Статті в журналах з теми "Association statistique"

Щоб переглянути інші типи публікацій з цієї теми, перейдіть за посиланням: Association statistique.

Оформте джерело за APA, MLA, Chicago, Harvard та іншими стилями

Оберіть тип джерела:

Ознайомтеся з топ-47 статей у журналах для дослідження на тему "Association statistique".

Біля кожної праці в переліку літератури доступна кнопка «Додати до бібліографії». Скористайтеся нею – і ми автоматично оформимо бібліографічне посилання на обрану працю в потрібному вам стилі цитування: APA, MLA, «Гарвард», «Чикаго», «Ванкувер» тощо.

Також ви можете завантажити повний текст наукової публікації у форматі «.pdf» та прочитати онлайн анотацію до роботи, якщо відповідні параметри наявні в метаданих.

Переглядайте статті в журналах для різних дисциплін та оформлюйте правильно вашу бібліографію.

1

Poirier, Nathalie, and Jacques Forget. "Les critères diagnostiques de l’autisme et du syndrome d’Asperger : similitudes et différences." Santé mentale au Québec 23, no. 1 (September 11, 2007): 130–48. http://dx.doi.org/10.7202/032441ar.

Повний текст джерела
Стилі APA, Harvard, Vancouver, ISO та ін.
Анотація:
RÉSUMÉ La plus récente version du Manuel diagnostique et statistique des troubles mentaux de l'American Psychiatrie Association (DSM-IV; APA, 1994) distingue à l'intérieur des troubles envahissants du développement, cinq sous-groupes : a) le trouble autistique ; b) le syndrome de Rett ; c) le trouble désintégratif de l'enfance ; d) le syndrome d'Asperger et e) le trouble envahissant du développement non spécifié. Le diagnostic des différents sous-groupes demeure toutefois difficile à établir, particulièrement pour le trouble autistique et le syndrome d'Asperger car peu de caractéristiques distinguent ces deux syndromes. Le présent article expose les critères diagnostiques de l'autisme puis ceux du syndrome d'Asperger afin d'illustrer les similitudes et les différences entre les deux syndromes.
2

Glor, Eleanor D. "An Effective Evaluation of a Small Scale Seniors Health Promotion Centre: A Case Study." Canadian Journal on Aging / La Revue canadienne du vieillissement 10, no. 1 (1991): 64–73. http://dx.doi.org/10.1017/s0714980800007261.

Повний текст джерела
Стилі APA, Harvard, Vancouver, ISO та ін.
Анотація:
RÉSUMÉL'évaluation rigoureuse et de grande envergure est souvent impossible. Les micro-programmes requièrent cependant des évaluations à leur mesure. A l'aide de l'exemple d'un centre communautaire pour personnes âgées, les difficultés de l'évaluation d'un petit programme sont discutées; soit celles relatives à mesure de la santé, la mesure de l'impact, qui ne sera pas significative en terme statistique, et le coût de l'évaluation en rapport avec les sommes investies dans le programme. L'évaluation de ce centre, qui a mis l'emphase sur la qualité et la quantité des services, a conclu que ce centre, associé à une association communautaire, offrait un ensemble de services de prévention et de promotion de la santé accessibles aux personnes âgées du quartier. Deux groupes avaient été ciblés par le centre: les personnes âgées vulnérables et les autochtones âgées.
3

Laflamme, Simon. "Analyse statistique linéaire et interprétation systémique." Nouvelles perspectives en sciences sociales 4, no. 1 (January 13, 2009): 141–59. http://dx.doi.org/10.7202/019642ar.

Повний текст джерела
Стилі APA, Harvard, Vancouver, ISO та ін.
Анотація:
Résumé La plupart des analyses statistiques sont construites selon une logique linéaire : analyses de variance, analyses de régression. Pourtant, bon nombre de ces analyses dépeignent des phénomènes dont l’interprétation théorique est impossible dans une logique linéaire; ces phénomènes appellent plutôt une théorisation de type dialectique. Plus encore : les techniques statistiques linéaires permettent communément des modélisations multivariées. Or, les associations entre variables qu’elles décrivent, même si elles sont statistiquement soumises à une logique linéaire, permettent aisément des interprétations systémiques. Ainsi, la linéarité de l’analyse statistique peut servir des théorisations relationnelles ou systémiques. C’est ce que voudrait illustrer cet article. Pour ce faire, il présentera les résultats de deux analyses empiriques effectuées avec des outils statistiques sur des phénomènes sociaux (rapport des jeunes à la communauté, usages des médias) et il montrera comment les objets qui sont dépeints ne peuvent être théorisés adéquatement sans qu’on recoure à des notions de récursivité, de dialectique et de système.
4

Kamanzi, Pierre Canisius, Marc-André Deniger, and Claude Trottier. "L’accès à un emploi permanent après l’obtention d’un diplôme d’études postsecondaires au Canada : le capital social importe-t-il ?" Articles 45, no. 1 (November 16, 2010): 93–113. http://dx.doi.org/10.7202/1000032ar.

Повний текст джерела
Стилі APA, Harvard, Vancouver, ISO та ін.
Анотація:
Les études récentes ont montré qu’il existe une association entre les inégalités sur le marché de l’emploi et le capital social. Selon les tenants de la théorie du capital social, l’accès à l’emploi est associé au capital social que l’individu investit au moment de la recherche de l’emploi. L’objectif de cet article est d’examiner l’influence du capital social sur l’accès à l’emploi dans le contexte canadien. Nous examinerons dans quelle mesure, l’accès à un emploi permanent est associé aux types de sources utilisées pour obtenir l’information sur l’emploi occupé. Notre analyse est basée sur les données de l’Enquête nationale auprès des diplômés de 1995 menée par Statistique Canada. Les résultats montrent que l’accès à un emploi permanent est significativement associé au capital social mobilisé par un individu au moment de la recherche d’un emploi, mais aussi au capital humain (scolarité, domaine d’études et expérience professionnelle) de même qu’à d’autres variables, notamment au secteur d’emploi.
5

Mechakra-Tahiri, S. D., M. V. Zunzunnegui, M. Préville, and M. Dubé. "Association entre les relations sociales et les troubles dépressifs dans la population québécoise âgée de 65 ans et plus, selon le sexe." Maladies chroniques et blessures au Canada 30, no. 2 (March 2010): 56–66. http://dx.doi.org/10.24095/hpcdp.30.2.04f.

Повний текст джерела
Стилі APA, Harvard, Vancouver, ISO та ін.
Анотація:
Résumé Le but de l'étude était d'examiner les associations différentielles potentielles des relations sociales et de la dépression chez les hommes et les femmes âgés de 65 ans et plus. Les données provenaient d'une enquête effectuée auprès d'un échantillon représentatif de 2 670 aînés vivant dans la communauté au Québec. Les troubles dépressifs ont été mesurés selon les critères du Manuel diagnostique et statistique des troubles mentaux, quatrième édition (DSM-IV). La prévalence de la dépression était de 17,8 % chez les femmes et de 7,6 % chez les hommes. Les hommes ont signalé une plus grande diversité de liens, mais moins de soutien que les femmes. Les hommes et les femmes qui vivent une relation de couple agréable ou qui ont un confident sont moins souvent atteints de dépression que les autres. Globalement, par rapport aux personnes mariées, les personnes veuves, notamment les hommes, sont considérablement plus susceptibles de souffrir de dépression. Par rapport aux gens qui ne font pas de bénévolat, les hommes bénévoles étaient beaucoup moins susceptibles de souffrir de dépression que les femmes qui font du bénévolat. Cette étude exploratoire pourrait servir de base à de futures études longitudinales sur les répercussions des activités communautaires et du bénévolat sur l'incidence de la dépression et sa rémission au sein de la population âgée canadienne.
6

Nakhaie, M. Reza. "Social Capital and Political Participation of Canadians." Canadian Journal of Political Science 41, no. 4 (December 2008): 835–60. http://dx.doi.org/10.1017/s0008423908081055.

Повний текст джерела
Стилі APA, Harvard, Vancouver, ISO та ін.
Анотація:
Abstract. This paper evaluates the importance of social capital for political participation of native-born Canadians and immigrants. The Survey of Social Engagement in Canada, a large survey of Canadians conducted by Statistics Canada in 2003, is used in order to test the role of social relations and connections in accounting for political participation. Analyses show that although the “usual suspects” play important roles in explaining political activities, the main culprit is social capital. Among social capital measures, though all are important, associational involvement and social networks, followed by trust and volunteering, are the best predictors of political participation. Moreover, the effect of social capital varies by period of immigration. Theoretical and policy implications of findings are discussed.Résumé. Cet article évalue l'importance du capital social pour la participation politique des Canadiens de naissance et des immigrés. L'Enquête sociale générale, cycle 17 : L'Engagement social, une grande enquête menée par Statistique Canada en 2003, sert de toile de fond pour estimer le rôle des rapports et liens sociaux dans la participation politique. Les analyses montrent que, bien que d'autres facteurs connus jouent un rôle dans le choix d'activités politiques, le plus important est le capital social. Parmi les mesures de ce facteur, qui sont toutes importantes, l'activité au sein d'une association et les réseaux sociaux, suivis de la confiance et du travail bénévole, sont les meilleurs prédicteurs de la participation politique. Suit une discussion des conséquences théoriques de ces résultats et de leur incidence sur la politique générale.
7

Richer, Marie-Claude, Marie-Josée Letarte, and Sylvie Normandeau. "Caractéristiques familiales associées aux trois profils du trouble déficitaire de l’attention/hyperactivité chez les enfants âgés de 6 à 9 ans." Enfance en difficulté 1 (September 6, 2012): 145–66. http://dx.doi.org/10.7202/1012126ar.

Повний текст джерела
Стилі APA, Harvard, Vancouver, ISO та ін.
Анотація:
Selon l’American Psychiatric Association (APA, 1994), le trouble déficitaire de l’attention/hyperactivité (TDA/H) se divise en trois profils : inattention prédominante (TDA/H-I), hyperactivité-impulsivité prédominante (TDA/H-H) et mixte (TDA/H-M). L’objectif de cette étude est d’identifier les caractéristiques familiales associées aux trois profils du TDA/H en exerçant un contrôle statistique sur les variables de sexe et d’âge des enfants, ainsi que sur la prise de médication et la co-occurrence de troubles extériorisés et intériorisés. Les participants sont 110 familles d’enfants d’âge primaire présentant un TDA/H (TDA/H-I : n = 31, TDA/H-H : n = 11, TDA/H-M : n = 68) et prenant tous une médication appropriée. Les résultats d’une analyse de covariance multiple démontrent que les familles des trois profils se différencient uniquement au niveau du stress parental : les parents d’enfants ayant un TDA/H-I ressentent moins de stress que les parents d’enfants ayant un TDA/H-H ou un TDA/H-M. Par ailleurs, les résultats suggèrent qu’il est important de considérer la présence du trouble oppositionnel et la prise de médication dans l’étude des profils diagnostiques du TDA/H.
8

Bech, P. "Dimensions de la dépression : modèles statistiques pour l’évaluation des troubles affectifs." Psychiatry and Psychobiology 3, S1 (1988): 37s—44s. http://dx.doi.org/10.1017/s0767399x00002637.

Повний текст джерела
Стилі APA, Harvard, Vancouver, ISO та ін.
Анотація:
RésuméDans cette étude, les dimensions de la dépression ont été analysées par rapport aux états dépressifs non bipolaires. Les états d’anxiété dans ce domaine ont été considérés comme des formes peu sévères de dépression au niveau phénoménologique. La dimension de l’anhédonie a été considérée comme liée aux troubles schizoaffectifs.Le concept clinique de la mélancolie a été utilisé pour inclure ces états unipolaires de la dépression. Ce concept comprend et la dimension de sévérité et les types diagnostiques de la dépression. Le principe d’organisation des désordres mentaux utilisé dans le manuel du DSM III implique que la «phénoménologie partagée» précède l’étiologie psychologique dans le cadre des désordres affectifs.Certains auteurs soutiennent que le moyen le plus efficace de tester la «phénoménologie partagée» est de démontrer l’existence d’une relation additive entre indices et symptômes. Le modèle de Rasch consiste en une théorie générale de la relation statistique entre les dimensions cliniques et les échelles d’évaluation de la dépression.Moyennant l’usage des analyses de Rasch, on a démontré que notre échelle de la mélancolie mesure une dimension de la sévérité de la dépression. De plus, notre échelle diagnostique de la mélancolie, qui a été élaborée à partir des 2 échelles de Newcastle (pour la dépression endogène versus la dépression réactionnelle (névrotique), mesure ces deux dimensions diagnostiques. Des résultats préliminaires obtenus avec l’échelle de diagnostic de la mélancolie ont démontré que chez des patients classifiés comme ayant une dépression endogène «pure» la courbe d’amélioration dans le temps est plus importante que chez des patients classifiés comme ayant une dépression réactive «pure» ou une association de dépression endogène et de dépression réactionnelle.
9

Martin-Matthews, Anne, and Linda Mealing. "Editorial: Realizing the Vision. The Canadian Longitudinal Study on Aging as a Strategic Initiative of the Canadian Institutes of Health Research." Canadian Journal on Aging / La Revue canadienne du vieillissement 28, no. 3 (September 2009): 209–14. http://dx.doi.org/10.1017/s0714980809990018.

Повний текст джерела
Стилі APA, Harvard, Vancouver, ISO та ін.
Анотація:
RÉSUMÉL’Étude longitudinale canadienne sur le vieillissement (ÉLCV) a progressé à partir d’une vision lancée par l’Institut du vieillissement des IRSC en 2001 à une plateforme nationale de recherche subventionnée par le fédéral en 2008. Le développement du protocole d’ÉLCV a été mis en valeur par une série d’examens internationaux par les pairs, un comité de coordination multisectoriel, et un comité des IRSC des questions d’éthique, juridiques, et sociales; chacun était essentiel à l’excellence de la science et à rendre l’ÉLCV pertinente aux secteurs multiples. L’équipe de recherche de l’ÉLCV, menée par trois cochercheurs principaux (Kirkland, Raina, et Wolfson), a développé un protocole unique se concentrant sur le vieillissement de la cellule à la société – conçue pour suivre 50 000 personnes âgées entre 45 à 85 ans, sur une période de 20 ans années. Une association stratégique avec Statistique Canada a été cruciale au développement et au lancement de l’ÉLCV. L’ÉLCV contribuera à notre compréhension des transitions et de la trajectoire chez une population qui vieillit, et différera des études longitudinales du vieillissement dans le monde entier par rapport á l’ampleur de sa portée, le recrutement des moins âgés dans l’étude (âge 45), la diversité ethno-culturelle de la population du Canada, et au potentiel de lier des données rassemblées aux données administratives de santé au niveau provincial. L’étude d’IRSC est une étude novatrice longitudinale, basée sur la population, qui sera une ressource de recherche sans précédent soutenant la recherche multidisciplinaire et la prise de décision fondée sur des faits dans le domaine du vieillissement au Canada.
10

Rollet, Quentin, Élodie Guillaume, Ludivine Launay, and Guy Launoy. "Socio-Territorial Inequities in the French National Breast Cancer Screening Programme—A Cross-Sectional Multilevel Study." Cancers 13, no. 17 (August 30, 2021): 4374. http://dx.doi.org/10.3390/cancers13174374.

Повний текст джерела
Стилі APA, Harvard, Vancouver, ISO та ін.
Анотація:
Background. France implemented in 2004 the French National Breast Cancer Screening Programme (FNBCSP). Despite national recommendations, this programme coexists with non-negligible opportunistic screening practices. Aim. Analyse socio-territorial inequities in the 2013–2014 FNBCSP campaign in a large sample of the eligible population. Method. Analyses were performed using three-level hierarchical generalized linear model. Level one was a 10% random sample of the eligible population in each département (n = 397,598). For each woman, age and travel time to the nearest accredited radiology centre were computed. These observations were nested within 22,250 residential areas called “Îlots Regroupés pour l’Information Statistique” (IRIS), for which the European Deprivation Index (EDI) is defined. IRIS were nested within 41 départements, for which opportunistic screening rates and gross domestic product based on purchasing power parity were available, deprivation and the number of radiology centres for 100,000 eligible women were computed. Results. Organized screening uptake increased with age (OR1SD = 1.05 [1.04–1.06]) and decreased with travel time (OR1SD = 0.94 [0.93–0.95]) and EDI (OR1SD = 0.84 [0.83–0.85]). Between départements, organized screening uptake decreased with opportunistic screening rate (OR1SD = 0.84 [0.79–0.87]) and départements deprivation (OR1SD = 0.91 [0.88–0.96]). Association between EDI and organized screening uptake was weaker as opportunistic screening rates and as département deprivation increased. Heterogeneity in FNBCSP participation decreased between IRIS by 36% and between départements by 82%. Conclusion. FNBCSP does not erase socio-territorial inequities. The population the most at risk of dying from breast cancer is thus the less participating. More efforts are needed to improve equity.
11

Speechley, Mark. "Unintentional Falls in Older Adults: A Methodological Historical Review." Canadian Journal on Aging / La Revue canadienne du vieillissement 30, no. 1 (March 2011): 21–32. http://dx.doi.org/10.1017/s0714980810000735.

