To see the other types of publications on this topic, follow the link: Cultures maraîchères.

Journal articles on the topic 'Cultures maraîchères'

Create a spot-on reference in APA, MLA, Chicago, Harvard, and other styles

Select a source type:

Consult the top 50 journal articles for your research on the topic 'Cultures maraîchères.'

Next to every source in the list of references, there is an 'Add to bibliography' button. Press on it, and we will generate automatically the bibliographic reference to the chosen work in the citation style you need: APA, MLA, Harvard, Chicago, Vancouver, etc.

You can also download the full text of the academic publication as pdf and read online its abstract whenever available in the metadata.

Browse journal articles on a wide variety of disciplines and organise your bibliography correctly.

1

Koffie-Bikpo, Céline Yolande, and Dr Akoua Assunta Adaye. "Agriculture commerciale à Abidjan : le cas des cultures maraîchères." Pour 224, no. 4 (2014): 141. http://dx.doi.org/10.3917/pour.224.0141.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
2

Mignon, Jacques, Pierre Colignon, Éric Haubruge, and Frédéric Francis. "Effet des bordures de champs sur les populations de chrysopes [Neuroptera : Chrysopidae] en cultures maraîchères." Lutte intégrée 84, no. 2 (March 11, 2004): 121–28. http://dx.doi.org/10.7202/007815ar.

Full text
Abstract:
Résumé Dans les écosystèmes agricoles, la présence et la persistance des chrysopes dépendent de la disponibilité des proies mais également de la composition végétale des habitats adjacents des cultures. Comparativement aux syrphes et aux coccinelles, peu d’informations sont disponibles quant à l’impact de l’habitat proche sur les populations de Chrysopidae. En 2000 et 2001, l’influence de l’environnement sur les populations de chrysopes a été étudiée dans deux cultures maraîchères, celles de carottes et de fèves, en utilisant des bacs jaunes. Trois types d’habitats proches ont été investigués : (1) la jachère enherbée composée principalement de Lolium perenne et de Trifolium spp., (2) d’autres cultures (blé, betteraves ou autres productions maraîchères) et (3) des bosquets d’Acer sp., de Populus sp. et de Salix sp. en mélange. Durant les deux saisons culturales, des différences significatives d’abondance de Chrysopidae ont été observées dans les deux cultures considérées en fonction de l’habitat proche, les plus faibles densités ont été observées à proximité des bosquets. Le nombre d’espèces de Chrysopidae et d’Hemerobiidae est cependant toujours réduit. La présence des Neuroptères est discutée en relation avec leur rôle d’agent biologique de contrôle des pucerons, en association avec d’autres prédateurs aphidiphages.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
3

Tendeng, Etienne, Babacar Labou, Saliou Djiba, and Karamoko Diarra. "Actualisation de l'entomofaune des cultures maraîchères en Basse Casamance (Sénégal)." International Journal of Biological and Chemical Sciences 11, no. 3 (October 5, 2017): 1023. http://dx.doi.org/10.4314/ijbcs.v11i3.7.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
4

SKOUDRIDAKIS, M. "Problèmes des maladies bactériennes en cultures maraîchères protégées en Crète." EPPO Bulletin 16, no. 2 (June 1986): 437–39. http://dx.doi.org/10.1111/j.1365-2338.1986.tb00301.x.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
5

Ouédraogo, Rayangnéwendé Adèle, Fabèkourè Cédric Kambiré, Marie-Paule Kestemont, and Charles L. Bielders. "Caractériser la diversité des exploitations maraîchères de la région de Bobo-Dioulasso au Burkina Faso pour faciliter leur transition agroécologique." Cahiers Agricultures 28 (2019): 20. http://dx.doi.org/10.1051/cagri/2019021.

Full text
Abstract:
Une typologie basée sur les pratiques maraîchères a été réalisée à partir d’enquêtes auprès de 300 producteurs de dix périmètres maraîchers en milieu urbain, semi-urbain et rural de la région de Bobo-Dioulasso au Burkina Faso, afin d’évaluer le potentiel d’évolution des exploitations vers des systèmes de culture plus écologiques. Aucun agriculteur ne pratique actuellement une production exclusivement biologique ou agroécologique. La typologie a permis de définir quatre types d’exploitations sur base de leur localisation, de leur superficie, de l’intensité d’utilisation des pesticides et des engrais minéraux et organiques. Ces exploitations présentent des atouts en commun, comme la pratique généralisée de la rotation et de l’association des cultures et de la fertilisation organique, mais aussi des défis spécifiques à relever en termes d’usage des pesticides de synthèse et de fertilisation raisonnée pour une transition agroécologique. Les producteurs ont généralement une connaissance faible et imprécise des effets de leurs pratiques sur l’environnement, tout particulièrement en milieu urbain où la sensibilisation aux impacts sanitaires et environnementaux des pratiques maraîchères doit être renforcée.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
6

de Bon, Hubert, Laure Brun-Diallo, Jean-Michel Sène, Serge Simon, and Mamadou Abdoulaye Sow. "Rendements et pratiques des cultures maraîchères en agriculture biologique au Sénégal." Cahiers Agricultures 28 (2019): 2. http://dx.doi.org/10.1051/cagri/2019001.

Full text
Abstract:
Les rendements en agriculture biologique font l’objet de controverses et sont considérés comme plus faibles qu’en agriculture conventionnelle. En Afrique, l’agriculture biologique recouvre une grande diversité de pratiques et les rendements présentent de fortes incertitudes. Les analyses des rendements et des itinéraires techniques en agriculture biologique sont présentées pour trois cultures maraîchères au Sénégal. Les résultats sont ensuite comparés aux rendements usuels de l’agriculture conventionnelle. Deux types de données sont utilisés, provenant de parcelles d’agriculteurs : i) suivi de champs conduits selon des itinéraires techniques d’agriculture biologique vs. itinéraires techniques conventionnels ; ii) résultats issus des actions de l’organisation non gouvernementale ENDA-PRONAT, suivant un cahier des charges copié sur celui de l’agriculture biologique. Les suivis comparatifs de parcelles de chou pommé et de tomate en saison des pluies mettent en évidence des ratios de rendement agriculture biologique/conventionnelle de 74 et 40 % respectivement. Ces valeurs confirment la tendance générale des résultats de la littérature. Elles sont expliquées par une fertilisation azotée plus faible et l’absence de mesures de protection efficace contre les maladies et ravageurs des cultures. Les rendements en oignon des parcelles d’agriculture biologique chez les producteurs sont très variables : en moyenne de 19,4 t/ha à 11,0 t/ha suivant les années dans la zone des Niayes, 21,0 t/ha dans le Bassin arachidier et seulement 8,6 t/ha dans la vallée du fleuve Sénégal. Les rendements de la culture d’oignon au Sénégal observés dans la littérature varient aussi dans de grandes proportions, de 10,7 à 32 t/ha. Dans certains cas, les rendements en agriculture biologique sont supérieurs à ceux des itinéraires techniques de l’agriculture conventionnelle. Ce constat, déjà observé dans la littérature scientifique, montre que l’agriculture biologique est une voie de développement de l’agriculture à ne pas écarter en Afrique.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
7

Rabo, Younoussou, Issiaka Issaharou Matchi, Maigari Malam Assane, and Ali Mahamane. "Productivité Et Rôles Socio-Économiques Des Cultures Maraîchères Dans Les Communes De Tibiri Gobir Et De Madarounfa (Niger)." European Scientific Journal ESJ 18, no. 8 (February 28, 2022): 189–207. http://dx.doi.org/10.19044/esj.2022.v18n8p189.

Full text
Abstract:
Le maraîchage est une activité prépondérante qui prend de plus en plus de l’ampleur en milieu urbain et péri-urbain. Les communes urbaines de Madarounfa et Tibiri gobir ne sont pas en reste. Dès lors, l’objectif général de cette étude est d’évaluer la productivité et les rôles socio-économiques des cultures maraîchères sur les sites d’étude. La méthode de collecte des données a essentiellement concerné des enquêtes individuelles et des focus groupes sur chacun des deux (2) sites. Au total 50 producteurs ont été retenus sur chaque site. En vue de confronter les expériences des producteurs, des focus groupes ont été faits. Il ressort de cette étude que dix-huit (18) et dix-sept (17) cultures maraîchères sont pratiquées respectivement à Tibiri gobir et à Madarounfa. Les cultures les plus pratiquées à Madarounfa sont l’oignon avec une proportion de 23% suivi de la tomate (15%), le chou (15%) et de l’anis (15%). Par contre, dans la commune de Tibiri gobir c’est la tomate (28%) qui est la représentée puis viennent l’oignon (18%) et la citrouille (13%). En outre, les cultures qui ont eu les meilleurs rendements sont le manioc, l’oignon et la pastèque. Selon les résultats de cette étude, les cultures les plus rentables sont l’aubergine et dans une moindre mesure le melon, la citrouille, la pastèque, le manioc, l’oignon et le poivron. Ces cultures peuvent, en effet, procurer jusqu’à 500 000FCFA/ha/cycle. Le maraichage permet non seulement aux producteurs d’assurer leur sécurité alimentaire mais aussi le renforcement des relations sociales à travers des dons.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
8

Yehouenou Azehoun Pazou, Elisabeth, Judicaël Azehoun Pazou, and Mahoudjro Roméo Adamou. "Dosage des métaux lourds dans le sol et les produits maraîchers du site maraîcher de Houéyiho au Bénin." International Journal of Biological and Chemical Sciences 14, no. 5 (September 14, 2020): 1893–901. http://dx.doi.org/10.4314/ijbcs.v14i5.31.

Full text
Abstract:
Le maraîchage dans les villes et les localités périurbaines ne sont pas sans conséquence sur la qualité des produits maraîchers qui y sont cultivés. La présente étude vise à évaluer la qualité des produits maraîchers consommés au Bénin afin de mieux appréhender les risques pour la santé humaine. Les métaux lourds (Pb, Cu et Zn) ont été dosés par la spectrophotométrie d’absorption atomique dans le sol et les cultures maraîchères fraîches et cuites. Il ressort de l’étude que le sol des différentes cultures maraîchères est contaminé par les métaux lourds (Pb : 0,028 à 2,235 mg/kg, Cu : 0,037 mg/kg à 0,264 mg/kg, Zn : 0,613 à 3,234 mg/kg) ainsi que le compost utilisé pour son amendement (Pb : 0,224 mg/kg, Cu : 0,419 mg/kg et Zn : 1,717 mg/kg). Les cultures maraîchères analysées sont aussi contaminés par les métaux lourds (Pb : 0,009 à 4,124 mg/kg, Cu : 0,073 mg/kg à 2,146 mg/kg, Zn : 0,573 à 14,12 mg/kg) avec des facteurs de bioconcentration allant à plus de 4 pour le Brassica oleracea et 8 pour le Vernonia amygdalina qui sont les plus contaminés. Toutefois, la cuisson a entraîné une réduction considérable des teneurs en métaux lourds, ce qui réduit le risque sanitaire pour le consommateur. Une vigilance de la population et une variation de l’alimentation sont alors importantes pour garantir une meilleure santé. Il est prévu de continuer les travaux de recherche sur d’autres spéculations maraîchères et polluants chimiques.Mots clés: Éléments métalliques, spéculations maraîchères, influence modes de cuisson. English Title: Determination of heavy metals in soil and vegetable products in BeninMarket gardening in towns and peri-urban localities is not without consequence on the quality of the market garden products which are cultivated there. This study aims to evaluate the quality of market garden produce consumed in Benin in order to better understand the risks to human health. Heavy metals (Pb, Cu and Zn) were determined by atomic absorption spectrophotometry in soil and fresh and cooked vegetable crops. The study showed that the soil of the various vegetable crops is contaminated by heavy metals (Pb: 0.028 to 2.235 mg/kg, Cu: 0.037 mg/kg to 0.264 mg/kg, Zn: 0.613 to 3.234 mg/kg) and the compost used for its amendment too (Pb: 0.224 mg/kg, Cu: 0.419 mg/kg and Zn: 1.717 mg/kg). The vegetable crops analyzed are also contaminated by heavy metals (Pb: 0.009 to 4.124 mg/kg, Cu: 0.073 mg/kg to 2.146 mg/kg, Zn: 0.573 to 14.12 mg/kg) with bioconcentration factors ranging from more than 4 for Brassica oleracea and 8 for Vernonia amygdalina which are the most contaminated. However, cooking has resulted in a significant reduction in heavy metal contents, which reduces the health risk for the consumer. A vigilance of the population and a variation of the food are then important to guarantee a better health. It is planned to continue research on other vegetable crops and chemical pollutantsKeywords: Metallic elements, vegetables crops, cooking methods influence.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
9

