités des actifs financiers." Rennes 1, 2010. http://www.theses.fr/2010REN1G011.

Full text
Abstract:
Devant l'échec empirique des facteurs de risque observables dans l'explication des rentabilités financières, le but de cette thèse est d'utiliser les modèles à facteurs latents et les développements économétriques récents afin d'améliorer la compréhension du risque affectant les actifs. Dans un premier temps, nous décrivons les modèles à facteurs latents appliqués à la finance et les principales méthodes d'estimation. Nous présentons également comment le recours aux théories financières et économétriques permet de relier les facteurs statistiques avec des variables économiques et financières afin de faciliter leur interprétation. Dans un second temps, nous utilisons les modèles à facteurs latents en coupes transversales afin d'estimer et interpréter le profil de risque des Hedge Funds et des actions. La méthodologie mise en place est cohérente avec les propriétés statistiques inhérentes aux échantillons de grandes dimensions ainsi qu'avec le caractère dynamique du risque systématique. Dans un troisième temps, nous modélisons un marché où les prix et les volumes sont sensibles aux chocs de liquidité intra-journaliers. Nous proposons un modèle structurel de mélange de distributions à deux facteurs latents permettant de capturer l'impact des chocs d'information et des frictions de liquidité. Ce modèle permet de construire une mesure de liquidité statique propre à chaque titre. Ensuite, nous étendons notre modèle structurel afin de tenir compte des propriétés dynamiques du risque de liquidité. En particulier nous distinguons deux problèmes de liquidité : les frictions de liquidité se produisant à une fréquence intra-journalière et les événements d'illiquidité détériorant la qualité de marché de façon persistante. Enfin, nous avons recours à la modélisation statistique en séries chronologiques pour construire des mesures dynamiques de liquidité
This thesis aims at using latent factor models and recent econometric developments in order to obtain a better understanding of underlying asset risk. Firstly, we describe the various latent factor models currently applied to finance as well as the main estimation methodologies. We also present how financial and econometrical theories allow us to link statistical factors to economic and financial variables, hence facilitating their interpretation. Secondly, we use a cross-sectional approach in order to explain and interpret the risk profile of hedge fund and stock returns. Our methodology is consistent with statistical properties inherent to large samples as well as the dynamic properties of systematic risk. Thirdly, we model a market where prices and volumes are influenced by intra-day liquidity shocks. We propose a mixture of distribution model with two latent factors allowing us to capture the respective impacts of both information shocks and liquidity frictions. This model enables us to build a static stock-specific liquidity measure using daily data. Moreover, we extend our structural model in order to take into account dynamic properties of liquidity risk. In particular, we distinguish two liquidity issues : intra-day liquidity frictions and illiquidity events deteriorating market quality in a persistent manner. Finally, we use signal extraction modeling in order to build dynamic liquidity measures
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
45

Gloter, Arnaud. "Estimation des paramètres d'une diffusion cachée : intégrales de processus de diffusion et modèles à volatilité stochastique." Marne-la-Vallée, 2000. http://www.theses.fr/2000MARN0066.

Full text
Abstract:
Cette these traite de l'estimation parametrique des coefficients de derive et de diffusion d'un processus de diffusion lorsque l'on observe une fonctionnelle de la trajectoire, et non la trajectoire elle-meme. La premiere partie de la these est consacree au cas ou nous observons l'integrale de la trajectoire sur des intervalles de temps consecutifs. Nous nous interessons au cas ou ces intervalles de temps sont de longueurs fixes et au cas ou leur longueur tend vers 0. Nous exhibons dans ces deux cas des contrastes explicites qui conduisent a des estimateurs asymptotiquements gaussiens, aises a mettre en uvre en pratique. La seconde partie est consacree aux modeles a volatilite stochastique. On considere un processus bi-dimensionnel, dont on n'observe que la premiere coordonnee. Celle ci a pour coefficient de diffusion la diffusion cachee dont les parametres inconnus sont a estimer. Nous construisons des estimateurs explicites de tous les parametres de la diffusion cachee et determinons leurs vitesses de convergence et lois asymptotiques. Tout au long de la these, nous illustrons nos resultats par des simulations numeriques sur des modeles couramment utilises en finance
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
46

Couderc, Nicolas. "Quatre essais en finance d'entreprise : choix financiers, efficience et valeur." Paris 1, 2006. http://www.theses.fr/2006PA010044.