Повний текст джерела
Стилі APA, Harvard, Vancouver, ISO та ін.
Анотація:
RÉSUMÉPubMed fournit plus de 6,000 références (700 critiques) sur les chutes accidentelles des personnes âgées. Cet article retrace les jalons principaux et méthodologiques dans l’application de méthodes épidémiologiques depuis les premières publications dans ce domaine, à la fin des années quarante. Dans le contexte des avances faites en définition des cas médicaux, échantillonnage, mesure, conception de la recherche et l’analyse statistique, l’article passe en revue les estimations de fréquence d’apparition, les associations de facteurs de risque, les conséquences de la morbidité et de la mortalité, la démonstration de la théorie des facteurs multirisques à l’aide des interventions sur la prévention des chutes et les défis de modèles de prédiction des risques de chutes. Les explications méthodologiques sont fournies pour les hétérogénéités observées et le cas médical est présenté en faveur d’aller au-delà des listes indifférenciées des facteurs de risque, en mettant l’accent sur l’équilibre et la démarche comme les facteurs par lesquels on peut mieux comprendre les effets mécanistes des facteurs de risque distaux. En outre, l’affaire est faite pour faire avancer nos analyses statistiques en examinant les interactions parmi les facteurs de risque intrinsèques et entre les facteurs intrinsèques, extrinsèques et environnementaux.
12

Bolduc, Mélanie, and Nathalie Poirier. "La démarche et les outils d’évaluation clinique du trouble du spectre de l’autisme à l’ère du DSM-5." Revue de psychoéducation 46, no. 1 (May 1, 2017): 73–97. http://dx.doi.org/10.7202/1039682ar.

Повний текст джерела
Стилі APA, Harvard, Vancouver, ISO та ін.
Анотація:
Le trouble du spectre de l’autisme (TSA) est un trouble complexe caractérisé par des difficultés sociales et communicationnelles et par des comportements ou intérêts restreints ou répétitifs (American Psychiatric Association [APA], 2013). Le profil clinique des enfants touchés par le TSA varie tout au long de leur développement en fonction de la présentation des symptômes, de même que par la manifestation de troubles associés, complexifiant ainsi la démarche d’évaluation diagnostique. Pour émettre un diagnostic en santé mentale, les spécialistes s’appuient majoritairement sur le Manuel Statistique et Diagnostique des Troubles Mentaux, dont la plus récente version comporte d’importants changements quant à la définition et nomenclature du TSA ([DSM-5]; APA, 2013). En dépit du DSM-5, plusieurs outils d’évaluation s’offrent aux cliniciens pour appuyer leur démarche évaluative et améliorer la précision de leur diagnostic clinique. Parmi la grande variété disponible, il peut s’avérer difficile de choisir des outils d’évaluation adaptés à la situation du jeune évalué (p.ex., âge, intensité des symptômes, langue parlée, etc.), possédant des qualités psychométriques satisfaisantes et s’arrimant avec les critères diagnostiques de la dernière version du DSM. L’objectif de cet article est de présenter la démarche d’évaluation du TSA, ainsi que de décrire et d’analyser les outils d’évaluation du TSA recommandés par les meilleures pratiques et couramment employés par les cliniciens exerçant auprès d’une population à risque de présenter ce trouble. Spécifiquement, il vise à faire une revue critique s’articulant autour des caractéristiques (objectif poursuivi, population ciblée, validations et langues offertes), des propriétés psychométriques et de la pertinence de ces outils d’évaluation en regard aux critères du TSA conformément au DSM-5. Enfin, la démarche, les outils d’évaluation à privilégier et certaines considérations cliniques sont proposés en conclusion.
13

Juenet, N., and N. Gobillot-Porte. "Dépistage et prise en charge de l’apnée du sommeil, un traitement du trouble bipolaire." European Psychiatry 30, S2 (November 2015): S82—S83. http://dx.doi.org/10.1016/j.eurpsy.2015.09.366.

Повний текст джерела
Стилі APA, Harvard, Vancouver, ISO та ін.
Анотація:
Malgré les efforts fournis ces dernières années, le bilan de la prise en charge des patients bipolaires reste toujours insatisfaisant, tant du point de vue du retard diagnostique (8 à 10 ans en moyenne [1]) que des rechutes thymiques (50 % à 1 an [1]) et de la suicidalité, mais aussi concernant la morbidité cardiovasculaire (on rappellera que la principale cause de décès chez ces patients reste à ce jour les accidents cardiovasculaires). Face à ce constat, une nouvelle approche multidisciplinaire se développe depuis quelques années [2]. Dans ce nouveau paradigme faisant appel bien entendu à la psychiatrie mais aussi à l’endocrinologie ou encore la cardiologie, la médecine du sommeil pourrait tenir un rôle de premier plan si l’on en juge par les comorbidités retrouvées aussi bien en périodes critiques qu’en périodes « dites » intercritiques. Ainsi, est-il convenu que les épisodes thymiques entraînent des troubles du sommeil, mais aussi que certains troubles du sommeil (rythmes irréguliers, insomnie, apnées…) sont des facteurs de rechutes thymiques. La force de l’association statistique pourrait, par ailleurs, nous permettre de considérer que certains troubles du sommeil sont à considérer comme une dimension du trouble bipolaire. De nombreuses études (avec malheureusement des faiblesses méthodologiques) retrouvent ainsi une association troublante entre troubles bipolaires et SAS, qui concernerait même près de la moitié des patients bipolaires [3]. Devant les difficultés diagnostiques et thérapeutiques évoquées précédemment, et si l’on parvient à confirmer qu’environ la moitié des bipolaires est apnéique (étude en cours dans notre établissement de psychiatrie), un dépistage systématique du SAOS chez des sujets suspectés de bipolarité ou résistants à une prise en charge psychiatrique « standard » permettrait une optimisation des soins (amélioration des troubles du sommeil, traitement au moins partiel de l’épisode thymique [4], diminution du risque de rechute thymique, prévention cardiovasculaire, recommandations sur le choix des psychotropes).
14

Harland, E., J. Griffith, H. Lu, T. Erickson, and K. Magsino. "Comportements en matière de santé associés au bronzage artificiel d’après l’Enquête sur la santé des jeunes du Manitoba de 2012-2013." Promotion de la santé et prévention des maladies chroniques au Canada 36, no. 8 (August 2016): 167–82. http://dx.doi.org/10.24095/hpcdp.36.8.02f.

Повний текст джерела
Стилі APA, Harvard, Vancouver, ISO та ін.
Анотація:
Introduction Bien que le bronzage artificiel cause le cancer, il demeure relativement courant chez les adolescents. Nous en savons peu sur les habitudes en matière de bronzage artificiel ainsi que sur la prévalence de ce dernier au Canada, et nous en savons encore moins sur les comportements associés. Cette étude se penche sur la prévalence du bronzage artificiel chez les adolescents du Manitoba ainsi que sur son association avec d’autres caractéristiques individuelles et comportements en matière de santé. Méthodologie Nous avons effectué des analyses secondaires des données recueillies dans le cadre de l’Enquête sur la santé des jeunes du Manitoba (2012-2013) auprès d’élèves de la 7e à la 12e année (n = 64 174) et nous avons examiné les associations entre le bronzage artificiel (selon si les répondants avaient déjà utilisé des appareils de bronzage artificiel) et 25 variables. Les variables présentant un lien statistiquement significatif avec le bronzage artificiel ont fait l’objet de tests pour déterminer toute colinéarité potentielle et elles ont été regroupées en fonction de la force de leurs associations. Pour chaque groupe de variables dont l’association avait une signification statistique, la variable ayant l’effet de plus grande ampleur sur le bronzage artificiel a été intégrée au modèle final de régression logistique. Des analyses séparées ont été réalisées pour les garçons et les filles afin de mieux comprendre les différences fondées sur le sexe, et les analyses ont été ajustées en fonction de l’âge. Résultats Globalement, 4 % des garçons et 9 % des filles ont indiqué avoir eu recours au bronzage artificiel, et la prévalence augmentait avec l’âge. Les associations entre le bronzage artificiel et les autres variables étaient similaires chez les garçons et les filles. Les modèles de régression logistique binaire ont révélé que plusieurs variables prédisaient de façon significative le recours au bronzage artificiel, notamment l’occupation d’un emploi à temps partiel, l’activité physique, l’adoption de divers comportements à risque comme conduire un véhicule sous l’emprise de l’alcool (chez les garçons) et le fait d’avoir des relations sexuelles non planifiées après avoir consommé de l’alcool ou de la drogue (chez les filles), être victime de commentaires négatifs sur sa silhouette, sa taille ou son apparence, se déclarer comme transgenre ou d’un autre genre, consommer de la créatine ou autres suppléments et, pour les filles, utiliser rarement ou ne jamais utiliser de protection solaire. Conclusion Le bronzage artificiel chez les adolescents a été associé à l’âge, au travail à temps partiel, à l’activité physique et à de nombreux comportements de consommation et de facteurs de risque liés au mode de vie. Même si la législation interdisant l’accès des adolescents aux salons de bronzage est essentielle, les activités de promotion de la santé visant à décourager le bronzage artificiel pourraient porter davantage fruit si elles s’attaquaient aussi à ces facteurs connexes.
15

Hayate, Errifaiy, Boukoub Naila, Tajellijiti Nissrine, Elouradi Youssef, and Khalouki Mohammed. "FACTEURS PREDICTIFS DE MORTALITE CHEZ LES PATIENTS ATTEINTS DE PNEUMONIE A COVID-19." International Journal of Advanced Research 9, no. 07 (July 31, 2021): 237–44. http://dx.doi.org/10.21474/ijar01/13122.

Повний текст джерела
Стилі APA, Harvard, Vancouver, ISO та ін.
Анотація:
Introduction: La pandemie a COVI-19 a constitue un probleme de sante mondiale. Si toutes les categories de la population peuvent être touchees par linfection au nouveau coronavirus SARS-CoV-2, certaines developpent plus frequemment de formes graves. Les facteurs predits independants associes aux issues fatales varient dune population a une autre. Le but de cette etude est didentifier les facteurs epidemiologiques cliniques et dparacliniques predictifs de mortalite liee au COVID-19. Materiels Et Methodes: Etude retrospective observationnelle realisee au service de reanimation de lhôpital IBN TOFEIL de MARRAKECH sur une periode de deux mois. Nous avons inclus tous les patients hospitalises durant cette periode ayant une pneumonie a COVID-19 confirmee biologiquement (PCR positif) ou radiologiquement (lesions scannographiques compatibles). Les renseignements cliniques et paracliniques ont ete obtenus avec des formulaires normalises de collecte des donnees a partir des dossiers medicaux. Le critere de jugement etait la survie ou le deces du patient. Pour lanalyse statistique, nous avons utilise le test Chi-2 ou test de Fischer pour comparer les variables qualitatives, les variables quantitatives ont ete exprimees en moyenne (± ecart-type) ou en mediane(Percentile), et comparees par t-test de Student ou Mann-Whitney. Pour lanalyse multi- variee, nous avons utilise la regression logistique multiple a laide de SPSS version10 pour Windows. Un p<0,05 est considere comme significatif. Resultatas: cent-deux dossiers repondant au criteres dinclusion ont ete collectes durant cette periode detude. Lâge moyen etait 61,83±11 avec une nette predominance masculine (65,7%). Le diabete est la comorbidite la plus frequente avec une prevalence de 59,8% suivie par lobesite (45,4% des patients avaient un indice de masse corporelle> 30kg/m²) et lHTA dans 40,2% des cas. Le taux de mortalite etait de 45,1%. Lanalyse multivariee a objective une association significative entre lHTA OR7.69 IC a 95%(1.24-47.62), la dyspnee stade III-IV OR 84.547 IC (3.296-4547,3), la survenue dinsuffisance renale OR 114.897 IC (2.902-4547.3) et la mortalite. Conclusions: Dans cette etude la mortalite etait surtout associe aux comorbidites tels que lhypertension arterielle, le diabete, la presence de dyspnee stade III-IV a ladmission et la survenue dinsuffisance renale ainsi que des taux eleves de ferritine et de D-Dimere.
16

Heymann, Florence. "Familles et dissidences dans l’ultra-orthodoxie isrélienne." Thème 24, no. 2 (July 12, 2018): 75–96. http://dx.doi.org/10.7202/1050502ar.

Повний текст джерела
Стилі APA, Harvard, Vancouver, ISO та ін.
Анотація:
À partir d’une recherche sur les changements dans les diverses communautés religieuses appartenant à la majorité juive d’Israël, je me suis intéressée aux personnes qui abandonnent l’ultra-orthodoxie, les « sortants vers la question », en étant bénévole au sein d’une association d’aide aux sortants, à Jérusalem. Après une présentation succincte du secteur religieux orthodoxe et ultra-orthodoxe en Israël, l’article présente les tensions et les évolutions qui traversent le monde ultra-orthodoxe et percent des failles dans son système d’enfermement. Le texte se poursuit avec l’analyse de la sortie de l’ultra-orthodoxie, qui s’accompagne toujours d’épreuves et d’expériences douloureuses. D’après les statistiques, 1 300 ultra-orthodoxes quitteraient leur milieu chaque année. Sur ce nombre, 20 % environ se font aider par des associations, les 80 % restants se fondent dans la société environnante et deviennent difficilement repérables. Cette « majorité invisible » relève de trois catégories principales : les dissidents de l’ultra-orthodoxie séfarade, les deuxièmes générations de ceux qui étaient « retournés à la religion », enfin les familles nucléaires, parents et enfants. L’article s’intéressera tout particulièrement à la troisième de ces catégories : les familles entières confrontées à des défis particuliers, qui les obligent bien souvent à mener une double vie.
17

Roudet, Bernard. "La participation des jeunes aux associations en France, analyse de quelques indicateurs statistiques." Agora débats/jeunesses 9, no. 1 (1997): 105–16. http://dx.doi.org/10.3406/agora.1997.1134.

Повний текст джерела
Стилі APA, Harvard, Vancouver, ISO та ін.
18

Debauche, Alice. "L’émergence des violences sexuelles intrafamiliales : un appui pour la visibilité des violences sexuelles en France dans les statistiques françaises ?" Enfances, Familles, Générations, no. 22 (June 9, 2015): 136–58. http://dx.doi.org/10.7202/1031122ar.

Повний текст джерела
Стилі APA, Harvard, Vancouver, ISO та ін.
Анотація:
Les violences sexuelles ont été reconnues comme un problème social au cours des années 1970 et 1980 à la faveur des mobilisations sociales féministes et de leur relais législatifs. Les différentes statistiques françaises sur les violences sexuelles montrent toutes une tendance à l’augmentation depuis le début des années 1980, que ces statistiques proviennent de sources administratives (police, justice), de données d’enquêtes ou des associations d’assistance aux victimes de violences sexuelles. Une analyse détaillée de ces données permet de mettre en évidence le rôle central des violences sexuelles subies par des mineurs, particulièrement au sein de la famille, dans cette augmentation. Ces violences, qui font depuis le milieu des années 1990 l’objet d’une attention croissante de la part des médias et des politiques publiques où elles incarnent souvent le crime absolu, semblent plus fréquemment que les autres formes de violence sexuelles donner lieu à des déclarations, de la part des victimes aussi bien que des divers intervenants de l’enfance. Ainsi, l’augmentation importante des condamnations entre le début des années 1980 et les années 2000 est principalement le résultat de l’augmentation des condamnations pour viols par un ascendant ou une personne ayant autorité sur la victime et pour viols sur mineurs de moins de 15 ans.
19

Meunier, Pierre. "Des chiffres sur les bibliothèques... d’un océan à l’autre!" Documentation et bibliothèques 43, no. 1 (September 17, 2015): 7–20. http://dx.doi.org/10.7202/1033103ar.

Повний текст джерела
Стилі APA, Harvard, Vancouver, ISO та ін.
Анотація:
En 1994, la Bibliothèque nationale du Canada mettait sur pied un programme de cueillette de statistiques de base sur les activités des bibliothèques canadiennes (PSBBC). Ce programme vise principalement à dresser un profil national des diverses catégories de bibliothèques. La mise en oeuvre de ce programme repose essentiellement sur le partenariat avec certains organismes et diverses associations. Un comité consultatif, composé de représentants d’associations et de regroupements de bibliothèques, coordonne l’élaboration des paramètres du programme, la cueillette des données, l’interprétation des résultats et la diffusion des analyses sur les tendances de développement des catégories de bibliothèques recensées. Le délégué de l’ASTED, présente un bref historique du PSBBC et le rôle du Comité consultatif. Il décrit également les interventions et les préoccupations de l’ASTED. Enfin, les résultats obtenus pour l’année 1994 ainsi que la situation particulière des bibliothèques québécoises sont analysés. En guise de conclusion, les futurs développements du Programme sont l’objet d’un bref exposé.
20

Giguère, Louis. "Validation d’un schème national sur le développement des services de santé pour les communautés francophones et acadiennes en situation minoritaire au Canada : arrimage à des assises théoriques et modélisation." Nouvelles perspectives en sciences sociales 9, no. 2 (July 23, 2014): 207–36. http://dx.doi.org/10.7202/1025976ar.