Fromageot, Audrey, Florence Parent, and Yves Coppieters. "Femmes, cultures maraîchères et recours aux soins en Afrique de l'Ouest." Sciences sociales et santé 23, no. 4 (2005): 49–70. http://dx.doi.org/10.3406/sosan.2005.1665.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
10

Mateille, Thierry, Bouma Thio, Yanougo Konate, Abdoussalam Sawadogo, and Mamadou Diop. "Incidence de quelques facteurs agronomiques sur les populations de Meloidogyne spp. et leurs principaux organismes parasites en culture maraîchère sahélienne." Nematology 2, no. 8 (2000): 895–906. http://dx.doi.org/10.1163/156854100750112842.

Full text
Abstract:
AbstractDes prospections nématologiques ont été réalisées dans les régions de production maraîchère de deux pays sahéliens, le Burkina Faso et le Sénégal. Des analyses de correspondances entre quelques facteurs agronomiques et les populations de Meloidogyne spp. ont montré que les niveaux des populations telluriques et racinaires n'étaient pas exclusivement liées à la sensibilité des cultures maraîchères en place, mais dépendaient aussi des précédents culturaux ou des agrosystèmes (terres inondées ou exondées) qui prévalent dans ces régions. En outre, la présence de micro-organismes parasites des nématodes (champignons nématophages et Pasteuria penetrans) dans les agrosystèmes de terres exondées, permet d'envisager l'intégration de méthodes de contrôle biologique à l'aide d'hyperparasites indigènes aux méthodes de lutte culturale. Impact of agronomic factors on Meloidogyne spp. populations and their most common parasites in Sahelian vegetable cropping systems - Nematode surveys were carried out in vegetable producing areas in two Sahelian countries, Burkina Faso and Senegal. Correspondence analysis between agronomical factors and populations of Meloidogyne spp. revealed that vegetable susceptibility to nematodes was not the only factor responsible for soil and root infestations. Population densities would more readily depend on cropping systems (previous crops, often flooded lowlands vs well drained uplands). Natural occurrence of nematode-parasitic microorganisms (nematophagous fungi and Pasteuria penetrans) in upland agrosystems was observed and could be used together with cultural practices in an IPM approach.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
11

Nebie, Ousmane. "Approvisionnement urbain et développement des cultures maraîchères dans la région de Ouagadougou (Burkina Faso)." Cahiers d'outre-mer 52, no. 207 (1999): 257–74. http://dx.doi.org/10.3406/caoum.1999.3733.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
12

Claude Nicot, Philippe. "Protection intégrée des cultures maraîchères sous serre : expérience et atouts pour un contexte en évolution." Cahiers Agricultures 17, no. 1 (January 2008): 45–49. http://dx.doi.org/10.1684/agr.2008.0155.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
13

Colignon, Pierre, Éric Haubruge, Charles Gaspar, and Frédéric Francis. "Effets de la réduction de doses de formulations d’insecticides et de fongicides sur l’insecte auxiliaire non ciblé Episyrphus balteatus [Diptera : Syrphidae]." Phytoprotection 84, no. 3 (June 15, 2004): 141–48. http://dx.doi.org/10.7202/008491ar.

Full text
Abstract:
L’objectif de cette étude consistait à déterminer les effets létaux et sublétaux de quatre formulations utilisées communément en cultures maraîchères de plein champ sur l’auxiliaire Episyrphus balteatus [Diptera : Syrphidae]. La toxicité aiguë et les effets chroniques de ces produits à la dose recommandée et à doses réduites furent évalués en conditions de laboratoire en plaçant les insectes directement en contact avec des organes végétaux imprégnés de pesticide. Les insecticides Karate® et Pirimor® se sont révélés très toxiques, même à faible dose. Une certaine sélectivité n’apparaît qu’à 2,5 % de la dose recommandée. Les fongicides Ronilan®et Quintalic®qui n’ont pas montré une toxicité aiguë aussi drastique ont néanmoins engendré des effets néfastes à plus long terme sur les paramètres de développement et de reproduction.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
14

Tendeng, Etienne, Babacar Labou, El Hadji Serigne Sylla, Amadou Baldé, Mamadou Diatte, Oumar Seydi, Issa Alé Ndiaye, et al. "Diversité et Occurrence des Ravageurs dans les Agroécosystèmes Maraîchers en Basse Casamance, Sénégal." European Scientific Journal, ESJ 18, no. 27 (August 31, 2022): 104. http://dx.doi.org/10.19044/esj.2022.v18n27p104.

Full text
Abstract:
Les arthropodes ravageurs des cultures constituent une menace permanente pour la production horticole. La plupart des familles d’arthropode sont très mal connues dans la zone agroécologique de la Casamance car peu de travaux de recherches ont été effectués. Une meilleure connaissance des ravageurs facilite le choix des stratégies de lutte. L’objectif de cette étude est de déterminer l’occurrence et la diversité spécifique des ravageurs associés aux cultures maraîchères. Une étude a été menée sur 144 parcelles situées dans trois localités de la zone agroécologique de la Casamance. L’inventaire des arthropodes ravageurs des cultures a été effectué dans les périmètres maraîchers. Des indices écologiques sont calculés pour évaluer diversité des ravageurs. Un nombre de 4882 spécimens de ravageurs dont 65 espèces réparties dans sept ordres et 28 familles sont collectés sur 17 plantes hôtes. Quatre ordres de ravageurs attaquent la moitié des plantes hôtes échantillonnées. Un total de 51 espèces a une présence de 100%. La diversité des ravageurs est plus élevée à Oussouye alors que l’abondance est plus élevée à Ziguinchor. La connaissance de la diversité et de la distribution des ravageurs facilitent la mise en place de stratégies alternatives de lutte en vue de préserver la filière maraîchère. Arthropod pests of crops are a permanent threat to horticultural production. Most arthropod families are poorly known in the Casamance agroecological zone because little research has been done. A better knowledge of the pests facilitates the choice of control strategies. The objective of this study is to determine the occurrence and specific diversity of pests associated with crops. A study was conducted on 144 plots located in three localities of the Casamance agroecological zone. The inventory of crop pests were carried out in the market gardens. Ecological indices were calculated to assess pest diversity. A total of 4882 pest specimens including 65 species in seven orders and 28 families were collected from 17 host plants. Four orders of pests attacked half of the sampled host plants. A total of 51 species have a 100% occurrence. Pest diversity is higher in Oussouye, while abundance is higher in Ziguinchor. Knowledge of the diversity and distribution of pests facilitates the development of alternative control strategies to preserve the market gardening sector.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
15

Robert, Benoît. "Les cultures légumières de la Côte de Beauport : leurs liens avec la structure agraire et l’urbanisation." Cahiers de géographie du Québec 16, no. 37 (April 12, 2005): 31–56. http://dx.doi.org/10.7202/021019ar.

Full text
Abstract:
Les cultivateurs de la Côte de Beauport ont vécu jusqu'aux années quarante d'une agriculture traditionnelle axée principalement sur l'élevage laitier. Depuis cette date, ils se sont spécialisés dans les cultures maraîchères (surtout légumières). De 1950 à 1965, l'augmentation de la production légumière a été très importante ; par exemple, de 12 500 sacs, la récolte de carottes est passée à 176 125 sacs pour cette période. Même si l'augmentation est moins spectaculaire pour d'autres légumes, elle demeure quand même considérable. Durant cette période « d'effervescence légumière », la trame urbaine s'est développée à l'intérieur de la structure agraire préexistante en s'insérant à l'intérieur du parcellaire lanière orienté selon une direction générale nord-sud. Le développement domiciliaire élimine progressivement les champs légumiers. La partie la plus touchée se situe immédiatement au nord des avenues Royale et des Cascades. Par contre, le rang Saint-Joseph a résisté assez bien à la vague d'urbanisation, sa situation semblait privilégiée. Le parachèvement du boulevard de la Capitale, situé à quelques centaines de pieds au sud du rang Saint-Joseph, semble remettre en question ce château-fort des cultures légumières de la Côte de Beauport.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
16

Alio Sanda, Abdelkader, Maman Maârouhi Inoussa, Oumarou Samna Soumana, and Yacoubou Bakasso. "Diversité et dynamique des SalmonellaLactuca sativa L.) dans les cultures maraîchères au Niger (Afrique de l’ouest)." Journal of Applied Biosciences 119, no. 1 (March 23, 2018): 11917. http://dx.doi.org/10.4314/jab.v119i1.8.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
17

Abbou, M. B., F. Fadil, and M. El Haji. "Évaluation de la qualité des cours d’eau de la ville de Taza utilisés dans l’irrigation des cultures maraîchères (Maroc)." Journal of Applied Biosciences 77 (July 25, 2014): 6462. http://dx.doi.org/10.4314/jab.v77i0.7.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
18

Abbou, M. B., F. Fadil, and M. El Haji. "Évaluation de la qualité des cours d’eau de la ville de Taza utilisés dans l’irrigation des cultures maraîchères (Maroc)." Journal of Applied Biosciences 77, no. 1 (July 25, 2014): 6462. http://dx.doi.org/10.4314/jab.v77i1.7.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
19

Mushagalusa Balasha, Arsène, Dominique Aganze Mulume, Sage Weremubi Mwisha, Jules Nkulu Mwine Fyama, and John Tshomba Kalumbu. "Utilisation des pesticides en cultures maraîchères sur l’île d’Idjwi à l’est de la République démocratique du Congo : connaissances et pratiques des agriculteurs." Cahiers Agricultures 32 (2023): 5. http://dx.doi.org/10.1051/cagri/2022033.