Full text
Abstract:
Cette thèse est constituée de plusieurs études empiriques consacrées à l'étude des déterminants des politiques financières des entreprises, au lien entre efficience des entreprises et rémunération du dirigeant et à la réaction des marchés aux annonces de licenciements collectifs. Dans le premier chapitre, nous proposons une revue de la littérature théorique à propos des déterminants de la structure financière des entreprises. Le chapitre II étudie les déterminants des politiques financières des entreprises. Nous montrons à l'aide d'une modélisation économétrique à l'aide de modèles qualitatifs que le choix d'une politique financière est influencé par des variables réelles aussi bien que financières. Le chapitre III cherche à évaluer la portée des différentes théories de la détention d'actifs liquides par les entreprises et privilégie l'explication en terme d'enracinement du dirigeant. Le chapitre IV s'intéresse au lien entre efficience des entreprises et rémunération du dirigeant. Le dernier chapitre propose une méta-analyse consacrée à la réaction des marchés financiers aux annonces de licenciements collectifs, qui est en moyenne négative ou nulle. Différents facteurs sont toutefois susceptibles d'influencer la réaction du marché boursier.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
47

Macovschi, Stefan Eugen. "Aspects quantitatifs pour la gestion de position en finance de marché." Lyon 1, 2005. http://www.theses.fr/2005LYO10066.

Full text
Abstract:
Les travaux de cette thèse développent des outils et des démarches pour la gestion de position, ceci principalement pour les options européennes et les actions. Dans le premier chapitre une généralisation de la formule de Black et Scholes au cas de pay-offs croissants autres que linéaires est démontrée. Puis des évaluations de pay-offs polynomiaux sont faites avec une décomposition en un portefeuille d'options puissances. Le second chapitre illustre avec des exemples réels diverses difficultés pratiques sur les marchés d'options. Deux stratégies d'expiration sont aussi étudiées statistiquement. Le troisième chapitre présente un rapide résumé sur le concept de volatilité et se prolonge par l'amélioration d'une démarche empirique de gestion utilisée par les traders. Dans le quatrième chapitre nous montrons qu'il est possible dans une gestion avec coussin d'utiliser un plancher fluctuant
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
48

Champagne, Michael. "La loterie comme source de financement de l'éducation." Thesis, Université Laval, 2008. http://www.theses.ulaval.ca/2008/25596/25596.pdf.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
49

Agueb, Ibtissem. "Économie du patrimoine immobilier des ménages en France." Toulouse 1, 2005. http://www.theses.fr/2005TOU10056.

Full text
Abstract:
Le comportement des ménages en matière d'acquisition du logement est étudié selon trois visions distinctes mais complémentaires : macro-économique, microéconomique et économétrique. L'analyse macroéconomique, émanant prioritairement des travaux de la comptabilité nationale, traite de l'évolution de la détention d'une résidence principale par les ménages, des caractéristiques des ménages propriétaires ainsi que des caractéristiques du logement qu'ils occupent. Cette analyse permet de définir les variables-clefs qui influent sur l'accession à la propriété. En ce qui concerne l'analyse micro-économique, elle s'appuie sur les aspects psychologiques et sociologiques qui incitent les ménages à l'achat de leurs logements. L'argument théorique utilisé est l'hypothèse du cycle de vie de Brumberg et Modigliani. Diverses extensions de cette théorie ont été étudiées (transferts intergénérationnels, incertitude, imperfections des marchés de capitaux, etc. ). Ces différentes théories négligent l'aspect éthique qui a été pris en compte dans notre étude en s'inspirant principalement des travaux de Sen basés sur la notion de développement durable et la solidarité intergénérationnelle dans la transmission du patrimoine. Quant à la partie empirique, effectuée d'après l'enquête patrimoine 1997-1998 de l'INSEE, elle mobilise deux types de méthodes économétriques : les modèles logit dichotomiques et les modèles de durée semi-paramétriques. Les résultats de la régression logistique ont permis de déceler les principaux facteurs socio-économiques qui influencent, positivement ou négativement, la probabilité de possession de la résidence principale. Les résultats des modèles de durée, quant à eux, ont permis d'identifier les facteurs socio-économiques qui accélèrent ou au contraire retardent l'âge de l'achat
The behaviour of households regarding the acquisition of housing is studied according to three distinct but complementary visions : macro-economic, micreconomic and econometric. A macroeconomic analysis, emanating basicalllly from the works of national accounting system, studies the evolution of the detention od a main home by the households, the characteristics of the home-owners and the characteristics of the home they live in. This analysis permits to define the key variables which influence the possibility of home-ownership. The micro-economic analysis is based on the psychological and sociological aspects which encourage the households to purchase their residences. The theoretical argument used is Brumberg and Modigliani's life cycle hypothesis. Various extensions of this theory were studied (intergenerational transfers, uncertainty, imperfections of the capital markets, etc). These different theories neglect the ethical aspect which has been taken into account in our study although being mainly inspired the work of Sen based on the concept of sustainable development and intergenerational solidarity in the transmission of inheritance. As for the emperical part, based on the 1997-1998 INSEE survey on inheritance, it calls on two types of econometric methods : the dichotomic models logit and semi-parametric models of duration. The results of the logistic regression permitted to detect the main socio-economic factors which influence, negatively or positively, the probability of possession of the main home. The results of the models of duration permitted to identify the socio-economic factors which accelerate or on the contrary which delay the age of the purchase
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
50