Повний текст джерела
Стилі APA, Harvard, Vancouver, ISO та ін.
Анотація:
Nous avons présenté (Giguère, 2013), pour les communautés francophones hors Québec (CFASM), un schème juridictionnel national qui illustre l’offre et la demande de services de santé en français en fonction d’une masse critique de francophones qui reflète la vitalité linguistique de ces communautés. Nous corroborons ce schème à l’aide de procédures statistiques dont l’une identifie une forte association entre le rapport offre/demande (un ratio) et des facteurs qui reflètent la cohérence linguistique et culturelle des deux communautés de langue officielle. Ce résultat est cohérent avec le cadre de vitalité linguistique déjà proposé (Giguère, 2013), et il fait écho au travail de terrain de Forgues, Bahi et Michaud (2011) et aux modèles psycho-langagiers et d’autonomie culturelle de Deveau, Landry et Allard (2009), de Landry, Allard et Deveau (2007, 2008) et de Landry (2012). Nous modélisons le développement des services de santé en français pour les CFASM dans un cadre national structurant qui est cohérent avec ces assises empiriques et théoriques. Cette modélisation suggère deux approches stratégiques distinctes mais complémentaires pour favoriser le développement des services de santé en français.
21

Mucchielli, Laurent. "Délinquance et immigration en France : un regard sociologique1." Criminologie 36, no. 2 (April 5, 2004): 27–55. http://dx.doi.org/10.7202/007865ar.

Повний текст джерела
Стилі APA, Harvard, Vancouver, ISO та ін.
Анотація:
RésuméEn France, comme dans la plupart des pays occidentaux, la figure de l’immigré est fortement associée à celle du délinquant, dans les représentations collectives et dans les discours médiatico-politiques sur l’« insécurité ». Cette association se scinde en deux problématiques : la délinquance des étrangers et celle des « jeunes issus de l’immigration ». Cet article se propose de faire une synthèse critique des connaissances sur ces deux questions, à partir des données administratives et des travaux sociologiques de nature quantitative et qualitative. L’examen rigoureux des statistiques policières ne permet pas de mesurer la délinquance des étrangers. Il invite toutefois à distinguer une délinquance professionnelle des étrangers non résidents d’une délinquance d’étrangers résidents qui s’apparente aux vols et aux violences physiques classiquement observés dans les couches les plus pauvres de la population. Les travaux sociologiques permettent ensuite de mettre en évidence le fait qu’une sur-représentation des jeunes issus de l’immigration africaine dans la population délinquante juvénile peut être observéelocalementmais non de façon uniforme sur le territoire national. Ce constat amène alors à rechercher les effets de contextes locaux qui favorisent le développement de cette spécificité, dans une perspective tant sociologique que psychosociologique.
22

Ouassa, T., M. S. N’Guessan-Kacou, and K. A. Kouakou. "Non-tuberculous mycobacteria isolated from patients with suspected tuberculosis in Abidjan, Ivory Coast." African Journal of Clinical and Experimental Microbiology 22, no. 2 (April 8, 2021): 304–9. http://dx.doi.org/10.4314/ajcem.v22i2.26.

Повний текст джерела
Стилі APA, Harvard, Vancouver, ISO та ін.
Анотація:
Background: Apart from tuberculosis caused by Mycobacterium tuberculosis complex (MTBc) species, there are many other mycobacterial infections due to nontuberculous mycobacteria (NTM). These are rarely identified in many low resource settings in Africa because of the lack of accurate identification methods. The aim of the study is to identify NTM species involved in respiratory infections in Abidjan, Ivory Coast.Methodology: Isolates routinely identified as NTM by the detection of MPT64 antigen between 2015 and 2018 at the Centre for Diagnosis and Research on AIDS and other Infectious Diseases (CeDReS) of the University Hospital of Treichville, were included in the study. Bacterial strains were sub-cultured on three different Lowenstein-Jensen media in order to determine their cultural characteristics, and molecular identification of the strains was performed first by polymerase chain reaction (PCR) assay followed by reverse hybridization (GenoType Mycobacterium CM and AS kits, Hain Lifescience, Germany). The Cohen’s kappa statistical coefficientwas used to evaluate the degree of agreement of the phenotypic with the molecular method.Results: Of 62 NTM isolates tested with the molecular method, 54 (87.1%) tested positive and the main species identified were Mycobacterium fortuitum (52%), followed by Mycobacterium abscessus (13%) alone or in combination with other species. Thirty-six (58.1%) of the 62 NTM isolates were identified phenotypically, out of which 31 (86.1%) were correctly identified by molecular method. The comparison of molecular and phenotypic methods revealed a good concordance, allowing the use of cultural patterns as identification tests in resource limited settings. However, MTBc isolates were identified among the NTM isolates, indicating that even if the rapid test for detection of MPT64 antigen is quite accurate, it could lack sensitivity and specificity in some cases.Conclusion: Mycobacterium fortuitum and M. abscessus were identified as the main NTM species circulating in Abidjan but there is need for additional evaluation of MPT64 antigen detection assay for MTBc. Keywords: non-tuberculous mycobacteria, identification, PCR, GenoType CM/AS, culture French Title: Mycobactéries non tuberculeuses isolées chez des patients suspects de tuberculose à Abidjan, Côte d'Ivoire Contexte: Outre la tuberculose causée par les espèces du complexe Mycobacterium tuberculosis (MTBc), il existe de nombreuses autres infections mycobactériennes dues à des mycobactéries non tuberculeuses (MNT). Ceux-ci sont rarement identifiés dans de nombreuses régions à ressources limitées, notamment en Afrique en raison du manque de méthodes d'identification précises. Le but de l'étude était d'identifier les espèces de MNT impliquées dans les infections respiratoires à Abidjan, en Côte d'Ivoire.Méthodologie: Des isolats identifiés en routine comme étant des MNT par la détection de l'antigène MPT64 entre Non-tuberculous mycobacteria in Ivory Coast 2015 et 2018 au Centre de diagnostic et de recherche sur le sida et autres maladies infectieuses (CeDReS) sis au sein du CHU de Treichville, ont été inclus dans l'étude. Les souches bactériennes ont été réisolées sur trois milieux de Lowenstein-Jensen différents afin de déterminer leurs caractéristiques culturales, et l'identification moléculaire des souches a d'abord été réalisée par un test réaction de polymérisation en chaîne (PCR) suivi d'une hybridation inverse (kits GenoType Mycobacterium CM et AS, Hain Lifescience, Allemagne). Le test statistique kappa de Cohen a été utilisé pour évaluer le degré d’accord entre le phénotype et la méthode moléculaire.Résultats: Sur 62 isolats de NTM testés avec la méthode moléculaire, 54 (87,1%) ont été trouvés positifs les principales espèces identifiées étant Mycobacterium fortuitum (52%), suivi de Mycobacterium abscessus (13%) seul ou en association avec d'autres espèces. Trente-six (58,1%) des 62 isolats de MNT ont été identifiés phénotypiquement, parmi lesquels 31 (86,1%) ont été correctement identifiés par la méthode moléculaire. La comparaison des méthodes moléculaires et phénotypiques a révélé une bonne concordance, permettant l'utilisation de caractères culturaux comme tests d'orientation dans des zones à ressources limitées. Cependant, des isolats de MTBc ont été identifiés parmi les isolats de MNT, indiquant que même si le test rapide de détection de l'antigène MPT64 est assez précis, il pourrait manquer de sensibilité et de spécificité dans certains cas. Conclusion: Mycobacterium fortuitum et M. abscessus ont été identifiés comme les principales espèces de MNT circulant à Abidjan mais il est nécessaire de procéder à une évaluation supplémentaire du test de détection de l'antigène MPT64 pour l'identification des MTBc. Mots clés: mycobactéries non tuberculeuses, identification, PCR, GenoType CM/AS, culture
23

PLOURDE, HUGUES, BERTRAND NOLIN, OLIVIER RECEVEUR, and MARIELLE LEDOUX. "PSYCHOSOCIAL CORRELATES OF BODY MASS INDEX IN FOUR GROUPS OF QUEBEC ADULTS." Journal of Biosocial Science 42, no. 5 (June 28, 2010): 601–18. http://dx.doi.org/10.1017/s0021932010000301.

Повний текст джерела
Стилі APA, Harvard, Vancouver, ISO та ін.
Анотація:
SummaryThe objective of the present analysis was to study the associations between body weight psychosocial correlates and body mass index (BMI) among four groups of adults in the Quebec population. Data were taken from the Social Lifestyles and Health 1998 Survey performed by the Institut de la Statistique du Québec (ISQ). The suggested guidelines of the ISQ were used to estimate the population's proportions and for statistical analysis. The groups studied were 25- to 44- and the 45- to 64-year-old men and women. In all groups, currently trying to lose weight increased the odds of reporting an excess weight. Better perceived eating habits was associated with lower BMI in most groups except in the 25- to 44-year-old women, where the trend was not significant. Higher number of physical activities related to transport and cigarette smoking were associated with lower BMI in both men groups. In both women groups, more frequent consumption of alcoholic beverages decreased significantly the odds of reporting excess body weight. A university degree was associated with a lower BMI only in the 25- to 44-year-old men. Regular practise of leisure time physical activity was associated with a lower BMI only in 45- to 64-year-old women. Opposite associations were observed between perceived health and BMI. In the 45- to 64-year-old men, better perceived health increased the odds of reporting an excess weight. Conversely, the odds of reporting excess weight decreased with better health in 25- to 44-year-old women. Many correlates differ between age group and sex. The identification of these factors illustrates the need to adapt obesity-related programmes toward specific sub-groups within the general population.
24

Benghezel, Hichem, Asma Cheribet, Hadjer Bezzouza, Imene Khelifi, Nedjoua Alloui, Rafik Bencherif, and Hanane Boukrous. "Hyperuricemia and cardiovascular risk: study in a population admitted to the cardiology department of the University Hospital of Batna." Batna Journal of Medical Sciences (BJMS) 6, no. 2 (December 30, 2019): 109–15. http://dx.doi.org/10.48087/bjmsoa.2019.6206.

Повний текст джерела
Стилі APA, Harvard, Vancouver, ISO та ін.
Анотація:
La pathologie coronarienne est une pathologie grave posant un véritable problème de santé publique. De nombreux facteurs de risques sont à l’origine ou aggravent cette affection. L’incrimination de l’hyperuricémie comme facteur du risque cardiovasculaire reste un sujet discuté. Nous avons réalisé une étude rétrospective sur 95 prélèvements de patients collectés au niveau du service de cardiologie du centre hospitalo-universitaire de Batna Algérie, afin d’évaluer l’importance et les associations possibles entre l’hyperuricémie et les autres facteurs du risque cardiovasculaire à savoir : diabète, hypertension artérielle, insuffisance rénale, obésité, tabagisme, dyslipidémie, et son rôle directe ou non dans le syndrome coronarien aigu. L’automate cobas e411 roche diagnostics® est utilisé pour le dosage de la Troponine T ultrasensible et l'automate cobas 6000 module c501 roche diagnostics® pour le dosage de l’acide urique, du cholestérol total, du HDL direct, des triglycérides, de l’urée, de la créatinine, de l’Apo A, de l’Apo B100, de la protéine C réactive ultrasensible et l’homocystéine. L’estimation du LDL est effectuée par la formule de Friedewald. Nous avons également calculé le risque relatif cardiovasculaire (RR) par la formule de QRISK®2-2017. Nous avons estimé le débit de filtration glomérulaire selon la formule Modification of Diet in Renal Disease (MDRD) Study equation. L'analyse statistique des donnés est réalisée le logiciel SPSS statistic version 20 (test de Kruskal-Wallis, test d’indépendance du Chi-deux et Phi). Les valeurs de p inférieures à 0,05 ont été considérées comme statistiquement significatives. L’effet causal direct de l'hyperuricémie dans les maladies cardiovasculaires n’a pas pu être tranché. Néanmoins, il semble que l’hyperuricémie est fortement associée aux maladies cardiovasculaires chez la population féminine. Des associations entre l’hyperuricémie et l’élévation de la protéine C reactive (p= 0,063) (Chi-deux : 3,49, p=0,194, Phi=0,174) et la baisse de l’apo B (p=0,008) (Chi-deux : 6,23, p=0,044, Phi=0,256) confortent l’idée des effets pro inflammatoires de l’acide urique et soulèvent la question de la possibilité que des concentrations réduites de l'apo B100 soit un facteur favorisant l’hyperuricémie.
25

Toohey, Ann M., Jennifer A. Hewson, Cindy L. Adams, and Melanie J. Rock. "Pets, Social Participation, and Aging-in-Place: Findings from the Canadian Longitudinal Study on Aging." Canadian Journal on Aging / La Revue canadienne du vieillissement 37, no. 2 (April 10, 2018): 200–217. http://dx.doi.org/10.1017/s0714980818000107.

Повний текст джерела
Стилі APA, Harvard, Vancouver, ISO та ін.
Анотація:
RÉSUMÉDes données de référence nationales et représentatives de l’Étude longitudinale canadienne sur le vieillissement (ÉLCV) ont été utilisées pour évaluer si la possession d’un animal de compagnie était associée à la participation sociale et à la satisfaction de vivre des personnes âgées (≥65 ans, n= 7,474). Des statistiques descriptives ont permis de distinguer les modalités de la possession d’animaux dans la population canadienne plus âgée, et des modèles de régression logistique ont été utilisés pour estimer les associations entre la participation sociale et la satisfaction de vivre de personnes âgées possédant ou non des animaux. Un tiers des personnes âgées de l’échantillon ont rapporté posséder des animaux. En moyenne, les personnes possédant des animaux avaient une satisfaction de vivre inférieure (OR=0,73, p<0,001) et participaient à moins d’activités sociales, récréatives et culturelles sur une base régulière (OR=0,73, p<0,001) que les personnes sans animaux; cependant, les personnes avec animaux n’étaient pas moins satisfaites de leur niveau actuel de participation sociale que celles sans animaux. Pour les propriétaires d’animaux dont la participation sociale était compromise, les animaux semblaient constituer un facteur de protection dans certaines circonstances. Des caractéristiques individuelles et des facteurs structurels liés au cadre conceptuel des Collectivités amies des aînés de l’Organisation mondiale de la Santé ont permis de mieux comprendre ces résultats.
26

Perez, Soledad, and Claudio Bolzman. "LES ECHANGES ERASMUS EN SUISSE." Revista Diálogo Educacional 3, no. 7 (July 17, 2002): 145. http://dx.doi.org/10.7213/rde.v3i7.4915.

Повний текст джерела
Стилі APA, Harvard, Vancouver, ISO та ін.
Анотація:
Le 5 juin 2002, à l’Université de Genève, les échanges Erasmus ont fêté leurs dix ans comme dans toute l’Europe. Des étudiants et des enseignants de trois hautes écoles genevoises (Université de Genève, Institut d’études sociales (IES), Ecole supérieure des arts visuels ont pu faire-part de leurs pratiques et observations dans le cadre des échanges européens. Outre l’aspect festif et ludique, cette journée a été également l’occasion de faire le point sur la participation de la Suisse. Il faut rappeler que la Suisse n’est plus membre d’Erasmus depuis 1995. Faisant suite au refus par votation populaire (le 6 décembre 1992) de l’adhésion à l’Espace Economique Européen (EEE), l’accord officiel entre la Suisse et l’Europe est devenu caduc trois ans après ; Pour trouver une place dans ces échanges, la Suisse a négocié un accord transitoire que nous appelons « association silencieuse». Dans une première partie, nous définirons le concept d’échanges lié à deux autres concepts qui sont l’altérité et l’équité. Le croisement de ces trois concepts apporte, selon nous, des dimensions intéressantes quant aux contexte socio-économique et éducatif des participants à ces échanges Erasmus. En deuxième partie, nous étudierons la situation des échanges Erasmus en Suisse et plus particulièrement à l’Université de Genève et à la future Haute Ecole spécialisée Sociale-Santé de la Suisse occidentale (HESS2), deux institutions tertiaires suisses, l’une à tendance académique et l’autre à tendance professionnelle même si les deux organisations développent les deux dimensions. Nous avons choisi la Section des Sciences de l’Education (SSED) de la Faculté de Psychologie et des Sciences de l’Education de l’Université de Genève et l’Institut d’Etudes Sociales (IES) de la Haute Ecole spécialisée Sociale- Santé de la Suisse occidentale (HESS2 qui participent aux échanges Erasmus. En troisième partie, nous nous intéresserons aux statistiques pour comprendre les flux d’étudiants suisses partant pour l’étranger et d’étudiants européens venant à Genève. En quatrième partie, nous nous demanderons quelles sont les incidences du processus de Bologne sur les échanges Erasmus Enfin, nous conclurons notre contribution par une perspective de recherche.
27

Greenough, John D., and Kevin MacKenzie. "Igneous Rock Associations 18. Transition Metals in Oceanic Island Basalt: Relationships with the Mantle Components." Geoscience Canada 42, no. 3 (July 29, 2015): 351. http://dx.doi.org/10.12789/geocanj.2015.42.071.