Full text
Abstract:
Une enquête a été réalisée sur l’île d’Idjwi, à l’est de la République démocratique du Congo, pour évaluer les pratiques phytosanitaires actuelles et les risques perçus par les agriculteurs. Les maraîchers, constitués en majorité de femmes (68 %) utilisent en cultures de tomate, de choux et d’aubergine, une diversité de fongicides, souvent en combinaison (43 %) avec des insecticides tels que la cyperméthrine. Le choix de ces pesticides est principalement déterminé par la perception de leur efficacité par les maraîchers et leur disponibilité sur les marchés locaux, où les revendeurs sont la principale source d’information des agriculteurs. L’incapacité des autorités compétentes (Office national de la protection des végétaux, Office congolais de contrôle) à limiter la distribution des pesticides non autorisés et très dangereux (e.g., profénofos), l’analphabétisme (39 % des agriculteurs) et l’absence de formation à l’usage des pesticides ne favorisent pas de bonnes pratiques phytosanitaires. De plus, le non port des équipements de protection (62 % des cas) et le non-respect des délais de sécurité ainsi que la négligence des pratiques d’hygiène après traitement (50 % de cas) exposent les maraîchers aux risques des pesticides, avec un impact potentiel direct sur leur santé. Enfin, les déchets de pesticides abandonnés sur les exploitations (60 %) et la mauvaise gestion de la bouillie restante après traitement contribuent à polluer l’environnement. Nous proposons donc une série d’actions pour favoriser une gestion rationnelle des pesticides et une amélioration des pratiques phytosanitaires des agriculteurs de l’île d’Idjwi.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
20

Gaillard, Cédric, Sofyan Martin, Pierre-Marie Bosc, Jalila El-Ati, Marie Claude Dop, Tarek Trabelsi, Marie-Josephe Amiot, and Sandrine Dury. "Explorer les liens entre agriculture et sécurité alimentaire : une enquête auprès des femmes du gouvernorat de Sidi-Bouzid en Tunisie." Cahiers Agricultures 27, no. 1 (January 2018): 15501. http://dx.doi.org/10.1051/cagri/2018005.

Full text
Abstract:
Cet article présente et décrit le contenu d’une base de données construite à partir d’une enquête menée dans le gouvernorat de Sidi-Bouzid, situé dans le centre de la Tunisie. Sur ce territoire en transition, le secteur agricole, qui tient une place prédominante dans l’activité économique, est caractérisé par la diversité de ses exploitations, aussi bien sur le plan organisationnel (main-d’œuvre familiale ou salariée à dominante féminine) que technique (présence d’infrastructure d’irrigation, de culture sous-abri). Sur le plan des orientations technico-économiques, les cultures arboricoles et maraîchères se développent quand d’autres cultures plus traditionnelles persistent (oléiculture, céréaliculture). Des politiques publiques récentes ont également encouragé l’élevage laitier. Berceau de la révolution du Jasmin en 2010, Sidi-Bouzid fait face à des difficultés économiques et sociales. Dans ce contexte, l’agriculture a un rôle essentiel pour assurer la sécurité alimentaire de la population. L’objectif de cette enquête était d’identifier les liens existants entre la structure, le fonctionnement et les performances des exploitations agricoles, et la sécurité alimentaire des femmes adultes du territoire. Les revenus individuels des membres du ménage, l’autoconsommation de produits agricoles, et l’autonomie des femmes peuvent aussi jalonner ce chemin d’impact. En effet, le développement du salariat peut permettre aux femmes d’accroître leur autonomie, privilégiant ainsi, à travers la maîtrise de leurs dépenses, leurs besoins alimentaires et ceux du ménage auquel elles appartiennent. L’enquête est articulée autour de trois questionnaires. Cinq cent soixante-quinze femmes, sélectionnées aléatoirement à partir d’un échantillon représentatif des femmes de 20 à 49 ans du gouvernorat de Sidi-Bouzid, 575 chefs de ménages et 316 chefs d’exploitations ont répondu aux questionnaires. La collecte a été réalisée sur questionnaire papier, en entretien face-à-face en décembre 2015. Les données ont été ensuite saisies et contrôlées sur le logiciel EpiData, avant d’être nettoyées sur le logiciel Stata. Les données sont disponibles sur le lien doi: 10.18167/DVN1/LWT7BG.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
21

Djimdé, O. "Contribution des cultures maraîchères à la sécurité alimentaire en zone rurale : Cas du village de Darani dans la Commune de Mountougoula/ Cercle de Kati." Mali Santé Publique 10, no. 1 (July 24, 2020): 42–45. http://dx.doi.org/10.53318/msp.v10i1.1660.

Full text
Abstract:
Introduction : La sécurité́ alimentaire existe lorsque tous les êtres humains ont, à tout moment, un accès physique et économique à une nourriture suffisante, saine et nutritive leur permettant de satisfaire leurs besoins énergétiques et leurs préférences alimentaires pour mener une vie saine et active. L'objectif était d'analyser la contribution des cultures maraîchères à la sécurité alimentaire des ménages. Matériel et méthodes : Il s'agissait d'une étude transversale descriptive menée du 1 er Novembre 2017 au 31 Janvier 2018 à Diarani sur un échantillon de 37 maraichers. Les données collectées, sur questionnaires, ont été traitées sur Epi Data 3.1 et analysées sur SPSS version 20. Résultats : L'échantillon était constitué de sexe masculin à 100%. La tranche d'âge 45 à 59 ans représentait 40% de l'échantillon. Près de 65% des maraichers n'étaient pas alphabétisés. La quasi- totalité (soit 92,5%) pratiquait le maraîchage. Les 75,7% des enquêtés avaient jugé bonnes les perspectives de production. Tous utilisaient les produits maraîchers dans leur alimentation dont 59,5% de façon quotidienne et 27% tous les 2 jours. Les 75,7% des enquêtés ont jugé bons les revenus du ménage avec la production maraichère. Au total, 63,9% disposaient d'un revenu global annuel du ménage compris entre 250 000 à 500 000 FCFA. La contribution du maraîchage dans le revenu global du ménage était de 50 à 75% pour 32,4% des enquêtés et de plus de 75% pour 29,7%. Conclusion : Le maraîchage était parmi les principales sources d'approvisionnements en produits alimentaires dans le village de Darani. Les produits maraîchers rentraient dans l'alimentation des ménages enquêtés et leur permettaient d'avoir des revenus.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
22

Etienne, ADANGO, ONZO Alexis, and PADONOU U. A. V. Lionel. "Diversité des espèces de cultures maraîchères et d’adventices hôtes de l’acarien tarsonème Polyphagotarsonemus latus Banks (Acari : Tarsonemidae) sur quelques périmètres maraîchers du Sud-Bénin." Journal of Applied Biosciences 149 (May 31, 2020): 15310–21. http://dx.doi.org/10.35759/jabs.149.5.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
23

Muliele, Tony M., Constantine M. Manzenza, Léon W. Ekuke, Cécile P. Diaka, Dieudonné M. Ndikubwayo, Olivier M. Kapalay, and Aimé N. Mundele. "Utilisation et gestion des pesticides en cultures maraîchères : cas de la zone de Nkolo dans la province du Kongo Central, République démocratique du Congo." Journal of Applied Biosciences 119, no. 1 (March 23, 2018): 11954. http://dx.doi.org/10.4314/jab.v119i1.11.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
24

Eychenne, Mathieu. "La production agricole de Damas et de la Ghūṭa au XIVe siècleDiversité, taxation et prix des cultures maraîchères d’après al-Jazarī (m. 739/1338)." Journal of the Economic and Social History of the Orient 56, no. 4-5 (2013): 569–630. http://dx.doi.org/10.1163/15685209-12341334.

Full text
Abstract:
Résumé L’histoire économique de Damas et du Bilād al-Shām à l’époque mamelouke demeure un champ de recherche difficile à explorer du fait de la rareté des documents d’archives disponibles et du caractère épars des informations dans les textes historiques. En prenant comme source principale un passage particulièrement détaillé de la chronique de l’historien al-Jazarī (viiie/xive siècle), cet article entend non seulement mettre en lumière la richesse et la diversité de la production agricole de Damas mais également contribuer à une meilleure connaissance de l’économie et du système fiscal de la ville et de sa campagne, la Ghūṭa, à la fin de la période médiévale.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
25

Tsafack, Honorine Ntangmo, Emile Temgoua, and Thomas Njine. "Persistance de E. coli, des oeufs d’helminthes et des kystes de protozoaires contenus dans les eaux usées urbaines d’arrosage sur les cultures maraîchères à Dschang, Ouest-Cameroun." International Journal of Biological and Chemical Sciences 13, no. 5 (November 11, 2019): 81. http://dx.doi.org/10.4314/ijbcs.v13i5.6s.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
26

Mondedji, AD, WS Nyamador, K. Amevoin, R. Adéoti, GA Abbey, GK Ketoh, and IA Glitho. "Analyse de quelques aspects du système de production légumière et perception des producteurs de l’utilisation d’extraits botaniques dans la gestion des insectes ravageurs des cultures maraîchères au Sud du Togo." International Journal of Biological and Chemical Sciences 9, no. 1 (June 30, 2015): 98. http://dx.doi.org/10.4314/ijbcs.v9i1.10.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
27

SYLLA, Diarra, Taibou BA, Mariama Dalanda DIALLO, Tamsir MBAYE, Aly DIALLO, Jean Luc PEIRY, and Aliou GUISSÉ. "Dynamique de l’occupation du sol de la commune de Téssékéré de 1984 à 2015 (Ferlo Nord, Sénégal)." Journal of Animal & Plant Sciences 40, no. 3 (July 28, 2019): 6674–89. http://dx.doi.org/10.35759/janmplsci.v40-3.2.

Full text
Abstract:
Dynamique de l’occupation du sol de la commune de Téssékéré de 1984 à 2015 (Ferlo Nord, Sénégal) Diarra SYLLA1,2, Taibou BA2, Mariama Dalanda DIALLO3,4, Tamsir MBAYE5, Aly DIALLO6, Jean Luc PEIRY3,7, Aliou GUISSÉ1,3* 1Département de Biologie végétale, Faculté des Sciences et Techniques, Université Cheikh Anta Diop de Dakar, BP. 5005 Fann, Dakar, Sénégal 2Centre de Suivi Écologique pour la gestion des ressources naturelles (CSE), Fann Résidence, Rue Léon Gontran Damas, Dakar, Sénégal 3Observatoire Hommes-Milieux international (OHMi) Tessékéré, Ferlo, Sénégal 4Section Productions Végétales et Agronomie, UFR des Sciences Agronomiques, de l’Aquaculture et des Technologies Alimentaires, Université Gaston Berger, BP. 234, Saint Louis, Sénégal 5Centre National de Recherches Forestières, Institut Sénégalais de recherches Agricoles, Bel Air, Dakar, Sénégal 6Département d'Agroforesterie, Université Assane Seck de Ziguinchor, BP: 523 Néma, Ziguinchor, Sénégal 7CNRS, Unité Mixte Internationale 3189 « Environnement, Santé, Société », Dakar, Sénégal *Auteur correspondant : alguisse@orange.sn; +221 776389669 Mots clés: Occupation du sol, Dynamique, Télédétection, SIG, Téssékéré, Ferlo, Sénégal Keywords: Land-cover, Dynamics, Remote sensing, SIG, Téssékéré, Ferlo, Sénégal Publication date 30/06/2019, http://www.m.elewa.org/JAPS 1 RESUME L’objectif de cette étude a été de déterminer l’évolution de l’occupation du sol de la commune de Tessékéré dans le Ferlo situé au Nord du Sénégal entre 1984 et 2015, en utilisant les techniques de télédétection et les Systèmes d’Information Géographiques (SIG). En 2015, 13 modes d’occupation du sol appelés classes ont été identifiées dans la commune : savane boisée, savane arborée, savane arbustive à arborée, savane arbustive, steppe arborée, steppe arbustive à arborée, steppe arbustive, cultures maraîchères, cultures pluviales-jachère, village, mare, zone nue, plantation. Toutes ces classes étaient présentes dans la commune en 1984 à l’exception de la classe plantation. La dynamique spatio-temporelle de la commune a montré que les classes savane arbustive à arborée, savane arbustive et plantation ont connu une évolution progressive tandis que les classes savane arborée, steppe arborée, steppe arbustive et zone nue ont eu une évolution régressive. L’analyse des changements intervenus entre 1984 et 2015 a montré que 27,46% de la superficie de la commune sont restés à l’état initial ; 65,54% ont subi des modifications et 7% se sont converties. Cette étude élargie sur toute la réserve sylvopastorale (aire protégée) permettra d’évaluer l’efficacité des plans de gestion des zones protégées au Ferlo. The land cover evolution of the Tessekere commune from 1984 to 2015 (North Ferlo, Senegal)
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
28

Denis, Paul-Yves. "Constantes et contraintes climatiques dans les grandes oasis du piémont du Cujo (Argentine)." Cahiers de géographie du Québec 12, no. 25 (April 12, 2005): 103–21. http://dx.doi.org/10.7202/020790ar.