Anouar, Kamal. "La décision de distribution de la valeur créée par les entreprises du SBF250 : apports de la finance d'entreprise comportementale." Nice, 2012. http://www.theses.fr/2012NICE0015.

Full text
Abstract:
Cette thèse apporte une contribution à l’explication et à la compréhension des politiques de distribution de la valeur créée au profit des actionnaires à travers l’étude de l’impact de l’imperfection comportementale sur la décision de distribution des dividendes en France. L’objet de recherche se décline en deux questions de recherche : la première s’intéresse à vérifier si la persistance des managers à distribuer des dividendes est liée à une meilleure valorisation des entreprises distributrices par le marché reflétant les préférences mal informées des investisseurs à un moment donné ? La seconde question de recherche a pour objectif d’étudier si la persistance des managers à verser des dividendes est liée aux biais d’optimisme et/ou d’excès de confiance qui frappent leur comportement de distribution ? A travers des études quantitatives et qualitatives sur des données concernant les sociétés du SBF250, nous montrons la pertinence de ce cadre de recherche novateur. En effet, les résultats issus des différentes régressions Logit/Probit montrent que la demande des investisseurs pour les entreprises distributrices influence significativement la probabilité qu’un dirigeant du SBF250 décide d’initier ou de continuer à verser un dividende au profit des actionnaires d’une entreprise de grande taille et caractérisée par une profitabilité élevée et un niveau d’endettement faible. En outre, il s’avère au terme de l’analyse de contenu réalisée sur le corpus constitué des « mots des présidents » que les dirigeants des plus grandes entreprises cotées sur le marché français sont plus au moins affectés par les biais d’excès de confiance et/ou d’optimisme. Il apparaît que dans le discours des dirigeants, le vocabulaire témoignant de l’excès de confiance et de l’incertitude est plus présent depuis le déclenchement de la crise financière en 2008
This thesis contributes to the explanation and understanding of payout policies through the study of the impact of behavioural imperfections on the decision to pay dividend in France. The purpose of research is available in two research questions: the first focuses on whether the persistence of managers to pay dividends is related to a better market valuation of companies reflecting prevailing uninformed investor preferences for dividend payers. The second research question aims to investigate whether the persistence of managers to pay dividends is related to biases of optimism and overconfidence that affect their decision to pay. Through quantitative and qualitative studies on data concerning the SBF250 companies, we show the relevance of this recent research framework. Indeed, the results from different Logit/Probit regressions show that investor demand for companies who pay dividends influence significantly the probability that a manager decide to initiate or to continue paying a dividend to shareholders in the case of a company characterized by a large size, high profitability and low debt levels. Furthermore, it appears by the content analysis made on the corpus of the "Messages des présidents" that the managers of the largest companies listed on the French market are more or less affected by the biases of overconfidence and optimism
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
We offer discounts on all premium plans for authors whose works are included in thematic literature selections. Contact us to get a unique promo code!

To the bibliography