Повний текст джерела
Стилі APA, Harvard, Vancouver, ISO та ін.
Анотація:
Incompatible elements and isotopic ratios identify three end-member mantle components in oceanic island basalt (OIB); EM1, EM2, and HIMU. We estimate compatible to mildly incompatible transition metal abundance trends (Ni, Co, Fe, Cu, Cr, V, Mn, Sc, and Zn) in “primitive” basalt suites (Mg# = Mg/(Mg + 0.9*Fe) atomic = 0.72) from 12 end-member oceanic islands by regressing metals against Fe/Mg ratios in sample suites, and solving for concentrations at Mg/Fe = 1 (Mg# = 0.72). Using the transition metal estimates, exploratory statistics reveal that islands ‘group’ based on mantle component type even when La/Yb ratios are used to compensate metal concentrations for percentage melting. Higher chalcophile Zn (and Pb, earlier work) in EM1 and EM2 compared to HIMU, and higher Cr (3+) and Sc in HIMU relative to EM1, support views that HIMU represents subduction-processed ocean floor basalt. Incompatible elements, ratios and isotopes indicate that EM1 is Archean, EM2 is Proterozoic or younger, and both are related to sediment subduction. As found with incompatible elements, EM1 and EM2 show similar ‘compatible’ element concentrations, but lower (multi-valence) Cr, Fe and Mn in EM1 could indirectly reflect increasing oxidation of subducted sediment between the Archean and Proterozoic. Alternatively, changes in subduction processes that yielded peak continental formation in the Neoarchean, and craton-suturing in the Paleoproterozoic may account for EM1–EM2 differences. EM1 shows similar or lower Cr, Ni and Co compared to HIMU and EM2 suggesting that economic viability of layered intrusions, which have extreme EM1-like signatures, is unrelated to high metals in EM1 mantle sources, but that high % melting appears important. Because core-concentrated transition metals correlate with mantle component type, lithospheric recycling apparently controls their concentrations in OIB and core-mantle interaction may be unimportant.RÉSUMÉLes éléments incompatibles et les rapports isotopiques permettent de délimiter trois termes extrêmes de composants mantéliques dans des basaltes insulaires océaniques (OIB), soit EM1, EM2, et HIMU. Nous estimons les tendances d’abondance de métaux de transition (Ni, Co, Fe, Cu, Cr, V, Mn, Sc, and Zn) compatibles à modérément incompatibles dans des suites de basaltes « primitifs » (Mg# = Mg/(Mg + 0,9*Fe) rayon atomique = 0,72) sur 12 termes extrêmes de matériaux insulaires océaniques, par régression des concentrations des métaux sur les rapports Fe/Mg dans des échantillons des suites, la détermination étant définie au rapport Mg/Fe = 1 (Mg# = 0,72). L’utilisation d’une approche statistique exploratoire sur les estimations de métaux de transition montre que la composition des îles se « regroupent » en fonction du type de composition du manteau, cela même lorsque les ratios La/Yb sont utilisés pour compenser les concentrations de métaux pour déterminer le pourcentuel de fusion. Le caractère plus chalcophile du Zn (et Pb, travail antérieur) dans EM1 et EM2 comparé à HIMU, et la plus grande teneur en Cr (3+) et Sc dans HIMU par rapport à EM1, accréditent l’idée que HIMU représente le basalte de subduction des fonds océaniques. Les éléments incompatibles, les ratios et les isotopes montrent que EM1 est archéen, que EM2 est protérozoïque ou plus jeune, et que les deux sont liés à la subduction sédimentaire. Comme constaté pour les éléments incompatibles, EMI et EM2 affichent une compatibilité similaire des concentrations en éléments « compatibles », toutefois une concentration inférieure en Cr (multivalent), Fe et Mn dans EM1 pourrait refléter indirectement une oxydation croissante des sédiments subduits entre l’Archéen et le Protérozoïque. Par ailleurs, les changements dans les mécanismes de subduction qui ont mené à un maximum de formation continentale au Néoarchéen et à des épisodes de sutures cratoniques au Paléoprotérozoïque, peuvent expliquer les différences entre EM1 et EM2. La teneur similaire ou inférieure en Cr, Ni et Co de EM1 par rapport à HIMU et EM2 permet de croire que la viabilité économique des intrusions stratifiées – lesquelles montrent des signatures extrêmes EM1 – est sans rapport avec les sources mantéliques à fortes teneurs en métaux, mais que le fort pourcentuel de fusion qui importerait. Parce que la concentration du noyau en métaux de transition correspond avec le type de composant du manteau, c’est le recyclage lithosphérique qui contrôle apparemment leurs concentrations dans l'OIB, et l'interaction noyau-manteau pourrait être sans importance.
28

Brault, Jean-Rémi. "MITTERMEYER, Diane. Les bibliothèques publiques canadiennes de 1979 à 1983 : analyse comparative de certaines données statistiques. Montréal, Association des directeurs de bibliothèques publiques du Québec, 1987. vi, 77 p. (Collection Dossiers/Forum 86, 1)." Documentation et bibliothèques 33, no. 4 (1987): 139. http://dx.doi.org/10.7202/1052560ar.

Повний текст джерела
Стилі APA, Harvard, Vancouver, ISO та ін.
29

Philippe, A., and M. Verron. "La pathologie suicidaire des migrants." Psychiatry and Psychobiology 3, no. 2 (1988): 115–23. http://dx.doi.org/10.1017/s0767399x00001887.

Повний текст джерела
Стилі APA, Harvard, Vancouver, ISO та ін.
Анотація:
RésuméLes auteurs s’inspirent de l’hypothèse de Durkheim sur l’anomie pour étudier les risques suicidaires chez les immigrés en France: ayant perdu leurs repères sociaux traditionnels, ils présentent un risque de suicide plus élevé. Les statistiques des causes médicales de décès et les résultats d’une enquête dans 2 régions françaises (1980) auprès de suicidants hospitalisés constituent le matériel analysé.L’incidence du suicide est inférieure chez les étrangers, quels que soient la nationalité, l’âge, et pour les 2 sexes. Cette situation s’explique par les faibles taux de suicide constatés dans les pays d’émigration. Cependant les immigrés ont des taux de suicide supérieurs à ceux de leurs compatriotes. Deux particularités sont notées. La différence Français-étrangers s’amenuise pour les hommes après 60 ans; l’intégration dans le pays d’accueil serait à l’œuvre. Et les jeunes femmes maghrébines ont un taux de suicide égal à celui des Françaises: les conflits intergénérationnels expliqueraient ces nombreux passages à l’acte.Les taux de tentatives de suicide des hommes immigrés sont proches du taux des Français, mais les femmes immigrées ont des taux bien supérieurs à celui des Françaises, particulièrement les adolescentes (4 fois plus élevé). Les suicidants étrangers constituent une population plus féminine (8 tentatives sur 10 sont le fait de femmes), plus jeune. Les jeunes du Maghreb vivent plus fréquemment au domicile de leurs parents, dans une fratrie nombreuse, ils sont plus souvent chômeurs. Ils utilisent moins fréquemment des médicaments lors de la tentative de suicide et consomment plus rarement de l’alcool en association. Espagnols et Portugais font moins souvent de récidives. Les tentatives des Français adultes sont jugées plus graves (prise d’alcool associée, isolement, récidive, coma profond). Les étrangers ont moins de troubles psychiatriques connus, et moins de troubles mentaux en relation avec leur geste suicidaire. Les données concernant l’entourage des étrangers indiquent une incidence moindre de la psychopathologie.Les études internationales ayant une problématique proche apportent des résultats convergents, tant pour les différences d’incidence entre migrants et autochtones, que pour les caractéristiques sociales et médicales. Les tentatives de suicide des immigrés se situent dans un contexte de moindre psychopathologie personnelle ou touchant l’entourage. Ceci confirme l’hypothèse d’un geste plus impulsif et souligne le poids de la situation socioculturelle.
30

Fiorito, Jack, Paul Jarley, and John T. Delaney. "The Adoption of Information Technology by U.S. National Unions." Articles 55, no. 3 (April 12, 2005): 451–76. http://dx.doi.org/10.7202/051328ar.

Повний текст джерела
Стилі APA, Harvard, Vancouver, ISO та ін.
Анотація:
Les syndicats aussi ont été enveloppés par la vague de la révolution de l'information. Ils ont utilisés la technologie de l'information et des communications (TIC) pour effectuer des campagnes d'organisation syndicale sur l'internet, pour tenir informés leurs membres des développements spécifiques reliés tant aux négociations qu'aux grèves et, plus généralement, pour améliorer les communications avec les membres, pour épauler certains efforts d'ordre politique ou d'ordre des négociations et pour des campagnes d'organisation. Un journal en ligne, publié pas des conseillers syndicaux provenant de plusieurs syndicats, fait état d'une foule d'exemples d'innovation et de créativité dans l'emploi des TIC et, plus particulièrement, dans l'internet (Ad Hoc Committee on Labor and the Web 1999). Un article récent en première page de l'AFL-CIO's America® Work intitulé : « Campagne d'organisation virtuelle » décrit comment les organisateurs syndicaux à travers le pays s'emparent du pouvoir de l'internet pour atteindre et mobiliser les membres (Lazarovici 1999 : 9). Pourquoi s'en préoccuper ? Au delà du fait que l'information est critique pour les syndicats, il existe des notions théoriques bien établies qui laissent croire à une influence des TIC sur les résultats que peut obtenir un syndicat. Le concept de Barney (1997) d'organisation comme source d'un avantage concurrentiel durable, notion sensiblement identique à celle de Leibenstein (1966) connue antérieurement sous l'idée d'une X-efficacité conserve toute sa pertinence ici. Quoique les syndicats ne sont pas habituellement en concurrence les uns avec les autres, l'emploi efficace des TIC leurs offre une possibilité d'améliorer les services aux membres, de bonifier leurs efforts au plan des relations politiques et publiques, d'améliorer leur performance au plan des négociations et leur habileté à organiser les nouveaux membres. Ainsi, les TIC offrent une source potentielle d'avantage concurrentiel, lorsque des syndicats se retrouvent effectivement en compétition. D'une manière plus importante, elles présentent un levier potentiel lorsque les syndicats sont en compétition avec les employeurs sur la forme de gouvernement d'un lieu de travail (i.e. l'unilatéralisme de l'employeur versus la détermination conjointe syndicat-employeur des conditions de travail). Un modèle dont le syndicat se sert. On doit généralement s'attendre à ce que des modèles d'innovation s'appliquent à un cas particulier de l'emploi des TIC. L'usage des TIC par un syndicat constitue un phénomène relativement nouveau et, partant, se qualifie comme une innovation (Daft 1982). De plus, la méta-analyse de Damanpour (1991) porte à croire que l'innovation est un phénomène organisationnel général, en ce sens que les organisations qui innovent dans un secteur ou sous une forme en particulier ont tendance à le faire dans d'autres secteurs et sous d'autres formes. Ainsi, les effets anticipés sous forme d'hypothèses par Delaney, Jarley et Fiorito (1996) devraient s'avérer les mêmes dans le cas de l'usage des TIC. Ceci nous amène à croire que certaines variables organisationnelles et environnementales affecteront l'usage des TIC au fur et à mesure que les rapports coûts-bénéfices seront connus. Dans les termes de la théorie des organisations, cette situation reflète essentiellement l'approche de la contingence structurelle. Les données. Notre source principale de données provient du Survey of Union Information Technology (Suit), une enquête par la poste effectuée au cours de l'été et de l'automne 1997. Une lettre d'introduction personnalisée expliquait la nature de l'étude, en garantissait le caractère confidentiel, offrait de fournir les résultats et demandait la participation. Un échantillon de 120 syndicats nationaux menant des activités aux États-Unis a été constitué à l'aide de l'annuaire de Gifford des organisations syndicales (1997). (Plusieurs incluent le membership de grands syndicats canadiens, tels les Machinistes, les Routiers et les Travailleurs de l'acier.) Soixante-quinze syndicats retournèrent des questionnaires utilisables. Les résultats. La rationalisation s'avère un effet positif et significatif sur une échelle multi-énoncés comprenant diverses formes et usages des TIC. La décentralisation ne montre aucun effet si l'on s'en tient au modèle de base ; cependant, la présence de covariances pour l'usage des TIC dans l'industrie, d'une part, et pour l'usage des TIC associé à une innovation antérieure, d'autre part, fait apparaître un effet positif, à la hauteur des attentes. Une mesure d'envergure stratégique échoue constamment à fournir une conclusion significative au plan statistique. La taille présente un impact positif consistant et fort, sauf dans la situation d'innovation antérieure. Au départ, la mesure de l'emploi des TIC en industrie présente un impact positif très impressionnant, sauf que, comme la taille, l'effet s'évanouit devant la présence d'une mesure d'innovation antérieure. On ne décèle pas non plus d'appui à la prévision d'un effet négatif sur le changement au plan de l'effectif syndical. Enfin, l'innovation antérieure est suivie d'un effet positif fort sur l'emploi des TIC par un syndicat. Conclusion. Le changement et l'innovation constituent sans aucun doute des enjeux vitaux pour les syndicats, au moment où ils doivent faire face au déclin de leur status. Un leadership nouveau à la FAT-COI et dans les syndicats nationaux considère sérieusement l'innovation et se demande comment cette dernière peut conduire à un renouvellement du syndicalisme. Les TIC, en particulier, deviendront probablement un facteur clef au moment où les syndicats tentent de formuler des stratégies de renouvellement dans la tourmente de la révolution de l'information. Il ne faudrait pas non plus considérer les TIC comme un élixir magique. Le déclin du syndicalisme est plutôt attribuable à une combinaison de facteurs et il faudrait être naïf pour penser qu'un changement quelconque pourrait contrer de tels effets. De toute manière, les TIC contiennent la promesse d'un outil puissant pour bonifier l'effort d'organisation, les services aux membres, l'efficacité au plan politique, à la table des négociations, au plan d'une plus grande solidarité entre les membres et d'une meilleure communication entre les membres et leurs leaders. Elles peuvent également prendre une valeur symbolique importante en aidant les syndicats à laisser croire qu'ils sont dans le coup (Shostak 1997) ou bien en les aidant à surmonter leur image de « dinosaure » (Hurd 1998). Si le fait d'utiliser les TIC en association avec d'autres innovations constitue une transformation, cela ne permettrait pas pour autant de conclure à une nouvelle forme de syndicalisme (e.g. un Cybersyndicat). Au minimum, il serait plus sûr d'affirmer que l'adoption des TIC aura probablement des effets remarquables sur la manière dont les syndicats assument leurs rôles conventionnels et il se peut que les TIC deviennent un catalyseur en les incitant à jouer de nouveaux rôles.
31

Rao, Deepa P., Parth Patel, Karen C. Roberts, and Wendy Thompson. "Obésité et vieillissement en santé : bien-être social, fonctionnel et mental chez les personnes âgées au Canada." Promotion de la santé et prévention des maladies chroniques au Canada 38, no. 12 (December 2018): 491–99. http://dx.doi.org/10.24095/hpcdp.38.12.01f.

Повний текст джерела
Стилі APA, Harvard, Vancouver, ISO та ін.
Анотація:
Introduction Si les Canadiens vivent plus longtemps qu’avant, bon nombre d’entre eux souffrent cependant d’obésité. Cette étude vise à décrire, par un examen de mesures du bien-être social, fonctionnel et mental, le vieillissement des personnes âgées souffrant d’obésité ayant participé à l’Étude longitudinale canadienne sur le vieillissement (ELCV). Méthodologie Nous avons extrait des données du premier cycle de l’ELCV portant sur les personnes de 55 à 85 ans. Nous avons utilisé des statistiques descriptives pour caractériser cette population et ajusté des modèles logistiques généralisés pour comparer les mesures du bien-être social, fonctionnel et mental chez les participants souffrant d'obésité (indice de masse corporelle de 30 kg/m2 et plus) et chez les participants n'en souffrant pas. Nos résultats sont présentés en fonction du sexe. Résultats Plus de la moitié des participants ont déclaré avoir un revenu personnel relativement faible (moins de 50 000 $), les femmes étant particulièrement affectées. Moins de la moitié des participants souffraient d'obésité et la multimorbidité était plus fréquente parmi ceux souffrant d'obésité que parmi ceux n'en souffrant pas (participants de 55 à 64 ans; rapport de cotes [RC] : 2,7; intervalle de confiance [IC] à 95 % : 2,0 à 3,5 chez les hommes; RC : 2,8; IC à 95 % : 2,2 à 2,5 chez les femmes). La faible participation sociale était associée à l’obésité chez les femmes plus âgées mais pas chez les hommes plus âgés. La présence de problèmes de fonctionnement physique et de limitations dans la vie quotidienne était fortement associée à l’obésité tant chez les femmes que chez les hommes. Bien que le bonheur et la satisfaction à l’égard de la vie ne soient pas associés à l'obésité, les femmes âgées souffrant d’obésité ont déclaré avoir une perception défavorable de leur état de santé. Conclusion La multimorbidité était plus fréquente chez les participants souffrant d'obésité que chez ceux n'en souffrant pas. Les femmes souffrant d'obésité étaient plus nombreuses que les hommes à avoir une perception défavorable de leur état de santé et à ne pas prendre part à des activités sociales. Les participants des deux sexes ont fait état de problèmes de santé fonctionnelle. Les associations observées, qui sont indépendantes de la multimorbidité chez les personnes âgées, mettent en relief les secteurs où des actions en faveur d'un vieillissement en santé pourraient être bénéfiques.
32

Kombienou, Pocoun Damè, Ismaël Imorou Toko, Gustave Dieudonné Dagbenonbakin, Guy Apollinaire Mensah, and Brice Augustin Sinsin. "Impacts socio-environnementaux des activités agricoles en zone de montagnes au Nord-Ouest de l’Atacora au Bénin." Journal of Applied Biosciences 145 (January 31, 2020): 14914–29. http://dx.doi.org/10.35759/jabs.145.7.