Full text
Abstract:
Entre les marges sèches de la Pampa et les Andes s'inscrit une région sub-aride, ancienne province chilienne du Cuyo qui regroupe aujourd'hui les provinces argentines de Mendoza, San Juan et San Luis. Au pied de la précordillère et des blocs soulevés, l'utilisation rationnelle des eaux de rivières allogènes à régime nival de montagne a permis l'irrigation de plus de 400.000 hectares de vignobles, vergers et cultures maraîchères. Trois grandes oasis se partagent ces espaces valorisés. Distribuées le long de l'étroite frange piémontaise sur une distance d'environ 500 km, les conditions climatiques offrent localement des nuances qu'on a cru bon de souligner et de décrire dans cet article. Les deux premières parties établissent les constantes climatiques ; les deux dernières font état des contraintes qui pèsent sur ces oasis. Une fois mis en place les principaux éléments qui composent le milieu désertique, l'auteur esquisse rapidement les grands traits de la circulation atmosphérique et du régime pluviométrique propre à cette région de l'Argentine. En partant de données précises, il établit ensuite le bilan hydrique et les indices d'évapotranspiration potentielle qui lui permettront de distinguer les nuances de l'aridité dans le piémont du Cuyo. Au niveau des contraintes, des gelées précoces ou tardives provoquées par des remontées de fronts froids ou encore par des inversions de températures compromettent régulièrement la production agricole, surtout dans l'oasis de San Rafaël, la plus australe ; les risques sont moins grands dans celle de Mendoza et, à San Juan, ils deviennent même très marginaux. Contre cette menace pérenne, il n'existe guère de système de défense efficace. Plus spectaculaires, les chutes de grêle, aussi dévastatrices qu'imprévisibles, grèvent lourdement les récoltes certaines années. Parmi les méthodes préventives, l'installation de grilles flexibles de fil de fer semblent avoir fourni des preuves concluantes sur leur utilité. Malheureusement les coûts de mise en place en freinent considérablement la diffusion. On doit donc se contenter d'une formule compensatoire, l’assurance-Récolte, Provinciale, dont les effets rétroactifs et partiels sont loin d'être adéquats.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
29

N’goran, San-Whouly Mauricette Ouali, Madeleine Adjoua Kouassi, and Adama Coulibaly. "Evaluation des dégâts des insectes ravageurs du chou pomme (Brassica oleracea var. capitata L.) à Korhogo, nord de la Côte d’Ivoire." International Journal of Biological and Chemical Sciences 15, no. 1 (April 21, 2021): 106–16. http://dx.doi.org/10.4314/ijbcs.v15i1.10.

Full text
Abstract:
Le chou fait partie des principales cultures maraîchères pratiquées en Côte d’Ivoire. Sa production est cependant limitée par des problèmes parasitaires entomologiques mal maîtrisés. Cette étude a été réalisée sur trois périmètres maraîchers du département de Korhogo, de juillet 2016 à juin 2017. Elle vise à évaluer les niveaux d’attaques des insectes ravageurs et à déterminer leur impact sur la culture. De façon spécifique, il s’est agi d’identifier les espèces d’insectes collectés sur les plants, de décrire leurs dégâts et de déterminer l’intensité de leurs attaques à travers un indice (I) compris entre 0% et 100%. Les observations ont révélé la présence dequinze espèces d’insectes. Les larves et/ou les adultes de ces insectes attaquaient les plants de chou. Les dégâts affectent les feuilles, le bourgeon apical, la pomme et la tige. Les espèces Hellula undalis et Plutella xylostella ont été identifiées comme les ravageurs majeurs du chou car elles ont attaqué respectivement 57,04% des plants avec une forte intensité (I = 38,89 ± 21,45%) et 88,15% des plants avec une très forte intensité (I = 56,11 ± 18,87%). La connaissance de ces ravageurs majeurs et de leurs dégâts pourrait contribuer à une meilleure gestion de ces nuisibles.Mots clés : Chou, intensité des attaques, Hellula undalis, Plutella xylostella, Côte d'Ivoire Cabbage is one of the main vegetable crops grown in Côte d'Ivoire. However, its production is limited by the poor insect management. This study was carried out through three vegetable areas in the division of Korhogo from July 2016 to June 2017. It aims to assess the damage caused by insect and determine their impact on the crop. Specifically, it involved identifying the insect species collected from the plants, describing their damage and determining the intensity of their attacks using an index between 0% and 100%. Observations revealed fifteen insect species. The larvae and/or adults of these insects attacked cabbage plants. The damage affects the leaves, the apical bud, the apple and the stem. The species Hellula undalis and Plutella xylostella were identified as the major pests of cabbage because they attacked respectively 57.04% of the plants with high intensity (I = 38.89 ± 21.45%) and 88.15% of the plants with a very high intensity (I = 56.11 ± 18.87%). Knowledge of these major pests and their domages could contribute to better management of these pests. Keywords: Cabbage, intensity of attacks, Hellula undalis, Plutella xylostella, Côte d'Ivoire.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
30

Aghzar, N., H. Berdai, A. Bellouti, and B. Soudi. "Pollution nitrique des eaux souterraines au Tadla (Maroc)." Revue des sciences de l'eau 15, no. 2 (April 12, 2005): 459–92. http://dx.doi.org/10.7202/705465ar.

Full text
Abstract:
Dans les périmètres irrigués du Maroc, la pollution nitrique diffuse des eaux souterraines augmente le risque de détérioration de la qualité des ressources hydriques et engendre un risque sanitaire pour la population rurale s'approvisionnant le plus souvent directement de l'aquifère. La présente étude, réalisée dans le périmètre du Tadla (3600 km2), située au centre du Maroc, vise à faire l'état des lieux de la contamination des eaux souterraines par les nitrates et à identifier les causes potentielles de cette pollution. Le suivi de la concentration des eaux souterraines en nitrates a été réalisé durant la période août 1996 - avril 1998 dans un réseau de cent puits. Les paramètres du milieu physique et des pratiques culturales ont été déterminés soit par des mesures au champs, des analyses au laboratoire ou par enquête auprès des agriculteurs dans un réseau de 40 sites. Les résultats sont présentés sous forme de cartes thématiques par le SIG. Le niveau actuel de la pollution nitrique des eaux souterraines dans le périmètre irrigué du Tadla commence à devenir critique. De part la pollution ponctuelle mise en évidence aux alentours de quelques agglomérations urbaines et à l'aval des sucreries, les zones dont les teneurs en nitrates des eaux souterraines dépassent 50 mg NO3- /l sont localisées en aval des Béni Amir et en aval et à l'Est des Béni Moussa Est. Béni Moussa Ouest reste en général moins polluée que Béni Moussa Est. Les apports excessifs en eau et en engrais azotés pour les cultures pratiquées (blé, betterave, cultures maraîchères, arboriculture et luzerne), sont les causes directes de la pollution diffuse. Par ailleurs, il est certain que la texture du sol (argileuse, argilo-limoneuse et limono-argileuse), la teneur en argile (29% à 55%) et tous les paramètres qui leurs sont corrélés notamment la réserve utile du sol, réduisent le risque de lixiviation des nitrates en profondeur et assurent en conséquence un contrôle naturel de la pollution nitrique des eaux souterraines. Néanmoins, tous les autres facteurs étudiés notamment le niveau des nappes faible par rapport au sol (<4m-12m), la vitesse d'infiltration du sol en milieu saturé généralement élevée (20-450 mm/h), les teneurs assez importantes du sol en matière organique (1.5%-3.5%) et en azote total (0.10%-0.15%), joueraient positivement sur la vulnérabilité de la nappe à cette pollution. De même, le pouvoir de minéralisation élevé des sols couplé aux conditions écologiques favorables à une minéralisation intense de la matière organique native du sol, assez caractéristique des régions irriguées à climat méditerranéen, seraient en partie responsable de cette pollution. Néanmoins, Aucune corrélation n'a été mise en évidence entre la teneur en nitrate des eaux souterraines et les combinaisons linéaires des variables du milieu physique. Ceci serait dû à l'homogénéité du milieu physique et à l'accumulation de la pollution suivant le sens d'écoulement des nappes de l'amont vers l'aval hydraulique. Vu le niveau d'intensification agricole que connaît cette région, la situation risquerait de s'aggraver rapidement induisant, en dehors de toute mesure de prévention, la détérioration de la qualité des eaux souterraines dans cette région.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
31

Fousséni, Gbadamassi, Ouorou Barre F. Imorou, Gbadamassi Massouhoudou, and Vodounou Jean Bosco. "Modélisation Territoriale des Types de Labour dans le Bassin Versant d’Affon-Donga au Bénin." European Scientific Journal, ESJ 18, no. 13 (April 30, 2022): 168. http://dx.doi.org/10.19044/esj.2022.v18n13p168.

Full text
Abstract:
L’objectif de cette étude est d’évaluer l’effet d’un programme thérapeutique de développement des compétences psychosociales (émotivocognitivo-comportemental) sur la diminution du comportement hostile et la capacité de régulation des émotions chez des avocats adhérents à l’association Tunisienne de fierté et dignité. Cette adhésion nous a permis de trouver un échantillon accessible au travail. L’échantillon de l’étude comptait 120 avocats ayant un degré élevé d’hostilité selon le questionnaire de l’hostilité, âgés de 25 à 60 ans. Les participants ont été randomisés dans un programme de vingt-deux séances de 120 minutes de psychothérapie basée sur la régulation du comportement hostile avec ses différentes composantes (émotionnelles, cognitives et comportementales). Les participants du groupe témoin n’ont pas participé au programme. La mesure principale était d’évaluer le programme de développement des compétences psychosociales (variable indépendante), le comportement hostile (variable dépendante, évaluée par l’échelle d’Hostilité et la capacité de régulation des émotions (variable médiatrice). Les principaux effets du programme proposé dans cette étude étaient efficaces. Les séances ont permis de contrôler et de diminuer significativement le comportement hostile, ainsi que d’améliorer la capacité de régulation des émotions chez les avocats participants à la recherche. L’élaboration d’une politique de gestion durable des terres agricoles par les décideurs s’avère d’une importance capitale pour les agriculteurs. La territorialisation de l’agriculture doit être vulgarisée suite à l’identification des terres aptes à l’agriculture durable. La présente étude vise à élaborer un modèle territorial des types de labour dans le bassin versant d’Affon-Donga (au Bénin) pour une pérennisation des terres en vue d’asseoir une agriculture durable. L’usage du modèle RUSLE a permis de localiser les secteurs exposés à l’érosion hydrique dans ledit bassin versant. La carte issue du modèle RUSLE, la carte d’épaisseur du sol et la carte d’occupation du sol ont été utilisées comme facteurs dans le modèle de superposition pondéré pour déterminer les zones aptes aux différents types de labour. Les résultats obtenus révèlent que 13,45 % de la superficie du bassin versant représente les sols relativement profonds où tout type de labour est possible ; 17,92 % du bassin versant correspond aux sols aptes au labour en billons perpendiculaires à la pente pour éviter considérablement l’érosion hydrique ; 56,17 % du bassin versant représente les sols aptes au labour en planches perpendiculaires à la pente pour pratiquer les cultures maraîchères uniquement dans les bas-fonds et 12,45 % du bassin versant représente les sols qui ne sont pas destinés aux labours. Pourtant, la production des fourrages y est possible. Pour la pérennité des terres agricoles, le modèle de la territorialisation des types de labour permet aux décideurs d’orienter les agriculteurs sur les terres agricoles aptes.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
32

GARANE, Ali, Koussao SOME, Jeanne NiKIEMA, Mamoudou TRAORE, and Mahamadou SAWADOGO. "Etude du comportement de neuf cultivars de tomates (Solanum Lycopersicum L.) dans différentes zones agro-écologiques du Burkina Faso pendant l’hivernage." Journal of Animal & Plant Sciences 40, no. 3 (June 28, 2019): 6656–73. http://dx.doi.org/10.35759/janmplsci.v40-3.1.

Full text
Abstract:
Etude du comportement de neuf cultivars de tomates (Solanum Lycopersicum L.) dans différentes zones agro-écologiques du Burkina Faso pendant l’hivernage. Ali GARANE1*, Koussao SOME1, Jeanne NiKIEMA1, Mamoudou TRAORE2 et Mahamadou SAWADOGO3 1* Institut de l’Environnement et de Recherches Agricoles (INERA/CREAF-Kamboinse), Département Production Végétale/Programme Cultures Maraîchères, Fruitières, Plantes à Tubercules, 01 BP 470 Ouagadougou 01, Burkina Faso. 2Institut de l’Environnement et de Recherches Agricoles (INERA/CREAF-Kamboinsè), Département Gestion des Ressources Naturelles/Système de Production, 03 BP 470 Ouagadougou 03, Burkina Faso. 3Université Ouaga I Pr Joseph KI-ZERBO/Unité de Formation et de Recherche en Science de la Vie et de la Terre (UO/UFR-SVT), Laboratoire de Génétique et Biotechnologie Végétale, 03 BP 7021 Ouagadougou 03, Burkina Faso. * Correspondance, courriel: ali_garane@yahoo.fr Mots clés: Tomate, performance, hivernage, maladies, Burkina Faso. Key words: Tomato, wintering, performance, diseases, Burkina Faso. Publication date 30/06/2019 http://www.m.elewa.org/JAPS 1. RESUME Objectif: Au cours de la saison hivernale 2014-2015, une étude portant sur neuf cultivars améliorés de tomate a été réalisée dans 5 zones agro-écologiques (Kamboinsè, Loumbila, Komgoussi, Yako et Salgo) du Burkina Faso. Les observations et mesures ont porté sur la sensibilité au flétrissement bactérien, le rendement et ces composants essentiels afin de déterminer les cultivars les mieux adaptés aux conditions de culture d’hivernage dans les zones de l’étude. Méthodologie et résultats: Le dispositif expérimental est un bloc complet de Fisher randomisé de 4 répétitions avec des traitements constitués des variétés V1, V2, V3, V4, V5 , V6, V7, V8 et V9. Les plants ont été repiqués en ligne simple en parcelles élémentaires de 37,5 m2. Les écartements sont de 0,75 m sur 0,40 m, soit une densité de 33333 pieds/ha. Les variables suivantes de productivité ont été supérieures à Yako pour la densité chez les cultivars Thorgal, Gempride, Jaguard, Mongal, Nadira respectives de 67,75; 71,75; 80,12; 99,5 et 108,75 plants/37,5 m². A Salgo pour le poids moyen du fruit chez Jaguard (56,06 g) Mongal (55,63g), FBT5 (51,1 g) et Thorgal (48,8 g) et à Kongoussi pour Gempride (55,63 g). Les cultivars Rs et Nadira ont observé des rendements meilleurs à Yako respectifs de 28,72 et 28,73 t/ha. A Salgo, les hybrides Gempride, Mongal, FBT5, Jaguard et Thorgal ont été plus performant avec respectivement 21,65; 20,3; 20,0; 17,46 et 15,14 t/ha. Conclusion et application des résultats: Selon la moyenne des rendements, les meilleurs sites ont été par ordres décroissant Yako (19,044 t/ha), Salgo (17,44), Kongoussi (7,06 t/ha), Loumbila (6,87 t/ha) et Kamboinsè (2,97 t/ha). Dans le même ordre, les meilleures variétés ont été Nadira, Rs, Gempride, Jaguar, Thorgal, Mongal, FBT5 avec respectivement 13,87, 10,79; 10,23; 9,66; 8,23 et 7,08 t/ha. Si nous couplons à cela la tolérance aux flétrissements, Jaguar, Nadira et Gempride demeurent les meilleures variétés suivies de Mongal et FBT5. Les résultats obtenus sur les 5 sites ont montré une variabilité importante. Ce qui est peut-être du à la maitrise des techniques de production qui n’ont pas été homogènes d’un site à un autre et à la particularité de chaque variété. Pour améliorer la performance de ces variétés, il paraît indiqué de poursuivre les recherches dans une approche agronomique visant la maîtrise de l’eau d’irrigation, une gestion intégrée des ravageurs et maladies pendant le cycle cultural.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
33

Delatte, H., B. Reynaud, J. M. Lett, M. Peterschmitt, M. Granier, J. Ravololonandrianina, and W. R. Goldbach. "First Molecular Identification of a Begomovirus Isolated from Tomato in Madagascar." Plant Disease 86, no. 12 (December 2002): 1404. http://dx.doi.org/10.1094/pdis.2002.86.12.1404c.

Full text
Abstract:
In April 2001, reduced leaf size, leaf curling, yellowing symptoms, and reduced yield were observed in tomato plants in the southwestern (Toliary, Morondava, Miandrivazo) and northern (Antsiranana) regions of Madagascar. Symptoms were similar to those caused by Tomato yellow leaf curl virus (TYLCV, genus Begomovirus, family Geminiviridae). Large populations of Bemisia tabaci (Gennadius) were observed colonizing tomato, other crops, and weeds. Leaf samples were collected from tomato plants from 14 sites located in northern, central, and southern Madagascar. Two plant samples collected near Antsiranana, one sample near Morondava, and one sample near Toliary were positive in triple-antibody sandwich enzyme-linked immunosorbent assay using a begomovirus-specific antibody purchased from ADGEN (Nellies Gates, Auchincruive, Scotland, UK). A 500-bp product was amplified and cloned (2) from two leaf samples collected near Toliary and one near Morondava using a pair of degenerate primers that are expected to amplify a region of the A component of begomoviruses between the intergenic conserved nonanucleotide sequence and the first 200 nucleotides of the coat protein ORF. The sequences corresponding to the two Toliary samples (GenBank Accession Nos. AJ422123 and AJ422124) and the Morondava sample (GenBank No. AJ422125) showed the most significant alignments (NCBI, BLAST) with begomoviruses, Tobacco leaf curl virus from Zimbabwe (GenBank Accession No. AF 350330) and Tomato leaf curl virus from Tanzania (GenBank Accession No. U73498) with 76 to 77% nucleotide identity (Clustal method, MegAlign, DNASTAR, London) and South African cassava mosaic viruses (SACMV GenBank Accession Nos. AJ422132 and AF155806) and East African cassava mosaic viruses from Malawi (GenBank Accession Nos. AJ006459 and AJ006460) with 74 to 75.5% nucleotide identity. The low nucleotide identity suggests that the begomovirus isolated from tomato in Madagascar is a new species. Since the core region of the coat protein gene is a molecular marker for provisional classification of begomoviruses (1), this region was amplified for the Morondava isolate with degenerate primers. The 519nt core fragment obtained showed the most significant alignments with SACMV (GenBank Accession No. AF329227), Cassava geminivirus from Mozambique (GenBank Accession No. AF329240), and with TYLCV (GenBank Accession Nos. AB014346 and AF105975) with 81 to 82% nucleotide identity. According to the current taxonomic criteria (4), the begomovirus from Madagascar is a new one that is related to begomoviruses from the southern part of Africa and to TYLCV and is provisionally named Tomato yellow leaf curl Morondava virus (TYLCMV). Tomato yellow leaf curl disease was previously described in Madagascar by Reckhaus (3) who presumed that it was caused by TYLCV. Although symptoms in the tomato plant from which TYLCMV was isolated were similar to those induced by TYLCV, TYLCV was not detected in our samples. References: (1) J. K. Brown et al. Arch. Virol. 146:1581, 2001 (2) M. Peterschmitt et al. Plant Dis. 83:303, 1999. (3) P. Reckhaus, Maladies et ravageurs des cultures maraîchères: A l'exemple de Madagascar. GTZ, Weikersem, 1997. (4) M. H. V. van Regenmortel et al. Virus Taxonomy. Seventh Rep. Int. Comm. Taxon. Viruses. Academic Press, San Diego, 2000.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
34

Guillemin, Pierre. "La grande exploitation maraîchère en Normandie." Histoire & Sociétés Rurales 51, no. 1 (2019): 159. http://dx.doi.org/10.3917/hsr.051.0159.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
35

Alonso Logroño, M. ª. Pilar, and M. ª. Luz Hernández Navarro. "Modificación del paisaje agrícola en el regadío de la ribera del Ebro (Zaragoza)." Estudios Geográficos 57, no. 222 (September 7, 2018): 5. http://dx.doi.org/10.3989/egeogr.1996.i222.653.

Full text
Abstract:
Este trabajo se ocupa del análisis de las transformaciones recientes que ha sufrido el paisaje de regadío en el sector central de la Depresión del Ebro -en torno a la ciudad de Zaragoza-, sobre todo a partir de la incidencia de los procesos de reestructuración de la industria urbana. Este fenómeno va a generar cambios en las actividades de la población y en la ocupación del suelo. El aspecto más llamativo, aunque no el único, es la sustitución de cultivos tradicionales, como las hortalizas, por otros de carácter extensivo, como los cereales de regadío, leguminosas o cultivos industriales. Ello permite la generación de la agricultura a tiempo parcial. [fr] Cette étude s'occupe de l'analyse des trasformations que le paysage d'irrigation de la zone centrale de la Dépression de l'Ebre -autor de la ville de Saragosse- a subies, surtout à partir de l'incidence des processus de réorganisation de l'industrie urbaine. Ceci va entraîner des changements dans las activités de la population et aussi en ce quel concerne l'occupation du sol. L'aspect le plus remarqueable, mais pas le seul, c'est la substitution des cultures tradicionelles, telle que la culture maraîchère, para des autres cultures de type extensive, comme les céréales irrigables, les légumineuses ou bien les cultures industrielles. Ceci poermet la généralisation de l'agriculture à temps partiel.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
36

Mwageni, Werner, Vivian Blok, Andrew Daudi, George Bala, Keith Davies, Casper Netscher, Abdoussalam Sawadogo, et al. "The importance of tropical root-knot nematodes (Meloidogyne spp.) and factors affecting the utility of Pasteuria penetrans as a biocontrol agent." Nematology 2, no. 8 (2000): 823–45. http://dx.doi.org/10.1163/156854100750112789.