Повний текст джерела
Стилі APA, Harvard, Vancouver, ISO та ін.
Анотація:
L’étude aborde la dynamique de l’utilisation des terres à travers l’évolution des emblavures et de la production des principales cultures, puis l’impact des activités agricoles sur l’environnement et les conditions de vie des populations. Objectif : L’objectif global de l’étude était d’évaluer les impacts socio-environnementaux des activités agricoles dans les Communes de Natitingou, Boukombé, Tanguiéta et Toucountouna en zone de montagnes au nord-ouest de l’Atacora au Bénin. Méthodologie et résultats : Les méthodes utilisées étaient les enquêtes exploratoires, les diagnostics participatifs, les sondages d’opinion et les analyses statistiques tels que la variance suivant le test de Tukey et le test de corrélation. Au total, 400 agriculteurs sont sélectionnés au hasard et interrogés dans huit villages des quatre communes à l'aide d'un questionnaire structuré pour obtenir des données relatives aux nombres de cultures produites sur une même parcelle, aux différentes pratiques agricoles, à l'utilisation des engrais minéraux, à l’adoption des techniques endogènes et exogènes de gestion et de conservation de la fertilité des sols dans le milieu. Les résultats ont montré que les systèmes de productions agricoles étaient encore de type extensif et itinérant sur brûlis. Les cultures étaient mises en place en pure et en associations entre avril et décembre avec une prééminence des céréales qui ont occupé environ 52 % des superficies emblavées. Les productions étaient plus en fonction des superficies que de l’intensification agricole. Les causes de dégradation des sols, la production, ont été collectées lors des entretiens collectifs et individuels. Les impacts de la production agricole se traduisaient surtout entre autres, par la disparition du couvert végétal, la baisse de la fertilité des sols et la pollution de certains cours d’eau aux bords desquels se réalisaient des activités à dominance agricole. Conclusion et application des résultats : Certaines activités telles que l’utilisation des engrais chimiques et les feux de végétation ont résolu d’une manière ponctuelle certains problèmes comme l’amélioration des rendements agricoles et l’augmentation des revenus, mais elles n’ont pas duré dans le temps. Au fil des années, ces activités ont eu un impact négatif sur le milieu et les conditions de vie des populations. L’intensification agricole basée sur la vulgarisation et l’adoption des technologies plus productives et respectueuses de l’environnement, efficientes, facilement applicables par les producteurs, demeure l’une des stratégies pour garantir une utilisation durable des ressources naturelles. Mots clés: Bénin, Atacora, activités agricoles, impacts socio-environnementaux et dégradation des sols ABSTRACT The study approaches the dynamics of the land use through the evolution of cultivated area and the production of the principal crops, then the impacts of the agricultural activities on the environment and the living conditions of the population. Objective: The total objective of the study was to evaluate the socio-environmental impacts of the agricultural activities in the Communes of Natitingou, Boukombe, Tanguieta and Toucountouna in mountainous area in the North-Western of Atacora in Benin. Methodology and Results: The methods used were the exploratory investigations, the participative diagnoses, the opinion polls and statistical analyses such as the variance according to the test of Tukey and the test of correlation. On the whole, 400 farmers were selected randomly and questioned in eight villages of the four communes using a structured questionnaire to obtain relative data with the numbers of cultures produced on the same piece, with various husbandries, with the use of mineral manures, the adoption of the endogenous and exogenous technical of management and conservation of the fertility of the grounds in the medium. The results showed that agricultural production systems were still extensive and itinerant on slash-and-burn. Crops were established in pure and association between April and December with a pre-eminence of cereals, which accounted for about 52% of the area. Productions were more based on acreage than agricultural intensification. The causes of soil degradation, production, were collected during collective and individual interviews. The impacts of agricultural production were mainly reflected in the disappearance of vegetation cover, the decline in soil fertility and the pollution of certain rivers along which agricultural-dominated activities were carried out. Conclusion and application of results: Some activities such as the use of chemical fertilizers and wildfires have solved problems such as improving agricultural yields and increasing incomes on an ad hoc basis, but they didn’t last. Over the years, these activities have negatively affected the environment and living conditions of the population. The agricultural intensification based on the popularization and the adoption of more productive and environment friendly technologies, easily applicable by the producers, remains one of the strategies to guarantee a durable use of the natural resources. Keywords: Benin, Atacora, agricultural activities, socio-environmental impacts and impoverishment of the soil
33

Silva, Walter Guedes, and Mateus Boldrine Abrita. "Políticas Públicas de Desenvolvimento Regional: uma análise a partir da atuação da primeira Superintendência de Desenvolvimento do Centro-Oeste (1967-1990)." Ateliê Geográfico 11, no. 1 (June 5, 2017): 235. http://dx.doi.org/10.5216/ag.v11i1.37387.

Повний текст джерела
Стилі APA, Harvard, Vancouver, ISO та ін.
Анотація:
ResumoConsiderada pelo governo militar como um vazio demográfico que deveria ser ocupado, a região Centro-Oeste brasileira vivenciou, durante os anos 70 e 80 do século 20, um processo de modernização das atividades agrícolas e de consumo de produtos industriais. Uma integração que atendeu aos interesses do capital, que associado ao Estado brasileiro conduziu o Centro-Oeste à especialização na produção de commodities. Entre as estratégias utilizadas pelo governo, destacamos a criação da Superintendência de Desenvolvimento do Centro-Oeste (SUDECO), em 1967, que teve a tarefa de conduzir o Centro-Oeste a uma integração com as demais regiões do Brasil. Com o objetivo de analisar o papel da Primeira Sudeco (1967 a 1990) como órgão de planejamento e desenvolvimento do Centro-Oeste, esse trabalho foi conduzido por meio do levantamento da literatura regional que discute o papel da Superintendência no processo de desenvolvimento da região Centro-Oeste brasileira, de dados e indicadores estatísticos e dos documentos da própria Superintendência. A ação estatal na região foi fundamental para consolidar os interesses do capital agroindustrial com a integração da região Centro-Oeste à economia nacional.Palavras-chave: Estado, planejamento, integração, commodities. AbstractConsidered by the military government as a demographic vacuum which should be occupied, the Brazilian mid-west region went through a process of modernization in its agricultural activities and demand for manufactured goods through the 70s and 80s of the 20th century. There was integration that fulfilled the interests of capital, and associated with the Brazilian Government, it led the Mid-West to specialize in the production of commodities. Among the strategies used by the government, we point out the creation of Superintendência de Desenvolvimento do Centro-Oeste (SUDECO), in 1967, which aimed to lead the Mid-West to integrate into the other regions in Brazil. With the objective of analyzing the role of the first Sudeco (from 1967 to 1990) as a planning and development institution in the Mid-West, this work was carried out through analyzing regional literature that discuss the role of the Institution in the development process of the Brazilian mid-west region, and also the Institution’s data, statistical indicators and documents. The governmental action in the region was essential to consolidate the interests of agricultural and industrial investments with the integration of the Mid-West region into the national economy.Keywords: State, planning, integration, commodities. RésuméConsiderée, à l’époque du régime militaire, comme un vide démographique destiné à être peuplé, la région du centre-ouest brésilien a connu, durant les années 1970 et 1980, un processus de mordernisation de ses activités agricoles et de consommation de produits industriels. Lié aux intérêts du capital, cet effort d’intégration, en association avec l’État brésilien, a conduit la région du Centre-Ouest vers l’expertise dans la production de commodities. Parmi les stratégies mises en place par le gouvernement se situe, en particulier, la création de la Surintendance de Développement du Centre-Ouest (Sudeco) en 1967, dont le but était de promouvoir une intégration avec les autres régions du Brésil. Ayant pour but d’analyser le rôle de la première Sudeco (1967-1990) en tant qu’organe de plannification et de développement du Centre-Ouest, cette recherche s’est basée sur la révision de la littérature régionale disponible, notamment le rôle de la Surintendance dans le processus de développement de la région Centre-Ouest brésilienne. Sont également présentés des données, des indicateurs statistiques et des documents élaborés par la Surintendance. L’action de l’état dans la région a joué un rôle fondamental dans la consolidation des intérêts du capital agro-industriel, à la suite de l’intégration de la région dans l’économie nationale.Mots-clés: État, plannification, intégration, commodities.
34

de la Sablonnière, Roger. "BERNIER, Gérald et BOILY, Robert. Le Québec en chiffres de 1850 à nos jours. Montréal, Association canadienne-française pour l’avancement des sciences, 1986. 389 p. (Collection Politique et économie) FABRE, Jean-Bernard. Le Québec mis en chiffres : statistiques sociales et économiques sur les régions et les villes du Québec. Montréal, Publications Transcontinentales, 1988 503 p." Documentation et bibliothèques 35, no. 3 (1989): 121. http://dx.doi.org/10.7202/1028153ar.

Повний текст джерела
Стилі APA, Harvard, Vancouver, ISO та ін.
35

A. Dahounom, Aboudou,, and Koffi Koudouvo. "Enquête Ethnobotanique Sur Les Plantes Médicinales Utilisées Dans La Prise En Charge Traditionnelle Des Maladies Infectieuses Dans La Région Sanitaire Lomé-Commune Du Togo." European Scientific Journal, ESJ 17, no. 21 (June 30, 2021): 46. http://dx.doi.org/10.19044/esj.2021.v17n21p46.

Повний текст джерела
Стилі APA, Harvard, Vancouver, ISO та ін.
Анотація:
Afin de promouvoir la Médecine traditionnelle togolaise (MTT), préserver/conserver des savoirs et savoir-faire endogènes, une enquête ethnobotanique a été menée de Mai 2018 à Juillet 2019 pour recenser les recettes de plantes aux propriétés anti-infectieuses vendues dans les marchés de la Région Sanitaire Lomé-Commune du Togo. ATRM(Achat en Triplet de Recettes Médicinales) a été la méthode de collecte des données. Les données recueillies qui portent sur les caractéristiques ethnopharmacologiques de ces recettes, ont été traitées et analysées avec des logiciels ethnobotaniques et statistiques appropriés afin de sélectionner quelques plantes pour de futurs tests de laboratoire. Cent deux (102) recettes d’association de plantes constituées par 68 espèces appartenant à 37 familles, ont été recensées. Annonaceae et Leguminosae-Caesalpinioideae (5 espèces chacune), Apocynaceae, Euphorbiaceae, et Leguminosae-Papilionoideae (4 espèces chacune), ont été les familles les plus représentées. Anacardiaceae, Euphorbiaceae, et Leguminosae-Mimosoideae, avec respectivement 129, 75 et 63 citations, ont été les familles dont les espèces sont plus citées. Arbres (39,71%), herbes (38,24%), arbustes (14,7%), lianes (2,94%), arbrisseaux (2,94%) et palmiers (1,47%) ont été les types biologiques d’appartenance de ces espèces. Suivant les valeurs usuelles (VU), Lannea kerstingii (VU=2,29), Bridelia ferruginea(VU=2,00) et Zanthoxylum xanthoxyloides(VU=1,82) ont été les espèces plus usuelles. Ecorce de tronc (53,57%), racine (16,13%), tige feuillée (6,9%), plante entière (6,65%), fruit (6,28%), et écorce de racine (6,04%) ont été les parties les plus utilisées des espèces recensées qui sont préparées par décoction (93.14%) et macération (6,86%) puis administrées exclusivement par voie orale. Bridelia ferrugiea et Chamaechrista rotundifolia ont été sélectionnées pour de futurs tests antimicrobiens. Ces résultats illustrent la richesse de la MTT en connaissances endogènes sur les plantes aux propriétés anti-infectieuses. In order to promote traditional Togolese medicine, to preserve and conserve endogenous knowledge and expertise, an ethnobotanical survey was carried out from May 2018 to July 2019 to record the recipes of plants with anti-infectious properties sold in the markets of the Lomé-Commune Health Region of Togo. ATRM (Achat en Triplet de Recettes Médicinales) was the data collection method. The data collected about the ethnopharmacological ethnobotanical and statistical software for selection some plants for future laboratory tests. One hundred and two associations of plant’s recipes composited by 68 species belonging to 37 families were identified. Annonaceae and Leguminosae-Caesalpinioideae(5 species each), Apocynaceae, Euphorbiaceae, and Leguminosae-Papilionoideae(4 specie each) were the most represented families while Anacardiaceae(129 citations), Euphorbiaceae(75 citations) and Leguminosae-Mimosoideae(63 citations) were family of the most cited species. Trees(39.71%), grasses(38.24%), shrubs(14.7%), lianas(2.94%), bushes(2.94%) and palms(1.47%) were the different biological types to which these species belonged. According to the Used value(UV) Lannea kerstingii(UV=2.29), Bridelia ferruginea(UV=2.00) and Zanthoxylum xanthoxyloides(UV=1.82) were the most usual species. Stem bark(53.57%), root(16.13%), leafy stem(6.9%), whole plant(6.65%), fruit(6.28%), and root bark(6.04%) were the most commonly used parts of the listed species. These recipes which are prepared by decoction (93.14%) and maceration(6.86%) are administered exclusively by oral route. Bridelia ferrugiea and Chamaechrista rotundifolia were selected for laboratory tests to evaluate their antimicrobial activities in future. Conclusion: These results illustrate the richness of traditional Togolese medicine in endogenous knowledge about anti-infectious’ medicinal plants.
36

Hanninen, Mikael, Peter Venner, and Scott North. "A rapid PSA half-life following docetaxel chemotherapy is associated with improved survival in hormone refractory prostate cancer." Canadian Urological Association Journal 3, no. 5 (May 1, 2013): 369. http://dx.doi.org/10.5489/cuaj.1145.

Повний текст джерела
Стилі APA, Harvard, Vancouver, ISO та ін.
Анотація:
Introduction: Docetaxel chemotherapy prolongs survival in metastatichormone-refractory prostate cancer (mHRPC), but many patientsfail to respond to this therapy and there is potential for serioustoxicity. Patients differ in their percent prostate-specific antigen(PSA) decline and rate of PSA decline following treatment. Wepropose that patients who achieve a rapid rate of PSA decline,measured as a shorter PSA half-life (PSAHL), may experience alonger overall survival (OS) than those who achieve a slower rateof PSA decline.Methods: A chart review of patients treated with docetaxel formHRPC in Alberta from January 2000 to May 2006 was performed.At 42 days (after 2 cycles) and 84 days (after 4 cycles) followingchemotherapy, PSA response and PSAHL were determined. PSAHLcould only be determined in patients with a PSA drop from baseline.Optimal PSAHL values for OS stratification were determinedusing the log-rank chi-square statistic. Survival analysis was carriedout using Kaplan-Meier curves and regression analysis.Results: There were 154 patients who fulfilled the inclusion criteria.Using 42-day postdocetaxel data, no associations with OScould be demonstrated. Using 84-day postdocetaxel data, patientsstratified by PSAHL demonstrated a significant difference in OS(15 months vs. 25 months) and this relationship remained followingmultivariate analysis (hazard ratio 0.08 [0.021-0.34]).Conclusion: A more rapid rate of PSA decline (PSAHL <70 days)measured after 4 cycles of chemotherapy was associated with alonger OS. This result was independent of other known markersof survival and allowed for a greater survival differentiation thanPSA response.Introduction : La chimiothérapie par docetaxel prolonge la surviedans les cas de cancer métastatique de la prostate réfractaire auxtraitements hormonaux, mais de nombreux patients ne répondentpas à cette chimiothérapie qui, par ailleurs, est associée à un risquede toxicité grave. Après ce traitement, le pourcentage de baissedu taux d’antigène prostatique spécifique (APS) et la vitesse deréduction des taux d’APS diffèrent d’un patient à l’autre. Nousavançons l’hypothèse que les patients qui présentent une baisserapide des taux d’APS, se manifestant par une réduction de la demiviede l’APS, peuvent présenter une survie globale (SG) plus longueque les patients présentant une baisse plus lente des taux d’APS.Méthodologie : Nous avons procédé à un examen des dossiers depatients traités par le docetaxel en raison d’un cancer métastatiquede la prostate réfractaire aux traitements hormonaux en Albertaentre janvier 2000 et mai 2006. Aux 42e (après 2 cycles) et 84ejours (après 4 cycles) de chimiothérapie, on a vérifié la réponseen fonction des taux d’APS et de la demi-vie de l’APS. La demiviede l’APS ne pouvait être mesurée que chez les patients ayantaffiché une baisse des taux d’APS par rapport aux taux initiaux.Les valeurs optimales de la demi-vie de l’APS utilisées pour lastratification des patients en vue de l’évaluation de la SG ont étécernées à l’aide d’une méthode statistique reposant sur le test deMantel-Haenzel. L’analyse des taux de survie a été effectuée àl’aide de courbes de Kaplan-Meier et d’une analyse de régression.Résultats : Cent cinquante-quatre (154) patients satisfaisaient auxcritères d’inclusion. Selon les données recueillies après 42 joursde traitement par docetaxel, aucune corrélation avec la SG n’apu être démontrée. Selon les données recueillies après 84 joursde traitement par docetaxel, les patients stratifiés en fonction deleur demi-vie de l’APS ont montré une différence significativequant à la survie globale (15 mois vs 25 mois), et cette corrélationa aussi été observée lors de l’analyse multivariée (RR 0,08[0,021 à 0,34]).Conclusion : Une chute plus rapide des taux d’APS (demi-vie del’APS < 70 jours) mesurée après 4 cycles de chimiothérapie a étéassociée à une survie globale plus longue. Ce résultat s’est révéléindépendant des autres marqueurs connus de la survie et permet -tait une meilleure différenciation que la réponse de l’APS sur leplan de la survie.
37

Lawrentschuk, Nathan, Andrew Evans, John Srigley, Joseph L. Chin, Bish Bora, Amber Hunter, Robin McLeod, and Neil E. Fleshner. "Surgical margin status among men with organ-confined (pT2) prostate cancer: a population-based study." Canadian Urological Association Journal 5, no. 3 (April 4, 2013): 161. http://dx.doi.org/10.5489/cuaj.637.

Повний текст джерела
Стилі APA, Harvard, Vancouver, ISO та ін.
Анотація:
Background: Following prostate cancer surgery, positive surgicalmargin (PSM) status varies among institutions and there is evidencethat high-volume surgeons and centres obtain better oncologicalresults. However, larger studies recording PSM for radicalprostatectomy (RP) are from large “centres of excellence” and notpopulation-based. Cancer Care Ontario undertook an audit ofpathology reports to determine the province-wide PSM rate forpathological stage T2 (pT2) disease prostate cancer and to assessthe overall and regional-based PSM rates based on surgical volumeto understand gaps in quality of care prior to undertaking qualityimprovement initiatives.Methods: Data were extracted as part of the Pathology ProjectAudit data output (2005, 2006). Pathology reports were submittedto Cancer Care Ontario by Ontario hospitals electronically viathe Pathology Information Management System. An experiencedcancer pathology coder extracted the PSM data from eligible RPcancer specimen pathology reports. Only reports that provideda pathological stage were included in the analysis. Biopsy andtransurethral resection of the prostate reports were excluded. Aconvenience sample of 1346 reports from 2006 and 728 from2005 were analyzed. Regression analysis was performed to assessvolume-margin associations.Results: The median province-wide surgical PSM rate for pT2disease was 33%, ranging 0-100% among 43 hospitals whereRP volumes ranged 12-625. There was no significant correlation(p > 0.05) between volume and PSM by logistic regression withvariable odds ratios (95% confidence interval [CI]) for PSM by quartile(1st = 1.66 [0.93-2.96]; 2nd = 0.97 [0.58-1.62]; 3rd = 1.44[0.91-2.29]) compared to the highest volume last quartile. Mean PSMrates between community and teaching hospitals were not significantlydifferent.Conclusions: The province-wide PSM rate for pT2 disease prostatecancer undergoing RP is higher than those published from “centresof excellence.” Results from larger volume centres were not statisticallysignificantly better, which contradicts previously publisheddata. Factors, such as individual surgeon, patient selection, pathologicalprocessing and interpretation, may explain the differences.Contexte : Après une chirurgie pour traiter un cancer de la prostate,la présence de marges chirurgicales positives (MCP) varie d’unétablissement à l’autre. Des données montrent que les chirurgiens etles centres qui traitent des nombres élevés de patients obtiennent demeilleurs résultats oncologiques. Cela dit, les études de plus grandeenvergure ayant noté la présence de MCP après une prostatectomieradicale (PR) ont été menées dans de grands « centres d’excellence »et ne sont donc pas fondées sur la population. Action Cancer Ontarioa entrepris une vérification de rapports de pathologie afin de déterminerle taux provincial de MCP pour le cancer de la prostate et lestaux de MCP en fonction du nombre de chirurgies dans le but decomprendre les lacunes dans la qualité des soins avant de lancer desinitiatives d’amélioration de la qualité.Méthodologie : Les données ont été obtenues par le PathologyProject Audit (2005, 2006). Des rapports de pathologie ont été soumispar voie électronique à Action Cancer Ontario par des hôpitauxde la province par le biais du Système de gestion d’informationpathologique. Un programmeur expérimenté en pathologie cancéreusea extrait l’information concernant les MCP des rapports depathologie portant sur des échantillons provenant de cas admissiblesde cancer de la prostate traités par PR. Seuls les rapportsfournissant un stade pathologique ont été inclus dans l’analyse. Lesrapports concernant les biopsies et résections transurétrales de laprostate ont été exclus. Un échantillon convenable de 1346 rapportsde 2006 et 728 rapports de 2005 a été analysé. Une analysepar régression a permis d’évaluer les associations entre le nombrede cas traités et les marges chirurgicales.Résultats : Le taux médian de MCP pour la province pour les casde stade pT2 était de 33 %, et se situait entre 0 et 100 % dans43 hôpitaux où le nombre de PR se chiffrait entre 12 et 625. Onn’a noté aucune corrélation significative (p > 0.05) entre le nombred’interventions et les MCP lors d’une analyse de régression logistiquetenant compte des rapports de cotes (intervalle de confiance[CI] à 95 %) pour les marges chirurgicales positives par quartile(1er = 1,6 [0,93-2,96]; 2e = 0,97 [0,58-1,62]; 3e = 1,44 [0,91-2,29])en comparaison avec le dernier quartile pour le nombre le plusélevé. Les taux de MCP n’étaient pas significativement différentsdans les hôpitaux communautaires et les hôpitaux universitaires.Conclusions : Le taux provincial de MCP pour les cas de cancerde la prostate de stade pT2 subissant une PR est plus élevé que les taux provenant des « centres d’excellence ». Les résultats des centres traitant des nombres plus élevés n’étaient pas significativement meilleurs sur le plan statistique, ce qui contredit les données publiées antérieurement. Des facteurs comme le chirurgien concerné, la sélection des patients, et l’analyse et l’interprétation pathologiques peuvent expliquer les différences.
38

Saunders, George. "Employment and the Productivity Slowdown: 1958-1980." Articles 40, no. 2 (April 12, 2005): 219–42. http://dx.doi.org/10.7202/050131ar.

Повний текст джерела
Стилі APA, Harvard, Vancouver, ISO та ін.
Анотація:
Le ralentissement de la productivité qui se généralise dans les pays industriels d'Occident demeure un mystère. On a beaucoup écrit sur le sujet, mais cela n'a révèle que peu de choses. L'un des résultats majeurs de l'intérêt que l'on porte à la productivité, c'est d'obtenir une information meilleure et des techniques de mesure améliorés. Cet article s'inspire des mesures de la productivité totale par facteur récemment mises au point et dont dispose le Conseil économique du Canada pour examiner les rapports entre les facteurs de production, principalement celui du travail, et la productivité. Au Canada, le ralentissement de la productivité, qui s'est poursuivi sans interruption au cours de la décennie 1970 et au début des années 1980, a coïncidé avec une croissance rapide de l'emploi. Quelques observateurs ont noté ce rapport et se sont demande si cette croissance rapide n'avait pas nui à l'augmentation de la productivité. Leur opinion trouve appui dans les études théoriques à cause du lien direct entre l'emploi et la productivité du travail, la mesure généralement utilisée pour apprécier la productivité. Puisque la productivité du travail est la part de rendement apporte au facteur travail, une augmentation de ce facteur, par exemple l'accroissement de l'emploi, se traduit par une baisse de la productivité. La productivité du travail n'est pas réellement une vraie mesure de la productivité ou de l'efficience productive. Un changement dans la productivité du travail peut résulter d'un changement dans l'efficience, qui est ce que nous voulons mesurer, ou d'une substitution parmi les facteurs de production avec ou sans changement dans l'efficience. Par exemple, la substitution du capital au travail peut résulter en une productivité du travail plus élevé, mais l'effet sur l'efficience peut être à la hausse, à la baisse ou sans changement. La détermination de l'effet ultime sur l'efficience exige une mesure qui comprend tous les facteurs et non seulement celui du travail. Les mesures de la productivité totale par facteurs (total factor productivity-TFP) remplissent cette exigence. Les mesures TFP (ou d'une façon plus exacte, la productivité multifacteurs étant donné que tous ne peuvent être mesures) du Conseil économique sont disponibles pour la période 1958 à 1980, pour les sous-périodes 1958 à 1966, 1967 à 1973 et 1974 à 1980 pour quelque trente industries manufacturières et non manufacturières individuelles. La base des statistiques du Conseil économique comprend aussi des calculs relatifs à la productivité du travail (LP). Une comparaison entre LP et RFP révèle des modèles similaires pour la période de 1958 à 1980. Entre 1958 et 1973, le LP s'est accru de 3.4 pour cent par année et le RFP, de 2.2 pour cent par année. Après 1973, ces taux de croissance sont tombés d'une façon plutôt dramatique. LP a augmenté de 1.1 pour cent par année entre 1974 et 1980 pendant que le RFP a enregistré un taux de croissance annuel négatif de -0.3 pour cent. On a entrepris de procéder séparément à une série de corrélations entre RFP et LP en regard de différents facteurs de production : travail, capital et fournitures capitales. À cause de l'intérêt porte aux facteurs travail et capital et au poids considérable du facteur fournitures dans la production finale de plusieurs des industries incluses dans les données de base, on a procédé à des corrélations partielles de manière à garder constant le poids du facteur fournitures. Au total, 12 corrélations et 12 corrélations partielles furent établies pour chaque paire de variables — une pour l'industrie manufacturière et l'une pour l'industrie non manufacturière ainsi qu'une troisième pour les deux catégories combinées pour la période 1958-1980 et les sous-périodes 1958-1966, 1967-1973 et 1974-1980. En général, tant le facteur travail que le facteur capital dénotent des rapports négatifs à la fois avec les mesures LP et TFP (bien que toutes ne soient pas marquantes). Le nombre des corrélations partielles négatives, y compris celles qui le sont de façon marquante (à un niveau de 10 pour cent) augmente lorsque l'effet des facteurs fournitures est tenu constant. Ce qui retient encore plus l'attention toutefois, c'est le nombre plus élevé de corrélations négatives ainsi que les valeurs plus élevées de ces corrélations et cela d'une façon statistiquement significative entre le TFP et le capital qu'entre le TFP et le travail. De plus, les associations négatives entre le travail et le TFP sont moindres que les associations entre le travail et le LP alors que l'inverse est vrai dans le cas du capital, c'est-à-dire que les associations négatives entre le capital et le TFP sont plus grandes que celles entre le capital et le LP, ce qui laisse entendre que, non seulement le capital a eu un impact négatif sur l'efficience de la production, mais que cet impact est sous-estime dans l'utilisation des mesures de productivité LP. Une analyse de régression dans laquelle le TFP est la variable dépendante et les facteurs de production, les variables indépendantes confirment ces résultats. Les résultats de la régression ont également donné des estimations de l'impact du changement des facteurs sur le TFP. En général, on peut s'attendre à ce qu'une majoration de 10 pour cent dans le facteur travail ou capital réduise le TFP dans tous les cas de 1 à 3 pour cent selon la catégorie industrielle et la période considérée. Enfin, l'impact négatif du facteur capital était plus considérable que celui du travail, sauf dans la sous-période 1974-1980. Au cours de cette sous-période, une croissance de 10 pour cent dans le facteur travail pouvait entrainer un effet négatif légèrement plus grand sur le TFP qu'une croissance similaire dans le facteur capital. Un résultat intéressant se trouve dans le rapport fortement positif entre le facteur fournitures et le TFP et le RP. Ceci peut laisser entendre que les améliorations techniques proviendraient du facteur fournitures plutôt que du facteur capital comme on le croyait traditionnellement. Or, une autre explication, qui reçoit un accueil favorable maintenant dans les études sur le sujet, c'est que la piètre position du facteur capital reflète son utilisation improductive. Par exemple, les dépenses pour lutter contre la pollution, la santé et la sécurité professionnelles et autres réglementations de même nature ainsi que l'impact de la crise pétrolière, qui a entrainé la dépréciation du capital, peuvent avoir détériore sa valeur productive. Cependant, la persistance de l'impact négatif du capital sur la production pendant toute la période 1958-1980 permet d'avancer une explication plus fondamentale. Le capital, comme tout autre facteur de production, est susceptible de surutilisation ou d'utilisation inefficace, et c'est peut-être ce qui s'est produit. Ajouter au capital-actions à seule fin de l'accroitre à cause de la croyance populaire voulant que ce soit là le moyen principal d'augmenter la productivité peut, au contraire, y nuire et, en même temps, être la cause de niveaux d'emploi plus bas qu'il n'en serait autrement. Le présent article apporte de l'eau au moulin en permettant de considérer sous un jour nouveau la plausibilité d'une nouvelle combinaison des facteurs de production en vue de découvrir celle qui soit optimale. Nous nous efforçons maintenant de mettre au point les données nécessaires à cette entreprise fort importante. Telle est peut-être l'explication majeure des problèmes de productivité dans les démocraties occidentales.
39

Die Redaktion. "revenu - Statistique des Medical Schools américaines - vaccin contre la varicelle - pavillons auriculaires - Weekend ou jours ouvrables - «Dosis facit venenum»! Existe-t-il und association?" Forum Médical Suisse ‒ Swiss Medical Forum 7, no. 29 (July 18, 2007). http://dx.doi.org/10.4414/fms.2007.06250.

Повний текст джерела
Стилі APA, Harvard, Vancouver, ISO та ін.
40

Roussel, Aphaia, Albert Faye, Alain Lefevre-Utile, Loic De Pontual, Karine Chevreul, and Morgane Michel. "A comparison of individual and ecological indicators of social deprivation and their association with hospital efficiency in the context of infectious diseases in two French general paediatric departments." International Health, January 27, 2020. http://dx.doi.org/10.1093/inthealth/ihz102.

Повний текст джерела
Стилі APA, Harvard, Vancouver, ISO та ін.
Анотація:
Abstract Background To identify deprivation indicators usable in everyday practice and included in medico-administrative databases, particularly with infectious diseases, which represent the greatest proportion of hospitalizations. Our objective was to compare ecological indicators to individual questionnaires and apply both types to the study of the impact of deprivation on hospital efficiency. Methods We conducted an epidemiological observational prospective multicentre study in two French public hospitals between 20 October 2016 and 20 March 2017. Children hospitalized for one of the four most common infectious diseases were included and their parents were asked to answer the Evaluation of Precarity and Inequalities in Health Examination Centers (EPICES) questionnaire. The ecological indicator French DEPrivation index (FDep) was derived from patients’ address, both at the zip code and at a smaller geographical area (IRIS [ilôts de regroupement pour l'information statistique]) level. Correlation and concordance between the three indicators were assessed. The endpoint used to assess the impact on hospital efficiency was the ratio between patients’ length of stay (LOS) and the national LOS of their disease-related group. Results Data were available for 540 patients with a mean age of 9 mo. A total of 56.1% of patients were considered deprived with EPICES, 50.4% with zip code FDep and 45.7% with IRIS FDep. Concordance between EPICES and either type of FDep was &lt;0.1. There was no increase in LOS compared with national LOS with any of the indicators. Conclusions Individual and ecological indicators do not measure the same aspects of deprivation. The decision to use one or the other must be carefully weighed when studying the impact of deprivation on the healthcare system.
41

Krapf, Reto. "Associations par rappor à la statistique." Forum Médical Suisse ‒ Swiss Medical Forum 12, no. 18 (May 2, 2012). http://dx.doi.org/10.4414/fms.2012.01089.

Повний текст джерела
Стилі APA, Harvard, Vancouver, ISO та ін.
42

Van Assche, Jasper, Joaquín Bahamondes, and Chris Sibley. "Religion and Prejudice Across Cultures: A Test of the Threat-Constraint Model." Social Psychological and Personality Science, June 10, 2020, 194855062092096. http://dx.doi.org/10.1177/1948550620920966.

Повний текст джерела
Стилі APA, Harvard, Vancouver, ISO та ін.
Анотація:
The present set of studies investigated the role of being religious in the prediction of various forms of prejudice. Following the threat-constraint model, we predicted that contexts characterized by high threat attenuate—or constrain—the relationship between individual differences in being religious on the one hand and antigay prejudice and sexism on the other. A worldwide investigation of these regional constraints was conducted in the Americas Barometer (125,984 individuals nested in 20 countries; Study 1), the World Values Survey (69,798 individuals nested in 45 countries; Study 2), and the European Social Survey (44,386 individuals nested in 274 Nomenclature des Unités Territoriales Statistiques regions; Study 3). Results identify a key moderating role of Hofstede’s cultural dimensions, revealing strong associations between religion and prejudice in regions low in power distance, uncertainty avoidance, masculinity, and collectivism, whereas the religion–prejudice association is constrained (i.e., weaker and often absent) in regions high on those cultural dimensions.
43

Dali Ali, Abdessamad, Houaria BELDJILALI, Fouzia AGGAG, Mohamed Zina, Salah OUHADJ, Radia DALI YAHIA, Khadidja MEDDEBER, and Nori MIDOUN. "Facteurs de risque et mortalité associés aux infections nosocomiales en unité de soins intensifs : étude cas-témoins." Journal de la faculté de médecine d'Oran, 2017. http://dx.doi.org/10.51782/jfmo.v4i2.108.