Full text
Abstract:
AbstractThe conclusions of a collaborative study of the occurrence and importance of root-knot nematodes (RKN, Meloidogyne spp.) and of their control agent, Pasteuria penetrans, in parts of Europe, Africa, South America and the Caribbean are presented. Rootknot nematodes were estimated to reduce the yields of a wide range of horticultural crops by > 25% in Ecuador, Malawi and Tanzania, and by ca 10% in Trinidad and Tobago. The greatest proportion of infected crops were observed in Ecuador (205 of 207) and the least in Trinidad and Tobago (70 of 174). The mean gall index was greatest in Ecuador (5.5). Levels of galling were least in Senegal (1.6), even though 89% of crops were infested and virulent M. mayaguensis was widespread. In all countries, M. incognita and M. javanica were the most abundant species, but M. hispanica occurred widely in Burkina Faso, even in newly cultivated areas in the Sahile. Several new esterase phenotypes were detected, especially in Ecuador and Malawi. Juveniles (J2) collected from the soil during the surveys were examined for attached spores of P.penetrans. It was widespread (20 to 60% of RKN populations), except in Malawi and Tanzania (< 10% were infected), and was found for the first time in Crete (Greece). Generally, < 50% of the J2 carried spores. The occurrence of P.penetrans was sometimes correlated with soil type e.g., in Senegal it was least frequent in sandy soils. Laboratory assays of the binding of spores of isolates of P.penetrans to populations of RKN indicated large variations in specificity and substantial interactions; differences between populations within a species of RKN were sometimes almost as great as those between species. In microplot trials in which an "exotic" isolate of P.penetrans was introduced (ca 103 spores per g soil), its incidence was not increased by increasing the frequency or intensity of the growing of RKN-susceptible crops. However, in two such trials at sites in Tanzania and Ecuador naturally infected with P.penetrans, there were large increases in the proportions of spore-encumbered J2 (up to 100% encumbered) and in the yields of spores (up to 3.3 × 106 spores per mg dry root) in those plots amended with an "exotic" isolate. In these plots, numbers of J2 in the soil were decreased and damage by RKN was suppressed; gall indices were decreased (from > 8 to < 3) and yields were increased (by up to 30%). No such changes were observed in the unamended control plots. Increased suppression of RKN was also observed in a field trial, even in plots where RKN-susceptible and non-host crops were alternated. Increased suppression following amendment with the "exotic" isolate of P.penetrans was not observed at sites not previously infected with P.penetrans. Regression analysis of the results from the microplot and field trials indicated that tomato yields were decreased by > 5% for every increase of one in the gall index. Yields were increased by alternating tomato with leguminous crops in some trials, but not in others. It is proposed that, in natural infections, mutual selection produces a dynamic balance between the P.penetrans and the RKN whereby levels of infection are rarely suppressive. However, the introduction of an "exotic" isolate of P.penetrans, with a different attachment profile, can disturb this balance, resulting in a greatly increased proportion of infected J2 and females, increased yields of spores and more suppression of RKN populations. Importance des nématodes à galles tropicaux (Meloidogyne spp.) et facteurs affectant l'utilité de Pasteuria penetrans, agent de contrôle biologique - Ce travail présente les conclusions d'une étude, menée en collaboration par plusieurs équipes de recherche, sur la présence et l'importance des nématodes phytoparasites du genre Meloidogyne et de leur parasite bactérien, Pasteuria penetrans, dans certains pays d'Europe, d'Afrique, d'Amérique du Sud et des Caraïbes. Les réductions de rendement de cultures maraîchères très diverses dues à ces nématodes atteignent 25% en Equateur, Malawi et Tanzanie, et 10% à Trinidad et Tobago. La plus forte proportion de parcelles infestées a été rencontrée en Equateur (205 sur 207) et la plus faible à Trinidad et Tobago (70 sur 174). C'est en Equateur que l'indice de galles moyen (égal à 5,5) était le plus élevé. Même si cet indice était faible en moyenne au Sénégal (1,6), 89% des cultures étaient infestées dans ce pays, en grande partie par l'espèce virulente M. mayaguensis. M. incognita et M. javanica sont les plus répandues dans tous les pays prospectés. Cependant, M. hispanica est très répandu au Burkina Faso, même dans des zones récemment cultivées en maraîchage en région sahélienne. Plusieurs phénotypes estérasiques nouveaux ont été détectés, spécialement en Equateur et au Malawi. Les juvéniles de second stade (J2) extraits des échantillons de sol collectés lors des prospections ont été examinés pour détecter la présence de spores de P.penetrans sur leur cuticule. Trouvé pour la première fois en Crète (Grèce), P.penetrans est très répandu dans les autres pays prospectés, infestant 20 à 60% des populations de Meloidogyne spp., sauf au Malawi et en Tanzanie où moins de 10% des populations sont atteintes. Le plus souvent, moins de 50% de J2 portent des spores bactériennes. Le taux de parasitisme des J2 par P. penetrans est influencé par les types de sols, comme par exemple au Sénégal où il est très faible dans les sols sableux grossiers. Des expériences en laboratoire portant sur l'attachement de spores de divers isolats de P. penetrans à des populations de Meloidogyne spp. ont révélé une grande variation de la spécificité et des interactions; les différences observées pour diverses populations d'une même espèce de Meloidogyne sont parfois presque aussi marquées que celles observées entre espèces. L'incidence parasitaire d'un isolat "exotique" de P. penetrans introduit dans des microparcelles (ca. 103 sporespar g. de sol) n'a pas été accrue par l'augmentation de la fréquence ou de la densité de plantation des cultures sensibles à Meloidogyne spp. employées. Cependant, dans deux microparcelles natullement infestées en P.penetrans, situées en Equateur et en Tanzanie, l'introduction d'un isolat "exotique" s'est traduite par un accroissement de la proportion de J2 infestés (jusqu'à 100%) et de la production de spores ((jusqu'à 3, 3 × 106 spores par mg [poids sec] de racines), d'une diminution de la population de J2 dans le sol, et d'une disparition des dégâts racinaires; les indices de galles moyens ont diminué (de plus de 8 à moins de 3) et les rendements des cultures ont augmenté (jusqu'à 30%). De tels changements n'ont pas été observés dans des sols non amendés en isolats "exotiques" de P.penetrans. Un meilleur contrôle des populations de Meloidogyne spp. a également été observé au champ, même lorsque la séquence culturale alternait des cultures sensibles et des cultures non-hôtes du nématode. Dans des parcelles non infectées en P.penetrans, la baisse des populations de Meloidogyne spp. n'a pas été observée après introduction d'un isolat "exotique" de la bactérie. Des analyses de régression portant sur les données obtenues en microparcelles ou au champ montrent que les rendements en tomate diminuent de plus de 5% chaque fois que l'indice de galle augmente d'une unité. Ces rendements ont parfois été améliorés lorsque des cultures de légumineuses alternaient les cultures de tomate. Ainsi, sur la base des analyses nématologiques et agronomiques faites en fin de cycles culturaux, il est suggéré que, dans les cas d'infestations naturelles en P.penetrans, des sélections mutuelles entraîneraient un équilibre dynamique entre les populations de la bactérie et celles du nématode, représentatif d'une densité-dépendance retardée. En revanche, l'introduction inondative d'isolats "exotiques" de P.penetrans, aux propriétés parasitaires différentes de celles des populations natives, pourraient rompre temporairement cet équilibre en faveur d'un accroissement de la proportion de nématodes (J2 et femelles) infestés et de la production de spores bactériennes, ainsi qu'un meilleur contrôle des populations de Meloidogyne spp. La capacité des populations de P.penetrans à survivre dans les sols et à contrôler durablement les populations de Meloidogyne spp. dépendraient de la spécificité entre les organismes, des propriétés des sols et des systèmes de culture.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
37

Ndjadi, Serge S., Léonard E. Ahoton, Roger V. Kizungu, Aliou Saidou, Yannick Mugumaarhahama, Arsène C. Mushagalusa, Francine B. Safina, and Gustave N. Mushagalusa. "Évaluation de la durabilité des exploitations maraîchères au Sud-Kivu (Est de la République Démocratique du Congo)." Cahiers Agricultures 30 (2021): 15. http://dx.doi.org/10.1051/cagri/2020050.

Full text
Abstract:
Le maraîchage est actuellement un secteur où certaines pratiques d’agriculture moderne comme la culture pure et l’utilisation des produits de synthèse se développent, mais sont de plus en plus questionnées. L’évaluation de la durabilité de ces pratiques n’a pas encore fait l’objet d’études dans les régions montagneuses du Sud-Kivu, à l’Est de la République démocratique du Congo. Pour y remédier, la durabilité de 368 unités de production maraîchère choisies de manière aléatoire et stratifiée a été évaluée grâce à l’outil « Indicateur de la durabilité de la production maraîchère » (IPDM). Les résultats obtenus font ressortir trois types d’exploitations dont 44 % sont de grande taille, 52 % de taille moyenne et 5 % de petite taille. Il a été constaté que, sur un maximum de 100 points possibles, les exploitations de petite taille obtiennent des scores de durabilité de 60 %, 53 % et 57 % sur les trois dimensions respectives de la durabilité : agroécologique, socio-territoriale et économique. Sur toutes ces dimensions, les grandes exploitations n’atteignent pas 50 %. Ces résultats montrent que les grandes exploitations, plus modernes, sont cependant moins durables. Afin de pérenniser le maraîchage au Sud-Kivu, il apparaît donc nécessaire de promouvoir l’intensification écologique, la diversification intégrée et la promotion des intrants locaux auprès des différents types d’exploitation, et en particulier des plus grandes, engagées dans des techniques intensives mais peu durables.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
38

Diop, Mamadou Thiam, Saliou Ndiaye, Danamou Mounport, and Thierry Mateille. "Développement des populations de Meloidogyne javanica et de Scutellonema cavenessi dans les systèmes de culture maraîchère au Sénégal." Nematology 2, no. 5 (2000): 535–40. http://dx.doi.org/10.1163/156854100509457.

Full text
Abstract:
Abstract L'évolution des populations de Meloidogyne javanica et de Scutellonema cavenessi a été suivie au cours de cinq cycles culturaux alternant des plantes sensibles (tomate, niébé ou plantes adventices) ou non sensibles (arachide et mil) à Meloidogyne spp. Alors que les cultures non sensibles ne permettent effectivement pas la multiplication de M. javanica, toutes les cultures sont sensibles à S. cavenessi. L'opportunité de méthodes de lutte culturale à l'aide de plantes résistantes à Meloidogyne spp. dans des systèmes de cultures susceptibles de modifier la composition des peuplements nématologiques est discutée. Development of Meloidogyne javanica and Scutellonema cavenessi populations in vegetable crop systems in Senegal - Populations of Meloidogyne javanica and Scutellonema cavenessi were analysed during five cycles alternating crops susceptible (tomato, cowpea or weeds) or not susceptible (groundnut and millet) to Meloidogyne spp. Even though the non-susceptible crops did not effectively allow the multiplication of M. javanica, all the crops were susceptible to S. cavenessi. The potential of cultural control methods with plants resistant to Meloidogyne spp. in agrosystems including crops which can modify the nematode communities is discussed.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
39

Tounkara, S., and M. C. Zelem. "DÉVELOPPER L'UTILISATION DES DÉCHETS ORGANIQUES DANS LA CULTURE MARAÎCHÈRE AU SÉNÉGAL: OPPORTUNITÉS, CONTRAINTES ET RISQUES." Acta Horticulturae, no. 1021 (February 2014): 339–59. http://dx.doi.org/10.17660/actahortic.2014.1021.31.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
40

Mazhoud, Houda, Fraj Chemak, and Roza Chenoune. "Analyse typologique et performance productive de la culture du blé dur irrigué en Tunisie." Cahiers Agricultures 29 (2020): 24. http://dx.doi.org/10.1051/cagri/2020021.