Повний текст джерела
Стилі APA, Harvard, Vancouver, ISO та ін.
Анотація:
Introduction-Objectif-Dans les dernières décennies il y a eu un intérêt croissant pour l’étude des plantes médicinales et leur utilisation traditionnelle pour le traitement de diverses maladies. L’olivier ou Olea europaea L. constitue une entité indissociable des peuples méditerranéens. Cette plante appartient à la grande famille des oleaceae. L’objectif de cette étude a été d’évaluer l’activité anti-oxydante des extraits éthanoliques de quatre variétés sauvages de la plante O.europaea des régions de l’Est algérien : Batna et Mila (hautes-plateaux), Biskra (Sahara) et Skikda (ville côtière). Matériels et méthodes - L’évaluation de l’activité anti-oxydante in vitro des extraits éthanoliques de la plante O.europaea a été réalisée par différentes méthodes, notamment le piégeage du radical libre DPPH• et le pouvoir réducteur des ions ferriques. Résultats -L’analyse quantitative des extraits éthanoliques des feuilles de la plante O.europaea a révélé que l’extrait de Mila était plus riche (420.36 mg GAE/g MS), suivi de ce Introduction-Les infections nosocomiales (IN) représentent un véritable problème de santé publique, en particulier dans les unités de soins intensifs, dans lesquelles les risques d’IN et de décès sont plus élevés, essentiellement lorsque ces infections sont dues à des bactéries multirésistantes. Objectif- Déterminer les principaux facteurs associés, aussi bien à la survenue d’IN qu’à la survenue de décès en réanimation. Méthodes-Il s’agissait d’une étude cas-témoins non appariée, nichée dans la cohorte des patients admis dans l’unité de réanimation adulte de l’établissement hospitalier et universitaire d’Oran (Algérie), du 3 juin 2012 au 31 décembre 2013. Les cas (n=73) correspondaient aux patients ayant développé une IN et les témoins (n=232) à ceux qui en étaient indemnes. Les facteurs de risque étudiés correspondaient aux expositions aux différents dispositifs médicaux invasifs. Pour étudier la relation entre les différents types de variables, le test du Chi-deux a été utilisé pour les variables catégoriques et le test de Student pour les variables quantitatives.Le seuil de signification statistique p a été fixé à 5%. Résultats-En analyse multifactorielle, le sexe masculin (ORa =3,16, p = 0,03) et la durée de cathétérisme veineux central supérieure à 8 jours (RCa = 4,7, p = 0,01) étaient significativement associés à la survenue d’infection associée aux soins. De même, la survenue de décès était associée à trois facteurs pronostiques, à savoir : un âge supérieur à 65 ans (RCa= 4,31, p<0,01), la présence d’intubation (RCa= 9.49, p < 0,001) et la présence de cathétérisme veineux central (RCa : 2,43, p = 0,02). L’IN, quelle que soit sa localisation, n’était pas associée à la survenue de décès. Conclusion-L’exposition prolongée aux différents dispositifs invasifs représentait le principal facteur de risque lié à la survenue d’IN en milieu de réanimation. Cependant, aucune association significative n’a été trouvée entre l’IN et la survenue de décès. lui de Batna (396.84 mg GAE/g MS), puis celui de Biskra (de 380.69 mg GAE/g MS) et enfin de l’extrait de Skikda (368.45 mg GAE/g MS). Les résultats de l’activité antiradicalaire des extraits éthanoliques ont montré que ceux de Batna et Mila possédaient le pouvoir le plus important. Conclusion -Les résultats obtenus confirment favorablement l’utilisation des feuilles d’O.europaea en médecine traditionnelle algérienne pour le traitement de diverses maladies.
44

Spångberg, Jessika, and Johan Svensson. "Associations Between Youth Unemployment and Underage Gambling in Europe." Journal of Gambling Issues 45 (September 4, 2020). http://dx.doi.org/10.4309/jgi.2020.45.5.

Повний текст джерела
Стилі APA, Harvard, Vancouver, ISO та ін.
Анотація:
The aim of this work was to explore the associations between youth unemployment and youth engagement in gambling forms that have age limits, namely, slots, sports betting, and cards, both online and offline. Cross-country data were provided by the 2015 European School Survey Project on Alcohol and Other Drugs, a school survey focused on 16-year-olds. Gambling analyses included 30 countries (n = 81,229 respondents). Descriptive analysis with statistical plot diagrams was used and the computed coefficient of determination adopted to identify correlations. The suggested correlation was further tested by multilevel logistic regression analysis, controlling for gender at Level 1 and for the Inequality Human Development Index, gross domestic product/capita, and public health expenditure at Level 2. Underage gambling was associated with a higher degree of adolescent unemployment. The results indicate that youth unemployment is associated with underage gambling, implying that a broad public health framework is needed in the prevention of problem gambling.RésuméCe travail de recherche visait à étudier le rapport entre le chômage des jeunes et leur pratique des jeux de hasard qui comportent une limite d’âge, à savoir les machines à sous, les paris sportifs et les cartes, tant en ligne que hors ligne. Il s’appuie sur des données transnationales provenant de l’European Survey Project on Alcohol and Other Drugs(ESPAD) de 2015, une enquête menée dans les écoles auprès des jeunes de 16 ans. L’étude couvre 30 pays (n= 81 229 répondants). Une analyse statistique descriptive a été réalisée dans le but d’établir des corrélations. La corrélation ainsi relevée a fait en outre l’objet d’une analyse de régression logistique en considérant le sexe comme facteur principal et, comme facteurs secondaires, l’Indice de développement humain ajusté aux inégalités (IDHI), le produit intérieur brut (PIB) par habitant et les dépenses de santé publique. La pratique des jeux de hasard en deçà de l’âge limite est associée à un degré élevé de chômage chez les adolescents. Les résultats indiquent qu’il existe un lien entre le chômage des jeunes et la pratique des jeux de hasard en deçà de l’âge limite, d’où la nécessité de mettre en place un cadre de santé publique élargi en matière de prévention du jeu pathologique.
45

LeBlanc, Jaclyn M., Kayla Cameron-Coffill, Jodi L. Symes, Sandra Kane-Gill, Kevin Duplisea, and John Mowatt. "Implementation and Assessment of a Pharmacy Educational Program Concerning Laboratory Monitoring for Medications." Canadian Journal of Hospital Pharmacy 70, no. 1 (March 1, 2017). http://dx.doi.org/10.4212/cjhp.v70i1.1625.

Повний текст джерела
Стилі APA, Harvard, Vancouver, ISO та ін.
Анотація:
<p><strong>ABSTRACT</strong></p><p><strong>Background:</strong> The pharmacist’s role in monitoring medication therapy, including the ability to order laboratory tests as a delegated medical function, has increased dramatically over the past 20 years.</p><p><strong>Objectives:</strong> To implement and assess the impact of an intervention designed to educate pharmacists about appropriate medication-related laboratory monitoring and clinical interpretation of results.</p><p><strong>Methods:</strong> This pilot project had a pretest–posttest study design. The intervention was an educational program comprising 8 self-directed learning modules, each with a corresponding seminar. Evaluation of the program included scoring of the appropriateness and significance of clinical interventions related to laboratory monitoring, pre- and postprogram test scores, and participants’ subjective assessments of their abilities to order and assess the results of medication-related laboratory investigations. Descriptive statistics, the Wilcoxon signed rank test, the Student t-test, and the paired Student t-test were used where appropriate. Associations were assessed with the Pearson or Spearman rho correlation coefficient. All statistical tests were 2-tailed, and the p value for significance was established a priori at 0.05.</p><p><strong>Results:</strong> There was no statistically significant difference with regard to the appropriateness (p = 0.70) or significance (p = 0.94) of clinical interventions undertaken before and after the educational program. Among the 21 pharmacists who completed the program, the average test score (± standard deviation) was 27.2 ± 8.1 before the program, increasing to 39.2 ± 8.7 after the program (p &lt; 0.001). There was a statistically significant improvement in the perceived level of knowledge for each individual module (p &lt; 0.05 for all).</p><p><strong>Conclusions:</strong> The establishment of an educational program led to improvements in both subjective and objective measures of knowledge and perceived abilities to order and assess the results of medication-related laboratory tests.</p><p><strong>RÉSUMÉ</strong></p><p><strong>Contexte :</strong> Le rôle du pharmacien dans la surveillance de la pharmacothérapie, notamment la capacité de prescrire des examens de laboratoire en tant qu’acte médical délégué, a grandement gagné en importance au cours des vingt dernières années.</p><p><strong>Objectifs :</strong> Mettre en place une intervention conçue pour enseigner aux pharmaciens comment surveiller adéquatement la pharmacothérapie au moyen d’examens de laboratoire pertinents et comment réaliser l’interprétation clinique des résultats, puis évaluer les effets de cet enseignement.</p><p><strong>Méthodes :</strong> Le présent projet pilote emploie un plan d’étude prétest post-test. L’intervention prenait la forme d’un programme d’enseignement comptant huit modules d’apprentissage autodirigé, chacun assorti d’un séminaire correspondant. L’évaluation du programme comprenait : l’attribution d’un score pour la pertinence et la portée des interventions cliniques liées à la surveillance par des examens de laboratoire, la comparaison des notes obtenues au test administré avant et après le programme d’enseignement et des évaluations subjectives par les participants de leurs capacités à prescrire des examens de laboratoire adaptés à la pharmacothérapie et à en évaluer les résultats. Le cas échéant, des éléments de statistique descriptive, le test de Wilcoxon, le test de Student et le test t pour échantillons appariés ont été employés. Les associations ont été évaluées à l’aide du coefficient de corrélation de Spearman ou de Pearson. Tous les tests statistiques étaient bilatéraux et le seuil de signification a été établi a priori à 0,05.</p><p><strong>Résultats :</strong> On n’a observé aucune différence statistiquement significative en ce qui touche à la pertinence (p = 0,70) ou à la portée (p = 0,94) des interventions cliniques effectuées avant et après le programme d’enseignement. Parmi les 21 pharmaciens ayant complété le programme, la note moyenne (± l’écart-type) obtenue au test était de 27,2 ± 8,1 avant le programme d’enseignement pour ensuite atteindre 39,2 ± 8,7 après le programme (p &lt; 0,001). On a relevé une amélioration statistiquement significative quant au niveau subjectif de connaissance pour chaque module (p &lt; 0,05 pour chacun).</p><p><strong>Conclusions :</strong> La mise en place d’un programme d’enseignement a mené à des améliorations, tant sur le plan des mesures subjectives et objectives des connaissances que des capacités subjectives à prescrire des examens de laboratoire adaptés à la pharmacothérapie et à en évaluer les résultats.</p>
46

Hami, Melanie Y., Valerie J. Ehlers, and Dirk M. Van der Wal. "Women’s perceived susceptibility to and utilisation of cervical cancer screening services in Malawi." Health SA Gesondheid 19, no. 1 (October 24, 2014). http://dx.doi.org/10.4102/hsag.v19i1.787.

Повний текст джерела
Стилі APA, Harvard, Vancouver, ISO та ін.
Анотація:
Background: Malawi provides cervical cancer screening services free of charge at some public health facilities. Few women make use of these cancer screening services in Malawi and many women continue to be diagnosed with cervical cancer only during the late inoperable stages of the condition. Objectives: The purpose of this study was to discover whether the perceived susceptibility to cervical cancer, amongst Malawian women aged 42 and older, influenced their intentions to utilise the available free cervical cancer screening services.Method: A quantitative, cross-sectional descriptive study design was adopted. Structured interviews were conducted with 381 women who visited 3 health centres in the Blantyre District of Malawi.Results: A statistically-significant association existed between women’s intentions to be screened for cervical cancer and their knowledge about cervical cancer (X² = 8.9; df = 1; p = 0.003) and with having heard about HPV infection (X² = 4.2; df = 1; p = 0.041) at the 5% significance level. Cervical cancer screening services are provided free of charge in government health institutions in Malawi. Nevertheless, low perceived susceptibility to cervical cancer amongst women, aged 42 and older, might contribute to limited utilisation of cervical screening services, explaining why 80% of cervical cancer patients in Malawi were diagnosed during the late inoperable stages.Conclusion: Malawian women lacked awareness regarding their susceptibility to cervical cancer and required information about the available cervical cancer screening services. Malawi’s women, aged 42 and older, must be informed about the advantages of cervical cancer screening and about the importance of effective treatment if an early diagnosis has been made. Women aged 42 and older rarely attend antenatal, post-natal, well baby or family-planning clinics, where health education about cervical cancer screening is often provided. Consequently, these women aged 42 and older should be informed about cervical screening tests when they utilise any health services.Vroue se vermeende vatbaarheid en benutting van servikale kanker dienste in Malawi Agtergrond: Malawi verskaf gratis servikale kanker siftings dienste by sommige openbare gesondheids instansies. Min vrouens maak gebruik van die kanker siftings dienste in Malawi en baie vrouens word steeds gediagnoseer met servikale kanker tydens die laat onopereerbare fases van die toestand.Doelwitte: Die doel van die studie was was om te bepaal of Malawiese vrouens wat 42 en ouer is se waargenome vatbaarheid vir servikale kanker hulle beïnvleod om beskikbare gratis servikale siftingsdienste te gebruik. ’n Kwantitatiwe, deursnee beskrywende navorsingsontwerp was gekies.Metode: Gestruktureerde onderhoude is met 381 vrouens gevoer wat drie gesondheidsdiensentrums in die Blantyre Distrik van Malawi besoek het.Resultate: ’n Statistiese beduidende verhouding het bestaan tussen vrouens se voornemens om vir servikale kanker getoets te word en hulle kennis oor servikale kanker (X² = 8.9; df = 1; p = 0.003) en dat hulle al gehoor het van MPV infeksies (X² = 4.2; df = 1; p = 0.041) op die 5% vlak van beduidenis. Servikale kanker siftingsdienste is gratis beskikbaar in openbare gesondheidsdiensinrigtings in Malawi. Desnieteenstaande was daar ’n lae waargenome risiko van servikale kanker onder vrouens wat 42 jaar oud en ouer was en dit het bygedra tot die beperkte benutting van siftingsdienste, wat verduidelik waarom 80% van servikale kankergevalle in Malawi gedurende die laat onopereerbare fases gediagnoseer is.Gevolgtrekkings: Malawiese vrouens was onbewus van hulle vatbaarheid vir servikale kanker en het inligting benodig oor servikale kanker siftingsdienste. Malawi se vrouens wat 42 jaar oud en ouer is, moet ingelig word aangaande die voordele van servikale sifting en die belangrikheid van effektiewe behandeling indien ’n vroë diagnose gemaak is. Vrouens van 42 of ouer benut selde voorgeboorte, nageboorte gesonde baba, of gesinsbeplanningsklinieke waar voorliging aangaande servickale kanker verskaf word. Gevolglik behoort die vrouens ingelig te word oor servikale siftingstoetse wanneer hulle enige gesondheidsdienste benut.
47

Flavia Irene, Santamaria,. "“Un estudio multimodal y dinámico de los conocimientos numéricos de estudiantes de primer grado”." RIDAA Tesis Unicen, September 27, 2021. http://dx.doi.org/10.52278/2850.