Full text
Abstract:
En Tunisie, la culture de blé dur en irrigué est pratiquée sur une superficie moyenne annuelle de 48 700 ha, soit environ les deux tiers des superficies céréalières conduites en irrigué. Elle produit en moyenne 180 000 t, soit 20 % de la production nationale de blé dur. Cependant, les rendements réalisés restent toujours en dessous des attentes avec une faible productivité, particulièrement celle de la ressource en eau. Dans ce contexte, l’objectif de ce travail est d’élaborer un diagnostic opérationnel de fonctionnement des exploitations céréalières irriguées et de mettre en exergue les principaux leviers d’amélioration des performances de la culture du blé dur. Pour ce faire, des enquêtes de terrain ont été menées auprès d’un échantillon de 698 céréaliculteurs. Les données recueillies ont permis d’élaborer une typologie de fonctionnement et d’analyser les performances de la culture du blé dur. Trois systèmes de production types ont été identifiés : un système monocultural basé sur la culture du blé dur, un système diversifié à orientation céréalière et un système diversifié à orientation maraîchère. L’analyse des performances a révélé une disparité nette entre deux niveaux de performance distincts pour chaque système de production.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
41

Kpadenou, Claude Codjo, Clarisse Tama, Baké Dado Tossou, and Jacob Afouda Yabi. "Déterminants socio-économiques de l’adoption des pratiques agro-écologiques en production maraîchère dans la vallée du Niger au Bénin." International Journal of Biological and Chemical Sciences 13, no. 7 (February 12, 2020): 3103–18. http://dx.doi.org/10.4314/ijbcs.v13i7.11.

Full text
Abstract:
Cette étude tente d'identifier les facteurs qui favorisent ou limitent l'adoption des pratiques agro-écologiques dans le secteur maraîcher dans la vallée du Niger au Bénin. Pour atteindre cet objectif, des entretiens individuels sur la base d’un questionnaire semi-structuré ont été conduits auprès de 280 maraîchers, chefs de ménages, choisis de manière aléatoire dans sept villages de ladite vallée. Des données relatives aux caractéristiques socioéconomiques des maraîchers et aux pratiques agro-écologiques utilisées dans la production maraîchère ont été collectées. Le modèle de régression Logit a été utilisé. Les résultats révèlent que le sexe du maraîcher, le nombre d’actifs agricoles et le niveau d’instruction et le contact ont une influence positive sur l’adoption des pratiques biologique, mécanique et recours à d’autres alternatives aux pesticides ; par contre, l’expérience dans le maraîchage et la superficie emblavée en maraîchage influencent négativement cette pratique. Quant à l’adoption des semences améliorées, l’expérience dans le maraîchage, la superficie et le nombre d’actifs agricoles l’influence positivement. La pratique d’agroforesterie quant à elle est déterminée positivement par le nombre d’actifs agricoles et le mode d’accès à la terre, mais négativement déterminée par l’expérience. Pour les pratiques de conservation des sols et de l’eau, l’expérience et la superficie influencent négativement leur adoption tandis que le nombre d’actifs agricoles, le niveau d’instruction et le statut foncier déterminent positivement l’adoption de ces pratiques. La pratique traditionnelle qu’est la rotation et l’association de cultures appropriées est déterminée positivement par l’expérience et négativement par le nombre d’actifs agricoles. Enfin, le nombre d’actifs agricoles et le sexe influencent négativement l’adoption de la pratique de l’association des cultures et l’élevage contrairement au nombre d’années d’expérience dans le maraîchage. Au vu de ces résultats, la promotion des pratiques agro-écologiques en vue d’augmenter leur niveau d’adoption, passe indubitablement par un suivi rapproché et une formation des maraîchers.Mots clés: Maraîchage, pratiques agro-écologiques, régression logistique, vallée du Niger, Nord-Bénin. English Title: Socio-economic determinants of the adoption of agro-ecological practices in market production in the Niger valley in BeninThis study tries to identify the factors of the adoption of agro-ecological practices in the market gardening sector in the Niger valley in Benin. Thus, a survey was conducted among 280 market gardeners sampled in seven villages in the said valley at random. Based on an individual questionnaire, data on the socioeconomic characteristics of market gardeners and agro-ecological practices used in vegetable production were collected. The Logit regression model was used. The results reveal that the number of assets, the level of education and the contact with an NGO or project have a positive influence on the adoption of biological, mechanical practices and other alternatives to pesticides; on the other hand, sex, experience in market gardening and the area sown in market gardening negatively influence this practice. As for the adoption of improved seeds, the experience variables, the area, the number of agricultural workers, the level of education and membership in a group influence it positively. The agroforestry practice is positively determined by the number of agricultural workers and the mode of access to land, but negatively by the experience and membership of a group. For soil and water conservation practices; experience and area negatively influence their adoption, while the number of agricultural assets and land status positively determine the adoption of this practice. The traditional practice of rotation and the association of appropriate cultures is positively determined by experience; negatively by the number of agricultural assets and the level of education. Lastly, the number of agricultural assets and gender negatively influence the adoption of the practice of the combination of crops and livestock, contrary to the number of years of experience in market gardening. In view of these results, the promotion of agro-ecological practices in order to increase their level of adoption, undoubtedly passes by a close monitoring and training of market gardeners.Keywords: Market gardening, agro-ecological practicies, logic regression, North Benin, Niger valley
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
42

de Barros, Henrique M. "Développement et possibilités de maintien de l'agriculture familiale dans le nordeste brésilien. Le cas de la culture maraîchère du Pernambouc." Travaux de l'Institut Géographique de Reims 23, no. 89 (1995): 141–56. http://dx.doi.org/10.3406/tigr.1995.1320.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
43

Marjoua, A., P. Olive, and C. Jusserand. "Apports des outils chiniques et isotopiques à l'identification des origines de la salinisation des eaux : Cas de la nappe de La Chaouia côtière (Maroc)." Revue des sciences de l'eau 10, no. 4 (April 12, 2005): 489–505. http://dx.doi.org/10.7202/705290ar.

Full text
Abstract:
L'étude hydrochimique des eaux de la nappe libre de la Chaouia côtière montre une teneur excessive en sels dans ces eaux, spécialement des chlorures (jusqu'à 3 g.l-1).Cette salinité élevée peut, à terme, nuire gravement à l'économie de la région qui se consacre essentiellement à la culture maraîchère sous irrigation. Des mesures isotopiques (18O/16O, 2H/1H) couplées aux éléments chimiques, notamment Br-/Cl-, excluent l'hypothèse d'une intrusion marine généralisée. L'existence d'une paléosalinité (SHIVANNA andal.,1993) n'est pas soutenue par les mesures des teneurs en isotopes radioactifs (3H, 14C). Il en est de même pour le lessivage de dépôts chlorurés préexistants dans les sédiments. L'apport essentiel en chlorures provient de l'altération de la roche mère, des fertilisants et des embruns marins lessivés par suite de l'irrigation et entraînés vers la nappe par percolation. Le recyclage de l'eau souterraine depuis au moins trente ans, par l'irrigation, n'a fait qu'augmenter cette salinité. Toutefois en bordure de l'océan quelques puits semblent montrer la présence d'eau marine, en effet les débits d'exhaure des puits sont à la limite d'exploitation de la nappe et toute augmentation de débits dans ces puits engendrera fatalement une invasion marine généralisée.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
44

Jacquier, Christiane. "Désignation de zones d'alerte et limitation des prélèvements dans différents cours d'eau. Caractère objectif des mesures prises. Proportionnalité avec le risque de pénurie encouru. Validité de l'exception pour les cultures fruitières, maraîchères et florales et pour les pépinières. « Clause de précarité ». Rôle et portée. Information des titulaires d'autorisations de prélèvement. Cour administrative d'appel de Nantes, 27 mai 1998. Syndicat de gestion des eaux et de l'environnement du Gâtinais-Est de l'arrondissement de Montargis (n° 96NT01752)." Revue Juridique de l'Environnement 23, no. 4 (1998): 545–55. http://dx.doi.org/10.3406/rjenv.1998.5069.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
45

Bationo, Babou André, Niéyidouba Lamien, Nicole Demers, and Serigne Kandji. "Culture du baobab Adansonia digitata L. (Bombacaceae) en planche maraîchère : une méthode pour simplifier sa récolte et favoriser sa propagation au Sahel." BOIS & FORETS DES TROPIQUES 299, no. 299 (March 1, 2009): 79. http://dx.doi.org/10.19182/bft2009.299.a20426.

Full text
Abstract:
Le baobab (Adansonia digitata L.) est l'une des principales espèces ligneuses alimentaires des pays sahéliens. Les feuilles et les fruits sont largement consommés. Sa régénération artificielle reste cependant marginale au Sahel. La technique de production maraîchère du baobab développée par le World Agroforestry Centre (Icraf) et les instituts nationaux de recherche agricole du Sahel apparaît comme une alternative pour accroître l'approvisionnement des populations en feuilles de baobab. L'étude entreprise en station et en milieu paysan a pour objectifs d'évaluer la productivité des planches de baobab soumises à différentes techniques de récolte, de suivre le comportement végétatif des plants après exploitation et de tester l'aptitude du baobab à la transplantation. Deux techniques de récolte sont appliquées : la récolte sur pied en épargnant les bourgeons terminaux et la récolte par coupes rases successives à 5 cm du sol. Les essais de transplantation sont réalisés avec trois stades (I, II, III) de développement. Les résultats montrent que le rendement en feuilles dépend de la saison et de la technique de récolte. Un an après la germination, les rendements sont en moyenne de 2 kg/m2 et 0,6 kg/m2 respectivement sur les planches soumises à la récolte sur pied et à la coupe rase. Les plants transplantés au stade III donnent les meilleurs taux de survie et de croissance. La technique de récolte des feuilles sur pied, en épargnant les bourgeons terminaux, permet ainsi d'intensifier la production de feuilles fraîches et de plants vigoureux pour régénérer les parcs agroforestiers. (Résumé d'auteur)
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
46

Dinissia, Jérémie, Lucien Tatchum Tcheunteu, Abba Maimouna, Hawaou, Habib Alium, Dieudonné Nwaga, and Clautide Megueni. "Diagnostique de production de l’oignon dans la partie Septentrionale du Cameroun." International Journal of Biological and Chemical Sciences 15, no. 3 (September 7, 2021): 923–35. http://dx.doi.org/10.4314/ijbcs.v15i3.7.

Full text
Abstract:
Oignon (Allium cepa L.) est une culture maraîchère présentant un atout économique important pour les paysans Camerounais. Cette étude visait à faire un diagnostic de production de l’oignon dans la partie Septentrionale du Cameroun afin de développer des stratégies d’amélioration durable de cette filière. Une enquête a été menée pour déterminer le profil des acteurs de la filière oignon, les variétés cultivées, les techniques culturales ainsi que les contraintes de production. Les enquêtes s’étaient déroulées en 2017 auprès des acteurs de la filière oignon. L’échantillonnage était constitué de 60 personnes dans chacune des trois régions du Grand Nord Cameroun, soit un échantillonnage global de 180 personnes. Les résultats montrent que la plupart des acteurs sont des producteurs et sont 1,47 fois plus nombreux que les commerçants. 04 variétés d’oignon sont cultivées : Goudami, Chagari, Belami et violet de Galmi. La variété Goudami avait un rendement en bulbe élevé (10 à 35 t/ha), une durée de conservation des bulbes plus importante et est la plus cultivée. La quasi-totalité (69%) des producteurs utilise les engrais chimiques pour améliorer le rendement de cette culture. Ces informations serviront de base de données dans le programme de perfectionnement de la filière oignon au Cameroun. English title: Diagnosis of onion production in the Northern Part of Cameroon Onion (Allium cepa L.) is a market garden crop that is a major economic asset for Cameroonian farmers. This study aimed at diagnosing onion production in the Northern part of Cameroon in order to develop strategies for onion sustainable improvement. A survey was conducted to determine the actors profile relative to onion sector, varieties grown, crop techniques as well as production constraints. The surveys were conducted in 2017 among actors of onion sector. The sample consisted of 60 people in each of the three regions of Far North Cameroon, for an overall sample of 180 people. The results shown that most of the actors are producers, they are 1.47 folds greater than traders. Four onion varieties are grown in the Northern part of Cameroon: Goudami, Chagari, Belami and Galmi violet. The Goudami variety presents high bulb yield (10 to 35 t/ha) and longer bulb shelf life, and is the most widely cultivated. Almost all (69%) of the producers use chemical fertilizers to improve onion growth. This information will be used as a database to improve the performance of onion sector in Cameroon.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
47

Coulibaly, Noupé Diakaria, Lassina Fondio, Mako François De Paul N’gbesso, Yannick Brindou, Christian Landry Ossey, and André Gabazé Gadji. "Influence des substrats fibre de coco, coque d’arachide et compost de soja sur le comportement de deux variétés de tomates TMA97 et Lindo en culture hydroponique." International Journal of Biological and Chemical Sciences 15, no. 1 (April 21, 2021): 200–211. http://dx.doi.org/10.4314/ijbcs.v15i1.17.

Full text
Abstract:
Pour réduire les difficultés des populations urbaines à l’accès à la terre et aussi pour améliorer la qualité de la production maraîchère en évitant les maladies telluriques, la mise au point d’un substrat adapté pour la culture hydroponique a été entreprise. Deux variétés de tomate, TMA97 et Lindo ont été évaluées sur trois substrats : fibres de coco, compost de soja et coques d’arachide. Les observations et mesures ont porté sur la croissance végétative, le délai de floraison puis les paramètres du rendement. Les résultats obtenus ont montré que la meilleure croissance a été obtenue avec la variété Lindo sur les fibres de coco. Le taux de fruits avarié le plus élevé (37%) a également été produit par Lindo sur ce substrat. Par contre, la variété TMA97 cultivée sur le compost de soja en a donné le plus faible (1,3%). Statistiquement, les rendements potentiels et nets ont été identiques chez les variétés de tomates étudiées. Mais numériquement, les rendements nets ont été plus élevés chez TMA97 que chez Lindo quel que soit le substrat utilisé. Chez la variété Lindo, les rendements nets les plus importants ont été obtenus avec le compost de soja. Les coques d’arachide ont donné les faibles rendements. Concernant la variété TMA97, les valeurs les plus élevées ont été produites sur les fibres de coco ; alors que lesplus petites valeurs ont été observées sur les coques d’arachide. Mots clés : Tomate, hydroponie, solution nutritive, substrat, rendement. English Title: Influence of coconut fiber, peanut shell and soybean compost substrates on the behavior of two tomato varieties TMA97 and Lindo in hydroponic cultivationTo reduce the urban population's difficulties in accessing land and also to improve the quality of vegetable production by avoiding telluric diseases, the development of a suitable substrate for hydroponic cultivation has been undertaken. Two varieties of tomato, TMA97 and Lindo were evaluated on three substrates: coconut fibers, soy compost and peanut shells. Observations and measurements focused on vegetative growth, flowering time, and yield parameters. The results obtained showed that the best growth was obtained with the Lindo variety on coconut fibres. The highest rate of damaged fruit (37%) was also produced by Lindo on this substrate. On the other hand, the variety TMA97 grown on soy compost gave the lowest (1.3%). Statistically, potential and net yields were identical in the tomato varieties studied. But numerically, the net yields are higher in TMA97 than in Lindo regardless of the substrate used. In the Lindo variety, the highest net yields were obtained with soy compost. Peanut shells gave low yields. For the TMA97 variety, the highest values were produced on coconut fibers; while the smallest values were observed on peanut shells. Keywords : Tomato, hydroponics, nutrient solution, substrate, yield.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
48

Traore, El Hadji, Cheikh Alassane Fall, Djby Dia, Dingamgoto Jesse Barde, Séga Ndao, and Cheikh Sall. "Ressources fourragères, affourragement et pâturage dans le Sud et à l’Est du Sénégal." International Journal of Biological and Chemical Sciences 14, no. 3 (June 19, 2020): 940–48. http://dx.doi.org/10.4314/ijbcs.v14i3.23.

Full text
Abstract:
Les sécheresses successives, aggravées par les activités anthropiques et les effets du changement climatique, entrainent la disparition effrénée de plusieurs espèces végétales locales, adaptées selon les zones avec une importance sociale et économique avérée pour nos campagnes. Si le rythme de disparition noté n’est pas stoppé ou freiné, il s’en suivra la perte de l’essentiel de nos ressources végétales céréalières, fourragères et forestières locales. Certes, la recherche agricole s’évertue à trouver des solutions pour disposer de nouvelles variétés végétales adaptées. Mais, ce n’est pas toujours le cas pour les espèces fourragères. Ainsi, dans le cadre des activités de recensement et de collecte multi-spécifiques de ressources phytogénétiques pour l’alimentaire et l’agriculture, une synthèse spécifique a été consacrée au ressources fourragères des zones visitées. L’objectif visé est de recensé les ressources fourragères (naturelles ou cultivées) disponibles et leur méthode de gestion. Il ressort que les méthodes et le niveau d’exploitation des ressources fourragères naturelles et des résidus de récolte diffèrent d’une zone à l’autre. Le parcours naturel plus ou moins bien fourni dans les régions sud et est, constitue la principale ressource alimentaire des animaux au niveau de toute la zone d’étude. Les résidus de récolte bien qu’abondants et variés, ont peu d’intérêt chez les éleveurs du sud du Sénégal où la diversité qui est l’indice de qualité et le volume des pâturages sur le parcours naturel sont abondants. Certes, l’inventaire des espèces fourragères ne peut se faire selon la même méthodologie que celle des espèces agricoles et maraîchères. Mais, la photographie obtenue devrait servir de guide à un recensement des espèces fourragères herbacées et ligneuses les plus consommées sur le parcours naturel, tout en étudiant les méthodes de conservation et de production des espèces recensées afin, de dégager les meilleures méthodes de gestion et d’utilisation durable.Mots clés : Ressources fourragères, régions sud et est du Sénégal, ligneux et herbacés, résidus de culture. English Title: Forage resources, feeding and grazing in the South, and East of SenegalSuccessive droughts, aggravated by anthropogenic activities and the effects of climate change, lead to frantic disappearance of several local plant species, adapted according to the areas, and with proven social and economic importance for our countryside. If the rate of disappearance noted, is not stopped or slowed, it will follow the loss of most of our local grain, fodder and forest plant resources. Certainly, agricultural research is struggling to find solutions to have new adapted plant varieties; this is not always the case for forage species. Thus, within the framework of multi-specific census and collection activities of plant genetic resources for food and agriculture, a specific summary was devoted to the fodder resources of the areas visited. The objective is to identify the fodder resources (natural or cultivated) available and their management method. It appears that the methods and level of exploitation of natural fodder resources and crop residues differ from one area to another. The more or less well supplied natural route in the south and east regions constitutes the main food resource for animals throughout the study area. Crop residues, although abundant and varied, are of little interest to breeders in the south of Senegal where the diversity which is the quality index and the volume of pastures on the natural range are abundant. Of course, the inventory of fodder species cannot be done according to the same methodology as that of agricultural and market garden species. However, the photograph obtained should serve as a guide for a census of herbaceous and ligneous fodder species most consumed by animals on natural route, while studying the methods of conservation and production of the listed species; in order to identify the best methods of management and sustainable use.Keywords: Fodder resources, southern and eastern regions of Senegal, ligneous and herbaceous plants, crop residues.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
49

Nunes, Claudio, Éric Lucas, and Daniel Coderre. "Parasitisme de Bemisia tabaci (Homoptera: Aleyrodidae) en cultures maraîchères en tropique sec nicaraguayen." International Journal of Tropical Insect Science 26, no. 01 (March 2006). http://dx.doi.org/10.1079/ijt200697.

Full text
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
50

Bettahar, Naïma, Abdelkader Ali Benamara, Ahmed Kettab, and Abdelkader Douaoui. "Risque de pollution nitratée des zones semi-arides : cas de la vallée du moyen Cheliff occidental (Nord Algérien)." 22, no. 1 (February 4, 2009): 69–78. http://dx.doi.org/10.7202/019824ar.

Full text
Abstract:
Résumé L’agriculture est l’activité dominante dans la vallée du moyen Cheliff occidental (Nord algérien). Les cultures principales sont l’arboriculture et le maraîchage, ce dernier est un grand consommateur de fertilisants minéraux de type azoté. La présente étude montre, dans une première étape, l’évolution spatiale des nitrates à travers une carte établie par krigeage ordinaire pour l’année 2004 en période de hautes eaux. Il apparaît, d’après cette carte, que les zones les plus affectées sont celles pour lesquelles le niveau d’intensification de la fertilisation azotée (zones de maraîchage) est le plus fort sous les sols les plus perméables situés sur les bordures de la vallée. Ces mêmes zones sont reconnues par des pratiques d’élevage importantes. Au contraire, les teneurs sont plus faibles sous les sols de texture fine couvrant la partie centrale de la vallée. L’infiltration assez faible, caractérisant en général les zones semi-arides, semble aussi jouer un rôle important dans ce sens. Dans une seconde étape, cette étude permet d’estimer, pour l’année 2004, l’apport total en azote sur les sols de la vallée. L’apport par l’agriculture constitue 86 % du total, dont 97 % est attribué aux fertilisants azotés utilisés d’une manière intensive dans les cultures maraîchères, la pomme de terre en particulier. Rapporté à la surface totale irriguée, cet apport est évalué à 238 kg•ha‑1 pour cette année. Les conditions pédoclimatiques semblent favoriser des pertes d’azote par volatilisation et par dénitrification en parallèle avec un apport faible d’azote naturel par minéralisation. Au contraire, les pertes par lessivage en profondeur sont très faibles.
APA, Harvard, Vancouver, ISO, and other styles
We offer discounts on all premium plans for authors whose works are included in thematic literature selections. Contact us to get a unique promo code!

To the bibliography