Повний текст джерела
Стилі APA, Harvard, Vancouver, ISO та ін.
Анотація:
En esta tesis profundizamos el estudio de la cognición y comunicación numérica de niños y niñas de primeros grados de la escuela primaria en la zona andina rionegrina. Desde un enfoque socio-constructivista de recursos, interesó visibilizar, documentar y comprender la variedad, articulación y dinamismo de conocimientos numéricos en los diferentes grados de apropiación que estos jóvenes estudiantes ponen en juego al producir y reflexionar sobre signos numéricos en situación de entrevista, en distintos modos semióticos. También prestamos atención a sus procesos de reflexión y regulación de la propia cognición numérica. Los participantes son cuarenta y cinco niñas y niños que cursaban primer grado en cuatro escuelas públicas de gestión estatal de jornada simple en Bariloche y El Bolsón. Dos de las escuelas son céntricas y dos se encuentran en la periferia de la ciudad. La selección de las escuelas respondió a obtener un relativamente amplio abanico sociocultural y socioeducativo en el marco de la escolaridad urbana regional. Metodológicamente, se entrevistó a los niños individualmente en base a un guión semi-estructurado, con tareas abiertas, creativas, convocantes, desafiantes y andamiadas. Se utilizaron dispositivos de registro multimodal de los procesos comunicativo-cognitivos implicados en los momentos de producción oral, gráfica y con objetos. Los análisis mixtos buscaron conjugar profundidad y sistematicidad en la atención a la singularidad y la regularidad, utilizando técnicas que permiten tal diversidad de acercamientos a los textos gráficos creados por los niños, así como a sus respuestas verbales y gestuales y sus acciones con objetos. Principalmente trabajamos con: sistemas de categorías para la construcción de repertorios con posterior aplicación de técnicas de la estadística no paramétrica y multivariada, análisis de trayectorias de aprendizaje y estudio de casos múltiples. El enfoque socio-constructivista de recursos impregnó las decisiones tomadas tanto al realizar la entrevista como al analizar la producción numérica de cada niña o niño. Dimos cuenta de la variedad de las formas de conocer y comunicar numéricamente de los y las participantes mediante cuatro repertorios: el primero visibiliza el arco de producción numérica convencional identificado en la población estudiada; el segundo distingue las aproximaciones parciales a la convención numérica; el tercero articula trayectorias de conservación e innovación cognitiva al pensar en y con cantidades “grandes”, y finalmente, el cuarto identifica formas de reflexión y regulación de la propia cognición numérica. Ilustramos todas las categorías incluidas en esos cuatro repertorios con producciones orales, gráficas y a veces gestuales originales de los niños y niñas participantes. Además, nos dedicamos a captar multimodalmente el dinamismo del pensamiento y la comunicación numérica de los niños en situación, tanto a nivel intra-tarea como inter-tarea. Así, identificamos cuatro patrones de producción convencional, que se extienden desde una producción convencional limitada (Patrón 1, 9 niños) a una producción avanzada (Patrón 4, 8 niños), pasando por configuraciones de producción convencional “incipiente”(Patrón 2, 13 niños) e “intermedia” (Patrón 3, 15 niños). Encontramos una asociación entre los patrones de producción convencional y el sector socioeducativo y sociocultural vinculado a la escuela. En las escuelas céntricas se concentró la mayor proporción de niños y niñas cuya producción convencional es más extendida, y en las escuelas periféricas sucedió lo inverso. Sin embargo, en tres de los primeros grados participantes convivían niños de los cuatro patrones de producción convencional, y en uno, de tres patrones. La heterogeneidad se incrementa notablemente si miramos a los chicos considerando sus respuestas no convencionales como una producción comunicativa cognitiva genuina. Esta situación coloca a la heterogeneidad cognitiva en el campo del número como una condición a considerar como esperable en el inicio de la escolarización matemática primaria en la región. Para ahondar en el estudio del dinamismo en la puesta en juego de los recursos cognitivo-comunicativos de los niños realizamos varias líneas de análisis. Una fue el estudio de sus avances en el curso de una misma tarea o a lo largo de tareas relacionadas. El hallazgo de que el 78% de los niños evidenciaron alguna forma de progreso resalta la importancia de disponer un espacio abierto y sin prisa para la comunicación y evaluación del conocimiento. El progreso según indicadores de mayor producción estrictamente convencional se evidenció en niños o niñas pertenecientes a todos los patrones de producción convencional, lo que muestra que ni tan siquiera el saber que se corresponde con el establecido culturalmente constituye un bagaje del que niños y niñas disponen de forma estable, pronto a ser demostrado ante la primera demanda. A su vez pudimos constatar que las tensiones entre lo establecido y lo posible, o entre convenciones e invenciones, resultaron ser fuentes de conflicto y transformación cognitiva para algunos niños entrevistados. En este proceso, los niños y las niñas mostraron cómo gradualmente se apropiaron del conocimiento cultural establecido, exploraron relaciones, revisaron y generaron innovaciones en sus ideas y procedimientos. La mayoría de las niñas y niños entrevistados mostraron que tales respuestas surgieron de procesos constructivos y exploratorios no lineales, que introdujeron ajustes y fomentaron nuevas percataciones de regularidades numéricas, e incluso nuevos matices de significado. En nuestra búsqueda por comprender la variedad y el dinamismo de los recursos de los niños, elegimos incluir también un estudio de casos múltiples. Seleccionamos dos niños y una niña que se inscriben en distintos patrones de producción convencional para reconstruir su construcción de sentidos a lo largo de la progresión de tareas numéricas en la entrevista. Esta fue una vía más para dimensionar el grado en que los saberes de los niños entrevistados acerca de las formas y funciones numéricas abordadas revisten una notable disparidad inter-sujeto, y también conexiones de sentido a nivel inter-tarea. Somos conscientes de los alcances y restricciones de un trabajo investigativo acotado no solo en el número de participantes sino también en el tiempo/espacio de interacción en el que recabamos la información (una única entrevista diádica fuera del aula). No obstante, consideramos que los análisis de grano fino y multimodal de la variedad de recursos numéricos en esta etapa, junto a la atención al dinamismo de su puesta en juego en situación, pueden contribuir a articular un panorama de los niños como aprendices que buscan agentivamente apropiarse de las formas y funciones numéricas como instrumento de participación cultural. En ese sentido las contribuciones recogidas en los comentarios finales de los capítulos de resultados y en las conclusiones pueden ofrecer información valiosa de primera mano para el diseño y la implementación de prácticas de enseñanza capaces de promover la agencia en el aprendizaje numérico básico en entornos socioeducativos diversos. Planteamos una vía para superar enfoques de estándares que conciben el aprendizaje preferentemente como proceso descontextualizado, reproductivo, monomodal y universal. Para ello, por supuesto, es clave el trabajo también agentivo, creativo, colaborativo, multimodal y andamiado de los equipos docentes en sus comunidades de práctica. In this thesis we go a step further in the study of numerical cognition and communication of first-grade children in the Andean region of Rio Negro. From a resource-based socio-constructivist framework, we were interested in making visible, documenting and understanding the variety, articulation and dynamism of children’s numerical knowledge at work when they produced and thought about and with numerical signs during interviews, in different semiotic modes. We also paid attention to the processes of reflexion and regulation of their own numerical cognition. The participants are forty-five students who attended first grade in four public schools in Bariloche and El Bolsón. Two of the schools are located down-townl and two are located in the periphery of the city. The selection of schools aimed at obtaining a relatively wide sociocultural and socio-educational range within regional urban schooling. Methodologically, the children were interviewed individually based on a semi-structured script, with open, creative, convoking, challenging and scaffolding tasks. Multimodal recording devices of the communicative-cognitive processes evidenced during oral, graphic and object production were used. The mixed methods analyses sought to combine depth and systematic attention to both singularity and regularity, by using techniques that allow such a diversity of approaches to the graphic texts created by children, as well as to their verbal and gestural responses and to their actions with objects. We mainly worked with: category systems for the construction of repertoires, with subsequent application of non-parametric and multivariate statistics techniques, analysis of learning trajectories and study of multiple cases. The resource-based socio-constructivist framework resource-based socio-constructivist framework permeated the decisions made both when conducting the interview and when analyzing the numerical production of each girl or boy. Four repertoires captured the variety in participants’ ways of knowing and communicating numerically: the first one makes visible the conventional numerical production identified in the studied population; the second distinguishes partial approaches to numerical convention; the third articulates trajectories of cognitive preservation and cognitive innovation when thinking about and with relatively large quantities, and finally, the fourth identifies forms of reflexion and regulation of numerical cognition. We illustrate all the categories included in those four repertoires with original productions of the participating children ─oral, graphic and sometimes gestural. In addition, we sought to capture the multimodal dynamism of children’s situated thinking and communication, both at an intra-task and an inter-task level. Thus, we identified four conventional production patterns, which range from Limited conventional production (Pattern 1; 9 children) to Advanced production (Pattern 4; 8 children). Incipient conventional production (Pattern 2; 13 children) and Intermediate (Pattern 3; 15 children) configurations are half-way. We found an association between conventional production patterns and the socio-educational / socio-cultural sector characteristic of the schools. In the down-town schools a greater proportion of children whose conventional production is more widespread was concentrated, and in the peripheral schools the opposite happened. However, in three of the participating first grades, children of the four conventional production patterns coexisted, and in the remaining one, children from three patterns did so. Intra-school-grade heterogeneity increases markedly if we look at students’ unconventional responses as genuine cognitive-communicative productions. This situation places cognitive-communicative heterogeneity as a condition to be considered at the beginning of primary mathematical schooling in the region. In order to deepen into the study of the dynamism of children’s cognitive-communicative resources we performed several lines of analysis. One was the study of their progress in the course of a same task or along related tasks. The finding that 78% of children showed some form of progress highlights the importance of having an open and unhurried space for communication and knowledge assessment. Progress according to indicators of conventional production was evidenced in children belonging to all conventional production patterns. The latter shows that children’s established cultural knowledge is not a stable ready-made possession, soon to be demonstrated at request. At the same time, tensions between the realms of the established and the possible, or between conventions and inventions, turned out to be sources of conflict and cognitive transformation for some of the children. In this process, students showed how they gradually appropriated established cultural knowledge, explored relationships, reviewed and generated innovations in their ideas and procedures. Most of the interviewed children showed that such answers arose from nonlinear constructive and exploratory processes, which introduced adjustments and encouraged new perceptions of numerical regularities, and even new nuances of meaning. In our quest to understand the variety and dynamism of children's resources, we also chose to include a multiple case study. We selected two boys and a girl who belonged in different patterns of conventional production, as a way to reconstruct their meaning-making processes throughout the progression of numerical tasks in the interview. This was one more way to measure the degree to which the knowledge of the interviewed children about the numerical forms and functions addressed is markedly heterogeneous across learners, and also to understand connections of meaning at the single learner, inter-task level. We are aware of the scope and restrictions of a limited research work as ours. Limitations are related to the number of participants as well as to the temporal-spatial frame of interaction in which we collected the information (a single dyadic interview outside the classroom). However, we consider that the fine-grained and multimodal analyses of the variety of numerical resources at this stage, together with the attention to the dynamism of their putting into play in situation, can contribute to articulate a panorama of children as apprentices who agentively seek to appropriate numerical forms and functions as an instrument for their cultural participation. In that sense, we expect that the contributions collected in the final comments of each chapter, together with the final conclusions chapter can offer valuable first-hand information for the design and implementation of teaching practices capable of promoting children’s agency in basic numerical learning, in diverse socio-educational environments. We propose a way to overcome standardized approaches that conceive learning preferably as a decontextualized, reproductive, monomodal and universal process. To that end, of course, the agentive, creative, collaborative, multimodal and scaffolded work of the teaching teams in their communities of practice is also a key factor. Dans cette thèse, on approfondit l'étude de la cognition et de la communication numérique des enfants des premières années d'école primaire dans la région des Andes, province de Rio Negro. À partir d’un optique socioconstructiviste des ressources, on a voulu visualiser, documenter et comprendre la variété, l'articulation et le dynamisme des connaissances numériques à des degrés divers d'appropriation que ces jeunes étudiants mettent en jeu pour produire et réfléchir sur des signes numériques lors d'un entretien, dans différents modes sémiotiques. On s'intéresse également à leurs processus de réflexionet de régulation de la propre cognition numérique. Les participants sont quarante-cinq enfants de la première année d'école primaire de quatre écoles publiques de demi-journée d'activité à Bariloche et El Bolsón. Deux des écoles sont dans la ville et deux sont situées en périphérie. La sélection des écoles est motivée par l'idée d'obtenir un éventail socioculturel et socio-éducatif relativement large dans le cadre de la scolarisation en milieu urbain régional.Du point de vue méthodologique, des entretiens individuels avec les enfants se sont déroulés sur la base d'un protocole semi-structuré avec des tâches ouvertes, créatives, attirantes, défiantes et didactiques. Dispositifs multimodaux on été employés pour saisir les processus cognitifs-communicatifs impliqués pendant les périodes de production orale, graphique et avec des objets. Les analyses mixtes ont cherché à combiner profondeur et systématisation dans l'attentionà la singularité et à la régularité, en utilisant des techniques qui permettent une telle diversité d'approches aux textes graphiques créés par les enfants, ainsi qu'à leurs réponses verbales et gestuelleset à leurs actions avec des objets. Principalement, on a travaillé avec: systèmes de catégories pour la construction de répertoires avec application ultérieure de techniques d'analyse statistique non paramétrique et multi-variée, analyse de trajectoires d'apprentissage et étude de cas multiples. L'approche socioconstructiviste des ressources a imprégnée les décisions tant lors de la conduite de l'entretien comme pendant l'analyse de la production numérique de chaque enfant. Nous avons remarqué la variété de manières de comprendre et communiquer numériquement des enfants à travers quatre répertoires: le premier met en évidence l'arc de production numérique conventionnel correspondant à la population étudiée; le second distingue les approches partielles à la convention numérique; le troisième articule trajectoires de conservation et d'innovation cognitive en pensant à et avec des quantités "grandes", et en fin, le quatrième identifie les manières de réflexionet de régulation de la propre cognition numérique. On illustre toutes les catégories comprises dans ces quatre répertoires avec des productions orales, graphiques et parfois gestuelles des enfants. En plus, on s'est engagé à capter d'un point de vue multimodal le dynamisme de la pensée et de la communication numériques des enfants en situation, soit intra-tâche que inter-tâche. Ainsi, on a identifié quatre modèles de production conventionnels, allant d'une production conventionnelle limitée (modèle 1, 9 enfants) à une production avancée (modèle 4, 8 enfants), en passant par des configurations de production conventionnelle "naissante" (modèle 2, 13 enfants) et "intermédiaire" (modèle 3, 15 enfants). On a trouvé une association entre les modèles de production conventionnelle et le secteur socio-éducatif et socioculturel lié à l'école. Dans les écoles du centreville, on a trouvé la plus forte proportion d'enfants dont la production conventionnelle est la plus répandue, tandis que l'inverse caractérise les écoles périphériques. Toutefois, dans trois des premiers niveaux participants coexistaient des enfants des quatre modèles de production conventionnelle, et dans un, des trois modèles. L’hétérogénéité est fortement augmentée si l'on regarde les enfants en ce qui concerne leurs réponses non conventionnelles comme une véritable production communicative et cognitive. Cette situation place l'hétérogénéité cognitive dans le domaine du nombre comme condition à considérer attendue au début de l'scolarisation mathématique primaire dans la région. Pour plonger dans l'étude de la dynamique des enjeux des ressources cognitives et de communication des enfants on a considéré plusieurs lignes d'analyse. L'un était l'étude de leurs progrès au cours de la même tâche ou tout au long des tâches connexes. Le constat que 78% des enfants ont démontré une certaine forme de progrès souligne l'importance d’avoir un espace ouvert et le temps pour la communication et l'évaluation des connaissances. Selon les indicateurs de production plus vaste et strictement conventionnelle, le progrès s’est fait évident pour les enfants de tous les modèles de production conventionnelle, ce qui démontre que même pas le savoir qui correspond au plan culturel établi constitue un bagage dont les enfants disposent d’une manière stable, ce qui est facilement vérifié à la première question.Aussi, on a pu constater que les tensions entre l'établi et le possible, ou entre conventions et inventions, se sont révélées comme sources de conflit et de transformation cognitive pour certains enfants interrogés. Dans ce processus, les enfants ont mis en évidence comment ils se sont appropriés graduellement des connaissances culturelles établies, ont exploré des relations, examiné et généré des innovations de leurs idées et procédures. La plupart des enfants interrogés ont montré que ces réponses provenaient de processus constructifs et exploratoires non linéaires, qu’ils ont introduit des ajustements et qu’ils ont aperçu des nouvelles régularités numériques, et même de nouvelles nuances de sens. Dans notre quête pour comprendre la diversité et le dynamisme des ressources des enfants, on a choisi également d’inclure une étude de cas multiples. On a sélectionné deux garçons et une fille qui appartiennent à des différents modèles de production conventionnelle pour reconstruire leur construction de sens tout au long de la progression des tâches numériques dans l'entretien. Ce fut une autre façon d'évaluer la mesure dans laquelle les connaissances des enfants interrogés sur les formes et les fonctions numériques abordées ont des disparités considérables entre les individus, et aussi des connexions de sens au niveau individuel et inter-tâche. On comprend l’ampleur et les contraintes d'un travail de recherche limitée non seulement dans le nombre de participants, mais aussi dans le temps/espace d’interaction dans lequel on a recueilli l’information (un seul entretien dyadique en dehors de la salle de classe). Cependant, on considère que les analyses multimodaux et à grains fins sur la variété des ressources numériques à ce stade, avec une attention au dynamisme de la mise en jeu dans des situations, peuvent contribuer à articuler un panorama des enfants en tant qu’apprentis qui cherchent à s’approprier des formes et fonctions numériques comme instrument de participation culturelle. En ce sens, les contributions recueillies dans les observations finales des chapitres des résultats et dans les conclusions peuvent fournir de précieuses informations de première main pour la conception et la mise en œuvre des pratiques d'enseignement capables de promouvoir l'apprentissage numérique de base en milieux socioéducatifs divers. On propose un moyen de surmonter les approches standardisés qui perçoivent de préférence l’apprentissage comme un processus sans contexte, reproductif, monomodal et universel. Pour ce faire, bien sûr, le travail créatif, collaboratif, multimodal et didactique des équipes d’enseignement est clé dans leurs communautés de référence.

До бібліографії